• پایان فعالیت بخشهای انجمن: امکان ایجاد موضوع یا نوشته جدید برای عموم کاربران غیرفعال شده است

اخبار و مقالات مرتبط با علم و دانش ، فن آوري هاي نوين

esfandiyar2002

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
5 آپریل 2004
نوشته‌ها
8,484
لایک‌ها
7
محل سکونت
TABRIZ
همشهری-گروه علمي فرهنگي- يك ظرف پلاستيكي كه در آن از نانوذرات نقره استفاده شده است مواد غذايي را در طولاني مدت كاملاً تازه نگه مي دارد. اين كار ماحصل همكاري فناوري نانو با صنعت بسته بندي است. از زماني كه محققان وعده حل معضل اصلي صنعت مواد غذايي را داده اند، فناوري نانو بسيار مورد توجه اين صنعت قرار گرفته است. تحقيق و توسعه در اين صنعت شامل مواردي از قبيل سيستم هاي توزيع مواد غذايي، روش هاي بهينه سازي ظاهر مواد غذايي مانند رنگ، بو، مزه و ... است.
در بخش بسته بندي غذا، با توجه به خواص ويژه حرارتي و مكانيكي نانو مواد، آنها مورد مطالعه قرار دارند تا با استفاده از آنها محافظت بهتر مواد غذايي از گزند عوامل خارجي مانند اثرات ميكروبيولوژيكي، شيميايي، گرمايي و مكانيكي صورت گيرد. ظروف جديد توسط شركت Sharper Image در آمريكا عرضه شده است كه داراي نانوذرات نقره اي است كه ذاتاً خاصيت ضدباكتري دارد.
به ادعاي اين شركت، ظروف ساخت آنها مواد غذايي را سه تا چهار برابر تازه تر نسبت به حالت معمولي نگه مي دارد. اين ظروف قادر هستند ميوه ها، سبزيجات، داروها، نان، پنير، سوپ، سس و گوشت را در طولاني مدت بدون تغيير رنگ، مزه و خواص غذايي شان نگهداري كنند. نقره ذاتاً خاصيت آنتي باكتريال، ضدكپك، ضد قارچ دارد. با استفاده از اين ظروف در مقايسه با ظروف معمولي در ۲۴ ساعت اوليه ميزان رشد باكتري ها ۹۸ درصد كاهش يافته است.
جهت حفظ بيشتر ارزش مواد غذايي به همراه بو و مزه آن، و به تأخير انداختن و كاهش سرعت فساد مواد غذايي، اين ظروف داراي درپوش سيليكوني غيرقابل نفوذ جهت سيستم بسته بندي است. اين ظروف همچنين داراي لايه پليمري از پلي پروپيلن است كه نسبت به هوا و بو غيرقابل نفوذ است. ميانگين قطر نانوذرات نقره در حدود ۲۵ نانومتر است.
رنگ اين ظروف طلايي است. شركت هاي مختلف ديگري نيز در توسعه صنعت بسته بندي مواد غذايي پيش گام هستند كه فعاليت هايشان در زمينه روش هاي بهبود ايمني نگهداري غذا مي باشد. بعضي از فرآورده هاي فناوري نانو مانند فيلم هاي آنتي باكتريال هم اكنون وارد بازار شده اند؛ هرچند كه نگراني دانشمندان و افكار عمومي در مورد اثرات اين فن آوري بر سلامتي و عدم شناخت طبيعت آن باعث توسعه كند اين فن آوري در صنايع غذايي شده است.
مطابق مطالعه شركت آلماني Helmut Kaiser فروش جهاني محصولات فناوري نانو در صنعت بسته بندي مواد غذايي و نوشيدني از رقم ۱۵۰ ميليون دلار (۱۲۰ميليون يورو) در سال ۲۰۰۲ به ۸۶۰ ميليون دلار (۵/۶۸۷ ميليون يورو) در سال ۲۰۰۴ رسيده است. اين شركت آلماني پيش بيني كرده است كه فن آوري نانو ۲۵ درصد تجارت بسته بندي مواد غذايي در دهه آينده را تغيير خواهد داد و بازار آن به ۳۰ ميليارد دلار (۲۴ ميليارد يورو) در سال خواهد رسيد.
 

esfandiyar2002

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
5 آپریل 2004
نوشته‌ها
8,484
لایک‌ها
7
محل سکونت
TABRIZ
همشهری-گروه علمي فرهنگي- طبق شبيه سازي هاي رايانه اي جديد انجام شده توسط فيزيكدانان اسپانيايي، اتم هاي نقره هنگامي كه در كنار يكديگر و به صورت دسته هاي كوچك قرار گيرند، خاصيت آهنربايي پيدا مي كنند. چون توده اتم هاي نقره در حالت عادي ديامغناطيس هستند، اين پديده تعجب آور است.
اگر محققان بتوانند همين شبيه سازي رايانه اي را در محيط واقعي آزمايشگاهي هم انجام دهند، خوشه هاي نقره اي مغناطيسي كه به اين ترتيب به دست مي آيند، تنوع گسترده اي در زيست پزشكي خواهند يافت. خوشه هاي اتمي و يوني، نوعي ماده بين حالت تك اتمي و توده را تشكيل مي دهند.
از خوشه هاي فلزي به طور گسترده به عنوان بلور استفاده مي شود، زيرا نسبت سطح به حجم بسيار بالايي دارند كه اين امر باعث تسريع واكنش هاي شيميايي مي شود. اخيرا پژوهشگران به دنبال بررسي امكان استفاده از خوشه هاي مغناطيسي در كاربردهاي زيست پزشكي از قبيل جداسازي سلول هاي زيستي برچسب دار براي بهبود دارورساني و نيز بهبود وضوح تصوير MRI هستند.
بررسي جديدي كه مانوئل پريرو و همكارانش در دانشگاه سانتياگو انجام داده اند، شامل انجام محاسبات پيچيده كاربردي با استفاده از بسته هاي نرم افزاري رايانه اي ساده بود. محاسباتي كه اين محققان انجام دادند، شامل حل معادله شرودينگر مربوط به گروهي از اتم هاي خوشه و جست وجو براي يافتن خوشه هايي با پايين ترين انرژي و در نتيجه، بالاترين پايداري بود.
به اين منظور پژوهشگران، نمونه هاي بسيار زيادي از شكل هاي هندسي شامل ۲ تا ۲۲ اتم نقره را به روش آزمون و خطا مورد تحليل قرار دادند. در مرحله بعد، از ميان اين خوشه ها، دانشمندان ساختارهايي با بالاترين ممان مغناطيسي را مورد توجه قرار دادند و دريافتند كه بالاترين ممان مغناطيسي به دسته هاي ۱۳ اتمي نقره مربوط مي شود.
به نظر اين محققان، علت چنين پديده اي، تقارن بسيار بالاي بيست وجهي اين خوشه هاست. اين تقارن باعث مي شود تا اربيتال هاي اتمي نقره از هم جدا شوند يا اينكه داراي انرژي برابر شوند كه چنين حالتي باعث ايجاد خاصيت مغناطيسي در اين ساختارها مي شود.
ممان مغناطيسي هر اتم در خوشه هايي با كمتر از ۱۳ اتم، كمتر خواهد بود، زيرا تقارن بيست وجهي آنها كامل نبوده و در هم ريخته است. پائين تربودن ممان مغناطيسي خوشه هاي كوچك تر هم به شكل متفاوت و ناپايدار آنها مربوط مي شود. به عقيده پژوهشگران، خوشه ۱۳ اتمي نقره به دليل آنكه اتم هاي انتهاي اين خوشه، الكترون ها را به اتم هاي مياني منتقل مي كنند، مغناطش بالايي دارند، زيرا به اين ترتيب اتم هاي مياني، پايداري بيشتري از لحاظ انرژي مي يابند. اين انتقال بار، مغناطش اتم هاي مياني را كاهش داده و در عوض، باعث افزايش مغناطش اتم هاي خارجي مي شود.
علت اين پديده آن است كه با انتقال الكترون، تعداد اربيتال هايي كه به طور نيم پر (اربيتال هاي با اسپين جفت نشده) مي باشند، افزايش يافته و تعداد اتم هاي داخلي داراي اسپين هاي جفت نشده كاهش مي يابد.
در مجموع با اين كار، ممان مغناطيسي توسط خوشه هاي ۱۳اتمي نقره افزايش مي يابد و در نتيجه، مي توان آنها را در صنعت دارو و پزشكي به كار برد زيرا مي توانند در دارورساني كاربرد داشته باشند. به نظر دانشمندان، تاييد خاصيت مغناطيسي اين خوشه ها در آزمايشگاه فرصتي طلايي براي محققان فراهم مي آورد.
 

esfandiyar2002

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
5 آپریل 2004
نوشته‌ها
8,484
لایک‌ها
7
محل سکونت
TABRIZ
مهر: معاون غذا و داروي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي گفت: نانوفناوري يك رشته بين رشته اي محسوب مي شود و در حال حاضر برخي از رشته هاي علوم پزشكي دروس مشتركي را در خصوص نانو گذرانده اند و از سوي ديگر شوراي گسترش وزارت بهداشت نيز با تصويب رشته نانوتكنولوژي زمينه هاي آموزش آن را فراهم كرده است.
رسول ديناروند در گفت وگو با مهر، از ايجاد دوره كارشناسي ارشد نانوتكنولوژي در سال تحصيلي آينده در دانشگاه علوم پزشكي تهران به عنوان زمينه هاي آموزش اين رشته نام برد و افزود: راه اندازي دوره Ph.D نانوتكنولوژي نيز در حال پيگيري است و از سال آينده در دانشگاه هاي علوم پزشكي كه زمينه لازم براي تربيت دانشجو در اين رشته را دارند، تأسيس مي شود.
وي از دانشگاه هاي علوم پزشكي تبريز، مشهد، شهيد بهشتي و شيراز به عنوان دانشگاه هاي مدنظر براي تربيت دانشجو در رشته نانوتكنولوژي نام برد و گفت: اين دانشگاه ها بايد از فضاي آموزشي لازم، زمينه هاي تحقيقاتي مناسب و نيروي انساني كافي براي پذيرش دانشجو برخوردار باشند تا دوره هاي دكتري و كارشناسي ارشد نانوتكنولوژي در اين دانشگاه ها تأسيس شود.
 

esfandiyar2002

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
5 آپریل 2004
نوشته‌ها
8,484
لایک‌ها
7
محل سکونت
TABRIZ
خانه هايي كه پاكيزه مي مانند

عميد نمازي خواه
همشهری

تاكنون يكي از دغدغه هاي خانم هاي خانه دار و نيز رؤسا و مديران عامل شركت ها، تميز و مرتب بودن خانه و محيط كارشان بوده است. حال مرتب بودن به واسطه چيدمان صحيح است در صورتي كه تميز ماندن شيوه هاي استمراري خود را مي خواهد، زيرا بر اثر مرور زمان ديگر نمي توان از گرد و غبار و ... اجتناب كرد.
يك بار ديگر تكنولوژي به كمك بشر مي آيد و كار او را آسان تر مي سازد و اين مژده را به ما مي دهد كه از سال ۲۰۱۱ ميلادي به بعد، ديگر لازم به تميز كردن خانه نيست، زيرا خانه به صورت هوشمند اين كار را انجام مي دهد.
از زماني كه نانوتكنولوژي پا به عرصه ظهور نهاد، هر روز خبري تازه و كشفي نو در اين زمينه رخ مي دهد و بايد منتظر پيشرفت روزافزونش باشيم.
اين بار دانشمندان نانوتكنولوژي در حال ساخت موادي هستند كه با استفاده از آنها در سطح خانه ها ديگر كثيفي ها به صورت خود به خود از بين برود. زمان زيادي از كشف مهندسان شيمي نمي گذرد. آنها پس از تحقيقات بسيار به اين نتيجه رسيدند كه چگونه اكسيد تيتانيوم مي تواند باعث كاهش آلودگي هاي سطحي شود.
اين عمل براي اولين بار در دو ساختمان مارونوچي در توكيو و ورجن وايت در كليساي ميزريكودياي شهر رم انجام شد و مهندسان تمام سطح خارجي ديوارها و وسائل اساسي را با پوششي از اكسيد تيتانيوم (كه نيمه هادي است) روكش كردند.
هنگامي كه جرم و يا آلودگي بر سطح اكسيد تيتانيوم مي نشيند، آن لايه با فعل و انفعالات شيميايي جرم را از بين برده و آن را تبديل به آب و مواد مولكولي ديگري مي كند و به صورت تجزيه شده وارد هواي اطاق مي كند. اكسيد تيتانيوم اين كار را با استفاده از نور و يا مقداري آب به صورت ذاتي انجام مي دهد.
هنوز محققين و دانشمندان نمي توانند از آن در داخل منازل مسكوني استفاده كنند، زيرا اين تكنولوژي و تحريك لايه هاي اكسيد تيتانيوم براي از بين بردن آلودگي تنها با استفاده از اشعه ماوراءبنفش انجام مي شود و اين اشعه براي پوست بدن انسان بسيار مضر است. براي حل اين معضل، آقاي مايكل كورتي و دانشجويانش در بخش نانوتكنولوژي دانشگاه سيدني، مشغول ساخت نوعي ديگر از مواد با استفاده از اكسيد تيتانيوم (Tio2) هستند كه عمل جرم زدايي را با استفاده از تابش نور معمولي (نوري كه از خورشيد ساطع مي شود) انجام دهد.
دكتر مايكل كورتي مي گويد: دو مشخصه است كه باعث مي شود اكسيد تيتانيوم به عنوان پاك كننده عمل كند؛ اول حساس بودن آن در مقابل نور است و هنگامي كه فوتون ها با آن برخورد مي كنند مانند يك كاتاليزور سرعت واكنش مواد با اين لايه بيشتر شده و به سرعت به بخار آب و ... تبديل مي شوند و در واقع اين كار كمي مانند عمل فتوسنتز در گياهان است با اين تفاوت كه گياهان از نور خورشيد براي تبديل دي اكسيد كربن به اكسيژن استفاده مي كنند ولي اكسيد تيتانيوم آلودگي و باكتري ها را به دي اكسيد كربن، هيدروژن و ... تبديل مي كند. دوم اين كه اكسيد تيتانيوم دوستدار آب است و به سرعت آب را جذب مي كند.
دكتر كورتي مي افزايد: ما به دنبال راهي هستيم كه لزوم حضور نور ماوراء بنفش را براي جرم زدايي اكسيد تيتانيوم از بين ببريم و براي اين عمل بايد ساختار مولكولي اكسيد تيتانيوم را تغيير دهيم تا بتوانيم به جاي نور فرابنفش از نور معمولي استفاده كنيم.
گروه محققين دانشگاه سيدني اميدوارند كه با استفاده از روكش هاي اكسيد تيتانيوم در خانه ها، همواره خانه ها را تميز نگه دارند و ديگر مردم از انواع اسپري هايي كه براي سلامتي مضر هستند استفاده نكنند. حتي روكشي از آنها روي شيشه هايي كه نماي بسياري از ساختمان ها را تشكيل مي دهند باعث مي شود تا شيشه ها همواره تميز بمانند و آقاي كورتي اميدوار است كه تا سال ۲۰۱۱ ميلادي اين طرح به صورت گسترده در خانه ها و دفاتر مورد استفاده قرار گيرد.
 

esfandiyar2002

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
5 آپریل 2004
نوشته‌ها
8,484
لایک‌ها
7
محل سکونت
TABRIZ
مدير عامل شركت APJ از IBM خواست تا با توسعه كامپيوترهاي ميزي ارزان قيمت مبتني بر فناوري نانو به سكوي دانش جهاني بپيوندد. تاون هال، سخنگوي IBM در اين باره معتقد است كه سكوي دانش جهاني كه شامل شركايي از كشورهاي مختلف است، قادر به طراحي، توسعه، بازاريابي و توليد محصولات ارزان قيمت خواهد بود.
صنعت خودروسازي، ICT، الكترونيك، بهداشت و درمان و انرژي، زمينه هايي هستند كه مي توان تقاضاي بازار آنها را مورد بررسي قرار داد.
شركت هاي چند مليتي، در كنار ديگر فعاليت هاي مشترك خود، مي توانند به طراحي و توليد رايانه هاي ميزي با قابليت چند زبانه بودن و داشتن سيستم عامل با منبع رايگان بپردازند؛ همچنين دانشجويان بايد بتوانند از رايانه هاي ميزي به عنوان كتاب ديجيتالي، نوت بوك و تجهيزات يادگيري الكترونيكي استفاده كنند.
اين دستگاه بايد به ساده تر كردن زندگي دانشجويان كمك كند تا با صرفه جويي در وقت، زمان لازم جهت خلق ايده هاي نو در زمينه هاي تحصيلي خود را داشته باشند.
عبدالكلام، مدير عاملAPJ معتقد است چالش موجود در اين ميان، طراحي، توليد و توسعه و بازاريابي رايانه هاي ميزي با قيمت ۱۵۰ دلار است.
IBM در فكر ايجاد همكاري مشترك با صنعت هند، جهت توسعه ادوات سخت افزاري و سيستم هاي نرم افزاري است تا با توليد اين رايانه ها علاوه بر شمار بسياري از كاربران حرفه اي و اجرايي، به بيش از ۳۰۰ميليون دانشجو در هند كمك كند.
 

esfandiyar2002

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
5 آپریل 2004
نوشته‌ها
8,484
لایک‌ها
7
محل سکونت
TABRIZ
حتي كوچك ترين ابزارهاي آرايش يافته در سطح مولكولي هم به موتور و نوسان گر نياز دارند. پروفسور كويينگ جيانگ از گروه مهندسي مكانيك دانشگاه كاليفرنيا در ريورسايد و همكارانش در دانشگاه چانگ آنگ در سئول كره جنوبي معتقدند گروه هاي پيوندي نانولوله هاي كربني در كنار هم مي توانند يك نانونوسان گر دقيق و فوق العاده كارآمد را بسازند.
در حال حاضر، نانو ابزارها به يكي از بخش هاي كليدي در تمامي زمينه ها، اعم از دارورساني تا بهبود و يا حتي جايگزيني ريزپردازنده كامپيوترها و يا كليد هاي نوري شبكه هاي ارتباطي راه دور تبديل مي شوند. محققان هم اكنون به زيربنايي ترين اصول ماشين ابزاري در دنياي نانومقياس، يعني اينكه چه چيزي مي تواند قطعات اين ماشين ابزارها را فوق العاده سريع و دقيق و ابركارآمد سازد، توجه دارند.
در اين مقياس، يك نانوموتور حركت گردشي ايجاد مي كند و يك نانونوسان گر (همانند پيستون) حركت خطي به جلو و عقب را ايجاد خواهد كرد؛ اما دانشمندان مي خواهند بدانند بهترين راه ايجاد چنين حركاتي در محيط نانو چيست؟ كارهاي قبلي محققان عمدتاً با نوسان گرهاي نانولوله اي چند جداره انجام شده بود كه در آن، يك نانولوله نازك داخل يك نانولوله بزرگتر قرار مي گرفت. اما اين كار با دو محدوديت فركانس و اصطكاك روبه رو بود.
افزايش فركانس فراتر از حد يك گيگاهرتز، پراكندگي انرژي را افزايش داده و گرماي زيادي ايجاد مي كرد و در نتيجه بازدهي اين پيستون هاي كوچك كاهش مي يافت، اما در تحقيق حاضر، كه با دسته هايي از نانولوله هاي تك جداره قرار داده شده درون لايه اي اضافي از نانولوله هاي كربني تك جداره انجام شد، نتايجي بسيار بهتر از حالت مشابه كه با نانولوله هاي كربني دو جداره انجام شده بود به دست آمد و گرما و اصطكاك كمتري هم ايجاد شد.
به گفته محققان، نتايج به دست آمده بسيار اميدوار كننده بوده و راه را براي توسعه نوسان گرهايي كارآمد هموار مي سازد؛ اما در عين حال، جيانگ و همكارانش به اين طرح اكتفا نكرده و در جست وجوي مواد جديدي هستند كه بهتر از كربن، محدوديت هاي اصطكاك و گرمايي كه نانولوله هاي كربني با آن مواجهند را بر طرف كند.
 

esfandiyar2002

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
5 آپریل 2004
نوشته‌ها
8,484
لایک‌ها
7
محل سکونت
TABRIZ
پــــــژوهشـــكده فناوري هاي نوين علوم پزشكي جهاد دانشگاهي ابن سينا كارگاه چهار روزه كشت سلول را در تاريخ 7-4 تيرماه برگزار مي كند.به گزارش روابط عمومي پژوهشكده فناوري هاي نوين علوم پزشكي جهاد دانشگاهي ابن سينا (مراكز تحقيقاتي بيوتكنولوژي توليدمثل، آنتي بادي منوكلونال، نانوتكنولوژي زيستي) اين كارگاه داراي امتياز آموزش مداوم جامعه پزشكي بوده و به آموزش كليه موارد مرتبط با كشت سلول خواهد پرداخت.
مهناز حيدري، عضو هيات علمي گروه غدد توليدمثل و جنين شناسي پژوهشكده فناوري هاي نوين علوم پزشكي ابن سينا و دبير علمي اين كارگاه درمورد هدف برگزاري كارگاه گفت: آشنايي متخصصان مربوطه با آزمايشگاه هاي كشت سلول، روش هاي مختلف كار با سلول ها و در نهايت راه اندازي آزمايشگاه كشت سلول در مراكز تحقيقاتي، هدف برگزاري اين كارگاه است.
افزودني است كه اين كارگاه قابل استفاده براي متخصصان علوم آزمايشگاهي، جنين شناسي، بيوشيمي، زيست شناسي، فارماكولوژي، ايمونولوژي، سم شناسي و فيزيولوژي، پزشكان عمومي، داروسازي و... است.
 

esfandiyar2002

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
5 آپریل 2004
نوشته‌ها
8,484
لایک‌ها
7
محل سکونت
TABRIZ
همشهری-گروه علمي فرهنگي- فرماندهي فضايي نيروي هوايي آمريكا (AFSC) گزارشي از نتايج عمليات فضايي بسيار دقيق و حساسي كه منجر به كشته شدن ابومعصب الزرقاوي، **** گروه تروريستي القاعده در عراق ، شد ارائه كرد.
به نوشته پارس اسكاي، يك دستگاه GPS پيشرفته كه با سيستم «۳۸-GBU تسليحات مرتبط حمله مستقيم» (JDAM) مجهز شده بود، يكي از دو سيستم تسليحاتي بود كه براي بمباران آخرين منزلگاه زرقاوي مورد استفاده قرار گرفت.
دونالد آلستون مدير عمليات هاي فضايي و هوايي فرماندهي فضايي نيروي هوايي آمريكا (AFSPC) ، گفت : «يك بار ديگر ، تسليحات مجهز به سيستم GPS نقش بسزايي در موفقيت هاي عمليات هاي بزرگ ايفا كردند. GPS امكان رديابي دقيق مكاني و زماني را از هر دو نظر۱) حفاظت از نيروهاي خودي روي زمين و ۲) دستگيري اشرار ايجاد مي كند.»
هم اكنون مأموريت هاي گوناگوني وجود دارند كه نقشه عملياتي آنها بر پايه همين سيستم هاي پيشرفته پايه ريزي شده است. تغيير و تحولي سريع در فضاي جنگي بستگي به نيروهاي واكنش سريع دارد كه تأثيرات مخرب را قبل از هر نوع حركتي از طرف دشمن كنترل كنند و GPS نقش بسزايي در اين محيط براي به موفقيت رسيدن ايفا مي كند.
به گفته توماس تاورني: «اين تنها يكي از ماموريت هاي معمولي AFSPC بود. ما با ايجاد ارتباطات ، موقعيت يابي و زمان سنجي ، هوشياري كامل، نظارت و شناسايي و در نهايت سيستم اخطار ضد موشكي به موفقيت مي رسيم. ماموريت ما تمام ۳۶۵ روز سال، و در تمام ۲۴ ساعت شبانه روز و در هفت روز هفته براي يك جنگنده فراهم است.»
 

esfandiyar2002

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
5 آپریل 2004
نوشته‌ها
8,484
لایک‌ها
7
محل سکونت
TABRIZ
همشهری-گروه علمي فرهنگي- نوعي مواد ضد آتش توسط عضو هيات علمي دانشكده مهندسي پليمر در دانشگاه صنعتي اميركبير ساخته شد.
گيتي ميرمحمد صادقي عضو هيات علمي دانشكده مهندسي پليمر و مجري طرح؛ هدف از اجراي پروژه را تهيه بيدپلي استايرين قابل انبساط ديرسوز مقاوم در برابر آتش ذكر كرد و افزود: در اين پروژه بررسي روش هاي مختلف افزايش مقاومت پليمرها در برابر آتش و آشنايي با روش هاي استاندارد تست آتش براي پليمر صورت گرفته است.
وي خاطرنشان كرد: از اين مواد ضد آتش در تهيه عايق هاي ساختماني در برابر حرارت، رطوبت و صوت استفاده مي شود. اين مواد به دليل ضريب هدايتي حرارتي پايين در ساختمان و سازه هاي آن مورد استفاده قرار مي گيرند و نقش موثري در صرفه جويي انرژي ايفا مي كنند. ميرمحمد صادقي تشريح كرد: اين مواد در سطح جهان آمار توليد بالايي دارند به طوري كه توليد آن در سال ۲۰۰۴ در آمريكا ۲/۱ ميليون پوند بوده است. عضو هيات علمي دانشكده مهندسي پليمر تاكيد كرد: اين مواد ضد آتش به دليل جذب پايين به عنوان عايقهاي رطوبتي نيز در عايقهاي صنعتي مورد استفاده قرار مي گيرد. وي افزود: ضريب هدايت حرارتي و دانسيته پايين پايداري مكانيكي مناسب، جذب آب پايين و استفاده آسان، مقاومت شيميايي مناسب، مقاومت در برابر كهنگي و جذب ضربه مناسب و عايق حرارتي از خواص اين مواد ضد آتش است.
ميرمحمد صادقي گفت: براي تهيه بيلدهاي پلي استايرين مقاوم به آتش روش هاي مختلفي قابل استفاده اند. مجري طرح خاطرنشان كرد: تست هاي زمان سوختن، بررسي مقاومت در برابر آتش و اندازه گيري شاخص اكسيژن همچنين دانسيته، درصد جذب آب و استحكام كششي، آزمون هاي انجام شده بر روي بيدها بوده است. اين طرح با حمايت سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران و در قالب طرح هاي SBDC به انجام رسيده است.
 

esfandiyar2002

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
5 آپریل 2004
نوشته‌ها
8,484
لایک‌ها
7
محل سکونت
TABRIZ
مهدي صارمي فر
[email protected]
دانش بيوانفورماتيك محل تقاطع علوم رياضيات، علوم محاسباتي و علوم زيستي است. بيوانفورماتيك، دانشي بين رشته اي است كه با توجه به گسترش روزافزون حيطه هاي علمي و درگير شدن آنها با هم و طرح مسائل مشترك بين شاخه هايي از دانش بشري كه پيش از اين چندان ربطي به هم نداشتند، امروزه بسيار مورد توجه قرار گرفته است. از طرف ديگر، گسترش توجه به زيست شناسي و به خصوص زيست شناسي مولكولي در دو دهه اخير، بيوانفورماتيك را در كانون توجه پژوهشگران رياضي و زيست شناسان قرار داده است. اگر بخواهيم موضوع پژوهش هاي بيوانفورماتيك را در يك جمله خلاصه كنيم، مي توان گفت كه بيوانفورماتيك از يك طرف به طراحي سيستم هاي كامپيوتري و مدل هاي رياضي مي پردازد كه در نگهداري و مديريت مجموعه عظيمي از داده هاي زيست شناسي كاربرد دارند و از سوي ديگر، به تحليل اين داده هاي زيست شناسي مي پردازد. محتواي اين «مجموعه عظيم داده اي» چيست؟ بيوانفورماتيك با چه مسائلي درگير است؟ چه جايگاهي در كنار علوم ديگر دارد؟
با توجه به گسترش روزافزون و توجه به اين شاخه در كشورمان در اين گزارش نگاهي داريم به كليات بيوانفورماتيك.
توالي ها
اطلاعات وراثتي هر سلول در مولكول هاي طويلي به نام «ديوكسي ريبونوكلئيك اسيد» يا دي ان آ نگهداري مي شود. دي ان آ پليمري است كه از چهار مونومر ساخته شده است. اين مونومرها كه باز هستند به اختصار A، T، C و G ناميده مي شوند. به اين ترتيب براي نمايش مولكول دي ان آ دانشمندان از يك رشته طولاني از اين چهار حرف استفاده مي كنند. به اين رشته طولاني، توالي مي گويند. در واقع دي ان آ زنجيره اي دوگانه و به هم تابيده است، كه هر دو مونومر از هر زنجيره با مونومري از زنجيره مقابل، در هم جفت مي شوند، به اين صورت كه A با T و G با C جفت مي شوند. پس با دانستن توالي يك زنجيره، توالي متقابل به دست مي آيد. در درون هسته هر سلول، مولكول دي ان آ چندين بار تاب مي خورد و براي استحكام بيشتر، به دور گلوله هايي از چربي حلقه مي زند. به اين مجموعه كروموزوم مي گويند. براي مثال در بدن انسان ۴۶ كروموزوم وجود دارد كه همه خصلت هاي انساني در آنها كد شده اند.
اما مولكول دي ان آ به تنهايي قادر به كنترل فعاليت هاي حياتي موجود زنده نيست. بلكه هر كدام از قسمت هاي اين دنباله بايد طي فرآيندي كه روخواني و ترجمه نام دارد، در درون اندامي از سلول به نام ريبوزوم به يك آنزيم يا پروتئين معادل آن تبديل شوند. اين آنزيم يا پروتئين است كه براي مثال وارد جريان خون مي شود و به وظايف محوله فرد مي پردازد. به هر قسمتي از مولكول دي ان آ كه يك پروتئين را كد مي كند، يك ژن مي گويند. يك مولكول دي ان آ حاوي هزاران ژن است كه هر كدام وظيفه اي خاص خود دارند، به اين ترتيب جريان اطلاعات كه توصيف كننده رفتار و عملكرد هر سلول زنده است، در دي ان آ كنترل مي شود.
پروتئين ها نيز زنجيره اي از آمينواسيدها هستند. بيش از بيست نوع آمينواسيد وجود دارد كه با نسبت دادن يك علامت به هر كدام، توالي پروتئيني نشان داده مي شود. هر سه تا باز، روي دي ان آ، يك آمينواسيد را كد مي كنند. به اين ترتيب از روي يك توالي ژني، مي توان توالي پروتئيني خاص آن را به دست آورد.
به اين ترتيب نخستين و مهمترين شباهت زيست شناسي مولكولي و علوم كامپيوتر نمايان شد: توالي ها، داده هايي ديجيتالي هستند. قسمت عمده اي از داده هايي كه در مدل ها، الگوريتم ها و پايگاه هاي داده اي (Data base) بيوانفورماتيك مورد تحليل قرار مي گيرند، به توالي ها اختصاص دارد.
پايگاه هاي داده
جريان اطلاعاتي را كه منجر به بروز يك واكنش خاص توسط يك سلول زنده يا يك موجود چند سلولي مي شود را در دياگرام زير مي توان خلاصه كرد:
توالي ژني، توالي RNA، توالي پروتئين، ساختار پروتئين، عملكرد پروتئين و بروز صفت در سلول زنده.براين اساس، هدف نهايي بيوانفورماتيك اين است كه با در دست داشتن توالي دي ان آهاي يك سلول يا يك موجود زنده، تمام خصوصيات و رفتارهاي آن را پيش بيني كند.
يكي از محرك هاي اصلي براي فعاليت روزافزون در زمينه بيوانفورماتيك پروژه هاي ژنوم و پروتيوم بوده اند. پروژه هاي ژنوم، با هدف تعيين كد توالي دي ان آهاي موجودات زنده تعريف شده اند كه مهمترين و بزرگ ترين آنها پروژه ژنوم انساني است. اين پروژه كه يك برنامه بزرگ جهاني بود و دانشمنداني از سراسر جهان در آن شركت داشتند، وظيفه اش شناخت كامل دي ان آ انسان است. اين پروژه يكي از چهار پروژه عظيم جهاني است كه البته به لطف ساخت دستگاهي به نام PCR كه به اين فرآيند سرعت بخشيد، در سال ۲۰۰۲ و سه سال پيش از موعد پانزده ساله پيش بيني شده اوليه، به پايان رسيد. پايگاه هاي داده اي اينترنتي مخصوص اين كار توالي هاي به دست آمده را در اختيار پژوهشگران قرار مي دهند. اين پايگاه ها كاملاً عمومي هستند و با وارد كردن هر توالي دلخواه مي توان تمام توالي هاي مشابه به همراه مجموعه كاملي از اطلاعات مربوط به آنها را استخراج كرد. اين پايگاه هاي بيوانفورماتيك حجم زيادي از اطلاعات ژنتيكي را در خود حفظ كرده اند و در طول مدت كوتاهي كه از راه اندازيشان مي گذرد، به مهمترين ابزار پژوهشي در زيست شناسي مولكولي مبدل گشته اند.
سرعت رشد اطلاعات موجود در پايگاه هاي داده اي به صورت نمايي رشد مي يابد. به طوري كه براي مثال در پايگاه Gen Bank هر ۱۴ ماه حجم اطلاعات دو برابر مي شود. به طور مشابه براي پروتئين هم پروژه پروتيوم تعريف شده است كه البته در اينجا حجم كار به طرز بسيار وحشتناكي بالاتر است. در عين حال روش هاي خوبي مثل روش هاي به كار رفته در پروژه ژنوم در دست نيست ضمن اينكه بسياري از پروتئين ها و آنزيم ها، ناشناخته مانده اند. هدف اين پروژه ها تعيين توالي پروتئين ها و شكل ساختاري سه بعدي آنها است. به خصوص اين آخري كه نقش اساسي در عملكردهاي پروتئين ها دارد. اگر پروژه ژنوم طي يك فرآيند ۱۲ ساله به پايان رسيد ما با توجه به حجم كار پروژه پروتيوم، به نظر مي رسد كه حدود يك قرن براي به پايان رساندن اين پروژه كه با همكاري اكثر مراكز پژوهشي جهان در حال انجام است، لازم باشد.
زمينه هاي مهم بيوانفورماتيك
يك- تحليل توالي هاي ژنوم
هدف اوليه بيوانفورماتيك طراحي روش هاي استخراج، نگهداري، پردازش و تحليل تعداد بسيار زيادي از توالي ها بود. رسيدن به اين هدف، براي محققان علوم زيستي دستاورد عظيمي به شمار مي رود. به طور كلي طي چند سال اخير، كاوش در اين پايگاه هاي داده اي براي پژوهشگران زيست شناسي مولكولي به يك فعاليت روزمره و نياز حياتي مبدل شده است. براي مثال فرض كنيد كه توالي قسمتي از يك دي ان آ در آزمايشگاه به دست آمده است.
نخستين سئوالي كه به ذهن مي رسد اين است كه آيا اين توالي در برگيرنده يك ژن هست يا نه؟ در صورت مثبت بودن جواب، اين ژن در كجاي زنجيره دي ان آ اصلي قرار دارد و نهايتاً آنزيمي را كه كد مي كند چه نقشي در سلول يا در فرآيندهاي حياتي ايفا مي كند؟ در غياب بيوانفورماتيك و ابزارهاي آن، ماه ها وقت لازم است تا يك تيم تحقيقاتي به حدس هاي اوليه اي درباره پاسخ سئوالات فوق برسد. در حالي كه تنها با يك كامپيوتر شخصي متصل به اين پايگاه هاي داده اي ظرف چند دقيقه مي توان به جواب قطعي يا حدس هايي محكم رسيد.
سرعت بالاي روش هاي تعيين توالي با روش هاي كامپيوتري و مدل هاي رياضي در طراحي تراشه هاي دي ان آ به دست آمده اند. دستگاه هاي فوق پيشرفته مجهز به تراشه هاي دي ان آ قادر هستند ضمن تعيين توالي همزمان هزاران قطعه نوكلئوتيدي آنها را به طور خودكار در پايگاه هاي داده اي به ثبت برساند.
دو- پيش بيني ساختار سه بعدي (ساختار سوم و چهارم) پروتئين
كاركرد مولكول هاي عظيم پروتئين به شدت به شكل فضايي و ساختار سه بعدي آنها بستگي دارد. از طرفي همان گونه كه ديديم ژن ها نيز از طريق عملكرد پروتئين هايي كه مي سازند، نقش خود را اعمال مي كنند. بنابراين شناخت كامل ماهيت و وظيفه ژن ها، منوط به دانستن اطلاعات كافي درباره پروتئين ها است. ولي پروژه هاي پروتيوم با وجود اين اهميت حياتي، به كندي پيش مي روند.
دلايل اين كندي پيشرفت، هزينه هاي زياد و كندي روند تعيين توالي پروتئين ها و مشكل بودن تعيين ساختار سه بعدي آنها در آزمايشگاه است. با توجه به سرعت بالاي روند كار در پروژه هاي ژنوم، حل مسائل پروتئيني مهم ترين چالش حال حاضر بيوانفورماتيك به حساب مي آيد.
دو اصل اساسي براي تعيين ساختار سه بعدي پروتئين از روي توالي آن وجود دارد كه هر كدام روش جداگانه اي را براي حل مسئله ساختار پيشنهاد مي كنند:
* پروتئين هايي كه توالي نسبتاً مشابهي دارند، شكل فضايي شبيه به هم پيدا مي كنند: جست وجو براي يافتن توالي هاي مشابه.
*شكل فضايي مولكول به نحوي است كه به حداقل انرژي برسد: استفاده از قوانين شيمي، فيزيك و ترموديناميك.
سه- تحليل كاركردي در سطح ژنوم
ابزارهاي تحليل كلان داده هاي زيستي، روش كار پژوهش هاي مهندسي ژنتيك، داروسازي و زيست شناسي را دگرگون كرده اند. فناوري جديد بيوانفورماتيكي امكانات جديد و بسيار قوي را فراهم ساخته است؛ مثل بررسي همزمان ميزان فعاليت هزاران ژن در سلول، تحليل نحوه تعامل تعداد زيادي پروتئين و تحليل خصوصيات هزاران سلول جهش يافته در آن واحد. اين مسائل با به كارگيري روش هاي آماري پيشرفته حل شده اند. دانش مربوط به اين بخش تحت عنوان «ژنوم شناسي كاركردي» به يكي از فعال ترين زمينه هاي تحقيقي در بيوانفورماتيك مبدل شده است.
از دستاوردهاي مهم در اين زمينه مي توان به پيش بيني نقش و كاركرد ژن ها در سلول بدون نياز به تحليل داده هاي پروتئيني اشاره كرد.
چهار- ايجاد و مديريت پايگاه هاي داده اي
صرف نظر از نوع داده هاي توليد شده در زيست شناسي مولكولي و نحوه تحليل و تفسير آنها، بايد اين داده ها را از طريق پايگاه هايي در اختيار پژوهشگران قرار داد. اما نحوه اين ارائه هم مشكلات خاص خود را پيش رو دارد؛ مثل نحوه حصول اطمينان از درستي داده هاي ثبت شده و چگونگي نمايش مفيد داده ها براي كاربران. از اين جهت اداره كنندگان پايگاه هاي بزرگ بيوانفورماتيكي، چالش هايي بيش از يك مهندس پيش رو دارند.
پنج- مدل سازي رياضي فرآيندهاي حيات
استفاده كنندگان ابزارها و داده هاي بيوانفورماتيكي محدود به متخصصان زيست شناسي مولكولي نمي شود. گروهي كه اخيراً به اهميت بيوانفورماتيك پي برده اند، فيزيولوژيست ها هستند. آنها با استفاده از حجم عظيم داده هاي ژنومي و پروتيومي در تلاشند تا راه شبيه سازي فرآيندهاي بيوشيميايي سلول هاي زنده را هموار سازند. تلاش محققان اين است كه فرآيندهاي خاص سلولي را شبيه سازي كرده و با يكپارچه سازي آنها به يك سلول كامل برسند كه در اين صورت يكي از هدف هاي مهم بيوانفورماتيك علوم زيستي محقق خواهد شد؛ يعني درك كامل ساز و كار ارگانيسم هاي زنده در سطح مولكولي.
در خاتمه بايد يادآور شد كه اهميت بيوانفورماتيك تنها در سرعت بخشيدن به كارهاي آزمايشگاهي نيست بلكه گسترش اين شاخه علمي و طرح و پاسخگويي به سئوالات جديد افق هاي نويني را پيش روي زيست شناسان گشوده است.
 

esfandiyar2002

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
5 آپریل 2004
نوشته‌ها
8,484
لایک‌ها
7
محل سکونت
TABRIZ
خبرگزاري سلام- آن چه که در تصوير مي بينيد يک ربات پرنده کنترل از راه دور است که براي اکتشاف و شناسايي به کار مي رود.
اين ربات توسط شرکت AirRobot ساخته شده است.
 

فایل های ضمیمه

  • ar1.jpg
    ar1.jpg
    20.7 KB · نمایش ها: 4

esfandiyar2002

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
5 آپریل 2004
نوشته‌ها
8,484
لایک‌ها
7
محل سکونت
TABRIZ
ایتنا - با تلاش‌های فراوانی که کارشناسان در سال‌های اخیر انجام داده‌اند،‌ روبوت‌ها توانسته‌اند نقشی اساسی در زندگی روزمره مردم ایفا کنند و بخش زیادی از کارها را به‌تنهایی انجام دهند. عكس‌هايي دز اين زمينه ببينيد:

یک شترسوار در کنار روبوت جدیدی که توانایی شترسواری دارد. کشور دبی هرساله مسابقات شترسواری بزرگی را با نام Nad al-Sheba برگزار می‌کند که در مسابقات امسال روبوت‌ها نیز شرکت کرده‌اند.

روبوت‌هایی که در مسابقه روبوکاپ(RoboCup) 2006 آلمان شرکت کرده‌اند. این مسابقه که برای روبوت‌های دوپا و چهارپا ترتیب داده شده جام جهانی فوتبال روبوت‌ها محسوب می‌شود.

برای برگزاری هرچه باشکوه‌تر مسابقات روبوکاپ، 440 تیم روبوتیک از سراسر جهان در شهر برمن آلمان دور هم جمع شده‌اند تا توانمندترین روبوت فوتبالیست جهان مشخص شود. گفته می‌شود امید قهرمانی این دوره از مسابقات به سه گروه روبوت‌های آسیایی،‌ آلمانی و ایرانی است.

مسابقات فوتبال روبوت‌ها که از تاریخ 14 ژوئن در آلمان آغاز شده در 11 کلاس مختلف برگزار می‌شود و کارشناسان معتقدند که سه گروه روبوت‌های آسیایی، آلمانی و ایرانی برنده این دوره از مسابقات خواهند شد.

مسوولان برگزار کننده این مسابقات براین باورند که در آینده‌ای نه‌چندان دور روبوت‌ها به قدری توانمند خواهند که می‌توانند در مقابل انسان‌ها بیایستند و آنها را در مسابقات ورزشی شکست دهند.

گروهی از متخصصان و کارشناسان دانشگاه پزشگی بیمارستان ماستریچ(Maastricht) هلند. این پزشکان برای انجام دقیق عمل‌های جراحی خود از دستگاه روبوتیک جدیدی استفاده می‌کنند که به آنها امکان می‌دهد جان بیماران بیشتری را از خطر حتمی مرگ نجات دهند.

یکی از شترسواران عرب که خود را برای مسابقه بزرگ دبی آماده می‌کند. کارشناسان روبوت‌هایی طراحی کرده‌اندکه می‌توانند همانند انسان‌ها سوار شترها شود و در این مسابقه شرکت کنند.

کارشناسان که در سال‌های گذشته مطالعات گسترده‌ای را برروی هوش مصنوعی و روبوت‌ها انجام داده بودند موفق با ساخت روبوت‌های جدید شده‌اند که می‌تواند بدون کمک انسان‌ها بر روی شترها بنشیند و با انسان‌ها مسابقه دهد.

مردان کویتی و روبوت‌هایی که قرار است در مسابقات شترسواری دبی شرکت کنند. کارشناسان در تلاشند با توسعه هرچه بیشتر این روبوت‌ها،‌ آنها را به دوستی خوب برای انسان‌ها تبدیل کنند و در آینده نزدیک بخش عظیمی از فعالیت‌های روزانه را به کمک این موجودات انجام دهند.

محققان شرکت سوئیسی K-Team روبوت جدیدی با نام K-Mel ساخته‌اند. این روبوت‌ها با نشستن سرکلاس‌های کودکان و بهره‌گیری از آموزش‌های لازم، در کنار کودکان سوارکاری می‌کنند.
 

فایل های ضمیمه

  • RobotCamel1.jpg
    RobotCamel1.jpg
    35.8 KB · نمایش ها: 4
  • RobotCamel2.jpg
    RobotCamel2.jpg
    33.3 KB · نمایش ها: 8
  • RobotCamel3.jpg
    RobotCamel3.jpg
    32.5 KB · نمایش ها: 17
  • RobotCamel4.jpg
    RobotCamel4.jpg
    36.2 KB · نمایش ها: 10
  • RobotCamel5.jpg
    RobotCamel5.jpg
    31.3 KB · نمایش ها: 13

esfandiyar2002

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
5 آپریل 2004
نوشته‌ها
8,484
لایک‌ها
7
محل سکونت
TABRIZ
ادامه عکس های مزبور...
 

فایل های ضمیمه

  • RobotCamel6.jpg
    RobotCamel6.jpg
    42.7 KB · نمایش ها: 5
  • RobotCamel7.jpg
    RobotCamel7.jpg
    33.6 KB · نمایش ها: 16
  • RobotCamel8.jpg
    RobotCamel8.jpg
    42.9 KB · نمایش ها: 12
  • RobotCamel9.jpg
    RobotCamel9.jpg
    40.4 KB · نمایش ها: 3
  • RobotCamel10.jpg
    RobotCamel10.jpg
    34.5 KB · نمایش ها: 10

esfandiyar2002

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
5 آپریل 2004
نوشته‌ها
8,484
لایک‌ها
7
محل سکونت
TABRIZ
تيم رباتيك Resquake دانشگاه صنعتي خواجه نصير الدين طوسي موفق به طراحي و ساخت ربات امدادگري با قابليت كنترل كلامي، تصويربرداري از محيط حادثه شد.

به گزارش سرويس «پژوهشي» خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، ربات Resquake يك ربات امدادگر است كه توسط كاربر از راه دور كنترل مي‌شود. اين ربات داراي دو بازوي حركتي در جلو و دو بازوي حركتي در پشت است. بازوها مي‌توانند مستقل از هم حركت كرده و توان حركت دادن كل ربات‌ها را دارند.

همچنين اين ربات‌ به صورتي طراحي شده است كه حتي در صورت واژگون شدن روبات در اثر حركت مي‌تواند خود را به وضعيت عادي برگرداند.

اين بازوها امكان بالا و پايين رفتن ربات از پستي و بلندي‌ها، پله و وسايل ريخته شده بر زمين را به آن مي‌دهد. بر روي اين ربات دو دوربين نصب شده است كه تصوير فضاي حركتي در جلو و عقب روبات را در اختيار كاربر قرار مي‌دهد.

در روبات ساخته شده توسط تيم روباتيك Resquake كاربر مي‌تواند به صورت كلامي و با صوت روبات را كنترل كند. علاوه بر اين كاربر مي‌تواند با كمك فرمان و پدال (مشابه آن چه در خودروها در نظر گرفته مي‌شود) جهت و سرعت روبات را تغيير دهد.

همچنين در اين ربات كاربر علاوه بر در اختيار داشتن تصوير محل حادثه كه توسط ربات‌ براي آن ارسال مي‌شود،‌ اطلاعات كاملي از حركت ربات و موقعيت او دريافت مي‌كند.

در ربات‌هاي امدادگري كه توسط كاربر از راه دور كنترل مي‌شوند نحوه تعامل ربات و كاربر از اهميت ويژه‌اي برخوردار است.

گفتني است، ربات امدادگر دانشگاه صنعتي خواجه نصير الدين طوسي توانست در مسابقات جهاني ربوكاپ 2006 كه در شهر «برمن» آلمان برگزار شد، جايزه فني بهترين رابط كاربر و ربات را در ليگ ربات امدادگر كسب كند.
 

stefan

Registered User
تاریخ عضویت
17 آپریل 2006
نوشته‌ها
430
لایک‌ها
177
تهران، خبرگزاري جمهوري اسلامي ‪۸۵/۰۴/۰

ابروهايي كه از تعجب بالارفته، نگاه مات و مبهوت، و تكان دادن سر از جمله حالات چهره هستند كه به زودي رايانه‌ها براي خواندن فكر افراد از آنها استفاده مي‌كنند.

به گزارش خبرگزاري رويترز از لندن، دانشمندان انگليسي و آمريكايي در حال طراحي رايانه‌اي هستند كه از نظر عاطفي هشيار است و مي‌تواند با تجزيه و تحليل تركيبي از حالات چهره كه نماينده احساسات دروني است، افكار فرد را بخواند.

پروفسور "پيتر رابينسون" از دانشگاه كمبريج در انگليس گفت: "اين سامانه اين امكان را ميسر مي‌سازد كه فقط با تنظيم دوربين ويديو به سمت افراد، حالات روحي آنها شناسايي شود.

وي و همكارانش معتقدند كاربرد رايانه‌هايي كه فكر افراد را مي‌خواند مي‌تواند از بهبود مهارتهاي رانندگي تا كمك به شركت‌ها در انجام تبليغات متناسب با وضع روحي افراد كاربرد داشته باشد.

رابينسون افزود: رايانه‌اي را تصور كنيد كه مي‌تواند لحظه مناسب را براي فروش كالا به مشتري انتخاب كند، يا تلفن‌هاي همراه، خودروها و وب سايت‌هايي كه مي‌توانند افكار مردم را بخوانند و براساس وضع روحي آنها را واكنش نشان دهند.

اين فناوري در حال حاضر براي شناسايي حالت‌هاي مختلف چهره افراد برنامه ريزي شده است.

رابينسون اميدوار است هنگامي كه اين رايانه را در نمايشگاه علوم در لندن به نمايش مي‌گذارد، بتواند خستگي، علاقه‌مندي، گيجي، موافقت يا مخالفت مراجعان خود را تشخيص دهد.

وي افزود: از افرادي كه از اين نمايشگاه چهار روزه ديدن مي‌كنند دعوت مي‌شود تا در مطالعه‌اي براي بهبود توانايي‌هاي اين برنامه شركت كنند.

اين نمايشگاه با همكاري انجمن سلطنتي انگليس و فرهنگستان دانشمندان برجسته اين كشور بر پا شده است.

دانشمنداني كه با همكاري محققان موسسه تكنولوژي ماساچوست ام آي تي (‪ (MIT‬سرگرم توليد اين فناوري هستند اميدوارند قابليت شناسايي حالات و طرز ايستادن و سخن گفتن افراد را به اين رايانه بدهند.

رابينسون گفت: با اين فناوري وب سايت‌ها خواهند توانست براساس وضع روحي افراد به تبليغ كالاها بپردازند. براي مثال يك دوربين متصل به نرم‌افزار مي‌تواند تصوير كاربر را پردازش كند، وضع عاطفي او را رمزگذاري نموده و اطلاعات را به يك وب سايت بفرستد.

همچنين اين فناوري در زمينه آموزش آنلاين براي پي بردن به اينكه آيا دانش آموز آنچه را براي او توضيح داده شده فهميده است يا خير مفيد است.

اين فناوري مي‌تواند با پي بردن به خستگي يا گيجي راننده به بهبود ايمني جاده‌ها كمك كند.

رابينسون در مورد همكاري با يك شركت بزرگ خودروسازي گفت ظرف پنج سال آينده اين فناوري در خودروها بكار گرفته خواهد شد.

وي افزود: به اين منظور امكان جاسازي يك دوربين در داشبورد خودرو وجود دارد.

وي گفت: كساني هم كه نمي‌خواهند احساسات آنها برملا شود مي‌توانند روي اين دوربين را بپوشانند.
 

stefan

Registered User
تاریخ عضویت
17 آپریل 2006
نوشته‌ها
430
لایک‌ها
177
با توجه به رشد روزافزون استقبال از تصاوير ويدئويي ضبط شده توسط افراد آماتور و كليپهاي ويدئويي غيرحرفه‌اي، شركت "بلينكس" امكان جستجوي انحصاري اين قبيل تصاوير ويدئويي در اينترنت را به خدمات موتور جستجوي خود افزود.

به گزارش سايت اينترنتي "پي‌سي‌ورلد"، هم‌اكنون شركت "بلينكس" در وب سايت ‪ Blinkx.tv‬خود خدمات جديدي را معرفي كرده كه به صورت انحصاري به جستجوي كليپ‌هاي آماتوري در اينترنت مي‌پردازد.

ميزان استقبال كاربران اينترنت از تصاوير ويدئويي آماتوري با چنان رشد فزاينده‌اي مواجه شده كه هم‌اكنون وب سايت "ماي‌تيوب" كه به ارائه اين قبيل كليپ‌ها مي‌پردازد، به يكي از پربازديدكننده‌ترين وب سايتهاي اينترنت تبديل شده‌است.

بررسي‌ها نشان مي‌دهند تنها در ماه مه گذشته ‪ ۱۲/۷‬ميليون كاربر آمريكايي از وب سايت "ماي‌تيوب" بازديد كرده‌اند كه اين ميزان دو برابر همين آمار در ماه قبل از آن است.

در حال حاضر شركت‌هاي بزرگي نظير "ياهو" و "گوگل" نيز به تقويت وب سايتهاي ويدئويي خود اقدام كرده، و امكان دانلود و به اشتراك‌گذاري فايلهاي ويدئويي را براي علاقه‌مندان ممكن كرده‌اند.

كارشناسان از جمله دلايل رشد روزافزون استقبال از تصاوير ويدئويي آماتوري را گسترش دسترسي كاربران به اتصالات اينترنتي سريع باند پهن و همچنين بهبود فن‌آوري‌هاي ديجيتالي كردن تصاوير ويدئويي و انتشار آنها در اينترنت مي‌دانند.

كاربران خدمات جستجوي ويدئويي "بلينكس" هم‌اكنون مي‌توانند با انتخاب گزينه "‪ "Garage Video‬در جستجوگر اين شركت، تنها به جستجوي تصاوير آماتوري بپردازند.

شركت "بلينكس" هم‌اكنون حدود ‪ ۴‬ميليون ساعت تصاوير ويدئويي كه ‪ ۲۵‬درصد از آن مربوط به تصاوير آماتوري مي‌شود را براي كاربران فهرست كرده و قابل جستجو و دانلود ساخته‌است.

"بلينكس" كه در ابتدا فعاليت خود را با انتشار يك نرم‌افزار رايگان جستجوگر "دسكتاپ" آغاز كرده بود، هم‌اكنون يكي از بزرگترين شركتهاي ارائه دهنده خدمات جستجوي تصاوير ويدئويي در اينترنت محسوب شده و روزانه به ‪۳/۵‬ ميليون جستجوي كاربران وب سايت خود پاسخ مي‌دهد.

 

stefan

Registered User
تاریخ عضویت
17 آپریل 2006
نوشته‌ها
430
لایک‌ها
177
شركت "نوول" توليدكننده يكي از پركاربرترين نسخه‌هاي سيستم‌عامل "لينوكس"، عرضه نگارش جديد سيستم‌عامل ويژه رايانه‌هاي سرور خود را به نام "سوسي لينوكس اينترپرايز ‪ (SuSE Linux Enterprise 10) "۱۰‬آغاز كرد.

به گزارش سايت اينترنتي "تك وب"، "جاستين اشتاينمن" سرپرست بازاريابي "نوول" اعلام كرد بسياري كاربراني كه نگارش نمايشي اين سيستم‌عامل را دانلود كنند، با مشاهده قابليتها و امكانات آن، در زمان عرضه نگارش نهايي اين سيستم‌عامل در چند هفته ديگر، با علاقه آن را خريداري خواهند كرد.

"نوول" در ماه نوامبر گذشته نگارش نهايي ويژه استفاده در رايانه‌هاي شخصي از همين سيستم‌عامل را با نام "سوسي لينوكس ‪ "۱۰‬به بازار داد كه مورد استقبال علاقه‌مندان سيستم‌عاملهاي داراي كد باز قرار گرفته بود.

سيستم‌عامل "سوسي لينوكس ‪ "۱۰‬ويژه رايانه‌هاي شخصي كه از ماه نوامبر گذشته با قيمت ‪ ۶۰‬دلار وارد بازار شده‌است علاوه بر ويژگي‌ها و مشخصات معمول سيستم‌عامل "لينوكس"، به جديدترين نگارش مرورگر "فايرفاكس"، بسته‌نرم‌افزاري "اوپن آفيس ‪ ،"۲/۰‬نرم‌افزارهاي مبارزه با هرزنامه يا "اسپم"ها، وب سرور "آپاچي" و بيش از هزار نرم‌افزار كاربردي و ابزارهاي ويژه سيستم‌عامل "لينوكس"، مجهز شده‌است.

در نگارش ويژه رايانه‌هاي سرور از همين سيستم‌عامل كه تا چند هفته ديگر به بازار خواهد آمد، قابليتهايي ويژه سازمانهاي بزرگ كه خواهان استفاده از سيستم‌عاملهاي داراي كد باز در رايانه‌هاي خود هستند، گنجانده شده‌است.

هم‌اكنون كاربران علاقه‌مند مي‌توانند نگارش نمايشي ويژه رايانه‌هاي سرور از اين سيستم‌عامل را به صورت رايگان از وب سايت شركت "نوول"(‪(Novell‬ دانلود كنند.
 

sabzaby

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
10 جولای 2006
نوشته‌ها
11
لایک‌ها
0
دانش و فناوري فضايي امروزه تأثيري مستقيم بر زندگي انسانها و كيفيت آن دارد. از طرفي اكتشافات فضايي چشم‌انداز و ميزان درك انسان از جهاني كه در آن زندگي مي‌كند را هر روز تغيير مي‌دهد. از اين رو دانستن معلومات فضايي به بخش غير قابل انكاري از اطلاعات عمومي انسانهاي جوامع پيشرفته تبديل شده است. سايت دانش فضايي در صدد است تا با درج اخبار و مقالات علمي مرتبط با فضا به افزايش علاقه‌مندي شما كمك كند.
 

zirnevis

Registered User
تاریخ عضویت
15 می 2006
نوشته‌ها
992
لایک‌ها
8
وزش تندباد شديد مانع از آن شد كه شاتل آتلانتيس به سكوي پرتاب در نظر گرفته شده در مركز فضايي كندي منتقل شود.

به گزارش سرويس فن‌آوري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)‌، نيوزويك گزارش داد: با اين حال مهندسان آژانس فضانوردي آمريكا (ناسا) اعلام كردند كه امروز (چهارشنبه)‌ تلاش خواهند كرد تا شاتل آتلانتيس را به سكوي پرتاب منتقل كنند.

شاتل بايد سفر كوتاه چهار مايلي به مقصد پرتاب خود در مركز فضايي كندي داشته باشد.
 

zirnevis

Registered User
تاریخ عضویت
15 می 2006
نوشته‌ها
992
لایک‌ها
8
نتايج تحقيقات اخير نشان مي‌دهد كه توفانهاي گرد وغبار بر روي سطح مريخ مي‌تواند به شكل‌گيري ابري از مواد شيميايي سمي و خطرناك براي انسان منجر شود.

به گزارش سرويس علمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دانشمندان افزودند كه اين توفانهاي مريخي حجم قابل توجهي از الكتريسيته ساكن را توليد مي‌كند كه مي‌تواند مولكولهاي آب و دي‌اكسيد كربن را از يكديگر جدا كند.

اين يافته جديد دانشمندان و ستاره‌شناسان در دانشگاه كاليفرنيا در آمريكاست.
 
بالا