برگزیده های پرشین تولز

سنتوری

komeil66

کاربر فعال فرهنگ و هنر
کاربر فعال
تاریخ عضویت
14 سپتامبر 2005
نوشته‌ها
773
لایک‌ها
9
محل سکونت
tehran
biggrin.gif
 

masoud908

Registered User
تاریخ عضویت
23 ژانویه 2007
نوشته‌ها
193
لایک‌ها
145
سن
32
محل سکونت
Tehran

komeil66

کاربر فعال فرهنگ و هنر
کاربر فعال
تاریخ عضویت
14 سپتامبر 2005
نوشته‌ها
773
لایک‌ها
9
محل سکونت
tehran

komeil66

کاربر فعال فرهنگ و هنر
کاربر فعال
تاریخ عضویت
14 سپتامبر 2005
نوشته‌ها
773
لایک‌ها
9
محل سکونت
tehran
حالا این فیلم چه مشکلی داره که بهش اجازه اکران نمیدن؟
گفتن مصلحت نیست
biggrin.gif

یه بارم گفته شد به دلیل نگرانی از کنترل جو سالن از اکران جلوگیری شد
sigh.gif


توقیف فیلم مگه دلیل می خواد اصلا
biggrin.gif
 

masoud908

Registered User
تاریخ عضویت
23 ژانویه 2007
نوشته‌ها
193
لایک‌ها
145
سن
32
محل سکونت
Tehran
یادداشت امیر قادری درباره نامزدهای جشن خانه سینما: همان ماجرای قابل انتظار استقبال از بازی سیما تیرانداز، وقتی از سنتوری خبری نیست



سینمای ما - حالا که سنتوری نیست، با یکی از فقیرترین سال‌های سینمای ایران مواجهیم و در این شرایط واقعا نمی‌شود درباره داوری‌ها قضاوت کرد. چند تا فیلم استاندارد ( تر ) داریم که اغلب موارد همان‌ها نامزد شده‌اند. تا پیش از این اعصاب‌مان خورد می‌شد از مشاهده مواردی مثل نامزد شدن فیلم‌هایی مثل پاداش سکوت و خون‌بازی در رشته بهترین فیلم. این که همچنان در سینمای ایران، فیلم‌هایی تحویل گرفته می‌شوند که مهم جلوه می‌کنند، تا این که مهم باشند. همچنان اهن و تلپ فیلم‌ها ( و کارگردانی‌ها و بازی‌ها ) طرفدار دارد. آثاری که سایه سنگین ایدئولوژی خامدستانه‌ای بر سرشان دیده می‌شود و حرف‌های معمولی‌شان را در قالب‌های "موجه‌"ای ارائه می‌دهند. ( خون بازی را ببینید ). آزادی و رهایی ناشی از جذب و درک تکنیک، مضمون، و انرژی رها شده از یک جور عشق شدید به سینما خواستاری ندارد. حواس‌تان هست که این بار دیگر بحث سر انتخاب‌های در مواردی "مصلحانه" مسئولان نیست. این انتخاب‌های خود اهالی سینماست و باز مثلا بازی سیما تیرانداز در پاداش سکوت، نامزد بهترین بازیگر نقش مکمل زن شده است. بازی تیرانداز همان انتخاب مرکزی است که می‌شود باقی انتخاب‌ها را هم در سایه‌اش تحلیل کرد. یک بازی "کار شده" که تمام شرایط لازم را برای تاثیر گذاشتن روی سلیقه و وجدان هنرمند امروز دارد: ظاهرا پر زحمت، بدون قطع، با عوض کردن صدا و لحن. این طوری ذوق زیبایی شناسی سطح پایین ما، ارضا می‌شود از تماشای یک جور کار "هنرمندانه". هنر به معنی "کار سخت"، "از خود دور شدن"، "معنای زورکی پیدا کردن"، قابل تحلیل و توضیح شدن". این مثلا فرق می‌کند با تماشای صورت بی‌تاکید و البته "حاضر" بهرام رادان، وقتی در آغاز سنتوری از پله‌های مترو می‌آید بالا... و بخشی از جو پرده را مال خود می‌کند. این بازی را راحت نمی‌شود دید و تحلیل کرد و بازی سیما تیرانداز را چرا. دومی را می‌شود به بند کشید، غذای وجدان‌اش کرد، و اولی را نه. پاداش سکوت را در جشنواره ندیدم. پس وقتی چند روز پیش برای تماشایش به سینما رفتم، تعجب کردم که چطور بازی تیرانداز در جشنواره فجر نامزد نشده است. آخر همه دلایل لازم برای انتخاب شدن را دارد. وجدان داوران ما را که دنبال دلایل این چنینی برای معرفی بهترین بازی و بازیگر می‌گردند، ارضا می‌کند. همین را تعمیم بدهید به بازی تحسین شده باران کوثری برای ایفای نقش یک معتاد، یا بیتا فرهی که "یا علی"گویان دنبال فرزندش می‌گردد. بازی سیما تیرانداز در پاداش سکوت را ببینید و باز ماجرا را تعمیم دهید به درکی که از موسیقی خوب، فیلمبرداری خوب، کارگردانی خوب و فیلم خوب داریم. وجدان سنگین هنری‌مان باید ارضا شود. بازی تیرانداز، چیزی است مثل ضجه‌های زجرآور مریلا زارعی در سربازهای جمعه که یک نقش کوتاه دیگر بود و باز همین دلایل را برای جذب داورها و منتقدها داشت و هم در جشنواره فجر جایزه گرفت و هم در جشن خانه سینما. ××× همه این حرف‌ها را اما بی‌خیال. امسال در غیاب سنتوری ماجرا فرق می‌کند. به داورها حق می‌دهیم، چون در فیلم‌های امسال نباید دنبال چیز هنرمندانه‌ای گشت. همین که این پنج فیلم، قابل نمایش‌تر و قابل تحمل‌ترند، کافی است. همین که کمی استاندارد ( تر ) باشند، همین که یکی دو آب شسته‌تر باشند. این بار نه بحث اعمال‌ نظر در داوری‌هاست و نه بحث ناکارآمد بودن داورها. داریم درباره درکی که از یک فیلم به عنوان "اثر هنری" داریم حرف می‌زنیم. و فیلم‌های امسال ما را مگر همین داورها و همین سلیقه‌ها نساخته‌اند؟

منبع خبر : سینمای ما
 

masoud908

Registered User
تاریخ عضویت
23 ژانویه 2007
نوشته‌ها
193
لایک‌ها
145
سن
32
محل سکونت
Tehran
سخنان دبير كل اداره نظارت و ارزش‌يابي، راجع به سنتوري، نقاب و به رنگ ارغوان و مسائل مربوط به اكران فيلم‌هاي فرهنگي




سينماي ما - نشست رسانه‌ای مدیر کل ارزشیابی و نظارت معاونت امور سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صبح امروز با حضور نمایندگان رسانه‌های گروهی در محل این وزارتخانه برگزار شد.
محمود اربابی در ابتدای این نشست با بیان اینکه سینما جایگاهی مهم در عرصه فرهنگ دارد، گفت: "یازدهمین سال جشن خانه سینما در حال برگزاری است و هم اکنون سینما به جایی رسیده که می توان نام تکامل یافته را به آن نسبت داد." وی ادامه داد: "نکته مهمتر این است که اگر تمامی موفقیت های سینما چه در داخل و خارج و حواشی و اطراف سینما را کنار هم قرار دهیم آن روز جشن خانه سینمای ایران به بهترین حالت برگزار خواهد شد." مدیر کل ارزشیابی و نظارت در خصوص تشکیل فدراسیون تهیه کنندگان سینمای ایران گفت: "عرصه سینما را نمی توان با دیدگاه ما کنترل کرد؛ بحث ایجاد تعامل و نزدیکی کسانی که درگیر سینما هستند در دستور کار ما قرار دارد. اما این دلیل نمی شود که ما در این امر دخالت نزدیک کنیم. دوستان تهیه کننده در عرصه فرهنگ و هنر کار می کنند و در این عرصه دیدگاه و شخصیت دارند و از منظر اداره کل نمی توان وارد بحث شد." وی ادامه داد: "ما به سمت این موضوع رفته ایم که تمام تشکل ها و نهادهای درگیر که می توانند این موضوع را به سرانجامی برسانند در این امر نظرات و دیدگاههای خود را ارائه کنند تا این موضوع به شکل منطقی حل و فصل شود." اربابی درباره آغاز بحث تهیه کنندگی تصریح کرد: "ما از ابتدا با ابتکار خودم این کمیته ساماندهی را تشکیل دادیم. در این کمیته نمایندگان تشکل های تهیه کنندگی و نمایندگانی که با سینما درگیر بودند حضور داشتند. نتیجه این بحث ها رسیدن به فدراسیونی بود که با تمام صنوف تهیه کنندگی تشکیل می شود."وی درباره اختلاف نظرهای پیش آمده گفت: "این مسئله بدون تعامل طرفین درگیر برطرف نمی شود، باید در این مسئله حداکثر اتفاق نظر وجود داشته باشد. سلایق تهیه کنندگان بسیار مختلف است. درگیری پیش آمده مشکل صنوف تهیه کنندگان است. اداره کل تا جایی که توانست در این مسئله دخالت کرد تا موضوع برطرف شود." اربابی درباره شورای صنفی نمایش گفت: "فارغ از بحث هایی که در فضای مطبوعاتی انجام می شود، مطالب و بحث های متعددی نوشته و گفته شده، من احساس می کنم باید حوصله داشته باشیم تا حرف مطبوعات را بشنویم. وظیفه اداره کل بررسی وضعیت سینمای کشور است و شورای صنفی یکی از مواردی است که اداره کل موضوع آن را دنبال می کند."
وی درباره این شورا گفت: "شورای صنفی امری تفویض شده به خانه سینماست و در واقع تشکیل شورای صنفی از مدت ها قبل بر عهده اداره کل ارزشیابی و نظارت بوده است. شورای صنفی شورایی است که مسائل اکران فیلم ها را بررسی می کند و نظرات این شورا با تائید اداره کل ارزشیابی نهایی می شود."
اربابی درباره تشکیل شورای صنفی در هفته گذشته در محل اداره کل ارزشیابی و نظارت گفت: "بر اساس بند اول آئین نامه و مشکلاتی که برای خانه سینما پیش آمده بود و مربوط به برگزاری جشن خانه سینماست، با اعلام مدیر عامل خانه سینما که شرایط خانه سینما را برای برگزاری این شورا مناسب ندانسته بود جلسه در اداره کل برگزار شد."مدیر کل اداره ارزشیابی و نظارت با اشاره به آئین نامه عملکرد شورای صنفی افزود: "آئین نامه سال گذشته با دو تغییر عمده قرار بود در سال جدید اجرا شود. ما شکل آئین نامه را سال به سال تغییر می دهیم، به دلیل اینکه آئین نامه به روز باشد و ما بتوانیم آن را آسیب شناسی و رفع مشکل کنیم."
اربابی درباره تغییرات آئین نامه گفت: "یکی از پیشنهادات ما برای آئین نامه این بود که گروههای سینمایی از 18 سالن به 16 سالن تغییر کنند و به جای چهار فرهنگسرا از پنج فرهنگسرا استفاده شود. دومین تغییر سرگروه کردن سینما فرهنگ بود که هر دو این پیشنهادها با نظر کارشناسان و اهالی سینما وارد آئین نامه نشد و ما به شورای صنفی ابلاغ کردیم در سال جدید همان آئین نامه سال 85 اجرا شود."
وی درباره تبلیغات ماهواره ای آثار سینمای ایران گفت: "من هنوز از نامه دفتر بازرسی نهاد ریاست جمهوری اطلاعی ندارم، اما در تاریخ 28 شهریورماه سال گذشته به دفاتر سینمایی ابلاغ کردیم در صورت تبلیغ آثارشان در شبکه های ماهواره ای غیرقانونی با آنها برخورد قانونی خواهیم کرد. از جمله تمهیداتی که در نظر گرفته ایم، قطع کردن کمک های یارانه ای و تعلیق فعالیت های دفتر و لغو پروانه تهیه کنندگی دفاتر است."
وی با اشاره به توقف اکران فیلم "سنتوری" گفت: "توضیحاتی که جناب وزیر ارشاد برای جلوگیری از اکران این فیلم داده بودند، بسیار قانع کننده است و تمام این اتفاقات به شکل قانونی اتفاق افتاده است."
اربابی درباره تفاوت نظر وزیر ارشاد با نظر اداره کل ارزشیابی و نظارت تصریح کرد: "من وظیفه خود را انجام می دهم و مافوقم نیز وظیفه خودش را و این اقتدار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را نشان می دهد. "سنتوری" فیلم کارگردانی بسیار معتبر است، اما به دلایلی که یکی از آنها حفظ و مراقبت از سینماست فعلا اکران آن به تعویق افتاده است. این نشان دهنده مصلحت و دقت نظر بوده است."
اربابی با اشاره به مشکلات پیش آمده برای فیلم نقاب هم گفت: "این فیلم مانند تمامی فیلم ها مراحل قانونی خود را طی کرد و به نمایش عمومی درآمد، اما نسخه دیگری از این اثر به صورت غیرقانونی وارد بازار شد که برای این فیلم مشکلاتی را پیش آورد."
وی همچنین با اشاره به اکران نشدن فیلم سینمایی "به رنگ ارغوان" تصریح کرد: "توافقی بین یک سازمان و نهاد با اداره کل ارزشیابی و نظارت انجام شده که این مربوط به آن سازمان مذکور می شود. من خودم فیلم را هنوز ندیده ام، مشکل "به رنگ ارغوان" یک مسئله قانونی است که از طریق نهادی دنبال شده و هر وقت از آن نهاد خارج شد ما می توانیم آن را دنبال کنیم."
اربابی با اشاره به اکران فیلم های فرهنگی گفت: "از بدو ورودم به ارشاد سعی در ایجاد فرصتی کردم تا فیلم های فرهنگی که کارگردان ها و تهیه کنندگان با نقطه نظرات خودشان آنها را تولید می کنند به نمایش درآورم. طرح اکران فرهنگی برای این بود که آقای ایکس نگوید من فیلم ساختم اما شرایط نمایش برای آن ایجاد نشده است. اما این نکته را باید در نظر گرفت که اساسا سینماداری یک کار اقتصادی است و کمتر سینماداری حاضر می شود فیلم مخاطب خاص را اکران کند."
وی در پایان به آئین نامه شورای صنفی اشاره کرد و گفت: "ما در آئین نامه شورای صنفی پیشنهاداتی را لحاظ کردیم و وقتی به نتیجه رسیدیم فرآیند اکران فیلم ها به سرانجامی معقول می رسد و مشکلات اکران فیلم های فرهنگی نیز برطرف می شود."


منبع خبر : سينماي ما
 

Mehrdad-58

Registered User
تاریخ عضویت
29 نوامبر 2006
نوشته‌ها
1,368
لایک‌ها
263
محل سکونت
لوكيشين
مشکل سنتوری مشخصه چیه ... آقای X
که داره بدجوری از سینماها محافظت میکنه .. تا کسی توش نره خدای نکرده استهلاک سینما ها بالا بره
فعلا هم که موفق شده . من خودم 2 ساله سینما نرفتم
 

emadorandi

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
8 سپتامبر 2005
نوشته‌ها
48
لایک‌ها
0
تنها چیزی که میخوام بگن حواستون باشه هیچوقت انتظارتون از یه فلم اونقدر بالا نره که اگه اون یلم فیلم خوبی هم بود بخوره تو ذوقتون.
 

masoud908

Registered User
تاریخ عضویت
23 ژانویه 2007
نوشته‌ها
193
لایک‌ها
145
سن
32
محل سکونت
Tehran
تازه‌ترین حرف‌های داریوش مهرجویی درباره سنتوری/ مسئولان اماراتي به دليل حساسيت نسبت به موضوع مواد مخدر اجازه ترخيص فيلم را از گمرك دبي ندادند




سینمای ما - داریوش مهرجويي. كارگردان فيلم "سنتوري" گفت: در شرايط فعلي كه حساسيت بر روي فيلم سنتوري زياد است، بايد سكوت كرد تا زمينه نمايش اين فيلم فراهم شود. "داريوش مهرجويي" افزود: هر چه بگويم ممكن است به ضرر اين فيلم تمام شود. نمايش عمومي فيلم "سنتوري" در ايران پيشتر به تعويق افتاد و برنامه اكران خصوصي آن در دبي نيز انجام نشد. به گفته دست‌اندركاران اين فيلم، مسئولان اماراتي به دليل حساسيت نسبت به موضوع مواد مخدر اجازه ترخيص فيلم را از گمرك دبي ندادند. مهرجويي در خصوص فيلم‌هايش گفت: فيلم‌هايي كه مي‌سازم تاريخ مصرف ندارند و به همين دليل در هر زماني قابل نمايش هستند. وي افزود: موضوع فيلم سنتوري كه در خصوص مواد مخدر و اعتياد است هر زمان كه اجازه نمايش بگيرد براي تماشاگران بكر و تازه خواهد بود و به همين خاطر دست‌اندركاران فيلم دغدغه‌اي در اين خصوص ندارند. مهرجويي در خصوص حذف برخي از صحنه‌هاي فيلم براي اجازه نمايش به خبرنگار ايرنا گفت: فيلم اجازه نمايش دارد و تنها دو دقيقه از اصل فيلم كه ‪۱۰۶‬دقيقه است حذف شده كه آن هم ديالوگ افراد معتاد است و حذف آن هيچ لطمه‌اي به اصل فيلم وارد نكرده است.


منبع خبر : ایرنا
 

masoud908

Registered User
تاریخ عضویت
23 ژانویه 2007
نوشته‌ها
193
لایک‌ها
145
سن
32
محل سکونت
Tehran
در گفت‌وگو با فارس؛

فرازمند: من با اكران «سنتوري» در دوبي مخالفت كردم

خبرگزاري فارس: فرامرز فرازمند گفت: آنچه در اين چند روز، درباره اكران فيلم «سنتوري» در دوبي در برخي رسانه‌ها منتشر شده، صحت ندارد و شخصا با توجه به اينكه سالن نمايش و نحوه پخش اين فيلم بسيار معمولي و غيرحرفه‌اي بود با نمايش آن مخالفت كردم.


تهيه‌كننده فيلم «سنتوري» در گفت‌وگو با خبرنگار سينمايي فارس، در مورد نمايش فيلم «سنتوري» در دوبي و حواشي پيش‌آمده پيرامون آن، اظهار داشت: قرار بود ما فيلم را در دبي براي يك پخش‌كننده‌ و تعداد محدودي تماشاگر در يك سالن سينما نشان دهيم، اما متاسفانه يك شركت براي تبليغات كارخودش، از اسم ما استفاده كرده بود و عده‌اي را براي نمايش فيلم به يك هتل دعوت كرده بود.
وي گفت: اين شركت قصد داشت فيلم را در سالن كنفرانس يك هتل و به صورت ويدئوپروجكشن نمايش بدهد و به همين دليل، من خودم با نمايش فيلم «سنتوري» در هتل مخالفت كردم.
فرازمند ترخيص اين فيلم را از امارات متحده عربي تكذيب كرد و گفت: اين مسئله هيچ ارتباطي با مسائلي كه در اين چند روز در برخي رسانه‌ها منتشر شده ندارد و شخصا با توجه به اينكه سالن نمايش و نحوه پخش اين فيلم بسيار معمولي و غيرحرفه‌اي بود با نمايش آن مخالفت كردم، چون اصولا اين فيلم را بايد در سالن سينما ديد و در حقيقت، در شان فيلم «سنتوري» نيست كه در يك سالن هتل و با سيستم ويديو پروجكشن ديده شود.
اين تهيه‌كننده ادامه داد: اينكه مي‌گويند «سنتوري» را به دليل نمايش داده نشدن در ايران، به خارج از كشور برده‌ايم، صحت ندارد و اگر هم مي‌بينيد فيلم نمايش‌هاي محدودي را در برخي كشورها پشت‌سر مي‌گذارد، اين به دليل قراري است كه ما با پخش‌كننده داشته‌ايم مبني بر اين كه فيلم «سنتوري» بعد از ايران، در دوبي اكران شود.
وي تصريح كرد: همه برنامه‌هاي ما براي اكران فيلم در ايران است و همه سعي‌ ما، اين بوده است كه فيلم را براي مردم ايران نشان دهيم. آخرين نمايش فيلم، در جشنواره بيست و پنجم فيلم فجر بوده است و ما حتي در اين مدت يك اكران خصوصي هم نداشته‌ايم و آن را در هيچ جمعي نشان نداده‌ايم. البته يك نمايش براي سازمان مبارزه با مواد مخدر داشتيم كه در راستاي ديده‌شدن مضمون مبارزه با اعتياد در فيلم بود.
فرازمند به فارس گفت:در واقع تنها دليل عدم نمايش فيلم در دبي، مكان و نحوه نامناسب براي نمايش فيلم بود و ما قصد داشتيم فيلم را براي تعداد محدودي نشان دهيم ولي تعداد مدعوين بيش از 200 نفر بود.
به گفته اين تهيه‌كننده، «سنتوري» يك روز بعد از موعد مقرر، در نمايش خصوصي براي تعداد محدود پانزده نفره به نمايش در آمد.
وي همچنين درباره «نقاب زيبا» كه كارگرداني‌اش را داريوش مهرجويي برعهده دارد، گفت: پروانه ساخت اين فيلم باطل نشده است بلكه بايد تمديد شود. ما در پي بررسي مسائل سرمايه‌گذاري فيلم هستيم و اميدواريم با مشخص شدن بحث مالي اين فيلم را در زمان مقرر بسازيم.
فرازمند گفت: لوكيشن‌هاي اين فيلم در آذربايجان خواهد بود و فيلمبرداري آن در زمستان انجام خواهد شد.
 

komeil66

کاربر فعال فرهنگ و هنر
کاربر فعال
تاریخ عضویت
14 سپتامبر 2005
نوشته‌ها
773
لایک‌ها
9
محل سکونت
tehran
چقدر حاشیه
swear1.gif

اصلا یا رومی روم یا زنگی زنگ همه رو معطل کردن
2mo5pow.gif
 

masoud908

Registered User
تاریخ عضویت
23 ژانویه 2007
نوشته‌ها
193
لایک‌ها
145
سن
32
محل سکونت
Tehran
تهیه کننده سنتوری: برای اکران سنتوری با وزیر ارشاد مذاکره می‌کنیم



سینمای ما - تهیه‌کننده فیلم سینمایی "سنتوری" از آغاز مذاکرات خود و داریوش مهرجویی با وزیر ارشاد برای اکران این فیلم خبر داد.
فرامرز فرازمند در این باره گفت:‌ "طبق ماده پنج آئین‌نامه اکران، وزیر ارشاد یا معاون ایشان می‌توانند از اکران یک فیلم جلوگیری کنند، اما من به همراه مهرجویی در تلاش برای جلب رضایت وزیر محترم ارشاد و معاون ایشان هستیم تا هر چه زودتر مشکلات "سنتوری" مرتفع شود."

وی ادامه داد: "بسیار علاقمندیم "سنتوری" را در کشور عزیزمان ایران اکران کنیم تا از این طریق بتوانبم به فرهنگ مبارزه با مواد مخدر کمک کرده باشیم. فیلم مهرجویی تاریخ مصرف ندارد و هر زمان که اکران شود تاثیر خود را بر مخاطب می گذارد، اما امیدوارم مشکل آن هر چه زودتر حل شود."

"سنتوری" آخرین ساخته مهرجویی است که از اکران آن دو روز پیش از نمایش عمومی در سینماها جلوگیری به عمل آمد. به گفته محمدحسین صفار هرندی وزیر ارشاد، این فیلم فعلا غیرقابل نمایش است.



منبع خبر : مهر
 

komeil66

کاربر فعال فرهنگ و هنر
کاربر فعال
تاریخ عضویت
14 سپتامبر 2005
نوشته‌ها
773
لایک‌ها
9
محل سکونت
tehran
اکران «سنتوري» در جشنواره بوسان کره

فيلم «سنتوري» در دوازدهمين دوره جشنواره فيلم بوسان به نمايش درآمد.
«فرامرز فرازمند» تهيه کننده فيلم «سنتوري» در گفت وگو با فارس گفت؛ اين فيلم در بخش غيررقابتي دوازدهمين جشنواره بوسان به نمايش درآمد. وي افزود؛ در اين بخش جشنواره بوسان، مروري بر آثار «داريوش مهرجويي» با حضور اين فيلمساز انجام شد و علاوه بر «سنتوري»، فيلم هاي گاو، هامون، درخت گلابي و ليلا به نمايش درآمد. فرازمند گفت؛ فيلم «سنتوري» در بوسان، در يک نمايش تک سانس به نمايش درآمد و مورد استقبال مخاطبان جشنواره قرار گرفت. وي در مورد آخرين وضعيت اکران «سنتوري» به فارس گفت؛ همچنان در حال رايزني براي اکران عمومي فيلم هستيم. تهيه کننده «سنتوري» ادامه داد؛ ما اميدواريم که اين هفته آقاي وزير و آقاي جعفري جلوه خبرهاي خوشي داشته باشند و با اکران فيلم موافقت کنند، چرا که ما به خواسته ها احترام گذاشتيم و براي اينکه فيلم را در ايران نمايش دهيم، دوبار نمايش خارجي فيلم را منحل کرده ايم. وي اظهار داشت؛ با توجه به اينکه تلويزيون کار ما را راحت کرده و با پخش سريال هايش فضا را تلطيف کرده است، حالا فکر مي کنم سينما سخت گيرتر از تلويزيون شده است. دوازدهمين دوره جشنواره فيلم بوسان از 12تا21 مهر در کره جنوبي برگزار شد.
 

komeil66

کاربر فعال فرهنگ و هنر
کاربر فعال
تاریخ عضویت
14 سپتامبر 2005
نوشته‌ها
773
لایک‌ها
9
محل سکونت
tehran
داستانکی به یاد "سنتوری" / دارم می میرم و یک آرزو بیشتر ندارم



سینمای ما - مهیار ابراهیمی وفا: دكترها گفته اند سرطان دارم. قطع اميد كرده اند. گفتند اين چند ماه آخر را بهتر است خوش بگذرانم. هرچه خواستم بخورم و هرجا مي خواهم بروم. البته سفرهاي طولاني و خسته كننده ممكن است برايم خطر داشته باشد. اما عيب ندارد. شايد ديگر فرصتي نباشد. ديروز دكتر ازم مي پرسيد كه چه آرزويي دارم. جايي هست كه بخواهم ببينم و كاري هست كه بخواهم بكنم؟ گفتم كه "درحال حاضر يك آرزو دارم. اينكه فيلم سنتوري را ببينم". پرسيدم "آيا تا مرداد زنده مي مانم؟" دكتر گفت "حتما!"
***
بالاخره مجبور شدند صداي محسن چاوشي را حذف كنند. به جاي او خود رادان ترانه ها را خوانده است. مي گويند با كامپيوتر صداي او را به صداي چاوشي نزديك كرده اند. خدا را شكر كه به هرحال مشكل فيلم حل شد. خوشحالم. برايم چندان مهم نيست كه چه كسي ترانه ها را مي خواند. فقط دلم مي خواهد خود فيلم را ببينم.
***
تا دو سه روز آينده فيلم اكران مي شود. در پوست نمي گنجم. دكترها مي گويند سرطان پيشرفت كرده. اما خودم چنين حسي ندارم. خيلي بهترم. شب و روز خواب سنتوري مي بينم و در خيالم تصاوير فيلم را كه در كليپ هاي پشت صحنه آن ديده ام، دوره مي كنم. به هركس كه مي بينم مژده اكران سنتوري را مي دهم. دوستانم كه تبليغات سنتوري را در شهر ديده اند، با تماس و پيام، به من تبريك مي گويند. حال خوبي دارم.
***
بالاخره اتفاقي كه از آن مي ترسيدم افتاد. اما دلم روشن است. حتما مشكل حل مي شود. سنتوري پروانه نمايش دارد. مي گويند شايد عيد فطر نمايش داده مي شود.
***
فعلا سنتوري بي سنتوري. رسما اعلام شد كه فعلا قرار نیست این فیلم نمایش داده شود. گفته اند شرايط، براي اكران چنين فيلمي مناسب نيست.
***
مي خواهم سنتور ياد بگيرم. دكترها مي گويند ديگر وقتي براي اين كارها ندارم. اين روزهاي آخر را بايد به فكر كارهاي مهم تري باشم. گوشم بدهكار نيست. كاري مهم تر از اين براي من وجود ندارد. خسته ام از دكتر و دوا و بيمارستان. مي خواهم كاري بكنم.
***
يك سنتور خريده ام. معلم سنتور هر روز صبح يك ساعت درسم مي دهد. يكي دو ساعت طول مي كشد تا آنچه را معلم درس داده خوب بزنم. بعد از آن هم براي خودم دنگ دنگ مي كنم. نت ها را يكي يكي مي زنم و به صدايشان گوش مي كنم. چيزهايي ميزنم و با آن آرام زمزمه مي كنم: "رفيق من سنگ صبور غمهام به ديدنم بيا كه خيلي تنهام"
***
از اتاق بيرون نمي روم. چيزي نمي خورم. مادرم نگران است. غذا را با سيني به اتاقم مي آورد. چند ساعت بعد همانطور دست نخورده برش مي گرداند. گرسنه ام نيست.
*** ديگر معلم سنتور نمي آيد. پدر و مادرم از او خواستند كه ديگر نيايد. اما من همچنان روز و شبم را با سنتور مي گذرانم. گاهي سرم گيج مي رود. دست هايم جان ندارند. اما از رو نمي روم. صبح مادرم آمده بود و نصيحتم مي كرد. مي گفت "پسرم، رضا جان. با اين كارها كه فيلم نمايش داده نمي شود. بايد غذا بخوري و به فكر خودت باشي." گفتم "من رضا نيستم. من علي سنتوري ام".
***
شب پدرم آمد كه وقتي خوابم، سنتور را ببرد. من بيدار شدم و خواستم جلويش را بگيرم. اما مرا به كناري هل داد و سنتور را با خودش برد. هرچه التماس كردم كارگر نشد. تا صبح آنقدر ناله كردم تا از حال رفتم.
***
در بيمارستانم. دكتر بالاي سرم است. ظاهرا اوضاع من نگران كننده است. مادرم گريه مي كند. به پدرم نگاه مي كنم. غصه دار است. از دستش ناراحت نيستم.
***
نيمه شب بيدار مي شوم. هنوز در بيمارستانم. مادرم روي مبل، نشسته خوابش برده است. سرمي را كه به دستم است، جدا مي كنم. آرام، جوري كه مادرم بيدار نشود از تخت بلند مي شوم و از اتاق بيرون مي روم. خودم را به پله ها مي رسانم و به سمت طبقه پايين حركت مي كنم. در طبقه همكف نگهباني كنار پله نشسته است. براي رسيدن به در خروجي هم بايد از جلوي كلي نگهبان و پرستار رد شوم. از خير بيرون رفتن مي گذرم. دوباره از پله ها بالا مي روم و طبقات را يكي يكي طي مي كنم. سرم گيج مي رود. به زمين مي افتم و جان مي دهم.
***
از این دنیا رفته‌ام. كنار چند روح ديگر نشسته ام. از تلويزيون كوچكي، براي منتظران، فيلم سنتوري پخش مي شود.
22/7/86
 

komeil66

کاربر فعال فرهنگ و هنر
کاربر فعال
تاریخ عضویت
14 سپتامبر 2005
نوشته‌ها
773
لایک‌ها
9
محل سکونت
tehran
پایان یک آرزو؟! - یادداشت امیر قادری در انتظار نمایش سنتوری



امیر قادری: خب؛ اگر همین جور پیش برود، گور یکی دیگر از آرزوهای نسل ما کنده می‌شود. اگر همچنان مجوز نمایش سنتوری صادر نشود و خدای نکرده نسخه قاچاق آن به بازار سیاه راه پیدا کند... تمام این مدت با خوش بینی به انتظار نمایش فیلم نشسته‌ایم. سعی کرده‌ایم همه امیدهای « احتمالی » نمایش فیلم در سالن های سینما را در سایت سینمای ما بازتاب دهیم. هر بار که خبر موجودیت CD کامل سنتوری روی پیاده رو دروغ از آب درمی آمد؛ با خوشحالی تیتر زده‌ایم که این یکی هم هیچ. به نفع ما - به نفع سنتوری. به هر حال همچنان فکر می کنم که آخرین اثر داریوش مهرجویی فیلم بزرگی است، خیلی بزرگ. با وجود تمام سوء تفاهم های احتمالی، سنتوری یک فیلم ضد اجتماعی ( به مفهوم عام ) عمیق است درباره مفهوم فرد در اجتماع انسانی؛ مدرن یا مبتنی بر عرف. فیلم، انتهای جریانی است که مهرجویی برای رسیدن به نوعی تفرد، یا رساندن قهرمان اش به چنین وضعیتی، از سال ها پیش تا به حال پیموده است. آزادی انسانی در کمتر فیلمی، چنین بازتاب شگفتی داشته است. سنتوری فیلمی درباره ترک اعتیاد نبود، همچنان که فیلمی انتقادی درباره شرایط سیاسی و اجتماعی امروز کشورمان نبود. این فیلم را می توانست مثلا هال اشبی در دهه 1970 هم بسازد، در زمانی دیگر و در جغرافیایی دیگر. نشانه کاملی برای همان عرفان فردگرایانه ای بود که داریوش مهرجویی، وقت اش که رسید؛ توانست بسازد. وقتی حجاب تکنیک، مثل موم توی دست اش نرم شود. به همه این دلایل هنوز نتوانسته ام دلیل عدم صدور مجوز برای نمایش فیلم را پیش خودم توجیه کنم. در شرایطی که سنتوری، حتی توقیف هم نشده بود. شناخت سنتوری شاید دو دهه زمان ببرد، اما آن وقت دیگر نه ما و نه علی، جوان نیستیم. ما می خواستیم همین الان و کنار هم و در سالن سینما فیلم را ببینیم که نشد. همراه دوستان مان، وقتی صدای سنتور علی بلند بود، و با تمام وجود دل مان می خواست درباره فیلم بنویسیم، برایش پرونده دربیاوریم... ای داد بی داد. * وقتی اکران فیلم در جشنواره فجر پارسال، هنوز قطعی نشده بود؛ یادداشتی نوشتم در روزنامه اعتماد و خطاب به مسئولان. نوشته بودم که روا نیست شما فیلم را ببینید و ما نبینیم در مورد فیلمی که این قدر منتظر دیدن اش هستیم. نمی دانم چه شد که لطف کردند و نمایش اش دادند. پس راست اش را بخواهید، من یک بار همراه بهترین دوستانم سنتوری را در سالن تاریک سینما دیده ام. می توانم ماجرای آن نمایش باشکوه را برای نوه های احتمالی ( در روزگار ما همه چیز احتمالی است ) ام تعریف کنم. هر چند که هنوز کوره امیدی باقی مانده است. این که تا جایی که می شود نسخه قاچاق اش را دانلود نکنیم یا نخریم. این طوری هنوز می شود به لطف مسئولان امید داشت. هنوز می شود انتظار اکران فیلم را کشید. پیش از آن که دیگر جوان نباشیم. پیش از آن که سر و کله نوه های بی ریخت بدبخت مان پیدا شود.
 

komeil66

کاربر فعال فرهنگ و هنر
کاربر فعال
تاریخ عضویت
14 سپتامبر 2005
نوشته‌ها
773
لایک‌ها
9
محل سکونت
tehran
تلخ‌ترين هديه‌ي تولد داريوش مهرجويي (يادداشت نيما حسني‌نسب درباره خبر جعلي دانلود «سنتوري» و باقي قضايا)



چند روز پيش، نزديك‌هاي روز تولد داريوش مهرجويي، ساعت دوي نيمه شب دوستي تماس گرفت و خبر داد كه يك سايت اينترنتي نسخه كامل و با كيفيني از «سنتوري» را براي دانلود گذاشته و غوغا شده است. مي‌گقت در حال حاضر حدود هشتصد نفر طبق آمار مشغول دانلود كردن فيلم هستند. اين دوست گفت كه خودش هم مشغول اين عمل شنيع است، منتها به قصد اطمينان از كامل بودن نسخه و كيفيت آن، و اضافه كرد كه چند سايت ايراني و فرنگي هم به اين يكي لينك داده‌اند و خلاصه كه يعني فاتحه.برق از سرم پريد. فكر كردم اگر اين خبر درست باشد، فردا صبح كه از خانه بيرون برويم، سر هر كوچه و خياباني دارند «سنتوري» حراج مي‌كنند و اين يعني حقوق مادي و معنوي فيلمساز ما و سازندگان «سنتوري» فاتحه.
از چند دقيقه بعد اس‌ام‌اس ها شروع شد و ديگراني هم خبر را مي‌دادند. هر چند دقيقه يك پيامك مي‌رسيد كه عددي را نوشته بود؛ درصد جلو رفتن دانلود فيلم در ترافيك عجيب و غريب سايت كذايي: 33% - 46% - 61% ... واي دارد به آخر مي‌رسد. با اين حساب تا دو ساعت ديگر حسرت تماشاي فيلم روي پرده سينما فاتحه. خيلي خوشحال شدم كه اين آمار و ارقام از 73% جلوتر نرفت. همه‌ي دانلود كنندگان كوشا و صبور يكي يكي خبر مي‌دادند كه قضيه قفل كرده و از اين نمي‌شود جلوتر رفت و به خاطر حجم هجوم به سايت منبع، سرعت دانلود فاتحه. راستش تا حالا از سرعت پايين و اوضاع وخيم اينترنت در ايران به وجد نيامده بودم، ولي نگراني پابرجا بود. اگر يك ADSL اساسي يا وابرلس خوب در اختيار كسي بوده باشد كه كار تمام است. ساعت 4 صبح هم كه نمي شود زنگ زد به فيلم ساز يا تهيه كننده و اين خبر تاييد نشده را مثل يك جغد شوم غوغو كرد؟
سرك كشيدن به سايت‌ها هم چيزي نشان نمي‌داد. آن‌قدر با اطمينان احمقانه‌اي از وجود اين نسخه در سايت‌شان نوشته بودند كه باور كردنش آسان شده بود، گيرم كه فكر كني اين نسخه اصلاً از كجا سبز شده است. تا ظهر فردا هم خبري از اين نسخه‌ي با كيفيت نشد كه نشد. عددها حول و حوش 73% مانده بود و چيزي از اين همه تلاش و بي‌خوابي نصيب مشتاقان نشده بود. با ترديد تلفن را برداشتم و شماره‌ي مهرجويي را گرفتم. حال و احوالي و بعد من‌مني و بعد غوغو! كه گويا چنين ماجرايي پيش آمده است. حال و روز مهرجويي با همه‌ي بي‌تفاوتي و خونسرديِ ظاهري هميشگي‌اش از پشت تلفن پيدا بود. گفت كه بعيد است چنين نسخه‌اي از فيلم باشد، ولي خواست كه به فرامرز فرازمند – تهيه كننده فيلم - خبر بدهم تا پي‌گيري كند. پس دوباره غو غو! حال و روز فرازمند هم قابل پيش‌بيني بود و البته سرعت و همتش براي پي‌گيري قابل تحسين. همان اول كار گفت كه محال است چنين نسخه‌اي وجود داشته باشد و بعد از پي‌گيري و پرس وجوهاي بعدي مطمئن‌تر شد. سايت كذايي به‌كل جعلي بود و لينك‌هاي ديگر هم. يك سايت فرنگي هم در اين گير و دار براي دانلود «سنتوري» پنج دلار از كارت اعتباري جماعت شارژ مي‌كرد تا جزو اولين كساني باشد كه از توليد اين فيلم نفع مالي برده است. اين وسط حرمت و وجدان و شرف و اين جور چيزها هم كه فاتحه.
* اين كه نوشتم قصه نبود، ولي مي توانست باشد؛ اتفاق افتاد، ولي مي توانست نيفتد؛ احتمال به واقعيت پيوستنش محال نيست، ولي كاش بود. به هر حال، دير با زود، مثل هر چيز ديگري كه جلوي شرايط طبيعي عرضه و تقاضايش به هر شكل گرفته شده باشد، به دست مشتاقان و حتي بيگانه خواهد رسيد. «سنتوري» فيلمي نيست كه ديده نشود و در انبارها و خاطره‌ها باقي بماند. حالا كه اين‌شكلي است، حالا كه گويا سازندگان فيلم مشكلات مميزي وارد به آن را رفع و رجوع كرده‌اند، وقني مشتاقان تماشايش هر روز زيادتر مي‌شود و از درآمد احتمالي‌اش مي‌شود به ساخته‌شدن يكي دو فيلم درجه‌يك ديگر در سينماي رو به موت اين روزها اميد داشت...
چند روز پيش تولد داريوش مهرجويي بود و همان روزها «گاو» - چهار دهه بعد از ساخته‌شدن – از تلويزيون پخش شد تا معلوم شود عشق هذياني مش حسن به گاوش در گذر زمان و تاريخ ماندگار شده، و مي‌شود مطمئن بود كه عشق علي به سنتورش هم دوامي بيش‌تر از تاريخ و تقويم كوچك ماها داشته باشد. بعيد مي‌دانم كسي دلش بخواهد اين سير تاريخيِ ارجمند و هنرمندانه را قطع كند و اجازه بدهد كه ديگراني – دير يا زود – اين محصول عزيز را در هفتمين دهه‌ي عمر پربار خالقش تاراج كنند و سر كوچه و خيابان به پشيزي بفروشند و تنه‌ي فاسدشان را كلفت تر كنند. تنه‌ي لاغر توليدِ خوبِ سينماي ايران بيش‌تر از آن‌ها به تقويت نياز دارد، والا همين دو تا فيلم خوبي هم كه دلخوشي ما و سينماي ايران است، فاتحه.
 

ErfanOnline

فروشنده معتبر
فروشنده معتبر
تاریخ عضویت
4 نوامبر 2005
نوشته‌ها
4,518
لایک‌ها
1,150
چقد فاتحه فرستاده:d
 

komeil66

کاربر فعال فرهنگ و هنر
کاربر فعال
تاریخ عضویت
14 سپتامبر 2005
نوشته‌ها
773
لایک‌ها
9
محل سکونت
tehran
تلخ‌ترين هديه‌ي تولد داريوش مهرجويي (يادداشت نيما حسني‌نسب درباره خبر جعلي دانلود «سنتوري» و باقي قضايا)



چند روز پيش، نزديك‌هاي روز تولد داريوش مهرجويي، ساعت دوي نيمه شب دوستي تماس گرفت و خبر داد كه يك سايت اينترنتي نسخه كامل و با كيفيني از «سنتوري» را براي دانلود گذاشته و غوغا شده است. مي‌گقت در حال حاضر حدود هشتصد نفر طبق آمار مشغول دانلود كردن فيلم هستند. اين دوست گفت كه خودش هم مشغول اين عمل شنيع است، منتها به قصد اطمينان از كامل بودن نسخه و كيفيت آن، و اضافه كرد كه چند سايت ايراني و فرنگي هم به اين يكي لينك داده‌اند و خلاصه كه يعني فاتحه.برق از سرم پريد. فكر كردم اگر اين خبر درست باشد، فردا صبح كه از خانه بيرون برويم، سر هر كوچه و خياباني دارند «سنتوري» حراج مي‌كنند و اين يعني حقوق مادي و معنوي فيلمساز ما و سازندگان «سنتوري» فاتحه.
از چند دقيقه بعد اس‌ام‌اس ها شروع شد و ديگراني هم خبر را مي‌دادند. هر چند دقيقه يك پيامك مي‌رسيد كه عددي را نوشته بود؛ درصد جلو رفتن دانلود فيلم در ترافيك عجيب و غريب سايت كذايي: 33% - 46% - 61% ... واي دارد به آخر مي‌رسد. با اين حساب تا دو ساعت ديگر حسرت تماشاي فيلم روي پرده سينما فاتحه. خيلي خوشحال شدم كه اين آمار و ارقام از 73% جلوتر نرفت. همه‌ي دانلود كنندگان كوشا و صبور يكي يكي خبر مي‌دادند كه قضيه قفل كرده و از اين نمي‌شود جلوتر رفت و به خاطر حجم هجوم به سايت منبع، سرعت دانلود فاتحه. راستش تا حالا از سرعت پايين و اوضاع وخيم اينترنت در ايران به وجد نيامده بودم، ولي نگراني پابرجا بود. اگر يك ADSL اساسي يا وابرلس خوب در اختيار كسي بوده باشد كه كار تمام است. ساعت 4 صبح هم كه نمي شود زنگ زد به فيلم ساز يا تهيه كننده و اين خبر تاييد نشده را مثل يك جغد شوم غوغو كرد؟
سرك كشيدن به سايت‌ها هم چيزي نشان نمي‌داد. آن‌قدر با اطمينان احمقانه‌اي از وجود اين نسخه در سايت‌شان نوشته بودند كه باور كردنش آسان شده بود، گيرم كه فكر كني اين نسخه اصلاً از كجا سبز شده است. تا ظهر فردا هم خبري از اين نسخه‌ي با كيفيت نشد كه نشد. عددها حول و حوش 73% مانده بود و چيزي از اين همه تلاش و بي‌خوابي نصيب مشتاقان نشده بود. با ترديد تلفن را برداشتم و شماره‌ي مهرجويي را گرفتم. حال و احوالي و بعد من‌مني و بعد غوغو! كه گويا چنين ماجرايي پيش آمده است. حال و روز مهرجويي با همه‌ي بي‌تفاوتي و خونسرديِ ظاهري هميشگي‌اش از پشت تلفن پيدا بود. گفت كه بعيد است چنين نسخه‌اي از فيلم باشد، ولي خواست كه به فرامرز فرازمند – تهيه كننده فيلم - خبر بدهم تا پي‌گيري كند. پس دوباره غو غو! حال و روز فرازمند هم قابل پيش‌بيني بود و البته سرعت و همتش براي پي‌گيري قابل تحسين. همان اول كار گفت كه محال است چنين نسخه‌اي وجود داشته باشد و بعد از پي‌گيري و پرس وجوهاي بعدي مطمئن‌تر شد. سايت كذايي به‌كل جعلي بود و لينك‌هاي ديگر هم. يك سايت فرنگي هم در اين گير و دار براي دانلود «سنتوري» پنج دلار از كارت اعتباري جماعت شارژ مي‌كرد تا جزو اولين كساني باشد كه از توليد اين فيلم نفع مالي برده است. اين وسط حرمت و وجدان و شرف و اين جور چيزها هم كه فاتحه.
* اين كه نوشتم قصه نبود، ولي مي توانست باشد؛ اتفاق افتاد، ولي مي توانست نيفتد؛ احتمال به واقعيت پيوستنش محال نيست، ولي كاش بود. به هر حال، دير با زود، مثل هر چيز ديگري كه جلوي شرايط طبيعي عرضه و تقاضايش به هر شكل گرفته شده باشد، به دست مشتاقان و حتي بيگانه خواهد رسيد. «سنتوري» فيلمي نيست كه ديده نشود و در انبارها و خاطره‌ها باقي بماند. حالا كه اين‌شكلي است، حالا كه گويا سازندگان فيلم مشكلات مميزي وارد به آن را رفع و رجوع كرده‌اند، وقني مشتاقان تماشايش هر روز زيادتر مي‌شود و از درآمد احتمالي‌اش مي‌شود به ساخته‌شدن يكي دو فيلم درجه‌يك ديگر در سينماي رو به موت اين روزها اميد داشت...
چند روز پيش تولد داريوش مهرجويي بود و همان روزها «گاو» - چهار دهه بعد از ساخته‌شدن – از تلويزيون پخش شد تا معلوم شود عشق هذياني مش حسن به گاوش در گذر زمان و تاريخ ماندگار شده، و مي‌شود مطمئن بود كه عشق علي به سنتورش هم دوامي بيش‌تر از تاريخ و تقويم كوچك ماها داشته باشد. بعيد مي‌دانم كسي دلش بخواهد اين سير تاريخيِ ارجمند و هنرمندانه را قطع كند و اجازه بدهد كه ديگراني – دير يا زود – اين محصول عزيز را در هفتمين دهه‌ي عمر پربار خالقش تاراج كنند و سر كوچه و خيابان به پشيزي بفروشند و تنه‌ي فاسدشان را كلفت تر كنند. تنه‌ي لاغر توليدِ خوبِ سينماي ايران بيش‌تر از آن‌ها به تقويت نياز دارد، والا همين دو تا فيلم خوبي هم كه دلخوشي ما و سينماي ايران است، فاتحه.
جالبیش اینجاس این لینکه که میگه توی یکی از این وبلاگای به اصطلاح هوادار محسن چاوشی گذاشته شده بود
خوب شد نگفته
crazy.gif
 

Halit

کاربر فعال سریال های تلویزیونی
کاربر فعال
تاریخ عضویت
23 می 2007
نوشته‌ها
2
لایک‌ها
0
محل سکونت
Tehran
من شنیدم قراره سی دی سنتوری توسط شرکت جوانه بیاد بیرون!!!!!!!!!!!! راسته؟!!!!!!!!!!!! مگه میشه آخه؟!
 
بالا