• پایان فعالیت بخشهای انجمن: امکان ایجاد موضوع یا نوشته جدید برای عموم کاربران غیرفعال شده است

اخبار و مقالات مرتبط با علم و دانش ، فن آوري هاي نوين

یاشار

Registered User
تاریخ عضویت
23 آگوست 2006
نوشته‌ها
1,356
لایک‌ها
3
سن
37
محل سکونت
Atlantica
نتايج يك مطالعه جديد نشان مي‌دهد نمرات كسب شده در آزمونهاي مقطع تحصيلي ابتدايي با تقريب مناسبي نشان‌دهنده ضريب هوشي افراد در بزرگسالي آنها است.

به گزارش سايت اينترنتي "لايو ساينس"، محققان دانشگاه "آيووا" در آمريكا در مطالعه‌اي جديد از ‪ ۲۱۹‬فرد بزرگسال در رده سني ‪ ۴۰‬تا پنجاه سال تست هوش گرفتند و سپس ضريب هوشي محاسبه شده اين افراد را با نمرات كسب شده در آزمونهاي مقطع ابتدايي در دوران كودكي همين افراد مقايسه كردند.

نتايج اين مطالعه نشان داد ميان نمرات كسب شده در دوران ابتدايي و ضرب هوشي در بزرگسالي رابطه نزديكي برقرار است. به علاوه همين بررسي نشان داد نمرات دوران ابتدايي تا حدودي مي‌توانند ميزان درآمد افراد در بزرگسالي و ميزان تحصيلات نهايي آنها را نيز تعيين كنند.

به گفته "روث اسپينكس" محقق عصب‌شناسي دانشگاه "آيووا" و سرپرست مطالعه، ضريب هوشي افراد با افزايش سن تغييري نمي‌كند و بنابراين نمرات دوران دبستان، با ضريب هوشي در دوران بزرگسالي ارتباط نزديكي دارند.
 

یاشار

Registered User
تاریخ عضویت
23 آگوست 2006
نوشته‌ها
1,356
لایک‌ها
3
سن
37
محل سکونت
Atlantica
يك انگشت هوشمند به وسيله نانو حسگرها طراحي شده است.

به گزارش پايگاه اينترنتي فناوري نانو، سال‌هاي آغازين قرن ‪ ،۲۱‬شاهد پيشرفت معني داري از همگرايي علوم و مهندسي در حوزه‌هاي فناوري نانو، فناوري اطلاعات و علوم شناختي است.

اين همگرايي در پروژه‌اي سه ميليون يوروئي، موسوم به ‪ NanoBiotact‬و در قالب يك "انگشت ‪ "Biomimetic‬اتفاق افتاده است.

اين انگشت هوشمند كه به صورت بند بند است ، به طور مستقيم با سيستم عصب مركزي تماس برقرار مي‌كند تا به استفاده‌كننده ،حس لامسه را القا كند.

پژوهشگران اميدوارند در گامهاي بعدي "تفكيك پذيري فضاها"، "حساسيت" و سنسورهاي عصبي لامسه انساني را به اين پروژه بيافزايند.

دستيابي به اين اهداف در گرو شناخت عملكرد گيرنده‌هاي مكانيكي انسان، سيستم كدگذاري عصبي انسان و عملياتي است كه طي عمل لمس كردن اتفاق مي‌افتد، اين پروژه سه سال ديگر تكميل مي‌شود.
 

یاشار

Registered User
تاریخ عضویت
23 آگوست 2006
نوشته‌ها
1,356
لایک‌ها
3
سن
37
محل سکونت
Atlantica
عرضه سوخت تركيبي بنزين بيواتانول در ژاپن آغاز شد

عرضه آزمايشي سوخت تركيب شده بنزين با ماده "بيواتانول" در ژاپن از روز پنجشنبه آغاز شد.

به‌گزارش تلويزيون سراسري ژاپن (ان.اچ.كي)، شركت‌هاي عمده فروشي فرآورده هاي نفتي، كار ارسال سوخت تركيبي بنزين و بيواتانول به جايگاه‌هاي سوخت در استان توكيو را آغاز كردند.

كار خرده فروشي اين سوخت تركيبي در جايگاه‌هاي سوخت در توكيو از فردا (جمعه) آغاز مي‌شود.

"فومياكي واتاري" رييس اتحاديه نفتي ژاپن در گفت و گو با خبرنگاران ابراز اميدواري كرد كه با افزايش درك عمومي از اين سوخت جديد، گرايش به استفاده از آن در ژاپن افزايش يابد.

سوخت تركيبي بنزين و بيواتانول عرضه شده در ژاپن از فرانسه وارد شده است.

شركت‌هاي نفتي ژاپن از هفته پيش اقدام به اطلاع‌رساني از طريق شبكه‌اينترنت و نصب پوستر براي توضيح به مردم درباره اين سوخت جديد كرده بودند.

در اين سوخت تركيبي، به ميزان سه درصد در بنزين، ماده بيواتانول مخلوط مي‌شود.

شركت‌هاي عرضه‌كننده سوخت، بدون تغيير دادن نرخ بنزين، اين سوخت تركيبي را خواهند فروخت.

بيواتانول از مواد گياهي همچون چغندر و ذرت ساخته مي‌شود و به همين دليل آلايندگي آن براي محيط زيست بسيار كم است.

به دليل اينكه اينگونه گياهان در جريان رشد خود، دي اكسيد كربن را جذب مي‌كنند، حجم خروج اين گاز در هنگام استفاده از سوخت بيواتانول در حد صفر است.

دست اندركاران مي‌گويند: اگر به تمامي بنزين مورد استفاده در ژاپن سه درصد ماده بيواتانول اضافه شود، مي‌توان از خروج ‪ ۲/۵‬ميليون تن گاز آلاينده دي اكسيد كربن در سال جلوگيري كرد.

قرار است فروش اين سوخت تركيبي تا سه سال ديگر در سراسر ژاپن گسترش يابد.

برزيل و آمريكا استفاده از سوخت تركيبي بنزين، بيواتانول را از سال‌ها پيش آغاز كرده‌اند.
 

یاشار

Registered User
تاریخ عضویت
23 آگوست 2006
نوشته‌ها
1,356
لایک‌ها
3
سن
37
محل سکونت
Atlantica
سوزاندن زمين‌هاي كشاورزي به محيط زيست آسيب مي‌رساند

كارشناسان خواستار شده‌اند سوزاندن زمين‌هاي كشاورزي كه به منظور پاكسازي اين زمين‌ها انجام مي‌شود، فورا متوقف شود.

به گزارش پايگاه اينترنتي ‪ ،SciDev.net‬با وجود اتخاذ سياست مقابله با آتش زدن زمين‌هاي كشاورزي كه در سال ‪ ۱۹۹۹‬به تصويب سازمان كشورهاي جنوب شرق آسيا رسيد، كشاورزان سراسر اين منطقه همچنين به اين كار ادامه مي‌دهند.

سوزاندن زمين مقادير زيادي دي اكسيد كربن و دوده وارد جو زمين مي‌كند و باعث آلودگي جو به غباري ماندگار و افزايش آمار مرگ و مير در اين منطقه مي‌شود.

در طول سالهايي كه پديده آب و هوايي ال‌نينو رخ مي‌دهد، حريق اغلب از كنترل خارج مي‌شود و مناطق بزرگي از جنگل‌ها را نابود مي‌كند و تنوع زيستي منطقه را به خطر مي‌اندازد.

اين كارشناسان طي مقاله‌اي در مجله ساينس براي حل اين مشكلات اقداماتي را توصيه مي‌كنند كه جلوگيري و خاموش كردن آتش و هماهنگي در مقابله با آتش سوزي از جمله آنهاست.

اين كارشناسان همچنين خواستار كمك مالي به كشاورزان براي توقف اين كار و استفاده از ساير روشهاي پاكسازي زمين و آموزش مديريت محيط زيست به مردم شده‌اند.

به گفته اين كارشناسان سال ‪ ۲۰۰۷‬سال ال‌نينو ديگري پيش بيني شده است بنابراين تا قبل از رسيدن فصل گرما راهكارهايي بايد اجرا شود
 

یاشار

Registered User
تاریخ عضویت
23 آگوست 2006
نوشته‌ها
1,356
لایک‌ها
3
سن
37
محل سکونت
Atlantica
پره‌هاي خميده كارايي توربين‌هاي بادي را افزايش مي‌دهد

به گفته محققان نيومكزيكو، با استفاده از پره‌هاي خميده در توربين‌هاي بادي مي‌توان كارايي اين توربين‌ها را در مكان‌هايي كه سرعت باد پايين است افزايش داد.

خبرگزاري يونايتدپرس از آلبوكركي، در مناطقي از بخش غرب ميانه آمريكا كه در آن‌ها متوسط سرعت باد در ارتفاع ‪ ۳۳‬پايي (‪ ۱۰/۰۵۸‬متري) حدود ‪ ۱۳‬مايل در ساعت است اين پره جديد مي‌تواند با افزايش كاريي توربين بادي موجب كاهش هزينه انرژي شود.

اين پره‌ها توسط محققان "آزمايشگاه‌هاي ملي سانديا" ابداع شد.

اين اولين باري است كه براي توربين‌هاي تجاري پره خميده توليد شده است.

با استفاده از پره‌هاي جديد در مناطقي كه سرعت باد در آنها پايين است، مي‌توان سرزمين‌هاي بسيار بيشتري را براي استفاده اقتصادي از انرژي بادي در نظر گرفت.

به گزارش ايرنا به نقل از يونايتدپرس، "تام اش‌ويل" كه در زمينه بالابردن عملكرد تيغه توربين‌هاي بادي در سانديا تحقيق مي‌كند، گفت طراحي پره‌هاي جدي باعث مي‌شود كه آنها در مقابل بادهاي متلاطم طوفاني مقاوم‌تر و در نتيجه طول عمرشان بيشتر باشد.

اشويل گفت، آزمايش اين توربين در ژانويه آغاز شد و تحقيقات در اين زمينه همچنان ادامه دارد
 

یاشار

Registered User
تاریخ عضویت
23 آگوست 2006
نوشته‌ها
1,356
لایک‌ها
3
سن
37
محل سکونت
Atlantica
از نانو مغناطيس براي ارتقاي تصويرنگاري پزشكي استفاده مي‌شود

نانو مغناطيسها در شكل مولكولهاي محتوي آهن براي بهبود فرآيند تشخيص بافتهاي سالم از بيمار در "ام.آر.آي" به كار گرفته مي‌شوند.

به گزارش پايگاه اينترنتي فناوري نانو، اين نانو مغناطيسها بعنوان "عامل كنتراست" در اين فرآيند مورد استفاده قرار مي‌گيرند.

اين مغناطيسهاي محتوي آهن، فقط دو نانو متر پهنا دارند، محلول در آب هستند و در تصاوير غيرپزشكي "ام.آر.آي" كنتراست مناسبي ايجاد كرده‌اند.

نانو مغناطيسها گروه جديدي از عوامل كنتراست ساز هستند كه از فوايدي مانند "تطبيق پذيري" در طراحي بر روي مولفه‌هاي سامانه‌هاي موجود برخوردار هستند.

اين عوامل به منظور شفاف‌سازي بافتها براي متمايزسازي بافتهاي سالم و بيمار كارآيي دارند
 

یاشار

Registered User
تاریخ عضویت
23 آگوست 2006
نوشته‌ها
1,356
لایک‌ها
3
سن
37
محل سکونت
Atlantica
نانو پيماي مولكولي طراحي شد

پژوهشگران موفق به طراحي "نانو پيماي مولكولي" شده‌اند كه مي‌تواند در يك مسير مستقيم بر روي يك سطح صاف حركت كند.

به گزارش پايگاه اينترنتي فناوري نانو، اين تيم پژوهشي راهي يافته است كه اين مولكول بتواند بار دو مولكول ‪ CO2‬را حمل كند.

اين آزمايش بستري امن براي انتقال مولكول در فضاي نانو خلق كرده كه پيشاهنگ خلق حاملان مولكولي به منظور ساخت كارخانه‌هاي مولكولي است.

حمل‌كننده ي مولكولي اين آزمايش، بر روي يك سطح مسي حركت مي‌كند.

اين مولكول مي‌تواند دو مولكول دي‌اكسيد كربن را انتخاب و پخش و آنها را در يك مسير مستقيم حمل كند.

الصاق يك مولكول ‪ CO2‬نياز به انرژي يك مولكول را براي يك گام افزايش مي‌دهد و يك حامل با دو مولكول ‪ CO2‬نيازمند سه برابر انرژي است.

استفاده از اين ماشينها در مقياس مولكولي ساده، در نهايت راه مناسب و كارآمدي براي ساخت اشيا يا ماده‌رساني محسوب مي‌گردد.

اين تكنيك شبيه راهي است كه در طبيعت رخ مي‌دهد و مولكول حامل دي‌اكسيد كربن از روي يك سطح عبور مي‌كند.

در بدن انسان، مولكول هموگلوبين اكسيژن را منتقل مي‌كند و دي‌اكسيد كربن را به شش مي‌آورد و به انسان اجازه مي‌دهد تا تنفس كند و حيات داشته باشد.
 

یاشار

Registered User
تاریخ عضویت
23 آگوست 2006
نوشته‌ها
1,356
لایک‌ها
3
سن
37
محل سکونت
Atlantica
استفاده از تلفن همراه گرماي كره زمين را افزايش مي‌دهد

یک مجمع علمي روز جمعه در بوگوتا پايتخت كشور كلمبيا اعلام كرد كه استفاده از تلفن همراه گرماي كره زمين را تشديد مي‌كند.

به گزارش خبرگزاري فرانسه از بوگوتا، حدود ‪ ۵۰‬دانشمند و پژوهشگر كه از كشورهاي مختلف در اين گردهمايي علمي در دانشگاه " مانيزالس" در غرب كلمبيا ، گردآمده بودند ، بدين مناسبت خواستار استفاده كم تر از تلفن همراه شدند.

كاراكول خورخه رينولدس كه به عنوان يكي از پيشگامان ساخت دستگاه تنظيم ضربان قلب در اواخر دهه ‪ ،۷۰‬شناخته مي‌شود، تاكيد كرد كه تلفنهاي همراه با امواج راديويي كار مي‌كنند و اين امواج توليدكننده نوعي از انرژي هستند كه عامل گرم شدن هواي كره زمين است.

وي افزود كه ظاهرا يك تماس تلفني نقش چنداني در تغيير آب و هواي كره زمين ندارد اما روزانه ميلياردها تماس تلفني در سطح جهان برقرار مي‌شود و همين امر موجب گرماي كره زمين مي‌شود.

دانشمندان حاضر در گردهمايي كلمبيا تاكيد كردند كه پديده تلفن همراه نيز به ديگر عوامل تشديدكننده گرماي كره زمين از قبيل گرماي ناشي از خودروها، افزوده شده است.
 

یاشار

Registered User
تاریخ عضویت
23 آگوست 2006
نوشته‌ها
1,356
لایک‌ها
3
سن
37
محل سکونت
Atlantica
ببینم اصلاً تاپیکای خبری این بخش رو کسی می خونه؟ یا من دارم برا خودم اینا رو کپی پیست می کنم؟
 

vahid_persian

کاربر فعال مالتی مدیا
کاربر فعال
تاریخ عضویت
6 نوامبر 2006
نوشته‌ها
232
لایک‌ها
0
من میخونم البته جدیدا میخونم . ;) دمت گرم
 

یاشار

Registered User
تاریخ عضویت
23 آگوست 2006
نوشته‌ها
1,356
لایک‌ها
3
سن
37
محل سکونت
Atlantica
من که فعلاً از دور خارج شدم... باید یکی بیاد این طریق مهم و حیاتی کپی پیست رو به جای من تو این تاپیک ادامه بده :D
 

dariushiraz

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
7 جولای 2006
نوشته‌ها
1,078
لایک‌ها
2
محل سکونت
شیراز
كشف منبعي جديد براي توليد برق

ايسنا- مهندسان از توليد موفقيت‌آميز جريان الكتريسيته از گرما با روش گرفتار كردن مولكول‌هاي آلي در بين نانوذرات فلزي خبر دادند.دانشمندان دانشگاه كاليفرنيا در بركلي مي‌گويند كه اين دستاورد مي‌تواند در نهايت به دستيابي به منبع جديد توليد برق منجر شود.

محققان اظهار كرده‌اند كه كشف جديد آن‌ها نقطهء عطفي در جست‌وجوي راه‌هايي موثر و كارآمد براي تبديل مستقيم گرما به برق است.در حال حاضر، حدود 90 درصد از توليد برق جهان شامل سوزاندن سوخت‌هاي فسيلي اغلب به شكل بخار است كه توربيني را مي‌چرخاند و در عوض ژنراتوري براي توليد برق به حركت _در مي‌آيد.پروفسور آرون ماجومدار، محقق اصلي اين مطالعات در اين زمينه مي‌گويد: «توليد يك وات برق نيازمند وارد كردن حدود سه وات گرماست و به تخليهء حدود دو وات برق به شكل گرما به محيط زيست منجر مي‌شود.»وي ميافزايد: «حتي اگر بخشي از حرارت گم شده بتواند به روشي مقرون به صرفه به برق تبديل شود، تاثير آن بر روي انرژي قابل ملاحظه و مهم خواهد بود، مقداري زير سوخت ذخيره خواهد شد و تصاعدات گاز دي‌اكسيدكربن، كاهش خواهد يافت.»نتايج اين پژوهش در مجلهء ساينس اكسپرس منتشر شده است.


برگرفته از روزنامه سرمايه
موفق باشيد
 

dariushiraz

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
7 جولای 2006
نوشته‌ها
1,078
لایک‌ها
2
محل سکونت
شیراز
اچ‌دي-دي‌وي‌دي با ۵۱ گيگابايت ظرفيت
توشيبا، سازنده ديسك‌هاي اچ‌دي-دي‌وي‌دي‪ (HD-DVD)‬ كه يكي از دو فرمت دي‌وي‌دي‌هاي وضوح بالاست؛ اعلام كرد كه اين دي‌وي‌دي‌ها را با حجم ‪ ۵۱‬گيگا بايت عرضه مي‌كند.
به اين ترتيب اچ‌دي- دي‌وي‌دي از نظر حجم هم از رقيبش بلو- ري كه 50 كيگا بايت ظرفيت دارد، جلو افتاده.
توشيبا و سوني از يك سال قبل دو فناوري جديد و رقيب را به ترتيب با نام‌هاي ‌اچ‌دي- دي‌وي‌دي‌ و ‌بلو- ري‪ (Blu-Ray)‬ معرفي كرده‌اند كه در نهايت يكي از اين دو فناوري جايگزين دي‌وي‌دي‌هاي فعلي خواهد شد. براي همين اين دو شركت، هركدام سعي مي‌كنند كه از رقيب جلو بيفتند.
مزيت اچ‌دي- دي‌وي‌دي اين است كه ارزان‌تر و حجم ذخيره آن بيشتر است و درايو‌هاي آن ارزان‌تر است. در مقابل، در حال حاضر تنها مزيت ‌بلو- ري اين است كه كمپاني‌هاي بزرگ فيلمسازي و بازي‌سازان بزرگ برنامه‌هايشان را قرار است روي ‌بلو- ري بريزند و همچنين سوني كنسول پلي‌استيشن 3 را دارد كه تنها با ‌بلو- ري كار مي‌كند.
البته شايد برگ برنده اين بازي، مايكروسافت باشد.
مايكروسافت براي خارج كردن پلي‌استيشن در رقابت با كنسول بازي‌اش Xbox، مي‌خواهد آن را با ‌اچ‌دي- دي‌وي‌دي‌ توشيبا وارد بازار كند.
درحالي كه مايكروسافت بزرگ‌ترين نرم‌افزارساز دنيا است و اگر بخواهد نرم‌افزار‌هايش را فقط روي ‌اچ‌دي-دي‌وي‌دي‌ بريزد، حداقل براي كاربران PC انتخابي جز ‌اچ‌دي-دي‌وي‌دي‌ باقي نمي‌ماند.
مايكروسافت تا حالا كه در اين‌باره سكوت كرده و شايد منتظر است تا Xbox 360 با درايو ‌اچ‌دي-دي‌وي‌دي‌ وارد بازار شود تا بعد در اين‌باره تصميم بگيرد.
هر دوي اين فرمت‌هاي جديد پيشنهادي براي نسل بعدي دي‌وي‌دي‌ها بر خلاف دي‌وي‌دي‌هاي فعلي از ليزر آبي رنگ به جاي ليزر قرمز رنگ براي نوشتن و خواندن اطلاعات روي ديسك‌ها استفاده مي‌كنند.
در فرمت بلو-ري، هر ديسك گنجايشي برابر با ‪ ۵۰‬گيگا بايت خواهد داشت كه اين ميزان حدود ‪ ۶‬برابر دي‌وي‌دي‌هاي رايج فعلي است. توشيبا هم ‌اچ‌دي-دي‌وي‌دي‌51گيگابايتي را وارد بازار كرده است. درحالي كه اچ‌دي- دي‌وي‌دي‌ها قبلا ‪ ۳۰‬گيگا بايت حجم ذخيره داده، داشتند.
در ديسك‌هاي اچ‌دي-دي‌وي‌دي۳۰‬گيگابايتي قبلي، اطلاعات در دو لايه مختلف از سطح ديسك نوشته مي‌شدند اما با فناوري‌هاي جديد، يك لايه سوم به آنها اضافه شده و گنجايش آنها را به‪ ۵۱‬گيگابايت رسانده ‌است

برگرفته از همشهري
 

dariushiraz

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
7 جولای 2006
نوشته‌ها
1,078
لایک‌ها
2
محل سکونت
شیراز
نخستین حافظه فلش با تکنولوژی امنیتی تشخیص عنبیه

1960con_2_img2.gif


شرکت Rehobothtech حافظه قابل حمل USB را ساخته است که برای دسترسی به اطلاعات از سیستم اسکن و تشخیص عنبیه در چشم انسان استفاده میکند. این حافظه که Irikon نام دارد قادر است تا تصویر 20 عنبیه مختلف را در خود ذخیره سازد. و برای این کار از یک باطری داخلی قابل شارژ استفاده میکند. به نظر میرسد که برای استفاده از این حافظه ابتدا باید آن را در روبروی چشم خود در فاصله 6 سانتیمتری نگه دارید و پس از مطابقت با عنبیه میتوان آنرا به کامپیوتر متصل کرد. تا اطلاعات رمز نگاری شده قابل استفاده باشند. این حافظه در سایز های 1 - 2 و 4 گیگا بایت ارائه شده است. این شرکت که هنوز فروش این محصول را شروع نکرده اعلام کرده که به زودی هارد دیسک های قابل حمل که از این تکنولوژی امنیتی بهره میگیرند را هم به بازار عرضه خواهد کرد.
صفحه محصول :http://www.rehobothtech.com/sub2_2.asp
 

dariushiraz

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
7 جولای 2006
نوشته‌ها
1,078
لایک‌ها
2
محل سکونت
شیراز
چتر هوشمند نسبت به شرایط جوی

3583umb.jpg


حتما برایتان اتفاق افتاده که در صبح یک روز ابری بی خبر از اوضاع جوی شهر بیرون بیایید ناگهان در وسط روز با باران نسبتا شدیدی مواجه شوید. خیس شده و احتمالا سر ما می خورید. با وجود پیشرفت های زیادی که در زمینه پیش بینی اوضاع جوی وجود دارد اما باز شما فراموش می کنید که چتر خود را به همراه بر دارید. Ambient Umbrella یک چتر هوشمند است که به صورت بی سیم اطلاعات جوی خود را از طریق شبکه سرویس Ambient's Information Network به روز رسانی
می کند و زمانیکه اوضاع جوی به گو نه ای ست که احتمال ریزش برف و یا باران موجود باشد شما را به کمک LED رنگی که در دسته آن کار گذاشته شده است آگاه می سازد. این چتر جادویی هم اکنون با قیمت 125$ در بازار یافت می شود.
اطلاعات بیشتر:http://www.ambientdevices.com/products/umbrella.html
 

dariushiraz

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
7 جولای 2006
نوشته‌ها
1,078
لایک‌ها
2
محل سکونت
شیراز
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: علمي


دانشمندان دانشگاه «كارنگي ملون» مشغول طراحي نرم‌افزار جديدي هستند كه مي‌توان به كمك آن از سنگ قبرهاي قبرستان‌ها اسكن گرفته و به دقت آنها را وارسي كرد.


به گزارش سرويس «علمي» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين نرم‌افزار جديد انقلابي در روش مطالعات و تحقيقات باستان شناسان ايجاد خواهد كرد.


اين نرم‌افزار جديد براي اسكن گرفتن از سنگ قبرهاي كليساي قديمي سنت لوك در نزديكي كارنگي كه 200 سال قدمت دارند طراحي مي‌شود تا به اسقف كليسا كمك كند تمام اسامي روي سنگ قبرها را بتوانند شناسايي كند.


پروفسور يانگ كاي سرپرست اين گروه تحقيقاتي درباره نرم‌افزار جديد گفت: ما يك فن‌آوري بازسازي سه بعدي طراحي مي‌كنيم كه بتوان به كمك آن اسامي روي سنگ قبرهاي قديمي را شناسايي كرد.


در واقع ما سطح سنگ قبرها را با استفاده از فيلترينگ و الگوريتم‌هاي شناسايي براي آشكار كردن لغات بازسازي مي‌كنيم.
 

dariushiraz

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
7 جولای 2006
نوشته‌ها
1,078
لایک‌ها
2
محل سکونت
شیراز
ذره بین دیجیتالی

1966magnifier.jpg
احتمالا برایتان پیش آمده است که در هنگام مطالعه به متونی بسیار ریز برخورد کنید که حتی دیگر لنز های عینکتان نیز به شما کمک نخواهند کرد. در چنین مواردی استفاده از یک ذره بین دیجیتالی حتما مفید است. Nemo digital magnifier یک ذره بین دیجیتالیست که می تواند از 4.5 تا 9 برابر اجسام و نوشته هایی که در مقابل لنز آن قرار می گیرد را بزرگ کند. این ذره بین بسیار سبک طراحی شده است و به زودی می تواند به وسایل موجود در ساک دستی شما بپیوندد. در کنار بزرگ نمایی شما می توانید از امکانات Zoom تصویر و یا نمایش در مد های متفاوت اعم از رنگی و سیاه و سفید آن نیز استفاده کنید. همه چیز مهیا به نظر می رسد تا شما دیگر با مشکل دید خود کمتر مواجه شوید اما قیمت 900 دلاری ممکن است کمی برایتان عجیب باشد!
منبع
 

dariushiraz

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
7 جولای 2006
نوشته‌ها
1,078
لایک‌ها
2
محل سکونت
شیراز
دانشمندان آلمانی «قیچی ملکولی»‌ای طراحی کرده‌‌اند که می‌تواند ژن‌های ویروس ایدز را درون سلول میزبان شناسایی و سپس قیچی ‌کند. مصاحبه‌ای با پروفسور یوآخیم هاوبر Joachim Hauber مدیر این پروژه‌، در دفتر کارش در هامبورگ.

دویچه وله: پروفسور هاوبر می‌توانید توضیح دهید که چرا با وجود تلاش‌های گسترده دانشمندان و پژوهشگران، تا کنون راه درمان قطعی برای مبارزه با این بیماری پیدا نشده است؟

یواخیم هاوبر:« بزگترین مشکلی که در مورد ویروس ایدز وجود دارد، این است که ویروس ایدز را بعد از اینکه وارد سلولهای بدن شد، نمی‌شود از درون سلول بیرون کشید. ژنهای ویروس ایدز بخشی از ژنوم میزبان شده و نسل به نسل منتقل می‌شود.»

توضیح‌تان مرا یاد یک رشته مهره می‌اندازد که چند مهره به آن اضافه شده است! می‌توانید ساده‌تر ‌توضیح دهید؟

«درست همینطور است. تصور کنید‌ یک رشته مهره دارید. وبعد هر کدام از مهره‌های این رشته را یک ژن در نظر بگیرید. ویروس ایدز این رشته را برش می‌دهد، و بعد ژن‌هایش را بین مهره‌ها جایگزین می‌کند. از این جا به بعد است که ژنهای ویروس ایدز بخشی از ژنوم سلول میزبان می‌شوند.»

با روش شما و همکارانتان می‌توان این مهره‌های اضافی را بیرون آورد؟

«ما با استفاده از روش‌های بیوتکنولوژی موفق شده‌ایم قیچی ملکولی طراحی کنیم که درون سلول، کاملا تخصصی عمل می‌کند. این قیچی ژن‌های ایدز را شناسایی و آنها را جدا می‌کند.»

در مقاله‌ای که در آخرین شماره مجله ساینس در مورد پروژه موفق شما به چاپ رسیده است، ذکر شده که قیچی ملکولی شما در اصل یک آنزیم است. آنزیمی از خانواده آنزیم‌های رکمبینازها Recombinase . این آنزیم را چطور تهیه کردید؟

Bildunterschrift: Großansicht des Bildes mit der Bildunterschrift: «ما این آنزیم را درون لوله‌های آزمایشگاه کشت داده‌ایم. مدل اولیه‌مان آنزیمی است که در باکتریها،مخمرها و دسته‌ای از قارچ‌ها یافت می‌شود. با این تفاوت که نمونه اولیه دقت کافی برای شناسایی ژنهای ویروس ایدز را ندارد. به همین جهت این آنزیم صدوبیست نسل کشت دادیم تا به دقتی می‌خواستیم رسیدیم. این آنزیم Recombinase Tre ) ) با دقت کافی اولین و آخرین ژن ویروس ایدز را پیدا می‌کند و بدون اینکه به ژنوم سلول آسیبی بزند، ژنهای اضافی را قیچی می‌کند.»

اما دانشمندان ویروس ایدز را ویروس هوشمند می‌نامند چون ترتیب ژنتیکی‌اش را مرتب عوض می‌کند. اگر مهره‌ها جابه جا شوند چه؟

«جالب‌ترین بخش همین‌جاست. حتی اگر ویروس ایدز ترتیب ژنتیکی‌اش را تغییر دهد و به مدل تازه‌ای تبدیل شود این آنزیم قادر است ترتیب جدید را شناسایی و حذف کند.»

بعد از حذف ژن‌ها سلول به زندگی طبیعی بازمی‌گردد؟

«در آزمایشگاه بله!»

تا چه حد امیدوارید که بتوانید این پروسه پیچیده بیوتکنولوژی را تبدیل به یک روش درمانی کنید؟

Bildunterschrift: Großansicht des Bildes mit der Bildunterschrift: «امیدواری که طبیعتا هست. ما یک راه حل بیوتکنولوژی در اختیار داریم که می‌توانیم به کمک آن ویروس ایدز را از درون سلولی بیرون بیاوریم. برای تبدیل نتیجه این تحقیقات‌ به یک روش درمانی، دست کم ده سال زمان نیاز داریم. ابتدا باید دوره سه ساله تحقیق بر روی حیوانات آزمایشگاهی را طی کرد. در مدت این سه سال بر روی موش‌های آزمایشگاهی کار می‌کنیم. باید مشخص شود استفاده از این روش تا حد اثرات جانبی خواهد داشت و اینکه خارج از لوله آزمایشگاه و درون یک ارگانیسم زنده مثل بدن موش با چه شرایطی مواجه هستیم. اگر نتیجه این سه سال مثبت باشد بعد از آن تحقیقات بالینی شروع می‌شود، یعنی این روش بر روی بیمارن مبتلا به ویروس ایدز آزمایش می‌شود. این دوره هفت سال طول می‌کشد که مدت زمان استاندارد برای اطمینان از اثر بخشی هر روش درمانی است که تازه کشف می‌شود.»

تبدیل نتیجه تحقیقات به روش درمانی، یعنی تولید داروهایی مثل قرص یا محلول تزریقی؟

«باید صادقانه گفت: نه! در این روش ابتدا باید سلولهای خونی آلوده به ویروس را جدا کرد و بعد با استفاده از این قیچی ملکولی، ژنهای ویروس ایدز را از درون آنها حذف کرد. در مرحله آخر سلولهای سالم را به بدن بازگرداند.»

یعنی روشی مثل دیالیز؟ مثلأ استفاده از دستگاهی که خون فرد مبتلا به ویروس ایدز را تصفیه کند.

«بله، دقیقا. امیدوارم که به آن روز برسیم»

مصاحبه‌گر: شبنم نوریان
 

dariushiraz

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
7 جولای 2006
نوشته‌ها
1,078
لایک‌ها
2
محل سکونت
شیراز
کباب پز کیفی و همه کاره

313zo1_3.jpg
شاید این جالب توجه ترین کباب پزی باشد که تا بحال دیده اید این وسیله قادر است تا برای شما استیک سرخ کند - انواع سبزی را بپزد - برنج درست کند - گوشت دودی کند و چندین کار دیگر را انجام بدهد ضمنا در پایان کار جمع بشود و به شکل یک کیف دستی درآید. بهترین انتخاب برای رفتن به پیک نیک. البته اگر در ژاپن هستید چون این کباب پز 200 دلاری فعلا فقط در ژاپن فروخته میشود.
منبع
 

dariushiraz

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
7 جولای 2006
نوشته‌ها
1,078
لایک‌ها
2
محل سکونت
شیراز
دستشویی 19 میلیون دلاری
9460nasa_toil.jpg
همانطور که می دانید در فضا جاذبه وجود ندارد و این مساله باعث اختلال در سیستم سرویسهای بهداشتی در سفرهای فضایی برای فضا نوردان می شود.اکنون شرکت ناسا توالتی را از یک شرکت روسی به نام RSC به قیمت 19 میلیون دلار خریداری کرده که در سال 2008 آن را در فضاپیمای خود که بین 6-3 فضانورد دارد نصب خواهد کرد.تا امروز کارکرد سرویسهای فضاپیماها به این صورت بوده که آنها تمام ضایعات را نگه داشته و در جو زمین آنها را می سوزاندند.که این فضولات تولید حجم در دراز مدت کرده و یک فضای بزرگ را اشغال می کردند.اما این سرویس آب فضولات را تصفیه کرده و برای آشامیدن و کارهای دیگر در اختیار فضانوردان قرار می دهد.ممکن است این ایده در نگاه اول کمی چندش آور باشد ولی برای فضانوردان تشنه همین آب نعمت بزرگی به شمار می آید.این توالت در سایز معمولی ساخته شده است.
لینک منبع
 
بالا