• پایان فعالیت بخشهای انجمن: امکان ایجاد موضوع یا نوشته جدید برای عموم کاربران غیرفعال شده است

سرمایه گذاری در بازار خودرو + اخبار و رویدادهای مربوط به خودرو

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد

علی‌لو در گفت‌وگو با فارس
افزایش قیمت خودرو نعمت‌زاده را به مجلس کشاند
عضو کمیسیون صنایع مجلس گفت: به دنبال عدم کاهش قیمت خودرو و بی‌توجهی وزیر صنعت به گزارش مجلس در این باره، سوال از وی به هیأت رئیسه مجلس تحویل داده شد و شخص وزیر برای پاسخ به سوال نمایندگان باید در مجلس حاضر شود.


13920526000386_PhotoA.jpg

علی علی‌لو نماینده مردم شبستر در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانیخبرگزاری فارسگفت:‌به دنبال افزایش قیمت خودرو و عدم توجه وزیر صنعت به گزارشات مجلس از تحقیق و سهم صنعت خودرو و عدم کاهش قیمت در این بخش سوال از وزیر صنعت طرح و به هیئت رئیسه مجلس تحویل داده شد.

وی افزود: وزیر صنعت باید در مورد اصلاح وضعیت کیفیت خودروها و قیمت‌گذاری در این بخش پاسخ دهد و باید برای پاسخ به سوال نمایندگان در این حوزه حاضر شوند.

عضو کمیسیون صنایع مجلس اظهار داشت: وزیر صنعت باید پاسخ دهد که چرا این همه گزارشات مجلس و تحقیق و تفحص‌ها از صنعت خودرو برای وزیر صنعت هیچ اهمیتی نداشت و هیچ تغییری در بحث قیمت و کیفیت خودرو حاصل نشد و هیچ پیگیری در این زمینه از سوی شخص وزیر صورت نگرفت.

انتهای پیام/

- See more at: http://farsnews.com/newstext.php?nn=13930721000085#sthash.hG6V4Gc6.dpuf
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد


علی‌لو در گفت‌و‌گو با فارس خبر داد
هزینه نیم‌میلیاردی اینترنت ۲ مدیر خودروسازی در گزارش تحقیق و تفحص مجلس نبود
‫رئیس هیأت تحقیق و تفحص از خودروسازان با بیان اینکه هزینه نیم میلیاردی اینترنت ۲ مدیر خودروسازی در گزارش تحقیق و تفحص مجلس نبود، گفت: این موضوع احتمالا در مجلس مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت‬.


13930312000184_PhotoA.jpg


  • علی علی‌لو نماینده مردم شبستر در مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس گفت: شنیده‌ها از هزینه نیم‌میلیارد تومانی اینترنت دو نفر از مدیران شرکتهای خودروسازی حکایت می‌کند اما در گزارش تحقیق و تفحص مجلس از صنعت خودروسازی کشور به این موضوع پرداخته نشده است.

    وی اضافه کرد: تا کنون مستنداتی در مورد این موضوع به دست نیامده اما این موضوع احتمالا در مجلس مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

    تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی از صنایع خودروسازی مدتی پیش صورت گرفت اما به گفته برخی از نمایندگان این پرونده دارای ابعاد گسترده‌تریست که باید مورد بررسی و پیگیری قرار گیرد.



    بنابر آنچه در رسانه‌ها منتشر شده هزینه اینترنت مصرفی 2 مدیر ارشد سابق خودروسازی در دوران مسئولیت‌شان حدود نیم‌میلیارد تومان شده است.

    اینترنت این مدیران از نوع ماهواره‌ای بوده که هزینه آن برحسب دلار محاسبه شده و اکانت این نوع اینترنت قابل رد یابی نیز نبوده است.

    انتهای پیام/
 

kiavash661

Registered User
تاریخ عضویت
4 فوریه 2013
نوشته‌ها
2,049
لایک‌ها
534
محل سکونت
In my Mind
دوستان الان ثبت نام چندتا ماشین ، مثلا 4-5 تا پراید 111 و تحویل گرفتن بعد از 3-4 ماه و بعد فروشش توی بازار بنظرتون منطقی و درآمد زا هست ؟!
 

aminkhan2013

Registered User
تاریخ عضویت
17 جولای 2013
نوشته‌ها
1,396
لایک‌ها
799
قابل پیش بینی نیست ولی با بازار حالا،ضرر داره و بگذاری بانک بیشتر سود میکنی
 

takesh

Registered User
تاریخ عضویت
4 مارس 2012
نوشته‌ها
5,312
لایک‌ها
4,325
محل سکونت
جَـفَـنـگِـــستــانــ...... . . . . .
دوستان اگه کسی حواله ایرانخودرو خواست من آشنا تو شرکت دارم بگه براش آمار بگیرم .......
 

aminkhan2013

Registered User
تاریخ عضویت
17 جولای 2013
نوشته‌ها
1,396
لایک‌ها
799
ممکنه دلایل اینکه ضرر داره رو بفرمایید ؟
دلیل که واضحه!!!شما 111 چند میخرین؟چند میفروشید؟چند خرج سند میدهین؟؟؟؟سود مشارکت چقدره؟؟؟همه اینها را حساب کن ببین سالی چند درصد میشه!!
 

aminkhan2013

Registered User
تاریخ عضویت
17 جولای 2013
نوشته‌ها
1,396
لایک‌ها
799
دوستان اگه کسی حواله ایرانخودرو خواست من آشنا تو شرکت دارم بگه براش آمار بگیرم .......
حواله دنا تحویل تیر یا مرداد چند میفروشن؟پارس سال و ال ایکس تحویل اخر سال چند میفروشه؟
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد

مقایسه پژو پارس با هیوندای سوناتا
ایران‌خودرو و سایپا دو شرکتی هستند که می‌توان آغاز فعالیت آنها را همزمان با کیا و هیوندای کره جنوبی در نظر گرفت. اما محصولات این شرکت‌ها طی سالیان علی‌رغم سابقه نزدیک به هم، تفاوت‌های زیادی دارند.

13930720000660_PhotoA.jpg

به گزارش خبرنگار اقتصاد بین المللخبرگزاری فارس، تولید خودرو در ایران طی سال های اخیر با چالش های جدی در زمینه تأمین قطعات و یا ارتقا کیفیت همراه بوده است.

صنعت خودروسازی در کره جنوبی تقریبا همزمان با شکل گرفتن این صنعت در ایران به وجود آمد و اکنون با حدود نیم قرن سابقه دو کشور در زمینه تولید انبوه خودرو، محصولات تولیدی آنها فاصله زیادی هم از نظر کیفیت و هم از نظر قدرت نفوذ در بازار جهانی با یکدیگر دارند.

با در نظر گرفتن بحران‌ سال های اخیر صنعت خودرو در ایران و تأکید مسئولان این صنعت بر تحریم های غرب علیه این صنعت به عنوان اصلی ترین دلیل بروز بحران های بنیادین در این صنعت، این سوال مطرح می شود که آیا تحریم های مشابه علیه صنعت خودروی کره جنوبی نیز می تواند بحران های مشابهی را در این کشور ایجاد کند.

بازار خودروی کره علی رغم تمایل مردم این کشور برای استفاده از خودروهای داخلی، برای ورود تولیدات دیگر خودروسازان خارجی به این کشور طی سالیان باز بوده است.

دولت کره جنوبی به صنعت خودروی این کشور همواره به عنوان یک صنعت با ارزش افزوده بالا نگاه کرده است اما این بدان معنا نیست که با مسدود کردن راه ورود رقبای سرسخت خارجی، مسیر پیشرفت این صنعت را هموار کرده باشد.

در تمام کشورهایی که به گونه ای دستی در تولید انبوه خودرو دارند، سیاست دولت ها بر حمایت از تولید داخل و تشویق مردم نسبت به خرید تولیدات داخلی است.

استفاده از خودروهای داخلی در این کشور ها، از یک سو از خروج ارز از کشورها جلوگیری کرده و از سوی دیگر با افزایش تولید این خودروها نه تنها نگرانی ها نسبت به بیکاری افراد در این صنعت برای دولت ها از بین می برد بلکه می تواند با افزایش سطح رقابت پذیری و صادرات برای دولت ها ارزش افزوده نیز به همراه داشته باشد.

صنعت خودروسازی کره را به جرات می توان یکی از نمونه های موفق ارتقا کیفیت و سطح رقابت و همچنین حمایت مناسب دولتی از یک صنعت نامید.

انحصار و حمایت بی چون و چرا از یک صنعت هیچگاه نمی تواند باعث ارتقای کیفیت تولیدات آن شود. این اقدام نه تنها تمایل شرکت ها نسبت به سرمایه گذاری بر بخش تحقیق و توسعه (R&D) را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد بلکه کیفیت تولیدات آنها بدلیل تنزل اهمیت بخش بازرسی و کنترل کیفیت نیز نسبت به قبل کاهش می باید.

در بازار با رقابت بالا دیگر خودروسازانی که بخش های کنترل کیفیت، تحقیق و توسعه، تولید، و مدیریت آنها از عملکرد مناسبی برخوردار نیستند قادر به ادامه عرضه محصولات خود نخواهند بود و موفقیت در این عرصه را مستلزم توجه بیش از پیش به نوآوری و توسعه در این صنعت می کند.

در ادامه روند تولید خودروی نیمه لوکس پژو پارس ایران خودرو را با خودروی هیوندای سوناتا، یکی از پرفروش ترین محصولات بازار جهانی، مقایسه شده است.

پژو پارس

1379

13930720000629_PhotoL.jpg






1393

13930720000630_PhotoL.jpg


13930720000631_PhotoL.jpg




هیوندای سوناتا

1991

13930720000635_PhotoL.jpg






1992



13930720000636_PhotoL.jpg






1994

13930720000640_PhotoL.jpg






1996



13930720000642_PhotoL.jpg


13930720000643_PhotoL.jpg






1998

13930720000644_PhotoL.jpg


13930720000645_PhotoL.jpg




2000

13930720000647_PhotoL.jpg


13930720000648_PhotoL.jpg






2005



13930720000649_PhotoL.jpg






2009



13930720000650_PhotoL.jpg






2010

13930720000651_PhotoL.jpg






2014 هیبرید



13930720000654_PhotoL.jpg


13930720000655_PhotoL.jpg






2015



13930720000656_PhotoL.jpg


13930720000657_PhotoL.jpg




سجاد زمانی علیشاه

انتهای پیام/



f
 

takesh

Registered User
تاریخ عضویت
4 مارس 2012
نوشته‌ها
5,312
لایک‌ها
4,325
محل سکونت
جَـفَـنـگِـــستــانــ...... . . . . .
حواله دنا تحویل تیر یا مرداد چند میفروشن؟پارس سال و ال ایکس تحویل اخر سال چند میفروشه؟

برات آمارشو میگیرم عزیز


مقایسه پژو پارس با هیوندای سوناتا
ایران‌خودرو و سایپا دو شرکتی هستند که می‌توان آغاز فعالیت آنها را همزمان با کیا و هیوندای کره جنوبی در نظر گرفت. اما محصولات این شرکت‌ها طی سالیان علی‌رغم سابقه نزدیک به هم، تفاوت‌های زیادی دارند.
f
اونا برای هر خودرو به 10 جور ارگان و شخص پورسانت نمیدن که از افزایش چند100 درصدی نه تنها ناراضی باشن بلکه خوشحالم باشن و برای خر کردن مردم یه دعوای زرگری هم تو تی وی بزارن و مردمو اسگل کنن
 

takesh

Registered User
تاریخ عضویت
4 مارس 2012
نوشته‌ها
5,312
لایک‌ها
4,325
محل سکونت
جَـفَـنـگِـــستــانــ...... . . . . .

e h s a n

Registered User
تاریخ عضویت
16 می 2009
نوشته‌ها
1,041
لایک‌ها
702
این بنز E250 که ایران خودرو تا 6 ماه دیگه میخواد تولید کنه و بیشتر شبیه جکه داستانش چیه؟!!!
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
14-10-15-85837139307222341434993845144.jpg

گزارشی از برنامه های جدید خودروسازان برای بازار/ ردپای شریک آمریکایی در بازار ایران
اقتصاد > اقتصاد کلان - محصولات جدید خودروسازان بزودی واردبازار می شود ولی هنوز اطلاعات دقیقی در مورد قیمت آنها وجود ندارد.
بهاره چراغی: هجدهمین نمایشگاه بین المللی خودرو در حالی در تبریز افتتاح شد که مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو، در حاشیه این نمایشگاه از برنامه های جدید شرکت ایران خودرو و همکاری با شریک جدیدی که نه آسیایی است و نه اروپایی خبر داد و گفت:« اگر اتکا صنعت خودرو ما به کشور چین باشد مطمئن باشید صنعت خودرو با شکست روبه رو خواهد شد.»

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در حاشیه نمایشگاه بین المللی خودرو، گروه صنعتی ایران خودرو از دو محصول جدید از شرکت رنو رونمایی کرد و اعلام کرد به منظور تکمیل سبد محصولات و معرفی محصول به بازار تعداد محدودی خودروهای کلیو و کپچر به صورت CBU نیز وارد و عرضه خواهد شد.

همچنین در دیگر غرفه های این نمایشگاه سایر خودروسازان و قطعه سازان نیز حضور داشتند. مصطفی جعفری، مدیر بازاریابی کرمان خودرو در خصوص نمایشگاه خودرو تبریز به خبرآنلاین گفت:« نمایشگاه خوبی است و از شرایط راضی هستیم.»

وی در خصوص شرایط تولید در چند وقت اخیر و کمک های دولت به خودورسازان گفت:« حقیقت این است که ما شاهد هیچگونه کمکی از جانب دولت نیستیم اما شرکت ما همچنان بدون این مساعدت ها به راه خود ادامه می دهد.»

مریم کربلایی، رئیس بازاریابی بهمن موتور نیز در حال پاسخ دادن به سوالات مردم است. از وی می پرسم آیا از شرایط تولید شرکت و وضعیت فعلی خودروسازان راضی است؟ وی در پاسخ گفت:« بررسی های که در زمینه تولید شرکت انجام داده ایم نشان می دهد که 5 ماهه نخست امسال تولید نسبت به مدت مشابه سال قبل با افزایش رو به رو بوده است و همین موضوع حاکی از وضعیت مساعد ما نسبت به سال قبل است.»

کربلایی در ادامه افزود:« امسال برای نخستین بار است که شرکت ما در نمایشگاه تبریز شرکت کرده اما از دیدگاه ما این نمایشگاه نسبت به مشهد عملکرد ضعیف تری داشته است، اما در مجموع نمایشگاه بسیار خوبی است.»

رئیس بازاریابی بهمن موتور همچنین از تعامل خوب این شرکت با دولت خبر داد و گفت:« دولت همکاری و تعامل خوبی با ما برقرار کرده است و ما حضور این کمک ها را در شرکت به خوبی احساس می کنیم.»

سری به غرفه های دیگر می زنیم. در میان جمعیت چشممان به شرکت ساپکو می افتد که به ظاهر کمی سرش از دیگر غرفه ها خلوت تر است. آن ها گلایه های بسیاری از وعده های محقق نشده دارند و می گویند: وضعیت امسال ایران خودرو نسبت ب سال گذشته بهتر شده است با توجه به اینکه شرکت پژو دیگر قطعه ای نمی دهد. تولیدات ایران خودرو به 2400 افزایش داشته است و این در حالی است که در آخرین رتبه کیفی روندی صعودی را طی کرده ایم.

اما ساپکوی ها بعد از توضیح در خصوص پیشرفت های که در یک سال گذشته به آن دست یافتند، گلایه خود را از دولت مطرح کردند.آنان بر این باورند که دولت به وعده های خود عمل نکرده است و ارز مبادلهای و یارانه تولیدی که قرار بوده است به تولید کنندگاه بدهد را به دست فراموشی سپرده است. این در حای است که دولتمردان درقبال وعده های محقق نشده خود تنها چیزی که از ما می خواهند کاهش قیمت قطعات است که این موضوع هم سازنده قطعات و هم خودروساز را دچار فشار مضاعف می کند.



همچنين در حاشيه نمايشگاه خودروي تبريز، مديرعامل ايران خودرو نيز ار حضور شرکاي جديد در بازار خبر داده است. هاشم یکه زارع در ادامه از رونمایی ورژن جدید دنا در 6 ماه آینده خبر داد و گفت:« هیچ خودوری چینی نمی تواند با خودرو دنا رقابت کند و ما این موضوع را ادعا داریم.»

وی افزود:«پروژه دنا هم اکنون بسیار فعال و پویا است و مراحل شماره گذاری در حال انجام است و ظرف 20 روز آینده این خودرو به بازار عرضه خواهد شد.»

مدیر عامل ایران خودرو اظهار داشت:«طبق برنامه ریزی های انجام شده در سال جاری هر 6 ماه یک محصول جدید و یک فیس لیفت و هر 3 سال یک خانواده موتور جدید خواهیم داشت.

یکه زارع خاطر نشان کرد:« تولید هم اکنون اولویت دوم ایران خودرو است و در بحث توسعه محصول فعالیت زیادی انجام شده و اولویت اصلی کنونی ما تولید محصول ایرانی با طراحی مهندسان ایرانی است و هم اکنون همکاری با کشور چین اولویت دوم و یا سوم ما است و 90 درصد سبد محصولات ایران خودرو ایرانی و با کیفیت خواهد بود.

وی افزود:«همچنین در زمینه خدمات پس از فروش اتفاقات خوبی خواهد افتاد و گارانتی محصولات به 3 سال و نیرو محرکه به 5 سال افزایش خواهد یافت. در این زمینه به مشتریان عزیز خود اجازه توقع در زمینه کیفیت و خدمات پس از فروش را می دهیم.»

یکه زارع با اشاره به اشتباه بودن شراکت ایران خوردو با شرکت فرانسوی پژو در ادامه گفت:«در زمان قرارداد تندر 90 یکی از مخالفان من بودم زیرا عقیده داشتم که ایران خودرو با شریک فرانسوی خود یعنی پژو قرارداد دارد و اشتباه است که شریک بعدی ما نیز فرانسوی باشد که هم اکنون نتایج مخالفتم مشخص شده است.»

وی همچنین اظهار داشت:« اما 95 درصد مذاکرات جدید با پژو تقریباً تمام شده و در صورت تحقق 5 درصد باقیمانده نیز به نتیجه خواهیم رسید.

مدیرعامل ایران خودرو با بیان اینکه شرکت رنو در ایران سرمایه‌گذاری نکرده است، گفت:«رنو حتی یک یورو هم در ایران سرمایه گذاری نکرده و اینکه قالبی را بدهیم به شرکتی برای ما تولید کند، سرمایه گذاری محسوب نمی‌شود.»

یکه زارع درخصوص این موضوع که با وجود اینکه تقاضا برای تندر 90 بالاست اما تولید این محصول پایین است گفت:«رنو و پژو با دو شیوه مختلف ما را اذیت می‌کنند پژو مستقیم‌تر و رنو نیز به شیوه‌های دیگر این کار را انجام می‌دهند و در حال حاضر روزانه 50 دستگاه تندر 90 اتوماتیک در ایران خودرو تولید می‌شود و در سایپا نیز روزانه 50 دستگاه تندر 90 به تولید می‌رسد.»

وی ادامه داد:«اگر شرکت رنو شرایط بهتری را نسبت به پژو پیشنهاد دهد، ما با این شرکت همکاری خواهیم کرد.»

مدیرعامل ایران خودرو اولویت اصلی این شرکت را تولید محصول داخلی دانست و گفت:« ما به همان شدت که به تبادل با خارجی ها فکر می کنیم به تولید داخل هم فکر می کنیم و اعتقاد داریم که باید محصول کاملا ایرانی داشته باشیم و همین موضوع که صادرات داریم نشان دهنده رضایت مشتریان خارجی و داخلی است.»

وی درباره پروژه خودروهای برقی و هیبریدی در ایران خودرو اظهار داشت: کل خودروهای برقی عرضه شده در اروپا 30 هزار دستگاه است و در سال جاری نیز برنامه عرضه 50 هزار دستگاه را دارند. 5 یا 6 سال زمان لازم است تا زیرساخت های مورد نیاز فراهم شود. خودروهای برقی خودروهایی گران هستند و دولت باید سوبسید لازم را برای خرید مشتری اعطا کند به عنوان مثال در کشور انگلستان خودروی لیف نیسان دارای قیمت 28 هزار پوند است که مصرف کننده تنها 15 هزار پوند می پردازد و مابقی توسط دولت پرداخت می شو.

وی افزود: در فاز اول این پروژه عرضه خودروهای هیبریدی تعریف شده است که 2 یا 3 سال زمان نیاز دارد و برای خودروهای برقی نیز نیازمند 5 سال زمان هستیم.

ساعت 8 شب است و از بلندگو با زبان آذري اعلام میکنند که وقت بازدید از نمایشگاه خودرو به پایان رسیده است و تا دقایقی دیگر چراغهای نمایشگاه خاموش خواهند شد. اطرافمان پراست از خودروهای که بی سرنشين در جای خود پارک شدهاند، خودروهایی که معلوم نیست در آینده از لحاظ کیفیت و قیمت چه سرنوشتی داشته باشند.

3535
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
تکامل خودروسازی ایران و ژاپن
مقایسه سیر تکاملی پراید و تویوتا کرولا
پراید طی سال های تولید خود در ایران علی رغم یدک کشیدن پر فروش‌ترین خودروی داخلی همچنان تغییر قابل توجهی را در طراحی خود شاهد نبوده است، اما طی همین مدت خودروی تویوتا کرولا هم از نظر ظاهری و هم از نظر فنی به خودرویی کاملا متفاوت از نمونه اولیه خود تبدیل شده است.


13930715000637_PhotoA.jpg


  • به گزارش خبرنگار اقتصاد بین‌الملل خبرگزاری فارس، تویوتا کرولا یکی از خودروهای محبوب و پر تیراژ شرکت خودروسازی تویوتای ژاپن محسوب می‌شود که طی سال‌های تولید خود تغییرات شگرفی را از نظر فنی و ظاهری تجربه کرده است.

    از سوی دیگر خودروی پراید بیش از دو دهه است که توسط شرکت خودروسازی سایپا در بازار داخلی عرضه شده و به خاطر ارزانی و کم مصرف بودن همچنان پر فروش‌ترین خودرو در بازار داخلی محسوب می‌شود.

    این خودرو از سال 1372 به بازار ایران معرفی شد که ابتدا به صورت مونتاژ و سپس خط تولید آن از کره جنوبی به ایران منتقل شد.

    شرکت تویوتا از سال 1990 تا کنون تغییرات محسوسی را با هدف جلب رضایت مصرف کننده در این خودرو به وجود آورده است، به گونه ای که پس از سال های طولانی و بیش از دو دهه از معرفی این مدل به بازار، کرولا همچنان در زمره یکی از پر فروش‌ترین و محبوب ترین خودروهای تولیدی این شرکت قرار دارد.

    تغییرات ظاهری و فنی این خودرو به گونه‌ای است که به جرات می‌توان گفت که نه از نظر ظاهری و نه از نظر فنی هیچ شباهتی بین تویوتا کرولا 1992 و تویوتا کرولا 2015 وجود ندارد.

    شرکت سایپا اعلام کرده است که در طول سال‌های تولید پراید، با اجرای پروژه‌های گوناگون، توانسته است تغییرات موفقی را از نظر فنی و ظاهری در این خودرو به وجود آورد.

    اجرای تغییرات قابل توجه سالانه در خودروهای تولیدی و به خصوص در مدل‌های پرفروش و محبوب طی سال‌های اخیر به یک سنت در میان خودروسازان بین‌المللی تبدیل شده است.

    با در نظر گرفتن سیر تکاملی و تغییرات دیگر خودروهای تولیدی شرکت‌هایی مانند بی ام و، مرسدس بنز، لکسوس، کیا، هیوندای، جنرال موتورز، فورد، و بسیاری از شرکت‌های حاضر در رقابت بین المللی فروش خورو می توان به لزوم تکامل و به روز رسانی ظاهری و فنی خودروها در رقابت با دیگر بازیگران بازار خودروی جهانی پی برد.

    تغییرات ظاهری از یک سو مشتریان کنونی را نسبت به تعهد شرکت خودرو ساز برای افزایش کیفیت تولیدات خود آگاه ساخته و از سوی دیگر می‌تواند مشتریان جدیدی را جذب یک خودروساز شاخص نماید که همین امر می‌تواند آینده شرکت خودرسازی را در رقابت با دیگر شرکت‌های حاضر در بازار تضمین کند.

    با مطالعه شرکت هایی که **** تکامل و ارتقا را در صدر روند تولید خود قرار نداده‌اند می‌توان به این نتیجه رسید که این شرکت ها که عموما در کشورهای با بازار بسته شکل گرفته‌اند در زمان آزاد سازی بازار هیچ حرفی برای گفتن نداشته و به طرز غم انگیزی از مسیر رقابت حذف شده‌اند.

    اگرچه حمایت از تولید داخل می تواند نقش مؤثری در شکوفایی اقتصادی داشته باشد، اما این بدان معنا نیست که توقع مصرف کنندگان افزایش نیافته و استاندارد محصولات که توسط سازمان‌های مربوطه تعیین می‌شود، طی سال ها دست نخورده باقی بماند.

    نباید از یاد برد که علی رغم ایفای نقش شرکت خودروسازی پروتون مالزی به عنوان خودروساز ملی این کشور، در یک بازه زمانی، به دلیل عدم اهتمام به ارائه خودروی با کیفیت، همین خودروساز ملی مالزی از سوی مردم خود این کشور تحت تحریم قرار گرفت و با بحران مواجه شد.

    ارتقای سالانه استانداردهای تولید، ارزیابی سالانه تولیداتی که پیشتر تأییدیه استاندارد دریافت کرده‌اند و همچنین ارتقای نگرش مسئولان تدوین کننده استانداردهای مربوط به محصولات مختلف و به خصوص خودرو می‌تواند نه تنها به افزایش رقابت در بازار خودروس داخلی کمک به سزایی کند، بلکه مصرف کنندگان را نیز نسبت به اتخاذ روند رو به تکامل از سوی متولیان تولید و استاندارد مطمئن سازد.

    در بسیاری از کشورها بدلیل بهبود سالانه استانداردهای تولید، محصولاتی که حتی تا همین چند سال پیش تولید می‌شده‌اند، بدون ارتقا در کیفیت، مجوز ادامه تولید نخواهند داشت.

    این سیاست‌ها باعث شده است که شرکت‌های گمنامی که تا چند سال پیش حرفی برای گفتن در بازار جهانی نداشته‌اند، روز به روز حضور خود را در برابر رقبای قدرتمند جهانی خود پر رنگ تر کرده و حداقل در بازار آزاد داخلی عملکرد موفق تری در ارائه خدمات نسبت به دیگر رقبای خارجی خود داشته باشند.

    در تصاویر زیر به مقایسه سیر تکاملی پراید و تویوتا کرولا از سال های 1990 تا کنون پرداخته شده است.

    پراید

    1372- 1393

    13930715000635_PhotoL.jpg


    13930715000634_PhotoL.jpg


    تویوتا کرولا

    1989- 1992

    13930715000620_PhotoL.jpg


    13930715000619_PhotoL.jpg


    1992-1994



    13930715000616_PhotoL.jpg


    13930715000615_PhotoL.jpg


    13930715000614_PhotoL.jpg


    13930715000612_PhotoL.jpg


    1995-1996

    13930715000609_PhotoL.jpg


    1997-2000

    13930715000608_PhotoL.jpg


    13930715000604_PhotoL.jpg


    2001-2004



    13930715000603_PhotoL.jpg


    2004-2007



    13930715000601_PhotoL.jpg


    2007-2009

    13930715000598_PhotoL.jpg


    2009-2011

    13930715000597_PhotoL.jpg


    2011

    13930715000585_PhotoL.jpg


    13930715000584_PhotoL.jpg


    2012



    13930715000583_PhotoL.jpg


    2013

    13930715000582_PhotoL.jpg


    13930715000580_PhotoL.jpg


    2014



    13930715000579_PhotoL.jpg


    13930715000576_PhotoL.jpg


    2015

    13930715000574_PhotoL.jpg


    13930715000573_PhotoL.jpg


    13930715000572_PhotoL.jpg


    مقاومت در برابر تصادف

    13930715000633_PhotoL.jpg


    سجاد زمانی علیشاه

    انتهای پیام/ب
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
رییس سازمان استاندارد اعلام کرد
راه‌اندازی آزمون جاده‌ای برای خودروهای تولید داخل


رییس سازمان ملی استاندارد ایران گفت: راه اندازی آزمون جاده‌ای برای خودروهای تولید داخل کشور از برنامه‌های اولویت دار این سازمان در سال جاری است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)منطقه خلیج فارس، نیره پیروز بخت در مراسم گرامیداشت روز جهانی استاندارد در بندرعباس اظهار کرد: در آزمون جاده‌ای، خودروها در شرایط مختلف آب و هوایی از جمله رطوبت، باران، گل و لای و شرایط جاده‌ای سنگی مورد آزمایش قرار می‌گیرند.

وی با بیان اینکه درحال حاضر آزمون جاده ای در ایران اجرا نمی‌شود و فقط خودروهای تولید داخل پس از قبولی در شاخصهای 52 گانه استاندارد، تأیید می شوند ادامه داد: در این طرح خودروها پس از قبولی در آزمون جاده‌ای تأیید می شوند و به دست مصرف کننده می رسند.

وی با اشاره به اینکه در بیشتر کشورهای دنیا آزمون جاده‌ای اجرا می شود، اما در ایران که تولید کننده خودرو است طرح هنوز اجرایی نشده است، افزود:هم اکنون اجزای خودرو به صورت جداگانه از جمله لنت ، برف پاکن ، موتور و شیشه مورد آزمایش قرار می گیرد.

رییس سازمان ملی استاندارد ایران اظهار کرد: اکنون همه خودروهایی که دارای پلاک هستند از نظر این سازمان دارای استانداردهای لازم هستند.

پیروزبخت تصریح کرد: تحول در **** استانداردسازی و پیاده کردن **** استاندارد یکپارچه در کشور و از دیگر برنامه‌های این سازمان در سال 1393 است و پکپارچه سازی **** استاندارد و از بین بردن موازی کاری تأثیر بسیار مهمی در توسعه تجارت و درآمد کشور دارد.

استانداردسازی از لوازم ضروری برای پیشرفت هر کشور است
استاندار هرمزگان نیز در این مراسم گفت:استانداردسازی رایکی از لوازم ضروری و حیاتی برای پیشرفت و نوسعه هرکشور است.

وی ادامه داد:باید به این معقوله توجه بیشنری شود وافزایش پیشرفت استاندارد در محصولات داخلی سبب می شود تا این محصولات در بازارهای خارجی نیز رقابت کنند.

استاندار هرمزگان افزود:اعتبار استانی خوبی به اداره کل استاندارد هرمزگان تخصیص یافته است که 50 درصد بیشتر از پارسال است.

عیسی باقر زاده - مدیرکل استاندارد هرمزگان - هم در این مراسم گفت: تنها در میناب و بندرلنگه نمایندگی استاندارد فعال است و دیگر شهرستانهای استان به دلیل کمبود نیروی انسانی نمایندگی این اداره کل را ندارند و تلاش می شود تا نمایندگی استاندارد در بندر شهید باهنر بندرعباس نیز راه‌اندازی شود.

به گزارش ایسنا، این مراسم که با حضور صنعتگران نمونه استان برگزار شد ازسه واحد نمونه استانی و سه فعال در تدوین استانداردهای ملی در بخشهای مختلف تقدیر به عمل آمد.

انتهای پیام
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد


سید‌یاسر جبرائیلی
صنعت خودرو در دام توسعه بسیط
خودروسازان ما در حلقه کم‌ارزشی از زنجیره جهانی ارزش قرار گرفته و نه تنها نتوانسته‌اند از قبل چنین شراکتی، به فن‌آوری‌های نوین دست یابند، بلکه آمار بالای این تولید وابسته و تیراژمحوری، آنان را دچار احساس موفقیت کاذب کرده است.


13930729000837_PhotoA.jpg


  • به گزارش خبرگزاری فارس، «سید یاسر جبرائیلی» در سرمقاله شماره امروز روزنامه «کیهان» ضمن پرداختن به موضوع صنعت خودرو در کشورمان، به ضعف‌های موجود در این عرصه اشاره کرده و راه‌های برون رفت این صنعت از وضعیت نامطلوب و رسیدن آن به جایگاه شایسته را تشریح کرده‌‌است:

    تحریم‌های اعمال شده توسط دولت‌های غربی و نوسانات ارزی سال‌های اخیر، کاهشی کم سابقه در میزان تولید و رشدی کم سابقه در قیمت خودروهایی رقم زد که «داخلی» خوانده می‌شدند. لذا دیری نپائید که مشخص شد بخش قابل توجه و موثری از این صنعت- به روایتی40 درصد(1)- وابسته به واردات از «خارج» بوده است. همین امر باعث شد «تولید داخلی»، مورد حملات بی‌رحمانه‌ای قرار گیرد و کسانی، پیشنهاداتی ساده‌انگارانه چون «آزادسازی قیمت خودرو با تعرفه واردات صفر برای رقابت شرکت‌های داخلی با خودروسازان خارجی»(2) ارائه کرده و مسیری را ترسیم کنند که انتهای آن، چیزی جز نابودی صنایع داخلی نیست. در نهایت، تعلیق بخشی از تحریم‌ها در رابطه با صنعت خودرو، طی توافق ژنو به عنوان یک امتیاز به کشور فروخته شد.(3)

    اما حجم انبوه انتقادات نخبگان و فشار افکار عمومی طی دو سه سال اخیر در رابطه با کیفیت پائین و قیمت بالای محصولات خودروسازان داخلی، این شرکت‌ها را به سمت اتخاذ سیاست‌هایی سوق داده که ماهیتا تکرار مسیر گذشته است و شاید در کوتاه مدت، در بازار داخلی تنوع ایجاد کرده و بخشی از نارضایتی‌های مشتریان را فرونشاند، اما مطالعه شواهد علمی و تاریخی، تردیدی باقی نمی‌گذارد که این رویکرد، بیماری صنعت خودرو ما را درمان نخواهد کرد. خودروسازان داخلی هرچند تجربه شراکت با شرکت‌های خارجی در تولید محصولاتی نظیر گروه پژو را داشته‌اند و از این نوع شراکت به انحاء گوناگون متضرر شده‌اند، اما مجددا در همین مسیر گام گذاشته‌اند. با استدلال‌هایی نظیر «انتقال تکنولوژی از طریق شراکت»(4) و تعبیر این شراکت‌ها به «استراتژیبرد-برد»(5)، شرکت‌های داخلی یا آغاز به تولید مشترک خودروهایی جدید از شرکت‌های خارجی جدید کرده‌اند و یا تصمیم مسئولان ذیربط بر این است که کارخانه مونتاژ محصولات خارجی را در مناطق آزاد کشور برپا کنند. به صراحت نیز بیان می‌شود که هدف از این اقدامات، «پاسخگویی به نیاز مشتریان و تنوع‌بخشی»(6) است. حامیان این رویکرد، در پاسخ به این دست سوالات که چرا طی سال‌های متمادی از دریچه شراکت با خودروسازانی چون پژو، این انتقال فن‌آوری رخ نداده و این صنعت همچنان وابسته به طرف خارجی است، علت این ناکامی را ناشی از یک اشتباه تاکتیکی در انتخاب شریک می‌دانند و می‌گویند «شراکت با پژو اشتباه بود»(7) و «می‌خواهیم صنعت خودرو را از انحصار فرانسه خارج کنیم». اما واقعیت آنست که اشتباه اصلی، در نوع نگاه حاکم بر این صنعت است و ریشه در مبانی اقتصادی غلطی دارد که به این دست سیاست ها شکل می‌دهد.

    علی‌الظاهر عزیزان سیاستگذار در صنعت خودرو این سخن تبلیغاتی جریان نولیبرال را پذیرفته‌اند که هم اکنون و در عصر جهانی‌شدن، دیگر مفهومی تحت عنوان تولید داخلی وجود ندارد، کشورها از طریق حضور در زنجیره جهانی ارزش (Global Value Chain)، سهمی متناسب با ظرفیت‌های موجود خود در تولید محصولات ایفا می‌کنند و اکنون بسیاری از محصولات را باید «ساخت جهان» (Made in World) دانست. اما نکته مهمی که مروجان این تفکر نسبت به آن تجاهل می‌کنند پاسخ به این پرسش است که کشورهای مختلف در زنجیره جهانی ارزش چه نقشی را می خواهند ایفا کنند؟ اگر بناست وارد قراردادی شویم که فی‌المثل میزبان شرکت‌های خودروساز خارجی شده و با فراهم کردن امنیت سرمایه‌های ملموس و غیرملموس این شرکت‌ها، آنان را تشویق به ورود به خاک خود کنیم، این نوع توسعه، توسعه‌ای است که دونر و دیگران(8) آن را توسعه بسیط (Extensive Development) می‌خوانند. تفاوت میان این نوع توسعه با توسعه‌ای که در پی ارتقای صنایع داخلی است، فراوان است. توسعه بسیط، یعنی افزایش مقیاس تولید به لطف شرکت‌های چندملیتی، هرچند می‌تواند منجر به افزایش صادرات و ایجاد اشتغال شود، اما تجربه نشان داده چنین شرکت‌هایی با توجه به نوع ارتباطشان با اقتصاد داخلی، سهم ناچیزی در ارتقای توانمندی‌های شرکت‌های خودروساز داخلی دارند. «جی جی سروان شرایبر» به درستی با بیان اینکه این شرکت‌ها در زمینه های حساس، تکنولوژی‌های برتر را در موطن خودشان نگه می‌دارند، سه نتیجه «سلطه تکنولوژیک شرکت مادر»، «توقف نوآوری های بومی» و «وابستگی تکنولوژیک میزبان» را برای چنین شراکت‌هایی برمی‌شمارد(9). این، اتفاقی است که دقیقا در کشور ما افتاده و علت اصلی ضعف صنعت خودرو ما به شمار می‌رود. شرکت‌های ما طی سال‌های متمادی، در حلقه کم ارزشی از زنجیره جهانی ارزش قرار گرفته و نه تنها نتوانسته‌اند از قبل چنین شراکتی، به فن‌آوری‌های نوین دست یابند، بلکه آمار بالای این تولید وابسته و تیراژمحوری، آنان را دچار احساس موفقیت کاذب کرده است.

    در پاسخ به نظریه تولید داخلی و ضرورت حمایت‌های دولتی، برخی منتقدان، شرکت پروتون مالزی را یک نمونه عینی برای مردود بودن این نظر ارائه می‌کنند. ریچارد بالدوین (10) از ناکامی شرکت پروتون مالزی این نتیجه را می گیرد که حضور در زنجیره جهانی ارزش، بسیار مفیدتر از ایجاد یک شرکت داخلی است. اما در مقابل این استدلال، جان راونهیل (11) شکست شرکت پروتون را نه در نتیجه حمایت بلاشرط دولت از آن، بلکه در ناتوانی دولت برای ایجاد موسسات حمایتی برای تغذیه شرکت‌های داخلی می‌داند که در نتیجه این ناتوانی، پروتون در فرآیند تولید به شدت به تکنولوژی وارداتی وابسته ماند. راونهیل معتقد است وقتی شرکت‌های مونتاژکننده (مانند شرکت های چری و جیلی چین) تاسیس شوند، اجتناب‌ناپذیر است که این مونتاژکاران وابسته به تکنولوژی وارداتی باشند. اما ایجاد یک برند داخلی و عمق بخشی به صنایع مرتبط، می‌تواند نتایج بهتری در پی داشته باشد. راونهیل می نویسد: «در مطالعاتی که روی صنعت خودرو در آسیای شرقی انجام دادیم، متوجه شدیم کشورهایی بیش از همه موفق به ارتقای این صنعت شده‌اند (چین، کره و تایوان) که موسسات تحقیقاتی قدرتمندی در حوزه صنایع خودرو داشته‌اند. برعکس در کشورهایی چون اندونزی، مالزی، فیلیپین و تایلند موسسات این چنینی یا اساسا وجود نداشتند و یا از منابع مالی ضعیفی برخوردار بودند».(12)

    حقیقت این است که صنعت خودرو ما هرچند همواره برچسب حمایت بی‌حد و حصر دولتی را خورده، اما بیشتر تحت مالکیت دولتی بوده است تا تحت حمایت اصولی دولت. نخستین گام راهبردی که در رابطه با صنعت خودرو کشور باید برداشته شود، خصوصی‌سازی این صنعت است، اما باید توجه داشت که خصوصی‌سازی به معنای رهاسازی نیست. متاسفانه این باور غالب در میان مسئولان وجود دارد که یک شرکت لزوما باید در تملک دولت باشد تا مورد حمایت قرار گیرد و وقتی خصوصی شد، دولت وظیفه‌ای برای حمایت گسترده از این شرکت ندارد. راقم این سطور در پایان‌نامه کارشناسی ارشد خود با بررسی روند توسعه چهار کشور آمریکا، انگلیس، آلمان و ژاپن به این نتیجه رسیده است که نوع حمایت این کشورها از صنایع، شیوه‌ای است که می‌توان آن را «حمایت هوشمند»(Smart Protectionism) نامید و به دو نوع حمایت سخت و نرم تقسیمش کرد(13). حمایت هوشمند نوعی حمایت‌گرایی است که ضمن قائل بودن به تجارت و حضور در اقتصاد جهانی، از یک سو در پی استقلال در حوزه صنایع راهبردی و مرتبط با امنیت ملی است و از سوی دیگر، به دنبال حذف شکاف فناوری صنایع داخلی با تولیدات خارجی و ایجاد «مزیت رقابتی» برای صنایع داخلی در بازارهای جهانی است. برای دستیابی به این مهم، اقتصاد یک کشور باید از چندین مرحله عبور کند که ما در اینجا این مراحل را به صورت ملموس برای صنعت خودرو بیان می‌کنیم. نخست، مرحله انباشت سرمایه برای نوآوری و پیشبرد تکنولوژی است که لازمه آن، «حمایت سخت» خواهد بود. در این مرحله دولت از یک سو از طریق محدودیت یا حتی ممنوعیت واردات، وضع تعرفه و اعطای یارانه و تسهیلات، زمینه را برای استفاده موثر صنعت نوپای ملی از ظرفیت انحصاری بازار داخلی فراهم می‌کند تا صنایع سرمایه لازم را برای ارتقای فن‌آوری کسب نمایند و از سوی دیگر، متناسب با این امتیازات، بر میزان سرمایه به کار گرفته شده در تحقیق و توسعه و نیز روند پیشبرد فن‌آوری شرکت‌ها، نظارت می‌کند و شرکت‌های ناتوان را از دور حمایت خارج می‌سازد. شکل‌گیری یک زنجیره داخلی ارزش(Domestic Value Chain) و «تقسیم کار» صنعت خودرو میان قطعه‌سازان و مونتاژکنندگان متعدد و رقیب، روند پیشرفت را تسریع خواهد کرد. مرحله بعدی از حمایت هوشمند که مرحله ایجاد توان رقابتی و مزیت رقابتی برای محصولات داخلی در برابر رقبای خارجی است، «حمایت نرم» است. در این مرحله، حمایتهای دولتی در قالب حمایت از تحقیق و توسعه با هدف ایجاد مزیت تکنولوژیک و با به‌کارگیری ظرفیت‌های دانشگاهی و ایجاد نهادهای تحقیقاتی مرتبط با صنعت خودرو (یا حمایت علمی و مالی از نهادهای موجود)، کمک به گسترش جغرافیایی بازار و بهره‌مندی صنعت از سود فروش در بازارهای بین‌المللی، حمایت استراتژیک(14) و مانند آن انجام میشود.

    صنعت خودرو نه به اندازه صنایعی چون نانوفن‌آوری، هسته‌ای، ماهواره و هوا و فضا و صنایع موشکی و نظامی پیچیده است و نه به اندازه این صنایع مورد تحریم بوده است. با این وجود، پیشرفت‌های چشمگیر این صنایع و قرار گرفتن در رتبه‌های برتر جهانی بر هیچ‌کس پوشیده نیست و نشان می‌دهد کشور می‌تواند در کوتاه مدت، در اوج قله‌های رفیع صنعت قرار گیرد. صنعت خودرو یک صنعت اشتغال‌زا، درآمدزا و مایه غرور ملی است و در سال‌های اخیر توانسته به پیشرفت‌هایی نیز دست یابد اما به هیچ رو این مقدار رضایت‌بخش نیست. با توجه به ظرفیت‌های عظیم علمی در کشور، می‌توان با تدوین یک راهبرد مبتنی بر «حمایت هوشمند» و فراهم کردن ملزومات قانونی و اجرایی، در مدتی نه چندان طولانی پرچم این صنعت ملی را نیز بر بام «برترهای دنیا» برافراشته دید.



    پانوشت ها:

    -------------------------------

    1- http://www.yjc.ir/fa/news/4678342

    2- http://www.tasnimnews.com/Home/Single/294643

    3- http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13920903001384

    4- http://www.isna.ir/fa/news/92110704229

    5- http://www.irna.ir/fa/News/81349214

    6- همان

    7- http://www.mashreghnews.ir/fa/news/354181

    8- Doner, R.F., Noble, G.W. and Ravenhill, J. (forthcoming 2014) The East Asian Automobile Industry

    9- همایون الهی (1382). کارتل های چند ملیتی و توسعه نیافتگی. تهران: قومس. ص 76

    10- Baldwin, R. (2011) Trade and Industrialisation After Globalisation’s 2nd Unbundling: How Building and Joining a Supply Chain are Different and Why it Matters, Geneva: Graduate Institute.

    11- John Ravenhill (2014) Global value chains and development, Review of International Political Economy, 21:1, 264-274

    12- Ibid

    13- سید یاسر جبرائیلی(1392). حمایت هوشمند از تولید داخلی و پیشرفت اقتصادهای ملی. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران.

    14- علاقمندان می توانند نظریه معروف براندر و اسپنسر را در این‌باره مطالعه کنند. در: سید حسین میرجلیلی، «سیاست راهبردی (استراتژیک) تجاری و خلق مزیت در کشورهای در حال توسعه». بررسی های بازرگانی، شماره 22، 1386، ص 53.

    انتهای پیام/
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
واکاوی بازگشت پژو به ایران/ ۲۰ سال چانه‌زنی بی‌حاصل برای سرمایه‌گذاری خودروساز فرانسوی
کارشناس صنعت خودرو در تحلیلی به واکاوی بحث‌های مطرح در خصوص بازگشت شرکت خودروسازی پژو فرانسه به بازار ایران پرداخت.


13920930000330_PhotoA.jpg


  • وی در این یادداشت نوشت: این روزها در خبرها می‌خوانیم که مسئولان بلند پایه صنعت خودروی ایران با مقامات شرکت خودروسازی پژو فرانسه برای بازگشت به ایران در حال مذاکره هستند. به نظر می‌رسد مدیران صنایع خودروسازی ایران می‌خواهند همانند بیست سال گذشته افسار صنعت خودروسازی ایران را مجددا به دست فرانسوی‌ها بدهند. گویا غیر از پژو و رنو دیگر هیچ خودرو ساز دیگری در دنیا وجود ندارد، چرا مدیران صنایع خودرو سازی ما از خودشان سوال نمی کنند که همکاری با شرکت پژو در طول دو دهه گذشته چه دستاوردهایی برای ما داشته است؟ می‌خواهیم نگاهی به ویژگی‌های مثبت و منفی این همکاری داشته باشیم.

    الف – ویژگیهای مثبت :

    1-امکان تولید دو محصول پارس و405 برای مدت بیست سال و همکاری در ساخت داخل قطعات آنها . البته ناگفته نماند در زمان قطع همکاری پژو در سال 90هردو محصول فوق هنوز ارزبری داشته و به اصطلاح ایران خودروئی‌ها هنوز دارای قطعه در پک CKD بوده است.

    2- همکاری در تولید CKD محصول 206 و ساخت داخل قطعات آن . شایان ذکر است که در زمان قطع همکاری پژو با ایران‌خودرو در سال 90 این محصول پس از هشت سال صرفا 70 درصد ساخت داخل شده بود.

    3-همکاری در طراحی مشترک محصول 206 صندوقدار SDو امکان صادرات آن در شبکه پژو. باید اضافه کنم که با بودجه ای که صرف این پروژه مشترک گردید ، ایران‌خودرو می‌توانست در آن زمان دو محصول جدید با برند ایرانی را تولید کند ضمن اینکه برابر صورتهای مالی ایران‌خودرو صادرات محصول مذکور بطور کلی زیانده بوده و توسط مدیر عامل قبلی ایران‌خودرو متوقف شده بود.

    4- همکاری با شرکت پژو سبب ارتقاء سطح دانش فنی تولید خودرو در پرسنل ایران‌خودرو شد. ذکر این نکته نیز ضروری است که دانش فنی مذکور صرفا در حوزه تولید و مونتاژ بوده و به هیچ وجه شامل دانش و فنون طراحی خودرو نبوده است .

    ب- ویژگیهای منفی :

    1-در طول بیست سال گذشته علی رغم چندین بار درخواست و مذاکره مسئولین ایران‌خودرو ، این شرکت حاضر به سرمایه گزاری نشده و صرفا به سیاست فروش قطعه را ادامه داده است.

    2-در ده سال گذشته با وجود پیگیری‌های بسیار، این شرکت هیچ محصول جدیدی را بعد از 206 برای بازار ایران معرفی نکرد.

    3- با وجود آنکه سطح تولید محصولات با برند پژو در ایران در سال 90 به بالاترین تیراژ خارج از فرانسه یعنی 450 هزار دستگاه رسید و در آمد حاصل از فروش قطعات به ایران‌خودرو بالغ بر 1.5 میلیارد یورو رسیده بود، به یکباره شاهد قطع همکاری این شرکت با ایران‌خودرو بودیم.

    4-این شرکت در قطع ناگهانی همکاری خود با ایران‌خودرو هیچ توجهی به سرمایه گذاری هنگفتی که توسط ایران‌خودرو برای تولید محصولات با برند پژو بخصوص 206 کرده بود، نکرد.

    5-ایران‌خودرو برای سال 91 برنامه تولید دویست هزار دستگاه خودروی 206 را داشت و جمع تولید محصولات پژو به بالغ بر 550 هزار دستگاه می‌رسید و چیزی در حدود 70 درصد حجم تولید این شرکت را شامل می شد. قطع رابطه مذکور تولید ایران‌خودرو را در سال 91 به نصف و درسال 92 با 30 درصد کاهش مجدد مواجه ساخت.

    6- شرکت پژو از حدود پنج سال قبل از قطع رابطه با ایران‌خودرو با سیر نزولی سودآوری و ازدست دادن سهم خود در بازار خودروی اروپا مواجه شده بود و به دلیل مشکلات شدید داخلی توجهی به بازار ایران به عنوان یک بازار ویژه نداشت و این باعث شد که به دلیل مشکل کمبود نقدینگی به فروش سهام خود به شرکت امریکایی جنرال موتورز و سپس نیز به فروش سهام خود به شرکت چینی دانگ فنگ رضایت دهد این شرکت هم‌اکنون نیز با مشکل متورم بودن هزینه های دستمزد و سربار مواجه بوده و برنامه سنگینی برای حذف حدود 10 هزار شغل در کارخانجات خود در سراسر اروپا دارد.

    7-جالب اینجاست که سیاست مسئولان کنونی ایران‌خودرو در برخورد با مدیران ارشد پژو صرفا با موضع در خواست برای حضور مجدد در بازار ایران بوده است و هیچ اشاره ای به زیان‌های حاصل از قطع رابطه ناگهانی پژو ندارند، نکند خاطر آقایان فرانسوی مکدر شده و از بازگشت به ایران منصرف شوند. نمی‌دانم شاید بین اینگونه مذاکره با پژو و مذاکرات هسته‌ای با غرب رابطه وجود داشته با شد که البته بسیار بعید به نظر می‌رسد.

    8- شرکت پژو در برخورد با بازارهای صادراتی محصولات خود همواره بسیار سخت‌گیر بوده است. برای مثال وقتی در سالهای 85 تا 89 ایران‌خودرویی‌ها موفق به بازاریابی برای محصولات 206 و پارس و حتی 405 در کشورهای افریقایی و کشورهای همسایه شده بودند مدیران شرکت پژو از هرگونه توافق و همکاری در این زمینه اجتناب می‌کردند.

    9-همانطور که در سطور گذشته بیان شد پس از دو دهه همکاری و علی رغم تعهدات شرکت پژو در قراردادهایش با ایران‌خودرو ، این شرکت همواره به مانع تراشی در راه ساخت داخل قطعات مبادرت می‌کرد و کارشناسان آنها تا آنجا که می‌توانستند با بهانه جویی‌های مختلف سعی در انجام نشدن این امر مهم داشتند. به نحوی که در زمان قطع همکاری ارزش خرید قطعات ایران‌خودرو از پژو بالغ بر یک میلیارد یورو می شد و قطعات مهم با تکنولوژی بالا هنوز خودکفا نشده بودند. مثل کنترل یونیت الکترونیکی موتور ، ایربگ و بسیاری از قطعات موتور و ... .

    حال باید دید با این کارنامه همکاری، مسئولین خودروسازی ایران با چه مدلی می‌خواهند همکاری مجدد را با این شرکت شکل بدهند. چنانچه در خبرها آمده است ، قرار است شرکت مشترکی بصورت جوینت ونچر JVتشکیل شود. در این رابطه توصیه‌هایی را برای عزیزان ایران‌خودرو دارم .

    1-اورده پژو در این JV چیست؟ سرمایه نقدی یا دانش فنی و یا محصول ؟ بهترین حالت برای ایران‌خودرو ترکیب مناسبی از هر سه حالت می‌تواند باشد.

    2-آیا دامنه فعالیت این شرکت جدید صرفا به تولید و مونتاژ محدود می‌شود و یا زمینه های طراحی و تحقیق توسعه و خدمات پس از فروش را شامل می‌شود؟

    3-آیا پژو حاضر به عرضه و یا به اشتراک گذاری یکی از پلت‌فرم‌های جدید خودبا ایران خودرو هست؟

    4- اگر قرار باشد محصولات با برند پژو در این شرکت جدید JV تولید شوند ، چه محصولی برای ایران‌خودرو باقی می‌ماند؟ ایران‌خودرویی که تا دو سال پیش 70درصد از سبد محصولاتش با برند پژو به بازار عرضه می شدو متاسفانه همین وضع هم هم اکنون کمابیش ادامه دارد.

    5- شرکت پژو در مدل همکاریش با شرکت چینی دانگ فنگ اقدام به سرمایه گزاری کرده و به‌دلیل جذابیت بازار چین تمامی محصولات جدیدش را در کارخانه مشترک با شرکت دانگ فنگ در شهر ووهان چین تولید می‌کند و برای تک تک محصولات پژو بلافاصله پس از آغاز تولید برنامه ریزی خودکفائی قطعات را انجام می‌دهد و حداکثر پس از دو سال سطح خودکفائی آنها را به بالاتر از 90درصد می‌رساند. شرکت دانگ فنگ به موازات همکاری با پژو نسبت به تاسیس چندین مرکز تحقیق و توسعه در چین و سایر کشورهای اروپایی ، امریکا و ژاپن کرده است. به سرعت مشغول طراحی و تولید محصولات با برند خودش است و سیاست تنوع محصولات با برند دانگ فنگ را دنبال می‌کند. براساس گفته مسئولین ایران‌خودرو گویا با همین شرکت مذاکرات برای تولید CKD چند محصول نیز انجام شده است.

    6- آیا در مدل جدید همکاری با شرکت پژو صادرات مشترک هم جایگاهی دارد؟ یا باز هم می‌خواهیم مثل گذشته عمل کنیم ؟

    به نظر می‌رسد شاید بجای اینکه مثل یک سال گذشته سیاست مذاکرات التماسی با پژو را دنبال کنیم و آنها نیز هرگونه توافق و اقدام را منوط به نتیجه مذاکرات هسته ای کنند ، بهتر باشد قدری صبر کنیم تا نتایج مذاکرات هسته ای روشنتر شده و راه برای مذاکره با چندین شرکت خودروسازی اروپایی ، ژاپنی، کره ای و حتی امریکائی باز شده و با قدرت چانه زنی چند برابر بطور موازی و در شرایط رقابتی با آنها مذاکره کنیم و با شرکتی که امتیازات بهتری را در مقابل بازار جذاب ایران می‌دهد همکاری را شروع کنیم.

    یک کارشناس صنعت خودرو

    انتهای پیام/م


 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
خودروهای لندرور ارزان‌تر می‌شوند

با افتتاح نخستین کارخانه جگوار لندرور در چین، زمینه کاهش قیمت خودروی اسپورت اوک 94 هزار دلاری و افزایش فروش جهانی این خودروساز فراهم خواهد شد.

به گزارش ایسنا، این کارخانه با ظرفیت ساخت 130 هزار دستگاه خودرو در سال در شهر چانگ شو در حدود 110 کیلومتری شانگهای افتتاح خواهد شد.

موسسه مشاوره "آی اچ اس اتوموتیو"پیش بینی کرد این خودروساز احتمالا مدل پرفروش رنج رور اوک را به عنوان نخستین مدلی که در این کارخانه تولید خواهد شد، انتخاب خواهد کرد که به افزایش فروش آن کمک می‌کند.

این برند لوکس جدیدترین خودروساز خارجی است که برای اجتناب از پرداخت تعرفه واردات خودرو در چین، کارخانه تولید خودرو در این کشور دایر می‌کند.

جگوار لندرور انتظار دارد تولید محلی قیمت‌ها را به میزان 15 درصد کاهش دهد و به رقابت این شرکت با برند جیپ فیات کرایسلر اتوموبیل و کاهش فاصله بازار با آئودی فولکس واگن کمک کند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، جگوار لندرور در بازاری رقابت خواهد کرد که پیش بینی شده تقاضای آن برای شاسی بلندهای لوکس تا سال 2020 دو برابر شده و به 1.2 میلیون دستگاه برسد.

خودروسازان در سال 2010 تعداد 183 هزار و 781 دستگاه خودروی شاسی بلند در چین فروختند.

فروش جگوار لندرور در چین 39 درصد در 9 ماهه نخست سال جاری میلادی افزایش یافت و به 66 هزار و 505 دستگاه رسید. این خودروساز فروش 20 درصدی در چین در سال جاری میلادی را پیش بینی کرده است.

پیش از ساخت این کارخانه تمام خودروهای جگوار لندرور که در چین به فروش می‌رفت، در انگلیس ساخته می‌شد.

انتهای پیام
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
پرفروش‌ترین خودروساز امسال جهان


تویوتا با فروش 7.615 میلیون دستگاه خودرو در 9 ماهه سال 2014، با حفظ برتری در برابر رقبایی مانند فولکس واگن و جنرال موتورز، پرفروش‌ترین خودروساز جهان بود.



به گزارش ایسنا، فولکس واگن در فاصله ژانویه تا سپتامبر 7.40 میلیون دستگاه خودرو فروخت که در رقابت تنگاتنگ برای فروش، اندکی بالاتر از جنرال موتورز بود. جنرال موتورز اوایل ماه جاری از فروش 7.372 میلیون دستگاه خودروی سواری و کامیون در سراسر جهان خبر داد.



شرکت ژاپنی تویوتا با فروش 5.1 میلیون دستگاه خودرو در شش ماه اول سال جاری میلادی، در رتبه نخست قرار گرفت. این شرکت در کل سال گذشته 9.98 میلیون دستگاه خودرو فروخته بود و فروش 10.2 میلیون دستگاه را برای امسال پیش بینی کرده که رکوردی در صنعت خودرو محسوب می‌شود.



این خودروساز که مدل‌هایی مانند کمری، پریوس و مدل‌های لوکس لکسوس را می‌سازد، با وجود مشکلاتی که در بازار خانگی خود در ژاپن وجود دارد و افزایش مالیات فروش تقاضای مصرف کنندگان را محدود کرده است، وضعیت خوبی دارد.



با اینهمه تویوتا برتری خود را کم اهمیت شمرده و اعلام کرده توجهش معطوف به عرضه خودروهای باکیفیت است. اما رقابت شدیدی در جریان است. این سه خودروساز پا به پای یکدیگر حرکت می‌کنند و نه تنها در بازارهای توسعه یافته‌ای مانند آمریکا و اروپا اما در بازارهای نوظهوری چین و کشورهای دیگر آسیایی نیز رقابت دارند.



اگرچه جنرال موتورز با فروش قوی در چین و آمریکای شمالی در سه ماهه سوم امسال، از نظر فروش جهانی بهترین سه ماهه را از سال 1980 به این سو داشت اما فولکس واگن در شش ماهه دوم سال جلوتر از این شرکت قرار دارد.



جنرال موتورز پیش‌بینی از میزان فروش سالانه ارایه نمی‌کند اما فولکس واگن اعلام کرده ممکن است فروش امسالش به 10 میلیون دستگاه برسد.



این خودروساز آمریکایی به مدت بیش از یک دهه پرفروش‌ترین خودروساز جهان بود اما در سال 2008 این عنوان را به تویوتا واگذار کرد. جنرال موتورز در سال 2011 که تولید تویوتا از زلزله و سونامی در شمال شرق ژاپن لطمه دید، این عنوان را مجددا به دست آورد.



تویوتا در سال 2012 بازگشت دوباره ای داشت و در سال 2013 برتری را در بازار جهانی خودرو به دست گرفت. جنرال موتورز نیز با وجود اعلام فراخوان‌های گسترده در سال جاری که به بیش از 30 میلیون دستگاه می‌رسد، قوی ظاهر شده است.



بر اساس گزارش آسوشیتدپرس، خودروسازان ژاپنی از جمله تویوتا نیز درگیر مشکل فراخوان جهانی شده اند که مربوط به کیسه‌های هوای معیوب ساخت شرکت تاکاتا است.



انتهای پیام
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
دستورالعمل ضوابط فروش خودرو منتظر تصمیم وزیر



دستورالعمل ضوابط و شرایط فروش خودرو در کشور تدوین شده و در انتظار اقدام وزیر صنعت، معدن و تجارت برای تایید و ارسال به هیات دولت برای تصویب نهایی و اجرا به سر می‌برد.



به گزارش خبرنگار ایسنا، تحویل ندادن خودروهای فروخته شده در موعد مقرر و یک طرفه بودن متن قراردادهای فروش خودرو به ضرر مشتریان، یکی از انتقادات اصلی مصرف‌کنندگان از شرایط فروش خودرو در کشور است.

در این زمینه در روند بازنگری آیین نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو در کشور، دستورالعمل شرایط و ضوابط فروش خودرو در کشور نیز تدوین شده است.

در این دستورالعمل ضوابطی در زمینه شرایط تحویل خودرو برای واردکنندگان و تولیدکنندگان خودرو تدوین شده و با اجرایی شدن این دستورالعمل زمینه بسیاری از تخلفات خودروسازان و واردکنندگان خودرو در زمینه شرایط فروش و تحویل خودرو، از میان خواهد رفت.



در این شرایط براساس جدیدترین اخبار به دست آمده، بازنگری آیین نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو و همچنین دستورالعمل ضوابط و شرایط فروش خودرو در کشور از چند ماه پیش به پایان رسیده و در چند ماه اخیر در انتظار تایید وزیر صنعت، معدن و تجارت و ارسال آن به هیات دولت به سر می برد.

در صورت تایید محمدرضا نعمت زاده و ارسال متن بازنگری شده آیین نامه حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو هیات دولت، دستورالعمل ضوابط و شرایط فروش خودرو در کشور نیز اجرایی خواهد شد.

یک مقام مسوول در وزارت صنعت، معدن و تجارت در گفت‌وگو با ایسنا با بیان این‌که امیدواریم هر چه زودتر آیین نامه و دستورالعمل مربوطه هیات دولت ارسال شود خاطرنشان می‌کند: با تصویب هیات دولت و اجرایی شدن آیین نامه جدید حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو، شاهد افزایش رضایت مشتریان از فرآیندهای فروش و خدمات پس از فروش خودرو در کشور خواهیم بود.



به گفته وی، با اجرایی شدن دستورالعمل ضوابط و شرایط فروش خودرو در کشور، تولیدکنندگان و واردکنندگان خودرو ملزم به اصلاح متن قراردادهای فروش خود براساس ضوابط در نظر گرفته شده در این دستورالعمل هستند.



این مقام مسوول در وزارت صنعت، معدن و تجارت اظهار می‌کند که حداکثر تا پایان سال جاری شاهد تصویب نهایی آیین‌نامه جدید قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو و همچنین دستورالعمل ضوابط و شرایط فروش خودرو در کشور باشیم.



انتهای پیام
 
بالا