دوستان هیچ راهی واسه پایین آوردن پینگ وجود نداره؟!
راه که زیاده، ولی بعضی هاشون به صرفه نیستند و بعضی هم معقول نیستند.
اول باید ببینید مشکل پینگ بالای شما از کجا شروع میشه. با نرم افزاری مثل Ping Plotter این کار راحته، البته میتونید از Tracert ویندوز هم استفاده کنید. توی منوی Run تایپ کنید CMD و کلید Enter را بزنید. در پنجره باز شده تایپ کنید Tracert serveraddress و آدرس سرور مورد نظر را که پینگ شما با آن بالا است و یا شماره IP آن سرور را به جای serveraddress وارد کنید و کلید Enter را بزنید.
البته اگه قصد دارید مشکلی رو در مسیر ارتباطی پیدا کنید، پیشنهاد میشه آدرس سروری رو trace کنید که بتونید/بتونه از سمت خودش/سمت دیگر آدرس شما رو نیز trace کنه که مسیر رو از هر دو سمت بررسی دقیق تری کنید، برای این کار میتونید از سایت
dslreports.com استفاده کنید، ابزار Line Quality - Ping در این سایت میاد و آدرس IP شما رو از چند سرور مختلف بررسی میکنه و اطلاعات بسیاری رو برای پیدا کردن بهتر مشکل در اختیارتون میگزاره.
حالا باید داده هایی را دریافت کرده اید مورد بررسی قرار بدهید، برای مثال این وضع فعلی خود من با سرور 8.8.8.8 هست:
کد:
Tracing route to google-public-dns-a.google.com [8.8.8.8]
over a maximum of 30 hops:
1 1 ms 5 ms 1 ms 192.168.1.1
2 43 ms 44 ms 43 ms 1.1.1.1
3 49 ms 52 ms 52 ms 172.16.240.89
4 54 ms 46 ms 52 ms 172.30.0.3
5 54 ms 54 ms 69 ms 192.168.116.129
6 74 ms 68 ms 52 ms 192.168.168.140
7 53 ms 59 ms 64 ms 192.168.168.44
8 93 ms 58 ms 52 ms 192.168.169.185
9 56 ms 61 ms 75 ms 10.201.42.21
10 57 ms 55 ms 52 ms 10.201.47.178
11 56 ms 50 ms 49 ms 10.10.36.218
12 94 ms 89 ms 88 ms 134.0.217.37
13 89 ms 92 ms 88 ms 82.178.33.97
14 189 ms 178 ms 229 ms 82.178.159.10
15 170 ms 190 ms 171 ms 72.14.239.85
16 189 ms 186 ms 174 ms google-public-dns-a.google.com [8.8.8.8]
Trace complete.
هر یک از مسیر هایی که دیتای شما برای رسیدن به مقصد طی میکنند رو یک هاپ hop مینامند، اینها روترها و سرورهایی هستند که کار هدایت بسته ها رو به عهده دارند. البته تجهیزات بسیار دیگری نیز در مسیر وجود دارند که رد پایی از آنها در لیست مشاهده نخواهد شد.
1- در لیست بالا، هاپ اولی مودم من رو نشون میده، همونطور که میبینید پینگی حدود 1 تا 5 میلی ثانیه باهاش نمایش داده شده، پینگ مناسب با مودم/روتری که در منزل شما و فاصله نزدیک به رایانه/گیرنده سرویس داره باید زیر 1 میلی ثانیه تا 1 میلی ثانیه باشه، بالا بودن پینگ تا مودم من صرفاً اتصال به صورت بی سیم و فاصله بالایی است که با مودم دارم. اگه بخوام این پینگ رو پایین تر بیارم باید با کابل و یا مسیر کوتاه تری به مودم وصل بشم.
2- هاپ دومی، gateway سرویس دهنده ای است که ازش دارم سرویس میگیرم، همونطور که مشخصه داره حدود 40 تا 50 میلی ثانیه افزایش پینگ رو بر روی بسته های دیتای من تحمیل میکنه، به این عدد Overhead گفته میشه و دلیل بوجود آمدنش هم زیرساخت بد شبکه ای است که سرویس دهنده اینجانب استفاده میکنه، البته ممکنه در مواردی مشکل از مودم شما باشه، برای بررسی اینکه مشکل دقیقاً از کجا است، بهتره مودمتون رو روی چند سرویس مختلف و یا سرویستون رو با چند مودم مختلف تست کنید.
من خودم چند ده تا مودم از سرویس دهنده های مختلف رو دستم مونده و میدونم که مشکلی از سمت مودم نیست، چون با همین مودم روی سرویس مخابرات در همین محل با overhead حدود 1 تا 2 میلی ثانیه سرویس داشتم. پس زیر ساخت بد شرکت سرویس دهنده ام داره حد اقل 40 میلی ثانیه ای افزایش پینگ بر روی بسته ها ام تحمیل میکنه.
دو راه دارم برای بهبود این مشکل، راه اول درخواست از پشتیبانی برای تغییر نوع سرویس دهی است، در بعضی موارد تغییر نوع بسته بندی و استاندارد خطایابی داده ها از Interleaved به Fast Path میتونه میزان overhead هاپ اولیه رو نصف و یا کمتر کنه، البته سرویس دهنده من این کار رو برام انجام نمیده، ولی بیشتر سرویس دهنده ها با نام سرویس های گیمینگ و یا ویژه دارند چنین امکانی رو ارائه میدند. توجه داشته باشید که میزان پهنای باند نهایی که دریافت خواهید کرد در حالت Fast Path میتونه بسیار پایین تر از حالت Interleaved باشه، البته بستگی مستقیم به کیفیت خط شما داره، Fast Path روی خطوط نویز دار به خوبی عمل نمیکنه و DSLAM و مودم شما اتوماتیک در هنگام برقراری ارتباط سرعت رو میتونند تا چندین برابر پایین تر بیارند در حالیکه شاید به زور 10 تا 20 میلی ثانیه کاهش پینگ مشاهده کنید.
راه دوم، تغییر سرویس دهنده و یا نوع سرویس گیری است. بعضی از سرویس دهنده ها دارای شبکه داخلی خیلی بهتر و پینگ داخلی خیلی پایین تری هستند، هرچه پینگ شبکه داخلی سرویس دهنده شما پایین تر باشد، طبیعتاً میزان پینگ نهایی که بسته های شما خواهند داشت نیز پایین تر خواهد بود، به همین دلیل است که افزایش پینگ بین هاپ ها را overhead مینامند، چرا که هر هاپ میتواند مقداری به میزان نهایی تاخیر بسته ها بیافزاید.
و اما تغییر نوع سرویس دهی، همونطور که میدونید، اکثر کاربران فعلی سرویس های ADSL بر روی بستر مسی از این سرویس استفاده میکنند، البته معدودی هم هستند که روی بستر فیبر نوری سرویس دارند، این بستر خودش روی پینگ تاثیر گزار بوده و نسبت به کیفیت کابل کشی و رسانه های مورد استفاده میتونه تاثیر به سزایی روی پینگ شما بگزاره، اگه امکان دریافت سرویس وایرلس نقطه به نقطه رو دارید، پیشنهاد میکنم حتماً اگه پینگ براتون مهم هست از این روش برای گرفتن سرویس اینترنت استفاده کنید.
3- از هاپ سوم به بعد، تا آخرین هاپی که در داخل کشور هست و معمولاً با IP هایی نظیر 10.10.000.000 مشاهده میشه، سرورها و روترهای دیگر مانند سرویس اکانتینگ شرکت PAP شما، روترها و سرورهای زیرساخت، فیلت رینگ و غیره هستند که در اکثر موارد به علت عدم وجود مشکل خاصی در مسیر زیرساخت داخلی کشورمون، overhead چندانی روی بسته ها اعمال نمیکنند، البته هنوز میزان تاثیر گزاری آنها نسبت به زیرساخت اکثر کشورهای دیگر بسیار بالا است، ولی اونقدری نیست که مشکل چندانی ایجاد کنند. در بیشترین حالت تا 10 میلی ثانیه overhead تا پایان مسیر داخلی بسته ها و آخرین آدرس شروع شده با 10.10 مشاهده خواهید کرد.
اگر بیش از 10 میلی ثانیه و یا overhead های نجومی مشاهده کردید، مشکلی رو هاپ به هاپ باید بررسی کنید تا ببینید مشکل از در بین کدامین هاپ ها بوجود میاد و با پشتیبانی شرکت سرویس دهنده در میان بگزارید تا بررسی و رفعش کنند.
4- هاپ شماره 12 در لیست بالا، که اولین هاپ بعد از آخرین آدرس 10.10 میباشد، آدرس gateway مسیر انتقالی بسته های من به خارج از کشور است، و اگر آدرس آن را در سایتی نظیر
whois.com بررسی کنید متوجه خواهید شد که متعلق به شرکت
OmanMobile Telecommunication company LLC میباشد، یعنی در حقیقت بسته های من به سمت سروی 8.8.8.8 از مسیر عمان میگزرند.
اگر با دقت به پینگ های این هاپ نظر کنید، اعداد 88 و 92 و 89 را مشاهده میکنید، این تفاوت بین میزان پینگ در این مسیر را Jitter مینامند، البته Jitter نهایی من مشکلی از سمت پهنای باند بین الملل سرویس دهنده ام نیست، اگر مسیر های قبلی را در لیست با دقت بررسی کنید میبینید که این میزان Jitter و حتی بیش از آن را در مسیر های دیگر نیز دارم که نمایانگر وجود مصرف بالا در شبکه های داخلی و یا ضریب اشتراک بالای سرویس دریافتی ام را نشان میدهد، علاوه بر آن میزانی از این Jitter نیز به دلیل دسترسی اینجانب به مودم بر واسطه امواج بی سیم میباشد. در هنگام نوشتن این مطلب امکان اتصال با سیم را نداشتم ولی شما حتماً برای تست هایی اینگونه، با سیم به مودم خود متصل شوید.
اگر Jitter شما در شبکه های داخلی ناچیز باشد ولی در این مسیر بالا باشد، مشکل از بالا بودن ضریب اشتراک سرویس اتان و یا اشباء بیش از حد پهنای باند سرویس دهنده میباشد، در این حالت اقدام به خرید سرویس با ضریب اشتراک پایین تر و یا سرویس ددیکیت dedicate نمیایید.
و اما Overhead حدود 40 میلی ثانیه ای که بین این هاپ و هاپ قبل از آن (آخرین مسیر داخلی شبکه ایران) مشاهده میشود، این کاملاً بستگی به کیفیت و نحوه وارد کردن پهنای باند و مسیری داره که بسته ها باید طی کنند، بهبود اون هم به وارد کننده و صادر کننده پهنای باند بر میگرده و من و شما و PAP ای که ازش اینترنت خریدیم هیچکدوم کاری برامون نمیتونند بککند در این مورد.
اگر Overhead شما در بین دو هاپ داخلی و خارجی بسته ها بسیار بالا و غیر قابل قبول میباشد ، اقدام به تهیه اکانت های کاهش پینگ و یا تغییر سرویس دهنده کنید.
5- هاپ های بعد از خروج بسته ها به خارج از کشور رو لازم نیست زیاد بهشون توجه کنیم، ولی اگه overhead و یا jitter بسیار بالا در این مسیر ها داشتید و سرویس دهنده شما IP دینامیک و قابل تغییر با ریست کردن مودم/کانکشن رو به شما میده، پیشنهاد میشه در زمان مشاهده مشکل در مسیرهای خارجی، با قطع و وصل کردن کانکشن خودتون اقدام به تغییر IP کنید.
دلیلی که این امر به شما ممکنه کمک کنه هم این هست که سرویس دهنده ها معمولاً بیش از چند مسیر برای انتقال داده دارند و مسیر هر سری از IP هاشون رو به یکی از این چند راه خروجی منحرف میکنند تا از اشباء کاربرها بر روی صرفاً یک مسیر جلوگیری کنند، شما ممکنه با هربار قطع و وصل کردن کانکشن به یک مسیر جدید وصل بشید و در نهایت بهتری مسیری رو پیدا کنید که تا سرور مورد نظرتون پینگ بهتری رو بهتون بده.
البته این نکته رو در نظر داشته باشید که کلیه سرورها نیز از همان مسیر به انتقال دیتا نخواهند پرداخت، برای مثال شما ممکنه به سرور 8.8.8.8 از یک مسیر خوب وصل بشید، و حال اینکه با سرور 4.2.2.4 از مسیری با پینگ بسیار بالایی متصل باشید، بعد از ریست کردن کانکشن ممکنه ارتباط دقیقاً معکوس این باشه.
خوب این ها راه های نسبتا قابل قبول برای بررسی و یا رفع مشکل. و اما بهترین راه برای بهبود پینگ (که ممکنه نا معقول باشه براتون):
نقل مکان: بعله، هر چه بیشتر به سرور مورد نظرتون نزدیک بشید، پینگ بهتری خواهید داشت. من خودم تو یه سرور آلمانی چندی پیش بازی آنلاین میکردم، یکی از دوستانم در بازی خونشون چند تا کوچه با سرور فاصله داشت، پینگش 0 تا 1 میلی ثانیه بود، من پینگم 170 بود اون موقع
