برگزیده های پرشین تولز

بیماری ها و مشکلات شایع فصلی و پیشگیری و درمان آن ها

minajooon

Registered User
تاریخ عضویت
8 نوامبر 2014
نوشته‌ها
232
لایک‌ها
66
سن
24
چشم خود را از خشکی در امان نگه دارید


چگونه می توان مشکلات چشم را برطرف کرد و رایج ترین بیماری های چشمی که معمولا در افراد رخ میدهند کدامند با چه روش هایی می توانیم از سلامت چشم خود بیشتر مراقبت کنیم
بیماری های سطوح بیرونی چشم معمولا در اثر عوامل محیطی خارج چشمی ایجاد می شوند. بعضی از آنها با درمان خانگی برطرف می شوند ولی بعضی دیگر جزو اورژانس های چشم پزشکی هستند، بنابراین شناخت علایم این بیماری ها و درمان به موقع آنها مهم است. در این مطلب به چند بیماری سطحی و شایع کره چشم (ابتدا در سطح ملتحمه و سپس در سطح پلک) اشاره خواهم خواهم کرد.
ناخنک
یکی از بیماری های ملتحمه چشم که تقریبا بیماری بی خطری هم هست، ناخنک چشم است. این بیماری را در افرادی که همیشه در معرض نور آفتاب هستند و در فضای باز مثل دشت، دریا، کوه و… رفت و آمد می کنند یا در شیشه گری در معرض اجاق های دودی یا در گرما و سرمای شدید کار می کنند، زیاد مشاهده می کنیم. ولی مهم ترین علت بروز آن اشعه ماورای بنفش است. در بیماری ناخنک بافت اضافی روی ملتحمه چشم ایجاد می شود. توده سفید رنگ و برجسته است و چون اشک به خوبی روی آن قرار نمی گیرد به مرور دچار خراش، التهاب و قرمزی می شود.
در همین مرحله، درمان باید آغاز تا از سفت شدن بافت و پیشروی آن به سوی قرنیه جلوگیری شود. قرنیه بخش شفاف چشم است و اگر ضایعه گوشتی قرمز رنگ روی قرنیه را بپوشاند، شکل نازیبایی ایجاد می کند. ابتدا مشکل آستیگمات برای بیمار بوجود می آید ولی بعدها و با رشد ناخنک روی قرنیه جلوی بینایی گرفته می شود.
درمان ناخنک هایی که بزرگ هستند و سطح قرنیه را می پوشانند جراحی است ولی مشکلی بعد جراحی وجود دارد، خود ناخنک است. به دلیل احتمالا بالای عمود معمولا سعی می کنند تا وقتی ناخنک مشکلی ایجاد نکرده به آن دست نزنند ولی در مواقعی که رشد ناخنک پیشرونده است با عمل جراحی ناخنک را از چشم خارج می کنند و در این عمل مقداری از بافت ملتحمه حدود 4-3 میلی متر از جایی دیگر برداشته می شود. ماده شیمیایی به نام میتومایسین وجود دارد که بعد از جراحی به محل ناخنک زده می شود تا از عود جلوگیری کند ولی احتمال عود همیشه وجود دارد.
خشکی چشم
اشک انسان از 3 لایه موسین، چربی و آب تشکیل شده است. وجود اشک در چشم انسان ضروری است. وقتی کسی سرما می خورد، بخش آبکی اشک کاهش می یابد، در آلرژی ها، ترشح موسین کمتر می شود، در بیماری های ضعف سیستم ایمنی چربی اشک کاهش می یابد. کاهش هر کدام از اجزای اشک باعث خشکی چشم می شود. علامت خشکی چشم سوزش است. سوزش باعث می شود به مغز پیامی برسد که داخل چشم کمبود اشک وجود دارد و ترشح اشک زیاد می شود.

به همین دلیل بیماران با شکایت ترشح زیاد اشک مراجعه می کنند. ولی اشک تحریکی که در اثر تحریک یک عامل خارجی ترشح می شود مربوط به ماده آبکی و حاوی آنزیم و مواد اسیدی و شوینده است و مقدار زیاد آن باعث سوزش و ناراحتی و حتی می تواند باعث زخم پوست اطراف چشم شود. بدن انسان نیاز به اشک با لطافت مناسب و با ترکیب متناسبی از 3 ماده سازنده آن دارد. درست است که اشک بخشی از سیستم دفاعی چشم است ولی این در صورتی است که موقت باشد نه دائمی. مثلا در اثر وارد شدن گرد و خاک درون چشم ترشح شه باشد.

بیش از 90 درصد از علت خشکی چشم مربوط به سالمندان است. البته مصرف بعضی از داروها و بیماری ها نیز باعث خشکی چشم می شود. امروزه قطره های اشک مصنوعی وجود دارند که مانند اشک طبیعی عمل می کنند و باعث برطرف شدن خشکی چشم می شوند.

آلرژی فصلی که در اثر گرده گل و یونجه و… در فضا پخش می شود، نیز باعث آبریزش می شوند. طول مدت آلرژی های فصل معمولا 7-5 سال و هر سال یکی- دو بار در بیماران به شکل شدید بروز می کند. دوره شدید بیماری، اغلب یکی- دو هفته طول می کشد ولی به مرور و با گذشت زمان خود به خود بهتر می شود. آبریزش و خارش شدید می تواند باعث آسیب به بافت قرنیه و ایجاد بیماری قوز قرنیه شود. البته این بیماری ارثی و ژنتیکی است ولی در افرادی که آلرژی شدید و خارش زیاد دارند، قوز قرنیه مشاهده می شود. توصیه این است که بیماران حتما برای درمان به پزشک مراجعه کنند و منتظر بهبود خود به خودی نباشند.

زخم قرنیه
یکی از عوامل مهم زخم قرنیه استفاده از لنز تماسی است. به خصوص افرادی که برای زیبایی از لنز رنگی استفاده می کنند. گذاشتن لنز اصلا توصیه نمی شود حتی لنز طبی مگر در مواضع ضروری. قرنیه انسان بافت بی دفاعی است چون رگ خونی و تغذیه کننده بافتی ندارد و هر آسیبی می تواند خیلی زود باعث از بین رفتن بافت قرنیه شود. لنز اکسیژن رسانی به بخشی از قرنیه را مختل می کند همچنین ممکن است باعث احتباس مواد آلوده زیر لنز شود. زخم قرنیه بسیار خطرناک است همه کسانی که لنز استفاده می کنند در صورتی که علائمی مانند درد، قرمزی یا احساس وجود جسم خارجی مانند مو داخل چشم داشتند حتما باید در اولین فرصت به بخش اورژانس چشم پزشکی مراجعه کنند. به هیچ وجه صبر نکنند که فردا یا پس فردا به پزشک خودشان مراجعه کنند. اگر میکروب وارد قرنیه شود می تواند در عرض 4 ساعت قرنیه را سوراخ کند. هیچ مداوای خانگی برای این بیماری خطرناک وجود ندارد.
رایج ترین بیماری پلک از بلفاریت تا گل مژه
بلفاریت

یکی از شایع ترین بیماری های پلکی است که در آن مژه ها شوره می زنند. این بیماری به دلیل عوامل آلوده کننده مژه مانند دود، گرد و خاک و مواد آرایشی و… ایجاد می شود. گاهی هم غده های زیر مژه که ترشح چربی اشک به عهده آنهاست، عفونت می کنند و عفونت هم ترشحات را بیرون از غده می راند که به شکل شوره دیده می شود. مبتلایان به بلفاریت معمولا با سوزش و قرمزی و احساس جسم خارجی در چشم به پزشک مراجعه می کنند. در معاینه شوره مژه ها کاملا مشهود و ریشه با ترشحات غده های لبه پلک کاملا پوشیده شده است. بیماران درمان 3-2 هفته ای نیاز دارند. اولین کاری که باید انجام شود شست و شوی پلک است. در طب سنتی شست و شو با چای پررنگ گرم مرسوم است. گرمای چای و تئین چای باعث تمیز کردن پلک از چربی و تسکین بیمار می شود. این درمان هنوز هم مفید است. امروزه مرم از آب گرم و شامپو بچه و شامپوی دیگری که اخیرا وارد باز شده و عصاره ای از چای است برای شست و شوی چشم استفاده می کنند. بیماران با همین درمان های خانگی می توانند شوره چشم را درمان کنند و نیاز هم به پزشک ندارند.
گاهی شوره چشم خیلی شدید است و با درمان های خانگی برطرف نمی شود. چنین بیمارانی باید به پزشک مراجعه کنند تا داروهای آنتی بیوتیکی و قطره های ضدالتهاب و ضددرد تجویز شود.
گل مژه
اگر بلفاریت طول بکشد، باعث عارضه دیگری به نام گل مژه می شود. شست و شو با چای گرم درمان گل مژه هم هست. در صورتی که گل مژه بیش از 3-2 روز طول بکشد به معنای آن است که عفونت باعث بسته شدن مجرای ترشح چربی شده و نیاز به درمان دارویی، حدود یک تا دو هفته ای دارد. در این حالت یک توده سفت به اندازه یک عدس روی لبه پلک مشاهده می شود.
اگر درمان دارویی به تاخیر بیفتد باید با جراحی ترشحات داخل غده چربی خارج شود ولی عمل جراحی باعث تخریب بخشی از پلک می شود. بنابراین بیماران باید خیلی زود اقدام کنند تا کار به جراحی کشیده نشود.

ریختن مژه
مشکل دیگری که در پلک ها دیده می شود مربوط به ریختن مژه هاست. علت اصلی ریختن مژه ها همان تورم و قرمزی لبه پلک هاست. گاهی التهاب های مکرر باعث انحراف رویش مژه به داخل یا خارج و تحریک چشم و بدشکل شدن چشم می شود. البته این حالت به ندرت در بیماران دیده می شود.
*عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران

هفته نامه سلامت – دکتر محمدرضا فرتوک زاده*
 

minajooon

Registered User
تاریخ عضویت
8 نوامبر 2014
نوشته‌ها
232
لایک‌ها
66
سن
24
دید بهتر با مصرف قهوه
قهوه از ضعف بینایی و خطر نابینایی ناشی از تحلیل شبکیه چشم بر اثر بیماری گلوکوم (آب سیاه) جلوگیری می‌کند


مطالعات جدید دانشمندان نشان می دهد قهوه نقش زیادی در بهبود بینایی دارد.تحقیقات جدید نشان داده است خوردن روزی یک فنجان قهوه به تقویت قدرت بینایی کمک می کند. بررسی های جدید دانشمندان نشان می دهد شبکیه همان لایه نازک پشت چشم است که از سلول های حساس به نور و سلول های عصبی تشکیل شده است که وظیفه دریافت و سازماندهی بصری ما را بر عهده دارند.

بررسی ها نشان می دهند، شبکیه یک لایه حساس از بدن است که اکسیژن بیشتری نسبت به سایر ارگان ها و سلول های بدن مصرف می کند.
گفتنی است؛ نوشیدن روزانه یک فنجان قهوه باعث می شود اکسیژن به میزان کافی به این لایه های حساس از بدن برسد و قدرت بینایی مان تقویت شود.
 

mona_jalalifar

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
27 دسامبر 2015
نوشته‌ها
17
لایک‌ها
1
سن
30
محل سکونت
تهران
سلام دوستان
ما یه سایت داریم به اسم پزشک خوب که شما میتونید توش هر دکتر و متخصصی که دنبالشون هستید رو پیدا کنید و اطلاعات اونا رو از جمله آدرس و شماره تلفن مطب و یا خدماتی که ارایه میدن رو ببینید.
حتی میتونید از پزشک مورد نظرتون بصورت آنلاین وقت بگیرید.
کافیه یه سر به سایت ما بزنید.
اینم لینکشه:
http://pezeshkekhoob.com/
تااااازه یه چیز دیگه...اگه هر پزشک و متخصص خوبی ک میشناسید یا سراغ دارید رو به ما معرفی کنید از ما هدیه هم میگیرید.
اینم لینک توضیحات هدیه:
http://pezeshkekhoob.com/PezeshkeKhoobeMan/
به ما سر بزنید
 

minajooon

Registered User
تاریخ عضویت
8 نوامبر 2014
نوشته‌ها
232
لایک‌ها
66
سن
24
حواستان به بینایی دلبندتان باشد



آیا تابحال بینایی کودکتان را تست کرده اید و یا به فکر معاینه چشم او افتاده اید،سنین کودکی طلایی ترین زمان برای رسیدگی به مشکلات بینایی اطفال هستند


معاینات سالانه بینایی‌سنجی که از نوزادی آغاز می‌شود برای کودکان مفید است. کودکانی که با مشکلات بینایی مواجه هستند بیشتر از یک‌بار در سال باید این معاینات را انجام دهند.، عواملی که احتمال بروز مشکلات بینایی در کودکان را افزایش می‌دهد عبارت‌اند از:
• داشتن وزن کم هنگام تولد و یا زودتر از موعد به دنیا آمدن.
• داشتن سابقه بیماری چشم در خانواده مانند آب‌مروارید.
• مادری که در دوران بارداری عفونت‌هایی از قبیل ایدز، سرخچه، تبخال و یا بیماری‌های مقاربتی داشته.
• مادری که شغل سختی دارد.
• داشتن مشکل سیستم عصبی که معمولاً با علائمی مانند تشنج یا کند شدن رشد آشکار می‌شود.
اخبار مرتبط:
افراد بالای ۵۵ سال هر سال باید معاینه چشم شوند
افراد بالای ۵۵ سال هر سال باید معاینه چشم شوند
کودکان سالی یکبار معاینه چشم شوند
 

minajooon

Registered User
تاریخ عضویت
8 نوامبر 2014
نوشته‌ها
232
لایک‌ها
66
سن
24
وقتی سیاستمداران بوتاکس می زنند...



وقتی حرف از جراحی های زیبایی به میان می آید، فکر می کنیم مختص هنرپیشه ها یا سالمندانی است که صورتشان پر از چین و چروک شده و پوست گردنشان آویزان است اما در دنیا خیلی ها به دنبال روشی هستند تا خود را زیباتر و برای خود طرفدارانی جلب کنند...


سیاستمداران نیز از این دایره، بیرون نیستند. آنها در طول دوران کاری خود یا حتی قبل از دوره انتخابات سعی می کنند به شیوه هایی که چندان هم مشخص نباشد، دور از چشم خبرنگاران خود را جوان تر و زیباتر کنند، گرچه معمولا سیاستمدارانه منکر جراحی های زیبایی شان می شوند.



۱. کریستینا الیزابت فرناندز


فرناندز ۵۹ ساله از سال ۲۰۰۷ تاکنون رییس جمهور آرژانتین است. او همیشه به دلیل شیک پوشی و البته جراحی های زیبایی متعددی که انجام داده، سوژه خبرنگاران بوده است. این خانم سیاستمدار که به «ملکه بوتاکس» معروف شده، معتقد است جوان نگه داشتن خود به روش های مصنوعی و شیک پوشی به وظایف سیاسی او لطمه ای وارد نکرده است.


۲. ولادیمیر پوتین


پوتین دومین رییس جمهور کشور روسیه، «مردی که نمی خندد» هم دنبال عمل های زیبایی بوده و هست. نخست وزیر روسیه ماه سپتامبر سال گذشته وقتی با پوستی جوان و صاف در محافل جلسه سیاسی ظاهر شد به سوژه اصلی روزنامه ها تبدیل شد. وی عمل جوانسازی صورت انجام داده بود و لیفتینگ دور چشم، تزریق بوتاکس در ناحیه پیشانی و تزریق ژل در ناحیه گونه ها جزو جراحی های جوان سازی او بوده است.



۳. لولا داسیلوا


در کشور برزیل، انجام عمل زیبایی مثل فوتبال عملی ملی محسوب می شود و به سادگی مسواک زدن است. نخست وزیر سابق برزیل نیز مرتب بوتاکس تزریق می کرده و این موضوع از کسی پوشیده نبود.



۴. معمر قذافی


بعد از کشته شدن رییس جمهور سابق لیبی، جراح برزیلی او اعتراف کرد در سال ۱۹۹۴ به لیبی سفر کرده تا صورت او را جراحی کند. به گفته او، قذافی همیشه خود را زشت می پنداشته و جراح او پلک هایش را بالا کشیده و از چربی شکمی استفاده کرده تا گونه ها و خطوط چهره او را بپوشاند.


۵. هیلاری کلینتون


مردم آمریکا به ظاهر چهره اهمیت زیادی می دهند و زیبایی یکی از معیارهایشان در انتخاب نامزدهای انتخاباتی است. هیلاری کلینتون هم مانند دیگر سیاستمداران این کشور این موضوع را می داند و گرچه همیشه منکر عمل های زیبایی اش شده، کاملا مشخص است لیفتینگ انجام داده، پلک هایش را جراحی کرده، بوتاکس تزریق کرده و از پرکننده های صورت کمک گرفته است.



۶. دومینیک استراوس کاهن


کاهن که قبلا یکی از وزرای فرانسه بوده است، در سال ۲۰۰۳ افتادگی پلکش را عمل کرد اما به گفته اطرافیان از این کار پشیمان شد زیرا صورتش حالتی «نگران» پیدا کرده بود. با این حال وی قید عمل های زیبایی را نزد و برای انتخابات بعدی نه تنها **** کاهش وزن گرفت، بلکه پوستش را برنزه کرد و چند عمل زیبایی انجام داد.



۷. سیلویو برلوسکونی


برلوسکونی، سیاستمدار و سرمایه دار ایتالیایی و دومین نخست وزیر ایتالیا که به مرد آ هنی معروف بود، عادت داشت که همه کاری بکند تا همیشه توی چشم باشد. این مرد ۷۴ ساله تاکنون عمل های زیبایی بسیاری از جمله لیفتینگ، لیپوساکشن و کاشت مو انجام داده و ۵۰ ساله به نظر می آید. صورت او در سال ۲۰۰۹ به دنبال یک حادثه، ضربه شدیدی دید و او دچار شکستگی بینی و دندان ها و پارگی لب شد و ناچار تحت عمل جراحی جدیدی قرار گرفت.



۸. آرنولد شوایتزنگر


او در سال های جوانی عمل کوچک کردن چانه انجام داد و همچنین پروتز گونه گذاشته و به نوشته نیویورک تایمز، عمل لیفتینگ هم انجام داده است.



۹. سگولن رویال


سگولن رویال، یکی از نامزدهای ریاست جمهوری فرانسه در سال ۲۰۰۵ برای چند هفته از صحنه تلویزیون و سیاست پنهان شد و بعد از بازگشت مشخص بود عمل زیبایی بینی و چانه انجام داده است و دندان هایش مرتب شده اند. شاید به همین دلیل در سال ۲۰۰۷ هم توانست در انتخابات ریاست جمهوری موفق شود.

منبع: WWW.femme.planet.fr

ترجمه: سمیه مقصودعلی
 

minajooon

Registered User
تاریخ عضویت
8 نوامبر 2014
نوشته‌ها
232
لایک‌ها
66
سن
24
رژیمی برای تقویت چشم ها
9ac602a72613a01cf1f6f9a3ec603f0e.jpg


چشم یکی از اندام هایی است که شاید در نگاه اول به نظر بیاید سلامت آن چندان با تغذیه مرتبط نیست، ولی مشکلات چشمی مانند آب مروارید (کاتاراکت)، آب سیاه (گلوکوم)، خون ریزی های درون چشمی و نیز کم بینایی و نابینایی در برخی موارد، عوارض بیماری هایی مانند فشار خون بالا ، دیابت و مشکلات عروقی هستند که در اثر تغذیه ناصحیح، چاقی و شیوه زندگی ناسالم به وجود می آیند.


چشم یکی از اندام هایی است که شاید در نگاه اول به نظر بیاید سلامت آن چندان با تغذیه مرتبط نیست، ولی مشکلات چشمی مانند آب مروارید (کاتاراکت)، آب سیاه (گلوکوم)، خون ریزی های درون چشمی و نیز کم بینایی و نابینایی در برخی موارد، عوارض بیماری هایی مانند فشار خون بالا ، دیابت و مشکلات عروقی هستند که در اثر تغذیه ناصحیح، چاقی و شیوه زندگی ناسالم به وجود می آیند.

چشم ها، شبکه ای از سلول های حساس هستند که برای عملکرد خود به مقادیر کافی مواد مغذی نیاز دارند.

کمبود های تغذیه ای در درازمدت روی بینایی آثار سوء خواهد گذاشت و به همین علت در سراسر جهان در عرصه علم چشم پزشکی، علاقه زیادی به بررسی نقش تغذیه و مکمل های غذایی در سلامتی چشم ها و بهبود بینایی وجود دارد.



ویتامین های دوستدار چشم
ویتامین های A، C، E سه آنتی اکسیدان معروف هستند که نقش آنتی اکسیدانی و نیز نقش کلیدی در واکنش های متابولیک و عملکردی چشم دارند.

ویتامین A :
نقش بسیار مهمی در سلامت چشم دارد و برای تطابق فرد به تغییر نور ضروری است و هنگام استفاده از نور چراغ، کامپیوتر، تماشای تلویزیون و انجام کارهای ظریف چشمی مصرف بیشتری در بدن دارد. کمبود شدید این ویتامین منجر به اختلالاتی مانند کاهش بینایی در شب و شب کوری می گردد.

گزروفتالمی یا خشکی قرنیه، شب کوری، کاهش بینایی در شب و نابینایی در کودکی همگی از عوارض کمبود ویتامین A هستند و متاسفانه افراد زیادی را در کشورهای در حال توسعه دچار کرده است.

آمارها نشان می دهد که هرساله نیم میلیون کودک در سراسر جهان کور می شوند که ۷۰ درصد علت آن، کمبود شدید ویتامین A در **** غذایی است.

بررسی های انجام شده در کشور ما، حاکی از وجود کمبود ویتامین A به خصوص در مناطق محروم می باشد. بر اساس گزارشات بین المللی در زمینه شیوع کمبود ویتامین A در کشورهای شرق مدیترانه، ایران از نظر کمبود در حد متوسط قرار دارد.

ویتامین A و پیش سازهای آن در مواد غذایی مانند میوه و سبزی هایی به رنگ زرد و نارنجی مثل هویج، زرد آلو ، انبه، شیر و لبنیات، جگر، ماهی، زرده تخم مرغ و همچنین انواع سبزی های برگ سبز یافت می شود.

این ویتامین همچنین به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی، از سلول های بدن از جمله سلول های چشمی در مقابل آسیب رادیکال های آزاد که هر روز سلول ها را تهدید می کنند، محافظت می کند.


ویتامین های گروه B
اعمال مختلفی به عهده دارند؛ از جمله در شکل گیری گلبول های قرمز و رساندن اکسیژن به سراسر بدن نقش دارند.

ویتامین B۱ (تیامین):
در عملکرد سریع ماهیچه چشمی و تعادل در حرکات چشم نقش دارد. افراد الکلی علایم کمبود شدید این ویتامین را نشان می دهند.

در سالمندان نیز کمبود ویتامین B۱ دیده می شود.

منابع سرشار این ویتامین:
سبزی ها، مخمر و نوشیدنی های تخمیری(ماءالشعیر) ، گوشت و مرغ و ماهی، جگر، تخم مرغ، غلات سبوس دار و موز هستند.

ویتامین B۲ (ریبوفلاوین):
در تنظیم سیستم بینایی چشم و ایجاد تعادل و حساسیت بینایی در چشم نقش دارد. در افراد دیابتی دفع ادراری این ویتامین افزایش یافته و در نتیجه میزان نیاز به این ویتامین بیشتر خواهد بود.

برخی داروها مانند کلروپرومازین و باربیتورات ها میزان نیاز به ویتامین B۲ را افزایش می دهند.

کمبود آن در موارد اولیه عوارضی چون سوزش چشم، ترس از نور، ریزش اشک و همچنین احتمال سریع تر ابتلا به آب مروارید را موجب می شود.

این ویتامین نیز در غذاهایی مانند:شیر و لبنیات، گوشت های بدون چربی، جگر، سبزی ها، میوه ها، غلات سبوس دار یافت می شود.

ویتامین C :
این ویتامین که عملکرد ضد پیری دارد، در سلامت استخوان ها و بافت های بدن نقش دارد. همچنین موجب سلامت دهان و لثه ها، خونسازی و جریان خون مناسب در بدن به ویژه در چشم ها می شود.

تحقیقات نشان داده است، افرادی که در سنین بالا دارای عدسی چشمی سالم و شفاف بوده اند، در طول زندگی از مقادیر کافی ویتامین C استفاده کرده اند.

ویتامین C در سبزیجات و میوه های تازه و بیشتر در مرکبات (پرتقال، گریپ فروت ، انواع لیمو و نارنگی)، کیوی ، انواع توت ، گوجه فرنگی ، فلفل دلمه ای، هندوانه ، طالبی ، توت فرنگی ، سیب زمینی و سبزیجات برگ سبز مثل کلم بروکلی موجود است.

ویتامین E :
در دفاع بدن و شکل گیری گلبول های قرمز نقش دارد و کمبود آن به اختلالات ته چشم از جمله تخریب نقطه زرد چشم و بیماری تخریب ماکولا (از بین رفتن سلول های ناحیه مرکز بینایی که در سنین بالا اتفاق می افتد و سبب کاهش متوسط تا شدید بینایی می گردد) می انجامد.

روغن های گیاهی مثل روغن بادام زمینی ، سویا، ذرت، گلرنگ (کانولا)، آفتابگردان و جوانه گندم مهم ترین منابع غذایی ویتامین E به شمار می روند.

سایر منابع شامل:
دانه های روغنی، بذرها، غلات کامل(سبوس دار) و سبزی های برگ سبز است
 

minajooon

Registered User
تاریخ عضویت
8 نوامبر 2014
نوشته‌ها
232
لایک‌ها
66
سن
24
عوامل تاثیر گذار بر پف و تیرگی زیر چشم



در زير چشم مقدار مشخصي چربي بصورت طبيعي وجود دارد. اين چربي ها توسط رباطهايي در جاي خود محكم شده اند. ولي با افزايش سن اين رباط ها ضعيف تر شده و چربي هاي كه از اسارت آنها در آمده اند به سمت جلو روانه مي شوند. لذا اين چربيها بصورت پف در زير چشم ديده مي شود.

گاهي ديده مي شود در افراد 20 تا 30 ساله، حلقه هاي تيره در اطراف چشمشان مشاهده مي شود. در اكثر مواقع علاوه بر، پف نيز مشاهده مي شود. اين مشكل در ابتدا بصورت پف كم شروع مي شود. در صورتي كه اين مورد درمان نشود، كم كم به صورت يك موج ظاهر مي شود و پس از مدتي به شكل بالشتكي زير چشم مشاهده مي شود. كارشناسان بر اين عقيده اند كه دليل شكل گيري چنين پف هايي، فرايند طبيعي پيري مي باشد.

به مرور زمان اين پف كردگي بيشتر و بيشتر مي شود و پوست خاصيت كشساني خود را از دست مي دهد. در اين زمان است كه كيسه هاي چشمي بوجود مي آيد. در افراد مختلف اين عارضه در سنين مختلف اتفاق مي افتد. اين موضوع به وراثت بستگي دارد. در واقع اين موضوع يك مسئله ساختاری آناتومیک و ژنتیکی است. اليته بايد گفت كه تنها وراثت نيست كه بر اين موضوع اثر دارد بلكه عوامل محيطي مانند نحوه زندگي كردن نيز در آن بسيار موثر است. حتي عواملي مانند مقدار مورد استفاده در طول روز، ميزان نمك مصرفي در غذا، مقدار خواب در طي شبانه روز و حتي مقدار فعاليت بدني و ورزش در تشكيل اين كيسه هاي چشمي نقش بسزايي دارند. در برخي مواقع مشاهده شده كه بيماري مزمن سينوسي يا حساسيت بيني سبب ايجاد پف در زير چشم شده است.

تورم دائمي سبب شل شدن پوست مي شود كه در نهايت موجب ايجاد پف در زير چشمان مي شود. در صورتيكه گرفتگي بيني داريد، روي پيشاني احساس درد داريد يا اينكه احساس خارش در چشم ميكنيد، حتما به پزشك متخصص آلرژي مراجعه كنيد زيرا با درمان حساسيت، پف زير چشم نيز درمان مي شود.

اثراگزماي پوست بر پف زير چشم

گاهي اوقات عواملي چون كم خوني، خستگي دائم و اگزماي پوستي در تيره شده و پف كردن زير چشم موثر است. كار كشيدن از چشم در مدت طولاني مي تواند سبب ايجاد چنين تيرگي ها و پف هايي شود. برخي از كارشناسان معتقدند خارش زير چشم سبب انتقال رنگدانه ها به اين منطقه مي شود و لذا تيرگي آن را ايجاد مي كند. کمبود آهن نیز یکی از دلایل تیرگی زیر چشم است. تورم عادی در اطراف چشم به معنی تجمع بیش از حد مایعات است که آن‌را در بافت اطراف «اِدِم» می‌گویند و از آنجا که پوست اطراف چشم نازک‌ترین بخش پوست در تمام بدن است، تورم و تغییر رنگ در آن کاملا مشخص می‌شود.

اثراسترس و گریه بر پف و تيرگي زير چشم

گاهی استرس و گریه نیز می‌توانند موجب بروز این حالت شود. شب تا صبح خواب هستید و چشم‌هان‌تان بسته است و پلک نمی‌زنید، پلک نزدن می‌تواند پف زیر چشم را تشدید کند. پلک زدن برای چشم مانند راه رفتن برای پاهاست و اگر آنها فعالیت نداشته باشند، به تدریج عضلات‌شان ضعیف و متورم می‌شود. به همین دلیل است که در برخی موارد به محض اینکه از خواب بیدار می‌شوید، شروع به پلک زدن می‌کنید. زمانی که چشم‌ها به طور غیر منتظره پف می‌کنند، آن‌را نادیده نگیرید، زیرا در برخی موارد، نشان از یک مشکل جدی پزشکی هستند؛ مثلا در افراد مبتلا به بیماری تیروئید، چشم‌ها و بافت‌های اطراف آن متورم می‌شوند. همچنین چاقی و ناراحتی‌های چشمی نیز می‌تواند از علائم اختلال تیروئیدی به نام بیماری گریوز (Graves) باشد. حساسیت چشمی، تب یونجه و برخی از انواع حساسیت‌ها مثل حساسیت‌های غذایی نیز باعث تورم پلک‌ها می‌شوند. ایجاد یک واکنش حساسیتی در بدن سبب ترشح ماده‌ای شیمیایی به نام «هیستامین» می‌شود که اثرات منفی بر بافت‌های بدن می‌گذارد و یکی از آنها نشت مایعات از عروق خونی است. این مایعات در بافت اطراف چشم تجمع می‌کنند و باعث ادم می‌شوند. هنگامی که شما به عفونت چشمی مبتلا باشید، این عفونت به شکل پف، تورم پلک و گودی‌های سیاه زیر چشم بروز می‌کند. چشم متورم به طور مستقیم پلک را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد. خشکی چشم نیز می‌تواند باعث پف و تورم شود. بیماری‌های سیستمیک همچون نارسایی کلیه نیز موجب تورم در سراسر بدن، به ویژه اطراف چشم‌ها می‌گردد.

درمان و گزینه‌های درمانی

گاهی می‌توان پف چشم را با یک روش ساده مثل قرار دادن یک بالش اضافی روی بالش خود کاهش داد. این کار بظاهر ساده می‌تواند پف چشم را در اوایل صبح از بین ببرد. یکی از بهترین روش‌های کاهش پف چشم قرار دادن یک چای کیسه‌ای سرد شده و یا خیار زیر چشم است که به طور موقت پف چشم‌ها را کاهش می‌دهد. چای سبز کیسه‌ای حاوی مواد طبیعی است که به عنوان (EGCG) شناخته شده‌اند و خاصیت ضد التهابی دارند. اگر به دنبال یافتن روشی هستید که تاثیر طولانی‌تری داشته باشد، می‌توانید از پُرکننده‌های چروک چشم به صورت تزریقی استفاده کنید و تاثیر آن را حدود ۸-۹ ماه داشته باشید.

پف و خطوط زیر چشم با این روش از بین می‌روند، ولی بعد از این دوره دوباره همه چیز مثل قبل می‌شود. عمل جراحی لیفتیگ یک جراحی سرپایی است که حدود ۱ ساعت بیشتر طول نمی‌کشد و با یک بی‌حسی موضعی و آرامبخش آغاز می‌شود و در حدود ۲ هفته به کلی التیام می‌یابد. این روش نیز در برطرف کردن سیاهی و چروک زیر چشم موثر است و نتیجه ماندگارتری دارد؛ ولی معمولا هزینه آن از عهده همه بر نمی‌آید.

درمان با لیزر

در درمان پف چشم، به خصوص زمانی که از روش تزریق استفاده می‌گردد، اغلب سایه‌های تیره چشم نیز محو می‌شوند. گاهی اوقات تیرگی زیر چشم ناشی از پیری و نازکی پوست و تجمع عروق خونی است که در این موارد با انواع خاصی از لیزر و یا IPL (پالس نوری شدید) بهبود می‌یابد. در این روش با استفاده از گرما عروق خونی اضافی را تبخیر می‌کنند و رنگ آنها در زیر پوست محوتر می‌شود. بهترین روش برای درمان چشمان پف آلود و تیره، شناسایی علت زمینه‌ای آن است. خواب ناکافی و استرس می‌تواند موجب پف چشم‌ها شود. لایه‌برداری شیمیایی، روش‌های رایج لیزر پوست و کرم‌های پوستی و یا جراحی و برداشتن بافت اضافی چربی و سفت کردن عضلات به کاهش پف و چین و چروک‌ها کمک می‌کند. اگر تورم چشمان شما ناشی از حساسیت باشد، در صورت لزوم می‌توانید از قطره‌های چشمی استفاده کنید.

کمپرس آب سرد

استفاده از کمپرس سرد نیز می‌تواند به طور موقت ورم پلک را از بین ببرد. سعی کنید نمک را در **** غذایی خود کاهش دهید و غذاهای غنی از پتاسیم مانند موز بخورید که مایعات اضافی بدن شما را از بین می‌برند. همچنین کرم‌هایی که حاوی فنیل افرین انقباض رگ‌های خونی شده و قطر آنها را کاهش می‌دهند و علاوه بر کاهش پف آلودگی چشم‌ها، تیرگی آنها را نیز کم می‌کنند و نوعی لیفتیگ است. با این حال به این نکته نیز دقت کنید که اگر به طور ناگهانی ناخواسته این کرم‌ها را وارد چشمان خود کنید، موجب التهاب آن می‌شوید. بنابراین قبل از مصرف حتما با پزشک مشورت کنید. درمان با هیدروکینون نیز می‌تواند در از بین بردن پف‌ها و هاله‌های سیاه زیر چشم موثر باشد.

قبل از خواب آرایش‌تان را پاک کنید

قبل از خوابیدن حتما آرایش خود را پاک کنید؛ زیرا مواد آرایشی و شیمیایی خود می‌تواند یکی از علل حساسیت و پف چشم باشد. نوشیدن آب کافی را فراموش نکنید. گاهی اوقات در طول روز به دلیل داشتن مشغله‌های فراوان از نوشیدن مایعات غافل می‌شویم و زمانی که به یاد آن می‌افتیم، می‌خواهیم تمام نیاز روزانه خود را به یکباره برطرف کنیم؛ ولی نوشیدن آب به طور تدریجی بسیار موثرتر از نوشیدن حجم زیادی از آب به طور یکجاست. اگر چشمان شما پف‌آلود است، از مصرف لوازم آرایش و مواد شیمیایی خودداری و از محصولات بدون اسانس و در صورت امکان گیاهی استفاده کنید که بعضی اوقات خود این اسانس‌ها نیز باعث تیره‌تر شدن بیشتر زیر چشم‌ها می‌شوند. محصولاتی که حاوی اسید گلیکولیک و اسید سالیسیلیک هستند، می‌توانند پوست را حساس و قرمز و متورم کنند

منبع-پوست نیوز
 

mona_jalalifar

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
27 دسامبر 2015
نوشته‌ها
17
لایک‌ها
1
سن
30
محل سکونت
تهران
سلام دوستان
ما یه سایت داریم به اسم پزشک خوب که شما میتونید توش هر دکتر و متخصصی که دنبالشون هستید رو پیدا کنید و اطلاعات اونا رو از جمله آدرس و شماره تلفن مطب و یا خدماتی که ارایه میدن رو ببینید.
حتی میتونید از پزشک مورد نظرتون بصورت آنلاین وقت بگیرید.
کافیه یه سر به سایت ما بزنید.
اینم لینکشه:
http://pezeshkekhoob.com/
تااااازه یه چیز دیگه...اگه هر پزشک و متخصص خوبی ک میشناسید یا سراغ دارید رو به ما معرفی کنید از ما هدیه هم میگیرید.
اینم لینک توضیحات هدیه:
http://pezeshkekhoob.com/PezeshkeKhoobeMan/
به ما سر بزنید
 

ghazalsadeghi

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
22 فوریه 2016
نوشته‌ها
3
لایک‌ها
0
سن
39
درمان افسردگی با راه کارهای ساده و کاربردی



درمان افسردگی زمانی امکان پذیر است که خود شما هم موافق باشید و بخواهید که از این دوران سخت عبور کنید.

افسردگی چیست؟
شما هم به ته خط رسیده اید؟ امیدی به زندگی ندارید؟ زندگی بی معناست؟ با خود هزاران بار فکر می کنید که چرا زنده اید و زمان مرگ کی فرا می رسد؟ احساس ناامیدی تمام وجود شما را در برگرفته و آینده ای برای خوشبختی خود نمی بینید؟

بهتر است بدانید که شما به افسردگی مبتلا شدید و تا زمانی که به دنبال درمان افسردگی خود نروید در همین ناامیدی زندگی خواهید کرد. درمان افسردگی با روش های متنوعی همراه است. مثلا ممکن است درمان افسردگی با دارو امکان پذیر باشد یا در موارد خفیف تر درمان افسردگی با زمان حاصل شود. زمان نقش مهمی در این فرایند دارد اما اگر خود شما هم بخواهید در درمان افسردگی خود کمک کنید بهتر است راه کارهایی را انجام دهید.

اگر افسردگی شدید دارید حتما به پزشک برای درمان افسردگی مراجعه کنید.

همه کسانی که به افسردگی مبتلا هستند از رفتن به پزشک امتناع می کنند. زیرا فکر می کنند که با خوردن دارو و درمان افسردگی خود، فقط خودشان را فریب می دهند و در واقع از فکر و آگاهی واقعی نسبت به زندگی بیرون می آیند. بهتر است بدانید که این طور نیست و درواقع شما اکنون در مسیر اشتباهی قرار دارید. هیچ آدمی از آینده خود مطلع نیست اما می تواند زندگی خود را بسازد. شما اکنون احساس ضعیف بودن در مقابل زندگی را دارید. هیچ راهی برای برد در مقابل زندگی نمی بینید.

آیا فکر می کنید با مرگ همه چیز حل می شود و دیگر شما ناراحتی ای در زندگی ندارید؟ قبل از هر چیزی بهخانواده خود فکر کرده اید؟ آیا فکر می کنید بعد از مرگ کجا می روید؟ از کجا معلوم که جهنمی که برای خود ساخته اید با مرگ به اتمام برسد؟ اگر بدتر شود چه؟
ممکن است این احساس افسردگی و غم برای از دست دادن کسی در زندگی شما به وجود آمده باشد. کسی که خیلی دوستش داشتید و دیگر نیست. شاید هم از شکست های متعدد از زندگی بیزار شده اید. اما چاره چیست؟ به نظرتان نباید به درمان افسردگی خود اقدام کنید؟

depression1.jpg


به طور کلی علائم افسردگی در موارد زیر خلاصه می شود
  1. ناراحتی و غم شدید دارید و هیچ چیزی شما را شاد نمی کند.
  2. هیچ چیزی برای شما ارزشمند نیست.
  3. آشفتگی در خواب دارید. کم خوابی یا پر خوابی دارید.
  4. اشتها و میل به غذا ندارید و یا خیلی کم شده است.
  5. منفی بافی می کنید و انرژیتان کم شده است.
  6. تمرکز ندارید و فراموشی گرفته اید.
  7. احساس بی ارزشی می کنید و مدام خود را سرزنش می کنید.
  8. احساس گناه بی جا دارید و از شدت ناراحتی به جایی رسیده اید که آرزوی مرگ می کنید.
  9. افسردگی اغلب درون فرد را طوری منقلب می کند که فرد ناتوان و ناامید در نظرش دنیا تمام شده تلقی می شود و احساس پوچی و بی ارزشی دارد.
tyrytrttttt.jpg


درمان افسردگی
اگر منتظر مرگ هستید نگران نباشید مرگ به سراغ همه می آید و تا چشم برهم بزنید زندگی تمام می شود. اما سوال اصلی اینجاست. چطور تمام می شود؟ این که در گوشه ای از خانه بمانید و منتظر روز مرگ خود باشید و یا بدتر از آن، خودتان زودتر اقدام کنید بهتر است؟ به نظرتان بهتر نیست از این عمر کوتاهی که خدا به شما هدیه داده است بهترین لذت ها را ببرید؟ شما چه فرقی با افراد خوشبخت دارید؟ هر آدم خوشبختی خودش تلاش کرده است که به خوشبختی برسد. البته حق دارید برای برخی از آدم ها رسیدن به خوشبختی رسیدن به قله قاف است و برای برخی دیگر فقط گوشه چشمی لازم است. اما باز هم فکر می کنید که باید از تلاش دست بردارید؟ اگر خودتان را با افراد خوشبخت تر مقایسه می کنید باید بگم که حتی آدم های خوشبخت هم ممکن است در ظاهر خوشبخت باشند و شما از زندگی و مشکلات آن ها آگاه نیستید. حالا باید به فکر درمان افسردگی خود باشید. در صورتی که به درمان افسردگی نپردازید امکان دارد که آینده ای غیر قابل بازگشت را انتخاب کنید و در زندگی و روزمرگی خود بمانید. باید شروع به تغییر کنید. درمان افسردگی فقط با میل و رقبت شما انجام خواهد گرفت. اگر شما مایل به درمان افسردگی حاد یا خفیف خود هستید تا آخر مطلب را بخوانید. دقت کنید که در درمان افسردگی حتما باید این نکات رعایت شود. پس تا آخر این متن را بخوانید. حتی اگر به میلتان نیست. هیچ وقت کاری را ناتمام نگذارید.
برای درمان افسردگی، راه های مقابله با افسردگی را پیدا کنید.

راه های درمان افسردگی
قبل از هر چیزی باید خودتان بخواهید که از این وضعیت بیرون بیایید. هیچ کسی نمی تواند در درمان افسردگی شما کمک کند تا زمانی که خود شما به این باور نرسیده اید که افسرده شده اید. درمان افسردگیفقط با خواست شما انجام می گیرد. به راه کارهای زیر در درمان افسردگی دقت کنید و سعی کنید همه این راه کارها را انجام دهید. برای خودتان ارزش قائل شوید و مطمئن باشید این دوره بد را به خوبی می توانید پشت سر بگذارید.


در کنار خانواده باشید و از تنهایی خود بیرون بیایید.

اگر خانواده ای دارید که دلیل افسردگی شما نیستند اولین گام برای درمان افسردگی، بیرون آمدن از تنهایی هایتان است. خانواده محل آرامش هر شخصی است. سعی کنید با آن ها صحبت کنید. به حرف های آن ها گوش بسپارید. سعی کنید از بودن در کنارشان لذت ببرید و این نعمت را شکر گزار خداوند باشید. صحبت با آدم ها و دریافت آرامش از طرف آن ها می تواند تاثیر زیادی دردرمان افسردگی داشته باشد.

PPD-Treatment-Psychotherapy-1.jpg


برای خود هدف تعیین کنید.
آدمی که افسرده است در خود هیچ توانایی و استعدادی نمی بیند. افسردگی باعث می شود بدترین احساس را نسبت به خود داشته باشید. از اهداف روزانه شروع کنید. اهداف کوچکی که مطمئن هستید به آن می رسید. مثلا به نوشتن یک مطلب زیبا بپردازید و یا یک صفحه از یک کتاب را مطالعه کنید. به شستن ظرف ها بپردازید و در کل یک برنامه ریزی مناسب و راحت داشته باشید. بعد از مدتی می توانید اهدافتان را بزرگتر کنید. این روش در درمان افسردگی موثر است.

ورزش کنید
به روحیه ورزشکاران دقت کرده اید؟ هیچ کدام حس افسردگی ندارند. با اینکه خسته می شوند اما از این خستگی لذت می برند. خستگی آن ها مربوط به جسم است و نه روح. روح آن ها به حدی شاد است که از خستگی جسمشان هم لذت کافی می برند. ورزش سطح اندورفین بدن را افزایش می دهد. اندورفین از مسکن های طبیعی در بدن است که احساس نشاط در فرد ایجاد می کند. اندورفین در دراز مدت در درمان افسردگی موثر است. پس تمرینات ورزشی را حتما انجام دهید.

تغذیه سالم داشته باشید
یک ورزشکار بعد از ورزش نیاز به خوردن را احساس می کند. از علائم افسردگی اشتهای کم و بی میلی است که با ورزش کردن این مورد هم بهبود می یابد. برای درمان افسردگی باید با تک تک علائم آن بجنگید. سعی کنید در خوردن غذا کنترل خود را بدست آورید. اگر افسردگی باعث پرخوری یا کم خوری شما شده است بهتر است حد ایده ال را رعایت کنید. به خوردن غذاهای حاوی اسید چرب امگا 3 مانند ماهی و اسید فولیک دار همانند اسفناج و آواکادو روی بیاورید. این مواد در درمان افسردگی موثرند.

خواب کافی داشته باشید
کمبود خواب باعث تشدید افسردگی می شود. اگر بدن شما خسته باشد قطعا تا مدتی می توانید خود را بیدار نگه دارید. سعی کنید در ساعت مشخصی از شب بخوابید. اگر ورزش کرده باشید احتمالا نسبت به روز قبل راحت تر می خوابید. تلویزیون و کامپیوتر و گوشی را کنار بگذارید و در راس ساعت تعیین شده به تخت خواب بروید تا بخوابید. در طول روز چرت نزنید. خوابیدن در طول روز خستگی شما را از بین می برد و در خواب شب تاثیر دارد. پس برای درمان افسردگی خود خواب کافی داشته باشید. شاید سخت باشد که به این مورد عمل کنید اما درمان افسردگی فقط با اراده شما قطعی خواهد شد.

مسئولیت قبول کنید
قبول کردن مسئولیت هرچند ساده و کوچک در درمان افسردگی موثر است. برای درمان افسردگی باید در مکان های عمومی حاضر شوید. از اتاقتان بیرون بیایید و به جامعه بروید. اگر از کار دست کشیدید به محل کارتان باز گردید. اگر کار تمام وقت شما را اذیت می کند به کار نیمه وقت روی بیاورید اما هر طور که شده مسئولیتی را قبول کنید. حتی اگر این مسئولیت داوطلبانه باشد.

از افکار منفی دور شوید
شما اکنون در مرحله ای هستید که فقط روی منفی و نیمه خالی لیوان را می بینید. درواقع هر اتفاق مثبتی هم که بیفتد نه شما را خوشحال می کند و نه شما می خواهید که به آن فکر کنید. برای درمان افسردگی بسیاری از کارها از طریق فکر کردن پیش می رود. وقتی شما افسردگی گرفته اید به بدترین نتیجه در هر موضوعی می اندیشید. این بار از منطق به عنوان یک راهکار درمان افسردگی کمک بگیرید. مثلا اگر از خودتان خوشتان نمی آید و فکر می کنید کسی شما را دوست ندارد منطقی فکر کنید که آیا شواهد واقعی برای این احساس دارید؟ مثلا خانواده یا دوستانتان شما را دوست ندارند؟ به جز نگاه نکنید. ممکن است در زندگی هر فرد کسی باشد که او را دوست نداشته باشد و یا بدتر از او متنفر باشد. ممکن است خود شما از چندین نفر متنفر باشید. اما آیا از همه آدم های اطرافتان بیزارید؟ قطعا این طور نیست. شما بسیاری از آدم های اطرافتان را دوست دارید تا حدی که نمی توانید نبود آن ها در کنار خود را بپذیرید. شاید امید کوچکی برای ادامه زندگی شما باشند اما باز هم هستند. وجود دوست خوب و خانواده خوب در درمان افسردگی شما موثر است. شما هم امید زندگی برای خانواده و دوستانتان هستید. ممکن است شما دوست خوبی باشید که به همه دوستانش کمک می کند و حتی ممکن است در بدترین شرایط بهترین راه کارها را برای بقیه تجویز کرده باشید. پس برای درمان افسردگی خود به این باور برسید که این افراد به شما نیاز دارند. برای درمان افسردگی باید به این نتیجه منطقی برسید که این افراد شما را دوست دارند. همان طور که گفتیم این نتیجه منطقی است و غیر قابل باور نیست. اگر باور نمی کنید، مشکل فکر منفی شماست نه آدم های اطراف تان. افکار منفی تان را کنترل کنید. در غیر اینصورت درمان افسردگی شما حاصلی ندارد. ذهن کنترل کننده همه چیز است و اگر از کنترل آن عاجز هستید از همین حالا بدانید که درمان افسردگی شما کامل نخواهد شد.

tewa.jpg


به آدمی که قبلا بودید فکر کنید
فکر می کنید با گذشته خیلی تفاوت دارید؟ درست است شما اکنون در مرحله ای از زندگی هستید که امکان دارد خودتان را نشناسید. شما دیگر شبیه گذشته نیستید. به نظرتان بهتر نیست یادی از گذشته ها کنید؟ پیشنهاد می کنم این کار را حتما انجام دهید. یک کاغذ سفید بردارید. از لذت هایی که در گذشته می بردید بنویسید. برای درمان افسردگی از کارهایی که در گذشته باعث می شد شما شاد شوید بنویسید. تمام اتفاقات مثبتی که شما را شاد می کرد و دوباره دوست دارید آن حس زیبا را دریافت کنید قطعا می تواند در درمان افسردگی موثر باشد. هر چه که نیاز است تا شما را به یاد گذشته ها بیاندازد بنویسید.
اگر کمی احساساتی شدید و دلتان خواست که با گریه کردن خالی شوید جلوی اشک هایتان را نگیرید. گریه کردن در آرام شدن شما بسیار موثر است. از حس بد خالی شوید و در درمان افسردگی خود تلاش کنید.
شاید هنوز هم به نوشته های ما باور ندارید و باز هم با فکر منفی می گویید همه این ها مزخرفی بیش نیست. این ها چطور می خواهند کاری را در درمان افسردگی من پیش ببرند. امتحان کردنش که ضرری ندارد. همان طور که قبلا گفتیم درمان افسردگی فقط با میل شما می تواند انجام می شود. زندگی کوتاه تر از آن است که فکرش را کنید. درمان افسردگی خود را جدی بگیرید تا باقی زندگیتان را شاد سپری کنید. یک بار امتحان کنید.


منبع : اختصاصی وب گردی
 

Ikaban

Registered User
تاریخ عضویت
24 ژانویه 2016
نوشته‌ها
125
لایک‌ها
145
محل سکونت
ikaban.ir
مصرف شیر و دختران

طبق تحقیقات انجام شده ، خانم های مسن و سالخورده که در زمان کودکی ، روزانه کمتر از یک لیوان شیر مصرف می کرده اند ، نسبت به دیگر خانم ها ، استخوان های شکننده و سست تری دارند و احتمال شکستگی استخوان در آنها دو برابر دیگران است .

یکی از مواد تشکیل دهنده شیر کلسیم است که از اهمیت زیادی در حفظ سلامت انسان ها به خصوص خانم ها دارد .
کلسیم در مواد غذایی دیگری نیز موجود است اما مهم ترین و عمده ترین منبع تامین کلسیم بدن شیر می باشد .
مصرف کم شیر دلایل مختلفی دارد . مثلا برخی افراد با خوردن شیر دچار نفخ و با اسهال می شوند . مخصوصا اگر با معده خالی شیر مصرف کنند . بنابراین کارشناسان توصیه می کنند که شیر را همراه با دیگر خوراکی ها میل کنند .
افرادی که با خوردن شیر دچار مشکل می شوند ، بهتر است مصرف شیر را با مقدار کم شروع کرده و کم کم آن را افزایش دهند تا به شیر عادت کنند .
طبق تحقیقات به عمل آمده امکان ابتلای دختران جوانی که کمتر از دو بار در هفته شیر مصرف می کنند به آسم ، نسبت به سایرین بیشتر می باشد .
با این توصیفات ، اهمیت مصرف مقدار لازم مواد غذایی محتوی کلسیم مانند شیر و دیگر فرآورده های لبنی مانند ماست و پنیر آشکار می شود .
طبق نظر کارشناسان بهتر است شیر جایگزین نوشیدنی هایی مانند نوشابه های گازدار ، شیر کاکائو و … شود .
نوجوانی مهم ترین دوره در رشد و تکامل استخوان ها می باشد . چرا که نیمی از توده استخوانی افراد بالغ در زمان نوجوانی شکل می گیرد . ۹۵ درصد مجموع بافت استخوانی تا سن ۱۷ سالگی در دختران ساخته و ذخیره می شود .
در نتیجه ، دختری که در دوره کودکی و نوجوانی کلسیم کافی دریافت نکرده باشد ، به هنگام میان سالی ، فاقد استخوان های قوی و سالم است و با مشکلات مختلفی چون شکستگی استخوان ها رو به رو است .
یک وعده غذایی سرشار از کلسیم ، مانند ماست و شیر ، حداقل دارای ۳۰۰ میلی گرم کلسیم می باشد . شیر حاوی ویتامین D است که یکی از مهم ترین ویتامین ها برای جذب کلسیم محسوب می شود .
علاوه بر ویتامین D در شیر قندهای طبیعی نیز وجود دارد که به جذب کلسیم کمک می کنند .
کلسیم موجود در لبنیات مانند شیر در سلامت قلب و کاهش فشارخون نیز موثر است .
خانم هایی که به فشار خون مبتلا هستند و علاوه بر دارو ، به طور روزانه ۱۵۰۰ میلی گرم کلسیم در طول مدت ۴ سال دریافت کرده اند ، فشار خون شان نسبت به کسانی که فقط دارو مصرف کرده اند ، کاهش پیدا کرده است .
طبق تحقیقات دیگر ، کلسیم موجود در شیر امکان کاهش علائم پیش از قاعدگی در خانم ها را افزایش و در پیشگیری از سندروم کیست های تخمدانی نیز موثر می باشد .

منبع : آشپزی آیکابان
 

sferesh

Registered User
تاریخ عضویت
27 نوامبر 2015
نوشته‌ها
149
لایک‌ها
36
مصرف حلقه سیب زمینی برای سفید کردن دور چشم خیلی موثره
 

tebfix

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
9 فوریه 2017
نوشته‌ها
5
لایک‌ها
1
سن
35
سلام به همه دوستان .. لطفا به ما سر بزنید کالاهای سلامتی و پزشکی و طبی و ورزشی فقط در طب فیکس www.tebfix.com
و همچنین مجله و بلاگ ما www.tebfix.com/mag
 

redmag

Registered User
تاریخ عضویت
11 می 2017
نوشته‌ها
328
لایک‌ها
58
سن
25
چند روش ساده و موثر خانگی برای درمان چشمان پف کرده

%DA%86%D9%86%D8%AF-%D8%B1%D9%88%D8%B4-%D8%B3%D8%A7%D8%AF%D9%87-%D9%88-%D9%85%D9%88%D8%AB%D8%B1-%D8%AE%D8%A7%D9%86%DA%AF%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%AF%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86-%DA%86%D8%B4%D9%85%D8%A7%D9%86-%D9%BE%D9%81-%DA%A9%D8%B1%D8%AF%D9%87-2.jpg

چشمان پف کرده می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد که شایع‌ترین آن نداشتن خواب کافی و تغذیه مناسب است و اگر برنامه خواب خود را تنظیم کرده و در تغذیه روزانه خود اصلاحاتی به عمل آورید پف چشما شما از بین می‌روند. البته این‌ها تنها دلایل بروز پف زیر چشم نیستند و گاهی ممکن است با خواب کافی و تغذیه مناسب نیز همچنان دچار این مشکل باشید. از آن‌جایی که چشمان پف کرده می‌تواند زیبایی چهره را تحت تاثیر قرار داده و بسیار آزاردهنده باشد باید راهی برای درمان آن پیدا شود. در این مقاله چند روش ساده برای درمان پف زیر چشم معرفی می‌شود که به جز یک مورد که درمان تخصصی زیبایی است بقیه را در منزل به سادگی می‌توانید آن‌ها را انجام دهید.

کارشناسان معتقدند دو عامل اشعه ماوراءبنفش خورشید و وجود نمک اضافی در بدن باعث پیدایش پف زیر چشم می‌شوند، حال اگر این نمک اضافی از بدن دفع شود و از پوست در مقابل نور خورشید محافظت گردد می‌توان پف زیر چشم را از بین برد. با در نظر گرفتن این عوامل می‌توان گفت که کدام درمان‌های خانگی برای چشمان پف کرده موثر و مفید خواهند بود.

آب زیاد بنوشید
داشتن چشمان پف کرده ممکن است این تصور را به وجود آورد که در بدن آب اضافی جمع شده است و اگر مصرف آب را کم کنید این مشکل برطرف خواهد شد. اما مساله چیز دیگری است، وقتی نمک اضافی در بدن انباشته شده باشد بدن برای رقیق کردن این نمک آب اضافی در بافت‌ها ذخیره می‌کند و نتیجه آن، ایجاد آب میان بافتی در قسمت‌های مختلف بدن از جمله زیر چشم خواهد بود که چون بافت نرم‌تری دارد مقدار بیشتری آب جذب می‌کند. حال اگر مصرف آب را افزایش دهید این کار به دفع راحت‌تر مواد زائد و کار بهتر کلیه‌ها کمک خواهد کرد و در نتیجه به تدریج آب میان بافتی زیر چشم‌ها از بین خواهد رفت.

%DA%86%D9%86%D8%AF-%D8%B1%D9%88%D8%B4-%D8%B3%D8%A7%D8%AF%D9%87-%D9%88-%D9%85%D9%88%D8%AB%D8%B1-%D8%AE%D8%A7%D9%86%DA%AF%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%AF%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86-%DA%86%D8%B4%D9%85%D8%A7%D9%86-%D9%BE%D9%81-%DA%A9%D8%B1%D8%AF%D9%87-1.jpg


از ژل چشم استفاده کنید
استفاده از کرم‌های دور چشم در شب باعث می‌شود تولید آب در بافت زیر چشم افزایش یابد و در صبح روز بعد شاهد پف در چشمان خود باشید. در حالی که اگر به جای کرم‌های سنگین دور چشم از ژل مخصوص چشم استفاده کنید در عین این که پوست زیر چشم نرم و مرطوب باقی خواهد ماند چنین عارضه‌ای هم را مشاهده نخواهید کرد. یک توصیه جالب این است که ژل چشم خود را در یخچال نگهداری کنید تا اثر خنک کنندگی آن به برطرف شدن پف و تیرگی زیر چشم کمک کند.

درمان پزشکی برای چشمان پف کرده
درمان‌هایی که قبل از این گفته شد اثر دائمی ندارند و باید آن‌ها را همیشه ادامه دهید تا از چشمان پف کرده در امان باشید اما گار به دنبال یک روش موثرتر برای رفع پف زیرچشم هستید توصیه می‌کنیم به یک پزشک متخصص مراجعه کنید تا یکی از انواع روش‌های درمان زیبایی را برای مشکل شما تجویز کند. روش‌های درمانی متنوعی وجود دارند که در کاهش دائمی پف زیر چشم موثر هستند و به خصوص برای افرادی که به طور ژنتیکی دچار این عارضه هستند توصیه می‌شوند. یکی از این روش‌ها استفاده از اشعه لیزر است که باید در کلینیک انجام شود. روش دیگر تزریق بوتاکس در ناحیه زیر چشم است که با کشیدن پوست به کاهش پف و برآمدگی کمک زیادی می‌کند.

کمپرس یخ به کار ببرید
خنک کردن ناحیه زیر چشم باعث می‌شود رگ‌های خونی هرچه سریع‌تر مواد زائد را از زیر بافت چشم دفع کنند و علاوه بر آن با تنگ‌تر شدن عروق در این ناحیه تیرگی زیر چشم نیز کاهش یافته و التهاب از بین می‌رود. استفاده از ژل چشم که در یخچال نگه داشته شده است روش موثری است اما به زمان زیادی نیاز دارد. اگر عجله دارید توصیه می‌کنیم دو عدد چای کیسه‌ای را در آب سرد خیس کنید و زیر چشمان خود بگذارید تا آن را خنک کند. همچنین می‌توانید از ماسک‌های خنک کننده پوست مانند ماسک خیار یا آلوئه ورا در قسمت زیر چشم استفاده کنید.

ضدآفتاب بزنید
گفتیم که یکی از علل ایجاد پف زیر چشم تابش اشعه ماورءبنفش خورشید روی پوست است که با ایجاد التهاب در ناحیه به ورم و احتباس آب در زیر پوست منجر می‌شود و مسلما این تنها عارضه‌ای نیست که نور خورشید باعث آن می‌شود. حال برای جلوگیری از این اتفاق باید از پوست خود در مقابل اشعه آفتاب محافظت کنید و برای این کار باید هرروز از ضدآفتاب استفاده کنید. هرچند ضدآفتاب برای پیشگیری از این عارضه توصیه می‌شود اما اثر درمانی هم دارد. هرچند این درمان سریع نیست اما با استفاده منظم از آن به مرور زمان خواهید دید که که پف چشم‌ها کمتر شده است.
منبع: مجله قرمز
 

redmag

Registered User
تاریخ عضویت
11 می 2017
نوشته‌ها
328
لایک‌ها
58
سن
25
بیماری آسم چیست؟ علت ایجادی و نشانه‌ها و نحوه تشخیص این بیماری

%D8%A8%DB%8C%D9%85%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%A2%D8%B3%D9%85-950x919.jpg

بیماری آسم یک بیماری مزمن است که متأثر از هوای عبوری از ریه‌ها می‌باشد. هیچ عامل بروز خاصی برای بیماری آسم وجود ندارد. بااین‌حال، کارشناسان معتقدند که ترکیبی از عوامل ژنتیکی و محیطی می‌تواند این وضعیت را ایجاد کند یا حداقل حساسیت فردی به عوامل آسم آن را ایجاد می‌کند. عوامل دیگر عبارت از: سابقه خانوادگی، اگرچه هیچ ژن آسم مشخص نشده نباشد، عفونت‌های ویروسی دوران کودکی مانند عفونت‌های تنفسی، قرار گرفتن در معرض آلرژن زودرس، بهداشت ضعیف می‌باشند. بااین‌حال، هیچ‌کس واقعاً نمی‌داند که چرا برخی افراد مبتلابه آسم هستند و برخی دیگر مبتلا نمی‌شوند. آلرژی اغلب با آسم مرتبط است، اما همه افراد مبتلابه آلرژی به آسم مبتلا نمی‌شوند. بااینکه علل آسم شناخته‌شده نیستند، پزشکان علل اصلی علائم آسم را شناسایی کرده‌اند. با توجه به سازمان بهداشت جهانی (WHO)، آسم حدود 235 میلیون نفر در سراسر جهان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. WHO اعلام کرد که حداقل 80 درصد مرگ‌ومیر ناشی از آسم در کشورهای درحال‌توسعه اتفاق می‌افتد درحالی‌که آسم در کشورهای توسعه‌یافته شایع است. احتمالاً این به دلیل ترکیبی از عدم آگاهی و عدم دسترسی به درمان است.

بیماری آسم و التهاب
اگر شما به آسم مبتلا هستید، پوشش‌های راه‌های تنفسی شما ملتهب شده است (تورم). این التهاب در آسم باعث می‌شود که عبور هوا با حساسیت همراه شود. التهاب می‌تواند عبور هوا را کاهش و عبور هوا از طریق راه‌های تنفسی را دشوار کند. درنتیجه، شما برای خارج کردن و واردکردن هوا در تنفس دچار مشکل می‌شوید.

انقباض راه‌های تنفسی
هنگامی‌که راه‌های تنفسی با برخی از عوامل آسم مواجه می‌شوند، عضلات اطراف راه‌های تنفسی سفت می‌شوند. این باعث می‌شود که راه‌های تنفسی حتی باریک‌تر شوند و احساس سفتی در قفسه سینه ایجاد کند که مانند یک طناب در اطراف آن تنگ می‌شود. موکوس می‌تواند درراه‌های هوایی تنگ‌شده قرار گیرد و باعث مشکلات بیشتر تنفس شود.

عوامل خطر بیماری آسم
نشانه‌های آسم می‌تواند التهاب و تنگی نفس باشد که این می‌تواند در افراد مختلف متفاوت باشد. وقتی‌که راه‌های تنفسی با یکی از عوامل بسیار آسم ارتباط برقرار می‌کند، راه‌های تنفسی را ملتهب، تنگ و با مخاط همراه می‌کند. پوشش راه‌های تنفسی ممكن است موجب تنگ شدن آن‌ها شود.

عوامل ایجاد کننده یا تشدید کننده بیماری آسم شامل موارد زیر است: گرده، حشرات یا سوسک، کپک، شومینه‌ها، حیوان خانگی، تغییر در هوا به‌ویژه هوای سرد، عفونت‌های تنفسی مانند سرماخوردگی، دود سیگار کشیدن، استرس و هیجان، نوسانات هورمونی، ورزش و فعالیت بدنی (آسم ناشی از ورزش)، واکنش آلرژیک به غذاهای خاص مانند تخم‌مرغ، آجیل و شیر، سولفیت‌ها و مواد نگه‌دارنده غذا، سوزش سر دل و یا ریفلاکس اسید، داروهای خاصی نظیر مسدودکننده‌های بتا، آسپیرین (Bayer) و ایبوپروفن Advil، Motrin می‌باشد. بسته به‌شدت آسم شما می‌توانید علائم را به‌صورت مداوم (مزمن) و یا تنها زمانی که بدن شما با آسم تعامل دارد تجربه کنید. علائم نیز در شب وخیم‌تر می‌شوند.

%D8%AE%D8%B7%D8%B1%D8%A7%D8%AA-%D8%A8%DB%8C%D9%85%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%A2%D8%B3%D9%85-525x350.jpg


آسم و آلرژی
داشتن آلرژی برای مدت طولانی احتمالاً مشکوک به شروع علائم آسم می‌باشد. در این موارد، این بیماری به‌عنوان آسم آلرژی شناخته می‌شود. چیزهایی که شما به آن حساسیت دارید می‌تواند باعث علائم آسم آلرژی شود. به‌عنوان‌مثال، اگر به گرده فصلی آلرژی دارید، ممکن است در طول این مدت نیز علائم آسم را تجربه کنید. به نظر می‌رسد ارتباط بین آسم و یک خطر پیش از ابتلا به آلرژی به مواد مختلف وجود دارد (اتوپی). طبق گفته‌های دانشگاه ایلینوی، بین 20 تا 40 درصد افراد مبتلابه آتوپیک هستند. هنوز مشخص نیست که تعداد افراد مبتلابه آسم چگونه است.

تشخیص آسم
آسم با یک معاینه فیزیکی و همچنین آزمایش‌هایی که اندازه‌گیری عملکرد ریه را نشان می‌دهند، تشخیص داده می‌شود. دو آزمایش عملکرد ریه که برای تشخیص آسم استفاده می‌شود، آزمون‌های حداکثر جریان و اسپیرومتری است. یک آزمایش جریان پیک تعداد نفس‌ها را می‌سنجد و نتایج با توجه به مدت‌زمان تعیین‌شده ردیابی می‌شود. اگر میزان قاعده جریان کم باشد، ممکن است آسم آزاردهنده باشد. آزمایش اسپیرومتری نیز تنفس شمارا اندازه‌گیری می‌کند، اما به شیوه‌ای متفاوت است. این تست به شما کمک می‌کند برآورد کنید چه مقدار از درد شما مربوط به تنفس هوا می‌باشد. این کار باعث می‌شود که شما عمیقاً نفس بکشید و سپس ببینید چه مقدار و در چه زمانی می‌توانید نفس را خارج کنید. اگر شما مشکوک به آسم آلرژی باشید، ممکن است همچنین آزمایش آلرژی را نیز برای شما تجویز کنند. آزمایش خون برای غذاهای آلرژیک رایج می‌باشد. برای اکثر آلرژی‌های دیگر، آزمایش پوست نتایج دقیق‌تری به دست می‌دهد. این کار با برداشتن پوست و قرار دادن مقدار کمی از یک ماده نمونه انجام می‌شود. پس از چند دقيقه، اگر پوست شما واکنش داده باشد، پزشک شما آن را مشاهده می‌کند.

نتیجه گیری
آسم همچنان یک نگرانی جدی برای سلامتی عمومی، به‌خصوص در میان کودکان است. درحالی‌که در کشورهای درحال‌توسعه مرگ‌ومیر غیرمعمول نیست، درنتیجه کشورهای پیشرفته که منابع و تشخیص زودهنگام راحت می‌باشد، جواب مثبت به آسم بسیار زیاد است. پس از تشخیص آسم، هدف شما حفظ وضعیت و کمک به جلوگیری از حملات آسم است. درحالی‌که لزوماً کشنده نیست، حملات آسم برای علائم شدید می‌تواند منجر به بستری شدن شود.
منبع: مجله قرمز
 

redmag

Registered User
تاریخ عضویت
11 می 2017
نوشته‌ها
328
لایک‌ها
58
سن
25
بیماری صرع: عوامل ایجادکننده، نشانه‌های بیماری و راه‌های کنترل

%D8%A8%DB%8C%D9%85%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%B5%D8%B1%D8%B9-950x967.jpg

بیماری صرع یک اصطلاح گسترده‌ای مورداستفاده برای یک اختلال مغزی است که باعث تشنج می‌شود. تشنج یک تغییر کوتاه در فعالیت طبیعی مغز است. انواع مختلف از صرع وجود دارد. همچنین انواع مختلفی از تشنج وجود دارد. حدود 1 نفر ازهر 10 نفر در طول زندگی خود تشنج داشته‌اند. این بدان معناست که تشنج شایع است و یک روز شما باید به کسی ممکن است در طول یا پس از یک تشنج کمک کنید. آنچه شما می‌توانید برای حفظ سلامت آن شخص تا تشنج متوقف خودبه‌خودمی شود انجام دهید را باید بدانید. در این مقاله به طور مفصل در مورد این بیماری و راه های کنترل آن صحبت می کنیم.
انواع بیماری صرع
بیماری صرع یک اختلال در مغز است. افراد مبتلابه صرع زمانی که آن‌ها دو یا چند تشنج را تجربه کردند، تشخیص داده می‌شوند.

انواع مختلفی از تشنج وجود دارد. فرد مبتلابه بیماری صرع می‌تواند به بیش از یک نوع از انواع صرع مبتلا باشد.

نشانه‌های تشنج به نوع تشنج بستگی دارد.

گاهی اوقات گفتن اینکه یک فرد است دچار تشنج است یا نه سخت است. فردی که تشنج ممکن است گیج به نظر برسد و یا اینکه خیره به چیزی که وجود ندارد نگاه کند. دیگر انواع تشنج می‌تواند باعث شود که یک فرد سقوط کند، دچار لرزش شود و یا نسبت به آنچه در اطراف او می‌گذرد، بی‌اطلاع باشد.

تشنج به دو گروه تقسیم می‌شود:

  • تشنج‌های عمومی در هر دو طرف مغز تأثیر می‌گذارند:
تشنج‌های غیرقابل تشخیص، که گاهی اوقات تشنج‌های پتیت مال نامیده می‌شود، ممکن است باعث ایجاد حالت چشمک زدن سریع یا چند ثانیه خیره شدن به فضا شوند. تشنج‌های تونیک-کلونیک که همچنین به نام تشنج‌های بزرگ نامیده می‌شود، می‌تواند در یک فرد این علائم را ایجاد کند:

• گریه کردن

• از دست دادن هوشیاری.

• به زمین افتادن.

• پرش‌ها یا اسپاسم عضلانی

• فرد پس از تشنج تونیک – کلونیک ممکن است احساس خستگی کند.

  • تشنج موضعی فقط در یک منطقه از مغز اتفاق می‌افتد. این نوع تشنج، تشنج بخشی نیز نامیده می‌شود.
تشنج فوکال ساده بخش کوچکی از مغز را تحت تأثیر قرار می‌دهد. این تشنج می‌توانید سردرگمی و یا تغییر در احساس، مانند یک طعم عجیب‌وغریب دردهان و یا یک حس بویایی شود.
• تشنج فوکال کمپلکس می‌تواند یک فرد را مبتلابه صرع را دچار سردرگمی و گیجی و یا دچار نگاه خیره کند. فرد تا چند دقیقه قادر به پاسخ به سؤالات و راهنمایی نیست.
• تشنج ثانویه در یک بخش از مغز آغاز خواهد شد، اما پس‌ازآن به هر دو طرف مغز گسترش می‌یابد. به‌عبارت‌دیگر، کسی فرد در ابتدا دچار تشنج موضعی و به دنبال آن دچار تشنج ژنرالیزه می‌شود.

تشنج ممکن است تا زمانی که به‌اندازه چند دقیقه کوتاه طول بکشد.

%D8%A7%D9%86%D9%88%D8%A7%D8%B9-%D8%A8%DB%8C%D9%85%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%B5%D8%B1%D8%B9.png


حقایقی در مورد بیماری صرع
صرع یک اختلال در مغزاست که باعث تشنج می‌شود. این تشنج‌ها توسط یک بیماری زمینه‌ای موقت مانند تب بالا ایجاد نمی‌شود.

صرع می‌تواند در افراد به راه‌های مختلفی تاثیربگذارد. دلیل این است که بسیاری از علل بسیاری برای ایجاد انواع مختلف تشنج وجود دارد. برخی افراد ممکن است علاوه بر صرع انواع متعددی از تشنج و یا مشکلات پزشکی دیگری را داشته باشند. این عوامل نقش مهمی در تعیین شدت وضعیت مشکل فرد و تأثیر آن در زندگی او بازی می‌کند.

علائم تشنج به نظر می‌رسد بستگی به نوع تشنج دارد

برخی از تشنج می‌تواند مانند حملات خیره شدن باشد. دیگر نوع تشنج می‌تواند باعث شود که یک فرد سقوط کند، دچار لرزش بدن شود و یا ازآنچه در اطرافش می‌گذرد بی‌خبر باشد.

صرع می‌تواند با شرایط مختلف که برای مغز فرد ایجاد می‌شود، حادث شود. چند علت آن ناشناخته است.

بعضی از علل شایع ایجاد بیماری صرع عبارت‌اند از:

• سکته مغزی

کمبود اکسیژن در مغز

• تومور مغزی

• ضربه به سر یا آسیب‌های مغزی

• عفونت سیستم عصبی مرکزی ویا دیگر عفونت‌های مغزی مانند neurocysticercosis.

• برخی اختلالات ژنتیکی مانند سندرم داون
• دیگر بیماری‌های عصبی مانند بیماری آلزایمر

همچنین تشنج می‌تواند به دلیل مشکلات پزشکی دیگری اتفاق بیافتد.

این مشکلات عبارت‌اند از:

• تب بالا.
• قند خون پایین (هیپوگلیسمی)
• ترک مصرف الکل و نوشیدنی‌های الکلی و مواد مخدر.

برای دوسوم افراد مبتلای به صرع، علت صرع ناشناخته است. این نوع از صرع کریپتوجنیک یا صرع ایدیوپاتیک نامیده می‌شود.

فرد مبتلابه صرع باعث سرایت این عارضه نمی‌شود و نمی‌تواند به شخص دیگری این بیماری را منتقل کند.

%D8%B9%D9%88%D8%A7%D9%85%D9%84-%D8%A7%DB%8C%D8%AC%D8%A7%D8%AF-%DA%A9%D9%86%D9%86%D8%AF%D9%87-%D8%A8%DB%8C%D9%85%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%B5%D8%B1%D8%B9.jpg


پیشگیری از بیماری صرع

گاهی اوقات ما می‌توانیم از صرع جلوگیری کنیم. برخی از متداول‌ترین راه‌ها را برای کاهش شانس ابتلای شما به صرع درحال‌توسعه را در اینجا معرفی می‌کنیم:
• جلوگیری از صدمات مغزی
• آسیب‌های مغزی که آسیب‌های تروماتیک مغزی نیز نامیده می‌شود، یکی از علل شایع ایجاد صرع است.

• بااحتیاط و با استفاده از دستورالعمل‌های ایمنی برانید. از کمربند ایمنی، صندلی کودک، کیسه هوا، کلاه ایمنی دوچرخه و کلاه ایمنی موتورسیکلت به‌منظور کاهش صدمات ناشی از وسایل نقلیه موتوری استفاده کنید.
• بااحتیاط گام بردارید. زمین خوردن و سقوط باعث ایجاد آسیب مغزی می‌شود. بزرگ‌سالان و کودکان دارای شانس بیشتری برای دچار شدن به افزایش آسیب‌های مغزی ناشی از سقوط هستند.
• در مورد آسیب های تروماتیک مغز اگر آن‌ها رخ دادند در صورت امکان کمک کنید. احتمال صرع در هنگام آسیب شدید مغزی بالا است. مراقبت خوب از آسیب ممکن است به جلوگیری از صرع کمک کند.
• کاهش شانس سکته مغزی و بیماری‌های قلبی
گام‌هایی برای کاهش شانس روزمره ابتلای به سکته مغزی و بیماری قلبی وجود دارد. این گام‌ها عبارت‌اند از خوب غذا خوردن، ورزش کردن و سیگار نکشیدن. این اقدامات بهداشتی ممکن است از ایجاد صرع در مراحل بعدی زندگی جلوگیری کنند
• واکسن
شما و خانواده شمارا از این بیماری محافظت می‌کند. ایمن‌سازی باعث کاهش شانس ابتلای شما به عفونت می‌شود که گاهی اوقات می‌تواند به صرع منجر شود.
دست‌های خود را بشویید و با اطمینان خاطر مشغول غذا خوردن شوید.

• عفونتی به نام سیستی سرکوزیس ( که عامل آن انگل سیستی سرکوس بویس است) شایع‌ترین علت صرع در سراسر جهان است. این بیماری توسط یک انگل ایجاد می‌شود و از طریق بهداشت و آماده‌سازی مواد غذایی از طریق شیوه‌های درست می‌توان از بروز این عفونت جلوگیری کرد. غربالگری بهداشت و درمان زودهنگام برای سیستی سرکوزیس می‌توانید باعث جلوگیری از صرع شود.
برخی مشکلات بارداری و زایمان می‌تواند به صرع منجر شود. در دوران بارداری خود سالم بمانید. مراقبت‌های دوران بارداری از طریق برنامه‌ریزی ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی خود مانند پزشک، مراقب سلامت، ماما و… پیگیری کنید تا شما و کودک شما سالم نگه‌داشته شوید.

مدیریت و کنترل بیماری صرع
بیماری صرع می‌تواند در مسیر زندگی، هنگامی‌که تشنج به‌طور ادامه‌دار اتفاق می‌افتد مشکل‌زا باشد. گاهی اوقات، تشنج باعث دشوار در انجام کارها مانند به مدرسه رفتن، رانندگی و شرکت در فعالیت‌های اجتماعی می‌شود. هنگامی‌که تشنج کنترل نشده است، این امر خطر ابتلا به موارد زیر را افزایش می‌دهد:

• آسیب
افسردگی
• اضطراب
• در برخی موارد، مرگ نیز ممکن است رخ دهد.

گاهی اوقات حتی درمان صرع می‌تواند باعث مشکلاتی مانند احساس خستگی شود.

خود مدیریتی چیزی است که شما باید برای مراقبت از خود انجام دهید. شما می‌توانید با مدیریت صرع خود یک زندگی فعال و کامل را داشته باشید. موفق خود مدیریتی نیاز به همکاری فعالانه میان یک فرد مبتلابه صرع، پزشک فرد و خانواده و دوستان شخص مبتلای به بیماری صرع دارد.

%D9%85%D8%AF%DB%8C%D8%B1%DB%8C%D8%AA-%D8%A8%DB%8C%D9%85%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%B5%D8%B1%D8%B9-1024x677.jpg


کمک‌های اولیه تشنج و بیماری صرع
کمک‌های اولیه برای (گراند مال) تشنج تونیک کلونیک ژنرالیزه

هنگامی‌که بیشتر مردم به تشنج فکر می‌کنند، آن‌ها به یک تشنج تونیک کلونیک ژنرالیزه که گراند مال نیز نامیده می‌شود فکر می‌کنند. در این نوع تشنج، فرد ممکن است گریه کند، سقوط کند، بلرزد و یا دچار حرکات تند و سریع شود و ازآنچه در اطراف او است، بی‌اطلاع باشد.

در اینجا کارهایی که شما می‌توانید برای کمک به کسی که این نوع تشنج را دارد انجام دهید معرفی می‌شود که این موارد عبارت‌اند از:

• به‌آرامی فرد را بر روی زمین دراز کنید.
• فرد بر یک‌طرف بدن به‌آرامی بچرخانید. این کمک خواهد کرد که فرد نفس بکشد.
• خالی کردن منطقه اطراف فرد از هر چیزی سخت و یا تیز. این می‌تواند از آسیب جانبی به فرد جلوگیری کند.
• چیزی نرم و صاف، مانند ژاکت تاخورده را در زیر سر فرد قرار دهید.
• برداشتن عینک از روی صورت فرد.
• شل کردن کراوات (دستمال‌گردن) و یا هر چیزی که در اطراف گردن فرد است که ممکن باعث شود که فرد به‌سختی نفس بکشد.
• سنجش زمان تشنج. اگر صرع بیش از 5 دقیقه طول کشید با فوریت‌های پزشکی تماس بگیرید.

کمک‌های اولیه برای هر نوع از بیماری صرع
انواع مختلفی از تشنج وجود دارد. اغلب تشنج در چند دقیقه به پایان می‌رسد. به‌طور قدم‌های کلی برای کمک به کسی که دچار هرگونه از انواع تشنج شده عبارت است از:

• تا زمانی که تشنج به پایان می‌رسد و یا او به‌طور کامل بیدار هوشیار می‌شود در کنار او باقی بمانید. پس‌ازآن به پایان می‌رسد، به فرد برای نشستن در یک مکان امن کمک کنید. هنگامی‌که آن‌ها هشیار و قادر به برقراری ارتباط شدند، با واژگانی ساده به آن‌ها بگویید که چه اتفاقی افتاده است.
• محیط را جهت آسایش فرد فراهم کنید و با آرامش صحبت کنید.
• بررسی کنید که آیا فرد دستبند پزشکی یا … دارد.
• خود و افراد دیگر (در محل رخداد را) آرام نگه‌دارید.
• یک تاکسی یا شخص دیگری (از خانواده یا بستگان) را برای فرد برای اینکه مطمئن شوید که فرد با خیال راحت به خانه می‌رسد،خبر کنید.

موارد مهمی که برای حفظ سلامتی یک فرد در طول یا بعد از یک تشنج در طول نباید انجام دهید را بدانید. هرگز هیچ‌یک از کارهای زیر را انجام ندهید:

• هرگز فرد را نگه ندارید و یا سعی نکنید که از حرکات او جلوگیری کنید.
• چیزی را دردهان فرد قرار ندهید. این امرمی تواند به دندان یا فک او صدمه بزند. یک شخص نمی‌تواند با داشتن یک تشنج چیزی را ببلعد.
• سعی نکنید به فرد دهان‌به‌دهان تنفس بدهید شبیه (CPR). معمولاً افراد دوباره خودبه‌خود پس از یک تشنج شروع به تنفس می‌کنند.
• هرگز تا زمانی که فرد کاملاً هوشیار نشده است، به او آب و غذا ندهید.
منبع: مجله قرمز
 

redmag

Registered User
تاریخ عضویت
11 می 2017
نوشته‌ها
328
لایک‌ها
58
سن
25
آزوتمی چیست؟ علائم، روشهای تشخیص و درمان آن چگونه است

%D8%A2%D8%B2%D9%88%D8%AA%D9%85%DB%8C-950x634.jpg

آزوتمی تولید مواد زائد نیتروژنی در خون است. این شرایط در نتیجه مشکلات کلیه است که مانع از فیلتر کردن خون به درستی می‌شود.

آزوتمی چیست
کلیه‌ها و سیستم ادراری معمولا مواد زائد را از خون خارج می‌کنند. آنها همچنین با تولید ادرار به از بین بردن این ضایعات از بدن همراه با آب اضافی کمک می‌کنند.

اگر کلیه‌ها آسیب دیده و یا به درستی کار نکنند، قادر به حذف مواد زائد از خون نیستند.

سه نوع آزوتمی وجود دارد :
آزوتمی پیش کلیوی: آزوتمی پیش کلیوی زمانی رخ می‌دهد که یک مشکل در گردش خون بر چگونگی عملکرد کلیه تاثیر بگذارد. وقتی فشار خون برای کلیه پایین بیاید، کلیه قادر نیست مواد زائد تولید شده را بطو کامل خارج کند یا ادرار تولید کند.

آزوتمی داخل کلیوی: آزوتمی داخل کلیوی همچینین به عنوان نارسایی حاد کلیه (ARF) یا آسیب حاد کلیه (AKI)، مربوط به مشکلات خود کلیه است.

آزوتمی پس کلیوی: آزوتمی پس کلیوی یا پس از کلیه، زمانی رخ می دهد که پس از اینکه ادرار از کلیه خارج شده باشد، انسدادی در مجاری ادراری رخ دهد.

علائم
%D8%AE%D8%B4%DA%A9%DB%8C%D8%AF%DA%AF%DB%8C-%D9%84%D8%A8%D9%87%D8%A7.jpg

برخی از افراد مبتلا به آزوتمی هیچ علائمی ندارند. سایر افراد ممکن است دارای علائم کم آبی بدن باشند که می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • دهان خشک
  • کاهش ادرار
  • نبض سریع
  • خستگی
  • پوست رنگ پریده
  • ورم
  • گیجی
عوامل
عوامل آزوتمیا بستگی به نوع آن دارد.

آزوتمی پیش کلیوی
آزوتمی پیش کلیوی رایج ترین نوع در افرادی است که به دلیل مشکلات مختلف در بیمارستان هستند. هر بیماری که باعث کاهش جریان خون به کلیه شود، موجب این نوع آزوتمی شود.

شرایط ممکن است شامل موارد زیر باشند:

  • سوختگی
  • خشکی
  • خونریزی
  • استفراغ طولانی مدت یا اسهال
  • قرار گرفتن در معرض گرما
  • نارسایی قلبی
  • شوک
  • انسداد شریانی که خون کلیه را تامین می‌کند.
آزوتمی داخل کلیوی یا نارسایی کلیه
علتهای مختلفی موجب آزوتمی داخل کلیوی می‌شوند. این علتها شامل

داروها و مسکن‌های قوی : نفروتوکسین‌ها ممکن است به کلیه آسیب برسانند. نفروتوکسین‌های معمول شامل کوکائین، سیکلوسپورین، برخی از آنتی بیوتیک‌ها، آنزیم مهار کننده تبدیل آنژیوتانسین (ACE) و داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAID) است.

عفونت : عفونت‌‌ کلیه می‌تواند به لوله‌های داخل کلیه که خون را فیتر می‌کنند، آسیب برسانند.

بیماری عروق: آسیب به مویرگها در کلیه می‌تواند باعث انسداد و آسیب به بافتها شود. لخته‌های خون در کلیه یا محدود شدن شریان‌‌ها شایع‌ترین عامل عروقی آزوتمی داخل کلیوی است.

آزوتمی پس کلیوی
آزوتمی پس کلیوی زمانی رخ می‌دهد که در لوله‌های ادراری که پس از کلیه قرار دارند، انسداد وجود داشته باشد. علل شایع این انسداد عبارتند از :

  • تومور
  • سوند ادراری
  • کریستالهای ادرار
  • بزرگی پروستات
تشخیص
آزمایش خون
%D8%A2%D8%B2%D9%85%D8%A7%DB%8C%D8%B4-%D8%AA%D8%B4%D8%AE%DB%8C%D8%B5%DB%8C.jpg

آزمایش ادرار و آزمایش خون روش‌های معمول برای تشخیص آسوتمی است.

پزشک قبل از انجام هر آزمایش تشخیصی، شرح حال کامل پزشکی، از جمله داروهای مصرف شده، عفونت‌ها و سایر علائم را می‌گیرد. بعد از آن یک معاینه فیزیکی را انجام می‌دهد تا علل احتمالی یا مشکلات بیمار را جستجو کند. تشخیص آزوتمی معمولا با آزمایش خون یا ادرار ساده انجام ‌می‌شود. پزشک برای نشانگرهای عملکرد کلیه، از جمله کراتینین خون و نیتروژن اوره خون (BUN)، آزمایش تجویز خواهد کرد.

این دو ماده‌ای هستند که کلیه آنها را فیلتر می‌کند. اگر وجود سطح بالایی از این دو ماده در خون مشخص شود، نشان دهنده این است که کلیه‌ها به خوبی کار نمی‌کنند.

آزمایش ادرار برای اسمولالیته، گرانش، سدیم و کراتینین نیز می‌تواند اطلاعاتی در مورد چگونگی جریان آب بدن بیمار ارائه دهد که یکی دیگر از نشانه‌های عملکرد کلیه است.

گاهی اوقات پزشک بسته به معاینات فیزیکی و آزمایش خون یا ادرار که قبلا انجام شده، یک تست سونوگرافی یا آزمایش‌های اضافی دیگر را تجویز می‌کند.

درمان

عوامل بسیاری برای تعیین برنامه درمانی برای بیمار دارای آزوتمی موثر است.

اگر پزشک علت را شناسایی کند، باید نخست آن را در نظر بگیرد. مثلا :

در مورد کسی که آزوتمی پس کلیوی به علت تومور است، ابتدا باید تومور برداشته شود و سپس درمان کلیه انجام شود.

کسی که داروهای نفروتوکسیک را مصرف می‌کند باید داروی دیگری که بر کلیه‌ها اثر سو نداشته باشد را جایگزین کند.

ممکن است برای از بین بردن یک انسداد که باعث برگشت ادرار در سیستم کلیه می‌شود، جراحی نیاز باشد.

افرادی که مبتلا به آزوتمی داخل کلیوی هستند نیز در معرض خطر ابتلا به اختلالات الکترولیتی یا مایع هستند. درمان این موارد ممکن است شامل مصرف دارهای خوراکی یا داخل وریدی باشد.

در بیشتر موارد این بدین معنی است که بستری شدن تا زمانی که عفونت کلیه و اختلال الکترولیتی درست و ثابت شود، ضروری است. مایعات داخل وریدی را می‌توان برای افزایش حجم خون استفاده کرد.

داروها اغلب به منظور کمک به پمپ موثرتر قلب و یا افزایش فشار خون مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دوره درمانی کمک می‌کند تا جریان خون و فشار خون از طریق کلیه بهبود یابد.

در بعضی موارد، فرد مبتلا به آزوتمی داخل کلیه، ممکن است نیازمند دیالیز کلیه باشد. دیالیز روشی است که خون را از طریق یک لوله داخل وریدی (IV) از بدن خارج می‌کند، در یک دیالیز فیلتر می‌شود و سپس از طریق لوله دوم دوباره به بدن می‌رساند.

دیالیز کلیه باید 3 تا 4 بار در هفته انجام شود و برای هر جلسه، چند ساعت طول می‌کشد.

علاوه بر درمان علت، برای پزشکان مهم است که در صورت امکان از نارسایی کلیوی جلوگیری شود.

برای فردی که دارای عوامل خطرزای ازوتمی است نباید داروهای نفروتکس را تجویز کرد و باید آزمایش تشخیصی که نیاز به استفاده از رنگ کنتراست دارد، اجتناب کرد.

آزوتمی پس کلیوی، به راحتی درمان می شود و حتی زمانی که علت مشخص شده و مورد توجه قرار گرفته است، می‌توان آن را برگرداند.

اگر علت شناسایی شده و خیلی زود، درمان انجام شود، می‌توان آن را تغییر داد. در غیر اینصورت آسیب جدی به کلیه‌ها می‌تواند بوجود آید.

آزوتمی داخل کلیوی یک بیماری جدی است که اگر درمان نشود، می‌تواند کشنده باشد. این امر بستگی به عوامل متعددی دارد، از جمله شدت آسیب و علت اصلی.

به عنوان مثال، فرد سالم با ARF (نارسایی حاد کلیه) ممکن است وضعیت بهتری نسبت به بیماری بستری شده با مشکلات متعدد پزشکی داشته باشد.

هر کسی که با عوامل خطر آزوتمی یا نشانه‌های این وضعیت گریبانگیر است، باید تحت نظر پزشک باشد. ادامه برنامه درمانی برای جلوگیری از آسیب شدید کلیه و یا از دست دادن زندگی ضروری است.
منبع: مجله قرمز
 

redmag

Registered User
تاریخ عضویت
11 می 2017
نوشته‌ها
328
لایک‌ها
58
سن
25
کاهش خطر ابتلا به بیماری تخریب ماکولا با این 10 ترفند در **** غذایی

%D8%A8%DB%8C%D9%85%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%AA%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%A8-%D9%85%D8%A7%DA%A9%D9%88%D9%84%D8%A7.jpg

تخریب ماکولا علت اصلی کوری غیرقابل برگشت در سالمندان است که بیش از آب مروارید و آب سیاه اثر بد دارد، هر چند همانطور که سن ما بالا می‌رود. چشم ما بیشتر در معرض بسیاری از شرایط آسیب پذیر قرار می‌گیرد. دیواره پشتی چشم به نام شبکیه، یک بخش مرکزی دارد که ماکولا یا جسم زرد نامیده می‌شود، ماکولا مسئول بسیاری از جزئیات اصلی دید ماست، از جمله توانایی ما برای خواندن، تشخیص چهره‌ها و رنگ‌ها، ر انندگی و تشخیص جزئیات دقیق. تخریب ماکولا مرتبط با سن (AMD)، زوال ماکولا و از دست رفتن توابع مهم آن است. بنیاد آمریکایی تخریب ماکولا (AMDF) می‌گوید AMD بیش از 10 میلیون آمریکایی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. دو نوع تخریب ماکولا وجود دارد: فرم شایع‌تر «خشک» (ناشی از نازک شدن و افتادن ماکولا) و شکل کمتر آن «مرطوب» (ناشی از تشکیل رگ‌های خونی زیر شبکیه و ماکولا است که ممکن است نشت کند).

چه رژیمی برای کاهش تخریب ماکولا مناسب است
%D8%B1%DA%98%DB%8C%D9%85-%D8%BA%D8%B0%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D9%85%D9%86%D8%A7%D8%B3%D8%A8-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D8%B2%D9%87-%D8%A8%D8%A7-%D9%85%D8%A7%DA%A9%D9%88%D9%84%D8%A7.jpg

خبر خوب این است که شواهد روزافزون نشان می‌دهد که **** غذایی مناسب می‌تواند شانس شما را برای افزایش AMD کاهش دهد. انجل پلانلز، متخصص چشم می‌گوید: تغذیه می‌تواند روشی مفید برای حفظ وضعیت مناسب چشم در دوران پیری باشد. یوهانا سدون استاد چشم پزشکی دانشگاه توفس می‌گوید «من فکر می‌کنم مردم بیشتر اثرات عوامل تغذیه‌ای را بر بیماری‌های چشم درک می‌کنند».

اسیدهای چرب امگا3
%D9%85%D9%86%D8%A8%D8%B9-%D8%A7%D9%85%DA%AF%D8%A7-3.jpg

پس این غذاهای فوق العاده که می‌توانند با تخریب ماکولا مبارزه کنند چه هستند؟ دکتر سدون توضیح می‌دهد که یک دسته از غذاهایی که حاوی اسیدهای چرب امگا 3 هستند که به نظر می‌رسد نقش مهمی در سلامت سلول‌های نورپرداز شبکیه‌ای ایفا می‌کنند. پلانلز می‌افزاید: منابع امگا 3 خوب عبارتند از ماهی‌های آبهای سرد و عمیق مانند ماهی قزل‌آلا و ساردین و همچنین گردو، جوانه‌های بروکسل، اسفناج و غذاهای غنی از امگا 3 مانند ماست و تخم مرغ.

یک کاروتنوئید پویا
%D9%85%D9%86%D8%A8%D8%B9-%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D9%88%D8%AA%D9%86%D9%88%D8%A6%DB%8C%D8%AF.jpg

انجمن چشم پزشکی آمریکا (AOA) می‌گوید: مقادیر زیادی از دو کاروتنوئید اصلی- لوتئین و زئاکسانتین در ناحیه ماکولا شبکیه یافت می‌شوند و تصور می‌شود که به چشم‌ها کمک می‌کنند تا به میزان زیادی طول موجهای آبی مضر و با انرژی بالا را فیلتر کنند. با این حال بدن انسان به طور طبیعی تمام لوتئین و زاکسانتین موردنیاز برای این عملکرد مهم را ندارد، بنابراین باید این مواد غذایی را از طریق غذاهایی مانند کلم، اسفناج، سبزیجات، گردو و سبزیجات ریشه‌ای دریافت کند. زرده تخم مرغ نیز دارای این ترکیب است. پلانلز می‌گوید: ما برای جذب این مواد مغذی نیازمند چربی هستیم، به طوری که مقداری از روغن زیتون را بر روی این غذاها بریزید و یا همراه آنها بخورید. AOA می گوید که فرم‌های مکمل این مواد مغذی نیز مفید هستند یک کاروتنوئید پویا

ویتامین‌های آنتی اکسیدان
%D8%A2%D8%AC%DB%8C%D9%84.jpg

دکتر سدون توضیح می‌دهد که چشم نیز یکی دیگر از بخشهای سلامتی است که می‌تواند از آنتی‌اکسیدانهایی مانند ویتامین E و C سود ببرد. وقتی سن شما بالاتر می‌رود، فشار اکسیداتیو در بدن بیشتر می‌شود، بنایراین آنتی اکسیدانها می‌تواند از اثرات مضر تولید مواد شیمیایی اکسید جلوگیری کنند. در واقع یک بخش از تحقیقات بزگ انجام شده بوسیله موسسه ملی چشم نشان داد که مردمی که در معرض خطر بالای گسترش دژنراسیون ماکولا هستند، وقتی که ویتامین C، E، بتاکاروتن و روی مصرف می‌کنند، خطر ابتلا به این بیماری در آنها حدود 25 درصد کاهش می‌یابد. منابع زیادی از ویتامین C عبارتند از مرکبات، فلفل، کلم بروکلی و توت فرنگی و در عین حال بادام زمینی، فندق، بادام، بروکلی، اسفناج، دانه‌‌های گلرنگ و غذاهای غنی شده مانند غلات صبحانه سرشار از ویتامین E هستند. بتاکاروتن را می‌توان در هویج و همچنین سیب زمینی شیرین، کدو حلوایی، اسفناج و میوه‌هایی از قبیل طالبی و زردآلو یافت.

مواد معدنی باعث کاهش تخریب ماکولا می‌شود
%D8%B5%D8%AF%D9%81-%D8%AE%D9%88%D8%B1%D8%A7%DA%A9%DB%8C.jpg

با توجه به نظر AOA روی یک ماده معدنی است که به تحویل ویتامین A از کبد به شبکیه کمک می‌کند و برای تولید ملانین نیاز است- رنگدانه ای که از چشم محافظت می‌کند. به همین دلیل تعجب آور نیست که مشکلات چشم از جمله شب کوری و آب مروارید با کمبود روی همراه هستند و تحقیقات نشان داده که افراد در معرض خطر بالای تخریب ماکولا می‌توانند پیشرفت بیماری را از طریق گرفتن روی همراه با آنتی اکسیدان کند نمایند. دکتر پلانلز می‌گوید منابع بزرگ روی شامل صدف، گوشت قرمز، مرغ، لوبیا، دانه‌های کامل و برخی از محصولات لبنی است. مکمل‌های روی در دسترس هستند اما AOA اشاره می‌کند که مکمل روی ممکن است با توانایی بدن در جذب مس تداخل داشته باشد و بنابراین توصیه می‌شود که روی با مکمل‌های مس جفت شود.

جذب ویتامین D روزانه
%D9%85%D9%86%D8%A7%D8%A8%D8%B9-%D9%88%DB%8C%D8%AA%D8%A7%D9%85%DB%8C%D9%86-%D8%AF.jpg

یکی از بخشهای تحقیقی دکتر سدون، ویتامین D بالقوه مفید است که ممکن است بر تخریب ماکولا اثر بگذارد. این ماده مغذی نه تنها به دلیل ویژگی‌های آنتی اکسیدانی و ضدالتهابی آن بلکه به دلیل خواص ضد رگ زایی آن می‌تواند حفاظت سه گانه در برابر مشکلات مربوط به سن را ارائه دهد. بدین معنی که می تواند رشد عروق خونی جدید در AMD مرطوب را مهار کند. دریافت ویتامین D در **** غذایی خود را با خوردن ماهی‌‌های چرب (مانند ماهی قزل‌آلا، ماهی تن)، تخم مرغ وشیر، غلات و آب پرتقال تقویت کنید.

مواد غذایی ضد التهاب
%D9%85%D9%88%D8%A7%D8%AF-%D8%BA%D8%B0%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%B6%D8%AF-%D8%A7%D9%84%D8%AA%D9%87%D8%A7%D8%A8.jpg

طبق یک تحقیق انجام شده در سال 2016 در زمینه علوم سلولی و ملکولی، علت اصلی تخریب ماکولا می‌تواند شامل التهاب مزمن در شبکیه و لایه عروق چشم به نام کروئید باشد. خوشبختانه دکتر سدون خاطر نشان می‌کند بسیاری از این مواد مغذی شامل لوتئین، زاکسنتین، اسیدهای چرب امگا 3 و ویتامین D همچنین خواص ضد التهابی مفید و همچنین محافظت چشم از شکستگی ماکولا را فراهم می‌کنند.

**** غذایی مدیترانه‌ای
%D8%B1%DA%98%DB%8C%D9%85-%D8%BA%D8%B0%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D9%85%D8%AF%DB%8C%D8%AA%D8%B1%D8%A7%D9%86%D9%87.jpg

اگر همه این انتخاب‌های غذایی به نظر بسیار مورد توجه باشند، دکتر سدون خبر خوبی دارد: **** مدیترانه‌ای ترکیبی از همه چیزهایی است که ما در مورد آن صحبت می‌کنیم. این **** غذایی یک الگوی سالم مصرف غذا است که در آن مواد مفید مانند سبزیجات، میوه ها و ماهی‌ها زیاد است و چیزهایی که مضر هستند مانند چربی‌های اشباع شده و چربی‌های ترانس در آن بسیار کم است». دکتر سدون در سال 2015 مقاله‌ای را در مجله تغذیه بالینی آمریکا نوشت و نتیجه گرفت که «رعایت بیشتر **** غذایی مدیترانه‌ای با کاهش خطر ابتلا به تخریب ماکولای پیشرفته همراه است». **** غذایی مدیترانه‌ای را با تمرکز بر انواع خاصی از ماهی، آجیل، دانه، سبزیجات تهیه شده از روغن زیتون و میوه‌های تازه دنبال کنید.

قهوه موثر است
%D9%82%D9%87%D9%88%D9%87.jpg

قهوه بیش از آنچه که فکر کنید، مزایای سلامتی دارد. حالا طبق داده‌های سال 2016 از تحقیقات در حال انجام در کشور پرتقال به نظر می‌رسد که کافئین ممکن است چشم را در برابر تخریب ماکولا محافظت نماید. در حالی که این تحقیق از تحقیقات دیگری که در مورد اینکه مولکول‌های اساسی یک **** مدیترانه‌ای مانند سبزیجات، میوه‌ها، غلات کامل، حبوبات و ماهی خطر ابتلا به شکستگی ماکولا را کاهش می‌دهد بدست آمده است، در ضمن این تحقیق همچنین پی بردند که نوشیدنی‌های کافئینی در آن منطقه تحقیق محبوب است. تخریبجسم زرد در میان افرادی که روزانه یک عدد اسپرسو مصرف می‌کنند، کمتر شایع بود و از نظر دکتر جوائو فیگوئرا از موسسه تحقیقات چشم پزشکی دانشگاه کوئیمبرای پرتقال که گمان می‌کنند که آنتی اکسیدانهای موجود در کافئین ممکن است به مبارزه با این بیماری کمک کند، حمایت می‌کرد.

مواد غذایی ناسالم را دور بریزید
%D8%BA%D8%B0%D8%A7%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%86%D8%A7%D8%B3%D8%A8.jpg

میان وعده‌های پرچرب بدترین غذاها برای چشم هستند. بنیاد حمایت از بیماری تخریب ماکولا می‌گوید: تحقیقات سال 2001 نشان می‌دهد که انواع خاصی از چربی‌های گیاهی، تک زنجیره و چند زنجیره و اسید لینولئیک موجود در غذاهای بسته بندی شده و فرایند شده موجود است. غذاهایی مانند مارگارین (کره گیاهی)، کیک و کوکی‌ها، پای آماده، چیپس سیب زمینی، کره بادام زمینی و سیب زمینی سرخ کرده ممکن است خطر گسترش بیماری تخریب ماکولا را افزایش دهد.

یک سبک زندگی سالم انتخاب کنید
طبق گفته موسسه ملی چشم در حالی که **** غذایی مناسب در محافظت از چشم در برابر تخریب ماکولا نقش مهمی بازی می‌کند اما این تنها بخشی از پازل سبک زندگی است. سایر راهکارهای هوشمند عبارتند از : اجتناب از سیگار کشیدن (که خطر ابتلا به بیماری را دو برابر می‌کند)، تعهد به **** ورزشی منظم و حفظ فشار خون طبیعی و سطح کلسترول .
منبع: مجله قرمز
 

redmag

Registered User
تاریخ عضویت
11 می 2017
نوشته‌ها
328
لایک‌ها
58
سن
25
ویتامین B12 و 9 نشانه برای اینکه بدن شما میزان مناسبی از این ویتامین را ندارد.

%D9%88%DB%8C%D8%AA%D8%A7%D9%85%DB%8C%D9%86-B12-950x950.png

ویتامین B12 (سیانو کوبالآمین) یکی از ویتامین‌های گروه ب و جز ویتامین‌های محلول در آب است. این ویتامین یک ویژگی خاص دارد و آن اینکه تنها در منابع حیوانی مثل گوشت، تخم‌مرغ و شیر یافت می‌شود. عدم مصرف درست از این منابع ممکن است در درازمدت کمبود این ویتامین محلول در آب در بدن انسان و درنتیجه باعث عوارضی در انسان شود که متأسفانه بعضی از این عوارض ایجادشده ممکن است برگشت‌ناپذیر باشند. در این مقاله به‌طور مفصل به بررسی نشانه‌های ابتلا به کمبود این ویتامین برای پیشگیری از این حالت می‌پردازیم.


همان‌طور که افزایش سن در شما، توانایی بدن برای جذب ویتامین B12 را از میزان غذا کاهش می‌دهد، 4 نفر از هر 100 زن 40 تا 59 ساله کمبود ویتامین B12 دارند و بسیاری از آن‌ها درخطر ابتلا به کمبود این ویتامین هستند؛ اما تنها یک عامل باعث این عارضه نیست: اجتناب از خوردن گوشت، مصرف داروهایی مانند متفورمین (معمولاً برای افراد مبتلابه دیابت نوع 2 یا سندرم تخمدان پلی کیستیک از این دارو استفاده می‌شود) یا برخی از داروهای رایج سوزش سردل باعث این امر می‌شود. نتیجه کمبود ویتامین‌ها می‌تواند از خستگی شدید تا کاهش بینایی باشد. اگر علائم در شما آشنا به نظر برسد، از دکتر خود بخواهید تا یک آزمایش خون انجام دهد تا بدن شمارا ازنظر سطح این ویتامین بررسی کند. اگر آن‌ها کم باشند، مصرف یک مکمل یا تزریق این ویتامین، شمارا در عرض چند هفته به وضعیت قبلی خود بازمی‌گرداند.

%D9%85%D9%86%D8%A7%D8%A8%D8%B9-%D9%88%DB%8C%D8%AA%D8%A7%D9%85%DB%8C%D9%86-B12-1024x768.jpg


شما نمی‌توانید خود را بعدازظهر بیدار نگه‌دارید، حتی اگر 8 ساعت خوابیده باشید
Lisa Cimperman، سخنگوی آکادمی تغذیه و **** غذایی می‌گوید: “خستگی یکی از اولین نشانه‌های کمبود B12 است” به همین دلیل بدن شما به این ویتامین متکی است تا سلول‌های قرمز خون را حمل کند که وظیفه آن‌ها این است اکسیژن را به اندام‌های هدف خود حمل می‌کنند و بدون اکسیژن کافی در سلول‌های شما، بدون توجه به اینکه چه مدت خوابیده‌اید، احساس خستگی می‌کنید. خستگی می‌تواند نشان‌دهنده شماری از عارضه‌ها باشد، بنابراین اگر احساس خواب‌آلودگی تنها شکایت شما باشد، شما نمی‌توانید فرض کنید که لزوماً دچار کمبود ویتامین B12 هستید. اگر دچار خستگی و علائم دیگر شوید، پزشکان معمولاً به کمبود این ویتامین در بدن شما شک می‌کنند.

این کیسه مواد غذایی انگار که یک‌میلیون پوند وزن دارد!
اگر سطوح کافی‌ای از اکسیژن در گلبول‌های قرمز ندارید، عضلات شما مانند مشت می‌شوند. شانتال موسس، 31 ساله، می‌گوید: “کار من بسیار مستحکم است، بنابراین من فکر می‌کردم که شاید بدنم خسته باشد؛ شاید هم من درست‌کار نکنم”، اما شش ماه پیش متوجه شدم که ضعف و سستی من ناشی از عدم وجود مقادیر کافی ویتامین B12 است “.

در اثر کمبود ویتامین B12 شما احساسات عجیب‌وغریب را تجربه می‌کنید
Melanie Karmazin، چهل و چهار ساله که درنهایت با کمبود B12 تشخیص داده شد، می‌گوید: “احساس می‌کردم که برق ازسرم به پاهایم می‌خورد.” دیگر افراد مبتلا ناراحتی و احساس سوزن شدن پوست را گزارش می‌کنند. این دردهای عجیب‌وغریب، نتیجه‌ای از آسیب عصبی است که به خاطر سطوح اکسیژن پایین در سلول‌ها ایجاد می‌شود.

گذاشتن کلید در یخچال!
باید به سختی فکر کنید که نام خواهر خود را به خاطر بسپارید. شما ممکن است نگران باشید که پیری و زوال عقل زودرس است، اما بعضی اوقات کمبود B12 باعث این امر می شود. پائولین اسمیت، 56 ساله که با سطوح پایین این ویتامین تشخیص داده شد، می گوید: “در یک لحظه من نمی توانستم که چگونه یک چک را بنویسم” Cimperman می گوید: “من این کمبود را با آلزایمر در بیماران سالمند اشتباه گرفتم.” اما هنگامی که آنها یک آزمایش خون داشتند و کمبود ویتامین B12 را نشان می دادند، شروع به مصرف مکمل می کردند و علائم در آنها شروع به کاهش می کرد”.

شما احساسی غم انگیز یا حالت سرگیجه دارید
یکی دیگر از علائم رایج، سرگیجه است. Mossessمی‌گوید: “من سرگیجه را فقط هنگام راه رفتن بر روی پله‌ها تجربه می‌کنم. یک مطالعه که در ترکیه انجام گرفت مقادیر ویتامین B12 را در افرادی که دچار اختلال سرگیجه بودند را در مقایسه با داوطلبان سالم سنجید. نتیجه: بیماران سرطانی 40٪ B12 کمتری نسبت به داوطلبان داشتند و دچار ناراحتی و سرگیجه بیشتری بودند.

%D8%B9%D9%84%D8%A7%D8%A6%D9%85-%DA%A9%D9%85%D8%A8%D9%88%D8%AF-%D9%88%DB%8C%D8%AA%D8%A7%D9%85%DB%8C%D9%86-B12-1024x641.jpg


پوست شما رنگ پریده است
اگر چهره گلگون شما در حال حاضر زردرنگ است، کمبود ویتامین B12 ممکن است در این زمینه مقصر باشد. با کمبود، گلبول‌های قرمز بسیار شکننده می‌شوند و به‌راحتی شکسته شده و این امر باعث آزاد شدن رنگ‌دانه بیلی‌روبین می‌شود که به پوست رنگ زرد می‌دهد.

زبان شما صاف و قرمز است
آنجلا گریسی، متخصص تغذیه در مرکز تغذیه PCOS در برین ماور، PA می‌گوید: “حدود نیمی از افرادی که دچار کمبود شدید ویتامین B12، جوانه‌های چشایی خود را از دست می‌دهند دچار زبری بروی زبانشان، به‌خصوص در اطراف لبه‌های آن هستند. بیماران همچنین از سوزش و درد، به‌ویژه در پشت زبان شکایت دارند؛ و ازآنجاکه بسیاری از این جوانه‌ها دارای حسگر طعم هستند، اگر بسیاری از آن‌ها را از دست دهید، حتی طعم غذاهای موردعلاقه خود را نیز حس نخواهید کرد. درواقع، “زنان با کمبود B12 ممکن است در حقیقت وزن خود را از دست بدهند، زیرا غذا برای آن‌ها دیگر مناسب و لذیذ نیست “.

هر چیز کوچک باعث می شود گریه کنید و یا نگران باشید
آیا احساس می‌کنید بیشتر از همیشه مضطرب هستید؟ گراسی می‌گوید: “فقدان B12 موجب تغییر در خلق‌وخوی شما می‌شود و احتمالاً منجر به افسردگی یا اضطراب می‌شود.” پزشکان دقیقانمی دانند که چرا این امر خطر ابتلا به افسردگی را افزایش می‌دهد، اما ممکن است چیزی در ارتباط با این واقعیت باشد که B12 در سنتز مواد شیمیایی مغز مانند سروتونین و دوپامین دخالت دارد و به تنظیم خلق‌وخوی کمک می‌کند.

احساس می کنید که چیزی با چشمان شما استَ
در موارد شدید، کمبود B12 می‌تواند به عصب بینایی آسیب برساند یا عروق خونی را در شبکیه ایجاد کند، باعث ایجاد مشکل در بینایی، دوبینی، حساسیت به نور و حتی از دست دادن بینایی می‌شود. اسمیت می‌گوید: “اولین علامت آسیب شبکیه‌ای که متوجه شدم، سایه‌ای بود که در چشم راست من دیده می‌شد که روی زمینه دید من تأثیر گذاشت. من سایه‌های بیشتری را دیدم تا زمانی که B12 را دریافت کردم و این علائم از بین رفت”.
منبع: مجله قرمز
 

redmag

Registered User
تاریخ عضویت
11 می 2017
نوشته‌ها
328
لایک‌ها
58
سن
25
موی زائد به 10 دلیل پزشکی روی صورت و بدن شما رشد می‌کند

%D9%85%D9%88%DB%8C-%D8%B2%D8%A7%D8%A6%D8%AF-%D8%B1%D9%88%DB%8C-%D8%B5%D9%88%D8%B1%D8%AA-950x713.jpg

شما مرتبا در حال موم انداختن، تیغ زدن و همه کارهایی هستید که موی زائد بدن را از بین ببرید اما آنها همچون برگهای درخت دوباره رشد می‌کنند. احتمالا از این وضعیت خسته شده‌اید و به دنبال چاره می‌گردید. موی زائد بر خلاف آنچه که شما فکر می‌کنید که یک مساله عادی ست، چندان هم عادی نیست و در واقع به سلامتی شما مربوط می‌شود. چندین مشکل در وضعیت سلامتی شما وجود دارد که موجب موی زائد می‌شود. با هم این دلایل را بررسی می‌کنیم.

علت مشهور موی زائد؛ عدم تعادل هورمونی
%D8%B9%D8%AF%D9%85-%D8%AA%D8%B9%D8%A7%D8%AF%D9%84-%D9%87%D9%88%D8%B1%D9%85%D9%88%D9%86%DB%8C.jpg

حدود 8 درصد زنان مبتلا به هیرسوتیم هستند که رشد مو در الگوی مردانه معمولی است. این به این معنی است که مو در جاهایی که شما نمی‌خواهید، رشد می‌کند مثل صورت، شکم، ران و یا پشت لب. طبق گزارش مرکز پزشکی دانشگاه مریلند، حدودا نیمی از موارد بالا به علت بالا بودن سطح هورمون جنسی مردانه یا آندروژنها مانند تستوسترون است. یک مقصر همیشگی، سندرم تخمدان پلی کیستیک(PCOS) است. در زنان مبتلا به تخمدان پلی کیستیک معمولا رشد بیش از حد موهای صورت یا بدن به دلیل داشتن مقدار زیاد آندروژندر بدن ایجاد می‌شود. فاساک عام محمود متخصص غدد در کالیفرنیا می گوید: پس چگونه از موهای زائد خلاص شوید؟ به طور معمول با درمان که شامل داروهایی است که برای تنظیم عملکرد تخمدانها و کاهش میزان اندروژن های که آنها ترشح می‌کنند، بهبود می‌یابد. دکتر محمود می‌گوید: خط اول درمان معمولا قرص ضد بارداری است، اگر این قرصها موثر نباشند، داروهای دیگر ضد آندروژنی در دسترس هستند، البته اگر شما در حال آماده شدن برای بارداری هستید و یا در دوران بارداری هستید نباید از این قرصها استفاده کنید، چون می‌توانند موجب نقصهای مادرزادی شوند.

وارد شدن به دوران ناباروری (یائسگی)
%D9%88%D8%B1%D9%88%D8%AF-%D8%A8%D9%87-%D8%AF%D9%88%D8%B1%D8%A7%D9%86-%DB%8C%D8%A7%D8%A6%D8%B3%DA%AF%DB%8C.jpg

حتی اگر هورمون‌های شما به طور عادی متعادل باشند، این موضوع همیشگی نخواهد بود. به گفته انجمن آمریکایی تولید مثل (ASRM) وقتی سطوح استروژن در دوران ناباروری کاهش می‌یابد، آندروژنهایی که قبلا اثر گذار نبودند موجب عوارض ناخواسته مانند موهای زائد می‌شوند. کلارا وارد متخصص زنان و زایمان می‌گوید: بسیاری از زنان در دوران یائسگی تغییراتی را در رشد مو، با ریزش مو و ظهور موهای ناخواسته بدن، به ویژه در ناحیه لب و چانه را تجربه می‌کنند. رشد مو می‌تواند در حد چند مو و یا به میزان سنگین شبیه ریش باشد و یا می‌تواند نرم و کرکی یا تیره، ضخیم و خشن باشد. جایگزینی استروژن ممکن است برای زنان با موهای صورت در دوران یائسگی کمک کند اما با پزشک خود صحبت کنید که آیا برای شما مناسب است یا خیر.

غده فوق کلیوی شما بیش از حد فعال است
%D8%BA%D8%AF%D9%87-%D9%81%D9%88%D9%82-%DA%A9%D9%84%DB%8C%D9%87.jpg

اگر رشد ناگهانی موهای اضافی را تجربه می‌کنید، به پزشک خود (یک متخصص غدد و متخصص پوست) مراجعه کنید تا ببینید آیا اختلال عملکرد غده فوق کلیه دارید یا خیر. در سندرم کوشینگ، محصول اصلی غده آدرنال یعنی کورتیزول افزایش می‌یابد اما همراه با آن اندروژن‌های اضافی نیز آزاد می شود. در هیپرپلازی مادرزادی آدرنال، کمبود یکی از آنزیم‌هایی که کورتیزول تولید می‌کند، وجود دارد. در نتیجه کورتیزول نمی‌تواند تولید شود و و پیش ماده‌ها در عوض کورتیزول به تولید آندروژن می‌پردازند و این منجر به رشد بیش از حد مو می‌شود. تومورهای آدرنال که معمولا غیر سرطانی هستند، همچنین ممکن است به اندروژن بیش از حد منجر شوند. تنظیم این شرایط از طریق دارو یا جراحی (در مورد تومور) باید سطح هورمون را بهبود بخشد و باعث کاهش رشد مو شود.

اضافه وزن و موی زائد
%D8%A7%D8%B6%D8%A7%D9%81%D9%87-%D9%88%D8%B2%D9%86.jpg

یکی دیگر از عوامل تستوسترون بالا که منجر به رشد موی زائد می‌شود، اضافه وزن است. دکتر وارد توضیح می‌دهد: چاقی باعث تغییر ساختار بدن و تولید هورمون‌ها می‌شود. وقتی سطح انسولین در بدن بالا است، تولید هورمونهای مردانه را تحریک می‌کند. چاقی نیز با PCOS (سندرم تخمدان پلی کیستیک) و دیابت مرتبط است که این وضعیت نیز بر سطح انسولین تاثیر می‌گذارد. اما خبر خوب این است که تغییرات شیوه زندگی می‌تواند به شما کمک کند تا به مسیر بازگشت برسید. کاهش وزن می‌تواند باعث کاهش میزان هورمون‌های مردانه شود که در نتیجه باعث کاهش رشد مو و بهبود کنترل قند و باروری شود. برای کاهش اثرات هیرسوتیم، دانشگاه مریلند پیشنهاد **** غذایی کم شکر و چربی ترانس تصفیه شده و غنی از غذاهای آنتی اکسیدان مانند میوه‌ها و سبزیجات، گوشت بدون چربی و روغن‌های سالم است.

فولیکول‌های موی حساس
%D8%AD%D8%B3%D8%A7%D8%B3-%D8%A8%D9%88%D8%AF%D9%86-%D9%81%D9%88%D9%84%DB%8C%DA%A9%D9%88%D9%84-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D9%88.jpg

اگر پزشک شما نامنظمی هورمون و مشکلات آدرنال را رد کند، ممکن است شما فولیکول‌های موی حساس داشته باشید. سندی تسائو متخصص پوست در بوستون می‌گوید: گیرنده‌های آندروژن در فولیکول‌های موی می‌تواند نسبت به هر آندروژن طبیعی که در گردش خون باشد، فوق العاده حساسیت نشان دهد. بنابراین حتی اگر میزان تستوسترون شما طبیعی باشد، فولیکول‌های موی شما به آن پاسخ می‌دهند. در این حالت از بین بردن موهای زائد بدن به معنی از بین رفتن آن از طریق ابزار موقت مانند اصلاح یا اپیلاسیون باشد یا حتی شما می‌توانید روش‌های دائمی مانند حذف موهای زائد یا الکترولیز را امتحان کنید. دکتر تسائو می‌گوید الکترولیز فولیکول‌های مو را به صورت تک تک هدف قرار می‌دهد، بنابراین می‌تواند بسیار خسته کننده باشد؛ لیزر از بین برنده موی زائد بر روی موهای بلوند یا خاکستری اثر نمی‌کند (و رنگ کردن و تیره کردن آن نیز موثر نخواهد بود زیرا هدف، فولیکول مو در زیر پوست است). با یک متخصص پوست مشورت کنید تا بتوانید بهترین گزینه را انتخاب کنید.

بارداری و موی زائد
%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%B1%DB%8C.jpg

بارداری همانند سایر تغییرات هورمونی در زندگی زنان می‌تواند باعث ایجاد موهای زائد شود. دکتر وارد می‌گوید: در دوران بارداری، هورمون‌های اضافی باعث می‌شوند که موهای بدن ضخیم‌تر، سریع‌تر و تیره‌تر شوند. این نه تنها روی پوست سر بلکه روی جاهای دیگر بدن که در حالت عادی با موهای ظریف پوشانده شده‌اند، موهای زائد و ضخیم رشد می کند. شکم یک محل معمول است و همچنین صورت، سینه و ران. اگر چه زنان قدیمی می‌گفتند که پر مو شدن شکم در دوران بارداری نشانه پسر بودن جنین است، اما در واقع هورمون‌ها واقعا هیچ ارتباطی با جنس نوزاد ندارند- این فقط یکی از علائم عجیب و غریب بارداری است که هیچ کس به شما نمی‌گوید. انجمن بارداری آمریکا می‌گوید که بسیاری از روش‌های حذف موی زائد برای دوران بارداری تایید نشده‌اند، بنابراین اصلاح بهترین گزینه است. یا اینکه صبر کنید تا نوزاد متولد شود، زیرا بعد از بارداری موهای شما به حالت طبیعی باز می‌گردند.

شاید مشکل از داروها باشد
%D9%85%D9%88%DB%8C-%D8%B2%D8%A7%D8%A6%D8%AF-%D8%A8%D8%B1-%D8%B1%D9%88%DB%8C-%D8%B5%D9%88%D8%B1%D8%AA.jpg

اگر استروئیدها را مصرف می‌کنید، مانند پردنیزول یا دانازول که درمان اندومتریوز است، ممکن است برای بعضی از افراد باعث عوارض جانبی مانند مقداری مو شود. دکتر مازن عبدالله می‌گوید: این داروها از آندروژن حاصل می‌شوند. داروهای دیگر مانند روگین (منوکسیدیل) که برای متوقف کردن یا کند شدن ریزش مو مورد استفاده قرار می‌گیرد، ممکن است باعث رشد مو در مناطق ناخواسته بدن شود. دکتر تسائو می‌گوید: سیکلوسپورین دارویی مورد استفاده برای اختلالات ایمنی و بعضی از داروهای ضد تشنج نیز می‌تواند باعث ایجاد بیش از حد مو شود. هنگامی که شما مصرف این داروها را متوقف می‌کنید، رشد مو نیز متوقف خواهد شد، اما اگر هنوز در حال استفاده از این داروها هستید، باید از روش‌های دیگری برای برداشتن آنها استفاده کنید.

مشکلات تیروئید
%D9%85%D8%B4%DA%A9%D9%84%D8%A7%D8%AA-%D8%AA%DB%8C%D8%B1%D9%88%D8%A6%DB%8C%D8%AF-%D9%88-%D9%85%D9%88%DB%8C-%D8%B2%D8%A7%D8%A6%D8%AF.jpg

مشکلات تیروئید معمولا با ریزش مو همراه است اما دکتر عبدالله می‌گوید که می‌تواند به مسیر دیگری نیز منتهی شود. بیماری تیروئید می‌تواند باعث رشد بیش از حد مو شود، اما معمولا با الگوی مردانه وابسته به آندروژن اضافی متناسب نیست. به عبارت دیگر، زنان ممکن است موهای ضخیم‌تر درقسمت‌هایی داشته باشند که برای مردان یا زنان عادی نیستند. اما دکتر عبدالله می‌گوید که اختلال عملکرد تیروئیدگاهی اوقات می‌تواند باسایر مسائل هورمونی مانند افزایش سطح هورمون پرولاکتین همخوانی نداشته باشد. دکتر شما همه چیز را کامل بررسی خواهد کرد تا ببیند کجا موجب این مشکل شده است و هنگامی که درمان می‌شوند، مو باید رشدش متوقف شود.

ممکن است ارثی باشد
%D9%85%D9%88%DB%8C-%D8%B2%D8%A7%D8%A6%D8%AF-%D8%A8%D9%87-%D8%AF%D9%84%DB%8C%D9%84-%D8%A7%D8%B1%D8%AB%DB%8C.jpg

متاسفانه برخی از گروه‌های قومی موهایشان نسبت به دیگران بیشتر است. دکتر تسائو می‌گوید: برای افراد مدیترانه‌ای با پوست تیره‌تر، رشد موهای زائد به ویژه در ناحیه‌های فوقانی و فک بالا خیلی عادی است. پس چه کاری می‌توانید انجام دهید؟ شما نمی‌توانید ژنتیک خود را تغییر دهید، بنابراین باید موهای زائد خود را به طور موقت حذف کنید. با این حال، یک مورد احتیاط برای زنان با پوست تیره‌تر: هدف لیزر حذف موی زائد، ملانین است، بنابراین بوسیله موی تیره جذب خواهد شد، اما همچنین ملانین پوست را نیز هدف قرار خواهد داد. بنابراین موجب از بین رفتن رنگ پوست می‌شود. برای جلوگیری از عوارض ناخوشایند تکه‌های سفید بر روی صورت یا بدن خود مطمئن شوید که دکتر با تجربه‌ای که در لیزر موی زائد در مورد تمامی اقوام تجربه دارد، را انتخاب کنید.

اصلاح زیاد مو
%D8%B2%DB%8C%D8%A7%D8%AF-%D8%A8%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%B4%D8%AA%D9%86-%D8%A7%D8%A8%D8%B1%D9%88.jpg

حتما شنیده‌اید که می‌گویند اگر زیاد تیغ بزنید، موها خشن‌تر و ضخیم‌تر رشد خواهند کرد. خوب دقیقا درست نیست. دکتر تسائو می‌گوید که تراشیدن بر فولیکول‌های پایه تاثیر نمی‌گذارد، زیرا فقط موهای بالای پوست را قطع می‌کند. اما اگر موها را از ریشه درآورید مثل مژه و ابروها می‌تواند ضخیم‌تر شود. وقتی ما از این روش‌های موقت برای حذف مو استفاده می‌کنیم، موها را نیز تحریک می‌کنیم. شما یک زخم روی مو ایجاد می‌کنید و مو برای پاسخ دادن، ضخیم‌تر می‌شود. اگر این مشکل را دارید، یک کرم به نام وانیکا (Vaniqa) است که می‌تواند سرعت رشد موها را کند کند، بنابراین فاصله زمانی بین کندن موها می‌تواند طولانی‌تر شود.
منبع: مجله قرمز
 
بالا