• پایان فعالیت بخشهای انجمن: امکان ایجاد موضوع یا نوشته جدید برای عموم کاربران غیرفعال شده است

یارانه ها ؛ آخرین اخبار و مباحث

sinnaa

Registered User
تاریخ عضویت
27 جولای 2010
نوشته‌ها
6,537
لایک‌ها
3,555
محل سکونت
بر بال خوش خیالی
دانش جعفری: واریز 95 درصد پول یارانه‌ها به حساب مردم/ تولید فراموش شد


فارس: داوود دانش جعفری وزیر سابق اقتصاد با انتقاد از عدم اختصاص سهم یارانه تولید و هشدار نسبت به بروز مشکلات در سالهای آتی گفت: طرحی که با چندین هزار نفر ساعت کارشناسی به سهمیه‌های 50 و 30 و 20 درصد برای مردم و بخش تولید و دولت رسید، نباید یک شبه به 95 و 5 و صفر درصد تبدیل می‌گشت.

داود دانش جعفری، در گردهمایی هفتگی جامعه انجمن‌های اسلامی اصناف و بازار گفت: وقتی تولید فراموش شود، سرمایه‌گذاری و اشتغال نیز تعطیل خواهد شد.

گردهمایی اصناف و بازاریان در مسجد امام *****(ره) بازار تهران با حضور داود دانش جعفری، استاد دانشگاه و عضو مجمع تشخیص مصلحت **** برگزار شد.

چرا طرح هدفمندی یارانه‌ها اجرا شد؟

وی با یادآوری نقش بازاریان در پیروزی انقلاب اسلامی و مقاطع حساس گفت: امروز قرار بر این است که عملکرد طرح هدفمندی یارانه‌ها در دوران اجرا بررسی شود. نخست باید بدانیم هدف اصلی این طرح چه بود؟! در یک جمله، می‌توان گفت هدف این طرح کمک به **** معیوب تولید کشور و اصلاح آن جهت بهره‌وری بهتر کشور بود.

یعنی با توجه به اینکه در کشور هزینه‌های سنگین دولتی انجام می‌شد، ساختار تولید کشور معیوب بود و تولید هدف اصلی فعالان اقتصادی نبود و این هدف تا هدفمندی یارانه‌ها هیچ گاه به منصه ظهور نمی‌رسید. از اهداف دیگر اجرای این طرح، افزایش سرمایه گذاری بود؛ همه این اهداف وقتی به مرحله اجرا نزدیک می‌شد که ما **** یارانه‌ای کشور را اصلاح می‌کردیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت افزود: پیشتر نهادهای مربوطه قیمت‌های حامل‌های انرژی را در سطح پایین نگه می‌داشتند تا دولت بتواند در بخش تولید به تعادل برسد، ولی در طرح هدفمندی باید حامل‌ها افزایش می‌یافتند؛ البته ذکر این نکته ضروری است که قیمت حامل‌های انرژی در کشور ما، هیچ همخوانی خاصی با هم نداشتند؛ مثلا قیمت بنزین و گازوئیل که در دنیا از اختلاف 5٪ برخوردار است، در کشور ما دارای اختلاف بسیاری بود و برای همین، هنگامی که طرح اجرا شد، بخش گازوئیل‌سوز حمل و نقل کشور، ما دچار مشکلات بیشتری شد.

وی در ادامه افزود: پس قرار شد قیمت‌های قبلی اصلاح شوند و ما‌به‌تفاوت حاصله به صندوقی که در اختیار دولت است، ریخته شود و بنا بر هزاران ساعت کار کارشناسی این مبلغ موجود در صندوق به صورت 50 درصد برای مردم و 30 درصد برای بنگاه‌های اقتصادی و 20 درصد مابقی برای دستگاه‌های دولتی صرف شود.

سهم 20 درصدی دولت از یارانه‌ها برای چه بود؟

منظور از صرف هزینه برای دستگاه‌های دولتی این است که با توجه به بالا رفتن هزینه حامل‌های انرژی، برخی از دستگاه‌های دولتی در خدمات‌رسانی با همان بودجه گذشته دچار مشکل می‌شدند و برای جلوگیری از وجود چنین مشکلاتی 20 درصد درآمد این صندوق به دستگاه‌های دولتی اختصاص یافت. یکی از این دستگاه‌های دولتی وزارت آموزش پرورش بود که مثلا برای گرمایش کلاس‌های درس به مشکل می‌خورد و یا وزارت نیرو که پیمانکارانی که با این وزارتخانه قرارداد داشتند، طرح‌ها را نیمه کاره رها می‌کردند؛ آن هم به دلیل بالا رفتن هزینه‌های حامل‌های انرژی.

دانش جعفری اظهار داشت: این پرسش مطرح شد که چرا باید به بنگاه‌های تولیدی کمک کرد؟ در پاسخ باید گفت: چون هزینه‌ها بالا می‌رود، تولیدکنندگان نمی توانند تولید گذشته را داشته باشند؛ بنابراین، باید به آنها در قالب کمک بلاعوض و یا وام تسهیلات داد تا بتوانند از این مرحله گذار بگذرند، چون در صورت ارایه ندادن این تسهیلات، عملا توجیهی برای ادامه فعالیت برخی از تولیدکنندگان نیست، زیرا راندمان در تولید، نشان‌دهنده همه موارد خواهد بود.

مثلا در ساخت نیروگاه برق، باید توجه داشت چه مقدار از هزینه انجام شده تبدیل به برق و یا راندمان برق خروجی چه مقدار است و پس از آن است که قیمت نیروگاه تعریف می‌شود. در گذشته، چون گاز ارزان بود، نیروگاه برق با 32٪ راندمان دارای توجیه اقتصادی بود اما با هدفمند شدن یارانه‌ها، این مقدار راندمان به هیچ عنوان برای اداره چنین نیروگاهی پذیرفته نیست؛ پس باید به چنین مکان‌هایی تسهیلات داده شود تا به بروز نمودن دستگاه‌ها و ورود تکنولوژی جدید، بتوانند راندمان خود را به بالای 85 ٪ برسانند. البته سرمایه‌گذاری نیز در این بخش بسیار مهم است.

وقتی سرمایه بیشتری صرف شود، تکنولوژی بهتر و جدیدتر وارد می‌شود و راندمان تولید بالاتر می‌رود. در غیر این صورت، بسیاری از کارهای اقتصادی، تعریف خود را از دست می‌دهند و باید تعطیل شوند. در بحث سرمایه‌گذاری بیشتر توجه عزیزان را به کیفیت کالاهای چینی و کالاهی کشوهای اروپایی جلب می‌نمایم.

... در عمل اتفاق دیگری افتاد

رییس کمیسیون نظارت دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت در ادامه افزود: در عمل و پس از اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها، آن چه رخ داد، این بود که ما مانند بقیه مسائل قوانین را خوب تصویب می‌کنیم، ولی در اجرا به مشکل می‌خوریم؛ 90 تا 95٪ حاصل این طرح به حساب مردم ریخته شد و برای تولید کننده و دستگاه‌های دولتی یا چیزی نماند و یا به مقدار بسیار ناچیز اختصاص یافت و این هنگامی بود که دولت به تولید کنندگان دستور داد که به هیچ عنوان قیمت‌های محصولات افزایش نیابد و وقتی هم تقریبا از اردیبهشت ماه دستور افزایش قیمت صادر شد، عملا دیدیم که بازار کشش این افزایش را ندارد.

دریافت بنده در تحقیقی که از یک کارخانه سرامیک‌سازی انجام دادم، این بود که هزینه تولید 25 درصد بالا رفته و بنا بر دستور دولت، باید 10 درصد قیمت محصول بالاتر رود، ولی به دلیل کشش نداشتن بازار، عملا 6 درصد به قیمت محصول افزوده شده است.

به عبارت دیگر، ما بخش اصلی و هدف اصلی را که کمک به تولید کشور و اصلاح چرخه تولید بود، به فراموشی سپردیم.

بودجه امسال در بحث یارانه‌ها کسری ذاتی دارد

دانش جعفری همچنین درباره بودجه اظهار داشت: اتفاق بسیار عجیبی که در بودجه امسال افتاده است، این که دولت محترم درآمد به دست آمده از حامل‌های انرژی را 54 هزار میلیارد تومان گفته است، حال آن که فعالان اقتصادی در بهترین حالت، این مبلغ را 35 هزار میلیارد تومان می‌دانند و با توجه به جمعیت کشور، مقدار یارانه دریافتی مردم، نزدیک 40 هزار میلیارد تومان است.
اکنون پرسش این است که این مقدار کسری چگونه تأمین می‌شود و در این میان، کمک و سهم تولیدکنندگان کجاست؟

یکی از راه‌های جبران کسری فوق گران کردن محصولاتی مانند بنزین و گاز و... است که اکنون جامعه کشش چنین مسائلی را ندارد؛ بنابراین، دوباره به این مسأله می‌رسیم که باید از سهم دستگاه‌های تولیدی و دولتی کم و به حساب مردم واریز کرد.

روند فوق به بحران خاموشی می‌انجامد

بنده پیش‌بینی می‌کنم که در سه سال آینده، بحران خاموشی برق خواهیم داشت و نباید تعجب هم کنیم، زیرا وقتی سرمایه‌گذاری برای نیروگاه‌های برق انجام نمی‌شود، کسری تولید برق خواهیم داشت و بالطبع با سهمیه‌بندی، می‌توانیم برق را به همه کشور برسانیم.

دانش جعفری پیامدهای اجرای نادرست قانون هدفمندی را در ابعاد گوناگون اقتصاد کشور نزدیک دانسته و به نمونه‌هایی اشاره کرد: این نوع توزیع است که موجب می‌شود وزارت مسکن، هزاران مسکن را در قالب طرح مسکن مهر بسازد، ولی وزارت نیرو، انشعاب آب و برق نداشته باشد که به آنها بدهد. مطمئنا در آینده، آموزش و پرورش و بیمارستان‌های دولتی ما هم دچار مشکل خواهند شد؛ طرحی که با چندین هزار نفر ساعت کارشناسی به سهمیه‌های 50 و 30 و 20 درصد برای مردم و بخش تولید و دولت رسید، نباید یک شبه به 95 و 5 و صفر درصد تبدیل می‌گشت.

دانش جعفری در ادامه گفت: طرح کردن بحث‌های دیگر مانند عدالت اجتماعی در هدفمندی یارانه‌ها، بحث کاملا جنبی است، زیرا ما برای کمک به روستاییان و افراد محروم می‌توانیم 3٪ از درآمد نفت را اختصاص دهیم، نه اینکه با یک عمل غیر کارشناسی، موجب یک جراحی بزرگ اقتصادی در کشور شویم و سپس در خلال آن تولید را به فراموشی بسپاریم.

نرخ رشد اقتصادی، نشان دهنده خرابی کارنامه است

وقتی تولید فراموش شود، سرمایه‌گذاری و اشتغال نیر تعطیل خواهد شد. در سال 86 و بنا بر آمار رسمی، 6.7 درصد رشد اقتصادی را ـ که نماد اقتصادی یک کشور است ـ داشته‌ایم و در سال 87 بنا بر آمار غیر رسمی، نزدیک 0.7 درصد و در سال 88، نزدیک 3.2 درصد و در سال 89 نیز بین اعداد اشاره شده؛ یعنی به عقب رفته‌ایم. شاخص رشد اقتصادی یعنی کارنامه تولید کشور و این نشان‌دهنده خراب بودن کارنامه اقتصادی کشور است.

بنابراین، باید درست بیندیشیم و بعد قانون را اجرا کنیم. طرح را همان گونه که کارشناسی شده، اجرا کنیم. امروز باید به وضع سرمایه‌گذاری و اشتغال به طور جدی رسیدگی شود. هم‌اکنون وضعیت اشتغال اسفناک است و جوانان از سوی خانواده‌ها تأمین می‌شوند. تورم نیز که حاصل از گرانی ساعت به ساعت در کشور است، فزاینده در حال افزایش است. با این وضعیت، پیامدهای بدی برای اقتصاد کشور در ماه‌ها و سال‌های آینده در انتظار است و هدف طرح هدفمند کردن یارانه‌ها به هیچ عنوان تأمین نخواهد شد.

وی همچنین افزود: امروز قرار است دولت گزارش عملکرد این طرح را به مجلس بدهد و به امید خدا، دارای نکاتی امیدوار کننده باشد، ولی ما هر گونه محاسبه کردیم، نتوانستیم با اعداد و ارقام ارایه شده، به نتیجه برسیم.

این بسیار نگران کننده است که اعلام شده میزان کسری واریزی به حساب مردم، از درآمدهای وزارت نیرو و یا بخشی از پروژه‌های وزارت نفت تأمین شده است و این موجب کندی حرکت این بخش‌ها خواهد شد.

دانش جعفری در پایان تأکید کرد: بنده امیدوارم دولت درست فکر کند و به راه اصلی بازگردد تا چرخه اقتصادی کشور، بتواند روانتر به حرکت خود ادامه دهد.
 

SHERL0CK HOLMES

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
1 نوامبر 2011
نوشته‌ها
1
لایک‌ها
0
قبل از هدف مندی یارانه ها دولت میگفت که سالی 100 میلیارد دلار یارانه میده به مردم ؟؟؟؟ حالا حساب کنید که باید هر نفر سالی چقدر یارانه بگیره از این 100 میلیارد دلار!!!

مجلس هم تصویب کرد که دولت باید 80 در صد از پول یارانه هارو بده به مردم اما دولت فقط 40 تا 50 در صد به مردم داره پول میده

اون وقت چطوری 95 در صدشو میده به مردم

عجب مملکت خوب و نازنینی داریم
 

sJaguar

کاربر فعال موبایل و فوتبال
کاربر فعال
تاریخ عضویت
5 اکتبر 2007
نوشته‌ها
11,526
لایک‌ها
1,591
سن
36
محل سکونت
Old Persian Empire
این طرح ننگین داره اقتصاد نداغون رو به نابودی کامل میکشه!

هر روز تورم داره میره بالاتر
پولی که به مردم میدن به بهانه های مختلف حتی بیشترشو میگیرن
مردم تو فشار بیشتری قرار گرفتن حتی از لحاظ معیشتی
همه اون وعده وعید ها که از اولشم پوچ و توخالی بود و عده ای از مردم ساده انگار باورش کرده بودن حالا داره مشخص میشه که کاملا توخالی بوده ...

هزینه ها سرسام اور و بیداد میکنه و درآمد ها هم مثه قبله و بیشتر نشده ....
 

sJaguar

کاربر فعال موبایل و فوتبال
کاربر فعال
تاریخ عضویت
5 اکتبر 2007
نوشته‌ها
11,526
لایک‌ها
1,591
سن
36
محل سکونت
Old Persian Empire
در گفت‌و‌گو با فارس اعلام شد
اخبار جدید فرزین از مطالعات فاز دوم هدفمندی و سناریوی بنزین تک نرخی

خبرگزاری فارس: دبیر ستاد هدفمندی یارانه‌ها با اشاره به انجام مطالعات اجرای فاز دوم هدفمندی گفت: تک نرخی کردن بنزین به عنوان یکی از سناریوهای مرحله دوم مطرح و در دست بررسی است.

13900730112548_PhotoA.jpg

محمدرضا فرزین در گفت‌گو با خبرنگار اقتصادی فارس که پرسید بحث‌های مطرح برای تک نرخی کردن بنزین تا چه حد صحت دارد، اظهار داشت: برای اجرای گام دوم هدفمندی یارانه‌ها سناریوهای مختلفی در دست بررسی است و یکی از سناریوهای مطرح نیز تک نرخی کردن بنزین است.
وی در عین حال تصریح کرد: هنوز چیزی در این باره قطعی نشده است.
فرزین در پاسخ به این پرسش که دومین مرحله اجرای هدفمندی یارانه‌ها و اصلاح قیمت حامل‌های انرژی کی اجرا می‌شود نیز گفت: هنوز زمان اجرای مرحله دوم را تعیین نکرده‌ایم. قرار است مطالعات انجام شده در این رابطه برای بررسی به دبیرخانه ستاد هدفمندی یارانه‌ها ارائه شود.
بر اساس این گزارش دولت درصدد است اجرای هدفمندی یارانه‌ها را در ۳ مرحله اجرا و طی آن قیمت‌ حامل های انرژی را در کشور آزاد کند. این مراحل طبق قانون هدفمندی یارانه‌ها باید ظرف مدت ۵ سال به اجرا درآید که مرحله نخست آن از ۲۸ آذرماه سال گذشته کلید خورده است.

*فراخوان کارشناسان برای اظهارنظر درباره لایحه مالیات‌های مستقیم

معاون وزیر اقتصاد همچنین با اشاره به تهیه پیش‌نویس لایحه اصلاح قانون مالیات‌‌های مستقیم از صاحب نظران دعوت کرد با مراجعه به سایت www.econo.ir و مطالعه پیش‌نویس نظرات خود را درباره آن به معاونت اقتصادی وزارت اقتصاد ارائه کنند.
فرزین اظهار داشت: پس از بررسی نظرات کارشناسان تغییرات لازم در پش‌نویس لایحه اعمال و برای تصویب به کارگروه طرح تحول اقتصادی ارائه خواهد شد.
فرزین در پاسخ به این پرسش که آیا در مدت باقی مانده از عمر دولت اجرای طرح تحول مالیاتی امکانپذیر است،گفت:اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم یک کار سنگین کارشناسی بود که حدود سه سال به طول انجامید و کارشناسی نهایی نیز در دبیرخانه طرح تحول **** مالیاتی در معاونت اقتصادی وزارت اقتصاد در حال انجام است.
وی با بیان اینکه جلسات دبیرخانه چهارشنبه هر هفته ساعت ۹،۵ تا ۱۲ برگزار می‌شود، افزود: تهیه پیش نویس یک بخش مهم کار بود که بحمداله انجام شده است.
فرزین خاطرنشان کرد: لایحه اصلاح مالیات های مستقیم متناسب با ساختار جامع مالیاتی تهیه شده و در ساختار کنونی مالیات کشور قابلیت اجرا ندارد.
وی ادامه داد: بر این اساس **** جامع مالیاتی از ابتدای سال آینده ابتدا به شکل آزمایشی در سه استان و سپس در سراسر کشور به اجرا در خواهد آمد و قانون جدید مالیات‌های مستقیم پس از تصویب در این **** قابل اجرایی می‌شود.
فرزین همچنین یادآور شد: روز دوازدهم آذر ماه همایش طرح تحول **** مالیاتی را با حضور رئیس جمهور برگزار خواهیم کرد که در آن درباره ابعاد طرح بحث خواهد شد.
انتهای پیام/م

تو اون قیافه شیش در چارت!
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
مدیرعامل سازمان هدفمندی یارانه‌ها به فارس خبر داد
گزارش عملکرد ۹ ماهه هدفمندی یارانه‌ها فردا به مجلس ارائه می‌شود
خبرگزاری فارس: رئیس سازمان هدفمندی یارانه‌ها گفت: گزارش عملکرد ۹ ماهه هدفمندی یارانه‌ها شامل کلیه پرداخت‌ها و درآمد‌ها فردا تقدیم هیئت رئیسه مجلس می‌شود.

631007_PhotoA.jpg

بهروز مرادی در گفت‌و‌گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس اظهار داشت: گزارش عملکرد ۳ ماهه سال ۸۹ و ۶ ماهه اول سال ۹۰ که شامل کلیه دریافت‌ها و پرداخت‌های حاصل از هدفمندی یارانه‌ها است را مطابق ماده ۱۵ قانون هدفمندی یارانه‌ها فردا به مجلس ارائه می‌کنیم.
وی افزود: در این گزارش به تفکیک عملکرد اجرای ماده ۷ قانون شامل کلیه پرداخت‌ها اعم از پرداخت یارانه نقدی به مردم و پرداخت‌های مربوط به بیمه تامین اجتماعی قید شده است.
مرادی گزارش ماده ۸ اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها را بخش دیگر گزارش تهیه شده برای ارائه به مجلس ذکر کرد و گفت: در این بخش نیز عملکرد اجرای قانون در ارتباط با تولید، خدمات، منابعی که برای تقویت حمل و نقل عمومی در اختیار شهرداری‌ها قرار داده شده و منابعی که برای حمایت از صادرات غیرنفتی اختصاص یافته گزارش شده است.
خبرنگار فارس از مرادی درباره ابهامات مطرح درباره ابهامات مربوط به میزان درآمد ناشی از اصلاح قیمت حامل‌های انرژی در فرآیند هدفمندی یارانه‌ها پرسید.
وی پاسخ داد: آمار و ارقام کلیه درآمدها و پرداخت‌ها در گزارش قید شده است.
مرادی گفت: رونوشت گزارش عملکرد ۹ ماهه هدفمندی همچنین به دیوان محاسبات و رئیس کمیسیون ویژه تحول اقتصادی مجلس ارائه می‌شود و آمادگی ارائه به سایر کمیسیون‌ها در صورت تقاضای آنان وجود دارد.
انتهای پیام/م
 

JVC

Registered User
تاریخ عضویت
31 اکتبر 2011
نوشته‌ها
1,222
لایک‌ها
263
محل سکونت
در پناه خدا
قبل از هدف مندی یارانه ها دولت میگفت که سالی 100 میلیارد دلار یارانه میده به مردم ؟؟؟؟ حالا حساب کنید که باید هر نفر سالی چقدر یارانه بگیره از این 100 میلیارد دلار!!!

مجلس هم تصویب کرد که دولت باید 80 در صد از پول یارانه هارو بده به مردم اما دولت فقط 40 تا 50 در صد به مردم داره پول میده

اون وقت چطوری 95 در صدشو میده به مردم

عجب مملکت خوب و نازنینی داریم

تمامشو هم باید برای قبض آب برق گاز و کرایه و کوفت و زهر مارو ... باید به خودشون برگردونیم

هوا بهاری شده / هوا بهاری شده :wacko:
 

aghamostafaa

کاربر فعال بخش فوتبال
کاربر فعال
تاریخ عضویت
9 سپتامبر 2008
نوشته‌ها
7,235
لایک‌ها
18,128
سن
38
محل سکونت
اصفهان
این طرح ننگین داره اقتصاد نداغون رو به نابودی کامل میکشه!

هر روز تورم داره میره بالاتر
پولی که به مردم میدن به بهانه های مختلف حتی بیشترشو میگیرن
مردم تو فشار بیشتری قرار گرفتن حتی از لحاظ معیشتی
همه اون وعده وعید ها که از اولشم پوچ و توخالی بود و عده ای از مردم ساده انگار باورش کرده بودن حالا داره مشخص میشه که کاملا توخالی بوده ...

هزینه ها سرسام اور و بیداد میکنه و درآمد ها هم مثه قبله و بیشتر نشده ....

تخم مرغ دونه ای 300 رو بچسب :)
 

sJaguar

کاربر فعال موبایل و فوتبال
کاربر فعال
تاریخ عضویت
5 اکتبر 2007
نوشته‌ها
11,526
لایک‌ها
1,591
سن
36
محل سکونت
Old Persian Empire
تخم مرغ دونه ای 300 رو بچسب :)

هزینه خوردن یک وعده تخم مرغ برای یک نفر!
2 عدد تخم مرغ 600 تومن
یک عدد نان 150 تومان
مخلفات مثل خیار شور یا ... هم حداقل حداقل 150 تومان
هزینه روغن , گاز و سایر حداقل 100 تومان

یک وعده تخم مرغ زپرتی میشه حداقل 1000 تومن برای یه نفر!

حالا همین رو اگه واسه 7-8 سال قبل حساب کنیم
2 عدد تخم مرغ نهایتا 70 تومن
یعدد نان 25 تومن
خیار شور و مخلفات نهایتا 50 تومن
روغن و گاز هم 50 تومن

مجموعا در بدبینانه ترین حالت 200 تومن ...
 

sJaguar

کاربر فعال موبایل و فوتبال
کاربر فعال
تاریخ عضویت
5 اکتبر 2007
نوشته‌ها
11,526
لایک‌ها
1,591
سن
36
محل سکونت
Old Persian Empire
قبل از هدف مندی یارانه ها دولت میگفت که سالی 100 میلیارد دلار یارانه میده به مردم ؟؟؟؟ حالا حساب کنید که باید هر نفر سالی چقدر یارانه بگیره از این 100 میلیارد دلار!!!

مجلس هم تصویب کرد که دولت باید 80 در صد از پول یارانه هارو بده به مردم اما دولت فقط 40 تا 50 در صد به مردم داره پول میده

اون وقت چطوری 95 در صدشو میده به مردم

عجب مملکت خوب و نازنینی داریم

یه زر مفتی زدن دی
اگه 100 میلیارد دلار تو سال به مردم یارانه میدادن حتی اگه جمعیت ایران تو اون سالها رو 75 میلیون حساب میکردیم با دلاری 1200 تومن هر نفر در سال یک میلیون ششصد هزار تومن میگیرفته که میشه 150 هزار تومن در ماه
یعنی یه خانواده 5 نفری تو ماه 750 هزار تومن یارانه میگیرفتن! عجب ...!

پس چطور حالا همون خانواده 5 نفری داره ماهی 230 -240 هزار تومن یارانه میگیره و هزینه هاشم چند برابر شده! ؟
وضع مملکت هم که داغون داغون شده

باید تو حلقوم اینا سرب داغ ریخت که انقدر دروغ نبافن به هم و مردم رو خر فرض نکنن!
 

tanhai

Registered User
تاریخ عضویت
18 می 2009
نوشته‌ها
456
لایک‌ها
16
مدیرعامل سازمان هدفمندی یارانه‌ها به فارس خبر داد
گزارش عملکرد ۹ ماهه هدفمندی یارانه‌ها فردا به مجلس ارائه می‌شود
رئیس سازمان هدفمندی یارانه‌ها گفت: گزارش عملکرد ۹ ماهه هدفمندی یارانه‌ها شامل کلیه پرداخت‌ها و درآمد‌ها فردا تقدیم هیئت رئیسه مجلس می‌شود.
گرفتن مجوز برای اجراء و شروغ فاز2
افزایش مجدد قیمت کالاها
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
IMAGE634582672638752150.jpg


[h=3][/h] [h=1]رئیس شورای رقابت هشدار داد: شکست قطعی هدفمندسازی با ادامه روندهای غلط فعلی
1.gif
[/h] [h=2]اقتصاد کلان - گفتگوی اختصاصی با تئوریسین طرح تحول در نقد هدفمندسازی یارانه ها.[/h]
[h=4]
علی پاکزاد: جمشید پژویان به عنوان یکی از تئوریسین های اصلی طرح تحول و هدفمندسازی یارانه ها، کسی است که شمس الدین حسینی (وزیر امور اقتصاد و دارایی) و محمدرضا فرزین (دبیر کارگروه طرح تحول اقتصادی) و علی عسگری (رئیس سازمان امور مالیاتی) که از محریان اصلی هدفمندسازی نیز محسوب می شوند، در دانشگاه شاگردش بوده اند، وی اگرچه از اصلاح نسبی قیمت ها انهم در آستانه یک سالگی اجرای قانون هدفمندسازی سخن گفته و آنرا دستاوردی قابل اعتنا می داند اما نسبت به روندهای موجود در اجرای این برنامه ایرادات فراوانی را وارد می داند.
به نظر می رسد در این دوره یک ساله ای که پشت سر گذاشته شده است تنها بخش اندکی از آنچه اتفاق افتاده از نظر وی مطلوب است و از عنوان می کند اگر روندهای فعلی در اجرای قانون هدفمندسازی اصلاح نشود می تواند به شکست قطعی این سیاست منجر شود. مشروح گفتگوی خبر با این استاد دانشگاه و رئیس شورای رقابت را در ادامه بخوانید:
- تقریبا در سالگرد اجرای قانون هدفمندسازی یارانه ها قرارداریم، من خاطرم هست در سال 87 و در همایشی که برای رونمایی طرح تحول اجرایی با چه هیجانی از برنامه ای صحبت می کردید که می تواند اقتصاد ایران را متحول کند، حالا در آستانه یک سالگی اجرای طرح هدفمندسازی یارانه ها به عنوان یکی از بخش های اصلی طرح تحول ارزیابی شما از آنچه اجرا شده چیست؟ آیا چیزی که اجرا شده با آنچه مدنظر شما بوده هماهنگی دارد یا نه؟
من همچنان هم در این مورد خوش بین هستم و تائید می کنم به طور کلی آنچه رخ داده است، یک مسئله این است که این برنامه یک انتخاب نبوده است، آن زمان هم گفتم که این کار یک باید است در اقتصاد ایران، یعنی باید قیمت ها اصلاح می شد، این کار هر روز هزینه اجرایش برای اقتصاد ایران افزایش پیدا می کرد، واقعیت هم این است که پرداخت کننده واقعی هزینه قیمت های غیر واقعی در اقتصاد مردم هستند، مردمی که به دلیل غیر مستقیم بودن این هزینه ها متوجه نمی شدند که چه هزینه سنگینی را متحمل می شدند.
یعنی گروه اتفاقا فقیر جامعه بیشترین صدمه را از این یارانه ها می دیدند، الان بدون شک ما گامی به جلو برداشته ایم و تونسته ایم این قیمت ها را اصلاح کنیم و من با اطمینان می گویم این کار به نفع افشار آسیب پذیر جامعه بوده وهست.
اما نکته کلیدی که من بارها بر آن تاکید کردم، تاثیر اصلی و عمده تر این اقدام در بخش تولید است دولت سعی کرده است تا حدودی به بخش تولید توجه کند اما به نظر من در این زمینه نتوانسته است گام بزرگی بردارد، راهکار دولت در این موضوع نیز مشخص است؛ دادن یارانه به صورت کاملا هدفمند از طریق استهلاک نزولی به بخشی از صنایع است که بیشترین افزایش هزینه های تولید را از محل افزایش قیمت حاملهای انرژی متحمل می شوند.
اینها عمدتا بنگاههایی هستند که یا تجهیزات و ماشین الات فرسوده در اختیار دارند و یا از فناوری های روز عقب هستند و در نتیجه اگر به صورت هدفمند دولت کمک بکند که این بنگاهها تجهیزات خود را به روز کرده و سرمایه گذاری مجدد برای حرکت به سمت فناوری های روز داشته باشند آنهم با سمت و سوی بهبود کیفیت تولید و صرفه جویی در مصرف انرژی.
در آن وقت ما به نتیجه نهایی که دنبال می کردیم خواهیم رسید، البته این نکته را هم اضافه کنم که این یک پروسه زمانبر است.
- از زمانی که بحث هدفمندسازی یارانه ها مطرح شد بارها تاکید داشتید که این برنامه باید به صورت یک بسته سیاستی به اجرا گذاشته شود، حالا بحث حمایت از تولید را مطرح می کنید ، شما در مصاحبه ای که حدود دو ماه پیش انجام دادید، انتقاد داشتید از نحوه حمایت از تولید، آیا این انتقاد همچنان پابرجاست و ما هنوز بخش تولید را به درستی مورد حمایت قرارنداده ایم؟
من همچنان معتقد هستم که بخش تولید به صورت درست و صحیحی دیده نشده است و هنوز تولید کنندگان به دنبال گرفتن پول نقد و بعضی از معافیت ها هستند ولی این به نفع اقتصاد ، جامعه و حتی به نفع خود انها هم نیست.
- یعنی به عقیده شما تولید کنندگان ادعای غلطی دارند نسبت یه نوع حمایتی که از انها صورت می گیرد؟
بله، آنها تصور می کنند که دولت باید به گونه ای به آنها پولی بدهد و متاسفانه بعضی از راهکارهایی که وزارت صنایع ارایه می کند هم این باور غلط را دنبال می کند، که به نظر من اصلا این موضوع ربطی به وزارت صنایع ندارد، کاری به جایگاه وزارت صنایع ندارم، اما به هر حال انها می توانند از یک نقطه نظر کمک باشند؛ انهم اینکه فهرست بنگاههای اقتصادی و صنایعی راکه بالاترین انرژی بری را دارند به همراه فهرست بنگاههایی که با سرعت بیشتری می توانند فناوری خود را تغییر بدهند در اختیار وزارت امور اقتصاد و دارایی و سازمان امور مالیاتی قرار بدهند.
ان وقت این دو نهاد یعنی سازمان امور مالیاتی و وزارت اقتصاد و دارایی می توانند یارانه هدفمند به بخش تولید تخصیص دهند، البته بدیهی است که بخش تولید به دنبال پول است، آن توجهی به این موضوع سرمایه گذاری مجدد و افزایش بازدهی برای دوران طولانی ندارد، به خصوص که بخش عمده ای از صنایع ما همچنان دولتی است.
حتی اگر از دولتی تغییر کرده است از بخش دولتی به بخش خصوصی واقعی منتقل نشده است،در نتیجه دولت در اینجا باید با اقتدار سیاست خود را به آنها بقبولاند و آنها متوجه شوند تنها راهی که می توانند از این یارانه بهره مند شوند اصلاح ماشین آلات فرسوده شان است با ماشین آلاتی که از بهره وری انرژی بیشتری برخوردار هستند.
- در جمع بندی صحبت های شما می تونم بگویم که شما معتقدید هم دولت به شکلی که باید از بخش تولید حمایت بکند، نکرده است و هم بخش تولید توقعات نابجایی دارند؟
توقعاتشان کوتاه مدت و غلط است.
- این فرایند آغاز شده و در حال دنبال شدن است، به کجا می رسد؟
من تصور می کنم باید متوقف شود.
- چطوری؟
همانطور که گفتم راهش این است که پرداخت یارانه به بخش تولید از طریق استهلاک نزولی باشد. من چند هفته پیش که در خدمت رئیس جمهور بودم با شفافیت این موضوع را گفتم و به نظرم این نکته مورد تائید ایشان بود، من تصور می کنم، وزیر اقتصاد ودارایی،دبیر کارگروه طرح تحول و رئیس سازمان مالیاتی که هر سه دانش آموخته اقتصاد هستند، با نقطه نظرات من آشنا بوده اند هرچه سریع تر باید این برنامه را طراحی و به اجرا بگذارند.
- در ابتدای این گفتگو شما اشاره کردید به اقشار آسیب پذیر، یارانه پرداختی به آنها آیا متناسب با نیازهایشان بوده است و یا اینکه اقشار اسیب پذیرهم مانند تولید کنندگان به نظر شما دچار توهم هستند و در زمینه یارانه ها توقع غلط دارند؟
دقیقا، من اول یک چیزی را عنوان کنم، من عقیده ام این بود که ما باید به مرور کاری بکنیم که اقشار ثروتمند وبرخوردار جامعه خودشان داوطلبانه از دریافت این یارانه سرباز بزنند، انها به راحتی قابل شناسایی هستند ، البته من توصیه نمی کنم کسی به دنبال شناسایی آنها از این طریق برودف در جاهای دیگر و سازمانهای دیگری هستند که به دنبال این نوع کارها باشند، ولی برای این موضوع یارانه نقدی باید به آنها گفته شود که واقعا کسانی که اصلا ارزشی ندارد این یارانه برای آنها به دنبال دریافت این یارانه نباشند و اگر رفتند انها شناسایی خواهند شد.
من معتقدم آنها برای انکه شناسایی نشوند خودشان داوطلبانه از این کار سرباز بزنند.
- فرایندی که الان شکل گرفته چطور...
الان من خودم یارانه دریافت نکردم و حتی سهام عدالت اساتید را هم دریافت نکردم، البته آدم ثروتمندی هم نیستم، من تنها راه درامدم معلمی است و هیچ پول باد آورده ای را هم از هیچ جا ندارم، ولی احساس می کنم اگر این یارانه را دریافت کنم نمی توانم مدعی باشم که به فکر اقشار نیازمند جامعه هستم.
- این صحبت شما نوعی نگاه فرهنگی است و در تناقض با سود طلبی اقتصادی است.
اما مبلغ در مقابل ثروت برخی به قدری کم است که برخی این ارقام را دریافت کرده و به مستخدم و رانندخودشان می دهند، ولی باید توجیه بشوند که راننده و خدمتکار شما در جامعه جزء اقشار خوش درآمد هستندو این یارانه باید به اقشاری برسد که واقعا در مضیقه هستند.
تاکید می کنم در این زمینه هم باید کار فرهنگی شود وهم از بعد اقتصادی برنامه ریزی صحیح صورت بگیرد، تا کسانی که واقعا نیاز اقتصادی ندارند احساس خجالت بکنند از دریافت یارانه نقدی از طرف دیگر هم دولت هم باید اعلام کند « اگر شما به دریافت یارانه نقدی ادامه بدهید ما شما را شناسایی می کنیم و این مبالغ از شما پس گرفته شده و شما جریمه خواهید شد»؛ البته مبغ کمی حدود 50 هزار تومان جریمه خواهید شد.
البته نیازی به جریمه سنگین نخواهد بود زیرا این اقشار از شناسایی شدن می ترسند، چون اگر شناسایی شوند تبعات بعدی برای آنها خواهد داشت مثلا سازمان امور مالیاتی به سراغ آنها خواهد رفت.
این یک گام است، اما من بارها گفتم که روش حمایت از یک جامعه اصلا این نیست که بروید و پول نقد توزیع کنید؛ بلکه باید **** تامین اجتماعی، **** پرداخت ها و **** مالیات بر مجموعه درآمد را فعال و کارامد بکنیم مانند دیگر کشورهای توسعه یافته دنیا.
در واقع ما از طریق اصلاح سیستم ها می توانیم از جامعه حمایت بکنیم نه با پرداخت های نقدی، البته ممکن است همین سیستم ها مانند روشی که در برخی از کشورها به کار گرفته می شود که افراد غیر مستقیم مالیاتی پرداخت می کنند و زمانی که مالیاتشان معادل مالیات مجموعه درآمدشان بشود، دولت ها به انها پولی را هم پس می دهند، یا معافیت مالیاتی لحاظ کرده و یا حتی یارانه نقدی پرداخت می کنند.
اما این پرداخت ها فرق می کند با اینکه ما چشم بشته به همه مردم پول بدهیم.
- یکی دیگر از اهدافی که هدفمندسازی یارانه ها دنبال می کرده است بحث اصلاح الگوی مصرف حاملهای انرژی بوده است، برداشت شما چیست آیا در این زمینه طی یک سال گذشته دستاوری حاصل شده یا نه؟
من خیلی امیدوارم اطلاعاتی که از مرکز آمار درخواست کرده ام دریافت کنم، تا در این مورد جواب دقیق بگویم، اما شواهد نشان می دهد که اثر داشته است.
- این شواهد چیه؟
یکی از این شواهد، روند مصرف بنزین است.
- این به سهمیه بندی بر می گردد یا به کاهش مصرف واقعی مردم؟
این مسئله ناشی از کاهش مصرف واقعی مردم است زیرا عرضه بنزین آزاد است و یک بخش محدودی از آن به صورت سهمیه ای توزیع می شود، یکی دیگر از شواهد من از طریق مشاهده رفتار مصرفی مردم مانند تغییر لامپ های روشنایی به لامپ های کم مصرف نشان می دهد مردم این موضوع را جدی گرفته اند.
اما من روی این زمینه که چقدر موثر بوده، امیدوارم در چند ماهه آینده با مطالعه ای که در دست انجام خواهم داشت به نتیجه برسم و اعلام کنم.
- از سه محور حمایت ازبخش تولیدف حمایت از اقشار اسیب پذیر و در نهایت میزان مصرف حاملهای انرژی شما تنها دستاورد حدودا قطعی هدفمندسازی را کاهش مصرف انرژی عنوان می کنید، پس چطور شما هدفمندسازی را یک گام مثبت تلقی می کنید؟
شکی در اینکه گام مثبتی بوده، نیست؛ اما سئوال اینجاست که ایا به جایی که می توانستیم برسیم رسیده ایم یا نه؟ ؛ این نکته ای است که من در موردش گله مندهستم.
بدون شک اصلاح قیمت های نسبی اثراتش را هم در بخش تولید و هم در مصرف گذاشته است، شای اگر ما وقت داشتیم و زمان اجازه می داد و در طول زمان این هزینه انباشت نمی شد بدون انکه کاری بکنیم خود به خود این وضعیت اصلاح می شد، یعنی بعد از این بنگاههای اقتصادی زمانی که ماشین آلاتشان مستهلک شد و قصد سرمایه گذاری مجدد می کنند در انتخاب ماشین آلات جدید به میزان انرژی بری آن توجه خواهند کرد.
مصرف کنندگانی که قبل از این به میزان مصرف انرژی لوازم خانگی شان و حتی اتومبیلشان توجه نداشتند بعد از این حتما به میزان مصرف انرژی توجه خواهند کرد. این نکته علامتی خواهد بود برای تولید کنندگان این نوع کالاها که بروند و میزان مصرف انرژی تولیداتشان را اصلاح کنند.
این روند جلو خواهد رفت ولی برای آنکه این روند را شتاب بدهیم من نیازمند به اجرای سیاستهایی خواهیم بود که به انها اشاره کردم.
- در کنار این فضای اجرای جو حاکم بر سیاستهای پئلی را چطور ارزیابی می کنید، چون سیستم بانکی در این چند وقته نتاقضات زیادی را در قبال اجرای این قانون از خود نشان داده است؟
اگر ما به دنبال یک تجدید سرمایه گذاری سنگین در صنایع کشورمان باشیم نیاز به منابع بانکی خواهیم داشت و باید منابع بانکی ما به سمت هدایت شود، من برای اینکه می خواستم این موضوع را بررسی کنم که وضعیت کنونی بازار اعتبارات چگونه است با بانکها تماس گرفتم، ولی با کمال تاسف از دادن اطلاعات خودداری کردند در حالی که شورای رقابت این اختیاری دارد که هر نوع اطلاعاتی که می خواهد را از هر دستگاهی دریافت کند.
اما نحوه برخورد بانکها در ندادن اطلاعات و وقت تلف کردن که به نوعی شورای رقابت را عکس العمل وادار می کند که به طور مثال برای دریافت اطلاعات تیم های بازرسی به بانکها بفرستیم، این به نظر من مطلوب نیست و ما سعی می کنیم از این اطلاعات در درجه اول به نفع خود این بانکها استفاده کنیم.
- ارزیابی کلی شما از عملکرد بانکها در قبال هدفمندسازی یارانه ها چیست؟
من به نوعی عملکرد مثبتی از بانکها ندیدم.
- در فضای سیاستهای مالی و مالیاتی روند را به چه صورت ارزیابی می کنید؟
سیاستهای مالیاتی همان توصیه من است.
- که هنوز انجام نشده؟
بله و هنوز نشده است.
- یعنی ساختار مالیاتی...
تا الان گامی در این راستا برنداشته است.
- بحث اصلاح نرخ ارز هم در این رابطه مطرح است که من برآوردم به شخصه این بود که این اقدام در واقع آغاز فاز دوم اجرای هدفمندسازی یارانه ها بوده است، نظر شما در این رابطه چیه و اگر بخواهیم وارد فاز دوم اجرای هدفمندسازی بشویم چه ملاحظاتی باید داشته باشیم؟
امیدوارم اینطور نباشد و ما این اقدام را به عنوان فاز دوم اصلاح قیمت ها ندانیم.
- چرا؟
نرخ ارز اصولا تحت عوامل مختلف و بر اساس مصالح کل اقتصاد تعیین می شود اگر ما یک بخش خصوصی فعال در بخش ارز داشتیم و بازار ارز ما به گونه ای بود که نرخ ارز در بازار تعیین می شد خوب بود ولی چون دولت و بانک مرکزی بزرگترین عرضه کننده و متقاضی ارز در بازار هستند، ان است که در بازار تعیین کننده نرخ است.
در این شرایط چند نرخی کردن ارز به نظر من یک اشتباه بزرگ و فاحش است و تعجب می کنم ما چگونه از گذشته درس عبرت نگرفته ایم، آنهم نه گذشته ای که مربوط به نسلهای قبل بوده باشد، بلکه گذشته بسیار نزدیک.
ما بابت همین تفاوت های نرخ ارز میلیاردها دلار از منابع مان به هدر رفته است و اینکه بانک مرکزی بیشتر از اینکه در جهت یکسان سازی نرخ ارز برود و مهار کند بازار ارز را خودش دارد دامن می زند به مشکلات بازار ارز، برای من جای تعجب دارد.
من امیدوارم هرچه سریع تر متوجه این اشتباه بشود و اگر محدودیتی در جهت تامین اسکناس دارد این مشکل را برطرف کند زیرا بانک مرکزی از نظر اعتبار مشکلی ندارد زیرا درآمدهای ارزی کشور بسیار بالا بوده است.
- نرخ تورم از مباحثی بود که قبل از هدفمندسازی مورد مناقشه فراوان بود، الان حداقل در آمارهای رسمی میزان نرخ تورم چندان افزایش پیدا نکرده است و جهش های 30 تا 40 درصدی حداقل در آمارهای بیانی مرکز آمار و بانک مرکزی رخ نداده است، هر چند مردم تصور می کنند نرخ تورم بسایر بیشتر از اینهاست؛ سئوال اینجاست که رشد تورم که از تبعات قطعی هدفمندسازی یارانه هاست چگونه با پیش بینی ها مطابقت ندارد؟
همان زمانی که بعضی از نرخ تورم جهشی می کردند من می گفتم که اصلا این اتفاق نمی افتد و راه حل تورم در جای دیگر است و باید از طریق مهار نقدینگی تورم کنترل شود و الزاما اصلاح قیمت های نسبی نباید به جهش تورمی منجر شودو البته نشد.
درست است که دولت در جاهایی گفته می شود که قیمت ها را کنترل کرده و البته می کند اما من اعتقاد ندارم که این کنترل قیمت ها یک فشار به بخش تولید هست زیرا من شاهد به وجود امدن بازارهای سیاه نیستم. البته ما اقتصاددان ها به این بازارها سفید می گوییم چون باعث اصلاح قیمت های نسبی می شوند.
به هر شکل شاهد رشد این بازارها برای انواع کالاهای ضروری و غیر ضروری نیستیم. یعنی من شاهد این نیستم که به صورت پنهانی بعضی از کالاها با قیمت های بالاتر عرضه شود.
- فکر نمی کنید هنوز زود است؟
نه، این می توانست اثرش را گذاشته باشد، ولی من چون شاهد این نبودم، هنوز به اعتقادم پایبندم که ضرورتی برای ایجاد جهش تورمی وجود ندارد. اگر هم در آینده به وجود بیاید دلایل دیگری هم خواهد داشت، زیرا یک سالی است که قیمتها موثر شده و یک سالی هم از این موضوع می گذردو نرخ تورم ما حداقل از نرخ تورم متوسط سی ساله گذشته پایین تر است.
- این صحبت شما در نقض صحبت تولید کنندگانی است که می گویند دولت برای اعمال قیمت های نظارتی خود مارا تحت فشار قرارداده و ما برای آنکه بتوانیم به تولید ادامه بدهیم مجبور هستیم از مقدار و یا کیفیت واحد کالایی که عرضه می کنیم بکاهیم.
این موضوع کیفیت و حجم کلا اثر دارد روی مصرف کننده و سطح تقاضایشان پایین می آید، وقتی دولت قیمت ها را مهار کرده بود چه می کردند، بازاری در حاشیه بازار اصلی ایجاد کرده بودند کالاها را از طریق ان بازارها عرضه می کردند ولی الان خبر از این بازارها نیست.
- در حال حاضر واردات زیاد اجازه این کار را نمی دهد.
به هر حال کنترل شده است، درست است، من هم اعتقاد دارم که واردات یک عامل موثر بوده است در کنترل تورم، اگر این مقدار واردات نبود به طور حتم نرخ تورم بالاتر بود.
- اما چیز دیگری در حال اتفاق افتادن است، آنهم شکل گیری تورم وارداتی است، بررسی متوسط قیمت هر تن کالای وارداتی در هفت ماهه اول امسال نشان از رشد 400 دلار قیمت هر تن کالای وارداتی دارد و به عبارتی رشد 31 درصدی قیمت کالاهای وارداتی را شاهد هستیم و البته حجم کالاهای وارداتی هم رو به نزول است، با این روند فکر می کنید دولت بتواند بازهم تورم را از طرق واردات مهار کند؟
اگر حجم کالاهای وارداتی کاهش پیدا کرده است و حتی اگر تورمی از این طریق ایجاد شود محصول هدفمندسازی نبوده و ناشی از افزایش نرخ ارز در بازار داخلی خواهد بود، به همین دلیل سیاست بانک مرکزی که نرخ ارز را اجازه داده است افزایش پیدا کند سیاست های غلطی است و اینکه تهدید کرده است ارز را با چند نرخ عرضه می کند، تقلب و فساد و راههای فراری را ایجاد خواهد کرد که شاید بیست سال از ان رنج بردیم.
- به نظر شما ،احتمال دارد با این نقص هایی که در سیاستهای پولی، مالی، نحوه حمایت از تولید کنندگان و مصرف کنندگان که شما به آن اشاره کردید، شاهد شکست هدفمندسازی یارانه ها باشیم؟
من امیدوارم همچین اتفاقی نیافتد، اما اگر سیاستگذران اقتصادی روندهای فعلی را اصلاح نکنند و همچنان به اشتباهاتشان ادامه دهند قطعا هدفمندسازی شکست می خورد.
[/h]
 

ITI

Registered User
تاریخ عضویت
28 نوامبر 2008
نوشته‌ها
3,640
لایک‌ها
138
محل سکونت
تهران

tanhai

Registered User
تاریخ عضویت
18 می 2009
نوشته‌ها
456
لایک‌ها
16
این ماه روز چندم واریز میشه 10 یا 11 یا 12 یا ....
این اوراق مشارکت پارس جنوبی که فروش نرفت و مردم که پولشون برای خرید سکه و طلا به بانکها ندادن
صندوق ذخیره ملی که فعلا خالیه؛ نمبشه دولت ازش استقراض کنه
پول این ماه و ماههای بعدی رو از کجا می خواهند بیارن؟
مرفعین بی درد پی تی بیایبد در یک حرکت خود جوش همه از گرفتن یارانه نقدی انصراف بدید
:lol: :lol: :lol:
 

sinnaa

Registered User
تاریخ عضویت
27 جولای 2010
نوشته‌ها
6,537
لایک‌ها
3,555
محل سکونت
بر بال خوش خیالی
کمبود درآمد ۸ هزارمیلیارد تومانی هدفمندی یارانه‌ها

فارس: عضو کمیسیون برنامه و بودجه گفت: هدفمندی یارانه‌ها در ۹ ماهه ۱۷٫۵هزار میلیارد تومان درآمد و ۲۵٫۵ هزار میلیارد تومان پرداختی داشته است.

موسی‌الرضا ثروتی در مورد گزارش هدفمندی یارانه‌ها در ۹ ماه گفت: براساس این گزارش مجموع درآمد حاصل از افزایش قیمت حامل‌های انرژی در ۹ ماه شامل ۶ ماه اول امسال و ۳ ماه آخر سال ۸۹ حدود ۱۷ هزار و ۵۰۰میلیارد تومان بوده است که در این مدت پرداختی یارانه نقدی به مردم ۲۵هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برآورد شده است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه افزود: از قانون بودجه ۸۹ رقم ۱۹۹۰ میلیارد تومان برای یارانه‌ها پرداخت شد و در سال جاری ۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در قانون بودجه پیش‌بینی شده است که تاکنون حدود 6 هزار میلیارد تومان برای یارانه برداشت شده است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه گفت: دو هزار و ۳۰۰ هزار تومان یارانه تولید در این مدت پرداخت شده که برای بخش صنعت ۱۴۰۰میلیارد تومان برای کشاورزی ۲۰۰ میلیارد تومان و برای بیمه ۱۰۰ میلیارد تومان، برای یارانه شیر ۱۰۰ میلیارد تومان و نیز برای دامداران ۱۰۰ میلیارد تومان پرداخت شده است که در مجموع ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان یارانه برای امور تولیدی پرداخت شده است.

ثروتی گفت: ۸ هزار میلیارد تومان تنخواه از خزانه بانک مرکزی برای پرداخت یارانه‌ها گرفته شده است که باید از محل افزایش قیمت حامل‌های انرژی به خزانه برگشت داده شود.
 

JVC

Registered User
تاریخ عضویت
31 اکتبر 2011
نوشته‌ها
1,222
لایک‌ها
263
محل سکونت
در پناه خدا
مگه این شارلاتان ها قبل از هدفمندی نمیگفتن ما سالی 100 میلیارد دلار که میشه 130 هزار میلیار تومن داریم یارانه میدیم که باید هدفمند بشه !!!

شرمندتونم چی دارم مگه یارو توی بهشت زهرا گفت ماهی 80 تومن میدم آب و برق مفت ....... مگه عمل کرد !!!

با این تورم این یارانه ها به چه دردی میخوره
 

sinnaa

Registered User
تاریخ عضویت
27 جولای 2010
نوشته‌ها
6,537
لایک‌ها
3,555
محل سکونت
بر بال خوش خیالی
يارانه نقدي تا دوشنبه واريز مي‌شود

يارانه نقدي ماه جاري تا دوشنبه، چهاردهم آذر واريز مي‌شود.

خبرنگار ايسنا امروز در حاشيه همايش تبيين طرح تحول مالياتي از مسوولان درباره‌ علت واريز نشدن يارانه نقدي ماه جاري پرس‌وجو كرد.

در حالي كه پيش از اين حداكثر تا دوازدهم هر ماه يارانه نقدي به حساب واريز مي‌شد اما تاكنون يارانه آذر ماه به حساب سرپرستان خانوار نيامده است.

در حالي كه امروز سخنگوي كارگروه تحولات اقتصادي و وزير اقتصاد در جمع خبرنگاران حضور داشتند اما درباره علت واريز نشدن يارانه نقدي تا امروز و زمان احتمالي واريز آن اطلاع دقيقي كسب نشد.

پيش از اين سازمان هدفمندي‌ يارانه‌ها اعلام كرده بود كه حداكثر تا پايان هفته دوم هر ماه يارانه نقدي به حساب سرپرستان خانوار واريز مي‌شود. همچنين در حاشيه همايش امروز يك مقام آگاه به خبرنگار ايسنا اطلاع داد كه يارانه نقدي تا پايان روز 14 آذر ماه به حساب سرپرستان خانوار واريز مي‌شود.
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
وزیر اقتصاد در پاسخ به فارس:
یارانه نقدی قدرت خرید 8 دهک جامعه را حفظ کرد

خبرگزاری فارس: وزیر اقتصاد گفت: پرداخت یارانه نقدی در روند اجرای هدفمندی یارانه‌‌ها قدرت خرید ۸ دهک جامعه را کاملاً حفظ کرده است.

13900908145524_PhotoA.jpg

سید شمس‌الدین حسینی در حاشیه همایش تبیین طرح تحول مالیاتی در جمع خبرنگاران در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه آیا پرداخت یارانه نقدی قدرت خرید جامعه را حفظ کرده است اظهار داشت: کاملا؛ بخشی که طبقات هدف ما بودند که شامل 8 دهک می‌شود کاملا از منظر هدفمندی پوشش داده شده است.
وی افزود: محاسبات ما هم این مسئله را تأیید می‌کند و طبقات 9 و 10 همواره قدرت خرید خود را جبران می‌کنند.
حسینی در خصوص روند اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده و مقاومت برخی اصناف گفت: صنوف متفاوت هستند و اگر چند صنف یا طبقه خاص مقاومت کنند با گفت‌وگو و تفاهم قابل حل است و رویه ما تعجیل و انعطاف خواهد بود.
وی ادامه داد: در مجموع حدود 7 درصد از تولید ناخالص داخلی کشور مالیات دریافت می‌شود که هنوز فاصله زیادی نسبت به استانداردها وجود دارد؛ البته باید فشار مالیاتی بر یک گروه خاص کم شود تا بتوانیم با گسترش پایه‌ها و عدالت مالیاتی سهم مالیات را از تولید ناخالص داخلی افزایش دهیم.
وزیر اقتصاد در خصوص عملکرد دولت در اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها اظهار کرد: برداشت ما این است که در عواقب و اثرات قانون هدفمندی یارانه‌ها بزرگ‌نمایی شده و همین سبب تعویق اجرای قانون شد، هم‌اکنون هم نباید در بررسی عملکرد قانون غلو شود.
وی تصریح کرد: البته این به معنای عدم وجود نقاط ضعف و مشکلات نیست اما سختی با عذاب کشیدن تفاوت دارد و برای چابک شدن باید وزن کم کرد.
حسینی گفت: زمانیکه می‌خواستیم قانون را اجرا کنیم عده‌ای از نهادهای امنیتی درخواست کردند که برای جلوگیری از آشوب اجتماعی برنامه‌ریزی کنند اما آیا هم‌اکنون کسی معتقد به امکان بروز آشوب در کشور است؟
وی با اشاره به ایجاد برخی مشکلات در ابتدای اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین گفت: در آن زمان به دلیل عدم تبیین مناسب، برخی از پمپ‌بنزین‌ها به آتش کشیده شد اما در اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها مردم همکاری کردند.
حسینی اظهار داشت: قبل از اجرای قانون در مصاحبه‌ها از تورم 70 و 500 درصدی صحبت می‌شد اما هم‌اکنون شاهد چنین تورمی نیستیم و حتی تورم 19.3 درصدی فعلی کاملا به هدفمندی یارانه مربوط نمی‌شود.
وی ادامه داد: همه عوامل از جمله نقدینگی، تورم وارداتی و نرخ ارز در این مدت ثابت نبوده بنابراین تورم فعلی تنها به هدفمندی یارانه‌ها مربوط نمی‌شود و باید سایر عوامل را در نظر گرفت.
وی پیش‌نیاز اجرای مرحله دوم را نگاه واقع‌بینانه به عملکرد یکساله این قانون عنوان کرد و افزود: علاوه بر نگاه واقع‌بینانه نباید بخش‌های مختلف برای باز توزیع منابع با یکدیگر مسابقه بگذارند، همچنین باید بپذیریم که برخی بخش‌ها نسبت به گذشته نیازمند حمایت بیشتری هستند.
انتهای پیام/م
 

chinatown

Registered User
تاریخ عضویت
8 سپتامبر 2010
نوشته‌ها
1,017
لایک‌ها
179
اَی بدم میاد ازین لپ کلفت !
 
بالا