قائم مقام ايران خودرو خبر داد: قطع ارتباط با پژو منوط به نظر وزارت صنايع؛ طراحي 5 پلت فرم جديد تا 3 سال آينده
خبرگزاري فارس: قائم مقام مدير عامل ايران خودرو قطع ارتباط با پژوي فرانسه را منوط به نظر وزارت صنايع دانست و با اشاره به برنامه طراحي 5 پلت فرم جديد تا 3 سال آينده گفت: طراحي دو پلت فرم جديد به منظور توليد خودرو در كلاسهاي A و B از جمله اقدامات ايران خودرو براي طراحي پلت فرم ملي است.
به گزارش خبرنگار اقتصادي خبرگزاري فارس، ميرجواد سليماني در يك نشست خبري در مورد برنامهريزي ايران خودرو براي طراحي پلتفرمهاي جديد نيز گفت: امسال طراحي دو پلت فرم جديد را در دستور كار داريم كه پلت فرم اول براي توليد خودرو در كلاس A و B و پلت فرم دوم نيز براي توليد خودرو در كلاس B طراحي خواهند شد.
وي ادامه داد: علاوه بر اين، پروژه ال ايكس 7 براي توليد سمند با بدنه جديد تعريف شده كه در مرحله ساخت قالبهاي نمونه است و در ادامه آن، پروژه LXA به منظور تغيير تمام پلتفرم سمند اجرايي خواهد شد.
وي با بيان اينكه توليد رانا به عنوان يك محصول با پلت فرم جديد در دستور كار ايران خودرو است، افزود: توليد وانت جديد بر مبناي پلت فرم سمند نيز در دستور كار است كه جايگزين وانت پيكان فعلي خواهد شد.
به گفته وي اين پلتفرمهاي جديد طي 2 تا 3 سال آينده به توليد انبوه خواهند رسيد.
قائم مقام مديرعامل ايران خودرو همچنين از طراحي يك پلت فرم مشترك بين شركت پژو و ايران خودرو خبرداد و گفت: طراحي و توليد اين خودرو با مشاركت دو شركت انجام خواهد شد و اين پروژه هماكنون در مرحله امكانسنجي اقتصادي قرار دارد.
* افزايش نرخ ارز تأثيري در قيمت محصولات ايران خودرو ندارد
سليماني در ادامه با بيان اينكه افزايش نرخ ارز تأثيري در قيمت خودروهاي توليدي ايران خودرو نخواهد داشت، گفت: با توجه به برنامهريزي كلان انجام شده، اكثر خودروهاي توليدي ايران خودرو ارزبري زيادي نخواهند داشت.
سليماني تصريح كرد: فقط خودروي پژو 206 ممكن است از افزايش نرخ ارز متأثر شود كه در اين مورد نيز بر اساس برنامهريزي انجام شده تا پايان امسال به بيش از 96 درصد ساخت داخل خواهيم رسيد.
وي در مورد برنامه ايران خودرو براي توليد خودروهاي هيبريدي نيز گفت: مدل ميكرو هيبريد در مرحله نمونهسازي و انجام تست قرار دارد كه تمام اين تستها تا 2 ماه آينده انجام و در مرحله توليد قرار ميگيرد.
به گفته وي تمام قطعات مورد استفاده در توليد اين خودرو ساخت داخل هستند.
* براي همكاري با پژو تابع نظر وزارت صنايع هستيم
سليماني در مورد بحثهاي مطرح شده مبني بر احتمال قطع ارتباط شركت پژو با ايران خودرو و تأثير اين مسئله بر عملكرد هر يك از اين شركتها نيز گفت: ما تابع سياستهاي دولت هستيم و در اين زمينه هر نوع سياستگذاري صورت گيرد، اجرا خواهيم كرد.
وي ادامه داد: در حال حاضر ايران خودرو در توليد اكثر محصولات به خودكفايي 100 درصدي رسيده و در مورد پژو 206 نيز تا پايان امسال به بيش از 96 درصد خودكفايي خواهيم رسيد.
قائم مقام شركت خصوصي شده ايران خودرو تأكيد كرد: قطع ارتباط ايران خودرو و پژو تأثيري در عملكرد ايران خودرو نخواهد داشت و ما در اين زمينه منتظر تصميمگيري وزارت صنايع هستيم.
وي افزود: ادامه همكاري ايران خودرو با پژو منوط به تصميمگيريهاي كلان است و ما در اين خصوص مشكلي را احساس نميكنيم.
* توليد راناي 11 ميليون توماني از شهريور سال آينده
سليماني در مورد برنامه ايران خودرو براي توليد رانا نيز گفت: در گذشته، بررسي اقتصادي طرح توليد رانا نشان ميداد كه اين خودرو با اهداف قيمتي اوليه قابل ارائه نيست، به همين دليل اجراي پروژه متوقف شد.
وي ادامه داد: با توجه به اينكه بسياري از قطعات لازم براي توليد رانا همان قطعات پژو 206 خواهد بود، طي سالهاي اخير با افزايش داخلي سازي پژو 206 امكان كاهش قيمت تمام شده رانا نيز فراهم شده و اين موضوع توليد رانا را توجيه پذير ميكند.
وي تصريح كرد: توليد رانا به تصويب هيئت مديره ايران خودرو رسيده و اميدواريم توليد اين محصول از شهريور سال آينده با قيمت حدود 11 ميليون تومان آغاز شود.
* توليد وانت چيني توسط ايران خودرو منتفي است
وي در مورد برنامه توليد وانت چيني توسط شركت ايران خودروي خراسان نيز گفت: اين موضوع از 3 سال پيش مطرح بود و در اين زمينه قرارداد اوليه با يك شركت چيني منعقد شد اما بررسيهاي ما قبلا نشان ميداد كه توليد اين خودرو از نظر قيمت تمام شده، توجيهپذير نيست.
وي ادامه داد: به همين دليل توليد وانت چيني در ايران خودرو منتفي است.
وي توضيح داد: در گذشته رويه ايران خودرو طوري بود كه پيش از اجراي پروژه، بررسي كامل صورت نميگرفت بلكه در ابتدا، فعاليت اجرايي شروع ميشد و بعد از آن، بررسي در مورد قيمت تمام شده محصول صورت ميگرفت.
* توليد 35 هزار دستگاه تندر 90 توسط ايران خودرو طي سال جاري
قائم مقام مديرعامل ايران خودرو در پاسخ به سؤال فارس در خصوص برنامه اين شركت خودروساز براي توليد تندر 90 نيز گفت: با منتفي شدن بحث تمركز توليد تندر 90 در شركت پارس خودرو، قرار شد كه توليد اين محصول در ايران خودرو نيز ادامه داشته باشد.
وي با اشاره به افزايش 155 درصدي توليد تندر 90 ايران خودرو طي سال جاري، گفت: طبق برنامهريزي انجام شده تا پايان امسال حدود 35 هزار دستگاه تندر 90 در ايران خودرو توليد خواهد شد.
* تعويض سمندهاي داراي اكسل معيوب
سليماني در پاسخ به سؤال ديگر فارس در مورد دليل نصب اكسل نامتناسب با سيستم سمند LX بر روي اين خودرو و تعويض خودروهاي فروخته شده به مردم نيز گفت: معمولا پيش از تجاري سازي يك خودرو، تستهاي كامل بر روي محصول انجام ميشود، اكسل نصب شده بر روي سمند LX نيز تستهاي مربوطه را پاس كرده بود ولي به منظور ارتقاء كيفيت و انجام بهبودهاي خاص بر روي آن، قرار شد تمام خودروهايي كه با اكسلهاي قديمي طراحي شدهاند، با اكسلهاي جديد توليد شوند.
وي ادامه داد: اين موضوع به معني آن نيست كه خودروهاي قديمي مشكل داشتند.
كيانوش پورمجيب معاون كيفيت ايران خودرو نيز در اين مورد به فارس گفت: طراحي اكسل نصب شده بر روي سمند LX بيش از 3 سال طول كشيده و تستهاي مربوط به اين قطعه انجام شده بود كه در نهايت تعداد محدودي سمند LX با اين اكسل توليد شدند.
وي ادامه داد: به منظور افزايش كيفيت خودرو، راحتي سرنشين و همچنين افزايش طول عمر محصول، قرار شد بهبودهايي بر روي اكسل سمند صورت گيرد و پس از آن، اين اكسل بر روي خودروها نصب شود.
وي تصريح كرد: به زودي اكسل جديد با ويژگيهاي مد نظر به توليد انبوه خواهد رسيد.
سليماني در مورد دليل دريافت هزينه اضافي از صاحبان سمند LX هنگام تعويض اين خودرو و به دليل ايجاد خراش بر روي بدنه خودرو نيز گفت: اين مسئله جزء برنامه ايران خودرو نبوده، قابل پيگيري است و برطرف خواهد شد.
* توليد 3 ميليون دستگاه خودرو توسط ايران خودرو تا سال 1404
سليماني در ادامه با اشاره به برنامهريزي ايران خودرو براي توليد 3 ميليون دستگاه خودرو تا سال 1404، گفت: خودكفايي در توليد ترمز ضد قفل از جمله برنامههاي ايران خودرو است و در اين زمينه چند قطعهساز داخلي فعاليت ساخت اين قطعه را آغاز كردهاند.
وي افزود: قطعه سازان در مرحله نصب و راهاندازي خطوط توليد هستند و تا سال آينده توليد انبوه ترمز ضد قفل در كشور آغاز خواهد شد.
وي همچنين با اشاره به برنامه ريزي ايران خودرو براي توليد سمند هيبريدي، تصريح كرد: طراحي اين خودرو به اتمام رسيده و تست آن نيز طي 2 ماه آينده تمام خواهد شد.
وي پيشبيني كرد: ايران خودرو طي 3 سال آينده به سطح تكنولوژي توليد خودرو فول هيبريد دست يابد.
* در برخورد با توليد 4 خودروي غير استاندارد، عدالت رعايت شود
كيوان وزيري، معاون استاندارد و كيفيت ايران خودرو نيز در اين نشست خبري در مورد وضعيت توليد وانت پيكان با وجود عدم رعايت استانداردهاي 55گانه گفت: از نظر مؤسسه استاندارد 4 خودروي پرايد، وانت نيسان، وانت مزدا و وانت پيكان داراي مشكل بوده كه بايد از نظر رعايت استانداردها به روز رساني شوند.
وي تأكيد كرد: در اين خصوص تابع نظر مؤسسه استاندارد هستيم و هر وقت با رعايت عدالت به توليد اين 4 خودرو در سطوح استانداردي نگاه شود، ايران خودرو نيز قضيه را ميپذيرد.
* موتور پژو 206 امسال بومي سازي ميشود
سليماني با اشاره به نصب موتور ديزل بر روي برخي خودروهاي توليد ايران خودرو و تست اين خودروها، اظهار داشت: طي چند ماه آينده تمام مراحل مربوط به تست موتور ديزل به اتمام خواهد رسيد و توليد اين محصول از سال آينده در دستور كار ايران خودرو قرار خواهد گرفت.
سليماني در واكنش به برخي مسائل مبني بر ورود قطعات چيني در خط توليد ايران خودرو نيز گفت: هيچ قطعه چيني در خط توليد ايران خودرو استفاده نميشود و قطعهسازان ما نيز مجاز به استفاده از قطعات چيني نيستند.
وي در مورد 4 درصد باقيمانده وابستگي قطعات پژو 206 به قطعات وارداتي نيز گفت: توليد سيستم كنترل عملكرد خودرو (كامپيوتر خودرو) وابسته به شركت پژو است و در حال حاضر شركت پژو اين قطعه را با تكنولوژي ون توليد ميكند.
وي افزود: پژو برنامه خاصي براي تبديل سيستم ون به سيستم كن در سال 2011 دارد كه اين سيستم جديد يك سيستم مشخص بين بسياري از شركتهاي خودروساز دنياست.
به گفته وي توليد موتور پژو 206 نيز تا پايان امسال 100 درصد بوميسازي خواهد شد.
سليماني در ادامه با اشاره به وجود مشكل قطع برق در سنگال، گفت: به منظور تأمين برق مورد نياز كارخانه ايران خودرو در سنگال از برق ديزل ژنراتور استفاده ميكنيم.
وي با بيان اينكه امسال هيچگونه كمبود قطعهاي به صورت حاد در شبكه توليد ايران خودرو اتفاق نيفتاده است، گفت: سال گذشته بيش از 300 دستگاه خودرو به دليل كمبود قطعه با توقف توليد رو به رو بودند.
* برگزاري 15 جلسه شوراي عالي كيفيت
پورمجيب نيز در پايان اين نشست در مورد برگزاري جلسات شوراي عالي كيفيت در ايران خودرو، گفت: اين شورا هر هفته يك جلسه برگزار ميكند كه در آن تمام بحثهاي مربوط به كيفيت محصول، فروش و خدمات پس از فروش مورد بررسي قرار ميگيرد.
وي ادامه داد: در قالب اين شورا 5 كميته شامل كيفيت محصولات توليدي، ارتقا خدمات پس از فروش، ارتقا كيفيت فروش، كيفت قطعات ورودي، ارتقاء سيستمهاي عملياتي به منظور استفاده از فناوريهاي IT در فرآيندهاي مربوط به كيفيت و توليد است.
معاون كيفيت ايران خودرو با بيان اينكه تاكنون 15 جلسه شوراي عالي كيفيت برگزار شده است، افزود: در اين راستا 160 پروژه تعريف شده كه تا دي ماه اجرايي خواهند شد.
به گفته وي محصولات ايران خودرو طي 5 ماه اول امسال در مقايسه با مدت مشابه سال قبل 25 درصد رشد كيفيت داشته است.
انتهاي پيام/ص