• پایان فعالیت بخشهای انجمن: امکان ایجاد موضوع یا نوشته جدید برای عموم کاربران غیرفعال شده است

مطالب علمي در زمينه طب و پزشكي ، اخبار پزشكي ، مقالات

sina86

Registered User
تاریخ عضویت
27 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,309
لایک‌ها
35
مصرف تخم كدو براي فشار‌خوني‌ها مفيد است


خبرگزاري فارس: يك متخصص تغذيه گفت: مصرف تخم كدو به دليل داشتن پتاسيم،‌ منيزيم، امگا3 و امگا6 باعث كاهش فشارخون و كلسترول بد مي‌شود.
A0758041.jpg


مريم مراداف در گفت‌و‌گو با خبرنگار اجتماعي فارس، افزود: تخم كدو همچنين منبع غني پتاسيم، كلسيم، فسفر، منيزيم، روي و سلنيوم است و براي افراد دچار فشار خون مفيد و جذب آهن و منيزيوم آن نيز خوب است.
وي گفت: تخم كدو داراي اسيدهاي چرب اشباع نشده امگا3 و امگا6 است كه در بدن انسان به پروستاگلاندين‌ها (prostaglandin) و سپس به هورمون ترمبوكزان ( thromboxan ) تبديل مي‌شود اين هورمون از يك طرف باعث افزايش كلسترول خوب (HDL) و از طرف ديگر از رسوب چربي در سرخرگ‌ها و ايجاد پلاكت جلوگيري مي‌كند.
مراداف اضافه كرد: امگا 6 و امگا3 از انسداد عروق و رسوب چربي در شريان (سكته قلبي) جلوگيري مي‌كنند. تخم كدو حاوي فيبر و املاح و سرشار از ويتامين‌هاي محلول در چربي ( ويتامين‌هايA،D،E ) است.
وي گفت: تخم كدو داراي سلنيوم يكي از قوي‌ترين آنتي اكسيدان‌ها است كه ضد راديكال‌هاي آزاد عمل مي‌كند و همراه ويتامين E اثر تشديد كننده در برابر راديكال‌هاي آزاد دارد.
وي افزود: سلنيوم باعث تقويت سيستم ايمني بدن مي‌شود و كاهش آن قدرت سيستم ايمني را باعث مي‌شود. كمبود سلنيوم باعث به وجود آمدن سرطان پروستات در مردان مي‌شود و در عملكرد آنزيم‌هاي بدن دخالت مي‌كند كه در متابوليسم تبديل هورمون‌هاي تيروئيدي مؤثر است.
اين متخصص تغذيه افزود: عدس، قلوه، آجيل، كشمش، تخم آفتابگردان، اسفناج، دارچين، گردو، بادام هندي، گوشت بوقلمون، زرده تخم‌مرغ، جگر گوساله، ميوه‌ها و سبزي‌ها منابع غني از سلنيوم هستند.
مراداف ادامه داد: كمبود سلنيوم موجب مسموميت مي‌شود كه علائم كمبود آن سفتي قرنيه چشم و تورم است كه اغلب در محل اتصال انگشتان به وجود مي‌آيد و مسموميت با سلنيوم مي‌تواند تغييرات پوست، ريزش پوست، افتادگي ناخن‌ها، پوسيدگي ناخن‌ها، تهوع و استفراغ ايجاد كند.
 

sina86

Registered User
تاریخ عضویت
27 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,309
لایک‌ها
35
شكايات كشاورزان از سازمان محيط زيست امسال كاهش يافت


خبرگزاري فارس: معاون پارلماني و حقوقي سازمان حفاظت محيط زيست گفت: حجم شكايات كشاورزان امسال از سازمان محيط زيست تا حدودي كاهش يافته است.
A0188807.jpg


احمد‌علي محسن‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعي، درباره ميزان شكايات كشاورزان از سازمان محيط زيست، گفت: حجم شكايات كشاورزان امسال تا حدودي كاهش يافته است و از برخي استان‌ها نامه‌هايي دريافت كرده‌ايم كه جبران خسارت شده است.
وي درباره شكايات كشاورزان خسارت ديده از محيط زيست و پرداخت جريمه توسط محيط زيست، گفت: براي دريافت خسارت كشاورزان بر اساس ماده 9 قانون شكار و صيد چنانچه صاحبان مزارع نتوانند با وجود تدابير رفع خسارت كنند، در صورت وجود بودجه جبران خسارت مي‌كنيم.
معاون پارلماني و حقوقي سازمان حفاظت محيط زيست، با بيان اين‌كه اين جرايم را دادگاه تعيين مي‌كند، افزود: با توجه به اين‌كه حجم شكايات زياد است،‌ محيط زيست در صورت تأمين اعتبار و در حد امكان خسارات را جبران مي‌كند. ضمن اين‌كه حوادثي كه خيلي حادتر باشند در اولويت قرار مي‌گيرند.
محسن‌زاده تصريح كرد: در بسياري از موارد مديران استان‌ها تدابيري اتخاذ كرده‌اند و حجم شكايات كاهش يافته است. اما در برخي موارد كشاورزان نيز بايد تدابير‌ي اتخاذ كنند كه خسارت را جبران كند.
وي ادامه داد: ساده‌ترين راه بيمه كردن محصولات است، در صورت حمله وحوش و آسيب ديدن‌، بيمه جبران خسارت مي‌كند. در واقع در صورتي كه از سوي محيط زيست خسارات پرداخت نشد از طريق بيمه پرداخت مي‌شود.
معاون پارلماني و حقوقي سازمان حفاظت محيط زيست همچنين در پاسخ به اين پرسش مبني بر اين‌كه بودجه در نظر گرفته شده توسط محيط زيست براي پرداخت خسارات چه ميزان است، گفت: سقف خاصي ندارد و متغير است، ضمن اين‌كه سال به سال متفاوت است اما بايد به گونه‌اي باشد كه بتواند خسارت كشاورزان را جبران كند.
 

sina86

Registered User
تاریخ عضویت
27 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,309
لایک‌ها
35
آمار مبتلايان به آنفلوانزاي A به 1194 نفر رسيد، 16 نفر فوت شدند


خبرگزاري فارس: معاون سلامت وزارت بهداشت گفت: تعداد مبتلايان به آنفلوانزاي A در كشور به 1194 نفر رسيد و تعداد فوتي‌هاي اين بيماري به 16 نفر افزايش يافت.
A0445197.jpg


به گزارش خبرنگار اجتماعي فارس، حسن امامي رضوي امروز در جمع خبرنگاران در حاشيه همايش سلامت روان، افزود: شيوع اين بيماري طي هفته گذشته در برخي شهرها مثل قم، اراك و برخي شهرهاي استان سيستان و بلوچستان بيشتر بوده است و حتي يك دانش آموز در اين شهرها به علت ابتلا به اين بيماري فوت كرد.
وي ادامه داد: بيشتر افرادي كه طي هفته گذشته در اين مناطق به آنفلوانزا مبتلا شدند، آنفلوانزاي آنها از نوع H1N1 نوع A بوده است و اين بيماري در كشور به سرعت در حال افزايش است و حتماً مردم بايد مراقبت‌هاي بهداشتي را جدي بگيرند.
معاون سلامت وزارت بهداشت افزود: در صورتي كه يك دانش آموز در يك كلاس درس به اين بيماري مبتلا شود، نيازي به تعطيل كردن، كلاس نيست اما اگر چند نفر همزمان به اين بيماري مبتلا شدند، بايد كلاس درس تعطيل شود و بايد دقت كرد كه در اين زمينه در مدارس افراط و تفريط نشود.
امامي رضوي گفت: با توجه به نگراني جدي ما از شيوع اين بيماري در مدارس و در بين دانش آموزان، نماينده وزارت بهداشت براي آموزش پرسنل اين وزارتخانه در آموزش و پرورش مستقر شده است تا به سؤالات پاسخ دهد، مربيان بهداشت و معلمان در اين زمينه آموزش ديده‌اند و اگر مردم پرسشي دارند در هر شهري كه هستند مي‌توانند با اورژانس 115 تماس بگيرند.
وي افزود: بيشتر فوتي‌هاي اين بيماري در كشور افرادي بودند كه در هنگام ابتلا به ويروس H1N1 بيماري‌هاي زمينه ديگر و ضعف سيستم ايمني داشته‌اند.
 

sina86

Registered User
تاریخ عضویت
27 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,309
لایک‌ها
35
افزايش 2 برابري بودجه تخت‌هاي روانپزشكي براي اولين بار


خبرگزاري فارس: مدير كل دفتر سلامت رواني اجتماعي و اعتياد وزارت بهداشت گفت: امسال براي اولين بار در بودجه سال 88 تعرفه تخت‌هاي روانپزشكي دو برابر افزايش يافته است.
A0614470.jpg


به گزارش خبرنگار اجتماعي فارس، محمد باقر صابري زفرقندي امروز در دومين همايش كشوري سلامت روان كه در تالار امام بيمارستان امام خميني(ره) برگزار شد، افزود: استانداردهايي براي نگهداري بيماران در بخش‌هاي بيمارستاني تدوين شده است. در گذشته بيماران در تيمارستان‌ها در خارج از شهرها بودند ولي امروزه بخش‌هايي در بيمارستان‌هاي عمومي داخل شهرها براي نگهداري از بيماران رواني به وجود آمده است.
وي گفت: قوانين بهداشت روان و حمايت از حقوق بيماران رواني تدوين شده است كه در اين قوانين برخي از القاب‌ از بين رفته و معادل آن به كار برده مي‌شود و اصطلاحاتي كه در قوانين گذشته بوده است آن را به زبان امروزي و علمي تعريف كرده‌اند.
مدير كل دفتر سلامت رواني، اجتماعي و اعتياد وزارت بهداشت افزود: خيلي از اصطلاحات كه براي بيماران رواني به كار برده مي‌شد به روز شده است. قانون بهداشت روان در دست تدوين است و كارهاي ارزشمندي براي آن انجام داده‌اند . در حال حاضر پيش نويس آن به وزارت بهداشت داده شده ولي مورد اختلاف شديد كارشناسان امر قرار گرفته است و اين پيش نويس احتياج به كار كارشناسانه و همكاري‌هاي بيشتر دارد.
صابري زفرقندي اضافه كرد: انگ‌هايي كه به برخي از بيماران اطلاق مي‌شد باعث صدمه و لطمه به خانواده بيماران مي‌شد. در گذشته دختران و پسراني كه از بيماري ساده‌اي مثل تشنج، رنج مي‌بردند بايد در خانه حبس مي‌شدند و از روابط اجتماعي و ارتباط ‌هاي بيرون از خانه محروم مي‌شدند ولي امروزه مردم راحت‌تر با روانپزشكان ارتباط برقرار مي‌كنند.
وي افزود: براي از بين بردن انگ بيماران رواني بخشنامه‌اي از وزارت بهداشت به بيمارستان‌ها داده‌اند كه بر اساس آن بايد از بيماران روانپزشكي حمايت كرد و آنان تحت درمان آنان قرار گيرند كه در صورت انجام ندادن اين كار جريمه مي‌شوند.
مدير كل دفتر سلامت رواني، اجتماعي و اعتياد وزارت بهداشت گفت: در مورد پيشگيري از خودكشي طرحي را اجرا كرده‌ايم كه در دو شهر همدان و ساوجبلاغ به نام طرح جامع خودكشي به صورت پايلوت اجرا شده است. علت‌هاي مختلفي را مي‌توان براي خودكشي نام برد كه اين علت‌ها در اين طرح مورد بررسي قرار مي‌گيرد و بيماري افسردگي يكي از بيشترين علت‌ها براي خودكشي است.
صابري زفرقندي افزود: كودك آزاري از بي‌توجهي و برخوردهاي فيزيكي و رواني و محدوديتهاي شديد به وجود مي‌آيد كه كشور ما نيز مثل همه كشورهاي ديگر وجود دارد. اما با كمك متخصصان، كارشناسان و دانشمندان كشور خودمان برنامه‌هايي شروع شده از قبيل نحوه برخورد معلمان با دانش آموزان كه در حال اجراست.
مدير كل دفتر سلامت رواني، اجتماعي و اعتياد وزارت بهداشت اضافه كرد: بهداشت روان در بلايا با توجه به اينكه كشور ما جزء 10 كشور بلاخيز دنيا است نيز مورد توجه است زيرا استرس‌هايي كه بعد از اين حوادث به مردم وارد مي‌شود بسيار ناتوان كننده مي‌تواند باشد.
صابري زفرقندي درباره آموزش مهارتهاي زندگي كه بيشتر دستگاه‌هاي كشور در حال انجام آن هستند و به دليل اينكه از جنس بهداشت است وزارت بهداشت وظيفه انجام آن را بر عهده گرفته است.
وي افزود: در مورد پيشگيري از خشونت‌هاي خانگي در دفتر سلامت رواني اجتماعي و اعتياد از دو سال پيش كارهايي انجام شده كه در چند استان كشور به صورت پايلوت در حال برگزاري است و بايد توجه داشت عدم آگاهي خانواده‌ها يكي از علل اصلي خشونت‌هاي خانگي است.
وي اضافه كرد: خيلي از رفتارها وجود دارد كه بدون اينكه فرد بداند سوء رفتار است آن را انجام مي‌دهد كه اين نشانه عدم آگاهي برخي از خانواده‌ها در اين زمينه است.
 

sina86

Registered User
تاریخ عضویت
27 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,309
لایک‌ها
35
بحران قحطي و اثرات شديد آن بر مبارزه با ايدز در اوگاندا


خبرگزاري فارس: كمبود غذا در اوگاندا به معضلي براي بيماران مبتلا به ايدز در اين كشور تبديل شده و آنها را مجبور به كم كردن يا خودداري از دوز داروي دريافتي كرده است.
A0267249.jpg


به گزارش خبرگزاري فارس، وضعيت آب و هوايي نامناسب كه منجر به سيل و خشكسالي و افزايش قيمت غذا شده است تلفات سنگيني را در شرق آفريقا مي‌گيرد. سازمان خواروبار و كشاورزي سازمان ملل متحد ماه گذشته اعلام كرد حدود 20 ميليون نفر در اين منطقه تنها با اتكا به كمك‌هاي غذايي دريافتي زنده هستند.
اوگاندا نيز با قحطي و گرسنگي و كمبود غذاي شديدي روبروست و آسيب پذيرترين افراد هم در اين ميان خانه‌هايي هستند كه توسط زنها، كودكان يا افراد كهنسال مديريت مي‌شوند.
اما گروه ديگري نيز در نتيجه بحران غذايي ضربه بزرگي را پذيرا شده‌اند و آن مبتلايان به بيماري ايدز هستند. وضعيت كنوني تلاش‌ها براي مبارزه با اين ويروس را نيز در شمال و شرق اوگاندا مناطقي كه قويا با خشكسالي روبرو هستند به شدت تحت تأثير قرار داده است.
داروهاي موجود براي مبارزه با اين بيماري بايد حتما با غذا مصرف شوند و در غير اينصورت عوارض جانبي شديدي مانند سرگيجه و حالت تهوع را ايجاد خواهند كرد.
به نوشته گاردين فعالان هشدار داده‌اند در صورت نرسيدن غذا عده زيادي از بيماراني كه اين داروها را مصرف مي‌كنند در آينده نزديك جان خواهند باخت.
 

sina86

Registered User
تاریخ عضویت
27 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,309
لایک‌ها
35
عوامل محيطي، ژن نهفته ديابت را فعال مي‌كند


خبرگزاري فارس: دبير علمي هشتمين كنگره بين‌المللي بيماري‌هاي غدد درون ريز گفت: عوامل محيطي مثل چاقي، كم تحركي و مصرف غذاهاي پرانرژي در زمينه اختلال ژنتيكي باعث بروز ديابت مي‌شوند.
A0758378.jpg


به گزارش خبرگزاري فارس، حسين دلشاد افزود: در زمان حاضر حدود 200 ميليون نفر در دنيا به بيماري ديابت مبتلا هستند، و سازمان بهداشت جهاني پيش‌بيني كرده كه تا سال 2030 ميلادي تعداد اين بيماري دو برابر مي‌شود. حدود 8 ميليون نفر نيز در كشور ما مبتلا به ديابت قندي آشكار يا نهفته هستند.
وي ادامه داد: مهمترين عامل گسترش بيماري ديابت افزايش چاقي، تغيير شيوه زندگي و ماشيني شدن آن، كم تحركي و استفاده بيش از حد از وسايل نقليه موتوري، همچنين استفاده بيش از حد از كامپيوتر و تلويزيون و مصرف غذاهاي آماده و فست فود است.
دلشاد گفت: ديابت در برخي افراد يك ژن نهفته دارد كه عوامل محيطي باعث فعال شدن آن مي‌شوند، اين ژن لزوماً از پدر و مادر به فرد نمي‌رسد. ممكن است ژن ديابت در والدين يك فرد فعال نباشد اما در فرد بيمار دچار متاسيون شده و فعال شود.
دبير علمي هشتمين كنگره بين‌المللي غدد اضافه كرد: بيماري ديابت در زمان حاضر درمان قطعي ندارد و فرد مبتلا بايد تا آخر عمر دارو مصرف كند اما اخيرا با ژن تراپي و پيوند سلول‌هاي بنيادي درمان قطعي ديابت اميدوار كننده شده است كه اين موضوع نيز از جمله مواردي است كه در كنگره غدد امسال به عنوان تازه‌هاي پزشكي مورد بحث قرار مي‌گيرد.
دلشاد گفت: براساس تحقيقات انجام شده تا اوايل دهه 70 و قبل از اجراي طرح توزيع سراسري نمك يددار، گواتر در حدود 80 درصد دانش‌آموزان و به تبع آن در كل جمعيت كشور شيوع داشت اما امروز بعد از دو دهه مصرف همگاني نمك يددار ميزان شيوع آن در جمعيت دانش‌آموزي به كمتر از 5/4 درصد كاهش يافته كه اين آمار قابل تعميم به كل جمعيت كشور است.
دلشاد گفت: بر اساس معيارهاي سازمان بهداشت جهاني اگر ميزان دفع يد ادراري در افراد جامعه بيش از 100ميكرو گرم در ليتر و شيوع گواتر در دانش‌آموزان آن كمتر از 5 درصد باشد آن جامعه را مي‌توان عاري از كمبود يد ناميد. در كشور ما توليد نمك يد دار در سال 1373 اجباري شد و مصرف نمك يددار توسط خانوارهاي كشور افزايش يافت، به طوري‌كه در سال 1380 به شاخص‌هاي بين‌المللي براي كنترل اختلالات ناشي از كمبود يد دست يافتيم و در سال 2000 ميلادي از طرف سازمان بهداشت جهاني كشور عاري از كمبود يد در منطقه معرفي شد.
وي ادامه داد: البته اين روند بايد ادامه يافته و مرتباً پايش شود زيرا تجربه روسيه بعد از فروپاشي شوروي سابق و استراليا نشان داد كه با وجود سال‌ها كنترل گواتر به علت غفلت از برنامه توزيع يد دوباره با بازگشت اين بيماري و شيوع آن مواجه شدند.
اين فوق تخصص بيماري‌هاي غدد اضافه كرد: به جز گواتر ناشي از كمبود يد، غده تيروئيد بيماري‌هاي ديگري مانند كم‌كاري و پركاري تيروئيد هم دارد كه هميشه كمبود يد عامل به وجود آمدن آن نيست و اغلب اختلال سيستم ايمني بدن باعث به وجود آمدن اين بيماري‌ها مي‌شود. اين موارد نيز در هشتمين كنگره بين‌المللي غدد در تهران بررسي مي‌شوند.
وي گفت: اكنون كه كمبود يد تا حد قابل قبولي در كشور ما كنترل شده است، يكي از مهمترين مشكلات تهديد كننده سلامت كمبود ويتامين «D» در كشور است. بيش از 50 درصد زنان باردار ايران با كمبود اين ويتامين مواجه هستند. بنابراين لازم است مشابه طرح يددار كردن نمك خوراكي، طرح سراسري غني‌سازي لبنيات با ويتامين D با حمايت يارانه دولتي در كشور اجرا شود تا از گسترش بيماري‌‌ استخواني، راشيتيسم و به خصوص پوكي استخوان در كشور جلوگيري شود.
دبير علمي هشتمين كنگره بين‌المللي بيماريهاي غدد درون ريز گفت: اين كنگره 5 تا 8 آبان همزمان با دومين كنگره آندوكرينولوژي و ديابت عرب و ايران با همكاري انجمن متخصصان غدد ايران، آمريكا، مالزي، تركيه، ايتاليا و سوريه با حضور متخصصان برجسته اين رشته از اين كشورها در مركز همايش‌هاي رازي تهران برگزار مي‌شود.
وي ادامه داد: كنگره‌هاي بين‌المللي بيماري هاي غدد درون ريز پس از پيروزي شكوهمند انقلاب اسلامي هر 4 سال يكبار در كشور برگزار شده است. اولين كنگره آندوكرينولوژي و ديابت عرب و ايران نيز سال گذشته در كشور سوريه برگزار شد با توجه به مباحث مشترك با كنگره بين‌المللي غدد تهران دومين كنگره اندوكرينولوژي عرب - ايران نيز به طور همزمان با اين كنگره با حضور دانشمندان اين رشته از خاورميانه و در تهران برگزار مي‌شود.
دلشاد اضافه كرد: از جمله مهمانان برجسته هشتمين كنگره بين‌المللي غدد تهران، حسين قريب فرزند مرحوم دكتر قريب است كه به عنوان رئيس انجمن اندوكرينولوژي آمريكا در اين كنگره حضور دارد، همچنين پروفسور آشكلي گروسمن از انگليس نيز در اين كنگره حضور دارد. مهمان برجسته ديگر اين كنگره پروفسور كريم‌ نيرنيا دانشمند ايراني مقيم انگليس است كه آخرين پژوهش وي توليد سلول هاي جنسي مردانه از سلول هاي بنيادي است كه احتمالاq او را نامزد جايزه نوبل مي‌كند.
وي گفت: محورهاي اين همايش شامل بيماريهاي غدد تيروئيد، ديابت قندي، بيماري‌هاي غد هيپوفيز، بيماريهاي غدد فوق كليوي، سندروم متابوليك و چاقي، آندوكرينولوژي سيستم توليد مثل در مردان و زنان، پوكي استخوان و ساير بيماريهاي متابوليك استخوان است.
دبير علمي هشتمين كنگره بين‌المللي عدد تهران افزود: بيش از 200 مقاله به دبيرخانه اين كنگره ارسال شده است كه از بين آنها پس از داوري توسط كميته علمي كنگره 68 مقاله كه امتياز بالاتري داشتند براي ارائه به صورت شفاهي انتخاب شدند و 100 مقاله ديگر نيز كه امتياز خوبي داشتند براي ارائه به صورت پوستر انتخاب گريدند.
وي گفت: در دو روز اول كنگره كه بيشتر به كنگره بين‌المللي غدد اختصاص دارد زبان كنگره انگليسي است اما دو روز دوم كه همزمان با كنگره سراسري چاقي ايران است، زبان كنگره فارسي است.
دلشاد افزود: در مجموع در اين كنگره‌ها علاوه بر ارائه مقالات علمي شركت كنندگان، 12 سمپوزيوم علمي، 7 سخنراني جامع و چند كارگاه آموزشي از جمله كارگاه آموزشي تغذيه براي بيماران ديابتي، كارگاه آموزشي چگونگي مراقبت از پاي ديابتي و كارگاه آموزشي بكارگيري سونوگرافي تيروئيد برگزار مي‌شود.
وي اضافه كرد: اين كنگره داراي امتياز بازآموزي براي تمام متخصصان داخلي، اطفال، قلب، زنان، چشم‌پزشكي، داخلي، اعصاب، جراحي قلب، جراحي عمومي، ارتوپدي، روانپزشكي، باتولوژي، علوم آزمايشگاهي، پزشكان عمومي، متخصصان علوم پايه در رشته‌هاي ايمونولوژي، بيوشيمي، ژنتيك و فوق تخصصين وابسته و نيز همكاران پرستار و ماما است.
 

sina86

Registered User
تاریخ عضویت
27 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,309
لایک‌ها
35
بيمارستان سيار فوق پيشرفته هلال‌احمر تهران راه‌اندازي شد


خبرگزاري فارس: معاون درمان و توانبخشي جمعيت هلال‌احمر استان تهران از راه‌اندازي و استقرار بيمارستان سيار فوق پشرفته هلال‌احمر همزمان با مانور مديريت بحران استان تهران خبر داد.
A0433267.jpg


ناصر چرخ‌ساز در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعي باشگاه خبري فارس «توانا» اظهار داشت: جمعيت هلال‌احمر استان تهران همزمان با مانور بزرگ مديريت بحران اين استان بيمارستان سيار فوق پيشرفته 33 تخته‌خوابي را در پايگاه اقماري حسن‌آباد را‌ه‌اندازي كرد.
وي افزود: در اين بيمارستان امكاناتي از قبيل اتاق آي‌سي‌يو، اتاق عمل، واحد راديولوژي، آزمايشگاه، داروخانه، واحد ارتوپدي، اتاق جراحي و واحد زنان و زايمان وجود دارد.
چرخ‌ساز گفت: بيمارستان سيار فوق پيشرفته جمعيت هلال‌احمر استان تهران داراي مكان‌هاي فرود بالگرد امدادي است كه اين فضا براي استقرار بالگرد براي انتقال مصدومان در نظر گرفته شده است.
وي تأكيد كرد: كادر پزشكي بيمارستان سيار فوق پيشرفته جمعيت هلال‌احمر استان تهران شامل پزشكان داخلي، جراحي عمومي، مغز و اعصاب، ارتوپدي، زنان و زايمان، بيهوشي و داروسازي است.
چرخ‌ساز خاطرنشان كرد: نيروهاي امدادي جمعيت هلال‌احمر استان تهران نيز در بيمارستان سيار فوق پيشرفته اين جمعيت براي كمك‌رساني‌هاي بيشتر مستقر خواهند شد.
وي گفت: مانور مديريت بحران استان تهران با حضور تمام كارگروه‌هاي امدادي كه هلال‌احمر نيز يكي از محوري‌ترين نهادهاي آن به شمار مي‌رود به مدت 4 روز در تهران در حال برگزاري است.
 

sina86

Registered User
تاریخ عضویت
27 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,309
لایک‌ها
35
رئيس انجمن جراحان قلب ايران:
99 درصد جراحي‌هاي قلب در كشور با موفقيت انجام مي‌شود


خبرگزاري فارس: رئيس انجمن جراحان قلب ايران گفت: 99 درصد اعمال جراحي‌قلب در كشور با موفقيت انجام مي‌شود.

A0757786.jpg



به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از روابط عمومي انجمن جراحان قلب ايران، محمد علي يوسف‌نيا با اعلام اين خبر گفت: با توجه به ارتقاء سطح علمي و پژوهشي كشورمان در جراحي‌هاي پيشرفته قلب و عروق كه حدود 100درصد از موفقيت را همراه دارد. امسال ششمين كنگره بين‌المللي جراحان قلب و عروق، با همكاري متخصصان قفسه سينه آمريكا 6 تا 8 آبان 88 در سالن اجتماعات برج ميلاد تهران واقع در برگزاره همت برگزار مي‌شود.
وي با اشاره به حضور جمع فراواني از متخصصان قلب و عروق و توراكس آمريكا و اروپا و كشورهاي خاورميانه گفت: پژوهشگران كشور و 30 مهمان خارجي مقالات علمي خود را ارائه مي‌كنند. معرفي شيوه‌هاي نوين درمان بيماري‌هاي قلبي با كمتري ميزان جراحي و اقدامات كم تهاجمي، سلول‌هاي بنيادين و سكته‌ها، اعلام وضعيت توليد تجهيزات كمك ضربان قلبي به ويژه قلب مصنوعي در ايران و جهان همچنين درمان مشكلات دريچه قلب و تعويض آن از طريق شريان پا و از راه پوست بدون انجام جراحي قلب باز،‌ عناوين مهمي است كه در اين گردهمايي سه روزه به آن توجه مي‌شود.
يوسف نيا با اشاره به همكاري‌هاي نزديك متخصصان ايراني با متخصصان انجمن‌هاي علمي دنيا به ويژه كشورهاي آلمان، انگلستان، آمريكا، فرانسه،‌ تركيه، آذربايجان و عربستان افزود: در كنگره امسال پرستاران قلب كه از اهميت زيادي در مسير درمان برخوردارند به همراه فيزيوتراپيست‌ها و متخصصان توانبخشي قلبي همچنين ساير تكنسين‌هاي وابسته، به ارائه آخرين متدهاي درماني و پيگيري بيماران در ايران، از طريق ميزگردهاي علمي و سخنراني‌هاي پژوهشي خواهند پرداخت.
وي گفت: هم اكنون 60 مركز درماني و جراحي قلب و عروق در سراسر كشورمان با جمع كثيري از متخصصان اين رشته 99 درصد از اعمال جراحي، يعني بالغ بر 35 هزار مورد در سال را با موفقيت در ايران انجام مي‌دهند و تنها يك درصد از مشكلات قلب كه شامل ناهنجاري‌هاي مادرزادي در نوزادن است با همكاري متخصصان خارجي قابل درمان هستند.
 

sina86

Registered User
تاریخ عضویت
27 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,309
لایک‌ها
35
هر هزار دانش آموز يك پزشك اختصاصي دارند


خبرگزاري فارس: معاون پرورشي و تربيت بدني وزارت آموزش و پرورش از اختصاص يك پزشك براي هر هزار دانش آموز خبر داد.
A0335125.jpg


به گزارش باشگاه خبري فارس «توانا» به نقل از پايگاه اطلاع رساني وزارت آموزش و پرورش، علي‌‌اصغر يزداني با بيان اينكه هر 750 دانش‌آموز نياز به يك مربي بهداشت دارند، اظهار داشت: در حال حاضر 3 هزار و 700 مربي بهداشت در آموزش و پرورش مشغول به كار هستند.
وي افزود: در طرح اختصاص پزشك به مدارس، تلاش شده است تا با همكاري وزارت بهداشت به هر هزار دانش‌آموز يك پزشك اختصاص داده شود.
معاون پرورشي و تربيت بدني وزارت آموزش و پرورش با اشاره به جذب پزشك از جامعه فرهنگيان اظهار داشت: تعدادي از فرهنگيان با ادامه تحصيل پزشك شده‌اند كه در اولويت همكاري و كمك‌رساني به آموزش و پرورش قرار دارند.
يزداني با اشاره به اهميت ارتقاي سطح سلامت و بهداشت دانش‌آموزان در مدارس گفت: اگر موضوع بهداشت دانش‌آموزان از سوي مسئولان مدارس، خانواده‌ها و دانش‌آموزان مورد توجه جدي قرار گيرد، هزينه درمان در كشور به طور قابل توجهي كاهش مي‌يابد.
 

sina86

Registered User
تاریخ عضویت
27 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,309
لایک‌ها
35
آزمايش‌هاي غده هيپوفيز در شهرستان‌ها قابل اعتماد نيست


خبرگزاري فارس: دبير علمي انجمن جراحان مغز و اعصاب ايران گفت: آزمايش‌هاي غذه هيپوفيز در شهرستانها قابل اعتماد نيستند.
A0473432.jpg


به گزارش خبرنگار اجتماعي فارس، ماحوزي دبير علمي كنگره هيپوفيز امروز در مراسم اين كنگره گفت: آزمايش‌هاي هيپوفيز در شهرستان‌هاي كشور به صورت مناسب اندازه‌گيري نمي‌شود و قابل اعتماد نيست.
وي اضافه كرد:‌همچنين به علت تعداد كم اين آزمايشگاه‌ها در شهرستان‌هاي كشور حجم افرادي كه به تهران مراجعه مي‌كنند بالاست و خود اين موضوع موجب خطا در آزمايش‌ها مي‌شود.
رحمت، رئيس اين كنگره نيز در اين مراسم گفت: غذاهاي آماده مثل چيپس و پفك فاقد خاصيت هستند و رشد طبيعي بدن را مختل مي‌كنند.
وي گفت: هيپوفيز **** همه غده‌هاي بدن است و علاوه بر رهبري آنها قسمت‌هاي رشد بدن را نيز كنترل مي‌كند.
وي افزود: بيماري‌هاي غده هيپونيز زياد است به طوري كه پس از سرطان مغز، هيپوفيز از مهمترين بيماري‌هاي گروه غده‌هاي داخلي و جمجمه است.
رحمت با اشاره به عوامل اختلال رشد در ايران گفت: تغذيه و نوع زندگي و تغييرات هورمون رشد دو دليل عمده اختلال رشد در كشور است كه در مورد اول وقتي تغذيه مناسب نباشد قد كوتاهتر مي‌شود و در مورد دوم زياد و كم شدن هورمون رشد در سنين مختلف موجب كوتاه قدي، بلند قدي و بزرگ شدن دست و صورت مي‌شود.
رحمت تصريح كرد: نشانه‌گذاري بيماران هيپوفيزي مهمترين راهكارهايي است كه بيماران هيپوفيزي از سايرين تشخيص داده شود چرا كه در حال حاضر فرد بيماري وجود دارد كه سالها به عنوان بيمار رواني محسوب مي‌شده است در حالي كه اين فرد متشكل هيپوفيز داشته است.
در اين كنگره سخنران‌‌هايي از 7 كشور از جمله ايتاليا، فرانسه، آمريكا و برزيل حضور دارند و در تمام موارد مربوط به غدد به بحث مي‌پردازند.
 

sina86

Registered User
تاریخ عضویت
27 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,309
لایک‌ها
35
پروژه ای برای افزایش طول عمر/ راهی برای افزایش طول عمر فعال سالمندان!

پروژه جدید دانشمندان انگلیسی به منظور رشد اندامهای مختلف بدن در داخل بدن فرد می تواند منجر به جایگزینی اندامهای فرسوده در سالمندان و افزایش سن فعالیت در آنها شود. به گزارش خبرگزاری مهر، دانشمندان انگلیسی در حال مطالعه بر روی سیستمی هستند که می تواند به افراد مسن امکان دهد اندامهای مورد نیاز یا فرسوده بدن خود را خریداری کنند و یا مفاصل و قلبهای آسیب دیده خود را باز خلق کنند.
هدف این دانشمندان ترمیم بخشهای آسیب دیده بدن است تا با تولید اندامهای مختلفی مانند استخوان لگن و یا مفاصل زانو بتوانند در صورت نیاز آنها را جایگزین اندامهای آسیب دیده سازند. تا کنون دوره های آزمایشی بر روی دریچه های قلب مصنوعی با موفقیت انجام گرفته است، این دریچه ها چهار سال پس از پیوند همچنان به خوبی فعالیت می کنند.
موسسه مهندسی پزشکی و بیولوژیکی دانشگاه لیدز معتقد است این شیوه می تواند به شکلی گسترده کیفیت زندگی جمعیت سالخورده جامعه را بهبود ببخشد. این دانشگاه طی پنج سال آینده در حدود 50 میلیون پاوند هزینه را صرف این پروژه خواهد کرد تا به گفته دانشمندان این دانشگاه بتواند 50 سال دیگر را پس از 50 سالگی برای سالمندان به ارمغان بیاورد.
موفقیت این پروژه وابسته به فناوری هایی است که توسط تیمی از دانشمندان ایمنی شناس ارائه می شوند. این دانشمندان در حال لایه برداری از سلولهای زنده انسانها و حیوانات اهدا کننده هستند، به شکلی که تنها ساختاری از کلاژن و یا الاستین از آن به جا بماند. سلولهای زنده پنج درصد از ماهیچه ها، مفاصل و عروق خونی را تشکیل داده و می توان پس از شکل گیری اندام ورد نظر با استفاده از آنزیمی خاص آن را از بدن زدود.
این ساختارها در نهایت به بدن فرد پیوند زده خواهد شد و در این صورت سلولهای بدن فرد گیرنده به این ساختار حمله کرده و تلاش می کنند سلولهای خود را جایگزین سلولهای ساختار پیوند زده شده کنند.

بر اساس گزارش بی بی سی، این شیوه تا پنج سال دیگر تکمیل خواهد شد و پس از آن امکان رشد دادن اندامهای مختلف بدن به وجود آمده و نیاز به استفاده از داروهای ضعیف کننده سیستم ایمنی بدن از بین خواهد رفت.
 

sina86

Registered User
تاریخ عضویت
27 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,309
لایک‌ها
35
شيرهاي بدون لاكتوز كلسيم كمتري دارند


خبرگزاري فارس: يك متخصص تغذيه گفت: كساني كه نسبت به لاكتوز شير حساسيت دارند مي‌توانند از شير بدون لاكتوز كه از لوبيا و سويا گرفته شده استفاده كنند ولي چون اين شير داراي كلسيم كمي است بايد از انواع غني شده با كلسيم آن استفاده كنند و نيابد مصرف شير را كنار بگذارند.
A0337596.jpg


سعيد حسيني در گفت‌و‌گو با خبرنگار اجتماعي فارس، افزود: شير‌هاي طعم‌دار در مقايسه با شير ساده مقداري قند و كالري بيشتري دارند و كودكاني كه شيرهاي طعم‌دار مي‌خورند، كمتر از ساير شيريني‌هاي قندي و پرانرژي ديگر استفاده مي‌كنند.
وي اضافه كرد: شيرهاي طعم‌دار به اندازه شير معمولي مغذي هستند و در مقايسه با شير ساده، شيرهاي طعم‌دار مقداري قند و كالري بيشتري دارند ولي مطالعات نشان داده‌اند كه كودكاني كه از شيرهاي طعم‌دار استفاده مي‌كنند به ميزان كمتري از ساير شيريني‌هاي قندي و پرانرژي ديگر استفاده كرده و در نتيجه اين نوشيدني جايگزين مناسبي به شمار مي‌آيد.
وي گفت: قدرت ايجاد پوسيدگي دندان توسط شيرهاي طعم‌‌دار در مقايسه با ساير نوشيدني‌هاي شيرين قابل چشم‌پوشي است.
اين متخصص تغذيه افزود: در افراد بزرگسال مصرف شير كم‌چرب بهتر از پرچرب است مگر در شرايط خاص كه نياز به كالري بيشتري داشته باشد و مبتلا به بيماري‌هاي قلبي عروقي نباشد. مصرف شير كم‌چرب به همراه ميوه و سبزي فراوان باعث كاهش فشار خون و سلامت قلب مي‌شود.
حسيني اضافه كرد: كساني كه لاكتوز شير را نمي‌توانند تحمل كنند مي‌توانند از شير بدون لاكتوز كه از لوبيا و سويا گرفته شده استفاده كنند ولي چون اين شير داراي كلسيم كمي است بايد از انواع غني شده با كلسيم آن استفاده كنند. البته اين افراد مي‌توانند شير را در مقادير كم (مانند يك دوم ليوان) مصرف كنند و نبايد به طور كامل شير را كنار بگذارند.
 

sina86

Registered User
تاریخ عضویت
27 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,309
لایک‌ها
35
مصرف كنجد مانع پوكي‌استخوان مي‌شود


خبرگزاري فارس: يك متخصص تغذيه گفت: مصرف دانه كنجد به دليل داشتن كلسيم فراوان براي كساني كه داراي نرمي‌استخوان و پوكي استخوان هستند مي‌تواند مفيد باشد.
A0758673.jpg


مريم مراداف در گفت‌و‌گو با خبرنگار اجتماعي فارس، افزود: كنجد منبع غذايي بسيار با ارزشي است كه علاوه بر اين منبع خوبي از منگنز و مس است. از نظر كلسيم، منيزيم، آهن، فسفر، ويتامين B1 ، روي و فيبرهاي غذايي نيز منبع ارزشمندي به شمار مي‌رود.
وي گفت: مصرف دانه كنجد باعث كاهش فشار خون بالا مي‌شود و داراي اسيدهاي چرب اشباع نشده امگا3 و امگا6 است . در بدن انسان به پروستاگلاندين‌ها (prostaglandin) تبديل مي‌شود اين هورمون از يك طرف باعث افزايش كلسترول خوب (HDL) مي‌شود و از طرف ديگر از رسوب چربي در سرخرگ‌ها و ايجاد پلاكت جلوگيري مي‌كند.
مراداف اضافه كرد: امگا 6 و امگا3 از انسداد عروق و رسوب چربي در شريان (سكته قلبي) جلوگيري مي‌كنند و به دليل داشتن كلسيم فراوان براي كساني كه داراي نرمي‌استخوان و پوكي استخوان هستند مي‌تواند مفيد باشد.
وي افزود: روغن كنجد يكي از روغن‌هاي اشباع نشده و مفيد براي بدن است، زيرا اين روغن نه تنها كلسترول خون را افزايش نمي‌دهد، بلكه آن را كاهش نيز مي‌دهد.
 

sina86

Registered User
تاریخ عضویت
27 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,309
لایک‌ها
35
واكسن آنفلوانزاي A امسال به حجاج ايراني نمي‌رسد


خبرگزاري فارس: رئيس مركز پزشكي حج و زيارت هلال احمر گفت: واكسن آنفلوانزاي نوع A قبل از سفر حجاج ايراني نمي‌رسد و در خوشبينامه‌ترين حالت اين واكسن‌ها از دي در اختيار افراد متقاضي قرار مي‌گيرد.
A0253459.jpg


محمد تقي حلي ساز در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعي فارس همچنين با اشاره به اينكه زائران حتماً در وسايل خود زيرانداز شخصي داشته باشند، گفت: خانم‌ها نيز با توجه به اينكه داروهاي خاصي براي اين سفر مصرف مي‌كنند حتماً براي مصرف داروي مورد نياز با پزشك مشورت كنند و خودسرانه دارو مصرف نكنند.
وي اظهار داشت: در طول سفر حتماً حجاج مسائل بهداشتي را رعايت كنند و از ماسك استفاده كنند.
به گفته حلي ساز، با رعايت مسائل بهداشتي حجاج كمتر دچار مشكل خواهند شد.
رئيس مركز پزشكي حج و زيارت هلال احمر با اشاره به اينكه افرادي كه از سمعك يا وسائل اينچنيني استفاده مي‌كنند حتماً يدك آن را با خود داشته باشند، گفت: در صورتي كه براي وسائل آنها مشكلي ايجاد شود تهيه آن در مكه و مدينه كار دشواري است.
حلي ساز به ايام تشريق و ازدحام جمعيت در اين روزها اشاره كرد و گفت: تماس در اين روزها بسيار زياد و احتمال سرايت آنفلوانزاي نوعA بيشتر است.
وي بيان كرد: در هتل‌هاي حجاج اتاق‌هاي ايزوله‌اي را در نظر گرفته‌ايم. در صورتي كه فردي مشكوك به بيماري باشد در اين اتاق بستري شده و بعد از تشخيص آنفلوانزاري نوعA وي را به بيمارستان منتقل مي‌كنيم.
رئيس مركز پزشكي حج و زيارت هلال احمر با اشاره به اينكه داروها را مثل هر سال در ماه رمضان به عربستان ارسال كرده‌ايم، گفت: بيش از 100 تن دارو امسال به عربستان ارسال كرده‌ايم.
 

sina86

Registered User
تاریخ عضویت
27 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,309
لایک‌ها
35
اعتياد به «شيشه» 6 برابر مخرب‌تر از هروئين است


خبرگزاري فارس: يك كارشناس ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: اعتياد به «شيشه» 70 درصد تخريب دارد و به مراتب بيشتر از اعتياد به هروئين كه 12 تا 13 درصد تخريب دارد، خطرناك است.
A0224291.jpg


محمدعلي اسدي در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعي فارس، با اشاره به اين باور غلط در بين مردم كه گفته مي‌شود شيشه اعتياد ندارد، اظهار داشت: اين باور بسيار غلط است و بايد گفت شيشه اعتيادش نسبت به بسياري از مواد مخدر بيشتر است.
وي افزود: شيشه يك نوع ماده روانگردان است كه در آزمايشگاه توليد مي‌شود و ماده اوليه توليد آن جزء مواد دارويي تحت كنترل است كه خريد و فروش و همچنين واردات و صادرات آن منوط به اخذ مجوز از وزارت بهداشت است.
اسدي تصريح كرد: اين ماده دارويي مورد سوء استفاده قاچاقچيان قرار مي‌گيرد و از آن مواد روانگردان از جمله شيشه توليد مي‌كند.
اسدي با اشاره به اثرات و عوارض مصرف شيشه ادامه داد: وقتي فردي شيشه مصرف مي‌كند ترشح دوپامين (آنزيم ايجاد احساس لذت) در مغز او افزايش پيدا مي‌كند كه در نتيجه شادي كاذب در فرد به وجود مي‌آيد.
وي ادامه داد: مصرف شيشه باعث آسيب كليه‌ها، مغز و آسيب‌هاي رواني و اجتماعي در فرد مي‌شود.
اين كارشناس مواد مخدر گفت: به علت ترشح دوپامين و احساس لذت فرد گفته مي‌شود كه وقتي فردي بخواهد شيشه را ترك كند بايد مكان زندگي خود را عوض كند چرا كه با ديدن آن مكان كه قبلاً در آن شيشه مصرف مي‌كرده است دوباره در بدن دوپامين ترشح مي‌شود و احساس لذت زمان كشيدن شيشه براي او دوباره ترسيم مي‌شود و اين خود موضوعي براي ترغيب فرد براي مصرف دوباره شيشه مي‌شود.
 

sina86

Registered User
تاریخ عضویت
27 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,309
لایک‌ها
35
بيمه شدن خدمات دندانپزشكي خواسته مردم است


خبرگزاري فارس: رئيس دانشكده دندانپزشكي دانشگاه علوم پزشكي تهران گفت: بيمه شدن خدمات كشيدن دندان شروع خوبي بود اما اميدواريم به سمت بيمه شدن تمام خدمات دندانپزشكي كه نياز و خواست مردم است، برويم.
A0215127.jpg


منزوي در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعي فارس، اظهار داشت: اميدواريم با حضور وزير بهداشت و سياست دولت شاهد آن باشيم كه خدمات دندانپزشكي مانند ديگر خدمات پزشكي تحت پوشش بيمه‌ها قرار بگيرد. البته مردم بايد با رعايت مراقبت‌هاي بهداشتي دهان و دندان كاري كند كه دندان آنها نياز به انجام اين خدمات نداشته باشد.
وي افزود: حضور ايمپلنت در صحنه دندانپزشكي يك معجزه بود چرا كه هيچ وقت باور نمي‌شد به جاي دندان فاسد يك دندان طبيعي كاشته شود و در اين زمينه كشور توسعه زيادي پيدا كرده است.
منزوي با اشاره به اينكه دروس مربوط به ايمپلنت در مقطع دكتراي دندانپزشكي قرار داده شده است، تصريح كرد: با پيشرفت علم و استفاده از سلول‌هاي بنيادي اميدواريم به روزي به مرحله‌اي برسيم كه سلول‌هاي بنيادي بتواند موجب رويش يك دندان جديد در دهان شود.
وي افزود: پيشگيري بهتر از درمان است و مراقبت‌هاي بهداشتي دهان و دندان بايد هرچه بيشتر در كشور افزايش يابد.
 

sina86

Registered User
تاریخ عضویت
27 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,309
لایک‌ها
35
ويتامين B12 سستي و بي‌اشتهايي را كاهش مي‌دهد


خبرگزاري فارس: يك متخصص تغذيه گفت: ويتامين‌هاي گروه B در ماهي‌هاي چرب بيشتر وجود دارند و ويتامين B12 نه تنها براي درمان كم‌خوني مفيد است بلكه سستي و بي‌اشتهايي را نيز كاهش مي‌دهد.
A0706974.jpg


مرتضي صفوي در گفت‌و‌گو با خبرنگار اجتماعي فارس، افزود: ماهي يكي از مهمترين منابع پروتئين حيواني است، ماهي‌ها به 2 دسته چرب و بدون چربي تقسيم مي‌شوند. ماهي‌هاي بدون چربي معمولاً كمتر از 2 درصد چربي دارند و هر 100 گرم آنها 50 تا 80 كيلوكالري انرژي دارند مانند ماهي حلوا، ماهي سفيد و ماهي‌هاي پهن همچنين ماهي‌هاي چرب 10تا 25 درصد چربي دارند و 180 كالري انرژي تأمين مي‌كنند.
وي گفت: از لحاظ تغذيه‌اي ماهي علاوه بر هضم سريع و كيفيت بالاي پروتئين، داراي اسيدهاي آمينه ضروري است كه با گوشت‌هاي قرمز بدون چربي برابري مي‌كند. تخم ماهي 25 درصد پروتئين و اسيد نوكلئوئيك بسيار بالايي دارد.
صفوي اضافه كرد: ماهي‌ها فاقد قند و كربوهيدرات هستند و مي‌توان از نشاسته و سيب‌زميني در كنار ماهي براي كامل كردن غذا استفاده كرد. گوشت ماهي به دليل وجود الياف كوتاه و بافت پيوندي كم در مقايسه با گوشت‌هاي قرمز لطيف و ترد است. ماهي‌هاي پخته نيز هضم بهتري دارند و به دليل اينكه الاستين يا پروتئين از نوع سفت در ماهي وجود ندارد. ماهي پخته قابل هضم‌تر است.
وي افزود: هضم ماهي‌هاي بدون چربي كوتاه‌تر است و از حدود 2 تا 3 ساعت طول مي‌كشد ولي ماهي‌هاي چرب حدود 4 ساعت هضمشان طول مي‌كشد.
اين متخصص تغذيه افزود: ماهي مقدار زيادي اسيد‌هاي آمينه ضروري دارد كه اگر در هفته 2 نوبت از آن استفاده شود، تمام اسيدهاي آمينه ضروري كه در بدن ساخته نمي‌شود، را تأمين مي‌كند. اسيدهاي آمينه براي رشد جنين، كودكان، جبران كم‌خوني مفيد است و در تروماها يا حوادثي پيش مي‌آيد اين كمبودها را جبران مي‌كند و براي رشد ناخن‌ها، مو بسيار اهميت دارد.
وي اضافه كرد: افرادي كه از آبزيان و ماهي‌ها به طور مستمر استفاده ‌كنند. عوارض قلبي و عروقي و مرگ ناشي از آن به ندرت در آنها ديده مي‌شود. خوردن يك وعده ماهي (حدود 240 گرم) در هفته مي‌تواند بيماري‌هاي قلبي عروقي را كاهش دهد. اسيدهاي چرب ضروري از انعقاد خون جلوگيري مي‌كند. براي افرادي كه در معرض حمله‌هاي قلبي عروقي هستند مي‌تواند مفيد باشد. خوردن مكمل‌هاي امگا 3 توصيه نمي‌شود چون با مصرف ماهي ميزان نياز بدن به امگا 3 تأمين مي‌شود.
صفوي افزود: ماهي داراي ويتامين‌هاي مثل A و D است كه در گوشت حيوانات خون‌گرم كم يافت مي‌شود. ويتامين D ضد بيماري نرمي استخوان يا راشتيسم است. ويتامين K و ويتامين‌هاي گروه B در گوشت قرمز كمتر هستند و در گروه گوشت‌هاي سفيد بيشتر يافت مي‌شوند.
اين متخصص تغذيه اضافه كرد: ويتامين‌هاي گروه B در ماهي‌هاي چرب غني‌تر هستند و ويتامين B1، B2، PP در ماهي وجود دارد. ويتامين B12 نيز كه براي كم‌خوني مفيد است. سستي و بي‌اشتهايي را كاهش مي‌دهد. غذاهاي دريايي و تخم مرغ نيز غني از ويتامين B12 هستند.
 

sina86

Registered User
تاریخ عضویت
27 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,309
لایک‌ها
35
مهلت استقرار يك كارخانه تجهيزات پزشكي در تهران 5 سال تمديد شد


خبرگزاري فارس: معاون انساني سازمان محيط زيست گفت: مهلت استقرار يك كارخانه توليد تجهيزات پزشكي در تهران به درخواست وزارت بهداشت در كميسيون زيربنايي دولت، 5 سال تمديد شد.
A0584402.jpg


حسن اصيليان در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعي فارس،‌ درباره خروج يك كارخانه‌ توليد تجهيزات پزشكي از تهران گفت: اين كارخانه قديمي است و بيشتر لوازم چشم پزشكي توليد مي‌كند و از مدت‌ها پيش در محدوده شهر تهران قرار گرفته است، به همين دليل خروج اين كارخانه از سوي سازمان محيط زيست پيگيري مي‌شد.
وي گفت: اين كارخانه داخل شعاع 120 كيلومتري تهران قرار گرفته است، به همين دليل‌ درخواست داده بودند كه مجوز پروانه بهره‌برداري دريافت كنند، ضمن اين‌كه استقرار صنايع در شعاع 120 كيلومتري ممنوع است مگر اين‌كه هيئت وزيران موافقت كند.
اصيليان با بيان اين‌كه اين درخواست با مخالفت در كميسيون زيربنايي مواجه شد، افزود: در كميسيون زيربنايي به اين كارخانه توليد تجهيزات پزشكي مهلت 5 ساله داده شد كه پس از اين مدت به خارج از شعاع 120 كيلومتري تهران منتقل شود.
معاون انساني سازمان محيط زيست با اشاره به اين‌كه اين كارخانه فعلاً آلودگي ندارد، تأكيد كرد: تحت شرايطي مبني بر اين كه در اين مدت به هيچ وجه آلودگي نداشته باشد، اجازه فعاليت دارد.
اصيليان در پاسخ به اين‌ پرسش مبني بر اين‌كه چرا محيط زيست نسبت به ماندن اين كارخانه در شهر به مدت 5 سال مخالفت نكرده است؟ توضيح داد: اين كارخانه آلايندگي ندارد و با توجه به اين كه وزارت بهداشت به توليدات اين كارخانه نياز داشت، پيشنهاد ماندن اين كارخانه را مطرح كرد به همين دليل با اين پيشنهاد در كميسيون زيربنايي دولت موافقت شد اما بعد از 5 سال حتماً باز از شعاع 120 كيلومتري تهران خارج شود.
 

sina86

Registered User
تاریخ عضویت
27 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,309
لایک‌ها
35
سومين جشنواره سراسري اعتياد و رسانه برگزار مي‌شود


خبرگزاري فارس: سومين جشنواره سراسري اعتياد و رسانه ارديبهشت 89 برگزار مي‌شود.
A0587955.jpg


به گزارش خبرنگار اجتماعي فارس، سومين جشنواره سراسري اعتياد و رسانه براي رسانه‌هاي ديداري، شنيداري، مكتوب و ديجيتال ارديبهشت 89 برگزار مي‌شود.
بر اساس اين گزارش فعالان مطبوعاتي رسانه‌هاي مكتوب و خبرگزاري‌ها مي‌توانند در رشته‌هاي خبر، گزارش، گفت‌وگو، مقاله، يادداشت و سرمقاله، نقد، عكس طرح و كاريكاتور در اين جشنواره شركت كنند.
اين گزارش مي‌افزايد: شركت‌كنندگان در بخش رسانه‌هاي ديجيتال مي‌توانند اثار خود در فرم افراز چند رسانه‌اي، نرم‌افزار تلفن همراه پايگاه اينترنتي و وبلاك و بازي رايانه‌اي عرضه كنند.
همچنين بخش رسانه‌هاي شنيداري و راديويي در رشته‌هاي مستند، مستند‌ گزارشي، برنامه تعاملي، برنامه گفت‌وگو محور، نمايش (راديويي) برنامه مجله‌اي، پادكست، آنونس و آرم استيشن برگزار مي‌شود.
اين گزارش تصريح مي‌كند: بخش رسانه‌هاي ديداري شامل فيلم كوتاه داستاني، فيلم بلند ويديويي، مجموعه تلويزيوني، مستند بلند، مستند كوتاه، پويانمايي، نماهنگ، گزارش، ميزگرد و گفت‌وگو، فيلمنامه و تله‌تئاتر است.
اين گزارش خاطرنشان مي‌كند: مهلت ارسال آثار به اين جشنواره تا 30 بهمن 88 است.
 

sina86

Registered User
تاریخ عضویت
27 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,309
لایک‌ها
35
بسياري از مدارس دستورالعمل آنفلوانزا را اجرا نمي‌كنند


خبرگزاري فارس: مدير برنامه آنفلوانزا و مراقبت‌هاي مرزي وزارت بهداشت گفت: بسياري از مدارس دستورالعمل آنفلوانزا را اجرا نمي‌كنند، حتي برخي آموزش و پرورش استان‌ها اين دستورالعمل را تكثير نكرده و در اختيار مديران مدارس قرار نداده‌اند.
A0724189.jpg


محمود سروش در گفت‌و‌گو با خبرنگار اجتماعي فارس، افزود: كشور ما نيز وارد پاندمي آنفلوانزاي A شده است و با شيوع رو به افزايش اين بيماري در كشور رو به رو هستيم، دستورالعمل پيشگيري و كنترل اين بيماري به اغلب دستگاه‌هاي اجرايي از سوي وزارت بهداشت فرستاده شده اما به علت اجراي نادرست اين دستورالعمل‌ها به خصوص در آموزش و پرورش نگران شيوع بالاتر اين بيماري در كشور هستيم.
وي ادامه داد: متأسفانه هيچ آمار و گزارش دقيقي درباره ميزان اجراي اين دستورالعمل و تعطيل كلاس‌هاي درس مدارس از وزارت آموزش و پرورش دريافت نكرده‌ايم و نمي‌توانيم گزارش دقيقي از اين نظر ارائه كنيم.
مدير برنامه آنفلوانزا و مراقبت‌هاي مرزي وزارت بهداشت اضافه كرد: آنچه مسلم است بسياري از مدارس هنوز دستورالعمل پيشگيري و كنترل آنفلوانزاي A را اجرا نمي‌كنند، حتي در بسياري از استانها آموزش و پرورش اين دستورالعمل را كه با امضاي معاون وزارت آموزش و پرورش ابلاغ شده است تكثير نكرده و مديران مدارس از اين دستورالعمل بي خبر هستند.
وي گفت: بر اساس اين دستورالعمل هر روز بايد دو نفر مسئول غربالگري دانش آموزان هنگام ورود به مدرسه باشند و اگر دانش آموزي علايم بيماري دارد بايد به خانه برگردد و تحت مراقبت و درمان قرار گيرد، در هر مدرسه نيز بايد يك اتاق ايزوله براي اين دانش آموزان باشد و تا زمان رسيدن والدين آنها براي بردن بچه‌ها در آن اتاق نگهداري شوند ولي اكثر مدارس اين اتاق را ايجاد نكرده‌اند.
سروش افزود: اساس اين دستورالعمل اين است كه تا جاي ممكن است كلاس‌ها و مدارس تعطيل نشوند، زيرا مي‌دانيم تعطيل مدارس باعث مي‌شود 16 درصد شاغلان در مشاغل ديگر هم ترك شغل كنند و به رسيدگي از فرزند خود بپردازند و اين وضعيت به كل جامعه آسيب مي رساند.
وي گفت: بر اساس دستورالعمل پيشگيري از آنفلوانزا در مدارس اگر 15درصد جمعيت يك كلاس در مهدهاي كودك، كودكستانها و مدارس ابتدايي، راهنمايي و دبيرستان به مدت 3 روز متوالي به بيماري آنفلوانزا يا شبه آنفلوانزا مبتلا شدند بايد آن كلاس درس به مدت 7 روز تعطيل شود و اگر بيش از دو كلاس به اين وضعيت برسند بايد كل مدرسه به مدت 7 روز تعطيل شود، ضمن اينكه مديران، معلمان و مربيان و دانش آموزان و هر يك از افراد مقيم اين مراكز اگر به اين بيماري‌ها مبتلا شوند بايد حداقل 3 روز و تا قطع كامل تب به مرخصي بروند و مديران بالادستي بايد امكان مرخصي آنان را فراهم كنند.
وي افزود: تصميم گيري درباره اجراي مفاد اين دستورالعمل به عهده ستاد آنفلوانزا در شهرستان و استان مربوطه است اما متأسفانه در بسياري از استانها اجراي اين دستورالعمل جدي گرفته نشده، اطلاع رساني نشده و حتي در مواردي اصلاً دستورالعمل تكثير نشده و در اختيار مديران مراكز آموزشي قرار نگرفته است.
 
بالا