دعوای مطبوعاتی جناب سیفو قهرمانی و جناب سیفو سعید قهرمان بیک را هیچ وقت فراموش نمیکنم ، واقعا مایه آبرو ریزی بود که به خاطر به کرسی نشوندن حرفای خودشون اینطور مستقیم توی مجلات رزمی به بحث و مجادله پرداخته بودن .
راستش علی آقا درصدی از ورزشکاران این رشته ها در هر حال عارضه هایی رو تجربه می کنن. مثلا یک عارضه یا بیماری یا سندرم معروف به اسم Dementia pugilistica که مربوط می شه به رشته هایی که ضربه به سر و تکان مغزی در اونها وجود داره. این رو مطالعه بفرمایید:چهقدر خوب توضیح دادید ، واقعا بیشتر از پیش مشتاق شدم مبارزه رو ببینم . یه سوال جناب آبتین . من همیشه برام سوال بوده با این همه ضربه ای که توی ورزش های اینچنینی به سر میخورد ، آیا آینده خوبی در انتظار رزمی کاران این رشته است ؟ از سرنوشت بوکسور های به نام اطلاعی دارید ؟ آیا میشه آسیب به سر رو توی این رشته ها به حداقل رسوند ؟
دعوای مطبوعاتی جناب سیفو قهرمانی و جناب سیفو سعید قهرمان بیک را هیچ وقت فراموش نمیکنم ، واقعا مایه آبرو ریزی بود که به خاطر به کرسی نشوندن حرفای خودشون اینطور مستقیم توی مجلات رزمی به بحث و مجادله پرداخته بودن .
یه مسئله ای هست که خیلی دوس داشتم در مورد کراوماگا توضیح بدم اینه که کراوماگا هم بی نهایت تکنیک داره و هم هیچ تکنیکی نداره !! نمیدونم شاید همون چیزی که بروسلی میگفت .. روش بی روشی ... فرم بی فرمی .
یعنی شما هزاران کلیپ از دفاع شخصی های کراوماگا تو اینترنت ممکنه ببینید در حالی که روش اجراشون کاملا متفاوته ! خب واسه ادم سوال پیش میاد که کدوم تکنیک صحیح تره بالاخره ؟!
جوابش میشه هیچکدوم کراوماگا نیستن و همشون کراوماگا هستن !!
یعنی تکنیکاش کاملا فی البداهه هستن و از قبل تعیین شده نیستن.. و فیلم هایی که میبینیم هم فقط یه نوع مثال هستن واسه کراو ماگا
فقط این وسط اصول باید رعایت شه مثل retzev و centreline و اصولی که واسه هر تهدید خاص داره
مثلا واسه دفاع مشت 2 تا اصل کلی هست 1-دفاع ضربه همزمان 2-ضربه زدن به مهاجم تا وقتی که بیفته
خب این مرحله 2 تو هر شرایطی متغیره .. ممکنه رو بلندی باشیم و حریف بهمون حمله کنه اینجا اگه حریف رو هل بدیم پایین انگار اصل ضربه زدن رو انجام دادیم !
یا مثلا اگه تو یه اتاق کوچیک باشیم کوبیدن سر حریف تو دیوار اصل ضربه زدنه !
اگه لیوان دستمون باشه و بهمون حمله کنه ضربه زدن با همون لیوان اصل ضربه زدنه !
یعنی بی نهایت سناریو میشه فرض کرد و اینکه تو هر موقعیت چیکار کنیم کاملا فی البداهه هست
استفاده کردم از این مطلب و واقعا برام جالب بود. اینکه اشاره داشتین که تکنیک ها فی البداهه اجرا می شن در حالیکه کراوماگا "اصول" خودش رو داره. این شاید در نگاه اول یه کم عجیب به نظر بیاد در حالیکه معنای جالبی داره.
اشاره ای هم داشتید به عبارت روش بی روشی. یه جایی به دوستان گفته بودم که این اصطلاح معنای خاصی داره. مخصوصا در کانتکست ذن معنا پیدا می کنه و خیلی ها از این اصطلاح سواستفاده کردن.
بروس (بر اساس دست نوشته های باقی مونده) قصد داشت سه مرحله رو تشریح کنه:
مرحله اول Innocence هست که فرد کاملا مبتدی هست و به حرکاتش آگاهی نداره.
مرحله دوم مرحله Art هست. که فرد تکنیک ها و تمرینات فیزیکی رو می آموزه. اصول رو فرامیگیره و اندامش رو با تمرینات فیزیکی و ذهنی برنامه ریزی می کنه.
مرحله سوم Artlessness هست. شما تکنیک ها رو فراگرفتید و به مرحله "بی فکری" وارد میشید. یعنی شما تکینک ها رو اجرا می کنید بدون اینکه به اونها فکر کنید. بدن و ذهن یکی هستن.
مرحله سوم اشاره ای هم هست به حالتی در ذن. حالتی که جان و روان انسان به نوعی از اندیشه خالی میشه بی اونکه دچار غفلت باشه. به این حالت ووشین یا در ژاپنی موشین گفته میشه. جان آزاد و رهاست و به خودش فکر نمی کنه. هنرمند بدون اینکه تلاش کنه بدون اینکه فکر کنه دایره ای می کشه بدون استفاده از پرگار. ذهن و بدن یکی هستن و انگشتانش به خوبی طرح می زنن.
شما نمی تونید یکهو به مرحله سوم یعنی Artlessness برسید. باید مراحل قبلی رو طی کنید. بنابراین ما باید بر اساس یک "اصول" آموزش هایی ببینیم تا به مرحله سوم برسیم.
عبارت هایی مثل روش بی روشی یا فرم بی فرمی از یک جهت اشاره ای به این مرحله Artlessness است. کسانی که در یک هنر رزمی یا به طورکلی یک هنر یا صنعت خبره هستن این مرحله رو درک می کنن. اما عده ای از این عبارات ها سو استفاده کردن و گفتن بروس روشی رو به وجود نیاورده و منظور این هست که اصولی وجود نداره روشی وجود نداره و ...
ببخشید که حرف به درازا کشید.
آها ممنون از توضیحات
پس فک کنم اون قسمت بروسلی رو اشتباه گفته باشم
در مورد پست قبل یه مثال دیگه هم بزنم
چند ماه قبل یه سمیناری رو نگاه میکردم تو یوتیوب مربیه تاکید داشت حتما و حتما از دست چپ برای بلاک کردن ضربه چاقو استفاده کنید ! خب این طبق آثاری که از اساتید کراوماگا مونده اشتباهه کاملا !
چون داره محدود میکنه به دست چپ
خیلی وقتا ممکنه تو مکان شلوغ باشیم و یهو از سمت راست یه نفر بهمون حمله کنه .. تا بخوایم بچرخیم و با دست چپ دفاع کنیم چاقو رو زده و تمام .. یا مثلا رو پله ها هستیم و یه نفر با چاقو میخواد به پامون ضربه بزنه .. نمیشه که خم بشیم و با دست چپ دفاع کنیم !!
این 2 تا عکس رو از کتاب ایمی لیختنفیلد بنیانگذار کراو ماگا پیدا کردم که مشخص میکنه به هیچ وجه نباید ذهن رو محدود به یه عضو خاص کرد و تو هر موقعیت با اون عضوی که راحتتره مرحله بلاک رو انجام داد
آموزش رسمیش تقریبا از سال 1948 شروع شد واسه نیروهای ویژه ارتش و جاسوس ها و ماموران اطلاعاتییه سوال اینکه چند سال از عمر کراوماگا می گذره رضا جان؟ و اینکه آیا طی این سالها نسبت به چیزی که در ابتدا بوده تغییراتی کرده یا نه؟
ممنون
تبدیل شدن به متخصص نبرد های نامنظم.ا
عبارت هایی مثل روش بی روشی یا فرم بی فرمی از یک جهت اشاره ای به این مرحله Artlessness است. کسانی که در یک هنر رزمی یا به طورکلی یک هنر یا صنعت خبره هستن این مرحله رو درک می کنن.
ببخشید که حرف به درازا کشید.
یه نکته که همیشه بهش فکر کردم اینه که هم
آیا روش ها چینی بهترند یا ژاپنی....؟؟؟
ولی در طول این همه سال فهمیدم روش های چینی قدرت مانور و نفوذ بیشتری دارند و اصل و اصول اجرای تکنیک دقیق اجرا میشه. روش های چینی بسیار سریع هستند.
روش های چینی خیلی سریع هستند و سرعت معنای مهمی داره.
اما روش های ژاپنی بیشتر روی تاکتیک و رموز رزمی متمرکز شده . خیلی از اساتید ژاپنی از ژنرالهای چینی فنون جنگی رو یاد میگرفتند و..............
هرچند من مطالعاتم در مورد روش های چینی به اندازه ژاپنی نبوده اما اساتید عزیز اینجا هستند که بهتر میتونن نظر بدن و کمک کنن
ممنون از حسن توجه شما
امروز میخوام یه در مورد :
کونو ایچی چیست ؟ چی هست؟ اصلا چرا در نینجوتسو میگن کونوایچی؟
خیلی جا ها در اینترنت و دنیای فیزیکی و مجازی میشنویم که کونوایچی یعنی نینجا زن البته یه نکته هم بگم که خود کلمه نینجا حدود 50 ساله که مورخ ها و..... به این اسم جهانی کردن ولی در اصل نینجا اسم های دیگه داشته مثل : مونومی - انومیتسو - شینوبی و.. بعدا در موردش بیشتر توضیح میدم
بریم سر قضیه کونوایچی:
حتی خیلی ها در ژاپن به خانوم هایی که نینجوتسو کار میکنن کونوایچی یاد میشه ولی اصل قضیه این نیست
کونوایچی همان کونوایچی نو جوتسو هست. یعنی کسی که از رفتارهای جنسی واسه هدفش استفاده میکنه . نکته اینجا هست که یه مرد هم میتونه از این جوتسو استفاده کنه پس محصور به زن یا مرد بودن نیست. اما چون بیشتر زنان از ادوات جنسی یا همون کونوایچی نو جوتسو استفاده میکردند شاید این باعث شد امروزه بگن کونوایچی
پس اما اگر بخوای معنا و هدف واقعیش رو امروزه روشن کنی معنای خوبی نداره تو جامعه .
کلا کار اصلی شینوبی زن ها کونوایچی نو جوتسو و خبرچینی واسه دایمیو ها بوده . شنیدم که گل سمی هم بهشون میگن ولی خوب فعلا منبع کافی پیدا نکردم در موردش
داستان 9+1 که بهشون میگن چی هست: 9 شیوه و یک شخص. شخصی که 9 جوتسو رو بلد بوده . حالا بعدا براتون میگم
ممنون از حسن توجه شما
حق مطلب محفوظ
خوش اومدیباسلام واحترام خدمت دوستان واساتیدمحترم وقدردانی میکنم بابت نگهداشتن فروم .بنده تقریبا یکسالی هست که عضوهستم و زیاد به فروم نمی تونم سربزنم..وممنونم بابت مطالب و بحثهای مفید شما دوستان...