برگزیده های پرشین تولز

سنتوری

komeil66

کاربر فعال فرهنگ و هنر
کاربر فعال
تاریخ عضویت
14 سپتامبر 2005
نوشته‌ها
773
لایک‌ها
9
محل سکونت
tehran
«سنتوري» از جشن خانه سينما خارج شد

«سنتوري» داريوش مهرجويي به صلاحديد تهيه کننده فيلم از جشن خانه سينما خارج شد.

به گزارش مهر «سنتوري» با وجود آنکه از سوي مسوولان برگزاري جشن خانه سينما در جدول نمايش داوران قرار گرفته بود، در آخرين لحظات از سوي تهيه کننده از جشن خانه سينما خارج شد.

گفته مي شود تهيه کننده «سنتوري» براي آنکه حساسيت هاي پيرامون فيلم کمتر شود، دست به اين اقدام زده است. همچنين شنيده شده است که فرامرز فرازمند همراه با داريوش مهرجويي در حال رايزني با مسوولان بلندپايه ارشاد از جمله وزير هستند تا مشکل اکران فيلم را حل کنند و براي اينکه در اين مسير دچار تنش و حاشيه نشوند، ترجيح داده اند از حضور در جشن خانه سينما انصراف دهند.حضور «سنتوري» در جشن خانه سينما به دليل آنکه داراي مجوز نمايش عموم است، بلامانع اعلام شده بود.
 

masoud908

Registered User
تاریخ عضویت
23 ژانویه 2007
نوشته‌ها
193
لایک‌ها
145
سن
32
محل سکونت
Tehran
خوب مثل اينكه گاومون بدجور زاييد...20 قلو...
سنتوري اومد رو اينترنت!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
فعلا خبر قطعي نشده....
يه سر به اينجا بزنيد...
http://forum.p30world.com/showthread.php?t=151977
__________________
 

sourena_8888

Registered User
تاریخ عضویت
10 ژوئن 2007
نوشته‌ها
542
لایک‌ها
68
یه انسان نوع دوست تو 12 کلمه بگه مشکل این فیلم چیه ؟؟؟؟؟؟؟؟
 

masoud908

Registered User
تاریخ عضویت
23 ژانویه 2007
نوشته‌ها
193
لایک‌ها
145
سن
32
محل سکونت
Tehran
مهرجويي از لندن درباره سنتوري سخن گفت/ گزارش اعتماد درباره وضعيت اكران سنتوري



سينماي ما- نمايش فيلم «سنتوري» آخرين ساخته داريوش مهرجويي که قرار بود ماه گذشته در سينماها اکران شود، با اظهارنظرهاي اخير وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در مخالفت صريح با اين فيلم وارد مرحله جديدي شد و عملاً در شرايط فعلي اميدي به اکران اين فيلم وجود ندارد.با اين همه در روزهاي اخير همچنان خبرهايي درباره وضعيت نمايش آن منتشر مي شود. از جمله ورود جمعي از اعضاي کميسيون فرهنگي مجلس به موضوع که اعلام کردند قضيه مربوط به نمايش فيلم «سنتوري» را در دستور کار خود قرار داده اند. حتي سعيد ابوطالب هم از اين اقدام وزارت ارشاد تلويحاً اعلام نارضايتي کرده بود. اين اعضا قرار است بعد از تماشاي اين فيلم نظرشان را در رابطه با قابليت اکران آن اعلام کنند. دوستداران سينماي داريوش مهرجويي با انتشار چنين خبرهايي همچنان به اکران سنتوري اميدوار هستند. حاشيه هاي مربوط به اکران سنتوري در حالي ادامه دارد که کارگردان اين فيلم همراه با محمدرضا شريفي نيا، گلشيفته فراهاني و بهرام رادان دو بازيگر جوان اين فيلم به لندن سفر کرده است و به گفته فرازمند تهيه کننده فيلم قرار است بعد از لندن عازم امريکا شوند تا «سنتوري» را در چند شهر کانادا و امريکا به نمايش بگذارند. هرچند اين خبر هم خود عامل حاشيه هاي ديگري شد اما به هر صورت هم اکنون مهرجويي در خارج از ايران همچنان پيگير مسائل فيلمش است.
اين اولين باري نيست که فيلم هاي ايراني قبل از اينکه مخاطبان وطني موفق به ديدن آن شوند در کشورهاي ديگر نمايش داده مي شود. با وجود تمام اين اتفاقات داريوش مهرجويي همچنان از فيلمش دفاع مي کند و به اکرانش اميدوار است. او سنتوري را فيلمي آموزشي مي داند که داستان يک جوان معتاد را به تصوير مي کشد؛جواني که در جريان اتفاقات زندگي جسم و روحش پالايش مي شود. مهرجويي در گفت وگوي اختصاصي با اعتماد در لندن گفت؛ «سنتوري فيلمي است براي آموزش جوانان، در حالي که مسوولان در اين فيلم به دنبال تعابير سياسي هستند و ممکن است اين اتفاق براي هر فيلم ديگري هم بيفتد.» وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي چندي پيش درباره سنتوري گفته بود؛ «فيلمنامه سنتوري سال 81 با نام ديگري به معاونت سينمايي ارائه شد، اما به دليل مشکلاتي که داشته نتوانسته مجوز ساخت دريافت کند، اما حالا که فيلم ساخته شده قابليت نمايش عمومي ندارد زيرا برخي معتقدند فيلم با فيلمنامه يي که مجوز گرفته متفاوت است.» داريوش مهرجويي در اين باره به اعتماد مي گويد؛ «سال 81 دو فيلمنامه به نام هاي «بيا تا برويم» و «تولدي ديگر» را براي دريافت مجوز ساخت ارائه دادم، بعدها فيلمنامه «تولدي ديگر» به «علي سنتوري» تغيير نام داد و ما دوباره براي اين فيلمنامه پروانه ساخت گرفتيم.» مهرجويي افزود ؛ « سنتوري را براساس نسخه نهايي که براي دريافت مجوز ساخت ارائه داده بوديم ساختيم و فيلم کاملاً مطابق فيلمنامه است.»
مهرجويي در تاييد صحبت هايش ادامه مي دهد؛ «ما حاضريم فيلمنامه سنتوري را چاپ کنيم تا تطابق فيلم با فيلمنامه ثابت شود.»مهرجويي معتقد است اين اتفاقات به مصالح ملي لطمه مي زند و به نظر مي رسد مسوولان منکر مهر و امضاهاي شان شده اند و اين قضيه نشانه نوعي هرج و مرج و بي نظمي در امور فرهنگي است.مهرجويي درباره سانسور نسخه يي از اين فيلم که در جشنواره فيلم فجر به نمايش درآمد گفت؛ « بسياري از اتهامات وارد شده بر اين فيلم به دليل سانسورهاي نسخه يي است که در جشنواره نمايش داده شد و تغييراتي را در فيلمنامه ايجاد کرده است.»در فيلمنامه اصلي دايي علي سنتور مي نواخت و ساز سنتوري که در خانه علي است متعلق به دايي علي است که بعدها به دليل مشکل رواني خودکشي مي کند و مخالفت مادر علي با سنتور زدن او به همين علت است.به گفته مهرجويي حذف اين سکانس کليدي باعث شد که در جشنواره بعد از ديدن فيلم به اين نتيجه برسيم که مخالفت علي با سنتور زدن او ريشه در مسائل مذهبي اين خانواده دارد و باعث شده علي از خانواده رانده شود در حالي که اصلاً اين طور نيست. شايد همين اتفاق يکي از دلايل عمده مشکلات پيش آمده براي اين فيلم باشد. آخرين اتفاق مرتبط با فيلم خروج رسمي آن از برنامه هاي جشن خانه سينما بود که ظاهراً در راستاي کم شدن حساسيت ها روي آن صورت گرفت.

منبع خبر : اعتماد
 

komeil66

کاربر فعال فرهنگ و هنر
کاربر فعال
تاریخ عضویت
14 سپتامبر 2005
نوشته‌ها
773
لایک‌ها
9
محل سکونت
tehran
مثل اینکه جریان لینک امیول سرکاری بوده
reading.gif
 

komeil66

کاربر فعال فرهنگ و هنر
کاربر فعال
تاریخ عضویت
14 سپتامبر 2005
نوشته‌ها
773
لایک‌ها
9
محل سکونت
tehran
پرونده : سنتوری


سرانجام «سنتوري» آخرين ساخته داريوش مهرجويي با تمام اصلاحات و تغييراتي كه به آن دچار شد، بدون اينكه اكران عمومي را تجربه كند به بايگاني وزارت ارشاد رفت تا شايد روزي با نظر موافق مسوول يا مسوولاني كه اكران در شرايط حاضر را به نفع او نمي‌ديدند، رنگ پرده نقره‌اي سينما را به خود ببيند.

گويا مهرجويي از همان ابتدا پيش‌بيني چنين روزي را مي‌كرد كه مي‌خواست فيلمش را هرچه زودتر و بدون اينكه با چنين روزهايي تلاقي كند به اكران درآورد.

سنتوري خردادماه سال گذشته آماده اكران شد و فرامرز فرازمند، تهيه‌كننده آن شهريورماه نسخه اصلي فيلم را براي دريافت پروانه نمايش به قصد شركت در جشن خانه سينما روانه ارشاد كرد، اما اداره كل نظارت و ارزشيابي همان زمان هم نظر مساعدي نسبت به اكران فيلم نداشت و با اينكه سنتوري آماده شركت در جشن خانه سينما بود از حضور در اين جشن بازماند. بيستم آذرماه فرازمند فرم حضور در جشنواره فيلم فجر را پر كرد اما با انتشار جدول برنامه فيلم‌ها، «سنتوري» در ميان آنها نبود. مسوولان اداره كل نظارت و ارزشيابي با نمايش برخي صحنه‌ها و ترانه‌هاي فيلم مخالف بودند و از اين رو مهرجويي ناچار شد به اصلاحاتي كه به گفته او برخي سليقه‌اي و بعضي ديگر مصلحتي بود، تن دهد. فيلم تنها در چند سانس محدود در جشنواره به نمايش درآمد، در حالي كه به دليل تقارن با ايام محرم چند ترانه از فيلم هم حذف شد، اما مهرجويي اميدوار بود كه در اكران عمومي، اين ترانه‌ها دوباره همراه فيلم شوند.

پس از تعطيلات نوروز امسال، زمزمه‌هايي مربوط به حذف صداي محسن چاووشي از «سنتوري» به گوش رسيد. مهرجويي درصدد گرفتن مجوز براي ترانه‌هاي سنتوري با صداي چاووشي بود كه در نهايت موفق به اين كار نشد و برخلاف ميل باطني خود، مجبور شد صداي بهرام رادان را با اعمال اندكي تغييرات جايگزين صداي چاووشي كند.

سوم خردادماه، اداره كل نظارت و ارزشيابي معاونت سينمايي خبر صدور پروانه نمايش براي «سنتوري» را به طور رسمي اعلام كرد و هدايت فيلم هم كه پخش فيلم را برعهده داشت از اكران آخرين ساخته مهرجويي از سوم مرداد در گروه سينمايي قدس خبر داد، اما تنها سه روز قبل از اكران در حالي كه بيلبوردها و پوسترهاي تبليغاتي سنتوري، سراسر شهر را پر كرده بود، مدير روابط عمومي معاونت سينمايي خبر تاخير در اكران فيلم را اعلام كرد و بلافاصله جلسه فوق‌العاده شوراي صنفي براي تعيين جايگزين «سنتوري» برگزار شد. مدير اداره كل نظارت و ارزشيابي ديگر مسوولان معاونت سينمايي تا به امروز هيچ پاسخ روشني براي تاخير در اكران فيلم نداشته‌اند و ترجيح دادند در اين‌باره سكوت كنند. در اين ميان كانون كارگردانان و اتحاديه تهيه‌كنندگان خانه سيما و مجمع فيلمسازان در اعتراض به عدم اكران سنتوري بيانيه صادر كردند.

برخي شايعات حاكي از آن است كه اكران نشدن فيلم، به دليل مخالفت مشاور هنري رئيس‌جمهور با سنتوري صورت گرفته و محمدرضا جعفري‌جلوه اكران آن را در شرايط موجود سينماي كشور صلاح ندانسته است.

پس از اين اتفاق به گفته فرازمند، مهرجويي براي ديدار با حسين صفارهرندي به دفتر او رفت اما تنها موفق شد با رئيس دفتر او جلسه‌اي داشته باشد و صفارهرندي به دليل مشغله نتوانست مهرجويي را به حضور بپذيرد.

كارگردان «سنتوري» از ميان مسوولان سينمايي تنها توانست با محمدرضا جعفري‌جلوه ديدار كند كه او هم سرانجام مهرجويي را متقاعد كرد كه به اكران «سنتوري» در شرايط ديگري رضايت دهد.

برخي ديگر، پوسترهاي «سنتوري» را يكي از دلايل مخالفت ارشاد با اكران آن مي‌دانند با اين حال فرازمند اميدوار است، بتواند فيلم را عيد فطر اكران كند، هرچند كه هنوز پاسخ قطعي براي اكران فيلم در اين زمان دريافت نكرده و معلوم نيست، «سنتوري» تا كي بايد در انتظار بماند. سرنوشت آخرين فيلم مهرجويي مانند بسياري فيلم‌هاي ديگرش نامعلوم است و روزبه‌روز به تعداد فيلم‌هايي كه پروانه نمايش دارند اما از اكران آنها جلوگيري شده، افزوده مي‌شود.

صدور پروانه نمايش در حال حاضر ضمانتي براي اكران فيلم‌ها نيست و تهيه‌كنندگان صدور پروانه را به معني اكران فيلم نمي‌دانند، هرچند كه بر طبق قوانين اداره كل نظارت و ارزشيابي فيلم‌هاي سينمايي ايران پس از دريافت پروانه نمايش مي‌توانند به اكران عمومي درآيند.





رئيس كانون كارگردانان خانه سينما:

مهرجويي و فيلمش قابليت دفاع دارند

در برابر اكران نشدن فيلم‌هاي به شكل قانوني نمي‌توانيم، اعمال نفوذ كنيم اما در حال مذاكره هستيم و راه‌حل‌هايي را براي حل مشكل اكران «سنتوري» دنبال مي‌كنيم. تا رسيدن به نتيجه قطعي نمي‌توان درباره آن اعلام‌نظر كرد. جايگاه داريوش مهرجويي و فيلم «سنتوري» قابليت دفاع از سوي يك تشكل صنفي مانند خانه سينما را دارد و به همين دليل كانون كارگردانان خانه سينما هم نسبت به عدم اكران فيلم اعتراض كرده و به دنبال راه‌حل مناسبي براي آن فيلم است.





تهيه‌كننده «سنتوري»:

مهرجويي هميشه مورد تاييد بوده است

تا تكليف «سنتوري» مشخص نشود،‌مهرجويي براي ساخت فيلم بعدي خود اقدامي نخواهد كرد. اگر قرار باشد، ما فيلم بسازيم و به گرفتاري براي اكران بربخوريم، ساخت فيلم معني نخواهد داشت. آنچه كه در اين ميان اهميت دارد، احترام به داريوش مهرجويي است. او تنها كارگرداني است كه بنيانگذار انقلاب او را تاييد كرده است. مهرجويي از لحاظ كاراكتر سينمايي و فيلم‌هايي كه كارگرداني كرده، هميشه مورد تاييد بوده است. نسخه نهايي كه براي اكران آماده شده بود، مورد تاييد مسوولان سينمايي بود و آنچه كه مي‌خواستند، ما در فيلم اعمال كرديم و در نهايت همه‌چيز درست شده و براي اكران مهيا بود. در حال حاضر هيچ دليلي براي اكران نشدن فيلم به ما ارائه نداده‌اند و فقط به ما گفتند چون شرايط مهيا نيست بهتر است اكران را به تاخير بيندازيم ما اميدواريم بتوانيم عيد فطر فيلم را اكران كنيم.





سيروس تسليمي عضو شوراي مركزي اتحاديه تهيه‌كنندگان



هيات‌مديره خانه سينما بايد موضعگيري مي‌كرد



خانه سينما بايد از فيلم‌هايي كه با داشتن پروانه نمايش فرصت اكران پيدا نمي‌كنند، دفاع كند. در حال حاضر هيات مديره خانه سينما بيشتر به كارهاي صنفي مي‌پردازد و اين در حالي است كه سرنوشت سرمايه تهيه‌كنندگان نامشخص است. تا به حال گرفتن پروانه ساخت و نمايش مشكل بود اما حالا فيلم‌ها با وجود دريافت پروانه نمايش كنار گذاشته مي‌شوند. به اين ترتيب جايگاه كارگردانان و تهيه‌كنندگان تضعيف مي‌شود و سرنوشت آنان مشخص نيست. هيات مديره خانه سينما بايد در برابر اكران نشدن «سنتوري» موضعگيري مي‌كرد. همه ما مي‌دانيم كه گرفتاري‌هاي خانه سينما كم نيست. اما بهتر بود كه اين كار را انجام مي‌داد و از «سنتوري» دفاع مي‌كرد. اين اتفاق درباره فيلم‌هايي كه پروانه نمايش دارند، چندين بار رخ داده است و تعدادي از فيلم‌ها هم توقيف شده‌اند اما دفاعي از آنان نشده است. بخش حقوقي خانه سينما بايد از اين فيلم‌ها دفاع كند و نسبت به اكران نشدن آن واكنش نشان دهد.

منبع:هفته نامه شهروند امروز
 

masoud908

Registered User
تاریخ عضویت
23 ژانویه 2007
نوشته‌ها
193
لایک‌ها
145
سن
32
محل سکونت
Tehran
چهارشنبه‌شب با حضور سردار احمدي‌مقدم، سردار رادان و داريوش مهرجويي در اريكه ايرانيان‌؛ سنتوري به نمايش درآمد

سینمای ما - <سنتوري> چهارشنبه‌شب در اريكه ايرانيان در يك اكران خصوصي به نمايش درآمد. فيلم جديد مهرجويي كه قرار بود سه‌هفته قبل در گروه سينمايي قدس روي پرده برود بنا به اعلام رسمي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي غيرقابل نمايش اعلام شد تا زمان نمايش عمومي آن نامشخص شود. <سنتوري> چهارشنبه شب براي تعدادي از مسؤولان رده‌بالاي نيروي انتظامي چون سردار احمدي‌مقدم(فرمانده نيروي انتظامي) و سردار رادان(رئيس پليس تهران بزرگ) به نمايش درآمد.

دليل اصلي نمايش خصوصي فيلم مهرجويي حمايت ستاد مبارزه با مواد مخدر در توليد <سنتوري> بوده است. داريوش مهرجويي كه به تازگي از انگلستان به ايران بازگشته در نمايش خصوصي فيلمش حضور داشت، ازميان بازيگران فيلم نيز بهرام رادان چهارشنبه‌شب در اريكه ايرانيان حاضر بود. <سنتوري> قرار است آبان ماه امسال در جشنواره فيلم‌هاي موزيكال پراگ به نمايش در بيايد.


منبع خبر : بانی فیلم

« اميدوار ميشويم»
 

komeil66

کاربر فعال فرهنگ و هنر
کاربر فعال
تاریخ عضویت
14 سپتامبر 2005
نوشته‌ها
773
لایک‌ها
9
محل سکونت
tehran
داغ دلم تازه شد
168fs162353.gif


حرومشون که فیلم رو دیدن
swear1.gif




خدا کنه حمایت کنن
praying.gif
 

masoud908

Registered User
تاریخ عضویت
23 ژانویه 2007
نوشته‌ها
193
لایک‌ها
145
سن
32
محل سکونت
Tehran
دلايل توقيف سنتوري

اما دليل اصلي توقيف سنتوري در سه مورد كلي و ۱۰ مورد جزئي مي باشد. كه اين موارد به ترتيب مكمل يكديگر ميباشند.

ابتدا موارد كلي:

۱- اسم كوچك سنتوري «علي » بود و اسم اوليه فيلم «علي سنتوري» كه به دلايل مجهولي اين نام كوتاه شد .اشتباه نكنيد مشابهت اسمي با امام علي نيست . مشابهت نامي با « سيد علي ***** اي » است كه در گزينه هاي آتي متوجه عمدي بودن اين مشابهت مي شويم.

۲- علي به سنتور زدن معروف است و اهالي خراسان مي دانند آقاي ***** اي تار زن متبهري بوده اند.

۳- علي در انتهاي فيلم دست راستش را از دست ميدهد. اين يكي فكر كنم واضح ترين و كامل ترين دليل است.



مطمئن باشيد مهرجويي يا منتقد فلسفي ست (هامون - پري - بانو) و يا منتقد سياسي (اجاره نشينها - ميهمان مامان - گاو) و حالا آنها كه سنتوري را ديده اند به راحتي مي فهمند مهرجويي چه منتقد سياسي زيركي ست.

اين تفاوت مهرجويي است با كارگردانهايي مثل سهيلي - كيميايي - ده نمكي و ... كه بلدند شعار سياسي را جوري بلغور كنند كه .....

http://www.iranianuk.com/article.php?id=16646
 

sinama_sina

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
18 آگوست 2007
نوشته‌ها
96
لایک‌ها
0
محل سکونت
B612 Star
ما كه از دست داديم و نديديم... ما كه دستوم نيايه تا ته بينوم... بشوم آنان ببينوم كه ته ديدند..
 

komeil66

کاربر فعال فرهنگ و هنر
کاربر فعال
تاریخ عضویت
14 سپتامبر 2005
نوشته‌ها
773
لایک‌ها
9
محل سکونت
tehran
دلايل توقيف سنتوري...

2753.gif

در این میان هم بعضی ها از آب گل آلود ماهی می گیرند ، چه برداشتهای سطحی و مغرضانه ای می کنند !
 

komeil66

کاربر فعال فرهنگ و هنر
کاربر فعال
تاریخ عضویت
14 سپتامبر 2005
نوشته‌ها
773
لایک‌ها
9
محل سکونت
tehran
ترجیح ایرج قادری بر داریوش مهرجویی


سال ها پیش ، زمانی که همین آقای ضرغامی رییس صدا و سیما سکان سینما را در دست داشت ، یک روز عده ای از بازیگران زن سینمای ایران چادر به سر کردند و به همراه تعدادی از بازیگران مرد راهی بهشت زهرا شدند تا با آرمان های امام ***** تجدید پیمان کنند .
چند روز پس یا پیش از همین ماجرا بود که ایرج قادری پس از توبه کردن از گذشته اش اجازه فیلمسازی گرفت ، اما در همان دوره فیلمسازانی مثل داریوش مهرجویی ، محسن مخملباف ، بهرام بیضایی و چند تن دیگر با موانع بسیار روبه رو بودند .

آن روزها یکی از مدیران سینمایی به صراحت گفته بود که ما با سازندگان فیلمفارسی ها کم تر مشکل داریم تا سینماگران روشنفکر .(البته ناگفته پیداست که شرط توبه از گذشته ضروری بود)
ماجرایی که امروز بر سنتوری گذشته است به شکلی نمادین حکایت از بازگشت به همان دوره را دارد . امروز هم سنتوری متوقف می شود و " محاکمه" ایرج قادری جایش را در نوبت نمایش عمومی می گیرد . همان بلایی سر سنتوری می آید که پیش تر بر سر بانو آمده بود.
بانوی مهرجویی سال 1370 ساخته شده بود ، اما تا هشت سال بعد ، امکان نمایش عمومی پیدا نکرد .
به نظر می رسد امروز هم سیاست های حاکم بر سینمای ایران می تواند با فیلمفارسی سازها کنار بیاید ، اما با سینمای روشنفکری نه ! این سیاست ها ایرج قادری را بر داریوش مهرجویی ترجیح می دهد ، نگاهی به گذشته چنین دیدگاهی حکایت از چنین حال و هوایی دارد . البته اشتباه نشود ، من با این که هیچ علاقه ای به سینمای ایرج قادری ندارم ، اما منظورم این نیست که باید جلوی این سینما گرفته شود ، بلکه باید راه برای همه نوع سینما باز باشد!

علی اصغر سید آبادی
 

jerii

همکار بازنشسته
تاریخ عضویت
11 مارس 2007
نوشته‌ها
7,946
لایک‌ها
9,663
سن
37
محل سکونت
اهواز
ای خداااااااااا

اینو به کی بگم که دوست دارم سنتوری رو ببینم
:(:(:(:(:(:(:(:(
 

masoud908

Registered User
تاریخ عضویت
23 ژانویه 2007
نوشته‌ها
193
لایک‌ها
145
سن
32
محل سکونت
Tehran
پس از چند بار تماس با داریوش مهرجویی بالا‌خره گوشی را برمی‌دارد و پرسش‌های مختلفی را كه به ذهنم می‌رسد با او در میان می‌گذارم و این روزها چه موضوعی مهم‌تر از سنتوری و توقیف آن؛ چرا فیلمی كه پروانه نمایش آن صادر شده است، توقیف می‌شود؟مهرجویی می‌گوید: حساسیت و غیرت دوستداران هنر سینما درباره این فیلم ستودنی است، اما جواب این سوال را باید كسانی كه برای این فیلم پروانه صادر كردند و شورای نظارت و ارزشیابی بدهند.
می‌گویم از برخی مقام‌های وزارت ارشاد نقل شده است كه در صورت اكران فیلم، كنترل جو داخل سینما غیرقابل كنترل می‌شد. می‌گوید: فكر نمی‌كنم اینچنین دغدغه‌ای و حاشیه‌ای در كار بوده باشد. مساله نمایش دادن و ندادن نیست، مشكل جای دیگری است.

● نمی‌خواهید بگویید كه تقصیر از عوامل فیلم ا‌ست؟

نه! بلكه تقصیر شورای صدور پروانه و عوامل نمایش‌دهنده است كه چرا اول برای یك فیلم پروانه نمایش صادر می‌كنند و بعد از نمایش آن بدون هیچ توجیهی جلوگیری می‌كنند.

● نظر شخصی خودتان راجع به سنتوری چیست؟
من همیشه علا‌قه داشتم و دلم می‌خواسته فیلمی در مورد موسیقی مدرن و سنتی ایرانی بسازم. من پیش از آنكه جذب سینما و فلسفه شوم، مایل بودم رشته آهنگ‌سازی را دنبال كنم؛ سال‌هاست كه خودم سنتور می‌زنم و حتی فیلمی از یكی از قدیمی‌ترین خوانندگان موسیقی ایرانی دارم كه فكر می‌كنم منحصر به فرد است من و دوستانم در این فیلم در كنار این خواننده حضور داریم و او از گذشته‌اش و خاطراتش از موسیقی صحبت می‌كند، بنابراین علا‌قه من به موسیقی ایرانی علا‌قه‌ای قدیمی است.

جناب مهرجویی آیا این قضیه صحت دارد كه شعر اصلی فیلم از خود شماست همان‌طور كه در زمان نمایش لیلا‌ هم گفته می‌شد خواننده آن زمزمه در سكانسی كه لیلا‌ در شب نماز می‌خواند كسی نیست جز كارگردان فیلم؟

این مساله اصلا‌ صحت ندارد چرا كه شعر اصلی سنتوری را من نگفته‌ام و كار ترانه‌سرای فیلم است همان‌طور كه در لیلا‌ هم من آواز یا در واقع آن زمزمه را اجرا نكردم؛ پیرمردی عارف‌پیشه شب‌ها این لحن و آواز را در محله ما اجرا می‌كرد و ما هم یك روز او را صدا كردیم و خواستیم در برابر میكروفن آن آواز را اجرا كند و حتی آهنگ‌ساز لیلا‌ هم همان آواز را برای موسیقی اصلی فیلم گرفت و ملودی را بر اساس آن ساخت!

شما در طول قریب ۴۰ سال فعالیت هنری از جمله ماندنی‌ترین چهره‌های هنری در صحنه فرهنگی هستید. همچنین به عنوان كارگردانی شاخص كه منادی موج نویی كه همچنان پژواكش در عرصه سینمای ایران پس از این سال ها طنین‌انداز است، مورد احترام هستید. شاهكار شما گاو ۱۳۴۸۸) به همراه قیصر كیمیایی ظاهر شد؛ هرچند قیصر به لحاظ زیبایی شناختی به درخشانی فیلم گاو نبود اما به لحاظ تجاری موفق‌تر بود. این دو فیلم تجدید حیاتی را در سینمای ایران پایه‌ریزی كردند و زمینه‌ساز ظهور آثاری برای نخستین بار از فیلمسازانی چون كیارستمی، بیضایی، نادری (امیر)، كیمیاوی (پرویز) و سهراب شهیدثالث شدند، نظرتان راجع به گاو چیست؟

یك فیلم واقع‌گرا و رئال (كشاورزی كه با از دست دادن گاوش تمام داروندارش را از دست می‌دهد) است؛ این فیلم در جشنواره ونیز جایزه منتقدین بین‌المللی و در جشنواره شیكاگو برنده جایزه بهترین بازیگر مرد و در جشنواره فیلم‌های داخلی (ایران) جایزه دومین فیلم سال و در جشنواره فیلم سپاس برنده جایزه بهترین فیلمنامه گردیده است و این كلكسیون خود بهترین گواه این اثر است.

شما در فیلم پستچی كه بر اساس داستانی از گئورك بوختر است و در فستیوال ۱۹۷۲۲> برلین برنده جایزه مخصوص كلیسای پروتستان‌ها شد و از سوی منتقدین بین‌المللی جشنواره كن نیز برگزیده شد و در فستیوال‌های لندن با سیدنی و شیكاگو و رتردام هلند مورد تحسین قرار گرفت از احمدرضا احمدی شاعر مطرح و نوآور معاصر در كنار بازیگران حرفه‌ای و مطرح سینما چون عزت‌ا... انتظامی و علی نصیریان و بهمن فرسی استفاده كردید آیا دلیل خاصی داشت؟

من همیشه احمدرضا را دوست داشته‌ام؛ وقار وسنگینی ای در رفتار او بود كه باید فیزیك خاص بدنی‌اش را نیز به آن اضافه كرد كه این مساله باعث شد از او در فیلم <پستچی> استفاده شود. ‌

شما جایی گفته‌اید: یكی از بزرگ‌ترین امتیازات انسان توانایی نه گفتن است همان‌گونه كه شخصیت‌های ستمدیده فیلم‌هایتان از پستچی ترسو و خجول گرفته تا لیلا‌ی تسلیم‌شده همگی در نهایت این امتیاز را تجربه می‌كنند و در برابر شرایط اجتماعی ظالم و بیدادگر عكس‌العمل نشان می‌دهند آیا هنوز بر این عقیده استوارید؟

صددرصد و تا ابد بر این عقیده استوار خواهم بود چرا كه در غیر این صورت در دنیای مدرن امروز محكوم به فنا و زوال هستیم.

● فضای فیلم‌های شما حول و حوش محور یك شخصیت می‌گذرد دلیلش چیست؟
این تك‌شخصیتی بودن در واقع بیانگر روحیه همان شخصیت است ،پس لوكیشن یعنی محلی كه انتخاب می‌شود داستان در آن بگذرد و دارای اهمیتی فوق‌العاده است، از طرفی اگر دقت كنید معمولا‌ در این فیلم‌ها وحدت زمان و مكان در كار است و فضای هر فیلم از لحاظ رنگ و جنس تصویر برحسب موضوع انتخاب می‌شود لوكیشن فیلم ایفاكننده یك نقش محتوایی در كار است و در موقع نوشتن فیلمنامه است كه این لوكیشن‌ها در ذهنم شكل می‌گیرند و باید جذاب باشد. مثلا‌: در <درخت گلا‌بی> فضای خالی خانه و حالت كهنگی، ریختگی و پوسته پوستگی دیوارها كه در جهت ضرورت حس و حال فیلم بود به ما امكان می‌داد كه تصاویری زیبا و تاثیرگذار بگیریم!

یعنی در واقع شكل و خصوصیات لوكیشن‌های موردنظر شما چگونه باید باشد؟

همیشه حس می‌كنم و این احساس را دارم كه شكل و خصوصیات لوكیشن‌های موردنظر كه در ذهن من است در واقعیت نیز وجود دارد و باید با صبر و حوصله و با جست‌وجویی خستگی‌ناپذیر آنها را یافت. مثلا‌: بیمارستانی با معماری قدیمی برای فیلم <دایره مینا> می‌خواستم و می‌دانستم كه در واقعیت وجود دارد بعد از مدت‌ها گشتن و جست‌وجو در شهرهای ایران خلا‌صه آن را در مشهد یافتم و وقتی آن را دیدم درست عین جنس بود.
كیشلوفسكی شعر و شاعری را در زبان و فرم جست‌وجو می‌كرد ولی به نظرم شما این مولفه را در جنبش و حركت جست‌وجو می‌كنید و آن فضای سوررئال كه در فیلم‌های شما به وضوح دیده می‌شود...
شما لطف دارید ولی واقعیت چیز دیگری است این تبدیل سریع فضای واقعی به فضای سوررئال در فیلم‌های من به دلیل ضرورت فیلمنامه‌ها به وجود می‌آید و معمولا‌ از قبل در انتخاب لوكیشن‌ها این نكته را در نظر دارم و سعی می‌كنم در یك موقعیت مناسب نوری تصاویر موردنظرم را بگیرم، مثلا‌ در فضای لا‌بیرنت باغ و درختان فیلم درخت گلا‌بی، در صحنه روبه‌رو شدن نویسنده با شاگردانش كه اشباح مزاحم ذهنش بودند، قرار گرفتن درخت‌ها در یك حالت تونلی، حس و حال خاصی ایجاد می‌كند؛ راهی بی‌پایان به سوی ابدیت!

● شما در یكی از معتبرترین دانشگاه‌های جهان یعنی <‌> Ucla فلسفه خوانده‌اید اما علا‌قه‌تان به سینما آنقدر بوده كه این حرفه را به‌عنوان كار انتخاب كرده‌اید این در حالی است كه هرگز فلسفه را رها نكرده‌اید و با ترجمه چند كتاب مهم حضورتان را در این عرصه نیز اعلا‌م كرده‌اید. لطفادر مورد این آثار توضیح دهید.

<یونگ، خدایان و انسان مدرن> یكی از این كتاب‌هایی است كه بنده ترجمه كرده‌ام. این كتاب كه نوشته آنتونیو مورنو است یكی از كتاب‌های مرجع و اساسی روانكاوی است كه در سال ۷۶ توسط نشر‌مركز به چاپ رسید.

●‌ اما فكر می‌كنم كه <بعد زیبایی‌شناسی> دیگر كتاب ترجمه شده از سوی شما، از كتابی كه در بالا‌ ذكرش رفت مهم‌تر است، چرا؟

به این علت كه نویسنده آن چه در ایران و چه در جهان بسیار مشهور است و مورد كرامت قرار گرفته است. <هربرت ماركوزه> نویسنده‌ای است كه كتاب <انسان تك‌ساحتی> را نوشته كه كتاب بالینی بسیاری از روشنفكران ایران در دهه پنجاه از جمله شهیدآوینی بوده است.

● نظرتان در مورد فیلم <هامون> كه شعری از احمد شاملو در تیتراژ پایانی آن خوانده می‌شود چیست؟
همین چند ماه پیش كه فیلم را می‌دیدم احساس خوبی نسبت به آن داشتم، هامون همچنان و همواره در نگاه و دید من اثر زنده و اكتیوی است و مدرنیته آن همچنان مقبول است.

● شما سال ۱۳۶۳ برای ساخت فیلم <سفر به سرزمین رمبو> عازم پاریس شدید، خواستم نظرتان را در این‌باره جویا شوم؟

بله! درست است این فیلم در واقع تفسیری فلسفی از زندگی آرتور رمبو شاعر شهیر و نام‌آور فرانسوی با تاكید بر نقش مایه‌های تصویری است كه چكیده بینش شاعرانه وی را تسخیر كرده است.

● در فرانسه بعضی نویسندگان نوپای فرانسوی آرتور رمبو را پیامبر تجدد <مدرنیته> می‌دانند. علت چیست؟
برای اینكه رمبو حساسیتی ویژه و بیدار نسبت به تحولا‌ت نوین هنر و ادبیات داشت و نویسنده‌ای فی‌نفسه خلا‌ق بود!

● جناب مهرجویی، استاد بیضایی طی تماسی كه با او داشتیم در مورد این اثر حافظ (به روایت كیارستمی) تاكید كردند كه این به نظرم مساله‌ای نیست؛ چهره شدن مهم نیست و كار را درست انجام دادن مهم است. آیا همین طور است؟


ببینید نظر افراد قابل احترام است اما هر كس دیدگاه و نظر خود را دارد این را باید دیگران نظر دهند و زمان قضاوت كند.

● همانطور كه مستحضرید آرتور رمبو با پل ورلن نویسنده فرانسوی رابطه نزدیك و دوستی صمیمانه‌ای داشت به‌طوری كه در سفری كه به اسپانیا و انگلیس داشتند بعد از اتمام سفر، زمانی كه این دو می‌خواستند از هم جدا شوند ورلن كه سخت شیفته و مجذوب آداب و اشعار رمبو شده بود با شلیك تیری به پای چپ وی او را زخمی می‌كند. آیا در مستند شما به این مساله پرداخته شده است؟

من در این فیلم به پل ورلن دوست رمبو نپرداخته‌ام، بیشتر به زادگاه رمبو اوایل و آخرسر كه در آنجا به سر می‌برد و لحظات آخر عمرش را می‌گذارند و به آن حواشی و اتفاقات كه پیرامون زندگی او بوده پرداخته‌ام.

جمشید طاهرزاده

مصاحبه: روزنامه اعتماد ملی- 28 مرداد
آفتاب
 

masoud908

Registered User
تاریخ عضویت
23 ژانویه 2007
نوشته‌ها
193
لایک‌ها
145
سن
32
محل سکونت
Tehran
امكان اكران «سنتوري» پس از رفع مشكلات، منتفي نيست

خبرگزاري فارس: مديركل اداره نظارت و ارزشيابي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: اين امكان وجود دارد كه «سنتوري» پس از رفع مشكلاتي كه جهت نمايش عمومي دارد، روانه اكران شود.


به گزارش خبرنگار سينمايي فارس، محمود اربابي مدير كل اداره نظارت و ارزشيابي معاونت سينمايي، در نشست خبري خود در معاونت سينمايي، درمورد آخرين وضعيت اكران اين فيلم توضيح داد.
وي در بخشي از نشست رسانه‌اي خود به خبرنگاران گفت: فعلا به مصلحت نيست كه فيلم «سنتوري» ساخته «داريوش مهرجويي» به نمايش عمومي درآيد.
وي ادامه داد: «سنتوري» پروانه نمايش عمومي را از اداره نظارت و ارزشيابي دريافت كرده اما به صلاح ديد مقامات بالاتر فعلا" اكران اين فيلم معلق شده است.
اربابي گفت: اين اداره كل بر اساس ديدگاه خود راي به نمايش عمومي اين فيلم داد اما مقامات بالاتر از ديدگاهي ديگر كه ما به آن فكر نكرده بوديم نمايش «سنتوري» را صلاح ندانستند.
 

komeil66

کاربر فعال فرهنگ و هنر
کاربر فعال
تاریخ عضویت
14 سپتامبر 2005
نوشته‌ها
773
لایک‌ها
9
محل سکونت
tehran
پس از رفع مشكلاتي كه جهت نمايش عمومي دارد

کل فیلم مشکله
biggrin.gif

نمیشه فیلم رو قیچی قیچی کرد و بعد نمایش داد که ...
sigh.gif
 

masoud908

Registered User
تاریخ عضویت
23 ژانویه 2007
نوشته‌ها
193
لایک‌ها
145
سن
32
محل سکونت
Tehran
...اونم شطرنجی می کنن
biggrin.gif
نه بابا...روش یه پارچه سیاه میکشن...از این پارچه مشکی ها که هر کی میمیره بالای تلویزیون نصب میکنن!ولی این و تمام صفحش پارچه میشکن...
 
بالا