• پایان فعالیت بخشهای انجمن: امکان ایجاد موضوع یا نوشته جدید برای عموم کاربران غیرفعال شده است

یارانه ها ؛ آخرین اخبار و مباحث

tanhai

Registered User
تاریخ عضویت
18 می 2009
نوشته‌ها
456
لایک‌ها
16
با لطف و عنایت بی شائبه مسولین محترم
صبح روز دوشنبه 14/9/1390
یارانه نقدی آذرماه قابل یرداشته است

:lol: :lol: :lol:
 

PRO USER

Registered User
تاریخ عضویت
19 آگوست 2009
نوشته‌ها
424
لایک‌ها
114

PRO USER

Registered User
تاریخ عضویت
19 آگوست 2009
نوشته‌ها
424
لایک‌ها
114
بعضی از دوستان رویای مدیریت در سر می پرورانند
ugly005.gif

شتر در خواب بیند پنبه دانه
129fs4468377.gif
 

روح سگ ولگرد

Registered User
تاریخ عضویت
13 ژانویه 2010
نوشته‌ها
1,567
لایک‌ها
394
محل سکونت
بوستون - ماسا چوس شما

tanhai

Registered User
تاریخ عضویت
18 می 2009
نوشته‌ها
456
لایک‌ها
16
یارانه نقدی آذرماه به ازای هر نفر 45500 تومان بامداد امروز دوشنبه به حساب سرپرستان خانوار واریز شد که از هم اکنون قابل برداشت است و به این ترتیب یکسال از واریز یارانه نقدی سپری گردید.
واریز یارانه های نقدی که از دیماه سال ۸۹ همزمان با آغاز قانون هدفمندی یارانه ها از ۲۸ آذرماه سال گذشته آغاز شده بود، با واریز ۴۵۵۰۰ تومان یارانه آذر ماه سال ۹۰ به ازای هر نفر از بامداد امروز یکساله شد تا هر ایرانی طی این ۱۲ ماه بیش از ۵۴۰ هزار تومان یارانه نقدی دریافت کند.

با احتساب جمعیت حدود ۷۳ میلیون ایرانی که تا کنون یارانه نقدی دریافت کرده اند، طی این دوازده ماه بیش از ۳۹ هزار میلیارد تومان یارانه نقدی به حساب سرپرستان خانوار واریز شده است.
 

روح سگ ولگرد

Registered User
تاریخ عضویت
13 ژانویه 2010
نوشته‌ها
1,567
لایک‌ها
394
محل سکونت
بوستون - ماسا چوس شما
و اونوقت چقدر تو این یه سال ملت پول اضافی انواع کالا ها و برق و آب و کوفت و زهر مار دادن؟

به خدا همه ی پول کناری هام تموم شد تو این یه سال.
 

sinnaa

Registered User
تاریخ عضویت
27 جولای 2010
نوشته‌ها
6,537
لایک‌ها
3,555
محل سکونت
بر بال خوش خیالی
فرزین: یارانه‌ها کسری ندارد

معاون وزیر اقتصاد با اشاره به گزارش عملکرد 9ماهه دولت در اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها، گفت: گزارشی که ما ارائه کرده‌ایم مربوط به دوره سه ماه پایانی سال گذشته و شش ماه ابتدایی سال جاری است، یارانه ها کسری ندارد و آن پولی که متعهد هستیم را تا پایان سال می‌پردازیم.

محمدرضا فرزین در گفت‌گو با فارس، درخصوص برآورد کسری بودجه هدفمندی یارانه‌ها در گزارش کمیسیون طرح تحول اقتصادی اظهار داشت: در گزاشی که ما ارائه کرده‌ایم هیچ کسری ندارد.

وی تصریح کرد: گزارش دولت عملکرد 9 ماهه هدفمندی یارانه‌هاست که سه ماه پایانی سال گذشته و شش ماه از سال جاری را شامل می‌شود.

معاون وزیر اقتصاد، ادامه داد: در گزارشی که ارائه شده، درآمدها و هزینه‌ها مشخص است و برآورد می‌شود که در شش ماه دوم سال هم همین روند ادامه یابد.

وی در پاسخ به این سوال که در صورتی که دولت تا پایان سال قیمت‌ها را اصلاح نکند، 54 هزار میلیارد تومان از یارانه‌ها استحصال نمی‌شود و با کسری بودجه مواجه خواهد شد، گفت: 54 هزار میلیارد تومان عددی است که باید به آن دقت بیشتری کرد.
فرزین با اشاره به جزئیات اختصاص یارانه به بخش‌های مختلف، بیان کرد: از این مبلغ چهار هزار میلیارد تومان برای دولت و 10 هزار میلیارد تومان برای شرکت‌های دولتی است که چهار هزار میلیارد تومان آن برای بخش برق و شش هزار میلیارد تومان برای تولید است، همچنین 40 هزار میلیارد تومان نیز به خانوارها پرداخت می‌شود.

فرزین در واکنش به این سوال که آیا تا پایان سال همه این مبالغ پرداخت می‌شود، اظهارکرد: آن پولی که تعهد داده‌ایم را تا پایان سال می‌پردازیم.

به گزارش فارس، براساس بودجه سال جاری سهم خانوار از درآمد هدفمندی یارانه‌ها به 80 درصد رسید و سهم تولید به 20 درصد کاهش یافت. همچنین سهم دولت از درآمد اصلاح قیمت‌ها حذف شد.
 

sinnaa

Registered User
تاریخ عضویت
27 جولای 2010
نوشته‌ها
6,537
لایک‌ها
3,555
محل سکونت
بر بال خوش خیالی
وزیر اقتصاد: با اجرای هدفمندسازی یارانه‌ها به عدالت نزدیک شدیم



فارس: وزیر اقتصاد و دارایی گفت: با اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها، یک گام به اجرای عدالت نزدیک شده‌ایم.

جلسه شورای اداری شهرستان رامسر با حضور وزیر اقتصاد و دارایی، حمید فاضلی رئیس هوا و فضای کشور، بهروز علیشیری معاون وزیر اقتصاد، ولی الله فرزانه معاون برنامه‌ریزی استانداری و مدیران عامل بانک‌های استان، جمعی از مدیران ارشد استان مازندران و فرماندار، امام جمعه و روسای ادارات شهرستان رامسر در هتل پارسیان آزادی این شهرستان برگزار شد.

شمس‌الدین حسینی وزیر اقتصاد و امور دارایی در این جلسه با تسلیت ایام سوگواری سید و سالار شهیدان کربلا و یاران با وفای امام حسین (ع) با ابراز خرسندی از این که پیرو مکتب اهل بیت هستیم، اظهار داشت: حوادث بسیار دردناکتری از واقعه عاشورای حسینی در طول تاریخ رخ داده است اما حادثه کربلا به‌ خاطر فلسفه وجودی خود که سرشار از فداکاری، رشادت، شهامت و شهادت و عشق به ولایت و در دفاع از حقانیت شکل گرفته برای همیشه جاودان شده است.
وی با اشاره به اینکه دولت شانی به‌ جز خدمت به مردم ندارد، تصریح کرد: بر این اساس شورای اداری هر شهرستانی از شان شورای وزیران و دولت بهره‌مند است.

حسینی از مردم رامسر به‌عنوان شهروندانی سخت‌کوش و اندیشمند یاد کرد و ادامه داد: شهرت جهانی شهرستان رامسر تنها به‌خاطر طبیعت و جغرافیای زیبای آن نیست بلکه به‌ خاطر وجود مردم نجیب و ولایت‌مدار و صاحب اندیشه نظیر علمایی همچون آیت الله فلسفی و الهیان است.

* کارهای اساسی و زیربنایی در بخش اقتصاد به مردم سپرده شود

وی بیان کرد: موقعیت‌های فعلی عامل اصلی حسن توجه دولت به این خطه است.

وزیر اقتصاد در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره منویات مقام معظم ***** مبنی بر توجه به ساختار اقتصاد کشور به اصل 44 قانون اساسی اشاره کرد و ادامه داد: در دهه 80 مقام معظم ***** منشور سیاست‌های اقتصادی ملی را بسیار کلان دانست و با شعار اصلاح الگوی مصرف، همت مضاعف و کار مضاعف و جهاد اقتصادی، مدیران ارشد دولت را به سمت تحول اقتصادی کشور سوق دادند.

وی تصریح کرد: در این سیاست توجه به حضور مردم اعمال شده بلکه کارهای اساسی و زیربنایی در بخش اقتصاد به مردم سپرده شود.

* با تمام توان و انرژی در خدمت همه مردم هستیم

وی اضافه کرد: رعایت سیاست‌های اقتصادی کشور به‌عنوان یک الزام بر همه مدیران کشور واجب است و باید به اجرای آن توجه کنند.

حسینی در ادامه با بیان اینکه اختصاص بودجه‌های بخش عمران در شهرستان‌های استان مازندران که حدود 180میلیارد تومان در سطح استان است جوابگوی ساخت پرو‍‍ژه‌های عمرانی نیست، گفت: در همین راستا باید از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در سطح استان حمایت همه‌جانبه به‌عمل آید.

وی افزود: به‌عنوان مسئول سیاست‌های اقتصادی کشور برای ایجاد تحول و رضایت‌مندی مردم اعلام می‌کنم، با تمام توان و انرژی در خدمت همه مردم هستیم.

* اعلام رضایت از سیستم بانکداری الکترونیک کشور

وزیر اقتصاد و دارایی با اعلام رضایت از سیستم بانکداری الکترونیک کشور در بخش واریز یارانه‌ها به حساب شخصی مردم بیان کرد: بدون اینکه یک کارمند برای این منظور استخدام شود، ماهانه 10برابر بودجه عمرانی استان، یارانه به حساب مردم استان مازندران واریز می‌شود که به ‌نوعی توزیع سرمایه اقتصادی در سطح استان است و می‌تواند در گردش ملی منطقه اثر مثبت بر جای بگذرد.
 

sinnaa

Registered User
تاریخ عضویت
27 جولای 2010
نوشته‌ها
6,537
لایک‌ها
3,555
محل سکونت
بر بال خوش خیالی
وزیر اقتصاد: ماهانه 3400 میلیارد تومان یارانه نقدی به مردم پرداخت می‌کنیم


سخنگوی اقتصاد دولت با بیان اینکه با اصلاح قانون مالیاتها ، 180 هزار میلیارد ریال مالیات بر ارزش افزوده دریافت کردیم، اعلام کرد: دولت ماهانه 3 هزار و 400 میلیارد تومان یارانه به مردم پرداخت می‌کند.

به گزارش مهر، سیدشمس الدین حسینی در جلسه شورای اداری شهرستان تنکابن گفت: در آینده نزدیک ، با برگزاری نشست‌های تخصصی با اقشار مختلف مردم ، موضوع طرح تحول اقتصادی را شفاف تر با آنان در میان خواهیم گذاشت.

وی اقدامات بخش بانک و بانکداری در کشور را خوب توصیف کرد و اظهار داشت : در بحث تحولات بانکداری ، نظارت را تقویت می کنیم و همچنین تقویت ارزش پول ملی برای ما مهم است.

وزیر اقتصاد گفت: اکنون ، لایحه تقویت ارزش پول ملی (حذف صفر) در دولت تهیه شده است و دنبال این هستیم که اجزای بنیادی تر طرح تحول اقتصادی را تهیه کنیم تا حذف صفر مشخص شود.

وی افزود: همچنین با اصلاح امور گمرگی و تصویب آن در مجلس شورای اسلامی ، در بخش تجارت خارجی ، تحول شگرفی ایجاد شده است.

حسینی به اصلاح قانون مالیات ها اشاره کرد و اظهارداشت: با اصلاح قانون مالیاتها ، 180 هزار میلیارد ریال مالیات بر ارزش افزوده دریافت کردیم.

وی همچنین به پرداخت یارانه نقدی به مردم اشاره کرد و افزود: دولت ماهانه سه هزار و 400 میلیارد تومان یارانه به مردم پرداخت می کند.

وزیر اقتصاد بر لزوم سرمایه گذاری بیشتر و حمایت از سرمایه گذاران در بخش های مختلف در شهرستانها تاکید کرد و گفت : تشکیل کمیته برای پیشبرد امور سرمایه گذاری در شهرستان ها ضروری است.

وی با تاکید بر ضرورت احیای برخی از کارحانه های منطقه شمال کشور ،افزود : ما با پرداخت تسهیلات بانکی نسبت به احیای کارخانه ها مساعدت می کنیم.
 

sinnaa

Registered User
تاریخ عضویت
27 جولای 2010
نوشته‌ها
6,537
لایک‌ها
3,555
محل سکونت
بر بال خوش خیالی
اصلاح اطلاعات سامانه هدفمندی یارانه‌ها/ متولدین جدید یارانه می‌گیرند


سخنگوی طرح تحول اقتصادی دولت از اصلاح اطلاعات سامانه هدفمندی یارانه‌ها تا پایان سال‌جاری خبر داد و گفت:‌ اطلاعات سامانه طرح هدفمندی یارانه‌ها برای متولدین جدید همواره به روز می‌شود.

محمدرضا فرزبن در گفتگو با مهر درباره اصلاح مجدد اطلاعات افراد در سامانه هدفمندی یارانه‌ها گفت: سالانه یک یا در صورت امکان دو بار سامانه اطلاعات هدفمندی یارانه‌ها را اصلاح می‌کنیم.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به اینکه اصلاح قبلی سامانه در اوایل سالجاری انجام شده است، تصریح کرد: تا پایان سالجاری یک دوره مجدد اصلاح اطلاعات سامانه هدفمندی یارانه‌ها را خواهیم داشت.

وی همچنین در مورد وضعیت متولدین جدید برای دریافت یارانه نقدی گفت: اطلاعات سامانه طرح هدفمندی یارانه‌ها برای متولدین جدید همواره به روز می‌شود.

دبیر ستاد هدفمندی یارانه‌ها تصریح کرد: عده‌ای از افراد هستند یارانه نقدی خود را دریافت نکرده‌اند که از جمله آنها متولدین جدید هستند که با توجه به اینکه اطلاعات سامانه برای این افراد به طور دایم به روز می‌شود، این افراد یارانه خود را دریافت می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: اسامی متولدین جدید بر روی سایت مربوطه قرار می‌گیرد و سازمان هدفمندی یارانه‌ها مبلغ مورد نظر یارانه نقدی را به حساب سرپرست خانواده آنها واریز می‌کند.
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد


وزیر اقتصاد به متمکنین توصیه کرد از دریافت یارانه انصراف دهند
خبرگزاری فارس: وزیر اقتصاد با بیان اینکه هدفمندکردن یارانه‌ها گام محکم برای اجرای عدالت است، گفت: افرادی که از تمکن مالی بیشتری برخوردار هستند در صورت عدم نیاز با استفاده از خودانصرافی این فرصت را در اختیار طبقه کم درآمد قرار دهند.

13900730115223_PhotoA.jpg

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان رامسر، شمس‌الدین حسینی در حاشیه نشست شورای اداری این شهرستان در جمع خبرنگاران در پاسخ به سئوال خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا توزیع یکسان یارانه‌های دولتی میان مردم کم‌درآمد، پردرآمد و بدون در‌آمد، عادلانه است، اظهار داشت: از آنجایی که قبل از اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها به روستاهای دوردست تنکابن سفر کرده بودم و از نزدیک با معیشت مردم آشنا شدم، در آن جا محله‌هایی بود که وجود هیچ‌گونه امکانات رفاهی آب و برق و .. مشاهده نمی‌شد حالا سئوال من از شما خبرنگار این است که قبل از هدفمندکردن یارانه‌ها سهم مردم ساکنان این‌گونه روستاها که در کشور هم فراوان است از یارانه چیست.
وی در پاسخ به سئوال طرح شده خود تصریح کرد: بی‌شک صفر یا نزدیک به صفر بود ولی آنها همان یارانه‌ای را می‌گیرند که همه مردم ایران به‌صورت یکسان می‌گیرند پس بی‌شک ما یک گام به اجرای عدالت در کشور نزدیک شده‌ایم.
وی اذعان داشت: ما مسائل را به‌صورت نسبی می‌بینیم و به‌صورت مطلق نمی‌بینیم، هدفمندکردن یارانه‌ها یک گام محکم برای اجرای عدالت است اما این امکان را در اختیار مردم ایران به ویژه کسانی که از تمکن مالی بیشتری برخوردار هستند گذاشته‌ایم تا در صورت عدم نیاز با استفاده از خود انصرافی این فرصت را در اختیار طبقه کم درآمد قرار بدهند.
حسینی گفت: در این باره از اصحاب رسانه خواهش می‌کنیم با اطلاع‌رسانی صحیح از منش ایرانی دولت را کمک کنند تا بتوانیم طعم شیرین عدالت را برای مردم اجرا کنیم.
وی بیان کرد: اگرچه توزیع یارانه‌ها در قانون متناسب با قدرت خرید مردم تصویب شده است.
وزیر اقتصاد خاطرنشان کرد: درباره استیضاح باید بگویم که استیضاح یک فرآیند قانونی بوده که جنس آن بر اساس واحد وزن نیست و یک قانون است که یا تصویب می‌شود یا نمی‌شود.
وی در پاسخ به سئوال دیگری به اینکه اگر در استیضاح خود به‌عنوان یک شهروند ایرانی و نماینده مجلس حضور داشتید چه نمره‌ای به حسینی وزیر می‌دادید، اظهار داشت: در جلسه استیضاح از نمایندگان مجلس معدل قبولی دریافت کرده‌ام.
انتهای پیام/ح
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
ارزيابي وزير اقتصاد از هدفمندي يارانه‌ها پس از يك سال:
* بپذيريم شيوه‌هاي اداره كشور درست نبوده‌ است
* از ما مي‌خواستند برنامه‌هاي ضد آشوب ارائه دهيم

وزير امور اقتصادي و دارايي با بيان اين كه معتقد نيست اجراي طرح هدفمندي يارانه‌ها بدون اشكال بوده تاكيد كرد: بايد بپذيريم شيوه‌هاي اداره كشور تاكنون درست نبوده ‌است و هنوز هم نياز به اصلاحات دارد.
سيد شمس‌الدين حسيني در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) درباره ارزيابي‌اش از يك سال اجراي قانون هدفمندي يارانه‌ها گفت: پس از يك سال از اجراي قانون هدفمندي‌ يارانه‌ها، آنچه من مي‌خواهم بگويم اين است كه در برآورد آثار زيان اجراي اين طرح غلو مي‌شد و همين سبب شد كه اجراي هدفمندي‌ يارانه‌ها به تعويق بيفتد.
او ادامه داد: الان هم معتقدم در جمع‌بندي چالش‌ها بايد مراقبت كنيم كه غلو صورت نگيرد. البته اين به معني ناديده گرفتن دشواري‌ها، مشكلات و سختي‌ها نيست، ولي نكته‌اي كه وجود دارد اين است كه سختي كشيدن و حتي رياضت كشيدن با عذاب كشيدن متفاوت است. براي اين‌كه بخواهيد چابك‌ شويد، بايد وزن بدنتان را كم كنيد و براي اين كه وزن بدن را كم كنيد، بايد هم كمتر بخوريد و هم بيشتر فعاليت كنيد.
وزير اقتصاد با تاكيد بر اين كه "من اجرا را بدون اشكال نمي‌بينم"، ادامه داد: با اين حال زماني كه ما مي‌خواستيم فرآيندهاي تصويب لايحه هدفمندي‌ يارانه‌ها را طي كنيم، عده‌اي از نهادهاي امنيتي از ما مي‌خواستند كه برنامه‌هاي ضد آشوب ارائه دهيم، ولي آيا امروز كسي هست كه معتقد باشد در اثر اجراي اين قانون، آشوب اجتماعي ايجاد شده باشد.
وي افزود: موقعي كه سهميه‌بندي بنزين اجرا شد، براي اين‌كه طرح به خوبي تبيين نشده بود و گفت‌وگوي مناسب با مردم صورت نگرفت، ديديد كه پمپ بنزين‌ها را آتش زدند، اما در جريان هدفمندي‌ يارانه‌ها ديديد كه مردم خودشان وارد شدند و حمايت هم كردند.
سخنگوي اقتصادي دولت در ادامه اين گفت‌وگو به ارزيابي آثار تورمي ناشي از اجراي طرح پرداخت و گفت: كجاست تورم‌هاي 70 درصدي و 500 درصدي كه بعضي در رسانه‌ها آن را تيتر مي‌كردند؟ امروز من تاكيد مي‌كنم اگر تورم نقطه به نقطه بيش از 20 درصد است، اعتقادم بر اين است كه همه اين عدد به هدفمندي برنمي‌گردد. مگر ساير عوامل در اقتصاد ما ثابت مانده‌اند؟ مگر تورم وارداتي ثابت مانده است؟ مگر نرخ اينها ثابت بوده كه هيچ كدامشان را در افزايش نرخ تورم موثر ندانيم و بگوييم تورم فقط به هدفمندي‌ يارانه‌ها برمي‌گردد؟
او با بيان اين كه وقتي ما در زمان آغاز اجراي طرح از 10 تا 12 درصد تورم افزايش صحبت مي‌كرديم، برخي آن‌ را خيلي خوش‌بينانه مي‌ديدند، خاطرنشان كرد: آنچه امروز درباره هدفمندي‌ يارانه‌ها مي‌توانم بگويم اين است كه بايد از بزرگ كردن چالش‌هاي اين طرح پرهيز كنيم. همچنين از مسابقه گذاشتن براي گرفتن مزاياي اين طرح يا بازتوزيع‌هاي اين طرح در بخش‌هاي مختلف خودداري كنيم. نكته ديگر اين كه ما هم در اجرا بايد بپذيريم بخش‌هايي نياز به حمايت‌هاي بيشتري دارند.
وزير اقتصاد با اشاره به اين كه يكي از محورهاي طرح جامع مالياتي به استهلاك بر مي‌گردد، گفت: اصلاح **** استهلاك و پذيرفتن نرخ‌هاي استهلاك متناسب با جايگزيني سرمايه‌، هدفمندترين حمايت از توليد است.
حسيني تاكيد كرد: چيزي كه مي‌خواهم بگويم، اين است كه به نظر من ما امروز درك صحيح‌تري از جامعه داريم. به طور مثال وقتي قيمت نفت گاز از 16 تومان به 160 تومان رسيد، آيا كرايه‌ها 10 برابر شد؟ در حالي كه آن روزها حتي پنج برابر شدن كرايه‌ها هم پيش‌بيني شده بود.
سخنگوي اقتصادي دولت ادامه داد: ما در جامعه‌اي زندگي مي‌كنيم كه نياز داريم بپذيريم شيوه‌هاي اداره كشور تاكنون درست نبوده و هنوز هم نياز به اصلاحاتي دارد. مثال ما، مثال آدمي است كه بر اثر تغذيه نامناسب و پرخوري، وزنش زياد شده و دچار درد شده است، بنابراين بايد رژيم بگيرد و سختي بكشد تا وزنش را كم كند، بنابراين رژيم اقتصادي كشور بايد اصلاح شود.
انتهاي پيام

 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
/هدفمندي يارانه‌ها پس از يك سال/
اجراي طرح نظارتي ويژه براي ارزيابي كيفيت نان
wh120-1196.jpg

وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام كرد كه طرح ويژه بازرسي، نظارت و گشت مشترک ويژه ارزيابي کميت، کيفيت و قيمت آرد و نان را اجرا خواهد كرد.
به گزارش خبرنگار بازرگاني خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، اين در حالي است كه پيش از اين موضع وزارت صنعت، معدن و تجارت نسبت به بهبود كيفيت نان همراه با اجراي طرح هدفمندسازي يارانه‌ها به گونه‌اي بروز داده شده بود كه نشان مي‌داد ديگر تاكيدي بر بهتر شدن كيفيت نان ندارد.
در ارديبهشت ماه امسال مديرعامل شركت بازرگاني دولتي وقت، در نشست خبري خود برخلاف ماه‌هاي گذشته كه بر كيفيت نان به عنوان نتيجه هدفمند‌سازي يارانه در بخش نان تاكيد مي‌كرد، از توجه بيش از حد رسانه‌ها به اين مقوله به عنوان نتيجه‌ اصلي هدفمند شدن يارانه در بخش نان گلايه كرده و گفته بود: هدفمند‌سازي به دليل ارتقاء كيفيت نان نبود كه البته ممكن است كيفيت نان نتيجه اصلاح روند باشد.
پس از اين نيز وزارت صنعت، معدن و تجارت نسبت به نظارت بر كيفيت نان اقدام ويژه‌اي انجام نداد. حال پس از گذشت حدود يك سال از اجراي هدفمندسازي يارانه‌ها در بخش نان، معاونت بازرسي و رسيدگي به تخلفات سازمان حمايت مصرف‌كنندگان و توليدكنندگان اعلام كرد كه طرح ويژه بازرسي، نظارت و گشت مشترک ويژه ارزيابي کميت، کيفيت و قيمت آرد و نان اجرا خواهد شد.
محمدجواد تقوي در گفت‌وگو با ايسنا در اين مورد عنوان كرد: با توجه به ابلاغ و واگذاري امور مربوط به بازرسي، نظارت و رسيدگي به تخلفات تامين، توزيع و قيمت آرد و نان به سازمان صنعت، معدن و تجارت استان‌ها و به‌منظور جلوگيري از تخلفات احتمالي در رابطه با کميت، کيفيت و قيمت آرد و نان و همچنين رعايت قيمت فروش سبوس، گشت‌هاي مشترکي با حضور سازمان‌هاي صنعت، معدن و تجارت، سازمان تعزيرات حکومتي و موسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي استان‌ها در سراسر کشور به اجرا درآمده است.
وي ادامه داد: طي اجراي اين گشت‌هاي مشترک نظارت و بازرسي ويژه‌اي بر توليد و توزيع آرد و سبوس کارخانجات توليدي از نظر کميت، کيفيت و قيمت صورت گرفته است.
معاون سازمان حمايت مصرف‌كنندگان و توليدكنندگان خاطرنشان كرد: مطابق قانون برنامه پنجم توسعه اقتصادي و وظايف محوله به سازمان تعزيرات حکومتي برخورد جدي با تخلفات احتمالي و رسيدگي سريع به پرونده‌هاي متشکله تخلفات آرد و سبوس در دستور کار اين سازمان قرار گرفته است.
انتهاي پيام
 

sinnaa

Registered User
تاریخ عضویت
27 جولای 2010
نوشته‌ها
6,537
لایک‌ها
3,555
محل سکونت
بر بال خوش خیالی
حسيني: در هدفمندی یارانه‌ها کسری نداريم

وزیر امور اقتصادی و دارایی در خصوص کسری بودجه دولت در بخش هدفمندی یارانه‌ها، گفت: دولت در این بخش کسری بودجه ندارد.

به گزارش فارس، سید شمس‌الدین حسینی در حاشیه همایش بررسی نقش بانکداری اسلامی در تامین مالی، در پاسخ به سوال خبرنگار فارس، مبنی بر اینکه کمیسیون طرح تحول اقتصادی مجلس از کسری بودجه دولت در بخش هدفمندی یارانه‌ها خبر می‌دهد،گفت: هیچ کسری در بخش هدفمندی یارانه‌ها وجود ندارد.

به گزارش فارس، در بخشی از گزارش کمیسیون طرح تحول اقتصادی آمده است: عدم تامین کامل منابع مورد نیاز قانون هدفمند‌ی یارانه ها از محل اصلاح قیمت‌ حامل‌های انرژی منجر به انباشته شدن کسری حدود ۱۵۰ هزار میلیارد ریال خواهد شد.
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
عوض حیدرپور خبر داد:
یارانه‌های نقدی با ۸ هزار میلیارد تومان کسری بودجه پرداخت می‌شود

خبرگزاری فارس: نماینده شهرضا در مجلس شورای اسلامی از کسری 8 هزار میلیارد تومانی دولت در پرداخت یارانه‌های نقدی ‌خبر داد و گفت:یکی از اصول مهم در قانون هدفمندی یارانه‌ها پرداخت 50 درصد از درآمد حاصل شده به صورت یارانه نقدی به طبقات و اقشار مختلف جامعه بوده است.

13900718150649_PhotoA.jpg

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرضا، عوض حیدرپور پیش‌ازظهر امروز با بیان این مطلب در جمع خبرنگاران اظهار داشت: یکی از اصول مهم در قانون هدفمندی یارانه‌ها پرداخت 50 درصد از درآمد حاصل شده به صورت یارانه نقدی به طبقات و اقشار مختلف جامعه است.
وی ادامه داد: بر اساس آمار موجود طی یک سال گذشته میزان یارانه نقدی پرداخت شده به مردم رقمی بیش از میزان مقرر بوده است.
این نماینده با اشاره به بحث قطع یارانه پرداختی به طبقات پردرآمد جامعه افزود: یکی از مسائلی که از سوی دولت در حال بررسی است موضوع قطع یارانه دهک‌های بالای جامعه و پرداخت این یارانه نقدی به طبقات ضعیف است.
نماینده مردم شهرضا اضافه کرد: در حال حاضر این موضوع در کارگروه تحول اقتصادی و وزارت اقتصاد و دارایی در حال بررسی است و نتایج آن در آینده نزدیک مشخص می‌شود.
انتهای پیام/ش
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد

مجلس اعلام کرد:
کسری150 هزار میلیارد ریالی نتیجه تخلف دولت در هدفمندی یارانه‌ها
کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی مجلس اعلام کرد: عدم تامین کامل منابع مورد نیاز قانون هدفمند سازی یارانه ها از محل اصلاح قیمت‌های حامل‌های انرژی است که این امر منجر به انباشته شدن کسری حدود 150 هزار میلیارد ریال خواهد شد.
به گزارش خبرنگار پارلمانی مهر، امروزسه شنبه در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی محمدکاظم دلخوش سخنگوی کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی گزارش این کمیسیون در مورد چگونگی اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها توسط دولت را در صحن علنی مجلس شورای اسلامی قرائت کرد. در این گزارش آمده است: کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی در این گزارش 10 مورد تخلفات قانونی در اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها را بررسی کرده است. طبق این گزارش براساس قانون هدفمند کردن یارانه‌ها مقرر شده بود که اجرای این قانون در طول 5 سال صورت پذیرد، اما متاسفانه این موضوع عملاً در اجرای قانون توسط دولت رعایت نشد که آثار نامطلوب آن در بخش‌های تولیدی اقتصاد به تدریج نمایان شده است. عدم ارایه گزارش عملکرد شش ماه از طرف دولت به مجلس و دیوان محاسبات در رابطه با نحوه اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها نیز تخلف دیگری بود که در این گزارش بررسی شد. علاوه بر این عدم اختصاص 30 درصد از کل خالص درآمد حاصل از هدفمندی یارانه‌ها به بخش تولید نیز مورد اعتراض کمیسیون در این گزارش قرار گرفته است. در بخشی ازاین گزارش آمده است: دولت در جریان اجرای این قانون مبلغ 50 هزار میلیارد ریال از بانک مرکزی تنخواه دریافت کرده که علیرغم تعهد وزیر امور اقتصاد و دارایی مبنی بر مستهلک کردن تنخواه مذکور از محل منابع حاصل از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها این طرح‌ها تا پایان سال 89 عملی نشده است. در ادامه اعلام شد: همچنین افزایش یارانه نقدی از 44 هزار و 500 تومان به 45 هزار و 500 تومان که منجر به پرداخت مبالغ اضافی معادل یک هزار و 469 میلیارد ریال به خانواده‌ها شده است برخلاف حکم ماده واحده قانون اجازه دریافت و پرداخت‌های دولت در ماه‌های فروردین و اردیبهشت سال 90 تشخیص داده شده است. اقدام مذکور باعث شده که سهم یارانه بخش تولید از محل منابع حاصل از افزایش قیمت‌ها قابلیت تحقق پیدا نکند. کمیسیون ویژه طرح تحول تاکید کرده است: قابل توجه است نکته بسیار مهم در اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها، عدم تامین کامل منابع مورد نیاز این قانون از محل اصلاح قیمت های حامل های انرژی است که این امر منجر به انباشته شدن کسری درآمدها نسبت به هزینه های این طرح می‌شود. اگر روند جاری در تراز منابع حاصله و مصارف استمرار یابد دولت با کسری منابعی در حدود 150 هزار میلیارد ریال مواجه می‌شود که این موضوع چالش‌ها و مشکلات خاصی را در پی دارد. در ادامه اعلام شده است: علاوه بر این بر اساس این گزارش با توجه به پرداخت نقدی یارانه‌ها در سطح گسترده دولت مجبور به استقراض از بانک مرکزی شده است که در نتیجه حجم نقدینگی بالا رفته و آثار تورمی اجرای این طرح نمایان شده است. همچنین عدم اجرای کامل قانون هدفمند کردن یارانه‌ها و بی‌توجهی به بخش‌های دیگر این قانون از چالش‌های دیگر در فرایند اجرای این قانون است به عبارت دیگر برخی از بخش‌های قانون اجرا نشده و برخی دیگر از بخش‌ها با تفسیرهای نامناسبی از متن و اهداف مصرح در آن به اجرا گذاشته شده است. در پایان این گزارش کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی از دولت درخواست کرده در اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها به موازات سیاست‌های قیمتی و متعاقب پرداخت نقدی از سیاست‌های غیر قیمتی و سیاست‌های جبرانی غیرنقدی نیز استفاده کند. همچنین کمیسیون ویژه اصل 44از دولت خواسته تا برنامه ریزی لازم را برای مستثنی کردن خانوارهای برخوردار از پرداخت یارانه نقدی هرچه سریعتر انجام دهد تا امکان پرداخت یارانه نقدی بیشتر به نیازمندان واقعی و بخش تولید و اقتصاد فراهم شود. همچنین به پیشنهاد کمیسیون ویژه اصلاح قیمت‌ها باید با روند ملایم و مطابق با مفاد قانون هدفمند کردن یارانه‌ها و قانون بودجه سال 1390 صورت گیرد. این گزارش همچنین از دولت خواسته تا با توجه به لزوم تسویه مطالبات شرکت‌های برق، آب، فاضلاب و گاز اقدام عملی سریع در این مورد انجام دهد تا در آینده با مشکلات زیرساختی در این بخش‌ها مواجه نشویم. متن کامل این گزارش متعاقبا منتشر می شود.
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
در گفت‌وگوی تفصیلی با فارس مطرح شد
تعابیر صریح "ترکان" از قوت‌وضعف یک‌ساله هدفمندی یارانه‌ها
خبرگزاری فارس: معاون سابق برنامه‌ریزی وزیر نفت بر خلاف نظر بسیاری دیگر شتاب اصلاح قیمت‌ها را در یک سال گذشته کافی نمی‌ داند و در بیان قوت و ضعف نحوه اجرای این قانون به عمل دولت به بخشی از قانون نه به همه آن، اکتفا به پرداخت یارانه نقدی به خانوار بدون توجه به تولید و عدم حذف پردرآمدها اشاره می کند.

13900922141452_PhotoA.jpg

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، یکسال از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها می‌گذرد و نحوه اجرای این قانون با نظرات گوناگونی در عرصه‌های کارشناسی و سیاسی همراه بوده است. بر این اساس و به مناسبت یکسالگی اجرای این قانون مهم و پنج ساله با اکبر ترکان به گفت‌وگو نشستیم.
معاون سابق برنامه‌ریزی وزیر نفت و وزیر اسبق راه و ترابری و مدیر پژوهشی و امور زیربنایی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت **** با وجود اینکه در ابتدای اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها در سال گذشته شیب اصلاح قیمت حامل‌های انرژی را مناسب می‌دانست و در گفت‌وگویی با فارس از این شیب دفاع کرده بود اما در حال حاضر شتاب اصلاح قیمت‌ها را کافی نمی‌ داند و از بحث درباره زمان مناسب مرحله بعدی اجرای هدفمندی یارانه‌ها به استخاره گرفتن در اجرای قانون تعبیر می‌کند. تعبیری که عملا مخالف نظر بسیاری از نمایندگان مجلس است که به هر دلیلی زمان فعلی را زمان مناسبی را برای اجرای فازهای بعدی قانون نمی‌دانند چنانکه سید عماد حسینی سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس حتی افزایش قیمت بنزین به لیتری 400 تومان برای هر لیتر در ابتدای اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها را نیز خلاف قانون می‌دانست و دلیل این امر را لزوم افزایش نرخ انواع سوخت طی پنج سال و به طور تدریجی می‌داند.
ترکان در این گفت‌وگو از نحوه پرداخت یارانه نقدی و حذف نشدن ثروتمندان از دریافت یارانه و عدم اصلاح مصرف انرژی در اثر اجرای قانون نیز انتقاد می‌کند و آینده مصرف انرژی را در کنار ورود ایران به جمع ۱۰ کشور آلوده‌کننده جهان بحران‌زا می‌خواند. وی همچنین ارائه تخفیف بی‌اندازه به حلقه اول پتروشیمی‌های گازی را نیز غیر عادلانه می‌داند و معتقد است دولت تنها به اهداف سیاسی هدفمندی یارانه‌ها اعتنا می‌کند.


فارس: یکسال از آغاز اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها می‌گذرد. آیا اجرای این قانون به اهدافی که برای آن طراحی شده بود رسیده است؟ میزان موفقیت‌ آن را تا چه میزان ارزیابی می‌کنید؟

ترکان: هدف قانونگذار که در قانون آمده هدف مهمی است اما هدف دولت بخشی از هدف قانونگذار را تأمین می‌کند. قانونگذار به دنبال آن است که با اصلاح قیمت مصرف بی‌مهابا و لجام گسیخته انرژی کشور مهار شود. اما اثر این افزایش قیمت که موجب کاهش مصرف خواهد شد روی اقتصاد ضعیف کشور فشار می‌آورد و قانونگذار تلاش کرده است با اقدامات جبرانی اثر آن را روی اقشار ضعیف کشور برطرف کند.
از طرفی برای صنعت و کشاورزی نیز که به عنوان بنگاه‌های تولیدی ممکن است در این مسیر آسیب ببینند اقدامات جبرانی پیش‌بینی کرده است.
این هدف قانون‌گذار است اما چیزی که هدف دولت است و از رفتار آن مشاهده می‌شود آن است که توجه دولت به یارانه‌های مستقیم به خانواده‌ها است و نه به صنعت و نه به کشاورزی و نه به کاهش مصرف کار‌ی دارد.

فارس: چرا چنین تصوری دارید؟


ترکان: توضیح می‌دهم، زمانی رفتار مصرف کننده تحت تأثیر قیمت اصلاح می‌شود که اثر قیمت روی سبد خانوار محسوس باشد. زمانی که تغییرات قیمت به گونه‌ای انجام شود که هم افزایش قیمت صورت بگیرد و هم مردم به این افزایش قیمت عادت کنند بدون اینکه مصرف خود را کاهش دهند، مهمترین هدف قانون یعنی کاهش مصرف انرژی کشور را محقق نمی‌کند.

فارس: به هر حال در وهله اول اجرای قانون شاهد کاهش مصرف در بعضی حامل‌های انرژی مانند بنزین، نفت گاز و یا حتی اندکی در گاز طبیعی خانگی بودیم در عین حال دولت از کاهش مصرف با توجه به یارانه‌ای که پرداخت می‌کند سود می‌برد. چرا نباید به کاهش مصرف علاقه‌مند باشد؟

ترکان: هدف اصلی دولت در حال حاضر پرداخت یارانه نقدی است. یعنی به دلیل مسائل سیاسی می‌خواهد یارانه مستقیم را حتما پرداخت کند. مستقل از اینکه اصلا درآمدی وجود دارد یا نه. کما اینکه در بودجه امسال از ابتدا معلوم بود که درآمد حاصل از هدفمند کردن یارانه‌ها جوابگوی پرداخت یارانه مستقیم به خانواده‌ها نیست اما دولت از هر محل ممکن این پول را تأمین می‌کند. بنابراین هدف دولت توزیع پول است و به اهداف مهمی مانند کاهش مصرف انرژی کمتر اعتنا دارد.

فارس: دلیل اصرار شما بر اینکه علاقه اصلی دولت توزیع پول است و توجهی به دیگر اهداف هدفمندی یارانه‌ها ندارد چیست؟

ترکان: خانواده‌هایی که در حال حاضر یارانه می‌گیرند به قرار معلوم بیش از 70 میلیون نفر را شامل می‌شوند.
آیا همه این جمعیت باید یارانه‌ دریافت کنند؟

فارس: طبعا خیر

ترکان: بنابراین ما باید به اقشار ضعیف یارانه پرداخت کنیم نه اینکه به همه جمعیت کشور بصورت یکسان یارانه پرداخت کنیم. گفتند ماه‌های اول برای اینکه کسی اعتراض نکند به همه یارانه‌ می‌دهند اما با گذشت یکسال زمان به اندازه کافی وجود داشته که ما بتوانیم بگوییم کسانی که از حد نصابی مثلا دو برابر یا 3 برابر حداقل دستمزد یک کارگر بیشتر دریافت می‌کنند از لیست دریافت‌کنندگان یارانه حذف شوند. هر ساله یک حداقل دستمزد برای کارگران تعیین می‌شود. کسانی که 3 برابر این رقم درآمد ماهانه دارند را می‌توان از لیست یارانه بگیران حذف کرد یا کسانی که از نظر ارزش دارایی‌ها (چنانکه همه دارایی اشخاص در اظهارنامه‌های آنها آمده است) از حد نصاب خاصی بالاتر است از لیست دریافت‌کنندگان یارانه حذف شوند. به این ترتیب ما منابع را بهینه هزینه می‌کنیم و یارانه به کسانی داده می‌شود که واقعا به آن نیاز دارند. اینها اقداماتی است که انجام نشده و به نظر من غفلت از روح قانون است.
در عین حال به صنعت و کشاورزی نیز کمکی ارائه نشده است. یعنی آنگونه که قانون تعیین کرده در این مورد کمک نشده و رفتار نشده است.
وقتی شما درباره رسیدن به اهداف می‌پرسید باید گفت که قانونگذار یک هدف دارد و یک هدف متفاوت نیز آقای رئیس‌جمهور دارد. آقای رئیس‌جمهور همه اهداف قانون را تعقیب نمی‌کنند. بلکه بخشی از هدف قانون که ناظر به پرداخت مستقیم است را دنبال می‌کنند.

فارس: بعضی واقعیت‌های موجود این حرف را تأیید می‌کند اما از سوی دیگر دولت می‌گوید ما نتوانستیم به دلیل ضعف ساختارهای آماری ضعفای جامعه را احصا و مشخص کنیم...

ترکان: دولت می‌گوید ضعفا را نتوانستیم احصا کنیم. ایرادی ندارد اما اغنیا را که می‌توان احصا کرد. بگوییم چون نتوانستیم ضعفا را احصا کنیم اغنیا را احصا کردیم و از لیست دریافت‌کنندگان کنار بگذاریم.
با یک برآورد بسیار آسان می‌توان کسانی را که 3 برابر حداقل دستمزد دارند را مشخص کرد. همه کسانی که چه تابع تأمین اجتماعی یا تابع قانون خدمات کشوری چنین دریافتی دارند می‌توانند خارج از لیست گذاشته شوند.

فارس: تعداد چنین کسانی قابل توجه است؟

ترکان: هر چه قدر که هست باید انجام شود. بالاخره اگر نتوانستیم ضعفا را تشخیص دهیم اغنیا را تشخیص دهیم. از روی اظهارنامه‌ دارایی‌ها به آسانی می‌توان برای هر منطقه، قیمت منطقه‌ای مسکن را استخراج کنیم و بگوییم کسانی که از حد نصابی مشخص، دارایی بیشتری دارند یارانه دریافت نمی‌کنند.

فارس: شما درباره مؤثر نبودن تغییر قیمت‌ها صحبت کردید اما اواخر سال گذشته و در شروع اجرای قانون هدفمندی در مصاحبه‌ای با ما از شیب قیمت‌ها دفاع کردید. از آن زمان یکسال هم نگذشته است.

ترکان: خوب در یکسال اخیر قیمت‌ها متوقف مانده است. یعنی اول کار خوب آغاز شد اما بعد از آن ادامه پیدا نکرد.

فارس: یعنی معتقدید در طول یکسال اخیر باید افزایش قیمت‌ها ادامه می‌یافت؟

ترکان: بله، قانونگذار این گونه گفته نه این که من معتقد باشم. آنچه در قانون توسط قانونگذار آمده است این نیست که قانون در یک مرحله متوقف بماند. باید ظرف 5 سال قیمت حامل‌های انرژی به 95 درصد فوب خلیج فارس برسد. این گفته قانونگذار است و چطور می‌توان گفت در یک مرحله این کار تمام شده است؟

فارس: دولت هم چنین ادعایی نمی‌کند...

ترکان: خوب متوقف است. تأخیر در اجرای قانون نیز باعث می شود همه فشارها به سال آخر وارد شود.

فارس: در مورد صنایع بحث بر سر این بود که تغییر در قیمت حامل‌های انرژی اتفاق بیفتد تا آنها به سمت تغییر تکنولوژی بروند. فارغ از اینکه بعضی معتقد بودند نخست باید بسترهای تغییر تکنولوژی فراهم شود و بعد قیمت تغییر کند اما الان نشانه‌ای از حرکت صنایع به سمت تکنولوژیهای با مصرف انرژی کمتر مشاهده می‌شود؟

ترکان: صنعتگران اگر سهمی که در قانون به آنها اختصاص داده شده بود دریافت می‌کردند، اعتماد می‌کردند که در ادامه اجرای قانون بقیه این سهم را نیز دریافت می‌کنند و اصلاح سیستم‌ها را آغاز می‌کردند.
زمانی که دیدند تغییر قیمت اتفاق افتاده اما بخش دوم یعنی کمک به اصلاح تکنولوژی و فن‌آوری اتفاق نیفتاده اعتماد خود را از دست می‌دهند.
قانون یک مجموعه به هم پیوسته است. نمی‌خواهم بگویم این قانون خیلی کامل است اما به هر حال یک مجموعه به هم پیوسته است که همه ابعاد آن را باید با هم دید. اصلاح فن‌آوری صنعت و کشاورزی مستلزم تحقق کمک پیش‌بینی شده در قانون برای آنها است.

فارس: یعنی اگر این پرداخت صورت می‌گرفت آنها حتما حرکت خود را آغاز می‌کردند؟

ترکان: حرکت خود را آغاز می‌کردند و امیدوار می‌شدند که در ادامه کمک دولت باز هم خواهد رسید. اما الان تصور می‌کنند دولت تنها تمایل دارد بخشی سیاسی قانون را که شامل پول دادن به خانواده‌ها است انجام دهد.
این بخش سیاسی‌ترین بخش کار است. البته من نمی‌گویم پول بین خانواده‌ها توزیع نشود اما می‌گویم این پرداخت باید هدفمند شود. مگر نگفتیم هدف ما هدفمند کردن یارانه‌ها است. معنای هدفمند کردن چیست؟ یعنی یارانه را به بخشی از جامعه اختصاص دهیم که بیشترین نیاز را به آن دارد. خوب زمانی که به همه جمعیت‌ یارانه می‌دهیم این از هدف ما دور است.

فارس: تصور می‌کنید الان زمان برای اجرای فاز دوم هدفمندی مناسب است؟

ترکان: مطرح کردن این موارد یعنی تشکیک در اجرای قانون

فارس: چرا؟

ترکان: قانونگذار برنامه‌ای را معین کرده و 5 ساله برای آن زمان در نظر گرفته است. دیگر نمی‌توان وسط اجرای قانون استخاره کرد. این استخاره را باید زمان تصویب قانون انجام می‌دادیم.
وقتی قانونگذار قانونی را تدوین کرده و برای آن زمانی را در نظر گرفته است و باید طی چند مرحله به آن برسیم نباید وسط کار شک و استخاره کنیم. مانند این است که استخاره کنیم که قانون بودجه را اجرا کنیم یا نه. قانون بودجه تصویب شده و باید اجرا شود.
به دلیل اینکه مجلس از اعتبار اصلی خود دور شده و کلاه آن پشمی ندارد، کسی به قانون اعتنا نمی‌کند. اولین قدم انحراف نیز از جایی آغاز شد که به قانون برنامه چهارم اعتنا نکردند و آب از آب تکان نخورد. از آنجا معلوم شد که می‌توان به قوانین اعتنا نکرد. پس به قوانین بودجه نیز اعتنا نکردند.
نگاه کنید دیوان محاسبات هر ساله چگونه گزارشات خود را درباره انحراف از بودجه ارائه می‌کند. تصور می‌کنم مجموع انحرافاتی که رئیس دیوان محاسبات طی این 6 سال گزارش کرده است ده‌ها میلیارد دلار است. چرا این انحراف اتفاق افتاده است؟ بالاخره رئیس دیوان محاسبات یا معتبر است یا نیست. چون مجلس محترم او را انتخاب کرده پس باید معتبر باشد. قانون هم به او اختیاراتی داده است. انحراف از بودجه را نیز گزارش می‌کند. هر ساله ایشان انحرافات بزرگی را از قانون بودجه اعلام می‌کند. این مسئله نشان می‌دهد که اعتنایی به اجرای دقیق قانون بودجه و قانون برنامه و قانون هدفمندی وجود ندارد.
ما باید قانونمندار باشیم. این قانون ، قانون خدا نیست و بشر آن را نوشته است. قانون بشر نوشته نیز هیچگاه بدون نقص نیست. اما زمانی که قانون شد باید اجرا شود.

فارس: به سمت حوزه انرژی در قانون هدفمندی برویم. گفتید مصرف به اندازه‌ای که باید، کاهش نیافته است.
یکی از مباحثی که شما قبلا طرح کرده بودید تبدیل شدن ایران به صادرکننده حامل‌هایی چون گاز در صورت اجرای قانون هدفمندی بوده است. نشانه مثبتی از این موضوع را مشاهده می‌کنید؟


ترکان: چند روز پیش مدیرعامل شرکت ملی گاز گفته است که مصرف گاز در روزهای سرد به 514 میلیون متر مکعب در روز رسیده است. این خیلی بد است. این رقم نشان می‌دهد که باید روی کاهش مصرف کار زیادی انجام دهیم.

فارس: درست است، اما بخشی از آن به برنامه‌ریزی طولانی مدت برای کاهش مصرف انرژی در ساختمان‌ها باز نمی‌گردد؟

ترکان: خیر، قیمت عامل اصلی آن است.

فارس: اما منازلی که مصرف انرژی و هدررفت انرژی بالایی دارند باید در طول زمان اصلاح شوند.

ترکان: در حال حاضر گاز را 7 سنت در هر مترمکعب ارائه می‌کنند در حالی که قانونگذار گفته است ما باید به قیمتی از گاز نسبت به فوب خلیج فارس و درصدی از قیمت صادراتی آن برسیم. اگر نسبت به قیمت‌ صادراتی باید سنجیده شود باید تا قیمت بالای 20 سنت بالا برویم.
پرداخت بهای گاز بر اساس جداولی و به صورت پلکانی انجام می‌شود. خوب می‌توان قیمت پرمصرف‌ترها را به تدریج افزایش داد. مکانیزم‌های شرکت‌های گاز مکانیزم‌های خوبی است. باید به تناسب هر مرحله اعداد همان مکانیزم‌ها را اصلاح کرد تا به هدف اصلی قانون برسیم.
این مسئله چندان ساده هم نیست. ایران به تازگی وارد لیست 10 کشور آلوده‌کننده‌ترین کشورهای دنیا شده است. 10 کشور هستند که بیشترین میزان گاز کربنیک را در جهان تولید می‌کنند و متأسفانه ایران از سال گذشته وارد این فهرست 10‌تایی شده است.
ما در سال 595 میلیون تن گاز کربنیک تولید می‌کنیم که معنای آن سوزاندن حامل‌های انرژی به صورت ناهنجار است.
در کنفرانس دوربان که به تازگی پایان یافت مطرح شد که همه جهان به سمت کاهش مصرف هیدروکربورها و کاهش تولید CO2 حرکت می‌کنند . شک نکنید که به زودی برای کشورهایی که بیشترین آلودگی را در جهان تولید می‌کنند جریمه‌هایی منظور می‌شود.
این طور نیست که بگوییم کشور ما است و هر اندازه بخواهیم نفت و گاز می‌سوزانیم. ما باید از الان خود را برای کم کردن میزان مصرف هیدروکربور یعنی کم کردن میزان تولید دی اکسید کربن آماده کنیم.
دی اکسید کربن تولیدی ما، ما را وارد لیست 10 کشور آلوده کننده جهان کرده است. نباید اینطور بماند چرا که در آینده برای کشور هزینه‌های زیادی تولید خواهد کرد.
ما باید این وضعیت را اصلاح کنیم و اگر قانون هدفمند کردن یارانه‌ها با همه ابعاد آن اجرا شود کمک می‌کند که ما از این وضعیت خارج شویم.

فارس:شما درباره قیمت 7 سنتی گاز خانگی صحبت کردید. بحثی در مورد قیمت خوراک پتروشیمی‌ها وجود دارد، بسیاری از کارشناسان معتقدند 7 سنت برای قیمت خوراک گاز پتروشیمی‌ها ارزان فروشی مطلق است. در این باره نظر شما چیست؟

ترکان: کره جنوبی که محصولات پتروشیمی تولید می‌کند با چه قیمتی گاز دریافت می‌کند؟ شما تصور می‌کنید آنها یارانه می‌گیرند؟ ایالات متحده آمریکا که محصولات پتروشیمی تولید میکند با یارانه این کار را انجام می‌دهد؟ چین با یارانه تولید می‌کند؟
فارس: چین که اغلب محصولات اولیه را از ما می‌خرد...

ترکان: برای مصارف گاز و سایر هیدروکربورها تولید‌کنندگان جهان با یارانه تولید می‌کنند؟ پس چرا ما تصور می‌کنیم باید تا انتها به ما یارانه پرداخت کنند تا زنده بمانیم؟

فارس: تنها ادعای موجود آن است که عربستان روی خوراک مایع پتروشیمی‌ها و نفتا تخفیف کلانی می‌دهد و بابت این تخفیف بازار را گرفته است.

ترکان: این صحیح نیست. ما باید نگاه کنیم تولید‌کنندگان جهانی چه می‌کنند و وضع خود را اصلاح کنیم. توجه کنید در پتروشیمی‌های کشور حلقه اول هستند یعنی گاز را می‌گیرند و به اتیلن تبدیل می‌کنند. بعضی حلقه دوم هستند یعنی مثلا اتیلن را به اتیلن گلایکول تبدیل می‌کنند. آیا پتروشیمی حلقه دوم یارانه می‌گیرد؟

فارس: در واقع یارانه تنها به حلقه اول می‌رسد...

ترکان: حلقه اول که یارانه می‌گیرد محصول خود را ارزانتر به حلقه بعدی می‌فروشد؟ واحدی که گاز طبیعی می‌گیرد و متانول تولید‌ می‌کند به بقیه که متانول مصرف می‌کند تخفیف می‌دهد؟ پس یارانه را به چه کسی می‌دهیم؟
تنها به حلقه اول یارانه پرداخت می‌کنیم. اولا این موضوع باید سرحساب و کتاب بیاید و مشخص شود حلقه‌ اولیهایی که یارانه می‌گیرند، چگونه سهم حلقه‌های بعدی را در تخفیف کالایشان بدهند.

فارس: تجربه نشان داده که معمولا چنین نمی‌کنند...

ترکان: مگر ما نذر کرده‌ایم که به حلقه اول یعنی عده معدودی یارانه بدهیم و بقیه را محروم کنیم؟ پس باید یارانه به همه صنعت پتروشیمی تعلق بگیرد نه تنها به آنهایی که در حلقه اول هستند.
این موضوعات باید جامع دیده شود و با بحث فنی هم می‌توان حرف منطقی را شنید. آنهایی که در حلقه اول یارانه می‌گیرند باید به فکر این باشند که نباید همه یارانه‌ پرداختی را حلقه اول دریافت کند. اطلاع دارم تولید‌کنندگان متانول یا اوره - آمونیاک در حلقه اول در کمتر از 3 سال پول کل سرمایه‌گذاری ایشان را از این یارانه به دست آورند. آن هم با قیمت‌های فعلی.

فارس: شنیده‌ام که حتی بعضا در عرض یکسال این اتفاق افتاده است...

ترکان: پس حلقه‌های بعدی نیز باید به نوعی حمایت شوند.

فارس: معتقدید بهترین شیوه حمایت از حلقه‌های بعدی است یا افزایش قیمت خوراک؟
ترکان: باید دریافت کنندگان یارانه‌ در حلقه اول کالای تولیدی خود را به حلقه‌های بعدی صنعت پتروشیمی با تخفیف ارائه کنند.

فارس: زمانی که در صورت صادرات جوایز کلان صادراتی و معافیت‌های مالیاتی اختصاص داده می‌شود با چه انگیزه‌ای محصولات خود را در داخل بفروشند؟به راحتی آن را صادر خواهند کرد.

ترکان: ما باید به آنها روزانه مثلا 3 میلیون مترمکعب گاز بدهیم و اجازه دهیم محصول حاصل از مصرف 1.5 میلیون مترمکعب را صادر کند و محصول 1.5 میلیون مترمکعب باقیمانده را به قیمت مشخص به حلقه‌های بعدی برسانند.
مگر هدف ما عادلانه کردن یارانه‌ها نیست؟ این هدف اینجا نیز جای بحث کارشناسی دارد.
من مستقیم از صاحبان حلقه دوم صنعت پتروشیمی شنیده‌ام که راضی نیستند این یارانه تنها به بعضی صنایع یعنی حلقه اول این صنعت داده شود. اگر قرار است حمایتی انجام شود از همه حمایت شود. به همین دلیل است که پایین دستی‌های پتروشیمی رشد نمی‌کند و کسی در آنها سرمایه‌گذاری نمی‌کند. چون ما حمایت خود را تنها به حلقه اول ارائه می‌دهیم.

فارس: در مرکز مطالعات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت **** گزارش درباره روند هدفمندی تهیه شده است؟

ترکان: در مرکز تحقیقات استراتژیک کارهایی که به ما ابلاغ شده است را انجام می‌دهیم و در این مورد از مرکز گزارش نظارتی خواسته نشده است.
همانطور که می‌دانید دولت نیز اطلاعات مورد نیاز را بیرون نمی‌دهد. یعنی دولت گزارشات متداولی را که به طور معمول در بخش‌های مختلف می‌داده است، به آسانی در اختیار نهادهای بیرون از دولت قرار نمی‌دهد.

فارس: منظور شما چه نوع گزارش‌هایی است؟

ترکان: مثلا گزارش‌های بانک مرکزی یا گزارشاتی که وزارتخانه‌ها به طور معمول منتشر می‌کردند. ما الان به دنبال آن هستیم که عملکرد حمل و نقل ریلی را گزارش دهیم در حالی که وزارت راه گزارش‌های لازم را ارائه نمی‌کند.

فارس: و در پایان؟


ترکان: به نظر من قانون باید محور باشد نه سلیقه آقایان. آقای رئیس جمهور بخشی از قانون را می‌پسندند و به آن عمل می‌کنند و ممکن است بخشی از قانون را نپسندند ، پس به آن عمل نمی‌کنند که این مشکل دارد.

گفت‌وگو از علی فروزنده

انتهای پیام/ص
 
بالا