• پایان فعالیت بخشهای انجمن: امکان ایجاد موضوع یا نوشته جدید برای عموم کاربران غیرفعال شده است

اخبار و مسائل مربوط به سینمای ایران

Sir Pendar

Registered User
تاریخ عضویت
16 جولای 2012
نوشته‌ها
3,153
لایک‌ها
2,560
محل سکونت
192.168.1.1
2-1-2013920144919.jpg

«تهران1500» به کارگردانی بهرام عظیمی نخستین انیمیشن بلند سینمایی ایران است که به دلیل ساختار قابل قبول و طنز موجود در آن در اکران خود فروش خوبی را تجربه کرد.در این فیلم بازیگرانی چون هدیه تهرانی، مهران مدیری،بهرام رادان،محمدرضا شریفی نیا،حبیب رضایی،حسام نواب صفوی،گوهر خیر اندیش و مهتاب نصیرپور به ایفای نقش پرداخته‌اند.

لوح فشرده فیلم سینمایی «تهران1500» شامل فیلم، تیزر ها و آنونس های آن ، بخش هایی از پشت صحنه و صدا پیشگی بازیگران به جای شخصیت‌ها و چند انیمیشن جذاب دیگر به نام شیریار است.

فیلم سینمایی «تهران1500» روایتگر داستانی در شهر تهران در سال 1500 شمسی است که از تکنولوژی انیمیشن برای به تصویرکشیدن پیشرفت‌های الکترونیکی بشر در در حدود 100 سال آینده بهره برده و با ته مایه‌های طنز ساخته شده است.

بانی فیلم
 

Eddiy

Registered User
تاریخ عضویت
20 جولای 2013
نوشته‌ها
584
لایک‌ها
505
نقش جدید محمدرضا گلزار در سینما

روزنامه تماشا: همانطور که پیش از این هم در گزارشی اختصاصی منتشر کردیم محمدرضا گلزار به ایران بازگشته و قصد دارد دوباره فعالیت های سینمایی اش را شروع کند. او در همان ابتدای بازگشتش به ایران مذاکراتش را با مسعود کیمیایی شروع کرد که در نهایت این همکاری میسر نشد. بعد از آن هم عنوان شد که قرار است این بازیگر برای چندمین بار با محمد بانکی همکاری کند که در تماسی که با بانکی داشتیم این موضوع هم تکذیب شد.

اما باخبر شدیم که قرار است او با دوست و رفیقش امین حیایی در پروژه ای دوباره همکار شوند. این را امین حیایی تایید کرد و در پاسخ به این سوال که آیا مشکل محمدرضا گلزار برطرف شده و می تواند دوباره جلوی دوربین برود به «تماشا» گفت: «بله خودشان که مشکلی نداشتند و خدا را شکر مشکلی که بود حل شد و ایشان الان برگشته اند و فیلمنامه هایی که به دستشان می رسد را می بینند. خدا را چه دیدید شاید یک کاری هم با هم پذیرفتیم.»

از او پرسیدیم که شنیده ایم قرار است در یک فیلم جدی بازی کنید؟ حیایی در پاسخ به ما گفت: «بله یک فیلمنامه جدی به دستمان رسیده که احتمالا با هم در آن بازی می کنیم.»

حیایی از دادن هرگونه اطلاعات بیشتر امتناع کرد و به همین خاطر باید منتظر ماند و دید که این دو قرار است جلوی دوربین چه کسی بروند و این همکاری چه زمانی اتفاق می افتد.
 

Sir Pendar

Registered User
تاریخ عضویت
16 جولای 2012
نوشته‌ها
3,153
لایک‌ها
2,560
محل سکونت
192.168.1.1
download
فیلم تحسین شده سینمایی «دربند»‌ آخرین ساخته پرویز شهبازی از روز چهارشنبه در گروه سینمایی آزادی اکران می شود. این درحالی است فیلم از صبح پنج شنبه اکرانش را از سینما هویزه مشهد آغاز کرده و دو سینمای آفریقا و سیمرغ (مشهد) از این هفته نمایش فیلم را بعد از تهران آغاز می کنند.

«دربند» در یک سینما به نمایش گذاشته شد تا شانس نمایندگی سینمای ایران در آکادمی اسکار را از دست ندهد.
براساس این گزارش، «دهلیز» در گروه سینمایی آزادی از عید فطر به نمایش درآمد و پس از 52 روز اکران توانست به فروش 1 میلیارد و 150 میلیون تومان در تهران و شهرستان دست یابد.

«دربند» داستان دختر دانشجویی است که برای ادامه تحصیل در تهران با دختری ناشناس هم‌خانه می‌شود و .... در این فیلم بازیگرانی چون پگاه آهنگرانی، نازنین بیاتی، احمد مهرانفر، بهرنگ علوی و ... به ایفای نقش می پردازند. پرویز شهبازی ساخت فیلم‌های موفقی چون «نفس عمیق» و «عیار ۱۴» را در کارنامه هنری خود به ثبت رسانده است.

سینماپرس
 

Sir Pendar

Registered User
تاریخ عضویت
16 جولای 2012
نوشته‌ها
3,153
لایک‌ها
2,560
محل سکونت
192.168.1.1
2-1-2013826141554.jpg

حجت‌الله ایوبی 31 شهریور ماه که با همراهی جمعی از سینماگران طیف‌ها و گروه‌های مختلف و هیات مدیره‌ی خانه‌ی سینما برای پاسداشت هفته‌ی دفاع مقدس به زیارت قبور شهدا و مرقد مطهر امام ***** (ره) رفته بود، درباره حضور طیف‌های مختلف سینماگران در این مکان برای تجدید میثاق با آرمان‌های بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران گفت: امروز خیلی روز خوبی بود و فکر می‌کنم اتفاقی که اینجا شاهدش بودیم با مفهوم دفاع مقدس، ایثار و ازخودگذشتگی کاملا هماهنگ بود.

وی توضیح داد: شهدای عزیز ما به همه آموختند که با ازخودگذشتگی می‌توان همه را به آرامش رساند، بنابراین ما نیز باید از شهدا بیاموزیم که اگر از خودمان بگذریم، می‌توانیم به آرامش برسیم.

رئیس سازمان سینمایی با ابراز خرسندی از حضور طیف‌های مختلف سینماگران در این مراسم، گفت:‌ خوشحالم که پس از بازگشایی خانه‌سینما و در آغاز کار ما، طیف‌های مختلف سینماگران در دومین روز هفته دفاع مقدس با حضور خود در مرقد امام ***** (ره) همدلی را به نمایش گذاشته و نشان دادند که دیگر دوره اختلاف سلایق گذشته است، معتقدم حضور طیف‌های مختلف جامعه بزرگ سینمای ایران در این مراسم بسیار زیبا بود.

معاون وزیر ارشاد در ادامه سخنانش خاطرنشان کرد: همه سینماگران و مدیرانی که قرار است در دوره جدید به سینمای ایران خدمت کنند با شهدا و امام شهیدان عهد بستند که خدمتگزار معنویت، **** جمهوری اسلامی ایران، شهدا و ارزش‌هایی باشند که **** ما براساس آن پایه‌ریزی شده است.

وی همچنین با اشاره به اینکه همه سینماگران در خدمت دفاع مقدس خواهند بود، تصریح کرد: پیام امروز حضور طیف‌های مختلف سینماگران در کنار یکدیگر و زیارت قبور شهدا به مردم ایران این بود که همه سینماگران ایرانی در خدمت دفاع مقدس هستند. من به شخصه اینکه سینماگران را به دو دسته‌ دفاع مقدسی و غیردفاع مقدسی تقسیم می‌کنند، اعتقادی ندارم، همان‌طور که گفتم معتقدم همه سینماگران ایرانی در خدمت دفاع مقدس هستند.

حجت‌الله ایوبی تصریح کرد: بخشی از سینمای ایران به طور مستقیم و به نام دفاع مقدس تصاویر زیبایی را ثبت می‌کنند، در بخشی دیگر هم ارزش‌های معنوی که شهدای ما به خاطر آن‌ها جانشان را از دست دادند را در آثارشان پاس می‌دارند و آن را ترویج می‌کنند.

رئیس سازمان سینمایی در پایان این بخش از سخنانش ضمن ابراز خرسندی مجدد از حضور سینماگران در مراسم تجدید میثاق با آرمان‌های امام ***** (ره) و شهدا گفت:‌ شاید صحنه‌هایی که این روزها مردم از سینماگران می‌بینند را چند سالی بود که مشاهده نکرده‌ بودند، کنار هم قرار گرفتن همه طیف‌های سینماگران پیام امیدوارکننده‌ای برای مردم دارد. مخصوصا در شرایطی که مردم ما چشمان پرامیدی به آینده دارند و طبیعتا از سینماگران نیز انتظار می‌رود که این امید را در سینمای ایران دنبال کنند.

حجت‌الله ایوبی که در جمع اهالی رسانه در حرم امام ***** (ره) سخن می‌گفت در پاسخ به پرسشی درباره فیلم‌های دفاع مقدسی در برنامه‌های سازمان سینمایی اظهار کرد: ما هنوز برنامه‌های سازمان سینمایی را در هیچ یک از بخش‌های اعلام نکرده‌ایم، چرا که تیم‌های کارشناسی همچنان در حال تدوین این برنامه‌های هستند، بنابراین در آینده به زودی اولویت‌های سازمان سینمایی اعلام خواهد شد.

وی در عین حال تأکید کرد:‌ آنچه که می‌توانم الان بگویم این است که به طور طبیعی ساخت فیلم‌هایی منطبق با ارزش‌هایی که **** جمهوری اسلامی براساس آن پی‌ریزی شده است، در رأس فعالیت‌های ما خواهد بود. ما تاکنون آمادگی خودمان را برای ساخت چنین فیلم‌هایی به ارگان‌های مختلف برای حمایت از سینمای انقلاب و دفاع مقدس اعلام کرده‌ایم.معاون وزیر ارشاد سپس در پاسخ به پرسشی درباره قدم بعدی سازمان سینمایی برای وحدت بیشتر بین سینماگران گفت: ان‌شاءالله بعد از امروز که به نوعی مانور بود و نشانگر وحدت بین سینماگران بود، کم‌کم شروع می‌کنیم تا برنامه‌هایمان را در بخش‌های مختلف اعلام کنیم، خصوصا در شرایطی که نگرانی‌هایی درباره پروانه ساخت، حمایت از پروانه‌های اهدا شده توسط وزارت ارشاد، حمایت‌های شفاف از فیلم‌ها و ... وجود دارد.

وی تأکید کرد: ما برنامه‌هایمان را برای شفاف‌سازی هر چه بیشتر کم‌کم اعلام خواهیم کرد تا نگرانی‌های موجود از جامعه سینمایی برطرف شود.

حجت‌الله ایوبی در پاسخ به پرسشی درباره چابک‌سازی سازمان سینمایی و کوچک کردن شوراهای مختلف در این سازمان نیز اظهار کرد: من نیز فکر می‌کنم که تشکیلات سازمان سینمایی کمی سنگین است و نیاز به چابک‌سازی و سبک‌سازی دارد. ما در این راستا قصد داریم شوراهایی مختلفی را که گاها اقداماتی موازی انجام می‌دهند را سروسامان بدهیم.

رئیس سازمان سینمایی در پایان گفت: به عنوان مثال اکنون آقای محمد احسانی علاوه بر حکم مدیریت در معاونت آثار، حکم سرپرستی معاونت فعالیت‌ها را هم دریافت کرده‌اند و ما در حال بررسی هستیم که در صورت امکان این دو معاونت با یکدیگر ادغام شوند.

ایسنا
 

Sir Pendar

Registered User
تاریخ عضویت
16 جولای 2012
نوشته‌ها
3,153
لایک‌ها
2,560
محل سکونت
192.168.1.1
2-1-2013923141134.jpg

اولین دوره این جشنواره امسال از 5 تا 9 آذر ماه توسط موسسه فیلم دوحه در شهر دوحه قطر برگزار می‌شود. این جشنواره شامل بخش‌های رقابتی و غیر رقابتی است.

اعضای هیئت داوران این جشنواره را کودکان و نوجوانان 8 تا 21 سال تشکیل می‌دهند که تجربه‌ای مشابه جشنواره کودک و نوجوان جیفونی ایتالیا خواهد بود.

فیلم سینمایی «حوض نقاشی» در بخش Mohaq ( تماشاگران 8 تا 12 سال) و همچنین جهت اکران عمومی در طول جشنواره به نمایش گذاشته خواهد شد. این فیلم در جشنواره بین المللی فیلم بوسان 2013 که به زودی برگزار می‌شود به نمایش گذاشته خواهد شد.

این فیلم محصول سال 91 حوزه هنری است و شهاب حسینی، نگار جواهریان، سپه رام فرزامی، فرشته صدرعرفایی و … بازیگران این فیلم هستند .

فارس
 

Sir Pendar

Registered User
تاریخ عضویت
16 جولای 2012
نوشته‌ها
3,153
لایک‌ها
2,560
محل سکونت
192.168.1.1
2-1-201392404434.jpg

اين براي دومين بار است که فرخ نژاد در فيلمي از سعيد سهيلي ايفاي نقش مي کند. او دو سال قبل در «گشت ارشاد» ايفاگر نقش متفاوتي در کنار پولاد کيميايي و ساعد سهيلي بود.

همکاري که قرار است با همين تيم بازيگري در «کلاشينکف» تکرار شود. به غير از اين سه بازيگر، رضا عطاران، جمشيد هاشم پور، جواد عزتي و شقايق فراهاني نيز براي بازي در فيلم سهيلي قرارداد بسته اند. قرار است طي روزهاي آِينده چند چهره ديگر نيز به اين جمع اضافه شود. تا اينجاي کار «کلاشينکف» پرستاره ترين فيلم امسال است.

قرار است اولين پلان هاي اين فيلم امروز در تهران جلوي دوربين فرشاد محمدي برود. فيلمنامه اين فيلم را سعيد سهيلي و مهدي محمدنژاد نوشته‌اند كه مضموني اجتماعي دارد. قرار است تمام صحنه‌هاي «كلاشينكف» در تهران فيلمبرداري شود. سعيد سهيلي حدود 7 ماه درانتظار پروانه ساخت اين فيلمنامه بود كه در نهايت اوايل امسال مجوز ساخت آن از سوي اداره نظارت و ارزشيابي ارشاد صادر شد.

آخرين فيلم اين كارگردان «گشت ارشاد» بود كه سال قبل علي‌رغم اكران محدودش در تهران توانست بيش از 5/1 ميليارد تومان فروش كند.سهيلي خود تهيه كنندگي فيلم جديدش را بر عهده دارد.
بانی فیلم
 

Sir Pendar

Registered User
تاریخ عضویت
16 جولای 2012
نوشته‌ها
3,153
لایک‌ها
2,560
محل سکونت
192.168.1.1
قائم‌مقام بنیاد سینمایی فارابی درباره وضعیت تولید "قطار زمستانی" به کارگردانی خسرو سینایی به مهر گفت: متاسفانه این پروژه همچنان با مشکلات مالی و اداری روبرو است. طرف لهستانی ما تاکنون جواب صریحی برای تولید نداده است و مدام زمان را عقب می اندازد.

وی افزود: البته خسرو سینایی نیز با طرف لهستانی در حال صحبت است و مساله را پیگیری می کند. گویا آنها نیز دچار مشکل مالی و اداری هستند.

نجاریان درباره مراحل فنی فیلم "چ" ساخته ابراهیم حاتمی کیا و "آشغالهای دوست داشتنی" به کارگردانی محسن امیریوسفی دو فیلم از تولیدات بنیاد فارابی نیز توضیح داد: این دو فیلم هم اکنون در مراحل فنی هستند و برای حضور در جشنواره فجر امسال آماده نمایش خواهند شد.

"قطار زمستانی" به مهاجرت گروه کثیری از لهستانی‌ها از جمله زنان و کودکان در دوران جنگ جهانی دوم از شوروی سابق به ایران و ماجراهای پس از آن می‌پردازد.

آرتور راینهارت فیلمبردار شاخص لهستانی قرارست فیلمبرداری این فیلم سینمایی را انجام دهد. بازیگران در نقش‌های اصلی از دو طرف ایرانی و لهستانی هستند و قرارست در صورت مساعد بودن وضعیت جسمانی عزت‌الله انتظامی وی نیز در "قطار زمستانی" بازی کند. همچنین نقش مقابل او هم یک بازیگر لهستانی به نام آنا پولونی است که البته حضور این بازیگر لهستانی هنوز به قطعیت نرسیده است.

در فیلم سینمایی "چ" ساخته ابراهیم حاتمی کیا که سه روز از زندگی شهید چمران قبل از شهادت را روایت می کند، فریبرز عرب‌نیا، بابک حمیدیان، مریلا زارعی، سعید راد و... بازی می کنند. این فیلم به دلایل فنی سال گذشته به جشنواره فجر نرسید.

در فیلم "آشغالهای دوست داشتنی" شیرین یزدانبخش، حبیب رضایی، هدیه تهرانی، نگار جواهریان، اکبر عبدی، صابر ابر و شهاب حسینی بازی می کنند. فیلمنامه‌ این فیلم درباره‌ خانواده‌ای است که یک شب فرصت دارند مشکل مادر خانواده را حل کنند.

مهر
 

Sir Pendar

Registered User
تاریخ عضویت
16 جولای 2012
نوشته‌ها
3,153
لایک‌ها
2,560
محل سکونت
192.168.1.1
2-1-2013925111.jpg

بنا به اعلام امير اسفندياري (سخنگوي کميته انتخاب فيلم ايراني براي معرفي به آکادمي علوم و هنرهاي سينمايي)، در جريان جلسات اوليه فهرستي کوتاه مرکب از دوازده فيلم سينمايي براي بررسي هاي بيشتر مد نظر قرار گرفته است.

اين کميته با حضور فاطمه معتمد آريا و مسعود کيميايي، بهروز افخمي، کمال تبريزي، حسن حسندوست، مسعود رايگان، عليرضا زرين دست، حسين معززي نيا و امير اسفندياري، پس از مرور قوانين ومقررات، بحث در خصوص رويکردهاي ممکن براي انتخاب فيلم، بررسي فهرست رسمي 53 فيلم به نمايش در آمده در ايران در يک سال گذشته و ارزيابي وضعيت بين المللي عناوين حائز شرايط به فهرستي کوتاه شامل دوازده فيلم رسيده است. اين دوازده عنوان (به ترتيب حروف الفبا) عبارتند از:

برف روي کاج ها ساخته پيمان معادي، بي خود و بي جهت ساخته عبدالرضا کاهاني، پذيرايي ساده ساخته ماني حقيقي، پله آخر ساخته علي مصفا، حوض نقاشي ساخته مازيار ميري، دربند ساخته پرويز شهبازي، دهليز ساخته بهروز شعيبي، قاعده تصادف ساخته بهنام بهزادي، کلاس هنرپيشگي ساخته عليرضا داودنژاد، گذشته ساخته اصغر فرهادي، گناهکاران ساخته فرامرز قريبيان و هيس... دخترها فرياد نمي زنند ساخته پوران درخشنده.

اين کميته، پس از بررسي هاي تکميلي جهت انتخاب نماينده اي شايسته براي کشورمان از جهات مختلف، نتايج بعدي را متعاقبا اعلام خواهد کرد.

بانی فیلم
 

Eddiy

Registered User
تاریخ عضویت
20 جولای 2013
نوشته‌ها
584
لایک‌ها
505
گزینه های انتزاعی برای اسکار 2014
عزیزم! تو هم اسکاری هستی


کمیته انتخاب فیلم ایرانی برای معرفی به آکادمی علوم و هنرهای سینمایی در حالی دوازده فیلم را به نشانه تکثر سلایق حاضر در این کمیته معرفی کرد که شواهد نشان می‌دهد این لیست حکم کشیدن دستی پدرانه بر سر برخی از فیلم سازان را دارد، چرا که واقعیت آن است که برخی از این آثار در ایران نیز نتوانستند موفق ظاهر شوند، چه رسد به آنکه مورد توجه جشنواره‌ها و جوایز خارجی قرار گیرند.

به گزارش «تابناک»، تب انتخاب نماینده ایران برای اسکار 2012 بالا گرفته و حتی چهره هایی چون پرویز شهبازی که عنوان می کنند برای معرفی فیلم شان به عنوان نماینده ایران به آکادمی دست و پا نمی زنند، از اینکه فیلم شان را اکران محدود کنند تا حداقل شرایط حضور در میان گزینه‌ها را به دست آورد، ابایی ندارند و به واقع رقابت به شدیدترین نقطه ممکن رسیده است. تلفن‌ها به کار افتاده و رایزنی‌ها و توجیه‌ها افزایش یافته تا کار برای هیات داوران چندان آسان نباشد.

در چنین شرایطی لازم است برای آنکه نظر برخی تامین شود، لیستی از سوی فارابی منتشر شود که برخی فیلم‌ها را حداقل در تراز معرفی برای جایزه اسکار قرار دهد. لیستی که بنابر اعلام امیر اسفندیاری به عنوان سخنگوی کمیته انتخاب، در جریان جلسات اولیه پس از مرور قوانین و مقررات، بحث در خصوص رویکردهای ممکن برای انتخاب فیلم، بررسی فهرست رسمی 53 فیلم به نمایش درآمده در ایران در یک سال گذشته و ارزیابی وضعیت بین المللی عناوین، به عنوان خروجی اولیه مشخص شده است.

«برف روی کاج ها» ساخته پیمان معادی، «بی‌خود و بی‌جهت» ساخته عبدالرضا کاهانی، «پذیرایی ساده» ساخته مانی حقیقی، «پله آخر» ساخته علی مصفا، «حوض نقاشی» ساخته مازیار میری، «دربند» ساخته پرویز شهبازی، «دهلیز» ساخته بهروز شعیبی، «قاعده تصادف» ساخته بهنام بهزادی، «کلاس هنرپیشگی» ساخته علیرضا داودنژاد، «گذشته» ساخته اصغر فرهادی، «گناهکاران» ساخته فرامرز قریبیان و «هیس... دخترها فریاد نمی زنند» ساخته پوران درخشنده دوازده فیلمی هستند که در این فهرست آمده‌اند و عنوان شده این فهرست کوتاه بوده است!

293526_616.jpg


هرچند این کمیته که با حضور فاطمه معتمد آریا (بازیگر)، مسعود کیمیایی (کارگردان)، بهروز افخمی (کارگردان)، کمال تبریزی (کارگردان)، حسن حسندوست (تدوین گر)، مسعود رایگان (بازیگر)، علیرضا زرین دست (فیلمبردار)، حسین معززی نیا (روزنامه نگار و منتقد) و امیر اسفندیاری (نماینده فارابی)، از ترکیب معقولی نسبت به ادوار پیشین برخوردار است و می‌توان منتظر خروجی نهایی قابل هضمی از آن به عنوان نماینده ایران برای رقابت با دیگر آثار بود اما حداقل این لیست اولیه چندان با منطق سازگاری ندارد.

واقعیت آن است که برخی از فیلم‌های این لیست را حتی مخاطب ایرانی نیز نمی‌پذیرد و حتی برخی از آنها نظیر «کلاس هنرپیشگی» (با احترام به تلاش کارگردانش) کارکردی خانوادگی دارد، برخی دیگر از این فیلم‌ها نظیر «گناهکاران» ساخته فرامرز قریبیان (باز هم با احترام به تلاش کارگردانش) کپی از برش‌های بسیاری از فیلم‌های خارجی (در سناریو، دکوپاژ و فیلمبرداری و تدوین) است و سام قریبیان نیز این موضوع را به نوعی تایید کرده که ما به تعداد بالایی از فیلم‌های سینمایی جهان در این فیلم ادای احترام کرده‌ایم!

برخی دیگر از این فیلم‌ها نیز که در مسیر جشنواره‌ها قرار گرفتند، نتوانستند توفیق چندانی به دست آورند و حتی یک سانس اکران خارجی نیز نداشته‌اند، چه رسد به آنکه پخش بین المللی داشته باشند و یا چند منتقد مطرح حتی اسم آنها را شنیده باشند (نقد مثبت بین المللی پیش کش) و از این حیث مشخص است که این گزینه‌ها تا حدود زیادی انتزاعی است و در راستای تلطیف قلوب منتشر شده که البته این نیت مثبت، می‌تواند تبعات منفی از جمله جنگ پیدا و پنهان برخی از این سینماگران را بر سر انتخاب فیلم‌شان نیز در پی داشته باشد!

به تعبیر ساده تر چنین تصور می‌شود که برخی از این گزینه‌ها صرفاً برای اینکه به ایشان گفته شود: «عزیزم! تو هم اسکاری هستی» در لیست قرار داده شده‌اند تا کام ایشان نیز بدین ترتیب شیرین شود. از این منظر از هم اکنون می‌توان بر روی بسیاری از این فیلم‌ها به راحتی خط کشید و لیست را کوچک تر و کوچک تر ساخت. حال باید دید در روزهای آتی، شاهد اتفاقاتی نظیر آنچه میان افخمی و مانی حقیقی درگرفته و «تابناک» به طور جداگانه به آن خواهد پرداخت، خواهیم بود یا در پروسه‌ای مسالمت آمیز، نماینده ایران برای اسکار 2014 انتخاب خواهد شد؟
 

Sir Pendar

Registered User
تاریخ عضویت
16 جولای 2012
نوشته‌ها
3,153
لایک‌ها
2,560
محل سکونت
192.168.1.1
2-1-201391418258.jpg

دیپلم افتخار جشنواره بین المللی «رنگ زندگی» به فیلم ندارها ساخته محمد رضا عرب تعلق گرفت.

دومین جشنواره بین المللی فیم جوان «رنگ زندگی» از 27 شهریور (18 سپتامبر) در شهر الابوگا در تاتارستان روسیه آغاز به کار کرد و تا 31 شهریور (22 سپتامبر) ادامه داشت. در این دوره از جشنواره، 11 فیلم سینمایی و 13 فیلم کوتاه در بخشهای رقابتی حضور داشتند و برای نخستین بار فیلمی از جمهوری اسلامی ایران در این جشنواره شرکت کرد.

«ندارها» موفق به کسب دیپلم افتخار شد و جایزه بهترین فیلم از دیدگاه تماشاگران به فیلم «جین» از ترکیه تعلق گرفت.

به گزارش حوزه بین الملل موسسه رسانه های تصویری که پخش بین المللی فیلم «ندارها» را به عهده دارد، محمد رضا عرب کارگردان و تهیه کننده این فیلم موفق به کسب دیپلم افتخار از این جشنواره شد.

عروج رسانه
 

Sir Pendar

Registered User
تاریخ عضویت
16 جولای 2012
نوشته‌ها
3,153
لایک‌ها
2,560
محل سکونت
192.168.1.1
صبح امروز(سه شنبه دوم مهرماه)فیلم سینمایی «گذشته» جدیدترین ساخته اصغر فرهادی کارگردان مطرح و بین المللی کشورمان، در شبکه نمایش خانگی عرضه شد.

«گذشته» از چهارشنبه 29 خرداد ماه به روی پرده سینماها رفت و توانست از فروشی میلیاردی بهره مند شود.

«گذشته» در یک دی وی دی منتشر شده و علاوه بر خود فیلم که به زبان اصلی فرانسه و زیرنویس فارسی و همچنین دوبله آن عرضه شده، فیلمی از پشت صحنه نیز در معرض دید مخاطبان قرار داده شده است.

فیلم «گدشته» ششمین ساخته اصغر فرهادی و یک ملودرام مدرن شهری در حال و هوای «جدایی نادر از سیمین» است. این فیلم که روز جمعه 27 اردیبهشت‌ماه برای اولین بار در جشنواره کن به روی پرده رفت، از چندی قبل به صورت همزمان و در کشورهای اروپایی به اکران عمومی در آمده است.

«گذشته» با بودجه فرانسوی ساخته شده و قسمت اعظم فیلم به زبان فرانسوی است و داستانش در پاریس و حومه آن می گذرد.

فیلم داستان زوجی است که بعد از سال‌ها زندگی که حاصلش دو فرزند است زندگی آرامی ندارند. مرد (علی مصفا) بعد از سال‌ها اختلاف همسرش (بره‌نیس بژو) را رها کرده و به ایران برمی‌گردد. همسر او با مردی فرانسوی (طاهر رحیم) آشنا شده و آن مرد وارد زندگی‌اش می‌شود. در همین حال است که او به شوهرش در ایران نامه می‌نویسد و از او تقاضای طلاق می‌کند. مرد به فرانسه برمی‌گردد و یک تازه‌وارد را در خانه‌اش با دو بچه‌اش می‌بیند و ...

تهیه کنندگی فیلم «گذشته» بر عهده کمپانی فرانسوی ممنتو بوده که آنرا با بودجه ای بیش از یازده میلیون یورو ساخته است.

از عوامل ایرانی که در ساخت «گذشته» اصغر فرهادی را همراهی کرده اند، می توان به محمود کلاری(مدیر فیلمبرداری)، دانا فرزانه پور(صدابردار)، مریم نراقی (دستیار)، آرش (مترجم و دستیاردوم کارگردان)، علی مصفا (بازیگر نقش شوهر بره‌نیس بژو) و بابک کریمی (یک رستوران دار) اشاره کرد.


فیلم «گذشته» توسط مرکز پخش هنر اول و با قیمیت 3 هزار تومان در شبکه نمایش خانگی عرضه شده است.

سینمانگار
 

Sir Pendar

Registered User
تاریخ عضویت
16 جولای 2012
نوشته‌ها
3,153
لایک‌ها
2,560
محل سکونت
192.168.1.1
2-1-2013925224823.jpg

فیلم های دفاع مقدس با امکانات کمی ساخته می شوند،به طوری که حتی خود مسئولان هم در این خصوص شرمنده اند.

پرستویی با بیان این مطلب گفت:یک شهرک سینمایی برای دفاع مقدس وجود دارد که حتی فیلم کمدی هم نمی شود در آن جا ساخت.این شهرک، یک تانک سوخته دارد که به قدری استفاده شده، لو رفته است!

پرستویی گفت: ما به علت آسیب پذیر بودن مردم مناطق جنگ زده نمی توانیم برای ساخت فیلم به این بخش های کشور مراجعه کنیم،چون یک صدای انفجار مردم را عصبی می کند ، بنابر این ساخت فیلم دفاع مقدس با موانع زیادی رو به روست.

این بازیگر افزود:در جشنواره ها برای فیلم های دفاع مقدس شعار زیاد می دهیم اما در عمل بسیاری از مسئولان فرهنگی کشور فقط به دنبال این هستند که یک فیلم دفاع مقدس در جشنواره باشد و کسی به دنبال کیفیت آن ها نیست . پرستویی گفت: یک فیلم دفاع مقدس ارزشی چند برابر این همه فیلمی دارد که در سال ساخته می شود ، به شرط این که آن فیلم خوب درست شود .

شبکه ایران
 

Sir Pendar

Registered User
تاریخ عضویت
16 جولای 2012
نوشته‌ها
3,153
لایک‌ها
2,560
محل سکونت
192.168.1.1
2-1-201394162059.jpg

فرهاد توحیدی به گفت: فیلم‌های خوبی را فارابی به عنوان نامزدهای اسکار معرفی کرده است و ما باید بکوشیم تا بهترین را به عنوان نماینده ایران معرفی کنیم.به نظرمن فیلم سینمایی«گذشته» به کارگردانی اصغر فرهادی بهترین گزینه به عنوان نماینده ایران برای معرفی به اسکار است به این دلیل که پخش کننده فیلم به مقامات مسئول ایران نامه نوشتند و گفتند که این فیلم از شانس بالایی در اسکار برخوردار خواهد بود.

او همچنین گفت: با توجه به پخش کننده قوی که این فیلم دارد به طور قطع می‌تواند تبلیغات گسترده و چشمگیری هم داشته باشد تا به درستی دیده شود.با توجه به شناختی که از فیلم‌های اصغر فرهادی در آمریکا وجود دارد این گزینه بسیار مطلوب خواهد بود؛ضمن اینکه نام اصغر فرهادی مترادف با نام ایران خواهد بود و فرهادی به نمایندگی از ایران معرفی خواهد شد.

توحیدی همچنین گفت: نکته مهم دیگر این است که ما امسال جواد شمقدری را به عنوان رئیس سازمان سینمایی نداریم تا در اسکار برای ما لابی کند!

یادآور می شود؛بنا به اعلام امیر اسفندیاری (سخنگوی کمیته انتخاب فیلم ایرانی برای معرفی به آکادمی علوم و هنرهای سینمایی)، در جریان جلسات اولیه فهرستی کوتاه مرکب از دوازده فیلم سینمایی برای بررسی های بیشتر مد نظر قرار گرفته است.

این کمیته با حضور خانم فاطمه معتمد آریا و آقایان مسعود کیمیایی، بهروز افخمی، کمال تبریزی، حسن حسن‌دوست، مسعود رایگان، علیرضا زرین دست، حسین معززی نیا و امیر اسفندیاری، پس از مرور قوانین ومقررات، بحث در خصوص رویکردهای ممکن برای انتخاب فیلم، بررسی فهرست رسمی 53 فیلم به نمایش در آمده در ایران در یک سال گذشته و ارزیابی وضعیت بین المللی عناوین حائز شرایط به فهرستی کوتاه شامل دوازده فیلم رسیده است. این دوازده عنوان (به ترتیب حروف الفبا) عبارتند از:

برف روی کاج ها ساخته پیمان معادی، بی خود و بی جهت ساخته عبدالرضا کاهانی، پذیرایی ساده ساخته مانی حقیقی، پله آخر ساخته علی مصفا، حوض نقاشی ساخته مازیار میری، دربند ساخته پرویز شهبازی، دهلیز ساخته بهروز شعیبی، قاعده تصادف ساخته بهنام بهزادی، کلاس هنرپیشگی ساخته علیرضا داودنژاد، گذشته ساخته اصغر فرهادی، گناهکاران ساخته فرامرز قریبیان و هیس... دخترها فریاد نمی زنند ساخته پوران درخشنده.

برنا
 

Eddiy

Registered User
تاریخ عضویت
20 جولای 2013
نوشته‌ها
584
لایک‌ها
505
هنوز بلد نیستیم با هم گفت و گو کنیم؟!

مجادله کلامی مانی حقیقی و بهروز افخمی در روزهای اخیر به شدت جنجال آفرین شده و از ابعاد مختلف مورد بررسی قرار گرفته و هریک با استدلالی، اقدام طرفین را محکوم می‌نماید و یا طرف سوم منتشرکننده را به چالش می‌کشد اما سوای کیفیت این جدل کلامی و محتوا این جدل و نوع انتشارش، مسئله اساسی تر این است که آیا هنوز حتی سینماگران موسپید مملکت نیز آیین گفت و گو را فرانگرفته‌اند؟!

به گزارش «تابناک»، ماهنامه سینمایی 24 این هفته، یادداشت عجیبی از بهروز افخمی کارگردان سینما منتشر کرده که پس از حواشی چند روز اخیر، امروز حسین معززی نیا سردبیر مجله 24، ضمن عذرخواهی از انتشار آن، انتشار این مکالمه خصوصی میان افخمی و مانی حقیقی که شکل یادداشت به خود گرفته بوده را به علت رسیدن دیرهنگام یادداشت در روز آخر و پیش از چاپ و شتابزدگی عنوان کرده اما این یادداشت جنجال ساز حاوی چه محتوایی بوده است؟

ظاهراً انتشار یادداشت بهروز افخمی درباره فیلم «گذشته» در شماره مردادماه ماهنامه «24» و همچنین میزگردی که با حضور او، فریدون جیرانی و کمال تبریزی برگزار و در همان شماره منتشر شد با واکنش تند مانی حقیقی مواجه شد. حقیقی با اشاره به بخشی از صحبت‌های افخمی خطاب به جیرانی در این میزگرد مبنی بر این‌که «حالا توجه کن که (گذشته) جایزه جشنواره کن را که البته از نظر من هیچ وقت اعتبار نداشته، به یک فیلم پورنو می‌بازد. حالا جناب عالی می‌فرمایید در آنجا دموکراسی معنایی دارد؟ فرهادی سال قبل به خاطر فیلمی ضعیف‌تر از این اسکار گرفت، اما امسال جایزه را به یک فیلم پورنو درباره‌ی همجنس‌بازی می‌بازد. این دموکراسی است؟» یادداشتی در صفحه شخصی‌اش در فیس بوک منتشر کرد و نوشت: «یک کسی به این نابغه بفهماند که در جشنواره کن جایزه را یک هیات داوران محدود به هفت-هشت نفر تعیین می‌کنند و دموکراسی یک نهاد مربط به یک جامعه میلیونی است. باقی اراجیفی که می‌گوید درباره اعتبار کن یا درباره فیلمی که هنوز ندیده ارزش جواب دادن ندارد. مانده‌ام نعمت حقیقی بینوا چطور آن همه سال این فالانژ خشک مغز را تحمل کرد.»

اما ماجرای این مجادله لفظی به همین جا ختم نشد و بهروز افخمی که گویا از ماجرای یادداشت نگاری حقیقی بی‌خبر بوده با او برای سفارش کاری تماس می‌گیرد و حتی با شوخی پیشنهاد ساخت فیلمی کمدی با نام «لارگو» با موضوع ادعای جرج کلونی مبنی بر حضور مخفیانه در ایران و تحقیقاتش برای ساخت فیلم «آرگو» را مطرح می‌کند و در ادامه مزاح‌هایش از مانی می‌خواهد که به خاطر شباهتش با این بازیگر هالیوودی نقش جرج کلونی را هم بازی کند.

افخمی که همه این وقایع را با انتشار یادداشتی در شماره جدید ماهنامه «24» تعریف کرده، با این ادعا که تا به حال از هیچ صفحه فیس بوکی دیدن نکرده و شناختی از این شبکه اجتماعی ندارد، روایت می‌کند تازه پس از آن‌که از طریق مسئولان همین رسانه از ماجرای یادداشت‌نگاری مانی حقیقی مطلع شده بار دیگر به همین منظور با این بازیگر و کارگردان تماس می‌گیرد. شرح کامل این مکالمه را (به منظور امانتداری در حفط لحن و ادبیات حاکم بر این گفت‌وگو) به نقل از یادداشت افخمی در ادامه می‌خوانید:

«جرئت نداشتی بنویسی حزب‌اللهی خشک مغز!

گفتم: مانی شنیدم نوشتی من فالانژ خشک مغز هستم؟

گفت: من که دیروز توی تلفن گفتم. توی فیس‌بوکم نوشتم. خیلی‌چیزهای دیگه هم نوشتم!

گفتم: آقا پسر من حزب‌اللهی خشک‌مغز هستم! حزب‌اللهی خشک مغز با فالانژ خشک مغز خیلی فرق داره. من مسلمونم. فالانژها مسیحی‌اند. دو تا طایفه‌ی علی حده‌اند. حتی توی لبنان با هم جنگ می‌کردن. یعنی تو این قدر از دنیا بی‌خبری؟

خندید و گفت: من سمبلیک گفتم.

گفتم: آهان فهمیدم! منظورت اینه که جرئت نداشتی بنویسی حزب‌اللهی خشک مغز!

باز خندید.

گفتم: حالا من چطور بخونم که چی نوشتی؟ من که بلد نیستم بروم فیس بوک.

گفت: زیاد مفصل نیست براتون همه‌شو پیامک می‌کنم.

گفتم: باشه پیامک کن. چون من هرچی فکر می‌کنم یادم نمی‌آد توی یادداشتی که درباره گذشته نوشتم چیزی درباره دموکراسی گفته باشم. اما بد نیست بدونی اونجا که نوشتم صهیونیست‌ها در چهارگوشه‌ی جشنواره و فعالیت‌های فرهنگی دنیا توی برج‌های تیر نشستن و همه چیزو زیر نظر دارن و همه جور توطئه می‌کنن، این حرف از خودم نبود عباس کیارستمی این حرفو گفته و من از او نقل کردم. فقط اسمشو نیاوردم.

گفت: خب گفته باشه. پیر شده داره هذیان می‌گه!

گفتم: خودت هذیان می‌گی! عباس کیارستمی الان دیگه به جشنواره‌ها و سیرک‌های سینمایی نیاز نداره. این قدر روی فرش قرمز راه رفته که دیگه حالش بهم می‌خوره. مثل تو آرزو به دل که نیست! اگه الان چیزی رو که فهمیده و تجربه کرده نگه پس دیگه کی می‌خواد بگه؟ یکی از رفقا هم که بعد از نمایش «گذشته» در جشنواره کن با فرهادی صحبت کرده بود می‌گفت فرهادی از کوره در رفته و هر چی از دهنش در اومده راجع به تسلط اسرائیل بر رسانه‌های غربی گفته.

مانی گفت: چه می‌دونم حتما اونم خل شده.

گفتم: نه عزیزم! کیارستمی و فرهادی دیگه به جشنواره و کارناوال‌ها نیازی ندارن. یعنی خرشون از پل گذشته. حالا دیگه اگه چیزی رو که می‌بینن نگن، دارن به خودشون خیانت می‌کنن. اصلا اگه حوصله داری بعضی از ماجراهایی رو که برای خودم اتفاق افتاده تعریف کنم تا فهمت بره بالا!

گفت: من الان دارم ناهار می‌خورم اگه می‌شه بعدا تلفن کنین.

گفتم: باشه پس هرچی راجع به من نوشتی برام بفرست...

دلت خوش است به این که اغلب خوانندگان محدودت هم مثل خودت تروریست هستند

افخمی با ذکر این نکته که بعد از این مکالمه تلفنی، دو پیامک حاوی بخشی از صحبت‌هایش در پاسخ به ادعای جیرانی مبنی بر این که «در غرب دموکراسی دارند و سینمای آنجا هم بر پایه دموکراسی رشد کرده اما در ایران دموکراسی به مفهوم غربی نداریم و در نتیجه سینما هم مشکل بنیادی دارد» و همچنین متن نوشته‌ مانی حقیقی در صفحه شخصی‌اش از وی دریافت کرده در بخش پایانی این یادداشت آورده: «اول با خودم گفتم ولش کن! اما بعد با خودم گفتم این پسر نعمت حقیقی است و نعمت خیلی به گردن من حق دارد. خوب نیست جواب آقا را ندهم و بگذارم با خودش خیال کند خیلی حرف‌های حکیمانه‌ای زده.

بنابراین برایش این پیامک را فرستادم: (همون طور که من درک می‌کنم چرا نوشته‌ای فالانژ و ننوشته‌ای حزب‌اللهی تو هم منظور مرا فهمیده‌ای اما ترجیح داده‌ای تجاهل کنی و برای جوانان بیکاری که صفحه‌ات را می‌خوانند دموکراسی را تعریف کنی. با ما به از این باش! بابات به این دلیل مرا تحمل می‌کرد که «دموکرات» بود اما تو بحث را «تروریزه» می‌کنی و دلت خوش است به این که اغلب خوانندگان محدودت هم مثل خودت تروریست هستند و به فهم علاقه‌ای ندارند بلکه فقط دوست دارند برای چماق‌دار مورد علاقه‌ی خودشان هورا بکشند! ای که پنجاه دارد می‌رود و در خوابی ! تفکر این نیست...)

دموکرات را توی گیومه آوردم که یادش بیندازم این کلمه تعابیر دیگری غیر از آن‌که توی کلاس فیس‌بوکی به علاقمندانش یاد داده دارد و یک جشنواره یا حتی یک آدم می‌تواند دموکرات باشد یا نباشد اما نفهمیدم گیومه را گرفته یا نه. چون مانی به این پیامک جوابی نداد و تلفنش را هم گرفتم ولی خاموش بود. با خودش که قهر است. فکر می‌کنم با من هم قهر کرده. حیف شد! بنا بود توی فیلمم بازی کند.»

چنین برآورد می‌شد که مانی حقیقی این اظهارات را تکذیب کند اما شجاعت به خرج داد و به صورت نصفه و نیمه پای حرف هایش ایستاد. او پس از انتشار این یادداشت در پاسخی تلگرافی تلاش کرده بیشتر بر موضع گیری همراه با توهین نسبت به افخمی تاکید کند و در عین حال به گونه ای سخن بگوید که رابطه اش به واسطه علنی شدن این دیالوگ، با فرهادی و کیارستمی و دوستداران این دو و البته ناظران که گروهی شان هنرمندان هستند، شکرآب نشود. در یادداشت حقیقی که به کافه سینما ارسال شده بوده، آمده بود: «۱) این که من در صفحه خودم در شبکه فیس بوک، با لحنی تند، حرف‌های بهروز افخمی را در میزگردی در مجله ۲۴ نقد کرده‌ام، و او را «فالانژ خشک مغز» خوانده‌ام، صحیح است. من همچنان همین عقیده را دارم، حتی بیش از پیش.

۲) این که من در مورد این موضوع با بهروز افخمی در چند نوبت گفتگوی تلفنی کرده‌ام صحت دارد.

۳) این که آیا بهروز افخمی حرف‌های من را به درستی در نوشته‌اش نقل قول کرده یا نه، جای بحث مفصلی دارد. در بسیاری از موارد افخمی یا حرف‌های من را اشتباه فهمیده و یا آن‌ها را به نفع خودش تحریف کرده. قضاوت نهایی در این مورد فقط در صورتی ممکن است که افخمی گفتگوی ما را ضبط کرده باشد. این کار از افخمی بعید نیست.

۴) این که بهروز افخمی حق نداشته، بدون اطلاع و اجازه من، یک گفتگوی شخصی را در مجله‌ای کثیرالانتشار منتشر کند، بدیهی است. این کاری است غیر اخلاقی و غیر قانونی، و از همه مهمتر، غیر شرافتمندانه.

۵) این که سردبیر مجله ۲۴، آقای حسین معززی‌نیا، بدون تماس با من و کسب اجازه از من، این متن تحریف شده و غلط را منتشر کرده جای حیرت و تاسف دارد. (تابناک: همانگونه که اشاره شد، معززی نیا بابت اشتباه سهوی مجله تحت مدیریتش، عذرخواهی کرد)

۶) عباس کیارستمی استاد بزرگ من، و اصغر فرهادی دوست نازنین من است. انتشار این متن در صمیمیت من با این دو نفر خللی وارد نخواهد کرد چون ما هر سه بهروز افخمی را خیلی خوب می‌شناسیم.
»

فراتر از اینکه رفتار بهروز افخمی در انتشار یک گفت و گوی خصوصی در یک رسانه عمومی تا چه میزان اخلاقی است و فراتر از اینکه ادبیات به کار رفته در گفتار حقیقی که «کیارستمی پیر شده داره هذیان می‌گه!»، «فرهادی حتماً خل شده» و سایر عباراتی که به کار برده و سپس تلاش کرده برخی از آنها را پس بگیرد (مشخص نکرده این گفته ها هم تحریف شده یا عیناً یا نزدیک به آن را بیان کرده) تا چه میزان اخلاقی است، یک دغدغه اساسی مطرح است و آن، اینکه آیا هنوز موسپیدان ما نیز که مدعی بسیاری از مسائل هستند، به آداب گفت و گو مجهز نشده‌اند و در عوض یک دیالوگ محترمانه جنگ لفظی‌شان به این نقطه ختم می‌شود؟!

چنین مواجهه کلامی پیش از هر مسئله‌ای، این دغدغه را به وجود می‌آورد که آیا در صورت فراهم شدن آزادی "مطلق" که حتی در بسیاری از کشورهای اروپایی نیز فراهم نیست، توان استفاده صحیح از فضای آزاد در ما وجود دارد یا اساساً آزادی بیان و اقسام دیگر آزادی نیازمند ظرفیت‌هایی است که حتی در برخی نخبگان ما نیز ایجاد نشده است؟ شاید بهتر باشد در این زمینه به نسخه حجت الاسلام دکتر روحانی رجوع کنیم که پیش از سفر به نیویورک و در جریان به صدا درآمدن زنگ آغاز سال تحصیلی بیان کرد.

رئیس جمهور در بخشی از صحبت هایش گفته بود: زنگ گفت‌وگو به ویژه باید در مقطع متوسطه ایجاد شود چرا که دانش آموزان باید از مدرسه گفتگو کردن با یکدیگر، نقد مودبانه و انتقاد از یکدیگر را یاد بگیرند. درخواست من آن است که با ایجاد زنگ گفتگو، کرسی‌های آزاداندیشی که مورد توجه مقام معظم ***** است نیز محقق شود، بنابراین به وزارت آموزش و پرورش و وزارت فرهنگ و ارشاد پیشنهاد دارم که این زنگ را در ساعتی از هفته یا ماه در مدارس بگنجانند و سپس این زنگ به عنوان ماده درسی که دانش آموز به ازایش نمره می‌گیرد، تبدیل شود. قطعا با این اقدام دانش آموزان با بحث و مباحثه و تضارب آراء آشنا و آشناتر می شوند.

خواست رئیس جمهور ناظر بر یک امر مشخص است و آن اینکه هنوز بلد نیستم به درستی با هم گفت و گو کنیم، چرا که برخلاف آنکه آموزش دیده ایم که چگونه بنویسیم، آموزش ندیده‌ایم که چگونه با هم در فضایی همراه با آرامش گفت و گو کنیم و یکدیگر را در موضوعی قانع نماییم و حتی اگر موفق به این امر نشدیم، گفته‌هایمان از ریل ادب و اصول اخلاقی خارج نشود. هنرمندان ما از سایر مردم جدا نیستند و ای کاش نسل آینده در این حوزه نیز به درجه‌ای از آموزش برای گفت و گو و مباحثه رسیده باشد، که اساساً استفاده از بستری به جز گفت و گو برای رفع مصائب‌شان، برایشان صعب و حتی ناممکن تعبیر شود.
 

Eddiy

Registered User
تاریخ عضویت
20 جولای 2013
نوشته‌ها
584
لایک‌ها
505
«عنایت بخشی» کجاست؟

images-enayat%20bakhshi.jpg



خبرگزاری فارس: بعد از صحبت های انتقادی امین حیایی در مورد خانه سینما و بی مصرف دانستن این نهاد هنری، نوبت به یکی از پیشکسوتان عرصه بازیگری رسید تا نظرش را در این مورد بیان کند.
عناینت بخشی یکی از قدیمی ترین بازیگران سینما و تلویزیون است که از سال 46 کار خود را شروع کرد و در این سالها به خاطره مشترک میلیون ها ایرانی بدل شد. وی که اخیرا کم کار شده و البته این کم کاری را به خاطر انحصاری شدن سینما در دست عده ای خاص می داند، در گفتگو با تماشا حرف های جالبی زد که بخش هایی از این صحبت ها تقدیم حضور مخاطبان خواهد شد:
* در حال حاضر کار خاصی انجام نمی دهم. پیشنهاداتی داشتم که هنوز عملی نشده است. من خوشبختانه با اکثر کارگردانان مطرح سینما کار کرده ام. الان از هیچ کس توقع ندارم برای من نقش جور کند. حتما نقشی مناسب من نداشته اند دیگر.
* می دانید قضیه چیست؟ سینمای ما دچار تغییرات خاصی شده است. فیلمهای ما شده جولانگاه یک سری آدم خاص که همه هم شبیه هم هستند و بازی های شبیه هم دارند.
* کاش ما هنرمندان جایی را داشتیم که می توانستیم دور هم جمع بشیم. البته خانه هنرمندان هست که در آن همه جور آدمی وجود دارد جز هنرمند.
* من برای بازی کردن نقش یک درویش 6 ماه تمام در خانقاه ها و قهوه خانه های مختلف می رفتم و می آمدم. کدام بازیگر الان برای رسیدن به یک نقش چنین کاری می کند؟
* هنوز نفهمیدم خانه سینما چرا بسته شد و بعد چرا دوباره باز شد! خانه سینما خیلی جای خوبی نبود و خدمات خوبی هم به هنرمندان ارائه نداد. بود و نبود این خانه فرقی برای من ندارد چون همیشه آنجا دعوا و منازعه بوده است. من هر وقت به خانه سینما رفتم می گفتند جلسه داریم. اصلا معلوم نبود برای چه چیزی جلسه داشتند؟ بالاخره باید یک نتیجه ای داشته باشد دیگر! من که چیزی ندیدم. مسئولان آن را هم می توانستیم سالی یک بار ببینیم.
* من که از سال 46 دارم در این سینما کار می کنم برای حضور در جشنواره های سینمایی یک بلیت هم نصیبم نمی شد. اما می دیدم که آبدارچی خانه سینما 100 تا بلیت در دست دارد. خب این آقا این بلیت هارا از کجا آورده؟ من الان دوستانی دارم که می گویند دو سال است پول بیمه پرداخت می کنیم اما وقتی مراجعه کردیم به خانه سینما گفتند شما هیچ پولی نداده اید.
 

Sir Pendar

Registered User
تاریخ عضویت
16 جولای 2012
نوشته‌ها
3,153
لایک‌ها
2,560
محل سکونت
192.168.1.1
علی سرتیپی - مدیر عامل فیلمیران گفت: «دربند» به کارگردانی پرویز شهبازی شروع خیلی خوبی در اکران داشت؛ بخصوص در سینماهای بالای شهر و سینما آزادی که در دو روز اول اکران این سینما 10 میلیون تومان فروش داشته است.

این پخش‌کننده از آغاز اکران شهرستان‌های این فیلم از هفته جاری خبر داد.

سرتیپی فروش فیلم «هیس دخترها فریاد نمی‌زنند» را سه میلیارد و 650 میلیون اعلام کرد و گفت: این فیلم همچنان خوب می‌فروشد و مجموع فروش آن در تهران به دو میلیارد و 220 میلیون تومان رسیده است.

وی افزود: مجموع فروش «پل چوبی» نیز از یک میلیارد گذشت و این فیلم در تهران 730 میلیون تومان فروخته است.

سرتیپی همچنین فروش فیلم «دهلیز» را یک میلیارد و 230 میلیون تومان عنوان کرد و سهم فروش تهران این فیلم را 960 میلیون تومان دانست.

ایسنا
 

Eddiy

Registered User
تاریخ عضویت
20 جولای 2013
نوشته‌ها
584
لایک‌ها
505

فرهنگ و هنر > سینمای ایران آغاز تولید پروژه فاخر درباره تسخیر لانه جاسوسی/ این فیلم پاسخ"آرگو" نیست
سیدجمال ساداتیان تهیه کننده سینمای ایران از تولید پروژه‌ای فاخر درباره تسخیر لانه جاسوسی خبرداد و گفت: سینمای ایران نیازمند توجه به چنین موضوع مهم تاریخی است و چنین فیلمی می تواند در بخش خصوصی و با همراهی ارگان‌های دولتی ساخته شود تا بازتاب جهانی داشته باشد.


ساداتیان که تهیه کننده این پروژه است، درباره ساخت فیلم های فاخر در سینمای ایران به خبرنگار مهر گفت: از زمانی که قرار شد سینمای ایران حضور پر رنگ‌تری در جشنواره‌های خارجی و بازارهای بین‌المللی داشته باشد به طوریکه بتوانیم با سینمای امریکا و اروپا رقابت کنیم، بحث تولید فیلم فاخر نیز مطرح شد. زیرا برخی معتقد بودند با چنین پروژه‌های سینمایی می‌توان در کنار سینما، ایران را بهتر و بیشتر به نمایش بگذازیم.
وی افزود: با این رویکرد دولت نیز پول به سینما تزریق کرد. اما این پول به زعم برخی رانت تلقی شد. به همین دلیل افرادی وارد این جریان شدند و با گرفتن چنین بودجه‌هایی آثاری تولید کردند که خروجی خوبی نداشته و حتی قابل قبول نبودند. من معتقدم حتی فیلم‌هایی که در این زمینه تولید شده نتوانستند اقبال عمومی را به همراه داشته باشند. این در حالی است که با یک تیم حرفه‌ای و حضور یک نویسنده با تجریه قطعا می توان به سمت ساخت چنین آثاری رفت و نتیجه آن نیز می‌تواند حتی در سینمای بین الملل بدرخشد.
تهیه کننده "به رنگ ارغوان" تاکید کرد: موضوعاتی خصوصا تاریخی در برهه‌هایی در ایران اتفاق افتاده است که تبدیل به موضوعات بسیار مهمی شده اند. از جمله آنها بحث تسخیر لانه جاسوسی است که می توان با در نظر گرفتن ابعاد مختلف به سمت آن رفت. اینکه چطور یکسری دانشجو تصمیم گرفتند چنین کار بزرگی را انجام دهند. قطعا اسنادی هم در این ارتباط وجود دارد که اگر دیرتر به سراغ آنها برویم شاید از بین بروند.
ساداتیان در ادامه سخنان خود گفت: از این رو در گفتگویی با ابراهیم اصغرزاده که سنبل اطلاعات درباره حمله به سفارت امریکا است، دریافتیم که می توان به یک تحقیقات گسترده به سمت ساحت فیلمی در اینباره برویم که قطعا برد جهانی خواهد داشت. در حال حاضر افرادی هستند که می توانند خاطراتی از آن زمان برای ما بازگو کنند. همچنین اسناد و مدارک مهمی نیز در این ارتباط موجود است.
این تهیه کننده درباره تولید این پروژه سنگین در بخش خصوصی گفت: معتقدم برای ساخت چنین فیلمی باید بخش خصوصی وارد میدان شود. البته بخش ها و ارگان‌های دولتی می توانند به صورت مکمل در ساخت چنین فیلمی مشارکت کنند و به نوعی با آن همراه باشند، چون قطعا هزینه زیادی در برخواهد داشت. البته به غیر از حمایت‌های مالی، باید ارگان‌های زیربط برای ساخت نیز همکاری کنند. به طور نمونه ساختمانی که پیش از این در آن سفارت امریکا قرار داشته را در اختیار گروه فیلمبرداری بگذارند.

این فعال عرصه سینما اعلام آمادگی خود را به عنوان تهیه کننده برای تولید پروژه‌ای با موضوع تسخیر لانه جاسوسی اعلام کرد و یادآور شد: هم اکنون یک تیم تحقیقاتی برای نوشتن فیلمنامه کار خود را آغاز کرده است. البته ممکن است که نگارش فیلمنامه نزدیک به یک سال به طول انجامد. اما باید در نظر بگیریم که با توجه به حساسیت این موضوع، ارگان‌ها و سازمان‌های دولتی از بودجه فرهنگی خود برای حمایت از چنین فیلمی استفاده کنند. با چنین رویکردی می توان به سراغ یک پروژه فاخر رفت.
تهیه کننده "چهارشنبه سوری" در پاسخ به این سوال که آیا این فیلم جوابی به "آرگو" ساخته بن افلک است، افزود: من به دنبال جواب دادن به فیلم دیگری نیستم. این پروژه کاملا مستقل است و ما می‌خواهیم از نگاه تمام کسانی که در تسخیر لانه جاسوسی دست داشتند این اتفاق را بازگو کنیم.
فیلم سینمایی "آرگو" توانست اسکار 2013 را از آن خود کند. این فیلم در زمان نمایش‌اش در خارج از کشور و حتی گرفتن اسکار با انتقادهای فراوانی در داخل ایران روبرو شد.
 

Eddiy

Registered User
تاریخ عضویت
20 جولای 2013
نوشته‌ها
584
لایک‌ها
505
پورعرب بار ديگر در بيمارستان بستري شد

ابوالفضل پورعرب بازيگر سينما و تلويزيون كه مدتي است با بيماري سرطان دست و پنجه نرم مي كند، به دليل وخامت حال جسمي با وجود قرارداد براي بازي در فيلم «كلاشينكف» به كارگرداني سعيد سهيلي، در بيمارستان بستري شد.

«سعيد سهيلي» روز جمعه در گفت و گو با ايرنا افزود: ابوالفضل پورعرب مدتي است كه در بيمارستان بستري است كه اميدوارم بهبود يابد.

كارگردان فيلم «كلاشينكف» يادآور شد: پورعرب يكي از نقش هاي اصلي اين اثر سينمايي را دارد و اميدوارم با بهبود وي شاهد حضورش در اين اثر سينمايي باشيم.

سهيلي گفت: در صورتي كه پورعرب به اين فيلم نرسد مجبوريم بازيگر ديگري را جايگزين كنيم اما صميمانه اميدوارم بار ديگر شاهد حضور پورعرب در سينما و به خصوص ايفاي نقش اين بازيگر در فيلم «كلاشينكف» باشيم.

ابوالفضل پورعرب بازيگر سينماي ايرن كه مدتي است گرفتار بيماري سرطان شده است، زمستان سال گذشته در بيمارستان «بهمن» بستري شده بود، با بهبود نسبي شرايط جسمي قرارداد بازي در فيلم «كلاشينكف» به كارگرداني سعيد سهيلي را امضا كرد كه بار ديگر با عود كردن وضعيت بيماري در بيمارستان بستري شد.
 

Sir Pendar

Registered User
تاریخ عضویت
16 جولای 2012
نوشته‌ها
3,153
لایک‌ها
2,560
محل سکونت
192.168.1.1
به نام خدا

حضرت حجت‌الاسلام و المسلمین جناب آقای احمد سالک

ریاست محترم کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی


با سلام و احترام،‌ همانطور که می‌دانید خانه سینما پس از حدود 20 ماه تعطیلی با دستور وزیر مدبر فرهنگ و ارشاد اسلامی جناب آقای علی جنتی و به‌ دست معاون وزیر و رییس شایسته‌ی سازمان سینمایی جناب آقای دکتر ایوبی بازگشایی شد. بی‌تردید آگاهید که تعطیلی خانه سینما نه از سوی محاکم قضایی بلکه به‌ دستور هیات مرکزی رسیدگی و نظارت بر مراکز فرهنگی و هنری و تأیید وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی صورت گرفت‌ و اینک با لغو دستور پیش‌گفته توسط وزیر کنونی راه برای فعالیت مجدد و قانونی خانه سینما گشوده شده است.

این نهاد صنفی برآمده از انقلاب اسلامی به‌زودی با برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده برای تصویب اساسنامه‌ی اصلاحی پیشنهادی تهیه شده توسط هیات هفت نفره – نمایندگان سازمان سینمایی‌، نمایندگان خانه سینما و نماینده رییس‌جمهور سابق آقای دکتر احمدی‌نژاد - و نیز انتخاب هیات‌مدیره جدید، فصل تازه‌ای از حیات خود را آغاز خواهد کرد.

در این شرایط که به‌ دنبال اقدام مدبرانه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موجی از نشاط و شادی در خانواده بزرگ سینمای ایران به راه افتاده که جلوه‌ای از آن در گردهمایی جشن روز سینمای ایران و با حضور بی‌سابقه 2500 نفر از سینماگران پس از هشت سال به‌دعوت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دیده شد‌، برخی از نمایندگان محترم عضو کمیسیون فرهنگی از طریق انجام مصاحبه‌های مطبوعاتی در قانونی بودن بازگشایی خانه سینما تشکیک کرده‌اند.


امیدواریم با ما هم‌عقیده‌ باشید که نمایندگان مردم قاعدتا باید از حل و فصل مسأله‌ی ساده‌ای که اگرنه با سوء‌نیت حداقل با بی‌تدبیری به مسأله‌ای ملی و بلکه بین‌المللی تبدیل شده بود همچون اکثریت 99 درصدی سینماگران ایران خوشحال باشند؛ در حالی که چنین اظهاراتی شهد این اقدام را به کام اهالی سینما تلخ می‌کند. در خلال 20 ماهه گذشته چشم‌ انتظار بودیم که اعضای محترم کمیسیون فرهنگی در راستای ایفای وظایف خود با دعوت از ما، تصویر روشن‌تری از پروژه‌ای پیدا کنند که در پوشش اقدامات قانونی جریان یافته بود. هنوز بر این باوریم که نمایندگان عضو کمیسیون فرهنگی وکیل همه شهروندان از جمله پنج هزار عضو خانه سینما هستند و روا نیست بدون تحقیق از یک‌سوی ماجرا و صرفا با اتکاء به اطلاعات ناقص کسب شده از سوی دیگر اظهارنظر کنند. این روزها که اعتدال به شعار روز نمایندگان قوای سه‌گانه کشور بدل شده سزوار است که به‌ شیوه عمل مسؤولان و متولیان امور نیز بدل شود.

جناب آقای سالک‌، همین‌جا آمادگی خود را برای حضور در کمیسیون محترم فرهنگی و برای گفت‌وگو و ارائه اسناد لازم و رفع نگرانی نمایندگان معزز اعلام می‌کنیم. امیدواریم سینمای ایران بتواند با کمک مجلس شورای اسلامی در راستای تصویب لایحه سازمان **** سینمایی و با حفظ فضای نشاط و امید به جایگاهی برسد که شایسته تعبیر مقام معظم ***** واقع شده و کلید توسعه کشور باشد.

بانی فیلم
 

Sir Pendar

Registered User
تاریخ عضویت
16 جولای 2012
نوشته‌ها
3,153
لایک‌ها
2,560
محل سکونت
192.168.1.1
2-1-2013927203833.jpg

در اين مراسم علي دارابي معاون سيما، سردار بهمن کارگر رياست بنياد حفظ آثار و ارزش هاي دفاع مقدس، مهدي فرجي مدير شبکه اول سيما و ديگر مديران ارشد سازمان صدا وسيما نيز حضور داشتند.

در سکانس ابتدايي اين مجموعه رضا رويگري، سيدمهرداد ضيايي، کاوه خداشناس، امير نوري، حسين مهري، علي منجزي و ... مقابل دوربين رفتند.در آخرين لحظات تصويربرداري محمد رضا شريفي نيا نيز به اين گروه پيوست.

پس از لحظاتي نشست خبري با حضور خبرنگاران برگزار شد و ده نمکي در اين نشست گفت :تصميم داريم از مجموعه معراجي ها فيلمي تهيه کنيم تا قبل از پخش تلويزيوني به نمايش درآيد. مسؤولان رسانه ملي پيشنهاد مذکور را پذيرفته اند و اين اتفاق مي تواند کمکي به وضع نابسامان گيشه و جذب مخاطب در سينماها باشد .مخاطبين مي توانند نسخه سينمايي اثر را ابتدا در سينماها تماشا کنند و پس از مدتي مي توانند مجموعه معراجي ها را از طريق رسانه ملي دنبال کنند.

کارگردان تريلوژي اخراجي ها در ادامه افزود : اين مجموعه اجتماعي به مسائل بعد از جنگ در ارتباط با راهيان نور وشهداي گمنام مي پردازد و با زبان طنز سعي مي کند پيامش را به مخاطب انتقال دهد. در اين مجموعه با بازيگراني همکاري مي کنيم که سابقه همکاري با آنها را نداشته ام .آقايان مهرداد ضيايي، علي صابري، کاوه خداشناس چهره هاي تازه اي هستند که با گروه معراجي‌ها همکاري مي کنند و برخي از دوستاني که در فيلمهاي قبلي و سريال دارا و ندار با اغلب آنها دوباره همکاري خواهيم داشت .

وي در ادامه گفت : در شرايط كنوني به توليد نسخه سينمايي فکر مي کنم و سعي دارم حرفهاي ناگفته اي را بزنيم که با مردم ارتباط بيشتري برقرار کند . ده نمکي يادآور شد فيلم هايي را که تاکنون ساختم را با يکديگر مقايسه نمي کنم. وي در پاسخ به سئوال يکي از خبرنگاران در مورد تکراري بودن مضمون با توجه به مجموعه بازيگران مشابه اي که در آثار وي حضور داشتند گفت : افکار عمومي هستند که تشخيص مي دهند چه اثري، با چه مضموني تکراري است ،اگر تکراري باشد استقبال مخاطب را از دست خواهد داد. در اخراجيهاي 1 تفاوت رزمندگان و نگرش هاي متکثر آنان مطرح شده بود. قسمت دوم اين تريلوژي در مورد آزادگان بوده و قسمت سوم در مورد با فضايي اجتماعي – سياسي در مورد مسائل پس از جنگ بود. وي اشاره کرد «رسوايي» مضموني عرفاني – اخلاقي داشت و تجربه نشان مي دهد حضور بازيگران مشترک عاملي براي مشابهت مضموني نيست.

در ادامه اين نشست خبرنگار باني فيلم از خالق مجموعه اخراجي ها پرسيد : برخي دوستان ارزشي نما فيلم هايي را مي سازنند و آثار مد نظر با اقبال مخاطب مواجه نمي شود اما اين دست فيلمسازان اصرار دارند دستشان در جيب دولت باشد .در نسبت با کارگردانهاي مذکور که سراغ سوژه هاي ارزشي مي روند و همچنان اصرار دارند دستشان در جيب دولت باشد، اين مجموعه را در سينما ها اکران مي کنيد که از بيرق دولتي بودن فاصله بگيريد ؟

كه او پاسخ داد: فيلم هايي که در سينما کار کردم زير نظر بخش خصوصي بوده است، اتفاقا سرمايه گذار فيلمهايي که ساختم اهالي سينما بودند و جدا از بحث مالکيت ايمن مجموعه فيلم هاي اگر انتفاعي هم داشته براي اهالي سينما بوده است . نسخه مالکيت فيلم معراجي‌ها، براي تلويزيون است ،به نظرم اتفاق منحصر به فردي است که قبل از پخش عمومي نسخه اي سينمايي از اين فيلم اکران شود تا بودجه دولتي که عمدتا به صورت يکطرفه هزينه مي شود، براي رسانه ملي سودآور باشد. برايم مهم است سود معنوي و مالي و تواما نصيب تلويزيون شود .

در ادامه ده نمکي افزود: فيلم هاي جنگي سينماي دفاع مقدس با شرايط موجود کشور ما کار بخش خصوصي نيست . بهترين شيوه اين است که امکانات را براي بخش خصوصي فراهم کنند و اين امکانات بلاعوض در اختيارشان قرار بگيرد و مديران از فيلمسازان مضامين متعالي را طلب کنند . چرا شرايط موجود براي ساختن فيلم هايي با مضمون دفاع مقدس بسيار دشوار است .وي اشاره کرد :نمايش معراجي ها به صورت فيلم سينمايي ، چرخه بازگشت مالي را به صورت پنجمين بار به گردش در خواهد آورد. من سعي مي کنم با زبان مردم حرف بزنم فکر مي کنم مردم با قصه هاي غير تکراري ارتباط برقرار مي کنند ، مشکل اصلي سينماي ما محتوا ، مضمون و فيلمنامه است . معراجي ها سوژه بسيار بکري دارد که تاکنون دستمايه فيلم هاي ديگر قرار نگرفته است و توده مردم با اين سوژه مانوس هستند .

مهدي فرجي در حاشيه اين مراسم در پاسخ به سئوال خبرنگار باني فيلم در مورد شيوه توليد فيلم –سريال براي جذب بازگشت در سيما گفت : خيلي دنبال وجوه مادي و بازگشت سرمايه نيستيم، چون موضوع فيلم دفاع مقدس است. ترجيح مي دهيم به مجموعه توليدات ويژه دفاع مقدسمان افزوده شود.اگر شرايط فراهم شود و فيلمنامه هاي مطلوب دريافت کنيم، باز هم به دفاع مقدس خواهيم پرداخت .آنچه براي ما مهم بطن اثر به لحاظ موضوعي بتواند به توسعه فرهنگ دفاع مقدس کمک کند.

ده نمکي پيش از اين ساخت مجموعه تلويزيوني «دارا و ندار» را در کارنامه داشته است و «معراجي ها» دومين سريال او محسوب مي شود. سه گانه «اخراجي ها» و فيلم سينمايي «رسوايي» از ديگر ساخته هاي اين کارگردان محسوب مي شود.

در خلاصه داستان سريال جديد ده نمکي آمده: قرار است تعدادي از شهداي گمنام تفحص شده در يکي از دانشگاه‌ها دفن شوند اما گروهي از دانشجويان با تحريک استاد گنجي اقدام به آشوب و جنجال در دانشگاه مي کنند که آغاز قصه‌اي مي‌شود که گروه دانشجويان مجبور به سفري ناخواسته مي‌شوند.

بانی فیلم آنلاین
 
بالا