علیرضا رضاداد در گفت وگو با ایرنا درباره برگزاری سمینار هالیوودیسم در بخش جنبی جشنواره فیلم فجر افزود: آنچه تا این لحظه از سوی دبیرخانه این جشنواره اعلام شده مقررات بخش رقابتی فیلم ها بوده است.
دبیر سی و دومین جشنواره فیلم فجر تاکید کرد: همه ساله در بخش جنبی جشنواره همایش هایی با موضوعات سینمای پایداری، سینمای ضد سلطه و... برگزار می شده که در همین راستا در دوره گذشته شاهد برگزاری همایش هالیوودیسم بودیم.
رضاداد گفت: دبیرخانه جشنواره بین المللی فیلم فجر سرگرم بررسی دستاوردهای دوره پیشین این همایش است تا در پی آن ببیند که امسال چه سمیناری را با چه رویکردی در بخش جنبی جشنواره برگزار کند.
وی ادامه داد: ما در دوره های قبل هم همیشه در کنار برگزاری جشنواره یک بخش های اختصاصی تر فرهنگی پژوهشی، گاه با نمایش فیلم و گاه بدون نمایش فیلم و تخصصی داشتیم و این نشست ها هر سال بر اساس اقتضای شرایط سینما و شرایط اجتماعی و سیاسی و جغرافیایی ما متفاوت بوده است.
دبیر جشنواره فیلم فجر تاکید کرد: به عنوان نمونه در دوره بیست و پنجم جشنواره نشست سینمای پایداری را برگزار کردیم که بسیار موثر بود زیرا در آن زمان مباحث حمله امریکا به افغانستان و عراق و تجاوز **** صهیونیستی در منطقه جدی بود.
رضاداد افزود: مهم این است که در این راستا کار سطحی انجام نداده و از یک پشتوانه خوبی برخوردار باشیم.
مشاور ارشاد رییس سازمان سینمایی توضیح داد: در تلاش برای برگزاری نشست های مناسب و متناسب با اقتضائات روز با رویکرد فرهنگی موثر هستیم تا با وجود محدودیت های مالی از منابع موجود بهترین بهره برداری را انجام دهیم.
رضاداد ادامه داد: مشکل اصلی عدم انعکاس این برنامه ها در شلوغی جشنواره فیلم فجر است و چنین نشست هایی تحت الشعاع این رویداد سینمایی قرار می گیرد.
وی تاکید کرد: اولویت رسانه ها در ایام برگزاری جشنواره فیلم فجر پوشش خبری سینمای ایران است و هزینه های صرف شده برای برپایی نشست های اینچنینی گاه نتیجه بخش نیست و چه بسا با هزینه های بسیار کمتری بتوان با محوریت همان مباحث و بامشارکت تلویزیون، برنامه های تلویزیونی مفید و موثرتری ساخت.
رضاداد با اشاره به کم توجهی رسانه ها به برخی بخش ها در ایام جشنواره فیلم فجر گفت: رسانه ها غالبا در این ایام سر گرم فیلم های ایرانی هستند وتوانمندی و قابلیت های ما هم محدود است از اینرو از این ظرفیت ها به درست استفاده نمی شود.
وی گفت: به هرحال ما نحوه برگزاری نشست های جنبی و دیگر برنامه های خارج از مقررات و فراخوان را نیز در هفته های آتی پس ازجمع بندی و برنامه ریزی به مروراعلام می کنیم.
فرصت های زیادی در چهار سال اخیر از دست رفت
دبیر سی ودومین جشنواره فیلم فجر گفت که تمرکز جشنواره فیلم فجر بر سینمای ملی است و در چهار سال اخیر در برپایی این رویداد فرصت های زیادی از دست رفته است.
رضاداد درباره وضعیت بخش بین الملل جشنواره فیلم فجر افزود: یک واقعیت را از خود پنهان نکنیم، تمرکز اصلی جشنواره فیلم فجر در بخش سینمای ایران است، از این رو بخش بین الملل هنوز با استانداردهای جشنواره های بین المللی فاصله دارد.
دبیر سی ودومین جشنواره فیلم فجر با یادآوری اینکه نباید جشنواره فیلم فجر با جشنواره های بین المللی مقایسه شود، توضیح داد: بر اساس تجربیاتی که تاکنون کسب کرده ام معتقدم نخستین گام برای داشتن جشنواره ای بین المللی با استانداردهای جهانی، یافتن فعالان نمایش و بینندگان آن است که این مهم همزمان با جشنواره فیلم فجر و شور و هیجان مسابقه سینمای ایران و تسلط این بخش به مجموعه نیاز به برنامه ریزی ویژه ای است و این نکته هدف و رویکرد ما را در مقایسه با بین الملل سایر جشنواره ها متفاوت می کند.
جدایی بخش بین الملل از جشنواره فجر
رضاداد افزود: از دوره های قبل که عهده دار مسوولیت بودم پیشنهاد من این بود که بخش بین الملل جشنواره فیلم فجر را جدا و این بخش را بصورت مجزا برگزار کنیم؛ در این شرایط ممکن است یک یا دو اثر برگزیده فجر هم از سینمای ایران در این رویداد حضور داشته باشند.
وی گفت: در این شرایط جشنوارهای بین المللی با نگاهی تخصصی تر می توانیم داشته باشیم اما شاید با وسعتی کمتر از فجر و مثل بسیاری دیگر از جشنواره های دنیا که در مکانی مثل میلاد یا ملت و آزادی قابل برگزاری است و مخاطبان این رویداد تخصصی تر خواهند بود.
دبیر سی ودومین جشنواره فیلم فجر ادامه داد: رسیدن به این مهم نیازمند ساز و کارهای مناسب است و در عین حال برای این امر نیازمند گروه اجرایی مستقلی هستیم اما در سی ودومین جشنواره فیلم فجر فعلا باید قدری توجهات را به این بخش بیشتر معطوف کنیم تا برای سالهای بعد بتوانیم تصمیمی مبتنی بر واقعیت ها بگیریم، چون اجرای این طرح به مقدمات زیادی برمی گردد.
حضور آثاری در سطح فیلم های ایرانی در بخش بین الملل
رضاداد تاکید کرد: ایده ای را از دوره های قبلی تعقیب می کردیم که اولویت را بجای فیلم های خیلی مشهور و سازندگان مشهور، به فیلمهای مطلوب اما قابل رقابت با سینمای خودمان بدهیم که به ارتقاء سینمای ملی کمک کند.
وی افزود: تاکید من در دو سه هفته اخیر به دوستان فعال در بخش بین الملل فیلم فجر این بوده که فیلم های منتخب برای حضور در بخش بین الملل جشنواره، در ایران به طور معمول قابل دسترسی نباشد.
دبیر سی ودومین جشنواره فیلم فجر تاکید کرد: اکنون با امکان دانلودی که پیدا شده این انتخاب ها خیلی حساس است از سوی دیگر در شرایطی نیستیم که بتوانیم انتظار نمایش اول فیلم ها را داشته باشیم.
به گفته رضاداد، کار هیات انتخاب در این زمینه خیلی مشکل است آن هم در شرایطی که تمرکز ما بر انتخاب فیلم های خارجی قابل رقابت با سینمای ایران است زیرا همانطور که گفتم انتخاب آثاری شناخته شده با بازیگران مشهور و به اصطلاح «بیگ پروداکشن» برای بخش بین الملل برای ما کشف وجذابیتی نخواهد داشت.
وی اضافه کرد: البته فیلم های برجسته دنیا در بخش غیر رقابتی برای علاقه مندان می تواند به نمایش درآید.
رضاداد ابراز امیدواری کرد که این مسیر به درستی آغاز شود و با توجه به فرصت اندک پیش رو و وجود منابع موجود، جشنواره ای درخور توجه برگزار شود.
کاهش سیمرغ به معنای استانداردسازی نیست
دبیر سی ودومین جشنواره فیلم فجر درباره کاهش سیمرغ های جشنواره امسال یادآور شد: بدنبال استانداردسازی جشنواره فیلم فجر هستیم اما این مهم فقط از طریق کاهش سیمرغ های جشنواره امکانپذیر نیست.
رضاداد توضیح داد: در جشنواره فیلم فجر پیش رو فقط چند سیمرغ و جایزه ویژه را با توجه به میزان اهمیت آنها جابجا کردیم و دو سیمرغ بلورین بازیگری زن و مرد را از بخش سینمای جهان اسلام حذف کردیم زیرا این آثار اگر در این بخش ها قابل رقابت باشند، محدودیتی برای حضور در بخش بین الملل و رقابت در بخش بازیگری در آنجا را ندارند.
دبیر جشنواره فیلم فجر تاکید کرد: دو سیمرغ بلورینی که اختصاصا اضافه شده، متن و پژوهش در سینمای مستند و فیلمنامه فیلم اولی هاست.
وی اضافه کرد: بررسی کامل و همه جانبه **** جشنواره فیلم فجر و طراحی طرحی متفاوت حتی به فرض نیاز و رفتن به سمت استانداردها، فرصت ویزه ای می خواهد که امیدوارم با استفاده از تجربیات گذشته برای دوره های آتی بتوان به وضعیت استاندارد مورد نظر رسید.
دبیر جشنواره فیلم فجر افزود: متاسفانه در این چهار سال یک فرصت خوبی از دست رفت. جشنواره فجر از فارابی کنده شد اما سازمان برگزاری آن شکل نگرفت و هر سال به یک شکل و با یک روش متفاوت انجام شد.
رضاداد تاکید کرد: موسسه رسانه ها نیز که سال آخر برگزار کننده بوده، از چند ماه قبل از تغییر دولت توسط سرپرست و یک نفره اداره می شود و برخی همکاران قبلی هم آنجا را ترک کردند و خلاصه در شرایط سختی هستیم که در حین برگزاری باید بخشی از وقت خود را هم به ساختار برگزاری معطوف کنیم.
آخرین اقدامات انجام شده در راه کوچک سازی سازمان سینمایی
مشاور ارشد رییس سازمان سینمایی درباره کوچک سازی این سازمان نیز تاکید کرد: کارشناسی های مستمر و جلسات مستمر داریم، در اولین جمع بندی دو معاونت آثار و فعالیت های سینمایی ادغام شدند و تقلیل ادارات این دو معاونت از شش بخش به سه اداره انجام شد.
رضاداد توضیح داد: در بخش های دیگر نیز کار کارشناسی در حال انجام است و از همه مدیرانی که در سازمان سینمایی همکاری داشتند درخواست کردیم تجربیات و پیشنهادات خود را ارائه کنند و کمیته ای نیز در این زمینه تشکیل شده که در حال بررسی و کار کارشناسی هستیم. پیشنهادهای دوستان را نیز دریافت می کنیم تا بزودی به جمع بندی برسیم.
وی گفت: درباره شرح وظایف و ماموریت موسسات تابعه نیز بحث های اولیه شده است که آنها هم به مرور اعلام و اجرایی می شود.
رضاداد افزود: در کوچک سازی سازمان سینمایی نگاه شتاب زده نداریم و تلاش می کنیم ساختار را به شکل بهینه آن تبدیل کنیم.