• پایان فعالیت بخشهای انجمن: امکان ایجاد موضوع یا نوشته جدید برای عموم کاربران غیرفعال شده است

طرح 3 فوريتي تحريم فروش نفت ايران به اروپا

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
در گفت‌وگوی تفصیلی با فارس مطرح شد
همه توان ایران در مقابله با تحریم نفت از زبان میرکاظمی/بازی آمریکا با امنیت انرژی اروپا

خبرگزاری فارس: میرکاظمی با سابقه دو سال وزارت نفت در کارنامه مدیریتی‌اش، به‌تشریح تمام امکانات ایران برای مقابله با تحریم نفت پرداخت و با طرح این پیشنهاد که باید تولید و عرضه نفت خود را کاهش دهیم، تحریم نفت ایران را بازی آمریکا با امنیت انرژی اروپا دانست.


گزارش تصويري مرتبط

-------------------------------
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، مساله تحریم نفت ایران توسط اتحادیه اروپا و با فشار آمریکا مساله‌ای است که اذهان زیادی را در ایران و خارج از ایران به خود مشغول کرده و تحلیل‌ها و راهکارهای بسیاری درباره آن در منابع داخلی و خارجی ارائه شده است. یکی از مهمترین راهکارهای ارائه شده در داخل کشور تحریم پیش‌دستانه فروش نفت ایران به اروپا در زمستان بوده است.
بر این اساس مجلس شورای اسلامی نیز طرحی دو فوریتی را با ۶ بند در دستور کار قرار داده است. برای آگاهی از یک دیدگاه جامع درباره امکانات ایران در مقابله با تحریم نفت با سید مسعود میرکاظمی وزیر سابق نفت به گفت‌وگو نشستیم. میرکاظمی پیش از تصدی وزارت نفت، ۴ سال را نیز در سمت وزیر بازرگانی سپری کرده و دیدگاه کارشناسی قابل اعتنایی درباره مسائل کلان اقتصادی کشور دارد. میرکاظمی معتقد است تحریم نفت اروپا در واقع بازی دادن امنیت انرژی اروپا به نفع آمریکا است تا در زمان پیشی گرفتن تقاضای نفت از عرضه این حامل استراتژیک انرژی امنیت انرژی اروپا به میل و خواست اروپایی‌ها گره بخورد.
وی همچنین معتقد است ایران می‌تواند تولید نفت خود را به میزان صادرات این حامل انرژی به اروپا کاهش دهد تا علاوه رشد قیمت نفت ناشی از کمبود عرضه، اروپایی‌هایی که تلاش خواهند کرد نفت ایران را باواسطه بخرند واقعا از خرید نفت تحریم شوند و در عین حال شرکت ملی نفت بتواند تولید صیانتی نفت را با دست بازتری پیگیری کند.
متن مصاحبه تفصیلی فارس با وزیر سابق نفت را با هم مرور کنیم:
فارس: همانطور که مطلع هستید موضوع تحریم واردات نفت ایران در اتحادیه اروپا تصویب شده و تا ۶ ماه آینده اجرایی می‌شود. به عنوان کسی که مدتی سکان وزارت نفت ایران را در دست داشته است تصور می‌کنید بهترین عکس‌العمل ایران نسبت به این تحریم چیست؟ همانگونه که مطلع هستید گزینه‌هایی چون تحریم پیش دستانه یا قطع صادرات نفت به بعضی کشورهای اروپایی نیز مطرح شده و روی میز قرار گرفته‌اند. در عین حال با توجه به فعالیت شما در وزارت بازرگانی نحوه تأثیر این تحریم‌ها بر اقتصاد کشور و مردم را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
میرکاظمی: اروپایی‌ها در طرف مقابل مانور می‌دهند تحریم‌ها موفق بوده و به دلیل همزمانی تحریم نفت و وضعیت دلار آنها تاکید می‌کنند که تحریم‌ها مؤثر بوده است. اما واقعیت اینگونه نیست چنانکه ما ۳۳ سال است که در تحریم به سر می‌بریم و با این تحریم‌ها زندگی می‌کنیم و در برابر این بیماری واکسینه شده‌ایم.
اوایل انقلاب که جنگ نابرابر تحمیلی آغاز شده بود، تولید کشور نیز بیشتر مونتاژ بود و همه چیز با پول نفت خریداری می‌شد و در همه زمینه‌ها نیز کسری داشتیم چنانکه حتی یک پیچ خودرو را نیز به ما نمی‌فروختند.
امروز ما به طور متوسط ۳۰ تا ۴۰ درصد ظرفیت مازاد در کشور داریم. یعنی ظرفیت تولید وجود دارد اما بازاری در اختیار ندارد.
بهره‌وری ملی سرمایه در ایران قریب به ۳۰ سال است که منفی است. یعنی ما همواره در حال ایجاد ظرفیت تولید هستیم اما این ظرفیت‌ها به دلیل عدم وجود تقاضای داخلی منجر به تولید نمی‌شود. نگاه‌ها نیز صادرات گرا نبوده است و به همین دلیل ظرفیت‌های ایجاد شده معطل مانده است.
در مورد تحریم اخیر نیز من تصور می‌کنم اروپا ناآگاهانه در حال بازی در زمین آمریکا است و در این بازی امنیت انرژی خود را به خطر می‌اندازد.
*تلاش آمریکا برای مهار بعضی رقبا با اهرم انرژی
فارس: چرا تصور می‌کنید امنیت انرژی اروپا با تحریم نفت ایران به خطر می‌افتد؟ به هر حال جایگزین‌هایی برای نفت ایران وجود دارد.
میرکاظمی: پیش‌بینی مجموعه‌های تولید کننده و مصرف کننده انرژی برای آینده آن است که در ۲۰۲۰ یا ۲۰۲۵ به نقطه پیک اویل (peak oil) یا نقطه اوج تولید تولید نفت خواهیم رسید. از آن به بعد بحث آن است که میزان تولید منابع هیدرو کربوری در جهان به خصوص نفت از تقاضای جهانی عقب می‌ماند یا اگر بتوان نفت را تامین کرد این نفت ارزان نخواهد بود.
در حال حاضر عرضه نفت بیش از تقاضا است. چرا در گذشته اوپک ۵ میلیون بشکه از تولیدات خود را کم کرد؟ با رشد اقتصادی جهان که منفی یا نزدیک صفر شده بود، تولید اتفاق نمی‌افتد به این دلیل که تقاضا کم می‌شود.
در 2020 یا 2025 اوج تولید اتفاق می‌افتد چنانکه محور مذاکرات مجمع بین‌المللی انرژی IEF در سال 2010 همین نکته بود. پس چنین نگرانی برای آنها وجود دارد.
امنیت انرژی برای کشورهایی که صاحب آن نیستند بسیار مهم است. در کشور ما چون روی مخازن نفت و گاز زندگی می‌کنیم کسی دغدغه امنیت انرژی ندارد اما مصرف‌کننده‌ها از این بابت دغدغه‌های زیادی دارند و به دنبال امنیت انرژی هستند.
آمریکا می‌خواهد جهان تک قطبی بماند. در آینده و حتی حال نیز نمی‌تواند با لشکر‌کشی نظامی مشکل خود را حل کند. اما بعضی کشورها را به وسیله اهرم انرژی می‌تواند مهار کند که کشورهای اروپایی، چین و ژاپن از آن جمله‌اند و باید در این زمینه بسیار دقت کنند.
در زمان وزارت نفت به یکی از این کشورها سفر کردم. این کشور قرار بود خرید نفت از ایران را کاهش دهد و کشورهای منطقه آن را جبران کنند. به یکی از مسئولان بلند پایه اقتصادی آن کشور گفتم کشور شما در حال رشد است و اقتصاد شما در حال بزرگتر شدن است و برای آمریکا یک رقیب جدی محسوب می‌شود.
آمریکا نیز نمی‌خواهد کشوری بزرگ‌تر از خود را ببیند و البته با شما از نظر نظامی نیز درگیر نخواهد شد بلکه روی حوزه‌های اقتصادی شما از جمله انرژی دست خواهد گذاشت. یعنی همان کشوری که به یک اشاره آمریکا گفته است می‌خواهد تولید نفت خود را برای شما بالا ببرد با یک اشاره آمریکا صادرات نفت خود را به کشور شما قطع می‌کند.
به وی گفتم ایران کشور مستقلی است و می‌تواند امنیت انرژی شما را تأمین کند. این نکته نیز باید برای شما مهم باشد که سبد انرژی خود را از کشورهای وابسته به آمریکا انتخاب نکنید و انواع منابع را برای خود حفظ کنید.
آن مقام اقتصادی بلافاصله بعد از جلسه مصاحبه کرد و گفت ما به دلیل امنیت انرژی ارتباط نفتی با ایران را قطع نخواهیم کرد.
اتحادیه اروپا نیز ناآگاهانه و جاهلانه در حال بازی در زمین آمریکا است. لشکر‌کشی‌های آمریکا در شمال آفریقا، خاورمیانه حساسیت این مناطق را در راستای مدیریت انرژی برای آمریکا نشان می‌دهد.
حضور و سرمایه‌گذاری آمریکا در عراق و نوع قراردادها در عراق که مدیریت فروش را در اختیار آنها قرار می‌دهد نیز نشانه دیگری برای همین برنامه است.
فارس: چطور؟ ماهیت این قراردادها چیست؟
میرکاظمی: این قرارداد‌ها شبیه به قراردادهای Production sharing یا مشارکت در تولید هستند. اکثر جاهایی که آمریکایی‌ها و دیگر پیمانکاران میادین نفت و گاز را توسعه می‌دهند میدان را در اختیار می‌گیرند. تنها در ایران است که ما می‌گوییم قرارداد بیع متقابل است و پیمانکار حق مالکیت بر میدان را ندارد.
در چنین شرایطی، امروز آمریکا علاقه‌مند است در این زمینه بیشتر تمرکز کند و قطعا یکی از دغدغه‌های حال و آینده اروپا نیز امنیت انرژی خواهد بود.
*تهدید امنیت انرژی اروپا به وسیله آمریکا و صهیونیست‌ها
فارس: با توجه به این شرایط چرا شما تصور می‌کنید اروپا از روی عدم آگاهی در زمین و پازل آمریکا بازی می‌کند؟ به هر حال انها نیز نسبت به دغدغه‌های عمده خود باید نسبت به این مساله تحلیل داشته باشند.
میرکاظمی: اگر روزی قرار باشد برای اروپا تهدید امنیت انرژی وجود داشته باشد این تهدید از جانب آمریکا و صهیونیست‌ها خواهد بود.
اگر آنها بر مدیریت انرژی مسلط شوند - مانند آنچه در منطقه ما انجام می‌دهند و به کشورهای تولید کننده می‌گویند که به چه کشورهای و به چه میزان نفت بفروشند و آنها نیز رعایت می‌کنند-، قطعا می‌توانند اقتصادهای رقیب خود را از پا درآورند.
آیا می‌توان تصور کرد تنها یک روز انرژی وارد کشوری نشود؟ آیا رؤسای این کشور می‌توانند به حکومت خود ادامه دهند؟
فارس: نکته همین جا است طبعا اروپایی‌ها هم باید متوجه باشند که چنین خطری آنها را تهدید می‌کند؟
میرکاظمی: اجازه دهید مثالی بزنم تا روشن شود بازی‌ها در زمین جهانی چگونه شکل داده می‌شوند. روزی اتحادیه اروپا وارد مساله هسته ای ایران شد تا بین ایران و آمریکا وساطت کند. اما امروز آمریکا کنار رفته و اروپایی‌ها به نیابت از آن در حال مقابله با ما هستند. پس واضح است که رفتار اروپا را از جای دیگری مدیریت می‌کنند.
به هر حال آگاهانه یا ناآگاهانه اروپا در حال انداختن خود به چنین مخمصه‌ای است. آنها احساس می‌کنند اگر به ایران نزدیک شوند امنیت ندارند در حالی که در واقعیت بر عکس است و اتفاقا اگر آنها به ایران نزدیک شوند امنیت انرژی پیدا می‌کنند چرا که ایران کشور مستقلی است، به قراردادهای خود پایبند است و از کسی دستور نمی‌گیرد.
در مقابل این کشورهایی که با یک اشاره آمریکا تولید نفت خود را بالا و پایین می‌برند در آینده نیز می‌توانند به اشاره آمریکا در رابطه با اروپا نیز چنین کنند. اگر آمریکا تا 2020 به این کشورها و رؤسای آنها مسلط شود آنگاه باید پرسید در زمان رسیدن به peak oil چه کسی نفع و چه کسی ضرر می‌کند؟
در عین حال ما امروز باید در قوانین خود پیش‌بینی کنیم که اگر کشوری مانند کشورهای اروپایی از در تخاصم با ایران وارد شد برای رسیدن به نقطه اوج تولید نفت قانون داشته باشیم و در نقطه‌ای که تقاضا بر عرضه پیش می‌گیرد به این کشورها نفت نفروشیم.
معتقدیم این اشتباهی است که اروپا مرتکب آن می‌شود و در بازی آمریکایی‌ها همراهی می‌کند. تصور من این است که اروپا ناآگاهانه رفتار می‌کند چرا که منافع ملی آنها ایجاب نمی‌کند که امنیت انرژی خود را به کشورهایی وابسته کنند که وابستگی شدیدی به آمریکا دارند.
*سند ویکی‌لیکس درباره اعلام غیر واقعی ذخایر نفت عربستان
فارس: تصور نمی‌کنید یکی از دلایل نزدیک نشدن اروپایی‌ها به ایران ظرفیت پایین تولید نفت ایران در مقایسه با رقبایی مانند عربستان و عراق باشد؟
میرکاظمی: ایران دومین ذخایر گازی جهان را در اختیار دارد و ذخایر نفتی ایران نیز بسیار بالا است. به میزان تولید فعلی ما در مدت زمان بسیار بیشتری می‌توان از ذخایر برداشت کرد.
میدان‌های جدید زیادی نیز وجود دارند که هنوز کشف نشده‌اند. در عین حال ویکی لیکس سندی درباره ذخایر نفت عربستان منتشر کرد که براساس آن ذخایر عربستان نصف آن چیزی است که اعلام می‌شود.
اگر این سند واقعیت داشته باشد فاجعه‌ای برای وارد‌کنندگان نفت عربستان خواهد بود.
به هر حال آمریکایی‌ها علاقه دارند ذخایر کشورهای وابسته به خود را بالاتر اعلام کنند تا احساس امنیت انرژی را به مشتریان نفت آنها منتقل کنند.
اگر این سند واقعی باشد در نقطه اوج تولید فضا متفاوت می‌شود و امکان جبران برای اروپایی‌ها سخت‌تر می‌شود چرا که بعد از آن لااقل باید با نفت ارزان خداحافظی کرد. چنانکه مجبور خواهند بود از میادینی که استخراج آنها سخت و هزینه بر است برای جبران کمبود نفت استفاده کنند.
در آن زمان همه میادین عمده نفتی به بالای نیمه عمر خود می‌رسند و بالای ۵۰ سال قدمت خواهند داشت. حتی اگر حداکثر تلاش برای تولید صیانتی در نظر گرفته شود تنها کم کردن نرخ کاهش جهانی تولید ممکن خواهد بود و از اصل کاهش تولید نمی‌توان جلوگیری کرد.
به همین دلیل peak oil نقطه حساسی برای ما و جهان محسوب می‌شود و باید از آن برای رسیدن به اهداف سیاسی اقتصادی کشورمان استفاده کنیم. همانگونه که دشمنان ما نیز تلاش می‌کنند از این مسئله استفاده کنند.
آمریکا از الان برای استفاده از حربه امنیت انرژی برنامه ریزی و مهره چینی می‌کند. کما اینکه می‌بینید لیبی و مصر را نیز به راحتی رها نمی‌کند.
در خلیج فارس و آمریکای لاتین نیز همانگونه است. اگر کشورهای آمریکای لاتین به اردوگاه آمریکا باز گردند، اروپا چه قدر در این منطقه نفوذ خواهد داشت؟ در منطقه خلیج فارس اروپایی‌ها چقدر در مدیریت انرژی نفوذ دارند؟ در 2020 نفوذ آمریکا بیشتر خواهد بود یا اروپا؟ و در آن زمان قطعا تنها کشورهایی می‌توانند امنیت انرژی اروپا را تأمین کنند که در اردوگاه آمریکا نباشند.
تصور می‌کنم اروپایی‌ها باید در امنیت انرژی مردم خود و حرکت‌های سیاسی که با نقش‌آفرینی صهیونیست‌ها سامان می‌یابد تجدید نظر کنند.
*کاهش چشمگیر قدرت خرید تولیدکنندگان نفت/کورس گذاشت در تولید بیشتر توجیه ندارد
فارس: در راستای همین تحلیل بعضی کارشناسان معتقدند آمریکایی‌ها در حال دو پاره کردن اروپا و نگهداشتن پاره قوی‌تر در اردوگاه خود و تحمیل هزینه‌ها به پاره ضعیف‌تر است. این کارشناسان معتقد همراهی دولت‌های در مرز ورشکستگی بوتان، ایتالیا و اسپانیا با آمریکا وابستگی این کشورها به وام‌های کشورهای قوی‌تر اروپای است. تصور می‌کنید چنین تحلیلی می‌تواند رفتار اروپایی‌ها را توضیح دهد؟
میرکاظمی: اتحادیه اروپا الان مشکلات فراوانی دارد. بالاخره ویژگی آنها یکپارچگی بود. یکپارچه شدن نیز مراحل گوناگونی دارد و از برداشتن محدودیت‌های تجاری و اقتصادی تا اشتراک پول و برداشتن مرزها را در برمی‌گیرد.
اگر قرار باشد این اتحادیه تکه تکه شود یعنی از آن فرآیند چندین ساله رسیدن به پول مشترک عقب‌نشینی کرده‌اند. اگر آمریکا موفق شود اروپا را تکه تکه کند دیگر اتحادیه‌ اروپایی وجود نخواهد داشت. برای همین است که اروپای‌ها تلاش می‌کنند بعضی کشورها را که مشکل اقتصادی دارند حفظ کنند. هر چند هزینه‌هایی برای بقیه اعضا به دنبال دارد.
در کل امروز اروپا با مشکلات اقتصادی فراوانی روبرو است. در جلسات مشترک اوپک با اروپا نیز مطرح ‌کردم که چرا باید ما تاوان رکود اقتصادی اروپا را پرداخت کنیم.
زمانی که ما تولید نفت را 5 میلیون بشکه پایین آوردیم یعنی ظرفیت تولید اعضای اوپک را خالی نگهداشتیم، از آنها پرسیدیم چرا ما باید هزینه‌ خواب سرمایه را برای شما پرداخت کنیم. امنیت تقاضا برای ما وجود ندارد.
گفتیم همانطور که شما امنیت عرضه را طلب می‌کنید برای ما نیز امنیت تقاضا مهم است تا بتوانیم سرمایه‌گذاری انجام دهیم. همه اینها باعث می‌شود سرمایه‌گذاری نیز به اندازه کافی در حوزه تولید نفت انجام نشود و peak oil نیز شدیدتر اتفاق بیفتد.
به هر حال وضعیت قدرت خرید صاحبان نفت و انرژی در سرمایه‌گذاری در صنعت نفت تأثیر دارد. در حال حاضر هر بشکه نفت 110 دلار قیمت دارد و قیمت یک اونس طلا نیز 1750 دلار است. این در حالی است که قیمت نفت در دهه 70 میلادی بین ۲۵ تا ۵۰ دلار در نوسان بود و قیمت هر اونس طلا نیز 35دلار بود. این مسئله نشان می‌دهد قدرت خرید ما پایین آمده است.
سال گذشته در اوپک یک بررسی انجام شد که بر اساس آن قدرت خرید هر بشکه به پایه 1970 قریب به 11.2 دلار شده بود. اینگونه نفت فروختن نه تنها به نسل‌های بعدی ما کمک نمی‌کند بلکه ضرر محسوب می‌شود. ضرورتی ندارد ما برای استخراج بیشتر در این شرایط مسابقه بدهیم.
ما در اوپک می‌گفتیم که این قیمت، قیمتی نیست که بر اساس آن در تولید کورس بگذاریم. یکی از خبرنگاران از من پرسید ما نباید مقام دوم تولید اوپک را از دست بدهیم و من پاسخ دادم چه دلیلی دارد در این مسابقه بی‌دلیل و بی‌حساب و کتاب تلاش کنیم خودمان را بالا نشان دهیم تا زودتر منابع با ارزشمان را از دست بدهیم. چرا که به هر حال در آینده ارزش این نفت به مراتب بیش از چیزی است که الان دارد.
*درآمد مالیاتی گروه ۷ از نفت از درآمد نفتی همه اعضای اوپک بیشتر است
فارس: تصور نمی‌کنید اگر ما تولید بیشتری داشتیم حذف این مقدار صادرات نفت ما از بازار برای اروپایی‌ها و آمریکا هزینه بیشتری ایجاد می‌کرد؟
میرکاظمی: فکر می‌کنم بازار مصرف جهانی نفت حدود 85 میلیون بشکه در روز است که 40 درصد آن را اوپک تأمین می‌کند. اروپا نیز بخشی از نفت خود را از ما تأمین می‌کند و با محدودیت‌های پالایش و حتی تأمین نیز روبروست چنانکه اگر اطلاعات ویکی لیکس درباره ذخایر عربستان صحیح باشد تصمیم‌گیری درباره امنیت انرژی جهان به شکل دیگری انجام خواهد شد و ایران نیز نقش دیگری خواهد یافت. چنانکه اگر سندی که منتشر شده صحت داشته باشد، ذخایر عربستان را پیش از انتشار این سند برای جلوگیری از پررنگ شدن نقش ایران خلاف واقع اعلام کرده‌اند.
بنابراین به نظر من ما نباید برای بالا بردن تولید ارزش قائل شویم چرا که مصرف‌کنندگان این مسابقه را برای ما فراهم کرده‌اند.
به هر حال تحریم اروپا، بازی اروپا در زمین دیگران و به ضرر خود اروپا خواهد بود. ما نیز باید محکم بایستیم و این توان را نیز در اختیار داریم که به راحتی در برابر آنها بایستیم و یک راهکار آن است که بازارهای دیگری پیدا کنیم.
این نفت اگر دست اروپایی‌ها بود زیر 300 دلار در هر بشکه آن را به ما نمی‌فروختند. اگر افزایش قیمت سایر کالاها در 30 تا 40 سال گذشته را در مقایسه با نفت ببینید، قطعا نفت از همه آنها عقب‌تر است. در صورتی که میزان مالیاتی که آنها از نفت می‌گیرند به مراتب از درآمد تولید‌کنندگان بیشتر است. یعنی قیمت واقعی نفت برای مصرف‌کننده بیش از قیمتی است که ما عرضه می‌کنیم.
ما تحقیقی درباره اعضای گروه هفت یعنی آمریکا، کانادا، ژاپن، فرانسه، انگلستان، ایتالیا و آلمان انجام دادیم که نشان داد میزان درآمد مالیاتی این هفت کشور از نفت از درآمد 12 کشور عضو اوپک بیشتر است.
در نشست مشترک با اتحادیه اروپا به عنوان قائم مقام اوپک گفتم چرا شما مالیات نفت را کم نمی‌کنید که بازار نفت تحریک شود. آنها حتی یارانه حوزه‌های دیگر انرژی را زیاد کرده‌اند اما مالیات نفت را کم نمی‌کنند.
فارس: در این شرایط رکود چرا مالیات نفت را کاهش نمی‌دهند؟
میرکاظمی: چون نمی‌خواهند مصرف بیش از این را در کشورهایشان داشته باشند. مالیات این بخش را کم نمی‌کنند چون هم یک منبع درآمد برای آنها محسوب می‌شود و هم اینکه تولید‌کنندگان نمی‌توانند قیمت را بالا ببرند.
اما ما به آنها گفتیم شما باید مالیات را کاهش دهید تا هم بازار تحریک شود و هم ما بتوانیم قیمت را افزایش دهیم چرا که این قیمت منطقی نیست.
*کاهش تولید نفت؛ راهکار مقابله با تحریم نفتی اروپا
فارس: خوب در شرایط فعلی راه حل ما در برابر تحریم نفتی اروپا چیست؟
میرکاظمی: به نظر من یک راه‌حل آن است که ما تولید را به همان نسبت پایین بیاوریم. اگر اروپا 18 درصد از نفت صادراتی ما را می‌خرد ما حدود 20 درصد از درآمدهای نفتی را وارد صندوق توسعه ملی کرده و آن را خرج نمی‌کنیم. به همین دلیل می‌توانیم معادل این رقم تولید را برای مدتی کاهش دهیم و اصلا 18 درصدی را که به اروپا صادر می‌کنیم دیگر صادر نکنیم. چون به درآمد آن نیاز فوری نداریم چنانکه دو سال است مازاد درآمدهای نفتی وارد صندوق توسعه ملی می‌شود و این صندوق هنوز پرداختی نداشته است. ذخایر آن هم در بانک‌هایی است که کشورهای قطب مخالف ما از آن استفاده بیشتری می‌کنند تا ما.
فارس: تصور نمی‌کنید کشور به صورت عمومی با کمبود منابع مالی مواجه شود؟
میرکاظمی: این بخش از درآمد نفت که وارد صندوق توسعه ملی می‌شود طبق قانون اجازه هزینه کردن برای اداره کشور را ندارد لذا برای جبران بخشی از آن را می‌توان از طریق هدفمندی یارانه‌ها تأمین کرد. قرار بود 50 درصد از منابع طرح هدفمندی به یارانه نقدی اختصاص بیابد و 50 درصد نیز صرف تولید و جبران هزینه‌های دولت شود.
یکی از دلایل اصلی تورم در ایران خالص دارایی‌های خارجی بانک مرکزی است. یعنی درآمد ارزی کشور بالا است و به ریال نیاز داریم. لذا بانک مرکزی دلار مازاد را وارد بازار کرده تا ریال مورد نیاز را تامین کند و با توجه به اینکه بازار کشش جذب کامل آن را ندارد پس بانک مرکزی خود ارز را برمی‌دارد و در ازای آن ریال جدید وارد بازار می‌کند. سال‌ها است که در این زمینه مشکل داریم.
فارس: ظاهرا بعد از جنگ بانک مرکزی همواره این کار را انجام داده است...
میرکاظمی: بله، خالص دارایی‌های خارجی بانک مرکزی عمدتا افزایش یافته است اگر چه گاهی نرخ رشد این افزایش کم شده است.
یعنی بازار داخلی کشش مصرف ارزهایی که بدست آورده‌ایم را نداشته است اما به ریال نیاز داشته‌ایم پس این ارز را بانک مرکزی وارد دارایی‌های خارجی خود کرده و معادل آن ریال جدید وارد بازار کرده است که باعث به هم ریختگی پایه پولی، افزایش نقدینگی و نرخ تورم شده است.
فارس: یکی از دلایلی که دولت‌ها زیر بار عدم اجرای این فرآیند نمی‌روند آن است که مجبور خواهند شد بودجه عمرانی را کاهش دهند و کاهش بودجه عمرانی نیز باعث تشدید رکود می‌شود و کشور ما هم که مدت‌ها است با رکود درگیر است و اخیر نیز وارد رکود تورمی شده است. تصور نمی‌کنید دولت‌ها از تشدید رکود نگرانند و به همین دلیل به جای دارایی ارزی خود پول چاپ می‌کنند؟
میرکاظمی: به هر حال شما به بودجه جاری و سرمایه‌ای برای اداره کشور نیاز دارید این بودجه نیز عمدتا از مالیات، فروش سهام و دارایی‌، سود شرکت‌های دولتی و نفت به دست می‌آید. وقتی به سمت تبدیل بخش قابل توجهی از ارز دولت می‌روید بازار نمی‌تواند همه آن را مصرف کند.
فرض کنید درآمد ارزی دولت حاصل از فروش نفت و میعانات ۱۰۰ میلیارد دلار و 40 تا 50 میلیارد دلار نیز درآمد صادراتی کشور باشد. تمام واردات کالا، خدمات و حتی قاچاق نیز در مجموع این اندازه نیست. پس کشور مازاد ارزی دارد.
راه دیگر آن است که این پول از جای دیگری تأمین شود. قبل از اجرای هدفمندی اگر قیمت نفت 80 دلار بود می‌گفتیم حدود 80 - 100 هزار میلیارد تومان یارانه می‌دهیم چرا کشوری که خود نیاز دارد اینگونه مصرف را بی‌رویه بالا برده و یارانه پرداخت می‌کند.
یکی از اهداف اجرای طرح تحول مهار کردن تورم بود، به خاطر می‌آورید؟ اگر بخواهیم از ساختار موجود تبدیل ارز رها شویم چاره‌ای جز این را نداریم و دولت می‌تواند کسری خود را از این محل جبران کند و نیاز نیست دلار بیشتری را در بازار عرضه کند که مشتری برای آن وجود ندارد.
به هر حال درآمد مالیاتی که 25 تا ۳۰ هزار میلیارد تومان است را نمی‌توانید ناگهان به 50 هزار میلیارد تومان برسانید. پس امکان تأمین منابع دولت از این راه وجود ندارد. فروش دارایی‌ها در بورس نیز بیش از 3 تا 4 هزار میلیارد تومان کشش ندارد. البته رد دیون متفاوت است چنانکه رقم بالایی را مثلا 20 هزار میلیارد تومان می‌توان به عنوان رد دیون واگذار کرد اما پولی از آن بدست نمی‌آید.
تنها نفت و یارانه‌ها باقی می‌ماند و به نظر می‌رسد تنها هدفمند کردن یارانه ها است که راه‌حل اساسی جبران کسی بودجه دولت و کم کردن تورم محسوب می‌شود. اما اگر این طرح دقیق اجرا نشود و تورم افزایش پیدا کند عملا اجرای آن بی‌اثر می‌شود و به نوعی پس روی محسوب می‌شود.
*لزوم وجود قانون برای تحریم کشورهای تحریم‌کننده نفت ایران در زمان رسیدن به peak oil
فارس: به موضوع تحریم نفت و پیشنهاد شما باز گردیم اولا خروج ما از بازار نفت ریسک ما را برای ورود مجدد به این بازارها افزایش نمی‌دهد؟ به هر حال ما از هر بازار که خارج شده‌ایم برای بازگشت به آن با مشکل مواجه شده‌ایم در عین حال اگر از میادین کم برداشت کنیم سرمایه‌گذاری انجام شده ما در حوزه تولید نفت بلا استفاده نمی‌ماند؟ در عین حال تصور نمی‌کنید کم کردن برداشت روی وضعیت مخازن تأثیر نامطلوب داشته باشد؟
میرکاظمی: اتفاقا ما در بعضی میادین بیش از اندازه برداشت می‌کنیم و تولید صیانتی ما دچار مشکل شده است که کم کردن برداشت از این میادین می‌‌تواند مشکل را تا حدودی اصلاح کند. یعنی به میزانی برداریم که بتوانیم تزریق آب و گاز در مخازن داشته باشیم تا برداشت صیانتی تضمین شود. در عین حال باید حداکثر برداشت را از میادین مشترک داشته باشیم و اگر کاهش تولید می‌دهیم در میدان‌های مستقل برداشت را کاهش دهیم و صیانت دقیق‌تر را در این میادین پیاده کنیم.
در وهله سوم اگر می‌توانیم بازاری پیدا کنیم که در آن مجبور نباشیم قیمت را کاهش دهیم می‌توانیم این بازارها را جایگزین بازار اروپا کنیم.
فارس: به پیشنهادهای کاهش قیمت خریداران نفت ایران اشاره می‌کنید؟
میرکاظمی: بله، در واقع اگر کسی خواست از این وضعیت سوء استفاده کند هیچ اشکالی ندارد که تولید نفت را کاهش دهیم. این کار به نفع شرکت ملی نفت برای مدیریت بهتر تولید صیانتی است چرا که دیگر از آن حداکثر تولید را نمی‌خواهند و تولید بهینه را از این شرکت خواهند خواست. در عین حال فروش این نفت در ‌آینده درآمد بیشتری را نصیب کشور خواهد کرد. کاهش تولید، افزایش قیمت جهانی را سبب خواهد شد و نیز به سمت عملکرد واقعی رهایی بودجه از درآمد نفتی گام برداشته‌ایم.
پاسخ به این پرسش نیز ضروری است که ما این پول را کجا می‌بریم؟ چرا در حساب ذخیره ارزی معوقه داریم؟
پیش از این باید پاسخ دهیم که چرا بهره‌وری ملی سرمایه در ایران پایین است؟ یکی از دلایل این امر آن است که در بخش‌های مختلفی در کشور سرمایه‌گذاری انجام شده و ظرفیت تولید ایجاد کرده‌ایم ولی این ظرفیت بلا استفاده مانده و منجر به افزایش تولید ملی نشده است.
دلیل این مسئله نیز آن است که نگاه ما صادرات گرا نبوده و برای جایگزینی واردات تولید کرده‌ایم و این مسئله باعث خالی ماندن ظرفیت‌های موجود شده است چنانکه اگر شرکت قدرت صادرات داشته باشد ظرفیت خالی پر شده و بهره‌وری ملی سرمایه بالا می‌رود.
پس ارزی که اینگونه بدست می‌آوریم نباید در جایی بنشیند که به صادرات منجر نشود اما امروز چنین نمی‌شود. آیا باید اجازه دهیم در صندوق توسعه ملی هم در آینده معوقه داشته باشیم؟
یکی از دلایل معوقات حساب ذخیره ارزی ناتوانی در پر کردن ظرفیت واحد‌های تولیدی است. در عین حال نگرانی دیگر آنها بازپرداخت ارزی است. دریافت کننده تسهیلات، تسهیلات ارزی را با دلار هزار تومانی دریافت کرده و باید بازپرداخت آن را با دلار 170۰ تومانی انجام دهد. این مسئله نیز ریسک سرمایه‌گذاری را بالا می‌برد و انگیزه سرمایه‌گذاری را کم می‌کند. دادن ریال به متقاضی تسهیلات چه ایرادی دارد؟ می‌‌توانیم ریال بدهیم و ریال پس بگیریم تولید کنندگان حاضرند با درصد بالاتری تسهیلات ریالی بگیرند اما با نرخ 5 درصد تسهیلات ارزی نگیرند.
برای حل مشکل تولید نیز بخشی از یارانه‌ها بر اساس قانون به تولید اختصاص می‌یابد و اگر منابع بانک‌ها نیز مانند آنچه درباره مسکن مهر انجام شد مدیریت شود بخشی از منابع مورد نیاز تولید تامین می‌شود.
یعنی در ازای عدم ورود منابع ناشی از کاهش تولید نفت به صندوق توسعه ملی، کافی است معادل آن را بصورت ریالی از منابع دیگری تأمین کنیم. هر چند دو سال است صندوق توسعه ملی پرداخت جدی نداشته است و امروز این صندوق کسری ندارد که نگران آن باشد. در عین حال می‌توانیم از محل هدفمندی یارانه‌ها و مدیریت بر منابع بانکی در جهت جبران آن کمک بگیریم.
یعنی اگر برای نفت صادراتی به اروپا بازار جدیدی نیز پیدا نکردیم اگر بخواهیم در برابر اتحادیه اروپا بایستیم می‌توانیم تولید نفت را کاهش دهیم. تا برخی کشورها را نیز هول بر ندارد و خواستار کاهش قیمت نفت صادراتی ایران شوند.
سوال مهم دیگری که باید به آن پاسخ دهیم آن است که امروز که نفت را به قیمتی که می‌دانیم واقعی نیست می‌فروشیم کجا آن را سرمایه‌گذاری می‌کنیم که ارزش آن بیش از فروش انرژی به این قیمت است.
چرا باید در برداشت بیشتر مسابقه دهیم تا نفت را به کشورهایی که از ما نفت نمی‌خرند با واسطه صادر کنیم؟ می‌توانیم اصلا به آنها نفت نفروشیم و آنها باید نگران رسیدن به نقطه اوج تولید نفت باشند.
ما نیز باید برای زمان رسیدن به آن نقطه قانون بگذاریم. ممکن است امروز عرضه زیاد باشد اما در آینده عرضه حتما از تقاضا کمتر خواهد بود و این کشورهای متخاصم باید بدانند آن زمان حتما با قانون جمهوری اسلامی ایران مواجه خواهند بود آن هم در شرایطی که قطعا تک قطبی و تسلط آمریکا بر منابع انرژی خودنمایی بیشتری خواهد کرد. آن زمان اروپایی‌ها متوجه خواهند شد تهدید واقعی برای آن از سوی چه کشورهایی خواهد بود.
فارس: تصور نمی‌کنید در صورت تغییر وضعیت عرضه و تقاضای انرژی فسیلی جهان کشورهای مصرف کننده به دنبال انرژی‌های جایگزین بروند؟
میرکاظمی: آنها در این انرژی‌ها یارانه هم پرداخت می‌کنند اما هنوز به وضعیت اقتصادی انرژی‌های نو دست پیدا نکرده اند. به هر حال انرژی نو باید از نفت ارزان‌تر تمام شود. اصلا فرض کنید به این انرژی‌ها نیز رسیدند چقدر زمان نیاز خواهند داشت که تجهیزات مصرف خود را از نوع منابع هیدروکربوری انرژی به نوع دیگر انرژی تغییر دهند؟ مثلا چقدر طول خواهد کشید که خودروها یا کارخانجات تجهیزات خود را تغییر دهند؟
مصرف کنندگان بخوبی می‌دانند که اگر peak oil اتفاق بیفتد غافلگیر خواهند شد.
فارس: تصور نمی‌کنید آمریکایی‌ها مانند بحران نفتی دهه هفتاد تلاش می‌کنند بوسیله بحران مشابهی نحوه مصرف انرژی را در کشور خودشان تغییر دهند؟
میرکاظمی: البته آنها روی این مسئله به جد کار و از این موضوع حمایت می‌کنند اما تاکنون راه‌حل قانع کننده‌ای ارائه نشده و در صورت ارائه نیز جابجایی انرژی زمان‌ می‌برد. مطمئن باشید اگر آنها جواب گرفته بودند حتما آن را پیاده می‌کردند و برای اجرای آن صبر نمی‌کردند.
در عین حال آنها انرژی گرانی نمی‌خرند. ببینید هزینه‌های سخت افزاری صنعت نفت چقدر افزایش یافته است مثلا وقتی به آنها می‌گوییم روی LNG کار کنید می‌گویند فن‌آوری آن گران و به سرمایه‌گذاری سنگین نیاز دارد وقتی به آنها می‌گوییم قیمت این فناوری را کاهش دهید می‌گوید نه شما گاز ورودی آن را ارزان‌تر کنید. بنابر این ما هم باید راه‌حل خودمان را پیدا کنیم.
فارس: نظر شما درباره تحریم پیش دستانه ما در صادرات نفت به اروپا چیست؟ آن هم در شرایطی که تنها زمان تأثیر گذار این تحریم پیش دستانه فصل زمستان است و گذشتن این فصل فرصت ما را نیز از بین می‌برد
میرکاظمی: به نظر من نباید کلی تصمیم‌گیری کنیم و باید براساس رفتارهای هر یک از کشورها با آنها برخورد کنیم. آنها قطعا برای اصلاح پالایشگاه‌های خود زمان نیاز دارند و این زمان را برای خود خریده‌اند.
شنیده‌ام سفرای بعضی کشورهای اروپایی به مجلس رفته‌اند و خواستار آن شده‌اند که ایران درباره تحریم پیش دستانه صبر کند. خوب این مسئله را باید بصورت عمومی مطرح کنند. اگر کشوری تجدید نظر کرد ما می‌توانیم روابط خود را ادامه بدهیم و در عین حال باید مسائل حقوقی نفت را نیز در نظر بگیریم. بالاخره قراردادها ماهیت حقوقی دارد و نقض آن برای هر یک از طرفین تبعاتی دارد.
اما ما چه اصراری به تولید بیشتر داریم؟ جهان باید از کاهش تولید نفت ایران نگران باشد چرا که ایران ضرر نمی‌کند.
گفت وگو از علی فروزنده
انتهای پیام/
 

mohenh

Registered User
تاریخ عضویت
17 نوامبر 2008
نوشته‌ها
746
لایک‌ها
73
arc01.gif
وال استريت ژورنال:
واردات نفت هند از ايران افزايش يافت


منابع آگاه صنعت نفت هند گفتند كه اين كشور واردات نفت خود را از ايران افزايش داده و به بزرگترين مشتري نفت ايران در ماه گذشته تبديل شد.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) به نقل از روزنامه وال استريت ژورنال، صادرات نفت ايران به هند در ماه ژانويه به 550 هزار بشكه در روز رسيد كه نسبت به ماه دسامبر 37 درصد رشد نشان مي‌دهد.
اين افزايش صادرات به هند با كاهش 50 درصدي صادرات نفت ايران به چين به دليل اختلاف بر سر قيمت همزمان شده است. چين در حال حاضر روزانه حدود 250 هزار بشكه نفت از ايران وارد مي‌كند.
بسياري از پالايشگاه‌هاي نفت هند با نفت ايران سازگار هستند كه اين امر كار پالايش را آسان و ارزان‌تر مي‌كند.
از سوي ديگر منابع آگاه گفتند: آفريقاي جنوبي نيز واردات نفت از ايران را به 100 هزار بشكه در روز افزايش داده است.
آمارها نشان مي‌دهد كه مجموع صادرات نفت ايران در ماه ژانويه ثابت مانده است.
در هين حال خبرگزاري آسوشيتدپرس گزارش داد كه مانموهان سينگ - نخست وزير هند، با مقاومت در برابر فشار آمريكا و اتحاديه اروپا براي كاهش مناسبات تجاري با ايران، تاكيد كرد كه ديپلماسي بهترين راه براي پرداختن به مساله هسته‌اي ايران است.
به گزارش ايسنا، سيد مهدي نبي‌زاده ـ سفير ايران در هند، هفته گذشته از توافق ايران و هند درباره نحوه پرداخت پول نفت وارداتي هند از ايران خبر داده بود.
بر اين اساس هند 45 درصد پول نفت ايران را در حساب ايران در يك بانك هندي واريز و همچنين هند در زيرساخت‌هاي ايران سرمايه‌گذاري خواهد كرد.
انتظار مي‌رود ايران از روپيه براي خريد ماشين آلات، فلزات و قطعات خودرو از هند استفاده كند.
شركت‌هاي هندي نيز مي‌توانند در پروژه‌هاي توسعه ايران از جمله ميادين نفت و گاز و ديگر زيرساخت‌ها سرمايه‌گذاري كنند.
انتهاي پيام



واقعا خاک تو سرمون:

Eranico - پول نفت ایران در هند مشمول مالیات سنگین می‌شود - ارانیکو

یعنی با ۴۰٪ تخفیف نفت رو بدیم! این کاری که هندی ها سر ما در می آورند بهتر از کار اروپایی هاست!؟
چین هم کاهش داده گفته من تخفیف می خوام.

گندش رو در آوردند.

این سرمایه من و شماست باهاش قمار بازی می کنند.
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد

تحریم نفتی ایران؛ به نام غرب، به کام شرق
بررسی تحریم نفتی ایران نشان می‌دهد این تحریم شرکتهای اروپایی را با چالشهای جدی روبرو خواهد کرد.
به گزارش خبرنگار مهر، تحریم‌های جدید نفتی اتحادیه اروپا علیه ایران و واکنشهای متقابل کشورمان ، بحثهای فراوانی را در بین کارشناسان حوزه اقتصاد و انرژی به دنبال داشته اما پرسش جدی این است که واکنش بازار جهانی نفت در برابر این تحریم‌ها چه خواهد بود و بازندگان اصلی این کارزار چه کسانی هستند؟

باید به خاطر داشت که این تحریمها بر پایه این فرض اعمال شده اند که: "کاهش عرضه از طرف ایران منجر به افزایش محسوس قیمت جهانی نفت نخواهد شد." اما این گزاره تا چه حد از اعتبار علمی و عملی برخوردار است؟
در بین تمام تحلیلها و تفسیرهای کارشناسان نفتی در این خصوص، قابل اعتناترین اظهار نظر را باید در کلام "علی البدری" دبیر کل اوپک جست که در حاشیه کنفرانس انرژی لندن اعلام داشت: "تحریم ایران حتی در صورت جبران نفت از سوی سایر تولید کنندگان باز هم منجر به اعمال فشار به بازار و در نتیجه افزایش قیمت جهانی نفت خواهد شد."
از همین رو است که سازمان کشورهای صادر کننده نفت (OPEC)، آژانس بین المللی انرژی و بسیاری از کارشناسان حوزه انرژی در خصوص پیامد این تحریمها ابراز نگرانی کرده اند.
ایران به عنوان دومین تولید کننده نفت در اوپک چیزی در حدود 6/2 میلیون بشکه نفت (معادل 3 درصد تولید جهانی) را راهی بازار می کند که از این بین 600-500 هزار بشکه آن سهم مصرف کنندگان اروپایی بوده است. کشورهای یونان، اسپانیا و ایتالیا عمده ترین مشتریان اروپایی ایران هستند. سهم کشورهای مختلف از نفت ایران در جدول زیر ارایه شده است.

اما کشورهای دیگری هم در این میدان به ایفای نقش می پردازند که بررسی وضعیت هر یک از آنها در پی تحریم نفت ایران حایز اهمیت به نظر می رسد.

چین و هند

قدر مسلم ایران در عرصه بین المللی، در پی مشتریان جدیدی برای فروش نفت خود خواهد بود که البته در این راه مسیر چندان دشواری را هم پیش روی نخواهد داشت. دلیل آن هم کاملاً روشن است؛نیاز حیاتی دو غول نوظهور اقتصادی جهان به انرژی یعنی چین و هند.
هر دو کشور از پیوستن به جمع تحریم کنندگان نفت ایران امتناع کرده اند در حالی که به زعم کارشناسان، علی رغم کاهش رشد اقتصادی پیش بینی رشدی 9 درصدی برای چین و 7 درصدی برای هند، در سال جاری دلیلی کافی برای نیاز مبرم این دو کشور به منابع عظم نفتی به نظر می رسد.
هند نزدیک به 20 درصد نفت خود معادل 310 هزار بشکه در روز که بالغ بر 12 میلیارد دلار می شود را از ایران وارد می‌کند. به علاوه، بر اساس توافقات احتمالی بین ایران و هند 45 درصد بهای نفت را به روپیه محاسبه کرده و ایران احتمالا ً معادل این مبلغ را کالای هندی تحویل بگیرد.

همینطور، بر طبق آمار مؤسسه اطلاعات انرژی در سال 2010، چین 426 هزار بشکه در روز نفت از ایران وارد کرده و بنا بر گزارش اپک، در سال 2011 هم ایران را در جایگاه دومین وارد کننده نفت خود قرار داده است. لذا با توجه به عوامل زیر می توان انتظار داشت که چین بعد از اعمال تحریم های نفتی علیه ایران شرایط مطلوبی را تجربه خواهد کرد.

1- چین نیاز گسترده خود به نفت را از طریق 15 صادر کننده عمده و جزئی تأمین می کند، پس ارتقاء سهم واردات از ایران می تواند با کاهش ریسک های تجاری در معاملات نفتی همراه بوده و این به منزله یک مزیت استراتژیک برای این کشور به شمار خواهد رفت.

2- با توجه به حجم گسترده صادرات کالا از چین به ایران و تحریم های بانکی موجود، شرایط برای پرداخت غیر نقدی در ازای معاملات نفتی هم برای چین وجود خواهد داشت.

3- مجموع این عوامل قدرت چانه زنی برای اخذ تخفیف در معاملات نفتی را برای چین به همراه خواهد آورد.
عربستان

در سوی دیگر جهان، شرکتهای اروپایی اما با چالشهای جدی تری روبرو خواهند بود. چالشهایی در تأمین نفت مصرفی چه از نظر کمی و چه از نظر کیفی. واقعیت این است که نگاه جدی غرب به عربستان است، کشوری که با تولید روزانه 10 میلیون بشکه نفت در روز به عنوان بزرگترین صادر کننده نفت در جهان شناخته می شود و البته تنها کشوری هم هست که می تواند با افزایش سریع تولید نفت خود مانع افزایش ناگهانی قیمت نفت شود.

آنگونه که یک مقام نفتی عربستان در گفتگو با رویترز مدعی شده است: "این کشور قادر است کاهش 50 درصدی نفت ایران را هم با افزایش تولید خود جبران نماید." اما این ادعا در کنار سایر اظهار نظرهای ارائه شده اخیر توسط وزیر نفت عربستان تا چه اندازه قابل اجرا خواهد بود؟

برای پاسخ به این پرسش کافی است بدانیم که این میزان 50 درصدی مورد اشاره مقامات عربستانی معادل کل ظرفیت تولید نفت لیبی است. پس بررسی عملکرد عربستان در برهه زمانی بحران لیبی که منجر به توقف کامل تولید نفت در این کشور شد می تواند مبنای مناسبی برای قضاوت پیرامون این ادعا باشد.

به عقیده بسیاری از کارشناسان حوزه انرژی، عربستان در دوره مزبور نتوانست آنطور که انتظار می رفت شرایط بازار را از طریق افزایش تولید خود کنترل کند. آن هم دو دلیل دارد:

1- رها سازی 60 میلیون بشکه نفت از ذخایر استراتژیک توسط آژانس بین المللی انرژی در ژوئن 2011.
2- افزایش چشمگیر قیمت نفت در برهه زمانی مزبور

اما نکته اساسی این است که با توجه به عزم هند و چین برای افزایش مشارکت نفتی با ایران و تأثیر احتمالی آن بر واردات نفت از عربستان، سهم این کشور از بازار شرق آسیا چه خواهد بود. آیا توازن بین شرایط بازار آسیا و بازار اروپا در نهایت منفعت اقتصادی قابل توجهی را برای عربستان در پی خواهد داشت؟

روسیه و اروپا

هر چند نفت نسبتاً سنگین ایران به خاطر گوگرد بیشتر و API پایین تر از قیمت کمتری برخوردار است اما نکته اینجاست که طراحی بیشتر پالایشگاههای اروپایی مطابق با پالایش نفتی با مشخصات نزدیک به نفت ایران است و جایگزینی آن با نفت سبکتر در صورت امکان هم مستلزم صرف هزینه هنگفت و تغییرات پالایشگاهی است.

مشابه همان اتفاقی که در آغاز سوآپ نفت ترکمنستان به ایران برای تحویل به پالایشگاه های تبریز و تهران افتاد و ایران ناچار شد برای فرآورش نفت خام ترکمنستان، پالایشگاه های خود را با سرمایه گذاری هنگفتی توسعه داده و در نهایت هم با توقف سواپ نفت از این بابت بسیار متضرر شد.

عمده ترین کشورهایی که تولید آنها می تواند از نظر کیفی جایگزین نفت ایران شود، لیبی، سوریه، روسیه و برخی کشورهای آفریقایی به شمار می روند. لیبی پس از پشت سرگذاشتن بحران داخلی، تا چند ماه آینده هم به ظرفیت کامل تولید نفت خود نخواهد رسید و سوریه هم که با تحریم نفتی مواجه است. پس شرایط حاضر همانقدر که برای اروپا و شرکتهای نفتی آنها دردسرساز و هزینه بر خواهد بود، به منزله فرصتی طلایی برای افزایش قیمت نفت روسیه خواهد بود. روسیه به عنوان بزرگترین تأمین کننده نفت اروپا بدون تردید برای باز کردن بیشتر شیرهای نفتی خود به سمت غرب، چشم به دلارهای بیشتر کمپانی‌های اروپایی خواهد داشت.

در هر حال اگر به فرض اولیه تحریمها مبنی بر عدم تغییر قیمت برگردیم باید به خاطر داشته باشیم که هر زمان در بازار نفت این احساس وجود داشته باشد که کشورهای تولید کننده نفت اعم از عراق، عربستان، روسیه، نیجریه، لیبی و ... که هر کدام پتانسیل زیادی هم برای مواجه با بحرانهای سیاسی داخلی را دارند، نتوانند از پس افزیش تولید نفت برآیند، بلافاصله شاهد افزایش قیمتهای جهانی نفت خواهیم بود.

از آنجاکه اقتصاد اروپا به شدت وابسته به قیمت منطقی نفت است، سؤال اینجاست که آیا تحولات آتی بازار به نفع بنگاه های اقتصادی اروپا خواهد بود یا نه؟ آنچه مسلم است اینکه چین، روسیه و هند در این میان بیش از غرب منتفع خواهد بود.

............................

گزارش از مهدی ابراهیمی
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
سفير ايران در هند:
هيچ توجيهي براي جنگ وجود ندارد
ايران در دفاع از خود پاسخ دندان شکني خواهد داد

سفير ايران در هند گفت: ايران در دفاع از خود پاسخ دندان شکني خواهد داد.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) براساس گزارش روزنامه «راشتريا ساهارا» چاپ هند سيد مهدي نبي‌زاده با بيان اينكه ايران براي هر گونه حمله آمادگي دارد خاطرنشان كرد: هر كشوري از حق پيشرفت و دفاع از خود برخوردار است و ايران نيز براي مقابله با هر گونه حمله‌اي آمادگي دارد. ايران كشوري پيشرفته است و توان نظامي بالايي دارد.
وي در كنفرانسي مطبوعاتي که به مناسبت سي و سومين سالگرد پيروزي انقلاب در محل سفارت كشورمان در دهلي نو برگزار شد، تاكيد كرد كه ايران در ‌٣٣ سال گذشته شاهد پيشرفت در همه ابعاد بوده و در حوزه هاي فناوري، رياضي، علوم و پزشكي نيز از هيچ كشوري عقب نمانده است.
وي گفت كه آمريكا پس از انقلاب همواره عليه ايران اقدام کرده و نمي‌خواهد ايران را به عنوان يك كشور قدرتمند و مستقل بپذيرد.
نبي زاده گفت كه همه كشورهاي دنيا از حق پيشرفت و دفاع برخوردارند.
وي با بيان اينكه ما روابط ديرينه‌اي با هند داريم ادامه داد: روابط هند و ايران قرن‌ها قدمت دارد و تصميمات هند درباره ايران موجب تعميق دوستي ما شده است. اميدواريم که اين روابط در آينده مستحكم‌تر شود.

وي افزود: مکانيسم پرداخت‌ بهاي نفت به ايران توسط بانك‌هاي مركزي دو كشور تهيه شده است.

اين ديپلمات كشورمان درباره تنگه هرمز نيز گفت كه ايران هيچگاه تهديد به بستن تنگه هرمز نكرده است، ولي در صورت بروز جنگ، طبيعي است كه در رفت و آمد كشتي‌ها از اين آبراه مشكلاتي ايجاد خواهد شد. ايران نمي‌خواهد اين آب‌راه بسته شود و خواهان همكاري با تمام كشورهاي منطقه است، اما برخي قدرت‌ها به اين بهانه خواهان استقرار ناوگان خود در منطقه هستند.

وي در پاسخ به سوالي درباره تهديدات آمريكا گفت كه چنانچه به ايران حمله شود، فقط ايران تحت تاثير قرار نخواهد گرفت، بلكه همه كشورهاي اسلامي از آن متاثر خواهند شد. چنانچه به ايران حمله شود، اين منطقه با ويراني روبرو خواهد شد. آمريكا در پي بهانه براي ويران كردن كشورهاي اسلامي است. ايران در سي و سومين سالگرد پيروزي انقلاب خود به يك قدرت دفاعي نيرومند تبديل شده و در همه حوزه‌ها پيشرفت كرده است. پيشرفت همه‌جانبه ايران موجب ناراحتي آمريكا شده است، اين کشور مي‌خواهد همه كشورهاي مسلمان ضعيف باقي بمانند و به همين دليل است كه قدرت فزاينده ايران را هرگز دوست ندارد.

نبي‌زاده با اشاره به شرايط عراق و افغانستان گفت كه دنيا مشاهده كرد كه آمريكا چگونه افغانستان و عراق را ويران ساخت. آمريكا در جستجوي تسليحات کشتار جمعي به عراق حمله كرد، اما چنين چيزي در عراق پيدا نشد و تنها شمار زيادي از مردم جان خود را از دست دادند.

سفير ايران در هند، تاكيد كرد: آمريكا به بهانه تروريسم كشورهاي اسلامي را ويران کرده و اين امر را به وضوح در افغانستان و عراق مي‌تواند مشاهده کرد. آمريكا چندين سال بر افغانستان و عراق مسلط بود، ولي امروز دست خالي از اين كشورها باز مي‌گردد.

نبي زاده گفت كه پس از انقلاب اسلامي، توجه آمريكا همواره به سوي ايران متمركز بوده است و اين کشور نمي‌خواهد ايران را به عنوان كشوري موفق و مستقل بپذيرد. اكنون آمريکا و متحدانش نگاه سوء به ايران دارند، ولي ما پاسخ آنها را خواهيم داد. ما ظالم نيستيم، ولي اگر مورد ظلم قرار گيريم، از همه امكانات خود استفاده خواهيم كرد.

وي با انتقاد از سازمان ملل پرسيد كه آيا سازمان ملل وظائف خود را انجام مي‌دهد؛ سازمان ملل به جاي دفاع از مردم از دولت ها دفاع مي‌كند.

روزنامه هندوستان اكسپرس نيز در گزارشي نوشت که مهدي نبي‌زاده، سفير ايران در هند، گفت كه چنانچه آمريكا يا اسرائيل به ايران حمله كنند، کل اين منطقه با ويراني روبرو خواهد شد.

وي ابراز اميدواري کرد كه قدرت‌هاي غربي مرتكب حماقت حمله به ايران نشوند، چرا كه با كشوري روبرو خواهند شد كه امروز نه تنها از نظر نظامي قوي‌تر از گذشته است، بلكه مي‌تواند طرح‌هاي دشمن را نيز خنثي کند.

نبي‌زاده افزود: آمريكا و اسراييل بفهمند که جنگ راه حل هيچ مساله‌اي نيست و هيچ توجيهي براي جنگ وجود ندارد.

وي تاكيد كرد: ما برنامه هسته‌يي خود را تحت نظارت بازرسان بين‌المللي انجام داده‌ايم و اخيرا نيز بازرسان آژانس بين‌المللي انرژي اتمي از برنامه هسته‌يي ايران بازديد کردند و انحرافي در آن مشاهده نکردند. برنامه هسته‌يي ايران براي مقاصد صلح‌آميز است و دستيابي به انرژي هسته‌يي حق مسلم ماست. اما آمريكا با اعمال تحريم‌ها مي‌خواهد ما را از اين حق محروم سازد. تعجب‌آور است كه آمريكا به برنامه هسته‌يي رژيم صهيونيستي و برخي كشورهايي که با او همکاري مي‌کنند هيچ اعتراضي نمي‌کند و همين سياست دوگانه است که باعث اشاعه هسته‌يي در جهان شده است.

سفير ايران گفت كه هند به كشورهاي غربي صريحا گفته است كه درباره تحريم‌ها عليه ايران همكاري نخواهد کرد و به واردات نفت خام از ايران ادامه خواهد داد و مشكلاتي كه در اثر تحريم‌هاي كشورهاي غربي در مسير تامين نفت ايجاد شده است به زودي برطرف خواهد شد.

وي اعلام کرد که ايران توافق كرده است كه بخشي از بهاي نفت را به روپيه دريافت كند.

نبي‌زاده ابراز اميدواري كرد که كشورهاي منطقه بايد براي حل و فصل مسائل خود تلاش كنند و نيازي به دخالت آمريكا در مسائل آسيا و آسياي جنوبي نيست.

سفير ايران در خصوص انقلاب در كشورهاي تونس، مصر، بحرين، يمن و ليبي در سال گذشته گفت كه اين انقلاب‌ها نشان مي‌دهد كه مردم اين كشورها خواهان دولتي مبتني بر عدالت و دموكراسي هستند.
همچنين سفير ايران در هند در بخش ديگري از اظهارات خود تاكيد كرد كه آمريكا نهادهاي مالي اروپا را در رابطه با ايران تحت فشار قرار داده است و در عين حال تصريح كرد كه ايران و هند مصمم به حل مساله پرداخت بهاي نفت خام صادراتي ايران هستند.
يك روزنامه چاپ هند نوشت که ايران با دريافت ‌٤٥ درصد از بهاي نفت خام صادراتي خود به هند به صورت روپيه توافق کرده است.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، روزنامه "جاگرن" در گزارشي در اين باره يادآور شد كه اين پرداخت از طريق سه بانك هندي صورت خواهد گرفت. ايران از اين پول براي واردات كالاهاي مختلف از هند استفاده خواهد كرد.
اين روزنامه در ادامه آورده است: هند و ايران با توجه به تحريم‌هاي كشورهاي غربي در جستجوي مكانيسم جديد پرداخت هستند. هند تاکنون بهاي نفت خام وارداتي از ايران را از طريق نهادهاي مالي اروپا پرداخت مي‌كرد. اين در حالي است كه شركت‌هاي هندي خواستار معافيت مالياتي بابت نفت وارداتي از ايران شده‌اند.
سيد مهدي نبي‌زاده، سفير ايران در هند، گفت كه اين دو كشور مصمم به حل و فصل مساله پرداخت بهاي نفت خام هستند. ايران اطمينان داده است كه از ميزان صدور نفت خام به هند نخواهد كاست. البته هيچگونه تخفيفي در بهاي نفت به هند داده نمي‌شود؛ چرا كه بهاي نفت خام يك مساله بين‌المللي است.
سفير ايران در هند اظهار كرد كه دو كشور با پرداخت بخشي از بهاي نفت به روپيه توافق كرده‌اند؛ چرا كه طلا جايگزين مناسبي نيست.
وي گفت که راه‌حل پرداخت ‌٥٥ درصد باقي مانده نيز پيدا خواهد شد.
نبي‌زاده آمريكا را به اعمال فشار عليه نهادهاي مالي اروپا متهم کرد.
وي گفت كه روپيه كاملا قابل تبديل نيست و به همين دليل از سوي بانك مركزي هند درباره فعاليت‌هاي تجاري و پرداخت، محدوديت‌هايي وجود خواهد داشت.
براساس اين گزارش، نبي‌زاده گفت كه هفته گذشته جلسه‌اي بين مقام‌هاي دو كشور برگزار شد و بانك‌هاي مركزي دو كشور از مكانيسم جديد راضي هستند. ايران از روپيه هند براي وارد كردن ماشين آلات، محصولات فلزي، آهن، فولاد، سنگ معدن، پارچه، فيبر، شكر، چاي، چوب و قطعات خودرو از هند استفاده خواهد كرد. هند از ماه جولاي ‌٢٠١١ روزانه ‌٣٥٠ هزار تا ‌٤٠٠ هزار بشكه نفت خام از ايران وارد و بهاي آن را از طريق هالک بانك تركيه پرداخت مي‌كند.
شركت‌هاي نفتي هند نيز نسبت به اين مكانيسم جديد پرداخت اميدوار هستند. در واقع اين شركت‌ها نگران بودند كه با توجه به تحريم‌هاي جهاني، پرداخت از طريق تركيه نيز مسدود خواهد شد.
يك منبع آگاه از يك شركت هندي به اين روزنامه گفته است كه چنانچه ماليات بر پرداخت به ساير ماليات‌ها اضافه شود، مجموع ماليات بالغ بر‌٤٠ درصد خواهد شد که در اين صورت، اين مكانيسم پرداخت توجيه‌پذير نخواهد بود.
منبع ديگري گفت كه شركت‌هاي نفتي مي‌خواهند كه وضعيت كاملا روشن شود و منتظر پاسخ وزارت دارايي هند هستند. چنانچه ماليات بر پرداخت برطرف نشود، شركت‌هاي نفتي بايد براي مقابله با مشكلات زيادي آمادگي داشته باشند.
هند ‌١٢ درصد از نياز خود به نفت خام را از ايران تامين مي‌كند كه بهاي آن حدود ‌١١ ميليارد دلار است. اين در حالي است كه ارزش واردات ايران از هند حدود ‌٧ /‌٢ ميليارد دلار است. ايران در نظر دارد بعد از استقرار مكانيسم جديد پرداخت بر ميزان واردات خود از هند بيفزايد تا بتواند از روپيه حاصله از محل صادرات نفت استفاده كند.
هند اين ماه هياتي را به ايران اعزام خواهد كرد. اين هيات راه‌هاي افزايش صادرات هند به ايران را بررسي خواهد كرد.
به گزارش ايسنا، روزنامه راشتريا ساهارا نيز در گزارشي با عنوان ايران با دريافت بخشي از بهاي نفت خام به صورت روپيه توافق كرد نوشته است: سفير ايران در هند، گفت كه دو كشور مصمم هستند که مساله پرداخت بهاي نفت خام وارداتي از ايران را حل و فصل كنند. ايران به هند اطمينان داده است كه از ميزان صادرات نفت به هند نخواهد كاست.
انتهاي پيام

 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
اکونومیک تایمز گزارش داد
اضطرار هند برای خرید نفت ایران و پاسخ منفی به تحریم‌های آمریکا:Snorkle:

خبرگزاری فارس: روزنامه هندی اکونومیک تایمز طی تحلیلی از منافع هند در حفظ روابط اقتصادی خود با ایران نوشت: خرید نفت ایران یک اضطرار و نیاز اقتصادی برای هند است.

767419_PhotoA.jpg

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روزنامه هندی اکونومیک تایمز سفر اخیر قائم مقام وزیر خارجه هند به امریکا نتوانسته است تبدیل به فرصتی برای متقاعد کردن دهلی نو به قطع واردات نفت از ایران شود.
در حالی که رانجان متهای در دیدار با مقامهای امریکایی در مورد سیاستهای دهلی و واشنگتن در باره موضوع تحریم نفت ایران مذاکراتی داشته است اما هند مصمم است که واردات نفت از ایران را به رغم تحریمهای یک جانبه امریکا و اروپا ادامه دهد.
بر اساس این گزارش پاسخ منفی هند به تحریم ایران درحالی است که همکاریهای هند و امریکا در زمینه های هسته ای، پتروشیمی و نظامی کاهش یافته است و هند با پشت سر گذاشتن چین به بزرگترین مشتری نفتی ایران نیز تبدیل شده است. قرار است به زودی یک هیات عالی رتبه هندی برای مذاکرات در خصوص مشکلات انتقال پول نفت وارداتی ایران به تهران سفر کند .
بر این اساس رویترز اعلام کرد واردات نفت هند از ایران نسبت به سال گذشته 37 درصد افزایش داشته و به رقم بی سابقه 550 هزار بشکه در روز رسیده است . این درحالی است که چین بزرگترین وارد کننده نفت ایران در سال گذشته میلادی واردات نفت از ایران را به علت عدم توافق بر سر قیمت و نحوه پرداخت تا ماه مارس تا 285 هزار بشکه در روز کاهش داده و به نصف رسانده است.
این گزارش حاکی است تجار و فعالان بازار نفت اعلام کردند ایران تا بیش از یک سال هم برای دریافت پول نفت صادراتی به هند می تواند منتظر بماند. هند هم اکنون بیش از 8 میلیارد دلار به ایران بایت واردات نفت خام بدهکار است. دیپلماتها و تحلیلگران هندی بر این باورند که موضوع خرید نفت ایران یک اضطرار و نیاز اقتصادی برای هند به شمار می رود چرا که این کشور کاملا به نفت ایران وابسته است.
تحلیلگران اقتصادی معتقدند ادامه واردات نفت هند از ایران اقدامی در راستای تلاش هند برای گسترش نفوذ سیاسی در منطقه است چرا که نیروهای امریکایی تا سال 2014 میلادی احتمالا زودتر افغانستان را ترک خواهند کرد. در حقیقت بسیاری از دیپلمتهای هندی در مورد تبدیل شدن موضوع ایران به امتحانی برای اثبات دوستی با امریکا نگران هستند چرا که از دیدگاه آنها پیچیده تر شدن مناسبات دیپلماتیک با همسایگان مانعی برای تحقق ثبات دموکراسی و فرصتهای اقتصادی در پاکستان افغانستان و دیگر کشورها است.
لالیت مانسینگ سفیر سابق هند در امریکا گفت ایران نباید سنگ محک دوستی هند و امریکا باشد. موضوع حیاتی برای هند که رشد اقتصادی و ارزش واحد پول ملی اش در سال گذشته افت شدیدی داشته است دستیابی به امنیت انرژی است. این کشور 12 درصد از نفت مورد نیاز خود را از ایران وارد می کند و بسیاری از پالایشگاههای هند بر اساس کیفیتهای نوع نفت صادراتی ایران طراحی و ساخته شده اند و جایگزین کردن نفت خام دیگر کشورها به جای نفت ایران مشکل است.
یک مقام آگاه نفتی هند گفت جایگزین کردن نفت ایران امری ساده نیست. چه کسی می خواهد آن نوع نفتی که ما نیاز داریم را تامین کند؟ البته هند در چند سال گذشته تمام تلاش خود را برای کاهش وابستگی به نفت ایران انجام داده است. ایران و هند توافق کرده اند که 45 درصد از پول نفت صادراتی ایران به هند به روپیه پرداخت شود و باقیمانده بدهی ها نیز از طریق معامله پایاپای تسویه شود.
انتهای پیام /
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
ادعای توخالی کویت در طراحی مسیر جایگزین برای تنگه هرمز

خبرگزاری فارس: رییس شرکت نفت کویت بدون اینکه به جزئیات اشاره کند، مدعی شد در صورت مسدود شدن تنگه هرمز این کشور طرح و برنامه جایگزینی برای صادرات نفت در اختیار دارد.

13900801214903_PhotoA.jpg

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه اینترنتی بلومبرگ فاروق النزکی در مصاحبه با شبکه تلویزیونی العربیه تصریح کرد اگر ایران تهدید خود مبنی بر مسدود کردن تنگه هرمز را عملی کند کویت برنامه و طرح جایگزین تنگه هرمز را برای صادرات نفت در اختیار دارد .

این مقام کویتی هیچ جزئیاتی از این طرح ادعایی خود که بیشتر به یک بلوف می ماند، ارائه نکرده است.
بر اساس این گزارش وی افزود میزان تولید نفت کویت در ماه ژانویه به بیش از 2.9 میلیون بشکه در روز رسیده است که این رقم نسبت به دسامبر 2011 بیش از 100 هزار بشکه افزایش داشته است.
بر این اساس ایران تهدید کرده است در صورت اعمال تحریم نفتی اروپا از ابتدای جولای 2012 تنگه هرمز را مسدود خواهد کرد. روزانه 17 میلیون بشکه نفت معادل یک پنجم نفت مورد نیاز بازارهای جهانی از طریق این تنگه ترانزیت می شود . در صورت عملی شدن این تهدید مسدود شدن تنگه هرمز هم به ضرر کشورهای صادر کننده نفت منطقه مثل عربستان و هم به ضرر کشورهای بزرگ مصرف کننده انرژی خواهد بود .
آمریکا و اروپا طی ماههای اخیر با تشدید تحریمهای اقتصادی و تجاری بر ضد ایران قصد دارند برنامه اتمی این کشور را متوقف کنند .
انتهای پیام /
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
ایندیا تایمز گزارش داد:
تلاش بی‌ثمر لابی صهیونیستی آمریکا برای تضعیف روابط ایران و هند

خبرگزاری فارس: ایندیا تایمز با اشاره به تاکید هند بر ادامه خرید نفت ایران به رغم فشارهای آمریکا نوشت یک لابی صهیونیستی نامه ای را در این زمینه به سفیر هند در واشینگتن نوشته است.

13900804095333_PhotoA.jpg

به گزارش گروه اقتصاد بین الملل فارس به نقل از ایندیا تایمز، اخیرا لابی حامی **** صهیونیستی در آمریکا، دولت هند را در مورد ادامه روابط با ایران تحت فشار قرار داده و نقشی محوری در این زمینه ایفا کرده است.
نمایندگان کنگره، دولت و رسانه های آمریکایی مدتی است هجمه گسترده ای را برای منصرف کردن دهلی نو از ادامه مبادلات تجاری با ایران در حوزه انرژی به کار گرفته اند.
بر اساس این گزارش، کمیته یهودیان آمریکا هفته گذشته با ارسال نامه ای به نیروپاما رائو، سفیر هند در آمریکا، با اشاره به دوستی طولانی مدت و حمایت از همکاری های نزدیک رو به گسترش بین واشینگتن و دهلی نو، از گزارش های اخیر در مورد تلاش هند برای افزایش روابط تجاری با ایران، در شرایطی که آمریکا و دوستانش به دنبال اعمال فشار اقتصادی بیشتر علیه ایران هستند، عمیقا ابراز گلایه مندی کرده است.
این نامه همچنین نسبت به اقدام هند در خصوص افزایش منافع تجاری در ایران علیرغم نگرانی های امنیتی جدی، هشدار می دهد.
این نامه که تاریخ نگارش آن به پیش از انفجار روز دوشنبه خودروی کارکنان سفارت **** صهیونیستی در دهلی نو بر می گردد، پس از دیدار سه روزه رانجان ماتای، وزیر خارجه هند از واشینگتن نوشته شده است. دیداری که در آن وزیر امور خارجه هند تلاش کرد، موضع هند در خصوص ادامه روابط تجاری با ایران را به مقامات آمریکایی توضیح دهد. موضوع ایران تقریبا در تمام دیدارهایی که ماتای با مقامات دولتی و نمایندگان کنگره آمریکا داشت، مطرح گردید.
توضیح دهلی نو این بود که هند کشوری است که نیاز فراوانی به انرژی دارد و چاره ای جز خرید انرژی مورد نیاز خود از منابعی که به لحاظ اقتصادی و منطقی به صرفه هستند ندارد. نمایندگان کنگره آمریکا ضمن اشاره به ژاپن و کره جنوبی به عنوان نمونه هایی از همراهی با تحریم های آمریکا، منابع جایگزینی برای تامین نفت هند پیشنهاد کردند. هند ابراز اطمینان کرده که خرید نفت هند از ایران در حال حاضر حجم کمی (کمتر از 10درصد) از واردات نفت این کشور را به خود اختصاص می دهد و تاثیری بر تصمیم واشینگتن در فشار بر تهران ندارد.
هرچند پس از این سفر، هند با تغییر لحن معمول خود، از بکار بردن لفظ "روابط انسانی" در مورد روابط خود با ایران خودداری کرد، اما در عوض، مقامات هندی تلاش کردند تا به مقامات آمریکایی توضیح دهند که کاهش روابط هند با ایران و منزوی کردن تهران وضعیت را برای هند و همچنین آمریکا در افغانستان پیچیده تر خواهد کرد.
به گفته یک مقام دولتی، بیشتر حجم نفت مورد نیاز پالایشگاه های هند از ایران تامین می شود و تغییر منبع تامین نفت این پالایشگاه ها مشکلاتی را می تواند درپی داشته باشد.
انتهای پیام//
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد


اکسپرس ایندیا گزارش داد:

انفجار خودروی دیپلماتیک اسرائیل بهانه فشار بیشتر به هند در مورد ایران

خبرگزاری فارس: پایگاه خبری اکسپرس ایندیا با اشاره به انفجار خودروی دیپلماتیک **** صهیونیستی در دهلی نو نوشت آمریکا و اسرائیل از این حادثه برای تحت فشار قرار دادن هند به منظور کاهش سطح روابط خود با ایران استفاده خواهند کرد.

13901124000333_PhotoA.jpg

به گزارش گروه اقتصاد بین الملل فارس به نقل از پایگاه خبری اکسپرس ایندیا، دیروز یک خودروی دیپلماتیک **** صهیونیستی در دهلی نو منفجر شد. در این انفجار 4 تن از جمله همسر وابسته نظامی این **** در هند زخمی شدند. چسباندن مواد منفجره به بدنه خودرو، دقیقا همان شیوه ای بود که چندین بار توسط عوامل ترور دانشمندان هسته ای ایران به کار گرفته شده بود. بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر **** صهیونیستی مستقیما ایران را مسئول این حمله دانسته است. ایران قویا این ادعا را رد کرده است. این ادعای مقامات **** صهیونیستی این سوال را مطرح می سازد که آیا مقامات اسرائیلی فشارها بر هند را برای کاهش روابط با ایران افزایش خواهند داد یا خیر. علیرغم افزایش فشارها دهلی نو همچنان مصمم به افزایش واردات نفت از ایران است و هفته گذشته اعلام کرد که قصد دارد یک هیئت بزرگ تجاری را به ایران اعزام نماید. بر اساس این گزارش روابط هند و **** صهیونیستی طی سال های گذشته به خصوص در زمینه مبادلات نظامی و اطلاعاتی تقویت شده است. بنابراین علیرغم ابراز نگرانی برخی از اعضای کنگره آمریکا در خصوص قراردادهای نظامی هند با ایران، تل آویو تا کنون از درخواست علنی از دهلی نو برای کاهش روابط با تهران اجتناب کرده است. هند 12 تا 15 درصد از نفت مورد نیاز خود را از ایران تامین می کند و از بندر ایران در چابهار برای ارسال کالا به افغانستان استفاده می کند، زیرا پاکستان اجازه استفاده از خاک این کشور را برای صادرات کالای هندی نمی دهد. هند و ایران همکاری نزدیکی در افغانستان برای مقابله با حکومت طالبان در فاصله سال های 1996 تا 2001 داشتند و هند احتمالا در اندیشه گسترش مجدد همکاری ها با ایران برای حفاظت از منافع دو کشور در صورت خروج نظامیان آمریکایی از منطقه است. اما هند تلاش زیادی برای برقراری روابط استراتژیک با آمریکا و در عین حال حفظ روابط سنتی دیرینه خود با ایران نموده است. هند در طی 6 سال گذشته، در سه نوبت در آژانس بین المللی انرژی اتمی علیه ایران رای داده و مذاکرات در خصوص طرح انتقال گاز ایران به پاکستان و هند را تحت فشار آمریکا متوقف ساخته است. علیرغم همه اینها، اخیرا هند حاضر نشده به تبعیت از آمریکا روابط تجاری خود با ایران را کاهش دهد. همچنین به نظر می رسد که دهلی نو در تلاش است تا برخی از زمینه های همکاری را که در طی سالهای گذشته در روابط دیپلماتیک با ایران از دست داده، مجددا احیا نماید. دهلی نو واردات نفت خود از ایران را در فاصله ماه های دسامبر و ژانویه به میزان 37 درصد افزایش داده است. هند همچنین مذاکراتی را با مقامات ایرانی در خصوص انجام معاملات تهاتری با ایران برای دور زدن تحریم های غرب علیه این کشور انجام داده و توافق کرده تا بخشی از پول نفت ایران را به روپیه پرداخت نماید. ایران نیز ظاهرا موافق پرداخت حدود نیمی از طلب خود از هند به روپیه است. بر اساس این گزارش اما به نظر می رسد که هند در آینده در مورد برقراری موازنه در حفظ روابط با ایران از یک سو و آمریکا و **** صهیونیستی از سوی دیگر با مشکلاتی مواجه خواهد بود. اکنون که دیپلمات های **** صهیونیستی در دهلی نو هدف سوء قصد قرار گرفته اند، وضعیت برای غیر مهم جلوه دادن روابط دهلی نو- تهران سخت تر شده است. هند باید به صورت جدی هزینه های ادامه تجارت نفتی با ایران را در مقابل همکاری های رو به رشد نظامی با **** صهیونیستی بسنجد؛ بخصوص اینکه در طی ماه های آینده، هند و **** صهیونیستی قصد دارند چندین قرارداد همکاری نظامی در زمینه تولیدات مشترک و استفاده از تکنولوژی های پیشرفته در زمینه تسلیحات را امضا نمایند. انتهای پیام// 29
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
اختصاصی/موضع مقتدرانه جمهوری اسلامی تأییدشد

اولتیماتومی درکارنیست/صادرات نفت
ایران به 6 کشور اروپایی قطع شد:lol:
خبرگزاری فارس: یک مقام آگاه در گفتگو با فارس با رد خبر بسنده کردن ایران به اولتیماتوم ، اعلام کرد شیرهای نفت ایران به روی 6 کشور اروپایی بسته شد .
435050_PhotoA.jpg







به گزارش خبرگزاری فارس یک مقام آگاه در گفتگو با خبرنگار سیاسی ما برخی اظهارنظرها درخصوص اولتیماتوم به برخی کشورهای اروپایی را رد و موضع مقتدرانه جمهوری اسلامی در قطع صادرات نفت به 6 کشور اروپایی را تأیید کرد.
بنابراین گزارش صبح امروز در واکنش به تحریمهای اتحادیه اروپا علیه کشورمان سفرای ایتالیا، اسپانیا، فرانسه، یونان، پرتغال و هلند در تهران به وزارت خارجه احضار شدند و در این جلسه پاسخ قاطعانه جمهوری اسلامی به مصوبه سیاسی اتحادیه اروپا به اطلاع نمایندگان این کشورهای اروپایی رسید.گفتنی است پس از انتشار این خبر برخی منابع اقدام وزارت امور خارجه را صرفاً "اولتیماتوم" دانسته و نه قطع کامل صادرات را به آینده موکول کردند.خبرگزاری رویترز پس از انتشار خبر قطع صادرات نفت ایران به 6 کشور اروپا مدعی شد که وزارت نفت ایران خبر صبح امروز خود مبنی بر توقف صادارت نفت به کشورهای اروپایی را تکذیب کرده است.این گزارش می افزاید با توجه به اعلام موضع صریح جمهوری اسلامی درخصوص قطع صادرات نفت ایران و همچنین باتوجه به دستاوردهایی هسته ای رونمایی شده و انتشار خبر دستیابی دانشمندان ایران به فناوری تولید اورانیوم 20 درصد،ساخت سانتریفیوژهای پیشرفته،ساخت انواع مجتمع‌های سوخت و سایر موفقیتهای به دست آمده در عرصه انرژی اتمی،جمهوری اسلامی اکنون و در این فضا و باتوجه به پارامترهای جدید که به طور قطع شرایط هرگونه مذاکره ای را تحت تأثیر قرار میدهد، آمادگی کامل خود را همانگونه که در نامه ی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران به کاترین اشتون آمده بود،برای گفتگو با گروه 5+1 اعلام میکند.انتهای خبر/
 

masoudrejae

Registered User
تاریخ عضویت
5 اکتبر 2007
نوشته‌ها
1,167
لایک‌ها
191

MihanV

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
29 جولای 2010
نوشته‌ها
11,979
لایک‌ها
30,423
محل سکونت
کرج
حالا این 6 کشور از بی نفتی چه کنن ؟ :(
 

hamidalikhani

Registered User
تاریخ عضویت
13 مارس 2010
نوشته‌ها
404
لایک‌ها
7
سن
39
محل سکونت
teh
...........................
 
Last edited:

Mahdy2021

Registered User
تاریخ عضویت
6 آگوست 2006
نوشته‌ها
1,723
لایک‌ها
74
سن
37
محل سکونت
Iran-Tehran
نمی دونم اینا ملتو چی فرض کردن!!

یکی میگه قطع شد یکی میگه نشد! ولی الکی گفتن قطع شد بعد دیدن که قیمت نفت حداکثر 2 دلار بیشتر بالا نرفت ، بعد زدن زیرش، یه جورایی میخواستن ببینن واکنش بازار نفت چیه، که دیدن از این خبرام نیس، نفت رو هم قطع کنن اتفاقه خاصی نمیفته....

فقط این خبر به درد اون ادمایی میخوره که از اخبار فقط خبرهای صداسیماو فالس نیوز رو گوش میکنن، یه سال دیگه هم برین ازشون بپرسین میگن ایران که یه ساله اروپارو تحریم کرده!!
نه دیگه باید با جنگ روانی بازار رو بهم بریزن تا اروپا مجبور بشه 2 ساله تمدید کنه......
همینطوری 1 روزه قطع کنن که حال نمیده..زجر کش میشن ........ اگر باباشون(آمریکا) هم در نهایت اجازه نداد از ایران بخرن، انتهای زمستان و اوایل بهار سختی خواهند داشت

Energy & Oil Prices: Natural Gas, Electricity and Oil - Bloomberg
 

mohenh

Registered User
تاریخ عضویت
17 نوامبر 2008
نوشته‌ها
746
لایک‌ها
73
نه دیگه باید با جنگ روانی بازار رو بهم بریزن تا اروپا مجبور بشه 2 ساله تمدید کنه......
همینطوری 1 روزه قطع کنن که حال نمیده..زجر کش میشن ........ اگر باباشون(آمریکا) هم در نهایت اجازه نداد از ایران بخرن، انتهای زمستان و اوایل بهار سختی خواهند داشت

Energy & Oil Prices: Natural Gas, Electricity and Oil - Bloomberg

سلام مهدی جان
بعضی وقت ها خندم می گیره کامنتاتو می خونم بعضی وقت ها گریه ام می گیره که چقدر بعضی ها کوته نگرند.
ایشالا همه چیز درست میشه
 
بالا