• پایان فعالیت بخشهای انجمن: امکان ایجاد موضوع یا نوشته جدید برای عموم کاربران غیرفعال شده است

طرح 3 فوريتي تحريم فروش نفت ايران به اروپا

mohenh

Registered User
تاریخ عضویت
17 نوامبر 2008
نوشته‌ها
746
لایک‌ها
73
وزیر دارایی کره جنوبی روز دوشنبه (۳۰ ژانویه/۱۰ بهمن) گفت که کشورش برای پیوستن به تحریم‌های آمریکا علیه صنعت نفت ایران به زمان بیشتری نیازمند است.

واشنگتن از تمام متحدان خود خواسته است، در انطباق با تحریم‌هایی که ماه گذشته باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا به تصویب رسانده است، سطح واردات نفتی خود از ایران را "به میزان قابل ملاحظه‌ای" کاهش دهند.

باک یه وان، وزیر دارایی کره‌جنوبی با اشاره به این‌که مذاکره با مقام‌های آمریکا در این زمینه در جریان است، خواستار آن شد که برای به حداقل رساندن آسیب‌های اقتصادی، کاهش واردات نفت از ایران به صورت گام به گام صورت گیرد.

کره‌جنوبی حدود ۱۰ درصد نفت خام مورد نیاز خود را از ایران تأمین می‌کند. ایران نیز به همین میزان ۱۰ درصد از نفت صادراتی خود را راهی کره‌جنوبی می‌کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزیر دارایی کره‌جنوبی به خبرنگاران گفت، هر ملتی شرایط متفاوت خود را دارد. بنابراین باید بسیاری عوامل را در نظر گرفت. به گفته وزیر دارایی کره جنوبی، از جمله باید روشن شود که با قراردادهای جاری چه باید کرد؟

باک یه‌ وان افزود، ما هم‌اکنون در حال گفت‌وگو با دولت آمریکا هستیم که خواست آنها برای کاهش خرید نفت از ایران به "میزان قابل ملاحظه" چه اندازه است. من فکر می‌کنم که این گفت‌وگوها به زمان بیشتری نیاز دارد.
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد

تأکید کارشناسان اندونزیایی؛
جنگ‌افروزی آمریکا برای تسلط برمنابع ‌انرژی است/انتقاد ازموضع عدم‌تعهد
کوالالامپور- دفتر منطقه ای خبرگزاری مهر در جنوب شرق آسیا: دبیرکل حزب گریندرا اندونزی در یک میزگرد سیاسی تلویزیونی گفت که آمریکائیها هرچند سال یکبار با هدف تسلط بر منابع انرژی جنگ به راه می اندازند.
به گزارش خبرنگار مهر ، "فضلی ذون" در میزگرد "تاثیر حمله نظامی احتمالی امریکا به ایران و تحریم های جدید" که در موسسه مطالعاتی S3 اندونزی با همکاری شبکه تلویزیونی دولتی این کشور TVRI برگزار شد ، افزود: این جنگ ، جنگ برای تصاحب منابع است .
وی گفت : آمریکا بدون ارائه دلیل و سند عراق و سپس ایران را متهم به تولید سلاح های کشتار جمعی و یا بمب هسته ای می کند و با توسل به اقدامات یکجانبه آنها را تحت فشار قرار می دهد ، آنها بدنبال تغییر **** در ایران هستند.
این کارشناس مسایل سیاسی اندونزی همچنین در قبال پیشنهاد مطرح شده توسط مجری این میزگرد مبنی بر خرید نفت ایران توسط اندونزی دراین برهه حساس گفت : قرارساخت پالایشگاه بین ایران واندونزی و تامین نفت خام آن از سوی ایران در جاکارتا توسط دو رییس جمهور امضاء شد ولی علیرغم اینکه این قرارداد اندونزی را منتفع می کرد مقامات جاکارتا آنرا به حالت تعلیق درآوردند.
در ادامه این میزگرد ، ژنرال بازنشسته ارتش اندونزی به عنوان کارشناس مسایل نظامی گفت : غربیها درتلاشند تا بدون توسل به قدرت نظامی به اهداف خود دست یابند.
"سوریو هادجی پروجو" افزود: اسرائیلی ها از طریق حملات سایبری به تاسیسات هسته ای ایران، ترور دانشمندان ایرانی ، تحریم از جمله تحریم نفتی و همچنین استفاده از دستگاه های اطلاعاتی خود برای انجام خرابکاری بدنبال دست یافتن به اهداف خود در ایران هستند زیرا بخوبی آگاهند که نمی توانند از طریق توسل به نیروی نظامی به اهداف خود در ایران دست پیدا کنند همانطور که در عراق و افغانستان نیز شکست خوردند و نتوانستند این مناطق را تحت سلطه خود درآورند.
وی افزود : ایران باید تلاش کند با حفظ وحدت و یکپارچگی حربه های آنها را با شکست روبرو کند زیرا اسرائیل و آمریکا بدنبال سست کردن اتحاد در بین مردم ایران هستند و به خوبی می دانند که قدرت اصلی ایرانیان ، اتحاد بین آنهاست.
این کارشناس نظامی تاکید کرد که برخی از اقتصاددانان امریکایی بر این عقیده اند که جنگ یکی از راه های فائق آمدن بر مشکلات اقتصادی امریکاست.
وی ضمن انتقاد از کشورهای جنبش عدم تعهد بخاطر بی تفاوتی نسبت به تحولات اخیر گفت : اندونزی و سایر کشورهای عضو این جنبش ساکت نشسته اند و تنها به دنبال اهداف کوتاه مدت خود هستند.
سپس "کریستیانو ویبیسونو" عضو کمیته ملی اقتصاد اندونزی در خصوص تبعات اقتصادی تحریم نفت ایران پیشنهاد داد که اوپک بعنوان تنظیم کننده بازار نفت در این موضوع دخالت کند.
وی در خصوص اظهارات سعودی ها برای تامین تقاضا در بازار نفت و ناخشنودی طرف ایرانی از این موضوع ، پیشنهاد کرد اندونزی نشست مشترکی را در جاکارتا با حضور نمایندگان این دو کشور برگزار نماید.
این عضو کمیته ملی اقتصاد اندونزی همچنین پیشنهاد کرد که اندونزی در مذاکرات هسته ای 1+5 وارد شود.
سفیر جمهوری اسلامی ایران نیز که در این میز گرد سیاسی حضور داشت، با بیان تاریخچه مختصری از استثمار منابع نفتی ایران توسط غربیها بویژه انگلیس و ملی نمودن نفت ایران و اقدامات مذبوحانه انگلیس در این خصوص ، انقلاب اسلامی را نقطه پایانی بر روند دست اندازی غربیها بر منابع و ثروت های کشورمان خواند .

محمود فرازنده گفت : غربیها و در راس آنها امریکائیها در طی 32 سال گذشته همواره پروژه های متفاوتی را با هدف سرنگون نمودن **** مقدس جمهوری اسلامی ایران اجرا کرده اند از جمله جنگ تحمیلی ، حقوق بشر و در نهایت دست آویز قرار دادن برنامه هسته ای صلح آمیز ایران و در این راه از هیچ اقدام خصمانه ای از جمله تحریم و فشار برای جلوگیری از پیشرفت و عظمت ملت ایران دریغ نورزیدند.

وی افزود : ملت ایران تجارب ارزنده ای را درخلال جنگ تحمیلی 8 ساله با عراق و صدام که مورد حمایت تمام قد غربیها و امریکا بود بدست آورده و علاوه بر آن سالهاست که با تحریم های آنها روبرو بوده اند و تحریم نفتی جدید غربیها نیز چیز جدیدی نیست .

سفیر کشورمان تاکید کرد : بازار نفت ترتیبات خاص خود را بر اساس عرضه و تقاضا دارد و این غربیها هستند که به نفت ایران نیاز دارند .

وی در ادامه بطور خلاصه به برنامه هسته ای صلح آمیز کشورمان و عدم نیاز به بمب هسته ای و دکترین دفاعی کشور و حمایت از خاورمیانه عاری از سلاح هسته ای اشاره کرد.

 

mohenh

Registered User
تاریخ عضویت
17 نوامبر 2008
نوشته‌ها
746
لایک‌ها
73
جواب بدم ... ندم ... ترجیح می دم چون چیز علمی ای بیان نشده به پیست کننده های خبر های گزینشی نپیوندم!
 

mohenh

Registered User
تاریخ عضویت
17 نوامبر 2008
نوشته‌ها
746
لایک‌ها
73
دوستان اینجا کسی می دونه چرا قیمت نفت رو به افت رفته؟ گراف همش رو به پایینه. به ۹۷ رسیده توی این هفته.

http://eranico.com/fa/oil/61/1/73448/1/default.aspx

نکنه هماهنگی هایی انجام شده ... کسی خبر داره ما رو بی خبر نزاره.
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
ایران درخواست ۶ ماه مهلت را نپذیرفت
رستم قاسمی از توقف قطعی صادرات نفت به برخی کشورهای اروپایی خبر داد

خبرگزاری فارس: وزیر نفت گفت: صادرات نفت به برخی کشورهای اروپایی قطعاً قطع می‌شود.

125420295_PhotoA.jpg

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، رستم قاسمی در نشست خبری صبح امروز افزود: در مورد توقف صادرات نفت به دیگر کشورهای اروپایی هم بعدا تصمیم خواهیم گرفت.
مشروح اظهارات قاسمی متعاقباً ارسال می شود.
انتهای پیام/ص
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
وزیر نفت: هیچ مشکلی در بازاریابی نفت نداریم
همین امروز واردات نفت از ایران را قطع کنید؛کوتاه نخواهیم آمد
خبرگزاری فارس: وزیر نفت با بیان اینکه صدور نفت بعضی کشورهای اروپایی را حتما قطع خواهیم کرد و درباره بقیه نیز در آینده تصمیم خواهیم گرفت، گفت: حتی اگر نتوانیم یک بشکه نفت بفروشیم به هیچ کشوری به دلیل تبلیغات و فشار سیاسی باج نمی‌دهیم و از موضع به حق خود کوتاه نمی‌آییم.


گزارش تصويري مرتبط

-------------------------------
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، رستم قاسمی در نشست خبری در جمع خبرنگاران با بیان اینکه اوپک یک سازمان اقتصادی است و معمولا از چالش‌های سیاسی به دور بوده است، گفت: به همین دلیل روابط ایران با اعضا و سازمان اوپک همواره مطلوب بوده است و اخیرا نیز با توجه به ریاست عراق بر اوپک از وزیر نفت این کشور خواسته‌ایم تا اعضای اوپک بر اساس تشریک مساعی و روابط بین اعضا حق اعضا را در مبادلات و تجارت نفت رعایت کنند.

وی افزود: بازار نفت یک تجارت است و بازار متعادلی است و تصور نمی‌کنیم اعضای اوپک بخواهند حق دیگر اعضا را از بین ببرند و امیدواریم عربستان هم به این مسئله تمکین کند.

وزیر نفت تصریح کرد: غربی‌ها به خصوص آمریکا بعد از 33 سال نتوانستند خود را با رفتار ایران تنظیم کنند و همواره در این توهم به سر می‌برند که با فشار بر ایران، ایران را تسلیم خواهند کرد اما ایران همواره از خواسته بر حق خود کوتاهی و عقب‌نشینی نخواهد کرد؛ این خواسته ما نیز حق استقلال، آزادی و رشد فناوری است.

وی تأکید کرد: امیدواریم بعد از سالها به جای فشار بیشتر تعامل بیشتری برقرار کنند چون قطعا ما کوتاه نخواهیم آمد.

قاسمی اظهار داشت: اروپایی‌ها متأسفانه تسلیم خواسته آمریکایی شده‌اند اما امیدواریم در زمان باقی مانده تجدید نظر کنند چرا که قطعا مردم اروپا بهای زیادی از این بابت پرداخت خواهند کرد.

وی در پاسخ به پرسشی درباره قطع صدور نفت به پالایشگاه‌های بدهکار اروپایی گفت: کشورهای اروپایی بدهی نفتی زیادی به ایران ندارند و ما نیز اعلام کرده‌ایم کشورهایی که قصد دارند 6ماه آینده واردات خود را از ایران قطع کنند همین امروز این کار را انجام دهند و ما هم مشکلی برای یافتن بازار نخواهیم داشت.

*قطعا صادرات نفت به بعضی کشورهای اروپایی را قطع خواهیم کرد

وزیر نفت در ادامه با بیان اینکه بین مجلس و دولت اختلافی درباره تحریم نفت وجود ندارد، گفت: هفته پیش اعلام کردیم نفت بعضی کشورهای اروپایی را قطع خواهیم کرد و حتما نیز چنین خواهیم کرد و زمان آن را نیز اعلام می‌کنیم.

وی اضافه کرد: بعضی اروپایی‌ها بابت قراردادهای بلندمدت توسعه میادین باید از ایران نفت ببرند اما اگر آنها نیز نخواهند ما مشکلی برای قطع صادرات نفت به آنها نخواهیم داشت.

قاسمی در پاسخ به پرسشی درباره موضع ایران در خصوص بستن تنگه هرمز یا بازرسی از نفتکش‌ها اظهار داشت: ایران به دنبال تشنج در منطقه نیست اما تنگه هرمز یک موضوع سیاسی است و ما در وزارت نفت فعالیت اقتصادی انجام می‌دهیم.

وی با بیان اینکه دوران امروز با دوران سخت جنگ بسیار متفاوت است، تصریح کرد: امروز ما ابزار مناسب و دوستان خوبی در جهان داریم و در عین حال مشکلی در تولید و فروش نفت نداریم اما سیاست ما کاهش وابستگی به نفت است و امیدواریم با تولید کمتر نفت اقتصاد کشور را بهتر اداره کنیم.

وزیر نفت اظهار داشت: ما 18 درصد از کل نفت ایران را به اروپا می‌فروشیم و برای بیش از این مقدار مشتری آماده داریم که به دلیل نداشتن نفت کافی به آنها برای 6 ماه آینده قول می‌دهیم.

وی اضافه کرد: هم مردم دنیا و هم بسیاری از کشورهای دنیا با ایران دوست هستند و ما امروز نفت ذخیره‌ شده‌ای در دریا یا انبارها نداریم.

قاسمی با تأکید مجدد بر اینکه صدور نفت بعضی کشورهای اروپایی را حتما قطع خواهیم کرد و درباره بقیه نیز در آینده تصمیم خواهیم گرفت، گفت: اوپک یک اساسنامه اجباری ندارد و اساسنامه آن توصیه‌ای است تا اعضا منافع یکدیگر را حفظ کنند و ما نیز از اوپک خواسته‌ایم منافع ما به عنوان یکی از اعضای مهم را حفظ کنند و امیدواریم عربستان این مسئله را مد نظر داشته باشد.

وی در ادامه تصریح کرد: خلیج فارس یک گلوگاه مهم و استراتژیک دنیا است و بخش مهمی از انرژی دنیا از آن عبور می‌کند که برای بخش قابل توجهی از این میزان هیچ جایگزینی به جز تنگه هرمز وجود ندارد.

*بانک مرکزی با افزایش سود اوراق مشارکت نفتی سالهای قبل موافقت کرد

وزیر نفت در ادامه با بیان اینکه بانک مرکزی با افزایش سود اوراق مشارکت نفتی سالهای قبل موافقت کرده است، گفت:تلاش کردیم در قانون بودجه 91 مشکلات قانون راه‌اندازی بورس نفت را با ارائه پیشنهادهایی برطرف کنیم.

وی به کشف گاز در یکی از 6 بلوک اکتشافی دریای خزر اشاره کرد و گفت: ما میادین نفتی جدید دیگری را نیز کشف کرده‌ایم اما چون آمار آن قطعی نشده آن را اعلام نکرده‌ایم که در یک ماه آینده میزان ذخایر اکتشافی دقیق مشخص و به اوپک اعلام خواهد شد که افزایش قابل توجهی را در کل ذخایر نفتی ایران موجب می‌شود.

وی در پاسخ به پرسشی درباره قصد ایران برای پیشنهاد کاندیدایی برای برعهده گرفتن دبیر کلی اوپک گفت: هنوز زمان زیادی تا انتخاب دبیر کل جدید اوپک باقی مانده است و ما به موقع درباره دبیرکلی اوپک برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری خواهیم کرد.

وزیر نفت در ادامه با تأکید بر اینکه تحریم همواره فرصت بسیار خوبی برای ما بوده و هست، اضافه کرد: زمانی شرکت‌های بزرگ خارجی در صنعت نفت ایران کار می‌کردند و ما هم به صورت گسترده تجهیزات این صنعت را وارد می‌کردیم اما امروز ما در کشور پیمانکار خارجی نداریم و توسعه صنعت نفت ایران ایران توسط شرکت‌های ایرانی در حال انجام است.

وی افزود: همه تجهیزاتی که در کشور ساخته نمی‌شود را شناسایی کرده‌ایم و با جمع‌آوری تولید‌کنندگان داخلی تلاش می‌کنیم همه این تجهیزات را به تولید برسانیم چنانکه در چند سال آینده که چندان دور هم نخواهد بود نیازی به واردات تجهیزات خارجی نخواهیم داشت.

*تحریم همه نفت ایران: یک گزینه غیر قابل اجرا/تخفیفی در قیمت نفت نداده ایم

قاسمی در ادامه اظهار داشت: تحریم نفت ایران به طور کامل گزینه غیرقابل اجرایی است چرا که تأثیر شدیدی بر بازار نفت جهان دارد اما اینکه اروپایی‌ها نفت ما را نخرند مشکلی ایجاد نمی‌کند و به همین دلیل این موضوع آنقدر مهم نیست که کل **** برای مقابله با آن بسیج شود.

وی اضافه کرد: ما در وزارت نفت برای این کار برنامه‌ریزی کرده‌ایم و با دوستان خود نیز در جهان در این باره مذاکره کرده‌ایم.

وی در ادامه با اشاره به قرارداد 25 ساله فروش گاز ایران به ترکیه گفت: ترکیه به دنبال گرفتن تخفیف در قیمت گاز است اما ما امکان دادن این تخفیف را بر اساس قوانین داخلی نداریم.

وی افزود: برای ترکیه امکان درخواست تخفیف از داوری وجود دارد و در این صورت ما نیز مستندات خود را به این داوری ارائه خواهیم کرد.

قاسمی تأکید کرد: ما تاکنون هیچ تخفیف را در مورد قیمت نفت به هیچ کشوری نداده‌ایم و نفت را به قیمت روز دنیا به فروش می‌رسانیم.

وی اضافه کرد: با بسیاری از کشورها تهاتر داریم اما تاکنون پول نفت را به طور کامل از همه کشورها گرفته و پول کالای آنها را پرداخته‌ایم اگرچه اگر بخواهیم تهاتر کالا به کالا نیز داشته باشیم این کار چندان پیچیده نخواهد بود.

وی اظهار داشت: دقیقا نمی‌توان قیمتی را درباره نفت در صورت تحریم نفت ایران ارائه کرد اما قیمت نفت در چنین شرایطی افزایش بسیار زیادی خواهد داشت.

قاسمی با بیان اینکه فعال مراودات نفتی ما با چین به وسیله دلار و یورو انجام می‌شود اما تغییر آن به دیگر ارزها نیز مشکلی ایجاد نخواهد کرد، تصریح کرد: ما مراودات اقتصادی زیادی با کره، چین و هند داریم که دوطرفه است و تصور نمی‌کنیم این مراودات تحت تأثیر مسائل سیاسی قرار بگیرد چرا که آنها نیز به دنبال حفظ منافع خود در مراودات اقتصادی با ایران هستند.

*حتی اگر نتوانیم یک بشکه نفت بفروشیم از موضع به حق خودمان کوتاه نخواهیم آمد

وزیر نفت تأکید کرد: حتی اگر نتوانیم یک بشکه نفت بفروشیم به هیچ کشوری به دلیل تبلیغات و فشار سیاسی باج نمی‌دهیم و از موضع به حق خود کوتاه نمی‌آییم.

وی صادرات نفت ایران به انگلیس و فرانسه را بسیار ناچیز دانست و در پاسخ به پرسش فارس درباره گذشتن زمستان و فرصت پیش‌دستی ایران در تحریم نفت گفت: فشار به مردم اروپا آن هم در فصل سرد زمستان جزء اهداف جمهوری اسلامی ایران نیست اما تلاش می‌کنیم بعضی کشورها که موضع خصمانه‌تری دارند را در لبه تحریم قرار دهیم.

وی وضعیت نفت در بودجه 91 را قدری بهتر از سال گذشته دانست و گفت: با دولت توافق کردیم به هر میزان از رقم ذکر شده در بودجه 91 تولید بیشتری داشته باشیم 15 درصد آن به وزارت نفت تعلق بگیرد که می‌تواند در توسعه میادین به ما کمک کند.

قاسمی در ادامه اظهار داشت: کاهش جدی در خرید نفت از سوی چین نداشته‌ایم و پیام منفی در این خصوص از سوی چینی‌ها دریافت‌ نکرده‌ایم.

وی گفت: ایران به هیچ وجه مشکل کمبود ارز ندارد چنانکه اگر سالی 40 تا 50 میلیارد دلار کالا به ایران وارد شود حداقل 100 تا 120 میلیارد دلار صادرات داریم.

وی تأکید کرد: گرانی اخیر ناشی از مسائل بازار بود و بانک مرکزی نیز اخیرا اعلام کرده است هر کس هر مقدار ارز برای واردات نیاز داشته باشد به نرخ مرجع آن را دریافت خواهد کرد.

*امضای مجوز ترانزیت گاز ایران به اروپا توسط مجلس و دولت ترکیه

وی در ادامه با بیان اینکه قرارداد گازی ایران و سوئیس نهایی نشده و مذاکرات آن ادامه دارد گفت: در گذشته مشکل ارسال گاز به اروپا داشته‌ایم اما اخیرا دولت و مجلس ترکیه مجوز ترانزیت گاز ایران به اروپا را امضا کرده است.

وزیر نفت اضافه کرد: ایران برای تأمین مطمئن انرژی به دنبال گاز ایران است کما اینکه در اروپا الان قطعی گاز در زمستان ادامه دارد و به همین دلیل مذاکره برای صادرات گاز ایران به سوئیس و یونان ادامه دارد.

وی اظهار داشت: یکی از تحریم‌های اروپا و آمریکا علیه ایران تحریم بانک مرکزی است اما ما مجبور نیستیم از طریق بانک مرکزی پول نفت را دریافت کنیم و از دوستان خود در این زمینه استفاده می‌کنیم.

قاسمی تأکید کرد: چین و هند از ما تخفیفی درباره بهای نفت نخواسته‌اند اما کشورهای مختلفی درخواست افزایش واردات نفت از ایران را ارائه کرده‌اند.

وی در ادامه با بیان اینکه در جلسه اخیر اوپک افزایش سقف تولید نفت نداشتیم، گفت: اوپک تا آن تاریخ 30 میلیون و 400 هزار بشکه در روز تولید داشت اما با بازگشت نفت لیبی و افزایش تولید عراق مجموع تولید آن به بیش از 32 میلیون بشکه در روز می‌رسید که ما در اوپک سقف آن را روی 30 میلیون بشکه نگه داشتیم که معنای آن کاهش تولید اعضایی است که به جای لیبی تولید نفت خود را افزایش داده بودند.

وزیر نفت اضافه کرد: همچنین با وزیر نفت عربستان درباره کاهش سقف تولید نفت عربستان که به جای لیبی افزایش یافته بود و همچنین بازار نفت ایران مذاکره و توافق کردیم.

*گاز صادراتی ایران تا ۶ ماه آینده تحویل بغداد خواهد شد

وی در ادامه گفت: در کمیته سه جانبه برای احداث خط لوله گاز ایران به عراق، سوریه و مدیترانه شکل گرفته است و اخیرا قرار است وزرای نفت سه کشور نشستی در این باره داشته باشند.

قاسمی افزود: 40 درصد از خط لوله ایران عراق در طرف ایرانی پیشرفت داشته است و تا 6 ماه آینده احتمالا بغداد گاز ایران را دریافت خواهد کرد.

وی اضافه کرد: بر اساس توافق با پاکستانی‌ها نیز قرار است خط لوله صلح بین ایران و پاکستان تا سال 2014 احداث شود که ما در احداث این خط از برنامه جلو هستیم.

انتهای پیام/ص
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
میرکاظمی در گفت‌وگو با فارس:
باید نسبت به کاهش تولید نفت اقدام کنیم/ اروپایی‌ها نفت داشتند کمتر از 300 دلار به ما نمی‌فروختند

خبرگزاری فارس: وزیر نفت دولت نهم با تاکید بر اینکه ایران در بحث نفت ارزان فروشی‌ می‌کند و اروپایی‌ها اگر نفت داشتند کمتر از 300 دلار آنرا به ایران نمی‌فروختند، به وزیر نفت توصیه کرد که ایران برداشت‌هایی نفتی را از میدان‌های مستقل کاهش دهد.

848200_PhotoA.jpg

مسعود میرکاظمی وزیر نفت دولت نهم در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس در پاسخ به سؤالی درباره تحریم‌های نفتی اتحادیه اروپا علیه ایران، اظهار داشت: بحث تحریم، حرف جدیدی نیست و غربی‌ها سال‌ها است که تحریم را در دستور کار خود قرار داده‌اند.
وی با بیان اینکه بخش‌های خصوصی و دولتی جمهوری اسلامی ایران راهکارهای مقابله با تحریم‌ها را به خوبی آموخته‌اند، افزود: تجارب ملت ایران در حوزه‌های تجارت، اقتصاد و علم و فناوری به مراتب بیشتر از پیروزی انقلاب است.
میرکاظمی با اشاره به حجم تجارت ایران با جهان، گفت: طبق گزارشی که ارائه شد ایران 50 میلیون دلار واردات و 35 میلیون دلار صادرات دارد؛ لذا این حجم مبادلات اقتصادی و تجاری نشانی دیگر بر ناکارآمدی تحریم‌هاست.
وزیر سابق نفت با بیان اینکه بحث انرژی هسته‌ای بهانه‌ای برای اعمال تحریم‌ها علیه ملت ایران شده است، گفت: در دولت اصلاحات علی‌رغم تعلیق سه سال و نیمه برنامه هسته‌ای، تحریم‌ها علیه ایران تشدید شد.
"همانگونه که مقام معظم ***** تاکید فرمودند، عناد‌ها، دشمنی‌ها و رفتارهای خصمانه از سوی دشمنان انقلاب اسلامی با ملت ایران وجود دارد و ما نباید ساده اندیشی فکر کنیم که با کوتاهی از حقوق مردم، تحریم‌ها اعمال نخواهد شد".
میرکاظمی با بیان اینکه غربی‌ها برای تحریم ایران از بهانه‌های مختلفی از جمله حقوق بشر و برنامه هسته‌ای استفاده می‌کنند، خاطرنشان کرد: خود غربی‌ها اذعان دارند که تحریم‌های اعمالی برای ملت ایران بی تاثیر بوده است.
وزیر سابق نفت با اشاره به مصوبه اخیر اتحادیه اروپا برای تحریم نفت ایران گفت: ما در فروش نفت به اتحادیه اروپا سهم بالایی نداریم و می‌توانیم به درستی نحوه فروش نفت را برنامه ریزی کنیم.
وی گفت: اگر ما بخش تولید نفت را برای مدتی کاهش و نفت خود کمتر به بازار عرضه کنیم، می‌توانیم در یک برنامه دراز مدت موفق‌‌تر عمل کنیم.
وزیر سابق نفت تاکید کرد: "بهتر است ما برداشت‌های خود را از میدان‌های مستقل کاهش داده و از میدان‌های مشترک نفتی حداکثر برداشت را داشته باشیم."
میرکاظمی با تاکید بر مطالعه راهکارهای مختلف به منظور مقابله با تحریم‌های نفتی، تاکید کرد: یافتن جایگزین برای فروش نفت مهم نیست. چراکه "نفتی که امروز، ایران به قیمت 110 دلار به جهان می‌فروشد نسبت به رشد قیمتی سایر کالاها، بسیار پائین است".
وی که می‌گفت ایران در بحث فروش نفتی"ارزان فروشی‌ می‌کند، خاطر نشان کرد:اگر نفت ایران در اختیار اروپایی‌ها بود، آنرا کمتر از 300، 400 دلار به دیگران نمی‌فروختند.
عضو سابق کابینه دهم به دولت توصه کرد در لایحه بودجه91 برای کاهش تولید نفت راهکارهای مطرح را مورد مطالعه قرار بدهد تا حتی اگر برای فروش نفت تحریم شده از سوی اروپا جایگزین هم پیدا شد، از فروش آن صرف‌نظر شود.
وی قیمت110 دلار را برای نفت، قیمت غیرواقعی برای آن دانست و با بیان اینکه قطع فروش نفت به کشورهای اروپایی تصمیمی است که باید در راس کشور مورد بررسی قرار بگیرد، گفت: توصیه من این است که اگر حتی جایگزین برای فروش نفت پیدا نکردیم، تولید را کم کنیم.
میرکاظمی با بیان اینکه وزارت نفت به عنوان یک بنگاه اقتصادی و تولیدی نباید وارد مسائل سیاسی شود مگر اینکه سیاسیون برای آن تصمیم گیری کنند، اضافه کرد: آنها که در سازمان تجارت جهانی بحث عدم محدودیت تجارت را مطرح می‌کنند، خودشان از تحریم نفتی ایران صحبت می کنند، ما معتقدیم این کارهای سیاسی نباید وارد حوزه نفت شود.
وزیر سابق نفت از دولت خواست پاسخ محکمی به تحریم‌کنندگان اروپایی نفت بدهد.
انتهای پیام/
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
نامه سرگشاده دانشجویان به وزیر نفت

آقای وزیر! تا هوا سرد است شیر نفت را به روی اروپا ببندید

خبرگزاری فارس: بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف با صدور نامه سرگشاده‌ای خطاب به وزیر نفت خواستار قطع هر چه سریع‌تر صادرات نفت به روپا شد.

13901105000327_PhotoA.jpg

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف با توجه به تحریم‌های نفتی اتحادیه اروپا علیه ایران، نامه سرگشاده‌ای خطاب به قاسمی وزیر نفت کشورمان صادر کردند.
متن کامل این نامه به شرح ذیل است:
بسمه تعالی
مقام معظم *****: این روسیاه­های بدمحاسبه­گر خیال می­کنند ما امروز در شرایط شعب ابیطالبیم. اینجور نیست؛ ما امروز در شرایط شعب ابیطالب نیستیم؛ ما امروز در شرایط بدر و خیبریم»
جناب سردار قاسمی
وزیر محترم نفت جمهوری اسلامی ایران
مصوبه اخیر اتحادیه اروپا مبنی بر تحریم خرید نفت ایران که با فشارهای سیاسی آمریکا و لابی­های **** منحوس و غاصب صهیونیستی صورت گرفت، اقدام گستاخانه دیگری بود که در کارنامه ننگین غرب و مستکبرین همراهش ثبت گردید. برای همه روشن است که غرب و همراهان رذل او چون فرانسه، ایتالیا و انگلستان پس از وقوع انقلاب­های مردمی در کشورهای خاورمیانه و آفریقا و پررنگ­تر شدن نقش **** جمهوری اسلامی ایران به عنوان طلایه­دار مبارزه با استکبارجهانی، این قطعنامه را برای تحت فشار قراردادن **** جمهوری اسلامی و ملت شریف ایران در دور جدید مذاکرات هسته­ای به تصویب رسانده­اند.
تصمیم عجولانه و گستاخانه تحریم نفتی ایران، در زمانی که به اذعان کارشناسان اقتصادی جهان، وضعیت بسیار بد اقتصادی در اروپا حاکم بوده و به علاوه، سرمای زمستان اوج تقاضای حامل­های انرژی را در این کشورها به وجود آورده است، خود نشان از سرگردانی و سرسپردگی اتحادیه اروپا در مقابل استکبارجهانی است.
جناب آقای قاسمی
تجربه سی و سه ساله ایستادگی **** مقدس جمهوری اسلامی در برابر استکبارجهانی ثابت کرده است که ما همواره به برکت تحریم دشمنان رشد و ارتقا پیدا کرده­ایم. به فرموده مقام معظم *****«اگر در زمینه‌ سلاح تحریم نمی‌شدیم، امروز این پیشرفت‌هاى عجیب را نداشتیم؛ اگر در قضیه‌ اتمى، اینها نیروگاه بوشهر را خودشان ساخته بودند، ما در غنى‌سازى پیشرفت نمی‌کردیم؛ اگر درهاى علم را به روى ما نبسته بودند، ما در سلول‌هاى بنیادى و هوافضا و فرستادن ماهواره به آسمان، به اینجاها نمی‌رسیدیم. پس هرچه ما را تحریم می‌کنند، ما به ظرفیت داخلى خودمان متوجه می‌شویم و رو مى‌آوریم و این ظرفیت و استعداد روزبه‌روز مثل چشمه‌ جوشانى شکوفا می‌شود.»
این قطعنامه نیز فرصتی است تا با توجه به تأکیدات چندین ساله مقام معظم ***** مبنی بر کاهش اتکای اقتصاد کشور به نفت، اقتصاد نفتی خود را به اقتصادی بدون نفت تبدیل کنیم. ایشان در بیانات گهربارشان فرمودند«آرزوى واقعی من – که البته ممکن است به این زودی‌ها قابل تحقق نباشد – این است که ما درِ چاه­هاى نفت را ببندیم و اقتصاد خود را براساس کالاها و محصولات غیرنفتی بنیاد نهیم.»
گذشته از اینکه زودتر از اینها باید کاهش صادرات نفت خام در دستور کار قرار می­گرفت، حال، باید به استقبال تحریم رفته و تلاش مضاعف خود را برای اصلاح بودجه کشور و **** اقتصادی به کار بندیم.
جناب آقای قاسمی
نگرانی ملت بصیر، صبور، مبارز و شهیدپرور ایران بیش از آنکه متوجه فروش نفت در بازارهای جهانی باشد، متوجه تزلزل و ضعف در تصمیم­گیری مسئولان شده­است. چرا دستگاهی که قرار بود در خط مقدم جهاد اقتصادی از عزت و شرف ملت ایران دفاع کند به دستگاهی ضعیف مبدل گشته است که بعد از تصویب قطعنامه هنوز هم مایل نیست وجود تحریم را باور کند؟ چرا در زمانی که به تصریح مقام عظمای ولایت، در شرایط جنگ بدر و خیبر هستیم، عملکرد ضعیف دستگاه متبوع که یک نمونه آن، همین بیانیه رسمی ضعیف صادر شده در پی تصویب قطعنامه مذکور است یادآور حوادث شعب ابیطالب است؟!
به هر صورت، این قطعنامه جزئی دیگر از پازل تقابل غرب علیه ایران بود که با نهایت تأسف در نتیجه استراتژی تسامح، تساهل در پاسخ به اقدامات قبلی به وقوع پیوسته است.
جناب آقای قاسمی
به دلایل زیر اثبات می­شود که قطع فوری صادرات نفت به کشورهای اروپایی نه تنها به ضرر ایران نیست بلکه به نفع ما نیز می­باشد:
1- طبق قانون بودجه سال 1390، قیمت نفت 5/81 دلاری به ازای هر بشکه مبنای بودجه کشور قرار گرفته است که با توجه به قیمت فعلی نفت که بیش از 100 دلار می­باشد، اگر تا 20% هم از صادرات نفت کاهش یابد هیچ‌گونه مشکلی در روند برنامه­های دولت محترم ایجاد نمی­شود. بنابراین، با قطع فوری کل صادرات نفت به اروپا که در حدود 18% است هیچ‌گونه مشکلی پیش نمی­آید. به علاوه اینکه همین کاهش عرضه موجب افزایش قیمت نفت خواهد شد که در ادامه اشاره می­شود.
2- هم­اکنون که در فصل زمستان، تقاضای حامل­های انرژی به اوج خود رسیده است، با قطع صادرات نفت ایران به اروپا، قیمت نفت افزایش چشمگیری خواهد داشت و این افزایش قیمت موجب جبران بخش زیادی از کاهش درآمد صادرات نفت به علت کاهش میزان صادرات خواهد بود.
3- با توجه به شرایط بد اقتصادی کشورهای ایتالیا و یونان که از خریداران نفت ایران هستند، هم‌اکنون این کشورها در قبال خرید نفت ایران هزینه­ای پرداخت نمی­کنند و فقط به میزان بدهی­های آنها افزوده می­شود لذا، در شرایط حاضر که حتی بانک‌ها از ارائه تسهیلات بانکی به برخی از این کشورها برای خرید نفت سر باز می‌زنند، هیچ توجیهی ندارد که به این کشورها صادرات نفت صورت بگیرد.
4- طبق تحلیل­ها و پیش­بینی­های صورت گرفته تا شش ماه آینده ظرفیت­های تولیدی جدیدی از طرف لیبی و احیاناً عراق به بازار نفت افزوده می­شود که موجب جایگزینی نفت آنها با نفت ایران خواهد شد. در نتیجه می­توان گفت که کشورهای اروپایی واردکننده نفت ایران، در ماه‌های آینده نفت دیگری را جایگزین ایران خواهند کرد. روند صادرات نفت ایران به این کشورها مؤید این مطلب می­باشد.
بنابراین، مطالبات اساسی بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف به شرح ذیل می­باشد:
اولاً، با توجه به دلایل فوق مناسب است به­ جای متذکر شدن ضررهای ناشی از تحریم به کشورهای اروپایی، به وظیفه قانونی خود عمل کرده و در راستای راهبرد اصولی اعلام شده از سوی مقام معظم ***** مبنی بر اینکه پاسخ ملت ایران به هرگونه تهدیدی، پاسخی خواهد بود که از درون، دشمن را از هم خواهد پاشید و متلاشی خواهد کرد،به تحریم­های غرب پاسخ درخوری بدهید. بنابراین، ضروری است حداقل تا لغو این قطعنامه، صادرات نفت به این کشورها به طور کامل قطع گردد. قطعاً این اقدام ضربه مهلکی به استکبارجهانی خواهد بود و به فضل پروردگار عزت ملی ما را به ارمغان خواهد آورد؛
ثانیاً، ضروری است در صورت شروع مجدد صادرات بعد از لغو تحریم، تمام امتیازات داده شده به این کشورها کأن لم یکن تلقی گردد و سازوکارهای سخت­گیرانه­تر صادرات نفت به این کشورها اعمال گردد. به عنوان مثال در صورت صادرات مجدد نفت به این کشورها، پیش از تحویل نفت و نه بعد از یک ماه! تمام هزینه­های آن اخذ گردد.
در پایان، بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف در شرایط حاضر که شبکه خبیث صهیونیسم بین‌الملل تمام امکانات و تلاش خود را برای مبارزه با شجره طیبه **** اسلامی گرد آورده است، ضمن اعلام آمادگی کامل خود برای مبارزه با جبهه کفر و نفاق در خط مقدم جهاد اقتصادی، خواستار اقدام قاطع و سریع دستگاه وزارت نفت می­باشد و اکیداً متذکر می­گردد که عملکرد آتی دستگاه متبوع، بیانگر ایستادگی شما بر اصول عزت، حکمت و مصلحت **** جمهوری اسلامی ایران است.
انتهای پیام/
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
/اختصاصی فارس/
استمهال 4 کشور اروپایی از ایران برای تجدید نظر در مصوبه تحریم نفت

خبرگزاری فارس: سفرای 4 کشور اروپایی از مجلس شورای اسلامی برای تجدیدنظر در مصوبه تحریم نفت ایران توسط اتحادیه اروپا، درخواست مهلت کردند.

13900810200512_PhotoA.jpg


ناصر سودانی نائب رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، با اشاره به ادامه بررسی طرح قطع صادرات نفت به اتحادیه اروپا گفت: این طرح دوفوریتی همچنان روی میز مجلس شورای اسلامی قرار دارد.

وی در این زمینه افزود: مجلس ایران به جد در حال بررسی کارشناسانه طرح قطع صادرات نفت به اتحادیه اروپا است و نمایندگان نیز آمادگی کامل برای تصویب این طرح را دارند.

نائب رئیس کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: تاکنون تعدای از سفرای کشورهای اروپایی از جمله فرانسه، یونان، ایتالیا و آلمان با حضوری سراسیمه در مجلس و وزارت امور خارجه خواستار خویشتن‌داری مجلس در زمینه تصویب طرح قطع صادرات نفت به اروپا شده‌اند.

سودانی اضافه کرد: سفرا در پیام‌هایی که به صورت مستقیم و غیر مستقیم به مجلس شورای اسلامی فرستاده‌اند، از مجلس فرصتی خواسته‌اند تا در زمینه تحریم خرید نفت از ایران، اروپایی‌ها تجدیدنظر کنند.

وی خاطرنشان کرد: قصد مجلس شورای اسلامی جنگ با دنیا نیست بلکه این اروپایی‌ها بودند که این تنش‌ها را بوجود آوردند.

انتهای پیام/
 

poole21

Registered User
تاریخ عضویت
24 آگوست 2011
نوشته‌ها
389
لایک‌ها
47
داوجونز به نقل از مقام پالایشگاهی کره جنوبی:
سئول واردات نفت خود از ایران را نصف می کند
خبرگزاری فارس: رییس شرکت پالایشگاهی اس کی کره جنوبی اعلام کرد این کشور در مذاکره با آمریکا توافق کرده واردات نفت خود از ایران را ۵۰ درصد کاهش دهد.

439862_PhotoA.jpg

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه اینترنتی داو جونز مذاکرات مقامهای ارشد کره جنوبی و آمریکا به این نتیجه منتهی شده است که سئول بیش از 50 درصد از واردات نفت ایران را کاهش خواهد داد.
بر اساس این گزارش جو ایون کی رییس شرکت پالایشگاهی اس کی کره جنوبی تاکید کرد این شرکت حاضر به همکاری کامل با دولت سئول برای کاهش واردات نفت خام از ایران خواهد بود .
وی که در کنفرانس خبری سخن می گفت تصریح کرد بر اساس توافق کره جنوبی با آمریکا سئول قصد دارد بیش از 50 درصد از نفت وارداتی از ایران را کاهش دهد. بر این اساس وی افزود شرکت اس کی کره جنوبی خود را برای سناریوهای متفاوت برای اعمال تحریمهای نفتی بر ضد ایران آماده کرده است .
یک مقام آگاه دولت کره جنوبی نیز از سفر نزدیک مقامهای ارشد این کشور به واشنگتن برای مذاکره و رایزنی بیشتر با مقامهای آمریکایی در خصوص اعمال تحریمهای نفتی بر ضد ایران خبر داده است . رییس شرکت اس کی کره افزود ترجیح می دهیم نفت جایگزین ایران را از سایر کشورهای خاور میانه روسیه و یا دریای شمال تامین کنیم . نخست وزیر کره جنوبی به تازگی به کشورهای نفت خیز خلیج فارس سفر کرده است . این شرکت کره ای هم اکنون چهار میلیون بشکه نفت در ماه از ایران وارد می کند. ایران 9.4 درصد کل نفت وارداتی کره را در سال 2011 تشکیل داده است .
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد


سردرگمی غرب در برابر ایران؛

نگرانی ها از تحریم ایران اشتون را به پارلمان اروپا کشاند
نمایندگان پارلمان اروپا شب گذشته طی نشستی با "کاترین اشتون" مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به بررسی اقدامات ضدایرانی این اتحادیه پرداختند.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از گلف نیوز، با افزایش نگرانی اروپایی ها از تحریم نفت ایران شب گذشته مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به پارلمان رفت.
بر این اساس "کاترین اشتون" در این نشست به سئوالات نمایندگان پارلمان درباره پیامدهای تحریمهای جدید علیه ایران به ویژه تحریم نفت این کشور پاسخ داد.

وی با دفاع از سیاست خارجی نه چندان واحد این اتحادیه در موضوع ایران مدعی شد برنامه هسته ای ایران نگرانی ای جدی برای غرب و جامعه بین الملل است.

این در حالی است که برخی احزاب از جمله سوسیالیستها ضمن حمایت از سیاست خارجی این اتحادیه مدعی شدند که تحریم ایران می تواند موجب همکاری بیشتر این کشور در موضوع هسته ای اش شود.

یک نماینده لیبرالها در پارلمان نیز وحدت احزاب سیاسی در موضوع تحریم ایران را مهم ارزیابی کرد."هانس فون بالن" دیگر نماینده لیبرال پارلمان اروپا با ابراز امیدواری درباره موفقیت تلاشهای دیپلماتیک، تحریم نفتی ایران را یکی از گزینه های مورد نظر اتحادیه اروپا در صورت بی نتیجه ماندن این تلاشها دانست.

خاطر نشان می شود آمریکا در حالی به فشارهای خود بر متحدان خود در جهان برای همراهی با اقدامات خصمانه علیه ایران ادامه می دهد که بسیاری از آنها از جمله کره جنوبی، ژاپن و ترکیه خواستار ادامه همکاری اقتصادی با کشورمان هستند.
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
داوجونز:
ایران می‌تواند تنگه هرمز را هم دور بزند؛ دیگران نه
خبرگزاری فارس: داوجونز با بررسی راه های صادرکنندگان عربی نفت برای دور زدن تنگه هرمز این راه ها را غیر عملی و ناقص دانست و تاکید کرد تنها ایران است که می تواند این تنگه را دور بزند و نفت خود را از طریقی دیگر صادر کند.
121733968_PhotoA.jpg







به گزارش گروه اقتصاد بین الملل فارس به نقل از پایگاه خبری زاویه، در صورت بسته شدن تنگه هرمز، ترانزیت حدود 17 میلیون بشکه نفت خام از طریق این تنگه مختل خواهد شد. مسیرهای جایگزین ترانزیت نفت نیز از نظر ظرفیت محدود، غیر عملی، گران و از نظر لجستیکی، چالش برانگیز خواهند بود. از سوی دیگر، ایران بهترین مسیرهای جایگزین را برای انتقال نفت در اختیار دارد.
به اعتقاد کارشناسان، در صورت بسته شدن تنگه هرمز، مسیرهای جایگزین برای انتقال نفت خاورمیانه، توانایی پر کردن جای خالی تنگه هرمز را نخواهند داشت و این بدان معناست که بازارهای جهانی در صورت مسدود شدن تنگه هرمز با کمبود عرضه مواجه خواهند شد.با افزایش تحریم های غرب علیه ایران در خصوص فعالیت های هسته ای این کشور، جمهوری اسلامی ایران تهدید کرده که تنگه هرمز را مسدود خواهد کرد. تنگه هرمز آبراهی حیاتی برای انتقال نفت به شمار می رود که 20 درصد کل نفت صادراتی جهان یعنی 17 میلیون بشکه نفت در روز، از طریق آن به بازارهای جهانی صادر می شود.پیتر سند، از کارشناسان حوزه حمل و نقل معتقد است که استفاده از مسیرهای جایگزین طولانی، هزینه های ترانزیت نفت را افزایش خواهد داد.کویت، ایران، عراق، عربستان، امارات و بحرین نفت خود را از طریق تنگه هرمز به بازارهای جهانی صادر می کنند. بر اساس آمار اداره اطلاعات انرژی آمریکا، حدود 70 میلیون متریک تن گاز طبیعی مایع از طریق تنگه هرمز در فاصله ژانویه تا اکتبر 2011 صادر شده است.پل دمجان، از کارشناسان بازار انرژی در آمریکا گفت، بیشترین حجم نفتی که به صورت واقع بینانه می تواند از طریق خطوط لوله انتقال نفت صادر شود، در بهترین حالت حدود 4.5 الی 5 میلیون بشکه است که در این صورت باز هم وضعیت انتقال 13 میلیون بشکه نفت دیگر در روز به همراه گاز صادراتی عربستان و قطر نا مشخص خواهد بود.هر چند که بیشتر تحلیلگران احتمال مسدود کردن تنگه برای مدت زمان طولانی توسط ایران را با توجه به تاثیر منفی بر صادرات نفت خود ایران و تبعات سیاسی احتمالی این تصمیم ضعیف می دانند، اما برآوردها نشان می دهد که اختلال در ترانزیت نفت از طریق تنگه هرمز حتی در کوتاه مدت نیز کشورهای حوزه خلیج فارس را ناگزیر از یافتن مسیرهای جایگزین برای صدور نفت خواهد کرد.از نظر کارشناسان بانک بارکلی کپیتال، هر چند مسیرهای جایگزین برای ترانزیت نفت وجود دارند، اما «این مسیرها از نظر ظرفیت محدود هستند و در بیشتر موارد انتقال نفت از طریق آنها عملی نیست و بطور کلی هزینه های زیادی را در بخش ترانزیت نفت و چالش های لجستیکی را به وجود می آورند.»مطمئن ترین خط لوله مطرح برای جایگزینی در این زمینه احتمالا خط لوله شرق به غرب است که با عبور از عربستان به دریای سرخ منتهی می شود. بر اساس اعلام موسسه استاندارد چارترد، این خط لوله در حال حاضر مورد استفاده قرار می گیرد، اما نه با ظرفیت کامل 5 میلیون بشکه ای در روز.به موازات این خط لوله، خط لوله انتقال گاز مایع ابکیک- ینبوع قرار دارد که ظرفیت انتقال 290 هزار بشکه در روز را دارد. این خط لوله نیز می تواند مورد استفاده قرار گیرد، اما نه برای نفت و البته برای انتقال کل حجم گازی که از طریق تنگه هرمز ترانزیت می شود، به هیچ وجه کافی نیست.مابقی گزینه های مطرح در این زمینه نظیر خط لوله عراق- ترکیه به بندر سیهان در مدیترانه، خط لوله عراق که از عربستان عبور می کند و به لبنان می رسد، و خط لوله نیمه کاره ابوظبی، همگی غیر فعال هستند.تحلیلگران سیتی بانک معتقدند: «استفاده از خط لوله عراق- ترکیه، به دلایل سیاسی و عملی کاملا غیر ممکن است.»دجمان در ادامه گفت: «مشکل دیگری که در این خصوص مطرح است، در مورد بندر ینبوع است که خط لوله نفت عراق به آن منتهی می شود، که از آنجا نفت می تواند از طریق کانال سوئز به حوزه مدیترانه انتقال یابد که با مازاد عرضه مواجه است و یا باید از طریق عدن به سایر نقاط جهان منتقل شود که با توجه به حضور دزدان دریایی در این منطقه، قطعا هزینه های حفاظت از تانکرهای حمل نفت در این منطقه سنگین خواهد بود.»بر اساس این گزارش، تکمیل پروژه خط لوله انتقال نفت ابوظبی که به طول 400 کیلومتر و با بودجه ای 3.29 میلیارد دلاری در حال ساخت است، و امارات را قادر خواهد ساخت تا 70 درصد از نفت صادراتی خود را به بندر فجیره انتقال دهد، به تاخیر افتاده و انتظار نمی رود که تا پیش از پایان سه ماهه ابتدایی 2012 تکمیل شود. با توجه به اینکه تحریم نفتی اتحادیه اروپا علیه ایران، تا ابتدای ماه جولای اجرایی نخواهد شد، این خط لوله در صورت تکمیل شدن می تواند یکی از گزینه های مطرح برای جایگزینی با تنگه هرمز باشد.دمجان افزود: «اما اتفاقا، در بین کشورهای صادر کننده نفت، کشوری که می تواند تنگه هرمز را دور بزند، ایران است که خط لوله ای در اختیار دارد که می تواند به وسیله آن نفت را به دریای خزر منتقل کرده و از این نقطه گزینه های مختلفی را برای صادرات نفت خود داشته باشد.»انتهای پیام// 4
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
امارات برای افزایش صادرات نفت به اسپانیا اعلام آمادگی کرد
خبرگزاری فارس: شرکت سرمایه گذاری نفت ابوظبی آمادگی خود را برای افزایش صادرات نفت به اسپانیا برای جایگزینی نفت ایران اعلام کرد.
13901023000139_PhotoA.jpg






به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه اینترنتی اکسپنشن یک مقام آگاه این شرکت تاکید کرد شرکت سرمایه گذاری نفت ابوظبی که مالک اصلی شرکت نفت سپسای اسپانیا نیز به شمار می رود آمادگی خود را برای تامین نفت مورد نیاز اسپانیا به جای نفت صادراتی ایران اعلام کرده است.
بر اساس این گزارش اگر اتحادیه اروپا از ابتدای جولای واردات نفت از ایران را تحریم کند شرکت سرمایه گذاری نفت ابوظبی آماده است تا نفت مورد نیاز اسپانیا را تامین کند.بر این اساس این مقام آگاه افزود خادم القبیسی رییس شرکت سرمایه گذاری نفت ابوظبی اخیرا در دیدار با مقامهای ارشد دولت اسپانیا این پیشنهاد را مطرح کرده است. ایران حدود 11 درصد نفت مورد نیاز اسپانیا را تامین می کند.انتهای پیام /
 

Nathan Mckane

Registered User
تاریخ عضویت
24 سپتامبر 2010
نوشته‌ها
834
لایک‌ها
69
ايكاش عرضه ي اينكارو داشتن. با اين هيچ دل خوشي از اين رژيم ندارم اما بدم نمياد اين اروپا و امريكا هم يه گوشمالي حسابي بشن تا به دنيا زور نگن اين همه. ولي بازم ميگم اينا يه مشت بي عرضه ان كه توان هيچ كاري رو ندارن. فقط حرف حرف حرف....
 

webarts

Registered User
تاریخ عضویت
3 جولای 2010
نوشته‌ها
327
لایک‌ها
9
پس چی شد؟ باز ارتش آمریکا و اروپا نامه التماس به آقا نوشتن؟;)
 

webarts

Registered User
تاریخ عضویت
3 جولای 2010
نوشته‌ها
327
لایک‌ها
9
گویا این طرح سه فوریتی خشم خدا را به همراه داشته!
گاز شمال ایران قطع شده. خدا امت حزب الله را تحریم کرده. :D
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
arc01.gif
وال استريت ژورنال:
واردات نفت هند از ايران افزايش يافت


منابع آگاه صنعت نفت هند گفتند كه اين كشور واردات نفت خود را از ايران افزايش داده و به بزرگترين مشتري نفت ايران در ماه گذشته تبديل شد.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) به نقل از روزنامه وال استريت ژورنال، صادرات نفت ايران به هند در ماه ژانويه به 550 هزار بشكه در روز رسيد كه نسبت به ماه دسامبر 37 درصد رشد نشان مي‌دهد.
اين افزايش صادرات به هند با كاهش 50 درصدي صادرات نفت ايران به چين به دليل اختلاف بر سر قيمت همزمان شده است. چين در حال حاضر روزانه حدود 250 هزار بشكه نفت از ايران وارد مي‌كند.
بسياري از پالايشگاه‌هاي نفت هند با نفت ايران سازگار هستند كه اين امر كار پالايش را آسان و ارزان‌تر مي‌كند.
از سوي ديگر منابع آگاه گفتند: آفريقاي جنوبي نيز واردات نفت از ايران را به 100 هزار بشكه در روز افزايش داده است.
آمارها نشان مي‌دهد كه مجموع صادرات نفت ايران در ماه ژانويه ثابت مانده است.
در هين حال خبرگزاري آسوشيتدپرس گزارش داد كه مانموهان سينگ - نخست وزير هند، با مقاومت در برابر فشار آمريكا و اتحاديه اروپا براي كاهش مناسبات تجاري با ايران، تاكيد كرد كه ديپلماسي بهترين راه براي پرداختن به مساله هسته‌اي ايران است.
به گزارش ايسنا، سيد مهدي نبي‌زاده ـ سفير ايران در هند، هفته گذشته از توافق ايران و هند درباره نحوه پرداخت پول نفت وارداتي هند از ايران خبر داده بود.
بر اين اساس هند 45 درصد پول نفت ايران را در حساب ايران در يك بانك هندي واريز و همچنين هند در زيرساخت‌هاي ايران سرمايه‌گذاري خواهد كرد.
انتظار مي‌رود ايران از روپيه براي خريد ماشين آلات، فلزات و قطعات خودرو از هند استفاده كند.
شركت‌هاي هندي نيز مي‌توانند در پروژه‌هاي توسعه ايران از جمله ميادين نفت و گاز و ديگر زيرساخت‌ها سرمايه‌گذاري كنند.
انتهاي پيام


 
بالا