• پایان فعالیت بخشهای انجمن: امکان ایجاد موضوع یا نوشته جدید برای عموم کاربران غیرفعال شده است

اخبار مربوط به تحصیل و دانشگاه

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
[h=1] سیاست‌های آمایش آموزش عالی بررسی شد

[/h]




یکصدمین جلسه کارگروه مشورتی ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور به ریاست دکتر کبگانیان قائم مقام این ستاد در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.

به گزارش سرویس دانشگاهی ایسنا، در ابتدای این جلسه، دکتر کبگانیان قائم مقام این ستاد و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی پس از قرائت فرازهایی از فرمایشات اخیر مقام معظم ***** در دیدار اخیر اعضای این شورا با معظم‌له از عنایات **** معظم انقلاب اسلام نسبت به این نهاد خدوم قدردانی کرد.

تاکید مقام معظم ***** بر قانون و لازم‌الاجرا بودن مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی، عضویت روسای سه قوه و تعدادی از وزیران دولت در شورای عالی به‌عنوان بهترین تضمین اجرای این مصوبات، توجه معظم‌له به رشد چشمگیر تولید علم و برشمردن برخی دستاوردهای علمی کشور در راستای تحقق توانائی‌های کشور با "ما می توانیم"، لزوم توجه ویژه به علوم انسانی و زبان فارسی در دانشگاه‌ها، توجه به بازی‌های سنتی ایرانی برای کودکان و جوانان و موضوع رشد جمعیت و فرازهایی از فرمایشات **** معظم انقلاب در دیدار اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی در سالروز تشکیل این نهاد بود که در جلسه کارگروه مشورتی ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور بر آنها اجرای این رهنمودها تاکید شد.

سپس و در بررسی آمایش آموزش عالی کشور که از جلسه گذشته کارگروه مشورتی آغاز شده بود، این موضوع با بررسی سیاست‌های مربوطه ادامه یافت.
گفتنی است، در راهبرد کلان هفت نقشه جامع علمی کشور جهت‌دهی آموزش، پژوهش، فناوری و نوآوری به سمت حل مشکلات و رفع نیازهای واقعی و اقتضائات کشور با توجه به آمایش سرزمین و نوآوری در مرزهای دانش برای تحقق مرجعیت علمی مقرر شده است.

انتهای پیام
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
[h=1] انتخاب رییس سازمان فنی و حرفه‌ای به عنوان پژوهشگر برتر

[/h]




رییس سازمان فنی و حرفه‌ای کشور در چهاردهمین جشنواره ملی تجلیل از پژوهشگران و فناوری برتر سال به عنوان پژوهشگر برتر وزارتخانه‌ها و دستگاههای اجرایی شناخته شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) در چهاردهمین جشنواره ملی تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر از 75 استاد و پژوهشگر برتر کشور تقدیر به عمل آمد.

در این مراسم رضا فرجی دانا وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ‌با اهدای لوح سپاس از کوروش پرندT ‌رییس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور به عنوان پژوهشگر برتر در حوزه وزارتخانه‌ها و دستگاههای اجرایی تقدیر کرد.

کوروش پرند، دانشیار گروه علوم کامپیوتر دانشکده علوم ریاضی دانشگاه شهید بهشتی است که تألیف و ترجمه 31 عنوان کتاب علمی و آموزشی، انجام بیش از 10 عنوان مقاله علمی پژوهشی و چاپ 68 عنوان مقاله در مجلات علمی بین‌المللی(ISI) را در کارنامه فعالیتهای خود دارد.

همکاری در تدوین **** جامع مهارت و فناوری کشور، طراحی دوره‌های تکمیلی بین سطوح تحصیلی، طراحی و اجرای بسته‌های آموزشهای مهارتی ویژه کودکان، طراحی و راه‌اندازی پورتال مهارت سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور، طراحی و اجرای دیپلماسی مهارت در سطح بین‌المللی، طراحی **** آموزش مجازی و شبیه‌سازی مهارتی و طراحی و اجرای پروژه الکترونیکی کردن گواهینامه مهارت با صدور کارت هوشمند جزو سوابق مدیریتی وی به شمار می‌رود.

انتهای پیام
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
[h=2]رییس دانشگاه فنی‌و‌حرفه‌ای:[/h]
[h=1] 85 درصد فارغ‌التحصیلان دانشگاه فنی‌و‌حرفه‌ای جذب بازار کار می‌شوند

[/h]





رییس دانشگاه فنی‌ و‌ حرفه‌ای کشور، گفت: 85 درصد فارغ‌التحصیلان دانشگاه فنی‌ و‌ حرفه‌ای جذب بازار کار می‌شوند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه کرمانشاه، دکتر سهراب رضایی در مراسم نخستین همایش ملی برق دانشگاه‌های فنی‌و‌حرفه‌ای کشور که در دانشگاه رازی کرمانشاه برگزار شد، اظهارکرد: دانشگاه فنی و حرفه ای در سراسر کشور 173 مرکز با 250 هزار دانشجو دارد که در قالب 90 رشته تحصیلی مشغول تحصیل اند.
وی افزود: بحث تربیت تکنسین سالهاست که در کشور ما مغفول مانده است و توجه به این مهم در دستور کار دانشگاه فنی و حرفه ای قرار گرفته است.

به گفته رییس دانشگاه فنی‌و‌حرفه‌ای ، یکی از ویژگیهای خاص این دانشگاه پذیرش و استفاده از دانش آموزان هنرستانی است که این مهم خود نشانگر عملی بودن این دانشگاه است.

رضایی تصریح کرد: ارائه الگویی از یک دانشگاه کارآفرین شعار اصلی دانشگاه فنی‌و‌حرفه‌ایست و در دانشگاه کارآفرین تنها به آموزش و پژوهش نمی پردازیم بلکه به دنبال تولید محصول و ارزیابی محصولات هم هستیم.

وی تاکید کرد: برنامه های درسی دانشجویان دانشگاه فنی‌و‌حرفه‌ای بیشتر عملی، آزمایشگاهی و کارگاهی است.

رییس دانشگاه فنی‌و‌حرفه‌ای گفت: فرصت اشتغال برای فارغ التحصیلان این دانشگاه بسیار فراهم است به گونه ای که در حال حاضر 85 درصد فارغ التحصیلان این دانشگاه جذب بازار کار شده اند و حتی در برخی از رشته های 100 درصد فارغ التحصیلان جذب بازار کار و اشتغال شده اند و هیچ دانشگاهی به اندازه دانشگاه فنی‌و‌حرفه‌ای از این امکان برخوردار نیست.

رضایی با بیان اینکه 80 درصد شغل های دنیا به دوش تکنسین هاست، اظهارکرد: بر اساس استانداردها باید به ازای هر یک مهندس حداقل 3 و حداکثر 5 تکنسین وجود داشته باشد در حالی که در کشور ما چنین نیست.

رییس دانشگاه فنی‌ و حرفه‌ای گفت: عطش بی دلیلی که در ایران برای تحصیلات تکمیلی و مدرک گرفتن وجود دارد در هیچ کجای دنیا وجود ندارد.

وی تاکید کرد: ما اگر یک فوق دیپلم را تربیت کنیم که شغل داشته باشد و به تولید و توسعه کشور کمک کند بسیار بهتر از آن است که یک فوق لیسانس را تربیت کنیم ولی بیکار باشد و هیچ کمکی به توسعه کشور نکند.

انتهای پیام
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
[h=2]مدیر کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان تهران تاکید کرد
[/h]
[h=1] پشتیبانی و هدایت کارآموزان به بازارهای کسب و کار

[/h]





مدیر کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان تهران بر ضرورت حمایت و هدایت کارآموزان به بازارهای واقعی کسب و کار تاکید کرد.

حمیدرضا خانپور به خبرنگار تعاون و اشتغال ایسنا گفت: توسعه و ترویج فرهنگ مهارت آموزی در ایجاد اشتغال پایدار، افزایش تولید و تضمین فروش کالای ایرانی موثر است و ایجاد بسترهای مناسب برای گسترش تولیدات ایرانی‌، زمینه ارتقای بهره‌وری و ارزش افزوده تولید را به دنبال خواهد داشت.

وی سرلوحه قرار دادن اشتغال مولد و پایدار جوانان در تمام فعالیتها را هدف اصلی آموزشهای فنی و حرفه‌ای دانست و گفت: رشد و توسعه اقتصاد کشور نیازمند ارتقای مهارتها و توانمندسازی نیروهای انسانی است.

خانپور در ادامه بر ضرورت سنجش مهارت شاغلان صنعت ساختمان تاکید کرد و گفت: با کسب مهارتهای آموزش ایمنی و بهداشت کار می‌توان از بروز حوادث ناشی از کار و حین کار جلوگیری و با در اختیار داشتن کارت مهارت و تاییدیه اشتغال، کارگران شاغل در این بخش را از خدمات و مزایای دفترچه‌های تامین اجتماعی، خدمات درمانی، بازنشستگی و از کار افتادگی بهره‌مند کرد.

مدیر کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان تهران با تاکید بر پشتیبانی از کارآموزان آموزش دیده در فرایند اشتغال پایدار، افزود: دستیابی به توسعه اقتصادی و رونق تولید در سایه هدایت مهارت آموزان به بازار واقعی کسب و کار و ایجاد فضای عرضه محصولات قابل رقابت در بازار به وجود می‌آید.

وی در پایان توسعه آموزشهای محصول محور، مشارکت در شناسایی نیازهای بازار کار و همکاری در طرح‌های پژوهشی و تحقیقاتی منجر به اشتغال پایدار را از اولویتهای کاری این سازمان عنوان کرد.

انتهای پیام
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
[h=1] رشته‌های دانشگاهی تناسبی با نیاز بازار کار ندارد

[/h]




سرپرست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی هرمزگان با اشاره به افزایش متقاضیان تحصیلکرده در بازار کار، گفت: رشته‌های ایجاد شده در مراکز دانشگاهی باید متناسب با نیاز بازار کار باشد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)،‌ محمدعلی سلیمی اظهار کرد: به دلیل عدم نیازسنجی رشته‌های دانشگاهی متناسب با بازار، میزان بیکاری در میان قشر تحصیل کرده دانشگاهی را شاهدیم که این امر توجه جدی مسوولان و متولیان برای نیازسنجی بازار کار را می طلبد.

وی داشتن مهارت کاربردی را عامل مهمی در ایجاد اشتغال به شمار آورد و افزود: عدم تناسب بین مهارت و بازار کار سبب شده تا بسیاری از دانش آموختگان دانشگاهی با مشکل بیکاری مواجه شوند از این رو باید با نگاه مهارت محوری از طریق برگزاری دوره‌های آموزشی تخصصی و کاربردی به ایجاد اشتغال پایدار کمک کرد.

سرپرست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی هرمزگان در عین حال به مبحث بیمه کارگران ساختمانی اشاره و بر ضرورت پیگیری جدی این موضوع به جهت استفاده کارگران ساختمانی از خدمات بیمه‌ای در شرایط بروز حوادث ناشی از کار تاکید کرد.

انتهای پیام
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد


رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی:
تنها 10 درصد دانشجویان مهارت‌محور هستند

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی گفت: تا سال 1404 باید 70 درصد دانشجویان مهارت‌محور و 30 درصد دانش‌محور باشند اما در حال حاضر تا رسیدن به این چشم‌انداز فاصله زیادی وجود دارد و تنها 10 درصد دانشجویان مهارت‌محور هستند.

13920923000582_PhotoA.jpg




به گزارش خبرگزاری فارس از قم، امیرحمزه مهرابی پیش از ظهر امروز در افتتاحیه نمایشگاه پژوهش، اشتغال و توسعه کارآفرینی استان قم ضمن تبریک انتخاب حجت‌الاسلام صالحی‌منش به عنوان استاندار قم گفت: بسیار خوشحالیم که نخستین دیدار رسمی استاندار از این نمایشگاه صورت می‌گیرد.
وی با بیان اینکه 18 مرکز علمی کاربردی در قم فعال هستند، عنوان کرد: از نظر تعداد دانشجو، وسعت و گستره جغرافیایی، دانشگاه علمی کاربردی بزرگ‌ترین دانشگاه استان است.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی قم با اشاره به حضور فعال دانشجویان در این نمایشگاه گفت: این نمایشگاه نشان‌دهنده بخشی از دستاوردهای دانشجویان فارغ‌التحصیل دانشگاه بوده که متناسب با فرهنگ بومی شهر قم صورت می‌گیرد.
وی با اشاره به حضور بیش از 85 درصد دانشجویان در عرصه‌های اشتغالزایی پس از اتمام تحصیلات گفت: تا سال 1404 باید 70 درصد دانشجویان مهارت‌محور و 30 درصد دانش‌محور باشند اما در حال حاضر تا رسیدن به این چشم‌انداز فاصله زیادی وجود دارد و تنها 10 درصد دانشجویان مهارت‌محور هستند.
مهرابی ایجاد انگیزه کارآفرینی را مهمترین عامل در راستای تحقق این اهداف برشمرد و تصریح کرد: باید در دانشجویان در راستای تقویت کارآفرینی و حضور در عرصه‌های صنعتی، انگیزه و رغبت ایجاد کنیم و دانشجو را به مرز خودباوری و خوداتکایی برسانیم.
وی با اشاره به ضرورت برنامه‌ریزی بر اساس نیازسنجی گفت: با ایجاد رشته‌های کاربردی توانسته‌ایم در این امر موفقیت‌های بسیاری را به دست آوریم اگرچه دانشگاه علمی کاربردی اثبات کرده که در ساختار نیز با کمترین نیروی انسانی، پویا و چابک بوده و پتانسیل‌های مهمی در تبیین جایگاه اشتغالزایی و توسعه روحیه کارآفرینی ایجاد کرده است.
انتهای پیام/2258/م30
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
[h=1] دانشگاه‌ "نسل سوم" چه دانشگاهی است؟

[/h]




معاون آموزشی جهاد دانشگاهی "دانشگاه‌ نسل سوم" را پاسخی برای رفع بحران اشتغال دانش‌آموختگان از طریق نزدیک کردن مبحث کارآفرینی با آموزش و پژوهش دانشگاه‌ها بیان کرد.

دکتر محسن قرنفلی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس «دانشگاهی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، گفت: دانشگاه نسل سوم یک سطحی از توسعه یافتگی در آموزش عالی است. اگر مروری بر روند دانشگاه‌ها در سیر تکوین آنها داشته باشیم، مشاهده خواهیم کرد که نسل اول دانشگاه‌ها آموزش محور بودند و رسالت خود را در تربیت نیروهای انسانی و گسترش علم می‌دیدند که کماکان برخی از دانشگاه‌ها در این دوره باقی مانده‌اند.

وی نسل دوم دانشگاه‌ها را این گونه معرفی کرد: در اواسط قرن گذشته با گسترش فناوری‌های مختلف نیازهای تخصصی بیشتر احساس و باعث شد دانشگاه‌ها کم کم به سمتی بروند تا نیازها را پاسخ بدهند که برای تحقق این مهم پژوهش‌های خود را تقویت کردند و به عبارت دیگر در این دوره ماموریت دانشگاه‌ها در پژوهش تعریف شد و امروزه نیز بسیاری از دانشگاه‌های کشور در این دوره که نسل دوم دانشگاه‌ها می‌باشد حضور دارند.

معاون آموزشی جهاددانشگاهی با اشاره به چالش "اشتغال" که در تمامی جوامع و کشورها وجود دارد، افزود: در یکی دو دهه گذشته تمامی جوامع جهان برای حل بحران "اشتغال" به بحث نوآوری و کارآفرینی توامان با یکدیگر پرداختند و از آنجایی که نهادهای آموزش عالی باید پاسخگوی نیازهای جامعه باشند بحث پرداختن به کارآفرینی بیش از پیش احساس شد.

وی با اشاره به اینکه موتور توسعه اقتصاد "نوآوری" است، افزود: در چنین وضعیتی دانشگاه رسالت خود را در این می‌بیند که بحث نوآوری و کارآفرینی را توسعه دهد و دانشگاه‌های بزرگ جهان عموما به این سمت رفته‌اند و وارد نسل سوم که دوره "کارآفرینی" است شده‌اند.


قرنفلی با بیان اینکه در حال حاضر در عرصه اقتصاد دانش‌بنیان هستیم، گفت: لازمه اقتصاد دانش‌بنیان فعالیت دانشگاه‌هایی است که به عرصه کارآفرینی ورود پیدا کنند که در حال حاضر دانشگاه‌های بزرگ کشور به این مساله تمایل پیدا کرده‌اند و بحث کارآفرینی در سطح دانشگاه مطرح است و جو قالب دانشگاهیان با این مساله موافق هستند.

وی با اشاره به اینکه دانشگاه نسل سوم یک مساله عمومی و ازجمله ماموریت‌های دانشگاهی است،‌ افزود: باید برای تسریع در فرآیند کارآفرینی الگوهایی مطرح شود تا نظر دانشگاهیان به این مساله جلب شود لذا جهاد دانشگاهی با طرح "دانشگاه نسل سوم" یکی از برنامه‌هایش این است که به عنوان یک حرکت الگویی بتواند مساله کارآفرینی را به آموزش و پژوهش نزدیک کند.

دکتر قرنفلی معاون جهاد دانشگاهی

انتهای پیام
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
مرکز پژوهش‌های مجلس بررسی کرد

الزامات تبدیل دانشگاه سنتی به دانشگاه کارآفرین

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، ویژگی‌های دانشگاه کارآفرین و الزامات آن را مورد بررسی قرار داد.

592576_PhotoA.jpg




به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، دفتر مطالعات اجتماعی این مرکز در گزارشی تلاش کرده تا در راستای ایجاد آشنایی با مفهوم دانشگاه کارآفرین و توجه دادن افراد ذی‌ربط به ضرورت سوق دادن دانشگاه های کشور به این سمت، مباحثی متنوعی را مورد بحث و بررسی قرار دهد.
در بخش نخست به اختصار به مشکلات پیش روی دانشگاه‌های سنتی پرداخته و در بخش‌های بعد نیز ضمن معرفی دانشگاه کارآفرین و تبیین دقیق سیر تکوینی و ویژگی‌های آن، نتایج و مزایای برخاسته از استقرار چنین دانشگاهی در **** آموزش عالی کشور را بر شمرده است.
در نهایت نیز الزامات تبدیل دانشگاه سنتی به دانشگاه کارآفرین و کیفیت مدیریت دانشگاهی در دانشگاه های کارآفرینی مورد بررسی قرار گرفته اند.
در بخشی از این گزارش آمده است: عصر حاضر شاهد تحولات عظیمی در **** های دانشگاهی به منظور همسویی هر چه بیشتر آنها با فرایند توسعه اقتصادی بومی، منطقه ای و بین المللی است. لذا رویکرد حاکم بر فعالیت های آموزشی و پژوهشی، رویکردی نیازگرا در تعامل با سازمان‌های پیرامونی دانشگاه محسوب می شود.
این تعامل و کنش متقابل محیط‌های دانشگاهی با بنگاه‌های اقتصادی و سازمان‌های بیرونی، چنانچه سازمان یافته و با ساز و کارهای اثربخش همراه باشد، حاصلی جز اشتغالزایی، بهره وری بیشتر از منابع انسانی و غیرانسانی و رفاه به دنبال نخواهد داشت.
دانشگاه‌ها به مثابه نهادهای عمده تولید دانش، به دلیل تغییر در ماهیت تولید علم و تولید اقتصادی، علاوه بر پژوهش و آموزش، نقش و رسالت جدیدی در توسعه اقتصادی و منطقه ای یافته اند. بر اساس نظر بسیاری از صاحبنظران حوزه مدیریت دانشگاهی، امروزه بسیاری از موسسات آموزشی و دانشگاه های دولتی بایستی اهداف و استراتژی‌های کلی‌شان را در جهت تحقق رسالت دانشگاه از نو بسنجند تا بتوانند همانند بسیاری از کشورهای توسعه یافته دنیا رفته رفته وابستگی خود را به بودجه دولتی کاهش داده، استقلال مالی خویش را برقرار ساخته و به طرق مختلف ایجاد درآمد کنند و نقشی اساسی در نوآوری صنعتی و توسعه فناوری و در نتیجه اشتغالزایی و رفاه به وجود آورند.
این ارزیابی مجدد در نتیجه رقابت فشرده در بازار آکادمیک است که محیطی پردردسر بوده و بخش قابل توجهی از بودجه آن از طریق منابع دولتی تامین می‌شود.
فشارهای روزافزون بر دوش دولت‌ها و کاهش بودجه‌های دولتی در سال‌های اخیر، افزایش تعداد دانش آموختگان، بیکاری فزاینده و بحران اشتغال جوانان به ویژه تحصیل‌کردگان، تغییر در انتظارات متقاضیان ورود به دانشگاه ها، رقابت، نیازهای متغیر بازار، مسئولیت‌پذیری و پاسخگویی در مقابل افراد جامعه، انقلاب کیفیت و بهره‌وری، تغییر در دانش و ضرورت مدیریت دانش و تجاری سازی دانش، تحول در آموزش‌های سنتی و گرایش به سمت آموزش های نو و پژوهش های کاربردی، به کارگیری فناوری‌های نوین و سایر مواردی که موجب تحول در رسالت، نقش و کارکردهای دانشگاه شده اند، ضرورت کارآفرینی دانشگاهی و ایجاد دانشگاه کارآفرین را به عنوان یکی از ابزارهای حیاتی ، راهبردی و کلیدی آموزش عالی برای مواجهه با این تغییرات و فشارها روشن و بدیهی کرده اند.
دانشگاه کارآفرین که به مفهوم کنش کارآفرینانه در راهبردها، ساختارها، دیدگاه ها و عملکردهای یک دانشگاه بوده و به «دانشگاه نسل سوم» نیز معروف است، موسسه ای خود مولد بوده که برای کسب منابعش، در روند گذر از «سازمان مبتنی بر هدایا و وابسته به نهادهای دیگر » است و فارغ‌التحصیلانی را به جامعه ارائه می‌دهد که دانش را در کنار پژوهش‌های کاربردی به خدمت گرفته و با نوآوری، کار می‌آفرینند.
برای جامه عمل پوشاندن به کارکردهای استقرار دانشگاه کارآفرین در **** آموزش عالی مدرن، بایستی تغییراتی را در ساختار، تکنولوژی و رفتار **** مدیریت آموزش عالی، آن هم با درک صحیحی از هنجارها، ارزش ها، نگرش ها و باورهای آن صورت داد.
در یک جمع‌بندی از مباحث مطرح شده می‌توان گفت بخشی از الزامات تبدیل دانشگاه سنتی به دانشگاه کارآفرین، بازنگری در ساختار سازمانی و بخش دیگر ایجاد فرهنگ کارآفرینی در آن است. همان طور که ملاحظه شد، در این فرآیند نقش مدیران دانشگاهی محوری و کلیدی است .
پیچیدگی‌های حاکم بر سیستم دانشگاه‌های کارآفرین، لزوم پیدایش مدیرانی با توانایی‌ها، قابلیت‌ها و شایستگی‌های ویژه‌ای را ایجاد می‌کند.
بر این اساس و با توجه به اینکه مدیران دانشگاهی از مهره‌های اصلی و هسته عمده تصمیم‌گیری‌ها در مراکز آموزش عالی محسوب می‌شوند، توجه به قابلیت‌ها و شایستگی‌های آنان و تقویت و ارتقای این شایستگی‌ها، می‌تواند به میزان چشمگیری بر موفقیت **** آموزش عالی تاثیرگذار باشد.
انتهای پیام/آ
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
در بازدید از واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی خوزستان
محسن هاشمی: رویکرد دانشگاه‌ها به سمت فعالیت‌های اقتصادی دانش‌بنیان باشد

معاون عمرانی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه حدود 30 درصد درآمدهای دانشگاه‌های معتبر دنیا از فعالیت‌های دانش‌بنیان است، گفت: رویکرد دانشگاه‌ها باید به سمت فعالیت‌های اقتصادی دانش‌بنیان باشد.

13920905000456_PhotoA.jpg




به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، محسن هاشمی شامگاه سه‌شنبه از دانشگاه آزاد واحدهای اهواز، آبادان، منطقه آزاد اروند، شادگان، بندر ماهشهر، امیدیه و بهبهان بازدید کرد.
معاون عمرانی دانشگاه آزاد اسلامی در این بازدید، در جمع مسئولان دانشگاه آزاد واحد ماهشهر گفت: رویکرد دانشگاه‌ها باید به سمت فعالیت‌های اقتصادی دانش‌بنیان باشد. محسن هاشمی با بیان اینکه حدود 30 درصد درآمدهای دانشگاه‌های معتبر دنیا از فعالیت‌های دانش‌بنیان است، افزود: دانشگاه‌های معتبر جهان دانش را تجاری‌سازی کرده و به فروش می‌رسانند.
وی در ادامه استان خوزستان را دارای ظرفیت‌های بسیار زیادی دانست و تصریح کرد: خوزستان با بیش از 4 میلیون نفر جمعیت و 120 هزار دانشجو ظرفیت‌های فراوانی را در خود جای داده است.
معاون عمرانی دانشگاه آزاد وجود منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی را نیز یکی دیگر از ظرفیت‌های منطقه برشمرد و بیان داشت: این مسئله ظرفیت بسیار خوبی را برای فعالیت‌های دانش‌بنیان ایجاد کرده است.
هاشمی تصریح کرد: باید مذاکرات لازم با صنایع پتروشیمی صورت گرفته و قراردادهای تحقیقاتی بین دانشگاه و صنعت منعقد شود.
وی توسعه تحصیلات تکمیلی را نیز راه دیگری برای افزایش درآمدزایی دانشگاه آزاد دانست و افزود: دانشگاه‌های آزاد با توسعه تحصیلات تکمیلی می‌توانند تعداد دانشجویان این بخش را افزایش داده و اقدام به درآمدزایی بسیار خوبی کنند.
معاون عمرانی دانشگاه آزاد همچنین بر استفاده مناسب از املاک دانشگاه آزاد تأکید کرد و گفت: املاک دانشگاه آزاد باید تبدیل به احسن شده و در صورت نیاز به فروش رسیده تا منبع درآمدی برای واحدهای دانشگاهی باشد.
محسن هاشمی از مهرماه سال جاری به سمت معاون عمرانی دانشگاه آزاد اسلامی منصوب شده است.
انتهای پیام/72016/ع
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
[h=1] دانشگاه‌های نسل سوم "کارآفرین" هستند

[/h]





مدیر کل دفتر برنامه ریزی امور فناوری وزارت علوم گفت: دانشگاه‌های ما باید به سمت نسل سوم دانشگاه یعنی دانشگاه‌های کارآفرین بروند.

به گزارش سرویس دانشگاهی ایسنا، دکتر کریمیان اقبال در نشستی با اعضای هیئت رئیسه دانشگاه خلیج فارس در سخنانی به نقش آفرینی دانشگاهها در توسعه کشور پرداخت و اظهار داشت: ما باید بازتعریفی از دانشگاه داشته باشیم زیرا نسل اول دانشگاههای ما مبتنی بر آموزش و نسل دوم بر پایه پژوهش و توسعه علمی بوده است و اکنون ما باید به سمت نسل سوم دانشگاه یعنی دانشگاه های کارآفرین پیش برویم.

وی گفت: ما در شهرستان‌ها به ویژه در استان بوشهر، پتانسیل‌های زیادی داریم و این مناطق علاوه بر بحث تجارت، قابلیت تاسیس مراکز رشد و پارک های علم و فناوری در سطح دانشگاه های پیشرفته جهانی را دارا هستند و برای این کار باید از سایر مناطق جهان که در این امر پیشرفت داشته اند به عنوان الگو استفاده کرد.

دکتر کریمیان اقبال در ادامه افزود: تلاش ما باید در جهت نزدیک تر شدن صنعت به دانشگاه باشد و پارکها و مراکز رشد نیز باید به عنوان یکی از حلقه های موثر در کنار دانشگاه در توسعه فرهنگ کارآفرینی و کاربردی شدن نتایج تحقیقات با ایجاد شرکتهای دانش بنیان تلاش کنند.

در ادامه این نشست دکتر محمدی زاده سرپرست دانشگاه خلیج فارس با ارائه گزارشی از عملکرد این دانشگاه در بخش های مختلف اظهار داشت: دانشگاه خلیج فارس گرچه جزء دانشگاه های جوان کشور است ولی به نسبت سن خودش توسعه و پیشرفت خوبی داشته است.

سرپرست دانشگاه خلیج فارس در ادامه گفت: در این دانشگاه برای سوق دادن تحقیقات به سمت صنعت و مطالعات کاربردی تلاش‌های فراوانی صورت گرفته و ما توانستیم سنگین ترین طرح ها را با صنعت و بیرون از دانشگاه انجام دهیم.

وی با اشاره به تاسیس مرکز کارآفرینی در دانشگاه خلیج فارس افزود: این مرکز جهت شکوفایی و خلاقیت دانشجویان تاسیس شده و این دانشگاه تمام تلاش و فعالیت خود را برای ایجاد انگیزه جهت تولیدات علمی که برآیند آن برای استان و کشور مفید است به کار خواهد بست.

دکتر محمدی زاده در ادامه گفت: اجرای یک ایده نو نباید حتما در یک دانشگاه بزرگ باشد و ما برای اجرای طرح ها و ایده های جدید از که سوی وزارت علوم مطرح می شود آمادگی خود را اعلام می کنیم.

گفتنی است، در پایان این نشست مسئولان وزارت علوم از بخش‌های مختلف دانشگاه خلیج فارس بازدید کردند .

انتهای پیام
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
[h=2]نماینده میاندوآب به ایسنا خبر داد
[/h]
[h=1] تقاضای تفحص از دانشگاه جامع علمی کاربردی تقدیم هیات رییسه شد

[/h]





نماینده مردم میاندوآب از تقدیم تقاضای تحقیق و تفحص از دانشگاه جامع علمی کاربردی به هیات رییسه مجلس خبر داد.

روح‌الله بیگی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، گفت: 17 نفر از نمایندگان مجلس نسبت به عملکرد دانشگاه علمی کاربردی در چند محور سوالات و ابهاماتی داشتند که در قالب تحقیق و تفحص تقدیم هیات رییسه مجلس شد.

این طراح تفحص از دانشگاه جامع علمی کاربردی با اشاره به محورهای تحقیق و تفحص، گفت: بررسی تخلفات احتمالی اداری و مالی در قالب تحصیل درآمد، تخلفات ساخت و ساز، تخلف در انتصابات و تخلف در صدور مجوز از مهم‌ترین محورهای این تحقیق و تفحص است.

انتهای پیام
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد


نگاهی به بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در قم
زگهواره تا گور مدرک نجوی

مدرک تنها چند تکه کاغذ حاصل اختراع آدم‌های زمینی است و از فضا نیامده است گرچه دانش‌شناسان واقعی از ارزش واقعی علم و کم‌ارزشی مدرک مطلعند، اما هنوز در میان عده کثیری از افراد مدرک رنگ و بوی تازه‌ای دارد.

13910421000196_PhotoA.jpg




خبرگزاری فارس- زهرا زنگنه: مدتهاست کسی به فکر علم آموزی نیست و افراد تنها برای گذراندن دوره و کسب مدرک به دنبال درس و علم می‌روند و گاهی به قدری بی‌میل و بی‌رغبت به این سو حرکت می‌کنند که به راحتی و با هر مانعی میدان را خالی کرده و بی‌خیال همه چیز می‌شوند و به ندرت کسی به دنبال اختراع و نوآوری است.
متاسفانه این روزها همه چیز با پول معنا می‌شود، دانشگاه رفتن، درس خواندن و حتی تدریس در دانشگاه همه تنها با هدف کسب درآمد انجام می‌گیرد. تعداد علاقه‌مندان واقعی دانش‌اندوزی بسیار کم شده و حتی استادی که در دانشگاه تدریس می‌کند نیز به پول می‌اندیشد و دانشجو یکی از ابزاری است که او را به هدفش می‌رساند، گرچه دانشجو نیز برای کسب درآمد و شغلی مناسب دانشگاه را بهترین وسیله می‌داند.
در زمان‌های گذشته مدرکی نبود سقراط هیچ‌گاه مدرکی به شاگردانش نداد و در آن زمان ملاک ارزیابی انسان‌ها میزان درک و فهم از امور و کتاب‌هایی بود که می‌نوشتند.
متاسفانه امروزه همه چیز برعکس شده است، لیاقت، درک و استعداد افراد دیگر به چشم نمی‌آید. در حال حاضر اگر با داشتن تجربه و مدرک ناکافی به سمت امور فرهنگی و علمی بروی چیزی دستت را نمی‌گیرد در صورتی که اگر دارای مدرک دکتری باشی در بهترین جا قرار داری حتی اگر تجربه عملی در چنته نداشته باشی.
مدرک هیچ‌گاه درک، فهم و شعور به همراه ندارد چراکه اگر اینگونه بود پس می‌توان گفت سقراط و افلاطون و هزاران فیلسوف دیگر که مدرکی از فلان دانشگاه نداشته‌اند دانش چندانی نداشته‌اند.
مدرک تنها چند تکه کاغذ حاصل اختراع آدم‌های زمینی است و از فضا نیامده است اگرچه دانش شناسان واقعی از ارزش واقعی علم و بی‌ارزشی مدرک مطلع هستند، اما هنوز در میان عده کثیری از افراد رنگ و بوی تازه‌ای دارد.
اعتماد به چند تکه کاغذ همان اعتماد به دانشگاه و سیستم آموزشی است و توجه به توانایی و تجربه فرد بی‌اهمیت شده و جای واقعی خود را از دست داده است، گرچه نباید همه افراد را در یک کفه ترازو قرار داد و عده بسیاری تجربه در کنار مهارت را موثرترین و بهترین راه برای کسب موفقیت می‌دانند.
متاسفانه اکثر فارغ‌التحصیلان دانشگاهی از مهارت لازم محروم هستند و تنها به دریافت مدرکی بسنده کرده‌اند؛ مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان قم با اشاره به کمبود نیروی انسانی مهارت‌دیده در بین جوانان و دانشجویان تصریح کرد: حدودا 30 درصد از دانشجویان دانشگاه‌های کشور تکنسین بوده و در مقطع کاردانی و در رشته‌های فنی مشغول به تحصیل هستند در حالی که 66 درصد از آنها در مقطع کارشناسی تحصیل می‌کنند و این آمار نشان‌دهنده کمبود تربیت تکنسین در دانشگاه‌های کشور و عدم پرداختن به مباحث مهارتی و آموزش‌های عملی و کاربردی در سیستم آموزشی است.
از یک طرف بوم افتاده‌ایم گاهی به قدری روی دریافت مدرک تمرکز می‌کنیم که فراموش می‌شود در کنار آن تجربه و مهارت‌آموزی نیز جایی دارد.
با نگاهی گذرا به نیازمندی‌های روزنامه‌ها می‌بینی که اکثرا به دنبال نیرویی با مدرک لیسانس هستند، در واقع به راحتی خلاقیت‌ها و تجربه‌ها به باد فراموشی سپرده شده‌اند.
تعداد افرادی که چند مدرک دارند کم نیستند و این میزان رو به افزایش است و هنگامی که علت را جویا شوی شغل خوب و پردرآمد را بهترین دلیل خود عنوان می‌کنند.
البته همواره داشتن مدرک خوب و عالی ضامن شغل مناسب نیست، چراکه عده‌ای مدارک تحصیلی بالا دارند، اما نمی‌توانند شغلی هم طراز با مدرک خود پیدا کنند و این موضوع به توانایی و استعداد افراد نیز بر می‌گردد.
*نقش دانش، عملکرد و توانایی افراد در پیشرفت جامعه
لیلا که به تازگی در ایستگاه 36 سالگی دنیا پیاده شده است و دارای دو مدرک دانشگاهی است، می‌گوید: لیسانس ادبیات فارسی دارم، متاسفانه هیچ کاری که به رشته‌ام مرتبط باشد، پیدا نکردم.
وی می‌افزاید: پس از آن با پرس‌وجو و تحقیق علوم سیاسی را رشته مناسبی دیدم، اما در حال حاضر با وجود دارا بودن دو مدرک بیکار هستم، همه تلاشم برای پیدا کردن کار مناسبی بوده است، اما انگار اشتباه بود.
یکی از اساتید دانشگاه‌های قم می‌گوید: هر موضوعی در جامعه تقویت شود به هنجار تبدیل شده و نوعی شخصیت آن جامعه محسوب می‌شود و در صورتی که توجه و تاکید به سمت مدرک پیش برود به طور حتم نوعی ارزش به حساب می‌آید.
مصطفی مولایی با بیان اینکه جامعه باید عوامل تقویتی و انگیزشی را روی دانش، عملکرد و اثرات فرد متمرکز کند، اظهار می‌کند: اگر توجه لازم به توانایی و یافته‌های فرد باشد به گونه‌ای که بتواند منشا اثر و گره‌گشا شود تاثیری دو چندان در پیشرفت و حرکت رو به جلوی جامعه دارد.
وی بهترین راهکار را کاربردی کردن طرح‌ها و برنامه‌های افراد عنوان و خاطرنشان می‌کند: توجه به اختراعات و طرح‌های سازنده که می‌تواند نقش اساسی در روند جریان کارها و امور داشته باشد بسیار مهم است و باید در اولویت امور مسئولان قرار بگیرد.
این مدرس دانشگاه ضمن اشاره به اهمیت مدرک و تحصیلات آکادمی می‌افزاید: موفقیت زمانی نصیب فرد می‌شود که در کنار مدرک دانشگاهی از مهارت و تجربه لازم نیز برخوردار باشد.
مولایی به نقش زیرساخت‌ها از جمله خانواده و دانشگاه اشاره می‌کند و یاد آور می‌شود: همه اقشار با هر تیپ و شخصیت و از هر ارگان گرفته تا دانشگاه و مراکز پژوهشی و تحقیقاتی باید برای پر کار و پر بار کردن توانایی افراد حمایت خود را نشان دهند.
در حال حاضر بیش از 30 دانشگاه و مرکز آموزش عالی در استان قم وجود دارد که 91 هزار و 66 دانشجو در آن تحصیل می‌کنند، ای کاش به جای اینکه تعداد دانشجویان و فارغ‌التحصیلان را افزایش دهیم بستر لازم برای پیشرفت و گره گشایی از بندهای موجود در جامعه را جزو اولویت‌های امر قرار دهیم.
انتهای پیام/78008/ع30/آ3004
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
[h=1] 4 هدف در تنظیم ظرفیت دانشگاه‌ها

[/h]




جلسه 102 کارگروه مشورتی ستاد نقشه جامع علمی کشور در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست دکتر کبگانیان قائم مقام این ستاد، در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.


به گزارش سرویس دانشگاهی ایسنا، دراین جلسه موضوع تنظیم ظرفیت دانشگاه‌ها که در دو اقدام ملی 14 و 16 از راهبردکلان 6 و اقدام ملی 1 از راهبرد کلان 8 همچنین در راهبرد کلان 7 نقشه جامع علمی کشور آمده مورد توجه قرار گرفته‌است، توسط حاضران در جلسه به بحث و بررسی گذاشته‌ شد.

گفتنی است سیاست های پیشنهادی ساماندهی و تنظیم ظرفیت های آموزش عالی، برای دستیابی به اهداف چهار گانه ذیل تنظیم شده است:

1- میزان پذیرش دانشجو در کشور، هم راستا با نیاز واقعی کشور به نیروی انسانی تحصیل‌کرده باشد.

2- توزیع ماموریت آموزش عالی در مناطق مختلف، متناسب با مزیت ها و قابلیتهای ملی و محلی باشد.

3- هدایت کننده تقاضای جامعه برای تحصیلات عالی به سمت آموزش های کاربردی و عمومی باشد.

4- زمینه ساز مرجعیت علمی در منطقه و جهان اسلام باشد.

در این جلسه نخستین بند از اهداف چهارگانه فوق سیاست بررسی و تکمیل شد و تنظیم سایر سیاست ها به جلسات آینده موکول شد.

انتهای پیام
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
دعوت وزارت علوم از صنعتگران برای بازنگری دروس



مدیرکل دفتر برنامه ریزی آموزشی وزارت علوم از حضور کارفرمایان در کمیته های بازنگری برنامه های درسی خبر داد.



به گزارش سرویس دانشگاهی ایسنا، دکتر نوه ابراهیم درخصوص اقدامات جدید اداره کل برنامه ریزی آموزشی وزارت علوم برای بازنگری برای برنامه های درسی گفت: کمیته های بازنگری برنامه های درسی فعال هستند و از آنان خواستیم با دانشگاهها مشارکت بیشتری در جهت بومی سازی، روز آمد کردن برنامه های درسی و پاسخ به نیاز بازار کار، داشته باشند.

وی افزود: در این کمیته ها از افرادی که به طور مستقیم در حوزه صنعت و بازار کار فعالیت دارند به منظور بهره گیری از نقطه نظراتشان، دعوت می شود.

به گفته مدیرکل دفتر برنامه ریزی آموزشی وزارت علوم ، گاهی اوقات مشاهده شده که جوانان بعد از دانش آموختگی و ورود به بازار کار، هنوز مهارتهای لازم را کسب نکرده اند، بنابراین به منظور پاسخگویی به کارفرما و تربیت نیروهای دارای بیشترین بهره وری در بازار کار، مفید تر این است که کارفرماها در این کمیته ها حضور داشته باشند.

انتهای پیام
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
قائم مقام وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی اعلام کرد
فارغ‌التحصیلان دانشگاهی بیشترین جویندگان کار


قائم مقام وزیر و مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی گفت: 36 درصد از جویندگان کار در استان فارغ التحصیلان دانشگاه‌ها هستند و این آمار نشان می‌دهد امروزه بیشترین جویندگان کار فارغ التحصیلان دانشگاه هستند.



به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه خراسان، محمد سنجری در نشست خبری گزارش عملکرد 9 ماهه اداره کل کار، تعاون و رفاه اجتماعی خراسان رضوی عنوان کرد: نرخ بیکاری استان خراسان رضوی در پاییز 1392 نسبت به پاییز 1391، 2/0 درصد کاهش یافته است که این مقدار از میانگین نرخ بیکاری کشور (6/2 درصد) کمتر است، تعداد جویندگان کار در 60 کاریابی فعال در 9 ماهه سال 92، 41 هزار و 609 نفر در سطح استان بوده است که از این تعداد 2/34 درصد را خانم‌ها و 8/65 درصد را آقایان تشکیل می دهند.



سنجری درخصوص میزان سواد این افراد عنوان کرد: 8/33 درصد جویندگان کار زیر دیپلم، 2/30 درصد دیپلم و 68 درصد افراد را افراد بین سن 25 تا 44 سال تشکیل می‌دهند و 6/4 افراد بالای 44 سال سن دارند.



وی درمورد میزان مهارت افراد جویای کار گفت : 5/15 درصد افراد ماهر، 2/40 درصد نیمه ماهر و 3/44 درصد افراد فاقد مهارت هستند که امکان جذب افراد فاقد مهارت در بازار کار فراهم نیست و عامل اصلی بیکاری برخی از فارغ التحصیلان نیز همین عامل است.



سنجری تصریح کرد: طبق اطلاعات سال 1390، جمعیت استان خراسان رضوی 5 میلیون و 994 هزار و 402 نفر است و جمعیت فعال استان را 1 میلیون و 909 هزار و 415 نفر تشکیل می‌دهند که از این تعداد 1 میلیون و 729 هزار و 667 نفر شاغل و 179 هزار و 748 نفر بیکار هستند.



وی گفت: تعداد بیمه شدگان استان 779 هزار و 999 نفر است، همچنین بر اساس اطلاعات مرکز آمار ایران در پاییز 92، نرخ بیکاری در استان 7/7 درصد و نرخ مشارکت استان نیز 38 درصد بوده است. کمترین نرخ بیکاری مربوط به شهرستان خلیل آباد با 5/2 درصد و بیشترین نرخ بیکاری مربوط به شهرستان سرخس با 8/15 درصد است.



سنجری با بیان اینکه 2/22 درصد شاغلان استان مربوط به بخش کشاورزی، 6/35 درصد بخش صنعت و 3/42 درصد مربوط به بخش خدمات هستند، گفت: 91 هزار و 984 کارگاه در سطح استان فعالیت می کنند و تعداد کارگران مشغول به کار در استان نیز 573 هزارو 290 نفر هستند.



وی گفت: 22 هزار و 255 فرصت شغلی در استان توسط بخش خصوصی ایجاد شده است و آمار جویندگان کار نسبت به سال گذشته 37 درصد کاهش یافته است که این موضوع نشان می‌دهد یا ثبت نام کنندگان کمتر شده‌اند و یا افراد جویای کار در حوزه مشاغل خانگی مشغول به کار هستند.



سنجری خاطرنشان کرد: 4 هزار و 123 نفر از اتباع خارجی غیر مجاز در استان شناسایی شدند و 511 نفر نیروی کار ایرانی جایگزین این افراد شده‌اند، همچنین 315 پرونده کار برای سرمایه‌گذاران خارجی صادر شده است.



قائم مقام وزیر و مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان با بیان اینکه 7 درصد تعاونی‌های کل کشور در استان خراسان رضوی قرار دارند گفت: حوزه تعاون از ارکان اصلی کشور است و استان ما بعد از تهران با 11 هزار و 168 تعاونی دارای رتبه دوم تعداد تعاونی‌ها در سطح کشور است، همچنین تعداد اعضای این تعاونی‌ها 4 میلیون و 170 هزار و 87 نفر است.



کاهش 8/8 درصدی مقرری بگیران استان



سنجری در رابطه با بیمه بیکاری گفت: تعداد کل مقرری بگیران 12 هزار و 56 نفر هستند که این رقم نسبت به سال 91، 8/8 درصد کاهش داشته است و این اتفاق نادری است زیرا در کل کشور تعداد مقرری بگیران 10 درصد افزایش داشته است، دلیل این اتفاق، شناسایی فرصت‌های شغلی و اشتغال مجدد مقرری بگیران بیمه بیکاری است.



وی ادامه داد: وظیفه ما در زمینه بازرسی کار، شناسایی نواقص ایمنی است که در این راستا در استان 46 نفر بازرس کار فعالیت می‌کنند.



انتهای پیام
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
رییس مرکز تربیت مدرس دانشگاه علمی کاربردی خبر داد
شناسایی 52 هزار مدرس علمی کاربردی در سراسر کشور



رییس مرکز تربیت مدرس دانشگاه جامع علمی کاربردی بابیان اینکه تاکنون 52 هزار مدرس علمی کاربردی در سراسر کشور شناسایی شده‌اند، گفت: از این تعداد حدود 41 هزار نفر هر ترم به صورت پیوسته با مراکز علمی کاربردی همکاری دارند.

به گزارش خبرنگار«دانشگاهی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) - منطقه خراسان جنوبی، همایون روحیان در جمع خبرنگاران در بیرجند گفت: امور مدرسان دانشگاه جامع علمی کاربردی از سال 78 ماموریت شناسایی مدرسان دانشگاه را شروع کرده است.

روحیان با اشاره به اینکه امور مدرسان از سال 78 تا 81 اقدام به شناسایی حدود 13 هزار مدرس کرد، افزود: در مرحله اول 5 هزار مدرس شناسایی شدند که به منظور رشد گسترده مراکز جامع علمی کاربردی این رقم در سال 86 به 25 هزار مدرس رسید و در حال حاضر نزدیک به 36 هزار مدرس در حال فعالیت هستند.

رییس مرکز تربیت مدرس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور تصریح کرد: از این تعداد هزار نفر مدرس خبره شناسایی شدهاند.

روحیان ادامه داد: این مدرسین مدرک دانشگاهی ندارند، اما در حوزه تخصص خود از مهارت، ابتکار و نوآوری برخوردار هستند.

وی اظهار کرد: اعضای هیئت علمی سایر دانشگاه‌ها با دانشگاه جامع علمی کاربردی همکاری دارند که بیشتر این افراد دارای مدرک کارشناسی ارشد هستند.

رییس مرکز تربیت مدرس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشورگفت: دانشگاه جامع علمی کاربردی از سال 1390 اقدام به طراحی، تدوین، برنامه ریزی و اجرای دوره‌های تربیت مدرس کرده است.

روحیان با اشاره به اینکه دوره‌های تربیت مدرس در6 سطح عمومی پایه و یک دوره تخصصی1، 2 و 3 به میزان 200 ساعت برگزار شده است، اظهارکرد: دوره‌های تکمیلی به صورت عام برنامه ریزی شده است.

وی ادامه داد: تاکنون دوره‌های عمومی در 20 استان کشور برگزار شده است و در هفته جاری شاهد برگزاری این دوره‌ها برای اولین بار در استان‌های بیرجند و بوشهر هستیم.

رییس مرکز تربیت مدرس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور گفت: مرکز امور مدرسان دانشگاه جامع علمی کاربردی به صورت یک طرح مقدماتی اجرایی با اولویت روسای واحدهای استانی و روسای مراکزعلمی کاربردی دوره‌های تربیت مدرس را در سطح 3 برگزار کرده است.

روحیان اظهار کرد: تقریبا 8 هزار و 500 نفر در دوره‌های تربیت مدرس شرکت کرده‌اند.

رییس مرکز تربیت مدرس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور خاطرنشان کرد: بر اساس توجیه و ابلاغ شورای انقلاب فرهنگی به منظور بازدید از تاسیسات پارس جنوبی که در راستای اقدام به برنامه ریزی برای اجرای دوره‌های تخصصی 3 در منطقه عسلویه با حضور 35 نفر از مدرسان برگزار شد.

انتهای پیام
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
تغییر دانشگاههای کارآفرین به دانشگاه نسل سوم/ تعامل دانشگاه با صنعت
IMG11592386.jpg

مدیرکل دفتر برنامه ریزی امور فناوری وزارت علوم تحقیقات و فناوری گفت: یكي از برنامه‌هاي جدي ما توجه به دانشگاه‌های کارآفرین و تغيير آنها به دانشگاه نسل سوم است تا از اين طريق دانشگاه بتواند با صنعت تعامل سازنده تری داشته باشد و در اين زمينه از تجربيات بين المللي هم استفاده خواهيم كرد.
به گزارش خبرنگار مهر، مسئولان انجمن پارک ها و مراکز رشد علم و فناوری در نشستی با مصطفی کریمیان اقبال مدیرکل دفتر برنامه ریزی امور فناوری وزارت علوم تحقیقات و فناوری، راهها و راهکار های توسعه فناوری و ارتباط دانشگاه و صنعت را بررسی کردند.

دکتر کریمیان اقبال در این نشست که در محل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد با اشاره به حرکت رو به رشد انجمن علمی پارک ها و مراکز رشد علم و فناوری گفت: بسیاری از مشکلات علمی و فناوری کشور به ویژه در زمینه توسعه فناوری و انتقال فناوری از خارج به داخل و صدور دانش فنی از طریق این انجمن و اعضای آن قابل حل است.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی امور فناوری افزود: در دولت تدبیر و امید اين اداره كل با شعار انسجام دروني- تعامل بيروني فعاليت خود را آغاز كرده و در آینده برنامه های مدونی در توسعه فناوری و گسترش اقتصاد دانش بنیان از این طریق دنبال می شود که نقش پارک ها و مراکز رشد علم و فناوری و انجمن ذیربط در این زمینه بسیار مهم است.

وی افزود: در مدت چند ماه دولت تدبیر و امید چالشها، فرصتها و نقاط قوت و ضعف خود را تحليل كرده و از دورن آن راهبردها مشخص شده و پيرو آن برنامه‌ها تدوين شده که در راستاي انسجام دروني قانون‌هاي مدون را مطالعه كرديم تا تكاليف اين حوزه مشخص شود و همچنین گروهها با توجه به وظايف قانوني تشكيل شده اند.

دکتر کریمیان اقبال با بیان اینکه نيازمند همكاري انجمن پارک ها و مراکز رشد علم و فناوری برای موفقیت در زمینه های مختلف هستيم افزود: يكي از برنامه‌هاي جدي ما توجه به دانشگاه‌های کارآفرین و تغيير آنها به دانشگاه نسل سوم است تا از اين طريق دانشگاه بتواند با صنعت تعامل سازنده تری داشته باشد و در اين زمينه از تجربيات بين المللي هم استفاده خواهيم كرد.

وی افزود: یکی ديگر از برنامه ها توجه به صنعت است و براي اين منظور ما به انواع پارك‌ها با مدل‌هاي متفاوت نياز داريم تا تقاضا براي صنعت ايجاد شود و نقش پارك‌ها بهتر انجام شود.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی امور فناوری به ظرفیت های کشور بویژه استان تهران در توسعه فناوری اشاره کرد و گفت: از محورهای برنامه چهارم افزايش بهره‌وري زيرساخت هاي توسعه تكنولوژي و نيروي انساني است. اين برنامه از اين نظر حائز اهميت است كه به لحاظ كمي ما افزايش پارك ها و مراكز رشد را داشته‌ايم ولي به لحاظ كيفي خيلي عقب هستيم و بحث ارزيابي اين موضوع بسيار كليدي است و در اينجا نقش انجمن مي‌تواند بسيار پررنگ باشد.

وی افزود: در حال حاضر برنامه بازديد از پارك‌ها را داريم پس از تدوين **** ارزيابي، مسئوليت اجراي آن را به انجمن واگذار خواهيم كرد؛ در زمينه افزايش بهره‌وري و آموزش نيروي انساني نیز برنامه خوبی تنظیم شده است.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی امور فناوری به استقلال انجمن به عنوان یکی از ارکان اجرائی انجمن پارک ها و مراکز رشد علم و فناوری تاکید کرد و افزود: استقلال در كارها و طرح‌هاي اجرايي رمز اول موفقيت انجمن‌ها است. دوره هاي آموزشي و توانمندسازي نيروي انساني بسيار مهم است. ما در گذشته تجربه پروژه infoDev را داشتيم. اين كار با استفاده از بهترين كارشناسان خارجي با شرط تعاملي بودن و استفاده از تجربيات داخلي و خارجي امكان پذير خواهد بود.

دکتر کریمیان اقبال همدلي، همكاري، هماهنگي و فراگيري را 4 كليد واژه اساسي دانست كه بايد بين اعضا بوجود بيايد و با تاکید بر حضور بخش خصوصی در دبيرخانه افزود: انجمن بايد از طريق طرح‌هاي پژوهشي، برگزاري همايش‌ها و دريافت حق عضويت كسب درآمد کند. حضور بخش خصوصي مي‌تواند انجمن را تقويت كند و نگاه متفاوتي را در انجمن تزريق كند و دوم پررنگ شدن حضور صنعت در این انجمن است که باید تقویت شود.
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد

انتصاب مسئولان ارزیابی و گسترش دانشگاه علمی کاربردی
رئیس دانشگاه علمی کاربردی، مدیران کل دفاتر نظارت و ارزیابی و شورای گسترش این دانشگاه را منصوب کرد.
به گزارش خبرنگار مهر، عبدالرسول پورعباس با صدور حکمی، مرتضی تشکری به عنوان مدیر کل دفتر نظارت و ارزیابی دانشگاه جامع علمی کاربردی، منصوب شد.

تشکری پیش از این مدیر کل دفتر گسترش دانشگاه علمی کاربردی بود.

همچنین در حکم دیگری، محمد حسن میرزامحمدی به عنوان سرپرست اداره کل گسترش آموزش عالی مهارتی دانشگاه جامع علمی کاربردی، منصوب شد.
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
635034262812885745.jpg

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس:


40 درصد فارغ‌التحصیلان دانشگاهی کشور بیکار هستند


رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: براساس آمار اعلام شده 40 درصد فارغ‌التحصیلان دانشگاهی کشور بیکار هستند.



«رضا رحمانی» عصر امروز در مراسم معارفه و تودیع مدیرکل تعاون، رفاه و امور اجتماعی آذربایجان شرقی با بیان اینکه بدنه دولت ظرفیت استفاده از این همه بیکار را ندارد، اظهار کرد: متاسفانه عدم توازن در توسعه دانشگاه ها و فرصت های شغلی باعث شده تا امروز با فارغ التحصیلان بیکار دانشگاهی مواجه شویم که همه در صف پیوستن به کار هستند.

وی افزود: دانشگاه ها با توسعه رشته های تحصیلی که جامعه به آن نیاز ندارد، باعث فرصت سوزی عمر جوانان می شوند.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی همچنین متناسب سازی رشته های دانشگاهی با بازار کار را جزو ضروریات خواند و اظهار کرد: مسئولان باید توجه داشته باشند که ارتقای تولید و حمایت از آن، اصلی ترین مبارزه با تحریم هاو رفع بیکاری است که مورد تاکید **** معظم انقلاب نیز هست و باید در این زمینه از هیچ اقدامی فروگذاری نکنیم.

وی با اشاره به پیگیری های مکرر خود در احداث شهرک صنعتی 10 هزار هکتاری بعثت تبریز که در ضلع شرقی جاده تبریز صوفیان احداث می شود گفت: احداث این شهرک که بستری برای 150 هزار شغل است در همین راستاست و تلاش داریم با چانه زنی اعتبارات لازم را جذب کنیم.

رحمانی حمایت از تولید را یک ضرورت، یک رسالت و دارای حجت شرعی خواند و تصریح کرد: راه رفع بیکاری و تورم حمایت از تولید ملی است، برای رفع بیکاری باید به تولید بها دهیم، حمایت از تولید انتخاب نیست بلکه ضرورتی است که **** معظم انقلاب نیز بار ها بر آن تاکید داشته اند.
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
رئیس دانشگاه علمی کاربردی کشور:
800 شغل را به رشته دانشگاهی تبدیل کرده‎ایم :cool:

رئیس دانشگاه علمی کاربردی کشور با بیان این که یک‎هزار مرکز تخصصی علمی کاربردی در کشور وجود دارد، گفت: بیش از 800 شغل را به رشته دانشگاهی تبدیل کرده‎ایم.



به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه لرستان، عبدالرسول پورعباس در دیدار با نماینده ولی فقیه در خرم‎آباد با اشاره به اینکه همیشه به مردان سلحشور و عشایر لرستان افتخار می‎کنیم، افزود: دانشگاه علمی کاربردی در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، رسالت‎های بزرگی داشته و توفیقات خوبی را حاصل کرده است.



وی بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران در رشد تولید علم به مقام‎های بالایی دست یافته که رتبه جدید ایران در این بخش دلیل بر موفقیت ما به حساب می‎آید؛ این توفیقات نتیجه تلاش دانشجویان و راهنمایی مقام معظم ***** است.



دکتر پورعباس با اشاره به سخنان مقام معظم ***** مبنی بر اینکه دانشگاه‎ها بایستی به تربیت نیروی انسانی کارآمد بپردازند، گفت: به دنبال فرمایشات **** معظم انقلاب، وزارت علوم به بازار کار ورود و در مسیر تربیت نیروی انسانی قدم برداشته در حالی که در گذشته به حرکت در مرز دانش اکتفا کرده بود.



رئیس دانشگاه علمی کاربردی کشور اضافه کرد: دانشگاه علمی کاربردی در حال حاضر به طور طبیعی بستر محیط کار را به رشته‎های دانشگاهی تبدیل کرده است. بیش از 800 شغل را به رشته دانشگاهی تبدیل کرده‎ایم.



وی گفت: بیش از یک‎هزار مرکز تخصصی علمی کاربردی در حوزه‎های مختلف به تربیت دانشجویان می‎پردازند.



پورعباس یادآور شد: 75 درصد فارغ‎التحصیلان این دانشگاه جذب بازار کار می‎شوند.



رئیس دانشگاه علمی کاربردی کشور افزود: با تخصصی کردن حوزه‎های صنعتی توسط این دانشگاه، راندمان علم و عمل به طور فوق‎العاده بالا خواهد رفت.



وی با اشاره به اینکه اگر آموزش با عمل همراه شود توسعه در پی خواهد داشت، اذعان کرد: ‎‎‎یک‎هزار مرکز تخصصی دانشگاه علمی کاربردی عمدتاً در جوار کارخانجات و مزارع بزرگ هستند که در دل محیط کار، دانشجو آموزش کارآمد می‎بیند.



پورعباس اظهار کرد: در لرستان هم استعدادهای بی‎نظیری وجود دارد، این استان در حوزه کشاورزی، تولید چرم درجه 1 و حوزه سنگ استعداد فراوانی دارد که اگر با آموزش گره بخورد، بهره‎وری کیفیت و اشتغال افزایش خواهد یافت.



رئیس دانشگاه علمی کاربردی کشور ادامه داد: انتظار ما از نماینده ولی فقیه در لرستان این است که در خطبه‎های نماز جمعه، این بحث را عمومی کند و از مسئولین بخواهد که در این مسیر گام اساسی بردارند تا کیفیت مشاغل بالا رود.



وی با بیان اینکه مراکز رشد دانشگاه علمی کاربردی در جوار صنعت افتتاح می‎شوند، بیان کرد: با این کار دانشجو با سرمایه‎ای که کارخانه در اختیارش می‎گذارد شروع به قبول سفارشات و تولید کار می‎کند.



پورعباس با تأکید بر اینکه آموزش علمی کاربردی، آموزش کارآفرینی است، خاطرنشان کرد: در برخی از استان‎ها به کمک مسئولین محلی، بخشی از مشاغلی را که از بین رفته بود مجدداً احیا و بازدهی کار را بالا برده‎ایم.



انتهای پیام
 
بالا