• پایان فعالیت بخشهای انجمن: امکان ایجاد موضوع یا نوشته جدید برای عموم کاربران غیرفعال شده است

اخبار و مقالات مرتبط با علم و دانش ، فن آوري هاي نوين

یاشار

Registered User
تاریخ عضویت
23 آگوست 2006
نوشته‌ها
1,356
لایک‌ها
3
سن
37
محل سکونت
Atlantica
159.jpg

دانشمندان چيني در يك آزمايش موفقيت آميز توانستند با كمك فن‌آوري الكترونيك پرواز يك كبوتر را از راه دور كنترل كنند. دانشمندان مركز تحقيقات فن‌آوري مهندسي ربات در دانشگاه علوم و فن‌آوري شاندونگ در اين آزمايش ميكرو الكترودهايي را در مغز يك كبوتر كار گذاشتند و به اين ترتيب توانستند به پرنده دستور دهند به بالا، پايين و يا چپ و راست پرواز كند.

الكترودهاي كاشته شده نواحي مختلفي از مغز كبوتر را مطابق با سيگنال‌هاي ارسال شده توسط دانشمندان از طريق رايانه تحريك كرده و حيوان را وادار مي‌كند كه هماهنگ با دستورات عمل كند. سيگنال هاي الكترودي شبيه به سيگنال‌هاي توليد شده توسط مغز است كه به كمك آنها مغز مي‌تواند حركت‌هاي بدن را كنترل كند.

اين دانشمندان اميدوارند كه آزمايش مزبور در آينده براي استفاده‌هاي عملي قابل كاربرد باشد.

isna.ir
 

یاشار

Registered User
تاریخ عضویت
23 آگوست 2006
نوشته‌ها
1,356
لایک‌ها
3
سن
37
محل سکونت
Atlantica
محققان آمريكايي طبقه جديدي از مواد به نام نانو پليمرها درست كرده‌اند كه اولين هم‌ارزهاي نانو مقياس پليمرها به شمار مي‌روند.

به‌گزارش پايگاه اينترنتي فناوري نانو، اين كار توسط "فرانسسكو استلاسي" و همكارانش در پژوهشگاه فناوري ماساچوست (‪ (MIT‬انجام شد.

آنها ابتدا نقايصي در دو ناحيه روبروي هم روي سطح نانو ذرات كروي شكل ايجاد كردند.

سپس ذرات دو ظرفيتي حاصل به صورت يك فيلم ساده به هم متصل شدند.

نانو ذرات مي‌توانند به عنوان واحدهاي سازنده براي ساخت گونه‌هاي مختلف مواد نظير ابربلورها يا مايعات يوني به كار روند ولي قادر نيستند مانند اتم‌ها و مولكول‌ها در جهت‌هاي ويژه به هم متصل شوند.

به اين دليل است كه نانو ذرات عموما به منظور جلوگيري از رشد بيشتر و خوشه‌اي شدن توسط يك لايه پوشانده مي‌شوند.

سطح خارجي يكنواخت آنها سبب مي‌شود تا آنها نتوانند در جهات ويژه و كنترل شده بهم متصل شوند.

اين دانشمندان نتايج خود را با گرفتن تصاوير ‪ TEM‬از زنجيرهاي نانوذره‌اي اثبات كردند.

تعداد نانوذرات در هر زنجير به طور گسترده‌اي متفاوت است و بيشترين مقدار شمارش شده ‪ ۵۰‬هزار نانو ذره در طول يك زنجير است.

برخي زنجيرها حتي يك فيلم پيوسته به مساحت يك سانتيمتر مربع و ضخامت ‪ ۶۰‬ميكرون توليد كردند.

كاربرداصلي اين تحقيق در توليد گروه جديدي از مواد به نام نانوپليمر با خواص جديد است.

اين پليمرها همچنين امكان بررسي بنيادي خواص مواد را فراهم مي‌كنند.

اين محققان نتايج كار خود را در مجله "ساينس" منتشر كرده‌اند.
 

یاشار

Registered User
تاریخ عضویت
23 آگوست 2006
نوشته‌ها
1,356
لایک‌ها
3
سن
37
محل سکونت
Atlantica
دانشمندان آمريكايي و آلماني دريافته‌اند كه رنگ قرمز مي‌تواند بر چگونگي عملكرد افراد تاثير داشته باشد و مانع نهايت تلاش افراد در آزمون‌ها شود.

به گزارش خبرگزاري يونايتدپرس از روچستر، محققان "دانشگاه روچستر" و "دانشگاه مونيخ" با بررسي تاثير رنگ قرمز بر عملكرد ذهني دريافتند كه اگر افراد قبل از آزمون حتي ذره‌اي رنگ قرمز ببينند ، عملكرد آنها به اندازه چشمگيري تحت تاثير قرار خواهد گرفت.

پروفسور "اندرو اليوت" روانشناس در دانشگاه روچستر كه رياست محققان را در اين مطالعه بر عهده داشت گفت، پژوهشگران دريافتند زمانيكه افراد قبل از آزمون حتي ذره‌اي رنگ قرمز مشاهده كنند آنها اين رنگ را با خطاها و شكست‌ها ارتباط مي‌دهند و در عوض در آزمون ضعيف عمل مي‌كنند.

ايليوت گفت، مشخصا رنگ ارزش زيبايي دارد اما مي‌تواند حامل معناي ويژه اي باشد و اطلاعات خاصي را انتقال دهد.

اين تحقيق در مجله "روانشناسي تجربي" منتشر شده است.
 

یاشار

Registered User
تاریخ عضویت
23 آگوست 2006
نوشته‌ها
1,356
لایک‌ها
3
سن
37
محل سکونت
Atlantica
دانشمندان ژاپني موفق به ساخت ميكروسكوپ قدرتمند جديدي شده‌اند كه مي‌تواند اتمهاي عناصر مختلف موجود در يك ماده را شناسايي كند.

به گزارش سايت اينترنتي "نيوساينتيست"، اين بدان معناست كه با كمك ميكروسكوپ جديد مي‌توان به سطحي از يك ماده مركب نگاه كرد و با شناسايي اتمهاي عناصر مختلف به تركيب شيميايي آن ماده پي برد و دانشمندان مي‌توانند از اين فناوري براي شناسايي ساختار پيچيده مواد مركب و نيز طراحي مواد مركب جديد با ويژگي‌هاي غير متعارف استفاده كنند.

ميكروسكوپ جديد از خانواده تجهيزات موسوم به "ميكروسكپهاي نيروي اتمي" است كه نمونه‌هاي قبلي آن قادر بودند با بررسي يك سطح، چگونگي چيدمان اتمها در آن سطح را مشخص كنند اما ميكروسكوپ جديد مي‌تواند علاوه بر نمايش چگونگي چيدمان اتمها در هر سطح، اين مطلب كه هر كدام از آن اتمها متعلق به چه عنصر شيمايي است را نيز مشخص كند.

هم‌اكنون "يوشياكي سوگيموتو" از دانشگاه "اوزاكا" در ژاپن و همكارانش موفق به شناسايي روشي براي استفاده از "ميكروسكوپهاي نيروي اتمي" شده‌اند كه مي‌تواند تصاويري رنگي از ساختار اتمي سطح مواد توليد كرده و ماهيت اتمهاي عناصر موجود در سطح را آشكار كند.

در ميكروسكپهاي نيروي اتمي، نوك تيز حسگر بسيار كوچك و هرم مانند ميكروسكوپ روي سطح مطالعه‌شونده حركت مي‌كند و با توجه به نيروي دافعه و جاذبه اتمهاي موجود در سطح، ساختار اتمي آن سطح را شناسايي مي‌كند. هرچه با توجه به ساختار اتمي ماده، فاصله اتمهاي موجود در سطح آن از حسگر ميكروسكوپ بيشتر باشد، اين نيروي جاذبه و دافعه نيز تغيير مي‌كند و ميكروسكوپ از شدت اين دافعه و جاذبه براي هر اتم، براي تشخيص موقعيت آن اتم در سطح ماده استفاده مي‌كند.

دانشمندان ژاپني متوجه شدند انرژي دافعه و جاذبه موجود بين اتمهاي ماده و حسگر ميكروسكوپ به ميزان بسيار جزيي با توجه به اينكه هر اتم به چه عنصري تعلق دارد، متغير است و بدين ترتيب اين تغييرات جزيي در نيروي دافعه و جاذبه مي‌تواند به عنوان اثرانگشت هر اتم براي شناسايي آن مورد استفاده قرار گيرد.

دانشمندان ژاپني در اين مطالعه موفق شدند با همين روش با استفاده از يك ميكروسكوپ نيروي اتمي و در دماي معمولي اتاق، در يك آزمايش اتمهاي عناصر سرب، قلع و سيليكون را در سطح يك ماده شناسايي كنند و اين درحالي است كه در گذشته براي شناسايي اتمهاي موجود در يك سطح در روشهاي متفاوت، بايد آن سطح با استفاده از تجهيزات گران قيمت تا دماهاي بسيار پايين سرد مي‌شد.

به گفته "الكساندر اشلوگر" محقق كالج لندن كه در مطالعه شركت نداشته، توانايي تشخيص اتمهاي موجود در يك سطح در دماي معمولي بويژه براي محققان فناوري نانو داراي ارزش بسيار زيادي است و مي‌توان از آن براي طراحي اشياء بسيار ريز در سطح اتمي استفاده كرد.
 

یاشار

Registered User
تاریخ عضویت
23 آگوست 2006
نوشته‌ها
1,356
لایک‌ها
3
سن
37
محل سکونت
Atlantica
هر چند هر روز در ظاهر پيش‌بيني‌هاي دقيقي از وضعيت آب و هواي نقاط مختلف زمين ارائه مي‌شود اما اين سوال كه چه ميزان برف و باران در نقاط مختلف كره زمين مي‌بارد مشخص نيست.

به گزارش سايت اينترنتي "لايو ساينس"، "والت پيترسي" كارشناس تحقيقات جوي مركز ملي فناوري‌ها و علوم فضايي آمريكا و نيز دانشگاه آلاباما در "هانتس‌وايل" اعلام كرد اين مطلب كه روزانه در مجموع چه ميزان برف و باران و در چه نقاطي از كره زمين مي‌بارد هنوز براي محققان مشخص نيست.

سازمان هوانوردي و فضايي آمريكا "ناسا" هم‌اكنون در حال بررسي طرح‌هايي براي انجام مشاهدات ماهواره‌اي و تعيين دقيق‌تر ميزان بارش در سطح زمين است و اين سازمان هفته گذشته از تامين هزينه حدود ‪ ۶۰‬طرح جديد براي پيشبرد اين هدف خبر داد كه "والت پيترسي" اداره‌كننده يكي از اين طرح‌هاست.

به گفته "پيترسون"، تخمين ميزان بارش برف از تخمين ميزان بارش باران دشوارتر است زيرا حجم قطرات باران را به دليل مايع بودن آنها مي‌توان توسط رادارهاي ويژه تعيين كرد اما دانه‌هاي برف داراي گستره وسيعي از اشكال و چگالي‌هاي مختلفي هستند كه امواج راديويي رادارها را به طرق مختلف بازتاب مي‌كنند و به علاوه دو دانه برف با ابعاد مشابه ممكن است داراي جرم يخ كاملا متفاوتي باشند و به همين علت با مشاهده بارش برف نمي‌توان به حجم واقعي بارش پي‌برد.

از طرف ديگر با مشاهده ميزان برفي كه روي زمين نشسته نيز نمي‌توان به درستي حجم بارش را تخمين زد زيرا برف به سرعت آب مي‌شود و برف موجود روي زمين نشان‌دهنده تمامي بارش صورت گرفته نيست.

دانشمندان عقيده دارند از آنجا كه برف يكي از مهمترين روشهاي خروج آب از جو زمين است، تخمين بهتر ميزان بارش برف اهميت زيادي دارد زيرا خروج آب از جو سبب خشك شدن جو و بروز تغييرات مهم در آن مي‌شود. به علاوه، برفي كه روز زمين نشسته سبب بازتاب نور خورشيد و خنك شدن زمين مي‌شود و دانستن ميزان بارش برف در پيش‌بيني روند گرم شدن زمين اهميت زيادي دارد.

سازمان "ناسا" در سال ‪ ۲۰۱۳‬ماهواره‌اي جديد مجهز به رادار ويژه سنجش ميزان بارش به نام "جي‌پي‌ام"(‪ (Global Precipitation Mission‬را به مدار زمين مي‌فرستد كه با برخورداري از مداري كه از فراز قطبهاي زمين مي‌گذرد، قادر به اندازه‌گيري ميزان بارش در بسياري مناطق علاوه بر نواحي استوايي زمين خواهد بود.

اين ماهواره حتي قادر به اندازه‌گيري حجم نم‌نم‌هاي باران در نقاط مختلف زمين خواهد بود كه اندازه‌گيري آنها با ماهواره‌هاي فعلي غير ممكن است.

بارانهاي خفيف كه گاه چند روز در برخي مناطق زمين ادامه مي‌يابند به طور معمول سبب خروج بخش بزرگي از آب موجود در جو مي‌شوند.

به گفته "پيترسن"، مطالعه آب و هواي زمين نيازمند درك ميزان آب خروجي از جو زمين است، خواه اين آب به شكل برفهاي شديد باشد خواه به صورت نم‌نم باران.
 

یاشار

Registered User
تاریخ عضویت
23 آگوست 2006
نوشته‌ها
1,356
لایک‌ها
3
سن
37
محل سکونت
Atlantica
يك روزنامه برزيلي به نقل از يك مقام ارشد سازمان ملل در زمينه محيط زيست نوشت، موريانه‌ها روش جديدي براي توليد اتانول ارايه مي‌كنند كه مي‌تواند روزي از فناوري توليد اتانول بر پايه ذرت و نيشكر پيشي بگيرد.

به گزارش خبرگزاري فرانسه از ريو دو ژانيرو، "آچيم استاينر" مدير اجرايي برنامه محيط زيست سازمان ملل به خبرنگار روزنامه "گازتا مركانتيل" گفت، موريانه‌ها ميزبان ميكروب‌هايي هستند كه مي‌توانند به يك روش موثر و اقتصادي زائدات چوب را براي توليد اتانول به قند تبديل كند.

آمريكا در حال سرمايه‌گذاري صدها ميليون دلار در زمينه سوخت‌هاي جايگزين است كه بخشي از آن در اين زمينه هزينه خواهد شد.

مطالعات مشابهي كه اروپا هزينه آنها را تامين كرده است نيز در آزمايشگاه‌هاي حشرات گرمسيري در كنيا در دست انجام است.

فناوري موريانه مي‌تواند طي چند سال آينده از فناوري توليد اتانول بر پايه ذرت و نيشكر كه به ترتيب آمريكا و برزيل از آنها استفاده مي‌كنند، سبقت گيرد.

برزيل و آمريكا بزرگترين توليدكننده هاي اتانول در جهان هستند.
 

یاشار

Registered User
تاریخ عضویت
23 آگوست 2006
نوشته‌ها
1,356
لایک‌ها
3
سن
37
محل سکونت
Atlantica
چند سالي است كه با توليد محصولات كشاورزي ژنتيكي، محصولاتي كه ژن گياهي آنها توسط انسان دستكاري شده،بحث دامنه‌داري بين دانشمندان و مصرف‌كنندگان در مورد ضرورت و پيامدهاي توليد چنين محصولاتي بالا گرفته است.

تلويزيون بي.بي.سي در بخش خبري سه‌شنبه شب خود اعلام كرد: به تازگي يك شركت آمريكايي در كاليفرنيا خبر از توليد نوعي برنج ژنتيكي داد كه با ژن انساني اميخته شده است.

اين برنج داراي نوعي پروتئين انساني موجود در شيرانسان است كه به گفته محققان مي‌تواند موجب درمان برخي بيماريها در كودكان به ويژه كودكان فقير افريقايي شود.

اين محصول در حال حاضر مجوز توليد آزمايشگاهي را اخذ كرده است، اما توليد آن موجب اعتراضاتي از سوي هواداران محيط زيست و گروههاي ناظر بر سلامت افراد شده، زيرا آنها معتقدند مصرف اين نوع محصولات مي‌تواند پيامدهاي منفي جدي بر سلامت انسان داشته باشد.
 

یاشار

Registered User
تاریخ عضویت
23 آگوست 2006
نوشته‌ها
1,356
لایک‌ها
3
سن
37
محل سکونت
Atlantica
تحقيقات جديد نشان مي‌دهد اگر روند تخريب لايه اوزون بر فراز قطب جنوب متوقف نشده بود، اكنون روند افزايش دماي زمين وضعيت بسيار وخيم‌تري داشت.

به گزارش سايت اينترنتي "نيوساينتيست"، دانشمندان عقيده دارند پروتكل "مونترآل" كه در سال ‪ ۱۹۸۷‬محدوديتهاي شديدي بر توليد مواد موسوم به "سي‌اف‌سي‪ "CFC‬و ساير مواد شيميايي تخريب‌كننده لايه اوزون اعمال كرد در مقايسه با پروتكل كيوتو، ‪ ۵‬تا ‪ ۶‬برابر بيشتر روي كاهش روند گرم شدن زمين اثر داشته است.

با توجه به اثر مثبت پروتكل مونترآل بر ترميم لايه اوزون، "كوفي عنان" دبيركل سابق سازمان ملل متحد اين پروتكل را يكي از موفق‌ترين قراردادهاي بين‌المللي در طول تاريخ و شايد موفق‌ترين آنها، توصيف كرد.

در زمان تصويب پروتكل "مونترآل" محققان متوجه شده بودند كه گازهاي موسوم به "هالوكربن"ها كه سبب تخريب لايه اوزون مي‌شوند، اثر گلخانه‌اي نيز دارند و موجب گرم شدن زمين نيز مي‌شوند اما در آن زمان ميزان دقيق اثر مثبت حذف توليد اين گازها بر روند گرم شدن زمين شناسايي نشده بود.

هم‌اكنون محققان آژانس تحقيقات محيط زيست هلند به محاسبه اثر حذف اين گازها بر روند گرم شدن زمين پرداخته‌اند. نتايج مطالعات اين محققان نشان مي‌دهد گاز اوزون در لايه بالايي جو به نام "استراتوسفر" در هر مترمربع داراي ‪ ۰/۰۵‬وات اثر خنك كنندگي است و حجم فعلي گازهاي "هالوكربن" موجود در جو، در هر مترمربع از جو زمين ‪ ۰/۰۳۴‬وات اثر گرم كنندگي دارد.

دانشمندان هلندي در اين مطالعه شبيه‌سازي رايانه‌اي انجام دادند تا مشخص شود اگر پروتكل مونترآل براي ترميم اوزون و كاهش انتشار اين گازها تصويب نشده بود چه وضعيتي در زمين پيش مي‌آمد. نتايج مطالعه نشان مي‌دهد در صورت عدم تصويب پروتكل مونترآل، تمركز گازهاي "هالوكربن" در جو به ميزاني مي‌رسيد كه اين گازها در هر مترمربع از جو حدود ‪ ۰/۶۵‬وات اثر گرم كنندگي بوجود مي‌آوردند.

به علاوه همين پروتكل سبب شد با ترميم لايه اوزون و كاهش انتشار "سي‌اف‌سي"ها، تا سال ‪ ۲۰۱۰‬سالانه اثر خنك‌كننده اي مشابه اثر خنك‌كننده كاهش بين ‪ ۹/۷‬تا ‪ ۱۲/۵‬گيگاتن انتشار گاز گلخانه‌اي دي‌اكسيد كربن در جو بوجود بيايد و اين در حالي است كه پروتكل كيوتو خود در صورت اجراي كامل تا سال ‪ ۲۰۱۲‬سالانه تنها ‪ ۲‬گيگاتن از انتشار دي‌اكسيدكربن در جو جلوگيري مي‌كند.

با اين وجود پروتكل مونترآل جمع‌آوري تجهيزات حاوي گازهاي "سي‌اف‌سي" از قبيل يخچالها و برخي كولرهاي ساخته شده تا پيش از سال ‪ ۲۰۰۰‬را الزامي نكرد و به علاوه برخي گازهايي كه بر اساس پروتكل مونترآل جايگزين "سي‌اف‌سي" شدند خود داراي اثر گرم‌كنندگي هستند.

محققان هلندي عقيده دارند جمع‌آوري تجهيزاتي كه هنوز حاوي گازهاي "سي‌اف‌سي" هستند و به علاوه جايگزين كردن گاز "سي‌اف‌سي" با گازهايي كه خود علاوه بر آسيب نرساندن به اوزون اثر گلخانه‌اي نيز ندارند، سبب مي‌شود اثر خنك‌كننده‌اي مشابه اثر خنك‌كننده كاهش ساليانه ‪ ۱/۲‬گيگاتن دي‌اكسيد كربن ديگر در جو، ايجاد شود.
 

یاشار

Registered User
تاریخ عضویت
23 آگوست 2006
نوشته‌ها
1,356
لایک‌ها
3
سن
37
محل سکونت
Atlantica
شركت ژاپني برقي و الكترونيكي "توشيبا"، اعلام كرد: در راستاي سياستهاي پيشگيري از آلودگي محيط زيست، تصميم گرفته است كه در برخي از كالاهاي خود بجاي استفاده از پلاستيك ساخته شده از مواد نفتي، از رزينهايي استفاده كند كه از مواد گياهي ساخته مي‌شوند.

به گزارش روز جمعه روزنامه اقتصادي "نيهون كيزاي"، اين براي نخستين بار است كه يك شركت بزرگ الكترونيكي ژاپن تصميم به استفاده از مواد غير پلاستيكي نفتي در ساخت كالاهاي خود مي‌گيرد.

توشيبا در اين راستاي تصميم گرفته‌است كه از اين پس در ساخت برخي بخشهاي تجهيزات روشنايي و دستگاه‌هاي كنترل از راه دور، از رزينهايي استفاده كند كه در ساخت آن از مواد گياهي استفاده شده است.

اين شركت ژاپني مي‌گويد، با انجام اين كار، در جريان توليد تا زمان دور ريختن كالا، نسبت به گذشته به ميزان ‪ ۳۰‬درصد از خروج گاز آلاينده دي اكسيد كربن توسط اين شركت كاهش مي‌يابد.
 

یاشار

Registered User
تاریخ عضویت
23 آگوست 2006
نوشته‌ها
1,356
لایک‌ها
3
سن
37
محل سکونت
Atlantica
شركت "توشيبا" روز سه‌شنبه اعلام كرد اين شركت از اين پس به كاربراني كه تجهيزات الكترونيكي دست دوم خود نظير دوربين‌ها، رايانه‌هاي شخصي و گوشي‌هاي موبايل را براي بازيافت تحويل بدهند، مبلغي را به عنوان پاداش پرداخت خواهد كرد.

به گزارش سايت اينترنتي "پي‌سي‌مگزين"، اين شركت همچنين اعلام كرد كاربراني كه خواهان بازيافت رايانه‌هاي لپ‌تاپ ساخت شركت "توشيبا" هستند مي‌توانند اين رايانه‌ها را به صورت رايگان در اختيار "توشيبا" قرار دهند تا عمل بازيافت آنها انجام پذيرد و به علاوه كاربران لپ‌تاپهاي قديمي ساخت ساير شركتها نيز مي‌توانند در صورت تمايل به بازيافت اين تجهيزات، در ازاي پرداخت مبلغي جزيي لپ‌تاپ قديمي خود را براي بازيافت به شركت توشيبا تحويل دهند.

برنامه جديد "توشيبا" در زمينه پرداخت پول به كاربران در ازاي دريافت تجهيزات دست دوم آنها، توجه كارشناسان محيط زيست و طرفداران بازيافت تجهيزات الكترونيك را به خود جلب كرده است. بر اساس اين برنامه كاربران رايانه‌هاي شخصي(به جز رايانه‌هاي لپ‌تاپ)، دوربينهاي ديجيتالي، رايانه‌هاي سرور، گوشي‌هاي موبايل، ضبط صوت خودروها، تجهيزات ويديو پروجكشن و انواع ديگر تجهيزات الكترونيكي مي‌توانند اين وسايل قديمي خود را براي بازيافت شدن تحويل شركت توشيبا داده و مبالغي را به عنوان پاداش دريافت كنند.

هم‌اكنون كاربران وسايل دست دوم مي‌توانند تجهيزات خود را در برخي از وب سايتهاي حراجي در اينترنت از جمله "يي‌بي" به فروش برسانند، اما در برنامه جديد "توشيبا"، اين تجهيزات پس از خريداري شدن از يك كاربر در اختيار كاربر ديگري قرار نمي‌گيرند و براي بازيافت شدن به مراكز بازيافت تجهيزات الكترونيك ارسال مي‌شوند.

كارشناسان عقيده دارند بازيافت تجهيزات الكترونيكي قديمي علاوه بر جلوگيري از انتشار مواد سمي و غير سمي مرتبط با اين تجهيزات در محيط، به ميزان قابل توجهي نيز سبب كاهش مصرف برق مي‌شود.

شركت "توشيبا" در برنامه جديد خود، تجهيزات دريافتي از كاربران را براي بازيافت در اختيار يكي از بزرگترين شركتهاي بازيافت محصولات الكترونيكي دست دوم به نام "دل‌تري"، قرار مي‌دهد.

از قطعات مهم بازيافتي در تجهيزات الكترونيكي، بوردهاي الكترونيكي اين تجهيزات است. اين بوردها معمولا داراي يك صفحه تخت از جنس مواد عايقي نظير "فايبرگلاس" و "رزين" هستند كه مدارهاي الكترونيكي و قطعات الكترونيكي از قبيل خازن، مقاومت، و تراشه‌ها روي اين صفحات نصب شده‌اند.

عدم بازيافت تجهيزات الكترونيكي و دور انداختن آنها سبب نشت مواد سمي از قبيل فلزات سنگين و "ديوكسين"ها از بوردهاي الكترونيكي موجود در آنها و در نتيجه انتشار اين مواد در زمين، منابع زيرزميني آب و نيز جو مي‌شود.
 

یاشار

Registered User
تاریخ عضویت
23 آگوست 2006
نوشته‌ها
1,356
لایک‌ها
3
سن
37
محل سکونت
Atlantica
افزايش دماي مناطق قطبي كه در پي ادامه پديده گرم شدن زمين رخ داده‌ است سبب شده انواع درختان كاج براي نخستين بار و با سرعتي بيشتر از پيش‌بيني‌هاي دانشمندان به نواحي قطبي موسوم به "توندرا" هجوم بياورند و حيات گونه‌هاي گياهي و جانوري را كه فقط در منطقه توندرا حضور دارند، به خطر بيندازند.

به گزارش سايت اينترنتي لايوساينس، نواحي توندرا به بخشي از مناطق نزديك به قطب گفته مي‌شود كه دماي بسيار پايين و فصول كوتاه مناسب براي رشد گياهان در طول سال، سبب مي‌شود درختان نتوانند در آن رشد كنند.

سطح زمين در اين ناحيه از لايه‌اي خاك منجمد شده به نام "پرمافراست" پوشيده شده وخزه‌ها، گلسنگها و برخي انواع علفها، تنها گونه‌هاي زيستي هستند كه قادر به رشد طبيعي در اين ناحيه هستند.

جنگلهايي از درختان كاج و درختچه‌ها و بوته‌ها نيز در مناطق واقع شده در جنوب ناحيه توندرا مي‌رويند و مرز بين اين دو منطقه "خط درختان" ناميده مي‌شود.

در فصل تابستان، لايه خاك منجمد نواحي توندرا قدري نرمتر شده و با پيدايش درياچه‌ها و باتلاقهايي در اين ناحيه، شرايط رشد گياهان در منطقه فراهم مي‌شود كه در گذشته به دليل كوتاه بودن اين دوره در فصل تابستان، درختان كاج نمي‌توانستند از اين فرصت كوتاه استفاده كنند.

هم‌اكنون، گرم شدن كره زمين سبب طولاني‌تر شدن دوره تابستان در توندرا شده و در نتيجه مرز نواحي جنگلي با منطقه توندرا با سرعت در حال حركت به سوي شمال است.

محققان دانشگاه "آلبرتا" در مطالعه‌اي جديد حلقه‌هاي درختان منطقه توندرا و نواحي جنوبي آن را بررسي كرده و تاريخچه ‪ ۳۰۰‬ساله تراكم درختان و مرز موسوم به "خط درختان" در اين ناحيه را فراهم كردند.

به گفته "رايان دنبي" محقق حاضر در مطالعه، پيش از اين تصور مي‌شد به دليل شرايط سخت محيط زيست در اين ناحيه، گسترش درختان كاج به سوي شمال با سرعت بسيار كمتري رخ مي‌دهد اما اطلاعات جمع‌آوري شده نشان مي‌دهد با گرم شدن زمين درختان به شكل ناگهاني به سوي نواحي شمالي هجوم آورده‌اند.

دانشمندان عقيده دارند درحالي كه در بسياري از نقاط زمين افزايش تراكم درختان پديده‌اي خوشايند است، اما در ناحيه توندرا هجوم درختان سبب تهديد گونه‌هايي نظير گوزن شمالي است كه فقط در همين منطقه از زمين زندگي مي‌كنند.

گزارشي از اين مطالعه در شماره ماه مارس نشريه "اكولوژي" به چاپ رسيده‌ است.

"دنبي" و همكارانش مطالعه نواحي توندرا را از اين پس در چارچوب مطالعه گسترده‌تري به نام "سال قطبي" ادامه خواهند داد.
 

یاشار

Registered User
تاریخ عضویت
23 آگوست 2006
نوشته‌ها
1,356
لایک‌ها
3
سن
37
محل سکونت
Atlantica
دانشمندان ژاپني با استفاده از تركيباب فسفر موفق به توليد مواد جديدي شده‌اند كه مي‌تواند در تاريكي مطلق تمامي رنگهاي طيف نور مريي را از خود تابش كنند.

به گزارش سايت اينترنتي "نيوساينتيست"، محققان دانشگاه "ريوكوكو" در كيوتوي ژاپن اعلام كردند از اين مواد مي‌توان براي توليد نور و همچنين علائم خوانا در هنگام مواقع اضطراري كه برق قطع شده‌است، استفاده كرد.

به گفته "ميتسونوري ساييتو" از محققان حاضر در اين مطالعه، تابش نور در مواد فسفري آبي رنگ و يا سبز رنگ معمولي كه هم‌اكنون كاربردهاي زيادي دارند، به گونه‌اي است كه در شرايط اضطراري ديد مناسبي را براي افرادي كه در تاريكي گرفتار شده‌اند، ايجاد نمي‌كنند و به علاوه طراحي علائم و نشانه‌ها مثلا براي نمايش دادن مسير خروجي اضطراري در ساختمانها با استفاده از مواد فسفري به دليل برخورداري آنها از رنگهاي سبز و آبي و ضعيف بودن تابش نور در آنها، چندان كارامد نيست.

وي افزود: با كمك مواد جديد و با استفاده از رنگهاي گرمتر نظير قرمز و نارنجي امكان طراحي علائم و تابلوهايي كه خوانايي بيشتري در تاريكي دارند فراهم مي‌شود و به علاوه با استفاده از اين مواد مي‌توان حتي با تركيب سه رنگ قرمز، سبز و آبي، نور سفيد رنگ ايجاد كرد كه روشنايي طبيعي‌تري را در محيطهاي تاريك ايجا مي‌كند.

مواد فسفري هنگامي كه در معرض نور قرار مي‌گيرند، انرژي نور را جذب كرده و در خود ذخيره مي‌كنند و در هنگام تاريكي مجددا اين انرژي را به شكل نور آزاد مي‌سازند.

پيش از اين تركيبات فسفري سبز و آبي رنگ كه بتوانند تا چند ساعت در تاريكي نور منتشر كنند، توليد شده‌است اما تركيبات قرمز رنگ فسفري قبلي تنها چند دقيقه در محيطهاي تاريك تابش مي‌كردند. "سايتو" و همكارانش در اين دانشگاه با افزودن يك ماده قرمز رنگ ويژه به مواد فسفري سبز و آبي، موفق به برطرف كردن اين مشكل شده‌اند.

مولكولهاي اين رنگ قرمز نور آبي و سبزي را كه توسط فسفر تابش مي‌شود، جذب كرده و آن را به رنگ قرمز تبديل مي‌كنند و در محيط منتشر مي‌سازند. به گفته محققان ژاپني، تركيب كردن اين ماده قرمز رنگ با نسبتهاي متفاوت از فسفرهاي آبي و سبز به توليد تمامي طيفهاي رنگي و مريي نور منجر مي‌شود.

افزودن اين ماده شيميايي قرمز رنگ سبب كاهش قابل توجه كارايي فسفر نمي‌شود به طوري كه قرار گرفتن تركيب فسفري قرمز رنگ جديد در معرض نور به مدت تنها ‪ ۵‬دقيقه، امكان تابش آن را در تاريكي به مدت سه ساعت فراهم مي‌كند.

محققان ژاپني هم‌اكنون تنها استفاده از ماده جديد براي طراحي روشنايي‌هاي اضطراري را مدنظر قرار داده‌اند اما احتمالا كاربردهاي متنوع‌تري براي آن وجود خواهد داشت.
 

یاشار

Registered User
تاریخ عضویت
23 آگوست 2006
نوشته‌ها
1,356
لایک‌ها
3
سن
37
محل سکونت
Atlantica
براساس ارزيابي بخش جمعيت سازمان ملل متحد ، جمعيت جهان در سال ‪۲۰۵۰‬ به ‪ ۹/۲‬ميليارد نفر خواهد رسيد، بطوريكه رشد جديد عملا در كشورهاي در حال توسعه خواهد بود.

به گزارش پايگاه اينترنتي آسوشيتدپرس، طبق ارزيابي "بخش جمعيت ‪۲۰۰۶‬ سازمان ملل"، جمعيت جهان در ‪ ۴۳‬سال آينده احتمالا ‪ ۲/۵‬ميليارد نفر نسبت به ‪ ۶/۷‬ميليارد نفر حاضر افزايش خواهد يافت كه اين افزايش با شمار مردم جهان در سال ‪ ۱۹۵۰‬برابر است.

براساس اين گزارش "هانيا زلوتنيك" مدير اين بخش گفت: كاهش شمار پيش بيني شده مرگ و مير ناشي از ايدز به دليل افزايش مصرف داروهاي ضد رترو ويرال و دوره رو به پايين شيوع اين بيماري در برخي كشورها يك تغيير مهم در ارزيابي جمعيت جديد است.

اين گزارش ارزيابي مي‌كند كه شمار تلفات ناشي از ايدز در فاصله زماني ميان سال‌هاي ‪ ۲۰۲۰‬تا ‪ ۲۰۰۵‬در ‪ ۶۲‬كشوري كه اين بيماري در آنها بيشترين خسارت را ببار آورده ‪ ۳۲‬ميليون نفر كمتر خواهد بود كه با ارزيابي گذشته سازمان ملل در سال ‪ ۲۰۰۴‬قابل مقايسه است.

در اين گزارش آمده است، تغييرات مذكور در زمينه مرگ و مير انسانها به بالاتر رفتن ارزيابي ‪ ۹/۲‬ميلياردي جمعيت جهان در سال ‪ ،۲۰۵۰‬نسبت به ‪۹/۱‬ ميليارد نفري كه در سال ‪ ۲۰۰۴‬تخمين زده شده بود، كمك مي‌كند.

اين گزارش افزود، بيشتر رشد جمعيت در كشورهاي كمتر توسعه يافته كه پيش بيني مي‌شود جمعيت آنها از ‪ ۵/۴‬ميليارد نفر در سال ‪ ۲۰۰۷‬به ‪۷/۹‬ ميليارد نفر در سال ‪ ۲۰۵۰‬افزايش يابد به وقوع خواهد پيوست.

پيش بيني مي‌شود كه جمعيت كشورهاي فقير مانند افغانستان، بوروندي، كنگو، گينه بيسائو، ليبي، نيجريه، تومور شرقي و اوگاندا در اواسط قرن دست كم سه برابر شود.

بر عكس انتظار مي‌رود كه جمعيت كلي كشورهاي ثروتمندتر به اندازه زيادي بدون تغيير باقي بماند.

طبق اين گزارش، ‪ ۴۶‬كشوري كه انتظار مي‌رود شمار جمعيت آنها تا اواسط قرن كاهش يابد عبارتند از آلمان، ايتاليا، ژاپن، كره جنوبي و بيشتر جمهوري‌هاي سابق اتحاد جماهير شوروي.

زلوتنيك گفت، بيشتر كشورهاي آسيا و آمريكاي لاتين در جمعيت خود به "مرحله نسبتا مفيد" رسيده‌اند يعني تعداد افرادي كه به سن كار رسيده‌اند نسبت به شمار كودكان و سالخوردگان در جمعيت آنها بيشتر است و دست كم دو دهه ديگر نيز در اين مرحله باقي خواهند ماند.

وي افزود، اما جمعيت آنها شروع به پير شدن مي‌كند و به همان جهتي مي‌رود كه اروپا و آمريكاي شمالي رفته است.

وي گفت: اروپا تنها منطقه‌اي است كه در حال حاضر شمار افراد ‪ ۶۰‬ساله و مسن‌تر از تعداد كودكان آن پيش گرفته است.

زلوتنيك افزود، انتظار داريم كه توزيع سني در جمعيت آسيا و آمريكاي لاتين تا سال ‪ ۲۰۵۰‬بسيار شبيه جمعيت امروز اروپا باشد.
 

یاشار

Registered User
تاریخ عضویت
23 آگوست 2006
نوشته‌ها
1,356
لایک‌ها
3
سن
37
محل سکونت
Atlantica
بررسي‌هاي محققان آمريكايي نشان مي‌دهد كره زمين در سال جاري گرم‌ترين زمستان ثبت شده در تاريخ را پشت سرگذاشته‌است.

به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس، اين خبر درحالي منتشر مي‌شود كه ماه گذشته گروه ميان دولتي ويژه بررسي تغييرات آب و هوا اعلام كرد گرم‌شدن زمين به احتمال زياد به دليل اقدامات انسانها رخ داده‌است و تغييرات ايجاد شده توسط انسان به اندازه‌اي وسيع است كه روند گرم شدن زمين تا قرنها ادامه خواهد يافت.

سازمان ملي تحقيقات جوي و اقيانوسي آمريكا روز جمعه در گزارشي اعلام كرد از سال ‪ ۱۸۸۰‬كه ثبت دماي زمين آغاز شده‌است، امسال مجموع دماي سطح زمين و اقيانوسها از ماه دسامبر گذشته تا ماه فوريه، بالاترين ميزان ثبت شده در تمامي اين سالها بوده‌است.

در اين گزارش همچنين اعلام شده‌است هر چند در طول صد سال گذشته دماي زمين با گذشت هر دهه به طور متناوب افزايش يافته‌است، اما اين افزايش از سال ‪ ۱۹۷۶‬به بعد سه برابر بيشتر از دهه‌هاي قبل آن رخ داده‌است.

بسياري از دانشمندان عقيده دارند بخش بزرگي از گرم شدن زمين به دليل انتشار گازهاي گلخانه‌اي توسط انسان در جو، رخ داده‌است. اين گازها پس از انتشار در جو زمين باقي مي‌مانند و همانند يك پتو دور زمين را مي‌پوشانند و سبب مي‌شوند همانند آنچه در گلخانه‌ها اتفاق مي‌افتد، گرماي خورشيد در زمين گرفتار شود و دماي زمين افزايش يابد.

در اين گزارش همچنين اعلام شده‌است كه يكي ديگر از دلايل افزايش دماي زمين در زمستان گذشته، رخ دادن يك پديده "ال نينيو" بوده‌است كه به صورت دوره‌اي سبب افزايش دماي اقيانوس آرام در نواحي استوايي مي‌شود. اين پديده به طور ويژه در در ماه ژانويه شدت بيشتري داشته‌است. ماه ژانويه گذشته نيز گرمترين ماه ژانويه ثبت شده در تاريخ بود.

اين مطالعه نشان مي‌دهد در اين مدت نيمكره شمالي زمين كه زمستان خود را سپري مي‌كرد، داراي گرم‌ترين زمستان و نيمكره جنوبي كه تابستان را مي‌گذرانده، داراي چهارمين تابستان گرم خود بوده‌اند و در مجموع نيز كل زمين گرم‌ترين مانگين مربوط به ماه‌هاي دسامبر تا فوريه را تجربه كرده است.
 

یاشار

Registered User
تاریخ عضویت
23 آگوست 2006
نوشته‌ها
1,356
لایک‌ها
3
سن
37
محل سکونت
Atlantica
دو نفر از متخصصين برجسته هواشناسي بريتانيا از اينكه برخي همكاران آنان در پيش‌بيني گرمايش هواي زمين غلو مي‌كنند، انتقاد كرده‌اند.

به گزارش پايگاه اينترنتي بي.بي.سي، پرفسور "پل هارداكر" و پرفسور "كريس كولير" كه هردو عضو انجمن سلطنتي هواشناسي بريتانيا هستند در كنفرانسي در آكسفورد به اين موضوع اشاره كردند.

اين دو دانشمند مي‌گويند برخي از پژوهشگران ادعاهايي درباره تاثير احتمالي در گرمايش زمين مطرح مي‌كنند كه از نظر علمي نمي‌تواند موجه باشد و ممكن است اعتبار همه كارشناسان هواشناسي را به به خطر اندازد.

نظر دو دانشمند مورد بحث اين است كه كه پيش بيني فاجعه‌آميز تغييرات جوي تنها ايجاد سردرگمي در مردم مي‌كند و بايد توضيحات مستدل تر و منطقي تري درباره تغييرات احتمالي هواي زمين داده شود.

پرفسور هارداكر و كولير به عنوان مثال به بيانيه اخير انجمن آمريكايي پيشرفت علم، كه يكي از معروفترين نهادهاي علمي آمريكاست اشاره مي‌كنند كه در آن افزايش خشكسالي، موج هواي گرم، سيل، آتش سوزي جنگل‌ها و طوفان‌هاي شديد با پيامدهاي فاجعه‌آميزي براي جوامع و اكوسيستم‌هاي آسيب پذير، پيش بيني شده است.

دو دانشمند ياد شده مي‌گويند ممكن است اين پيش بيني‌ها درست باشد ولي شواهد قانع‌كننده اي براي اثبات اين ادعاها ارايه نشده است.

پرفسور كولير مي‌گويد ممكن است در اثر گرمتر شدن هواي كره زمين تعداد گردبادها بيشتر شده باشد ولي اصل را براين قرار دادن كه ابعاد بيشتر بلاياي طبيعي در اثر تغييرات جوي به سطح خطرناكي مي‌رسد يك اظهار نظر عجولانه است.

پرفسور كولير از اين نگران است كه يك چنين اظهار نظرهايي ممكن است سبب شود كه پيام جدي درباره خطرات گرمايش هواي كره زمين ناديده گرفته شود.

پرفسور هاركر نيز با تاييد نظر همكار خود مي‌گويد بعضي نهادهاي هواشناسي از اين جهت كه در پيام خود درباره تغييرات جوي غلو كرده‌اند مقصرند.

او تاكيد مي‌كند كه هيچ گونه مدركي كه نشان دهد بشر در آينده بسيار نزديك با تاثيرات ويران‌كننده گرمايش زمين روبرو خواهد بود وجود ندارد.
 

یاشار

Registered User
تاریخ عضویت
23 آگوست 2006
نوشته‌ها
1,356
لایک‌ها
3
سن
37
محل سکونت
Atlantica
نتايج يك مطالعه جديد نشان مي‌دهد هر چند تنوع زيستي جانداران در نواحي استوايي بيشتر از نواحي خنكتر و دور از استوا است، اما در نواحي دور از استوا جانداران جديد زودتر تكامل مي‌يابند و نسلشان نيز زودتر منقرض مي‌شود.

به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس، كشف جديد كه توسط محققان دانشكده جانورشناسي دانشگاه "بريتيش كلمبيا" صورت گرفته، بر خلاف نظريه‌هاي قديمي‌تر است و سبب شگفتي جانورشناسان شده‌است.

محققان در اين مطالعه با تجزيه و تحليل دي‌ان‌آي ‪ ۶۱۸‬گونه پستاندار و پرنده كه در چند ميليون سال اخير در قاره‌هاي آمريكاي جنوبي و آمريكاي شمالي ظهور يافته‌اند متوجه شدند سرعت تكامل موجودات زنده جديد در نواحي دور از استوا بيشتر از سرعت ظهور و تكامل جانداران نواحي استوايي است.

به گفته "جيسون تي.واير" محقق سرپرست مطالعه، تكامل يافتن يك گونه جاندار و تبديل شدن آن به دو جاندار متمايز در نواحي استوايي زمين به ‪۳‬ تا ‪ ۴‬ميليون سال زمان نياز دارد اما در عرض جغرافيايي ‪ ۶۰‬درجه كه به قطب نزديكتر است، همين فرايند در تنها يك ميليون سال رخ مي‌دهد. اين بدان معناست كه به طور مثال سرعت پيدايش جانداران جديد در كانادا بيشتر از جنگل آمازون است.

با اين وجود سرعت پيدايش سريعتر گونه‌هاي جديد در نواحي دور از استوا سبب تنوع زيستي بيشتر جانداران در اين نواحي نمي‌شود زيرا در نواحي دور از استوا، سرعت انقراض نسل جانداران نيز بالاتر است و به همين علت نواحي استوايي تنوع زيستي بالاتري دارند.

محققان در قدم بعدي مطالعه خود خواهان مقايسه تغييرات رفتار و فيزيك بدن جانداران نواحي استوايي و نواحي دور از استوا با گذر زمان هستند.

گزارشي از اين مطالعه در شماره روز جمعه نشريه علمي "ساينس" به چاپ رسيده‌است.
 

یاشار

Registered User
تاریخ عضویت
23 آگوست 2006
نوشته‌ها
1,356
لایک‌ها
3
سن
37
محل سکونت
Atlantica
يك مطالعه ‪ ۲۰‬ساله در مورد گوسفندهاي اسكاتلندي نشان مي‌دهد اثر تغييرات آب و هواي زمين بر اين حيوانات نشان مي‌دهد در زمستانهاي سرد جثه گوسفندان بزرگتر و تعداد آنها بيشتر مي‌شود.

روي ظاهر و همچنين
جمعيت اين حيوانات مي‌شود.

سايت اينترنتي "بي‌بي‌سي‌نيوز" به نقل از اين مطالعه گزارش داد، در زمستانهاي سخت و سرد، جثه گوسفندان بزرگتر مي‌شود و تعداد آنها افزايش مي‌يابد و به عكس در زمستانهاي ملايم‌تر، جثه گوسفندان كوچكتر و جمعيت آنها كاسته مي‌شود.

دانشمندان انگليسي حاضر در اين مطالعه كه گزارشي از آن در شماره اخير نشريه "ساينس" به چاپ رسيده‌است عقيده دارند اين نخستين تحقيقاتي است كه وجود ارتباط ميان تغييرات آب و هواي زمين و تغييرات جثه و نيز جمعيت حيوانات را نشان مي‌دهد.

به گفته "تيم كولسن" محقق كالج سلطنتي لندن، پيش از اين امكان اثبات وجود ارتباط ميان بوم‌شناسي(اكولوژي) و نيز تغييرات تكاملي حيوانات وجود نداشت اما به نظر مي‌رسد موجودات زنده به توانايي مرتبط كردن اين دو عامل با يكديگر دست يافته‌اند.

در اين مطالعه محققان گوسفندان از نژاد "سوي" را در جزيره "هيرتا" در "آوتر هبرايدز" در اسكاتلند بررسي كردند. به گفته دكتر "كولسن"، دليل انتخاب گوسفندان جزيره ياد شده اين است كه آنها در گذشته با دقت كامل مورد مطالعه قرار گرفته‌اند و به علاوه مكان زندگي آنها نيز ساده و فاقد پيچيدگي زياد است زيرا اين ناحيه فقط گوسفند است و علفزار.

محققان اطلاعات جمع‌آوري شده در مورد اين گوسفندان از سال ‪ ۱۹۸۵‬تاكنون را بررسي كردند و مواردي نظير تغييرات جمعيت و همچنين جثه آنها را مورد تجزيه و تحليل قرار دادند.

نتايج مطالعه نشان داد ارتباط نزديكي ميان جثه حيوانات و تعداد آنها وجود دارد. هنگامي كه تعداد گوسفندان داراي جثه بزرگ در جمعيت آنها افزايش مي‌يابد، تعداد كل گوسفندان نيز بيشتر مي‌شود كه اين احتمالا به دليل توانايي بالاتر گوسفندان بزرگ در زمينه توليد مثل است.

از سوي ديگر اطلاعات جمع‌آوري شده نشان داد جثه حيوانات نيز متاثر از شرايط محيط زيست آنهاست. به گفته "كولسن"، در دهه ‪ ۱۹۸۰‬كه زمستانهاي سختي در اسكاتلند سپري شده است، تعداد گوسفندان درشت جثه افزايش يافته اما در سالهاي بعدي كه زمستانهاي ملايم‌تري سپري شده‌اند، جثه گوسفندان نيز كوچكتر شده‌است.

وي افزود: اين مطالعه نشان مي‌دهد تغييرات محيط زيست تا چه ميزان بر تكامل و نيز اكولوژي حيوانات تاثير گذار است.
 

یاشار

Registered User
تاریخ عضویت
23 آگوست 2006
نوشته‌ها
1,356
لایک‌ها
3
سن
37
محل سکونت
Atlantica
يك مطالعه جديد نشان مي‌دهد ميزان هوشمندي برخي از ساده‌ترين موجودات زنده در جهان بيشتر از تصورات قبلي است.

به گزارش سايت اينترنتي "نيوساينتيست"، بر اساس نتايج اين مطالعه، برخي موجودات تك سلولي از جمله آميبها و پلانكتونها به جاي حركت در مسيرهاي انتخاب شده به شكل تصادفي، روشهاي دقيقي را براي حركت كردن به‌كار مي‌بندند كه احتمال رسيدن آنها به منابع غذايي را افزايش مي‌دهد.

گروهي از محققان دانشگاه "پرينستون" در اين مطالعه مسير حركت ‪ ۱۲‬عدد آميب به نام "ديكتيوستليوم" را درون ظرف كشت جانداران تك سلولي بررسي كرده و تمامي تغيير جهت‌ها و نيز حركات در جهت مستقيم را ميان آنها در يك محدوده زماني ‪ ۸‬تا ‪ ۱۰‬ساعته ثبت كردند.

به گفته محققان، هنگامي كه اين آميبها به سوي راست چرخش مي‌كنند، در حركت بعدي احتمال چرخش آنها به سوي چپ دو برابر بيشتر از چرخش مجدد به سوي راست است و اين بدان معناست كه آنها داراي نوعي حافظه ابتدايي هستند كه به كمك آن، آخرين جهت حركت خود را به خاطر مي‌سپارند.

دانشمندان عقيده دارند اين حافظه ممكن است با نحوه حركت كردن آميبها مرتبط باشد. آميبها براي چرخش به يك جهت بايد بخش از بدن خود را به همان جهت گسترش دهند. اين عمل سبب مي‌شود ميزان نوعي پروتيين در همان طرف از جثه ريز آميبها افزايش يابد كه احتمالا آميب با توجه به تجمع اين پروتيين در يك طرف از بدن خود، مسير آخرين حركتش را به خاطر مي‌سپارد و در حركت بعدي با احتمال بيشتري جهت مخالف را انتخاب مي‌كند. اين حركات متناوب به چپ و راست سبب مي‌شود آميبها از حركت در مسيرهاي دايره‌اي و تكراري كه احتمال يافتن غذا در آنها كمتر است، پرهيز كنند و محدوده بزرگتري را با حركات خود جستجو كنند.

از سوي ديگر، گروهي از محققان دانشگاه "ميسوري" در "سنت لوييز" نيز در مطالعه‌اي ديگر حركات ‪ ۵‬نوع "پلانكتون" تك سلولي در آب براي جستجوي غذا را بررسي كردند و متوجه شدند اين جانداران معمولا در هنگام تغيير جهت حركت خود، به جاي چرخشهايي با زاويه‌هاي بزرگ، تغيير جهت با زواياي كوچكتر و اغلب در حدود ‪ ۳۶‬درجه را انتخاب مي‌كنند.

طراحي يك مدل رايانه‌اي براي محاسبه اين مطلب كه چه زاويه چرخش براي پلانكتونها سبب يافتن حداكثر غذا در يك فضاي محدود و در زمان محدود مي‌شود، نشان داد تغيير مسيرهاي ‪ ۳۶‬درجه‌اي بهترين روش ممكن براي يافتن حداكثر غذاست و هرگونه افزايش و يا كاهش اين زاويه سبب كاهش شانس يافتن غذا براي پلانكتونها مي‌شود.

نتايج اين مطالعه در همايش هفته گذشته انجمن فعاليتهاي فيزيكي آمريكا در دنور واقع در كلرادو ارائه شده‌است.
 

یاشار

Registered User
تاریخ عضویت
23 آگوست 2006
نوشته‌ها
1,356
لایک‌ها
3
سن
37
محل سکونت
Atlantica
به گفته زمين شناسان، زلزله مي‌تواند نفت را به سطح زمين بياورد.

به گزارش سرويس علمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در جزيره استوارت ايسلند در نيوزلند پس از زلزله اخير، تراوش‌هايي از نفت مشاهده شده و اين امر اميدي براي كشف ذخاير بزرگتري از نفت در نواحي ساحلي گريت سوات باسين، است.

يك زمين شناس كه اين نواحي ساحلي را مورد مطالعه قرار داده در اين زمينه گفت كه اين تراوشات نفتي اولين نشانه‌ها از تراوش نفت پس از سالهاي زياد در اين منطقه است.

اگرچه اين كشف انجام اكتشافات و بررسي‌هاي بيشتر را ضروري مي‌كند اما درباره بزرگي ذخاير احتمالي نفت نمي‌توان از هم اكنون اظهار نظر كرد.
 
بالا