• پایان فعالیت بخشهای انجمن: امکان ایجاد موضوع یا نوشته جدید برای عموم کاربران غیرفعال شده است

یارانه ها ؛ آخرین اخبار و مباحث

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد


شریعتمداری مطرح‌ کرد
آغاز نام‌نویسی برای دریافت یارانه نقدی از ۲۰ فروردین:D
معاون اجرایی رئیس‌جمهور از آغاز نام‌نویسی برای دریافت یارانه نقدی از ۲۰ فروردین خبر داد.


13920809000068_PhotoA.jpg


  • به گزارش حوزه دولت خبرگزاری فارس، محمد شریعتمداری معاون اجرایی رئیس‌جمهور در نشست کارشناسان اقتصادی با مدیران رسانه ملی درباره زمان آغاز توزیع پرسشنامه‌های مربوط به متقاضیان دریافت یارانه نقدی و مدت دریافت این پرسش نامه‌ها اظهارداشت: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده و قانون مصوب مجلس از بیستم فروردین ماه 1393 به صورت خود اظهاری افرادی که خود را نیازمند دریافت یارانه نقدی می‌دانند باید به صورت اینترنتی نام‌نویسی و تقاضای خود را ارائه کنند.

    وی گفت: نام نویسی از متقاضیان دریافت یارانه نقدی به صورت اینترنتی است و در روستاها نیز افراد می‌توانند به دفاتر خدمات پست و پیشخوان دولت و همچنین شوراهای اسلامی محلی و فرمانداریها ، بخشداریها و استانداریها و مراکز کمیته امداد امام ***** (ره) و بهزیستی و کافی نت ها مراجعه کنند و فرصت کافی نیز برای این کار در نظر گرفته شده است.

    معاون اجرایی رییس جمهور با بیان اینکه نام نویسی بر اساس شماره ملی افراد خواهد بود، افزود: از بیستم فروردین 93 افراد متقاضی دریافت یارانه نقدی که رقم نخست سمت راست شماره ملی آنها صفر است، برای ثبت نام مراجعه می کنند.

    وی گفت: روز 21 فروردین نیز افراد متقاضی که نخستین رقم سمت راست شماره ملی آنها عدد یک است نام نویسی می کنند و به همین ترتیب تا افرادی که رقم سمت راست شماره ملی آنان 9 است ادامه می یابد.

    معاون اجرایی رئیس جمهور با بیان اینکه متقاضیان دریافت یارانه نقدی از منازل هم می توانند نام نویسی کنند، تصریح کرد: ثبت نام این بار با ثبت نام دفعه قبل تفاوت دارد و این دوره مختص کسانی است که نیازمند و متقاضی دریافت یارانه نقدی هستند.

    وی گفت: البته برخورداری مردم از خدمات ناشی از اجرای قانون هدفمندسازی یارانه ها عمومی است اعم از افراد غنی و کسانی که استطاعت مالی کافی ندارند مانند استفاده از خدمات بهداشتی و درمانی.

    شریعتمداری افزود: طبیعی است دولت در حد توان هم بر افزایش سطح خدمات مشمول بیمه تدریجاً خواهد افزود و هم پوشش بیمه همگانی را گسترش خواهد داد و کلیه اقشار مردم را که به هر دلیل از پوشش بیمه برخوردار نیستند از دریافت خدمات بیمه برخوردار خواهد ساخت.

    شریعتمداری با تأکید بر اینکه افزایش قیمت حامل های انرژی در سال آینده محدود خواهد بود، افزود: برای اجرای مرحله دوم قانون هدفمندسازی یارانه ها لازم بود، هماهنگی های لازم با بخش های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی رسانه ملی که مسئولیت تولید و پخش برنامه های مختلف را دارد، انجام شود تا ضمن کمک به دولت در اجرای مرحله دوم قانون هدفمندسازی یارانه، آگاهی های لازم به مردم داده شود.

    وی با قدردانی از برگزاری نشست مشترک مسئولان و برنامه سازان رسانه ملی با دست اندرکاران دولتی اجرای قانون هدفمندسازی یارانه ها، پیش بینی کرد با تدابیر اندیشیده شده و هماهنگی های لازم، گام دوم قانون هدفمندسازی یارانه ها به خوبی برداشته شود.

    انتهای پیام/

    - See more at: http://farsnews.com/newstext.php?nn=13921228000131#sthash.OLaCEQOe.dpuf
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد


یادداشت/ حیدر رحیم‌پورازغدی
سخنی پیرامون یارانه‌ها
حیدر رحیم پورازغدی نوشت: سخنم پیرامون چگونه توزیع یارانه‌ها است و اینکه با توزیع پیشین چه خطاها و گناهانانی را انجام داده‌ایم.


13910323000226_PhotoA.jpg


  • به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، حیدر رحیم‌پورازغدی درباره یارانه‌ها یادداشتی نوشت که متن آن در ذیل می‌آید:

    پس از رحلت رسول اکرم (ص) همین که حکومت به روش ولایت مداری، تبدیل به روش خلافت مداری گردید، چیزی نگذشت که امویان خلافت را تبدیل به سلطنت و معاویه به نام خلیفه مسلمانان رسما سلطنت می‌کرد و معصومان را خانه نشین کردند.

    در این هرج و مرج علمای مسلمان هر یک با نگاه به زاویه‌ای از اسلام دارای علم کلام و فقهی بر پایه آن کلام گشتند که مشهورترین آنان اشاعره و معتزله می‌باشند؛ اشعریان تا آنجا به پیش رفتند که پروردگار عالمیان و رب العالمین را چون سلطان مستبدی پنداشتند که در فراز آسمان‌ها بر کرسی نشسته است و بر پایه استبداد سلطنت او حکم صادر می‌کند!! و در برابر شان مذاهبی چنین پندارهایی را کفر و خدای اشاعره را محدود دانسته و گفتند با این که خداوند بخشنده به انسان آن چنان عظمتی بخشیده است که او را بر روی زمین خلیفه خود برگزیده است شمایان با چه تصوری برخورد پروردگار را به آدمیان همچون برخورد با جمادات می‌پندارید.

    با این که خودش به انسان عقل و علم بیان و قدرت اجتهاد بخشیده است و او را مکلف ساخته است آیا نمی‌بینید که پروردگار به اشرف مخلوقاتش نعمت انتخاب را بخشیده است؟

    و این انسان است که به انتخاب خود در دنیا هم می‌تواند راه جهنم را برگزیند و همی راه بهشت و در این صورت خداوند پس از آن که اینهمه نعمت درونی را بر ما بخشیده است و کتاب‌هایی برای ما و رهبرانی برای عقل فرستاده است این ماییم که باید وظیفه خود را بر پایه های عقل و علم و شعور از احکام الهی استنباط کنیم و وظیفه را انتخاب کنیم.

    لیکن مذهب سوم که مذهب شیعه اثنا عشری است می‌گوید حجیت عقل قبولست لیکن عقل جزیی و عقل‌های ادعایی عقل را بدنام دارند و از علم هم خداوند اندکی به انسان‌ها بخشیده است.

    مهمتر از همه این که نه انتخاب ما حجت است نه شعور و نه کثرت و کمیت بیشتر آرا کمی و برای همه این ادعاها دلایل قاطع عقلی و علمی و شرعی دارد پیرامون حجیت عقل می‌گوید مگر طرف مناظره تو عقل ندارد و اگر دارد چرا عقل تو حجیت باشد و عقل او نباشد و پیرامون نفی حجیت علم قرآن می گوید ما اندکی از علم را به عموم بخشیده‌ایم و آنان که علم و عقلش حجت می‌باشد معصومانی می‌باشند که پروردگار به اقتضا خلقت آنان را از خطا مصون داشته است پس تنها سخنان آنان را حجت بدانید و پایه باورهایتان برگزینید که معصوم می‌باشند و حجیت انتخاب را هم خرد و علم به مسخره می‌گیرند و می‌گویند مگر در جهان انسان عاقلی هم دیده شده که کاری را که انتخاب نکند انجام دهد و در این صورت آنچه در جهان می‌شود دارای حجیت و مقبول تمدن‌هاست و در این صورت قدرت توان انتخاب هم که بزرگترین عطیه الهی می‌باشد مانند دیگر قدرت‌هاست و راهنما می‌طلبد مگر آفریدگاری که با قدرت دیدن و شنیدن را عطا فرموده اجازه داده است که به هر چه می خواهیم و نامحرمان چشم اندازیم و هر سخنی حتی غیبت و تهمت را هم بشنویم و صاحب مذهب ما ششمین **** ما می فرماید شیعه ما دارای مذهب عدل و اختیار می‌باشد یعنی که هنگام گزینش باید همه آنهایی را که مقابلش قرار گرفته است در نظر بگیرد و بر پایه مذهب عدل بهترین آنان را اختیار کند نه انتخاب پس آن که حجت است خیر بودن و بهترین بودن گزینه است نه گزینش تو و از همه مهمتر اینکه مذهب جعفری با این که شعور را وسیله ای برای برطرف کردن نواقص و راهنمایی به طرف راه درست می داند هرگز آن را حجیت نمی داند و شعور را بر این پایه می ستاید که طریقت دارد و قرآن آرا را آنچنان به مسخره می گیرد که به آشکار می فرماید" اکثر هم لا یعقلون" و با این توضیحات در مکتب حق نه گزینش مدیران پیش از شناخت ارزشهای آنان بر پایه آراء کمی حجیت دارد و نه کثرت آراء و نه حجیت شعور بر پایه آرا کمی و این که زنگ به صدا درآید که قبول یا رد این قانون بر پایه این که آرا یک طرف 51 نفر است و آراء طرف دیگر 49 نفر آخر کدام عاقل می تواند اکثریت 51 نفری افرادی را که با ابزاری آرا اکثریت عوام را جذب کرده اند بر آرا مجلس که چندین مدرس و شیخ فضل الله و مصدق در آن می باشد به اعتبار این که آراء افراد چون معنی دو نفر بیشتر است بپذیرد.

    اینها در دل های همیشگی من است و سخنم پیرامون چگونه توزیع یارانه‌ها می‌باشد و این که با توزیع پیشین چه خطا ها و گناهانانی را انجام داده ایم که در شماره آینده بدانها پردازم یک نمونه این که تقدیم یارانه ها معتادان چه کمکی به رشد اعتیاد کرده است و این که شنیدم ثروتمندی به نوکری سفارش کرده است که یارانه را بگیرد و فقط خرج داروی 2 سگ و منزل پیشین آزیتا بکن و مخلوط خریدهایت نکن.

    ولا حول و لا قوه الا بالله العلی العظیم

    انتهای پیام/

    -
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد


عضو هیأت رئیسه کمیسیون برنامه و بودجه مطرح کرد
الزامات اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها

عضو هیأت رئیسه کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات گفت: اگر دولت منابع هدفمندی را به درستی برای جبران هزینه‌های ناشی از اجرای این قانون اختصاص دهد، شاهد افزایش نرخ تورم نخواهیم بود و هدف‌گذاری‌های دولت محقق می‌شود.

13920119000335_PhotoA.jpg


  • به گزارش خبرگزاری فارس، با بیان اینکه در هدفمندی یارانه ها سه محور باید رعایت شود، اظهارداشت:‌ اولین هدف اصلاح الگوی مصرف انرژی در کشور است که از اهداف واقعی اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها تلقی شده و بسیار اهمیت دارد.

    این نماینده مجلس نهم تاکید کرد: رویکرد قانون هدفمندی نباید به یک روشی برای تامین منابع مالی بخشی از جامعه در نظر گرفته شود.

    وی در گفت‌وگو با خانه ملت با اشاره به سومین هدف اصلی اجرای مرحله دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها تصریح کرد: تاثیرات اجرای فاز دوم این قانون باید به گونه‌ای باشد که یارانه‌ها به کسانی تعلق گیرد که از محل افزایش قیمت انرژی دچار زیان می‌شوند.

    جلیلی درباره تحقق هدفگذاری دولت در جهت کاهش نرخ تورم به 25 و رشد 3 درصدی اقتصادی تا پایان امسال با توجه به اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه ها گفت: اگر دولت منابع هدفمندی را به درستی برای جبران هزینه‌های ناشی از اجرای این قانون اختصاص دهد، شاهد افزایش نرخ تورم نخواهیم بود و هدفگذاری‌های دولت محقق می‌شود.

    وی با اشاره به افزایش نرخ سود تسهیلات بانکی، گفت: اتفاقاتی از این دست منجر به افزایش هزینه‌های تامین مالی برای تولیدکنندگان شده و نرخ تورم به تبع آن افزایش خواهد یافت.

    جلیلی افزود: دولت باید این موضوع را مدیریت کند تا اثر افزایشی بر قیمت تمام شده کالاهای تولید نداشته باشد و حتی کاهش نرخ تورم را شاهد باشیم.

    این نماینده مردم در مجلس نهم، با بیان اینکه عوامل اقتصادی ایستا نیستند بلکه متاثر از عوامل داخلی و خارجی خواهند بود، گفت: بنابراین باید شرایط در جهت کاهش تورم به 25 درصد و تحقق رشد 3 درصدی اقتصاد، مهیا شود.

    عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با تاکید بر اینکه تحقق اهداف دولت در حوزه اقتصادی با اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها نیازمند حمایت همگانی است، افزود: از جهت اینکه تحقق اهداف دولت در حوزه اقتصادی رضایت عمومی را در پی دارد، مجلس به دنبال همکاری و کمک به دولت برای تحقق این اهداف است.



    انتهای پیام/



    - f
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد


با افزایش ۱۲ میلیون لیتری نسبت به مدت مشابه سال ۹۱
مصرف بنزین در روزهای پایانی اسفند به ۶۹ میلیون لیتر رسید

میانگین مصرف روزانه بنزین کشور در روزهای پایانی سال، به ۶۹ میلیون لیتر رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن، ۱۲ میلیون و ۴۰۰ هزار لیتر افزایش را نشان می‌دهد.

13900829152756_PhotoA.jpg


  • به گزارش خبرگزاری فارس، بنا بر اعلام شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، مصرف بنزین کشور در 28 اسفند ماه سال گذشته 98 میلیون و 800 هزار لیتر بوده که در مقایسه با مدت مشابه در 28 اسفند ماه سال 91 که مصرف بنزین 86 میلیون و 400 هزار لیتر گزارش شده بود، 12 میلیون و 400 هزار لیتر افزایش نشان می‌دهد.

    مصرف نفت و گاز در 28 اسفند ماه سال گذشته 107 میلیون و 300 هزار لیتر بوده که میانگین مصرف ماهانه را به 105 میلیون و 800 هزار لیتر رسانده که به دلیل آغاز مسافرت‌های نوروزی و سرما در برخی مناطق کشور مصرف نفت و گاز حدود 2 میلیون لیتر افزایش نشان می‌دهد.

    همچنین میزان سوخت هواپیما و دیگر وسایل پروازی در 28 اسفند ماه سال گذشته سه میلیون و 450 هزار لیتر برای 598 پرواز بوده است.

    سوخت رسانی به کشتی‌ها و قایق‌های مسافربری بندرعباس به قشم نیز 80 هزار لیتر برای 23 فروند کشتی بوده است.

    همچنین در 29 اسفند ماه سال گذشته، 2 میلیون و 370 هزار لیتر سوخت هوایی برای 547 پرواز ارایه شده است.

    مصرف بنزین در اول فروردین ماه جاری 79 میلیون لیتر گزارش شده است که توسط سه میلیون و 700 هزار خودرو سوخت گیری انجام شده است.

    انتهای پیام/

    - f
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
طیب نیا: دولت قیمت حامل های انرژی را با شیب بسیار ملایم افزایش می دهد
تهران- ایرنا- وزیر امور اقتصاد و دارایی گفت: تصمیم دولت این است که قیمت حامل های انرژی را با شیب بسیار ملایم افزایش دهد تا تاثیر منفی روی دستاوردهای مثبت دولت نداشته باشد.

81099755-5589318.jpg

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، علی طیب نیا روز چهارشنبه پس از پایان نخستین جلسه هیات دولت در سال 93 در جمع خبرنگاران افزود: قانون بودجه به دولت اجازه می دهد تا حدود 20 هزار میلیارد تومان درآمد اضافی از محل افزایش قیمت حامل های انرژی به دست آورد.

وی ادامه داد: اما با توجه به شرایط کشور یعنی تورم رکودی که سالهای گذشته با آن مواجه بودیم، دولت تصمیم دارد قیمت حامل های انرژی را باشیب ملایم افزایش دهد.

وزیر امور اقتصاد و دارایی همچنین گفت که دولت در زمینه مقابله با تورم، توفیقات چشمگیری داشته است.



*** سرمایه گذاری بخش خصوصی در حال افزایش است

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، طیب نیا با بیان این که تورم ماهانه در بهمن 91، 5.5 واحد درصد بود، گفت: این رقم در سال 92 به چهار دهم درصد رسید و براساس آمار مرکز آمار ایران به یک دهم درصد رسید که یک توفیق بسیار چشمگیر است.

طیب نیا گفت: این ارقام نشان می دهد که دولت در زمینه انضباط مالی، پولی و کنترل تورم توفیقات قابل ملاحظه ای داشته است.

وی با بیان این که در خصوص مقابله با شرایط رکودی هم آثار و علائم مثبتی را شاهدیم، توضیح داد: در پرتو اعتمادی که مردم به دولت پیدا کرده اند، سرمایه گذاری بخش خصوصی نیز در حال افزایش است که نوید روزهای خوب را در آینده می دهد.

طیب نیا ادامه داد: با توجه به شرایط خاصی که داریم و اولویت دولت برای مقابله با رکود، ایجاد اشتغال و مقابله با تورم تصمیم گرفتیم افزایش قیمت حامل های انرژی بسیار ملایم باشد تا کمترین اثر سوء را روی متغیرهای هدف ایجاد کند که فهرست و زمان اجرای آن اعلام خواهد شد.



*** ترجیح دولت این است که طبقات پردرآمد خود از دریافت یارانه انصراف دهند

وزیر اقتصاد در پاسخ به سوالی درباره حذف دهک های پردرآمد از دریافت یارانه گفت: اطلاعاتی که دولت در اختیار دارد در مورد درآمدهای طبقات پردرآمد است و بحمدالله اکنون در شرایطی هستیم که اطلاعات نسبتا قابل قبولی در خصوص دهک های درآمدی بالای جمعیت داریم.

وی تصریح کرد: اگر کسانی که واقعا درآمد بالا دارند ثبت نام کنند این امکان برای دولت وجود دارد که در مرحله بعدی آنها را شناسایی و حذف کند.

وی اظهار داشت: اما ترجیح دولت این است که این کار از طریق خود مردم به صورت داوطلبانه انجام شود و مطمئن هستیم که این کار اتفاق خواهد افتاد چرا که مردم دولت را از خود می دانند و تا کنون نیز کمال همکاری را داشته اند.

وی اظهار داشت: اگر دولت توفیقی در زمینه های مختلف به دست آورده در پرتو رابطه خوب و اعتمادی است که بین دولت و مردم وجود دارد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی در پاسخ به سوالی درباره سیاست دولت برای انصراف طبقات پردرآمد از دریافت یارانه نقدی گفت: این حکم قانون بودجه سال 93 است که منتشر شده و تبصره 20 آن دولت را مکلف کرده است که از افراد متقاضی ثبت نام کنند.

وی با بیان این که در بودجه 93 نیز برای کسانی که نیازمند نیستند و برای دریافت یارانه ثبت نام می کنند، جریمه در نظر گرفته شده است، افزود: در واقع، دولت منویات مجلس را پیاده می کند.

وی در پاسخ به سوالی درباره سقف درآمد در نظر گرفته شده جهت دریافت یارانه گفت: اطلاعات دقیق و مربوط به فرم ثبت نام، اعلام خواهد شد و مسائل مربوط به ثبت نام یارانه در حوزه فعالیت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است که برنامه ریزی ها انجام می شود.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با اظهار امیدواری به اینکه سال 93 سال پربرکتی برای مردم باشد، گفت: امیدواریم بتوانیم با اصلاحاتی که در ساختار بودجه و هزینه های دولت انجام می دهیم، زمینه های رشد و رونق اقتصادی کشور را فراهم کنیم.

طیب نیا گفت: در راستای اصلاح ساختار بودجه دولت از یک طرف هزینه های جاری دولت شدیدا منقبض می شود و صرفه جویی در دستور کار دولت قرار می گیرد و از سوی دیگر هزینه های عمرانی دولت به صورت کاملا طبقه بندی شده اجرایی می شود.

وی با بیان اینکه تا آخرین ساعات سال 92 خزانه مشغول به کار بوده و پرداخت ها را انجام داده است، اضافه کرد: اگرچه سال گذشته را در شرایط بسیار نامساعد مالی شروع کردیم و بودجه دولت از عدم تعادل شدید برخوردار بود اما در نتیجه تلاش مجموعه همکاران ما در دستگاه های دولتی، سال مالی را با وضعیت بسیار مناسب به پایان رساندیم.

طیب نیا با بیان اینکه بخشی از بدهی های دولت به پیمانکاران و سایر هزینه های ضروری که پرداخت آن ها متوقف به کسب درآمد بود در روزهای پایانی سال پرداخت شد، گفت: توانستیم بودجه خوبی را تکمیل کنیم، کسری بودجه ما صفر بود و هیچ استقراضی از بانک مرکزی انجام نشد.

وی با اشاره به اینکه هزینه های جاری و ضروری دولت نیز به صورت کامل پرداخت شد، ادامه داد: هزینه های عمرانی هم در حد بی سابقه ای طی سال های اخیر یعنی به میزان 71 درصد مصوبات پرداخت شد.

سیام(3)9012*1429**1572 *1449



انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد


معاون‌اول رئیس‌جمهور خبر داد
افزایش یارانه نقدی اقشار آسیب‌پذیر جامعه/ قادر به ایجاد شوک قیمتی به حامل‌های انرژی نیستیم

معاون‌اول رئیس‌جمهور گفت: در صورت همکاری مردم و کسانی که به یارانه نقدی احتیاجی ندارند و از دریافت یارانه انصراف دهند، یارانه نقدی اقشار آسیب‌پذیر افراد جامعه افزایش می‌یابد.

13930109000084_PhotoA.jpg


  • به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان آمل، اسحاق جهانگیری پیش از ظهر امروز در حاشیه بازدید از محور هراز در جمع خبرنگاران درباره فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها اظهار داشت: فاز نخست هدفمندی یارانه‌ها دچار آسیب و اشکالاتی بود که برخی از اشکالات آن عمده است.

    وی تصریح کرد: عدم تعادل در منابع و مصارف یکی از اشکالات بوده است.

    معاون اول رئیس جمهور با اینکه قانون‌گذار تکلیف کرده بود که 50 درصد از افزایش حامل انرژی به عنوان یارانه به خانواده پرداخت شود، افزود: با این وجود بیش از صد در صد منابع پرداخت شده و رقم قابل توجهی نیز از منابع عمومی و بودجه دولتی اختصاص پیدا کرد.

    وی گفت: پس از زمانی که مرحله نخست هدفمندی یارانه‌ها اجرایی شد تا پایان سال 92 کل منابعی که از محل افزایش قیمت‌ها حاصل شد، 90 هزار میلیارد تومان بوده که در مقابل یارانه 45 هزار تومانی که بین افراد توزیع شد رقم 130 هزار میلیارد تومان بوده است.

    جهانگیری تصریح کرد: علاوه بر صد در صد پرداخت 40 هزار میلیارد تومان، از محل بودجه‌های دولتی برای اجرای قانون هدفمندی پرداخت شده که این یکی از آسیب‌های دیگر این طرح در مرحله اول بود.

    وی از دیگر اشکالات فاز نخست قانون هدفمندی یارانه را به مبالغ دریافتی از شرکت‌های وابسته نظیر وزارت نیرو و شرکت‌های آب و برق بود عنوان کرد و بیان داشت: در این شرایط حدود سه هزار میلیارد تومان از این شرکت‌ها دریافت شد و به عنوان یارانه در بین مردم توزیع شد.

    معاون اول رئیس جمهور گفت: با رشد حداقلی که باید داشته باشیم سالی پنج هزار مگابایت باید نیروگاه جدید به کشور وارد شود یعنی در یک مدت زمان باید 15 هزار نیروگاه باید در دست اجرا داشته باشیم.

    جهانگیری خاطرنشان کرد: باید در طی سه سال و هر سال پنج هزار مگابایت آن به بهره‌برداری برسد که تاکنون نیروگاه‌های که در دست اجرا است سه هزار و 800 مگابایت است.

    وی بیان داشت: در فاز دوم به دلیل شرایط اقتصادی کشور به هیچ وجه قادر به ایجاد شوک قیمتی به حامل‌های انرژی نیستیم زیرا اقتصاد کشور تحمل لازم را ندارد و اقتصادی که تورم 40 درصدی دارد و در رکود به سر می‌برد، نمی‌تواند به آن شوک قیمتی وارد کرد.

    معاون اول رئیس جمهور تاکید کرد: با این وجود همه قیمت‌ها به جز دو مورد در حد 20 تا 25 درصد افزایش دارد.

    جهانگیری اظهار داشت: در مرحله دوم هدفمندی به بخش درمان توجه ویژه‌ای داریم و جهت‌گیری بعدی ما گروه آسیب‌پذیر و نیازمند جامعه نظیر تحت حمایت بهزیستی و کمیته امداد است و سعی داریم میزان یارانه آنها را از مبلغ 45 هزار تومان بیشتر باشد.

    وی گفت: مردم کشور به دلیل مسائل داخلی و نیاز جدی بخش درمان گروه آسیب‌پذیر، توجه به رفع رکود، تولید و بخش‌های مانند آب و برق از دریافت یارانه‌ها انصراف دهند.

    معاون اول رئیس جمهور در پایان با اشاره به اینکه قانون‌گذار مکلف کرده است یارانه را به نیازمندان پرداخت کنیم، یادآور شد: از 20 فروردین آغاز ثبت‌نام مرحله دوم شروع می‌شود و امیدواریم کسانی که به تشخیص خودشان نیازمند دریافت یارانه هستند نام‌نویسی کنند.

    انتهای پیام/86012/ل

    - See more at: http://farsnews.com/newstext.php?nn=13930109000351#sthash.pLu2Alm6.dpuf
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد


مصرف انرژی در ایران، ۴ برابر متوسط جهانی
جهانگیری: تعداد یارانه‌بگیران از جمعیت کشور بیشتر است:general611:

معاون‌اول رئیس‌جمهور گفت: بر اساس آخرین آمار در بهمن سال گذشته، ۷۷ میلیون و ۳۸۴ هزار نفر در کشور یارانه دریافت کرده‌اند که این تعداد بیشتر از جمعیت ایران است.

13930109000084_PhotoA.jpg


  • به گزارش خبرگزاری فارس، اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور در جریان سفر خود به استان کرمان و بازدید از بیمارستان شهید باهنر که در اوایل سال جاری صورت گرفته، گفته است: در پایان سال 92 با وجود محدودیت‌های فراوان، به دستور رییس جمهور اعتبار مناسبی به بخش درمان کشور اختصاص یافت و مجلس شورای اسلامی نیز یک درصد به مالیات بر ارزش افزوده در سال 93 اضافه کرد و قرار شد در بخش درمان و سلامت مناطق کوچک و روستایی هزینه شود.

    معاون اول رییس جمهور با اشاره به برنامه های دولت برای ایجاد تحول در **** سلامت و درمان کشور افزود: جامعه پزشکی و پرستاری کشور، خود را برای انجام کاری بزرگ و ارائه خدماتی مطلوب به مردم در سال 93 آماده کنند.

    وی در ادامه بیمارستان شهید باهنر کرمان را یکی از کانون های اصلی درمان در کرمان توصیف کرد و افزود: باید برای توسعه این بیمارستان کاری انجام شود؛ بنابراین مسوولان استان باید با جدیت موضوع تکمیل این بیمارستان را دنبال کنند.

    معاون اول رییس جمهور همچنین با اشاره به برنامه ریزی دولت برای اجرای فاز دوم طرح هدفمندی یارانه ها، از مردم خواست با توجه به شرایط اقتصادی کشور، بطور داوطلبانه از دریافت یارانه انصراف دهند تا دولت بر اساس تکلیف قانونی خود بتواند به افراد نیازمند و متقاضی، کمک بیشتری کند.

    جهانگیری گفت: بر اساس آخرین آمار در بهمن سال گذشته، 77 میلیون و 384 هزار نفر در کشور یارانه دریافت کرده اند که این تعداد بیشتر از جمعیت ایران است و اگر جمع قابل توجهی از این آمار حذف شود، منابع حاصل از این محل می تواند برای کارهای مهم کشور ذخیره شود.

    وی اظهار کرد: معتقد هستیم که باید به طبقه نیازمند جامعه مانند افراد تحت پوشش بهزیستی، کمیته امداد و اینگونه نهادهای شناخته شده یارانه بیشتری پرداخت و امنیت غذایی آنها تامین شود.

    معاون اول رییس جمهور با اشاره به اینکه میزان مصرف انرژی در کشور ما بالاست و چهار برابر متوسط جهانی است، افزود: سالانه حدود 42 هزار میلیارد تومان پول یارانه ها بین مردم توزیع می شود که طبق قانون باید 50 درصد درآمد ناشی از افزایش قیمت حامل های انرژی بین نیازمندان توزیع شود که اکنون صد درصد این پول توزیع می شود.

    جهانگیری بیان کرد: از اواخر سال 89 همزمان با آغاز هدفمندی یارانه ها تا اسفند گذشته، 93 هزار میلیارد تومان درآمد ناشی از افزایش قیمت حامل های انرژی بوده که باید نیمی از آن بین مردم توزیع می شده در حالی که 135 هزار میلیارد تومان در این مدت بین مردم توزیع شده است.

    وی با تاکید بر اینکه گام دوم طرح هدفمندی یارانه ها باید با جدیت اجرا شود، به مشکلات بخش سلامت اشاره کرد و گفت: مردم هزینه های سنگینی را برای درمان پرداخت می کنند و درمان یکی از دغدغه ها و نگرانی‌های مردم تبدیل شده که امیدواریم در مرحله دوم طرح هدفمندی مشکلات زیادی در این بخش مرتفع شود.

    معاون اول رییس جمهور اظهار کرد: دولت یازدهم در آغاز کار خود با مشکلات و مسایل مهمی در سطح کلان و بخش های مختلف روبرو بود و برای برون رفت از این مشکلات فرصت اشتباه و خطا وجود نداشت.

    جهانگیری افزود: کار دولت با جدیت، سرعت و دقت پیش رفت و در سیاست خارجی تدبیر چاشنی تصمیم گیری ها شد و در اقتصاد کلان که با رکود روبرو بودیم اقدامات مناسبی برای انجام شد.

    معاون اول رییس جمهور خاطرنشان کرد: در هفت ماهه فعالیت دولت یازدهم در سال 92 تمرکز بر سیاست خارجی بود و با حماسه سیاسی که مردم رقم زدند رویکرد دنیا با مردم ایران تغییر کرد و فضای بین المللی قدری آرام شد و امیدواریم بتوانیم از حقوق ملت دفاع کنیم.

    گفتنی است معاون اول رییس جمهور از بخش های جراحی عمومی، اعصاب، ساختمان جدید در حال احداث و سایر بخش های بیمارستان شهید باهنر کرمان بازدید و در فضایی صمیمانه از بیماران بستری عیادت کرد.

    انتهای پیام/

    -
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد


کاهش تبعات قانون هدفمندی با توسعه فناوری‌های انرژی کارآمد
کارشناس پژوهشگاه صنعت نفت گفت: توسعه فناوری‏های انرژی کارآمد و تجدیدپذیر، تبعات منفی اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها را کاهش می‌دهد.


13920229000444_PhotoA.jpg


  • به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از شانا، کاظم کاشفی رئیس بررسی طرحهای انرژی صنایع نفت در پژوهشگاه صنعت نفت گفت: در اقتصاد مقاومتی، اثرگذاری و دوام توسعه فناوری‏های انرژی کارآمد و تجدیدپذیر از اصلاح رفتار مصرف‏ کنندگان انرژی بالاتر است و به همین دلیل باید این موضوع در تعامل و به موازات اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها مورد توجه قرار گیرد.

    کاشفی افزود: از طرفی ایجاد ساختارهای لازم و برنامه‌ریزی‏های کلان و بلندمدت با حضور ذی‏نفعان حوزه‏ های فناوری، انرژی و اقتصاد کشور در این زمینه ضروری است و از سوی دیگر، تدوین استانداردها و نظارت بر حسن اجرای برنامه‏ ها نیز از الزامات است.

    به گفته کاشفی، توسعه فناوری‏های انرژی کارآمد و تجدیدپذیر، به جز تاثیر مثبت در کاهش تبعات اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‏ های انرژی، می‏ تواند بیشترین تاثیر را در بهره‏ گیری از مزیت نسبی نفت و گاز کشور برای تبدیل به مزیت‏های رقابتی در فضای اقتصاد دانایی‏ محور، ایجاد اشتغال، افزایش تولید ناخالص داخلی GDP و توسعه پایدار ایفا کند.

    وی با یادآوری این که در اصلاح الگوی مصرف انرژی، محرک‏های مختلف اقتصادی، فرهنگی، قانونی، فناوری، نظارتی و امنیتی موثر هستند، ادامه داد: بدون استفاده و نفوذ فناوری‏ها، محرک‏های اقتصادی و غیراقتصادی، توان کاهش و بهینه‏ سازی پایدار و گسترده مصرف را ندارند.

    کاشفی در تبیین مفهوم توسعه فناوری‏های انرژی کارآمد اظهار داشت: این عبارت به مفهومی گفته می‏ شود که هدف آن توسعه و ارتقای فناوری‏هایی است که بتوانند در تجهیزات و فرآیندها، به خصوص در تجهیزات و فناوری‏هایی با مصرف بالای انرژی، راندمان انرژی را به نحوی مطلوب بالا ببرند، به شکلی که انرژی با بالاترین کارکرد و یا کارآمدی لازم استفاده شود.

    وی با بیان این که تحقق عملی اهداف چشم‏ انداز ملی با استفاده از مزیت نسبی انرژی کشور و تبدیل اقتصاد مبتنی بر منابع به اقتصاد مبتنی بر دانش و فناوری با کمک توسعه فناوری‏ها در حوزه انرژی، اشتغال‏زایی مولد و غیرکاذب در حوزه‏ های جدید و دانش‏ بنیان و کاهش قابل‏ توجه هدررفت منابع و حصول بخشی از تولید ثروت و ارزش افزوده بالاتر از مزیتهای توسعه فناوری‏های انرژی کارآمد است، خاطرنشان کرد: در مواد چهارم، ششم، هفتم و نهم قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی و تبصره ذیل ماده ١٢٩ قانون برنامه پنجم توسعه کشور، بر ارتقای فناوری‏های موجود و توسعه و بومی‏ سازی فناوری‏های نوین تاکید شده است.

    انتهای پیام/ب
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
از سوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها منتشر شد
اطلاعیه مهم ثبت‌نام و درخواست یارانه جدید+زمان نام‌نویسی یارانه
سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها در اطلاعیه‌ای از مردم خواست از ۲۰ تا آخر فروردین ۹۳ نسبت به ثبت‌نام و تقاضای دریافت یارانه مرحله دوم اقدام کنند.


13910202000601_PhotoA.jpg


  • به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها، زمان ثبت نام متقاضیان دریافت یارانه نقدی از 20 تا آخر فرودین 93 اعلام شد.

    ثبت نام از سرپرستان متقاضی نیازمند یارانه نقدی در سال 93 به طور همزمان از 20 فروردین ماه جاری در سراسر کشور و از طریق سایت رفاهی آغاز می‌شود.

    براساس برنامه اعلام شده، ثبت نام از سرپرستان متقاضی نیازمند یارانه نقدی که عدد سمت راست شماره کارت ملی آنها «صفر» است از صبح روز 20 فروردین ماه جاری، به طور همزمان در سراسر کشور و از طریق شبکه اینترنتی به نشانی www.refahi.ir و یا از طریق مراکز کمیته امداد، بهزیستی، دفاتر پستی، استانداری ها و فرمانداری‌ها انجام می‌شود.

    همچنین سرپرستان متقاضی نیازمند یارانه نقدی که عدد سمت راست شماره کارت ملی آنها «یک» است نیز باید در روز دوم ثبت نام یعنی 21 فروردین ماه جاری اقدام به نام نویسی در سایت رفاهی کنند.

    سرپرستان متقاضی نیازمند یارانه نقدی به ترتیب در روزهای بعد با عدد سمت راست شماره کارت ملی «دو» در روز 22 فروردین، عدد «سه» در روز 23 فروردین، عدد «چهار» در روز 24 فروردین، عدد «پنج» در روز 25 فروردین، عدد «شش» در روز 26 فروردین، عدد «هفت» در روز 27 فروردین، عدد «هشت» در روز 28 فروردین و در نهایت عدد «9» در روز 29 فروردین ماه جاری انجام خواهد شد.

    همچنین روزهای 30 و 31 فروردین ماه جاری به ثبت نام از سرپرستان خانوارهای متقاضی یارانه نقدی تعلق دارد که در طی 10 روز قبل به هر دلیل موفق به ثبت نام نشده‌اند.

    یادآور می شود ثبت نام از هر نقطه کشور با ورود به سایت www.refahi.ir امکانپذیر خواهد بود و افرادی که در روستاها و مناطقی زندگی می کنند که دسترسی به اینترنت ندارند نیز می توانند به دفاتر خدمات پست و پیشخوان دولت و همچنین شوراهای اسلامی محلی و فرمانداریها، بخشداریها و استانداریها و مراکز کمیته امداد امام *****(ره) و بهزیستی مراجعه کنند.

    انتهای پیام/ب
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد


با تصویب هیأت وزیران
تعرفه گاز خانگی ۲۰ درصد افزایش یافت/ گام دوم هدفمندی یارانه‌ها در گاز آغاز شد:p

با تصویب هیأت وزیران، تعرفه گاز خانگی از ابتدای فرودین ماه سال جاری، ۲۰ درصد افزایش یافت.

13921019000271_PhotoA.jpg


  • به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت هیئت وزیران به پیشنهاد وزارت نفت و به استناد ماده (1) قانون هدفمند کردن یارانه ها، تعرفه جدید گاز مصارف خانگی، عمومی و صنعتی سال 93 را تعیین کرد.

    بر اساس تصمیم هیئت وزیران، تعرفه های گاز مندرج در جدول شماره 1 پیوست تصمیم نامه شماره 214883/ت45937ن مورخ 27/9/1389 ، برای مصارف خانگی به میزان 20 درصد و برای مصارف عمومی (دولتی، کسب و خدمات) به میزان 30 درصد افزایش می یابد.

    همچنین بر اساس این مصوبه، نرخ گاز برای مصارف صنعتی (غیر از موارد مذکور در بند (د) ) از هفتصد(700) ریال به ازای هر متر مکعب یک هزار (1000) ریال افزایش و نرخ گاز برای سایر مصارف مندرج در جدول یاد شده به میزان پانزده درصد افزایش می یابد.

    همچنین نرخ گاز برای کلیه مصارف بخش های پتروشیمی و فولاد به ازای هر متر مکعب به ترتیب به میزان دو هزار و ششصد و پنجاه (2650) ریال و یک هزار و سیصد و بیست (1320) ریال تعیین می شود.

    نرخ های مذکور بدون احتساب مالیات و عوارض دریافتی توسط شرکت ملی گاز ایران به موجب قوانین می باشد.

    این مصوبه از سوی معاون اول رئیس جمهور ابلاغ شده و از 1/1/1393 لازم الاجراست.

    انتهای پیام/ب
 

gheysar.

همکار بازنشسته
تاریخ عضویت
5 فوریه 2012
نوشته‌ها
2,975
لایک‌ها
4,507
محل سکونت
Ambushed area


با تصویب هیأت وزیران
تعرفه گاز خانگی ۲۰ درصد افزایش یافت/ گام دوم هدفمندی یارانه‌ها در گاز آغاز شد:p

با تصویب هیأت وزیران، تعرفه گاز خانگی از ابتدای فرودین ماه سال جاری، ۲۰ درصد افزایش یافت.

13921019000271_PhotoA.jpg


  • به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت هیئت وزیران به پیشنهاد وزارت نفت و به استناد ماده (1) قانون هدفمند کردن یارانه ها، تعرفه جدید گاز مصارف خانگی، عمومی و صنعتی سال 93 را تعیین کرد.

    بر اساس تصمیم هیئت وزیران، تعرفه های گاز مندرج در جدول شماره 1 پیوست تصمیم نامه شماره 214883/ت45937ن مورخ 27/9/1389 ، برای مصارف خانگی به میزان 20 درصد و برای مصارف عمومی (دولتی، کسب و خدمات) به میزان 30 درصد افزایش می یابد.

    همچنین بر اساس این مصوبه، نرخ گاز برای مصارف صنعتی (غیر از موارد مذکور در بند (د) ) از هفتصد(700) ریال به ازای هر متر مکعب یک هزار (1000) ریال افزایش و نرخ گاز برای سایر مصارف مندرج در جدول یاد شده به میزان پانزده درصد افزایش می یابد.

    همچنین نرخ گاز برای کلیه مصارف بخش های پتروشیمی و فولاد به ازای هر متر مکعب به ترتیب به میزان دو هزار و ششصد و پنجاه (2650) ریال و یک هزار و سیصد و بیست (1320) ریال تعیین می شود.

    نرخ های مذکور بدون احتساب مالیات و عوارض دریافتی توسط شرکت ملی گاز ایران به موجب قوانین می باشد.

    این مصوبه از سوی معاون اول رئیس جمهور ابلاغ شده و از 1/1/1393 لازم الاجراست.

    انتهای پیام/ب
حالا صدبار صدبار پیامک بده عیدو تبریک بگو

Sent from my C5303 using Tapatalk
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
اگر انصراف بدهم یارانه‌ام کجا خرج می‌شود؟



ثبت نام برای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها به‌زودی آغاز می‌شود. دولت تدبیر و امید، امیدوار است افراد پرشماری از گرفتن یارانه انصراف دهند تا بتواند منابع آزادشده از این محل را صرف برنامه‌های توسعه کشور کند.

به گزارش ایسنا، سایت عصر ایران در مطلبی با این مقدمه نوشت: تأکید دولت این است که افرادی که واقعا نیازمند ماهانه 45500 تومان نیستند، از گرفتن آن صرف نظر کنند. البته طبق قانون هم قرار بود از همان اول تنها نیازمندان، یارانه دریافت کنند و حتی خوشه‌بندی‌هایی هم انجام شد اما خوشه‌بندی‌ها به حدی مغشوش بود که رئیس دولت وقت، آنتن زنده از تلویزیون گرفت و گفت که مردم خوشه‌بندی را فراموش کنند، به همه یارانه می‌دهیم. بدین ترتیب، فقیر و غنی، یارانه‌بگیر شدند!

نتیجه قهری این تصمیم خلق‌الساعه هم کاملا قابل پیش‌بینی بود؛ هر سال مبلغی معادل یک‌سوم کل درآمد نفتی کشور، به بخش‌های کوچک 45500 تومانی تقسیم و بین مردم پخش می‌شود.

هر چند این مبلغ، برای برخی خانواده‌ها به‌خصوص خانوارهای کم‌درآمد و پرجمعیت، مهم است اما واقعیت این است که این رقم اندک، دردی از اغلب مردم دوا نمی‌کند و بود و نبودش برای خیلی‌ها یکسان است؛ با این حال، پیش‌بینی می‌شود که بخش عمده مردم، بار دیگر متقاضی دریافت یارانه شوند ولو آنکه اساسا نیازی به آن نداشته باشند.

در رفتارشناسی مردمی که نیازمند یارانه نیستند ولی مجددا تقاضای دریافت یارانه دارند، یک نکته بسیار مهم وجود دارد که اگر دولت به آن بپردازد، احتمال اینکه تعداد منصرفین از یارانه بیشتر شود، وجود دارد و آن، تأکید ویژه - و بسیار ویژه - بر یک موضوع است: یارانه من کجا خرج می‌شود؟!

بی‌تعارف باید گفت که برخی خاصه‌خرجی‌ها و ولخرجی‌ها و سوءاستفاده‌های مالی در دولت‌ها، به‌ویژه در هشت سال گذشته، باعث شده است که میزان اعتماد مردم به عملکرد مالی دولت بسیار کاهش یابد.

دولت تدبیر و امید و مشخصا شخص رئیس‌جمهور که تا حد قابل توجهی در جهت ترمیم این «اعتماد زخمی» تلاش می‌کنند، باید صادقانه و با محکی قابل سنجش به مردم بگویند که پول تجمیع‌شده از محل انصراف از یارانه، دقیقا در چه محلی هزینه می‌شود.

پیشنهاد می‌شود که دولت، حسابی ویژه برای واریز ماهانه مبلغ تجمیع‌شده یارانه‌های انصرافی باز کند که زیر نظر رئیس‌جمهور و تحت نظارت نهادهای قانونی کشور باشد و به طور منظم، از طریق سایت این حساب، به مردم درباره نحوه هزینه‌کرد یارانه انصرافی، اطلاع‌رسانی شود.

به طور مشخص می‌توان هزینه‌های نیازمندان تحت پوشش بهزیستی، احداث راه و پل‌های روستایی، ساخت مراکز درمانی و مدارس، حفظ محیط زیست و نظایر اینها را از این محل تأمین کرد. تأکید روی این موارد از آن جهت است که در همه‌شان، ویژگی کار خیر و عام‌المنفعه وجود دارد و مردم بیشتر راغب می‌شوند که در این موارد سهیم باشند.

اگر مردمی که محتاج یارانه نیستند بدانند که پول‌های تجمیع‌شده یارانه‌شان صرف این امور و یا نظایر آن می‌شود، با رغبت بیشتری انصراف می‌دهند زیرا طبیعتاً دوست دارند پولشان صرف آبادانی کشور و رفع فقر شود، نه اینکه در اموری مانند ساخت برنامه‌های کم‌ارزش در صداو سیما صرف شود.

این، کار روحانی است که چنین اطمینانی را با ذکر صریح محل‌های هزینه‌کرد یارانه‌های انصرافی به مردم بدهد و در ادامه نیز به طور آنلاین، همه این موارد به مردم گزارش داده شود.

انتهای پیام
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد


از سوی معاون‌اول رئیس‌جمهور ابلاغ شد:cool:
افزایش ۲۰ درصدی تعرفه گاز خانگی در سال ۹۳

معاون‌اول رئیس‌جمهور مصوبه هیأت وزیران درباره افزایش ۲۰ درصدی تعرفه گاز خانگی در سال ۹۳ را ابلاغ کرد.

13921113000307_PhotoA.jpg


  • به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور مصوبه هیات وزیران درباره افزایش تعرفه‌های گاز را برای اجرا به وزارت نفت و معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور ابلاغ کرد.

    هیأت وزیران در جلسه ۳۰/۱۱/۱۳۹۲ به پیشنهاد وزارت نفت و به استناد ماده (۱) قانون هدفمند کردن یارانه‌ها ـ مصوب۱۳۸۸ـ تصویب کرد:

    الف ـ تعرفه‌های گاز مندرج در جدول شماره (۱) پیوست تصمیم‌نامه شماره ۲۱۴۸۸۳/ت۴۵۹۳۷ن مورخ ۲۷/۹/۱۳۸۹، برای مصارف خانگی به میزان بیست درصد و برای مصارف عمومی (دولتی، کسب و خدمات) به میزان سی درصد افزایش می‌یابد.

    ب ـ نرخ گاز برای مصارف صنعتی (غیر از موارد مذکور در بند (د)) از هفتصد (۷۰۰) ریال به ازای هر مترمکعب به یک هزار (۱۰۰۰) ریال افزایش می‌یابد.

    ج ـ نرخ گاز برای سایر مصارف مندرج در جدول یادشده به میزان پانزده درصد افزایش می‌یابد.

    د ـ نرخ گاز برای کلیه مصارف بخش‌های پتروشیمی و فولاد به ازای هر مترمکعب به ترتیب به میزان دو هزار و ششصد و پنجاه (۲۶۵۰) ریال و یک هزار و سیصد و بیست (۱۳۲۰) ریال تعیین می‌شود.

    هـ ـ نرخ‌های مذکور بدون احتساب مالیات و عوارض دریافتی توسط شرکت ملی گاز ایران به موجب قوانین می‌باشد.

    و ـ این تصویب‌نامه از تاریخ ۱/۱/۱۳۹۳ لازم‌الاجراء است.

    معاون اول رئیس‎جمهور ـ اسحاق جهانگیری

    انتهای پیام/ب
    uf
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
بنزین با لیتری ۱۰۰۰ تومان تک‌نرخی می‌شود :p
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس از احتمال تک نرخی شدن بنزین خبر داد و گفت: در این صورت نرخ بنزین آزاد که در حال حاضر ۷۰۰ تومان است با احتساب ۳۰ درصد حدود ۱۰۰۰ تومان تعیین می‌شود.
قرار بر این بود اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها با مشارکت و همکاری سه قوه باشد و اگر در این راستا جلسه مشورتی بین دولت و مجلس برگزار شود این جلسات بعد از تعطیلات خواهد بود.

به گزارش خانه ملت، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس از احتمال تک نرخی شدن بنزین خبر داد و گفت: در این صورت نرخ بنزین آزاد که در حال حاضر ۷۰۰ تومان است با احتساب ۳۰ درصد حدود ۱۰۰۰ تومان تعیین می‌شود.

علی محمد احمدی گفت: قرار بر این بود اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها با مشارکت و همکاری سه قوه باشد و اگر در این راستا جلسه مشورتی بین دولت و مجلس برگزار شود این جلسات بعد از تعطیلات خواهد بود.

نماینده مردم دهلران، آبدانان و دره شهر در مجلس شورای اسلامی درباره آغاز ثبت نام برای دریافت یارانه نقدی از ۲۰ فروردین‌ گفت: برنامه دولت برای پرداخت یارانه نقدی بر اساس خود اظهاری مردم روش مناسبی است؛ به دلیل اینکه دولت با تصمیم خود خانواری را از دریافت یارانه نقدی حذف نمی‌کند بلکه مردم بر اساس تمایل خود برای دریافت یا عدم دریافت یارانه نقدی تصمیم‌گیری می‌کنند.

وی افزود: اگر خانواری در نظر داشت از دریافت یارانه نقدی صرف نظر کند نسبت به تکمیل فرم ثبت نام اقدام نمی‌کند؛ از طرفی افرادی که احساس نیاز کنند برای دریافت یارانه نقدی ثبت نام می‌کنند؛ لذا پیامدهای فرم خود اظهاری نسبت به سایر روش های حذف خانوارها از دریافت یارانه نقدی کمتر است.

این نماینده مردم در مجلس نهم با اشاره به میزان افزایش قیمت بنزین نیز به خانه ملت گفت: دولت افزایش قیمت حامل‌ها را آغاز کرده به طوری که تعرفه های گاز برای مصارف خانگی به میزان ۲۰ درصد و برای مصارف عمومی (دولتی، کسب و خدمات) به میزان ۳۰ درصد افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه افزایش قیمت بنزین نیز در اختیار دولت است، تصریح کرد: در این راستا بر اساس قانون بودجه ۹۳ مجلس دولت را مکلف کرده تا حدود ۴۸ هزار میلیارد تومان از محل افزایش قیمت حامل های انرژی درآمد کسب کند که تحقق این میزان درآمد مستلزم افزایش قیمت حامل‌های انرژی است.

وی درباره زمان افزایش قیمت بنزین نیز گفت: نرخ این حامل انرژی در ماه جاری افزایش می یابد اما براساس وعده دولت شاهد شوک اقتصادی به جامعه نخواهیم بود به طوری که سقف افزایش قیمت حامل های انرژی حدود ۳۰ درصد خواهد بود.

احمدی از احتمال تک نرخی بودن بنزین خبر داد و گفت: در این صورت نرخ بنزین آزاد که در حال حاضر ۷۰۰ تومان است با احتساب ۳۰ درصد حدود ۱۰۰۰ تومان تعیین می شود.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس تاکید کرد: به احتمال بسیار زیاد میزان افزایش قیمت حامل های انرژی بیش از ۳۰ درصد نخواهد بود.
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
توضیحات سازمان هدفمندی درباره ثبت‌نام یارانه جدید
مدیر عامل سازمان هدفمندسازی یارانه ها با اعلام اینکه ثبت نام دریافت یارانه نقدی از 20 فروردین آغاز می شود ؛ تاکید کرد : دریافت یارانه نقدی در دوره جدید منوط به ثبت نام است.

اکبر ایزدی در مصاحبه اختصاصی با واحد مرکزی خبر، گفت : بر اساس قانون ، پرداخت یارانه نقدی در دوره جدید منوط به ثبت نام است و اگر هموطن عزیزی به یارانه احساس نیاز نمی کند و متقاضی نمی شود ، بداند که ثبت نام نکردن به منزله انصراف از دریافت یارانه نقدی محسوب می شود.

وی گفت : در مدت 10 روز سرپرستان خانوارهای متقاضی باید بر اساس اولین رقم سمت راست شماره کارت ملی به سامانه مراجعه و ثبت نام کنند.

ایزدی افزود : هموطنان متقاضی که اولین رقم سمت راست شماره کارت ملی آنها صفر است ، روز بیستم باید مراجعه کنند و کسانی که اولین رقم سمت راست شماره کارت ملی آنها 1است روز بیست و یکم ثبت نام می کنند و تا روز بیست و نهم با رقم 9 ثبت نام کامل می شود.

وی اضافه کرد : هموطنانی که به هر دلیل در موعد مقرر نتوانند ثبت نام کنند می توانند روز های سی ام و سی و یکم ماه جاری ثبت نام را کامل کنند.

ایزدی گفت : درگاه ثبت نام همان سامانه www.refahi.ir و روش ثبت نام نیز صرفاً اینترنتی است و مراجعه حضوری نیز ویژه هموطنانی است که به شبکه اینترنتی دسترسی ندارند و می توانند با در دست داشتن شماره ملی و کدپستی به مراکز و دفاتر کمیته امداد ، سازمان بهزیستی ، دفاتر پیشخوان دولت پلیس +10 و دفاتر فناوری اطلاعات (آی سی تی) روستایی مراجعه و در آنجا به صورت اینترنتی ثبت نام کنند که هماهنگی شده است و در کمترین زمان ثبت نام می شود.

مدیر عامل سازمان هدفمندسازی یارانه ها درباره ثبت نام نیروهای مسلح نیز گفت: نیروهای مسلح به دو گروه تقسیم می شوند که یک گروه با افراد معمولی در دوره اول ثبت نام کردند همچنان مانند مورد اول به سامانه مراجعه و ثبت نام می کنند اما گروه دوم که به لحاظ شغلی در وضع خاصی قرار دارند به یگان ها و محل کار خود مراجعه و ثبت نام می کنند.

ایزدی با اشاره به اینکه دولت برای ارتقای **** سلامت ، گسترش بیمه های اجتماعی و بهبود فضای محیط زیست کلانشهرها تلاش می کند، از مردم خواست با انصراف از دریافت یارانه ، امکانی را فراهم کنند که این یارانه در اختیار افراد نیازمند قرار گیرد.

وی ادامه داد : اطلاعات کاملی را در سازمان هدفمند سازی یارانه ها جمع آوری و به روز کرده ایم و البته دولت بنایی بر حذف افراد در مرحله اول ندارد اما امیدواریم هموطنان در ثبت نام دریافت یارانه شرکت نکنند.

ایزدی گفت : با سامانه سازمان هدفمند سازی یارانه ها که 43 بانک اطلاعاتی اکنون به صورت کامل در ان وجود دارد ، می توانیم تصمیم گیری کنیم اما در فرمی که برای این مرحله طراحی شده است 5 سقف درآمدی را مشخص کردیم که شامل سقف درآمدی ماهانه کمتر 600 هزار تومان ، 600 هزار تا یک میلیون تومان، یک میلیون تا 2 میلیون تومان ، 2 میلیون تا دو و نیم میلیون تومان و بالاتر از دو و نیم میلیون تومان که همه اینها مشخص است و لحاظ می شود.

وی افزود : التبه سطح درآمدی یکی از مولفه هایی است که می تواند در بانک اطلاعاتی ما اثرگذار باشد و مجموع کل درآمدها شامل شغل اول ، شغل دوم ، اجاره بها و سود سهام قبل از پرداخت اقساط بانک است و همه دارایی ها را حساب کردیم.

ایزدی درباره میزان تغییر قیمت کالاها و خدمات در مرحله دوم هدفمندسازی یارانه ها گفت : دولت تصمیم ندارد با شیب تندی قیمت ها را افزایش دهد.

وی با اشاره به اینکه منابع حاصل از انصراف از دریافت یارانه نقدی به سمت و سویی می رود که در زندگی مردم اثرگذار است ، افزود: در پایان سال گذشته هزار و 800 میلیارد تومان به وزارت بهداشت دادیم تا صرف ارتقای **** بهداشت شود و امسال هم 750 میلیارد تومان به سازمان سلامت ایران دادیم تا افرادی که پوشش بیمه ای ندارند ، زیرپوشش بیمه قرار گیرند.

ایزدی اضافه کرد: به مردم اطمینان داریم و حتماً اطلاعات درست را درج می کنند اما بانک های اطلاعاتی ما کامل است و اگر نیاز باشد می توانیم راستی آزمایی کنیم ، زیرا قانون به ما اجازه داده است و برای کسانی که اطلاعات نادرست بدهند تا 3 برابر یارانه دریافتی ؛ جریمه پیش بینی کرده است.
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
از سوی جهانگیری
آیین نامه تبصره هدفمندی یارانه ها ابلاغ شد
هیات وزیران در دومین جلسه خود در تاریخ دهم فروردین آیین‌نامه اجرایی تبصره (۲۱) قانون بودجه سال ۱۳۹۳ کل کشور را بررسی و تصویب کرد.


13920808000122_PhotoA.jpg


  • به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، هیات وزیران در دومین جلسه خود در تاریخ دهم فروردین آیین‌نامه اجرایی تبصره (21) قانون بودجه سال 1393 کل کشور را بررسی و تصویب کرد.

    بر اساس مفاد این مصوبه منابع و مصارف حاصل از افزایش قیمت حامل‌های انرژی تعیین شده است. بر این اساس منابع پیش‌بینی شده در این مصوبه از محل واریزی شرکتهای پالایش نفت و در ازای تحویل هر بشکه نفت خام و میعانات گازی، شرکت ملی گاز ایران به ازای هر متر مکعب گاز فروخته شده در داخل کشور و وزارت نیرو به ازای هر کیلو وات ساعت برق مصرفی کلیه مشترکین برق صادراتی و یارانه نان، برق و سایر کالاها تامین می‌شود.

    پرداخت یارانه نقدی و غیر نقدی، کمک به بخش سلامت، کاهش هزینه‌های پرداختی بیماران در پرداخت هزینه‌های تشخیصی و درمانی بستری، کمک به بهبود بخش تولید، حمل و نقل عمومی و بهینه‌سازی مصرف انرژی در واحدهای تولیدی به عنوان مصارف مورد نظر از محل منابع مزبور تعیین شد.

    همچنین در این مصوبه چگونگی اجرای مرحله بعدی طرح هدفمندی یارانه‌ها و ساز و کار ثبت نام از متقاضیان و نیز شرایط انصراف از دریافت یارانه‌ها تعیین شد.

    متن کامل این مصوبه به شرح ذیل است:

    بسمه‌تعالی

    «با صلوات بر محمد و آل محمد»

    وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی- وزارت امور اقتصادی و دارایی- وزارت نفت-

    وزارت نیرو- وزارت صنعت، معدن و تجارت- وزارت کشور- وزارت راه و شهرسازی

    وزارت جهاد کشاورزی- وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

    معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور

    هیئت وزیران در جلسه مورخ 1393.1.10 به پیشنهاد مشترک معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور و وزارتخانه‌های امور اقتصادی و دارایی، نفت، نیرو و صنعت، معدن و تجارت و به استناد تبصره (21) قانون بودجه سال 1393 کل کشور، آیین‌نامه اجرایی تبصره یاد شده را به شرح زیر تصویب کرد.

    آیین‌نامه اجرایی تبصره (21) قانون بودجه سال 1393 کل کشور

    ماده 1- اصطلاحات مندرج در این آیین‌نامه در معانی مشروح زیر به کار می‌رود:

    الف- خانوارهای تحت حمایت: خانوارهای تحت پوشش نهادهای حمایتی(کمیته امداد امام *****(ره) و سازمان بهزیستی کشور) و خانوارهایی که به تشخیص نهادهای حمایتی و تایید وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قادر به تامین حداقل نیازهای اساسی زندگی نباشند.

    ب- کاربرگ(فرم) ثبت‌نام: کاربرگ(فرم) درخواست سرپرست خانوارهای نیازمند و متقاضی دریافت یارانه

    ج- ستاد: ستاد هدفمندسازی یارانه‌ها

    د- سازمان: سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها

    ه- معاونت: معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور

    ماده 2- در سال 1393 منابع حاصل از افزایش قیمت‌های موضوع مواد(1) و (3) قانون هدفمندسازی یارانه‌ها به شرح مصوبات هیئت وزیران، در قالب سازوکارها و الزامات به ترتیب ذیل وصول و به خزانه‌داری کل کشور واریز می‌شود:

    الف- شرکت‌های پالایش نفت موظفند تا بیستم هر ماه درآمد یک ماه قبل را به ازای تحویل هر بشکه نفت خام و میعانات گازی برابر ارقامی که بر اساس جزء(3) بند (الف) تبصره (2) قانون بودجه سال 1393 کل کشور تعیین می‌شود، از طریق شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی به حساب یا حساب‌های جداگانه‌ای که نزد خزانه‌داری کل کشور به همین منظور افتتاح می‌شود، واریز نمایند.

    ب- شرکت ملی گاز ایران مکلف است به ازای هر مترمکعب گاز فروخته شده در داخل کشور (بدون احتساب گاز مصرفی نیروگاه‌ها) معادل (977) ریال را به حسابی که توسط خزانه افتتاح می‌شود، واریز نماید.

    ج- وزارت نیرو موظف است از طریق شرکت‌های ذی ربط به ازای هر کیلووات ساعت برق مصرفی کلیه مشترکین و برق صادراتی مبلغ (164) ریال به حسابی که توسط خزانه افتتاح می‌شود، واریز نماید.

    تبصره- معادل (62) ریال در ازای فروش هر کیلووات ساعت برق مصرفی کلیه مشترکین و برق صادراتی واریزی به خزانه برای حمایت از واحدهای تولید برق و آب در اختیار وزارت نیرو قرار می‌گیرد.

    د- مبلغ (112000) میلیارد ریال از محل یارانه نان، برق و سایر کالاها و خدمات مندرج در قانون بودجه سال 1393 کل کشور به این منظور اختصاص می‌یابد.

    ماده 3- کل منابع حاصل از اجرای مفاد ماده(2) به شرح ذیل هزینه می‌گردد:

    الف- پرداخت یارانه نقدی و غیر نقدی به سرپرستان خانوارهای نیازمند متقاضی دریافت یارانه به ترتیب زیر خواهد بود:

    1- سرپرستان خانوارهای نیازمند متقاضی دریافت یارانه نقدی صرفا با قبول شرایط مندرج در کاربرگ(فرم) تقاضای یارانه نقدی ، می توانند نسبت به تکمیل کاربرگ (فرم)در سامانه‌ای که توسط سازمان طراحی و ایجاد می‌گردد، اقدام نمایند.

    تبصره- عدم ثبت نام در سامانه مذکور به معنای اعلام انصراف از دریافت یارانه نقدی خواهد بود.

    2- سازمان بر اساس کلیه اطلاعات موجود نسبت به بررسی واجد شرایط بودن متقاضیان اقدام و افراد غیرمشمول را در مقاطع مختلف زمانی تعیین و ضمن اعلام رسمی اطلاعات اقتصادی به سرپرست خانوار نسبت به حذف آنها از دریافت یارانه نقدی اقدام می‌نماید.

    تبصره- دستورالعمل این بند با پیشنهاد سازمان به تصویب ستاد می‌رسد.

    3- مطابق بند(و) تبصره (21) قانون بودجه سال 1393 کل کشور ارائه هر گونه اطلاعات اقتصادی نادرست از سوی متقاضیان به تشخیص سازمان، موجب استرداد وجوه یارانه دریافتی و جریمه نقدی سه برابر میزان دریافتی خواهد شد.

    تبصره- ساز و کار دریافت جریمه موضوع این بند به موجب دستورالعملی خواهد بود که با پیشنها سازمان به تصویب ستاد خواهد رسید.

    4- جلسات ستاد استانی هدفمندی یارانه‌ها مطابق دستورالعمل ابلاغی شماره 628 مورخ 1393.1.10 معاونت اجرایی رییس‌جمهور به ریاست استاندار و در شهرستان‌ها با ریاست فرماندار به صورت منظم تشکیل و گزارش‌های اقدامات انجام شده هر هفته توسط استانداران به دبیرخانه استاد ارسال می‌شود.

    5- سرپرستان خانوار معترض به حذف نام خود، می‌توانند به صورت غیرحضوری و منحصراً از طریق پایگاه اینترنتی اعلام شده، ظرف یک ماه شکایت خود را به کمیسیون ماده (10) قانون هدفمند کردن یارانه‌ها، موضوع تصمیم نامه شماره 44697.39640 مورخ 1389.3.29 اعلام کنند و این کمیسیون نیز نظر قطعی را ظرف پانزده روز به متقاضی و سازمان اعلام می‌نماید.

    6- منابع بودجه‌ای لازم برای شناسایی گروههای مشمول یارانه‌ها، اطلاع‌رسانی و تجهیز پایگاه(سایت) سازمان از منابع حاصل از اجرای تبصره (21) قانون بودجه سال 1393 کل کشور توسط سازمان تامین خواهد شد.

    7- کلیه دستگاه های اجرایی و نهادهای که از بودجه عمومی کشور استفاده می نمایند موظفند اطلاعات مورد درخواست سازمان برای هرگونه اقدام قانونی موضوع تبصره (21) قانون بودجه سال 1393 کل کشور را در اختیار سازمان قرار دهند.

    8- کلیه بانکها و موسسات اعتباری، مکلفند بر اساس دستورالعملی که از سوی شورای پول و اعتبار ابلاغ می‌شود، اطلاعات مندرج در کاربرگ(فرم) ثبت‌نام را در ارزیابی توانایی مالی و رتبه سنجی اقتصادی افراد برای پرداخت وام یا سایر تسهیلات لحاظ نمایند.

    تبصره- سایر نهادهای اقتصادی کشور نظیر اتاق های بازرگانی، صایع، معادن و کشاورزی جمهوری اسلامی ایران و اتاق‌های اصناف و اتحادیه‌ها و کانون‌های صنفی نیز می‌توانند اطلاعات مندرج در کاربرگ‌های(فرم‌های) ثبت‌نام را مبنای ارایه هرگونه خدمات یا تسهیلات به متقاضیان قرار دهند.

    9- وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی موظف است با همکاری سازمان، برنامه ریزی لازم را برای پرداخت یارانه‌ها به منظور تامین امنیت غذایی خانوارهای تحت حمایت را به گونه‌ای انجام دهد که کلیه خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد امام *****(ره) و سازمان بهزیستی کشور ضمن برخورداری از یارانه غیرنقدی، به مرور و با دریافت اطلاعات بیشتر نسبت به پوشش دادن سایر خانوارهای نیازمند بر اساس دستورالعمل مصوب ستاد و از طریق کمیته امداد امام *****(ر) و یا سازمان بهزیستی کشور اقدام نماید.

    تبصره- یارانه شیر مدارس از محل منابع موضوع این بند قابل تامین می‌باشد.

    ب- کمک به بخش سلامت موضوع جزء(2) بند(ب) تبصره (21) به شرح زیر صورت می‌گیرد:

    1- وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی موظف است از طریق سازمان بیمه سلامت ایران نسبت به بیمه نمودن افراد فاقد بیمه پایه سلامت اقدام نماید.

    2- وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از طریق سازمان بیمه سلامت ایران نسبت به پوشش هزینه‌های پرداختی بیمار در پرداخت هزینه‌های تشخیصی و درمانی بستری در تمامی مراکز درمانی تحت پوشش آن وزارتخانه برای تمامی بیمه‌شدگان بیمه‌های پایه در مراکز فوق بر اساس تعرفه‌های بخش دولتی مصوب هیئت وزیران اقدام نماید.

    تبصره- پرداخت هزینه‌های سایر مراکز درمانی بر اساس توافق بین وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و آن مراکز خواهد بود.

    3- سهم پرداختی بیمار موضوع جزء(2) بابت خدمات بستری معادل (10) درصد و برای روستاییان معادل(5) درصد کل هزینه‌ها خواهد بود.

    4- نحوه اجرای بندهای فوق بر اساس دستورالعملی خواهد بود که حداکثر ظرف (10) روز به تصویب ستاد خواهد رسید.

    5- کلیه ا عتبارات موضوع بند (ب) بر اساس شرح فعالیت مندرج در موافقت‌نامه‌های مبادله شده با معاونت توسط دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط هزینه می‌گردد.

    ماده 4- ساز و کار اجرایی و منابع لازم برای کمک به بخش تولید، بهبود حمل و نقل عمومی و بهینه‌سازی مصرف انرژی در واحدهای تولیدی، موضوع جزء(1) بند(ب) تبصره(21) قانون بودجه سال 1393 کل کشور به تفکیک هر بخش به پیشنهاد معاونت و با همکاری وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت، کشور، نفت، راه و شهرسازی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و سازمان و ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور به تصویب ستاد خواهد رسید.

    ماده 5- نحوه ثبت‌نام و تشخیص نیازمندی متقاضیان دریافت یارانه نقدی بر اساس دستورالعملی خواهد بود که با پیشنهاد سازمان به تصویب ستاد می‌رسد.

    ماده 6- ساز و کار انصراف از یارانه نقدی بر اساس دستورالعملی خواهد بود که با پیشنهاد سازمان به تصویب ستاد می‌رسد.

    ماده 7- دستورالعمل‌های موضوع این آیین‌نامه با پیشنهاد کارگروه‌های تخصصی ستاد و تایید معاونت حداکثر تا پایان فروردین ماه در ستاد تصویب و ابلاغ خواهد شد.

    اسحاق جهانگیری

    معاون اول رییس‌جمهور

    انتهای پیام/

    f
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد

بسته خبری فاز دوم هدفمندسازی یارانه‌ها در تعطیلات نوروزی/۱
از اعلام نرخ جدید ۵ حامل انرژی تا سکوت درباره قیمت بنزین+جدول افزایش قیمت‌ها
فاز دوم هدفمندسازی یارانه‌ها از روزهای ابتدایی سال جاری کلید خورد. در این ارتباط وزیر اقتصاد نکات مهمی را در جمع خبرنگاران مطرح کرد و پس از آن با اطلاعیه سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها فرایند پالایش لیست یارانه‌بگیران آغاز شد.

13920122000232_PhotoA.jpg


  • به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، پس از تصویب تبصره الحاقی فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها که در قالب لایحه بودجه از سوی دولت تقدیم مجلس شده بود، دولت در سال جدید اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها را کلید زد.

    علی طیب‌نیا وزیر اقتصاد پس از پایان نخستین جلسه هیات دولت در سال 93 در پاسخ به سئوالی در رابطه افزایش میزان درآمد دولت از محل افزایش حامل های انرژی گفت: قانون بودجه به دولت اجازه می دهد تا حدود 20 هزار میلیارد تومان درآمد اضافی از محل افزایش قیمت حامل های انرژی به دست آورد، اما با توجه به شرایط کشور یعنی تورم رکودی که سالهای گذشته با آن مواجه بودیم، دولت تصمیم دارد قیمت حامل های انرژی را با شیب ملایم افزایش دهد.

    وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره حذف دهک های پردرآمد از دریافت یارانه اظهار داشت: اطلاعاتی که دولت در اختیار دارد در مورد درآمدهای طبقات پردرآمد است و بحمدالله اکنون در شرایطی هستیم که اطلاعات نسبتا قابل قبولی در خصوص دهک های درآمدی بالای جمعیت داریم. اگر کسانی که واقعا درآمد بالا دارند ثبت نام کنند این امکان برای دولت وجود دارد که در مرحله بعدی آنها را شناسایی و حذف کند.



    *اطلاعیه سازمان هدفمندی یارانه‌ها درباره ثبت‌نام دریافت یارانه



    در این راستا سازمان هدفمندی یارانه‌ها نیز با انتشار اطلاعیه مهمی در روز دهم فروردین ماه اعلام کرد ثبت نام از سرپرستان متقاضی و نیازمند یارانه نقدی در سال 93 به طور همزمان از 20 فروردین ماه جاری در سراسر کشور و از طریق سایت رفاهی آغاز می‌شود.

    بر اساس این اطلاعیه ثبت نام از سرپرستان متقاضی نیازمند یارانه نقدی که عدد سمت راست شماره کارت ملی آنها «صفر» است از صبح روز 20 فروردین ماه جاری، به طور همزمان در سراسر کشور و از طریق شبکه اینترنتی به نشانی www.refahi.ir و یا از طریق مراکز کمیته امداد، بهزیستی، دفاتر پستی، استانداری ها و فرمانداری‌ها و دفاتر پستی و فناوری اطلاعات روستایی انجام می‌شود.

    همچنین سرپرستان متقاضی نیازمند یارانه نقدی که عدد سمت راست شماره کارت ملی آنها «یک» است نیز باید در روز دوم ثبت نام یعنی 21 فروردین ماه جاری اقدام به نام نویسی در سایت رفاهی کنند.

    سرپرستان متقاضی نیازمند یارانه نقدی به ترتیب در روزهای بعد با عدد سمت راست شماره کارت ملی «دو» در روز 22 فروردین، عدد «سه» در روز 23 فروردین، عدد «چهار» در روز 24 فروردین، عدد «پنج» در روز 25 فروردین، عدد «شش» در روز 26 فروردین، عدد «هفت» در روز 27 فروردین، عدد «هشت» در روز 28 فروردین و در نهایت عدد «9» در روز 29 فروردین ماه جاری انجام خواهد شد.

    همچنین روزهای 30 و 31 فروردین ماه جاری به ثبت نام از سرپرستان خانوارهای متقاضی یارانه نقدی تعلق دارد که در طی 10 روز قبل به هر دلیل موفق به ثبت نام نشده‌اند.



    *میزان افزایش قیمت 5 حامل انرژی در سال 93



    پس از انتشار این اطلاعیه، هیئت دولت در اطلاعیه‌های جداگانه‌ای ژ میزان افزایش قیمت تعدادی از حامل‌های انرژی از جمله برق، گاز، نفت سفید، نفت کوره و گاز مایع LPG را اعلام کرد.

    با این حال دولت هنوز میزان افزایش قیمت دو فرآورده مهم بنزین و گازوئیل را اعلام نکرده است و کارشناسان معتقدند دولت تا زمان اعمال افزایش قیمت این دو حامل مهم یعنی ابتدای اردیبهشت 93 قیمت جدید این حامل‌ها را اعلام نخواهد کرد.

    اخباری از درون دولت حاکی است قیمت 700 تومان برای بنزین سهمیه‌ای و 1200 تومان برای بنزین آزاد تقریبا در دولت نهایی شده اما رئیس‌جمهور تاکید شدیدی روی رسانه ای نشدن این قیمت‌ها داشته است.

    ذکر این نکته بی وجه نیست که درآمدهای ناشی از افزایش قیمت برق به حساب هدفمندی یارانه ها نخواهد رفت و در خود صنعت برق هزینه خواهد شد.

    درصد افزایش قیمت حامل‌هایی مانند برق و گاز که در مصارف خانگی به صورت پلکانی محاسبه می‌شود روی همه پله‌های مصرف به طور جداگانه اعمال می‌شود.

    در عین حال با این میزان افزایش قیمت و با توجه به اظهارات وزیر اقتصاد بسیار بعید به نظر می‌رسد که درآمدهای پیش بینی شده در تبصره 21 لایحه بودجه برای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها محقق شود و طبعا منابع چندانی برای افزایش میزان یارانه نقدی فراهم نخواهد شد.



    حامل انرژی درصد افزایش قیمت یا قیمت جدید
    برق 25 درصد
    گاز خانگی 20 درصد
    گاز مصارف عمومی(دولتی، کسب، خدمات) 30 درصد
    گاز مصارف صنعتی افزایش قیمت از 700 به 1000 ریال
    گاز پتروشیمی(سوخت و خوراک) 2650 ریال در هر متر مکعب
    گاز مصرفی صنایع فولاد 1320 ریال در هر متر مکعب
    نفت سفید با کالابرگ 1500 ریال در هر لیتر
    نفت کوره حرارتی 2500 ریال در هر لیتر
    گاز مایع LPG در سیلندرهای 11 کیلویی 2100 ریال در هر کیلو
    گاز مایع LPG در مخازن بالک(مصارف غیر خانگی) 6500 ریال در هر کیلو
    * ابهام در قیمت جدید بنزین



    با این وجود تا کنون هیچ اظهارنظر رسمی درباره قیمت بنزین و گازوئیل به عنوان پرمصرف‌ترین حامل‌های انرژی مطرح نشده است؛ اتفاقی که می‌تواند بیشترین شوک را به انتظارات تورمی در جامعه وارد سازد. اما در دو هفته گذشته مسئولان ارشد اقتصادی دولت سعی کرده‌اند با تأکید بر ملایم بودن شیب افزایش قیمت‌ها بسترهای مناسب برای این مسئله را فراهم کنند.

    پس از آنکه علی طیب‌نیا وزیر اقتصاد پس از جلسه هیئت دولت بر این نکته تأکید کرد که قیمت‌ها با شیبی ملایم افزایش خواهد یافت، شاپور محمدی معاون وی، به فارس گفت: اصلاح قیمت‌ها با شیب ملایم و اصلاح الگوی مصرف نیز به صورت تدریجی خواهد بود.

    وی تصریح کرد: هدفمندی یارانه‌ها تورم‌زایی کمی را پس از اصلاح تدریجی قیمت‌ها به دنبال دارد و اثرات منفی اجرای این طرح با توجه به سیاست‌ها حداقل خواهد بود.

    همچنین علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در گفتگو با شبکه خبر با بیان اینکه شیب افزایش قیمت بنزین در فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها که امسال اجرا می‌شود بسیار آرام خواهد بود، از مردم درخواست کرد آنهایی که نیاز به یارانه ندارند، انصراف دهند.



    انتهای پیام/

    f
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
استاد دانشگاه علامه طباطبایی:
یارانه ناشی از هدفمندی بایدبه گروههای هدف پرداخت شود
تهران - ایرنا - یک استاد دانشگاه علامه طباطبایی پرداخت یارانه ناشی از هدفمندسازی به گروههای هدف را خواستار شد و پیشنهاد کرد دولت در فاز دوم اجرای این طرح، یارانه را به صورت مستقیم به گروه های نیازمند و محروم پرداخت کند.

81107283-5600893.jpg

فرشاد مومنی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار بخش اقتصادی ایرنا، افزود: در اصول علم اقتصاد بخصوص در بخش پرداخت یارانه، اهداف مشخص و متنوعی مورد توجه قرار گرفته که کلی ترین منظور از هدفمندی یارانه این است که یارانه ها باید به صورت مستقیم در اختیار گروه های هدف قرار گیرد به طوری که نباید یارانه ها به غیر از این گروه پرداخت شود.

وی این روش را یکی از تعاریف اصولی هدفمندی یارانه ها عنوان کرد و اظهار داشت: چیزی که در ایران اتفاق افتاده از چند زاویه با این مفهوم مغایرت بنیادی دارد.

این کارشناس مسائل اقتصادی در تشریح زاویه اول تصریح کرد: اصطلاح پرداخت یارانه هدفمندی زمانی مطرح شد که پایگاه های اطلاعاتی اقتصادی کشور اساساً امکان شناساندن گروه های هدف را به سیاستگذاران نداشت، بنابراین هدفمندی یارانه در ایران یک اسم بی معنا بود؛ یعنی جز ادعای تو خالی چیزی در برنداشت.

وی ادامه داد: به همین خاطر هم کار به جایی رسید که نمایندگان مجلس در یک دوره زمانی کمتر از شش ماه از آغاز این سیاست، اعتراض می کردند که چرا حتی ایرانیان مقیم خارج هم مشمول دریافت یارانه نقدی شدند، یعنی سیاستی که یک نوع افراط در بی هدفی را دنبال می کرد، در قالب یک طنز تلخ عنوان هدفمندی را برای خود انتخاب کرد.

مومنی در تعریف زاویه دوم این طرح افزود: نکته مهم در اجرای طرح هدفمندی یارانه ها بعد از تذکرات پی در پی و مشفقانه کارشناسان به دولت قبلی که مدعی هدفمندکردن یارانه ها بود، این است که متوجه شدند شناخت گروه های هدف، یک ادعای واهی و بی پایه است.

به گفته وی دولت دهم به عنوان یک کار نمایشی در آن زمان 630 میلیارد ریال به مرکز آمار ایران پرداخت کرد تا برای شناخت گروه های هدف اقدام کند و روشی که آنها در این کار برگزیدند، روش خوداظهاری بود، یعنی قرار شد که پرسش گران مرکز آمار مستقیما به خانوارها مراجعه و از آنها درباره نیاز یا عدم نیاز به دریافت یارانه نقدی سوال کنند.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: این در حالی است که کارشناسان اقتصادی به دولت دهم هشدار می دادند این روش حتی در کشورهای پیشرفته صنعتی که از یک **** آمار و اطلاعات بهنگام و بسیار بالا از لحاظ شفافیت در فرآیند تصمیم گیری و تخصیص منابع برخوردار هستند، با شکست مواجه شده ، چه رسد به اقتصاد ایران که یک اقتصاد رانتی است.

مومنی با بیان این که این فضای رانتی اساساً در شرایط عدم شفافیت بقای خود را تضمین می کند، تصریح کرد: نکته بعدی در ایران به واسطه ضعف بنیادی **** مالیاتی کشور از سال 1338 تاکنون است که حساب های ملی با آن اندازه گیری می شود به طوری که ما تاکنون نتوانسته ایم از طریق روش درآمدها، حساب ملی خود را اندازه گیری کنیم.

وی ادامه داد: این امر حاکی از آن است که در اقتصاد رانتی و توسعه نیافته ایران، روش خوداظهاری به طریق اولی از پیش محکوم به شکست بود، اثر عملی این سیاست های نمایشی و فاقد منطق کارشناسی این بود که به اسم هدفمندی کاری کردند که دولت وقت ادعا می کرد تقریباً به تمام جمعیت ایران یارانه نقدی پرداخت می کند و به افراطی ترین رویه های پرداخت غیرهدفمند یارانه به عنوان هدفمندی یاد می کرد.

استاد دانشگاه علامه طباطبایی درباره فاز دوم هدفمندی یارانه ها نیز گفت: یکی از بزرگترین خطاهای دولت جدید این است که درست مانند دولت قبلی به شکل احساسی و هیجانی و بدون اتکا به مطالعات کارشناسی دقیق و روشن درباره آثار و پیامدهای فاز اول، در صدد آغاز مرحله دوم این طرح است.

مومنی افزود: دولت یازدهم باید در اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها دقت بیشتری کرده و نارسایی های دولت قبلی در بخش اجرا را به صورت صمیمانه و خاضعانه مدنظر قرار دهد به طوری که نتایج سیاست های هیجانی، علم گریزانه، قانون گریزانه و برنامه گریزانه را یک بار دیگر مرور کند.

این کارشناس مسائل اقتصادی اضافه کرد: نکته جالب در رفتار دولت دهم این بود که تا آخرین لحظه از اقدامات اجرایی خود، حتی بخش زیادی از بدنه اجرایی دولت را هم از آنچه قرار است اجرا شود، ناآگاه و غیرمطلع نگه داشته بود، یعنی دقیقا در کادر ملاحظات یک اقتصاد رانتی، بدون شفافیت و جلب مشارکت حتی بدنه کارشناسی خود دولت، اقدام به انجام چنین کاری کرده بود.

وی گفت: معتقدم اگر خدای ناکرده دولت جدید به هر دلیل از تهیه یک گزارش کارشناسی جامع که به صورت شفاف نشان دهد، دولت قبلی درباره شوک درمانی چه ادعاهایی می کرد، چه تصوراتی داشت و عملاً چه اتفاقاتی افتاد، اگر در چنین شرایط غیرشفافی فاز دوم را شروع کند، بدون تردید پا در همان مسیری خواهد گذاشت که دولت قبلی گذاشته است.

وی اضافه کرد: اگر به هر دلیل دولت یازدهم از انجام چنین کاری خودداری کرد، این مهم ترین مسؤلیت رسانه های همگانی است که بیایند این خلاء معرفتی را پر کنند.

وی معتقد است: اگر یک گزارش شفاف درباره ابعاد فجایع انسانی، اجتماعی و زیست محیطی فاز اول شوک درمانی به مقامات درجه اول کشور ارایه شود و آنها در کنار مطالب تبلیغی و شعاری دولت قبلی به صورت **** مند در معرض واقعیت هزینه هایی که امروز و فردای ایران و خانوارها و بنگاه ها تولیدی و خود دولت در این زمینه پرداخت کردند، قرار دارند، محال است که اجازه تکرار آزمون قبلی که خطا بودن آن محرز شده را دوباره بدهند.

مومنی تاکید کرد دولت باید در برابر این رویه غیرشفاف که کسانی در درون خود دولت قصد دارند عقاید خود را به دولت، ملت ایران و **** تصمیم گیری تحمیل کنند، ایستادگی کند و از طریق شفاف کردن این مسأله راهی برای خروج عالمانه از این تله فاسدکننده و ناکارآمد کننده اقتصاد و جامعه ایران پیدا کند، تا تصویری از هزینه هایی که **** ملی براثر آن خطای راهبردی یعنی شوک درمانی پرداخته، وجود داشته باشد.

استاد دانشگاه علامه طباطبایی، افزود: دقت کنیم که به گواه اسناد موجود و فقط براثر اجرای این سیاست مخرب و گره خوردن این سیاست مخرب با یک سیاست مخرب دیگر به نام جهش نرخ ارز چه بر سر کشور آمده است. بنابه گزارش اخیر وزیر بهداشت و درمان هم اکنون سالانه 7 درصد از جمعیت ایران فقط از ناحیه هزینه های درمان در زیرخط فقر قرار دارند.

وی ادامه داد: زمانی اهمیت مطالعات صورت گرفته و منتشر شده وزیر وقت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی در سال 1388 مشخص می شود که تا قبل از شوک درمانی نسبت خط فقر در ایران حدود یک درصد بوده است. یعنی براثر شوک نرخ ارز و قیمت حامل های انرژی سهم آن بخش از جمعیت که فقط از ناحیه هزینه های درمان در زیر خط فقر قرار می گیرند، هفت برابر شده است.

مومنی در همین ارتباط افزود: وزیر بهداشت و درمان در مصاحبه ای اعلام کرد که این نسبت برای شهروندان تهرانی، بیش از 14 درصد است به طوری که تنها یکی از بستگان هر نفر ممکن است متحمل هزینه های سنگین درمان شوند تا بتواند درک کند که از این بخش، **** ملی با چه فاجعه انسانی بزرگی روبه رو شده است.

استاد دانشگاه علامه طباطبایی اظهار داشت: از منظر اجتماعی نیز بلافاصله پس از شوک درمانی با پدیده هایی در ابعاد بی سابقه یا کم سابقه از نظر ناهنجاری اجتماعی روبه رو شده ایم که نمونه های آن را برای اولین بار در تاریخ پس از انقلاب اسلامی مشاهده می کنیم که کیف قاپی و سرقت های جزیی از آن جمله است.

این کارشناس مسائل اقتصادی به گسترش سرقت گاز پس از افزایش قیمت گاز طبیعی اشاره کرد و گفت: با وجود آنکه قیمت گاز در بین حامل های انرژی بالاترین افزایش را داشت، مسئولان شرکت گاز اظهار داشته اند در حالی که قیمت گاز پس از شوک درمانی حدود 11 درصد افزایش داشته اما درآمد آن نسبت به دوره قبل از شوک درمانی کاهش پیدا کرده است.

مومنی ادامه داد: این به معنای گسترش استفاده غیرقانونی از گاز بوده به طوری که مسئولان شرکت گاز برای یافتن دزدان گاز جایزه تعیین کرده اند.

وی افزود: مطالعاتی در ایران وجود دارد که همواره پس از اجرای سیاست های تورم زا و بیکاری آفرین به صورت **** وار جرم و جنایت، سرقت، بزهکاری اطفال، طلاق، صدور چک بلامحل، رشوه و غیره افزایش می یابد و این برای جامعه ما یک ناهنجاری تاسف بار اجتماعی محسوب می شود.

این استاد دانشگاه درباره تبعات نامطلوب زیست محیطی اجرای هدفمندی یارانه ها هم، گفت: با وجود هشدارهایی که قبل از شوک درمانی داده شد کمتر کسی به این مسأله توجه کرد، در حالی که ما در مباحث و تذکرات خود تلاش کردیم تجارب تاریخی در این بخش را نیز مدنظر قرار دهیم.

مومنی اظهار داشت: تجربه های تاریخی نشان می دهد در سال های اولیه دهه 1970میلادی که دنیا با جهش اول قیمت نفت در بازارهای جهانی روبه رو شد، در یک فاصله کمتر از 5 سال، سازمان های بین المللی وابسته به **** ملل متحد، با بحران های زیست محیطی گسترده و بی سابقه در کشورهای در حال توسعه مواجه شدند. این در حالی است که هنگام ریشه یابی دلایل این امر متوجه شدند در آن زمان بالغ بر 70 درصد جمعیت کشورهای در حال توسعه در مناطق روستایی زندگی می کرده اند، زیرا روستاها جلوه گاه بدترین مظاهر فقر و نابرابری در یک کشور در حال توسعه هستند.

این کارشناس مسائل اقتصادی گفت: روستاییان با افزایش قیمت نفت و دیگر سوخت های فسیلی قادر به تامین مالی هزینه های آن نبودند لذا واکنش آنها بازگشت به سنت آبا و اجدادی خود بود، یعنی هیزم و بوته را جایگزین سوخت های فسیلی کردند که این امر هم به معنای افزایش جنگل زدایی و مصرف بوته به معنای افزایش بیابان زایی و کویرزایی بود.

استاد دانشگاه علامه طباطبایی با بیان این که این تجربه بیش از 40 سال پیش در دنیا به ثبت رسیده است ، افزود: ما باید قبل از آغاز شوک درمانی از این تجارب استفاده می کردیم و هشدار می دادیم اما متاسفانه کسی به این موارد توجه نکرد.

وی در همین ارتباط گفت: رییس سازمان جنگل ها و مراتع و آبخیزداری کشور بتازگی اذعان داشته که از دی ماه 1389 تا مهر ماه امسال استفاده از هیزم به عنوان منبع سوخت در ایران 60 درصد افزایش پیدا کرده به طوری که استفاده از بوته حدود صد درصد رشد یافته است یعنی تجربه ای که 40 سال پیش رخ داده بود و بخشی از کشورهای در حال توسعه را تا آستانه فاجعه های زیست محیطی پیش برده بود، عینا در تجربه اخیر شوک درمانی ایران هم تکرار شده است.

مومنی اضافه کرد: اگر دولت دستگاه های کارشناسی و نهادهای تحقیقاتی خود را بسیج کند و یک تصویر سیستمی و جامع الاطراف از این زاویه ارایه دهد معلوم خواهد شد در کنار فجایع سه گانه انسانی، زیست محیطی و اجتماعی چه تعداد از بنگاه های تولیدی دچار ورشکستگی و بحران تولید زیرظرفیت و غیره شده اند. همچنین باید سهم حقوق و دستمزد در ساختار هزینه بنگاه های اقتصادی بررسی شود که قبل و بعد از شوک درمانی حقوق و دستمزد چه میزان تغییر کرده است.

به گفته وی، بررسی ها حاکی از آن است که تا قبل از شوک درمانی سهم حقوق و دستمزد در ایران به طرز غیرمتعارفی در مقایسه بادیگر کشورهای پیشرفته پایین بوده و این در حالی است که این سهم پس از شوک درمانی نیز حدود 40درصد کاهش پیدا کرده و این به معنای بسط بی سابقه بینوایی در میان نیروی کار خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد که دولت باید متوجه ابعاد اینگونه خسارت ها و هزینه ها باشد تا هر تصمیمی که برای آینده اتخاذ می کند، تصمیم خردورزانه و منطبق با مصالح تولید ملی باشد.

وی معتقد است: دولت چه این کار را انجام دهد و چه ندهد، این یک رسالت تاریخی برای مطبوعات ایران است تا تیم هایی را تجهیز و نتایج مطالعات را منتشر کنند تا **** تصمیم گیری دوباره در دام آزمون هایی که خطا بودن آن ها محرز شده، قرار نگیرد.

این استاد دانشگاه، هدفمندی یارانه ها را یک اقدام کاملاً منفی و فاقد هرگونه دستاورد برای کشور دانست و گفت: در حالی که دولت دهم در تبلیغات خود ادعا می کرد براثر شوک درمانی چندین میلیارد دلار صرفه جویی در سوخت ایجاد کرده اما کارشناسان مستقل حوزه اقتصاد انرژی نشان دادند که تقریباً تمام کاهش مصرف رخ داده در حامل های انرژی به ویژه بنزین مربوط به سهمیه بندی است که حدود دو سال زودتر از شوک درمانی شروع شده بود.

وی با بیان این که گزارش های رسمی منتشر شده از سوی وزارت نفت هم این موضوع را تایید می کند، افزود: شوک درمانی با وجود جهشی که در قیمت حامل ها ایجاد کرد جز یک کاهش مقطعی کوتاه مدت نه تنها دستاوردی در زمینه کاهش مصرف حامل ها نداشت بلکه نسبت به دوره قبل از آن ناهنجارتر شدن مصرف انرژی را سبب شد.

مومنی ادامه داد: همچنین یک رفتار غیراخلاقی و تبلیغی دیگر هم که صورت گرفته بود این بود که آن ها به جابه جایی بخشی از مصرف بنزین با جهش مصرف CNG هم اشاره نمی کردند که این کاهش مصرف انرژی نیست بلکه یک جابه جایی است.

وی گفت: همین امر سبب شد کارشناسان مستقل مدعی شوند که تقریباً هیچ دستاوردی در زمینه کاهش مصرف حامل های انرژی براثر شوک درمانی نداشته ایم عیناً شبیه همین مساله در مورد قاچاق هم تجربه شده است. پژوهشگران حال حاضر کشور در حوزه قاچاق به صراحت اذعان می کنند که افزایش قیمت حامل ها به هیچ وجه تاثیر در کاهش قاچاق نداشته و درست مثل مصرف حامل ها یک کاهش بسیار کوتاه مدت را سبب شده زیرا پس از آن، قاچاقچی ها خود را با شرایط جدید تطبیق داده و دوباره به کار خود ادامه داده اند.

این اقتصاددان تاکید کرد سیاستی که هیچ کدام از دستاوردهای ادعایی خود را به همراه نداشته اما آن همه هزینه های انسانی، اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی فاجعه بار بر کشور تحمیل کرده اگر به صورت شفاف و سیستماتیک تصویری از پیامد های آن در اختیار **** تصمیم گیری قرار گیرد، بدون تردید فرمان توقف تداوم اجرای این سیاست مخرب را صادر خواهند کرد.

وی از وجود یک قاعده طلایی در عرصه مدیریت توسعه با هدف سازماندهی اهداف از پیش تعیین شده توسط دولت خبر داد و گفت: براساس قاعده دوم نیز باید میان ابزارها و اهداف تناسب ایجاد کرد که دولت دهم انبوهی از اهداف متفاوت و بعضاً متعارض و متناقض را در این زمینه مطرح می کرد.

مومنی ادامه داد: با وجودی که آن ها می گفتند شوک درمانی را با نیت برقراری عدالت در دستور کار قرار داده اند اما کارشناسان مستقل خیلی تلاش کردند به مسولان دولت قبلی بگویند که سیاست تورم زا دقیقاً مضمون ضد عادلانه دارند و این ابزار با آن هدف به هیچ وجه تناسب ندارد.

استاد دانشگاه علامه طباطبایی افزود: دولت یازدهم برای نجات و خروج از این شرایط باید ابتدا صادقانه هدف یا اهداف خود را مطرح کند تا براساس آن بتواند ابزارهای متناسب را پیشنهاد نماید.

وی تصریح کرد: از آنجا که برداشت این است دولت یازدهم اکنون با کمبود منابع مالی مواجه است، به صراحت و با تکیه بر شواهد بی شمار 25 سال اخیر از دولت می خواهیم سیاست دستکاری قیمت های کلیدی در کنار تمام عوارض موجود و مورد اشاره را مورد توجه قرار دهد زیرا این امر هیچ کمکی نه به جبران کسری مالی دولت و نه بهبود وضعیت آن می کند.

وی ادامه داد: ممکن است براساس وضعیت رخ داده در دولت احمدی نژاد، کسری مالی بیشتری در دولت یازدهم پدید آید و دلیل آن روشن است زیرا در اقتصاد ایران، دولت بزرگترین مصرف کننده است و بزرگترین آسیب بیننده از سیاست های تورم زا مالی، نیز دولت خواهد بود. دولت باید به صورت شفاف و صادقانه هدف یا اهداف اجرای این سیاست را اعلام کند تا به شکل متناسب سیاست های جایگزین کارآمدتر و کم هزینه تر از سوی کارشناسان در این زمینه پیشنهاد شود.

این کارشناس مسائل اقتصادی، تداوم نگاه دولت قبلی به این ابزار سیاستی و رویه های غیرکارشناسانه و قانون گریزانه دولت قبل را یک تهدید برای هدفمندی یارانه ها عنوان کرد و گفت: ابزارهای سیاستی به خودی خود حسن و قبح ندارند بلکه برحسب اینکه از این ابزارها چه کسانی، تحت چه شرایطی، با چه اهدافی و چگونه استفاده کنند، کارکردهای متفاوت از آن ظاهر می شود.

مومنی در پایان افزود: ابزار یارانه یکی از مهم ترین نیروهای محرک توسعه انسانی، اقتصادی و اجتماعی در بسیاری از کشورها بوده اما همین ابزار اگر به شکل نامناسب و غیرکارشناسانه توسط کشورهای دیگری به کار گرفته شود، کارکردهای خلاف آن را نشان داده، بنابراین باید دقت شود که ابزار سیاستی حسن و قبح ذاتی ندارند بلکه ما هستیم که با سطح علم و جلب مشارکت کارشناسان و تمهید بسترهای نهادی و ساختاری برای اهداف خود، مشخص میکنیم که این ابزارها چه کارکردی برای کشورمان داشته باشند.

اقتصام(4)م.پ**1558



انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
رکورد مصرف روزانه بنزین کشور با مصرف بیش از 100 میلیون لیتر شکسته شد
تهران - ایرنا - رکورد مصرف بنزینن در روز 12 فروردین ماه جاری با مصرف 100 میلیون و 700 هزار لیتر در کشور شکسته شد.

81108927-5603386.jpg

به گزارش ایرنا به نقل از روابط عمومی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران، از یکم تا پانزدهم فروردین ماه 93، در مجموع یک میلیارد و 175 میلیون لیتر بنزین در کشور مصرف شد که مقایسه آن با دوره مشابه سال گذشته نشان دهنده رشد سه درصدی مصرف بنزین در تعطیلات نوروزی است.

میزان مصرف بنزین در دوره زمانی یکم تا پانزدهم فروردین ماه سال 92 ، یک میلیارد و 142 میلیون لیتر بوده است.

آمارها نشان می دهد دو روز پایانی سال گذشته(28 و 29 اسفند ماه 92) به دلیل آغاز مسافرت های برون شهری با ثبت مصرف بیش از 98 میلیون لیتر بنزین در هر یک از روزهای یاد شده، از ایام پر مصرف سال 92 به شمار می روند.



** 15 فروردین رکورددار مصرف سوخت هوایی

در بازه زمانی یکم تا پانزدهم فروردین ماه سال 93 بیش از 78 میلیون و 686 هزار لیتر سوخت هوایی به 10 هزار و 168 فروند هواپیما تحویل شده است.

آمارها حاکی از آن است که بیشترین فروش سوخت هوایی مربوط به پانزدهم فروردین ماه جاری به مقدار پنج میلیون و 335 هزار لیتر بوده است و بالاترین تعداد پرواز سوختگیری شده در روز 28 اسفند ماه سال 92 بوده است که 690 فروند هواپیما سوختگیری کردند.



** عرضه یک میلیون و 251 هزار لیتربه شناورهای مسافربری

از اول تا پانزدهم فروردین ماه جاری، یک میلیون و 251 هزار لیتر سوخت به 394 فروند شناور مسافربری در جنوب کشور تحویل شده و در مجموع یک هزار و 182 تردد در این ایام حد فاصل بندرعباس - قشم و بندر لنگه – کیش صورت گرفته است.

همچنین طی 15 روز گذشته، بیشترین میزان توزیع سوخت، به شناورهای ناحیه بندرعباس بوده که حدود 54 هزار لیتر سوخت به 229 مورد شناور در این ناحیه تحویل شده است.

اقتصام(1)**2022**1594



انتهای پیام /*
 
بالا