• پایان فعالیت بخشهای انجمن: امکان ایجاد موضوع یا نوشته جدید برای عموم کاربران غیرفعال شده است

سنتوری

F A R A M A R Z

کاربر فعال فوتبال
کاربر فعال
تاریخ عضویت
24 اکتبر 2007
نوشته‌ها
2,508
لایک‌ها
1,642
سن
41
محل سکونت
Mashhad
این یه نقد است و یک نامه که در سایت 30nema.comبود میزارم
نامه‌ای به داریوش مهرجویی پس از پخش غیرقانونی «سنتوری»
من آن مهرجویی را دوست می‌داشتم...

علی نعیمی


داریوش‌خان مهرجویی
سلام
این روزها «خیلی مست و پاتیل‌م*» و مستی‌ام بعد از دوباره دیدن فیلم‌ت بیشتر شده. خواهش می‌کنم عصبانی نباش و من را، او را و آنها را به بی‌فرهنگی و تحجر متهم نکن. لو رفتن نسخه‌ی کامل سنتوری، آن‌قدرها هم بد نیست. برایش دلیل دارم. که شاید حتی اگر فیلم‌ت اکران هم نشود باز تاریخ برایش دلیل داشته باشد. بگذار یکی‌یکی دلایلم را مطرح کنم، بعد قضاوت کنیم...

۱- سنتوری را زمانی ساخته‌ای که باران «لیلا»یت ده ساله شده بود و دیگر انگار قید حمید «هامون» و «پری» و «سارا»یت را زده بودی. دیگر خوب می‌دانستی زمانه، زمانه‌ی بزن‌بکوب‌های «اجاره نشین‌ها» و «مهمان مامان» هم نیست و حالا که موقع آزمون و خطایی دوباره بود، به علی رسیدی و بال و پرش دادی و آن‌قدر بزرگش کردی که هیچ‌کس تصور نابودی‌اش را نداشت و بعد خوارش کردی. نمی‌دانم چرا ولی علی و هانیه‌ات اصیل نبودند. انگار نسخه‌ی کپی شده‌ی لیلا و رضا‌ بودند و تنهایی‌های علی‌ات هم چیزی میانه‌ی پری بود و حمید. تو علی «سنتوری» را نابود کردی و اعتیاد را مثل خوره به جانش انداختی اما حتی یک بار هم نگفتی علی چرا معتاد شد. به عشق الهی‌اش دل‌خوش نبود یا شهرت و اعتبار ارضایش نمی‌کرد؟ مادر «قوم‌الظالمین‌ش» باعث و بانی اعتیادش بود یا...
نه. این‌ها بهانه‌هایی نیست که «سنتوری» را قابل باور کند. من آن داریوش مهرجویی را دوست داشتم که خوب بلد بود در بدترین شرایط و در زمان‌های سختی و ممیزی حرفش را بزند، کارش را بکند و در یک بازی «باخت، باخت» برنده‌ی میدان باشد. من آن مهرجویی را دوست داشتم که شعار دادن را دوست نداشت و خوب می‌فهمید شعورمان به نکته‌های ریز قصه‌اش می‌رسد؛ اما سنتوری...
دوست ندارم به خودم بقبولانم که هرچه بود در «مهمان مامان» تمام شد انگار و «سنتوری» شده تکرار مکررات چیزهایی که تنها تیزهوشی و مخاطب سنجی‌ات باعث شده چشم بر نقص‌هایش ببندیم. هانیه‌ات اینجا رو به ما شعار می‌دهد، بدمن قصه‌ات زیادی و بی‌خودی بد است و به دل نمی‌نشیند و فصل دعوای علی با مادرش بسیار تصنعی و بی‌پشتوانه است. حتی گاهی در خرابه‌ها قصه‌ی فیلم در حد فیلمفارسی‌ها نزول می‌کند و ترکیب موسیقی و تیپ‌سازی قهرمان قصه، معجونی عجیب شبیه فیلم‌های بالیوودی می‌شود و انگار نه انگار کسی پشت دوربین ایستاده که سال‌ها عشق را یادمان داده. با سینما عشق یادمان داده. با این حال تیزهوشی استفاده از تنها ابزار کار دلت، یعنی سنتور، کار را نجات می‌دهد. ساز سنتور و صدای دوست‌داشتنی محسن چاووشی –که باز زمانه‌شناسی‌ات را به رخ می‌کشد- در بیشتر صحنه‌ها بار تمام نقص‌های فیلم را به دوش می‌کشد و این‌ها بیشتر روی پرده‌ نقره‌ای‌ست که جواب می‌دهد.
داریوش‌خان مهرجویی، من دارم فیلم‌ت را با بقیه کارهای خودت مقایسه می‌کنم. می‌دانم در این قحطی سینمای ایران؛ «سنتوری» باز یک سروگردن از بقیه‌ی آثار این دو ساله به استثنای یکی دو کار بالاتر است و این یعنی باز هم برنده‌ی این بازی هستی.

۲- حکایت «سنتوری»، حکایت آواز دهل شنیدن از دور است. دوستان و منتقدان امروز که مثل خودم نسخه‌ی جشنواره‌ای فیلم را با همه‌ی ممیزی‌ها سرمه‌ی چشم کرده بودند و مسخ موزیکال بودن فیلم شده بودند، آن‌قدر ستایش‌وار «سنتوری» را حمایت کردند که عطش و التهاب مردم -آنها که فیلم را ندیده بودند- صد چندان شد و همین حمایت‌ها شد چماق و آن چنان خورد توی سر فیلم که درست شب اکران بیلبوردهاش از سطح شهر جمع شد. لابد می‌دانی وزارت ارشاد درباره‌ی اکران نشدن سنتوری به رسانه‌ها چه گفته؟ «چون نمی‌توانیم جو سینماها را کنترل کنیم...» و این ضربه را از همان ناحیه‌ای خورده‌ای که پیش‌تر اشاره کردم.

۳- گفتم «سنتوری» را دوبار دیدم. یک‌بار در سینمای رسانه‌ها و روی زمین و یک‌بار هم با اجازه‌ات در منزل. می‌دانستی دست‌به‌دست شدن فیلم‌ات هیچ ربطی به شبکه‌ی گسترده و «اختاپوسی» قاچاق فیلم ندارد؟ علم پیشرفت کرده و دیگر راحت می شود حتی با یک «فلش مموری» هم فیلم جابه‌جا کرد.
«لیلا» را بیش از ۵۰ بار روی نوار دیده‌ام و هر بار بیشتر از آن لذت برده‌ام و این لذت بیش از حد، از آن همه‌ی کارهایت است الا سنتوری. سنتوری را یک‌بار می‌شود روی پرده‌ی ‌نقره‌ای دید و از آن لذت برد اما دیدن دوباره‌اش در تلویزیون، همان نکته‌سنجی‌هایی را به دنبال می‌آورد که در سینما با موسیقی و ریتم و ساز و آهنگ پنهان‌ش کرده‌ بودی. بیا و یک‌بار هم که شده با ما روراست باش. همیشه آنهایی موفق‌ترند که بی‌سروصداترند. کار کردن با این سبک هم نتیجه‌ی بهتری دارد.

۴- «سنتوری» را خیلی‌ها توانسته‌اند به لطف این بساط‌ها و نامردی‌ها ببینند. حالا دیگر نسخه‌ی کامل‌ش را دیده‌اند و اینجاست که می‌رسیم به اصل مطلب. این همان «خوب» بودنی است که اول گفتم. این خوب است که همه فیلم را دیده‌اند. بعضی‌ها خوششان آمده و بعضی‌ها هم انگار چنگی به دلشان نزده. هرچند این خیلی بد است که دیگر نمی‌توانیم لذت دیدن فیلم را در سالن سینما تجربه کنیم ولی این حسن را دارد که فهمیدیم در قاب کوچک‌تر می‌شود ایرادها را راحت‌تر دید و مرعوب نشد. هرچند همه ناراحت این اتفاق هستیم و خوب می‌دانیم خیلی دلگیرکننده است که بزرگی چون تو، دیگر دلسرد از فیلمسازی شود ولی یادمان هم می‌آورد پرده چه قدرت شگفت‌انگیزی دارد و چقدر می‌تواند بیننده‌اش را خلع‌سلاح کند.
راستی مطمئن هستم توی این مدت آن‌قدر درگیر «سنتوری» و مسائل دور و برش بوده‌ای که کمی هم از اطراف غافل شده‌ای. از آن مهرجویی همیشه فعال بعید است سکوت این روزها؛ آن مهرجویی که نبض زمانه دستش بود. استاد، یعقوب یادعلی را می‌شناسی؟ می‌دانی الان کجاست؟...

داریوش مهرجویی عزیز فکر کنم توانسته باشم بگویم چرا «سنتوری» این‌طور لو رفت. چون باید من و امثال من می‌فهمیدیم و ثابت می‌کردیم این فیلم تو نیست.
استاد، «سنتوری» را به دست تاریخ بسپر و بگذار و بگذر. به فکر فیلم بعدی باش که می‌تواند «لیلا»یی دوباره باشد...


چشم به آسمان بدوز. «نفس نکش، بخند، بگو سلام**»...
 

English Lord

کاربر فعال سریال های تلویزیونی
کاربر فعال
تاریخ عضویت
21 آگوست 2007
نوشته‌ها
3,337
لایک‌ها
98
محل سکونت
NeverLand
دوستان یه سوال خواص که ممنون میشم بهش جواب بدین...


توی این فیلم همش آهنگ های چاوشی هستش و خب طبیعتا چون فیلم توقیف شد..دیگه آهنگ های اون یا جواز خوانندگی چاوشی توقیف نمیشه؟یعنی کاریش ندارن؟یا اینکه اون یه مسئله جدا هست و ربطی به فیلم نداره؟اصلا تا بهال به چاوشی هم گیر دادن؟:)

مرسی از توجهتون..:)
 

Hessam-News

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
11 مارس 2008
نوشته‌ها
2
لایک‌ها
0
محل سکونت
tehran
بچه ها این خبر رو خوندین .
چند روز پیش بود که وزیر ارشاد گفت فیلم سنتوری بخاطر احترام به مردم ! هرگز اکران نمیشود . :blink::wacko:
حالا فراز فرازمند تهیه کننده سنتوری دیروز در یک بیانیه جواب وزیر ارشاد رو به خوبی داد که انصافا خیلی خوب بود .

لینک این خبرو میزارم
کلیک کنید

تا بعد . :cool:
 

king_dani

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
26 می 2005
نوشته‌ها
4,970
لایک‌ها
5
سن
43
محل سکونت
London UK
منظورت رو متوجه نشدم متنفر کیه؟

شما اصلا اون جمله رو نادیده بگیر .
crazy.gif


راجع به بقیه اش نظر نداری ؟
f_dkroqm_2fa11ab.gif

متنفر کسی ست که از رفتار متمدنانه بازیگر یک فیلم ، مبنی بر نجات دادن زندگی خودش ، وقتی طرف مقابل ، تلاشی برایش نمی کنه ، استنتاج هولناک در این میان دختران، خائنین بالفطره هستند را می کند.
زن ستیزی ، برتری طلبی نژادی -مذهبی ، چیزی ناشایع میان ما ایرانیان نیست ، و دلیل اینکه به اندازه شیوع ش ، در جامعه بروز نمی یابد ، شاید احساس حقارت و جداافتادگی شدید از دنیای متمدن در صورت بر زبان آوردن شان باشد.
به هر صورت ، شاید بهتر باشد توجه کنید ، که آزادی بیان ، که بنیان تفکر مدرن ست ، شامل Hate Speech نمی شود.

در مورد مابقی نوشته ، همان طور که در پست قبلی نوشتم ، برداشت من این ست که بحث من و شما ، حداقل ، در این مقطع ، به بن بست رسیده ست ، چون اختلاف مان به سلیقه ها فروکاهیدهست و تفاوت در تعاریف. که هیچ یک با مباحثه به راحتی قابل تغییر نیست . مگر اینکه یکی مان ، مدرکی جدید به دیگری ارایه کند

موفق باشید
 

king_dani

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
26 می 2005
نوشته‌ها
4,970
لایک‌ها
5
سن
43
محل سکونت
London UK
با تشکر از جناب دنی که نگاهی عمیق دارند بنده از دو منظر به قضیه نگاه کردم آنهم در آن پست کذایی !!!!!!!!این نگاه من در آن پست بود نه اینکه کلا این دودیگاه وجود داشته باشد شما در پست های قبل به بازیگری و ساختار فیلم هم اعتراض داشتید اما حال میگویید نظری ندادید البته من با این موضوع هیچ مشکلی ندارم
شما مرتبا از شعاری بودن فیلم صحبت میکنید اما به نظر من پیام هایی که در فیلم بود گنجانده شده در داستان فیلم و موقعیت های خاص خود بود من خود از سبک های شعاری بسیار بیزارم و به نظر من بعنوان مثال در سینمای ایران مثلا در بعضی از کارهای فرمان آرا میشود شعار دادن را به وضوح دید سوال دگر من اینست مهرجویی اجازه ندارد فیلم مخاطب عام بسازد؟؟؟؟؟؟؟؟بعد هم آنکه مثلا ژان پل سارتر در داستانهای خود تکه هایی را گنجانده که قهرمانان داستان در رویارویی با موقعیت ها و در لابلای تفکرات خود خیلی چیزها را به زبان میآورند پس باید بگوییم سارتر در بعضی از داستان های خود شعار داده!!!!!!! و فاقد ارزش هنریست به نظر من دیالوگهایی که در فیلم بود در متن داستان گنجانده شده بود حال انکه من از سینمای معنا گرا کاریزمای وجودی را مثال زدم اما شما به شکل عجیبی بسطش دادین در هر صورت مخاطب قضاوت میکند و من اطمینان دارم صحبت های من و حتی به قول شما خود مهرجویی بزرگ شما را راضی نخواهد کرد چون فکر میکنم شما با پیش ضمینه فکری به داستان نگاه میکنید.........در ذکر سمبل ها باید بیان کنم که میتوانید سری به اظهارات هدایت در مورد جهان سوم و همان قضیه فاضلاب معروف بزنید در مورد صحنه ی پراکنده شدن هم میتوانید به کتاب لذات فلسفه ویل دورانت مراجعه کنید که گوشه های از صحبت های فرانتس در مورد پراکندگی ذهنی در ان گنجانده شده این درک من از صحنه ها بود و نسبیت حاکم هیچوقت ادراک من و شما را یکسان نخواهد کرد در اخر از روشن فکر زدگی و بد پنداشتن علایق مردم بیزارم باز هم با تشکر از شما..........

قربان تشکر از وقتی که گذاشته اید و پست من را خواندید
عرض شود که بنده همان جا هم اشاره کردم ، تعاریف دور از حقیقت دوستان باعث شد که نقبی به مسایل فنی هم بزنم ، هرچند هنوز هم می گویم که به دلیل محاط نبودن بر مسایل فنی ، هر درس سینما خوانده ای نظرش صائب تر از من است.

بنده فیلم های فرمان آرا را شعاری نمی بینم ، شاید کلیشه ای باشند ولی شعاری نیستند ، به این دلیل ساده که تعریف من از شعار ، مفهومی ست که بدون منطق همه فهمی ارایه شده و کوشش می شود که به خورد بیننده بدهند.از این باب ، فرمان آرا در هر فیلمی ش ، بدون بزرگ منشی سنتوری ، تنها دید خودش از زندگی را نشان بازیگر می دهد ، هرکس مختار ست ، پایان داستان فرمان آرا را هر طور دوست دارد ببندد

در آخر از شما می خواهم به من نشان بدهید که چرا فکر می کنید که مردم را بدپنداشته ام ، برعکس ، بنده به تنها چیزی که اعتقاد ممکن است داشته باشم، "مردم" است.

موفق باشید
 

masoud908

Registered User
تاریخ عضویت
23 ژانویه 2007
نوشته‌ها
193
لایک‌ها
145
سن
33
محل سکونت
Tehran
یادداشت فرامرز فرازمند؛ تهیه کننده

نسخه قاچاق «سنتوری» از کجا آمد؟

هر روز شاهد دستگيري و جلب عده يي فروشنده و تکثيرکننده فيلم هاي سينمايي ايراني هستيم که زحمت آن را پليس امنيت کشور و اتحاديه تهيه کنندگان و مسوولان سينمايي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي مي کشند. متاسفانه هيچ وقت نخواستيم دنبال منشاء اصلي سيستم قاچاق سي دي برويم و آن را از بين ببريم. اگر به سايت هاي فراواني که قارچ گونه هر روز بر تعدادشان اضافه مي شود نظر بيفکنيم متوجه مي شويم که فيلم هاي ايراني همگي در اين سايت ها نشان داده مي شود و دانلود هم مي شود يعني مي شود آنها را ضبط کرد. اين سايت ها در جمهوري اسلامي مسدود است منتها تکثيرکنندگان و استفاده کنندگان آنها با روش هاي خود آنها را باز کرده و فيلم ها را کپي مي کنند. براي مثال شما در سايت IRANPROUD که معلوم نيست به کجا وابسته است و مرکزش در کجاست بيش از 500 فيلم و سريال ايراني مي بينيد که دسترسي به آن در تمام جهان با کيفيت عالي آسان است. صاحبان فيلم ها امثال من فيلم هايشان به تاراج رفته و به طور مجاني در اختيار همگان قرار گرفته. بايد فکري به حال از بين بردن اين غدد سرطاني کرد که سرمايه هاي فرهنگي و هنري ما را از دستمان خارج مي کند. بايد هم با جلوگيري از فروش سي دي قاچاق اين منابع اصلي را به نحوي از بين ببريم. دوم اينکه مبارزه با قاچاق فيلم در تهران به صورت جدي دنبال مي شود. اما در شهرستان ها هنوز نتوانسته اند مبارزه يي را آغاز کنند. از اصفهان، شيراز، رشت، اهواز و مشهد مرتب خبر مي رسد که فيلم سنتوري به وفور در دسترس همگان است. در اصفهان مغازه يي پوستر بزرگ سنتوري را نصب کرده و به فروش آن مي پردازد. در اهواز ويدئوکلوپ ها فراوان سنتوري را مي فروشند و در هتلي در اهواز از طريق تلويزيون هاي داخلي براي مسافران نمايش داده شده و در اتوبوس هاي بين شهري نيز فيلم سنتوري اکران مي شود. بيچاره تهيه کننده و سرمايه گذاران آن که نمي دانند از کجا بايد جلوي غارت سرمايه شان را بگيرند و بايد فکري براي اين سرقت ملي کرد.»

اعتماد
 

komeil66

کاربر فعال فرهنگ و هنر
کاربر فعال
تاریخ عضویت
14 سپتامبر 2005
نوشته‌ها
773
لایک‌ها
9
محل سکونت
tehran
متنفر کسی ست که از رفتار متمدنانه بازیگر یک فیلم ، مبنی بر نجات دادن زندگی خودش ، وقتی طرف مقابل ، تلاشی برایش نمی کنه ، استنتاج هولناک در این میان دختران، خائنین بالفطره هستند را می کند.
زن ستیزی ، برتری طلبی نژادی -مذهبی ، چیزی ناشایع میان ما ایرانیان نیست ، و دلیل اینکه به اندازه شیوع ش ، در جامعه بروز نمی یابد ، شاید احساس حقارت و جداافتادگی شدید از دنیای متمدن در صورت بر زبان آوردن شان باشد.
به هر صورت ، شاید بهتر باشد توجه کنید ، که آزادی بیان ، که بنیان تفکر مدرن ست ، شامل Hate Speech نمی شود.
مغلطه می کنید
f_dkroqm_2fa11ab.gif


در هر صورت این نظر شماست و هیچ ارزش دیگری ندارد
f_mehraboonkhm_7faa009.gif



در مورد مابقی نوشته ، همان طور که در پست قبلی نوشتم ، برداشت من این ست که بحث من و شما ، حداقل ، در این مقطع ، به بن بست رسیده ست ، چون اختلاف مان به سلیقه ها فروکاهیدهست و تفاوت در تعاریف. که هیچ یک با مباحثه به راحتی قابل تغییر نیست . مگر اینکه یکی مان ، مدرکی جدید به دیگری ارایه کند

بله فرو کاهیدهست
crazy.gif

شما فقط درباره اعتیاد حرف می زنید و از فیلم برداشت متفاوتی داشتید
نقد شما به فیلم هم فقط وقتی که مثل شما برداشت کنیم قابل بحث و ارزش است .
 

king_dani

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
26 می 2005
نوشته‌ها
4,970
لایک‌ها
5
سن
43
محل سکونت
London UK
مغلطه می کنید
f_dkroqm_2fa11ab.gif


در هر صورت این نظر شماست و هیچ ارزش دیگری ندارد
f_mehraboonkhm_7faa009.gif





بله فرو کاهیدهست
crazy.gif

شما فقط درباره اعتیاد حرف می زنید و از فیلم برداشت متفاوتی داشتید
نقد شما به فیلم هم فقط وقتی که مثل شما برداشت کنیم قابل بحث و ارزش است .

در این میان دختران، خائنین بالفطره هستند
مغلطه کار شماست ، من حتی یک حرف هم از جمله شما کم و زیاد نکردم ، این نظر شماست نه من .اگر برایتان نا آ شنا شده ، دوباره بخوانید ش.
برای من مهم نیست که شما هم مانند اکثریت قریب به اتفاق ایرانیان چنین تفکرات واپسگرایانه ای دارید ، اما برایم آزار دهنده ست که حتی سر حرف خود هم نمی ایستید . لازم نیست که از به قول شما "ژست روشنفکری " من خجالت بکشید ، بهتر ست آزاد باشید و خودسانسوری نکنید.

من تنها در مورد فیلم حرف زده ام ، نقد من هم ، حتی وقتی مثل من برداشت کنیم ، بی شک دارای ضعف هایی ست که امثال سراب و باتوباتو به نشان دادنش همت گمارده اند.
موفق باشید
 

F A R A M A R Z

کاربر فعال فوتبال
کاربر فعال
تاریخ عضویت
24 اکتبر 2007
نوشته‌ها
2,508
لایک‌ها
1,642
سن
41
محل سکونت
Mashhad
سراب جان ،
بسیار خوب ، به نظر می رسد که در بحث به نقطه ای رسیدیم ، حداقل در "شعار زدگی" فیلم ، که به تعریف ما از شعار بستگی پیدا می کند.
در مورد اینکه "مشکلات جامعه" مان را کسی دیگری توضیح نداده است : عرض شود که فیلم با ظرافت و سرشار از توضیحات اوضاع زندگی ما ، می تواند شهر زیبا باشد.

در مورد اینکه منتقدین ، چیزی در مورد سنتوری و شعار زدگی ش ننوشتند ، فقط می توانم بگویم شاید زیادی بی دقت بودند یا زیادی ارفاق کردند. بالاخره از داورانی که یک دوره از روی مهربانی توسط "این وری" های ارشاد ، بعد از یکی دو دهه بی توجهی توسط "اون وری"های ارشاد دعوت می شوند ، یا از داورانی که به کوری چشم "این وری"های ارشاد ، منسوب می شوند تا به همگان اثبات شود که برای جراحی قلب هم نیاز به تخصص نیست و تعهد شرط مهم تری ست ، بعید نیست که بی طرف نباشند. گروه اول ، فرصت را مغتنم می داند که حسابی برای همفکرانش نوشابه بازکند و گروه دوم ، خداگونه مابقی اثار هنری را "داخل آدم" حساب نمی کند.

اعتیاد ، یک مسئله روانپزشکی ست ، پیش از آنکه یک مسئله اجتماعی باشد ( شاهدش قوانین سختگیرانه و تماماً شکست خورده ای ست که در کشورهایی مذهبی، همچون کشور ما به اجرا گذاشته شده و جز افزودن بر تعداد "مجرمین" کاری انجام نداده است) پس به خودم اجازه می دهم و نظر تخصصی در این زمینه می دهم:
یکی از اساتید ما ، که علاقه بلاقطعی به سیاست هم داشت ، می گفت : اعتیاد ، یک بیماری نیست، لزوماً درمان هم نمی خواهد ، مثلا در کشورهای عقب افتاده چون ما ، جمعیت عظیم جوانی داریم ، که دولت از ایجاد شغل و دادن تسهیلات ( که عوامل مهاری در شرکت در حرکت های بر اندازانه هست ) عاجز ست ، این خیل بیکاران ، هرجا بروند ، کار دست دولت می دهند ، در بهترین حالت دزد می شوند و در بدترین حال ، سیاسی کار و بلای جانش . بنابراین ، دولت هیچ وقت یکی از متحدان ش همچون اعتیاد را نابود نمی کند.
از وجه روانپزشکی اش هم ، شیوع اعتیاد در کشور ما ، حدود 9% جمعیت تخمین زده می شود ، که نظر شخصی من ست که احتمالا ً مانند همه آمار هایمان ( بیکاری را رییس جمهور زیر 8% اعلام کرد) تقلبی ست و جهت ممانعت از بروز نگرانی اجتماعی. بنابراین ، اعتیاد یک جور رفتار ست ، نه بیماری ، دیابت با این همه ادعایش در طول عمر اگر نگاه کنیم ، حدود 1% جمعیت را درگیر می کند. حالا شما فکر می کنید ، در وضعی که در همه دنیا با سعی در وارد کردن "معتادان تفننی" بیشتر به قانون ، از جمله در همین ایران ، مسئله را از حالت ناموسی خارج کنند ، فیلم یک فیلمساز که سراپای بدبختی یک فردی که از دید روانپزشکی ، با احتمالی بالای 90% مجدداً رو به مواد مخدر خواهد آورد ، چراکه مبتلا به یک جور اختلال شخصیت می باشد ، را حاکمیت نشان بدهد ، از دید علمی ، حاکمیت را از بسیاری جرایم دیگرش تبرئه نکرده است؟
معمولا ً فیلم سازان بازاری و رو حوضی ، کلیشه ها را انتخاب می کنند ، معتادی که زندگی خودش را آتش می زند ، پدر و مادری که مشخصاً در هل دادنش به این وضعیت انتحاری مقصرند ، ولی حتی سطحی نگر ترین شان ، از آن برای کوبیدن دشمن فرهنگی ش استفاده نمی کند. این کار ، یک جور توهین به شعور من بیننده ست ، که من خوشم بیاید ، و با کسی که صرفا ً به دلایل اختلاف سلیقه فرهنگی با حاکمیت به صدا در آمده ( مهرجویی ، در هیچ فیلمی ، کلیت این **** را نفی نکرده است ) همراه شوم؟ شعارزدگی از دید من همین است ، که کارگردان/نویسنده ، برای انتقال پیامش ، متصف و متصل به یک سری گزاره های کلیشه ای شود ، که درستی شان هیچ گاه به بوته آزمایش گذارده نشده . از این دید ، مهرجویی به شدت در مورد رفتار اعتیادی (دیگر نمی خواهم نام معضل را استفاده کنم ، چون توضیح دادم که چنین نیست ) شعاری عمل کرده است. در حالی که ، جامعه روانپزشکی ، که سالهاست منتظر ست که رفتاری عقلایی تر ببیند ، باید همچنان روی مذاکره با حاکمیت شرط ببندد ، چراکه اگر جناب مهرجویی در دنیای خیال مسئول مبارزه با مواد مخدر شود ، معلوم نیست چه روش هایی مشعشع تر از اخلاف ش استفاده کند.

جان کلام این که ، اگر مهرجویی ، کاری زیر متوسط ، ولی با هدف باز کردن چشم عامه به رفتار اعتیادی ساخته بود ، بسیار هم قابل تحسین بود ، ولی کار مهرجویی ، باز تولید یک دید سنتی ست به مسئله اعتیاد ، و این رفتار اگر شعارزدگی نیست ، توضیح بدهید چیست؟

اجازه بدهید در مورد "اوج بدبختی " در قسمتی دیگر بحث کنیم
موفق باشید

اره عزیز به نظر من هم شهر زیبا به مراتب بهتر از سنتوری بود خیلی در رتبه بهتری نسبت به این فیلم بود
من همون اولم گفتم این فیلم را نباید بعنوان یک شاهکار مهرجویی نامید بلکه باید فقط یک فیلم از مهرجویی است
که شاید خوب یا بد باشد اما خودم هم بعنوان یکی از دوستاران مهرجویی از این کار ایشون زیاد لذت نبردم اما همین هم بین این چند فیلم الان و قحطی فیلم بازم خوب بود و من بازم میگم نسبت به این فیلم های که در سینما دیدم
و شاید این برمی گرده به این که اصغر فرهادی مشکل این نسل را بهتر فهمیده اما به نظر من فیلم سنتوری با اینکه اون استقامت فیلم های قبل مهرجویی را نداره و به مراتب پائین تره ولی فیلم افتضاح نبود و خوب بود
 

king_dani

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
26 می 2005
نوشته‌ها
4,970
لایک‌ها
5
سن
43
محل سکونت
London UK
اره عزیز به نظر من هم شهر زیبا به مراتب بهتر از سنتوری بود خیلی در رتبه بهتری نسبت به این فیلم بود
من همون اولم گفتم این فیلم را نباید بعنوان یک شاهکار مهرجویی نامید بلکه باید فقط یک فیلم از مهرجویی است
که شاید خوب یا بد باشد اما خودم هم بعنوان یکی از دوستاران مهرجویی از این کار ایشون زیاد لذت نبردم اما همین هم بین این چند فیلم الان و قحطی فیلم بازم خوب بود و من بازم میگم نسبت به این فیلم های که در سینما دیدم
و شاید این برمی گرده به این که اصغر فرهادی مشکل این نسل را بهتر فهمیده اما به نظر من فیلم سنتوری با اینکه اون استقامت فیلم های قبل مهرجویی را نداره و به مراتب پائین تره ولی فیلم افتضاح نبود و خوب بود

سراب جان تشکر از وقتی که برای خواندن پست من صرف کرده اید ، الان که در کوت شما پست خودم را مرور کردم ، می بینم واقعا طولانی شده و مناسب یک فروم نیست ، سعی خواهم کرد راعایت کنم.
عرض شود که ، پس نقاط اختلاف ما در بحث به برداشت "کیفی" ما از فیلم فروکاهیده شده ست. این خبری ست برای من خوش. چرا که ، می توانیم مثلا یک مرجع علمی برای سنجش کیفیت فنی فیلم پیدا کنیم ، نظرش را جویا شویم ، و بحث را آز آنجا پیش ببریم. یا اینکه در همین محور محتوایی ، در مورد اینکه چقدر با پیام فیلم همراه هستیم مباحثه کنیم. در هر صورت ، به خودم تبریک می گویم.:lol: و از شما تشکر می کنم.

بنده هم فکر می کنم ، بسیاری از فیلم سازان جوان که به مدد ارشاد ، نسل شان در حال انقراض هست ، به مراتب بهتر از امثال مهرجویی نسل من را می فهمند ، حتی خون بازی ، با وجود مشکلات فراوان ش را بسیار به دلیل ایده اش پسندیدم و از پولی که بابت بلیت پرداخت کرده بودم پشیمان نبودم.

در وجهی دیگر ، همان طور که قبلا هم گفتم ، هنرمند تمام عیار کسی ست که راهی از میان خفقان برای ارسال پیامش پیدا کند ، نه اینکه مسلمان وار ، انتحار کند. این اصلا به آن معنی نیست که سانسور را خوب می دانم ، این توضیح از آنجا ضروری ست که بسیاری سانسور را "مولد" ارزیابی می کنند ، در حالیکه خلقت هنر و آثار هنری در حضور سانسور ، یک "عارضه جانبی" و نا خواسته است .

در مورد دو مطلبی هم که گذاشته شد ، تشکر از دوستان که آن را با من به اشتراک گذاشتند.
در مطلب اول که حتی قبل از رسیدن به انتهایش ، از کیفیت کلمات انتخابی و روایی متن ، می شد حدس زد از منبعی فرهنگی همچون رادیو زمانه انتخاب شده است ، می بایست تنها بگویم که برخورد نویسنده رادیو زمانه هم ، مانند سراب عزیز ست ، که در برهوت فرهنگی 3 سال اخیر، سنتوری را لنگه کفشی در بیابان می بیند ( در وبلاگ ام ، در پستی بعد از دیدن فیلم رضا میر کریمی فکر کنم به نام کمی دور و کمی نزدیک ؟!؟! از این عنوان استفاده کرده بودم ، در امضایم هست) که می بایست بزرگ شود ، مبادا تمام سلیقه فرهنگی مردم "کلاغ پری" شود . این حساسیت را من می فهمم ، چیزی که نمی فهمم ، دفاع بلاشرط قشر فرهنگی و دانشگاهی از کاری زیر متوسط ست که پیامی به شدت شعاری و عقب افتاده دارد.

در مطلب دوم ، علی رغم انعکاس بخشی از نظرات من ، شیوه نگارش را نمی پسندم ، حتی می بایست بگویم منطق حاکم بر انتقاد نویسنده را هم نمی فهمم.

موفق باشید
 

batoobato

کاربر قدیمی پرشین تولز
کاربر قدیمی پرشین تولز
تاریخ عضویت
5 ژانویه 2005
نوشته‌ها
1,977
لایک‌ها
6,559
جناب کینگ دنی من شما رو به روشن فکر زدگی متهم نکردم در هر صورت هر کسی نظر خودش رو دارد و اون چیزهایی که بیان کردید تفکرات شما در مورد فیلم بود اصولا من برای هر تفکری ارزش قایل هستم چون معتقدم شما حداقل امتیازی که نسبت به دیگران دارید همین فکر کردنتون هست. اگر به وحدتی برسیم که به تفکرات همدیگه احترام بگزاریم و نظرات خودمان رو با احترام بیان کنیم بهتر خواهد بود من میبینم بعضی از دوستان نسبت به جناب دنی موضع گرفتند ایشون دشمن قسم خورده سنتوری یا مهرجویی یا سینمای ایران که نیستند بلکه بنده اعتقاد دارم ایشان دلشون میسوزه و از سر دلسوزی و عوامل دیگه این حرفها رو بیان میکنند و این همه وقت میزارند و یک علاقه مند هستند و بهتر اینکه در نهایت آرامش نظراتمون و بیان کنیم و به همدیگه هم حمله نکنیم با تشکر......
 

komeil66

کاربر فعال فرهنگ و هنر
کاربر فعال
تاریخ عضویت
14 سپتامبر 2005
نوشته‌ها
773
لایک‌ها
9
محل سکونت
tehran
چیزی که نمی فهمم ، دفاع بلاشرط قشر فرهنگی و دانشگاهی از کاری زیر متوسط ست که پیامی به شدت شعاری و عقب افتاده دارد.
فکر می کنم این مشکل سلیقه شماست که فیلم را اینقدر نازل می دانید نه قشر فرهنگی و دانشگاهی

در این میان دختران، خائنین بالفطره هستند
مغلطه کار شماست ، من حتی یک حرف هم از جمله شما کم و زیاد نکردم ، این نظر شماست نه من .اگر برایتان نا آ شنا شده ، دوباره بخوانید ش.
برای من مهم نیست که شما هم مانند اکثریت قریب به اتفاق ایرانیان چنین تفکرات واپسگرایانه ای دارید ، اما برایم آزار دهنده ست که حتی سر حرف خود هم نمی ایستید . لازم نیست که از به قول شما "ژست روشنفکری " من خجالت بکشید ، بهتر ست آزاد باشید و خودسانسوری نکنید.

من تنها در مورد فیلم حرف زده ام ، نقد من هم ، حتی وقتی مثل من برداشت کنیم ، بی شک دارای ضعف هایی ست که امثال سراب و باتوباتو به نشان دادنش همت گمارده اند.
موفق باشید

لازم نیست که از به قول شما "ژست روشنفکری " من خجالت بکشید
خجالت بکشم ؟ http://************/files/kh3c0gxgwad5il3ncydg.gifاز چی ؟ مگه روشنفکری ؟
127fs1194685.gif
نکنه خودت باورت شده http://************/files/k13aeyocjyrbchwo1vs5.gif
شما هم مانند اکثریت قریب به اتفاق ایرانیان چنین تفکرات واپسگرایانه ای دارید ، اما برایم آزار دهنده ست که حتی سر حرف خود هم نمی ایستید .
گفتم اون جمله را فراموش کنید .
و از آن برای منحرف کردن بحث اصلی و سرپوش گذاشتن روی ضعف نقد تان در مواجهه با دیدگاه دوستان دیگر ،استفاده نکنید
این یه قصه اس که وجود داره و اسمش :خیانته نکنه شما توی کشور ما زندگی نمی کنید؟ از مریخ که نیامدید احتمالا
با چشمان بسته و گستاخانه صفات دهن پرکن لایق خودتان را به بیرون پرتاب نکنید .
.لطفا به ادامه بحث راجع به فیلم بپردازید نه برداشت ناقص و بی ربط از حرفهای من و مغلطه .
 

batoobato

کاربر قدیمی پرشین تولز
کاربر قدیمی پرشین تولز
تاریخ عضویت
5 ژانویه 2005
نوشته‌ها
1,977
لایک‌ها
6,559
شاید زیاد ربطی به بحث نداشته باشه اما من با نظر دنی نسبت به کارهای فرمان ارا کاملا مخالفم به نظر شما دنی در خانه ای روی آب در آن سکانسی که اون دختر هرزه که روی تخت خوابیده و بهش میگن ایدز داره در اون حالی که فهمیده بیماری مخوفی مثل ایدز داره شعار نمیده؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟داره برای دکتر در اون شرایط مشکلات جامعه رو میگه!!!!!!!! یا دیالوگ های استاد انتظامی و کیانیان بدون هیچ پیش زمینه ای برای دیالوگ ها در ابتدای فیلم. و یا در یک بوس کوچولو حرف های دو کاراکتر نویسنده شبلی و سعدی شعاری نیست!!!!!!!!!!!! توصیه میکنم کارهای فرمان آرا رو بازبینی کنید
 

king_dani

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
26 می 2005
نوشته‌ها
4,970
لایک‌ها
5
سن
43
محل سکونت
London UK
شاید زیاد ربطی به بحث نداشته باشه اما من با نظر دنی نسبت به کارهای فرمان ارا کاملا مخالفم به نظر شما دنی در خانه ای روی آب در آن سکانسی که اون دختر هرزه که روی تخت خوابیده و بهش میگن ایدز داره در اون حالی که فهمیده بیماری مخوفی مثل ایدز داره شعار نمیده؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟داره برای دکتر در اون شرایط مشکلات جامعه رو میگه!!!!!!!! یا دیالوگ های استاد انتظامی و کیانیان بدون هیچ پیش زمینه ای برای دیالوگ ها در ابتدای فیلم. و یا در یک بوس کوچولو حرف های دو کاراکتر نویسنده شبلی و سعدی شعاری نیست!!!!!!!!!!!! توصیه میکنم کارهای فرمان آرا رو بازبینی کنید

باتوباتو جان ،
دست روی دل من گذاشتید ، یک بوسه کوچولو واقعا من رو از سینما مایوس به خانه فرستاد ، از مزخرف ترین کارهایی بود که بابت ش 1500تومان پول پرداخت کرده بودم. اصلا ً انتظار نداشتم 90دقیقه وقت بگذارم و حتی یک صحنه قابل لذت بردن در کل فیلم نبینم. به هر حال ، بوسه کوچولو ، با همه کوچکی ش ، "سنتوری" فرمان آرا بود.:p
در مورد خانه ای روی آب ، من فکر می کنم که به لحاظ کیفی ، فیلم به خوبی مثلا 4شنبه سوری نبود ، اما ، برداشت شخصی من این بود ، که زبان و سینمای فرمان آرا این چنینی ست ، همان طور که زبان مهرجویی ، از اجاره نشین ها تا میهمان مامان یک دست است و قابل تحسین.
به هر حال ، فکر می کنم که هر دو یمان قبول داریم که یک کارگردان می تواند روندی نسبتاً با ثبات در کارهایش داشته باشد که بد نیست آن را "زبان" کارگردان بنامیم . فرمان آرا ، از همان وجهی که در پست دیگرم در برداشت من از "شعار" توضیح دادم ، هیچ اصراری به بستن فیلم به گونه ای که خودش می بیند ندارد ، این نقطه قوتی به غایت مهم ست ، که در میان سینماگران ایران به شدت غایب ست ، اغلب روشنفکران سینمای ایران ، خود را مادربزرگ قصه گو می پندارند که اگر آخر ماجرا را تعریف نکند ، ممکن است من کم فهم نتوانم قضیه را بگیرم.

از دفاع "سارتری"جانانه شما نیز سپاسگذارم
موفق باشید
 

king_dani

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
26 می 2005
نوشته‌ها
4,970
لایک‌ها
5
سن
43
محل سکونت
London UK
فکر می کنم این مشکل سلیقه شماست که فیلم را اینقدر نازل می دانید نه قشر فرهنگی و دانشگاهی




خجالت بکشم ؟ http://************/files/kh3c0gxgwad5il3ncydg.gifاز چی ؟ مگه روشنفکری ؟
127fs1194685.gif
نکنه خودت باورت شده http://************/files/k13aeyocjyrbchwo1vs5.gif

گفتم اون جمله را فراموش کنید .
و از آن برای منحرف کردن بحث اصلی و سرپوش گذاشتن روی ضعف نقد تان در مواجهه با دیدگاه دوستان دیگر ،استفاده نکنید
این یه قصه اس که وجود داره و اسمش :خیانته نکنه شما توی کشور ما زندگی نمی کنید؟ از مریخ که نیامدید احتمالا
با چشمان بسته و گستاخانه صفات دهن پرکن لایق خودتان را به بیرون پرتاب نکنید .
.لطفا به ادامه بحث راجع به فیلم بپردازید نه برداشت ناقص و بی ربط از حرفهای من و مغلطه .

قربان کلام شما از مرز هتاکی در حال عبور به هذیان گویی ست ، امیدوارم از "قابل فهم"بودن رد نشود.

به هر حال ، در کشوری که رییس جمهورش در تخم چشم خبرنگاران نگاه می کند و حرفی که در مقابل دوربین تلویزیونی زده است را منکر می شود ، شما باید هم بتوانید از برداشتی که در ابتدا صادقانه مطرح ش کردید ، ولی بعداً با خجلت زدگی بر آن سرپوش می گذارید عقب نشینی کنید.
ما مطلقا ً در مورد مسئله ای دیگر از فیلم صحبت نمی کنیم ، که اگر می کردیم ، به شما نشان می دادم چرا تفکری که آشکارا آن را نوشته اید ، واپسگرایانه است .
اما اگر شما برداشت خودتان از فیلم را هم قبول ندارید ، نمی دانم انتظار دارید چه بشنوید که در چهارچوب مباحثه قابل تعریف باشد.
در ضمن ، در 15 پست اخیر کس دیگری به جز شما "بی منطق" به حرف های من خرده نمی گیرد ، همان طور که می بینید ، سراب و باتوباتو ، به نشان دادن اشتباهات من ، بدون بی احترامی و هتاکی ادامه می دهند .از این بابت از هر دویشان سپاسگذارم.
در مورد شما هم ، بهتر ست در خود شجاعت اعتراف به اشتباه را انباشته کنید ، نه در این مورد ، که صرفا ً یک بحث مجازی در مورد یک فیلم از دید من بی ارزش ست ، برای آینده تان مفید خواهد بود
شاد باشید
 

komeil66

کاربر فعال فرهنگ و هنر
کاربر فعال
تاریخ عضویت
14 سپتامبر 2005
نوشته‌ها
773
لایک‌ها
9
محل سکونت
tehran
قربان کلام شما از مرز هتاکی در حال عبور به هذیان گویی ست ، امیدوارم از "قابل فهم"بودن رد نشود.

به هر حال ، در کشوری که رییس جمهورش در تخم چشم خبرنگاران نگاه می کند و حرفی که در مقابل دوربین تلویزیونی زده است را منکر می شود ، شما باید هم بتوانید از برداشتی که در ابتدا صادقانه مطرح ش کردید ، ولی بعداً با خجلت زدگی بر آن سرپوش می گذارید عقب نشینی کنید.
ما مطلقا ً در مورد مسئله ای دیگر از فیلم صحبت نمی کنیم ، که اگر می کردیم ، به شما نشان می دادم چرا تفکری که آشکارا آن را نوشته اید ، واپسگرایانه است .
اما اگر شما برداشت خودتان از فیلم را هم قبول ندارید ، نمی دانم انتظار دارید چه بشنوید که در چهارچوب مباحثه قابل تعریف باشد.
در ضمن ، در 15 پست اخیر کس دیگری به جز شما "بی منطق" به حرف های من خرده نمی گیرد ، همان طور که می بینید ، سراب و باتوباتو ، به نشان دادن اشتباهات من ، بدون بی احترامی و هتاکی ادامه می دهند .از این بابت از هر دویشان سپاسگذارم.
در مورد شما هم ، بهتر ست در خود شجاعت اعتراف به اشتباه را انباشته کنید ، نه در این مورد ، که صرفا ً یک بحث مجازی در مورد یک فیلم از دید من بی ارزش ست ، برای آینده تان مفید خواهد بود
شاد باشید
برداشت خودم را از فیلم قبول داریم نمی دونم کجای پستهای اخیرم می گه قبول ندارم ؟
شما فقط سفسطه می کنید .
bored.gif

منظورتان از این همه آسمان به زمین دوختن چیه ؟ نمی فهمم .
bored.gif

و هنوز فکر می کنم پست صفحه قبلی من را به درستی متوجه نشدید
f_mehraboonkhm_7faa009.gif
 

king_dani

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
26 می 2005
نوشته‌ها
4,970
لایک‌ها
5
سن
43
محل سکونت
London UK
برداشت خودم را از فیلم قبول داریم نمی دونم کجای پستهای اخیرم می گه قبول ندارم ؟
شما فقط سفسطه می کنید .
bored.gif

منظورتان از این همه آسمان به زمین دوختن چیه ؟ نمی فهمم .
bored.gif

و هنوز فکر می کنم پست صفحه قبلی من را به درستی متوجه نشدید
f_mehraboonkhm_7faa009.gif

همان طور که پیش بینی کردم ، رو به "غیر قابل فهم " شدن پیش می روید ، امیدوارم که خود را به "نفهمی" نزده باشید.

به زبانی بسیار ساده ، برای کسانی که نمی خواهند رنج خواندن 2-3 صفحه بحث بی پایان را به خود هموار کنند ، باید عرض کنم که شما نه حاضرید که نوشته خود را به عهده بگیرید ، و آمرانه از ما می خواهید که "آن را فراموش کنیم" و نه حاضرید متمدنانه از گفتار ضد زن خود عذرخواهی کنید .
ادامه بحث با شما ، موکول به انتخاب یکی از دو راهی ست که برشمردم.

موفق باشید
 

komeil66

کاربر فعال فرهنگ و هنر
کاربر فعال
تاریخ عضویت
14 سپتامبر 2005
نوشته‌ها
773
لایک‌ها
9
محل سکونت
tehran
به زبانی بسیار ساده ، برای کسانی که نمی خواهند رنج خواندن 2-3 صفحه بحث بی پایان را به خود هموار کنند ، باید عرض کنم که شما نه حاضرید که نوشته خود را به عهده بگیرید ، و آمرانه از ما می خواهید که "آن را فراموش کنیم" و نه حاضرید متمدنانه از گفتار ضد زن خود عذرخواهی کنید .
ادامه بحث با شما ، موکول به انتخاب یکی از دو راهی ست که برشمردم.

موفق باشید
لطفا از دایره ادب خارج نشوید
f_43aftaem_d56ddf2.gif

حرف م رو بر عهده می گیرم درباره گفتار ضد زن خود نیز قبول دارم پیاز داغشو زیاد کردم .آنها اصلا خائن بالفطره نیستند . از همه ی زنان عذر می خوام اگر مکدر شدند .
f_mehraboonkhm_7faa009.gif


//

تحلیل شما از فیلم رو اصلا قبول ندارم و بیشتر با باتو باتو هم نظرم
f_mehraboonkhm_7faa009.gif


//

این رو جایی خوندم و کاملا به درد اینجا می خوره

بعضي ها از فيلم سنتوري اصلا خوششان نيامده و بعضي ها مثل من خيلي خوششان آمده . به نظر من دليل ساده اي دارد : كساني كه خوششان آمده شخصيت سنتوري را در خودشان ديده اند و كساني كه خوششان نيامده سنتوري را در هيچ كجاي شخصيتشان نديده اند. پس بر هيچكدام حرجي نيست.
 

king_dani

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
26 می 2005
نوشته‌ها
4,970
لایک‌ها
5
سن
43
محل سکونت
London UK
لطفا از دایره ادب خارج نشوید
f_43aftaem_d56ddf2.gif

حرف م رو بر عهده می گیرم درباره گفتار ضد زن خود نیز قبول دارم پیاز داغشو زیاد کردم .آنها اصلا خائن بالفطره نیستند . از همه ی زنان عذر می خوام اگر مکدر شدند .
f_mehraboonkhm_7faa009.gif


//

تحلیل شما از فیلم رو اصلا قبول ندارم و بیشتر با باتو باتو هم نظرم
f_mehraboonkhm_7faa009.gif


//

این رو جایی خوندم و کاملا به درد اینجا می خوره
با تشکر از شجاعتی که نشان دادید. با اینکه هیچ یک از پست هایم را مصداق خروج از دایره ادب نمی دانم، و با اینکه عذرخواهی شما نمی بایست تنها متوجه زنان باشد ، با این حال عذرخواهی شما را می پذیرم.

در مورد سنتوری هم به نوشته خوابگرد شکراللهی اشاره می کنم:

پس از هشت سال توقیفِ فیلم «بانو»، وقتی اکران شد، همه با یک فیلم درخشان روبه‌رو شدیم. برای تماشای «سنتوری» انتظارمان به یک سال هم نکشید. این روزها در باره‌ی قاچاق فیلم «سنتوری» زیاد حرف می‌زنند، ولی من می‌خواهم در باره‌ی خودِ فیلم نظر شما را بدانم. داریوش مهرجویی که فیلم‌هایی چون گاو، هامون، اجاره‌نشین‌ها و خصوصاً شاهکاری به نام «بانو» را ساخته، حالا پس از ساختن فیلم تلویزیونی ِ زیبایی مثل «مهمان مامان»، رسیده به فیلم ِ ظاهراً سینمایی و در واقع تلویزیونی ِ«سنتوری». خیلی دوست دارم بدانم نسبتِ این فیلم را با مهرجویی در چه چیزهایی می‌دانید؟ موضوع صحبتم ابداً سانسور و توقیفِ این فیلم نیست، کاری هم به ترانه‌های زیبای فیلم و صدای دل‌نشین چاووشی ندارم. فقط بگویید از مهرجویی ِ «بانو» تا مهرجویی ِ «سنتوری» چه فاصله یا تفاوتی می‌بینید. راستی هیچ تصور کردید که اگر ترانه‌ها و صدای چاووشی را از فیلم حذف کنید، از فیلم «سنتوری» جز یک فیلم آشفته و دمِ‌دستی چه می‌ماند؟ اگر هم معتقدید، مهرجویی هنوز همان موجود عجیب و درخشانی ست که بوده، باز هم برایم بنویسید.
 

komeil66

کاربر فعال فرهنگ و هنر
کاربر فعال
تاریخ عضویت
14 سپتامبر 2005
نوشته‌ها
773
لایک‌ها
9
محل سکونت
tehran
با تشکر از شجاعتی که نشان دادید. با اینکه هیچ یک از پست هایم را مصداق خروج از دایره ادب نمی دانم، و با اینکه عذرخواهی شما نمی بایست تنها متوجه زنان باشد ، با این حال عذرخواهی شما را می پذیرم.

در مورد سنتوری هم به نوشته خوابگرد شکراللهی اشاره می کنم:

پس از هشت سال توقیفِ فیلم «بانو»، وقتی اکران شد، همه با یک فیلم درخشان روبه‌رو شدیم. برای تماشای «سنتوری» انتظارمان به یک سال هم نکشید. این روزها در باره‌ی قاچاق فیلم «سنتوری» زیاد حرف می‌زنند، ولی من می‌خواهم در باره‌ی خودِ فیلم نظر شما را بدانم. داریوش مهرجویی که فیلم‌هایی چون گاو، هامون، اجاره‌نشین‌ها و خصوصاً شاهکاری به نام «بانو» را ساخته، حالا پس از ساختن فیلم تلویزیونی ِ زیبایی مثل «مهمان مامان»، رسیده به فیلم ِ ظاهراً سینمایی و در واقع تلویزیونی ِ«سنتوری». خیلی دوست دارم بدانم نسبتِ این فیلم را با مهرجویی در چه چیزهایی می‌دانید؟ موضوع صحبتم ابداً سانسور و توقیفِ این فیلم نیست، کاری هم به ترانه‌های زیبای فیلم و صدای دل‌نشین چاووشی ندارم. فقط بگویید از مهرجویی ِ «بانو» تا مهرجویی ِ «سنتوری» چه فاصله یا تفاوتی می‌بینید. راستی هیچ تصور کردید که اگر ترانه‌ها و صدای چاووشی را از فیلم حذف کنید، از فیلم «سنتوری» جز یک فیلم آشفته و دمِ‌دستی چه می‌ماند؟ اگر هم معتقدید، مهرجویی هنوز همان موجود عجیب و درخشانی ست که بوده، باز هم برایم بنویسید.
تشکر ،پس لطف کنید شما هم نسبت هایی را که به من بخاطر آن جمله دادید پس بگیرید تا باعث سو تفاهم دوستان نشود اگر زحمتی نیست .
f_mehraboonkhm_7faa009.gif


درباره یادداشت خوابگرد :
به نظر من هم اگر ترانه ها رو از فیلم حذف کنی فیلم خیلی ضربه می خورد و شاید این همه استقبال ازش نمی شد ولی یک چیز دیگر هم باید در نظر بگیریم که این ترانه ها جزئی از فیلمند و بدون آنها اصلا وجود فیلم ممکن نبود مانند اینکه شما صدابرداری فیلم رو از فیلم حذف کنی آن وقت دیگر فلیم بی معنی می شد . نمیشود فیلم را بدون ترانه ها تصور کرد همانطور که نمی توان بدون صدا فیلم را تصور کرد .
 
بالا