• پایان فعالیت بخشهای انجمن: امکان ایجاد موضوع یا نوشته جدید برای عموم کاربران غیرفعال شده است

یارانه ها ؛ آخرین اخبار و مباحث

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
معاون ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز:
قاچاق هر لیتر گازوییل 2000 تومان سود دارد



معاون امور پیشگیری و هماهنگی سازمان‌ها و استان‌های ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اختلاف فاحش قیمت سوخت را یکی از عوامل تاثیرگذار بر خروج غیرقانونی کالا به‌ویژه سوخت دانست و گفت: هرچه قیمت سوخت در ایران به کشور‌های همسایه نزدیک‌تر شود، انگیزه‌ی قاچاق کاهش خواهد یافت.

علیرضا بیات در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: در حال حاضر در هر لیتر گازوییل 2000 تومان سود برای قاچاقچیان آن نهفته است، اما نباید به دلیل بازدارنده بودن افزایش قیمت سوخت با وجود حق قانونی دولت در این رابطه، قیمت آن را افزایش داد.

درآمد پایین مرزنشینان از فروش سوخت

وی افزود: فروش سوخت توسط مرزنشینان همچنان به قوت خود باقی است اما ایرادات تکنیکی در اجرا به این طرح وارد است که برای رفع آنها هم‌چون درآمد پایین مرزنشینان از این طرح به دنبال تغییر سازوکار آن هستیم.

ارز چمدانی وجود ندارد

معاون امور پیشگیری و هماهنگی سازمان‌ها و استان‌های ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز تاکید کرد: دیگر ارز چمدانی در بازار وجود ندارد و دولت با اراده شفاف‌سازی سازمان‌های پولی و بانکی و برخورد‌های بازدارنده‌ در رانت‌خواری روش بسیار مناسبی در پیش گرفته است.

بازنگری در قوانین و تعرفه های گمرک

بیات بیان کرد: رفع ممنوعیت ورود کالا تصمیم مثبت و تاثیر‌گذاری برای جلوگیری از قاچاق کالا است.

وی تصریح کرد: هنگامی که تقاضا برای کالایی وجود داشته باشد اما از راه قانونی تامین نشود، مطمئنا از مسیرهای غیرقانونی تقاضا برآورده خواهد شد.

معاون امور پیشگیری و هماهنگی سازمان‌ها و استان‌های ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اشاره به تغییر تعرفه‌های کالاهای اولویت دهم گفت: اعتقاد ما این است که اگر تعرفه و قوانین گمرکی بازنگری شود، تاثیر بسزایی بر قاچاق خواهد گذاشت و این در حالی است که تعرفه و قوانین گمرکی برای بازنگری جای کار بسیار زیادی دارد.

وزارت صنعت و تجارت طراح و مجری رهگیری کالا

بیات در پاسخ به سوال ایسنا، مبنی بر مصوبه‌ی مجلس در راستای رهگیری کالا افزود: طرح شبنم متوقف شد و این موضوع به دلیل مشکلات اجرایی در طرح شبنم بود، اما در ماده 13 قانون جدید مبارزه با قاچاق کالا و ارز وزارت صنعت، معدن و تجارت برای بازنگری در کدینگ و رهگیری کالا موظف شده تا سیستمی نوین در رابطه با رهگیری کالا در سطح عرضه طراحی کند.

انتهای پیام
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد


گمرک ایران اعلام کرد
کشف ۵۱ هزار لیتر گازوئیل قاچاق توسط مأموران گمرک تمرچین

گمرک جمهوری اسلامی از کشف ۵۱ هزار لیتر گازوئیل قاچاق توسط مأموران گمرک تمرچین خبر داد.

13920623000180_PhotoA.jpg

  • Tweet
    به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از گمرک جمهوری اسلامی ایران، کارکنان گمرک تمرچین در استان آذربایجان غربی بیش از 51 هزار لیتر گازوئیل قاچاق کشف و از خروج غیرقانونی این میزان سوخت جلوگیری کردند.

    میرهاشم سید احمدی ناظر گمرکات استان آذربایجان غربی با اعلام این خبر گفت: این مقدار سوخت که با هوشیاری مأموران گمرک کشف گردید، به وسیله دو دستگاه تانکر حمل می شد و قرار بود، به عراق انتقال داده شود.

    وی افزود : پرونده متشکله در این زمینه با جریمه‌ای معادل 5/2 میلیارد ریال جهت رسیدگی به مراجع ذیصلاح ارجاع شد.

    انتهای پیام/ب

    - See more at: http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13921204000594#sthash.KhYWzNRf.dpuf
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد


وزیر اقتصاد در پاسخ به فارس خبر داد
شروع خوداظهاری برای یارانه نقدی در روزهای آینده/ آغاز فاز ۲ هدفمندی از اردیبهشت
93
وزیر امور اقتصادی و دارایی از شروع ثبت‌نام خود اظهاری برای دریافت یارانه‌ها تا پایان اسفند 92 خبر داد.

13920619000366_PhotoA.jpg

  • Tweet
    به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس،‌ علی طیب‌نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی امروز در حاشیه نشست شورای گفت‌وگو در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه چه زمانی ثبت‌نام خوداظهاری برای دریافت یارانه نقدی شروع خواهد شد، اظهار داشت: مراحل ثبت‌نام و مقدمات کار فراهم شده و به زودی و تا قبل از پایان سال انجام می‌شود.

    وی افزود: مراحل ابتدایی این کار صورت گرفته و روی فرم خوداظهاری کار کارشناسی انجام شده و تصمیم‌گیری‌ها در حال انجام است تا بر اساس قانون تا قبل از سال آینده این کار صورت بگیرد.

    وی در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار فارس مبنی بر اینکه هدفمندی یارانه‌ها به چه صورت اجرایی خواهد شد و زمان آن کی خواهد بود، گفت: از فروردین یا اردیبهشت سال آینده بر اساس تکلیف مجلس این قانون اجرایی خواهد شد و زمان‌بندی و شیب آن تدریجی افزایش می‌یابد.

    طیب‌نیا گفت: بر اساس قانون بودجه 93 از ابتدای سال آینده در قیمت حامل‌های انرژی تجدید نظر می‌شود و با توجه به شرایط رکودی که در کشور از قبل شروع شده و اکنون ادامه دارد، تصمیم دولت این است که افزایش قیمت حامل‌ها ملایم باشد و از تکانه‌ها و فشار و تولید مصرف‌کننده جلوگیری شود و البته شیب قیمت‌ها در محصولات مختلف متفاوت است و در مورد نهادهای اساسی این شیب ملایم‌تر و کندتر خواهد بود.

    وزیر امور اقتصادی و دارایی در پاسخ این سؤال فارس که آیا اسفند امسال آخرین پرداخت یارانه نقدی خواهد بود یا خیر، عنوان کرد: طبق قانون بودجه 93 یارانه نقدی صرفا به افراد نیازمند متقاضی پرداخت خواهد شد، اما با توجه به اینکه شرایط کشور خاص بوده نیازمند آن هستیم که افراد غیرنیازمند و حتی نیازمندی که این یارانه در زندگی آنها تاثیر چندانی ندارد ثبت‌نام نکند، تا یارانه صرف تولید کشور شود.

    انتهای پیام/ب
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
یک اقتصاددان:
افزایش قیمت حامل‌های انرژی تورم‌زا نیست

یک اقتصاددان با بیان این‌که مصوبه مجلس در رابطه با هدفمندی‌ یارانه‌ها پختگی لازم را دارد، تصریح کرد: برای اصلاح شیوه هدفمندی‌ باید در کشور یک وفاق ملی ایجاد شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، علی نقی مشایخی در نشست سه کلید اصلاح هدفمندی‌ یارانه‌ها عنوان کرد: دولت پیش از هر چیز باید به اطلاع مردم برساند که چرا ادامه یافتن هدفمندی‌ یارانه‌ها به شیوه کنونی به صلاح نیست و اجرای این قانون در طول چند سال گذشته تا چه میزان باعث آسیب دیدن طرح‌های عمرانی، تولیدی و زیربنایی در کشور شده است.

وی اضافه کرد: در صورتی که مردم این مساله را بپذیرند و یک همدلی ملی در این عرصه ایجاد شود دولت به راحتی می‌تواند نسبت به اصلاح هدفمندی‌ یارانه‌ها قدم بردارد. خوشبختانه طرح مجلس نیز که سابقه چند سال بررسی‌های پیوسته را داشت راهبردی مناسب برای ادامه هدفمندی محسوب می‌شود.

این اقتصاددان درباره نحوه اجرای گام دوم هدفمندی‌ یارانه‌ها بیان کرد: بحث ثبت نام مجدد مردم برای دریافت یارانه‌ها طرحی مناسب است هر چند می توان در راستای اجرای بهتر آن سیاست‌هایی را در نظر گرفت. برای مثال دولت از همان ابتدا اعلام کند اقشار آسیب پذیر که واجد شرایط دریافت یارانه‌ هستند نیازی به ثبت نام مجدد نداشته و به این ترتیب خیال آن ها را راحت کند.البته این مساله می تواند به گروهی از کارگران و کارمندان کم درآمد دولتی نیز اختصاص یابد.

مشایخی درباره نحوه به کارگیری منابع مالی بدست آمده از اجرای هدفمندی‌ یارانه‌ها نیز گفت: قطعا در کنار حمایت از گروه‌های هدف منابع به دست آمده باید به بسیاری از طرح‌های زیربنایی کشور نیز اختصاص یابد که در این عرصه نوسازی و گسترش حمل و نقل عمومی و همچنین توجه به بهداشت و درمان بسیار مهم است.

وی درباره نگرانی‌های بوجود آمده در رابطه با تورم‌زا بودن افزایش نرخ حامل‌های انرژی، نیز گفت: این مساله که در بین افکار عمومی به آن دامن زده شده که هر گاه بنزین گران شود کالاهای دیگر نیز افزایش قیمت خواهند داشت از نظر اقتصادی صحت ندارد.بلکه حتی بنزین می‌تواند با حقیقی شدن قیمتش کمک بسیاری به کنترل شاخص‌های تورمی و منابع پولی کشور کند.

انتهای پیام
 

ehsan_iace

Registered User
تاریخ عضویت
11 جولای 2009
نوشته‌ها
1,413
لایک‌ها
763
وزیر امور اقتصاد و دارایی گفت: اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها از ابتدای فروردین‌ماه و یا اردیبهشت‌ماه آینده انجام می شود. همچنین در 20 روز باقیمانده به پایان سال، فرم خوداظهاری دریافت یارانه نقدی توزیع می‌شود و یارانه نقدی در فاز دوم تنها به افراد نیازمند داده می‌شود.

به گزارش عصر ایران به نقل از ایسنا، علی طیب‌نیا، وزیر امور اقتصاد و دارایی عصر دوشنبه در حاشیه نشست شورای گفت‌وگو در جمع خبرنگاران از شیب ملایم افزایش قیمت حامل‌های انرژی از ابتدای سال آینده خبر داد و گفت: با تشکیل کارگروهی تخصصی در حال برنامه‌ریزی برای قیمت حامل‌های انرژی و تعدیل آن هستیم.

او ادامه داد: قطعا در قیمت حامل‌های انرژی تجدیدنظر شده و افزایش قیمت‌ها ملایم بوده تا از هرگونه فشار بر اقتصاد کشور و مصرف‌کنندگان خودداری شود.

طیب‌نیا با بیان این که واقعی شدن قیمت‌ها به طور تدریجی در چند سال انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: البته شیب افزایش قیمت حامل‌های انرژی مختلف متفاوت است و حامل‌های انرژی مرتبط با بخش تولید با شیب ملایم‌تری افزایش قیمت را شاهد هستند.

وزیر امور اقتصاد و دارایی هم‌چنین درباره اجرای فاز دوم هدفمندسازی یارانه‌ها با تاکید بر این که فاز دوم از ابتدای فروردین‌ماه و یا ابتدای اردیبهشت‌ماه آغاز می‌شود، خاطرنشان کرد: براساس بودجه سال 93، پرداخت یارانه تنها به افراد نیازمند انجام می‌شود و افراد متقاضی دریافت یارانه با فرم‌های خود اظهاری که در روزهای آینده توزیع می‌شود، اعلام می‌کنند که متقاضی دریافت یارانه هستند یا نه.

به گفته وی، ارائه فرم خوداظهاری در 20 روز باقیمانده از سال جاری توزیع می‌شود و اگر متقاضیان فرم‌ها را صادقانه پر نکنند تا سه برابر جریمه می‌شوند.

طیب‌نیا درباره طرح وصول مطالبات بانکی بیان کرد: برخی که دارای بدهی معوقه به بانک‌ها هستند، دچار زیان شده‌اند به همین دلیل این افراد از آن‌جایی که به صورت غیرارادی دچار مشکل شده‌اند افراد خوش حساب در نظر گرفته می‌شوند.

وزیر امور اقتصاد و دارایی با تاکید بر این که دولت با این افراد همراهی می‌کند، بیان کرد: این فعالان اقتصادی می‌توانند پس از بازسازی بنگاه‌های خود بدهی‌شان را به شبکه بانکی پرداخت کنند.

به گفته او، بخش دیگر از بدهکاران بانکی با وجود داشتن توان مالی، ترجیح می‌دهند که بدهی خود را به بانک‌ها پرداخت نکنند و دولت از تمام ابزارهای خود برای وصول این مطالبات استفاده می‌کند.

طیب‌نیا در ادامه با اشاره به این که بورس ایران در خاورمیانه شرایط خوبی در سال جاری داشته است، تصریح کرد: شاخص بورس از ابتدای سال 92 حدود 120 درصد افزایش یافته و این نشانگر این است که تولید در حال خروج از رکود و سودآوری بنگاه‌های اقتصادی است.

وی با بیان این که تغییرات در قیمت خوراک پتروشیمی‌ها در بورس گذراست، تصریح کرد: این التهابات موقت است همانطور که شاهد هستیم شاخص بورس مجددا از زیر 80 هزار به بالای 80 هزار ارتقا پیدا کرده است.

وزیر امور اقتصاد و دارایی با تاکید بر این که دولت به دنبال افزایش شاخص بورس نیست، گفت: به جای افزایش شاخص بورس، حجم بازار باید توسعه پیدا کرده تا بنگاه‌های مالی بتوانند تامین مالی بلند مدت خود را از طریق بازار اولیه در بورس انجام دهند.

منبع : http://www.asriran.com/fa/news/3228...م-خوداظهاری-یارانه‌-20-روز-مانده-به-پایان-سال
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
طیب‌نیا عنوان کرد
یارانه‌بگیران به اجبار حذف نمی‌شوند/ تعادل کامل در بازار ارز



وزیر امور اقتصادی و دارایی ضمن ارائه گزارشی از آخرین وضعیت اقتصاد کشور به تشریح الزامات و محدودیت‌های دولت در اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها، چگونگی افزایش قیمت حامل‌های انرژی و نحوه‌ ثبت نام و حذف یارانه‌بگیران در فاز دوم پرداخت.





به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، علی طیب‌نیا با ارائه‌ی تحلیلی از آخرین وضعیت اقتصاد کشور اظهار کرد: اقتصاد در حال عبور از شرایط سخت رکورد تورمی است.





وی با اشاره به سیاست‌های دولت در جهت کنترل و ثبات اقتصاد کلان کشور به خصوص کنترل رشد نقدینگی هم‌چنین اعتماد مردم به اقدامات دولت افزود: براین اساس روند تورم رو به کاهش نهاده است. به‌گونه‌ای که تغییرات نرخ تورم ماهانه از 3.5 درصد در ماه در ابتدای دولت یازدهم به 1.5 درصد در ماه کاهش یافته است.







اعجاب کارشناسان بین‌المللی از توفیقات اقتصادی دولت یازدهم


طیب‌نیا با بیان این‌که توفیقات اقتصادی دولت یازدهم در حدی است که حتی کارشناسان نهادهای تخصصی بین‌المللی را دچار شگفت‌زدگی و اعجاب کرده است، گفت: بر اساس گزارش اخیر صندوق بین‌المللی پول از وضعیت اقتصاد کلان ایران، نرخ تورم را برای سال آینده از آنچه که دولت پیش‌بینی کرده بود (نرخ تورم 25 درصد) به نحو معنی‌داری کمتر برآورده کرده و حدود 15 تا 20 درصد تخصیص زده است.





تعادل کامل در بازار ارز


وی در ادامه با اشاره به برقراری و ثبات در بازار ارز و طلا در ماه‌های اخیر بیان کرد: اکنون با آرامشی که در بازار‌های مالی حکم‌فرماست، روحیه هیجانی قبل از دولت تدبیر و امید جای خود را به ثبات داده است.





طیب نیا هم‌چنین در مورد نوسان اخیر در بازار ارز و طلا گفت: نوسان در بازار ارز و بورس مساله‌ای طبیعی است. این بازارها در تمامی دنیا ممکن است با افت و خیز‌های موقت و گذرا همراه شود.





وزیر اقتصاد گفت: با توجه به این‌که معمولا مردم برای سفرهای نوروزی خود در ماه‌های پایانی سال اقدام به تهیه ارز می‌کنند، این موضوع می‌تواند نوساناتی جزیی را در بازار ایجاد کند.





طیب نیا یادآور شد: از آنجایی که اتفاق خاصی در بازار نیفتاده و در تعادل کامل است، مطمئن هستم که ثبات و آرامش در آن برقرار خواهد بود.





تولید گریزی جای خود را به تولید‌گرایی داد


وزیر اقتصاد هم‌چنین با بیان این‌که در حال حاضر نشانه‌ها و شواهد رونق اقتصادی محسوس‌ است، عنوان کرد: انگیزه کسب و کار و تولید در صاحبان آن بسیار پررنگ شده و انگیزه‌های تولید گریزی جای خود را به تولید‌گرایی داده است.





طیب‌نیا با اشاره به این‌که زمینه‌های سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حوزه‌های مختلف اقتصاد به وضوح قابل مشاهده است، اضافه کرد: امیدواریم نرخ رشد اقتصادی منفی 5.8 درصدی سال گذشته به سوی صفر رفته و در سال آینده رونق و شکوفایی تولید در اقتصاد کشور نمایان شود.





وی در ادامه به تشریح جزییاتی از مختصات هدفمندسازی یارانه‌ها در فاز دوم پرداخت و با اشاره به این‌که دولت در این مورد با الزامات و محدودیت‌هایی روبه‌روست، توضیح داد: الزامات ما را وادار می‌کند تا در جهت اصلاح قیمت حامل‌های انرژی اقدام کنیم.



الزام اول هدفمندی؛ قوانین کشوری


وزیر اقتصاد اولین الزام اجرای فاز دوم هدفمندسازی یارانه‌ها را ناشی از قوانین موجود در کشور دانست و گفت: قانون هدفمندسازی یارانه‌ها دولت را مکلف به افزایش قیمت حامل‌های انرژی به سطح قیمت‌های منطقه‌ای کرده است؛ این در حالی است که این ماموریت در یک مرحله‌ در سال 89 انجام شد.





طیب‌نیا با اشاره به تکلیف مجلس به دولت در قانون بودجه سال 92 برای افزایش 38 درصدی قیمت حامل‌های انرژی، بیان کرد: عموما نمایندگان خواستار اجرای این حکم از قانون بودجه سال 92 بوده و همواره نسبت به عدم اقدام دولت در زمینه‌ی افزایش قیمت حامل‌های انرژی گله‌مند بودند.





وی با بیان این‌که مجلس در قانون بودجه سال 93 مجددا دولت را مکلف به افزایش قیمت حامل‌های انرژی کرد، افزود: این اولین الزامی است که براساس قانون دولت باید نسبت به افزایش قیمت حامل‌های اقدام کند.



الزام دوم هدفمندی؛ آلودگی محیط زیست
وزیر اقتصاد از دیگر الزامات اجرای فاز دوم هدفمندسازی یارانه را شدت مصرف انرژی و مشکلات ناشی از آن از جمله مسائل محیط زیست عنوان کرد و گفت: من در این زمینه وارد بحث نمی‌شوم، چرا که مردم به صورت محسوس با این مشکل آشنا هستند.





طیب‌نیا با اشاره به مصرف بالای انرژی در کشور ادامه داد: در ایران حدود دو برابر متوسط جهانی از سوخت استفاده کرده و آلودگی‌های ناشی از آن که جامعه ما به خوبی آن را حس می‌کند، چرا که سلامت و بهداشت مردم را در معرض خطر قرار داده است.





الزام سوم هدفمندی؛ تراز مالی سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها
وی هم‌چنین با اشاره به نامتوازن بودن تراز مالی سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها به عنوان دیگر الزامات اجرای گام بعدی قانون هدفمند‌سازی بیان کرد:‌در حالی در سال جاری حدود 42 هزار میلیارد تومان صرف پرداخت‌های نقدی شد که مجموع درآمد ناشی از اصلاح قیمت حامل‌های انرژی فقط حدود 28 هزار میلیارد تومان بود.





وزیر اقتصاد با بیان این‌که قانون هدفمند‌سازی یارانه‌ها دولت را مکلف به پرداخت نیمی از درآمد حاصله به صورت نقدی بین مردم می‌کند، افزود: بنابراین باید تنها 14 هزار میلیارد تومان از منابع در سال جاری به توزیع نقدی اختصاص می‌یافت، اما بیش از سه برابر این مبلغ در این حوزه تقسیم شده است.





طیب‌نیا با اشاره به ردیف 11 هزار میلیاردی از منابع عمومی بودجه سال 92 برای صرف در پرداخت‌های نقدی به مردم خاطر نشان کرد: این در حالی است که کل هزینه‌های عمرانی کشور در سال جاری تنها 10 هزار میلیارد تومان بوده است؛ از این‌رو بیش از چهار برابر تمام طرح‌های عمرانی کشور در توزیع نقدی به مردم مصرف می‌شود.





وی وضعیت کنونی در اجرای قانون هدفمند‌سازی یارانه‌ها را قابل تداوم ندانست و بیان کرد: بنابراین دولت ناچار به تعدیل قیمت حامل‌های انرژی خواهد بود.





محدودیت دولت در اجرای هدفمندی؟
وزیر اقتصاد در ادامه از محدودیت‌های پیش‌روی دولت در اجرای فاز دوم هدفمندسازی یارانه‌ها سخن گفت و افزود: رشد اقتصادی کشور در سال 91 حدود منفی 5.8 و نرخ تورم بالغ بر 40 درصد بود که بیانگر وجود شرایط رکود تورمی ویژه است که در مقایسه با سال 89 یعنی وقتی که مرحله اول هدفمند‌سازی یارانه‌ها اجرا شد، بیانگر نرخ رشد اقتصادی مثبت 5.8 درصد و نرخ تورم 12.4 درصدی است، عبارتی دیگر در شرایط کاملا مناسب هدفمندسازی آغاز شد.





طیب‌نیا با اشاره به دلیل تاخیر دولت یازدهم در اجرای فاز دوم در ابتدای حضور خود در اداره کشور گفت: ما منتظر حاکم‌شدن آرامش و ثبات در عرصه‌ی اقتصاد کلان بودیم.





وی بیان کرد: مجموع الزامات و محدودیت‌های اجرای فاز دوم هدفمندسازی یارانه‌ها دولت را به این نتیجه رساند که افزایش قیمت حامل‌های انرژی باید کاملا با شیب ملائم، محدود کند و زمان‌بندی شده باشد.







شوک‌ درمانی نداریم


وزیر اقتصاد با بیان این‌که حرکت ما به سمت قیمت‌های منطقه‌ای که در قانون پیش‌بینی شده حرکتی تدریجی و مستمر است، تاکید کرد: قرار بر این نیست که در سال 93، یکباره شوک بزرگی را به جامعه تحمیل کنیم و دولت به شدت از شوک درمانی پرهیز خواهد کرد به خصوص اگر قرار باشد که تکانه‌های اقتصادی به طبقات کم درآمد و متوسط جامعه آسیب برساند.



افزایش محدود و تدریجی قیمت حامل‌ها در سال 93


طیب‌نیا با اشاره به برنامه‌ریزی دولت در زمینه‌ی اجرای هدفمندی‌ در سال آینده گفت: بر این اساس در سال 93 افزایش قیمت حامل‌های انرژی بسیار محدود، ملائم و تدریجی خواهد بود.





وی هم‌چنین با اشاره به اعلام افزایش 25 درصدی قیمت برق از سوی وزیر نفت افزود: این افزایش 25 درصدی تنها جوابگوی تورم یک سال مثل سال 91 هم نیست. این در حالی است که پس از سه سال تورم‌های متوالی و بالا دولت امسال قیمت برق را تنها در حد 25 درصد تعدیل کرده است که نشان‌دهنده‌ی تلاش و تصمیم دولت برای تعدیل تدریجی و ملائم قیمت حامل‌های انرژی است.





برنامه‌ای برای قطع پرداخت نقدی به مردم وجود ندارد


وزیر اقتصاد هم‌چنین در مورد چگونگی اقدام مردم برای دریافت یارانه در فاز دوم نیز توضیح داد: فعلا هیچ برنامه‌ای برای قطع پرداخت نقدی مردم وجود ندارد و این توزیع تا زمان ثبت نام مجدد هم‌چنان ادامه خواهد داشت.





طیب‌نیا با اشاره به بندی که مجلس به تبصره 21 بودجه سال 93 اضافه کرد و گفت: براین اساس پرداخت یارانه نقدی تنها به افراد نیازمند متقاضی مجاز است؛ بنابراین دولت مکلف است تا ثبت نام را دوباره انجام دهد و افرادی که خود را متقاضی و نیازمند اعلام کنند، مشمول دریافت یارانه بداند.







نمی‌خواهیم کسی اجباری از دریافت یارانه حذف شود


وی در مورد زمان انجام ثبت نام برای دریافت یارانه نیز با اشاره به تشکیل کارگروه‌هایی در همین زمینه بیان کرد: یکی از این کارگروه‌ها در مورد ثبت‌نام، شیوه‌ی اجرای فعال است، چرا که دولت به دنبال این خواهد بود که ثبت نام به‌طور کاملا آرام بدون تشکیل صف‌های طولانی انجام شود و کسی به‌طور اجباری حذف نشود.





پرداخت نقدی چه کسانی متوقف می‌شود؟


وزیر اقتصاد با بیان این‌که دولت سقف درآمدی را براساس قانون اعلام خواهد کرد، گفت: افرادی که براساس درآمد اعلام شده خود در این زمینه تشخیص دهند در صورتی اعلام نیاز هم‌چنان مشمول پرداخت نقدی باقی خواهند ماند.





طیب‌نیا تاکید کرد: پرداخت نقدی کسانی متوقف خواهد شد که یا پردرآمد باشند و ثبت‌ نام نکنند و یا این‌که با وجود نیازمند بودن متقاضی نباشند که احساس می‌کنم این افراد زیاد خواهند بود.





وی عنوان کرد: دولت بنا ندارد تا در این زمان اجرای فاز دوم هدفمندسازی یارانه‌ها حتی کوچک‌ترین فشاری متوجه افراد کم‌درآمد و متوسط جامعه باشد.







فعلا نیازی به اقدام مردم نیست


وزیر اقتصاد هم‌چنین در پاسخ به این‌که آیا زمان انجام ثبت‌نام قبل از پایان سال جاری خواهد بود، تصریح کرد: باید زمینه‌های لازم برای اجرای این مساله مهیا شود، به نحوی که مردم به سادگی و بدون وجود مشکل بتوانند عملیات ثبت نام را انجام دهد.





وی خاطر نشان کرد: فعلا نیازی به هیچ اقدامی از سوی مردم نیست و بعد از ثبت نام اقدامات اجرایی انجام خواهد شد.





طیب‌نیا یادآور شد: ثبت‌نام مجازی و فرم نیز بسیار کوتاه خواهد بود بنابراین از فرم‌های طولانی و سوالات متعدد خبری نیست. ما به دنبال آنیم که با یک برنامه‌ریزی منطقی به گونه‌ای عمل کنیم تا کمترین زحمت برای مردم ایجاد شود.









انتهای پیام
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
مشاور اقتصادی رئیس‌جمهور تشریح کرد
مسیر «قیمت» و «یارانه» در فاز دوم هدفمندی
روزنامه دنیای اقتصاد
9bcf33e38284f18a87b2579efc35c50e.jpg

نشست فوق‌العاده دولت به ریاست روحانی برای فاز دوم
نتایج یک نظرسنجی درخصوص نحوه تخصیص یارانه

از سوی مشاور اقتصادی رئیس‌جمهور تشریح شد
سیاست‌های قیمتی دولت در فاز دوم هدفمندی

کمپین «نه» به یارانه‌ها تشکیل شد

گروه خبر- مشاور اقتصادی رئیس‌جمهوری ابعاد اجرای فاز دوم هدفمندی در سال آینده را تشریح کرد. مسعود نیلی یکشنبه شب با حضور در برنامه تلویزیونی پایش با بیان اینکه شیب افزایش قیمت حامل‌های انرژی (بنزین، برق، گازوئیل و...) ملایم خواهد بود، افزود: «بنا نیست قیمت همه حامل‌های انرژی به یکباره گران شود. برخی افراد گمان می‌کنند به مانند سال 89 بین 500 تا 600 درصد افزایش قیمت انرژی داشته باشیم که این موضوع درست به نظر نمی‌رسد.»
او با بیان اینکه پرداخت یارانه‌ها از سوی دولت قبل «اجتماعی ترین» سیاستی است که دولت در ایران به‌کار برده، گفت: «هرگونه تغییر در پرداخت یارانه به مردم نیازمند اقداماتی حساب شده با در نظر گرفتن تمامی جوانب آن است، چون این موضوع بسیار حساس است. ما به جای اینکه اموال و دارایی افراد را بررسی کنیم، باید از روحیه فرهنگی، انسجام و حس تعاون اجتماعی استفاده کنیم و از خود مردم می‌خواهیم برای رفع نارسایی‌های جامعه در زمینه‌های مختلف و بهبود وضعیت حمل‌و‌نقل و درمان به صورت داوطلبانه از دریافت آن انصراف دهند.»
مشاور اقتصادی رئیس جمهورافزود: «شناخت افرادی که سقف درآمدیشان بالا یا پایین است، مشکل به نظر می‌رسد و شناسایی اموال و دارایی‌های تک‌تک مردم کار درستی نیست. به همین خاطر بهترین کاری که می‌شود کرد، تشکیل کمپین‌های انصراف از یارانه است که این کار از سوی برخی از هنرمندان، نویسندگان و نخبگان در حال انجام است و اگر صداوسیما هم از این کمپین حمایت کند، آنگاه می‌توان افراد زیادی را به انصراف از گرفتن یارانه تشویق کرد. در این صورت دهک‌های پردرآمد داوطلبانه خود را معرفی کرده و نام آنان از لیست پرداختی‌ها حذف می‌شود.» نیلی سپس افزایش یکباره قیمت‌ها در سال 89 را یادآوری کرد و به آسیب‌شناسی افزایش شدید قیمت‌ها پرداخت و گفت: «هرچه شیب قیمت‌ها برای رسیدن به هدف نهایی قانون که رساندن سطح قیمت حامل‌های انرژی به فوب حوزه خلیج‌فارس است، ملایم‌تر باشد، ثابت‌ماندن قیمت‌ها در سال‌های آینده احتمال بیشتری خواهد داشت. از آنجا که سایر متغیرهای اقتصادی در حال تغییرند، در صورت تغییر نکردن نرخ حامل‌های انرژی، این قیمت‌ها از بقیه نرخ‌ها جا می‌ماند و باز دور باطلی را در تغییر قیمت خواهیم دید، ضمن اینکه حامل‌های انرژی با یکدیگر متفاوتند و نباید یکباره همه قیمت‌ها تغییر کند.»
مشاور اقتصادی رئیس‌‌جمهور در ادامه یارانه 45 هزار و 500 تومانی را در شرایط کنونی اقتصاد ایران ارزش‌گذاری کرد و گفت: «این مبلغ امروز معادل 19 هزار تومان ارزش دارد و نشان می‌دهد که تورم به وجود آمده در طول 2 سال گذشته از ارزش این یارانه کاسته است.»
او گفت: «اگر دولت قبل قرار بود قانون مجلس را به‌طور دقیق اجرا کند، میزان پرداخت یارانه در سال 89 باید 15 هزار تومان در نظر گرفته می‌شد نه 45 هزار و 500 تومان.»
چگونگی افزایش قیمت حامل‌ها
نیلی در خصوص چگونگی افزایش قیمت حامل‌های انرژی گفت: «ممکن است قیمت همه حامل‌ها به‌طور همزمان افزایش نیابد. به‌طور مثال، زمستان فصل مناسبی برای تغییر قیمت برق است درحالی‌که برای افزایش قیمت گاز، فصل بهار یا تابستان می‌تواند مناسب‌تر باشد.»


مشاور اقتصادی رئیس‌جمهور افزود: «کشور از گذشته با وضعیت نابسامان بازار انرژی و مشکلات زیست محیطی و آلودگی هوا ناشی از مصرف بی رویه سوخت خودروها و صدمات ناشی از آن مواجه است. این شرایط موید آن است که از یکسو قیمت حامل‌های انرژی باید افزایش یابد، البته با شیب ملایم و از سوی دیگر، سیاست‌هایی باید اتخاذ شود که به بهینه سازی مصرف انرژی کمک کند.»
او یکی از اهداف مهم مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها را کمک به تولید بیان کرد و گفت: «در مرحله قبلی افزایش قیمت‌ها، توجهی به تولید نشد درحالی‌که باید سیاست‌های اصل 44 در این زمینه مورد توجه قرار گیرد.» نیلی افزود: «توجه به شرایط اقتصاد کلان کشور به‌ویژه کاهش تورم یکی از اولویت‌هایی است که در صدر سیاست‌های دولت قرار دارد و در چند ماه اخیر تغییر بسیار محسوسی در این زمینه رخ داده که در طول چند سال گذشته بی سابقه بوده است. میزان تورم طبق گزارش مرکز ملی آمار در بهمن ماه 0/1 درصد و به گفته بانک مرکزی 4/0 درصد بود، درحالی‌که من یادم نمی‌آید در چند سال پیش، چنین چیزی در اقتصاد ما رخ داده باشد. تورم نقطه به نقطه اعلام شده از سوی بانک مرکزی هم 8/22 درصد و از طرف مرکز آمار 9/21 درصد اعلام شده است و این تفاوت در اعداد اصلی حاصل انباشت ماه‌های قبل است.»
او گفت: «تورم 4/0 درصد بهمن ماه امسال در سال گذشته 3/5 درصد بود. یعنی تورمی که بهمن سال گذشته در دو روز رخ می‌داد، الان در سه ماه رخ می‌دهد و نشانگر آن است که شتاب افزایش قیمت‌ها بسیار کاهش یافته است. تورم مواد خوراکی هم در ماه گذشته یک دهم درصد بود حال آنکه تورم خرداد حدود 4/3 درصد بود. این کاهش تورم همانند آن است که ظرف سه ماه 100 هزار تومان به هر خانواری که یک میلیون و نیم درآمد ماهانه دارد یارانه نقدی داده باشید.»
دلیل کاهش تورم
نیلی در پاسخ به این پرسش که فکر می‌کنید کاهش تورم ناشی از عامل روانی بوده یا واقعی؟ توضیح داد: «بخشی از آرامشی که در جامعه برقرار شده به خاطر فضای کلی اقتصادی کشور است، اما نکته اصلی این است که دولت خودش را پایبند کرده است که از منابع بانک مرکزی به هیچ وجه استفاده نکند و منابعی هم که بانک‌ها از بانک مرکزی قرض می‌گرفتند با فشار زیادی از سوی بانک مرکزی همراه شده است. به این ترتیب، کاهش تورم هم جنبه روانی دارد و هم واقعی است.»
نیلی با تاکید بر اینکه فاز دوم هدفمندی با توجه به برنامه کنترل نرخ تورم اجرا می‌شود، گفت: «افزایش قیمت حامل‌های انرژی با توجه به برنامه مهار تورم انجام خواهد شد.»
مشاور اقتصادی رئیس‌جمهوری، با اشاره به پرداخت یارانه خانوارها گفت: «نحوه کنونی پرداخت نقدی یارانه به خانوارها یک شیوه بدیع است و اصلی‌ترین اشکال آن کسری بزرگی است که این پرداخت یارانه‌ها ایجاد کرده است. قانون گفته بود که شما نصف پولی را که از محل هدفمندی یارانه‌ها برداشت می‌کنید به خانوار بدهید. 30 درصد به تولید و 20 درصد به بودجه دولت. اما درحالی‌که ما از محل افزایش قیمت حامل‌های انرژی به سختی بین 26 تا 28 هزار میلیارد تومان درآمد تا پایان سال حاصل خواهیم کرد، مقدار پرداختی به خانوارها 42 هزار میلیارد تومان بوده است، یعنی 16 هزار میلیارد تومان کسری.» نیلی یادآور شد: «بودجه عمرانی امسال به سختی از 10 هزار میلیارد تومان عبور کرده، یعنی 6/1 برابر بودجه عمرانی فقط برای یارانه کسری داشتیم و این مبلغ چیزی حدود 80 درصد بودجه بهداشت و درمان کشور و 73 درصد بودجه آموزش و پرورش است. شما تجربه جهانی را در اصلاحات قیمتی و کمک به مردم مشاهده کنید، این تجربه ما منحصربه‌فرد است یعنی به همه پرداخت کنیم آن هم به صورت نقدی و غیرمشروط و این در شرایطی است که با این شیوه سال دیگر نیز باید یک میلیون نفر به جمعیت کشور و به ازای هر نفر ماهانه 45 هزار تومان اضافه شود.»

نظر مردم در مورد سقف درآمد یارانه بگیران


برنامه خبری پایش اقدام به نظرسنجي در مورد سقف درآمدي خانوارهايي كه بايد به آنها يارانه تعلق بگيرد، كرد. در اين نظرسنجي كه از ساعت ۲۳ شب آغاز شد بيش از ۶۰۰ هزار نفر شركت كردند و حدود 32 درصد از آنان بر این باور بودند که یارانه نقدی منحصرا باید به خانوار‌هایی که کمتر از یک میلیون تومان در ماه در آمد دارند تعلق گیرد. 28 درصد اما این سقف را بین 5/1 تا 2 میلیون تومان اعلام کرده‌اند و حدود 5/22 درصد بر این باور بودند که یارانه باید به افرادی که زیر سه میلیون تومان در آمد دارند اختصاص یابد. تنها حدود 7 درصد نظرشان این بود که یارانه به خانوارهایی با درآمد کمتر از چهار میلیون تومان اختصاص یابد.
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
اظهارات تامل برانگیز مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت
قیمت بنزین باید 1760 تومان باشد! / براساس هدفمندی نرخ گاز باید بیش از 20 برابر فعلی باشد



مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت، گفت: مصرف گاز در ایران به اندازه مصرف گاز اتحادیه اروپا است که البته بخش عمده‌ای از آن در بخش خانگی سوزانده می‌شود.



به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) ، نصرالله سیفی گفت: پس از اجرای طرح هدفمندی یارانه ها و افزایش نرخ حامل‌های انرژی به دلیل بالارفتن قیمت ارز، اثرات این طرح کاملا از بین رفت.



مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت، افزود: مقرر شده بود براساس قانون هدفمندی یارانه‌ها قیمت نفت و فرآورده های نفتی براساس 90 درصد قیمت فوب خلیج فارس و قیمت گاز براساس 75 درصد قیمت گاز صادراتی تعیین شود که چنین اتفاقی رخ نداد.



وی با اشاره به این که براساس قانون، قیمت گذاری حامل‌های انرژی، باید تابع قیمت ارز و قیمت فوب خلیج فارس باشد، تصریح کرد: اگر این فرمول قیمت گذاری اعمال شود، قیمت بنزین در سال آینده باید 1760 تومان و قیمت گازوییل 1850 تومان شود.



سیفی ادامه داد: براساس قانون هدفمندی یارانه‌ها، قیمت نفت کوره 1460 تومان و همچنین نرخ نفت سفید نیز باید به 1850 تومان افزایش یابد.



مصرف گاز ایران به اندازه مصرف گاز اتحادیه اروپا است



مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت با اشاره به اینکه نرخ گاز در کشور بسیار پایین است، گفت: مصرف گاز در ایران به اندازه مصرف گاز اتحادیه اروپا است که البته بخش عمده‌ای از آن در بخش خانگی سوزانده می‌شود.



سیفی تصریح کرد: اگر قرار باشد که نرخ گاز براساس قانون هدفمندی یارانه‌ها افزایش یابد، قیمت هر مترمکعب آن باید از 70 تومان به 1870تومان افزایش یابد.



به گزارش شبکه اطلاع رسانی نفت و انرژی، وی با بیان اینکه هم اکنون برای گاز طبیعی 84 درصد یارانه پرداخت می‌شود، افزود: برای بنزین 77 درصد و برای گازوییل 81 درصد یارانه توسط دولت پرداخت می‌شود.



به گفته سیفی امسال 210 هزار میلیارد تومان سوخت در کشور سوزانده شد که پیش بینی می‌شود در سال 93 این رقم به 254 هزار میلیارد تومان افزایش یابد.



مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت، تصریح کرد: اگر دو فاز جدید پارس جنوبی نیز به بهره برداری برسد به دلیل رشد مصرف گاز مشکلات کمبود گاز در کشور برطرف نخواهد شد.



انتهای پیام
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
یک عضو کابینه پیشنهاد کرد
تخصیص یارانه با مدل مالیات
روزنامه دنیای اقتصاد
f52deb898a797aac8daced93714e5835.jpg

تجربیات جهانی برای اصلاح یارانه‌ای
وزير راه و شهرسازي با تاكيد بر ملاحظه «رفاه‌شهروندي» در قانون هدفمندي يارانه‌ها مطرح كرد
پيشنهاد تخصيص «يارانه» با مدل «ماليات»

وابستگی وام‌خرید به تسهیلات‌ساخت باید از بین برود
اولويت تامين مالي 2 گروه عمده متقاضي مسکن

دنياي اقتصاد- وزير راه و شهرسازي با اشاره به اينكه نوعي آشفتگي جدي به جا مانده از قبل، در اقتصاد كلان كشور قابل مشاهده است و در اين بين، نيازمند بحث و بررسي جدي درباره مفهوم بنيادين موضوعات مهم اقتصادي و اجتماعي هستيم، پيشنهاد كرد: مسير اجراي قانون هدفمندسازي يارانه‌ها از مدار فعلي تغيير كند و براساس يك مدل مالياتي موسوم به «ماليات‌منفي»، تخصيص بهينه يارانه به متقاضيان نيازمند آغاز شود.
عباس آخوندي در همايشي كه روز گذشته با عنوان «توسعه **** تامين مالي در ايران» برگزار شد، ابتدا به آسيب‌شناسي پروسه تامين مالي بخش مسكن پرداخت و سپس نقاط ضعف طرحي را كه طي سال‌هاي اخير با اجراي آن قرار بود فقرزدايي در كشور اتفاق بيفتد، تشريح كرد.
وزير راه و شهرسازي درباره طرح هدفمندي يارانه‌ها، گفت: اين طرح مي‌توانست به گونه‌اي اعمال شود كه به افزايش با ثبات رفاه شهروندان بينجامد نه اينكه مناسبات دولت و جامعه را مخدوش كند.
آخوندي با اشاره به اينكه وزارت راه و شهرسازي در 12 حوزه كاري فعاليت مي‌كند، افزود: لازم است ابتدا براي درك صحيح اوضاع اقتصادي، تصويري از اقتصاد كلان را مطرح كنم، زيرا به نظر مي‌رسد مدت زيادي است در وضعيت آشفتگي اقتصاد كلان به‌سر مي‌بريم، به‌ويژه اينكه دولت يازدهم با آشفتگي جدي ناشي از قبل نيز مواجه است. براي چاره‌انديشي جهت خروج از اين اوضاع، نياز داريم نسبت به مسائل بنيادين بحث و بررسي كنيم.
وزير راه و شهرسازي تصريح كرد: يكي از مباحث نيازمند بررسي بنيادين، مفاهيم «كاركرد ماليات» و «عدالت» است. بايد به اين دو پرسش پاسخ داده شود كه «چرا هنوز به جمع‌بندي روشني از ماليات نرسيده‌ايم؟» و «چرا سرنوشت مفاهيم عدالت، همبستگي اجتماعي و پديده فقر به‌ويژه فقر شهري مبهم است؟»
آخوندي با بيان اينكه بايد در مسائل بنيادين به چارچوب عملياتي دست يابيم، تاكيد كرد: شاخص نهايي موفقيت دولت‌ها، در نهايت رفاه شهروندان است و اگر اين شاخص مشخص نشود، ميزان افزايش رفاه قابل اندازه‌گيري نيست.
وزير راه و شهرسازي سپس درباره ابزارهايي كه مي‌تواند به رفاه شهروندان يك جامعه منجر شود، گفت: آنچه مي‌تواند ماليات را به شكل بنيادين توجيه كند بازتوليد ثروت است، اما وقتي ماليات فعلي امكان جبران هزينه‌هاي جاري دولت را ندارد و فقط 35 تا 40 درصد هزينه‌هاي جاري دولت از طريق ماليات تامين مي‌شود، چگونه اين ابزار – ماليات - مي‌خواهد به مفهوم عدالت، بازتوليد ثروت و همبستگي اجتماعي منجر شود.
آخوندي در ادامه سخنراني خود، هدفمند كردن يارانه‌ها را موضوعي دانست كه با هدف سياسي كسب آرای عمومي آغاز شد و مناسبات دولت و جامعه را مخدوش كرد.
وزير راه و شهرسازي افزود: در هدفمندكردن يارانه‌ها، بحث رفع فقر محور كار نبود، حال آنكه اين طرح مي‌توانست به‌گونه‌اي اعمال شود كه به افزايش با ثبات رفاه شهروندان بينجامد.
آخوندي با اين اعتقاد كه يارانه چيزي به غير از «ماليات‌منفي» نبايد باشد، تصريح كرد: اصولا ماليات براساس درآمد از صفر تا بالاتر طبقه‌بندي مي‌شود؛ بنابراين افرادي كه زير خط فقر قرار دارند علي‌القاعده بايد ماليات منفي دريافت كنند و از ديگران هم ماليات بگيرند؛ بنابراین براي هدفمندي يارانه‌ها بايد با ورود به اين نوع تعريف در حوزه ماليات، برنامه‌ريزي كرد.
آخوندي با تاكيد بر اينكه مخالف پرداخت نقدي به شهروندان نيستم، افزود: بايد عنوان پرداخت را مشخص كنيم، اما در جامعه بحث نشده است كه يارانه حق اجتماعي است يا كمك به نيازمندان متقاضي كه همان قانون مصوب مجلس است. از طرفي ماهيت و هدف از اين پرداخت نامشخص است.
وزير راه و شهرسازي گفت: برنامه هدفمندسازي يارانه‌ها در آخر كار بايد با يك مدل مورد سنجش قرار گيرد و آثار آن مشخص شود و براي اين منظور شاخص‌هايي همچون عدالت، همبستگي اجتماعي، افزايش رفاه شهروندان و ... را بايد مدنظر قرار دهيم.
آخوندي تصريح كرد: عدالت، همبستگي و افزايش رفاه شهروندان سه هدف اصلي برنامه است كه در سه قالب ماليات، توسعه زيربناها و توسعه رقابت در جامعه قرار مي‌گيرد. اگر دولت موفق به كاهش هزينه مبادله نشود و رقابت نباشد، قيمت محصول افزايش مي‌يابد و قدرت رقابت و رفاه شهروندان نزول مي‌يابد. ضمن اينكه رقابت را بايد اصلي‌ترين مساله در نظر گرفت و آنچه را خارج از چارچوب رقابت است حذف كرد.
کاهش مالکیت مسکن در 9 دهک جامعه
وزیر راه و شهرسازی در ادامه سخنرانی خود در همایش توسعه **** تامین مالی، سراغ بخش‌ مسکن رفت و با تاکید بر ضرورت پایان دادن به وابستگی موجود بین وام خرید و تسهیلات ساخت در بانک‌ها، اعلام کرد: در حال حاضر نیازمند حمایت از متقاضیان خرید مسکن هستیم.
آخوندی گفت: در سال 84 برای مالکیت مسکن به پس‌انداز 8 سال درآمد خانوارها نیاز بود، اما درسال 91 این میزان به 12 سال رسیده است. همچنین تعداد خانوارها از سال1335 تا 1390 از چهار میلیون خانوار به 21 میلیون خانوار افزایش پیدا کرده؛ درحالی‌که بُعد خانوار از حدود 4 نفر به 73/3 نفر رسیده است. با کم شدن تعداد افراد خانوار و افزایش تعداد خانوارها، عملا رشد تقاضا در بخش مسکن اتفاق افتاده است.
وی تصریح کرد: شاخص «تراکم خانوار در واحد مسکونی» برای برقراری تعادل در بازار مسکن باید از 06/1 به عدد 92/0 برسد، چون در حال حاضر بسیاری از خانوارها محل کار و سکونت متفاوتی دارند به همین علت شاخص تراکم خانوار باید از عدد یک کوچک‌تر شود.
آخوندی همچنین افزود: 860 هزار خانوار شهری و 675 هزار خانوار روستایی در مسکن‌های کوچک شامل یک اتاق و کمتر ساکن هستند و بر این اساس به حدود یک میلیون و 500 هزار واحد مسکونی نیاز داریم و برای نوسازی واحدهای مسکونی شهری باید 7/2 میلیون واحد مسکونی ساخته شود که این تعداد، حجم مورد نیاز برای سرمایه‌گذاری در بخش مسکن را نشان می‌دهد.
وزیر راه و شهرسازی در ادامه با تشریح آمارهای رسمی درباره تحول در نرخ مالکیت مسکن طی هشت سال گذشته، افزود: نرخ تحولات در کشور در دهک‌های مختلف درآمدی از سال 1384 تا 1391 نشان می‌دهد که مسکن‌های ملکی در دهک اول درآمدی از 68 به 58 درصد‏‌، دهک دوم از 65 به 57 درصد، ‏ دهک سوم از 69 به 62 درصد‏ ‎ٌْ‏ٌ، دهک چهارم از 70 به 65 درصد، دهک پنجم از 74 به 64 درصد، دهک ششم از 75 به 69 درصد، دهک هفتم از 74 به 70 درصد، دهک هشتم از 78 به 73 درصد و دهک نهم از 76 به 74 درصد تبدیل شده است و تنها در دهک دهم که بیشترین درآمد را دارد، تعداد مالکان واحدهای مسکونی در هشت سال گذشته افزایش یافته و مالکیت مسکن در بقیه دهک‌ها روند کاهشی داشته است.


محدودیت جدی در وام مسکن
وی افزود: در حوزه تامین مالی مسکن در حال حاضر فروش اقساطی و تامین مالی خرید تابعی از تامین مالی سرمایه‌گذار است. به عنوان مثال اگر یک بانک، تسهیلات ساخت را ارائه کند باید خود این بانک نیز فروشی اقساطی را انجام دهد و بانک دیگر نمی‌تواند به آن ورود پیدا کند که این محدودیتی جدی است و باید این دو حوزه مالی از یکدیگر تفکیک شود. ما باید مفهوم فروش اقساطی توسط بانک تامین‌کننده سرمایه و بانک اعطای تقاضای تسهیلات برای خریدار را تفکیک کنیم تا خریدار بتواند از هر بانکی خرید کند و ممکن است بانکی تمایل داشته باشد برای خرید تسهیلات بدهد و نه ساخت و بالعکس که باید تسهیلات بانکی برای ساخت را مستقل کنیم و باید در **** مالی کشور این تغییر ایجاد شود. وزیر راه و شهرسازی درباره سایر شیوه‌های تامین مالی مسکن نیز تصریح کرد: باید با تاسیس صندوق‌های پس‌انداز به دنبال افزایش قدرت خرید متقاضیان باشیم تا بتوانند مسکن مورد نیاز خود را متناسب با شرایط، از محل موردنظر خرید کنند. فعالیت صندوق‌ها در دوره ساخت به شرطی موثر است که قدرت خرید برای متقاضی ایجاد شود و یکی از دلایل عدم موفقیت صندوق تسهیلات، بازار فروش است که نیاز داریم از متقاضیان خرید حمایت شود که این موضوع را در حال حاضر با همکاری بانک مرکزی و وزارت اقتصاد پیگیری می‌کنیم.
آخوندی تاکید کرد: برنامه‌ريزي‌ها در بخش تامين مالي مسكن بايد با هدف پاسخگويي به 2 نوع تقاضاي عمده صورت گيرد. نخست شامل تقاضاي طبقه متوسط می‌شود که باید این بخش احیا شود و بخش دوم مربوط به بازار گروه‌های بسیار کم‌درآمد می‌شود. در بخش دوم باید دولت از طریق خرید خدمت اقدامات حمایتی را انجام دهد و از درگیر شدن در امور اجرایی و ساخت پرهیز کند. همچنین عدم تعادل جغرافیایی موضوع دیگری است که نشان می‌دهد در برخی حوزه‌های جغرافیایی دچار مازاد و در برخی مناطق دچار کمبود جدی هستیم.
افزایش قدرت رقابت ایران
وزیر راه و شهرسازی در ادامه سخنرانی خود، با اشاره به اینکه در حوزه حمل‌و‌نقل دریایی مهم‌ترین هدف افزایش قدرت رقابت ایران در منطقه است، افزود: در حال حاضر ورودی بنادر 186 میلیون تن است که این بخش امکان رشد جدی دارد. در سفر رئیس‌جمهور به هرمزگان توسعه فازهای بعدی بندر شهید رجایی مدنظر قرار گرفت و در دریای عمان بندر‌چابهار با 5/2 میلیون تن ظرفیت فعلی توسعه خواهد یافت و بندر جاسک نیز در دریای عمان ایجاد می‌شود؛ بنابراین از مدیران و متخصصان حوزه‌های مالی حاضر در ششمین کنفرانس توسعه **** تامین مالی در ایران می‌خواهم برای طراحی مدل‌های مالی و پژوهش در حوزه بندری فکر کنند.
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد

در 11 ماهه اول امسال؛

24 میلیارد دلار بنزین در ایران دود شد/ پول 5 فاز پارس‌جنوبی در باک خودروها سوخت

از آغاز سال جاری تا ابتدای اسفندماه ( طی 11 ماه) معادل 24 میلیارد لیتر بنزین در باک خودروها مصرف شده است که با منابع مالی که این حجم مصرف بنزین به اقتصاد کشور تحمیل می‌کند، می توان منابع سرمایه‌ای ساخت 15 پالایشگاه نفت، گاز، پتروشیمی، خطوط لوله و انبارهای نفت را در طول یکسال تامین کرد.
به گزارش خبرنگار مهر، همزمان با فرا رسیدن روزهای پایانی سال متوسط مصرف بنزین به صورت چراغ خاموش در حال افزایش است به طوری که میانگین مصرف این فرآورده استراتژیک نفتی از 68 میلیون لیتر در هفته پایانی بهمن ماه به بیش از 70 میلیون لیتر در اسفند ماه سال جاری افزایش یافته است.

از این رو در ادامه جهش مصرف بنزین پیش بینی می شود متوسط مصرف این فرآورده استراتژیک نفتی در روزهای پایانی سال جاری و ایام نوروز به 80 تا حتی یکصد میلیون لیتر در روز افزایش یابد.

همزمان با آغاز دور جدید رشد مصرف بنزین در روزهای پایانی سال جاری، بنزین 400 تومانی ذخیره شده در کارت‌های هوشمند سوخت کشور هم در وضعیت مطلوبی قرار دارد به طوری که آمارهای منتشر شده توسط شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی از افزایش ذخیره بنزین کارت‌های سوخت مردم به 1.6 میلیارد لیتر در آستانه نوروز حکایت دارد.

330 روزه 24 میلیارد لیتر بنزین سوزاندیم

در این بین در حالی برنامه‌ریزی برای افزایش عرضه و توزیع بنزین روزهای پایانی اسفند و ایام نوروز در حال انجام است که آمارهای موجود از مصرف نزدیک به 24 میلیارد لیتر بنزین در 11 ماهه نخست سال جاری حکایت می کند.

بر این اساس، متوسط مصرف بنزین ایران در 11ماه امسال تا اول بهمن ماه در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته بیش از یک میلیارد لیتر افزایش یافته است.

در شرایط فعلی هزینه تولید، انتقال، ذخیره‌سازی و توزیع هر لیتر بنزین استاندارد در ایران با احتساب قیمت‌های فوب خلیج فارس حدود یک دلار برآورد می‌شود که حاکی از افزایش بیش از یک میلیارد دلاری هزینه‌های مصرف بنزین از ابتدای سال جاری تاکنون در کشور است.

به عبارت دیگر، از ابتدای سال جاری تاکنون حدود 24 میلیارد دلار بنزین با احتساب قیمت‌های فوب خلیج فارس در کشور مصرف شده، این در حالی است که مصرف بنزین با استفاده از راهکارهای مختلفی همچون فرهنگ سازی، تولید و عرضه خودروهای کم مصرف، توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی و اعمال سیاست‌های قیمتی امکان کاهش 20 تا 25 درصدی را دارد.

از سوی دیگر با احتساب تعداد خودروها و متوسط مصرف تجمیعی بنزین هم اکنون ایران در ردیف بزرگترین کشور مصرف کننده بنزین جهان قرار گرفته است، زیرا در حالی در کشورهای عضو اتحادیه اروپا و آمریکای شمالی تعداد خودروها چهار برابر ایران است، اما هم از سرانه مصرف بنزین کمتری نسبت به ایران دارند.

هزینه ساخت 5 فاز پارس‌جنوبی در باک خودروها دود شد

با توجه به رهنمودهای اخیر مقام معظم ***** مبنی بر ابلاغ اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و در صورت آزادسازی قیمت ها، به جای سوزاندن سالانه 24 میلیارد دلار بنزین در باک خودروها، اختصاص این بودجه کلان می‌تواند منابع مالی ساخت چندین مجتمع پتروشیمی، پالایشگاه نفت، گاز، خطوط لوله انتقال نفت و گاز، انبارهای نفت و نیروگاه‌های برق را تامین کرد.

در حال حاضر برای ساخت یک فاز استاندارد پارس جنوبی با ظرفیت تولید روزانه 50 میلیون مترمکعب گاز طبیعی شامل سکو، خطوط لوله دریایی و پالایشگاه ساحلی به حدود 5 میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز است که با بودجه 24 میلیارد دلار مصرف بنزین در 11 ماهه نخست امسال می توان منابع مالی 5 فاز پارس جنوبی را تامین کرد.

علاوه بر این، هم اکنون برای ساخت یک نیروگاه یکهزار مگاواتی حدود یک میلیارد دلار، یک انبار نفت با ظرفیت 350 میلیون لیتر حدود 500 تا 600 میلیون دلار، یک پالایشگاه نفت 300 هزار بشکه ای حدود 3.5 تا 4 میلیارد دلار، یک خط لوله یکهزار کیلومتری 56 اینچی انتقال گاز حدود 1.5 میلیارد دلار به منابع مالی و سرمایه ای نیاز است.

با 24 میلیارد دلار منابعی که صرفا دولت برای سوزاندن بنزین در 11 ماهه نخست سال جاری اختصاص داده است، می‌توان در طول یک سال منابع مالی ساخت یک پالایشگاه نفت 300 هزار بشکه‌ای، 2000 کیلومتر خطوط لوله انتقال گاز، 2 فاز استاندارد پارس جنوبی، 6 انبار نفت، چهار نیروگاه یکهزار مگاواتی را به طور کامل تامین کرد.
 

easytrading

Registered User
تاریخ عضویت
14 آگوست 2012
نوشته‌ها
1,452
لایک‌ها
386
محل سکونت
مشهد
سلام
میشه بگید کی و کجا باید برای دریافت یارانه ثبت نام کنیم? شنیدم مرحله جدیدی از ثبت نام شروع شده!!
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد


بر اساس آمار مرکز آمار ایران
ضریب جینی بعد از هدفمندی یارانه‌ها ۴صدم واحد کاهش یافت/توزیع بهتر درآمد

براساس آمار توزیع درآمد خانوارهای شهر و روستایی کشور ضریب جینی از زمان اجرای هدفمندی یارانه‌ها تا سال ۹۱، ۴ صدم واحد کاهش یافت که نشان از بهتر شدن وضعیت توزیع درآمدی در کشور دارد.

891874_PhotoA.jpg

  • Tweet
    به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، به نقل از مرکز آمار ایران، براساس جدیدترین آمار توزیع درآمدهای خانوارهای شهری و روستایی در کل کشور بین سال‌های 80 تا 91 ضریب جینی و سهم هزینه ناخالص سرانه در هر دهک برای یک دوره 11 ساله به تفکیک مناطق شهری، روستایی و کل کشور با استفاده از نرم افزار stata محاسبه شده است.

    براساس این گزارش، ضریب جینی که بیانگر توزیع درآمد در کشور است عبارت است از؛ نسبت دهک پردرآمد به دهک کم‌درآمد است که این نسبت بین صفر تا 1 در نوسان است که هرچه این نسبت به سمت صفر گرایش پیدا کند یعنی توزیع عادلانه‌تر درآمد در کشور وجود دارد و هرچه به سمت 1 گرایش پیدا کند یعنی توزیع ناعادلانه ثروت در کشور به چشم می‌خورد.

    طبق گزارش مرکز آمار ضریب جینی در سال 80 رقم 43 صدم واحد در سال 81 رقم 42 صدم واحد، سال 82 رقم 42صدم، سال 83 رقم 42صدم، سال 84 رقم 42 صدم و سال 85 رقم 43 صدم، سال 86 رقم 43 صدم، سال 87 رقم 41 صدم، سال 88 رقم 41 صدم، سال 89 رقم 40 صدم، سال 90 رقم 37 صدم واحد و سال 91 رقم 36 صدم واحد در کشور بوده است.

    همچنین سهم دهک اول از ضریب جینی در سال 80 رقم 2 صدم، در سال 85 رقم 19 هزارم واحد، در سال 89 رقم 21 هزارم واحد، در سال 90 رقم 26 هزارم واحد و در سال 91 رقم 268 هزارم واحد به ثبت رسیده است.

    سهم دهک دهم از ضریب جینی از سال 80 تا 91 به ترتیب 117، 123، 118، 119، 119، 118، 120، 122، 123، 121، 121 و 121 هزارم واحد بوده است.

    هرچند که در دهه 80 نوساناتی در ضریب جینی کل کشور مشاهده می‌شود ولی همواره رو به سوی کاهش نابرابری داشته است این کاهش در سال 91 نسبت به سال 80 کاملاً مشهود است و در سال 90 برای اولین‌بار به ضریب جینی زیر 04 دست یافته‌ایم و این کاهش در سال 91 بیشتر خود را نشان می‌دهد. شاهد آن را در سال 90 در افزایش سهم 5 هک اول و در مقابل کاهش سهم دو دهک آخر در هزینه‌های ناخالص سرانه می‌توان مشاهده نمود. در کنار آن سهم 20 درصد فقیرترین جمعیت در کل هزینه ناخالص افزایش قابل توجهی یافته است.

    سهم 10 درصد ثروتمندترین جمعیت به 10 درصد فقیرترین جمعیت از 16.43 درصد در سال80 به 10.79 درصد در سال 91 رسیده است که این کاهش خود توضیحی برای کاهش نابرابری است. همچنین سهم 20 و 47 درصد ثروتمندترین جمعیت به سهم 24 و 40 درصد فقیرترین جمعیت به ترتیب از 9.61 و 4.90 درصد در سال 80 به 6.65 و 3.75 درصد در سال 91 کاهش یافته است.

    انتهای پیام/ب
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد


توقیف کشتی گلدن آیز با 700 هزار لیتر سوخت قاچاق/ بازداشت کاپیتان هندی و 13 خدمه خارجی

کشتی گلدن آیز که قصد قاچاق 700هزار لیتر گازوئیل را داشت در حوالی جزیره خارک توقیف شد.
سردار رضا محمدی یگانه فرمانده انتظامی استان هرمزگان در تشریح این خبر به خبرنگار مهر گفت: گروهی از مأموران پلیس آگاهی استان هرمزگان از طریق اشراف اطلاعاتی که بر مزرهای کشور دارند متوجه شدند یک کشتی قصد قاچاق گازوئیل از کشور را دارد.

وی افزود: سرانجام کارآگاهان پلیس آگاهی استان هرمزگان این کشتی را در حوالی جزیره خارک توقیف کرده و در بررسی ها مشخص شد مخزن کشتی یک میلیون و 200 لیتر ظرفیت دارد که قاچاقچیان قصد قاچاق 700 هزار لیتر گازوئیل را با آن داشتند.

وی خاطرنشان کرد: این کشتی با نام گلدن آیز ثبت کشور پاناما بوده و کاپیتان هندی و 13کارگر هندی و بنگلادشی آن نیز دستگیر و تحویل مراجع قضایی شدند.

وی تاکید کرد: پلیس اشراف اطلاعتی کافی در مرزهای آبی و خاکی در سطح استان دارد.
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد


استاد اقتصاد:
خنثی شدن اثر هدفمندی با تورم و یارانه سوخت/هیچ جای دنیا دهک‌بندی وجود ندارد:p
یک استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائی گفت: در هیچ جای دنیا دهک بندی وجود ندارد و اثر اجرای هدفمندی یارانه با تورم و یارانه سوخت خنثی شده است.


183205_PhotoA.jpg

  • Tweet
    به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس صبح امروز نشست بررسی چگونگی اجرای هدفمندی یارانه‌ها با حضور جمشید پژویان، عباس شاکری و فرشاد مؤمنی استادان اقتصاد در دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد.

    در این نشست جمشید پژویان با اشاره به اجرای مرحله اول هدفمندی یارانه‌ها اظهار داشت: سبد مصرفی خانوار نشان می‌دهد که اصلاحاتی در سبد مصرفی خانوار ایجاد شده و خانواده‌های مرزنشین کاهش خرید نسبت به حامل‌های انرژی داشته‌‌اند، نتیجه کاهش قاچاق برخی از حامل‌های انرژی بوده است.

    وی افزود: توزیع درآمد از طریق ضریب جینی بهبود یافته، اما متأسفانه جایی که باید اثر خود را مانند سبد نهاده‌ها نشان دهد، مشاهده نمی‌شود، دولت با دادن یارانه نهادهای اساسی می‌تواند مصرف را کاهش دهد، اما نمی‌دانست و نتوانست آن را به تولید بدهد و از طریق مالیات و نرخ استهلاک این موضوع خود را نمایان می‌کند.

    به گفته این اقتصاددان در برخی جاهای یارانه‌های حامل‌های انرژی پرداخت شد که اثر هدفمندی را خنثی کرد تورم ناشی از اجرای این قانون از آغاز تا شروع تحریم‌ها 14 درصد بود و بدون شک تحریم عامل افزایش قیمت‌ها بوده است و البته که اقتصاددانی مانند هاشم پسران نیز اشتباه کرده ،چون سمت عرضه را ندیده است 100 میلیارد دلار واردات کالاهای اساسی واسطه‌ای و نهادی بوده اما با شروع تحریم درآمد نزدیک به یک سوم و ارزش ریال نیز به یک سوم رسید که این موضوع خود را در عرضه نشان می‌دهد و در تمام چند دهه اخیر مرتب مسئولان از تورم صحبت کرده و از آن وحشت داشته و می‌ترسند در حالی که کشور ترکیه و کشورهای آمریکای جنوبی 25 سال تورم 80 درصد داشتند اکنون 15 سال است که تورم این کشورها یک رقمی شده است و جای این سؤال دارد که اقتصادشان کجاست و با ما چه فاصله‌ای پیدا کرده‌اند و این سیاست‌های کلان و و ساختارهای خرد است که باید به آن برسیم.

    پژویان در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه اجرای ناقص هدفمندی آثار مثبت داشته و در برابر تحریم‌ها، کشور را مقاوم کرد، بیان داشت: نیاز به واردات بنزین و گندم کاهش یافت و اکنون در اجرای هدفمندی یارانه‌ها عنوان کردم که تولیدکننده ناکارآمد باید یا خود به شرایط رقابتی برساند و یا از چرخه حذف شود اکنون نیز همین نظر را دارم و تولیدکننده ناکارآمدی که فقط به یارانه دولت اکتفا کند بهتر است از بازار خارج شود تولیدکننده باید ارزش افزوده ایجاد کند و مالیات بدهد و منابع ایجاد کند.

    وی تأکید کرد: مرزهای گمرکی داریم اما باز هم تولید نمی‌تواند کمک کار اقتصاد باشد و این نفت است که وارد چرخه تولید می‌شود و روزی تمام خواهد شد. اقتصادی که روال عادی دارد نیازی به درمان ندارد اما وقتی مریض باشد باید آن را مداوا کرد بزرگترین علامتی که در اقتصاد وجود دارد و مرتب تا سالها به غلط علامت می‌دهد و منابع را هدر داده است به چه دلیلی کشور با منابعی که دارد مانند منابع طبیعی و انسانی که از متوسط دنیا نیز بالاتر است و نیز با وجود دسترسی به تکنولوژی در رده‌بندی‌های اقتصادی جایگاهی ندارد و ایران از کشورهای کره، مالزی و ژاپن چه چیزی کمتر دارد.

    این اقتصاددان افزود:‌ زمانی که این کشورها سیاست‌های اقتصادی را شروع کردند تورم 80 درصدی داشته و اکنون نتیجه آن را می‌بینند و ما در حال حاضر نیز با چنین مشکلی مواجه نیستیم و این سیاست را باید اجرا کنیم و در مرحله اول که این سیاست اجرا شد کشورهای غربی برای ما یک تحریم هدفمند اجرا کردند چون جنگ، جنگ اقتصادی است و در این جنگ اقتصاد سالم مقاومت می‌کند.

    وی با طرح این سؤال که تا چه زمانی باید پول نفت را برای مصرف و مصرف‌کننده بدهیم، تصریح کرد: چرا مصرف انرژی نسبت به دیگر کشورها اختلاف بالاتری دارد با وجود اینکه صنعت ما جایی ندارد، مشکل اصلی باید حل شود. مسلم است که عواقبی نیز به همراه خواهد داشت اگر بیماری را جراحی کردیم باید دوره نقاهت آن تمام شود تا بهبود یابد. معلوم است که اقتصاد کشورهای که خوب است، نیاز به اصلاح قیمتی ندارند اما ما جاده‌ای نداریم که اقتصاد را در آن حرکت دهیم اکنون نمی‌توان ریسک کرد چون دیگر نفت نخواهیم داشت و 10 سال دیگر ما را به عنوان دارنده نفت و یک کشور ثروتمند قلمداد نخواهند کرد چون جایگزین برای آن به وجود خواهد آمد.

    به گفته پژویان وقتی دولت تقاضا را دیده بود، کشش تقاضا را صفر پیش‌بینی کرد و این یک اقدام ناشیانه بود، به نظرم اینجا تفاوت عقیده و نظر نیست و صحبت از اقتصاد کلاسیک و کینزی نبود و از دهه 80 اقتصاددانان پذیرفتند که تئوری اقتصادی در چارچوب بخش عمومی راهنمای دولت‌ها است و با همین موضوع تورم را کنار گذاشت و رشد اقتصادی ایجاد کردند، چاره‌ای نداریم و خوب بود مشکلی نیز وجود نداشت و تورم و بیکاری و فقر پایین بود اما در حال حاضر کشوری ثروتمند با منابع طبیعی زیادی هستیم و مدیریت غلط اقتصادی وجود دارد، چون مدیران اقتصاد بلد نیستند.

    وی افزود: مرحله اول هدفمندی به ناقص اجرا شده که اکنون در مورد فاز دوم نگرانی وجود دارد و دولت می‌گوید می‌خواهد کار دیگری کند چون ما متفاوتیم و به همین دلیل یارانه کالایی می‌دهد.

    پژویان با بیان اینکه از روز اول اجرای هدفمندی گفتم نمی‌توان جمعیت را به صورت دهکی بررسی کرد، گفت: در هیچ جای دنیای چنین مدلی نیست، بدون شک باید به سمت هدفمندی یارانه‌ها برویم و از تجربیات موجود درس بگیریم.

    انتهای پیام/ب

    - See more at: http://farsnews.com/newstext.php?nn=13921217001062#sthash.qhJXHBsz.dpuf
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
هاشم پسران و صالحی‌اصفهانی در یک «مقاله مشترک» مطرح کردند
روش بهینه اصلاح قیمت انرژی
روزنامه دنیای اقتصاد
a68f570ed61d9b60c585f29cf9a62d1b.jpg

تجویز دکترین اقتصاد: نوسان قیمت بنزین برای ثبات اقتصاد کلان
خلاصه نامه محمد هاشم پسران و هادی صالحی اصفهانی
به‌کارگیری مکانیزم بازار برای رشد شتابان اقتصادی

محمد ملک‌شاهی- چندی پیش، محمد هاشم پسران (کاندیدای جایزه نوبل اقتصاد، صاحب کرسی عالی اقتصاد جان الیوت در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی و عضو پژوهشی پیوسته کالج ترینیتی کمبریج) و هادی صالحی اصفهانی (استاد دانشگاه ایلینویز آمریکا) تحلیل خود را در خصوص به‌کار گرفتن مکانیزم بازار برای بهره‌برداری بهینه از منابع انرژی و رشد شتابان اقتصادی منتشر کردند، ایده اصلی نامه آنان که به نقل از خبرگزاری فارس در تاریخ 15 بهمن نقل می‌شود، افزایش قیمت بنزین به‌صورت پله پله و رساندن آن به 90 درصد قیمت فوب جهانی خلیج‌فارس بود و خلاصه آن نامه را می‌توانید در زیر مشاهده ‌کنید. نامه مذکور، با واکنش‌ها، پرسش‌ها و ابهاماتی همراه بود که این دو اقتصاددان بنام در نامه‌ای دیگر که در اختیار «دنیای اقتصاد» قرار داده‌اند به این دغدغه‌ها پاسخ گفته‌اند و همچنین یک تعدیل را به طرح قبلی افزوده‌اند به این ترتیب که به جای آنکه قیمت بنزین را با قیمت جهانی ارز هماهنگ کنیم، آن را با قیمت متوسط سایر کالاها تعدیل کنیم، به این ترتیب نوسانات کمتری را در اقتصاد خواهیم دید. مشروح این نامه را در این صفحه و صفحه مقابل می‌بینید.

یارانه‌های انرژی در ایران سهم عمده هزینه‌های دولت را به خود اختصاص داده و به تبع این یارانه‌ها‌ مصرف زیادتر از حد بنزین باعث ترافیک سنگین، اتلاف وقت مردم، آلودگی شدید محیط زیست و انواع بیماری‌های ریوی و قلبی و سرطان شده‌اند. همچنین تولید داخلی را به سوی صنایع و تکنیک‌های انرژی‌بر که اشتغال‌زایی کمتری نیز دارند سوق داده و به بیکاری دامن زده ‌است. ادامه این سیاست در طول چند دهه اخیر ساختار تولید و مصرف را به این صورت غیربهینه در میان مردم جا انداخته‌ است و اصلاح ساختار اقتصادی را فوق‌العاده مشکل و پرهزینه کرده است. در کنار این مشکلات ناشی از مصرف بی‌رویه، طرح‌های مهم سرمایه‌گذاری در زیربناها و آموزش و بهداشت که برای رشد اقتصادی و بالا بردن بهره‌وری کار و به‌طور کلی بهبود زندگی عموم مردم ضروری است، به‌دلیل کمبود منابع مالی با کندی پیش رفته و در بسیاری موارد این طرح‌ها کنار گذاشته شده‌اند. این روند که از هر نظر به رشد اقتصادی و سلامت جامعه ضرر زده، سال‌ها است در رسانه‌ها و محافل پژوهشی و سیاست‌گذاری مورد بحث قرار داشته است. تا چندسال پیش، به بهانه نگرانی از شدت‌گرفتن تورم و کاهش تولید و پیامدهای سیاسی ناشی ‌از آن، سیاست‌گذاران از پیاده کردن برنامه‌ای برای اصلاح قیمت‌های انرژی و بهینه کردن استفاده از منابع احتراز کرده بودند تا بالاخره با تصویب قانون هدفمند کردن یارانه‌ها در 1388 قدم مهمی در این جهت برداشته شد.
دو اشتباهی که هدفمندی را به ضد خودش بدل کرد
قانون هدفمندی در آذر 1389 اجرایی شد، با تعبیر خاصی که دولت دهم از آن داشت ابتدا تحولی یکباره در قیمت‌های نسبی انرژی به وجود آورد. ولی دو اشتباه کلیدی باعث شد این قانون در رسیدن به اهدافش با شکست مواجه شود.
اشتباه اول ثابت کردن قیمت حامل‌های انرژی به ریال بود. بعد از یک جهش اولیه قیمت نسبی انرژی در فاز اول طرح، با رشد قیمت‌های دیگر، به‌خصوص بالا رفتن نرخ دلار به ریال و با بالا رفتن قیمت جهانی نفت، هرچند قرار بود بعدا در فازهای دیگر طرح قیمت انرژی افزایش پیدا کند، اما از همان آغاز قابل پیش‌بینی بود جهش‌های آتی قیمت انرژی با مقاومت روبه‌رو خواهد شد. اشتباه کلیدی دوم در اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها «خرج بیش از دخل» دولت بود. مطابق قانون، میزان یارانه نقدی فراگیر قرار بود از 50 درصد دریافت‌های حاصل از افزایش قیمت حامل‌های انرژی تجاوز نکند، ولی در عمل نزدیک به دو برابر آن بالغ شد. در نتیجه، پرداخت‌های طرح با دریافت‌های آن همخوان نبود و دولت را متعهد به پرداخت‌های کمرشکنی کرد که به تورم کم‌سابقه دوسال گذشته دامن زد.
ترکیب این دو اشتباه کلیدی مساله را پیچیده‌تر کرده است، چون اضافه پرداخت یارانه‌های نقدی، به همراه عوامل دیگری کسری بودجه، باعث تورم انباشته شد و نهایتا به جهش نرخ دلار انجامید. مثلا در مورد قیمت بنزین سهمیه‌ای اگر یارانه در حد 53 درصد قیمت جهانی مقرر شده بود، الان دولت با همین مقدار یارانه لیتری حدود 5/22 سنت از فروش بنزین اضافه‌درآمد داشت که سالانه میلیاردها دلار برای دولت درآمد ایجاد می‌کرد. ولی با تثبیت قیمت اسمی ریالی انرژی، آنچه در عمل اتفاق افتاده این است که قیمت‌های نسبی به سطوح قبل از اجرای قانون افول کرده، مضاف به اینکه حالا دولت یارانه نقدی قابل ملاحظه‌ای هم در کنار یارانه کالایی پرداخت می‌کند و با کسری بودجه سنگین‌تری روبه‌رو شد که باعث تشدید تورم و بی‌ثباتی اقتصادی شده است.
اصلا، آیا افزایش قیمت بنزین عامل تورم است؟
لازم به توضیح است که تورم کم سابقه اخیر عوامل متعددی داشته است. برخلاف تصور معمول، بالا رفتن قیمت نسبی انرژی به خودی خود اثر کم و کوتاه‌مدتی بر تورم دارد چون اگر تقاضای کل ثابت باشد، افزایش قیمت اسمی انرژی با کاهش قیمت کالاهای دیگر همراه خواهد شد و اثر تورمی نخواهد داشت. ولی در ایران تقاضای کل ثابت نبود. یک علت آن اعطای یارانه‌های نقدی فوق‌العاده بالایی در فاز اول قانون بود که با میزان پیش‌بینی شده در متن قانون همخوانی نداشت. علت دیگر مخارج فوق‌العاده چشمگیر مسکن مهر بود که دولت برای اجرای آن از بانک مرکزی خواست وام بی‌سابقه‌ای در اختیار بانک مسکن بگذارد و نهایتا حجم پول در گردش را با درصد بزرگی بالا ببرد. عامل مهم سوم شتاب تورم در سال گذشته جهش نرخ دلار به ریال بود. تشدید تحریم‌های بین‌المللی نیز در بروز این جهش نقش داشت، ولی احتمالا بیشتر به عنوان یک عامل برانگیزاننده. جهش نرخ دلار بیشتر در نتیجه ثابت نگه‌داشتن نرخ تقریبی دلار به ریال برای مدت پنج سال متمادی 91-86 بود، در حالی‌که در طول آن مدت تورم داخلی به‌طور متوسط بیش از 5/15 درصد بود وتورم جهانی حدود سالانه 2 درصدبود.
اجماع روی اصول محقق شد؛ راه رسیدن به اجماع عملی چیست؟
هدف ما از این یادداشت پیشنهاد روشی است برای اجرای موثرتر قانون هدفمند کردن یارانه‌ها و اصلاح قیمت‌های انرژی. یک فرض اساسی ما در این یادداشت این است که روی اصول قانون مزبور اجماع حاصل شده است و مساله اصلی نحوه اجرای آن است. این فرض از این جهت مهم است که برای موفقیت طرح سترگی مثل هدفمندی یارانه‌ها، وجود اجماع روی برنامه‌ای که پیاده می‌شود ضروری است. هر چند ممکن است از نظر تئوری اقتصاد سیاست‌های مطلوب‌تری وجود داشته باشند، اما این سیاست‌ها بدون اجماع به صورت موثر و پایدار قابل پیاده کردن نیستند. اصول قانون موجود این مزیت را دارد که ضمن امکان دادن به بهبود عمده در اصلاح قیمت حامل‌های انرژی و هدفمندکردن یارانه‌ها، بعد از سال‌ها بحث و گفت‌وگو مورد اجماع واقع شده است.
یک پیشنهاد در پنج زیربرنامه
پیشنهاد ما برای اصلاح قیمت‌های نسبی در شرایط کنونی متشکل از پنج زیربرنامه مرتبط است که به طور خلاصه و تیتروار در زیر می‌بینید:
جمع‌بندی
یارانه هنگفت انرژی از جهات متعددی به توسعه اقتصادی، تندرستی و کیفیت زندگی در ایران ضربه بلندمدت زده است. ادامه یارانه‌هایی از این دست به معنی تخریب محیط‌زیست، تحمیل هزینه‌های سنگین آلودگی بیش از پیش هوا به جامعه، و از دست رفتن منابع عظیمی است که کشور برای سرمایه‌گذاری در تولید، اشتغال‌زایی، بهره‌وری و رشد سطح زندگی لازم دارد. در ضمن، ارزان بودن بیش از حد انرژی باعث وابستگی شدید تولید و مصرف به کالاها و صنایع و تکنیک‌های انرژی‌بَر شده است که اشتغال‌زایی کمی دارند و در این برهه که کشور نیاز مبرمی به ایجاد اشتغال دارد بی‌تاثیرند و در عین حال اجرای اصلاحات لازم را مشکل‌تر کرده‌اند. رشد اقتصادی در سال‌های آتی ممکن است به معضل بیکاری کمک کند، ولی بدون اصلاحات ساختاری، وابستگی شدید به مصرف انرژی و تولید به کمک انرژی نهایتا تشدید و تغییر روند آن را پرهزینه‌تر می‌کند. به تمام این دلایل، ادامه سیاست‌های فعلی به‌هیچ‌وجه درست نیست چون روز به روز به و‌خامت این مشکلات دامن خواهد زد. خوشبختانه، قانون هدفمند کردن یارانه‌ها چشم‌اندازی برای برون‌رفت از وضع موجود ارائه کرده که مورد اجماع سیاست‌گذاران هم واقع شده است. عدم استفاده درست از این فرصت آینده پرمخاطره‌ای را به دنبال خواهد داشت.
پیشنهاد ما برای اجرای صحیح قانون هدفمند کردن یارانه‌ها در وهله اول پرهیز از ثابت نگه داشتن قیمت اسمی به ریال حامل‌های انرژی است. واقعیت‌های مسائل اقتصادی و سیاسی در ایران و در سطح بین‌المللی این است که هزینه این حامل‌ها مدام در حال تغییر است و ثابت ماندن قیمت‌ها به مثابه تعهد دولت به یارانه بی‌حساب در آینده است. تاکید دولت باید روی میزان یارانه پرداختی به صورت درصدی از هزینه فرصت حامل‌های انرژی باشد، چه در طول زمان و چه در عرض مکان. در وهله دوم، دولت باید تعهدش به کاهش تدریجی و مستمر درصد یارانه انرژی باشد تا از اتلاف منابع و آلودگی محیط زیست جلوگیری شود و وجوه لازم برای سرمایه‌گذاری در زیربناها، آموزش و بهداشت، فقرزدایی و بیمه‌های اجتماعی را به دست بیاورد. در کنار این گام‌ها، دولت باید کنترل کسری بودجه و کنترل تورم را هدف بگیرد تا اقتصاد به ثبات برسد و حل مشکلات اقتصادی کشور به‌طور اعم آسان‌تر شود.







پاسخ محمد هاشم پسران و هادی صالحی اصفهانی به ابهامات نامه قبلی و یک پیشنهاد تکمیلی
روش بهینه افزایش قیمت انرژی به سطح جهانی
چگونه نوسانات نرخ ارز کمترین تاثیر را در قیمت انرژی ایجاد کند؟

محمد هاشم پسران و هادی صالحی اصفهانی


مقاله ما تحت عنوان «به‌کارگیری مکانیزم بازار برای بهره‌برداری بهینه از منابع انرژی و رشد شتابان اقتصادی» که اخیرا توسط خبرگزاری فارس منتشر شد با چند نقد روبه‌رو شده که نیاز به پاسخ دارند. در آن مقاله ما استدلال کرده بودیم که قانون هدفمندی حداقل مناسبی برای حرکت به سوی اصلاح یارانه‌های انرژی است، به‌ویژه که اجماعی روی آن صورت گرفته است. اما به خاطر دو اشتباه کلیدی، اجرای آن طرح از نظر نزدیک شدن به قیمت‌های نسبی بهینه با شکست روبه‌رو شده است. آن دو

اشتباه یکی تثبیت قیمت اسمی انرژی به ریال و دیگری پرداخت‌های جبرانی بیش از حد لزوم است. بر اساس این تحلیل، ما پیشنهاد کرده بودیم که سیاست قیمت‌گذاری روی درصد یارانه متمرکز شود و آن درصد هم مطابق هم از یک توافق در چند سال آینده کاهش پیدا کند. همچنین اشاره کرده بودیم که لازم است درآمد حاصل از افزایش قیمت انرژی به‌طور خیلی شفاف صرف حمایت از اقشار کم درآمد، بهبود فناوری، و توسعه زیربناها و آموزش و بهداشت و امثالهم شود.
ما ضمن تشکر از همه کسانی که نظراتی در مورد مقاله ما عرضه کرده‌اند، در این نوشته به بررسی آن نقدها می‌پردازیم تا بحث‌ها و راهکارهای پیشنهادی از طرف ما و دیگران بیشتر روشن‌ شوند و راه حلی برای مشکلات قیمت‌گذاری انرژی پیدا شود که مقبولیت عام داشته باشد. در اینجا توجه ما به‌ویژه به دو نقد منتشر شده خواهد بود، یکی مقاله دکتر محمدرضا فرزین، «واکنش به نقد اقتصاددانان ایرانی مقیم آمریکا درباره هدفمندی یا شوک ارزی سال ۹۰ از کجا آب خورد؟»،

که روز 20 بهمن توسط خبرگزاری فارس منتشر شد و دیگری سخنرانی دکتر محمد قاسمی در نشست‌ «فرمول اصلاح قیمت انرژی» در «موسسه عالی پژوهش در مدیریت و برنامه‌ریزی» که گزارشش در روز 29 بهمن تحت عنوان « راهکارهای عبور از تثبیت قیمت انرژی» در دنیای اقتصاد به چاپ رسید. نخست با نقدی در مورد روش قیمت‌گذاری انرژی شروع می‌کنیم که به شکل‌های مختلف توسط چند صاحب‌نظر، به‌خصوص دکتر قاسمی، مطرح شده و به گمان ما نکته مهمی است که باید در نحوه قیمت‌گذاری انرژی در نظر گرفته شود.
قیمت‌گذاری انرژی و شوک‌های ارزی
به نظر ما مهم‌ترین نقد مطرح شده در مورد پیشنهاد ما برای اصلاح قیمت‌ها با تکیه بر قانون هدفمندی این است که اگر قرار باشد قیمت انرژی در داخل متناسب با معادل ریالی قیمت‌های بین‌المللی حرکت کند، جهش نرخ ارز شبیه آنچه در پاییز سال 1391 اتفاق افتاد به معنی بالا بردن فوق‌العاده شدید قیمت‌های داخلی انرژی است که می‌تواند مشکلات اقتصادی و سیاسی بزرگی ایجاد کند و در واقع عملی نخواهد بود و می‌تواند به توقف اجرای قانون منجر شود. این نکته مهمی است و اگر قرار است مطابق قانون قیمت‌گذاری داخلی بر اساس قیمت بین‌المللی باشد، نیاز به راه حل دارد. ما البته امیدواریم که سیاست ارزی در آینده طوری نباشد که به جهش نرخ دلار بیانجامد و روش‌های جلوگیری از آن را در جاهای دیگر مطرح کرده‌ایم. ولی به هر حال نمی‌توان احتمال جهش نرخ ارز را ندیده گرفت. پس راه حل چیست؟
اساس راهکاری که در اینجا پیشنهاد می‌کنیم این است که قیمت انرژی را بر پایه عواملی تعیین کنیم که شوک‌های نرخ ارز را در طول زمان هموار می‌کنند، ولی در دراز مدت تناسب قیمت‌های داخلی و بین‌المللی انرژی را حفظ می‌کنند. قبل از وارد شدن به تفصیل این

پیشنهاد باید تاکید کنیم که هدف اصلی بحث ما یافتن راهکاری برای اصلاح قیمت‌های نسبی انرژی مطابق قانون هدفمندی یارانه‌ها است. این هدف در مورد بنزین که در اینجا به عنوان یک مثال مهم روی آن تمرکز می‌کنیم، رساندن قیمت داخلی به 90 درصد قیمت بین‌المللی است. از این نظر، نتیجه درازمدت پیشنهاد جدید ما با آنچه در مقاله قبلی مطرح کرده بودیم تفاوتی ندارد. فقط قاعده جدید از ناهمواری‌های روند قیمت بنزین در کوتاه ومیان‌مدت می‌کاهد و از این بابت اجرای قانون را عملی‌تر می‌کند. این را هم اضافه کنیم که مقصود ما از قیمت بنزین قیمت آن قبل از هزینه توزیع است، چون هزینه توزیع در محل‌های مختلف فرق می‌کند و درست نیست که قیمت در همه جایگاه‌ها یکی باشد.
چون مشکل عمده در مرتبط کردن قیمت‌های داخلی و بین‌المللی انرژی در کوتاه‌مدت بروز شوک‌های احتمالی در بازار ارز است، مبنای راه‌حل پیشنهادی ما جایگزین کردن نرخ ارز در محاسبه قیمت داخلی انرژی با شاخص‌ کل قیمت‌های داخلی نسبت به سطح قیمت‌ها در سطح بین‌المللی است که در کوتاه و میان‌مدت نوسانات خیلی کمتری از نرخ ارز دارد. این جایگزینی برای رسیدن به هدف قیمت‌گذاری انرژی معتبر است چون به دلایل نظری و تجربی فراوان، نرخ ارز در دراز مدت متناسب با نسبت شاخص قیمت‌ها در داخل و خارج کشور حرکت می‌کند. با توجه به این جایگزینی، قاعده پیشنهادی ما برای محاسبه قیمت بنزین از این قرار است: تغییر قیمت بنزین باید هرماهه و به صورت فرموله با توجه به تغییرات سه عامل اصلی شکل بگیرد: تورم داخلی، درصد تغییرات قیمت انرژی در بازارهای بین‌المللی نسبت به شاخص کل قیمت‌ها در سطح جهانی و سیاست دولت در جهت کاهش یارانه انرژی. مثلا در مورد بنزین، تغییرات ماهانه قیمت باید مساوی مجموع سه عدد زیر باشد که منعکس کننده این سه عامل اصلی هستند:
1- نرخ تورم داخلی در ماه قبل. منظور کردن نرخ تورم کمک می‌کند که از نظر روند کلی قیمت، بنزین فرقی با کالاهای دیگر نداشته باشد و قیمت‌اش متناسب با شاخص کل قیمت کالاهای مصرفی تغییر کند. این رقم در سال‌های گذشته بین 0 و 4/6 درصد نوسان کرده است، ولی در ماه‌های اخیر با فروکش کردن تورم به حدود یک درصد رسیده است.
2- تفاضل نرخ رشد قیمت بنزین و رشد شاخص کل قیمت‌ها در بازارهای جهانی (با برآورد هر دو قیمت به دلار). اضافه کردن این تفاضل به تغییرات قیمت بنزین در داخل کمک می‌کند که تغییرات قیمت نسبی بنزین در بازارهای بین‌المللی در قیمت داخلی آن منعکس شود. این تفاضل در سال‌های گذشته بین منهای 4 درصد و به علاوه 3 درصد در نوسان بوده است، ولی متوسط آن در کوتاه‌مدت معمولا رقم بزرگی نیست.
3- یک عدد ثابت برای رساندن تدریجی قیمت داخلی به سطح بین‌المللی. این عدد فقط در طول دوره‌ای لازم است که قیمت داخلی بنزین از سطح فعلی که حدود 20 درصد قیمت بین‌المللی است به سطح 90 درصد آنکه در قانون مقررشده می‌رسد و بعد از آن حذف خواهد شد. اگر بخواهیم این افزایش 4/5 برابری قیمت بنزین در سه سال اتفاق بیفتد، عدد ثابت در قاعده پیشنهادی ما باید مساوی 3/4 درصد در ماه باشد. اگر دوره تعدیل را چهار سال بگیریم، عدد ثابت مزبور 2/3 درصد و اگر پنج سال بگیریم، 5/2 درصد خواهد بود. البته باید در نظر داشت که اگر اجرای قانون به شکلی که در این پیشنهاد آمده به تعویق بیفتد و تورم در ایران همچنان بیشتر از رشد قیمت بنزین در بازارهای بین‌المللی باشد، نسبت قیمت داخلی بنزین به قیمت خارجی آن کوچک‌تر خواهد شد و رسیدن به سطح 90 درصد قیمت بین‌المللی به افزایش ماهانه بیشتری نیاز خواهد داشت.
تاکید می‌کنیم که نکته مهم در این روش قیمت‌گذاری جایگزینی تغییرات نرخ ارز با نرخ تورم است که سیر بسیار هموارتری نسبت به نرخ ارز دارد و در ضمن کمک می‌کند که بنزین نهایتا مثل هر کالای دیگری تلقی شود که قیمتش با تورم بالا می‌رود. در عین حال نتیجه دراز مدت این قاعده قیمت‌گذاری همان است که در قانون تکلیف شده، چون تغییرات نرخ ارز و تورم در دراز مدت روی هم اثر می‌گذارند و باهم حرکت می‌کنند.
استفاده از نرخ تورم در قاعده قیمت‌گذاری انرژی غیر از هموارسازی در کوتاه و میان‌مدت، یک مزیت بزرگ دیگر هم دارد و آن این است که انگیزه دولت را برای ثابت نگه‌داشتن دستوری نرخ ارز در شرایط تورمی کم می‌کند. همان‌طور که در پایین بیشتر توضیح خواهیم داد، وقتی تورم بالا می‌رود، دولت که بیشتر درآمد ارزی کشور را در اختیار دارد ممکن است انگیزه پیدا کند تا به جای کنترل تقاضای کل، تورم را با ثابت نگه‌داشتن نرخ ارز مهار کند. ولی این کار جز برای مدتی کوتاه امکان‌پذیر نیست چون تورم انباشته عاقبت باعث جهش نرخ ارز می‌شود و مثل سال گذشته شوک‌ بزرگی به اقتصاد وارد می‌کند. متناسب نگه‌داشتن قیمت انرژی با سطح کلی قیمت‌ها نقش نرخ ارز را در کنترل تورم کاهش می‌دهد.
برای اینکه عملکرد این قاعده پیشنهادیمان را روشن کنیم، در نمودار روند قیمت بنزین را با روش‌های مختلف قیمت‌گذاری برای سال‌های 1370-1392 ترسیم کرده‌ایم. شروع دوره را سال 1370 انتخاب کرده‌ایم که بیشتر از دهه 1360 به وضع امروز اقتصاد ایران شباهت دارد. در این نمودار، منحنی‌های 1 و 2 نمایش روندی است که عملا اتفاق افتاده است. منحنی 1 پایین‌ترین قیمت بنزین و منحنی 2 قیمت غیر سهمیه‌ای آن را به تومان نشان می‌دهد. منحنی 5 نمایش‌دهنده 90 درصد قیمت بین‌المللی بنزین است، یعنی روند قیمت داخلی اگر آن را از سال 1370 بر اساس قانون هدفمندی تعیین کرده بودیم، با فرض اینکه این روش تاثیری روی روند نرخ ارز نمی‌گذاشت. نکته جالب توجه در مقایسه این منحنی‌های 1 و 5 این جاست که با وجود شوک‌های عظیم ارزی، قیمت‌گذاری به تناسب قیمت جهانی نوسانات کمتری از آنچه عملا اتفاق افتاد ایجاد می‌کرد! ولی چون انتخاب زمان تغییرات قیمت در کنترل دولت نبود، امکان داشت در مواردی مشکلات بزرگی ایجاد کند. (اثر استفاده از این روش روی نرخ ارز پیچیده است، ولی الزاما نوسانات را تشدید نمی‌کند.)
حال می‌پردازیم به روندی که می‌توانستیم مشاهده کنیم، اگر از سال 1370 به بعد دولت به جای تغییرات جهشی در قیمت بنزین، آن را به‌طور منظم و فقط بر حسب تورم، یعنی اولین قاعده پیشنهادی ما بالا می‌برد ولی اثر قیمت نسبی بنزین در بازار جهانی را نادیده می‌گرفت، منحنی 3 حاصل این نوع قیمت‌گذاری را نشان می‌دهد. قابل توجه است که روند کلی و دراز مدت منحنی‌های 3 و 1 شبیه هم است، با این تفاوت که منحنی 3 خیلی هموارتر است. این مقایسه نشان می‌دهد که اگر دولت به جای تغییرات نادر ولی بزرگی که در بیست سال گذشته در قیمت انرژی اعمال کرده آن را هر ماه مطابق تورم بالا می‌برد، بازار انرژی از ثبات خیلی بیشتری برخوردار می‌شد. البته تمرکز صرف روی اثر تورم و ندیده ‌گرفتن اثر قیمت نسبی بنزین در بازار جهانی به جای خود مشکل ایجاد می‌کرد، چون وقتی که قیمت بنزین نسبت به قیمت‌های دیگر در بازارهای بین‌المللی بالا می‌رفت، قیمت داخلی بنزین از میزان بهینه‌اش عقب می‌افتاد.
این پدیده را در فاصله گرفتن منحنی 3 از منحنی 5 در سال‌های اخیر یا در اواسط دهه 1380 می‌توان مشاهده کرد. اضافه کردن تغییرات قیمت نسبی انرژی به نرخ تورم برای محاسبه روند قیمت بنزین که منحنی 4 نشانگر آن است این مشکل را حل می‌کند و شیب قیمت داخلی را بهتر با شیب قیمت بین‌المللی همخوان نگه می‌دارد. این روش، قیمت بنزین را همراه قیمت‌های جهانی بالا می‌برد بدون اینکه جهش‌های نرخ ارز را در کوتاه و میان‌مدت در قیمت داخلی منعکس کند. البته برای رسیدن به تکلیف قانون هدفمندی در مورد قیمت‌های نسبی انرژی، لازم بود که برای چند سال درصد ثابتی به مجموع تورم و قیمت نسبی انرژی در بازارهای جهانی اضافه شود تا قیمت داخلی به حد بهینه برسد و پس از آن این درصد ثابت صفر شود.
نقد دکتر قاسمی
دکتر قاسمی از ایرادی که در بالا ذکر کردیم فراتر می‌رود و از اساس قانون هدفمندی را حرکت اشتباهی می‌داند که ادامه آن نیز اشتباه خواهد بود چون تاکید آن قانون روی اصلاح قیمت‌های نسبی است، در حالی‌که از دید دکتر قاسمی مساله اصلی عملکرد اشتباه در تولید، توزیع، انتقال و مصرف درست انرژی است. نکته دکتر قاسمی در مورد نیاز به بهبود کارآیی استفاده از منابع انرژی مهم است، ولی سه سوال قابل توجه در اینجا مطرح است. یکی اینکه با پایین بودن قیمت انرژی انگیزه برای بهبود کارآیی چطور ایجاد می‌شود؟ پاسخ این سوال را دکتر مسعود نیلی در نشست‌ «فرمول اصلاح قیمت انرژی» به روشنی بیان کرده‌اند که در گزارش‌های مربوط به آن جلسه آمده است. واقعیت این است که چند دهه است که قیمت انرژی در ایران در حدود 20 درصد قیمت جهانی نگه داشته شده و انگیزه برای استفاده بهینه از آن در تمام بخش‌ها و بنگاه‌های اقتصادی ضعیف بوده است. فقط در سال 1390 که قیمت انرژی نسبتا بالا بود کاهشی در شدت مصرف انرژی مشاهده می‌کنیم. تمام شواهد حاکی از این است که تصحیح قیمت‌های نسبی شرط لازمی برای اصلاح چرخه تولید در بخش انرژی و دیگر بخش‌های اقتصاد است. سوال دوم در مورد نظریه دکتر قاسمی این است که منابع مالی لازم برای بهبود چرخه تولید انرژی از کجا باید بیاید؟ به گمان ما بهترین محل تامین مالی چنین برنامه‌هایی تصحیح قیمت حامل‌های انرژی است که مصرف بی‌رویه آن را هم کاهش می‌دهد. سوال سوم ما از دکتر قاسمی این است که چرا تاکید در بهینه کردن روند تولید باید روی استفاده از منابع انرژی متمرکز باشد؟ به نظر ما توجه به بهره‌وری باید تمام فعالیت‌های اقتصادی را بپوشاند و گام پیشنهادی ما هم در مورد سرمایه‌گذاری در بهبود فناوری و توسعه زیربناها و آموزش و بهداشت به همین دلیل است.
هر چه زودتر اجماع را عملیاتی کنیم
نکته نهایی در مورد قانون هدفمندی این است که هر چند این قانون کمبود‌هایی دارد و ما هم در مقاله قبلی‌مان به آنها اشاره کرده‌ایم، ولی چون در جهت درست گام برمی‌دارد و بعد از سال‌ها بحث روی آن نوعی اجماع ایجاد شده، به نظر ما در حال حاضر بهترین گزینه برای گام بعدی است. جایگزین کردن این قانون با یک قانون جدید که اشکالات آن را نداشته باشد خوب است، ولی این کار ممکن است مدت زیادی طول بکشد، کما اینکه تصویب قانون فعلی سال‌ها به طول انجامید. به گمان ما قانون فعلی برای شروع کافی است و لازم نیست اصلاح قیمت‌ها و هدفمندی یارانه‌ها منتظر بحث و بررسی و تصویب قانون جدیدی بماند.
نقد دکتر فرزین
نقد دکتر فرزین از مقاله ما از زاویه بسیار متفاوتی است. ایشان یادآور شده‌اند که طرح هدفمندی منبعث از چند هدف اساسی بود، به‌خصوص کنترل مصرف انرژی و توزیع بهینه درآمدها و منابع ملی. از این جهت، هرگونه قضاوتی در خصوص طرح هدفمندی باید مبتنی بر تحقق یا عدم تحقق این اهداف باشد. در حوزه مدیریت انرژی، با اشاره به رشد منفی مصرف انرژی در سال 1390، دکتر فرزین استدلال می‌کنند که جهش قیمت‌های انرژی در سال 1389 موفق بوده و «افزایش‌های تدریجی و اندک نمی‌توانست این آثار عظیم را در صرفه‌جویی به همراه داشته باشد.»
جهش و تثبیت قیمت انرژی
در این مورد ما باید دو نکته را یادآور شویم. اول آنکه به نظر ما اشتباه کلیدی در اجرای مرحله اول طرح هدفمندی ثابت قرار دادن قیمت پس از جهش اولیه بود، نه خود جهش. ما در مقاله‌مان استدلال کردیم که از ابتدا دولت باید درصد یارانه را تعیین می‌کرد نه قیمت اسمی ریال را. این را هم اضافه کردیم که اگر درصد یارانه تعیین شده بود، حتی اگر آن درصد ثابت هم می‌ماند، الان وضع قیمت‌های نسبی و بودجه دولت خیلی بهتر از وضع حاضر می‌بود. بحث ما این بود که مراحل بعدی اجرای قانون نباید بر اساس جهش‌های بزرگ طراحی می‌شد و به همین دلیل هم هست که حالا روش تدریجی کاهش یارانه‌ها را پیشنهاد می‌کنیم، البته می‌شود با یک جهش دیگر مجددا شروع کرد. ولی این حرکت با شرایط رکود تورمی فعلی سازگار نیست. بنابراین باید با متغیر کردن قیمت‌ها از طریق تمرکز روی درصد یارانه فعلی و بدون جهش قیمتی شروع کرد. قاعده پیشنهادی ما در بالا دقیقا این کار را انجام می‌دهد.
نکته دوم این است که ما قبول داریم که در سال 1390 مصرف انرژی کاهش داشته و جهش قیمت‌ها هم در این امر تاثیر گذاشته است، ولی استدلال ما این است که با توجه به روش انتخاب شده برای اجرای قانون این تغییر نمی‌توانست دیرپا باشد. در واقع روند قیمت نسبی بنزین که در نمودار‌های این مقاله و مقاله قبلی‌مان نشان داده شده به خوبی بیانگر این موفقیت گذرا در اصلاح قیمت‌های انرژی است. تمام شواهد هم دال بر این است که با پایین آمدن قیمت نسبی انرژی در سال‌های 1391 و 1392 مصرف انرژی به شدت افزایش یافته است. این نتیجه به عقیده ما به معنی شکست مرحله اول هدفمندی یارانه‌ها از نظر تصحیح قیمت‌های نسبی است. به نظر می‌رسد که دکتر فرزین هم وجود این روندها را قبول دارند، چون خود ایشان استدلال کرده‌اند که مصرف انرژی با قیمت نسبی آن رابطه معکوس دارد و شواهد هم آورده‌اند. ولی ایشان رشد مصرف را در سال گذشته به دو عامل دیگر هم ربط می‌دهند، یکی رشد ناوگان خودرو و دیگری توسعه شبکه توزیع انرژی. در اینکه این عوامل در مصرف موثرند جای شکی نیست. ولی میزان اثر آنها هنوز به درستی مطالعه نشده و رشد منفی اقتصادی در یکی دو سال گذشته دال بر این است که این آثار احتمال دارد بیشتر منفی باشند تا مثبت.
این نکته را هم باید اضافه کنیم که در گام اول هدفمندی، قیمت انرژی برای بعضی مصارف نه تنها ثابت، بلکه در حد قبل از اجرای طرح پایین نگه داشته شد. این باعث شد که مصرف برق در صنعت و کشاورزی با درصدهای چشمگیری بالا برود. به نظر ما این‌گونه یارانه به صنعت نقض غرض است و اثرات جانبی منفی زیادی دارد که کل طرح را با مشکل روبه‌رو می‌کند.
توزیع درآمد و ناهمخوانی پرداخت‌ها و دریافت‌های طرح هدفمندی
در مورد بازتوزیع درآمدها و منابع ملی در نتیجه اجرای قانون هدفمندی، ما با دکتر فرزین موافقیم که این طرح به بهبود درآمد نسبی خانوار‌های کم‌درآمد کمک کرده است. ولی باید توجه داشت که تورم شدید در سه سال گذشته ارزش واقعی یارانه نقدی را به سرعت کاهش داده است و در نتیجه قسمت بزرگی از اثرات توزیعی آن را تحلیل برده است، در ضمن فراگیر بودن یارانه نقدی و تثبیت اسمی قیمت انرژی مانع از این بوده که دولت وجوه کافی برای مقابله با اثر تورم روی توزیع درآمد را در اختیار داشته باشد.
قسمت دیگر نقد دکتر فرزین مربوط به ادعای ما در مورد ناهمخوانی پرداخت‌ها و دریافت‌های طرح هدفمندی می‌شود که به زعم ایشان کسری کوچکی بوده است. اما ارقام ذکر شده توسط خود دکتر فرزین نشان می‌دهد که فقط یارانه نقدی پرداختی به خانوارها در سال 1389 دو برابر کل دریافتی‌های حاصل از افزایش قیمت‌ها و منابع بودجه‌ای بوده است و در سال‌های بعد هم بیش از کل این منابع بوده، در حالی‌که مطابق ماده 7 قانون هدفمندی دولت مجاز بود حداکثر تا 50 درصد خالص وجوه حاصل از اجرای این قانون را برای یارانه نقدی و اجرای **** جامع تامین اجتماعی هزینه کند. منظور داشتن موارد ماده 8 جمع کل هزینه را در سال 1389 به 290 درصد منابع می‌رساند و در سال‌های بعد هم این نسبت خیلی بیش از 120 درصد منابع بوده است، البته دولت قرار بود بخشی از منابع حاصل از طرح را هم صرف سرمایه‌گذاری و توسعه کند که امکان‌پذیر نشد و عملا بسیاری از طرح‌های عمرانی موجود هم به علت کسر بودجه متوقف شد.
طرح هدفمندی و علل تورم و جهش قیمت ارز
قسمت سوم نقد دکتر فرزین به علل تورم و جهش قیمت ارز مربوط می‌شود که باعث افت قیمت نسبی انرژی شده‌اند. ایشان مطرح کرده‌اند که: «گام اول هدفمندی با تورم 1/10... درصدی 1389 شروع شد.... و در دی ماه 1390 تورم به 9/20 درصد رسید یعنی هدفمندی آثار تورمی خود را در اقتصاد تخلیه کرد..... لذا اثر تورمی هدفمندی با فرض اینکه تمام این اتفاقات متاثر از هدفمندی بوده بیش از 10 درصد نبوده است.» به نظر ما این محاسبه اثر تورمی اجرای طرح را به درستی اندازه نمی‌گیرد، چون فقط به اثر رشد قیمت انرژی توجه دارد، در حالی‌که همانطور که در مقاله‌مان توضیح داده‌ایم، اثر تغییر قیمت‌های نسبی به خودی خود کم و کوتاه‌مدت است. بنابراین، ما با این نتیجه که اثر تورمی اصلاح قیمت‌های نسبی احتمالا کم بوده هیچ مشکلی نداریم. مشکل اصلی به نظر ما نحوه اجرای قانون است که شامل راهکار درستی برای مقابله با تورم و خنثی کردن اثر آن روی قیمت‌های نسبی نبوده است. ما هیچ‌گاه ادعا نکردیم که کل تورم و افزایش نرخ ارز در سال 1391 ناشی از طرح هدفمندی یارانه‌ها بوده است. به عقیده ما کسری بودجه این طرح و طرح‌های دیگر دولت فشار تورمی ایجاد کرده و تثبیت قیمت اسمی انرژی هم که به معنی پرداخت یارانه ضمنی روزافزون است، به تقاضای کل و فشار تورمی دامن زده است. این را هم باید اضافه کنیم که اثر تورمی مجموعه این عوامل با تاخیر و در طول زمان ظاهر می‌شود و نمی‌شود گفت اثر اجرای طرح در طول یکسال «تخلیه شده است». دکتر فرزین تورم و جهش قیمت ارز را به صورت اتفاقات برون زا و غیرمترقبه مطرح و تحلیل می‌کند، در حالی‌که هردوی این پدیده‌ها با سیاست‌گذاری داخلی ربط مستقیمی دارند و باید در طراحی آیین‌نامه اجرایی قانون هدفمندی در نظر گرفته می‌شدند. ما قبول داریم که تحریم‌ها اثر مهمی روی نرخ ارز گذاشتند، ولی بحث ما این است که اگر بانک مرکزی هوشمندانه‌تر عمل کرده بود و اجازه نمی‌داد با وجود تورم انباشته نرخ ارز طی سال‌های 1386 تا 1391 تقریبا ثابت بماند، جهش ارز خیلی کمتر می‌بود و حتی می‌توانست به جای یک جهش 200 درصدی در پاییز 1391 یک روند افزایشی درازمدت را طی کند و اثر تورمی خیلی کمتری داشته باشد.
جمع‌بندی
سیاست ثابت نگهداشتن قیمت انرژی برای مدت‌های طولانی و بعد چانه‌زنی برای تغییر آن در دولت و مجلس و نهایتا به تغییر آن با جهش‌های بزرگ منجر شده ‌است و هزینه‌های بزرگی به اقتصاد ایران و به وقت و توان سیاست‌گذران تحمیل کرده‌ است. دلیل خوبی هم وجود ندارد که چرا نباید قیمت انرژی مثل قیمت هر کالای دیگر با شرایط روز تغییر کند. درست است که در ایران دولت نهایتا صاحب منابع انرژی است، ولی این انرژی هزینه- فرصتی دارد که در بازارهای بین‌المللی تعیین می‌شود و ارزان فروختن آن به قیمت ثابت به طرق مختلف به اقتصاد و محیط زیست در کشور ضربه می‌زند. این هزینه- فرصت را می‌توان با قاعده ساده‌ای حساب کرد و به‌طور منظم در قیمت انرژی منعکس کرد. سیاست‌گذاری در حال حاضر باید روی تبیین و ایجاد اجماع روی چنین قاعده‌ای متمرکز باشد تا مساله را یک بار و برای همیشه از حالت بحث و جدل مدام سیاسی به یک امر روزمره اداری تبدیل کند و خانوارها و تولیدکنندگان و دولت هم بتوانند بر اساس آن قاعده برنامه‌های مالی و اقتصادی خودشان را بریزند. به گمان ما قاعده‌ای که در این مقاله پیشنهاد کرده‌ایم می‌تواند چنین نتیجه‌ای را به دست دهد، البته برای محاسبه اعداد مورد نیاز این قاعده شاخص‌های متفاوتی را برای سطح قیمت‌های داخلی و خارجی می‌توان به‌کار برد که در اینجا وارد آن بحث نشده‌ایم. ولی گمان نمی‌کنیم که انتخاب این شاخص‌ها تفاوت محسوسی در نتیجه درازمدت کار داشته باشد.
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد


سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس:
افرادی که بالای 3 میلیون تومان درآمد دارند نمی‌توانند برای دریافت یارانه ثبت‌نام کنند

سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: پیش‌بینی می‌شود افرادی که بالای 3 یا 4 میلیون تومان درآمد دارند، نتوانند برای دریافت یارانه ثبت‌نام کنند.

13910829000202_PhotoA.jpg


  • به گزارش خبرگزاری فارس از استان سمنان، غلامرضا کاتب دقایقی پیش در نشست شورای اداری استان سمنان اظهار کرد: با اتفاق نظری که بین دولت و مجلس وجود دارد، پرداخت‌ها در قانون هدفمندی یارانه‌ها قطع نمی‌شود و دولت از 19 فروردین ماه سال آینده فرمهای ثبت نام برای دریافت یارانه را توزیع می‌کند.

    وی گفت: سقفی برای این بخش پیش‌بینی شده و برآورد می‌شود افرادی که درآمد 3 یا 4 میلیون تومانی دارند یا بیش از آن دریافت می‌کنند، نتوانند در این مرحله ثبت‌نام کنند.

    کاتب افزود: با این شیوه، دولت در حقیقت به خود‌اظهاری توجه می‌کند و به طور طبیعی بخشی از افراد جامعه برای دریافت یارانه مراجعه نمی‌کنند و بخشی نیز نمی‌توانند در این حوزه ثبت‌نامی داشته باشند.

    * اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها چالش جدی سال آینده است

    سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس اسلامی همچنین گفت: اجرای مرحله دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها بدون شک چالش جدی سال آینده است.

    کاتب ادامه داد: اجرای مرحله دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها بسیار پیچیده بوده و موضوعی نیست که بتوان آن را ساده تصور کرد.

    وی افزود: امروز مردم حق خود می‌دانند که یارانه فعلی یا حتی بیش از آن را برای پرداخت مابه‌التفاوتی که در هزینه‌های آب، برق، گاز، انرژی و . . . ایجاد می‌شود، دریافت کنند.

    سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس اسلامی افزود: کلیت قانون هدفمندسازی یارانه‌ها در راستای تحقق عدالت اجتماعی به مرحله اجرا درآمد و **** فرزانه انقلاب اسلامی نیز بارها و بارها بر لزوم توجه به عدالت اجتماعی در جامعه اسلامی تاکید داشته‌اند.

    کاتب ادامه داد: از این رو، جامعه امید دارد تا با دریافت یارانه نقدی بتواند بخشی از هزینه‌هایی را که بر او تحمیل می‌شود، جبران کند و در این زمینه دولت و مجلس شورای نیز عقیده دارند افراد گروه‌های هدف باید یارانه بگیرند.

    * تورم با افزایش یارانه‌ها بیشتر می‌شود

    سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس اسلامی همچنین گفت: تردیدی نیست که تورم فعلی با افزایش مبلغ یارانه‌ها بیشتر می‌شود.

    کاتب ادامه داد: اگر رقم فعلی پرداخت یارانه‌ها در کشور افزایش پیدا کند، شکی نداریم که تورم نیز رشد خواهد یافت و از این رو، باید ساز و کارهای کارشناسی در این زمینه به درستی مد نظر قرار گیرد و اجرایی شود.

    وی تصریح کرد: مردم در برهه کنونی باید بیش از هر زمان دیگری تشویق شوند تا با دولت همکاری کنند و آن دسته از افرادی که نیازی به این یارانه‌ها ندارند، از دریافت آن انصراف دهند.

    سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس اسلامی افزود: دولت به دنبال این نیست که حساب و کتاب مردم را مورد بررسی و کنکاش قرار دهد و سپس به نتیجه برسد که چه کسی محتاج و نیازمند است و چه کسی نیازی به یارانه ندارد.

    کاتب ادامه داد: از این رو، سعی شد تا مردم خودشان به اظهار نیاز بپردازند و اعلام کنند که آیا به یارانه نیاز دارند یا خیر.

    * افراد مستحق باید یارانه بگیرند

    سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس اسلامی همچنین گفت: وقتی امری به قانون تبدیل شد، همه موظف هستند تا از آن تمکین کنند و تبعیت و پیروی از قانون واجب است.

    کاتب بیان داشت: قانون نباید دائماً از سوی افراد تفسیر و تأویل شود و هر روز شاهد باشیم که راه‌های مختلفی یک امر قانونی به بحث گذاشته شود.

    کاتب ادامه داد: اقتصاد امروز ایران در شرایطی قرار دارد که نیازمند انسجام و وحدت و همدلی همه مسئولان، دولت، مجلس، علما و روحانیت و . . . است.

    وی تصریح کرد: افرادی که مستحق دریافت یارانه هستند، باید یارانه بگیرند و دولت نیز به این امر اذعان دارد.

    * 6 میلیون ایرانی خارج‌نشین نمی‌توانند ثبت‌نام کنند

    سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس اسلامی همچنین گفت: 6 میلیون ایرانی خارج‌نشین نمی‌توانند برای دریافت یارانه ثبت نام کنند.

    کاتب افزود: حداقل کاری که در بازبینی و ثبت مجدد فرم‌های دریافت یارانه در سال آینده صورت می‌گیرد، این است که 5 تا 6 میلیون نفر ایرانی خارج‌نشین دیگر به طور طبیعی نمی‌توانند برای دریافت یارانه نقدی ثبت نام کنند.

    وی تصریح کرد: 170 هزار نفر که فوت کرده‌اند و شناسنامه‌های آنها هنوز باطل نشده است، نیز در این طرح پالایش می‌شوند و یارانه آنها قطع می‌شود.

    سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس اسلامی افزود: دولت در عوض یارانه مازاد را به دهک‌های پایین اختصاص می‌دهد و حتی در افزایش قیمت حامل‌های انرژی، پیش‌بینی شده است که شیب ملایم این اقدام صورت گیرد.

    کاتب ادامه داد: بخشی از این یارانه‌ها، به حوزه سلامت مردم سوق داده می‌‌شود و تلاش شده است تا آنچه به واسطه آن می‌توانستیم به اهداف متعالی **** برسیم، را در راستای اجرای این طرح در نظر داشته باشیم؛ اما به هر حال، رشد کشور در گرو مدیریت جدی و جهادی است.

    انتهای پیام/2249/ی30

    - See more at: http://farsnews.com/newstext.php?nn=13921222000253#sthash.w29rZldP.dpuf
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد


شریعتمداری در گفت‌وگو با فارس خبر داد
مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها «اواخر فروردین‌» اجرایی می‌شود

معاون اجرایی رئیس‌جمهور گفت: مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها اواخر فروردین‌ماه بعد از انجام ثبت‌نام از متقاضیان نیازمند، اجرایی می‌شود.

13920129000320_PhotoA.jpg


  • محمد شریعتمداری معاون اجرایی رئیس‌جمهور در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری فارس، درباره زمان اجرایی‌شدن فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها اظهارداشت: مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها از اواخر فروردین‌ماه و بعد از انجام ثبت‌نام از متقاضیان نیازمند اجرایی می‌شود.

    مرحله اول طرح هدفمندی یارانه ها از آذرماه سال 89 و در دولت دهم آغاز شد و بر طبق آن دولت موظف شد ضمن حمایت از افزایش مرحله ای قیمت حامل های انرژی، با پرداخت یارانه نقدی از خانوارها حمایت کند.

    اما دولت یازدهم ضمن انتقاد فراوان از نحوه اجرایی شدن هدفمندی یارانه‌ها تصمیم دارد با ثبت نام از افراد نیازمند و حذف برخی دریافت‌کنندگان یارانه‌، به عده خاصی یارانه نقدی را تخصیص دهد.

    انتهای پیام/

    - f
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
توزیع سبد کالا در سال آینده هر دو ماه یک‌بار
براساس برنامه ریزی‌های انجام شده و طرح‌های ارائه شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت با برطرف شدن اختلالات توزیع سبد کالا در مرحله اول، سال آینده سبد کالا طی شش مرحله به اقشار خاص تعلق می‌گیرد.

یک مقام مسوول در وزارت صنعت، معدن و تجارت در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، از تویع سبد کالا در سال آینده طی شش مرحله خبر داد و گفت: سال آینده برای توزیع سبد کالا فرآیند جدیدی تعریف و اقشار خاص طی شش مرحله سبد خود را دریافت می کنند.

وی ادامه داد: در مرحله اول توزیع سبد کالا در حوزه کارشناسی اشتباهات واختلالاتی به وجود آمد که این نواقص در توزیع سبد کالا در مراحل بعدی برطرف می شود.

این مقام مسوول در وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به این‌که هنوز برای زمان دقیق توزیع سبد کالا در مرحله دوم تصمیم قطعی گرفته نشده است، بیان کرد: توزیع سبد کالا در مرحله اول نیز تا پایان امسال همچنان ادامه دارد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا قرار است توزیع سبد کالا در مراحل بعدی در راستای طرح انتزاع به وزارت جهاد کشاورزی واگذار شود خاطرنشان کرد: هنوز درباره این موضوع تصمیم قطعی گرفته نشده اما طرح آن از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت آماده و به زودی ارائه می‌شود.

به گفته او قاعدتا در راستای طرح انتزاع واگذاری توزیع سبد کالا به وزارت جهاد کشاورزی منطقی است. البته این موضوع بسته به کالاهای در نظر گرفته شده برای سبد کالا در مرحله دوم دارد.

وی در پایان در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا احتمال تغییر در کالاهای ارائه شده در سبد کالا در مراحل بعدی وجود دارد یا خیر ‌اظهار کرد: همان طور که توزیع سبد کالا در مراحل بعدی برای اقشار خاص تعریف می‌شود این امکان نیز وجود دارد که کالاهای تعریف شده در سبد کالایی تغییر کند.
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
طیب‌نیا در گفت‌وگو با ایسنا خبر داد
توزیع فرم خوداظهاری یارانه از اواسط فروردین/ افزایش قیمت حامل‌های انرژی کمتر از نظر مجلس



وزیر امور اقتصادی و دارایی زمان توزیع فرم‌های اظهار‌نامه دریافت یارانه نقدی را اواسط فروردین سال آینده اعلام کرد.

علی طیب‌نیا در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) درباره زمان توزیع اظهارنامه دریافت یارانه نقدی گفت: ثبت‌نام برای دریافت یارانه نقدی سال آینده انجام خواهد شد و افرادی که خود را نیازمند می‌دانند و متقاضی دریافت یارانه‌ هستند، می‌توانند ثبت‌نام کنند و یارانه آنها نیز پرداخت خواهد شد.

وی درباره زمان دقیق توزیع اظهارنامه دریافت یارانه نقدی اظهار کرد: هنوز زمان دقیق آن مشخص نشده اما ثبت‌نام از اواسط فروردین ماه خواهد بود.

طیب‌نیا همچنین با بیان اینکه میزان افزایش قیمت حامل‌های انرژی در حال بررسی است، تصریح کرد: افزایشی که در این زمینه داده خواهد شد، بسیار ملایم و کند و به مراتب کمتر از آن چیزی است که در مصوبه مجلس پیش‌بینی شده است.

طیب‌نیا با اشاره به شرایط رکودی که در اقتصاد کشور حاکم است، گفت: بر همین اساس دولت تصمیم دارد که شیب افزایش قیمت را بسیار ملایم در نظر بگیرد، بنابراین از آن چیزی که مجلس پیش‌بینی کرده کمتر و شاید حدود نیمی از آن باشد.

به گزارش ایسنا، پیش از این مجلس شورای اسلامی مجوز افزایش 38 درصدی قیمت حامل‌های انرژی را به دولت داده بود که با توجه به اظهار نظر وزیر امور اقتصادی و دارایی میزان افزایش حامل‌های انرژی، حدود 19 درصد خواهد بود.

انتهای پیام
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
سخنگوی کمیسیون تلفیق خبر داد
توزیع برگه‌های ویژه ثبت نام دریافت یارانه ها از 19 فروردین ماه 93



سخنگوی کمیسیون تلفیق و نماینده مردم گرمسار و آرادان در مجلس شورای اسلامی به کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی در قانون بودجه امسال اشاره کرد و گفت: 65 درصد از اعتبارات هزینه‌ای کشور از منابع غیر نفتی تأمین می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه سمنان، غلامرضا کاتب در جلسه شورای اداری استان در جمع مدیران اجرایی این استان، اظهار کرد: رشد سرمایه گذاری در بخش خصوصی و تعاونی از اولویتهای قانون بودجه و برنامه ششم توسعه است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با اشاره به فرمایشات **** معظم انقلاب در خصوص ضرورت دستیابی به استقلال اقتصادی در کشور افزود: در سال جدید چند وظیفه ملی برای تحول اقتصادی در کشور طراحی شده که یکی از آنها رسیدن به شاخصهای کلان اقتصادی است.

نماینده مردم گرمسار و آرادان از توزیع برگه‌های ویژه ثبت نام دریافت یارانه ها از 19 فروردین ماه 93 خبر داد و افزود: دولت و مجلس به دنبال سرک کشیدن به داشته‌ها و دارایی‌های مردم نیست و مبنای کار در این طرح بر خوداظهاری شهروندان است.

کاتب با بیان اینکه برای پرداخت یارانه به شهروندان، سقف درآمدی مشخص می شود ،گفت: باید مردم را تشویق کنیم که اگر به یارانه نقدی نیاز ندارند از ثبت نام در مرحله دوم برای دریافت یارانه نقدی خود داری کنند.

وی به مزایای اجرای فاز دوم قانون هدفمندسازی اشاره کرد و گفت: حداقل حسن اجرای فاز دوم این طرح این است که حدود شش میلیون ایرانی مقیم خارج و 170 هزار افراد فوت شده ای در حال حاضر یارانه می گیرند از لیست دریافت کنندگان یارانه نقدی حذف می شوند.

وی اظهار کرد: تحقق اقتصاد مقاومتی و توجه به معیشت مردم از طریق اجرای درست قانون هدفمندی یارانه‌ها از دیگر اولویت‌هایی است که به عنوان یکی از ماموریت‌های محوری در سال 93 پیش بینی شده است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برای دستیابی به این شاخصها و تحقق هدف گزاری های طراحی شده به وحدت و همراهی همه مسوولان نیازمندیم، تصریح کرد: طبق هدف گزاری‌های انجام شده باید رشد اقتصادی به 8 درصد برسد در حالی که هنوز رشد اقتصادی ما به مرز صفر نیز نرسیده و این مقدار در سال 91 برابر منفی 5.8 درصد بوده است.

وی با بیان اینکه مجلس و دولت در تصویب بودجه، نگاه وی‍ژه ای به بخش خصوصی و سرمایه گذاری در این بخش دارند تصریح کرد: باید اعتماد مردم به دولت افزایش یابد. ضمن اینکه باید اعتماد سرمایه گذاران را برای سرمایه گذاری در بخشهای خصوصی و تعاونی جلب کرد.

کاتب با اشاره به سخنان **** معظم انقلاب مبنی بر اینکه باید به مردم بها و کارها را به خود مردم واگذار کرد افزود: ‌دولت باید برای واگذاری کارها به مردم برنامه ریزی کند؛ زیرا برای ایجاد تحول در فضای اقتصادی، راهی جز حضور مردم نداریم.

سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس اظهار کرد: در قانون برنامه و بودجه و برنامه ششم توسعه باید زمینه همکاری بخش خصوصی و تعاونی ها را فراهم و فضا را برای حضور پررنگ تر آنها مهیا کنیم.

کاتب به تاکیدات مقام معظم ***** و دغدغه های معظم له اشاره کرد و افزود: دولت در اجرای سیاست های مقام معظم ***** مبنی بر ایجاد عدالت اجتماعی در نظر دارد چهار هزار و 800 میلیارد تومان برای بخش سلامت، 2900 میلیارد تومان در بخش بیمه روستائیان و عشایر ، 10 هزار میلیارد تومان برای حمایت از تولید در بخش صنعت و کشاورزی از محل در آمدهای اجرای قانون هدفمندی یارانه ها اختصاص دهد.

وی اختصاص 3500 میلیارد تومان برای صنعت برق را از دیگر رویکردهای فاز دوم قانون هدفمندی دانست و گفت: دولت و مجلس عزم جدی دارند که در این مرحله به بخش های سلامت و تولید نگاه ویژه ای داشته باشند.



قیمت کالاها در این برهه زمانی نباید افزایش یابد
وی ثبات اقتصادی را یکی از روشهای افزایش رشد سرمایه گذاری دانست و گفت: قیمت کالاها در این برهه از زمان نباید افزایش یابد و برای ایجاد این ثبات اقتصادی مدیران اجرایی باید از قانون بودجه، شناخت کافی داشته باشند.



نماینده مردم گرمسار در مجلس شورای اسلامی گفت: درحال حاضر به شدت دچار کسری بودجه هستیم و پیش بینی می کنیم که سقف درآمدهای کشور به 126 الی 130 هزار میلیارد تومان بیشتر نرسد.



وی ادامه داد: رشد سرمایه گزاری نیز در سال 92 منفی بود و تنها گام مثبت دولت و مجلس در ماه‌های پایانی امسال این بود که توانستند نرخ تورم را از 40 درصد به حدود 34 درصد برسانند. و در ماه بهمن نیز نرخ تورم تنها یک دهم درصد افزایش داشته و این مهم نشان می دهد که تمام تلاش دولت و مجلس این است که تحت هیچ شرایط تورم افزایش نیابد.



کاتب اظهار کرد: در حال حاضر بالغ بر 31 درصد از درآمدهای نفتی به حساب صندوق توسعه ریخته می شود.اما در چند سال آینده 60 درصد از این درآمدها باید به حساب صندوق توسعه ریخته شود لذا استانی می تواند موفق تر عمل کند که بتواند در بخش خصوصی و تعاونی کار بیشتری کند.



وی خاطرنشان کرد: رونق اقتصادی، شکست تورم و رکود از مهمترین رویکردهای مهم دولت و مجلس است و اولین گام آن نیز این بود که قانون بودجه بعد از چندین سال قبل از تحویل سال آماده شد و این به معنای این است که دستگاه‌های اجرایی در سال جدید برای اجرای برنامه هایشان دارای نقشه راه هستند و این گام بزرگی است که دولت یازدهم برداشت.



انتهای پیام
 
بالا