درود بر شما . تا باشه از این زحمت ها . ' اوس '
استاددددددددددددددددددددددد ترکوندی
بخش هنرهای رزمی خیلی پربار شده
ممنون از حسن توحه شما
درود بر شما . تا باشه از این زحمت ها . ' اوس '
سلام به شما استفاده کردم از توضیحاتتون. من هم از شما سپاسگزارم. یک تفسیر از عبارت "هنر مبارزه بدون مبارزه" همین نکته ای است که فرمودید ...سلام بر همه ی اساتید تاپیک به لطف شما استاید داره می شه دائره المعارف رزمی کیفیت و کمیت مطالب انقد بالاست که دیگه جایی واسه نوشتن من کمترین نیست من فقط از مطالب شما استفاده می کنم با تشکر از همه شما دوستان:lol: مخصوصا استادآبتین و استاد میلاد در ادامه The Art Of Fighting Without Fighting که استادآبتینگفتن. در سیستم های دفاع شخصی نوین نیز بر این موضوع تاکید زیادی میشه که اصل مهمی در این سیستمهاست.در واقع به بخش روانشناسی مبارزه و درگیری بر می گرده که 90در صد علم دفاع شخصی را در بر میگیره.که این گونه تعریف می شه که کنترل و جلوگیری و پیروزی در وضعیت دفاع شخصی بدون در گیری فیزیکی.که شامل پیشبینی و پیشگیری و زبان بدن و گفتار در مواجهه با مهاجم است. ببخشید زیاد شد
"سی زا " نوعی نشست است که در ژاپن با این اسم انجام میشود و در واقع سی زا حالت و فرمی از زانو زدن و نشستن است ، که در شروع و پایان تمامی کلاس های رزمی اجرا میشود و با تعظیم کردن به استاد و سایر رزمی کاران مراتب احترام را نشان میدهیم .
در این حالت زانوها با زاویه 180 درجه خم میشود و ماهیچه ساق پا زیر ران قرار میگیرد و فرد روی پاشنه های خود مینشیند و انگشتان پا بدون اینکه خم شود در حالت مستقیم قرار میگیرد .
امروزه کمتر دیده میشود که به این حالت بشینند . به این دلیل که نشستن در این حالت باعث ایجاد درد در ناحیه قوزک پا و زانو میشود و به طور کلی در اثر نشستن طولانی مدت در این حالت ، احساس ناراحتی کلی در پاها را در پی دارد و گاها دچار خواب رفتگی در پاها هم میشود .
پس چرا در این حالت مینشینیم و فایده آن چیست ؟
در غرب اکثر مردم روی صندلی مینشینند و یا روی مبل دراز میکشند و هیچ تاریخچه ای از نشستن در حالت زانو زده روی زمین وجود ندارد . آیا سی زا چیزی فراتر از نماد فرهنگی آسیایی ها است ؟
در ژاپن این نوع نشستن از آداب و رسوم خوب این کشور به شمار می آید . در " کاراته دو " ، آی کی دو ، کونگ فو و ورزش های رزمی دیگر نیز این آداب و رسوم وسیله ای برای ادای احترام ، ایجاد نظم و پرورش ذهن و جسم می باشد . در واقع این ادای احترام به دانش ، علم و هنر خود ، استاد و سایر رزمی کاران است . این کار به نوعی پیروزی روح بر نفس و قبول کردن اهمیت کلیه افرادی هستند که به نوعی با ما در ارتباط هستند . همچنین این آداب و رسوم به طور ناخودآگاه باعث ایجاد نظم در ذهن و پرورش روح میشود .
اما سی زا و آداب و رسوم همیشه این هدف را دنبال نمیکنند . بسیاری از عناصر به وجود آمده در آداب و رسوم این کشور در طی دوران جنگ مسلحانه ( تقریبا قرن 12 تا 17 ) به وجود آمدند که از این قرار بودند : محل قرار گرفتن دست ها - چگونگی تعظیم کردن - راه رفتن - نشستن - مکان نشستن و رعایت حدود فاصله مناسب با دیگران و .... که همگی آنها رابطه زیادی با تمرینات شمشیر و دیگر فنون مبارزه با سلاح و همچنین روش های دفاع شخصی و توانایی پاسخگویی و واکنش فوری دارند .
سربازان همیشه مسلح بودند و حتی هنگام خواب نیز در کنارشان اسلحه ای قرار داشت ، چون باید در هر زمان آماده نشان دادن واکنش سریع از خود باشند ، مثلا زمانی که در داخل یا خارج شهر بودند ، یا در حین ملاقات دیگران ، یا در حضور فرمانده و مافوق خود ، و یا در هنگام خوردن و نوشیدن در کنار دوستان خود ، و یا در همراهی با دیگران در میدان جنگ . به آنها دستور داده شده بود که همیشه مراقب اطراف خود باشند و برای دفاع از خود و یا نشان دادن واکنش سریع ، آمادگی کامل داشته باشند .
بعضی از سامورایی ها در این مورد بسیار زیاده روی کردند . به نقل از داستانی گویند که :میاموتو موساشی افسانه ای ( سال 1600 ) که در واقع یک سامورایی بدون استاد بوده که به خاطر پیروزی های بی شمارش به شهرت رسید ، آن قدر از جدا شدن از اسلحه خود ترس داشت که حتی به حمام سنتی نمیرفت .( توجه دوستان :: اینجاش کمی تامل بر انگیزه / باید در موردش تحقیق کرد )
اگر سی زا به روشی اشتباه انجام میشد و یا فردی که زانو میزند نسبت به وضعیت نشستنش دقت نمیکرد ، آنگاه نتایج بسیار بدی در پی داشت .
در دوئل با یک شمشیر کوتاه و تیز اغلب سلاح در سمت چپ و به فاصله چند اینچی دستان قرار داشت . اگر این نبرد در فضایی باز صورت میگرفت ، آنگاه شمشیر بلندی نیز با خود همراه داشتند که در سمت چپشان و در یک حالت نظامی قرار داشت و یا اینکه شمشیر را پشتشان می بستند .
جنگ جویان در این فکر بودند که چطور میتوانند در حالت سی زا یا در موقیعت های دیگر اسلحه ( شمشیر ) خود را بیرون بکشند و یا اینکه هنگام حمله بتوانند دفاع کنند . امروزه فن و هنر شمشیر کشیدن به نام ای آی دو مشهور است .
چنان چه در موقعیت سی زا قرار دارید و قصد بلند شدن دارید ، بهتر است که پای راست را به سمت جلو ببرید ، این حالت بلند شدن ، شمشیر کشیدن را آسان تر کرده و به رزمی کار امکان حرکت بیشتر و کم کردن فاصله با حریف را وی دهد.بلند شدن از حالت سی زا و شمشیر کشیدن و غلاف کردن شمشیر ، همگی این اعمال با سرعت زیادی انجام میشود . در واقع تکنیک صحیح سی زا است که چنین امکانی را به وجود می آورد . همینطور بسیاری از جنگ جویان به وسیله سی زا ، دفاع با دستان خالی در برابر شمشیر و حمله های دیگر را آموزش دیدند .
یک دفاع کننده میتواند برای جلوگیری از برخورد سلاح و یا کنترل آن در موقع پرتاب ، بلافاصله به یک سمت بچرخد .( توجه کنید که در هنگام پرتاب سلاح نباید فاصله زانو ها زیاد باشد چون تعادل به هم میخورد ) ویا اینکه به سمت بازوی پرتاب کننده سلاح رفته و قبل از پرتاب ، به بازو ضربه بزند و یا اینکه جهت حرکت بازو را کنترل کند . که امروزه بسیاری از تکنیک های دفاع شخصی با دست خالی در دایتوریو ، آی کی دو و نمونه های مختلف جوجیتسو آموزش داده میشود .
اما این مهارت ها در بسیاری از فنون " دو " مدرن کاراته مانند کاراته دو - جودو و فنون دیگر ، از اهمیت بالایی برخوردار نیست . به خاطر همین بسیاری از ظرافت ها و نکات درست زانو زدن و حرکت کردن از بین رفته است و در موارد دیگر تنها شکل ظاهری آن حفظ شده است . و به دلیل به وجود آمدن فنون جدید و هدف دار ( جهت دار ) در " دو " ، هدف و پایه و اساس آن از بین رفته است .
این سیر تکاملی به خودی خود تاسف برانگیز نیست و نمیتوان تکنیک افرادی را که سی زا جدید را اجرا میکنند اشتباه دانست . غربی ها به نشستن سی زا علدت ندارند و حالتی که در آنجا برای نشستن انجام میشود شکل متفاوتی دارد .
اصول نشستن سی زا سنتی ساده است . به محض نشستن ، پای چپ خم میشود و به عقب حرکت میکند ، انگشتان پای چپ روی زمین قرار میگیرد و ساق پا به سمت پایین می آید . پای راست به صورت خم شده در جلو قرار میگیرد . همینطور که کفل پایین آورده میشود ، پای راست به سمت عقب کشیده میشود . در این لحظه هر دو پا توسط انگشتان بالا نگه داشته میشود . در این موقیعت تنها انگشتان میتوانند به سمت عقب حرکت کنند . چون پشت پاها در حالت افقی و با زاویه روی زمین قرار گرفته است . میشود انگشتان پا را با فاصله از زمین نگه داشت و یا اینکه فقط شست پا را در تماس با زمین گذاشت و دست ها روی ران قرار میگیرد ( کف دست ها )
موقعیت قرار گیری انگشتان پا مهم میباشد . در صورتی که پا و پشت پا با انگشتان در یک راستا و جهت به صورت صاف قرار گیرد ، اگر فرد بخواهد با یک پا به سمت جلو و یا به جهت دیگر حرکت کند ، امکان حرکت سلب شده و تعادل به هم میخورد . چنین تکنیکی برای یک سرباز بسیار خطرناک است . چون حریف وقتی این بی تعادلی را میبیند در فکر استفاده از فرصت بر آمده و حمله میکند .
در بلند شدن از حالت سی زا ابتدا باید پای راست را حرکت داد ، اما یک نکته ; چون ابتدا کفل ها بلند میشود نوک انگشتان هر دو پا روی زمین به سمت عقب کشیده میشود . به خاطر همین زمانی که پای راست به سمت جلو حرکت میکند ، انگشتان پای مخالف حرکتی با قدرت و متعادل و سریع رو به جلو را باعث میشوند . وقتی با پای راست حرکت بدن به سمت جلو انجام میشود ،باعث پویایی و حرکتی میشود که هر نوع حمله ، دفع ضربه و دفاع با دست خالی و یا خارج شدن از حالت سی زا و ایستادن را به راحتی امکان پذیر میکند . البته گاهی اوقات در شرایط دفاع با دست خالی ابتدا پای چپ بالا می آید و ....
سعی کنید این روش را امتحان کنید . با انگشتانی که به صورت افقی قرار گرفته است در حالت سی زا بنشینید . تلاش کنید که سریع و با قدرت به سمت جلو حرکت کرده و بایستید .
در حالتی دیگر سعی کنید همین کار را با انگشتانی که به سمت زمین قرار دارد انجام دهید . و حالا تفاوت را احساس کنید .
نوع دیگر نشستن به این صورت است که پاهای خود را شکسته و با حرکت یک پا به سمت عقب و انگشتان که به صورت افقی قرار گرفته است بنشینید
( منظور اینست که با یک پا روی زانو و کف پای دیگر روی زمین باشد ) در این حالت میتوانید به حمله ای از جلو و یا هل دادن به عقب واکنش نشان بدهید . حال تعادل را در حات های مختلف بررسی کنید .
درست است که در جودو ، کاراته و تکواندو و فنون رزمی دیگر ارتباط محکمی با هنر شمشیر و یا حتی دفاع شخصی با سی زا وجود ندارد ، اما انجام تمرین سی زا سنتی بستر مناسبی را برای آمادگی ذهنی ، هوشیاری و توجه به موقیعت و تعادل کل بدن به وجود می آورد .
همینطور ادغام شیوه قرار گرفتن بدن و تکنیک ، باعث پایدار ماندن ارتباط خشونت آمیز موجود در سناریوی دفاع شخصی به ارث رسیده از جنگجویان میشود و با به وجود آوردن جوی سنگین در اطراف آن باعث شود که این فن به راحتی به فراموشی سپرده شود .
( منظور ادغام نگرش با روش است که میتواند باعث فراموشی این تکنیک شود )
**********************************************************************************************
درود بر همه دوستان و استادان . امیدوارم از این مقاله خوشتون اومده باشه . شخصا نکات خوبی از این مقاله کسب کرده بودم . نویسنده اش مطالب عمومی را که در مورد سی زا مطرح است را به خوبی در یک مقاله فراهم کرده است . به خاطر همین ترجمه اش کردم تا شما هم از این مطلب بهره مند شوید .
چون همه ما به نوعی دانش آموخته ی سبک های رزمی هستیم و نه تولید کننده یک مکتب یا یک سبک و روش رزمی پس نمیتوان گفت نویسنده این مقاله بهترین فردی است که در مورد سی زا مقاله نوشته است . اما توضیحات مفیدی داده است .
اما در پایان ، این مقاله به نوشته Christopher Caile است با عنوان :Seiza: The Kneeling Posture
ترجمه بنده برداشتی تقریبا آزاد ( نه کاملا) از مطلب است
با تشکر
تمامی حقوق این ترجمه متعلق به سایت پرشین تولز میباشد . کپی برداری از مطلب ترجمه شده با ذکر منبع بلامانع است
استاددددددددددددددددددددددد ترکوندی
بخش هنرهای رزمی خیلی پربار شده
ممنون از حسن توحه شما
درود
عالی بود استاد! وقت گذاشتید و زحمت کشیدید.
تازگی هم داشت.
بسیار ممنون
سومو (کشتی ژاپنی ) یکی از سریعترین و خشن ترین روش های ژاپنی میباشد . سومو جز آن دسته از ورزش هایی است که به راحتی نمیتوان نتیجه مسابقه ( یا مبارزه ) را پیش بینی کرد .
احتمالا همه ما ، بعد از اولین باری که پوشش عجیب کشتی گیران سومو را دیده ایم ، شاید به این نتیجه رسیده ایم ، که اگر در حین مبارزه این پوشش پاره شود چه اتفاقی می افتد ؟ که البته اینها سوء تفاهم های زود گذر است .
به کسی که سومو کار میکند ، ری کی شی میگویند .غذای اصلی سومو کاران چانکوناب نام دارد .
مسابقات باشو ( مربوط به سومو ) شش با در سال انجام میشود و شبکه (NKH ) بیشترین برنامه را از سومو دارد . و شاید زمانی که صرف مشاهده کشتی میکنید به ندرت از 10 ثانیه تجاوز کند.
به زمین یا اصطلاحا رینگ مبارزه سومو dohyō گفته میشود که دایره ای شکل و قطری معادل 4.55 متر دارد . که با خاک رس ترکیب شده با شن پوشیده ( پر ) شده است .
لطفا به ارتباط عکس زیر با زمین مبارزه سومو تجه کنید ::
این هم یوبی داشی ( کشتی گیر حرفه ای سومو ) است . که این هم توضیحات مفصلی دارد .
طبق افسانه ای دنیای سومو در طی گذشت سالیان همچنان بدون تغییر و دست نخورده باقی مانده است و ویژگی ها و پیچیدگی های آن میتواند به ما کمک کند که به بعضی از رموز زندگی ژاپنی پی ببریم که البته لازمه آن یادگیری زبان ژاپنی است .
دیدی که شاید ماها نسبت به این افراد چاق و گوشت آلود داریم مثل این است که یک سوپر استار را همزمان در یک فرد بد هیکل ببینیم .شاید با خودمون بگیم : ای کاش این قدر چاق نبودند .
اما ژاپنی ها در این تضاد های زیبایی شناختی ، ناهماهنگی هایی را مشاهده میکنند که همین خود دلیلی شده برای اینکه کشتی گیران سومو با زنانی لاغرتر ازدواج کنند . چاقی برای سومو از نظر ژاپنی ها تضاد زیبایی دارد و نسبت به اون آگاهی کاملی دارند .
برای اینکه این ویژگی بدهیکل بودن و قدرتمند بودن را بهتر احساس کنید یا باید مثل ژاپنی ها فکر کنید و یا اینکه ژاپنی شوید و یا اینکه نفوذ کننده در دنیای بومی سومو کاران باشید .
منطقه اصلی سومو هم ، ریوگوکو کوکوگی کان است .
اگر میخواهید سومو کار کنید باید ابتدا اصطلاحات آنرا فرا بگیرید . بعضی از این اصطلاحات قبلا در همین تاپیک توضیح داده شده است. و تعدادی هم در همین نوشته توضیح داده شد .
azukari 預り
banzuke 番付
banzuke-gai 番付外
basho 場所
chankonabe ちゃんこ鍋
chikara-mizu 力水
chonmage 丁髷
danpatsu-shiki 断髪式
dohyō 土俵
dohyō-iri 土俵入り
fusenpai 不戦敗
fusenshō 不戦勝
gunbai 軍配
gunbai-dori 軍配通り
gyōji 行司
gyōji gunbai sashichigae 行司軍配差し違え
hakkeyoi はっけよい
hanamichi 花道
haridashi 張り出し
henka 変化
heya 部屋
hikiwake 引分
hiwaza 非技
honbasho 本場所
ichimon 一門
jōi-jin 上位陣
jonidan 序二段
jonokuchi 序の口
junyūshō 準優勝
jūryō 十両
kachi-koshi 勝ち越し
kadoban 角番
kenshō-kin 懸賞金 // keshō-mawashi 化粧廻し
kimarite 決まり手
kinboshi 金星
kinjite 禁じ手
komusubi 小結
kōshō seido 公傷制度
kuroboshi 黒星
kyūjō 休場
maegashira 前頭
maezumō 前相撲
make-koshi 負け越し
makuuchi 幕内 // maku-no-uchi 幕の内
makushita 幕下
makushita tsukedashi 幕下付け出し
mawashi 廻し
mochikyūkin 持ち給金
mono-ii 物言い
mushōbu 無勝負
negishi-ryū 根岸流
nekodamashi 猫騙し
Nihon Sumō Kyōkai 日本相撲協会
oyakata 親方
ōzeki 大関
rikishi 力士
sagari 下がり
sandanme 三段目
san'yaku 三役
san'yaku soroibumi 三役揃い踏み
senshūraku 千秋楽
sekitori 関取
sekiwake 関脇
shikiri 仕切り
shikiri-sen 仕切り線
shiko 四股
shikona 四股名
shimpan 審判
shimpan-iin 審判委員
shin-deshi 新弟子
shini-tai 死に体
shinjo 新序
shinjo shusse hirō 新序出世披露
shiroboshi 白星
shishō 師匠
sōridaijin-hai 総理大臣杯
sumō-ji 相撲字
Sumō moji 相撲文字
sumō moji 相撲文字
sumōtori 相撲取
tachi-ai 立ち合い
tawara 俵
tegata 手形
tennō-hai 天皇杯
tokoyama 床山
torikumi 取組
torinaoshi 取り直し
toshiyori 年寄
tsukebito 付け人
tsuna 綱
yaochō 八百長
yokozuna 横綱
Yokozuna Shingi Kai 横綱審議会 // Yokozuna Shingi Iinkai 横綱審議委員会
yumitori-shiki 弓取り式
yūshō 優勝
zenshō 全勝
با تشکر
در دهه 1970مبارزه بین یک نینجا و بروس لی باید جالب میشد
باید دید بروس لی چه مهارتی میتونه در برابر زیرکی یک استاد نینجا بکار ببره ؟
آیا جیت کان دو بروس لی برای کشتن طراحی شده بود؟
بازهم زیبا و جالب بود
ممنون استاد
سومو (کشتی ژاپنی ) یکی از سریعترین و خشن ترین روش های ژاپنی میباشد . سومو جز آن دسته از ورزش هایی است که به راحتی نمیتوان نتیجه مسابقه ( یا مبارزه ) را پیش بینی کرد .
احتمالا همه ما ، بعد از اولین باری که پوشش عجیب کشتی گیران سومو را دیده ایم ، شاید به این نتیجه رسیده ایم ، که اگر در حین مبارزه این پوشش پاره شود چه اتفاقی می افتد ؟ که البته اینها سوء تفاهم های زود گذر است .
به کسی که سومو کار میکند ، ری کی شی میگویند .غذای اصلی سومو کاران چانکوناب نام دارد .
مسابقات باشو ( مربوط به سومو ) شش با در سال انجام میشود و شبکه (NKH ) بیشترین برنامه را از سومو دارد . و شاید زمانی که صرف مشاهده کشتی میکنید به ندرت از 10 ثانیه تجاوز کند.
به زمین یا اصطلاحا رینگ مبارزه سومو dohyō گفته میشود که دایره ای شکل و قطری معادل 4.55 متر دارد . که با خاک رس ترکیب شده با شن پوشیده ( پر ) شده است .
لطفا به ارتباط عکس زیر با زمین مبارزه سومو تجه کنید ::
این هم یوبی داشی ( کشتی گیر حرفه ای سومو ) است . که این هم توضیحات مفصلی دارد .
طبق افسانه ای دنیای سومو در طی گذشت سالیان همچنان بدون تغییر و دست نخورده باقی مانده است و ویژگی ها و پیچیدگی های آن میتواند به ما کمک کند که به بعضی از رموز زندگی ژاپنی پی ببریم که البته لازمه آن یادگیری زبان ژاپنی است .
دیدی که شاید ماها نسبت به این افراد چاق و گوشت آلود داریم مثل این است که یک سوپر استار را همزمان در یک فرد بد هیکل ببینیم .شاید با خودمون بگیم : ای کاش این قدر چاق نبودند .
اما ژاپنی ها در این تضاد های زیبایی شناختی ، ناهماهنگی هایی را مشاهده میکنند که همین خود دلیلی شده برای اینکه کشتی گیران سومو با زنانی لاغرتر ازدواج کنند . چاقی برای سومو از نظر ژاپنی ها تضاد زیبایی دارد و نسبت به اون آگاهی کاملی دارند .
برای اینکه این ویژگی بدهیکل بودن و قدرتمند بودن را بهتر احساس کنید یا باید مثل ژاپنی ها فکر کنید و یا اینکه ژاپنی شوید و یا اینکه نفوذ کننده در دنیای بومی سومو کاران باشید .
منطقه اصلی سومو هم ، ریوگوکو کوکوگی کان است .
اگر میخواهید سومو کار کنید باید ابتدا اصطلاحات آنرا فرا بگیرید . بعضی از این اصطلاحات قبلا در همین تاپیک توضیح داده شده است. و تعدادی هم در همین نوشته توضیح داده شد .
azukari 預り
banzuke 番付
banzuke-gai 番付外
basho 場所
chankonabe ちゃんこ鍋
chikara-mizu 力水
chonmage 丁髷
danpatsu-shiki 断髪式
dohyō 土俵
dohyō-iri 土俵入り
fusenpai 不戦敗
fusenshō 不戦勝
gunbai 軍配
gunbai-dori 軍配通り
gyōji 行司
gyōji gunbai sashichigae 行司軍配差し違え
hakkeyoi はっけよい
hanamichi 花道
haridashi 張り出し
henka 変化
heya 部屋
hikiwake 引分
hiwaza 非技
honbasho 本場所
ichimon 一門
jōi-jin 上位陣
jonidan 序二段
jonokuchi 序の口
junyūshō 準優勝
jūryō 十両
kachi-koshi 勝ち越し
kadoban 角番
kenshō-kin 懸賞金 // keshō-mawashi 化粧廻し
kimarite 決まり手
kinboshi 金星
kinjite 禁じ手
komusubi 小結
kōshō seido 公傷制度
kuroboshi 黒星
kyūjō 休場
maegashira 前頭
maezumō 前相撲
make-koshi 負け越し
makuuchi 幕内 // maku-no-uchi 幕の内
makushita 幕下
makushita tsukedashi 幕下付け出し
mawashi 廻し
mochikyūkin 持ち給金
mono-ii 物言い
mushōbu 無勝負
negishi-ryū 根岸流
nekodamashi 猫騙し
Nihon Sumō Kyōkai 日本相撲協会
oyakata 親方
ōzeki 大関
rikishi 力士
sagari 下がり
sandanme 三段目
san'yaku 三役
san'yaku soroibumi 三役揃い踏み
senshūraku 千秋楽
sekitori 関取
sekiwake 関脇
shikiri 仕切り
shikiri-sen 仕切り線
shiko 四股
shikona 四股名
shimpan 審判
shimpan-iin 審判委員
shin-deshi 新弟子
shini-tai 死に体
shinjo 新序
shinjo shusse hirō 新序出世披露
shiroboshi 白星
shishō 師匠
sōridaijin-hai 総理大臣杯
sumō-ji 相撲字
Sumō moji 相撲文字
sumō moji 相撲文字
sumōtori 相撲取
tachi-ai 立ち合い
tawara 俵
tegata 手形
tennō-hai 天皇杯
tokoyama 床山
torikumi 取組
torinaoshi 取り直し
toshiyori 年寄
tsukebito 付け人
tsuna 綱
yaochō 八百長
yokozuna 横綱
Yokozuna Shingi Kai 横綱審議会 // Yokozuna Shingi Iinkai 横綱審議委員会
yumitori-shiki 弓取り式
yūshō 優勝
zenshō 全勝
با تشکر
چاقالوهای دوست داشتنی!
بازم تشکر فراوان ...
چاقالوهای دوست داشتنی!
بازم تشکر فراوان ...
بازگشت بروسلی !!
http://www.aparat.com/v/TiVn1
ادم نمیدونه به این استادا چی بگه خداییش !
توصیه میکنم با صدا ببنید کلیپو !
بازگشت بروسلی !!
http://www.aparat.com/v/TiVn1
ادم نمیدونه به این استادا چی بگه خداییش !
توصیه میکنم با صدا ببنید کلیپو !
منظور بروس لی این بوده که توپ گرده از هر جاییش بگیری گرده چه توپ والیبال باشه چه فوتبال چه بسکتبال
مفهوم جیت کان دو این نیست که کپی تکنیک های بروس لی را در بیارید باید فلسفه جیت کان دو را یاد بگیرید در غیر این صورت جیت کان دو فرقی با صدا در آوردن و مشت و لگد در کاراته و کیک بوکسینگ و کونگ فو ندارد
منظور بروس لی این بوده که توپ گرده از هر جاییش بگیری گرده چه توپ والیبال باشه چه فوتبال چه بسکتبال
مفهوم جیت کان دو این نیست که کپی تکنیک های بروس لی را در بیارید باید فلسفه جیت کان دو را یاد بگیرید در غیر این صورت جیت کان دو فرقی با صدا در آوردن و مشت و لگد در کاراته و کیک بوکسینگ و کونگ فو ندارد