• پایان فعالیت بخشهای انجمن: امکان ایجاد موضوع یا نوشته جدید برای عموم کاربران غیرفعال شده است

مطالب علمي در زمينه طب و پزشكي ، اخبار پزشكي ، مقالات

Sir Vahid

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
2 دسامبر 2007
نوشته‌ها
6,342
لایک‌ها
4,575
مایکروفر چگونه کار می‌کند
حرارت دهی یکی از مهمترین روشهای متداول در فرایند مواد غذایی است. از انرژی مایکروویو برخلاف پرتوهای یونیزه برای حرارت دادن مواد غذایی استفاده می‌شود. در روش پخت متداول، حرارت از منبع حرارتی خارجی به ماده غذایی وارد می‌شود ولی در پخت با مایکروفر حرارت در داخل خود ماده غذایی تولید می‌گردد.

امواج تولید شده توسط مگنترون یک میدان متناوب مغناطیسی ایجاد می‌کند و مولکولهای غذا مخصوصا مولکولهای قطبی مثل آب، پروتئین‌ها و چربی‌ها خودشان را با تغییرات سریع میدان متناوب الکتریکی همسو می‌کنند. آنها حول یک محور نوسان می‌کنند که حدود 245 میلیون بار در ثانیه است. این نوسانات باعث ایجاد اصطکاک قابل توجهی بین مولکولها شده که نتیجه آن تولید انرژی است. پس درون غذا گرم شده در حالی که ظرف غذا خنک است. سهولت استفاده و زمان کم پخت باعث استفاده زیاد این وسیله در خانه‌ها و رستورانها شده است.

کاربردهای ماکروویو در صنایع غذایی
آنزیم بری (Blanching)، پاستوریزه کردن، استریلیزه کردن، خشک کردن مواد غذایی، بالا بردن دمای مواد غذایی منجمد به زیر نقطه انجماد، استفاده از آن در اجاق ماکروویو در مصارف خانگی

نکاتی راجع به پخت غذا با مایکروفر
1 - امواج مایکروویو به دلیل دارا بودن فرکانس کم قادر به شکستن پیوندهای شیمیایی و آسیب رسانی مولکولهای مواد غذایی نیستند.
2 - امواج مایکروویو از طریق ایجاد اصطکاک مولکولی به خصوص بین مولکولهای آب در غذا تولید حرارت می‌کنند.
3 - هرچه توان مایکروویو بالاتر باشد به دلیل افزایش سرعت رسیدن ماده غذایی به دمای مورد نظر کاهش مواد مغذی کمتر خواهد بود.

4 - هرچه عمق نفوذ امواج در ماده غذایی بیشتر باشد، زمان پخت کمتر خواهد بود.
5 - حفظ ویتامینها به علت طبخ سریع و کم بودن آب در موقع پخت بیشتر است.
6 - حفظ پروتئینها در ماده غذایی در این روش بیشتر خواهد بود.

7 - در مورد چربیها، مواد معدنی و کربوهیدراتها، تحقیقات صورت گرفته مطالب مفیدی را ارائه نمی دهند.
8 - حفظ مواد مغذی در موادی که با مایکروفر گرم می‌شود به وزن آنها بستگی دارد، هرچه وزن مواد کمتر باشد حفظ مواد مغذی بیشتر است.

مزایای مایکروفرهای خانگی
1 - سرعت حرارت دهی
2 - حفظ خصوصیت طعم و رنگ غذا
3 - حفظ مواد مغذی به دلیل زمان کوتاه پخت

4 - کاهش خطر مسمومیت غذایی به علت نگه داشتن غذا به مدت طولانی
5 - عدم تشکیل رسوب در ته ظرف
6 - استفاده چند منظوره از مایکروفر برای طبخ غذا، گرم کردن مجدد غذا و ذوب کردن یخ مواد غذایی

قابل ذکر است که در حال حاضر حدود 90 درصد خانواده‌های آمریکایی و 86 درصد خانواده‌های اروپایی از مایکروفر استفاده می‌کنند.
اثرات مایکروویو به سه دسته تقسیم می‌شود:
1 - اثراتی مربوط به ایجاد عوامل سرطان زا
2 - کاهش ارزش غذایی غذاها
3 - اثرات بیولوژیک بر روی انسان

معایب
1 - عدم سرخ کردن غذا به دلیل نفوذ امواج
2 - تشکیل نقاط گرم و سرد در غذا به علت جذب متفاوت امواج توسط ترکیبات مختلف غذا
3 - کاهش 60 تا 90 درصد انرژی حیاتی غذا

4 - ایجاد عوامل سرطان زا در شیر و غلات
5 - تغییر در عناصر غذایی و در نتیجه اختلال در هضم غذا
6 - ایجاد رادیکالهای آزاد در سبزیجات که جزء مواد سرطانزا هستند و به طور کلی آسیب به دیواره مولکولها و تغییر در کیفیت آنها و مستعد شدن غذا به آلودگیهای میکروبی

نتیجه گیری
در سال 1992 سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد که هیچ مدرک علمی مستند بر عدم وجود عوامل خطر در غذاهای مایکروویو شده وجود ندارد. بهترین توصیه در رابطه با گرم کردن و پختن غذا استفاده از حرارتهای معمولی می‌باشد و هیچ تضمینی برای ایمنی و سلامتی کامل غذاهای ماکروویو شده وجود ندارد .
 

Sir Vahid

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
2 دسامبر 2007
نوشته‌ها
6,342
لایک‌ها
4,575
وجود خطر بالقوه موج بعدي آنفلوآنزاي«آ» در دو ماه پاياني سال* آدنوويروس و RSV عامل مواردي از سرفه‌هاي شديد موجود در سطح جامعه


دبيرعلمي دومين كنفرانس آنفلوآنزاي «آ» ويژه دندانپزشكان با اشاره به وجود خطر بالقوه موج بعدي آنفلوآنزاي نوع آ در دو ماه باقيمانده از زمستان، افزود: به ويژه در كشورهاي همسايه نظير اوكراين، موج عظيمي از اين آنفلوآنزا همچنان وجود دارد. به گزارش خبرنگار«بهداشت و درمان» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دكتر مينو محرز در دومين كنفرانس آنفلوآنزاي نوع آ ويژه دندانپزشكان با بيان اين كه ميزان صدمات و ضايعات اين بيماري در كشور، مشابه ساير نقاط دنيا بوده است، افزود: پيش از اين، موارد فراواني از بستري و مرگ و مير گزارش مي‌شد كه هم اكنون پرونده موارد مرگ و مير در كميته كشوري آنفلوآنزا تحت بررسي است كه بيشتر كودكان، نوجوانان و افراد سالمند و افرادي با بيماري‌هاي زمينه‌اي را شامل مي‌شود. وي دلايل مرگ‌هاي اوليه را تشخيص ديرهنگام عنوان كرد و يادآور شد: اما با ارايه آموزش‌هاي لازم به كاركنان و پرسنل، ميزان مرگ و مير كاهش يافت. دبيرعلمي دومين كنفرانس آنفلوآنزاي آ با بيان اين كه با وجود نگراني از حج تمتع و احتمال بروز موج بعدي با ورود حجاج، عملا شاهد وقوع آن نبوديم، گفت: با رعايت كوچكترين موارد بهداشتي، بيماري به حد كنترل درآمد. دكتر محرز با بيان اينكه بررسي‌ها نشان داد عامل مواردي از سرفه‌هاي شديد مشابه آنفلوآنزاي نوع آ كه در سطح جامعه مشاهده مي‌شود آدنوويروس و RSV است، گفت: البته اين احتمال وجود دارد كه موارد تك گير، H1N1 هم وجود داشته باشد. وي با بيان اينكه با بازگشايي مدارس، شاهد موج جديدي از آنفلوآنزاي نوع آ در كشور بوديم، گفت: اما با رعايت دستورالعمل وزارت بهداشت، بيماري كنترل شد. دبيرعلمي دومين كنفرانس آنفلوآنزاي نوع آ ويژه دندانپزشكان با بيان اينكه اين احتمال وجود دارد كه بسياري از افراد بر اثر ابتلا به آنفلوآنزا در برابر بيماري مصون شده باشند، افزود: اما اين احتمال هم هست كه در پيك يا موج بعدي، ويروس با موتاسيون جديدي بروز كند. دكتر محرز با بيان اينكه با رعايت اتيكت سرفه و عطسه (گرفتن جلوي دهان و بيني حين سرفه و عطسه) تا حدود زيادي از سرايت بيماري مي‌كاهد، گفت: دندانپزشكان هم به لحاظ تماس نزديك با بيماران از گروه‌هاي در معرض خطر هستند.
 

Sir Vahid

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
2 دسامبر 2007
نوشته‌ها
6,342
لایک‌ها
4,575
هر ايراني مبتلا به آرتروز، سالانه 600 هزار تومان هزينه درمان مي‌پردازد


رييس مركز روماتيسم ايران گفت: هر ايراني مبتلا به آرتروز به طور متوسط سالانه 600 هزار تومان هزينه درمان مي‌پردازد كه هزينه و بار اقتصادي اين بيماري، سالانه بيش از 5 هزار ميليارد تومان است. دكتر فرهاد غريب دوست با استناد آمار مركز تحقيقات روماتولوژي دانشگاه علوم پزشكي تهران افزود: 6/16 درصد ايرانيان بالاي 15 سال به انواع آرتروز شامل زانو، انگشتان، ‌مفاصل لگن و گردن مبتلا هستند. وي افزود: اگر جمعيت بالاي 15 سال در كشور را حدود 56 ميليون نفر در نظر بگيريم، ‌حداقل حدود 9 ميليون نفر از آرتروز رنج مي‌برند. رييس مركز روماتيسم ايران با اشاره به اين كه هزينه سالانه آرتروز در آمريكا به طور متوسط 4 هزار و 400 دلار (4 ميليون و 400 هزار تومان) است، افزود:‌ در سال 2009 حدود 185 ميليارد دلار (185 هزار ميليارد تومان) در آمريكا خرج بيماري آرتروز شده است. وي ادامه داد: اگر ميزان هزينه آرتروز در ايران حداقل 20 درصد مخارج در آمريكا محاسبه شود، ‌هر ايراني مبتلا به آرتروز براي درمان آرتروز به طور متوسط، حدود 600 دلار (600 هزار تومان) هزينه مي‌كند كه اين هزينه شامل حداقل 4 ويزيت در سال، مصرف متوسط دارو (روزانه به طور متوسط هزار تومان) و فيزيوتراپي مي‌شود. دكتر غريب دوست تصريح كرد: رقم فوق بدون محاسبه هزينه‌هايي از قبيل اعمال جراحي، تعويض مفصل، تعداد روزهاي بستري در بيمارستان و منزل، هزينه‌هاي طب مكمل (مانند طب سوزني و ماساژ درماني و ...) در كشور محاسبه شده است. رييس مركز روماتيسم ايران در پايان بر ضرورت تدوين طرح و برنامه ملي براي كنترل بيماري آرتروز كه شامل نحوه زندگي، تغذيه، عادات نامناسب، ورزش همگاني و آموزش‌هاي عمومي است، تاكيد و اظهار داشت: اقدامات فوق در كاهش هزينه‌هاي ناشي از آرتروز بسيار اثربخش خواهد بود.
 

Sir Vahid

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
2 دسامبر 2007
نوشته‌ها
6,342
لایک‌ها
4,575
مصرف آنتي‌بيوتيک در بارداري باعث بروز نقص مادرزادي مي‌شود


آنتي بيوتيک‌ها نظير سولفوناميدها و نيتروفورانتويين، بروز نقص مادرزادي جنين را افزايش مي‌دهند. دکتر اکبر کوشانفر استاد كودكان دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي گفت: تحقيقات نشان مي‌دهد؛ مصرف برخي آنتي بيوتيک‌ها که براي درمان عفونت‌هاي ادراري در دوران بارداري استفاده مي‌شود، بروز چندين نوع نقص مادرزادي را در جنين افزايش مي‌دهد. وي خاطرنشان کرد: دو دسته از آنتي بيوتيک‌ها نظير سولفوناميدها و نيتروفورانتويين بروز نقص مادرزادي جنين را افزايش مي‌دهد ولي آنتي بيوتيک‌هايي مانند پني سيلين و اريترومايسين بي‌خطر است. دکتر کوشانفر با بيان اينکه عفونت‌هاي ادراري در دوران بارداري براي مادر و جنين خطرناک است، گفت: اين عفونت‌ها بايستي به طور کامل درمان شوند، ولي با توجه به اين که سه ماه اول بارداري به عنوان بهترين زمان رشد و نمو جنين محسوب مي‌شود، مادراني که دراين دوران آنتي بيوتيک مصرف مي‌کنند، جنين آنها 14 درصد بيش از ساير مادران دچار نقص مادرزادي مي‌شوند. وي در ادامه افزود: از ميان اين آنتي بيوتيک‌ها سولفوناميدها (کوتريموکسازول) با شش نقص مادرزادي و نيتروفورانتويين با چهار نقص مادرزادي مرتبط بوده‌اند.
 

Sir Vahid

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
2 دسامبر 2007
نوشته‌ها
6,342
لایک‌ها
4,575
انسداد روده

دوست نداشتم اولین مورد یه تجربه ناراحت کننده باشه ، ولی به قولی می گن تجربه شانه ای است که تنها وقتی تمام موهات ریخت در اختیارت قرار می گیره :

مدت کوتاهی که آبادی کار می کردم کمتر پیش میومد که مریضی با یه مشکل حاد مراجعه کنه ، و خب با توجه به کم بودن امکانات تشخیصی در روستاها اگر هم کسی مراجعه می کرد به مراکز شهری ارجاع می شد ، یه روز خانمی تقریبا 70 ساله همراه با دخترش با شکایت تهوع و استفراغ مراجعه کرد ، شکمش در لمس نرم بود ولی درد ژنرالیزه شکم رو ذکر می کرد ، استفراغ زیاد و حجیم نداشت ، و سابقه دفع مدفوع رو صبح همون روز می داد . به دخترش گفتم بهتره برید شهر و گرافی شکمش رو بگیرید ، ولی وقتی دیدم نمی تونه بره شهر ، براش توضیح دادم که ممکنه روده انسداد داشته باشه ، اگه با داروهایی که براش می نویسم بهتر نشد بعد از ظهر حتما بیارش تا اعزامش کنم ، چند بار هم تاکید کردم و . . . اون شب دیگه خبری نشد ، تا دو هفته بعد که دخترش اومد و گفت که متاسفانه مادرش فوت کرده . . .مثل اینکه تا سر شب درد رو تحمل کرده و بعد که دیده بهتر نشده برای اینکه وقت رو تلف نکنه یه راست رفته مرکز شهری و اونجا هم متاسفانه گرافی گرفته نشده و بعد از چند ساعت که به درمان دارویی جواب نداده به تشخیص می رسن ولی خیلی دیر . . .

این قضیه رو اینجا نوشتم تا کمی درباره علایم و عوارض انسداد روده بگم :

انسداد روده چیست ؟

انسداد روده یک بیماری حاد جراحی است که با وجود درمان پذیر بودن در صورتیکه تشخیص به موقع داده نشه می تونه کشنده باشه ، چون روده تقریبا بطور دائم ترشحاتی داره که بتدریج در طول روده پیش رفته و دفع می شه ، حالا اگر این مسیر بسته باشه و ترشحات یه جا جمع بشن روده متسع شده و ممکنه پاره بشه این پارگی روده است که باعث عفونت حفره شکم ( پریتونیت ) می شه و کشنده است ؛ از طرفی بدلیل فشاری که تجمع مواد بر دیواره روده میاره و باعث مختل شدن خونرسانی می شه عدم درمان به موقع منجر به آسیب دیواره روده می شه .

علایم :

مهمترین علامتهای انسداد روده که در مراحل اولیه بیماری بروز می کنه ناشی از توقف عبور مواد از روده است که شامل استفراغهای شدید و مکرر و عدم دفع گاز و مدفوع هست ، استفراغ بیمار اغلب موارد حاوی صفرا و حتی گاهی مواد مدفوعی است ( اینکه چه موادی در استفراغ بیمار وجود داشته باشه تا حدی سطح انسداد رو نشون می ده )، درد شدید شکم که همراه با حساسیت در شکمه هم علامتیه که در اغلب شکم های حاد جراحی دیده می شه ، گاهی این درد بویژه در صورت پریتونیت حالت دفاعی پیدا می کنه که اغلب نیاز به جراحی اورژانس رو مطرح می کنه . سایر علایم هم که بصورت غیراختصاصی دیده می شه شامل تب ، ضعف و . . . است .


چه کسانی بیشتر در معرض بیماری هستن ؟

یکی از مهم ترین چیزهایی که در اغلب موارد به تشخیص یک بیماری کمک می کنه زمینه های مستعد کننده فرد برای یک بیماری است ، ما انتظار داریم که انسداد روده رو در افراد زیر ببینیم :

- کودکان بدلیل وضعیت فیزیکی روده که در صورت پیچ خوردگی روده ممکنه دچار این حالت بشن که البته علایم خاص خودش رو داره ، افرادی که هوشیاری کافی ندارن و ممکنه جسم خارجی رو ببلعن و . . . مثل اطفال و افراد مسن .

- اما گروه اصلی که اغلب دیده می شه افرادی هستن که سابقه ضربه شدید به شکم رو ذکر می کنن و یا جراحی های وسیع قبلی روی شکم داشتن بویژه اگر بعد از جراحی دچار عفونت شده باشن ، در چنین حالاتی بدلیل تحریک بافت پیوندی داخل شکم چسبندگی هایی ایجاد می شه به عنوان باندهای چسبنده که می تونن به صورت حلقه هایی یک مقطع از روده رو احاطه کنن و باعث انسداد بشن .

تشخیص و درمان بیماری :

تشخیص انسداد روده بیشتر بالینیه مختصرا برای تایید تشخیص می شه از گرافی های ساده شکم کمک گرفت که بصورت سطوح مایع - هوا خودش رو نشون می ده ، تعداد این سطوح مهم نیست و وجود حتی یک سطح در مکانی غیر طبیعی ( در معده و رکتوم سطح مایع - هوا طبیعیه ) تشخیص رو تایید می کنه .

اولین اقدامی که تا رسیدن بیمار به اتاق عمل باید انجام داد دکمپرس کردن و تخلیه لوله گوارش توسط ان-جی تیوب (لوله بینی - معدی ) هست و طبیعتا جراحی در اولین فرصت ممکن درمان اصلیه .

نکته جالب اینکه خود جراحی در شکم ریسک انسداد روده رو افزایش می ده بنابراین در بیماری که یک بار با انسداد روده جراحی شده باید همیشه گوش به زنگ تکرار این اتفاق بود .

نتیجه نهایی :

در تشخیص و درمان انسداد روده زمان اهمیت زیادی داره ، در صورت مشاهده کوچکترین علامتی شامل عدم دفع گاز و مدفوع و استفراغ بویژه در افراد با خطر ابتلای بالا باید بیمار از نظر انسداد روده بررسی بشه ، در مواردی که علایم هنوز کامل نشده تحت نظر گرفتن بیمار کمک کننده است .
 

Sir Vahid

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
2 دسامبر 2007
نوشته‌ها
6,342
لایک‌ها
4,575
درمان آرتريت زانو با داروي داخل مفصلي هيالين
مطالعات نشان مي‌دهد كه تزريق داخل مفصلي هيالين و فرآورده‌هاي آن براي كاهش موقت علايم آرتريت ( التهاب مفصلي) زانو، موفقيت آميز است .

هادي عبادي جراح و متخصص ارتوپدي در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران افزود: آرتريت( التهاب مفصلي) از مشكلات مهم ارتوپدي در ناحيه زانو است كه علاوه بر ايجاد درد، مشكلات زيادي را از نظر حركت و كاهش دامنه‌ حركتي مفاصل ايجاد مي‌كند.
وي با بيان اينكه دارو‌هاي مختلفي براي كاهش التهاب مفصل زانو كشف شده‌اند ، تصريح كرد: هيالين يكي از مهمترين اين دارو‌ها است و مطالعات نشان مي‌دهد كه تزريق داخل مفصلي هيالين و فرآورده‌هاي آن براي كاهش موقت علائم آرتريت زانو، موفقيت آميز است .
عبادي تأكيد كرد: شواهد نشان مي‌دهد كه تجديد يك دوره درماني ديگر با اين دارو‌ها در بيماراني كه در گذشته نتيجه خوبي از تزريق آن داشته‌اند، هيچگونه تاثیری نداشته و مطالعات مختلف نيز اين مطلب را ثابت كرده‌اند .
وي با اشاره به اينكه دوره دوم تزريق نيز مي تواند نتيجه خوبي مشابه دوره اول داشته باشند ، خاطرنشان كرد: اگر چه واكنش موضعي حادي در محل تزريق دوم و عود برخي علائم التهابي ديده شده است ، ولي تاكنون هيچگونه گزارشي از واكنش بر اثر تزريق مكرر اين مواد وجود نداشته است .
عبادي افزود: درمان آرتريت زانو با داروي داخل مفصلي هيالين نسبت به بيشتر دارو‌هاي كاهش دهنده‌ التهاب ، اثربخشي بالايي داشته و مي‌تواند به روند بهبود آسيب مفصلي زانو كمك بسيار بزرگي كند./گ
 

Sir Vahid

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
2 دسامبر 2007
نوشته‌ها
6,342
لایک‌ها
4,575
تزريق داروهاي اسيدي در بيماران دچار التهاب مفاصل استخواني
مطالعات نشان مي دهد که تزريق برخي دارو هاي اسيدي، مانند اسيد هيالورونيک، در داخل مفصل بيماران دچار التهاب مفاصل استخواني، ميزان درد را به نحو چشمگيري کاهش مي دهد.

مهزاد جاويد، جراح و متخصص ارتوپدي در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران افزود: بيماران دچار التهاب مفاصل استخواني ( استئو آرتريت) در بيشتر مواقع بيماري خود دچار درد هاي شديدي مي شوند به همين دليل داروها و روش هاي درماني زيادي براي کاهش درد بيماران فوق پيشنهاد شده است که اثر بخشي بعضي از اين دارو ها و روش هاي درماني قابل توجه است.
وي گفت: تزريق برخي دارو هاي اسيدي مانند اسيد هيالورونيک در داخل مفصل بيماران دچار التهاب مفاصل استخواني درد ايجاد شده را به نحو چشمگيري کاهش مي دهد.
جاويد اظهار داشت: تزريق اسيد هيالورونيک در التهاب مفاصل استخواني بويژه در ناحيه ي زانو اثر بخشي بيشتري داشته و قدرت چرخش و تحرک زانو را افزايش مي دهد.
وي خا طر نشان کرد: تزريق اسيد هيالورونيک در بيماران فوق، علاوه بر کاهش درد، قدرت عضلات اطراف زانو را افزايش داده و حتي در کاهش التهاب مفاصل استخواني نيز موثر است./ق
 

Sir Vahid

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
2 دسامبر 2007
نوشته‌ها
6,342
لایک‌ها
4,575
كتمان عوارض ديابت آينده خطرناكي را براي آنان به همراه دارد
لزوم آگاه سازي پزشكان متخصص و مسئولان در خصوص بيماري ديابت يكي از اقدمات ضروري است چرا كه كتمان حقايق در مورد عوارض ديابت آينده خطرناكي را براي فرد ديابتي به همراه دارد.

امير بهرامي محقق و عضو انجمن ديابت ايران در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: تعهد اخلاقي و قانوني پزشكان متخصص ايجاب مي كند كه پس از تشخيص ديابت فرد، وي را از تمام عواقب ممكن، آگاه سازند و مطابق رسالت اخلاقي بايد روش ارايه اين اطلاعات چنان استادانه انجام گيرد كه هر گونه اطلاعات منفي را به كمترين ميزان تقليل دهد.
وي ادامه داد: كتمان حقايق تلخ و احتمال وقوع عوارض ديابت در آينده، به جاي سودمند بودن،نتايج تلخي را به همراه خواهد داشت و چنانچه بيمار متوجه شود كه اطلاعات منفي از او كتمان شده، اعتماد شخص كه اساس يك رابطه درماني است، لطمه خواهد خورد.
بهرامي عنوان كرد: ارايه آموزش و اطلاعات در مورد بيماري ديابت به مبتلايان و تحليل شرايط آنان يكي از ملزومات است و در اين مورد افراد در موقعيت هاي مختلف به اطلاعات متفاوتي نياز دارند.
بهرامي يادآور شد: يافته هاي منفي نبايد به عنوان يك شكست براي فرد مبتلا به ديابت تلقي شود بلكه به عنوان يك فرصت طلايي براي اجراي تدابيري براي كاهش يا برعكس كردن روند پيشروي عوارض، مغتنم شمرده شود./س
 

Sir Vahid

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
2 دسامبر 2007
نوشته‌ها
6,342
لایک‌ها
4,575
موفقيت جراح ايراني در ترميم فلج حركتي بازو ناشي از آسيب عصبي
با ابداع نوعي روش جراحي ترميمي دست توسط يكي از پزشكان كشور، فلج حركتي بازو بر اثر آسيب به شبكه عصبي در شش مصدوم سوانح موتورسيكلت با موفقيت درمان شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ و به نقل از روابط عمومي مركز جراحي سعادت آباد، دكتر مسعود ياوري جراح ترميمي و ميكروسكوپي دست و عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي در يك نشست خبري با بيان اينكه در اين روش درماني نادر و بي‌نظير در دنيا از عضله گراسيليس ران پا استفاده مي‌شود، اظهار كرد: بدين ترتيب با اين تكنيك جراحي اين عضله حركتي يك طرفه بازو در چند مصدوم موتورسيكلت درمان شد.

عضو هيئت علمي مركز جراحي سعادت آباد با بيان اينكه اين مصدومان در رده سني 25 تا 37 سال بودند، گفت: آنها بر اثر شدت تصادف و پارگي اعصاب شبكه بازويي در ناحيه كتف از هرگونه حركت دست به سمت خارج بدن ناتوان بودند.

وي افزود: در اين تكنيك جراحي بخشي از عضله كشاله ران پا به ناحيه بازو منتقل و پيوند داده شد و هم اكنون اين افراد فعاليت‌هاي عادي فردي و اجتماعي خود را به راحتي انجام مي‌دهند.

دكتر ياوري با اشاره به اينكه عمل جراحي بر روي هر يك از مصدومان 8 ساعت به طول انجاميد، يادآور شد: عضله گراسيليس ران به همراه اعصاب و شريانهاي خوني از ناحيه پا به دقت جدا و با شيوه‌اي خاص به ناحيه دلتوييد شانه پيوند زده شد.

وي با بيان اينكه ساليانه بالغ بر 40 مصدوم ناحيه بازو در كشور گزارش مي‌شود، گفت: پيش از اين، امكاني براي بهبود شرايط زندگي و حركت دست افراد وجود نداشت، اما با كمك اين شيوه جراحي مصدومان ضايعه ديده از ناحيه بازو مي‌توانند به زندگي عادي خود برگردند.

اين جراح ترميمي و ميكروسكوپي دست، طول دوره نقاهت اين مصدومان را 9 تا 12 ماه برشمرد و يادآور شد: البته فيزيوتراپي پس از عمل به بازگشت بهتر و زودتر توان حركت بازو كمك مي‌كند.

دكتر ياوري با بيان اينكه در اين نوع صدمات پيوند عصب كارايي چنداني ندارد، گفت: با برداشتن عضله گراسيليس از ران پا عضلات كناري فقدان اين عضله را جبران مي‌كند.

به گفته وي، 75 درصد از مصدومان تروما موتورسيكلت سواران هستند.

گفتني است، اين روش درماني چندي پيش در كنگره جراحان دست ايران و فرانسه براي شركت كنندگان ارايه شد كه به علت منحصر به فرد بودن اين شيوه جراحي مورد تحسين ساير جراحان قرار گرفت./ط
 

Sir Vahid

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
2 دسامبر 2007
نوشته‌ها
6,342
لایک‌ها
4,575
ماهی و سبزیجات بخورید ؛ آلزایمر نگیرید
مصرف مواد غذایی کم خطر مانند گوشت ماهی، میوه و سبزیجات همراه دوری از مصرف گوشت قرمز ، گوشتهای فراوری شده ، محصولات لبنی پرچرب و کره می تواند خطر ابتلا به آلزایمر را کاهش دهد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران ، به نقل از خبرگزاری فرانسه گزارش داد، تازه ترین تحقیقات نشان می دهد که مصرف برخی از مواد غذایی و پرهیز از بخشی دیگر از غذاها می تواند در پیشگیری از آلزایمر موثر واقع شود.

علاوه بر گوشت ماهی و میوه ها، استفاده از روغن زیتون در سالاد، مصرف مغز میوه ها، گوجه فرنگی، مرغ و سبزیجاتی مانند اسفناج می تواند در کاهش میزان ابتلا به بیماری فراموشی تاثیرگذار باشد.
 

Sir Vahid

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
2 دسامبر 2007
نوشته‌ها
6,342
لایک‌ها
4,575
بانك خون بند ناف ملي افتتاح مي شود
بانك خون بند ناف ملي در ستاد مركزي سازمان انتقال خون ايران تا پايان خرداد ماه افتتاح مي شود.

دكتر ابوالقاسمي مدير عامل سازمان انتقال خون ايران در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران افزود: خدمات بانك خون بند ناف هم اكنون شهر تهران را تحت پوشش قرار مي دهد و به دليل رايگان بودن آن انتظار مي رود كه اهداكنندگان بسياري در اختيار اين مركز قرار گيرند لذا اگر اين بانك گسترش يابد شهرستان هاي ديگر را نيز تحت پوشش قرار مي دهد.

وي گفت: تجهيزات بانك خون بند ناف آماده بوده و امكانات آن نيز فراهم شده و در مرحله پايلوت كار نمونه گيري آن در يكي از بيمارستان ها آغاز شده است.

همچنين ، وی تاکید کرد: سيستم مستقر در اين مركز بسيار مجهز بوده و مطابق استاندارهاي جهاني طراحي شده است اتاق هاي تميز اين بانك نيز بسيار پيشرفته بوده و قابل اتصال به سازمان هاي جهاني است.

ابوالقاسمي با بيان اينكه تست HLA سازمان انتقال خون به عنوان آزمايشگاه رفرانس شناخته شده است ، ادامه داد: سلول هاي بنيادي كه ذخيره مي شود بايد داراي شناسنامه باشند كه شناسنامه آنها HLA است و به محض اينكه نمونه اي ذخيره مي شود تستHLA آن انجام و در مرحله ذخيره سازي قرار مي گيرد.

مديرعامل سازمان انتقال خون ايران افزود:كارهاي اعتبار بخشي در سيستم انجام گرفته است و افتتاح رسمي آن به محض اينكه مقامات وقت بدهند اين مركز افتتاح مي شود./گ
 

Sir Vahid

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
2 دسامبر 2007
نوشته‌ها
6,342
لایک‌ها
4,575
متخصص پزشكي اجتماعي؛
ميزان ابتلا به ايدز در كشورهاي در حال توسعه رو به افزايش است
متخصص پزشكي اجتماعي گفت: ميزان مبتلايان به ويروس ايدز در كشورهاي در حال توسعه به دليل عدم آگاهي نداشتن درباره اين بيماري در حال افزايش است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرنگار حاضر در محل، دكتر خزاعي پور ،متخصص پزشكي اجتماعي طي سخنراني در سمينار يك روزه "نقش زن در پيشگيري از اعتياد" كه در دانشكده بهداشت دانشگاه علوم پزشكي تهران برگزار شد گفت:‌ بيش از 95 درصد افراد مبتلا به بيماري ايدز در كشورهاي در حال توسعه زندگي مي كنند.

وي ادامه داد: هم اكنون به دليل آگاهي نداشتن افراد درباره ويژگي هاي اين بيماري و موارد پيشگيري آن ميزان اين بيماري دركشورهاي در حال توسعه در حال افزايش است.

خزاعي پور تصريح كرد: علاوه بر ايدز اعتياد به مواد مخدر نيز از ديگر معضلات اجتماعي محسوب مي شود كه علاوه برمشكلات اجتماعي و اقتصادي از نظر سلامتي و بهداشتي نيز جوامع را با مشكل مواجه مي كند.

خزاعي پور خاطرنشان كرد:‌ آمارها نشان مي دهد حدود 24 تا 40 درصد پذيرش بيمارستاني مربوط به اعتياد و عوارض آن است. /ج
 

Sir Vahid

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
2 دسامبر 2007
نوشته‌ها
6,342
لایک‌ها
4,575
در فصل بهار هر روز يك تكه شكلات بخوريد
عضو گروه تغذيه و بيوشيمي دانشگاه علوم پزشكي ايران گفت : تحقيقات نشان مي‌دهد مصرف متعادل شكلات با درصد بالاي كاكائو در فصل بهار، علاوه بر اينكه احتمال ابتلا به بيماري‌هاي قلبي و ديابت را كاهش مي‌دهد ، خلق و خوي خوش افراد را نيز افزايش مي‌دهد.


داريوش كوهي كمالي در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران افزود: در فصل بهار رژيم غذايي بايد با توجه به شرايط فصلي تغيير كند، به طوريكه بايد مصرف برخي از مواد غذايي كاهش و مصرف بعضي ديگر از مواد غذايي افزايش يابد.
وي تصريح كرد: شكلات يكي از موادي است كه مصرف متعادل آن در فصل بهار توصيه مي‌شود و شكلات با درصد بالاي كاكائو نسبت به بقيه مواد قندي بسيار مناسب‌تر است .
كوهي كمالي با بيان اينكه مصرف شكلات با درصد بالاي كاكائو در فصل بهار، احتمال ابتلا به بيماري‌هاي قلبي و ديابت را كاهش مي‌دهد، گفت: كاكائو حاوي موادي است كه خلق و خوي خوش افراد را نيز افزايش داده و فشار خون را در حدل طبيعي نگه مي‌دارد.
وي خاطرنشان كرد: در فصل بهار يك تكه شكلات در هر روز مي‌تواند نياز بدن را تأمين كند درعين حال مصرف زياد شكلات علاوه بر اينكه تا حد زيادي جلوي اشتها و اشتياق براي غذا خوردن را مي‌گيرد، مي‌تواند قند خون را افزايش داده و فرد را دچار بيماري‌‌هاي مختلف از جمله بيماري‌‌هاي گوارشي كند./ق
 

Sir Vahid

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
2 دسامبر 2007
نوشته‌ها
6,342
لایک‌ها
4,575
موفقيت در بهره‌برداري از ظرفيت توسعه شيلات نيازمند سياست‌هاي موثر است
براي موفقيت در بهره‌برداري كامل از ظرفيت توسعه شيلات بايد سياست‌هاي موثري براي رفع چالش‌ها انديشيده شود.

رضا خدارحمي كارشناس ارشد دفتر محيط زيست و توسعه پايدار در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران افزود: فعاليت‌هاي ماهيگيري و آبزي پروري نقش مهمي در اقتصاد غذايي جهان دارد اين درحالي است كه ماهي حدود 16 درصد پروتئين حيواني مصرفي جمعيت جهان را تامين مي‌كند و منبع ارزشمند مواد معدني و اسيدهاي چرب ضروري به شمار مي‌آيد.

وي با اشاره به افزايش به مصرف سرانه ماهي گفت: اگر فقط رشد درآمد و تغيير الگوي تغذيه بود مصرف سرانه ماهي تا سال 2030 حتي به 5/22 كيلوگرم مي‌رسيد اما براي اينكه رقم فوق تحقق پيدا كند بايد 186 ميليون تن ماهي توليد شود كه 2 برابر ميزان توليد كنوني است.در مجموع با درنظر گرفتن محدوديت منابع توليد مي توان كل تقاضا در سال ذكر شده را حدود 150 تا 160 ميليون تن و تقاضاي سرانه را 19 تا 20 كيلوگرم پيش بيني كرد كه دو برابر ميزان توليد كنوني است.

خدارحمي تصريح كرد: آبزي پروري زيست محيطي احتمالاً در آينده از نواحي ساحلي به داخل سرزمين‌ها كشيده مي‌شود و در قالب سيستم‌هاي مكانيزه درخواهد آمد.

وي خاطرنشان كرد: براي موفقيت در بهره‌برداري كامل از ظرفيت توسعه شيلات بايد سياست‌هاي موثري براي رفع چالش‌ها انديشيده شود و نگراني‌هاي تمامي گروه‌هاي ذي نفع در مورد مسائل اجتماعي و فرهنگي شيلات مورد توجه قرار گيرد./ب
 

Sir Vahid

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
2 دسامبر 2007
نوشته‌ها
6,342
لایک‌ها
4,575
تحمل نکردن لاكتوز با معده درد، ارتباط مستقيم دارد
تحمل نکردن لاكتوز در بسياري از موارد به دليل مصرف شير، كره،‌ پنير، ماست، خامه و بستني بوجود مي آيد و اين اختلال گوارشي با معده درد، ارتباط مستقيم دارد.

عماد معصومي متخصص تغذيه در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران افزود: لاكتوز قند موجود در شير و فرآورده هاي مربوط به شير است و دستگاه گوارش ممكن است در بعضي از موارد توانايي هضم لاكتوز را از دست داده و يا به مقدار كمي هضم كند.
وي اظهار داشت: علت هضم نشدن لاكتوز در بدن نبود يا كمبود آنزيم لاكتاز در بدن است. به همين دليل مصرف شير و فرآورده هاي شيري در افرادي كه آنزيم لاكتاز كمي دارند ايجاد مشكلات زيادي مي كند.
معصومي با بيان اينكه عدم تحمل لاكتوز با معده درد، ارتباط مستقيم دارد تصريح كرد: شير، كره، پنير، ماست، خامه و بستني مهمترين موادي هستند كه مصرف آنها ممكن است در بسياري از افراد ايجاد عدم تحمل لاكتوز كند.
وي خاطرنشان كرد:‌ تشخيص عدم تحمل لاكتوز با آزمايش خون و تنفس به سادگي امكان پذير است. همچنين آزمايش حركت روده در نوزادان نيز روش موثري براي تشخيص بيماري فوق است.
اين متخصص تغذيه با اشاره به اينكه عدم تحمل لاكتوز مشكل جدي و خطرناكي نيست تصريح كرد:‌مهمترين راه پيشگيري از اين مشكل و عوارض آن ماننده معده درد، نفخ، اسهال و تورم معده، كاهش مصرف شير و فرآورده هاي شيري است./س
 

Sir Vahid

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
2 دسامبر 2007
نوشته‌ها
6,342
لایک‌ها
4,575
بازنگري شرح وظايف پرستاري مشكلات حقوقي پرستاران را برطرف مي‌كند
بازنگري شرح وظايف پرستاري موجب مي‌شود تا مشكلات پرستاران در زمينه‌هاي حقوقي و قانوني برطرف شود .

محمد شريفي مقدم معاون پشتيباني سازمان **** پرستاري ايران در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران افزود: توسعه بخش‌هاي جديد و تخصصي مانندCCU،ICU،NICU را مي‌توان به عنوان دلايل بازنگري شرح وظايف پرستاري برشمرد.

وي گفت:بسياري از مراقبت‌ها و خدمات جديد در سال‌هاي اخير وارد سيستم درماني كشور شده است به عنوان مثال در سي سال گذشته عمل جراحي قلب در كشور وجود نداشت اما امروزه جراحي قلب در كشور به عنوان يك جراحي ساده انجام مي‌شود و نياز به مراقبت‌هاي بعد از عمل نيز به وجود مي‌ايد با اين وجود اين شرايط نياز به تغيير شرح وظايف پرستاري را ايجاد مي كند.

شريفي مقدم با اشاره به مشكلاتي كه پرستاران به دليل مشخص نبودن وظايف خود با آن مواجه بودند اظهارداشت:با بازنگري شرح وظايف پرستاري از يك سو موجب قانونمند شدن آن و از سوي ديگر به نفع بيمار و پرستار است و مشكلات پرستاران در زمينه‌هاي قانوني و حقوقي كه در گذشته پاسخگوي نياز آنها نبود بر طرف مي شود ./د
 

Sir Vahid

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
2 دسامبر 2007
نوشته‌ها
6,342
لایک‌ها
4,575
مشاور انفورماتيك دانشگاه علوم پزشكي تهران؛
دانشگاه در سال 89 همراه با جهش دوم سازمان مجازي است
مشاور انفورماتيك دانشگاه علوم پزشكي تهران گفت: دانشگاه در سال جاري همراه با جهش دوم سازمان مجازي است.

دكتر ترابي در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران افزود: هم اكنون از 8 هزار كاربر ثبت شده در سازمان مجازي 55 درصد كاربران فعال هستند كه اميدواريم امسال با جهش دوم تعداد كاربران فعال افزايش يابد.

وي ادامه داد: با توجه به اينكه در محيط مجازي محدوديت زمان و مكان وجود ندارد با جهش دوم سازمان مجازي دانشگاه مي‌تواند به پيام مقام معظم رهبري جنبه علمي‌ ببخشد.

ترابي با اشاره به برنامه‌هاي ستاد نوآوري دانشگاه گفت: امسال **** اطلاعات باليني در بيمارستان‌ها استقرار مي‌يابد و سامانه الكترونيك نوآوري نيز راه اندازي مي‌شود كه به زودي اعلام رسمي خواهد شد./ج
 

Sir Vahid

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
2 دسامبر 2007
نوشته‌ها
6,342
لایک‌ها
4,575
آلرژي، عامل 40 درصد موارد بروز آسم است
تحقيقات نشان مي‌دهد عوامل حساسيت‌ زا مانند گرد و خاك، گرده افشاني گياهان ، نيش يا گزيدن حشرات و برخي غذا‌ها، عامل حدود 40 درصد موارد بروز آسم بويژه در فصل بهار است .

محمد رضا مسعودي نژاد استاد دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران افزود: عامل حدود 40 درصد موارد بروز آسم ، وجود يك يا چند عامل حساسيت زا است و اين مواد ايجاد كننده آلرژي در فصل بهار تأثير بيشتري برروي سيستم ايمني و تنفسي بدن مي‌گذارند.
وي تصريح كرد: گرد و خاك، گرده افشاني گياهان، نيش يا گزيدن حشرات و مواد غذايي مانند شير، تخم مرغ، ميگو، بادام زميني و گندم از مهمترين عوامل بروز آلرژي و در نهايت بروز اسم در افراد است .
مسعودي نژاد با اشاره به اينكه عوامل حساسيت‌زاد در افراد مختلف به شكل‌هاي متفاوتي بروز مي‌كند ، اظهار داشت: افرادي كه ضعف سيستم ايمني دارند بسيار بيشتر از ديگران از بروز آلرژي و آسم و بسياري بيماري‌هاي ديگر متضرر مي‌شوند .
وي خاطرنشان كرد: بسياري از مردم نمي‌توانند از بروز آلرژي به طور كامل پيشگيري كنند و درمان آن نيز به سادگي امكان پذير نيست و در موارد شديد ممكن است موجب مرگ شود، در حالي كه با كمي توجه و مراقبت مي‌توان از عوارض شديد آلرژي پيشگيري كرد./گ
 

Sir Vahid

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
2 دسامبر 2007
نوشته‌ها
6,342
لایک‌ها
4,575
استامينوفن ACETAMINOPHEN
در مورد اين دارو
استامينوفن دارويي است رايج كه بدون نسخه پزشك قابل تهيه مي باشد. اين دارو يك مسكن غيرمخدر است كه در موارد دردهاي خفيف تا متوسط نظير سردرد، دندان درد، درد خفيف استئوآرتريت (آرتروز)، و دردهاي ناشي از جراحي هاي كوچك كاربرد دارد. استامينوفن همچنين تب را كاهش مي دهد. اين دارو ممكن است در بسياري ديگر از داروها با اسامي تجاري متفاوت وجود داشته باشد. به استامينوفن پاراستامول نيز گفته مي شود.
چگونگي مصرف
قرص استامينوفن را مي توان براي سهولت بلع ، خرد كرد. اشكال خوراكي استامينوفن را مي توان با مقدار اندكي از مواد غذايي نظير ماست يا مربا مخلوط كرد. در مورد پودرهاي خوراكي همانند آنچه در كپسول هاي Feveral Sprinkle وجود دارد، كپسول باز شده و محتوياتش در يك قاشق چايخوري آب يا مقدار اندكي ماده غذايي نرم مخلوط مي شود. براي استعمال راحت تر شياف بهتر است آن را 30 دقيقه در يخچال نگاه داشت . براي استعمال شياف ، پوشش شياف را برداشته ، آن را با آب سرد مرطوب كرده ، سپس در حالي كه به يك پهلو خوابيده ايد با انگشت خود شياف را داخل مقعد كنيد. اگر يك نوبت دارو را فراموش كرديد، مي توانيد به مجردي كه آن را به ياد آورديد مصرفش كنيد. اما اگر تقريباً زمان نوبع بعدي رسيده است ، نوبت فراموش شده را رها كرده به برنامه دارويي منظم خود بازگرديد. مقدار دارو را دوبرابر نكنيد
هشدارها و عوارض جانبي
در صورتي كه دچار هريك از نشانه هاي جدي زير شديد، استامينوفن خود را قطع كرده ، با پزشكتان تماس بگيريد: زردي پوست يا چشم ها؛ اسهال ؛ بي اشتهايي ، تهوع ، يا استفراغ ؛ معده درد؛ درد، تورم يا حساسيت در بالاي شكم ؛ مدفوع سياه و قيري شكل ؛ ادرار خوني يا كدر، كاهش ناگهاني ادرار؛ كبود شدگي يا خون ريزي غيرعادي ؛ بثوارت جلدي ، زخم هاي دهاني ؛ يا تب يا گلودردي كه پيش از درمان وجود نداشته و ناشي از بيماري اي كه به خاطرش تحت درمان قرار گرفته ايد نباشد.
موارد احتياط
در صورت وجود هريك از موارد زير پيش از مصرف استامينوفن پزشكتان را مطلع سازيد: حساسيت به هر نوع غذا، نگاه دارنده ها، رنگ هاي خوراكي ، يا داروها (به ويژه استامينوفن يا آسپيرين ).
بارداري يا شيردهي .
مصرف داروهاي ديگر، به ويژه داروهاي ضدالتهابي غيراستروييدي ( NSAIDs ، نظير ايبوپروفن )، آسپيرين ، يا ضدانعقادها (رقيق كننده هاي خون مثل وارفارين ، [كومادين]).
مصرف روزي بيش از سه قوطي يا بيشتر مشروبات الكلي .
سابقه يا ابتلا به الكليسم (اعتياد به الكل )، هپاتيت ويروسي ، فنيل كتونوري ، يا بيماري كبدي يا قلبي .
در هنگام مصرف استامينوفن توصيه مي شود
برچسب روي دارو را بخوانيد و از دستوراتش پيروي كنيد.
برچسب روي ساير داروهاي بدون نياز به نسخه را بخوانيد تا مطمئن شويد كه در آن ها استامينوفن يا دارويي كه با استامينوفن تداخل كند وجود نداشته باشد.
اگر استامينوفن را به سبب درد، تب يا گلودرد مصرف مي كنيد در هريك از شرايط زير با پزشكتان مشورت كنيد:
درد بيش از 10 روز (در كودكان 5 روز) طول بكشد يا اينكه علامت جديدي به آن اضافه شود.
تب بيش از 3 روز طول بكشد، بدتر شود، يا علامت جديدي اضافه شود.
گلودرد دردناك تر شود، بيش از 2 روز طول بكشد، يا تهوع ، استفراغ ، بثورات جلدي ، يا سردرد رخ دهد.
فقط به مقدار توصيه شده توسط پزشكتان استامينوفن مصرف كنيد.
استامينوفن را دور از دسترس كودكان ، دور از حرارت ، نور مستقيم و حرارت مرطوب نگاه داريد (در چنين شرايطي استامينوفن فاسد مي شود). شياف ها را در يك جاي خنك نگاه داريد، ولي شياف و انواع مايع استامينوفن (قطره و شربت ) را منجمد نكنيد.
استامينوفن تاريخ گذشته را دور از دسترس كودكان در توالت دور بريزيد.
در هنگام مصرف استامينوفن نبايد
بيش از مقدار ذكر شده بر روي برچسب جعبه دارو مصرف كنيد، مگر اينكه پزشكتان چنين دستوري داده باشد، در غير اين صورت ممكن است دچار آسيب كليوي يا كبدي شويد.
به كودكان زير 12 سال در يك روز بيش از 5 نوبت استامينوفن به مقدار تعيين شده بر اساس سن شان بدهيد.
در روز بيش از دو قوطي مشروب الكلي مصرف كنيد مگر اينكه فقط بخواهيد يك يا دو نوبت استامينوفن بخوريد.
مسموميت
در صورتي كه به مصرف بيش از حد استامينوفن شك كرديد، حتي در صورت عدم وجود هرگونه علامت مسموميت از اورژانس تقاضاي كمك كنيد. درمان مسموميت بايد هرچه زودتر آغاز شود. در صورتي كه درمان مصرف بيش از حد استامينوفن ظرف 24 ساعت اول آغاز نشود، ممكن است نتوان از آسيب كبدي يا مرگ جلوگيري كرد.
اطلاعات ديگر
اشكال ژنريك استامينوفن ارزان تر از انواع تجاري هستند و در اكثر موارد به همان اندازه مؤثرند. فراورده هاي استامينوفن طولاني اثر گران تر مي باشند، ولي ممكن است مصرفشان راحت تر و مناسب تر باشد.
 

Sir Vahid

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
2 دسامبر 2007
نوشته‌ها
6,342
لایک‌ها
4,575
آمپي سيلين ampicillin
در مورد اين دارو
آمپي سيلين يك آنتي بيوتيك رايج است . از اين آنتي بيوتيك در درمان عفونت هاي گوناگون باكتريايي نظير عفونت گوش مياني ؛ سينوزيت ؛ و پوست ، بافت نرم ، دستگاه تنفس ، و دستگاه ادراري استفاده مي شود.
چگونگي مصرف
به منظور جذب بهتر آمپي سيلين بايد با شكم خالي حدوداً 1 ساعت قبل يا 2 ساعت بعد از غذا خورده شود. بهتر است آمپي سيلين در نوبت هايي با فواصل مساوي در طي شبانه روز مصرف شود تا سطح خوني و ادراري ثابتي داشته باشد. براي مثال ، اگر لازم است روزي 4 نوبت آمپي سيلين مصرف كنيد، بايد بين هر نوبت 6 ساعت فاصله گذاري كنيد (مثلاً 12 ظهر، 6 عصر، 12 شب ، 6 صبح ). اگر اين برنامه با برنامه كاري يا خواب شما مغايرت دارد، براي تعيين يك برنامه مناسب تر از پزشكتان كمك بخواهيد. مهم است كه دارو سر وقت و به مقدار كامل مصرف شود؛ حتي اگر احساس بهبودي مي كنيد. اگر پيش از اتمام دارويتان آن را قطع كنيد ممكن است دچار عود علايم شويد. اگر يك نوبت را فراموش كرديد ، به مجردي كه به ياد آورديد مصرفش كنيد. البته ، اگر تقريباً موقع نوبت بعدي مصرف دارو رسيده است ، به برنامه منظم دارويي تان بازگرديد. مقدار دارو را دوبرابر نكنيد.
هشدارها و عوارض جانبي
در صورت بروز علايم زير آمپي سيلين خود را قطع كرده بلافاصله با پزشكتان تماس بگيريد: اسهال شديد يا اسهال خفيف ولي پايدار، سردرد، تهوع و استفراغ ، بثورات جلدي ، زخم دهاني يا زبان ، خارش يا ترشح واژن ، پلاك هاي سفيد در دهان يا روي زبان ، اختلالات ذهني ، يا زردي چشم ها و پوست . يك پاسخ حساسيتي نادر نسبت به آمپي سيلين آنافيلاكسي است ، كه به مراقبت پزشكي فوري نياز دارد. از آنجايي كه آنافيلاكسي به سرعت پيشرفت مي كند، در صورت بروز تورم لب ها و دور چشم ها، بثورات جلدي ، كهير، يا تورم هاي پوستي ، تب ، غش ناگهاني ، ضربان قلب تند، يا خس خس سينه يا مشكل در تنفس ، بلافاصله دارو را قطع كرده با يك مركز خدمات اورژانس پزشكي تماس بگيريد.
موارد احتياط
در صورت وجود يكي از موارد زير پيش از مصرف آمپي سيلين پزشكتان را مطلع سازيد:
حساسيت به هر نوع ماده غذايي ، نگهدارنده ها، رنگ هاي خوراكي ، يا ساير داروها، به ويژه آنتي بيوتيك ها (پني سيلين ها).
بارداري يا شيردهي .
مصرف داروهاي ديگر، به ويژه داروهاي ضدالتهابي غيراستروييدي (مثل ايبوپروفن ، آسپيرين )، داروهاي ضدانعقادي (رقيق كننده هاي خون نظير وارفارين )، قرص هاي ضدبارداري حاوي استروژن (آمپي سيلين ممكن است اثرات اين قرص ها را كاهش دهد)، داروهاي نقرس (پروبنسيد، آلوپورينول )، متوتركسات ، يا ديگر آنتي بيوتيك ها (آمينوگليكوزيدها، اريترومايسين ، تتراسايكلين ).
سابقه يا ابتلا به مشكلات خونريزي دهنده (مثل زخم معده ، هموفيلي ، كمبود پلاكتي )، مونونوكلئوز عفوني ، كوليت (التهاب روده بزرگ ) مرتبط با آنتي بيوتيك ، يا بيماري كليوي .
هنگام مصرف آمپي سيلين توصيه مي شود
حتي در صورت احساس بهبودي ، تمام داروي تجويز شده را براي درمان عفونتتان و جلوگيري از عود بيماري مصرف كنيد.
در صورتي كه از قرص ضدبارداري استفاده مي كنيد تا يك دوره درمان با آمپي سيلين ، از يك روش جلوگيري از بارداري ديگر نظير كاندوم يا ژل اسپرم كش هم استفاده كنيد.
با خوردن ماست از اسهال ناشي از اين آنتي بيوتيك پيشگيري كنيد.
آمپي سيلين را دور از دسترس كودكان ، و دور از حرارت ، نور مستقيم ، و حرارت مرطوب نگه داريد (در اين شرايط آمپي سيلين فاسد مي شود). پس از تهيه سوسپانسيون آمپي سيلين ، دارو را در يخچال نگهداري كنيد؛ پيش از مصرف سوسپانسيون شيشه دارو را به خوبي تكان دهيد.
از پيمانه اي كه در داخل جعبه دارو فراهم شده است جهت اندازه گيري مقدار دارو استفاده كنيد.
اگر در ظرف 3 روز از مصرف آمپي سيلين احساس بهبودي نداريد با پزشكتان مشورت كنيد.
هنگام مصرف آمپي سيلين نبايد
ديگران را در مصرف دارو سهيم كنيد؛ چرا كه ممكن است نسبت به آن حساسيت داشته باشند.
داروي تاريخ گذشته را مصرف نكنيد.
پيش از اتمام دارو، درمان را قطع كنيد، مگر با صلاحديد پزشكتان .
 
بالا