برگزیده های پرشین تولز

تاپیک جامع حسابداری

amirphp

Registered User
تاریخ عضویت
1 اکتبر 2010
نوشته‌ها
1,216
لایک‌ها
223
محل سکونت
قــــــــــــم
ترم 1 کارشناسی حسابداری هستم . امیدوارم با تلاش دوستان مجددا این تاپیک رو بالا نگهداریم
خودم از فردا شروع میکنم مطالب مهم و آخرین اخبار رو به اطلاع سایر دوستان میرسونم
 

clickmax

Registered User
تاریخ عضویت
16 فوریه 2011
نوشته‌ها
507
لایک‌ها
107
ترم 1 کارشناسی حسابداری هستم . امیدوارم با تلاش دوستان مجددا این تاپیک رو بالا نگهداریم
خودم از فردا شروع میکنم مطالب مهم و آخرین اخبار رو به اطلاع سایر دوستان میرسونم

بیا توجلو دربده میخوای چلوکبابم بهت بدم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
 

clickmax

Registered User
تاریخ عضویت
16 فوریه 2011
نوشته‌ها
507
لایک‌ها
107
منظور از پلپ دفاتر چیست ؟

پلمپ دفاتر در پايان سال مالي نيست

هر موسسه و هر شركت و هر سازماني كه مشمول قوانين ماليات باشد / بايستي از سازمان امور مالياتي دفاتر قانوني خود را جهت تحرير كليه فعاليت هاي مالي خود تحويل بگيريد .

اين دفاتر كه به دفاتر قانوني معروف هستند ( روزنامه / كل / مشاغل ) از صفحه ي 1 تا الي آخر نمراتور خورده شده و داراي شماره مسلسل و ترتيب است كه با قيطان سفيد رنگ به هم متصل شده و با مهر سربي سازمان امور مالياتي كشور پلمپ شده است تا اين اوراق از يكديگر جدا نشوند .

كليه شركتها با توجه به دستور العمل ها و آئين نامه تحرير دفاتر قانوني / كليه عمليات مالي خود را بايستي به ترتيب وقوع به صورت خوانا و بدون خط خوردگي و تراشيده شدن و لاك گيري در اين دفاتر بنويسند و در انتهاي سال مالي و زماني كه مي خواهند اظهار نامه مالياتي را تحويل دهند / دفاتر پلمپ شده اي را هم كه نوشته اند براي استناد / به دارايي تحويل مي دهند
 

clickmax

Registered User
تاریخ عضویت
16 فوریه 2011
نوشته‌ها
507
لایک‌ها
107
خوب بچه ها اگه یک جا رفتین حسابداری بعدش یکی قبلتون بود موارد زیر را ازش بخواهید.

رعایت نکات الزامی موقع تعویض حسابدار


1 - دفاتر قانوني پلمپ شده شركت ولو نانويس

2 - مهر هاي دريافت و پرداخت و هر گونه مهر مربوط به قسمت حسابداري

3 - اسناد و مدارك حسابداري داخل زونكن تا تاريخ روز

4 - اظهارنامه مالياتي سال هاي قبل

5 - آخرين تراز حسابهاي كل / معين و تفصيلي با امضاي حسابدار تحويل دهنده

6 - نرم افزار حسابداري مورد استفاده و قفل هاي آن

7- آخرين بك آپ هاي نرم افزار به تاريخ روز تحويل

8 - دسته چك مربوط به شركت و صورت ريز اسناد موجود داخل صندوق

9 - چكهاي دريافتني از ديگران كه در صندوق شركت موجود است

10 - وجه نقد داخل صندوق و صورتجلسه تحويل

11 - ليست كليه دارائيهاي ثابت و خريداري شده و مشخصات آنها

12 - آخرين ليست موجودي كالاها و ليست آخرين انبارگرداني

14 - آخرين ليست محاسبه و پرداخت حقوق پرسنل

15 - آخرين فيش هاي واريزي ماليات حقوق پرسنل و ماليات بر درآمد شركت

16 - آخرين گزارش حسابرس و بازرس قانوني شركت و آخرين اظهار نظر بازرس در مورد حسابهاي شركت

17 - آخرين اساسنامه ي شركت و آخرين تغييرات در اساسنامه


18- كليه اسناد و اوراق و مدارك كه مربوط به قسمت حسابداري مي باشد
 

clickmax

Registered User
تاریخ عضویت
16 فوریه 2011
نوشته‌ها
507
لایک‌ها
107
مباحث بیشتر تا به اینجا


حسابداری و مفاهیم آن


تاریخچه حسابداری

در عصری که جوامع بشری همواره در حال پیشرفت های علمی و صنعتی و اقتصادی می باشند و با توجه به اینکه نقش فعالیتهای مالی در هر پیشرفت و توسعه ای غیر قابل انکار می باشد نیاز به توسعه حسابداری روز به روز افزایش می یابد .در قرون وسطی مرسوم بوده است که فرمانروایان مالیاتها را جمع آوری می کردند و آنرا در جهت رفع نیازهای مالی مربوط به توسعه املاک به مصرف می رساندند
.در آن زمان یکی از وظایف حسابداران تهیه صورتی از اموال افراد برای خزانه داری فرمانروا به منظور اخذ مالیات بود . از دیگر وظایف حسابداران آن زمان می توان به تهیه گزارش سفر افرادی که به کار تجارت بین کشورها اشتغال داشتند اشاره کرد. این گزارش در پایان هر سفر تهیه می گردید و هدف از آن تعیین سود و زیان مربوط به آن سفر بود. در قرن سیزدهم و چهاردهم به دلیل رشد عملیات تجارتی تحولاتی در سیستم نگهداری حسابها به وجود آمد.لوکا پاچیولی ( luca pacioli ) یک کشیش ایتالیایی و درواقع یک ریاضیدان بود که توانست با انتشار کتاب ریاضیات لوکا پاچیولی موجب گسترش فن دفترداری دوطرفه در سراسر اروپا گردد.وی در این کتاب که چند فصلش اختصاص به حسابداری داشت توانست مهارت تجزیه و تحلیل گری خود را در جهت توصیف سیستم حسابداری دوطرفه به کار برد.با وجود اینکه دراین کتاب هیچ اشاره ای به دوره مالی ، چگونگی تهیه صورتهای مالی و نگهداری حسابهای مربوط به دارائیهای ثابت وجود ندارد و نیز تمایزی بین اموال شخصی صاحب موسسه وسازمان تجاری وی نگذاشته است ، به دلیل سادگی و داشتن ارزشهای علمی در طی قرون پانزدهم و شانزدهم به اغلب زبانها ترجمه شد و مورد استفاده قرار گرفت.
از زمان به وقوع پیوستن انقلاب صنعتی در انگلستان ، نیاز به حسابداری به شکل چشمگیری افزایش یافت . پس از انقلاب صنعتی امریکا هم از آنجا که سرمایه های شخصی زیادی در شرکتها وارد گردید و موجب توسعه هر چه بیشتر آنها شد و در نتیجه باعث به وجود آمدن غولهای صنعتی قرن بیست و یکم شد سیستمهای حسابداری از اهمیت بیشتری برخوردار گردیدند و حسابداری نیز با پیشرفت وضعیت اقتصادی توسعه و تکامل پیدا نمود


حساب

برای اینکه در هر زمان وضعیت مربوط به هر یک از اقلام حسابداری مشخص باشد ، آن قلم و کلیه تغییرات مربوط به آن در یک صفحه یا کارت به طور جداگانه نوشته می شود که به آن حساب می گویند . هر حساب شامل سه بخش می باشد که بخش اول عنوان حساب ، بخش دوم طرف بدهکار و بخش سوم طرف بستانکار است. عنوان حساب که مشخص می نماید اطلاعات مندرج در آن حساب متعلق به کدامیک از اقلام دارایی،بدهی،حقوق صاحبان سرمایهدرآمد.وهزینهمی باشد.طرف راست حساب که در اصطلاح حسابداری آن را طرف بدهکار می نامند و طرف چپ حساب که در اصطلاح حسابداری آن را طرف بستانکار می نامند . در اصطلاح حسابداری ثبت رقمی در سمت راست یک حساب را بدهکار کردن و ثبت رقمی در سمت چپ حساب را بستانکار کردن آن حساب می گویند . ساده ترین شکل حساب به دلیل شباهتی که با حرف لاتین ( t ) دارد به نام " شکل تی " خوانده می شود که یک فرم ابتدایی می باشد و فقط توسط حسابداران به منظور تجزیه و تحلیل مسایل حسابداری و نیز توسط استادان در هنگام تدریس درس حسابداری مورد استفاده قرار می گیرد و الا در واحد های اقتصادی فرمهای کامل چاپی که دارای ستونهای متعدد می باشند به صورت اوراق جداگانه یا دفتر به کار می رود


حسابهای موجود در یک موسسه را از جهتی می توان به سه دسته تقسیم نمود :

حسابهای دائمی

این حسابها همانطوری که از نامشان پیداست ، دائمی هستند . یعنی ، فقط مربوط به یک دوره مالی نبوده ، مانده آنها به دوره مالی بعد انتقال می یابد. حسابهای ترازنامه ، از نوع حسابهای دائمی می باشند . در پایان هر دوره مالی ، حسابهای دائمی مانده گیری می شوند . سپس مانده های جدید در ترازنامه پایان دوره منعکس گردیده ، به دوره مالی بعد نقل می گردند . به حسابهای دائمی ، حسابهای واقعی نیز گفته می شود .


حسابهای موقتی

این حسابها ، که حسابهای اسمی نیز خوانده می شوند ، با پایان یافتن دوره مالی بسته شده ، در نتیجه مانده آنها به دوره مالی بعد انتقال نمی یابد . کلمه موقتی ، توصیف کننده خوبی برای این حسابهاست زیرا آنها فقط در طی یک دوره مالی و به منظور طبقه بندی و محاسبه تغییرات حاصله در حساب حقوق صاحبان سرمایه افتتاح گردیده ، در طی این مدت ، تنها افزایشها را نشان می دهند و نمی توانند کاهشها را نشان دهند و سر انجام در پایان دوره مالی نیز بسته می شوند. حسابهای مربوط به صورت سود و زیان جزء حسابهای موقتی می باشند . زیرا همانطوری که گفته شد ، مانده این حسابها ( درآمد فروش ، خرید ، هزینه های مستقیم خرید ، برگشت از فروش و تخفیفات ، برگشت از خرید و تخفیفات ، تخفیفات نقدی خرید و فروش و کلیه هزینه ها ) به حساب خلاصه سود و زیان بسته می شوند . مانده حساب اخیر ، سود یا زیان ویژه دوره مالی است که به حساب سرمایه انتقال می یابد . در نتیجه در پایان دوره مالی ، مانده ای از این حسابها وجود ندارد که به دوره مالی بعد منتقل گردد.


حسابهای مخلوط

این حسابها ، همانطوری که از نامشان پیداست ، مخلوطی از حسابهای دائمی و موقتی می باشند . بدین ترتیب ، در پایان دوره مالی ، با استفاده از تعدیلات ، آن قسمت از مانده حساب را که جزء حسابهای موقتی است ( باید به صورت سود و زیان انتقال یابد ، یعنی در محاسبه سود یا زیان ویژه دوره مالی موثر است و به حساب خلاصه سود و زیان بسته می شود ) ، از آن جدا می نمایند و مابقی را که جزء حسابهای دائمی است ، به ترازنامه پایان دوره انتقال می دهند . پیش پرداختهای هزینه ، پیش دریافتهای درآمد از حسابهای مخلوط می باشند .



دفتر روزنامه

اولین مرحله حسابداری مرحله ثبت فعالیتهاست . در این مرحله ، اطلاعات مربوط به فعالیتهای مالی پس از تجزیه و تحلیل و تعین تاثیری که بر معادله حسابداری دارند ( تعیین حسابهای بدهکار و بستانکار) و تنظیم سندهای مربوط در دفتری به نام دفتر روزنامه یا همان دفتر ثبت اولیه به ترتیب تاریخ وقوع ثبت می گردند. باید به این نکته توجه کرد که ثبتی که در دفتر روزنامه انجام می شود ، ثبت دو طرفه نامیده می شود زیرا که هر دو طرف فعالیت مالی مورد توجه قرار می گیرد .بنابراین همواره توازنی بین حسابها برقرار می باشد . قبل از پیدایش ثبت دو طرفه ثبت یکطرفه یا دفترداری ساده (دفترداری یکطرفه ) معمول بود ؛ که در آن یک طرف هر فعالیت مالی مورد توجه قرار می گرفت . چنین سیستمی برای موسسات بزرگ امروزی به هیچ وجه قابل استفاده نیست زیرا به علت عدم ثبت کامل یک فعالیت مالی ، کنترل صحت عملیات انجام شده غیر ممکن می باشد . همچنین امکان تهیه صورتها و گزارشهای مالی درست و قابل استفاده وجود ندارد . .
موسسات مختلف با توجه به نوع و حجم کار ، دفاتر روزنامه متعددی را مورد استفاده قرار می دهند . به طور کلی می توان دفاتر روزنامه را به دو گروه تقسیم نمود :


-1دفاتر روزنامه عمومی

ساده ترین و متداولترین نوع دفتر روزنامه ، دفتریست که آن را دفتر روزنامه عمومی یا دفتر روزنامه دو ستونی می نامند . این دفتر دارای دو ستون برای مبالغ بدهکار و بستانکار می باشد و برای انجام ثبت معاملات در تجارتخانه ها و موسسات کوچک کفایت می کند . البته با توجه به نوع کار وحجم فعالیتهای موسسات مختلف و به منظور کم کردن میزان کار دفترداری ، می توان ستونهای دیگری نیز به دفتر روزنامه دوستونی اضافه کرد .


-2دفاتر روزنامه اختصاصی

این دسته از دفاتر بیشتر در موسسات بزرگ که تعداد معاملات تکراری آنها بسیار زیاد است مورد استفاده قرار می گیرد . معمولا حدود هشتاد تا نود درصد کلیه فعالیتهای مالی این قبیل موسسات را می توان به چهار گروه تقسیم و هر گروه را در دفتر روزنامه خاصی ثبت کرد .

دفتر روزنامه ترکیبی

این دفتر ترکیبی از دفتر دفاتر روزنامه اختصاصی و عمومی است .



دفتر کل

دفتر کل عبارتست از دفتری که حسابها پس از طبقه بندی ، به طور جداگانه در آن نگهداری می شوند . این حسابها ممکن است به صورت صفحات یک دفتر و یا به صورت کارتها و اوراق آزاد باشد . البته طبق قانون تجارت ایران ، استفاده از کارت به عنوان دفتر کل ، مجاز نیست . متداولترین فرم حسابهای دفتر کل ، در حقیقت همان فرم تی ( t ) است که هریک از طرفین آن به چند ستون تقسیم شده است و از چند قسمت اصلی به شرح زیر تقسیم می شود :

عنوان حساب :
در بالای صفحات و یا کارتهای مربوط به هر حساب ، نام و شماره حساب مذکور نوشته می شود .

ستون تاریخ :
در این ستون تاریخ ثبت شده در دفتر روزنامه که همان تاریخ وقوع معاملات است ، نوشته می شود و نه تاریخ نقل اعداد از دفتر روزنامه به دفتر کل . این ستون نیز مانند ستون تاریخ دفتر روزنامه ، به دو ستون جداگانه برای تاریخ روز و تاریخ ماه تقسیم می شود . تاریخ سال در زیر کلمه تاریخ و تاریخ ماه را باید فقط در نخستین سطر هر صفحه و یا آغاز ماه جدید و تاریخ روز را برای کلیه اقلام تکرار کرد .

ستون شرح :

معمولا در این قسمت شرح مختصری از معاملات نوشته می شود . البته بعضی از حسابداران فقط به نوشتن عبارت " به شرح دفتر روزنامه " اکتفا می کنند .
ستون عطف :
در این ستون شماره صفحه دفتر روزنامه در مقابل هریک از اقلام نقل شده ثبت می گردد. ستون مبلغ : در این فرم، دو ستون مبلغ یکی برای مبالغ بدهکار در سمت راست و دیگری برای مبالغ بستانکار درسمت چپ وجوددارد. باید توجه داشت که نقل اعداد از دفتر روزنامه به حسابهای مربوط در دفتر کل به منظور طبقه بندی فعالیتهای مالی می باشد .


درآمد

همانگونه که از مفهوم عامیانه درآمد بر می آید ، درآمد به مبالغی اطلاق می گرددکه از ارائه خدمات و فروش کالا و غیره عاید موسسه می گردد . در صورتی که این درآمد به طور نقد عاید شود ، موجب افزایش در حساب وجوه نقد « صندوق / بانک ) موسسه خواهد شد و در صورتی که تعهد گردد بعدا به موسسه پرداخت گردد ، موجب افزایش حسابهای دریافتنی و یا اسناد دریافتنی موسسه می گردد . البته باید به این نکته توجه داشت که کلیه افزایش های حساب وجوه نقد به دلیل کسب درآمد نیست ، بلکه مواردی از قبیل دریافت طلب نیز موجب افزایش در این حساب و کاهش در حساب های دریافتنی و یا اسناد دریافتنی خواهد شد. در واقع درآمد مطلبی است که موجب افزایش در حساب وجوه نقد و یا حسابهای دریافتنی ونیز افزایش در حساب سرمایه خواهد شد . البته گاهی افزایش در حساب وجوه نقد و نیز حساب سرمایه به دلیل سرمایه گذاریهای مجدد صاحب و یا صاحبان موسسه است . در اینجا یک مطلب حائز اهمیت وجود دارد و آن اینست که درآمد هر دوره باید مربوط به ارائه خدمات و یا فروش کالا در همان دوره باشد و الا اگر مبلغی بابت خدماتی که در آینده انجام خواهد شد و یا کالایی که در آینده تحویل خواهد گردید ، دریافت گردد ، درآمد آن دوره به حساب نمی آید در موسسات تجاری درآمدهایی جدا از درآمدهای حاصل از فروش کالا و خدمات وجود دارد که به آن سایر درآمدها گفته می شود . درآمد بهره حاصل از سرمایه گذاریهای کوتاه مدت و یا بلندمدت که موسسه از سازمانهای اعتباری دریافت نموده است از این نوع درآمدها می باشد. در حسابداری موسسات یک نوع درآمد با عنوان درآمدهای ثبت نشده نیز وجود دارد . این درآمدها که به نام درآمدهای وصول نشده نیز موسومند به درآمدهایی گفته می شود که در طی دوره مالی تحقق یافته اند ، ولی دریافت و ثبت نشده اند مثلا اگر یک موسسه قرارداد ارائه خدمت منعقد نماید اما دریافت وجه منوط به اتمام کار باشد درآمد حاصل از ارائه آن قسمت از خدمت که مربوط به دوره مالی جاری است ، تحقق می یابد ، در حالیکه در حسابها ثبتی صورت نگرفته است . در نتیجه در پایان دوره مالی با ثبت یک آرتیکل اصلاحی ، مانده حسابها تعدیل می گردند .


هزینه
هزینه به مبالغی گفته می شود که برای کسب درآمد به خرج گرفته می شود . به عبارت دیگر اگر موسسه ای فعالیتش در جهت ارائه خدمات به موسسات و یا اشخاص دیگر است ، خرجهایی که در راه ارائه خدمات متحمل می شود را هزینه می گویند یا اگر موسسه ای به کار خرید و فروش کالا اشتغال داشته باشد به منظور تحقق این هدف پرداختهایی انجام می دهد که همانا هزینه می باشد اقلامی از قبیل بهای آب مصرفی ، اجاره ساختمان ، بهای برق مصرفی ، هزینه تلفن و استهلاک ساختمان از جمله هزینه ها می باشند . لازم به تذکر است همانگونه که درآمدها موجب افزایش در حسابهای « صندوق ، بانک و سرمایه ) می شوند ، هزینه ها موجب کاهش در این حسابها می گردند البته در مورد حساب سرمایه همانگونه که درآمد یک عامل مثبت و افزایش دهنده آن به حساب می آید ، هزینه یک عامل منفی و کاهش دهنده آن است . باید به این نکته توجه داشت که هرگونه کاهشی در حساب وجوه نقد به منزله هزینه نیست ، مثلا پرداخت بدهیها ، خرید دارایی به طور نقد و یا برداشت نقدی صاحب یا صاحبان موسسه ، موجب کاهش در حساب وجوه نقد می شوند ، در حالیکه هیچکدام هزینه محسوب نمی شوند .
به طور کلی ، رقمی را می توان هزینه جاری یک دوره مالی در یک موسسه به حساب آورد که اولا در ارتباط با درآمد همان دوره باشد ، ثانیا موجب کاهش در سود ویژه دوره مالی و در نهایت صاحب یا صاحبان موسسه شود . نکته بسیار مهم در ارتباط با هزینه اینست که هزینه های هر دوره باید از درآمدهای همان دوره کسر گردد و این در واقع براساس یکی از مهمترین اصول حسابداری ( اصل وضع هزینه های یک دوره از درآمد همان دوره ) می باشد و مفهوم آن اینست که به عنوان مثال اگر هزینه اجاره ساختمان در پایان دوره مالی پرداخت نگردید ، نباید به عنوان هزینه در دوره آتی به حساب گرفته شود ، بلکه باید از درآمد همین دوره مالی کسر گردد .

سرمایه

• تعریف سرمایه
• پرداخت سرمایه
• سرمایه نقدی و غیر نقدی
• سرمایه احتیاطی یا اندوخته قانونی
• افزایش سرمایه
• سرمایه در گردش
• بازار سرمایه
• سرمایه ثابت
• سرمایه مستقر
• سرمایه متغیر
• سرمایه ربایی
• سرمایه سهمی



تعریف سرمایه

سرمایه از مهم ترین عوامل تجارت بوده و بزرگ ترین وسیله جلب منفعت است. هر شرکت باید دارای سرمایه باشد، تا بتواند نتیجه ای از عملیات خود که تجارت است برده و منتفع شود. اهمیت شرکت های تجارتی را از سرمایه آنها می توان درک کرد.
برای سرمایه حداکثری تعیین نشده و شرکاء به هر مقدار بتوانند ممکن است سرمایه را افزایش دهند. در بعضی از ممالک اروپا حداقلی جهت سرمایه شرکت های سهامی معلوم شده، و در کشور ما هم به موجب ماده 5 اصلاحی اسفند 1347 مقرر گردیده در موقع تأسیس، سرمایه شرکت های سهامی عام از پنج میلیون ریال و سرمایه شرکت های سهامی خاص، از یک میلیون ریال نباید کمتر باشد مسلم است هیچ موقع سرمایه شرکت های سهامی عام یا خاص از این مبالغ نباید کمتر باشد و اگر کمتر شد به شرحی که گذشت در صورتی که شرکاء تا یک سال جبران ننمایند یا شرکت را به نوع دیگر تبدیل نکنند حکم به انحلال شرکت داده خواهد شد . .
سرمایه شرکت سهامی عبارتست از جمع قیمت اسمی سهام آن شرکت. بنابراین سرمایه به سهام متساوی قسمت شده و هر یک از شرکاء یک یا چند سهم آن را خواهند داشت..



پرداخت سرمایه

قانون اجازه داده است که در موقع تشکیل شرکت های سهامی دارندگان سهام اقلاً سی و پنج درصد از مورد تعهد خود را پرداخت و بقیه را فقط تعهد نمایند. البته مدت تعهد باقی مانده از پنج سال تجاوز نخواهد کرد ولی هرگاه آورده های شرکاء غیر نقدی باشد باید تمام آن تأدیه شده باشد. .
ارفاقی که درباره شرکت های سهامی به عمل آمده بسیار به جا و با بصیرت کامل بوده است. زیرا اغلب شرکت های سهامی که برای امور مهم تشکیل می شوند تمام سرمایه را در موقع تشکیل احتیاج ندارند بلکه در عمل و پس از مدتی ممکن است به قسمتی از آن احتیاج پیدا کنند. مثلاً شرکتی که با سرمایه نهصد میلیون ریال برای ایجاد راه آهن از شهری به شهر دیگر تأسیس می شود مسلم است تمام سرمایه را در ابتدای عمل به کار نخواهد انداخت و از این جهت لزومی ندارد شرکاء تمامی آن را پرداخته وجه را بلا استفاده در صندوق شرکت بگذارند. البته به تدریج که احتیاج به آن پیدا شد اغلب به چند قسط اخذ می شود. بنا به شرح فوق سرمایه شرکت های سهامی ممکن است به دو قسم تجزیه شود:


• سرمایه پرداخت شده.
• سرمایه تعهد شده.


اهمیت سرمایه بیشتر مورد نظر معامله کنندگان با شرکت است و اشخاص با ملاحظه اعتبار و میزان سرمایه شرکت، قرارداد منعقد و یا معامله انجام می دهند. به این جهت هر شرکت باید در هر گونه اسناد و صورت حساب و اعلانات و نشریات و غیره که به طور خطی یا چاپی صادر یا منتشر می نماید میزان سرمایه خود و آن قسمتی که تأدیه شده است صریحاً قید کند. به این طریق میزان سرمایه در دسترس مراجعین و معامله کنندگان بوده و همیشه از آن مطلع خواهند شد


سرمایه نقدی و غیر نقدی

سرمایه ممکن است نقدی باشد یا غیر نقدی. سرمایه نقدی که اکثر شرکت های سهامی دارند وجه نقد است. سرمایه غیر نقدی مال یا امتیاز یا عملی است که شرکاء در ازاء قیمت سهام خریداری شده می پردازند. مثلاً ممکن است در شرکتی که موضوع آن تجارت پنبه است شخصی یک کارخانه پنبه پاک کنی به ارزش یک میلیون ریال تسلیم در مقابل، صد سهم ده هزار ریالی قبول کند. و یا در شرکتی که به استخراج سرب مشغول است در ازاء امتیاز استخراج معدن سرب که متعلق به یکی از شرکاء می باشد و کارشناس رسمی آن را به دویست هزار ریال تقویم نموده است بیست سهم ده هزار ریالی به نام برده داده شود. بنابراین مال یا امتیاز دارای ارزش و جزء سرمایه شرکت است و این معنی در تبصره 6 مواد الحاقی قانون تجارت تصریح شده است.



سرمایه احتیاطی یا اندوخته قانونی

از لحاظ این که ممکن است زیانی به شرکت وارد شود که در سرمایه نکثی حاصل و باعث دلسردی شرکاء گردد. در مواد اصلاحی قانون تجارت ضمن ماده 140 سرمایه دیگری به نام اندوخته قانونی پیش بینی شده و هیئت مدیره شرکت را قانون ملزم نموده که صدی پنج از سود خالص شرکت را برای انداخته قانونی موضوع نماید که در خود شرکت به حساب مخصوصی نگه داری شود. الزام هیئت مدیره تا موقعی است که این اندوخته مساوی با یک دهم سرمایه اصلی شرکت گردد و اضافه بر آن را قانون به اختیار شرکت گذاشته است. .
اندوخته قانونی از موارد لازم و مورد احتیاج شرکت است زیرا در صورتی که زیانی حاصل شود که برای جبران آن احتیاج به پولی باشد ممکن است از آن استفاده شود. .
در ممالک اروپایی به اندوخته قانونی ( سرمایه احتیاطی ) اهمیت خاصی می دهند و چند قسم سرمایه اضافی از منافع تشکیل می دهند به نام سرمایه احتیاطی و سرمایه ذخیره و غیره



افزایش سرمایه

گاهی اتفاق می افتد که شرکت به کارهای مهم تری دست زده و یا موفقیت هایی به دست آورده و احتیاج به افزایش سرمایه دارد، بنابراین می تواند به سرمایه خود اضافه کند. در این حال ناچار است سهام جدیدی بفروشد. در صورتی که در اساسنامه پیش بینی شده باشد می توان با رعایت آن اقدام به ازدیاد سرمایه و فروش سهم نمود. افزایش سرمایه موقعی مقدور است که سرمایه شرکت تماماً تأدیه شده باشد و الا زمانی که شرکاء هنوز تعهد خود را کاملاً انجام نداده و مبلغی از سرمایه را هنوز نپرداخته اند، شرکت حق افزایش سرمایه را تحت هیچ عنوان نخواهد داشت.
گاهی در عمل مشاهده می شود که شرکت سود سرشاری داشته و ارزش سهام آن در بازار بیش از قیمت اسمی سهام یعنی پولی است که دارندگان سهام روز اول پرداخته اند. و خریداران سهام جدید که به همان قیمت اسمی بهای سهام منتشره را می پردازند، نفع بی تناسبی ممکن است ببرند زیرا اگر سهم یک هزار ریالی را در بازار می خریدند بایستی دو هزار ریال بپردازند و فعلاً هزار ریال بیشتر نمی دهند. به این جهت اغلب برای سهام بدوی مجمع عمومی نفع مخصوصی معین کرده و آن را سهام ممتاز قرار می دهند .
ماده 160لاحی قانون تجارت طریق دیگری در این مورد ارائه کرده و اجازه داده است به این شرح که شرکت می تواند سهام جدید را برابر مبلغ اسمی بفروشد و یا این که مبلغی علاوه بر مبلغ اسمی سهم، به عنوان اضافه ارزش سهم از خریداران دریافت کند. هم چنین شرکت می تواند عواید حاصله از اضافه ارزش سهام فروخته شده را به اندوخته منتقل سازد یا نقداً بین صاحبان سهام سابق تقسیم کند یا در ازاء آن سهام جدید به سهام بدهد.


سرمایه در گردش

آن مقدار دارایی جاری که از محل منابع مالی بلند مدت تامین شده باشد را سرمایه در گردش می نامند. سرمایه در گردش ناخالص به صورت کل دارایی های جاری و سرمایه در گردش خالص به صورت مازاد دارایی جاری بر بدهی جاری تعریف می شود. میزان سرمایه در گردش شاخصی است برای تشخیص درجه نقدینگی و عدم اعسار یک شرکت، به ویژه اگر در مقایسه با دیگر شاخص ها و نسبت های مالی به کار گرفته شود.


بازار سرمایه

بازار وجوه آماده برای وام دادن در زمانی بلند مدت تر از زمان بازار پول که در آن وجوه کوتاه مدت وام داده می شود را بازار سرمایه می نامند. اگر چه مرز مشخصی این دو بازار را از یکدیگر جدا نمی کند ولی در اصل، وام های بازار سرمایه برای سرمایه گذاری های ثابت در صنعت و تجارت به کار می رود. بازار سرمایه هر زمان بین المللی تر می شود، و در هر کشور صرفاً شامل یک نهاد نمی شود، بلکه نهادهایی مانند بورس، بانک ها و شرکت های بیمه را در بر می گیرد که عرضه و تقاضای سرمایه بلند مدت را نظم می بخشند. قابلیت خرید و فروش اوراق بهادار یکی از عوامل مهم در کارآیی بازار سرمایه است، زیرا هرگاه مطالبات سرمایه گذاران به آسانی قابل صول نباشد آنها رغبت ندانی برای وام دادن به صنایع پیدا نخواهند کرد. در کشورهای پیشرفته صنعتی، بازارهای سرمایه کاملاً توسعه یافته اند، ولی در کشورهای در حال توسعه فقدان بازار سرمایه به دلیل کمبود پس انداز، سدی در راه بسط سرمایه گذاری هاست، و لذا دولت ها و صاحبان صنایع این کشورها ناگزیرند برای کسب سرمایه به بازارهای بین المللی روی آورند.


سرمایه ثابت

آن بخش از سرمایه که به صورت وسایل تولید، ابزار کار و مواد خام نمود می یابد را سرمایه ثابت می نامند. این سرمایه، ثابت خوانده می شود، چون نمی تواند بیش از ارزش خود به ارزش محصول بیفزاید. البته در اینجا، ارزش به صورت زمان کاراجتماعاً لازم تعریف می شود. سرمایه ثابت به دو قسمت سرمایه سیار و سرمایه مستقر تقسیم می شود.


سرمایه مستقر

وسایل سرمایه ای که به نسبت دارای عمر طولانی باشند و در فرآیند تولید نقش معین و پایداری بازی کنند را سرمایه مستقر می نامند. هزینه سرمایه مستقر معمولاً به تناسب عمر و دوام آن جبران می شود. ساختمان، ماشین آلات و تاسیسات از انواع بارز سرمایه مستقرند.
آن بخش از سرمایه ثابت را سرمایه مستقر گویند که در فرآیند تولید به صورت ابزار کار مورد استفاده قرار می گیرند (مانند ماشین آلات و ساختمان)، در حالی که بخش دیگر سرمایه ثابت را سرمایه سیار می نامند که در فرآیند تولید به مثابه موضوع کار وارد می شوند. مواد اولیه و واسطه ای و نیز مواد سوختی که یک بار در جریان تولید وارد و پس از تبلور یافتن در محصول تولید شده از آن خارج می شوند، در شمار انواع سرمایه سیار هستند.


سرمایه متغیر

به آن بخش از سرمایه که به صورت نیروی کار در فرآیند تولید (و گاهی توزیع) کالا با سرمایه ثابت ترکیب می شود سرمایه متغیر اطلاق می شود.


سرمایه ربایی

آن بخش از سرمایه است که صرفاً در حوزه گردش پول، و بدون هیچگونه فعالیتی در فرآیندهای تولید و توزیع کالا، جریان یابد. سرمایه ربایی، که در دوران پیش سرمایه داری نیز وجود داشته، تضعیف کننده بنیه اقتصادی تولید کنندگان (به ویژه تولید کنندگان خرد) به شمار می رفته است.


سرمایه سهمی

کل سرمایه گذاری صاحبان یک واحد اقتصادی از راه خرید را سرمایه سهمی می نامند. سرمایه گذاران هنگامی به سرمایه سهمی یک شرکت سهامی می افزایند که اقدام به خرید سهام جدیدالانتشار آن کرده باشند. نرخ سود تثبیت شده ای به آنان وعده داده نمی شود بلکه فقط در سود شرکت سهیم اند. بنگاه ها می توانند با قبول مقدار بیشتری سرمایه سهمی و استقبال از سهامداران جدیدی که تمایل به این قبیل سرمایه گذاری دارند، پول بیشتری جمع آوری کنند. سرمایه سهمی معمولاً با پیدایش یک فعالیت جدید اقتصادی یا گرایش فعالیت های اقتصادی موجود همراه است.

دارایی


اموال وحقوق مالی متعلق به هر موسسه را که قابل تقویم به پول و دارای منافع آتی است ، را دارایی می گویند . در این تعریف منظور از اموال انواع دارایی مشهود و قابل لمس و رویت مانند :موجودی نقدی ، ملزومات ، اثاثه ، ساختمان و... و منظور از حقوق مالی اقسام دیگر دارایی مانند : مطالبات از اشخاص حقیقی و حقوقی ( حسابهای دریافتنی ، اسناد دریافتنی ) ،حق اختراع ، سرقفلی و نظایر آن می باشد . داراییها خود به پنج گروه اصلی تقسیم می شوند که عبارتند از داراییهای جاری
این داراییها اقلامی هستند که انتظار می رود در طی یک سال یا یک دوره عملیاتی از تاریخ تنظیم ترازنامه ( هر کدام که طولانی تر است ) به وجه نقد تبدیل ، یا مصرف و یا فروخته شوند . معمولا داراییهای جاری بر حسب سرعت تبدیل شدن به وجه نقد و یا مصرف در ترازنامه منعکس می گردند .



سرمایه گذاریهای بلند مدت

این سرمایه گذاریها ، مانند خرید اوراق قرضه و یا سهام موسسات دیگر ، از نوع داراییهایی می باشند که مدیران موسسه انتظار ندارند در طی یک دوره مالی به وجه نقد تبدیل گردند


داراییهای ثابت

این داراییها ، اقلامی مشهود با عمری طولانی می باشند که در جریان عملیات موسسه مورد استفاده قرار می گیرند . داراییهای این گروه به مرور زمان و پس از استفاده مکرر فرسوده می گردد به همین دلیل برای هر یک از داراییهای ثابت استهلاک منظور می شود. .



داراییهای نامشهود

این گروه از داراییها نشاندهنده حقوق قانونی و یا ارتباط خاصی است که وجود فیزیکی نداشته ، منافعی را برای صاحب آن در آینده به دنبال دارد . از جمله داراییهای نامشهود می توان به حق اختراع ، حق امتیاز تولید ، فرانشیز و سرقفلی اشاره کرد.


سایر داراییها

هر گاه موسسه ای دارایی داشته باشد که نتواند آن را در یکی از گروههای فوق طبقه بندی نماید از عنوان سایر داراییها استفاده می کند .


بدهی

مبالغی که یک موسسه به افراد و موسسات دیگر بدهکار می باشد ویا کلیه مبالغی که بازپرداخت آنها در تاریخهای معین در آینده بر عهده موسسه است را بدهی می گوییم . به عبارت دیگر می توان گفت ادعا یا حق مالی طلبکاران نسبت به داراییهای یک موسسه است و این حق نسبت به داراییهای معینی نمی باشد بلکه نسبت به کل داراییهاست
بدهی ها را می توان به دو گروه تقسیم کرد :


بدهیهای جاری

این بدهیها اقلامی هستند ، که انتظار می رود از محل داراییهای جاری ، در طی یک سال و یا یک دوره عملیاتی از تاریخ تنظیم ترازنامه ( هرکدام که طولانی تر است ) تادیه گردند و یا به بدهیهای جاری دیگری تبدیل شوند . از جمله این بدهیها می توان به حسابهای پرداختنی ، اسناد پرداختنی ، هزینه های پرداختنی ( حقوق پرداختنی ، اجاره پرداختنی و ... ) ، پیش دریافتهای درآمد ، اقساط پرداختنی مربوط به بدهیهای بلند مدت که در دوره آتی باید پرداخت گردند را نام برد.


بدهیهای بلند مدت

این بدهیها ، همانطور که از نامشان پیداست ، دارای موعد پرداختی بیش از یک دوره مالی می باشند . وامهای دریافتی درازمدت و اوراق قرضه ای که یک موسسه برای رفع نیازهای مالی منتشر می نماید و تحت عنوان اوراق قرضه پرداختنی در حسابها منعکس می گردند ، از این نوع بدهیها می باشند .


سند حسابداری

در بعضی از سیستمهای حسابداری حسابداران به جای اینکه ،فعالیتهای مالی را مستقیما از روی اسناد و مدارک مثبته در دفاتر ثبت نمایند ، اقدام به تهیه برگه حسابداری و یا سند روزنامه می کنند . این برگه یا سند ، نوشته ای است که در آن یک یا چند فعالیت مالی انجام شده بر حسب نوع حساب ، بدهکار یا بستانکار می گردد البته باید به این نکته توجه داشت که برگه حسابداری یا سند روزنامه، پس از امضاء مراجع صلاحیتدار در یک موسسه ، قابل ثبت در دفاتر حسابداری می باشد . برگه حسابداری دارای ستونهایی برای ثبت شماره حساب در دفتر کل و دفتر معین می باشد و همچنین در ستون شرح عنوان حسابها و شرح کامل معامله وتاریخ آن نوشته می شود در زیر برگه حسابداری شماره صفحه دفتر روزنامه یادداشت می گردد . سند روزنامه در هنگام ثبت در دفتر روزنامه پیاپی شماره گذاری می شود
 

amirphp

Registered User
تاریخ عضویت
1 اکتبر 2010
نوشته‌ها
1,216
لایک‌ها
223
محل سکونت
قــــــــــــم
سلام دوست عزیز clickmax

فکر نکن تاپیک برای خودته و انجمن رو خریدی

درست صحبت کن و ادب داشته باش. خوبه که فعالیت آنچنان هم نداشتی و اینقدر ...

درست صحبت کردن یکی از قوانین انجمن هست برو دوباره بخون
 

clickmax

Registered User
تاریخ عضویت
16 فوریه 2011
نوشته‌ها
507
لایک‌ها
107
سلام دوست عزیز clickmax

فکر نکن تاپیک برای خودته و انجمن رو خریدی

درست صحبت کن و ادب داشته باش. خوبه که فعالیت آنچنان هم نداشتی و اینقدر ...

درست صحبت کردن یکی از قوانین انجمن هست برو دوباره بخون



1.میدونید ما ایرانیها چرا پیشرفت نمیکنیم جون خمش توکار دیگران دخالت میکنیم بابا جان ترم یکی هیچ چیزی بلد نبستی ادعا خدا پیغمبری میکنی بعد میای میگی میام راهنماییتون میکنم باباجان نمیخوام دوستمو تحقیر کنم ولی طرف

ترم چند حسابداری تومیانه مونده برین ببینید کدام یک از استادای ایران به این واضحی که من بدهکار بستانکارو توضیح میدن من 40تادانشگاه دولتی ازادو دیدم نمیام بگم چیزی بلدم

شما کافیه برین بعضی از این جاها بگین احمدیان فر ررا میشناسین یانه

1.فوق لیسانس حسابداری از دانشگاه بروکن اکسفوررد را دارم.
2.عضو انجمن حسابداران خبره انگلستان
3.عضو انجمن حسابدرای ایران
عضو انجمن حسابداران مدیریت ایران.
عضو انجمن حسابداران رسمی ایران.
8تامدرک از انجمن حسابدران خبره دارم.1.حسابدرای پیشرفته کاربردی2.پروش مدیران مالی3.دوره سیما فارسی را دارم4.پپرورش مشاور مالی.5.سرپرست امورمالی6.جامع قوانین ومقررات7.دوره توانمند سازی امورمالی80حسابداری جامع در انگلیسی.

میدونی من با چندتا شرکت کارمیکنم نمیدونی ؟؟؟ازتاریخ پستتون معلومه که کار اداری ندارین.
بعدتازه خود استارتر گفت من قبول کردم بعد بهش گفتم اگه قرار باشه هرکی بیاد اینجا بنویسه من نیستم.بعدم بهش گفتم تا اخر خرداد کارامو میکنم.بعد مینویسم شما حتی بلد نیستی طرف مقابلتو درک کنی بعد میای میگی زیاد ننوشتی به استارتر گفتم کارای رفتنمو دارم تمام میکنم .
متوجهشدین؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
 

NIMA_YALAN

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
7 جولای 2013
نوشته‌ها
32
لایک‌ها
2
درخواست راهنمايي در خصوص راه اندازي آموزشگاه حسابداري و كامپيوتر

من تصميم دارم آموزشگاه حسابداري و كامپيوتر بزنم حالا سئوالات زير برام مطرحه و اميدوارم دوستان راهنماييم كنند :
1- گرفتن جواز از فني و حرفه اي چه شرايطي داره و اصلا" الزامي به اين كار هست ؟
2- توافق بين استاد و موسسه معمولا با چه تناسبي انجام ميشه ؟
3- شنيدم بعضي از موسسات كلاسها شونو اجاره ميدن . كسي ميدونه شرايطش چه جوريه ؟
4- از همه مهمتر .. اصلا" اين كار به صرفه هست يا نه ؟
5- نرخ برگزاري كلاسها تابع چه چيزيه ؟ آيا آئين نامه يا نرخ مصوب داره يا نه هر آموزشگاهي بنا به شرايطش ميتونه تعيين كننده باشه؟
6- مزايا و معايب اينگونه آموزشگاهها چيه؟

سئوالات ديگه هم ممنكه به ذهنم برسه ولي فعلا" ميخوام يه فضاي ذهني در خصوص اين مسئله پيدا كنم.
پيشاپيش از نظرات موثر شما دوستان متشكرم

ایمیل من پایین هست اگه وقت نکردین اینجا جواب بدین خواهش میکنم به ایمیلم جواب بدین خیلی مهمه
[email protected]
 

clickmax

Registered User
تاریخ عضویت
16 فوریه 2011
نوشته‌ها
507
لایک‌ها
107
انواع شرکتهای بازرگانی
1.خرید .فروش داخلی
2.واردات کالا
3.صادرات کالا
4.هم خرید وفروش داخلی انجام میدهند وهم واردات وصادرات انجام میدهند.

شرکتهایی که مبادرت به خرید وفروش کالا انجام میدهند باید توجه کنند که درفاکتور مالیات ارزش افزوده اورده شده باشد.

مشخصات فاکتوررسمی
1.تاریخ
2. نام وادرس فروشنده
3.نام وادرس خریدار
4.شماره اقتصادی
5.کدملی شخص حقیقی
6.کد کالا
7.شرح کالا یاخدمات
8. تعدادیامقدار
9.واحدکالا
10.قیمت هر واحدکالا
11.میلغ واحدکالا
12.مبلغ مالیات وعوارض کالا
13.کجمع مالیات برارزش افزوده
14.جمع کل قیمت کالا
15.مهرامضا خریداروفروشنده
-----------------------------------------------------------
 

clickmax

Registered User
تاریخ عضویت
16 فوریه 2011
نوشته‌ها
507
لایک‌ها
107
تاپنجشنبه مالیات شرکتهای بازرگانی راتوضیح میدهم.در همین تاپیک
 

SILENT_66A

Registered User
تاریخ عضویت
7 اکتبر 2012
نوشته‌ها
5,738
لایک‌ها
2,923
محل سکونت
IN SILENT
تاپنجشنبه مالیات شرکتهای بازرگانی راتوضیح میدهم.در همین تاپیک

سلام بنده یک برنامه کامل و فوق حرفه ای حساب داری میخام الان از ارسلان استفاده میکنم اصلان خیلی بده خوشم نمیاد یک برنامه خوب معرفی کنید
 

m.kheyriii

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
14 جولای 2013
نوشته‌ها
8
لایک‌ها
3
بازرگانی هستید؟
پ.ن:این تیر تموم میشد یه نفس میکشیدیم.(این شرکتی که میرم امسال حسابدار ارشدش عوض شده یعنی بیا بببین جه بلبشویییه :دی)
 

vahidrotab

Registered User
تاریخ عضویت
9 فوریه 2011
نوشته‌ها
760
لایک‌ها
316
محل سکونت
ترکیه و ایران
برای هیات مدیره شرکت به چه شکلی میشه برداشت حقوق رو در دفاتر روزنامه و کل ثبت کرد؟
برای بیمه شدن اعضای هیات مدیره، برداشت حقوق نیازه که در دفاتر ثبت شده باشه.
 

m.kheyriii

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
14 جولای 2013
نوشته‌ها
8
لایک‌ها
3
برای هیات مدیره شرکت به چه شکلی میشه برداشت حقوق رو در دفاتر روزنامه و کل ثبت کرد؟
برای بیمه شدن اعضای هیات مدیره، برداشت حقوق نیازه که در دفاتر ثبت شده باشه.
برداشت حقوق مثل همون پرداخت حقوق میخوره.
اونم فکر کنم اره باشه.هم برا مالیاتش.هم اینکه اصن امور مالیاتی عطف به ماسبق میکنه.
 

vahidrotab

Registered User
تاریخ عضویت
9 فوریه 2011
نوشته‌ها
760
لایک‌ها
316
محل سکونت
ترکیه و ایران
برداشت حقوق مثل همون پرداخت حقوق میخوره.
اونم فکر کنم اره باشه.هم برا مالیاتش.هم اینکه اصن امور مالیاتی عطف به ماسبق میکنه.

ممنون دوست عزیز
سوالم رو دوباره می پرسم
برای هیات مدیره شرکت به چه شکلی میشه برداشت حقوق رو در دفاتر روزنامه و کل ثبت کرد؟
 

m.kheyriii

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
14 جولای 2013
نوشته‌ها
8
لایک‌ها
3
ممنون دوست عزیز
سوالم رو دوباره می پرسم
برای هیات مدیره شرکت به چه شکلی میشه برداشت حقوق رو در دفاتر روزنامه و کل ثبت کرد؟
ه.حقوق XXX
نقد XXX
اگر حساب کنترلی داری که اول باید کنترلی بزنی.
حقوق کلا فرقی نداره با بقه.اگه همینجوری میخوایی ورداری که با جاری شرکا بزن .
 

jujushow

Registered User
تاریخ عضویت
27 آپریل 2007
نوشته‌ها
2,466
لایک‌ها
1,107
من قبلا خیلی جزئی حسابداری کار کردم ( توی سربازی ) ، الان ممکنه یه کار موقت به عنوان حسابدار برام جور بشه ولی از فاکتورها فقط دسته بندیشون و زدن قیمتشون توی اکسل یادم مونده ! چه چیزایی باید بلد باشم ؟ اینم بگم که حسابداری مال شرکت و ... نیست ، یه مغازه نسبتا بزرگ جوشکاری و پروفیل و .... هست . البته گویا طرف گفته باید حسابدار طلبها رو هم وصول کنه که من تجربشو ندارم ولی دوس دارم با وجود سختیش تجربشو کسب کنم .

کسی میتونه راهنمایی کنه ؟
 

NIMA_YALAN

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
7 جولای 2013
نوشته‌ها
32
لایک‌ها
2
با سلام. دوست عزیز جهت مشاهده و دانلود رایگان مطالب وب ما به آدرس زیر مراجعه نمایید.
http://clickhesabdar.ir
با تشکر مدیر وبسایت کلیک حسابدار
 
بالا