• پایان فعالیت بخشهای انجمن: امکان ایجاد موضوع یا نوشته جدید برای عموم کاربران غیرفعال شده است

مطالب علمي در زمينه طب و پزشكي ، اخبار پزشكي ، مقالات

sіπa

Registered User
تاریخ عضویت
10 فوریه 2010
نوشته‌ها
1,703
لایک‌ها
8
26 خاصیت کشمش


انگور خشک شده که همه به نام کشمش مي شناسند، قرن ها پيش به وجود آمده است... کشمش در ايران و مصر در 2000 سال قبل از ميلاد، توليد شده بود.

1- کشمش، ميوه خشک مغذي است و مانند ديگر خشکبارها در تمام سال يافت مي شود. يک غذاي پر انرژي، کم چرب و کم سديم مي باشد. بنابراين براي افرادي که رژيم هاي کم سديم را بايد رعايت کنند، خوردن کشمش بسيار مفيد مي باشد.

2- کشمش داراي خاصيت آنتي اکسيداني مي باشد و از تخريب سلولي جلوگيري مي کند.

3- کشمش براي سلامت استخوان ها و جلوگيري از پوکي استخوان نقش مهمي را بر عهده دارد، به همين دليل مصرف آن براي زنان قبل از يائسگي بسيار مفيد است..

4- منبع خوب ويتامين D و هورمون استروژن مي باشد.

5- کشمش باوجودي که شيرين و چسبناک مي باشد، بر دندان اثر مخربي ندارد و باعث خرابي دندان نمي شود، حتي مي توان گفت اين ميوه خشک از فساد دندان جلوگيري مي کند... کشمش براي سلامت دندان و لثه بسيار مفيد مي باشد.

6- کشمش منبع خوب ويتامين ها و عناصر مغذي بدن مي باشد. عناصر و ويتامين هايي همچون آهن، پتاسيم، کلسيم و ويتامين B در کشمش موجود است.

7- کشمش محتوي مقدار زيادي آهن مي باشد... 600 گرم کشمش، 90 درصد آهن مورد نياز روزانه بدن را تأمين مي کند. 100 گرم کشمش در حدود 88/1ميلي گرم آهن دارد، در حاليکه 100 گرم گوشت گاو بين 4-2 ميلي گرم آهن دارد.

8- کشمش، منبع خوب فيبر، آنتي اکسيدان و همچنين منبع خوب انرژي مي باشد.

9- فيبر باعث جلوگيري از سرطان کولون، کمک در جلوگيري از رشد غير معمول سلول ها، بيماري ها و همچنين کنترل قند خون را مي شود.

10- کشمش را به گوشت اضافه کنيد تا مقدار چربي غذا را کم کند و مقدار فيبر و آهن را افزايش و مقدار سديم را کاهش دهد.
11- آنتي اکسيدان از پيري و بيماري هاي حاصله از آن مي کاهد.

12- کشمش از سرطان جلوگيري مي کند.

13- کشمش ميزان LDL يا کلسترول بد را در خون کم مي کند و باعث کاهش بيماري قلبي مي گردد.

14- اگر به مدت 4 هفته هر روز کشمش مصرف کنيد، آنتي اکسيدان در خون افزايش و کلسترول بد( LDL) کاهش مي يابد.

15- کشمش موجب کاهش استرس مي گردد.

16- اين ميوه خشک باعث عملکرد صحيح رگ هاي بدن مي شود.

17- کشمش براي درمان بي نظمي معده و يبوست مصرف مي شود. براي جلوگيري از اين ناخوشي ها مي توانيد، 6-5 عدد کشمش را خيس کنيد و بعد از چند ساعت، آب آن را بنوشيد...

18- تحقيقات نشان داده است که ورزشکاراني که قبل و در حين ورزش، حدود يک فنجان کشمش مصرف مي کنند، بهتر از بقيه سلول هاي بدن را از آسيب حفظ مي کنند.

19- کشمش به علت داشتن قند فروکتوز، داراي خاصيت مصرف سريع انرژي و کاهش وزن نيز مي باشد.

20- کشمش مانند هويج، براي سلامتي چشم نيز خوب است..

21- کشمش باعث تقويت اعصاب مي شود.

22- کشمش، سستي و رخوت را از بدن دور مي کند.

23- با خوردن کشمش، غضب را از خود دور کنيد..

24- کشمش موجب از بين رفتن آب اضافي بدن مي گردد.

25- کشمش، دهان را خوشبو مي کند.

26- کشمش، اسپاسم يا گرفتگي عضلاني را کم مي کند.

پس از همين حالا، کشمش را به ماست يا سالاد خود اضافه کنيد و از خوردن آن لذت بريد.
 

sіπa

Registered User
تاریخ عضویت
10 فوریه 2010
نوشته‌ها
1,703
لایک‌ها
8
همه چيز درباره عضلات بدن ما


هيچ فكرش را كرده‌ايد اگر عضلات‌تان را از شما بگيرند، چه شكلي مي‌شويد؟ اصلا مي‌توانيد بدون عضلات‌تان و صرفا با تكيه بر استخوان‌هايتان بايستيد؟ عضلات علاوه بر كمكي كه به ايستادن‌ مي‌كنند، در راه رفتن هم به كمك‌مان مي‌آيند. ماهيچه‌ها علاوه بر حركت، مخزن گليكوژن (شكل ذخيره‌اي قند) هم هستند كه به موقع از آن مخزن نيز استفاده مي‌شود.

ماهيچه يعني چه؟

در فرهنگ دهخدا در توصيف "ماهيچه " آمده است كه برخي از بافت‌هاي بدن داراي دو سر باريك بوده و به شكل ماهيان كوچكي‌اند كه موجب حركت موجود زنده البته نوع حيوان و انسان مي‌شوند. اين اعضا هنگامي كه منقبض مي‌شوند، مانند موشي مي‌مانند كه زير پوست حركت مي‌كنند.به اين بافت‌ها ماهيچه يعني ماهي كوچك يا مانند ماهي يا موشك يا موش‌گوشت يا بافت گوشتي شبيه موش نيز مي‌گويند. البته كلمه ماهيچه در آشپزي و معماري نيز به كار مي‌رود.

هيچ فكرش را كرده‌ايد اگر عضلات‌تان را از شما بگيرند، چه شكلي مي‌شويد؟ اصلا مي‌توانيد بدون عضلات‌تان و صرفا با تكيه بر استخوان‌هايتان بايستيد؟ عضلات علاوه بر كمكي كه به ايستادن‌ مي‌كنند، در راه رفتن هم به كمك‌مان مي‌آيند. ماهيچه‌ها علاوه بر حركت، مخزن گليكوژن (شكل ذخيره‌اي قند) هم هستند كه به موقع از آن مخزن نيز استفاده مي‌شود.نگاهي مي‌اندازيم به اين عضو مهم كه 40 درصد وزن ماده خشك بدن را تشكيل مي‌دهد.

عضله انواع و اقسام دارد

عضلات دسته‌هايي از بافت ليفي يا فيبري هستند كه بدن را حركت مي‌دهند، وضعيت قرارگيري آن را حفظ مي‌كنند و اعضاي داخلي مثل قلب، روده‌ها و مثانه را به كار مي‌اندازند. اين كاركردها به وسيله 3 نوع عضله مختلف انجام مي‌شود كه عضلات اسكلتي بزرگ‌ترين گروه آنها را تشكيل مي‌دهند. عضلات به وسيله پيام‌هاي ارسالي از دستگاه عصبي كنترل مي‌شوند.

عضلات اسكلتي را مي‌توان آگاهانه كنترل كرد، در حالي كه دو نوع ديگر عضله فعاليت خودكار دارند. بيشتر عضلات اسكلتي، ارتباط دو استخوان مجاور را برقرار مي‌سازند. يك طناب قابل انعطاف از بافت ليفي به نام تاندون به يك انتهاي عضله متصل مي‌شود، به انتهاي ديگر عضله يك تاندون يا صفحه‌اي از بافت همبند متصل مي‌شود.

عضلات اسكلتي نه تنها باعث حركت قسمت‌هاي مختلف بدن مي‌شوند بلكه به حفظ وضعيت بدن در حالت‌هاي ايستاده، نشسته يا خوابيده نيز كمك مي‌كنند.

اسامي‌برخي از عضلات، بيانگر كار آنهاست. بازكننده‌ها، مفاصل را صاف مي‌كنند، خم كننده‌ها آنها را تا مي‌كنند، نزديك كننده‌ها، اندام را به سمت بدن نزديك مي‌كنند، دوركننده‌ها، آنها را از بدن دور مي‌كنند و راست كننده‌ها قسمت‌هايي از بدن را بلند مي‌كنند يا بالا نگه مي‌دارند.عضله اسكلتي كه استخوان‌ها را مي‌پوشاند و به حركت درمي‌آورد، عضله اسكلتي كه اندام‌ها و بدن را حركت مي‌دهد، از رشته‌هاي دراز، قوي و موازي تشكيل شده است. اين نوع عضله، قادر به انقباض سريع و قوي است ولي تنها به مدت كمي ‌مي‌تواند با حداكثر قدرت كار كند.عضله قلبي كه ديواره‌هاي قلب را تشكيل مي‌دهد. عضله قلبي خون را به سراسر بدن مي‌راند.

اين عضله رشته‌هايي كوتاه، شاخه دار و متصل به هم دارد كه شبكه اي را در داخل ديواره‌هاي قلب تشكيل مي‌دهند. اين نوع عضله مي‌تواند بدون خستگي، مدام كار كند. عضله صاف كه در ديواره لوله گوارش، رگ‌هاي خوني و مجاري تناسلي و ادراري وجود دارد.عضله صاف، كاركردهايي چون حركت دادن غذا در لوله گوارش را بر عهده دارد. اين عضله از رشته‌هايي كوتاه و دوكي شكل تشكيل شده است كه به هم متصل شده، صفحاتي را تشكيل مي‌دهند و مي‌توانند به مدت‌هاي طولاني كار كنند.

ترين‌هاي عضلات

o كوچك‌ترين عضله: استاپديوس يا عضله ركابي كه استخوان ركابي را در گوش مياني كنترل مي‌كند و كمتر از 13 ميلي متر طول دارد.
o قوي‌ترين عضله: قوي ترين عضله در بدن انسان يك جفت عضله ماستر يا ماضغه است كه مربوط به جويدن بوده در دو طرف لب قرار دارد. در ماه آگوست سال 1968 در دانشكده دندانپزشكي دانشگاه فلوريداي آمريكا، شخصي به نام ريچارد هوفمن، ركورد جديدي در كارايي اين عضله ماستر از خود به جا گذاشت و موفق شد با انقباض اين عضله فشاري معادل 442 كيلو گرم را براي مدت 2 ثانيه روي دستگاه فشار سنج مربوطه ثبت نمايد.
o پركارترين عضله: عضلات چشم به طور متوسط در طي شبانه روز 100 هزار بار حركت مي‌كنند كه بخش عمده اي از اين رقم مربوط به زماني است كه انسان خواب است و خواب مي‌بيند.
o بزرگ‌ترين عضله: در ميان 260 عضله در بدن، بزرگ‌ترين عضله، عضله نشيمنگاهي بزرگ يا گلوتئوس ماگزيموس است كه تا ران ادامه دارد.

در بدن چند عضله داريم؟

بـدن انسان از 260 عضله تشكيل شده كه اكثر آنها به صورت جفت هستند. عضلات، 45 درصد وزن كل از ماده خشك بدن را به خود اختصاص مي‌دهند. عضلات از بافت فيبري تشكيل شده‌اند. ميوفيبريل‌ها (فيبرهاي تشكيل دهنده ماهيچه‌ها) قابليت انقباض دارند.

فيبرهاي تشكيل‌دهنده عضلات در بدن خود نيز به 2 نوع متفاوت تقسيم‌بندي مي‌شوند.
فيبر كند: فيبر كند يا قرمز، انقباض كند و مداوم داشته و دير خسته و فرسوده مي‌شود. ظرفيت حمل اكسيژن بالا داشته و بنابراين در تمرينات هوازي كاربرد دارد.

فيبر تند: فيبر تند يا سفيد، انقباض سريع و قدرتمند داشته اما خيلي زود خسته و فرسوده مي‌شود. ظرفيت حمل اكسيژن در آنها اندك است و در تمرينات بي‌هوازي كاربرد دارند.
معمولا عضلات در بدن به صورت جفت عمل كرده، به‌طوري كه هر سمت يك مفصل يك عضله قرار مي‌گيرد و حركات مخالف را به كمك هم پديد مي‌آورند. اين جفت عضله، عضله موافق و عضله مخالف ناميده مي‌شوند. مثلا در بازو، عضله سه سر با انقباض خود سبب صاف شدن بازو و عضله دو سر با انقباض خود، سبب خم شدن بازو مي‌شود.

آتروفي يا تحليل رفتن عضله: هنگامي ‌كه عضلات براي مدت طولاني فعال نباشند، به تدريج حجمشان تحليل رفته و كوچك مي‌شوند كه به آن آتروفي مي‌گويند.
هيپرتروفي يا حجيم شدن عضله: هنگامي ‌كه فعاليت عضلات افزايش مي‌يابد، سبب افزايش حجم و اندازه سلول‌هاي عضلاني مي‌شود كه هيپرتروفي نام دارد.

ايزومتريك يا ايزوتونيك؟

o تمرينات ايزوتونيك: در اين تمرينات، عضلات منقبض شده و طولشان كاهش يافته و كوتاه مي‌شوند. بيشتر تمرينات از همين نوع است. مانند خم و راست كردن بازو همراه با وزنه.
o تمرينات انفرادي: به تمريناتي گفته مي‌شود كه تنها يك مفصل و يك گروه از عضلات را درگير مي‌كند.
o تمرينات تركيبي: به تمريناتي اطلاق مي‌شود كه هم‌زمان چند گروه از عضلات را درگير كرده و حركت حول چند مفصل انجام مي‌گيرد.
o تعداد: به يك بار بلند كردن وزنه و پايين آوردن آن اطلاق مي‌گردد.
o ست يا نوبت: به چند بار بلند كردن و پايين آوردن وزنه (به اصطلاح زدن وزنه) بدون وقفه اطلاق مي‌شود.
يك ست متشكل از 1 تا 5 تكرار سبب افزايش قدرت عضلات گشته اما به استقامت آنها نمي‌افزايد.
يك ست متشكل از 6 تا 12 تكرار سبب افزايش قدرت، حجم و استقامت عضلات مي‌شود.
يك ست متشكل از 13 تا 30 تكرار سبب افزايش حجم و استقامت عضله مي‌شود.
يك ست متشكل از 20 تكرار و بالاتر يك تمرين هوازي محسوب مي‌شود.

چگونه عضلاني شويم؟

تصور كنيد كه شما با يك عضله خاص در بدن وزنه‌اي به وزن 1 كيلوگرم را روزانه بلند مي‌كنيد. هنگامي‌كه اين وزنه از 1 كيلوگرم مثلا به 5 كيلوگرم افزايش مي‌يابد، ابتدا با بلند كردن آن وزنه به‌طور مكرر در فيبرهاي عضلات يك پارگي بسيار ريز پديد مي‌آيد.

سپس بدن شما سعي مي‌كند با آن وزنه جديد سازگاري حاصل كرده و نيروي عضله مورد نظر را افزايش دهد بنابراين هنگام ترميم، فيبرهاي آسيب ديده آنها را قوي‌تر و با استحكام‌تر از پيش بازسازي مي‌كند. بر خلاف تصور هنگامي‌كه به حجم عضلات افزوده مي‌شود، در واقع به اندازه سلول‌هاي عضلاني افزوده مي‌شود و نه به تعداد آنها. تعداد سلول‌هاي عضلاني در طول حيات ثابت مي‌مانند اما اين تعداد در افراد مختلف متفاوت است.

يكي از عللي كه برخي افراد سريع‌تر عضلاني مي‌شوند، نيز همين موضوع است بنابراين عضلات پس از انجام تمرينات با وزنه نياز به زمان دارند كه مجددا خود را ترميم كنند. اين مدت، زمان ترميم يا ريكاوري نام دارد. بنابراين شما هيچ‌گاه نبايد روي يك گروه عضلات هر روز و بدون وقفه كار كنيد زيرا در اين صورت تنها به عضلات خود آسيب وارد مي‌آوريد. زمان ترميم معمولا 2 تا 3 روز است. در روند سازگاري نه تنها حجم سلول‌هاي عصبي افزايش مي‌يابد بلكه به تعداد مويرگ‌هايي كه به عضلات خون‌رساني مي‌كنند نيز افزوده مي‌شود زيرا عضله بزرگ‌تر و پركارتر به خون، اكسيژن و مواد مغذي بيشتري نياز دارد. يك عامل بسيار مهم ديگر در توانايي بدن به عضلاني شدن وجود دارد و آن هم وراثت است.

انواع ساختارهاي بدني

o اكتومورف: بدن لاغر با استخوان‌بندي كوچك. افزايش حجم عضلات در اين نوع ساختار جسمي ‌دشوار است.
o مزومورف: بدن عضلاني با چربي اندك. افزايش حجم عضلات در اين نوع ساختار جسمي‌ تقريبا آسان است.
o آندومورف: چاق با استخوان‌بندي درشت. اين افراد مستعد اضافه وزن هستند؛ البته از نوع چربي، نه ماهيچه.

ماهيچه چگونه كار مي‌كند؟

حركت زماني ايجاد مي‌شود كه پيام‌هاي ارسالي از دستگاه عصبي باعث انقباض عضله شوند. حركت آگاهانه بدن به وسيله عمل متقابل عضلات اسكلتي، استخوان‌ها و مفاصل صورت مي‌پذيرد.

بيشتر عضلات يك استخوان را به استخوان ديگر مرتبط كرده و از يك مفصل عبور مي‌كنند. وقتي يك عضله منقبض مي‌شود، استخوان‌ها را مي‌كشد و به حركت درمي‌آورد. بسياري از عضلات، به صورت جفتي هستند؛ به طوري كه در هر سمت يك مفصل يك عضله قرار مي‌گيرد و حركات مخالف را ايجاد مي‌كند؛ براي مثال، در بازو، عضله سه‌سر با انقباض خود، بازو را صاف مي‌كند و عضله دو سر با انقباض خود باعث خم شدن بازو مي‌شود.

نويسنده: دكتر هومن خليقي
منبع:http://salamatiran.com
 

sіπa

Registered User
تاریخ عضویت
10 فوریه 2010
نوشته‌ها
1,703
لایک‌ها
8
چگونه وقتی تنها هستیم از یک حمله قلبی جان سالم به در ببریم؟


بسیاری از مردم، زمانی که با حمله قلبی مواجه می شوند، تنها و بدون کمک هستند. شخصی که ضربان قلب او نا منظم است و کسی که شروع به احساس ضعف می کند، تنها حدود 10 ثانیه پیش از از دست دادن هوشیاریش وقت دارد.

به هر حال، این قربانیان می توانند با سرفه های مکرر و شدید به خود کمک کنند. پیش از هر سرفه باید نفس عمیق بکشید، و سرفه باید عمیق و کش دار باشد و خلط سینه را از عمق سینه ایجاد کنید. توالی یک نفس و یک سرفه باید حدودا هر 2 ثانیه یکبار بدون توقف تکرار شود تا کمک برسد و یا ضربان قلب دوباره به حالت عادی باز گردد. نفس های عمیق اکسیژن را به داخل شش ها می کشد و حرکت های سرفه موجب فشار به قلب و تداوم جریان گردش خون توسط آن می شود.

همچنین این فشار فشرده کننده روی قلب موجب بازیابی ریتم نرمال ضربان آن می شود. بدین طریق، قربانیان حملات قلبی می توانند تا رسیدن به بیمارستان حیات خود را حفظ کنند.
 

sіπa

Registered User
تاریخ عضویت
10 فوریه 2010
نوشته‌ها
1,703
لایک‌ها
8
خجالتی بودن، ریشه در مغز دارد!

بر اساس مطالعات قبلی این افراد از سر و صدا و جمعیت بیشتر آزار می‌بینند و تاثیر کافئین روی آنها بیشتر است.

نتایج یک تحقیق جدید نشان می‌دهد که مغز افراد خجالتی یا درون گرا در واقع جهان را به گونه‌ای متفاوت از انسانهای برون گرا، پردازش می‌کند.

حدود 20 درصد از افراد با نوعی ویژگی شخصیتی موسوم به «حساسیت ادراکی حسی» یا SPS متولد می‌شوند که این ویژگی به عنوان یک گرایش یا عامل بازدارنده و یا حتی التهاب عصبی شدت پیدا می‌کند. این ویژگی در برخی از کودکانی هم دیده می‌شود که خیلی به کندی در یک وضعیت جدید گرم می‌گیرند، نیاز به تنبیه اندکی دارند، به راحتی گریه می‌کنند و سوالات غیر معمول می‌پرسند یا افکار بسیار عمیقی دارند.

محققان در این پژوهش جدید همچنین نشان دادند که این اشخاص فوق العاده حساس توجه بیشتری به جزئیات دارند و فعالیت مناطق خاصی از مغز آنها به هنگام پردازش اطلاعات بصری بیشتر از کسانی است که فاقد حساسیت بالا هستند.

افراد با ویژگی حساسیت بالا ترجیح می‌دهند زمان بیشتری برای تصمیم گیری وقت صرف کنند، هوشیارتر هستند و زمان بیشتری برای انعکاس خودشان نیاز دارند و از صحبت‌های کوچک سریعتر خسته می‌شوند.

همچنین بر اساس مطالعات قبلی این افراد از سر و صدا و جمعیت بیشتر آزار می‌بینند و تاثیر کافئین روی آنها بیشتر است.
 

sіπa

Registered User
تاریخ عضویت
10 فوریه 2010
نوشته‌ها
1,703
لایک‌ها
8
ارتباط بیولوژیکی اضطراب، استرس و افسردگی

گروهی از پژوهشگران کانادایی با انجام یکسری از آزمایشات بر روی مدلهای حیوانی موفق شدند ارتباط بیولوژیکی میان اضطراب، استرس و افسردگی را کشف کنند.

محققان دانشگاه اونتاریوی غربی پیش از انجام آزمایشات در سطح مولکولی بر روی مدلهای حیوانی یکسری آزمایشات را انجام دادند.

این دانشمندان در این خصوص اظهار داشتند: "کشفیات ما نشان می دهد که نسل جدیدی از داروها و هدفهای درمانی می توانند وجود داشته باشند که برای مبارزه با هر سه بیماری مورد استفاده قرار گیرند. ما از مرحله مطالعه بر روی مکانیزم زیست مولکولی گذشته ایم و به مرحله آزمایش بر روی موشها رسیده ایم. گام بعدی ما استفاده از یک ماده بازدارنده مشترک برای درمان این سه بیماری است. ما این ماده را توسعه داده و آن را به یک عامل دارویی تبدیل کرده ایم."

این مکانیزم با مطالعه بر روی تعامل میان گیرنده 1 فاکتور ترشح "کورتیکوتروپین" (CRFR1) کشف شد. CRFR1 هورمونی است که توسط سلولهای نورو- اندوکرین هیپوتالاموس تولید می شود و در پاسخ به استرس محور "هیپوتالاموس- هیپوفیز" و انواع ویژه گیرنده های سروتونین(5-HTR) شرکت می کند.

همچنین نتایج این تحقیقات نشان داد که CRFR1 به روشی عمل می کند که تعداد 5-HTR را در سطح سلولی نورونهای مغزی افزایش می دهد. این مسئله می تواند موجب یک ناهنجاری شود به طوری که فعالیت CRFR1 منجر به بروز اضطراب و استرس و فعالیت 5-HTR منجر به توسعه افسردگی می شود.

براساس گزارش نیچر نوروساینس، این راههای بیوشیمایی بروز دهنده استرس، اضطراب و افسردگی از طریق فرایندهای مغزی به یکدیگر متصل می شوند.
 

sіπa

Registered User
تاریخ عضویت
10 فوریه 2010
نوشته‌ها
1,703
لایک‌ها
8
آب بنوشيد تا لاغر شويد


واحد مرکزی خبر: بررسی‌های پژوهشگران دانشگاه ویرجینیا نشان می دهد نوشیدن آب قبل از غذا باعث کم شدن اشتها و کاهش وزن می‌شود.

محققان با بررسی 48 نفر افراد 55 تا 75 ساله که مبتلا به اضافه وزن یا چاقی بودند، اعلام کردند افرادی که سه مرتبه در روز قبل از هر وعده غذایی یک لیتر آب می‌نوشند در مدت 12 هفته، به طور متوسط 4/5 کیلوگرم از وزن‌شان کاسته می‌شود.

بنابر این گزارش کارشناسان تغذیه می گویند به مقدار آبی که در حال حاضر می نوشید، توجه کنید.

اگر کمتر از هشت لیوان در روز آب می نوشید سعی کنید مقدار آن را افزایش دهید وقبل از تشنه شدن ، آب بنوشید. آنها می گویند نوشیدن آب زیاد، میزان سوخت و ساز بدن را افزایش می دهد و تاثیر آن در افزایش متابولیسم بدن همانند تاثیر ورزش است. از سوی دیگر کارشناسان تغذیه توصیه می کنند که آب سرد بنوشید، زیرا باعث کاهش وزن بیشتری می شود و می گویند نیم ساعت قبل از خوردن غذا، آب بنوشید چون این کار باعث می شود کمتر غذا بخورید. توصیه دیگر آنها این است هنگامی که صبح از خواب بلند شدید، یک لیوان آب بنوشید.

این کار هم به لاغر شدن شما کمک می کند . نکته دیگر برای لاغر شدن این است که نوشابه های شیرین گاز دار و حتی نوشابه های رژیمی را هم نخورید چون باعث افزایش اشتها می شوند بر عکس میوه ها و سبزی هایی را که آب زیادی دارند، بخورید مثل کاهو، کرفس، بروکلی، پرتقال، لیمو، نارنگی ، جوانه گندم و حبوبات.

نوشیدنی های کافئین دار هم مثل قهوه، چای و نوشابه های گازدار را که باعث دفع آب از بدن می شوند، خیلی کم مصرف کنید و به جای آنها، از نوشیدنی های بدون کافئین مثل دوغ و آب میوه استفاده کنید. به آب میوه کمی آب اضافه کنید و سپس بنوشید تا هم میزان کالری آن کمتر شود و هم در عین حال نوشیدنی طعم داری بنوشید.

در مجموع با رعایت سه نکته اصلی می توان به آسانی و ماندگاری لاغر شد : ورزش کنید، حداقل روزی هشت لیوان آب بنوشید و پُرخوری نکنید.
 

sіπa

Registered User
تاریخ عضویت
10 فوریه 2010
نوشته‌ها
1,703
لایک‌ها
8
ارتباط چاقی و سنگ کلیه


بررسی های دانشمندان نشان می دهد سنگ های کلیه و مجاری ادرار در افراد چاق شایع تر است.

واحد مرکزی خبر به نقل از مقاله ای که محققان دانشگاه جان هاپکینز منتشر کرده اند، گزارش داد؛ احتمال ابتلا به سنگ های ادراری با افزایش وزن ارتباط مستقیم دارد.

بر اساس این گزارش، اگرچه هنوز علت دقیق اثر اضافه وزن بر میزان بروز سنگ های کلیه مشخص نیست اما محققان به شواهدی رسیده اند که نشان می دهد تغییراتی که در مقدار اسید، املاح و چربی ها در خون افراد چاق بوجود می آید، در بروز سنگ های کلیه نقش دارد.

این دانشمندان با مطالعه بیش از 95 هزار نفر در دوره ای چهار ساله، دریافتند که از بین سه هزار و 257 نفر که به سنگ های کلیه مبتلا شده بودند، میزان شیوع سنگ کلیه در چاق ها دو برابر افراد با وزن عادی است.

این مطالعه همچنین نشان داد نیاز به جراحی برای بیرون آوردن سنگ های کلیه در میان افراد چاق بیشتر از افراد با وزن عادی است .

بنابر این گزارش، سنگ های کلیه و مجاری ادرار، رسوبات سخت شده مواد معدنی و نمک های اسیدی در ادرار است که دفع آنها بسیار دردناک است.

سنگ های ادراری در بعضی از خانواده ها با زمینه ارثی بیشتر دیده می شود، ضمن اینکه عادت به خوردن نمک و غذاهای شور و نوشیدن کم آب احتمال تشکیل سنگ های ادراری را بیشتر می کند.

بر خلاف آن چه در گذشته تصور می شد، امروزه پزشکان تاکید می کنند نوشیدن شیر و خوردن لبنیات از بروز سنگ های کلیه جلوگیری می کند در حالی که نوشیدن زیاد چای شرایط را برای تشکیل سنگ در ادرار مستعدتر می کند.
 

Sir Vahid

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
2 دسامبر 2007
نوشته‌ها
6,342
لایک‌ها
4,575
آمپول ضد بارداری مردانه ، تحولی بزرگ در تنظیم خانواده است
اسفند ۶, ۱۳۸۸ توسط : admin موضوع : اخبار داروسازی, اخبار علمی پزشکی, اخبار مامایی, تنظيم خانواده, مشروح اخبار
یک نظر
تولید آمپول ضد بارداری مردانه



تعدادی از محققان دانشگاه ادینبورگ اعلام کردند که به دنبال تولید آمپول ضد بارداری برای مردان هستند. تحقیقات آنان نشان می دهد که آمپول ضد باروری برای مردان می تواند به اندازه قرص ضد بارداری زنان و کاندوم موثر باشد.


به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز ، این محققان بر این باورند که آمپول ضد بارداری مردانه به اندازه قرص ضد بارداری که مورد استفاده خانم ها قرار می گیرد، در جلوگیری از باروری و حاملگی موثر خواهد بود . آنان معتقدند که مردها می توانند از طریق تزریق ماهانه آمپول حاوی هورمون تستوسترون، که به طور موقت جلوی تولید اسپرم را می گیرد، مانع از باروی شوند.



آمپول جدید حاوی هورمون مردانه تستوسترون و یک نسخه مصنوعی هورمون زنانه پروژسترون است و وقتی مغز این هورمونها را احساس می‌کند، میزان سایر هورمونهایی را که تولید اسپرم را در کنترل دارند، کاهش می‌دهد و تولید اسپرم متوقف می شود



در حال حاضر ۸۰ زوج تحت آزمایش با این داروی جدید قرار دارند و آمپول ضد باروری در دو نوبت هر دو ماه یکبار تزریق می‌شود و بررسی نتایج نشان می دهد که این آمپول ها عوارضی مانند افزایش خطر بروز سرطان سینه یا حتی تشکیل لخته‌های خونی مرگبار نیز ندارند.



به گفته رییس این تحقیقات، این روش در ۹۹ درصد موارد موثر است و به محضی که تزریق آمپول متوقف شود، روند تولید اسپرم‌ها دوباره به حالت طبیعی برمی‌گردد.



همچنین در طی آزمایش هایی که در چین انجام شده است، تنها یک مرد از صد مردی که داوطلب شده بودند، توانست بچه دار شود. شش ماه بعد از پایان تزریق آمپول، میزان تولید اسپرم این مردها به اندازه طبیعی برگشت. این برای بسیاری از زنان که می خواهند مردها مسئولیت بیشتری در قبال جلوگیری از بارداری متحمل شوند، خبر خوبی است.



اما دانشمندان می گویند آزمایش های بیشتری لازم است تا از ایمنی این آمپول ها اطمینان حاصل کنند.



تلاش های پیشین برای تولید وسیله ای برای جلوگیری از بارداری برای مردان با مشکلات زیادی مواجه شده است. تا کنون وسائل و یا داروهایی که برای جلوگیری از باروی مردها تولید شده است یا عوارض جانبی داشته اند و یا قابل اطمینان نبوده اند.



با آنکه آمپول تستوسترون عوارض جانبی جدی نداشته است، تقریبا یک سوم از ۱۰۴۵ مردی که در طول دو سال و نیم گذشته در این آزمایش شرکت کردند، دوره تایین شده برای انجام آزمایش را به طور کامل طی نکردند.



دکتر یی کن جو، از سازمان ملی پژوهش برای تشکیل خانواده در پکن، پایتخت چین می گوید: ” برای زوج هایی که نمی خواهند از روش های مربوط به جلوگیری زنان استفاده کنند، تنها گزینه هایی که باقی مانده، استفاده از کاندوم، عمل وازکتومی و بازگیری است.”



اما او می گوید که حالا تحقیقات ما نشان می دهد تزریق آمپول هورمون می تواند به طور بالقوه شیوه ای جدید و عملی برای جلوگیری از باروری شود.



او اضافه کرد که اگر آزمایش های بعدی موفقیت آمیز انجام شود، تا ۵ سال دیگر این آمپول ها در دسترس عموم قرار خواهد گرفت.
 

Sir Vahid

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
2 دسامبر 2007
نوشته‌ها
6,342
لایک‌ها
4,575
پژوهشگران می گویند : ” نوشیدن آب پیش از غذا ، سبب کم شدن اشتها و کاهش وزن می‌ شود “
فروردین ۲۸, ۱۳۸۹ توسط : admin موضوع : اخبار تغذیه, اخبار علمی پزشکی, مشروح اخبار, مقالات و تحقیقات پزشکی
ارسال نظر
ممکن است کاهش وزن با آب درمانی امکانپذیر باشد .

محققان دانشگاه ویرجینیا در آمریکا با بررسی ۴۸ نفر از افراد ۵۵ تا ۷۵ ساله که به اضافه وزن یا چاقی دچار بودند، اعلام کردند افرادی که سه مرتبه در روز، قبل از هر وعده غذایی یک لیتر آب می‌ نوشند، در مدت ۱۲ هفته، به طور متوسط چهار و نیم کیلوگرم از وزنشان کم می‌ شود.

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز ، کارشناسان تغذیه با توصیه درباره تویجه به مقدار کنونی آبی که می نوشد، تاکید می کنند: افرادی که کمتر از هشت لیوان در روز آب می نوشند، باید به تدریج مقدار آن را افزایش دهند و قبل از تشنه شدن، آب بنوشید.

به گفته این کارشناسان، نوشیدن آب زیاد، مقدار سوخت و ساز بدن را افزایش می دهد و تاثیر آن در افزایش متابولیسم بدن همانند تاثیر ورزش است.

این کارشناسان همچنین توصیه می کنند: آب سرد بنوشید، زیرا سبب کاهش وزن بیشتری می شود؛ و نیم ساعت قبل از خوردن غذا، آب بنوشید، چون این کار سبب می شود غذایی کمتری بخورید.

نوشیدن یک لیوان آب در صبح پس از بیدار شدن، از دیگر توصیه های این کارشناسان برای کمک به لاغر شدن است.

نکته دیگر برای لاغر شدن این است که نوشابه های شیرین گازدار و حتی نوشابه های رژیمی را هم نخورید، چون سبب افزایش اشتها می شوند، بر عکس میوه ها و سبزی هایی را که آب زیادی دارند، مثل کاهو، کرفس، بروکلی، پرتقال، لیمو، نارنگی، جوانه گندم و حبوبات میل کنید.

نوشیدنی های کافئین دار هم مثل قهوه، چای و نوشابه های گازدار که به دفع آب از بدن می انجامد، خیلی کم مصرف کنید و به جای آنها، از نوشیدنی های بدون کافئین مثل دوغ و آب میوه استفاده کنید.

به آبمیوه کمی آب اضافه کنید و سپس بنوشید تا هم مقدار کالری آن کمتر شود و هم در عین حال، نوشیدنی طعم داری بنوشید.

در مجموع با رعایت سه نکته اصلی می توان به آسانی و ماندگاری لاغر شد: ورزش کنید، دست کم روزی هشت لیوان آب بنوشید و پُرخوری نکنید.
 

Sir Vahid

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
2 دسامبر 2007
نوشته‌ها
6,342
لایک‌ها
4,575
آیا مدرسه باید راجع به صرع کودک شما اطلاع داشته باشد ؟
فروردین ۲۸, ۱۳۸۹ توسط : admin موضوع : اخبار اجتماعي, اخبار علمی پزشکی, راهنماي خانواده ها, مشروح اخبار
ارسال نظر
اگر شما دارای فرزند مبتلا به صرع می باشید به این موضوع توجه کنید که پنهانکاری به هیچ وجه به سود شما و فرزندتان نیست . باید هر کس با فرزند شما سروکار دارد ، از راننده سرویس گرفته تا معلم و ناظم مدرسه اطلاعاتی راجع به مشکل فرزند شما داشته باشد .
سئوال این است آیا مدرسه باید راجع به صرع دانش آموز مبتلا اطلاع داشته باشد ؟
اگر به سلامت فرزند خود اهمیت می دهیم حتماً بایستی اطلاعات درستی را به اولیای مدرسه بدهیم .
بی توجهی به این موضوع با عدم اهمیت اولیای مدرسه به مشکل صرع دانش آموزان مبتلا می تواند خطرساز باشد.
بدیهی است اطلاعات درست و علمی اولیای مدرسه راجع به صرع در عکس العمل آنها در زمان حمله می تواند کمک مؤثری باشد . چه در جهت درمان کمکهای اولیه و چه در جهت تشخیص به موقع و جلوگیری از عوارض بعدی .
در اینجا ضمن تأکید بر آموزشهای اولیه اولیای مدرسه راجع به اختلال صرع توضیح مختصری راجع به نحوه اطلاع رسانی والدین به مدرسه و گزاش مشکلات فرزند مبتلا به صرع را ارائه می دهیم .
دقیقاً چه نکاتی را مدرسه باید راجع به دانش آموز مبتلا به صرع بداند ؟
ابتدا می بایستی سطح اطلاعات اولیای مدرسه را راجع به این اختلال ارزیابی کرد . اگر اطلاعات در سطح قابل قبول نیست بهتر است از پایه نکات اصلی را بطور کلی در مورد اختلال صرع توضیح و آموزش داد و سپس راجع به مشکل خاص دانش آموز مبتلا خانواده بیمار می بایستی اطلاعات ذیل را در اختیار مدرسه بگذارند یا به عبارتی مدرسه باید این اطلاعات را از والدین برای هر دانش آموز مبتلا به صرع بداند .
صرع دانش آموز مبتلا چگونه است ؟ ( چگونگی حملات فرد مبتلا را بید پرسید )
یا حمله صرع این دانش آموز قبل از اینکه آغاز شود علائم خبردهنده و هشداردهنده دارد ؟ اگر دارد آن علائم چیست ؟
حمله تشنجی چه مدت طول می کشد ؟
فرد مبتلا چه مدت زمان برای برگشت به حال عادی پس از حمله نیاز دارد . به عبارتی چه مدت بعد از حمله باید استراحت کند ؟
چه اقدامات کمکی اولیه هنگام حمله نیاز دارد ؟
چند بار حمله در هفته یا ماه رخ می دهد ؟
عوامل مستعدکننده یا ایجادکننده ای که احتمالاً موجب حمله می شود در مورد دانش آموز مذکور کدامند ؟
آیا دانش آموز مبتلا ، دارویی مصرف می کند ؟ یا در روز چند قرص باید بخورد ؟ اطلاعات کافی راجع به چگونگی مصرف دارو در مدرسه را بایستی اولیای مدرسه بدانند .
همچنین بهتر است عوارض داروهای مصرفی را نیز به اولیای مدرسه هشدار داد و می بایستی از چگونگی آن اطلاع داشته باشند .
چه عکس العملی را والدین هنگام حمله از اولیای مدرسه انتظار دارند ؟ یا دانش آموز را به خانه برگردانند ، به اورژانس انتقال دهند ،‌با پزشک تماس بگیرند و یا صبرکنند تا به حال اولیه برگشته و سپس به کار خود ادامه دهد ؟
همچنین لازم است والدین اگر اطلاعاتی راجع به نحوه تحصیل فرزند خود دارند و به توصیه پزشک معالج محدودیتهایی را برای نوع درس و فعالیت فیزیکی بایستی انجام گیرد در اختیار مدرسه گذارند . در واقع هر گونه مراقبت و نظارتی که توصیه شده است در اختیار اولیای مدرسه قرار دهند .
اطلاعات لازم راجع به صرع را والدین یا اولیای مدرسه از کجا بدست آورند ؟
در تمام دنیا دادن این اطلاعات بعهده انجمن صرع است . خوشبختانه در کشور ما نیز پس از تأسیس انجمن صرع می توان اطلاعات لازم را از انجمن بطریق حضوری ، مشاوره ، مکاتبه ای و پستی بدست آورد . بدیهی است انجمن صرع ایران وظیفه دارد به پرسشهای شما پاسخ دهد و در یافتن آنها به شما کمک نماید .
دارو و مدرسه
اگر دانش آموزی می بایست در بین روز دارو مصرف کند چه تصمیمی می گیرید ؟ مسئولیت مصرف دارو را بعهده خود دانش آموز باید گذاشت و یا بعهده مدرسه یا والدین ؟
در مواردی دانش آموز از هر نظر توان پذیرش مسئولیت مصرف داروی خود را دارد که در این صورت بعهده خود اوست و گاه مدرسه مانند والدین این مسئولیت را می پذیرد و محلی برای نگهداری داروها داشته و سروقت داروها را به دانش آموز می دهد . اما در هر حال امکان فراموش شدن دوز مصرفی میان روز وجود دارد و گاه ممکن است دانش آموز داروی خود را نخورد . بهترین راه در این موارد مشاوره با پزشک مربوطه است تا شاید داروها را طوری تنظیم نماید که نیازی به مصرف دارو در بین روز و در مدرسه نباشد و یا احیاناً بتوان پس از برگشت از مدرسه دارو را مصرف نمود .
ورزش در مدرسه
برای آنکه بخواهیم فرزند ما فعالیتهای ورزشی را بخوبی و کامل انجام دهد می بایستی به سه عامل اصلی توجه کنیم. این عوامل برای همه فعالیتهای دانش آموزان در مدرسه و در خانه اهمیت دارد .
طبیعت و فرم نوع فعالیت ورزشی
طبیعت و نوع صرع دانش آموز
مراقبت در دسترس و امکانات موجود
توجه به میزان خطرات فعالیتهای ورزشی و اینکه تا چه حد صرع فرزند شما می تواند آن خطرات را افزیش دهد و همچنین توجه به میزان و سطح مراقبت می تواند این خطرات را کاهش دهد .
اگر به موارد فوق توجه شود و به مورد اجرا گذاشته شود در واقع شما به حلا مسئله بطور علمی پرداخته اید .
می توان موارد فوق را با معلم ورزش و والدین در میان گذاشت و برای فعالیت مناسب ورزشی و ممکن تصمیم گیری نمود .
برای مثال ممکن است شما تصمیم بگیرید که ورزش ژیمناستیک در ارتفاع بالا برای فرزند شما مناسب نیست اما همین ورزش در روی زمین و در یک سطح و باحضور مراقبین مخصوص برای فرد مصروع اشکالی ندارد و یا مثلاً همه ورزشها بطور تنها و با مراقبت قابل اجرا می باشند .
اما باید به یاد داشته باشیدکه اگر فرزند شما تنها در جایی باشد که عده ای مراقب او باشند احتمال صرع برایش بیشتر از زمانی است که در کنار دیگر دانش آموزان و در جمع باشد .
این نکات را می توان برای دیگر فعالیتهای غیرورزشی نیز بکاربرد .
صرع و ضعف تحصیلی
علل متفاوتی برای ضعیف بودن درس یک دانش آموز مصروع وجود دارد و همه آنها مربوط به مشکل صرع آنها نیست . برای اطمینان از علت افت تحصیلی فرزند خود باید بدقت به نکات بسیاری توجه کرد .
اگر مطمئن هستید که صرع عامل افت تحصیلی فرزند شماست . پس نکات زیر را بدقت بررسی و مورد مطالعه قرار دهید ؛
تنفر از مدرسه بعلت رنج و مشکلی که دانش آموز مصروع در بین بچه های دیگر احساس می کند .
تصور خانواده و اولیای مدرسه از اینکه دانش آموز مصروع بعلت حمله صرع نمی تواند پیشرفت تحصیلی داشته باشد .
حملات صرع متناوب و زیاد از هرنوع ، بخصوص صرع نوع ابسنس که اغلب تشخیص داده نمی شود یا توقف شناخت موقتی که بعلت اختلال الکتریکی گذرا در مغز رخ می دهد و فقط با E.E.G یا B.M ( نقشه برداری مغز ) مشخص می شود که خوشبختانه نویسنده در این مورد تحقیقات مفصلی راجع به اختلالات ناپیدا در کار مغز انجام داده است و از طریق نقشه برداری مغز بسیاری از مشکلات تحصیلی دانش آموزان تشخیص داده شده و درمان شده اند .
آسیب به مغز حتی خیلی جزیی که ممکن است فقط بخش مربوط به یادگیری را تحت تأثیر قرار دهد مانند بخش مربوط به خواندن
عوارض دارویی ضدصرع ( که البتهت خیلی شیع نیست ) و بیشتر بصورت منگی و گیجی ، کاهش حافظه و ضعف تمرکز خود را نشان مید هد . شما می بایستی تمامی این موارد را با اولیای مدرسه در میان بگذارید تا موردی که بیشتر اهمیت دارد و در ضعف تحصیلی فرزند شما تأثیر دارد بیاید. ممکن است بیشتر از یکی از موارد بالا در افت تحصیلی فرزند شما مطرح باشد اما خوشبختانه همه آنها قابل حل است و بخشی از آنها را با مشورت تخصصی با پزشک مربوطه می بایستی حل کنید .
صرع – رفع تکلیف و تنبلی
گاه بچه های مصروع از صرع خود بعنوان یک بهانه برای رفع تکلیف و در رفتن از زیردرس خواندن سوء استفاده می کنند . به بهانه صرع گاه خانواده و معلم خود را گول می زنند تا بدلیل انجام ندادن تکلیف سرزنش نشده و تنبیه نشوند . مثلاً مواردی چون انجام ندادن تکالیف شب ، عذرآوردن برای تمیزنکردن اتاق خود یا نشستن دست و صورت و غیره . باید توجه داشت که بچه مبتلا به صرع از این نظر هیچ فرقی با دیگر بچه ها ندارد و می بایستی از او انتظار داشت که وظایف خود را انجام دهد و عذری نیاورد .
اما با اینحال بعضی دروس هستندکه ممکن است موجب افزیش اضطراب دانش آموز شده و ترس از وقوع حمله را افزیش دهند . در این موارد می بایستی آموزش مقابله با استرس و یا پرهیز از موارد استرس زا را به فرزند خود بیاموزید و سعی کنید بجای روحیه شکست در مقابل مشکلات و رنج به آنها راه تطابق را بیاموزید .
صرع و امتحان
معمولاً مورد خاصی پیش نمی آید و دانش آموز دچار صرع مانند دیگر دانش آموزان قادر به گذراندن امتحانات خود می باشد . در مواردی که حمله صرع هنگام امتحان رخ دهد خوب قضیه فکر می کند و قطعاً اولیای مدرسه این مورد را در محاسبه نمره در نظر می گیرند .
مواردی که حملات صرع و کاملاً تحت کنترل نمی باشد لاز است پزشک متخصص توضیحات لازم را در اختیار اولیای مدرسه گذاشته و در مورد وضعیت و شریط امتحان به آنها توضیح دهد .
صرع و مدرسه استثنایی
معمولاً این موضوع مورد توجه خانواده هایی است که داری فرزند مبتلا به صرع شدید و با کنترل ضعیف می باشند .
تجربه ما اینست که قاعدتاً نباید مشکلی پیش آید و اکثر فرزندان دچار صرع می توانند بخوبی در میان دیگر دانش آموزان و در مدارس معمولی به تحصیل بپردازند . اما اگر بپرسید چه مدرسه ای برای فرزند شما بهتر است باید بگوییم که تحصیل در مدرسه عادی را توصیه می کنیم . اما گاه پیش می آید که فرزند دچار صرع نیاز به آموزش بطور خاص دارد و در این موارد با روانشناسان امور تربیتی نیز می بایست مشورت نمود . در مواردی می بینیم که دانش آموز دچار صرع در مدرسه استثنایی موفق تر است و بهتر مدارج تحصیلی را طی می کند .
 

Sir Vahid

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
2 دسامبر 2007
نوشته‌ها
6,342
لایک‌ها
4,575
چگونه می توانیم فضای آشپزخانه را برای کودکان خود ایمن کنیم
فروردین ۲۸, ۱۳۸۹ توسط : admin موضوع : اخبار علمی پزشکی, بهداشت محیط و حرفه ای, مشروح اخبار, مقالات و تحقیقات پزشکی
ارسال نظر
کارشناسان بهداشت محیط درباره محافظت از کودکان می گویند: آشپزخانه اگرچه محیطی دوست داشتنی برای اعضای خانواده است، اما ممکن است برای کودکان پر از خطر و دردسرساز باشد.
به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز ، کارشناسان بهداشت محیط توصیه می کنند: وسائل شیشه ای و چینی های گران قیمت در کابینت های دربسته یا قفسه های بالا و دور از دسترس کودکان نگهداری شود .

از موادی استفاده شود که کمترین احتمال مسمومیت را داشته باشند، افزون بر اینکه لازم است آنها را در قفسه ای قفل شده، به نحوی که توجه کودک را جلب نکند، نگهداری کرد.

چاقوها و دیگر ابزارهای تیز، مانند تیغه های میکسرهای برقی در کشوهای قفل دار قرار داده شود.

اگر کودک یاد گرفت چگونه قفل های معمولی را باز کند، باید روشی جایگزین برای نگهداری مواد و وسائل خطرناک یافت.

این کارشناسان می گویند؛ بهتر است هنگام کار در آشپزخانه، کودک در محلی قرار داده شود که کاملا در میدان دید باشد تا هم از او مراقبت شود و هم او بتواند شما را ببیند.

نکته دیگری که کارشناسان بهداشت محیط برای محافظت از کودکان تاکید می کنند؛ این است که لیوان ها، چاقوها، غذاها و نوشیدنی های داغ، دور از لبه میز قرار داده شوند، از رومیزی استفاده نشود، چون کودک می تواند آن را بکشد و هرچه روی میز است را روی خودش بریزد.

نکته جالب این است که می توان، قفسه ای را که وسیله خطرناکی داخل آن نیست و از اجاق گاز نیز دور است، به کودک نشان داد تا وقتی مادر مشغول کار در آشپزخانه است، آن را باز کند و محتویات آن را به هم بریزد و بازی کند.

همیشه کپسول آتش نشانی در منزل داشته باشید و آن را در مکانی که احتمال آتش سوزی در آن بیشتر است، مثلا در آشپزخانه یادرنزدیکی بخاری یا شومینه قراردهید.

مطمئنا دانستن برخی نکات ساده نیز برای والدین و کسانی که از کودکان نگهداری می کنند، می تواند از خطرهایی که آنها را در محیط خانه ممکن است ایجاد شود، حفظ کند.

نمونه هایی از آنها این است وقتی در یک دست نوشیدنی داغ دارید، هرگز کودک را روی دست دیگر نگه ندارید؛ از روی سر کودک به دیگران نوشیدنی تعارف نکنید و هنگام شیر دادن به کودک، خودتان هم نوشیدنی داغ نخورید.
 

Sir Vahid

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
2 دسامبر 2007
نوشته‌ها
6,342
لایک‌ها
4,575
مکزیک کودکان چاق را مجبور به افزایش تمرین‌های ورزشی در مدارس می کند
فروردین ۲۸, ۱۳۸۹ توسط : admin موضوع : اخبار علمی پزشکی, اخبار پزشكان بدون مرز, مشروح اخبار
ارسال نظر
مجلس کنگره دوم مکزیک قانونی را علیه چاقی کودکان به تصویب رساند که هدف آن متوقف ساختن غذاهای بی‌کیفیت و الزام به افزایش تمرین‌های ورزشی در مدارس است.
به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز به نقل از دویچه وله ، این قانون بیشتر مدارس ابتدایی و راهنمایی مکزیک را در بر می‌گیرد که کودکان در آنجا دستکم نیم ساعت در روز تمرین‌های جسمانی دارند.

یک بررسی رسمی نشان می‌دهد که ۵۱٫۷ درصد از کودکان پنج تا ۱۱ ساله مکزیک یا چاق هستند یا اضافه وزن دارند. مکزیک در میان کشورهای آمریکای لاتین بدترین وضع را از نظر چاقی کودکان در آمریکای لاتین دارد.

این قانون هدف خود را بازداشتن کودکان از مصرف خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های دارای چربی، شکر و نگهدارنده‌های بسیار بالا در مدارس خصوصی و دولتی قرار داده است.

این قانون همچنین از بوفه‌های داخل مدارس می‌خواهد تا میوه و آبمیوه طبیعی را جایگزین خوراکی‌های مضر کنند.

چاقی یک مشکل عمده در سراسر جهان است و کودکان نیز این لحاظ استثنایی به حساب نمی آیند.
امروزه کودکان ساعات بیشتری را به تماشای تلویزیون، نشستن پشت کامپیوتر یا بازی کردن با بازی‌های کامپیوتری می‌گذرانند، و مدت زمان کمتری را از لحاظ جسمی فعال هستند.

عوامل زیر احتمال چاقی کودکان را می‌افزایند:

•آسیب‌پذیری ژنتیکی یا تاریخچه خانوی چاقی.
• به اندازه کافی ورزش نکردن.
•خوردن غذاهای ناسالم.
•ندرتا، برخی از بیماری‌ها مانند اختلالات غدد درون‌ریز باعث چاقی کودکان می‌شوند.
 

Sir Vahid

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
2 دسامبر 2007
نوشته‌ها
6,342
لایک‌ها
4,575
یک انجمن ساکنان محلیه ای در لندن ، زمین ورزش ویژه سالمندان می سازد
فروردین ۲۸, ۱۳۸۹ توسط : admin موضوع : اخبار علمی پزشکی, سلامت سالمندان, مشروح اخبار
ارسال نظر
سالمندان لندن به زودی می‌توانند از یک زمین بازی با وسائل خاصی که برای آنها طراحی شده است، استفاده کنند.
این پارک دارای تجهیزات ورزشی کم‌فشاری است که با سالمندان کمک می‌کند تعادل و انعطاف‌پذیری بدن‌ و تون عضلات‌شان را که ممکن است سال‌ها به کار نینداخته باشند، بهبود بخشند.

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز به نقل از آسوشیتدپرس ، مادلین السدن، عضو یک انجمن ساکنان محلی که توانسته است اجازه ساختن این زمین بازی را در هاید پارک لندن بگیرد، گفت: “هر پارکی برای کودکان زمین بازی دارد، اما تعداد بسیار اندکی از آنها برای بزرگسالان زمین بازی دارند و هیچکدام برای سالمندان زمین ورزشی خاصی ندارند.”

او گفت: “ما می‌‌خواستیم چیزی درست کنیم که سودمندی درازمدت برای افراد داشته باشد، و به ایده ایجاد زمین بازی برای سالمندان رسیدیم.”

زمین‌های ورزشی برای سالمندان در اروپا و آسیا رایج هستند و در انگلیس هم دارند محبوب می‌شوند. از هنگامی که اولین این زمین‌ها دو سال پیش در منچستر افتتاح شد، تا به حال قرارداد ایجاد بیش از ۶۰ زمین بازی دیگر مخصوص سالمندان بسته شده است.

به گفته السدو زمین بازی هاید پارک در بهار امسال افتتاح خواهد شد و شامل هشت وسیله ورزشی خواهد بود که از دانمارک وارد شده است، از جمله یک دوچرخه ثابت.
 

Sir Vahid

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
2 دسامبر 2007
نوشته‌ها
6,342
لایک‌ها
4,575
ممکن است فعالیت ذهنی و انجام کارهای خلاق به پیشگیری از زوال عقل در دوره سالمندی کمک کند
فروردین ۲۸, ۱۳۸۹ توسط : admin موضوع : اخبار علمی پزشکی, سلامت سالمندان, مشروح اخبار, مقالات و تحقیقات پزشکی
ارسال نظر
همه می‌دانیم که ورزش برای سلامت جسمی‌مان خوب است و در سال‌های اخیر پژوهش‌ها در حیوانات و برخی از پژوهش‌های انسانی نشان داده است که ورزش همچنین ممکن است توانایی‌های ذهنی را هم بهبود بخشد.

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز به نقل از مدرسه پزشکی هاروارد ، اما اطمینان‌بخش‌ترین راه برای به کار انداختن مغز، به چالش کشیدن آن برای فکر کردن است. پژوهش‌های بسیاری رابطه میان اثرات فعالیت‌های خلاق و چالش‌برانگیز را بر سلامت ذهنی به خصوص با افزایش سن را مورد بررسی قرار داده‌اند.

بیشتر این پژوهش‌ها بر زوال عقل متمرکز بوده‌اند که با از دست رفتن حافظه و “کارکردهای اجرایی”- توانایی طرح ریزی، ابتکار، و مدیریت مشخص می‌شود. زوال عقل علل بسیاری دارد از جمله میزان پایین هورومون‌های تیروئیدی یا اعتیاد به الکل. اما شایع ترین علل زوال عقل سکته‌های مغزی متعدد و بالاتر از همه بیماری آلزایمر است.

پژوهشگران مدت‌هاست که دریافته‌اند میزان بالای تحصیلات و داشتن شغل‌هایی که نیاز به فعالیت ذهنی زیاد دارد، با کاهش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر ارتباط دارد، گرچه ثابت کردن رابطه سبیی میان این دو مشکل بوده است.

یک بررسی منتشر شده در نشریه پزشکی نیوانگلند نشان می‌دهد که ظاهرا انجام فعالیت‌های شناختی- مانند بازی‌های صفحه‌ای، حل جدول کلمات متقاطع یا نواختن آلات موسیقی اثر محافظتی بیشتری نسبت به فعالیت‌های جسمی مانند پیاده‌روی و شنا در مقابل زوال عقل دارد.

موسیقی به حافظه کمک می‌کند

به نظر می‌رسد موسیقی می‌تواند به پیشگیری از زوال عقل کمک کند.

بررسی‌های متعدد نشان داده است که موسیقی به مهار رفتارهای آشوبگرانه (سرگردانی و پریشانی، تهییج و مانند) در بیماران مبتلا به زوال عقل کمک می‌کند. برای مثال در سال ۲۰۰۳ یک بررسی کوچک در استرالیا نشان داد که نواختن موسیقی باروک با تمپوی آهسته (قطعاتی از باخ، هندل، ویوالدی و دیگران) باعث کاهش این میزان رفتارها را تا ۴۰ درصد کاهش می‌دهد.

به نظر می‌رسد موسیقی به بیماران مبتلا به آلزایمر کمک می‌کند تا خاطرات درازمدتش را که معمولا مدت‌ها پس از دست رفتن حافظه کوتاه‌مدت، حفظ می‌‌شود، به یاد آورند. و به نظر می‌رسد حافظه موسیقیایی در بیماران مبتلا به آلزایمر از دست نمی‌رود.

شماری از گزارش‌های موردی حاکی از آن است که بیماران در مراحل انتهایی این بیمرای که دیگر نمی‌توانستند صحبت کنند یا نام اعضای خانواده‌شان را به یاد آورند، هنوز می‌توانند آهنگ‌های قدیمی، چه از لحاظ ریتم آهنگ و چه ترانه آن را به یاد آورند.

پژوهشگران دریافته‌اند مشارکت در آواز خواندن بیماران مبتلا به زوال عقل را هشیارتر می‌کند.

فوران‌های خلاقیت

زوال عقل اغلب باعث منفعل‌شدن افراد می‌شود، بنابراین این افراد تمایل کمتری به طراحی، نقاشی، یا شرکت در فعالیت‌های هنری نشان می‌دهند. اما گاهی اثر بیماری در سالمندان ممکن است کاملا متفاوت باشد.

مشهورترین مثال در این مورد ویلم دکونینگ، نقاش آبستره انتزاعی است که در سال ۱۹۹۷ در ۹۲ سالگی درگذشت. دکونینگ شهرت بسیاری در عالم نقاشی داشت. زوال عقل او در دهه هفتاد زندگیش آغاز شد. در ابتدای روند این بیماری، دکونیینگ به طور اعجاب‌آوری خلاق شد، و در طول دوره‌ای چهارساله به طور میانگین هفته‌‌ای یک نقاشی می‌کشید. هنر دکونیینگ او راهشیار نگه می‌داشت و به نظر می‌رسید از لحاظ جسمی هم به او کمک می‌کند.

یک توضیح این پدیده این است که آلزایمر در مراحل ابتدایی بر حافظه “اجرایی” ناخودآگاه که افکار و حرکات دست مورد نیاز برای نقاشی یا نواختن یک آلت موسیقی را کنترل می‌کند، تاثیری نمی‌گذارد.

یک شکل ناشایع زوال عقل هم وجو دارد که نوع پیشانی- گیجگاهی(FTD) نامیده می‌شود و با تغییرات شخصیت، از دست دادن توانایی زبانی، رفتارهای اجتماعی نامتناسب (ناسزا گفتن، رعایت نکردن بهداشت، بی‌بندوباری جنسی) مشخص می‌شود.

برخی از بیماران مبتلا به این نوع زوال عقل مهارت‌های هنری پیدا می‌کنند که پیش از این هرگز نداشته‌اند. نقاشی‌‌ها یا طراحی‌های این افراد واقع‌گرا یا فراواقع‌گرا و مملو از جزئیات است. برخی از پژوهشگران معتقدند که آسیب واردآمده به طرف چپ مغز که با تفکر منطقی و پردازش کلمات ارتباط دارد، ممکن است به نحوی در این افراد فعالیت طرف راست مغز را که با تفکر و ادراک فضایی را کنترل می‌کند، رها کند.

ارتباط برقرار کردن

سلول‌های مغزی با برقرار کردن ارتباط با سلول‌های مغزی دیگر “فکر می‌کنند.” هر سلول مغزی یک زائده باریک و دراز انتقال‌دهنده پیام‌های الکتریکی به نام آکسون دارد که پس از منشعب شدن با دندریت‌های چنگالمانند سلول‌های مغزی اطرافش ارتباط برقرار می‌‌کند. این نقاط تماس را سیناپس می‌گویند.

هنگامی ارتباط میان دو سلول مغزی به صورت مکرر و مرتب صورت می‌گیرد، قدرت انتقال پیام از این سیناپس‌ها افزایش پیدا می‌کند. تعلیم و آموزش و سایر اشکال “ورزش”های مغزی ممکن است شمار این سیناپس‌ها را افزایش دهند. داشتن مقدار معتنابهی از سیناپس‌های قوی، ممکن است برای فعالیت ذهنی یک “رزرو شناختی” ایجاد کند، بنابراین فرآیند تفکر روشن باقی می‌ماند، حتی اگر برخی سلول‌های مغزی و سیناپس‌های آنها به علت بیماری آلزایمر را از دست بروند.

وسیله معمول برای حفظ سلامت سلول‌های مغزی تمرین‌دادن آنهاست – مانند عضلات که باید از آنها استفاده کرد وگرنه تحلیل می‌روند، تمرین دادن مغز هم می‌تواند به افزایش قدرت و تعداد ارتباط سیناپسی بین سلول‌های مغز کمک کند.

اما نمونه دکونینگ و موارد دیگر نشان می‌دهد حتی اگر ما تعداد زیادی از سلول‌های مغزی‌مان را از دست بدهیم، هنوز می‌توانیم خلاق باشیم و از هنرها به خصوص موسیقی لذت ببریم. هر چه بیشتر هنر و موسیقی در زندگی‌مان داشته باشیم، می توانیم به جای ناراحتی برای سلول‌های مغزی که از دست داده‌ایم، به اغلب سلول‌های مغزی که هنوز داریم، کمک کنیم.
 

Sir Vahid

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
2 دسامبر 2007
نوشته‌ها
6,342
لایک‌ها
4,575
کمتر از نیم ساعت ورزش پرتحرک در طول روز می‌تواند به درمان افسردگی کمک کند
فروردین ۲۸, ۱۳۸۹ توسط : admin موضوع : اخبار علمی پزشکی, طب ورزش, مشروح اخبار
ارسال نظر
ورزش را برای درمان افسردگی تجویز کنید .


پزشکان ادعا کرده‌اند: کمتر از نیم ساعت ورزش پرتحرک در طول روز می‌تواند به درمان افسردگی کمک کند.

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز ، محققان در مطالعات جدید دریافته‌اند که ورزش و تحرک بدنی، استرس و پرخاشگری را کاهش داده و احساس سلامت جسمی را تقویت می‌کند.

این پزشکان تاکید کردند که فعالیت بدنی باید به طور گسترده بعنوان یک بخش مهم از پروسه درمان برای بهبود افسردگی و حتی اختلالات اضطرابی برای بیماران تجویز شود.

پروفسور جاسپر اسمیت روانشناس دانشگاه متودیست جنوبی دالاس آمریکا در این پژوهش ادعا کرده است که ورزش درمانی را می‌توان به جای درمان با مکمل‌های دارویی تجویز کرد و نتیجه مطلوب‌تری گرفت.

دکتر اسمیت در تحقیقات خود دریافته‌ است که ورزش بویژه روی سیستم‌های انتقال دهنده‌های عصبی در مغز می‌تواند، تاثیر مشابه داروهای ضد افسردگی را داشته باشد و به بیماران کمک کند که دوباره رفتارهای مثبت خود را احیا کنند.

این یافته در کنفرانس سالانه انجمن اختلالات اضطرابی آمریکا ارائه شده است.
 

Sir Vahid

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
2 دسامبر 2007
نوشته‌ها
6,342
لایک‌ها
4,575
رییس جمهور ایران در یک برنامه تلویزیونی که از شبکه یک دولتی ایران پخش شد گفت : بنده شعار دو بچه کافی است را قبول ندارم .
فروردین ۲۶, ۱۳۸۹ توسط : admin موضوع : اخبار علمی پزشکی, اخبار وزارت بهداشت, تنظيم خانواده, مشروح اخبار
ارسال نظر
گرچه بحث تنظیم خانواده به معنای تناسب فرزندان با امکانات و شرایط زندگی در کلیه تمدنها،سوابق کهن دارد. و در جهان امروز ۸۵ درصد از کشورهای جهان سوم و در جوامع صنعتی صددرصد زنان واجد شرایط، از برنامه تنظیم خانواده پیروی می‌نمایند، اما رییس جمهور ایران می گوید این مساله سیاست غلطی بود که غربی‌ها انتخاب کرده و امروز پشیمان هستند .

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز ، دکتر احمدی‌نژاد رییس جمهور ایران گفت : این مساله سیاست غلطی بود که غربی‌ها انتخاب کرده و امروز پشیمان هستند و سرمایه سنگینی برای حفظ هویت و فرهنگ خود می‌پردازند، چرا باید در مسیری قرار بگیریم که نتیجه آن مشخص است.
رئیس‌جمهور با مقایسه امکانات فعلی کشور با ۳۰ و ۶۰ سال اخیر، آن را دلیلی برای «آمادگی کشور جهت افزایش جمعیت» دانست و گفت: داشتن دو فرزند و یک فرزند سیاست غربی است و قدیم با آن وضعیت افراد ۷ یا ۸ فرزند داشتند.

وی از آنچه که «سکوت علما» در رابطه دو فرزندی بودن خواند، انتقاد کرد و تاکید کرد که مخالف این است که دو بچه کافی است.

احمدی‌نژاد گفت کشور قابلیت داشتن ۱۵۰ میلیون جمعیت را دارد.

احمدی نژاد تصریح کرد: یک بار گفتم خیلی ها تمسخر کردند با دو بچه کافیه مخالفم.
* تاریخچه تنظیم خانواده در جهان و ایران

کنترل موالید از زمان‌های قدیم وجود داشته است. روند کنترل جمعیت و تنظیم خانواده به جوامع باستانی در نژادها و ادیان مختلف باز می‌گردد. ازسالیان دور از دوره پیامبران بزرگ چون موسی ، پیامبر قوم یهود و زرتشت پیامبر باستانی ایران مورد توجه ادیان بوده است.

بحث تنظیم خانواده به معنای تناسب فرزندان با امکانات و شرایط زندگی در کلیه تمدنها،سوابق کهن دارد.

مستندات باقی مانده ؛ سابقه کنترل موالید را ۴۰۰۰ سال قبل در مصر، ۱۶۰۰سال قبل در هند، ۱۳۰۰ سال قبل در چین و ۲۰۰۰ سال قبل در یونان و ایران نشان می‌دهد. تاریخ بشر وسایل و مواد فراوانی را به عنوان ابزار جلوگیری از حاملگی در خود ثبت کرده است؛ جوشانده، ریشه گیاهی، قرص‌هایی از باروت و جیوه، عسل حاوی زنبورهای مرده و … . ارسطو روغن سدر و روغن زیتون را برای کشتن اسپرم توصیه می‌نمود.

در هندوستان ۲۰۰۰ سال پیش، از نمک سنگ که به روغن آغشته شده بود، استفاده می‌کرده‌اند.

ولی اغلب سیاست‌های جمعیتی با توجه به میزان بالای مرگ و میر در جهت افزایش زاد و ولد بوده است تا اینکه در دهه‌های پایانی قرن ۱۸ متفکرانی چون مانتوس به بعد اقتصادی و اجتماعی قضیه توجه و به بحرانی که به سبب فرزندآوری بی‌رویه قریب‌الوقوع خواهد بود، اشاره نمودند. به این ترتیب بحث کنترل موالید در انگلستان به سایر کشورهای اروپایی و امریکایی وارد گردید.

حدود ۳۰۰ سال قبل که برای اولین بار میکروسکوپ کشف شد و سلول‌های اسپرماتوزوئید در زیر میکروسکوپ دیده شد، تشخیص دادند که نطفه مرد باعث باروری می‌شود.

برنامه‌های تنظیم خانواده در مفهوم اخص در سطح جهانی قدمتی در حدود ۵۰ سال دارد. امروزه حدود ۸۵ درصد از کشورهای جهان سوم و قریب ۹۵ درصد از جمعیت آنها، از خدمات تنظیم خانواده حمایت می‌کنند. در جوامع صنعتی صددرصد زنان واجد شرایط، از برنامه تنظیم خانواده پیروی می‌نمایند، ولی فقط نیمی از زنان در کشورهای درحال توسعه از این تکنولوژی نوین، بهره‌مند می‌شوند. در سنگاپور ۷۰ درصد زنان از این روش‌ها استفاده می‌کنند.

در ایران تنظیم خانواده از حدود ۳۰ سال پیش به صورت رسمی پذیرفته شده است و سیاست‌های جمعیتی مبتنی بر تنظیم خانواده در ایران، طی دو مرحله اتخاذ و به مورد اجرا گذاشته شده است.

مرحله نخست طی سال‌های ۱۳۵۷-۱۳۴۶ (پیش از انقلاب) و مرحله دوم از سال ۱۳۶۸ تاکنون.

سال ۱۳۴۶ در وزارت بهداری واحدی بنام بهداشت و تنظیم خانواده استقرار یافت تا بر جمعیت کنترل و محدودیت اعمال کند. در سال‌های بعدی این واحد، تحت عنوان سازمان تنظیم خانواده شهرت یافت.

دوره دوم سیاست‌های تحدید موالید و برنامه‌های تنظیم خانواده در ایران در سال‌های ۱۳۶۸ اتخاذ و به مورد اجرا گذاشته شد. زمانی که در سال ۱۳۶۷ نتایج سرشماری منتشر و میزان رشد جمعیت (بطور کلی ۹/۳ درصد بدون احتساب معاودین عراقی و پناهندگان افغانی ۵۵/۳) و شاید بطور دقیق‌تر ۲/۳ درصد در سال‌های ۵۵ تا ۶۵ اعلام شد. خطر افزایش انفجاری جمعیت و زمان دو برابر شدن آن (یا نرخ ۹/۳ درصد در هر ۱۸ سال یکبار) متفکرین جامعه و در رأس آن، دولت را به فکر اتخاذ سیاستی رسمی مبنی بر کاهش موالید انداخت.

در سال ۱۳۶۸ سیاست رسمی جمهوری اسلامی مبنی بر کاهش موالید تحت عنوان تنظیم خانواده اتخاذ و اجرای آن به وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، وزارت فرهنگ و آموزش عالی، وزارت آموزش و پرورش و سازمان‌های ذیربط دیگر واگذار شد.

در سال ۱۳۶۹ شورایی بنام شورای تحدید موالید با تصویب دولت و به ریاست وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی تشکیل و در سال۱۳۷۰ با ایجاد اداره کل جمعیت و تنظیم خانواده، برنامه‌های جمعیتی گسترش یافت و در تاریخ ۲۶/۲/۷۲ قانون تنظیم خانواده مشتمل بر چهار ماده و دو تبصره در مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ دوم خرداد ماه ۱۳۷۲ به تأیید شورای نگهبان رسید.

اهداف تنظیم خانواده و تأثیر سلامت و بقاء مادران و کودکان

تنظیم خانواده در مقیاس خانوادگی، وسیله‌ای برای فاصله‌گذاری بین فرزندان و تعیین تعداد فرزندان است و در مقیاس اجتماعی یکی از راه‌های برقراری تعادل میان توسعه اقتصادی اجتماعی و میزان رشد جمعیت است. البته جلوگیری از زاد و ولد، تنها راه حل توسعه یافتگی نیست بلکه یکی از راه‌ها می‌باشد که البته تعادل میان رشد اقتصادی و افزایش جمعیت را باید از جایی شروع کرد.

هزینه جلوگیری از تولد هر نوزاد به مراتب کمتر از مخارجی است که به ازای هر تولد یا به صورت خدمات عمومی مورد نیاز و تأمین سلامت- غذا- آموزش و غیره بشود. هدف نهایی طرح تنظیم خانواده ارتقاء سطح سلامت و بهداشت خانواده‌هاست. برای اجرای برنامه‌های تنظیم خانواده می‌توان هدف‌های زیر دنبال کرد:

ارتقاء سلامت زنان
ارتقاء سلامت جنین و شیرخوار


اهداف غیر مستقیم تنظیم خانواده

مراعات حقوق و آزادی زنان
عدم تخصیص دوران فعال و سودمند زنان صرفاً برای فرزند‌آوری و بچه‌داری بیشتر
فراهم سازی امکانات مشارکت فعال در جامعه
حفظ سلامت و نشاط کودکان
امکان تحقق شرایط مناسب ایفای نقش مادری و پدری
حفظ آزادی‌های فردی خانواده در تصمیم‌گیری
پیشگیری از سقط جنین‌های ناخواسته و غیر قانونی
پیشگیری از ارتقاء بیماری‌های ارثی به کودکان
تأمین ثبات خانواده بر اثر کاهش مشکلات و اختلافات خانواده.


فعالیت‌های تنظیم خانواده در ایران بر چهار محور اجرا می‌شود

آموزش: آموزش عمومی و چهره به چهره به خانواده – آموزش‌های علمی و فنی شامل برگزاری کارگاه‌های آموزشی – بازآموزی پزشکان و آموزش دانشجویان و مبادله اطلاعات با استادان خارج از کشور
تدارک و تهیه وسیع و متنوع وسایل پیشگیری از بارداری
تحقیقات در زمینه شاخص‌های جمعیت و برنامه‌های تنظیم خانواده
نظارت و ارزشیابی فعالیت‌های تنظیم خانواده در سطح کشور

* کنترل موالید یعنی برنامه‌ریزی تعداد زاد و ولد در خانواده.

کمیته کارشناسی سازمان بهداشت جهانی در سال ۱۹۷۱ تنظیم خانواده را چنین تعریف نموده است: تنظیم خانواده، روش اندیشه و زندگی است که بصورت داوطلبانه و بر پایه آگاهی، بینش و تصمیم‌گیری توسط افراد و زن و شوهرها در جهت ارتقاء بهداشت و بهزیستی خانواده‌ها اتخاذ می‌شود و از این رو در توسعه اجتماعی کشور، سهم مؤثری دارد.

بر این اساس تنظیم خانواده مشتمل بر اقدام‌‌هایی است که افراد و زوج‌ها را یاری می‌دهد تا از داشتن فرزند ناخواسته جلوگیری کنند، فاصله بین فرزندان خود را تنظیم کنند، زمان تولد فرزندان را با سن و شرایط دیگر خود تطبیق دهند و آگاهانه درباره تعداد فرزندان خود تصمیم بگیرند.
 

Sir Vahid

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
2 دسامبر 2007
نوشته‌ها
6,342
لایک‌ها
4,575
آشنایی با علائم اولیه بیماری ایدز
فروردین ۲۵, ۱۳۸۹ توسط : admin موضوع : اخبار علمی پزشکی, بهداشت عمومي, مشروح اخبار
یک نظر
علائم بیماری ایدز چگونه ظاهر می شود؟
بیماری ایدز می تواند علائم اولیه خود را در دهان بروز دهد که توجه به آنها در تشخیص به موقع این بیماری موثر است . هر چند افراد آلوده به ویروس HIV ممکن است از آلودگی خود به این ویروس بی اطلاع باشند ، ولی دوره نهفته این بیماری ، در بعضی افراد می تواند علائم دهانی خاصی داشته باشد.
به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز ، علائم این بیماری به صورت هایی از قبیل عفونت های قارچی با ایجاد خطوط سفید در کناره زبان ، آفت های متعدد ، تبخال های مزمن و طولانی مدت ظهور می یابند که فرد با مشاهده این علائم می بایست به متخصص بیماریهای دهان مراجعه کند.
پس از ورود ویروس HIV به بدن فرد، به تدریج قدرت دفاع بدن وی ضعیف شده و در برابر انواع بیماری ها و عفونت ها آسیب پذیر می شود.

با کاهش قدرت سیستم دفاعی، به مرور زمان بدن آماده ابتلا به عفونت ها و سرطان هایی می شود که به طور معمول در مردم عادی دیده نمی شوند، این بیماری ها به صورت بیماری های ریوی، اسهال های شدید و مزمن، تب های طولانی، کاهش وزن، اختلالات شخصیتی، بیماری های مغزی و پوستی خود را نشان می دهند که درنهایت منجر به مرگ فرد مبتلا خواهد شد. علائم آلودگی با HIV بسیار پیچیده است و دارای مراحل چندی است که الزاما همه آنها در افراد آلوده مشاهده نمی شود.

این مراحل عبارتند از؛

مرحله عفونت اولیه HIV: (مرحله اول)

این مرحله چند هفته طول می کشد و معمولا با یک حالت شبیه سرماخوردگی که بلافاصله بعد از عفونت رخ می هد همراه است. این حالت شبیه سرماخوردگی گاهی اوقات تحت عنوان حالت seroconversion یاد می شود. (علائمی نظیر تب، گلودرد، بزرگی غدد لنفاوی، درد مفاصل و عضلات، سر درد، ضعف و بی حالی، بی اشتهایی، تهوع و استفراغ، کاهش وزن، اسهال و گاهی دانه های جلدی یا تظاهرات عصبی).

در حدود۲۰درصد موارد علائم به گونه ای است که فرد به پزشک مراجعه می کند، ولی معمولا تشخیص داده نمی شود و حتی اگر تست HIV آنتی بادی در این موقع انجام شود ممکن است هنوز مثبت نباشد.

طی این مرحله مقدار زیادی HIV در خون محیطی فرد وجود دارد و سیستم ایمنی با تولید پادتن ها (آنتی بادی ها) و لنفوسیت های سلول کش (لنفوسیت های سیتوتوکسیک) شروع به پاسخ در برابر ویروس می کنند.از هنگام ورود ویروس ایدز تا مثبت شدن نتیجه آزمایشگاهی که نشانگر آلودگی فرد است حدود ۲ تا ۱۲ هفته و گاهی تا ۱۶ ماه طول می کشد.

مرحله بدون علامت بالینی (مرحله دوم)

این مرحله به طور متوسط ۱۰ سال طول می کشد و همانطور که از نام این مرحله پیدا است، خالی از هر علامتی است. هرچند ممکن است غدد متورم لنفاوی هم وجود داشته باشند (لنفادنوپاتی). سطح HIV در خون محیطی به سطح بسیار پایینی کاهش می یابد، ولی بیماری همچنان مسری است و آنتی بادی HIV در خون قابل ارزیابی است.تحقیقات نشان داده است که HIV طی این مرحله غیرفعال نیست و در غدد لنفاوی بسیار فعال است.

تعداد زیادی از سلول های T- helper آلوده شده و می میرند و ویروس فراوانی تولید می شود. تست آزمایشگاهی جدیدی وجود دارد که مقدار ناچیز HIV که از غدد لنفاوی آزاد می شود را اندازه می گیرد. این تست HIV-RNA را اندازه می گیرد (RNA ماده ژنتیکی HIV می باشد) این تست را تست بارگیری ویروس (viral load test) می گویند که نقش بسیار مهمی در درمان آلودگی با HIV دارد.

مرحله علامتدار عفونت HIV (مرحله سوم)

با گذشت زمان، سیستم ایمنی توان خود را از دست می هد که به ۳ دلیل عمده زیر است.

۱ – بافت ها و غدد لنفاوی به دلیل سال ها فعالیت، آسیب می بینند.

۲ – و HIV جهش پیدا می کند و آلوده کنندگی اش تشدید می شود. به عبارت دیگر برای تخریب سلول های،T- helper قوی تر و متنوع تر می شود.

۳ – بدن توانایی جایگزینی سلول های T – helper از دست رفته را ندارد.

با ایجاد نقص در سیستم ایمنی، علائم به وجود می آیند که در آغاز بسیاری از علائم خفیف هستند. ولی با تحلیل سیستم ایمنی، علائم تشدید می شوند
 

Sir Vahid

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
2 دسامبر 2007
نوشته‌ها
6,342
لایک‌ها
4,575
ژن تنظيم كننده ضربان قلب كشف شد


دانشمندان موفق به كشف ژني شده‌اند كه ضربان قلب را تنظيم مي‌كند. اين دانشمندان ژني را رمز گشايي كرده‌اند كه كليد آهنگ حيات يعني ضربان قلب را در اختيار دارد. متخصصان اميدوارند؛ كشف اين «ژن تنظيم ضربان قلب» منجر به توليد داروهاي جديد براي جلوگيري از بيماريها‌ و حتي حمله‌هاي قلبي شود. آمارها نشان مي‌دهد كه بيماري قلبي عامل اصلي مرگ و مير در جهان است كه سالانه در جهان جان هفت ميليون نفر را مي‌گيرد. به گفته پژوهشگران؛ بيش از نيمي از اين مرگ‌ و ميرها به طور ناگهاني و بر اثر اختلالات جدي در ضربان قلب اتفاق مي‌افتد كه مي‌تواند منجر به ايست قلبي شود. ضربان قلب هر انسان توسط سيگنالهاي الكتريكي كنترل مي‌شود كه از يك نقطه آغاز و در تمام ماهيچه قلب منتشر مي‌شود. اكنون گروهي از محققان كالج سلطنتي لندن، ژني را كه مسئول كنترل اين سيگنالهاي الكتريكي است را كشف كرده‌اند. ژن مزبور«SCN10A » نام دارد و هرگونه آسيب يا جهش ژني در آن خطر بروز بيماري قلبي را تشديد مي‌كند. محققان اين كالج اميدوارند؛ با كشف ژن جديد به شيوه‌هاي نوين و موثري براي جلوگيري از بروز اختلالات در ريتم ضربان قلب دست پيدا كنند.
 

Sir Vahid

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
2 دسامبر 2007
نوشته‌ها
6,342
لایک‌ها
4,575
استفاده از مواد پلاستيکي موجب ابتلا به بيماري قلبي مي شود


دانشمندان با اعلام اينکه قرار گرفتن در معرض مواد شيميايي موجود در ظروف پلاستيکي موجب ابتلا به بيماري قلبي مي شود، بر ممنوعيت استفاده از اين ماده در توليد بطري و بسته بندي مواد غذايي تاکيد کردند. به گزارش خبرگزاري رويترز، محققان انگليسي و آمريکايي تاثيرات ماده شيميايي بيسفونل آ را مورد بررسي قرار دادند. آنها دريافتند، بالا بودن مقدار اين ماده در نمونه هاي ادرار با ابتلا به بيماري قلبي ارتباط دارد. بيسفونل آ‌ که BPA نيز خوانده مي شود، کاربرد گسترده اي در پلاستيک دارد. اين ماده نگرانيهايي را در بين دانشمندان در کشورهاي آمريکا، کانادا و انگليس بوجود آورده است. در همين حال سازمانهاي تنظيم مقررات غذا و دارو، ايمني اين مواد پلاستيکي را در دست بررسي دارند. دکتر ديويد ملزر، استاد همه گير شناسي و بهداشت عمومي در دانشکده پزشکي پنينسولا در انگليس و مجري اين تحقيقات مي گويد: اين بررسي، يافته هاي پيشين مبني بر ارتباط بين BPA و مشکلات قلبي را تاييد مي کند. محققان با بررسي هزار و 493 فرد 18 تا 74 ساله تاييد کردند که ماده شيميايي BPA در بروز بيماري ديابت و برخي انواع بيماريهاي کبدي نيز نقش دارد. بيسفونل آ، ماده اي است که براي ايجاد سفتي در بطري هاي پلاستيکي استفاده مي شود، به طبقه اي از ترکيبات تعلق دارد که گاهي مختل کننده هاي غدد درون ريز خوانده مي شوند. انجمن غدددرون ريز آمريکا نيز ماه ژوئن سال گذشته خواستار انجام مطالعات بهتر در اين زمينه شد و تحقيقاتي ارايه کرد که نشان مي داد، بيسفونل آ بر قلب زنان تاثير مي گذارد و آسيب دايمي دي ان آ در موشها ايجاد مي کند. کارشناسان تخمين مي زنند BPA در بدن 90 درصد آمريکايي ها و اروپايي ها وجود دارد. BPA ماده شيميايي است که با توليد 2/2 ميليون تن در سال بيشترين ميزان توليد مواد شيميايي را در سراسر جهان دارد.
 

Sir Vahid

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
2 دسامبر 2007
نوشته‌ها
6,342
لایک‌ها
4,575
فرانسه وايتاليا هلند، اسپانيا، سوييس، آلمان و انگليس بدلیل بی اعتمادی مردم این کشورها به این واکسن و عواقب آن درحال باطل کردن سفارشات خريد واکسن آنفلوانزاي نوع A هستند


وزير بهداشت ايتاليا اعلام کرد که اين کشور نيمي از سفارشات ابتدايي مربوط به خريد واکسن آنفلوآنزاي خوکي، معادل 24 ميليون دوز را باطل کرده است. به گزارش روز جمعه ايرنا از وزارت بهداشت ايتاليا ، "فروچو فاتزيو" گفت که اين کشور پيش بيني کرده است تا 10 درصد از واکسن هاي خود را براي کمک به کشورهاي درحال توسعه به سازمان جهاني بهداشت اهدا کند؛ بنابراين مجموعا 21 ميليون دوز در کشور باقي مي ماند. وزير بهداشت ايتاليا چندي پيش در سميناري اعلام کرد که اين کشور قرارداد خريد 24 ميليون دوز به ارزش 180 ميليون يورو را با شرکت "نوارتيس" امضا کرده است و تاکنون تنها 10 ميليون دوز آن توليد و تحويل گرفته شده است. به عقيده اين فاتزيو، ايتاليا از جمله کشورهاي جي 8 است که از ذخيره واکسن نسبتا پاييني در قياس با سايرين برخوردار است؛ ذخيره اي که نگهداري آن براي کشور اجتناب ناپذير است چرا که شيوع اين ويروس هنوز غير قابل پيش بيني است. براساس اين گزارش ،فرانسه نيز که در ابتدا قصد واکسينه کردن تمام مردم خود را داشت از 4 شرکت داروسازي مختلف 94 ميليون دوز واکسن سفارش داد اما هم اکنون با توجه به اينکه مردم اين کشور اعتمادي به اين واکسن و عواقب بعدي آن ندارند در حال تلاش براي باطل کردن 50 ميليون دوز است. تاکنون تنها 8 درصد از فرانسوي ها واکسن آنفلوآنزاي خوکي تزريق کرده اند. کشورهاي هلند، اسپانيا، سوييس، آلمان و انگليس نيز در حال انجام اقدامي مشابه هستند؛ درحالي که لهستان تاکنون هيچ دوزي از اين واکسن را سفارش نداده است و از ابتدا عقيده داشت که به اين واکسن اطميناني نيست. وزارت بهداشت ايتاليا در آخرين گزارش خود اعلام کرد که تاکنون 850 هزار و 238 واکسن تزريق و بيش از 10 ميليون واکسن نيز در سراسر کشور توزيع شده است و شماري که به اين ويروس مبتلا شده اند - از آغاز شيوع تاکنون- به 4 ميليون نفر رسيده است. تاکنون 200 تن بر اثر ابتلا به ويروس آنفلوآنزاي خوکي جان خود را در ايتاليا از دست داده اند و ضريب مرگ و مير ناشي از اين ويروس معادل 5 هزارم درصد است. در دو هفته اخير، مراکز نظارت بر شيوع اين ويروس از کاهش موارد ابتلا به آن خبر داده اند و در سراسر اروپا از جمله ايتاليا، شيوع اين بيماري کم شده است بدين ترتيب بخش اعظمي از واکسن هاي خريداري شده از سوي دولت هاي اروپايي بلااستفاده خواهند ماند اگر چه برخي از اين کشور ها تلاش مي کنند تا دوزهاي خود را به کشورهايي مانند مکزيک بفروشند يا اينکه بخشي از آن را به کشورهاي فقير اهدا کنند.
 
بالا