• پایان فعالیت بخشهای انجمن: امکان ایجاد موضوع یا نوشته جدید برای عموم کاربران غیرفعال شده است

درباره الی

Mahdy2021

Registered User
تاریخ عضویت
6 آگوست 2006
نوشته‌ها
1,723
لایک‌ها
74
سن
38
محل سکونت
Iran-Tehran
خب من این فیلم رو ساعتی پیش دیدم(در تاپیک 2009 هم پست زدم)
مطالب تاپیک رو هم قبلا خونده بودم و الان هم بیشتر خوندم

به نظرم مهمترین مشکل این فیلم ابهامات و پیچیدگی های بی دلیلش بود که اصل داستان رو تحت الشعاع قرار میداد
انقدر به هم دروغ میگفتن که من یکی قاطی کردم.بعضی دروغهاش اصلا منطقی و مصلحتی (به قول دوستان) نبود.
دیگه اینکه شخصیتها واضح نبودن.مگه میشه شما کسی رو که اسم و فامیلش رو نمی دونی دعوت کنی به مسافرت.ربطی هم به ایران و ... نداره.


حتی به نظر من سپیده خیلی ظرفیت دروغگوییش بالاتر از این حرفاس که دوستان گفتن.چون چند بار هم حرفش رو عوض کرد

اصلا از کجا معلوم الی با نامزدش مشکل داشته؟ کی غیر سپیده همچین حرفی زد؟
چرا طرف پشت تلفن گفته من برادرشم؟
الی برای نجات آرش غرق شد یا خودکشی کرد؟
اگر واقعا الی می خواست از نامزدش جدا بشه چرا هر وقت بحث احمد پیش میومد ناراحت میشد و عقب میکشید؟ اصلا هم خجالت نبود :eek:
 

Shayan_BHX

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
30 ژوئن 2009
نوشته‌ها
629
لایک‌ها
0
محل سکونت
Tehran
من از شما یه سوال میپرسم ..

این فیلم چه نکته ی منفی داشت ؟ نکات منفی فیلم کدوم ها بودن ؟ کارگردانی ؟ بازی ها ؟ داستان ؟
وقتی میگی باید تمشک زرین بگیره (البته گفتی لیاقت همین رو هم نداره!!) با کدوم فیلم مقایسه ش میکنی ؟ با پدر خوانده و امثال هم مقایسه ش میکنی یا با بقیه فیلم های ایرانی ؟!

پ.ن : از طرفدار رئال انتظار نداشتیم!:D

دوست عزیز سوال منو با سوال جواب نده :D
کفر نگید دیگه :D پدر خوانده کجا این مزخرفات کجا
نه من با پدر خوانده مقایسش نمیکنم با دیگر نامزدها و فیلم های متوسط هالیوودی مقایسش میکنم (من دارم میگم در حد نام اسکار نیست)
اتفاقا من از طرفدار رئال انتظار ندارم که از همچین فیلمی حمایت کنه :D
مخلص رئالیا هم هستیم ;)
 

sentimento

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
4 دسامبر 2009
نوشته‌ها
21
لایک‌ها
22
به نظرم فیلم خوبی بود بعد از مدتها اولین فیلم ایرانی بود که توی سالن سینما تا آخرش رو دیدم و خسته نشدم قبلی ها رو یا وسط فیلم نصفه رهاش می کردم یا وسطش خوابم می برد:happy:
 

H-C

مدیر بازنشسته
کاربر فعال
تاریخ عضویت
12 مارس 2008
نوشته‌ها
4,734
لایک‌ها
414
سن
34
محل سکونت
Tehran
شما میشه به من بگی این فیلم چه نکته ی مثبتی داشت؟
شما سینمای بیخود به چی میگید؟ میشه 5 فیلم برتر تاریخ سینمای ایران رو نام ببری؟
اصلا 5 تا فیلم درست پیدا میشه ؟ یکیش همین ازانس شیشه ای هست که هیچی نگیم دربارش بهتره:rolleyes:
بازیگر خوب داریم؟ میشه چند تا بازیگر خوب نام ببری وقتی سینمایی کارش به جایی میرسه که سوپراستارش محمد رضا گلزاره :lol: و هنرمندش پرستویی بایدم بهترین فیلمش درباره ی الی باشه

این نکات مثبت رو چرا من نمیبینم پس؟؟:wacko:
باور کن من حتی بیخودترین فیلم ها رو با دقت کامل میبینم و برخی از فیلمارو بیش از 20 بار دیدم ولی در این فیلم هیچی ندیدم

همین م مثل مادری که میگید چی بود؟ یه فیلم مسخره که از اول تا اخرش باید بشینی گریه کنی
کلا سینمای ایران مشکلات بزرگی داره که تا این مشکلات حل نشه تمشک زرین هم نباید بهشون داد این مشکلات هم مختص فیلم خاصی نیست (از درباره ی الی و ازانس شیشه ای گرفته تا خروس جنگی) مختص سینمای ایرانه و در هیچ جای دیگه دیده نمیشه

ببین سوال من رو با سوال جواب دادی ! ;)

ولی اشکال نداره.

حتمال میدونی که تو همون اسکار 5 جایزه، جایزه مهمی هستند.

بهترین فیلم
بهترین کارگردانی
بهترین فیلمنامه
نقش اول مرد
نقش اول زن

////

از آخر به اول شروع میکنیم :

1- گلشیفته فراهانی : بعنوان بازیگر زن اول فیلم آیا بازیش فراتر از سطح خیلی خوب نبود ؟! وقتایی باید اونجایی که به اصطلاح لارج بودن شخصیتش رو نشون عالی نشون داد، چه جایی که فهمید چه اتفاقی براش افتاده، جایی که تمام اتفاقات روی دوشش افتاد و اون سکانس فوق العاده توی آشپزخانه با صابر ابر .... . واقعا عالی نبود ؟

2- شهاب حسینی : بعنوان بازیگر نقش اول مرد. شهاب حسینی قبلا یه تجربه خیلی خوب داشت در "واکنش پنجم" که دیالوگ زیادی نداشت، در عوض فقط میمیک بود. این فیلم یه جورایی یک بازی اون مدلی از شهاب حسینی بود. اینجا دیالوگ هم زیاد داشت ولی اوج روی میمیک هایی که میومد هم کارگردان خوب مانور داده بود. شهاب حسینی هم مثل گلشیفته، موقعیت های مختلفی رو در فیلم تجربه کرد، به نظرت در ارائه بازی موفق نبود ؟

3- فیلمنامه : اصغر فرهادی خدای این کار هست در سینمای ایران (از نظر من) وقتی فیلمهاش رو میبینی میفهمی این لامصب چه مغزی داره و چه فیلمنامه هایی مینویسه. میان یک داستان فوق العاده ساده رو پایه کارش قرار میده و شروع میکنه به مانور دادن (دقیقا برعکس خیلی کارگردان ها که برعکس کار میکنن ! مثل کیمیایی). حالا ما اینجا شاهدیم که فرهادی همین کار رو مجددا انجام داده. نمیدونم دایره زنگی رو دیده بودی یا نه ولی اون هم یکی از بهترین های چند سال اخیر بود که فیلمنامش رو همین اصغر فرهادی نوشته بود. تبحرش همین مدل داستان پردازی هست.

درباره الی هم همینطوریه. شما بدون شک نمیتونی در فیلمنامه نفوذ کنی. وقتی 20 دقیقه از فیلم میگذره دیگه دنبال سوتی گرفتن نیستی، دنبال لذت بردن هستی ! این خاصیت یک فیلمنامه خوب هست. مثل یک سد محکم و غیرقابل نفوذ.

4- کارگردانی : خب همه چیز در نهایت به کارگردان ختم میشه، نه ؟

بازی خوب، داستان خوب، موسیقی خوب، تدوین خوب، فقط و فقط حیف که فیلمبرداری خیلی خوبی نداشت !

5- فیلم : با توجه به موارد فوق واقعا لازمه در این مورد هم توضیح داد ؟

//////////

راستی گفتی فیلمهای برتر سینمای ایران رو نام ببر. خب یقینا همون آژانس شیشه ای که گفتی جزو 3 تای اول من هست !

ولی وقتی شما فیلمهای مثل : چهارشنبه سوری (یک من در سینمای ایران) - سگ کشی - خانه ای روی آب - مادر - قرمز - خیلی دور خیلی نزدیک - ضیافت - اعتراض و .... رو نادیده میگیری، من چه حرفی میتونم بزنم ؟!
 

Damn

Registered User
تاریخ عضویت
8 سپتامبر 2007
نوشته‌ها
3,428
لایک‌ها
630
محل سکونت
In Lousy time
سلام چطوری امید
میگم کلا تو همه پستهات نصفه نیمه تاییده:D

خوب من امروز دیدمش ، نمیگم بد بود ولی نکته خوبی هم توش نداشت یه فیلم معمولی ...کاملا معمولی...
منم موافقم بنظرم باقی فیلمها زیادی ضعیفه
یا مثلا چه نتیجه ای از این فیلم گرفته شد ؟ جدا نمیدونم نتیجه این فیلم چی بود ؟

1. درباره الی فکر بد نکنیم؟ 2. الی رو تنهایی مسافرت نیاریم؟
نتیجش بنظر من این بود که دروغ درسته که یه جاهایی ادم با مشکل مواجه میکنه اما در اخر گره از کارت باز میکنه
فقط میمونه مشکل با وجدانت که اونم بعد از یه مدت قبحش از بین میره
یکیم این که مسئولیتی که به گردنت به گردن کس دیگه ای نگذار پاش وایسا

ولی 100 % علتش اینه که سطح توقع مردم ما از سینمای ایران پایینه ! تعجبی هم نداره از روزی که دیدیم اخراجی ها پر فروش ترین فیلم ایران بشه ، چنین فیلم های هم در نظر همه بهترین فیلم میشن ! چون حداقل از اخراجی ها بهتره !!
این رو هم اضافه کنم ! کار بازیگر ، بازیگریه ! وگرنه من و شما هم شاید بتونیم جلوی دوربین فقط نقش بازی کنیم! اگر شهاب حسینی یا گلشیفته در حد خودشون بودن ! قرار نیست بگیم که خوب بخاطر اونا فیلم خوبی بود که!
خیلی از کسایی که نظر میدن همونایی هستند که طرفدار اخراجیهان پس این مورد جدی نگیر
یه نکته دیگه ! خیلی مسخره به نظر میاد که کسی اسم و فامیل معلم مهد کودک بچه اش رو ندونه !! خوب درسته که بچه بهش میگه خاله الی !! ولی این الی که باهاشون اینقدر صمیمیه که باهاشون میاد مسافرت چرا هیچ اسم و فامیلی ازش نمیدونن !! ولی طرف رو واسه یکی دیگه خواستگاری کرده !!! (حالا الان میگن خوب این داستان فیلمه!!)
این بنظر من خیلی طبیعیه چون من خودم خیلی از این موارد رو دارم:blush:
 

Damn

Registered User
تاریخ عضویت
8 سپتامبر 2007
نوشته‌ها
3,428
لایک‌ها
630
محل سکونت
In Lousy time
خب من این فیلم رو ساعتی پیش دیدم(در تاپیک 2009 هم پست زدم)
مطالب تاپیک رو هم قبلا خونده بودم و الان هم بیشتر خوندم

به نظرم مهمترین مشکل این فیلم ابهامات و پیچیدگی های بی دلیلش بود که اصل داستان رو تحت الشعاع قرار میداد
انقدر به هم دروغ میگفتن که من یکی قاطی کردم.بعضی دروغهاش اصلا منطقی و مصلحتی (به قول دوستان) نبود.
دیگه اینکه شخصیتها واضح نبودن.مگه میشه شما کسی رو که اسم و فامیلش رو نمی دونی دعوت کنی به مسافرت.ربطی هم به ایران و ... نداره.


حتی به نظر من سپیده خیلی ظرفیت دروغگوییش بالاتر از این حرفاس که دوستان گفتن.چون چند بار هم حرفش رو عوض کرد

اصلا از کجا معلوم الی با نامزدش مشکل داشته؟ کی غیر سپیده همچین حرفی زد؟
چرا طرف پشت تلفن گفته من برادرشم؟
الی برای نجات آرش غرق شد یا خودکشی کرد؟
اگر واقعا الی می خواست از نامزدش جدا بشه چرا هر وقت بحث احمد پیش میومد ناراحت میشد و عقب میکشید؟ اصلا هم خجالت نبود :eek:
شما خیلی عمقی به قضیه نگاه کردین داشتم پستتون رو میخوندم غرق شدم توش
 

omidco2

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
12 نوامبر 2006
نوشته‌ها
680
لایک‌ها
2
سلام چطوری امید
میگم کلا تو همه پستهات نصفه نیمه تاییده:D
:blush:

به امیر عزیز خودمون
139fs108574.gif
خیلی مخلصیم.
همین که یه ذره اش از دیده شما تایید میشه یعنی اینکه ما قبولیم استاد ! خوبی؟

چند وقتیه میخوام یه جوری هم پست بشیم یه حالی هم بپرسم ، سعادت نداریم! آخه بخوام جوابی به پستات بدم میدونی که باید بگم " تایید میشه "
298.gif


نتیجش بنظر من این بود که دروغ درسته که یه جاهایی ادم با مشکل مواجه میکنه اما در اخر گره از کارت باز میکنه
فقط میمونه مشکل با وجدانت که اونم بعد از یه مدت قبحش از بین میره
یکیم این که مسئولیتی که به گردنت به گردن کس دیگه ای نگذار پاش وایسا

آخه آخر سر معلوم نشد که کدوم دروغ گفتن ! خوب تازه بقول اون یکی بازیگر فیلم ، برفرض که سپیده هم به زور آورده بودش! اگر واقعا نمیخواست بیاد ! چرا اومد ؟ پس بدش هم نمیومده ! خوب یه چیزی دیگه هم هست قبل از اینکه این ماجراها پیش بیاد و اینجوری همه چیز به هم بریزه ! کسی دروغ نگفته بود ! فقط راستش رو نگفته بودن!

بعد در مورد مسئولیت هم یه چیز دیگه هم پیش میاد ! خوب اون همه مرد اونجا داشتن بازی میکردن ! الی اگر رفت دنبال بچه ! خوب میرفت یه سر و صدایی چیزی راه مینداخت بعد میرفت تو آب ! یه جوری این چیزاش به نظرم مصنوعی اومد.

یه صحبتی هم حسام در مورد داستان کرد و گفت از داستان سطحی ، کارگردان مایه میذاره. خوب تو سینمای هالیوود یا حتی سینمای اروپا ، خیلی مشابه همچین داستان هایی رو داریم. که کاملا معمولیه و اصلا بهشون توجه نمیشه! (البته اکثرا تو بعضی از جشنواره ها جایزه میگیرن ولی سطحشون...)


خیلی از کسایی که نظر میدن همونایی هستند که طرفدار اخراجیهان پس این مورد جدی نگیر

فکر میکنم واقعیت اینجوریه! درست میگی.

این بنظر من خیلی طبیعیه چون من خودم خیلی از این موارد رو دارم

یعنی جدا این مادر ها مثلا نمیپرسن اسم معلم مهد بچشون چیه؟ مثلا حالا این الی ، الهه ، الناز ، المیرا؟ یا فامیلیش رو کسی مثلا صدا نمیکنه ؟ بعد یعنی خوب آخه مثلا تو راه از تهران تا شمال که میان ، مثلا این سپیده که اینقدر راجع به نداشتن برادر و غیره ازش پرسیده ، فامیلش رو نپرسیده؟

حالا نمیدونم شاید من برخورد نکردم برام اینجوریه.

راستی یه جا هم حسام گفت ، آدم سوتی ها رو نمیگیره ! خوب اگر قرار بود سوتی برای هالیودی ها هم مهم نباشه که این همه خرج یه صحنه خیلی ساده نمیکردن ! یه اشکالی که به فیلم هندی وارده ! سوتی هستش! وگرنه داستان های قشنگی دارن ! ولی همین باعث شده سطحشون به شدت بیاد پایین. خوب فیلم واسه لذت هست ولی باید یه درکی از واقعیت رو هم به بیننده بده که آدم بتونه خودش رو با فیلم منطبق کنه.


پ.ن : امیر ، این اسمایل خنده مخصوص خودت رو توی پست بالایی میذاشتی :دی
 

Shayan_BHX

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
30 ژوئن 2009
نوشته‌ها
629
لایک‌ها
0
محل سکونت
Tehran
ببین سوال من رو با سوال جواب دادی ! ;)

ولی اشکال نداره.

حتمال میدونی که تو همون اسکار 5 جایزه، جایزه مهمی هستند.

بهترین فیلم
بهترین کارگردانی
بهترین فیلمنامه
نقش اول مرد
نقش اول زن

////

از آخر به اول شروع میکنیم :

1- گلشیفته فراهانی : بعنوان بازیگر زن اول فیلم آیا بازیش فراتر از سطح خیلی خوب نبود ؟! وقتایی باید اونجایی که به اصطلاح لارج بودن شخصیتش رو نشون عالی نشون داد، چه جایی که فهمید چه اتفاقی براش افتاده، جایی که تمام اتفاقات روی دوشش افتاد و اون سکانس فوق العاده توی آشپزخانه با صابر ابر .... . واقعا عالی نبود ؟

2- شهاب حسینی : بعنوان بازیگر نقش اول مرد. شهاب حسینی قبلا یه تجربه خیلی خوب داشت در "واکنش پنجم" که دیالوگ زیادی نداشت، در عوض فقط میمیک بود. این فیلم یه جورایی یک بازی اون مدلی از شهاب حسینی بود. اینجا دیالوگ هم زیاد داشت ولی اوج روی میمیک هایی که میومد هم کارگردان خوب مانور داده بود. شهاب حسینی هم مثل گلشیفته، موقعیت های مختلفی رو در فیلم تجربه کرد، به نظرت در ارائه بازی موفق نبود ؟

3- فیلمنامه : اصغر فرهادی خدای این کار هست در سینمای ایران (از نظر من) وقتی فیلمهاش رو میبینی میفهمی این لامصب چه مغزی داره و چه فیلمنامه هایی مینویسه. میان یک داستان فوق العاده ساده رو پایه کارش قرار میده و شروع میکنه به مانور دادن (دقیقا برعکس خیلی کارگردان ها که برعکس کار میکنن ! مثل کیمیایی). حالا ما اینجا شاهدیم که فرهادی همین کار رو مجددا انجام داده. نمیدونم دایره زنگی رو دیده بودی یا نه ولی اون هم یکی از بهترین های چند سال اخیر بود که فیلمنامش رو همین اصغر فرهادی نوشته بود. تبحرش همین مدل داستان پردازی هست.

درباره الی هم همینطوریه. شما بدون شک نمیتونی در فیلمنامه نفوذ کنی. وقتی 20 دقیقه از فیلم میگذره دیگه دنبال سوتی گرفتن نیستی، دنبال لذت بردن هستی ! این خاصیت یک فیلمنامه خوب هست. مثل یک سد محکم و غیرقابل نفوذ.

4- کارگردانی : خب همه چیز در نهایت به کارگردان ختم میشه، نه ؟

بازی خوب، داستان خوب، موسیقی خوب، تدوین خوب، فقط و فقط حیف که فیلمبرداری خیلی خوبی نداشت !

5- فیلم : با توجه به موارد فوق واقعا لازمه در این مورد هم توضیح داد ؟

//////////

راستی گفتی فیلمهای برتر سینمای ایران رو نام ببر. خب یقینا همون آژانس شیشه ای که گفتی جزو 3 تای اول من هست !

ولی وقتی شما فیلمهای مثل : چهارشنبه سوری (یک من در سینمای ایران) - سگ کشی - خانه ای روی آب - مادر - قرمز - خیلی دور خیلی نزدیک - ضیافت - اعتراض و .... رو نادیده میگیری، من چه حرفی میتونم بزنم ؟!

خب همه رو جواب دادی بجز یه سوال رو اونم که بازیگرای خوب کجان؟ و عاقبت سینمایی که محمدرضا گلزار سوپراستارشه و پرستویی هنرمندش چیه؟
ولی مشکلی نیست به ترتیب جواب میدم
1
-شما گلشیفته رو با کی داری مقایسه میکنی؟ با مریلا زارعی و بهنوش بختیاری یا با یه بازیگر متوسط هالیوودی؟
اگه با امثال ایرانیش مقایسه کنی خب انصافا خوب بازی میکنه ولی بحث اصلا سینمای ایران نیست بحث کل دنیاست
ولی گلشیفته فراهانی حتی از معمولی ترین بازیگرای هالیوودی هم ضعیف تره
2
-اینم دقیقا عین بالایی + یادته یبار گفتم من فلانی رو قبول ندارم چون نمیتونه هر نقشی رو بازی کنه؟ اون مسئله رو دقیقا اینجا هم میبینیم همه ی بازیگرای ایرانی فقط میتونن یه سبک بازی کنن مثلا پرستویی فقط میتونه غمگین بازی کنه یا نقش یه ادمی رو که یه عمر زجر کشیده و .............. ولی نمیتونه از پس نقشای دیگه بر بیاد
3
من اصلا این رو به عنوان یه فیلم نامه ی خوب قبول ندارم همینطور به عنوان یه کارگردان خوب
علتشم اینه که در تمام فیلمای ایرانی احساس میکنم داره بهم توهین میشه و این حس بهم دست میده که انگار یه نفر داره نصیحتم میکنه و میخواد به زور حرفش رو به من بقبولونه بخاطر همینه که هیچوقت نقش های منفی در فیلم ایرانی جایی ندارن (استاد کبیر هیچکاک میگه فیلمی خوبه که نقش منفی قوی داشته باشه) در صورتی که در فیلمای هالیوودی و سایر کشورها یه موضوعی تعریف و روایت میشه و همه چیز بدست بینندس مثلا هیچ وقت نمیگن کی خوبه کی بده یا چی خوبه چی بده
مثلا در فیلمایی مثل شوالیه ی تاریکی اینقدر بیننده رو ازاد میزارن که بیننده تصمیم میگیره بتمن خوبه یا جوکر
نکته ی دیگه در مورد فیلمای ایرانی اینه که یه نفر خیلی خوبه که ادم حالش بهم میخوره و نفر مقابل اینقدر بده که بیننده فیلم رو رها میکنه و به شخصیت منفی بد و بیراه میگه
در صورتی که در فیلمای خارجی اصلا این گونه نیست و همه تقریبا در یه سطحن مثلا در فیلم No Country for old man هم شخصیت شکارچی (ادم خوبه) بد هست بخاطر طمع و ............... و هم شخصیت ادم کشه (ادم بده) بخاطر کشتن بی دلیل افراد و .........
نکته ی دیگه اینه که فیلمای ایرانی اصلا پایان تاثیر گذاری ندارن و همیشه خوب برندس و بیننده قبل از شروع فیلم اخرشو حدس میزنه که البته این فیلم از روش جدیدی استفاده میکنه و به بیننده حق انتخاب میده که اینم به نظر من اشتباس
دیگه خسته شدم از بس نوشتم :lol:
 
Last edited:

Damn

Registered User
تاریخ عضویت
8 سپتامبر 2007
نوشته‌ها
3,428
لایک‌ها
630
محل سکونت
In Lousy time
به امیر عزیز خودمون
139fs108574.gif
خیلی مخلصیم.
همین که یه ذره اش از دیده شما تایید میشه یعنی اینکه ما قبولیم استاد ! خوبی؟

چند وقتیه میخوام یه جوری هم پست بشیم یه حالی هم بپرسم ، سعادت نداریم! آخه بخوام جوابی به پستات بدم میدونی که باید بگم " تایید میشه "
298.gif

ما بیشتر
اتفاقا کلی هم دلم برات تنگیده بود
باور کن با اظهار نظر های هیشکی اندازه اظهار نظرهای تو حال نمیکنم مستقیم حرفت میزنی
آخه آخر سر معلوم نشد که کدوم دروغ گفتن ! خوب تازه بقول اون یکی بازیگر فیلم ، برفرض که سپیده هم به زور آورده بودش! اگر واقعا نمیخواست بیاد ! چرا اومد ؟ پس بدش هم نمیومده ! خوب یه چیزی دیگه هم هست قبل از اینکه این ماجراها پیش بیاد و اینجوری همه چیز به هم بریزه ! کسی دروغ نگفته بود ! فقط راستش رو نگفته بودن!

بعد در مورد مسئولیت هم یه چیز دیگه هم پیش میاد ! خوب اون همه مرد اونجا داشتن بازی میکردن ! الی اگر رفت دنبال بچه ! خوب میرفت یه سر و صدایی چیزی راه مینداخت بعد میرفت تو آب ! یه جوری این چیزاش به نظرم مصنوعی اومد.

یه صحبتی هم حسام در مورد داستان کرد و گفت از داستان سطحی ، کارگردان مایه میذاره. خوب تو سینمای هالیوود یا حتی سینمای اروپا ، خیلی مشابه همچین داستان هایی رو داریم. که کاملا معمولیه و اصلا بهشون توجه نمیشه! (البته اکثرا تو بعضی از جشنواره ها جایزه میگیرن ولی سطحشون...)
چرا بنظر من که در این مورد نکته گنگی وجود نداره
سپیده دروغ گفته
یه جاهایی پیش میاد ادم یه کاری رو انجام میده ولی دلش رضا نیست
یعنی با خودش به نتیجه قطعی نرسیده ولی فکر میکنه اگر اینکار نکنه فرصت از کفش میره پس اینکار انجام میده بعدا فکر میکنه بخاطر همین یه حالت عذاب وجدان و ترس از اینکه کارش اشتباه بوده باشه همیشه همراهشه
//
چرا دیگه قبل از اینکه این ماجراها پیش بیاد سپیده راستش نگفته بود
و در ضمن همه فکر میکنن این فیلم حول دروغ میچرخید من به عکس فکر میکنم حول مسئولیت پذیری فرد میچرخید
سپیده اگر مسئولیت پذیر بود اول با شوهرش و سپس با دوستاش و اللخصوص احمد هماهنگ میکرد و میگفت قضیه اینه
دوم الی .. بود که باید این درخواست از سپیده میکرد و حتما با احمد در میون میذاشت ولی بخاطر همون ترسی که گفتم دایم از جمع فاصله میگرفت
فکر میکنم فاصله زیاد بود لب اب کجا اینا کجا
یعنی جدا این مادر ها مثلا نمیپرسن اسم معلم مهد بچشون چیه؟ مثلا حالا این الی ، الهه ، الناز ، المیرا؟ یا فامیلیش رو کسی مثلا صدا نمیکنه ؟ بعد یعنی خوب آخه مثلا تو راه از تهران تا شمال که میان ، مثلا این سپیده که اینقدر راجع به نداشتن برادر و غیره ازش پرسیده ، فامیلش رو نپرسیده؟

حالا نمیدونم شاید من برخورد نکردم برام اینجوریه.

راستی یه جا هم حسام گفت ، آدم سوتی ها رو نمیگیره ! خوب اگر قرار بود سوتی برای هالیودی ها هم مهم نباشه که این همه خرج یه صحنه خیلی ساده نمیکردن ! یه اشکالی که به فیلم هندی وارده ! سوتی هستش! وگرنه داستان های قشنگی دارن ! ولی همین باعث شده سطحشون به شدت بیاد پایین. خوب فیلم واسه لذت هست ولی باید یه درکی از واقعیت رو هم به بیننده بده که آدم بتونه خودش رو با فیلم منطبق کنه.
ببین یه زمان من تورو میبینم مثلا با کیومرث داری میای میای من فقط تو رو میشناسم
میگی ایشون کیو هستن دوست من منم سلام میکنم با هم رفیق میشیم
من هر بار کیو رو میبینم با تو بوده منم بهش میگم کیو
یه سال میگذره
حالا یه قرار شمال میزاریم تو میگی من نمیتونم بیام
من با کیو میرم بعد چون یه ساله با هم رفیقیم روم نمیشه ازش بپرسم اسمت چیه یا فامیلیت چیه چون میترسم بهش بربخوره
یه همچین چیزی
پ ن : مثال عشق کردین :ی
//
حسامم کلا ولش کن جدی نگیر بزار خوش باشه
sarcastic.gif

ولی جدا از این حرفا بستگی داره به فیلم دیدن
فیلم دیدن من و تو و حسام زمین تا اسمون فرق داره اون فیلم میبینه با شخصیتای فانتزی حال میکنه من با مسعود کیمیایی حال میکنم تو با ایکس حال میکنی میدونی چی میگم
هر کسی تو فیلم به یه چیزایی توجه میکنه همین که میگه ادم سوتی ها رو نمیگیره اگر تو جلوه های بصری فیلم مشکل باشه سریع میزنه توی چشمش برعکس من اگر داستانش ته نداشته باشه یا بی مایه باشه میخوره تو ذوقم
حالا میخاد تو یه اتاق باشه ولی داستانش باحال باشه جلوه ملوه نداشته باشه و...
نمیدونم منظور رسوندم یا نه ؟
حسام موافقی ؟
پ ن: رسید به حسام
 

Daneel Olivaw

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
12 جولای 2006
نوشته‌ها
2,316
لایک‌ها
31
محل سکونت
In my shell
من از درباره الی خوشم اومد، و فکر می کنم این بحث هایی که میشه بیشتر پرداختن به حاشیه اس نه به اصل فیلم. اصل فیلم این بود (به نظر من) که ما ایرانی ها رو نشون بده:

- دروغ گویی های ریز و درشتشون که خیلی وقتا حتی دلیلی هم پشتش نیست؛ مثل دروغ گفتن سپیده در مورد تازه عروس و داماد به زن روستایی، که هیچ لزومی هم نداشت و بعدا هم براشون دردسر درست کرد.

- فضولی ها و رفتارهای خاله زنکی؛ مثل زن پیدا کردن این و اون برای همدیگه بدون شناخت کافی و دست گرفتن مسائلی مثل خواستگاری قریب الوقوع احمد از الی و مسخره بازی در آوردن پشت سر الی.

- تعارف های بیجا و اعصاب خورد کن. الی اصرار داره که بره، و سپیده هم دلیلش رو می دونه و قبلا هم بهش قول داده که بذاره بره، ولی نمیذاره و ساکش رو قایم می کنه. بابا مرض داری اصرار می کنی آخه؟!
مشابه این یکی رو فکر کنم خیلی هامون تجربه کردیم تا حالا ...

- قضاوت های بیجا و بدون اطلاعات کافی؛ چه زمانی که بدون شناختن الی در مورد قضاوت خوب می کنن و درجا تصمیم می گیرن برن خواستگاری، بدون اینکه کمترین شناختی از روحیات و شخصیتش داشته باشن، و چه زمانی که بعد از ناپدید شدنش و جریان نامزدش در موردش بد میگن و به این نتیجه می رسن که آدم بی وفا و غیر قابل اطمینانی بوده.

- خودخواهی هاشون؛ برای آسایش خودشون به راحتی دروغ میگن و آبروی الی براشون کمترین اهمیتی نداره.

- زندگی های زناشویی آشفته که مشکلاتش مثل آتیش زیر خاکستره. اولش همه می زنن و می رقصن و آدم فکر می کنه عجب خانواده صمیمی و ایده آلی! بعد که یه مشکل پیش میاد همه انگشت اتهام به سمت همدیگه بلند می کنن و تمام دلخوری های قدیمشون رو هم رو می کنن.


به نظر من اینکه الی چی شد و کی بود مهم نیست. الی فقط بهانه ای بود برای اینکه یه آینه جلوی صورتمون گذاشته بشه و ببینیم که چجور آدمایی هستیم (اینم بحثش کلی ه، نمیگم که مثلا ماها هم تمام این عیوب رو داریم، بحث عیوب برجسته ایرانی هاست)

علاوه بر این موارد که خیلی خوب و محکم توی فیلمنامه گنجونده شده بود، از بازی های خوب و صداقت و صراحت و در عین حال سادگی زبان فیلم هم خیلی خوشم اومد (+ فیلمنامه خیلی خوب و دیالوگ های معمولی و باورپذیر فیلم). علاوه بر اینکه پیامش رو مثل خیلی از فیلم های ایرانی دیگه توی بوق نمی کرد و ادعایی نداشت، و ضمنا خود فیلم هم جذاب و مهیج بود و واقعا از لحظه اول تا آخرش لذت بردم.

اتفاقا من این فیلم رو با انتظار کم دیدم ... بعد از دیدن اینکه خیلی از فیلم های ایرانی ای که توی جهان مطرح میشن فیلم های کم خرج و غیر حرفه ای ای هستن که زوم کردن روی بدبختی های ایرانی ها (یا ایرانی های بدبخت) و دیدن بازی نابازیگرهای بی استعداد که هر بار سوهان می کشه رو اعصاب آدم، انتظار نداشتم درباره الی هم فیلم چندان خوبی باشه، ولی عالی بود. نمیگم شاهکار بود، ولی توی فیلم های ایرانی این چند سال اخیر بهترین بود.

همه این مطالب نظر شخصی می باشد
2usv2c8.gif
 

Ronan

Registered User
تاریخ عضویت
7 ژانویه 2006
نوشته‌ها
6,457
لایک‌ها
876
محل سکونت
Tehran
kظر من از این فیلم :

این قدر این رو بالا بردن که من لحظه شماری میکردم فیلمش در بیاد بشینم ببینم ... جوری که تا اومد خریدم

و ساعت 1 شب نشستم ببینم و نکات منفی و مثبت رو میگم :

از دید من فیلم خیلی روون بود و بازیها خیلی خوب ... بازی اون مرده که پسرش تو آب میره فوق العاده بود

خیلی روون و عالی ... یعنی بازی نمیکرد داشت کاراشو طبیعی انجام میداد ... و من خیلی لذت بردم از بازیش

اما انتخاب مریلا زارعی فوق العاده افتضاح بود ... اصلا نتونست خوب بازی کنه و نقش مکمل خوبی برای

اون بازیگر مرد رو داشته باشه ... از دید من به جای مریلا زارعی بازیگر دیگه ای باشد بازی میکرد

در کل بازی ها عالی بودن جز مریلا ... ولی مهمترین مساله ای که این فیلم داشت این بود که من فکر میکردم

یک فیلم استثنایی هستش ... در صورتی که تا اون اواخر خیلی خوب پیش رفت و وقتی آخرش فهمیدم چی شد

انگار آب یخ ریختن روی سرم .. یعنی اصلا نفهمیدم این فیلم چی رو میخواد بگه ؟ هدفش چی بوده ؟

هر فیلمی دنبال نشون دادن چیزی هستش اما این هیچ چیزی رو نمیخواست بگه و اگر میخواست

خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی ضعیف کار کرده ... تنها چیزی که میتونست بگه این بوده که

کسی رو به زور و ناخواسته جایی نبرید و مهمتر اینکه به خانوادش حتما خبر بدید

این برداشت من بوده مگر چیزی جز این باشه
 

g0dsend313

Registered User
تاریخ عضویت
9 آگوست 2007
نوشته‌ها
3,561
لایک‌ها
310
محل سکونت
شیراز
فیلمی بسیار جالب و تفکر برانگیز
این فیلم زندگی انسان های از جمله خودما رو نشون میده که بدون فکر چه کارهایی انجام میدیم
بدون اینکه بخوایم فکر کنیم ممکنه چه عواقبی داشته باشه
مثلا تو یکی از مکالمات از سپیده پرسیدن که چرا نگفتی نامزد داره ؟ دختر رو با خودمون نیاریم
دختره رو نیاریم که با احمد آشنا بشه
سپیده در جواب گفت مگه چه عیبی داره !
دختری که نامزد داره رو ببریم بگردونیم عشق و حال با یه پسر هم آشنا کنیم ! چه عیبی داره !

بعضی اوقات باید به مسائل درست نگاه کرد
دیدی که سپیده داشت دیدی بسیار سطحی به این موضوع بدون در نظر گرفتن عواقب بود

لحن و حرکات :
در مورد لحن و حرکاتی که بازیگران داشت لحن و حرکاتی بسیار عامیانه بود که از این نظر بیننده رو به سمت خودش جلب می کنه چرا که بیننده خود رو جزیی از اونا می بینه چون احتمال وقوع همچین موقعیتی ( سفر گروهی به شمال ، عشق و حال گروهی ، زدن و رقصیدن و آواز خوندن ) بسیار محتمل هست

در مورد لرزش های دوربین:
این نوع فیلم برداری رو نمیشه گفت یه ضعفه
چرا که واقعا بیننده رو به حال و هوای فیلم می بره
و میشه گفت به نوعی غرق می کنه
انگار خودتون هم تو موقعیت هستین و با تک تک لحظات فیلم بعنوان یکی از افرادی که اونجا حضور دارن شما جلو میرین !
اثر این نوع فیلم برداری رو در فیلم ( فکر کنم ) محافظ ـ بادی گارد ـ آمریکایی می تونید ببینید ، البته شایا ذکر که لرزش ها تو اون فیلم با توجه به موقعیت های حساس تر بیشتر بوده

تحسین :
خانم گلشیفته فراهانی با بازی فوق العاده
تونست به خوبی از عهده ی نقش حساسی که تو فیلم به عهدش گذاشتن بر بیات و واقعا جای تحسین داره
این ایفای نقش فوق العاده رو میشه در تفاوت ابراز احساسات و نگرانی این بازیگر با بقیه بازیگر ها در تک تک لحظلت فیلم که اون اتفاق ناگوار افتاده بود رو به وضوح مشاهده کرد
به نسبت بقیه به راحتی ابراز ناراحتی می کردن در حالی که این خانم از شدت ناراحتی فقط با بغز حرف میزد ، این بغز رو از کجا اورده بود معلوم نیست
مگر از حرفه ای بودن بازی این بازیگر به چیز دیگه ای نمیشه نسبت داد


از نظر بنده فیلم بسیار مناسبی در سطح سینمای ایران بود که واقعا جای تحسین داره
دیدن این فیلم رو به هر کسی که فیلم نگاه می کنه چه ایرانی چه خارجی توضیه می کنم
چرا که میشه پیشرفت تو سینمای ایران رو دید


واقعا باعث تاسف هست که حتی تو سایت imdb هم امتیاز 8.1 از 10 رو گرفته ولی اولین نظر رو که یه ایرانی نوشته چی هست !
"all and all, I can not recommend it at all. "
 
Last edited:

H-C

مدیر بازنشسته
کاربر فعال
تاریخ عضویت
12 مارس 2008
نوشته‌ها
4,734
لایک‌ها
414
سن
34
محل سکونت
Tehran
خب همه رو جواب دادی بجز یه سوال رو اونم که بازیگرای خوب کجان؟ و عاقبت سینمایی که محمدرضا گلزار سوپراستارشه و پرستویی هنرمندش چیه؟
ولی مشکلی نیست به ترتیب جواب میدم
1
-شما گلشیفته رو با کی داری مقایسه میکنی؟ با مریلا زارعی و بهنوش بختیاری یا با یه بازیگر متوسط هالیوودی؟
اگه با امثال ایرانیش مقایسه کنی خب انصافا خوب بازی میکنه ولی بحث اصلا سینمای ایران نیست بحث کل دنیاست
ولی گلشیفته فراهانی حتی از معمولی ترین بازیگرای هالیوودی هم ضعیف تره
2
-اینم دقیقا عین بالایی + یادته یبار گفتم من فلانی رو قبول ندارم چون نمیتونه هر نقشی رو بازی کنه؟ اون مسئله رو دقیقا اینجا هم میبینیم همه ی بازیگرای ایرانی فقط میتونن یه سبک بازی کنن مثلا پرستویی فقط میتونه غمگین بازی کنه یا نقش یه ادمی رو که یه عمر زجر کشیده و .............. ولی نمیتونه از پس نقشای دیگه بر بیاد
3
من اصلا این رو به عنوان یه فیلم نامه ی خوب قبول ندارم همینطور به عنوان یه کارگردان خوب
علتشم اینه که در تمام فیلمای ایرانی احساس میکنم داره بهم توهین میشه و این حس بهم دست میده که انگار یه نفر داره نصیحتم میکنه و میخواد به زور حرفش رو به من بقبولونه بخاطر همینه که هیچوقت نقش های منفی در فیلم ایرانی جایی ندارن (استاد کبیر هیچکاک میگه فیلمی خوبه که نقش منفی قوی داشته باشه) در صورتی که در فیلمای هالیوودی و سایر کشورها یه موضوعی تعریف و روایت میشه و همه چیز بدست بینندس مثلا هیچ وقت نمیگن کی خوبه کی بده یا چی خوبه چی بده
مثلا در فیلمایی مثل شوالیه ی تاریکی اینقدر بیننده رو ازاد میزارن که بیننده تصمیم میگیره بتمن خوبه یا جوکر
نکته ی دیگه در مورد فیلمای ایرانی اینه که یه نفر خیلی خوبه که ادم حالش بهم میخوره و نفر مقابل اینقدر بده که بیننده فیلم رو رها میکنه و به شخصیت منفی بد و بیراه میگه
در صورتی که در فیلمای خارجی اصلا این گونه نیست و همه تقریبا در یه سطحن مثلا در فیلم No Country for old man هم شخصیت شکارچی (ادم خوبه) بد هست بخاطر طمع و ............... و هم شخصیت ادم کشه (ادم بده) بخاطر کشتن بی دلیل افراد و .........
نکته ی دیگه اینه که فیلمای ایرانی اصلا پایان تاثیر گذاری ندارن و همیشه خوب برندس و بیننده قبل از شروع فیلم اخرشو حدس میزنه که البته این فیلم از روش جدیدی استفاده میکنه و به بیننده حق انتخاب میده که اینم به نظر من اشتباس
دیگه خسته شدم از بس نوشتم :lol:

:blink:

من الان نمیفهمم تو چرا همش میخوای مقایسه کنی ؟! گلشیفته فراهانی تو سینمای ایران بازیگر بسیار خوبی هست. جایی که هدیه تهرانی رو داریم، جایی که همون مریلا زارعی رو داریم (یعنی میگی مریلا زارعی هم بازیگر خوبی نیست ؟! سربازهای جمعه رو دیدی ؟!)، باران کوثری رو داریم، ترانه علیدوستی رو داریم و ....

شایان جان سینمای ما هر چیزی که کم داشته باشه بازیگر خوب زیاد داره. تو وجه منفی قضیه رو نگاه میکنی. بله سوپراستار سینمای ایران الان گلزار هست، ولی رقیب گلزار کیه ؟ بهرام رادان. بهرام رادان هم بازیگر بدیه ؟!

من درباره "درباره الی" صحبت میکنم تو هی میزنی تو خط کل سینمای ایران !

اینهمه تو سینمای ایران بازیگر بزرگ و خوب هست. عزت ال... انتظامی - رضا کیانیان - علی نصیریان - اکبر عبدی و .... دهها مورد دیگه !

بعد اون چیزی که درباره شخصیت ها گفتی دقیقا ضد این فیلم هست ! الان اینجا کدوم شخصیت خیلی بد بود ؟ کدوم خیلی خوب بود ؟!

من بعضی وقتها فکر میکنم مثلا شما میشینی در طول یکسال یه فیلم ایرانی میبینی که محمدرضا گلزار آدم خوبه هست و حسام نواب صفوی آدم بده ! بعد بر پایه همون میای کل سینمای ایران رو زیر سوال میبری !!!

خیلی بی انصافی میکنی کلا !
 

iced earth

کاربر فعال سینما
کاربر فعال
تاریخ عضویت
1 دسامبر 2007
نوشته‌ها
1,305
لایک‌ها
180
محل سکونت
TEHRAN
در صورتی که تا اون اواخر خیلی خوب پیش رفت و وقتی آخرش فهمیدم چی شد

انگار آب یخ ریختن روی سرم .. یعنی اصلا نفهمیدم این فیلم چی رو میخواد بگه ؟ هدفش چی بوده ؟

هر فیلمی دنبال نشون دادن چیزی هستش اما این هیچ چیزی رو نمیخواست بگه و اگر میخواست

خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی ضعیف کار کرده ... تنها چیزی که میتونست بگه این بوده که

کسی رو به زور و ناخواسته جایی نبرید و مهمتر اینکه به خانوادش حتما خبر بدید

این برداشت من بوده مگر چیزی جز این باشه
__________________

درباره الی درباره زندگی آدمهای طبقه متوسط جامعه مدرن ایرانی!! بود.درباره ریا بود.درباره آزادی فرد و حق انتخاب بود.به قول امیر قادری بیشتر از این که درباره الی باشد درباره سپیده بود و حق انتخابش (و بهایی که آخر کار برای انتخابش پرداخت )
صرفا پایان فیلم رو نگاه نکنیم و دنبال نتیجه اخلاقی و پیام فیلم باشیم! برای این که به یه جمع بندی درست درباره یه فیلم رسید به نظر من باید 2-3 بار (شایدم بیشتر) اون فیلم رو دید.
 

komeil66

کاربر فعال فرهنگ و هنر
کاربر فعال
تاریخ عضویت
14 سپتامبر 2005
نوشته‌ها
773
لایک‌ها
9
محل سکونت
tehran
به نظر من اگر سکانس توی سرد خونه رو حذف می کرد و فقط بیرون اومدن نامزده رو می دیدیم، بهتر بود.
یعنی این ابهام باقی می موند که الی غرق شده یا رفته!










.
 

mehrdadonline

Registered User
تاریخ عضویت
14 نوامبر 2005
نوشته‌ها
9
لایک‌ها
0
به نظر من اگر سکانس توی سرد خونه رو حذف می کرد و فقط بیرون اومدن نامزده رو می دیدیم، بهتر بود.
یعنی این ابهام باقی می موند که الی غرق شده یا رفته!



.

همیشه یه پایان تلخ بهتر از تلخی بی پایانه...
 

mohammad200

Registered User
تاریخ عضویت
14 دسامبر 2007
نوشته‌ها
1,894
لایک‌ها
1,342
واقعا قشنگ بود ............

لینک IMDB

بچه ها بهش رای بدین ( باید تو imdb ثبت نام کنین ) که تو 250 فیلم برتر دنیا بره !
 

hastia

Registered User
تاریخ عضویت
2 نوامبر 2009
نوشته‌ها
421
لایک‌ها
14
محل سکونت
persian tools
آقا اين آخرش چي شد؟

من اين فيلم و با تمام درد (چون تمام اين اتفاق ها واسه ما افتاده بود) ديدم فقط بخاطر آخرش ...

نه .... نه ...
 

sokOoooot

همکار بازنشسته
تاریخ عضویت
26 آپریل 2007
نوشته‌ها
1,254
لایک‌ها
77
محل سکونت
این بود تمام ماجرای من و او
من نمی دونم چرا بعضی ها یه فیلم رو می بینند که ازش لذت نبرن

من به شخصه هر وقت فیلمی رو می گذارم توی دستگاه یا می رم سینما به این نیت شروع می کنم که لذت ببرم ازش نه بشینم نگاه کنم به زور پس کلم که آره باید اینو ببینم ولی اگه چیزی رو قرار بشه ببینم تا تهش رو می رم و سعی می کنم طی دیدن فیلم به چیزه دیگه اصلا فکر نکنم جز موضوع فیلم و باهاش همراه بشم با همون داستان فیلم نه با اینکه بازیگرش کیه کارگردانش کیه و ... بعدش چرا

خلاصه من این نظرات رو که می خونم یه احساسی در مرود بعضی هاش بهم دست می ده که انگار یه نفر سی دی رو گذاشته و نشسته که خوب این چیه که اینقدر در موردش حرف می زنند اصلا به دید فیلم نگاه نکرده بهش به دید یه پیام یه حرف فقط به دید یه شی دیدتش که حالا می شه گفت چرا فلان جاش کجه یا چه جالب اونجاش قشنگ بود ازاینجاش خوشم اومد چه حرفه قشنگی می زد چه نور پردازیه خوبی و ... ولی نیت اش لذت بردن نبوده

زیاد چرت می گم می دونم
143fs503525.gif
gtssmiley3.gif
چه اسمایلی های با حالی :دی
 

Damn

Registered User
تاریخ عضویت
8 سپتامبر 2007
نوشته‌ها
3,428
لایک‌ها
630
محل سکونت
In Lousy time
من نمی دونم چرا بعضی ها یه فیلم رو می بینند که ازش لذت نبرن
sarcastic.gif
چون قبلش ندیدن که بدونن ازش لذت میبرن یا ننه
این از اون حرفا بودا
 
بالا