پیرو اشاراتی که دو کاربر گرامی
@A2D3D و
@mehr-dad در مورد شناسایی کاربران توسط گوگل، عنوان کردند:
مجموعه گوگل برای گسترش شبکه تبلیغات خودش، اقدام به شناسایی کاربران نه فقط براساس آی.پی، بلکه براساس رفتارش می کنه!
به عبارتی برای شناسایی یک اکانت، علاوه بر چک کردن آی.پی کاربر در زمان های مختلف شبانه روز و استفاده از V-P-N های مختلف امن و ناامن و همچنین تایم زون سیستم کاربر، میاد رفتار اکانت رو در طول زمان مانیتور می کنه و براساس اون تشخیص میده که اکانت رفتارش شبیه مردم کدوم منطقه جغرافیایی است و براساس اون بهش تبلیغ و سرویس ارائه میده! البته این طرح بیشتر برای شناسایی کاربران اروپایی و سازگاری سرویس هاش با اروپا بوده ولی مسلماً اجرای این طرح منجربه شناسایی بقیه کاربران در سایر نقاط جهان هم میشه.
حالا یه مثال:
مثلاً 20هزار اکانت با آی.پی کشور الف، رفتارشون اینجوریه بین ساعت 7 تا 10 صبح به وقت محلی شون میان، سایت های خبری و نرخ ارز چک می کنند. بعد از ظهر از فلان سرویس گوگل بیشتر استفاده می کنند. در روزها و ایام خاصی، فلان عبارات رو بیشتر جستجو می کنند و...
حالا فرضاً حدود 100 تا اکانت دیگه است که رفتاری شبیه گروه بالا دارن ولی آی.پی شون متعلق به کشور دیگه است! اینجا گوگل میاد این 100 تا اکانت هم، متعلق به کشور الف در نظر میگیره و محدودیت های کشور الف، براش اعمال می کنه! فارغ از اینکه اون 100 تا اکانت، آی.پی شون چی باشه!
نکته مهم: مواردی که در بالا نوشتم، برداشت من از یه متن غیرفارسی بود و به هیچ عنوان نمیتونم صحت اون رو تایید کنم. البته شاید در فاز اول طرح، اتفاق محسوسی نیفته و مشکلی برای اکانت ها ایجاد نشه ولی اگه این طرح گسترش پیدا کنه و بقیه سرویس دهنده های اینترنتی، همچین پروژه ای راه اندازی کنند؛ اونوقت میتونه مشکل ایجاد بشه.
در سایت های تکنولوژی فارسی، تاکید میشه که خود کاربران فارسی زبان، این قضیه رو پررنگ نکنند و اجازه بدن به مرور زمان، اصل ماجرا خودشو نشون بده ولی در مجموع فعلاً تاثیر خیلی زیادی برای یوتوبرها نداره.