با سلام خدمت دوستان گرامی،
(در ابتدا از طولانی شدن این مطلب عذر میخوام , گفتنی زیاد بود

)
من از اسفند سال گذشته مشترک آسیاتک شدم یکی از استفاده های اصلیم به غیر از دانلود و web surfing استفاده از گیم سرورهای آنلاینه ، دوستانی که از گیم سرور استفاده میکنن حتما میدونید که شاتل الان سرورهای رایگان خوبی ارائه میده منم بیشتر از Counter Strike Source و BattleField 2 استفاده میکنم.
از اواسط خرداد ماه متوجه شدیم که در ساعات خاصی از شبانه روز! ping یا latency ما (مشترکین آسیا تک) مقدار زیادی بالا میره به طوریکه دیگه نمیتونیم از این سرورها استفاده کنیم.
با ادامه پیدا کردن این مشکل با بخش پشتیبانی تماس گرفتیم که هر کدام از ما پاسخ متفاوتی در مورد دلیل این مشکل میگرفتیم که طبق الگوریتم پاسخگویی این شرکت در مرحله اول مشکل از نویز خط شماس!!:lol: و همکاران ما سعی یکنن از اینجا آنرا کم کنند!! اگر راضی نشدید ااحتمالا مشکل از یک ویروس یا آنتی ویروس!! میباشد اگر باز هم متقاعد نشدید مشکل از مخابرات منطقه است و همکاران ما همین الان عازم شدن که درسش کنن!! و... حالا بگذریم!
بله بالاخره پس مدتی متوجه شدیم که مشکل از کمبود پهنای باند شرکت است که از زمانی که ما یادمونه هروقت بپرسی قرار هفته بعد درست بشه!(همون قضیه حرف مرد یکیه!) که تا اونجا که من متوجه شدم این مشکل رو در بیشتر مناطق داره و سیاست آسیاتک فعلا دادن وعده و وعید و متهم کردن مخابرات به بدقولی وخلاصه دست به سر کردن مشترکین تا یه راه ارزون قیمت تری (مثل همین بستن پورتها که خودتون بهتر میدونین یا رفتن بعضی مشترکینه حساستر وجایگزینی آنها با مشترکینه مظلوم ترو بی دردسرتر!) به غیر از اضافه کردن خطوط جدید پیدا کنه.
اما با تمام این مشکلات و بد قولی ها! از ا واخر هفته ی گذشته متوجه مشکل جدیدی شدم: پینگ شاتل من دیگه در هیچ ساعتی از روز از 300ms پایینتر نمیاد(قبلا در شرایط مناسب حدود 100ms بود) که همونطور که خیلیاتون میدونین برای استفاده از گیم سرور باید پینگی زیره 150 -200 ms داشته باشین.
خب ادامه پیدا کردن این مشکل طبق معمول تماسهای متعدد با پشتیبانی پاسخ های متنوع و بی ربطی رو به همراه داشت! با کمی مطالعه و انجام چند تست پینگ و tracert متوجه مشکل جالبی شدیم:
(البته این تریس مربوط به وب سرور شاتل است گیم سرور نتایجی مشابه و حتی بدتری خواهد داشت اولی بدلیل موقعیت جغرافیایی یکسان و بعدی بدلیل محدودیت پورت ها که پورت گیم را نیز شامل میشود)
خب با کمی دقت متوجه میشویم که هاپ های 8و9و10 موقعیتشان خارج از ایران (United Kingdom یعنی اطلاعاتی که از سروری در داخل ایران به سرور دیگری در همان کشور میخواهد برود با تنظیمات موجود ابتدا به خارج از کشورر رفته بعد دوباره بر میگردد! و در حقیقت داریم لقمه را دور سر میچرخانیم! که با این وجود بحث اینترنت ملی چه میشود؟؟ و حتی به نظر میرسد این کار برای خود شرکت نیز بهینه نباشد و هزینه اضافه داشته باشد!
برای درک بهتر قضیه و انجام مقایسه همین تست را با سرویس یکی از مشترکین داتک انجام دادیم:
که به قول یکی از دوستان نه یک رویداد خارق العاده بلکه نشانه داشتن یک سرویس سالم است!!
همانطور که در بالا مشاهده میکنید نه از پینگهای بالا خبری است نه از انهمه Data Loss (که فعلا به این دو مورد کار نداریم) و تعداد هاپها به مقدار قابل ملاحظهای کمتر است ومهمتر از همه اطلاعات در هیچ قسمت از ایران خارج نمیشود!!
با دانستن مطالب فوق امروز برای آخرین بار! با بخش پشتیبانی تماس گرفتم و پس از انتظار حدودا نیم ساعته با یکی از پشتیبانان به نام خانم هدایتی صحبت کردم با طرح مشکل بالا چون این مشکل از ساختار ثابت الگوریتمی که بالا عرض کردم خارج بود! ایشان به بخش فنی تر!! مراجعه کردن و در آن بخش هم (ظاهرا آقایی) پاسخ بسیار جالبی ارائه دادند به شرح زیر:
در زمانی که ما با شما قرارداد نوشتیم تضمینی برای استفاده از گیم سرور ندادیم, پس الانم اعتراضی نمیتونید بکنین!!!
البته قسمت دومش درست یادم نیست انقدر قسمت اول ناراحتم کرد!!
این جواب سوالات متنوعیو تو ذهنم میاره مثلا : مگر نه اینکه آنلاین گیمینگ یکی از مواردیه که خیلیا(مثل خوده من!) در مرحله اول همچین سرویس ها یی رو میخرن؟ یا اینک خیلی چیزارو تو قرارداد تضمین نکردن پس دلیل میشه پاسخگو نباشن؟ پس ازین به بعد هروقت خواستیم با این شرکت قرارداد ببندیم مثه وقتی میخوایم وانت بگیریم وایمیسیم طی کنیم که فلان چیزم تضمین میکنین یا نه! بعدم اینکه آیا ذکر راه اندازیAsiatech Game Server به زودی و در آینده نزدیک در اغلب تبلیغات این شرکت و درو دیوار آن خود بخود ساپورت گیم توسط خطوط را الزامی نمیکند؟؟
من که از گرفتن همچین جوابی مبهوت مونده بودم از این خانم سوال کردم که فقط بفرمایید چه دلیلی دارد این اطلاعات اینگونه منتقل شود؟ ایشون باز گفتن لطفا صبر کنین و ظاهرا فکر میکردن من رو hold ام و رو به همکشاراشون گفتن
" بابا یکی بیاد اینو توجیح کنه!!! "
در اینجا بود که فهمیدم پیگیری این مسئله دیگه فایده نداره! و گوشیو گذاشتم!
من هم باید خیلی زودتر این مثل بقیه دوستام به جای اعتماد به وعده های درست شدن وضعیت سرویس آسیاتک به شرکتهای مشبابه برای گرفتن َِADSL اقدام میکردم تا تو تابستون که اوقات فراغت بیشتری دارم به جای اعصاب خوردی و سر و کله زدن با پشتیبانی و... بتونم از این اوقات استفاده بهتری بکنم و لذت ببرم!!:hmm:
امروز تصمیم گرفتم وقت بذارم این مطلب بنویسم تا شاید کسایی که خواستن مثل من از گیم سرور(و سرویس های مشابهی که پینگ و تاخیر کمی نیاز داره) لازم نباشه بیخودی هزینه و وقتشونو تلف کنن تا تازه به این نتیجه برسن!
البته نه اینکه بخوایم بگیم همش بدی بوده ولی من بیشتر رو معایب تاکیید کردم(راستش الانم از محاسن فقط هزینه نسبتا پایینتر به نظرم میاد!)
به مسئولین آسیاتک هم توصیه میکنم به جای تلاش در توجیح مشتریان! بیشتر به جلب رضایت آنها با ارائه سرویس مناسب بپردازد و برای آنها احترام بیشتری قائل شود. و بهجای سعی درجذب کاربران جدید بیشتر به فکر حفظ کاربران فعلی باشه ,مگه این سیل مشتریان جدید تا کی ادامه داره؟
با تشکر از دوستانی که این نوع قسمتها را درPT ایجاد و نگهداری میکنند ,امیدوارم وجود همچین بحثهایی به همراه انتقادهای منطقی و سازنده باعث هرچه بهترشدن سرویس های مختلف در کشورمان شود.