برگزیده های پرشین تولز

سرمايه گذاري روي سكه و طلا

dsaipdsadsaewqk

Registered User
تاریخ عضویت
27 فوریه 2009
نوشته‌ها
728
لایک‌ها
1,379
بحث به کل چیز دیگه‌ای بود. یکی از دوستان پیشنهاد داده بود «خرید» همواره بهترین گزینه هست و من با استناد به تاپیکِ لینک شده‌ای که نظرات برخی دیگر از دوستان هم‌فکر شما داخلش هست عرض کردم این استدلال منطقی نیست.

بگذار قضیه رو یک پله ساده‌تر کنیم. فرض کنیم یک نفر اسفند 99 می‌ره و 1 سکۀ امامی می‌خره و دیگری همون پول رو می‌گذاره تو صندوق درآمد ثابت (بدون ریسک) و با سود ماهیانه‌اش هم مجدد واحدهای همون صندوق رو می‌خره. اگر قیمت سکۀ خریداری شده در اسفند 1400 بشه حدود 13.5 میلیون، تازه برابری می‌کنه با کسی که با تضمین و اطمینان پولش رو سرمایه‌گذاری کرده.

شاید این مثال، برخی رو یاد حد فاصل 92 الی 96 بندازه که اشک خریداران سکه و دلار درومده بود و در نهایت سود سپردۀ بانکی در پایان اون بازۀ 4-5 ساله به مراتب بیشتر بود. اما، همون‌طور که قبلا هم تو این تاپیک نظر شخصی‌ام رو گفتم، با توجه به نقدینگی غیر قابل کنترل این دوران و مملکت‌داری محشر آقایون و... چرخه‌های تورمی این‌بار به جای بلند‌مدت احتمالا در خوشبینانه‌ترین حالت در میان‌مدت خودشون رو نشون می‌دن.

یک سال گذشت. الوعده وفا :cool::

[تصویر] بازدهی سکه با احتساب نرخ خرید از ابتدای اسفند گذشته: 1.15%
[تصویر] بازدهی دلار با احتساب نرخ خرید از ابتدای اسفند گذشته: 4.28%
میانگین بازدهی سپردۀ بانکی/صندوق با احتساب سرمایه‌گذاری مجدد از ابتدای اسفند گذشته: 21.5%

نکتۀ 1
: صحبت در اون پست و قبل و بعدش راجع به این بود که گزارۀ «خرید هرچیزی از جمله سکه و دلار همواره حتی در کوتاه مدت بهتر از نگه داشتن ریاله» از نظر بنده کلیشه‌ای، غلط و نامربوطه و باعث ضرر بسیاری می‌شه. اینکه طرف می‌گه چک دارم، اجاره‌خونه دارم، می‌خوام ماشین معامله کنم، بازار وحشی شده منم یه چیزی ازش بِکَنَم و مواردی از این دست، و حالا آیا بیام در کوتاه مدت سکه (یا سهام و دلار و رمزارز) خرید و فروش کنم جوابش همیشه و همواره و در هر حالت و شرایطی یک «نه» گنده است. وگرنه اگر هدف سرمایه‌گذاری مشخص باشه که بحثی دیگه است.

نکتۀ 2: دیدم چند صفحه پیش مجدد راجع به خرید سکه و فاکتور و این چیزها بحث شده بود. اگر از صرافی‌های معتبر (حداقل از این فهرست در تهران) خرید کنید، چه یک تک سکۀ گرمی باشه چه بی‌شمار امامی، فاکتور ثبت و صادر می‌شه. این قضیه همیشه بوده و الانم هست. نمونه فاکتورهای مختلف از چند صرافی‌ رو قبلاً در همین تاپیک گذاشتم. واضحه که بحث طلافروشی‌ها و صرافی‌های متفرقه جداست. از طرفی هم به این معنی نیست که اون 90% فروشنده‌ای که بدون فاکتور می‌فروشند کلاهبردارن. بیشتر بحث امنیت روانی و آرامش خاطر و سهولت و اطمینان موقع فروش و این چیزهاست. شخصاً به عمرم سکۀ پرس‌نشدۀ بدون هولوگرامِ رسمی صرافی نخریدم و در ادامه هم نمی‌خرم. اگر بانکی (بورسی) هم بوده باشه تعویض کردم. همون‌طور که هیچ‌وقت سراغ طلای آب‌شده و دست‌دوم نمی‌رم. البته به واسطۀ ترس از قانون «مالیات بر عایدی»، به خصوص برای کسانی که احیاناً سکۀ فیزیکی رو به قصد نوسان‌گیری و کسب بازدهی در کوتاه مدت می‌خرن، کم‌کم خیلی‌ها قید خرید این مدلی رو می‌زنند و احتمالاً مشکلاتی هم در آینده بروز خواهد کرد.

نکتۀ 3: یک هفتۀ آخر سال نیم‌نگاهی به صندوق‌ها و حقوقی‌های سکۀ یک روزه داشته باشید. گاهی به دلایلی که ما ازش بی‌خبریم در یک هفتۀ پایانی سال زیر قیمت می‌فروشند. شاید به خاطر تامین مالی، شاید هم به هر دلیل دیگری که بی‌اطلاعیم. نمونه‌اش هفتۀ آخر اسفند پارسال بود که سکۀ بورسی نزدیک به 600 هزار تومان رفت زیر صرافی (همون آیتم بعداً بالاتر از صرافی معامله شد). گفتن نداره که چون پارسال این اتفاق افتاده، دلیل نمی‌شه امسال هم تکرار بشه.

--------------

قسمت‌هایی از این بخشِ پست، مستقیم مربوط به سکه و طلا نیست ولی چون عمده‌اش مرتبط با زیربخش اقتصاد هست همینجا می‌گذارم (به تاریخ‌ها دقت ویژه شود!)

در مورد کلیت بازار دلار و طلا و تورم

بهمن 99 الی فروردین 1400:
در 1 سال آینده در وضعیتی عجیب و غریب قیمت کالاهای مصرفی، خوراکی و خدماتی از بازارهای مالی و دلالی داخلی پیشی می‌گیره.
اگر کسی فکر می‌کنه بازارها در مقطع فعلی اعصاب‌خوردکن /شدن و رنج‌زنی‌های بی‌حاصل و استرسی دیده می‌شود، پیشنهاد می‌کنم از الان برای شهریور/مهر 1400 به بعد آرام‌بخش قوی تهیه کنه!
اینا دارن شیفت می‌کنن رو سیستم فول مالیات-محور.

در مورد توافق

آذر الی دی 99:
در اینکه «شکلی از توافق» در نهایت حاصل می‌شه که تردیدی وجود نداره و محل بحث نیست. بحث اینه که امتیاز توافق مجدد رو به حساب ترس از کسب محبوبیت مجدد اصلاح‌طلبان برای انتخابات 1400 به حسن و دار و دسته‌اش نمی‌خوان بدن و در نهایت هم نمی‌دن. به این زودی‌ها نباید منتظر بود. شده روزی 4 تا موشک هوا کنن اجازه نمی‌دن در مقطع فعلی اتفاق خاصی بیفته.
به نقل از dsaipdsadsaewqk :
وقتی در سال 1400 نمایندۀ اصولگرایی که وابستگی فکری صد در صدی با حکومت داره، به عنوان رئیس جمهور بعدی انتخاب بشه (مهم نیست با کمترین رای مردمی تاریخ 43 سال اخیر)، توافق با بایدن که هیچ، در صورت «نیاز»، توافق با سران کشور اسمش رو نبر هم امکانپذیره. و در مجموع بله، واضحه که از این فرصت استفاده خواهد شد.
به نقل از dsaipdsadsaewqk :
توافق مشخصا و به وضوح به پای این دولت نوشته نخواهد شد. به عبارتی هر هنری دارید از الان تا مهر 1400 به کار ببرید که بعدش اوضاع تغییر خواهد کرد.

انتخابات ایران

فروردین 1400:
به نقل از dsaipdsadsaewqk :
به نظر می‌آد دارن پالس‌های مثبتی برای کاندیداتوری ابراهیم رئیسی می‌دن. همون‌طور که قبلا هم گفتم، اگر شرایط رو مساعد ببینه (کنار رفتن باقر) و کاندید بشه، تکلیف و پروندۀ انتخابات هم بسته می‌شه. یک مشارکت حداقلی (چیزی حدود 35%) و بیرون اومدن نام ابراهیم و تمام.
به نقل از dsaipdsadsaewqk :
سعید و ممد و اصغر و اکبر و جلیلی و خلیلی رو بریزید دور. هیچ گزینه‌ای غیر از قالیباف و رئیسی مطرح نیست. اگر رئیسی کاندید بشه هم کار تموم شده است.

انتخابات آمریکا

آبان 1399:
به نقل از dsaipdsadsaewqk :
- بایدن بدون 1% تردید انتخاب میشه.
- رکورد مشارکت در تاریخ انتخابات آمریکا شکسته خواهد شد.
به نقل از dsaipdsadsaewqk :
ولی از حق نگذریم با اینکه گفتم نظرم اینه که بایدن انتخاب میشه، ولی حقیقتش صلاحیت جسمانی و روانی لازم رو برای ریاست جمهوری نداره. به این معنی نیست که ترامپ چنین صلاحیتی داره. در واقع با یک شبه-معلول و یک کودک-منگل طرفیم. اوباما، ال گور و جان کری بین دموکرات های 30 سال اخیر هر کدوم امتیازهایی داشتن. جمهوری خواهی که بپسندم در این 3 دهه روی کار نیومده. به هر حال در خرداد/تیر آینده که مثلث مد نظر حاکمیت تکمیل بشه، فیلم سینمایی «نرمش قهرمانانه: ورژن دوم» رو خواهیم دید.

همین‌قدر دقیق، نقطه‌ای و قابل پیش‌بینی ;)

این روزها وقتی می‌بینم تازه بعدِ عمری یکی می‌گه «ظاهراً طرفین قصد توافق دارند»، یا مثلاً فلان روزنامه (+) تیتر می‌زنه که «دلار ارزان شد، کالا نه»، یا وقتی می‌بینم عمدۀ مردم تصوری از انتخابات آمریکا و ایران و نتیجه‌اش نداشتند و چیزهایی از این دست، نمی‌دونم بخندم یا گریه کنم. ملت یه‌جوری مدام غافلگیر می‌شن انگار تا پیش از این کشور دیگه‌ای زندگی می‌کردن، یا گروه روی کار رو نمی‌شناسند. البته ناگفته نماند کم و بیش همه‌جای دنیا همینه و سواد سیاسی اساساً پایینه و دلیلی هم نداره که اینطور نباشه. تنها فرقش اینه که سایر کشورها چند میلیون مدعی، پیشگو و به اصطلاح تحلیل‌گر سیاسی-اقتصادی ندارند و اَرِه و اوره و شمسی کوره بیست و چهار ساعت شبانه‌روز در فروم‌ها، کانال‌ها، گروه‌ها و پیج‌ها در حال نظریه صادر کردن نیستند
a_b3i.gif


واضحه که پیش‌بینی غلط و سنجش اشتباه شرایط همیشه پیش می‌آد. یادمه مرداد 99 که بورس تهران ریخت، مطمئن بودم که صرفاً اصلاحی حداکثر 20 درصدی خواهد بود. ولی اینطور نشد؛ ریزش بود، اونم چه ریزشی! اما – به استناد پست‌های موجود در دو تاپیکِ اصلی اون بخش – پس از تثبیت ریزش گفتم جای ورود برای تازه‌واردین نیست و قدیمی‌ها هم باید سوئیچ کنن روی سهام دی‌پی‌اِس محور و در چند پست هم به چهار، پنج سهم مشخص از پترویی‌ها و معدنی‌ها اشاره کردم. سهامی که حتی سقف قبلی رو هم رد کردند و درخشیدند. منظور اینکه بعضی‌ها متاسفانه چنان عهد و پیوند عاطفی غیر عقلانی و تعصبی‌ای با بازار مطبوع خودشون (از دلالی دلار گرفته تا کریپتو و غیره) می‌بندند که به هیچ وجه نمی‌شه حالی‌شون کرد یه‌جای کار داره می‌لنگه!

یادآوری: پیش‌بینی با سلیقه فرق داره؛ نکته‌ای به ظاهر ساده، ولی به غایت سخم‌فهم برای ما ایرانی‌ها!

نکته: خود دولت اجازه نمی‌ده دلار از نرخ تعادلی‌اش پایین‌تر بیاد. اگر دلار (خانگی) مثل سهام و رمزارز دکمۀ خرید و فروش داشت، خیلی راحت کف‌های قبلی رو هم می‌شکست. ولی الان نه تنها چنین اتفاقی نخواهد افتاد، که نزدیک هم نمی‌شه. خیلی‌ها حتی از همین حوالی شروع می‌کنن به خرید. در کل مردم رو با نرخ صرافی و آزاد سرکار گذاشتند در حالی که بحث اصلی و به عبارتی فقرسنج ما «نیما»ست ولاغیر.

پیشنهاد: برای بلند مدت حتماً اندکی دارایی فیزیکی ذخیره داشته باشید. به همون میزان که عین به عین روند این 18 ماه روشن و واضح بوده و به وقتش عرض کردم خرید دلار و سکه برای کوتاه و حتی میان‌مدت به قصد کسب سود در این فاصلۀ زمانی ابلهانه است و مضحک (رجوع شود به تاپیک «توصیه دوستان در خصوص حفظ ارزش پول» به تاریخ مهر 99)، به همون نسبت هم روند بلند مدت شفافه. موج سوم و تکمیل‌کنندۀ فروپاشی اقتصادی قطعی‌ست (موج اول: 90-91، موج دوم: 97-98، موج سوم: ؟). این موج من بمیرم تو بمیری نمی‌شناسه، همه باهم می‌میریم. به اضافۀ اینکه طی 2 الی 6 سال آینده حداقل 3 ریسک سیستماتیک وحشتناک و اجتناب‌ناپذیر هم فعال خواهد شد. اگر به هر دلیلی از تبار نابخردان هستید و به دلار اعتقاد دارید، تِتِر و مِتِر رو ول کنید، کاغذی بخرید. اگر عاقل‌ترید و سکه رو می‌پسندید، به جای گواهی یک روزه همون فیزیکی‌اش رو بخرید. توضیح دلایلش چون طولانی می‌شه بماند برای بعد، در تاپیکی دیگر.
 

alireza386444

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
2 دسامبر 2021
نوشته‌ها
34
لایک‌ها
11
سن
23
بچه ها الان که جنگ شده و قیمت طلا کشیده پایین بنظرتون خوبه بخریم؟ یا قراره پایینتر از این بره؟ لطفا هرکی اطلاعاتی در این زمینه داره بگه
سپاس
 

theengineer

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
18 آپریل 2021
نوشته‌ها
35
لایک‌ها
47
بچه ها الان که جنگ شده و قیمت طلا کشیده پایین بنظرتون خوبه بخریم؟ یا قراره پایینتر از این بره؟ لطفا هرکی اطلاعاتی در این زمینه داره بگه
سپاس
عمو جون جنگ که بشه نفت و طلا گرون میشه (نه ارزون)
 

ms368

Registered User
تاریخ عضویت
13 ژوئن 2009
نوشته‌ها
3,987
لایک‌ها
8,724
بچه ها الان که جنگ شده و قیمت طلا کشیده پایین بنظرتون خوبه بخریم؟ یا قراره پایینتر از این بره؟ لطفا هرکی اطلاعاتی در این زمینه داره بگه
سپاس
درمورد طلای ۱۸عیار
هفته پیش کاهش قیمت تا ۱۱۵۰ رو من شاهد بودم و دوباره تا مرز ۱۲۰۰ رفت و امروز که خبر جنگ اوکراین اومد تا ۱۲۳۰ بالا رفته
با توجه به نمودارهای قیمت که من دیدم از ابتدای شهریور ۱۴۰۰ تا امروز قیمتی کمتر از ۱۱۴۰ نداشتیم
 

3POWER

کاربر قدیمی پرشین تولز
کاربر قدیمی پرشین تولز
تاریخ عضویت
1 دسامبر 2006
نوشته‌ها
2,756
لایک‌ها
543
پیشنهاد: برای بلند مدت حتماً اندکی دارایی فیزیکی ذخیره داشته باشید. به همون میزان که عین به عین روند این 18 ماه روشن و واضح بوده و به وقتش عرض کردم خرید دلار و سکه برای کوتاه و حتی میان‌مدت به قصد کسب سود در این فاصلۀ زمانی ابلهانه است و مضحک (رجوع شود به تاپیک «توصیه دوستان در خصوص حفظ ارزش پول» به تاریخ مهر 99)، به همون نسبت هم روند بلند مدت شفافه. موج سوم و تکمیل‌کنندۀ فروپاشی اقتصادی قطعی‌ست (موج اول: 90-91، موج دوم: 97-98، موج سوم: ؟). این موج من بمیرم تو بمیری نمی‌شناسه، همه باهم می‌میریم. به اضافۀ اینکه طی 2 الی 6 سال آینده حداقل 3 ریسک سیستماتیک وحشتناک و اجتناب‌ناپذیر هم فعال خواهد شد. اگر به هر دلیلی از تبار نابخردان هستید و به دلار اعتقاد دارید، تِتِر و مِتِر رو ول کنید، کاغذی بخرید. اگر عاقل‌ترید و سکه رو می‌پسندید، به جای گواهی یک روزه همون فیزیکی‌اش رو بخرید. توضیح دلایلش چون طولانی می‌شه بماند برای بعد، در تاپیکی دیگر.
میشه لطفاً بیشتر توضیح بدید
 

jikolo

Registered User
تاریخ عضویت
24 آپریل 2007
نوشته‌ها
1,683
لایک‌ها
163
محل سکونت
Shiraz
یک سال گذشت. الوعده وفا :cool::

[تصویر] بازدهی سکه با احتساب نرخ خرید از ابتدای اسفند گذشته: 1.15%
[تصویر] بازدهی دلار با احتساب نرخ خرید از ابتدای اسفند گذشته: 4.28%
میانگین بازدهی سپردۀ بانکی/صندوق با احتساب سرمایه‌گذاری مجدد از ابتدای اسفند گذشته: 21.5%

نکتۀ 1
: صحبت در اون پست و قبل و بعدش راجع به این بود که گزارۀ «خرید هرچیزی از جمله سکه و دلار همواره حتی در کوتاه مدت بهتر از نگه داشتن ریاله» از نظر بنده کلیشه‌ای، غلط و نامربوطه و باعث ضرر بسیاری می‌شه. اینکه طرف می‌گه چک دارم، اجاره‌خونه دارم، می‌خوام ماشین معامله کنم، بازار وحشی شده منم یه چیزی ازش بِکَنَم و مواردی از این دست، و حالا آیا بیام در کوتاه مدت سکه (یا سهام و دلار و رمزارز) خرید و فروش کنم جوابش همیشه و همواره و در هر حالت و شرایطی یک «نه» گنده است. وگرنه اگر هدف سرمایه‌گذاری مشخص باشه که بحثی دیگه است.

نکتۀ 2: دیدم چند صفحه پیش مجدد راجع به خرید سکه و فاکتور و این چیزها بحث شده بود. اگر از صرافی‌های معتبر (حداقل از این فهرست در تهران) خرید کنید، چه یک تک سکۀ گرمی باشه چه بی‌شمار امامی، فاکتور ثبت و صادر می‌شه. این قضیه همیشه بوده و الانم هست. نمونه فاکتورهای مختلف از چند صرافی‌ رو قبلاً در همین تاپیک گذاشتم. واضحه که بحث طلافروشی‌ها و صرافی‌های متفرقه جداست. از طرفی هم به این معنی نیست که اون 90% فروشنده‌ای که بدون فاکتور می‌فروشند کلاهبردارن. بیشتر بحث امنیت روانی و آرامش خاطر و سهولت و اطمینان موقع فروش و این چیزهاست. شخصاً به عمرم سکۀ پرس‌نشدۀ بدون هولوگرامِ رسمی صرافی نخریدم و در ادامه هم نمی‌خرم. اگر بانکی (بورسی) هم بوده باشه تعویض کردم. همون‌طور که هیچ‌وقت سراغ طلای آب‌شده و دست‌دوم نمی‌رم. البته به واسطۀ ترس از قانون «مالیات بر عایدی»، به خصوص برای کسانی که احیاناً سکۀ فیزیکی رو به قصد نوسان‌گیری و کسب بازدهی در کوتاه مدت می‌خرن، کم‌کم خیلی‌ها قید خرید این مدلی رو می‌زنند و احتمالاً مشکلاتی هم در آینده بروز خواهد کرد.

نکتۀ 3: یک هفتۀ آخر سال نیم‌نگاهی به صندوق‌ها و حقوقی‌های سکۀ یک روزه داشته باشید. گاهی به دلایلی که ما ازش بی‌خبریم در یک هفتۀ پایانی سال زیر قیمت می‌فروشند. شاید به خاطر تامین مالی، شاید هم به هر دلیل دیگری که بی‌اطلاعیم. نمونه‌اش هفتۀ آخر اسفند پارسال بود که سکۀ بورسی نزدیک به 600 هزار تومان رفت زیر صرافی (همون آیتم بعداً بالاتر از صرافی معامله شد). گفتن نداره که چون پارسال این اتفاق افتاده، دلیل نمی‌شه امسال هم تکرار بشه.

--------------

قسمت‌هایی از این بخشِ پست، مستقیم مربوط به سکه و طلا نیست ولی چون عمده‌اش مرتبط با زیربخش اقتصاد هست همینجا می‌گذارم (به تاریخ‌ها دقت ویژه شود!)

در مورد کلیت بازار دلار و طلا و تورم

بهمن 99 الی فروردین 1400:




در مورد توافق

آذر الی دی 99:




انتخابات ایران

فروردین 1400:



انتخابات آمریکا

آبان 1399:



همین‌قدر دقیق، نقطه‌ای و قابل پیش‌بینی ;)

این روزها وقتی می‌بینم تازه بعدِ عمری یکی می‌گه «ظاهراً طرفین قصد توافق دارند»، یا مثلاً فلان روزنامه (+) تیتر می‌زنه که «دلار ارزان شد، کالا نه»، یا وقتی می‌بینم عمدۀ مردم تصوری از انتخابات آمریکا و ایران و نتیجه‌اش نداشتند و چیزهایی از این دست، نمی‌دونم بخندم یا گریه کنم. ملت یه‌جوری مدام غافلگیر می‌شن انگار تا پیش از این کشور دیگه‌ای زندگی می‌کردن، یا گروه روی کار رو نمی‌شناسند. البته ناگفته نماند کم و بیش همه‌جای دنیا همینه و سواد سیاسی اساساً پایینه و دلیلی هم نداره که اینطور نباشه. تنها فرقش اینه که سایر کشورها چند میلیون مدعی، پیشگو و به اصطلاح تحلیل‌گر سیاسی-اقتصادی ندارند و اَرِه و اوره و شمسی کوره بیست و چهار ساعت شبانه‌روز در فروم‌ها، کانال‌ها، گروه‌ها و پیج‌ها در حال نظریه صادر کردن نیستند
a_b3i.gif


واضحه که پیش‌بینی غلط و سنجش اشتباه شرایط همیشه پیش می‌آد. یادمه مرداد 99 که بورس تهران ریخت، مطمئن بودم که صرفاً اصلاحی حداکثر 20 درصدی خواهد بود. ولی اینطور نشد؛ ریزش بود، اونم چه ریزشی! اما – به استناد پست‌های موجود در دو تاپیکِ اصلی اون بخش – پس از تثبیت ریزش گفتم جای ورود برای تازه‌واردین نیست و قدیمی‌ها هم باید سوئیچ کنن روی سهام دی‌پی‌اِس محور و در چند پست هم به چهار، پنج سهم مشخص از پترویی‌ها و معدنی‌ها اشاره کردم. سهامی که حتی سقف قبلی رو هم رد کردند و درخشیدند. منظور اینکه بعضی‌ها متاسفانه چنان عهد و پیوند عاطفی غیر عقلانی و تعصبی‌ای با بازار مطبوع خودشون (از دلالی دلار گرفته تا کریپتو و غیره) می‌بندند که به هیچ وجه نمی‌شه حالی‌شون کرد یه‌جای کار داره می‌لنگه!

یادآوری: پیش‌بینی با سلیقه فرق داره؛ نکته‌ای به ظاهر ساده، ولی به غایت سخم‌فهم برای ما ایرانی‌ها!

نکته: خود دولت اجازه نمی‌ده دلار از نرخ تعادلی‌اش پایین‌تر بیاد. اگر دلار (خانگی) مثل سهام و رمزارز دکمۀ خرید و فروش داشت، خیلی راحت کف‌های قبلی رو هم می‌شکست. ولی الان نه تنها چنین اتفاقی نخواهد افتاد، که نزدیک هم نمی‌شه. خیلی‌ها حتی از همین حوالی شروع می‌کنن به خرید. در کل مردم رو با نرخ صرافی و آزاد سرکار گذاشتند در حالی که بحث اصلی و به عبارتی فقرسنج ما «نیما»ست ولاغیر.

پیشنهاد: برای بلند مدت حتماً اندکی دارایی فیزیکی ذخیره داشته باشید. به همون میزان که عین به عین روند این 18 ماه روشن و واضح بوده و به وقتش عرض کردم خرید دلار و سکه برای کوتاه و حتی میان‌مدت به قصد کسب سود در این فاصلۀ زمانی ابلهانه است و مضحک (رجوع شود به تاپیک «توصیه دوستان در خصوص حفظ ارزش پول» به تاریخ مهر 99)، به همون نسبت هم روند بلند مدت شفافه. موج سوم و تکمیل‌کنندۀ فروپاشی اقتصادی قطعی‌ست (موج اول: 90-91، موج دوم: 97-98، موج سوم: ؟). این موج من بمیرم تو بمیری نمی‌شناسه، همه باهم می‌میریم. به اضافۀ اینکه طی 2 الی 6 سال آینده حداقل 3 ریسک سیستماتیک وحشتناک و اجتناب‌ناپذیر هم فعال خواهد شد. اگر به هر دلیلی از تبار نابخردان هستید و به دلار اعتقاد دارید، تِتِر و مِتِر رو ول کنید، کاغذی بخرید. اگر عاقل‌ترید و سکه رو می‌پسندید، به جای گواهی یک روزه همون فیزیکی‌اش رو بخرید. توضیح دلایلش چون طولانی می‌شه بماند برای بعد، در تاپیکی دیگر.
پست مفیدی بود
فقط آخرش کلی گویی شد ،
شک اول همون قبل از رفسنجانی بود و این شک تکرار شونده بوده و تازه در ۹۰-۹۱ متولد نشده چون من و شما حواسمون بهش نبوده.
ضمن اینکه اگه توافق سطحی یا عمقی دروغ نباشه با تزریق دلار همه چی چند سال آروم میگیره با آروم گرفتن دوباره همه پولا می‌ره توی بانکهای دولتی و خصولتی و بهتر شدن بودجه و قدرت دوباره دولت در دستکاری یا دلخواهی بالا پایین بودن بازارها.
و اینکه ایران دیگه مثل قبل نمی‌گذاره شکننده باشه و قدری از سهم نفت رو منتقل می‌کنه به پتروشیمی و دیگر ارز آورها و مصمم هست، چون امنیتی ست.
مورد آخر از اینکه به بدبینی شما هنوز فکر میکنم نباشیم رویارویی و رقابت و اصطحکاک بیشتر چین و روسیه با آمریکا و گاها غرب هست که به ایران راحتتر اجازه نفس کشیدن میده.
 

fatimach21

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
13 ژوئن 2021
نوشته‌ها
6
لایک‌ها
2
سن
23
اره من توسط تخفیف هات با دیجی زرگر اشنا شدم و یه عالمه سکه اونم با کد تخفیف دیجی زرگر ازش گرفتم که به شماهم پیشنهادش میکنم.
 

Captive

کاربر قدیمی پرشین تولز* مدیر بخش ارز دیجیتال
مدیر انجمن
تاریخ عضویت
2 سپتامبر 2007
نوشته‌ها
12,718
لایک‌ها
16,655
محل سکونت
Shiraz 4 Ever
افزایش بی‌سابقه ذخایر طلا و ارز روسیه

داده های بانک مرکزی روسیه نشان می دهد که ذخایر بین المللی این کشور در یک هفته ۱.۴ میلیارد دلار افزایش یافته و به رقم بی سابقه ۶۳۹.۶ میلیارد دلار تا ۲۱ ژانویه رسیده است.

1646634025943.png
 

Captive

کاربر قدیمی پرشین تولز* مدیر بخش ارز دیجیتال
مدیر انجمن
تاریخ عضویت
2 سپتامبر 2007
نوشته‌ها
12,718
لایک‌ها
16,655
محل سکونت
Shiraz 4 Ever
$2000 رد کرد.
 

mohsen25

همکار بازنشسته
کاربر قدیمی پرشین تولز
تاریخ عضویت
17 می 2007
نوشته‌ها
7,716
لایک‌ها
4,116
محل سکونت
Hell

هر بار روی 2000$ یه پوزیشن شورت خفن میشه روش گرفت، هی میرسه ریجکت میشه.

البته دفعه قبل واکنشش بیشتر بود، ایندفه کمتر، شاید دفعه بعد دیگه رد کنه.
 

Captive

کاربر قدیمی پرشین تولز* مدیر بخش ارز دیجیتال
مدیر انجمن
تاریخ عضویت
2 سپتامبر 2007
نوشته‌ها
12,718
لایک‌ها
16,655
محل سکونت
Shiraz 4 Ever
هر بار روی 2000$ یه پوزیشن شورت خفن میشه روش گرفت، هی میرسه ریجکت میشه.

البته دفعه قبل واکنشش بیشتر بود، ایندفه کمتر، شاید دفعه بعد دیگه رد کنه.

وای به روزی که ریجکت نشه :دی
 

astor

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
25 سپتامبر 2020
نوشته‌ها
72
لایک‌ها
21
افزایش بی‌سابقه ذخایر طلا و ارز روسیه

داده های بانک مرکزی روسیه نشان می دهد که ذخایر بین المللی این کشور در یک هفته ۱.۴ میلیارد دلار افزایش یافته و به رقم بی سابقه ۶۳۹.۶ میلیارد دلار تا ۲۱ ژانویه رسیده است.
چه سیاستی داره این پوتین معلوم نیست
 

peyman5534

Registered User
تاریخ عضویت
16 آگوست 2014
نوشته‌ها
1,313
لایک‌ها
2,404
سن
33
دوستان نظرتون برای خرید طلا تو بازه ۳/۴ ماهه چیه؟از الان تا شهریور مثلا
 

all4u2

فروشنده معتبر
فروشنده معتبر
تاریخ عضویت
24 دسامبر 2009
نوشته‌ها
4,789
لایک‌ها
573
سن
37
محل سکونت
اذربایجان شرقی

all4u2

فروشنده معتبر
فروشنده معتبر
تاریخ عضویت
24 دسامبر 2009
نوشته‌ها
4,789
لایک‌ها
573
سن
37
محل سکونت
اذربایجان شرقی
روند صعود شروع شد!
خدارو شکر!باز تورم!باز گرونی
داری برو سکه بگیر
اب شده بگیر
 

amir7310

همکار بازنشسته بازارچه
تاریخ عضویت
12 مارس 2013
نوشته‌ها
5,988
لایک‌ها
17,660
طلا داره میتازونه یه تنه
 

all4u2

فروشنده معتبر
فروشنده معتبر
تاریخ عضویت
24 دسامبر 2009
نوشته‌ها
4,789
لایک‌ها
573
سن
37
محل سکونت
اذربایجان شرقی
طلا داره میتازونه یه تنه
بلی صفحات قبل کامل پیشبینی کردم و اطلاع دادم
معلوم بود
چند مدت دیگه دلار هم میره بالا فعلا خیلیا خرید و فروش دلار رو انجام نمیدن تا ببین نتیجه چی میشه
 
بالا