• پایان فعالیت بخشهای انجمن: امکان ایجاد موضوع یا نوشته جدید برای عموم کاربران غیرفعال شده است

مطالب علمي در زمينه طب و پزشكي ، اخبار پزشكي ، مقالات

Sir Vahid

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
2 دسامبر 2007
نوشته‌ها
6,342
لایک‌ها
4,575
محل کار محلی برای کاهش وزن

--------------------------------------------------------------------------------

پيش‌تر و طي چندين دهه، تصور مي‌شد كه دفاتر كار محلي است براي روزانه 8 ساعت نشستن و فعاليت نكردن و از اين جهت محيط‌هاي كار، دشمن سلامت جسماني تلقي مي‌شدند.
به گزارش هلث دي نيوز، يكي از كارشناسان سلامت بر اين باور است كه محيط كار را مي‌توان به محلي براي احياي وضعيت جسماني تبديل كرد. دكتر جيمز‌اي لوين و همكارانش از مايو كلينيك با طراحي مجدد دفتر كار 18 نفر از كارمندان يك اداره در مينياپوليس به آنان در كم‌كردن 156‌پوند وزن كمك كردند.
دكتر لوين مي‌گويد: با مقداري خلاقيت مي‌توانيم روز كاري‌مان را با تحرك توأم كنيم. با اتخاذ اين راه و تنظيم آنچه در طول روز مي‌خوريم چربي‌ها به‌خودي خود آب شدن را آغاز مي‌كنند.
تلاش لوين و همكارانش براي كاهش وزن افراد بر مبناي فعاليت گرمايشي بدون ورزش انجام مي‌گيرد. در اين روش برخلاف روشي كه در آن فعاليت ورزشي در پي گرفته مي‌شود، فعاليت طبيعي بدن از جمله ايستادن، چرخيدن، خم شدن و راه رفتن توصيه شده است.
 

Sir Vahid

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
2 دسامبر 2007
نوشته‌ها
6,342
لایک‌ها
4,575
ارتباط پوکی استخوان و کوتاه شدن قد

--------------------------------------------------------------------------------

محسن خوش‌نیت فوق تخصص غدد و متابولیسم گفت:‌ افرادی كه مبتلا به پوكی استخوان می‌شوند ، قدشان كوتاه ، پشت آنها خمیده و تنفس آنها دچار مشكل می‌شود و به احشای داخل شكم آنها فشار وارد می‌شود كه باعث بروز سوء هاضمه و دردهای شكمی می‌شود.

این فوق تخصص غدد و متابولیسم در حاشیه سمینار بین‌المللی پوكی استخوان در جمع خبرنگاران گفت: استئوپروز یا پوكی استخوان بیماری شایعی است كه مهم‌ترین عارضه بیماری شكنندگی استخوان است.

وی گفت: نیمی از شكستگی‌ها كه ناشی از بیماری استئوپروز در ستون فقرات رخ می‌دهد. دو سوم موارد شكستگی‌ها نیز بدون علامت است.
این فوق تخصص غدد و متابولیسم افزود: یك سوم موارد پوكی استخوان علامت‌دار است و به صورت دردهای شدید یا ناگهانی به دنبال خم شدن یا برداشتن بار بر روی زمین ایجاد می‌شود و 25 درصد از شكستگی‌ها مربوط به شكستگی‌ گردن استخوان ران است كه ممكن است باعث مرگ بیمار شود و بسیار خطرناك است. هزینه درمان شكستگی گردن استخوان ران 8 تا 16 میلیون دلار آمریكاست.

خوش‌نیت گفت: اگر فردی 4 سانتیمتر از قدش كوتاه شده باشد، احتمال پوكی‌استخوان بیشتر می‌شود. همچنین زنانی كه قبل از 54 سالگی یائسه می‌شوند، بیشتر در معرض پوكی استخوان قرار می‌گیرند.
وی افزود: بیشتر از 50 درصد پوكی استخوان‌ها در مردان به علل ثانویه است.

سوء‌تغذیه، پركاری تیروئید، مصرف برخی داروها مثل كورتون، ویتامین‌A و داروهایی كه برای پیوند اعضا استفاده می‌شود از علل ثانویه بروز پوكی استخوان است
 

Sir Vahid

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
2 دسامبر 2007
نوشته‌ها
6,342
لایک‌ها
4,575
مضرات زیاد نشستن

--------------------------------------------------------------------------------

زیاد نشستن به مدت طولانی می‌تواند دسته گسترده‌ای از مشکلات مرتبط با سلامت را حتی در میان افرادی که به‌طور مرتب ورزش می‌کنند به وجود آورد....

آخرین تحقیقات نشان می‌دهد نداشتن فعالیت خطر ابتلا به دیابت و بیماری‌های قلبی را حتی در صورتی که افراد فعالیت‌های ورزشی نیز انجام دهند افزایش می‎دهد. در یکی از این مطالعات مشخص شد خطر ابتلا به نشانگان متابولیک که می‌تواند در نهایت به دیابت نوع دو منجر شود به ازای هر ساعت نشستن در طول روز نزدیک به 26 درصد افزایش پیدا می‌کند.

پژوهشگران سوئدی معتقدند تنها راه کم کردن این آثار آن است که ما زمانی را که به صورت بی‌تحرک سپری می‌کنیم کاهش دهیم. این پزشکان معتقدند با انجام تغییرات ساده در زندگی مانند استفاده از پله‌ها به جای آسانسور، یا قدم زدن در اطراف محیط کار حتی برای مدت چند دقیقه می‌توان این خطرات را کاهش دهد. دانشمندان معتقدند واکنش‌های شیمیایی که در بدن در طول مدت بی‌تحرکی رخ می‌دهد می‌تواند یکی از این عوامل باشد.
 

Sir Vahid

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
2 دسامبر 2007
نوشته‌ها
6,342
لایک‌ها
4,575
بیماری روده تحریک پذیر

--------------------------------------------------------------------------------

این بیماری را گاهی به اسامی دیگر مثل كولیت عصبی یا كولیت اسپاسمی هم می‌شناسند. روده تحریك پذیر باعث دوره‌های تكرار شونده یبوست یا اسهال (یا اسهال و یبوست متوالی) می‌شود كه همراه با دل‌پیچه،‌نفخ‌ كردن و خروج گاز است.
علائم بیماری بسیاری از مبتلایان باعث اختلال در كار و فعالیت‌های روزمره می‌ شود. برخی از زنان دچار این بیماری به خاطر آن در خارج شدن خانه هم دچار مشكلند و می‌خواهند همیشه در نزدیك توالت باشند.

فقط شرح حال و معاینه

هیچ آزمایش قطعی برای تشخیص این بیماری وجود ندارد. معمولا پزشكان با تجربه تنها پس از صحبت كردن با شما و انجام معاینه جسمی به وجود این بیماری پی می‌برند.
پزشك برای اطمینان خاطر ممكن است علائم اختصاصی بیماری را از شما جستجو كند و آزمایش‌های معمول خون و مدفوع برای شما تجویز كند و احتمال وجود عدم تحمل لاكتوز- قندشیر- را كه می‌تواند علائم مشابهی را ایجاد كند، جستجو كند.
پزشك در صورت مشكوك شدن ممكن است سایر علل اسهال و یبوست ناشی از بیماری عمومی مثلا بیماری تیروئید یا سایر بیماری‌های روده‌ای را در شما بررسی كند تا مطمئن شود تشخیص اولیه‌اش درست است. این آزمایش‌ها برای رد كردن سایر علل اسهال و یبوست حتی ممكن است شامل، كولونوسكوپی -آندوسكوپی روده بزرگ- هم بشود.

روده تحریك‌پذیر، غریب آشنا

روده تحریك‌پذیر یك بیماری كاركردی روده است، یعنی هیچ بیماری یا ناهنجاری ساختمانی در آن یافت نمی‌شود. تشخیص روده تحریك‌پذیر به وجود درد یا ناراحتی شكمی برای ۲۱ هفته یا بیشتر (كه لزوما متوالی نیست) در ۲۱ ماه گذشته منوط است،‌در صورتی كه دست كم دو مشخصه از موارد زیر نیز آن را همراهی كند.
‌تخفیف درد شكمی با اجابت مزاج، تغییر دفعات اجابت مزاج، تغییر ظاهر یا شكل مدفوع.
این نشانه‌ها هم دال بر وجود روده تحریك‌پذیر است: تعداد غیرطبیعی موارد اجابت مزاج(بیشتر از سه بار در روز یا كمتر از سه بار در هفته)، شكل یا قوام غیرطبیعی مدفوع، اشكال در هنگام دفع مدفوع (زورپیچ، فوریت،‌ احساس دفع ناكامل)، دفع بلغم، احساس نفخ و اتساع شكم.

علت بروز این علائم چیست؟

برخی كارشناسان معتقدند كه اختلال اعصاب یا عضلات روده این بیماری را به‌وجود می‌آورد. عده‌ای دیگر اختلال پردازش حس‌های مربوط به روده در مغز را مسئول قلمداد می‌كنند. برای مثال پژوهش‌ها نشان داده‌اند كه افراد مبتلا به روده تحریك‌پذیر در مورد حركات روده‌ای خود حساسیت و هشیاری بیش از حدی نشان می‌دهند.
برخی از این بیماران ممكن است بی‌نظمی‌هایی در فعالیت عضلانی روده بزرگ داشته باشند.
پژوهش‌ها همچنین بیانگر آن است كه ابتلا به یك ویروس روده‌ای ممكن است زمینه را برای ظهور این بیماری فراهم كند، به‌خصوص اگر واقعه‌ای استرس‌زا به‌دنبال آن بیماری ویروسی بوجود آید.
یك نظریه جدیدتر بر میزان <سروتونین>، یك پیغام‌بر عصبی، متمركز است.‌ پیغام‌برهای عصبی مواد شیمیایی هستند كه پیام‌های عصبی را میان سلول‌های عصبی انتقال می‌دهند،‌شاید در مورد رابطه میان افسردگی و میزان سروتونین در مغز شنیده باشید.
اما سروتونین در روده‌ها هم تولید می‌شود و بر اعصاب دستگاه گوارش اثر می‌گذارد، برخی از پژوهش‌ها بیانگر آن هستند كه در بیماران مبتلا به روده تحریك‌پذیر كه اغلب از اسهال رنج می‌برند میزان سروتونین در روده افزایش یافته است در حالی كه در بیمارانی كه یبوست علامت غالب را تشكیل می‌دهد میزان سروتونین روده‌ها كاهش یافته است.
همچنین بدانید كه عوامل عاطفی هم در این بیماری دخیل هستند. برای مثال استرس و تنش اغلب علائم بیماران را تشدید می‌كند.

درمان علامتی

با توجه به اینكه در حال حاضر درمان قطعی برای این بیماری وجود ندارد، هدف درمان‌ها مهار كردن علامت‌های بیماری است.
یبوست: انواع موادی است كه حجم مدفوع را می‌افزایند مانند فیبرهای غذایی، سبوس و فرآورده‌هایی موسوم به <پسیلیوم> می‌توانند به درمان یبوست كمك كنند؛ اما این مواد اسهال و درد بیمار را برطرف نمی‌كنند و ممكن است نفخ و خارج شدن گاز را بدتر كنند.
بهتر است استفاده از این را با مقادیر كم شروع كنید و تدریجا مصرف آنها را افزایش دهید. همراه این مواد مقدار زیادی مایعات بنوشید. بسیاری از پزشكان معتقدند اگر ملین‌ها به طور سنجیده مصرف شوند، بی‌خطر و موثر هستند.
ملین‌هایی كه از طریق تحریك عضلات روده عمل می‌كنند مثل <بیزاكودیل> ممكن است باعث چنگه‌های (كرامپ‌ها) شكمی شوند و درد بیمار را بدتر كنند. چای‌های گیاهی ملین هم در بازار موجودند، در ابتدا این چای‌ها را با كمترین غلظت مصرف كنید و بعد تدریجا غلظت را تا حدی كه بر شما موثر واقع شود، بالا ببرید.
اسهال: داروی ضداسهال <لوپرامید> انقباضات عضلات روده و ترشح مایع به درون روده را كاهش می‌دهد.
بررسی‌ها بیانگر آن است كه لوپرامید اسهال را رفع می‌كند ولی بر درد بیماران اثری ندارد.لوپرامید برای بیماران كه به طور متناوب دچار اسهال و یبوست می‌شوند، داروی مناسبی نیست. داروی ضداسهال دیگری كه در این بیماران بكار می‌رود دیفنوكسیلات (یا به صورت تركیب دیفنوكسیلات و آتروپین با نام لوموتیل) است كه با نسخه پزشك قابل تهیه است.
نفخ و خروج گاز: فرآورده‌های دارویی حاوی سایمتیكون و ضد نفخ‌های دیگر مثل شاركول و آلفا-گالاكتوزیداز چندان موثر نیستند. بهترین شیوه اجتناب از غذاهایی است كه گاز تولید می‌كنند و باعث نفخ می‌شوند، از جمله لوبیا، ‌لبنیات،‌ موز، بیسكویت شور، نوشابه‌های گازدار و میوه و سبزی خام.

درمان درد شكم

داروی ضداسپاسم، عضلات معده و روده را شل می‌كند. این داروها به تخفیف درد شكم كمك می‌كنند، اما سودمندی آنها در مورد اسهال یا یبوست نامعلوم است. از جمله این گروه داروها می‌توان به دی‌سیكلومین و هیوسین اشاره كرد.
این داروها دارای عوارض جانبی مانند خشكی دهان، تعریق، تاری دید، سرگیجه، یبوست، نفخ، مشكلات ادراری، سردرد و تپش قلب هستند.
برخی بیماران می‌گویند كه اسانس نعناع درد آنها را برطرف می‌كند. ما اسانس نعناع با توجه به اینكه دریچه‌ مری به معده را هم شل می‌كند، ممكن است باعث ترش كردن و سوزش سردل شود.
گروهی از داروها بنام <پروكینتیك‌ها> فعالیت عضلات صاف روده‌ها را افزایش می‌دهند و ممكن است به تخفیف نفخ و یبوست كمك كنند. از جمله این داروها می‌توان به متوكلوپرامید اشاره كرد.
ظاهرا مصرف مقادیر كم داروهای ضدافسردگی سه حلقه‌ای مانند آمی‌تریپ‌تیلین یا نورتریپ‌تیلین هنگام خواب در تخفیف درد شكم موثر است. برخی از تحقیقات نشان داده است كه این گروه داروها بیش از همه در مبتلایان به روده تحریك‌پذیر با علائم غالب اسهالی موثرند.
البته این داروها هم عوارض جانبی خود مثل ضعف، خوا‌ب‌آلودگی، خشكی دهان و یبوست را دارند. از داروهای ضدافسردگی گروه مهار كننده‌های انتخابی سروتونین مثل فلوكستین كه عوارض جانبی كمتری دارند نیز در درمان نشانگان روده تحریك‌پذیر استفاده شده است، اما كارآیی آنها قطعا ثابت نشده است.

آیا پروبیوتیك‌ها در روده تحریك‌پذیر موثرند؟

پروبیوتیك‌ها‌ حاوی ‌باكتری‌های زنده‌ای هستند كه به شكل كپسول یا پودر (یا در ماست) مصرف می‌شوند. این مواد ممكن است با برقراری تعادل میان انواع باكتری در روده و احتمالا با تاثیر گذاشتن بر دستگاه ایمنی به رفع مشكلات روده‌ای كمك كنند.شماری از تحقیقات كوچك و نیز گزارش‌های موردی حاكی از آن است كه پروبیوتیك‌ها می‌توانند علائم روده تحریك ‌پذیر را كاهش دهند. اما در حال حاضر نمی‌توان با قاطعیت در مورد بی‌خطر بودن یا كارآیی آنها اظهار نظر كرد. بهتر است قبل از مصرف این فرآورده‌ها با پزشكتان مشورت كنید.

چشم‌انداز آینده

در حال حاضر پژوهشگران همچنان به بررسی‌ هورمون‌ها و پیغام‌برهای عصبی موثر بر حركات روده مشغولند و گروه‌های جدید دارویی برای بیماری آزارنده و شایع در دست تحقیق قرار دارند. داروهای آینده اثرات اختصاصی‌تری خواهند داشت و پزشكان را قادر خواهند ساخت هر فرد معین را با توجه به علائم همان فرد درمان كنند.
 

Sir Vahid

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
2 دسامبر 2007
نوشته‌ها
6,342
لایک‌ها
4,575
آسبوتولول acebutolol
در مورد اين دارو
آسبوتولول در موارد متفاوتي از جمله پايين آوردن فشار خون در پرفشاري خون و درمان ضربان قلب نامنظم تجويز مي شود. از اين دارو همچنين براي جلوگيري از يك حمله قلبي ثانويه در افرادي كه قبلاً يك بار دچار چنين حمله اي شده اند استفاده مي شود. پزشك شما در موارد ديگري نيز ممكن است آسبوتولول را براي شما تجويز كند. آسبوتولول با مسدود كردن تكانه هاي عصبي به بخش هايي خاص از بدن عمل مي كند؛ به همين علت است كه آسبوتولول را به عنوان يك مسدودكننده بتا مي شناسند. آسبوتولول با مسدود كردن اين تكانه ها به قلب كمك مي كند تا از نيرو و تعداد ضربان قلب بكاهد و در نتيجه بار كاري قلب كاهش پيدا كند؛ كه اين خود موجب كاهش فشار در داخل رگ هاي خوني نيز خواهد شد. اسامي تجاري آسبوتولول عبارتند از مونيتان و سكترال .
چگونگي مصرف
آسبوتولول معمولاً روزي يك يا دو بار مصرف مي شود. مهم است كه دارو را هر روز در ساعت معيني مصرف كنيد. معمولاً راحت تر است كه صبح ها پيش از صبحانه خورده شود تا فراموش نشود. اين دارو را مي توان همراه با غذا يا جداگانه مصرف كرد. هر روز پيش از خوردن آسبوتولول به مدت يك دقيقه كامل نبضتان را بگيريد. (اگر نمي دانيد چطور نبضتان را بگيريد از پزشكتان يا يك پرستار بخواهيد تا آن را به شما آموزش دهد.) اگر تعداد نبض شما كمتر از 50 در دقيقه بود، آن روز پيش از خوردن آسبوتولول موضوع را با پزشكتان در ميان بگذاريد. هيچگاه بيشتر از مقدار تجويز شده براي خودتان از اين دارو مصرف نكنيد. از دستورات ذكر شده توسط پزشكتان به دقت پيروي كنيد. اگر يك نوبت دارو را فراموش كرديد ، مي توانيد به مجردي كه آن را به ياد آورديد مصرفش كنيد. البته اگر كمتر از 4 ساعت تا نوبت بعدي مصرف دارو مانده باشد، نوبت فراموش شده را رها كرده ، به برنامه دارويي منظم خود برگرديد. مقدار دارو را دو برابر نكنيد و پيش از مشورت با پزشكتان مصرف آسبوتولول را قطع نكنيد. با عدم مصرف آسبوتولولِتان ممكن است در معرض خطر يك حمله قلبي قرار گيريد. در اكثر مواردي كه آسبوتولول برايشان تجويز مي شود، اين دارو بيماري را مهار مي كند، نه درمان . اين بدان معنا است كه شما ممكن است مجبور باشيد آسبوتولول را براي سال ها يا تا پايان زندگي مصرف كنيد، حتي اگر حالتان خوب باشد.
هشدارها و عوارض جانبي
در صورتي كه دچار هريك از نشانه هاي نادر ولي جدي زير شديد، آسبوتولول خود را قطع كرده ، در عرض 24 ساعت با پزشك خود تماس بگيريد: سختي تنفس ، تنگي نفس ، يا خس خس سينه ؛ سردي كف دست و پا؛ ضربان قلب كمتر از 50 در دقيقه ؛ احساس گيجي يا سياهي رفتن چشم به دنبال ايستادن از يك وضعيت نشسته يا خوابيده ؛ تورم دست ها و پاها يا افزايش وزن ناگهاني (5/1 كيلوگرم در 48-24 ساعت )؛ زردي چشم و پوست ؛ ادرار تيره ؛ كند شدن قواي ذهني ؛ گيجي ، توهمات (شنيدن ، ديدن ، يا احساس چيزهايي كه وجود ندارند)؛ درد قفسه سينه ، مفصل يا كمر؛ بثورات جلدي ؛ يا هرگونه كبودشدگي يا خونريزي غيرعادي . علايم زير ممكن است تا عادت كردن بدنتان به دارو رخ دهد: خواب آلودگي ، خستگي ، مشكل در به خواب رفتن ، اضطراب ، يبوست يا اسهال ، كابوس هاي شبانه ، يا كاهش توانايي جنسي . اگر اين علايم ادامه پيدا كردند يا مشكل ساز شدند، وضعيت را با پزشكتان در ميان بگذاريد.
موارد احتياط
در صورت وجود هريك از موارد زير پيش از مصرف آسبوتولول پزشكتان را مطلع سازيد
حساسيت به آسبوتولول يا ديگر داروهاي مسدودكننده بتا.
بارداري يا شيردهي .
مصرف داروهاي ديگر به ويژه تزريقات حساسيت زدايي ، كافئين ، داروهاي آسم (آمينوفيلين ، ديفيلين ، اكستريفيلين ، تئوفيلين )، داروهاي بدون نياز به تجويز پزشك براي سرفه يا سرماخوردگي ، داروهاي ديابت (انسولين ، داروهاي ضدديابت خوراكي )، ساير داروهاي فشار خون (مسدودكننده هاي كانال كلسيمي ، كلونيدين ، گوانابنز)، كوكائين ، يا مهاركننده هاي منوآمين اكسيداز.
حساسيت ، آسم ، يا آمفي زم ؛ مشكلات احتقاني قلب ؛ بيماري قند؛ پركاري تيروييد؛ كندي قواي ذهني ؛ يا بيماري كليوي يا كبدي يا سابقه ابتلا به هريك از اين موارد. اگر دچار حساسيت باشيد واكنش هاي حساسيتي ممكن است با مصرف آسبوتولول شدت يابد.
در هنگام مصرف آسبوتولول توصيه مي شود
مرتب به پزشكتان مراجعه داشته باشيد تا پيشرفت و بهبودي شما را زير نظر داشته باشد. ممكن است ترجيح دهيد كه فشارخونتان را در خانه اندازه گرفته ، ثبت كرده و در مراجعات منظمتان آن را به پزشكتان گزارش كنيد.
در مورد سطح بي خطر فعاليت بدني با توجه به بيمارستان با پزشكتان مشورت كنيد. آسبوتولول ممكن است از درد قفسه سينه جلوگيري كند يا آن را كاهش دهد و در نتيجه شما فعاليت خود را بيش از ميزان قابل قبول افزايش دهيد. اين ممكن است به درد قفسه سينه يا ديگر علايم جدي منجر شود.
وزنتان را نسبت به قد و استخوانبندي خود مناسب نگاه داريد. در صورت نياز به كاهش وزن از پزشكتان كمك بخواهيد .
اگر به سبب پرفشاري خون در حال مصرف آسبوتولول هستيد، مصرف سديم (نمك ) را كاهش دهيد. براي دستورات تغذيه اي از پزشكتان نظر بخواهيد يا براي كمك بيشتر به يك متخصص تغذيه مراجعه كنيد.
اگر سيگاري هستيد، سيگار را ترك كنيد. از پزشكتان بخواهيد شما را به يك مشاوره يا گروه ترك سيگار معرفي كند.
از حالت خوابيده به نشسته يا ايستاده ، يا از نشسته به آرامي تغيير وضعيت دهيد تا دچار سرگيجه ، سياهي رفتن چشم يا غش نشويد.
در هواي سرد لباس گرم كافي بپوشيد، زيرا آسبوتولول ممكن است شما را به سرما حساس تر كند
در تعطيلات آخر هفته و ساير روزهاي تعطيل داروي كافي در دسترس نگاه داريد .
ساير ارايه دهندگان خدمات سلامت را از آنكه آسبوتولول مصرف مي كنيد مطلع كنيد، زيرا اين دارو ممكن است بر روي برخي از آزمون هاي آزمايشگاهي تأثير بگذارد يا موجب شود كه نسبت به تزريقات حساسيت زدايي دچار واكنش شويد.
هميشه يك برگه كه نشان دهد در حال مصرف آسبوتولول هستيد را به همراه داشته باشيد.
آسبوتولول را دور از دسترس كودكان ، دور از آتش ، نور مستقيم و حرارت مرطوب نگاه داريد (حرارت و نور موجب فاسد شدن آسبوتولول مي شود).
در هنگام مصرف آسبوتولول نبايد
تا هنگام مشخص شدن پاسخ بدنتان به دارو رانندگي كنيد يا از وسايل خطرناكي كه نياز به هوشياري كامل دارند استفاده كنيد. اگر خواب آلودگي يا گيجي به طور مشكل سازي ادامه پيدا كند، با پزشكتان مشورت كنيد.
دارويتان را به طور ناگهاني قطع كنيد. در اين صورت ممكن است دچار تعريق ، تپش قلب (احساس تكان خوردن قلب در قفسه سينه )، سردرد، يا لرزش دست و انگشتان شويد.
ساير داروها، به ويژه داروهاي ضدسرفه يا سرماخوردگي را بدون مشورت با پزشكتان مصرف كنيد.
 

Sir Vahid

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
2 دسامبر 2007
نوشته‌ها
6,342
لایک‌ها
4,575
آسپيرين aspirin
در مورد اين دارو
آسپيرين يك داروي رايج است كه بدون نسخه پزشك قابل تهيه مي باشد. اين دارو يك مسكن غيرمخدر براي تسكين دردهاي خفيف تا متوسط نظير سردرد، دندان درد، و دردهاي هنگام عادت ماهانه است . آسپيرين تب را كاهش مي دهد و التهاب را در موارد درماتيسمي كاهش مي دهد. آسپيرين خشكي ، تورم و درد مفاصل را درد آرتريت مي كاهد ولي بيماران را درمان نمي كند. از اين دارو همچنين در پيشگيري از لخته شدن خون ، كاهش خطر حمله قلبي و مغزي ، و موارد ديگر استفاده مي شود. البته اين خاصيت آسپيرين ممكن است موجب افزايش احتمال خطر خونريزي شود. استيل ساليسيليك اسيد يك نام ديگر آسپيرين است .
چگونگي مصرف
براي جلوگيري از اثرات مضر آسپيرين بر روي معده ، اين دارو را با غذا، شير، داروهاي ضداسيد، يا يك ليوان پر از آب مصرف كنيد (اين در مورد قرص هاي پوشش دار يا شياف صدق نمي كند). همچنين براي پيشگيري از دل بهم خوردگي بهتر است از30-15 دقيقه پس از خوردن آسپيرين دراز نكشيد. بجز در مورد قرص هاي پوشش دار و قرص هاي طولاني اثر، ساير قرص هاي آسپيرين را مي توان براي سهولت بلع خرد يا در يك مايع حل كرد. به منظور استعمال راحت تر شياف آسپيرين ، آن را براي 30 دقيقه قبل از استفاده داخل يخچال بگذاريد. براي استعمال شياف ، پوشش شياف را باز كرده ، شياف را با آب سرد مرطوب كنيد، به يك پهلو دراز كشيده ، شياف را با كمك انگشتتان داخل مقعد فرو كنيد. اگر يك نوبت را فراموش كرديد ، به مجردي كه آن را به ياد آورديد، البته اگر تقريباً موقع نوبت بعدي مصرف دارو رسيده است ، نوبت فراموش شده را رها كرده و به برنامه منظم دارويي تان بازگرديد. مقدار دارو را دوبرابر نكنيد.
هشدارها و عوارض جانبي
در صورت بروز هريك از علايم زير، مصرف آسپيرين را قطع كرده ، با پزشكتان تماس بگيريد: سوزش سر دل ؛ بثورات جلدي ؛ تورم دست ها، پاها و پلك ها؛ افزايش وزن ؛ خس خس سينه ؛ مدفوع سياهرنگ ؛ خونريزي از لثه ها در هنگام مسواك زدن .
موارد احتياط
در صورت وجود هريك از موارد زير پيش از مصرف آسپيرين پزشكتان را مطلع سازيد:
حساسيت به هر چيز، به ويژه آسپيرين يا داروهاي شبه آسپيرين .
بارداري يا شيردهي .
مصرف داروهاي ديگر، به ويژه داروهاي ضدالتهابي غيراستروييدي (مثل ايبوپروفن )، داروهاي ضدانعقادي (رقيق كننده هاي خون مثل وارفارين )، داروهاي خوراكي ضدديابت ، آنتي بيوتيك ها (سفالوسپورين ها، وانكومايسين )، داروهاي ضدسرطان (متوتركسات )، والپروئيك اسيد، پروبنسيد و سولفين پيرازون (داروهاي نقرس )، و زيدووودين .
سابقه يا ابتلا به مشكلات خونريزي دهنده (مثل زخم معده ، هموفيلي ، و كمبود پلاكتي )، پوليپ هاي بيني ناشي از آسپيرين ، نقرس ، كمبود آنزيم g6pd ، پرفشاري خون ، و بيماري هاي كبدي ، كليوي ، و قلبي .
هنگام مصرف آسپيرين توصيه مي شود
برچسب روي دارو را خوانده و از دستوراتش پيروي كنيد.
برچسب روي ساير داروهاي بدون نياز به تجويز پزشك را بخوانيد تا مبادا در حال مصرف داروهايي باشيد كه حاوي آسپيرين هستند يا حاوي داروهايي باشند كه با آسپيرين تداخل ايجاد مي كنند.
آسپيرين را دور از دسترس كودكان ، و دور از گرما، نور مستقيم ، و حرارت مرطوب نگاه داريد (در اين شرايط آسپيرين فاسد مي شود). شياف آسپيرين را در يك جاي خنك نگاه داريد، ولي آن را و شكل هاي مايع آسپيرين را منجمد نكنيد.
آسپيرين تاريخ گذشته را دور از دسترس كودكان در توالت دور بريزيد.
در صورتي كه آسپرين را براي درد، تب يا گلودرد مي خوريد، در موارد زير با پزشكتان مشورت كنيد:
درد بيش از 10 روز طول بكشد يا علامت جديدي اضافه شود.
تب بيش از 3 روز طول بكشد، تشديد شود يا علامت جديد اضافه شود.
گلودرد دردناكتر شود، بيش از 2 روز به طول انجامد، يا تب ، تهوع ، استفراغ ، بثورات جلدي يا سردرد رخ دهد.
آسپيرين را فقط به مقدار تجويز شده براي جلوگيري از حمله قلبي ، مغزي و ديگر مشكلات ناشي از لخته شدن خون مصرف كنيد
هنگام مصرف آسپيرين نبايد
آسپيريني را كه بوي سركه مي دهد استفاده كرد. اين به معناي فاسد شدن آسپيرين است .
در صورتي كه در عرض 7 روز گذشته عمل جراحي لوزه ، كشيدن دندان ، يا جراحي دندان يا دهان داشته ايد، آسپيرين را بجويد. آسپيرين را به همان صورت ببلعيد.
آسپيرين را مستقيماً روي دندان يا لثه گذاشت ؛ در اين صورت ممكن است موجب سوزش شود.
بدون مشورت با پزشكتان آسپيرين را قطع كنيد، اگر آن را براي پيشگيري از لخته شدن خون مصرف مي كنيد.
تا 5 روز پيش از هر جراحي آسپيرين مصرف كنيد مگر به دستور پزشك ؛ اين كار موجب خونريزي خواهد شد.
به كودكي كه تب يا ديگر علايم شبه آنفلوآنزايي كه ممكن است ناشي از يك ويروس مثل ويروس آبله مرغان يا آنفلوآنزا باشد آسپيرين بدهيد. آسپيرين در برخي از موارد با نشانگان «راي » كه يك بيماري وخيم است ارتباط داشته است . در اين موارد در مورد داروي مناسب با پزشكتان مشورت كنيد.
مسموميت
در صورت شك به مصرف بيش از حد آسپيرين ، بلافاصله درخواست كمك پزشكي كنيد. علايم مصرف بيش از حد عبارتند از: صداي زنگ داخل گوش ها، خواب آلودگي ، گيجي ، افت شنوايي ، اضطراب ، هيجان شديد، تنفس تند و عمقي . براي پيشگيري از عوارض جدي نظير تشنج يا حتي مرگ بلافاصله به دنبال مراقبت هاي پزشكي باشيد.
اطلاعات ديگر
انواع ژنريك آسپيرين از انواع داراي نام تجاري ارزانترند و در اكثر موارد به همان اندازه مؤثرند. انواع طولاني اثر گرانترند ولي ممكن است مصرف آنها راحت تر باشد.
 

Sir Vahid

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
2 دسامبر 2007
نوشته‌ها
6,342
لایک‌ها
4,575
آسيكلووير ACYCLOVIR
در مورد اين دارو
آسيكلووير يك داروي ضدويروسي رايج است . از اين دارو براي جلوگيري و درمان عفونت هاي ويروسي نظير هرپس سيمپلكس و هرپس ژينتاليس ، و درمان آبله مرغان استفاده مي شود. اگر براي جلوگيري از تبخال راجعه استفاده شود، آسيكلووير بايد به مجردي كه احساس گزگز يا سوزش (كه اولين علامت عود مجدد است ) آغاز شد مورد استفاده قرار گيرد. در مورد آبله مرغان اگر درمان ظرف 24 ساعت اول از شروع پيدايش بثورات جلدي آغاز شود بيشترين تأثير را خواهد داشت . زويراكس نام تجاري آسيكلووير است .
چگونه مصرف
كپسول ، قرص ، و سوسپانسيون خوراكي آسيكلووير را مي توان با غذا مصرف كرد. دارو در هر نوبت بايد با يك ليوان پر از آب مصرف شود. بهتر است براي حفظ يك سطح ثابت دارو در خون ، آسيكلووير در فواصل يكسان در طي 24 ساعت مصرف شود. آسيكلووير معمولاً هر 4 ساعت ، 5 بار در روز تجويز مي شود. برنامه زماني مصرف دارو مي تواند 6 صبح ، 10 صبح ، 2 بعدازظهر و 6 عصر و 10 شب باشد. اگر اين برنامه با برنامه كاري يا خواب شما تداخل مي كند از پزشكتان بخواهيد در تعيين يك برنامه دارويي كه براي شما مناسب تر بوده و در عين حال اهداف درماني را برآورده سازد، به شما كمك كند. بسيار مهم است كه دارو سر وقت و به مقدار تجويز شده كامل مصرف شود، حتي اگر احساس مي كنيد حالتان بهتر شده است . اگر پيش از مصرف كامل دارويتان آن را قطع كنيد، علايمتان ممكن است مجدداً ظهور كنند. پيش از مصرف سوسپانسيون خوراكي ، شيشه را به خوبي تكان دهيد و از وسيله اي اندازه گيري همراه دارو براي تعيين مقدار مصرفي در هر نوبت استفاده كنيد. اگر يك نوبت را فراموش كرديد ، آن را به مجردي كه به ياد آورديد مصرف كنيد. البته اگر تقريباً زمان مصرف نوبت بعدي رسيده است ، نوبت قبلي را رها كرده به برنامه دارويي خود برگرديد، مقدار دارو را دو برابر نكنيد.
هشدارها و عوارض جانبي
در صورت بروز هريك از علايم زير با پزشكتان تماس بگيريد: اسهال ، دردهاي شكمي ، تهوع و استفراغ ، سردرد، يا سياهي رفتن چشم .
موارد احتياط
در صورت وجود هريك از موارد زير پيش از مصرف آسيكلووير پزشكتان را مطلع سازيد:
حساسيت نسبت به آسيكلووير يا گان سيكلووير [vitrasert ،cytovene].
بارداري يا شيردهي .
در حال مصرف ديگر داروها، به ويژه آنهايي كه ممكن است براي كليه هايتان مضر باشند، مثل مقادير بالاي استامينوفن تيلنول ، داروهاي ضدالتهابي غيراستروييدي (NSAID) مثل ايبوپروفن ، سيكلوسپورين ، فوسكارنت ، ليتيم ، ريفامپين ، سولفوناميدها و تتراسايكلين ها.
داراي سابقه يا دچار دهيدارتاسيون (كاهش آب بدن ) يا بيماري كليوي .
در هنگام مصرف آسيكلووير توصيه مي شود
دوره درمان با آسيكلووير را به طور كامل طي كنيد تا عفونت در بدنتان درمان شده ، از عود بيماري جلوگيري شود؛ حتي اگر احساس بهبود مي كنيد.
اگر خانمي هستيد كه به علت هرپس ژينتاليس (تبخال در ناحيه تناسلي ) آسيكلووير مصرف مي كنيد، هر ساله يك آزمون گستره پاپانيكولا (پاپ ) انجام دهيد؛ زيرا اين عفونت با افزايش احتمال ابتلا به سرطان گردن رحم همراه است .
منطقه مبتلا را تا آنجا كه مي توانيد تميز و خشك نگاه داريد. لباس زير گشادتري بپوشيد تا ضايعات آزرده نشوند.
آسيكلووير را دور از دسترس كودكان و دور از حرارت ، نور مستقيم ، و حرارت مرطوب نگاه داريد (در اين شرايط آسيكلووير فاسد مي شود).
اگر آسيكلووير مصرف مي كنيد و در عرض چند روز بهتر نشده ايد با پزشكتان مشورت كنيد.
در هنگام مصرف آسيكلووير، نبايد
با همسرتان ، اگر دچار تبخال ناحيه تناسلي است ، نزديكي داشته باشيد. كاندوم مي تواند به جلوگيري از سرايت هرپس كمك كند، ولي ژل هاي اسپرم كش يا ديافراگم در پيشگيري از سرايت اين بيماري نقشي ندارند.
از آسيكلووير تاريخ گذشته استفاده كنيد.
تا وقتي كه دارو تمام نشده است مصرف آن را قطع كنيد مگر اينكه پزشكتان چنين دستور دهد.
 

Sir Vahid

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
2 دسامبر 2007
نوشته‌ها
6,342
لایک‌ها
4,575
آلبوترول albuterol
در مورد اين دارو
آلبوترول تجويز مي شود تا لوله هاي برونش (مجاري هوايي ) را در ريه ها باز كند تا راحت تر نفس بكشيد؛ به آن گشادكننده برونش مي گويند. آلبوترول اسامي تجاري متفاوتي دارد. اين دارو تحت عنوان سالبوتامول هم شناخته مي شود.
چگونگي مصرف
آلبوترول را مي توان به صورت استنشاقي ، يا خوراكي به شكل قرص ، محلول ، يا شربت مصرف كرد. هيچگاه بيش از مقدار تجويز شده مصرف نكنيد. از دستورات پزشكتان به دقت پيروي كنيد. اگر طبق يك برنامه منظم از اين دارو مصرف مي كنيد و يك نوبت را فراموش كرديد ، به مجردي كه به ياد آورديد آن نوبت را مصرف كنيد. نوبت هاي باقيمانده در روز را با فواصل زماني منظم مصرف كنيد. مقدار دارو را دو برابر نكنيد.
آئروسل استنشاقي آلبوترول براي درمان و جلوگيري از انقباض برونشي (تنگ شدن مجاري هوايي ريه ) استفاده مي شود. دارو را 15 دقيقه پيش از شروع ورزش مصرف كنيد تا از انقباض برونشي ناشي از ورزش پيشگيري شود. پيش از استفاده ، ظرف حاوي دارو را به خوبي تكان دهيد. يك پُف از دارو را استنشاق كنيد، نفستان را 5 شماره نگاه داريد و سپس نفستان را بيرون دهيد. بيش از دو بار در يك زمان با 2-1 دقيقه فاصله استنشاق نكنيد. از اسپري كردن به سمت چشم ها خودداري كنيد. هر كپسول دارو حاوي 200 بار اسپري است ، اگرچه يك نوع كانادايي 80 بار اسپري دارد.
محلول استنشاقي آلبوترول سولفات از طريق دستگاه تنفس با فشار مثبت متناوب (ippb) يا يك نبولايزر با استفاده از يك ماسك صورت يا قطعه دهاني مصرف مي شود. اطمينان حاصل كنيد كه در مراقبت و نحوه استفاده از اين وسايل به خوبي توجيه شده باشيد. پزشكتان يك دستورالعمل براي دستگاه ippb تجويز مي كند و درمان در هر نوبت 5 تا 20 دقيقه به طول مي انجامد. معمولاً نبولايزر از 10-6 ليتر هوا يا اكسيژن فشرده در دقيقه استفاده مي كند، و درمان معمولاً در حدود 10 دقيقه طول مي كشد. دو محلول وجود دارد. يكي حاوي 83/0 ميلي گرم دارو در هر ميلي ليتر است و به همين صورت قابل استفاده مي باشد. محلول ديگر حاوي 5 ميلي گرم در هر ميلي ليتر است و لازم است كه قبل از استفاده رقيق شود. مطمئن شويد كه دستورات خاص را از پزشكتان گرفته باشيد. محلول رقيق شده را مي توان تا 24 ساعت در دماي اتاق يا 48 ساعت در يخچال نگهداري كرد.
آلبوترول سولفات براي استنشاق نيز براي درمان و جلوگيري از انقباض برونشي (تنگ شدن مجاري تنفسي ) استفاده مي شود. براي پيشگيري از انقباض برونشي ناشي از ورزش ، 15 دقيقه پيش از ورزش از دارو استفاده كنيد. اين دارو به شكل يك كپسول است و به وسيله خاصي نياز دارد تا بتوان از آن استفاده كرد. اين وسيله كپسول را به دو نيم مي كند و دارو را آزاد مي سازد. اطمينان حاصل كنيد كه روش استفاده از اين وسيله را مي دانيد. هر پرسشي داشتيد از پزشك يا داروسازتان بپرسيد.
شكل هاي خوراكي آلبوترول [محلول ، شربت ، قرص ، و قرص هاي طولاني اثر] بايد در زمان هاي تجويز شده مصرف شوند. قرص هاي طولاني اثر بايد به همان شكل خورده شوند و نبايد آنها را شكست ، خرد كرد يا جويد.
هشدارها و عوارض جانبي
در صورت بروز هريك از نشانه هاي زير آلبوترول را قطع كرده و با پزشكتان تماس بگيريد: آبي شدن پوست ؛ گيجي شديد؛ احساس غش ؛ افزايش خس خس سينه يا تنگي نفس ؛ بثورات جلدي يا كهير؛ تورم صورت ، لب ها، يا پلك ها. ساير علايم نادر كه ممكن است رخ دهند و بايد بلافاصله گزارش شوند عبارتند از: درد قفسه سينه ؛ ضربان قلب نامنظم ؛ گزگز يا احساس خواب رفتگي انگشتان دست يا پا؛ خونريزي يا كبود شدگي غيرعادي . اثرات معمول اين دارو عبارتند از برآشفتگي و لرزش كه معمولاً با مصرف دارو به تدريج بهبود مي يابند. سرفه ، خواب آلودگي ، خشكي دهان ، نبض تند، سردرد، دردهاي عضلاني ، تهوع ، يا بي خوابي گاهي ممكن است رخ دهند. شستن دهان با آب گرم پس از استفاده از اسپري ممكن است خشكي دهان را كاهش دهد. در صورت بروز سردرد در مصرف اين دارو، از استامينوفن استفاده كنيد. در صورتي كه اين علامت ها مشكل ساز شدند يا اگر پس از دريافت مقدار معمول آلبوترول هنوز مشكلات تنفسي داشتيد با پزشكتان مشورت كنيد.
موارد احتياط
در صورت وجود هريك از موارد زير پيش از مصرف آلبوترول پزشكتان را مطلع سازيد:
حساسيت به هر نوع ماده غذايي ، نگهدارنده ، رنگ هاي خوراكي يا دارو.
بارداري يا شيردهي .
مصرف ديگر داروها، به ويژه داروهاي ضدافسردگي ، داروهاي فشارخون ، محرك ها، كوكائين ، داروهاي قلبي (ديگوكسين )، يا داروهاي ميگرن .
سابقه يا ابتلا به مشكلات قلبي ، بيماري قند، پركاري تيروييد، يا فئوكروموسيتوما.
در هنگام مصرف آلبوترول توصيه مي شود
مراجعات منظمي به پزشكتان داشته باشيد تا بهبودتان را زير نظر داشته باشد.
برگه اي همراه داشته باشيد كه نشان دهد دچار مشكل تنفسي هستيد و آلبوترول و داروهاي ديگر مصرف مي كنيد.
آلبوترول را دور از دسترس كودكان و دور از حرارت ، نور مستقيم ، و حرارت مرطوب نگاه داريد. (در اين شرايط آلبوترول فاسد مي شود). محلول آلبوترول از انجماد حفظ كنيد.
آلبوترول تاريخ گذشته را دور از دسترس كودكان در توالت دور بريزيد (به جز ظرف حاوي آئروسل را). هيچگاه ظرف آئروسل را حتي در صورت خالي بودن سوراخ نكنيد، به آتش نياندازيد و نشكنيد.
در هنگام مصرف آلبوترول ، نبايد
هيچ دارويي (حتي فراورده هاي گياهي و داروهايي كه نياز به نسخه ندارند) را بدون مشورت با پزشكتان مصرف كنيد.
اطلاعات ديگر
شكل هاي ژنريك آلبوترول ارزان تر هستند و عموماً به همان اندازه انواع با اسامي تجاري مؤثر مي باشند.
 

Sir Vahid

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
2 دسامبر 2007
نوشته‌ها
6,342
لایک‌ها
4,575
آلپرازولام alprazolam
در مورد اين دارو
آلپرازولام براي تسكين اضطراب ، اختلالات خواب ، و اختلالات هراس تجويز مي شود. آلپرازولام داراي چندين نام تجاري متفاوت است .
چگونگي مصرف
آلپرازولام در مقادير متفاوت براي مشكلات متفاوت تجويز مي شود. هيچگاه بيشتر يا كمتر از مقدار تجويز شده مصرف نكنيد. به دقت از دستورات پزشكتان پيروي كنيد. شكل مايع آلپرازولام را مي توان با مايعات يا غذاهاي نيمه جامد مثل مارمالاد پودينگ مخلوط كرد. اجازه ندهيد آلپرازولام مايع يخ بزند. اگر يك نوبت دارو را فراموش كرديد، به مجردي كه به ياد آورديد آن را مصرف كنيد. اگر نزديك نوبع بعدي بود، نوبت بعدي را حذف كنيد و سپس به برنامه دارويي منظم تان بازگرديد. مقدار دارو را دوبرابر نكنيد.
هشدارها و عوارض جانبي
در صورت بروز هريك از علايم نادر ولي جدي زير، آلپرازولام را قطع كرده با پزشكتان تماس بگيريد: گيجي ، كند شدن قواي ذهني ، خواب آلودگي شديد، تكلم كند، كاهش ضربان قلب ، تنگي نفس ، عدم تعادل ، بثورات جلدي ، گلودرد، تب ، لرز، كبود شدگي يا خونريزي غيرعادي ، زخم هاي دهاني ، زردي پوست يا چشم ، كاهش حافظه ، بي خوابي ، آشفتگي ، يا تحريك پذيري . آلپرازولام مي تواند اعتيادآور باشد و اگر دارو به طور ناگهاني قطع شود علايم قطع ممكن است مشاهده شوند كه عبارتند از: گيجي ، كند شدن قواي ذهني ، معده درد، افزايش تعريق ، تهوع ، استفراغ ، حساسيت به نور و صدا، يا احساس گزگز يا سوزن سوزن شدن . در صورتي كه بخواهيد آلپرازولام را قطع كنيد با پزشكتان مشورت كنيد، تا احتمالاً اين كار به شكل تدريجي انجام شود. علايم زير ممكن است رخ دهند ولي فقط در صورتي كه مشكل ساز شوند بايد گزارش شوند: سرگيجه ، خواب آلودگي ، خشكي دهان ، سردرد، تهوع ، يبوست ، اسهال ، ضربان قلب تند يا شديد، يا لرزش .
موارد احتياط
در صورت وجود هريك از موارد زير پيش از مصرف آلپرازولام پزشكتان را مطلع سازيد:
حساسيت به آلپرازولام يا ديگر بنزوديازپين ها، يا به هر نوع ماده غذايي ، رنگ هاي خوراكي ، يا نگه دارنده ها.
بارداري يا شيردهي .
مصرف داروهاي ديگر، به ويژه الكل ، آرامبخش ها، ضدافسردگي ها، و داروهاي ضدصرع و تشنج .
سابقه يا ابتلا به گلوكوم (افزايش فشار داخل چشم )، سوءمصرف الكل يا مواد مخدر، مياستني گراو، بيماري انسدادي ريوي مزمن شديد، يا آمفي زم .
هنگام مصرف آلپرازولام توصيه مي شود
مراجعات مقطعي به پزشكتان داشته باشيد تا بهبودتان را زير نظر داشته باشد.
تا هنگامي كه پاسخ بدنتان به آلپرازولام مشخص نشده است در رانندگي و كار با وسايل خطرناك احتياط كنيد. برخي افراد در طي مصرف اين دارو دچار خواب آلودگي و كاهش سطح هوشياري مي شوند.
اگر به مسموميت ناشي از مصرف بيش از حد اين دارو مشكوك هستيد، بلافاصله تقاضاي كمك پزشكي كنيد.
اگر در طي درمان با آلپرازولام دچار افكار يا احساسات عجيب شديد، حتماً موضوع را با پزشكتان در ميان بگذاريد.
هميشه برگه اي همراه داشته باشيد كه نشان دهد تحت درمان با آلپرازولام قرار داريد.
آلپرازولام را دور از دسترس كودكان ، و دور از حرارت ، نور مستقيم ، و حرارت مرطوب نگهداري كنيد. (در اين شرايط آلپرازولام فاسد مي شود).
آلپرازولام تاريخ گذشته را دور از دسترس كودكان در توالت دور بريزيد.
هنگام مصرف آلپرازولام ، نبايد
نوشيدني هاي الكلي يا ديگر داروهاي خواب آور استفاده كنيد؛ اين خواب آلودگي را افزايش و هوشياري را كاهش مي دهد.
آلپرازولام را به عنوان يك قرص خواب آور استفاده كنيد، مگر آنكه برنامه درماني شما اجازه دهد تا 8-7 ساعت خواب داشته باشيد؛ در غير اين صورت تا زمان خروج دارو از بدنتان ممكن است خواب آلوده بوده ، اختلال حافظه داشته باشيد.
 

Sir Vahid

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
2 دسامبر 2007
نوشته‌ها
6,342
لایک‌ها
4,575
آلندرونات alendronate
در مورد اين دارو
آلندرونات براي درمان پوكي استخوان ، بيماري استخوان كه در زنان يائسه معمول است ، تجويز مي شود. همچنين از اين دارو در درمان بيماري پاژه ، كه ضعيف شدن دردناك استخوان ها است ، استفاده مي كنند. آلندرونات تحت نام تجاري فوساماكس شناخته مي شود.
چگونگي مصرف
آلندرونات معمولاً روزي يك بار مصرف مي شود. اين دارو بايد با يك ليوان پر از آب حداقل 30 دقيقه پيش از اولين وعده غذايي ، نوشيدني يا ديگر داروهاي روز خورده شود. با عقب انداختن بيشتر اولين وعده غذايي يا نوشيدني جذب دارو بهتر نيز مي شود. قرص آلندرونات را يكجا ببلعيد؛ اين قرص ها را نبايد مكيد، شكست ، خرد كرد يا جويد. براي جلوگيري از سوزش سر دل بهتر است حداقل تا 30 دقيقه پس از خوردن آلندرونات دراز نكشيد. مهم است كه دارو هر روز در زمان معيني استفاده شود. هيچگاه مقدار بيشتري از آنچه برايتان تجويز شده مصرف نكنيد. به دقت از دستورات پزشكتان پيروي كنيد. اگر يك نوبت دارو را فراموش كرديد، به مجردي كه به ياد آورديد آن را مصرف كنيد. اگر تقريباً موقع نوبت بعدي فرا رسيده است ، نوبت فراموش شده را حذف كنيد و به برنامه منظم دارويي تان برگرديد. مقدار دارو را دوبرابر نكنيد.
هشدارها و عوارض جانبي
در صورت بروز هريك از علايم زير، آلندرونات را قطع كرده ، با پزشكتان تماس بگيريد: سوزش سر دل شديد، مشكل در بلع ، يا بثورات جلدي . علايمي كه ممكن است رخ دهند ولي فقط در صورتي كه مشكل ساز شدند بايد گزارش شوند عبارتند از: سردرد، تهوع يا استفراغ ، اسهال ، يبوست ، نفخ شكمي ، درد شكمي ، يا درد ماهيچه اي و استخواني .
موارد احتياط
در صورت وجود هريك از موارد زير پيش از مصرف آلندرونات پزشكتان را مطلع سازيد:
حساسيت به آلندرونات يا ديگر داروها.
بارداري يا شيردهي .
در حال مصرف داروهاي ديگر، به ويژه آسپيرين و آنتي اسيدها.
سابقه يا ابتلا به مشكل در بلع ، بيماري مروي ، گاستريت (التهاب معده )، زخم معده ، يا بيماري كليوي .
در هنگام مصرف آلندرونات توصيه مي شود
مراجعات منظمي به پزشكتان داشته باشيد تا بهبود شما را زير نظر داشته باشد.
هيچ دارويي ، حتي فراورده هاي گياهي ، ويتامين ها و داروهايي كه نياز به نسخه ندارند را بدون مشورت با پزشكتان مصرف نكنيد.
اگر مقادير كافي كلسيم و ويتامين d در برنامه غذايي تان وجود ندارد از مكمل هاي حاوي آنها استفاده كنيد.
در صورت تأييد پزشكتان ، يك برنامه پياده روي را آغاز كنيد. ورزش هايي كه در آنها بدن وزن خود را تحمل مي كند، به تقويت استخوان ها كمك مي كند.
آلندرونات را دور از دسترس كودكان ، و دور از حرارت ، نور مستقيم و حرارت مرطوب نگاه داريد (اين شرايط موجب فاسد شدن آلندرونات مي شود).
آلندرونات تاريخ گذشته را دور از دسترس كودكان در توالت دور بريزيد.
در هنگام مصرف آلندرونات ، نبايد
بيش از حد سيگار بكشيد يا الكل بنوشيد. سيگار كشيدن و نوشيدن الكل تشكيل استخوان ها را كاهش مي دهد.
 

Sir Vahid

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
2 دسامبر 2007
نوشته‌ها
6,342
لایک‌ها
4,575
استروژن كونژوگه estrogens_conjugated
در مورد اين دارو
استروژن در زن هاي سالم موجب رشد و تكامل اعضاي جنسي ، حفظ عملكرد طبيعي ادراري تناسلي ، و افزايش ثبات رگ هاي خوني (و در نتجه جلوگيري از گرفتگي ) مي شود. وقتي از استروژن به عنوان درمان جايگزين در زناني كه دچار يائسگي طبيعي هستند يا به دنبال جراحي يائسه شده اند استفاده مي شود، اين دارو از علايم ناشي از كمبود استروژن ، نظير گرگرفتگي و خشكي واژن ، پوكي استخوان و بيماري تصلب شرايين (سخت شدن جدار رگ ها يا آترواسكلروز) جلوگيري مي كند. درمان با استروژن در كنار درمان هاي ديگر براي مهار رشد سرطان پروستات در مردان و سرطان پستان در زنان يائسه و برخي از مردان مبتلا كاربرد دارد.
چگونگي مصرف
استروژن براي زن ها به در صورت پيوسته (هر روز) يا دوره اي (در 21 تا 25 روز اول هر ماه تقويمي ) تجويز مي شود. دارو را هر روز در ساعت معيني مصرف كنيد. اگر دارو موجب تهوع شد مي توانيد آن را با غذا بخوريد. شكل هاي خوراكي دارو را مي توان همراه با شكل هاي واژينال مصرف كرد. اگر يك نوبت را فراموش كرديد، به مجرديكه به ياد آوريد مصرفش كنيد. اگر تقريباً موقع نوبت بعدي رسيده است ، نوبت فراموش شده را حذف كرده ، به برنامه دارويي منظم تان باز گرديد. مقدار دارو را دوبرابر نكنيد.
هشدارها و عوارض جانبي
استفاده از استروژن طولاني مدت بدون استفاده همزمان از پروژستين با خطر بروز سرطان لايه داخل رحم همراه بوده است . پزشك شما حداقل سالي يكبار شمار را ملاقات كند تا ببيند به ادامه درمان نياز داريد يا خير. در صورت بروز هر يك از علايم زير بلافاصله با پزشكتان تماس بگيريد: توده هاي پستاني ؛ درد، يا حساسيت شكم درد؛ يا زردي پوست يا چشم ها. به علاوه زن هايي كه استروژن مصرف مي كنند، در صورت مشاهده خونريزي واژينال (خونريزي شديدتر يا خونريزي بين دو عادت ماهانه متوالي ) يا شك به حاملگي بايد بلافاصله پزشكشان را مطلع سازند. در مرداني كه به هر دليل استروژن كونژوگه مصرف مي كنند، دارو ممكن است موجب حمله قلبي ، آمبولي ريوي (لخته خون در ريه )، و ترومبوفلبيت (لخته خون در سياهرگ ها پا) شود. بيماران مصرف كننده استروژن ، چه مرد چه زن ، بايد علايم زير را بلافاصله به پزشكتان گزارش كنند. درد قفسه سينه ، كشاله ران يا ران ها؛ سردرد ناگهاني و شديد؛ تنگي نفس ناگهاني ؛ تكلم نامفهوم ناگهاني ؛ تغييرات ناگهاني بينايي ؛ يا ضعف يا كرخي دست يا پا. علايم زير ممكن است ايجاد شوند كه اگر مشكل ساز شوند بايد با پزشك در ميان گذاشته شوند: دل پيچه ، نفخ ، تهوع ، سرگيجه خفيف ، اسهال خفيف ، تغيير ميل جنسي ، يا عدم توانايي تحمل لنزهاي تماسي .
موارد احتياط
در صورت وجود هريك از موارد زير پيش از مصرف استروژن كونژوگه ، پزشكتان را مطلع سازيد:
حساسيت به استروژن
بارداري يا شيردهي
در حال مصرف داروهاي ديگر، به ويژه بروموكريپتين (دارويي كه در درمان قطع عادت ماهانه ، ناباروري و پاركينسون استفاده مي شود)، سيكلوسپورين ، و داروهايي كه ممكن است به كبد آسيب برسانند.
مصرف سيگار، توتون يا تنباكو
سابقه يا ابتلا به ترومبوفلبيت ، ترومبوز (لخته در رگ ها)، يا اختلالات ترومبوآمبوليك ، اندومتريوز؛ بيماري هاي كيسه صفرا، فيبروم رحمي ؛ سرطان پستان يا شك به آن (به جز در كساني كه به همين علت استروژن مصرف مي كنند)؛ خونريزي واژينال غيرطبيعي و تشخيص داده نشده ؛ يا مشكلات كبدي .
هنگام مصرف استروژن كونژوگه توصيه مي شود
دستورالعمل همراه دارو را بخوانيد و تمام سؤالاتان را از پزشكتان بپرسيد.
براي كشف علايم زودرس سرطان ، هر ماه پستان هاي خود را معاينه كنيد (اگر اين كار را بلد نيستيد، روش آن را از پزشكتان بپرسيد).
سالي يك بار (يا بنابر نظر پزشكتان در فواصل كوتاه تري ) براي انجام ماموگرافي ، آزمون گستره پاپانيكولا، و معاينه باليني به پزشكتان مراجعه كنيد.
با مسواك زدن و استفاده از نخ دندان به طور منظم بهداشت دهانتان را حفظ كنيد. مصرف اين دارو ممكن است موجب تورم ، خونريزي و حساسيت لثه ها شود. در صورت بروز اين علايم با دندانپزشكتان مشورت كنيد.
براي به حداقل رساندن تغييرات رنگ پوست ، از قرارگيري در معرض آفتاب به ويژه از ساعت 10 صبح تا 2 بعدازظهر بپرهيزيد. از لوسيون هاي ضد آفتاب با قدرت محافظتي (راس پي راف ) حداقل 15 براي دست ها و پوست صورت استفاده كنيد.
ساير پزشكان را از اين كه چنين دارويي مصرف مي كنيد، آگاه كنيد.
استروژن كونژوگه را دور از دسترس كودكان ، و دور از گرما، نور مستقيم و حرارت مطلوب نگهداري كنيد (در اين شرايط استروژن فاسد مي شود).
استروژن تاريخ مصرف گذشته را دور از دسترس كودكان در توالت دور بريزيد.
هنگام مصرف استروژن كونژوگه نبايد
سيگار بكشيد؛ زيرا سيگار اثر اين دارو را كاهش مي دهد و احتمال بروز عوارض جدي آن را نيز افزايش مي دهد (به ويژه در افرادي كه خيلي سيگار مي كشند يا افراد بالاي 35 سال )
 

Sir Vahid

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
2 دسامبر 2007
نوشته‌ها
6,342
لایک‌ها
4,575
استراديول estradiol
در مورد اين دارو
استراديول يك استروژن مي باشد. استروژن ها در زن هاي سالم موجب رشد و تكامل اندام جنسي ، حفظ عملكرد طبيعي ادراري ـ تناسلي ، و افزايش ثبات عروق خوني (و در نتيجه جلوگيري از سرخ شدن و برافروختگي )، مي شوند. وقتي به خانم ها پس از يائسگي طبيعي يا به كساني كه به دنبال يك جراحي يائسه شده اند (برداشتن تخمدان ها) استروژن جايگزين داده مي شود، اين دارو كمك مي كند تا از پي آمدهاي كمبود استروژن نظيرگرگرفتگي و خشكي واژن ، و پوكي استخوان جلوگيري شود. به علاوه گاهي از استروژن در كنار ساير داروها براي مهار رشد سرطان پروستات در مردها و سرطان پستان در زن هاي يائسه يا برخي بيماران مذكر دچار سرطان پستان استفاده مي شود.
چگونگي مصرف
قرص هاي استراديول به صورت پيوسته (هر روز) يا دوره اي (21 يا 25 روز اول هر ماه تقويمي ) تجويز و استفاده مي شود. دارو را هر روز ساعت يكساني مصرف كنيد، اگر با مصرف استراديول دچار تهوع مي شويد، آن را با شير يا غذا بخوريد. شكل هاي واژينال را نيز مي توان در كنار شكل هاي خوراكي مصرف كرد. اگر يك نوبت را فراموش كرديد، به مجرديكه آن را به ياد آوريد، مصرفش كنيد. اگر تقريباً موقع نوبت بعدي رسيده است ، نوبت فراموش شده را حذف كنيد و به برنامه دارويي معمولتان بازگرديد. مقدار دارو را دوبرابر نكنيد. يك راه ديگر تجويز استراديول ، استفاده از شكل پوستي است كه هميشه همراه بيمار است و بايد هفته اي دوبار تعويض شود. قبل و بعد از برداشتن اين برچسب پوستي دستتان را بشوييد و كاملاً خشك كنيد، محل گذاشتن برچسب پوستي بايد تميز، خشك و بدون مو، بثورات جلدي ، بريدگي يا جوشگاه باشد. برچسب پوستي را روي سينه ها يا خط دور كمر يا هر جايي كه لباس تنگ موجب شل شدنش شود نچسبانيد. اگر پلاك شل شد هم مي توانيد يك برچسب پوستي جديد بكار ببريد و هم اينكه در صورت امكان مجدداً آن را بچسبانيد. براي گذاشتن برچسب پوستي ، آن را روي پوست فشار دهيد، به ويژه حاشيه برچسب پوستي را تا مطمئن شويد كه كاملاً به پوست چسبيده باشد. هر برچسب پوستي را در يك منطقه ديگر از پوست بچسبانيد. و براي جلوگيري از تحريك پوستي حداقل يك هفته پس از برداشتن يك برچسب پوستي ، در آن محل برچسب پوستي جديدي نچسبانيد.
هشدارها و عوارض جانبي
استفاده طولاني مدت از درمان جايگزين با استروژن بدون مصرف همزمان پروژستين ، با افزايش خطر سرطان جدار رحم همراه بوده است . پزشك شما بايد حداقل سالي دوبار شما را ملاقات كند تا ارزيابي مجددي راجع به اينكه نيازي به ادامه درمان داريد، داشته باشد. درصورت بروز هريك از علايم زير، بلافاصله با پزشكان تماس بگيريد: توده هاي پستاني ، يا درد و حساسيت پستان ؛ افزايش اندازه پستان ها؛ تورم پا يا ساق ؛ افزايش وزن سريع ؛ حركات منقطع و ناگهاني غيرارادي ؛ دردشكمي ؛ يا زردي چشم يا پوست . به علاوه ، زن ها بايد در صورتي كه عادت ماهانه شان شديدتر شده بود بين دو عادت ماهانه متوالي خونريزي داشتند و نيز در صورت بارداري احتمالي موضوع را با پزشكشان در ميان بگذارند. مردهايي كه مقدار بالايي استروژن مصرف مي كنند ممكن است دچار انفاركتوس قلبي ، آمبولي ريوي (لخته خون در ريه ها)، و ترومبوفلبيت (تشكيل لخته خون ، معمولاً در سياهرگ هاي پا شوند). چه مردها و چه زن هاي مصرف كننده استروژن بايد علايم زير را بلافاصله به پزشكشان اطلاع دهند: درد قفسه سينه ، كشاله ران ، يا پاها؛ سردرد؛ درد ناگهاني و شديد؛ تنگي نفس ناگهاني ؛ تكلم نامفهوم كه ناگهاني ايجاد شده باشد؛ تغييرات ناگهاني بينياني ؛ ضعف يا كرخي يك بازو يا پا. علايم زير فقط در صورتي كه مشكل ساز شوند نياز به گزارش دارند: دل پيچه ، نفخ ، تهوع ، سرگيجه خفيف ، سردرد خفيف ، تغيير در ميل جنسي ، عدم تحمل لنزهاي تماسي . تحريك پوستي در استفاده از پلاك نيز نامعمول نيست .
موارد احتياط
در صورت وجود هريك از موارد زير پيش از مصرف استراديول ، پزشكتان را مطلع سازيد:
حساسيت به استروژن ها
بارداري يا شيردهي
مصرف داروهاي ديگر، به ويژه بروموكريپتين (دارويي كه در درمان آمنوره [قطع عادت ماهانه]، عقيمي (يا نازايي )، و بيماري پاركينسون استفاده مي شود)، سيكلوسپورين ، يا داروهايي كه به كبد آسيب مي رسانند
مصرف سيگار، توتون يا تنباكو
سابقه يا ابتلا به ترومبوفلبيت (لخته شدن خون در سياهرگ ها)، ترومبوز (تشكيل لخته خوني در رگ ها)؛ اندومتريروز (تشكيل بافت اندومتر در خارج رحم )؛ بيماري كيسه صفرا؛ فيبروم رحمي ؛ سرطان پستان (يا شك به آن )، مگر اينكه براي درمان همين سرطان استراديول تجويز شده باشد؛ خونريزي واژينال غيرطبيعي بدون علت مشخص ؛ يا مشكلات كبدي .
هنگام مصرف استراديول توصيه مي شود
دستورالعمل همراه دارو را به دقت مطالعه كنيد و سؤالاتتان را از پزشكتان بپرسيد.
هر ماه پستان هايتان را معاينه كنيد تا در صورت بروز علايمي از سرطان متوجه آن شويد (اگر اين معاينه را بلد نيستيد از پزشكتان بپرسيد).
سالي يكبار (يا بسته به نظر پزشكتان بيشتر) براي انجام ماموگرافي ، آزمون گستره پاپانيكولا، و معاينه باليني به پزشكتان مراجعه كنيد.
تورم ، خونريزي و حساسيت لثه ها به دنبال مصرف استراديول نامعمول نيست . بهداشت دهانتان را با مسواك زدن و استفاده از نخ دندان و مراجعه منظم به دندانپزشك حفظ كنيد و در صورت بروز هريك از مشكلات ذكر شده موضوع را با دندانپزشكتان در ميان بگذاريد.
براي به حداقل رساندن تغييرات رنگ پوست از مواجهه با آفتاب بپرهيزيد. مخصوصاً از آفتاب ساعت 10 صبح تا 2 بعدازظهر اجتناب كنيد. از لوسيون هاي ضدآفتاب با قدرت محافظتي (اس پي اف ) حداقل 15 براي صورت و دست ها استفاده كنيد.
ديگر پزشكان را از اينكه استراديول مصرف مي كنيد آگاه كيند.
استراديول را دور از دسترس كودكان و دور از گرما، نور مستقيم ، و حرارت مرطوب نگهداري كنيد (در اين شرايط استراديول فاسد مي شود).
استراديول تاريخ مصرف گذشته را دور از دسترس كودكان در توالت بريزيد.
هنگام مصرف استراديول نبايد
سيگار، توتون يا تنباكو مصرف كنيد. اين از اثرات استروژن ها مي كاهد و خطر عوارض جانبي دارو را به ويژه در كساني كه زياد سيگار مي كشند يا در افراد بالاي 35 سال افزايش مي دهد.
 

Sir Vahid

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
2 دسامبر 2007
نوشته‌ها
6,342
لایک‌ها
4,575
اريترومايسين erythromycin
در مورد اين دارو
اريترومايسين يك آنتي بيوتيك رايج است كه براي درمان عفونت هاي گوناگوني نظير عفونت پوست و بافت نرم ، عفونت گوش مياني ، برونشيت ، گلودرد، ذات الريه (پنوموني )، سينوزيت ، ديفتري ، سياه سرفه ، و عفونت هاي كلاميديايي ، سيفليس ، و گونوره اي استفاده مي شود. اين دارو همچنين براي پيشگيري از تب روماتيسمي و اندوكارديت مصرف مي شود.
چگونگي مصرف
اريترومايسين را مي توان با شكم خالي همراه يك ليوان پر از آب مصرف كرد. در صورتي كه معده را ناراحت كند مي توان آن را با غذا خورد. بهتر است دارو در نوبت هايي با فواصل زماني يكسان در شبانه روز مصرف شود تا سطح خوني آن ثابت باقي بماند. براي مثال ، اگر لازم است روزي 4 بار اريترومايسين مصرف كنيد، نوبت ها بايد 6 ساعت فاصله داشته باشند (مثلاً 12 ظهر، 6 عصر، 12 شب و 6 صبح ). اگر اين برنامه با برنامه كار يا خواب شما تداخل داشت از پزشكتان بخواهيد در تعيين يك برنامه مؤثرتر به شما كمك كند. مهم است كه دارو را سر وقت و به طور كامل مصرف كنيد، حتي اگر احساس بهبودي داريد. اگر پيش از اتمام دارو آن را قطع كنيد. ممكن است علايمتان عود كند. قرص هاي جويدني اريترومايسين بايد پيش از بلعيده شدن ، جويده يا خرد شوند. مي توان كپسول هاي طولاني رهش اريترومايسين را باز كرد و قرص دانه هاي روكش دار داخلش را پيش از مصرف با يك غذاي نرم مخلوط كرد. اگر يك نوبت را فراموش كرديد ، به مجردي كه به ياد آورديد مصرفش كنيد. البته اگر تقريباً موقع نوبت بعدي رسيده است ، نوبت فراموش شده را رها كرده ، به برنامه دارويي معمولتان بازگرديد. مقدار دارو را دوبرابر نكنيد.
هشدارها و عوارض جانبي
در صورت بروز هريك از علايم زير با پزشكتان تماس بگيريد: اسهال ، دل پيچه ، تهوع و استفراغ ، سوزش دهاني يا زباني ، خارش واژن يا ترشح از آن ، پلاك هاي سفيد روي مخاط دهان يا زبان ، افت شنوايي ، تب ، بثورات جلدي ، يا زردي چشم ها يا پوست .
موارد احتياط
در صورت وجود هريك از موارد زير پيش از مصرف اريترومايسين ، پزشكتان را مطلع سازيد:
حساسيت به اريترومايسين .
بارداري يا شيردهي .
مصرف داروهاي ديگر، به ويژه استميزول ، كاربامازپين ، والپروئيك اسيد، سيكلوسپورين ، داروهاي ضدانعقاد (رقيق كننده هاي خون مثل وارفارين )، زانتين ها، و آنتي بيوتيك هاي ديگر (كلرامفنيكل ، لينكومايسين ).
ابتلا به يا سابقه بي نظمي ضربان قلب (آريتمي )، افت شنوايي ، يا بيماري كبدي .
هنگام مصرف اريترومايسين توصيه مي شود
حتي در صورت احساس بهبودي اريترومايسين را به طور كامل مصرف كنيد تا عفونت تان درمان شده ، از عود بيماري جلوگيري شود.
اريترومايسين را دور از دسترس كودكان ، و دور از گرما، نور مستقيم ، و حرارت مرطوب نگهداري كنيد (در اين شرايط اريترومايسين فاسد مي شود). برخي از سوسپانسيون هاي اريترومايسين پس از آماده شدن بايد در يخچال نگهداري شوند؛ دستورالعمل روي بسته بندي دارو را بخوانيد. پيش از مصرف شيشه سوسپانسيون را به خوبي تكان دهيد.
از پيمانه داخل جعبه دارو براي اندازه گيري مقدار دارو استفاده كنيد.
اگر ظرف 3 روز از شروع درمان احساس بهبودي نداشته ايد با پزشكتان مشورت كنيد.
هنگام مصرف اريترومايسين نبايد
داروي تاريخ مصرف گذشته مصرف كنيد.
دارو را ناتمام قطع كنيد، مگر به توصيه پزشك .
 

Sir Vahid

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
2 دسامبر 2007
نوشته‌ها
6,342
لایک‌ها
4,575
اسپري بيني بكلومتازون beclomethasone nasal spray
در مورد اين دارو
اين اسپري بيني به عنوان درمان نگهدارنده در افراد دچار اختلالات بيني نظير رينيت فصلي يا رينيت دايمي ، علايم حساسيتي در بيني ، يا پوليپ هاي بيني تجويز مي شود. استفاده منظم آن به كاهش التهاب بيني كمك مي كند و واكنش مخاط بيني به مواد حساسيت زا (يا محرك ) را كاهش مي دهد. به اين اثرات بكلومتازون علايم خارش ، سوزش ، عطسه ، و آبريزش بيني را كاهش مي دهد. بكلومتازون در واقع يك كورتيكواستروئيد است .
چگونگي مصرف در هر نوبت
بكلومتازون معمولاً 1 يا 2 اسپري با اندازه مشخص 2 تا 4 نوبت در روز مصرف مي شود. مهم است كه طبق دستور پزشكتان يا دستورالعمل روي برچسب دارو را مصرف كنيد. هيچ گاه بيشتر از مقدار تجويز شده مصرف نكنيد. از دستورات پزشكتان به دقت پيروي كنيد. اگر در كنار اين دارو كورتيكواستروئيد خوراكي مصرف نمي كنيد؛ ممكن است اثر اين دارو پس از يك هفته آغاز شود و 3 هفته طول بكشد تا به حداكثر برسد. مهم است كه نوبت هاي مصرف دارو منظم باشد، مثلاً 8 صبح تا 8 شب اگر قرار است دوبار در روز استفاده است و هر 6 ساعت اگر قرار است 4بار در روز استفاده شود. از پزشكتان بخواهيد در تعيين يك برنامه درماني كه با فعاليت هاي روزمره شما تداخل نداشته باشد به شما كمك كند. بهتر است دارو هر روز در ساعت معيني مصرف شود. مجاري بينيي خود را با فين كردن تميز كنيد. قطعه بيني (نوك اسپري ) را داخل بيني قرار داده و به سمت گوشه چشمتان اسپري كنيد. اگر يك نوبت مصرف دارو را فراموش كرديد، به مجرديكه آن را به ياد آورديد، مصرفش كنيد. اگر تقريباً موقع نوبت بعدي رسيده است ، نوبت قبلي را رها كرده و به برنامه منظم دارويي تان باز گرديد.
هشدارها و عوارض جانبي
در صورت بروز هر يك از علايم زير، مصرف بكلومتازون را قطع كرده با پزشكتان تماس بگيريد؛ ترشحات خوني از بيني يا خون دماغ هاي بي دليل ؛ سرفه ؛ سرگيجه يا سياهي رفتن چشم ؛ از دست رفتن حس بويايي يا چشايي ؛ تهوع يا استفراغ ؛ آبريزش يا گرفتگي مداوم بيني يا آبريزش از چشم ها؛ درد معده ؛ پلاك هاي سفيد در مخاط بيني يا گلو؛ چشم درد؛ افت تدريجي بينايي ؛ احساس بوي بد؛ يا يك واكنش حساسيتي (بثورات جلدي ، كهير؛ تورم پلك ها، صورت يا لب ها؛ تنگي نفس ). علايم مصرف بيش از حد عبارتند از جوش صورت ، چاق شدن صورت ، يا تغييرات دوره ماهانه كه حتماً با پزشك در ميان گذاشته شوند. علايم ديگر ممكن است مشاهده شوند ولي فقط در صورت مشكل ساز شدن نياز است با پزشك مشورت شود؛ اين علايم عبارتند از سوزش يا خشكي خفيف و موقتي در بيني ، عطسه ، يا تحريك حلق .
موارد احتياط
در صورت وجود هريك از موارد زير پيش از مصرف اسپري بيني بكلومتازون ، پزشكتان را مطلع سازيد:
حساسيت به كورتيكواستروئيدها، داروهاي ديگر، غذاها، نگهدارنده ها، رنگ هاي خوراكي
مصرف داروهاي ديگر به ويژه كورتيكواستروئيدهاي خوراكي
سابقه يا ابتلا به سل ، تب خال چشمي ، يا ديگر عفونت هاي باكتريايي ، قارچي يا ويروسي
هنگام مصرف اسپري بيني بكلومتازون توصيه مي شود
به طور منظم به پزشكتان مراجعه كنيد تا بتواند بهبودتان را زيرنظر داشته باشد.
اگر در طول 3 هفته درمان هيچ بهبودي نداشتيد با پزشكتان مشورت كنيد.
پيش از مصرف هر دارويي براي ديگر مشكلات بيني ، با پزشكتان مشورت كنيد.
اگر داروساز شما مي تواند افشانه را پر كند، آن را پس از اتمام دارو دور نيندازيد.
پيش از هر عمل جراحي ، كارهاي دندانپزشكي يا واكسيناسيون ، ساير پزشكان يا افراد گروه پزشكي را از اين كه افشانه كورتيكواستروئيدي استفاده مي كنيد، مطلع سازيد.
اگر تا به حال آبله مرغان و سرخك مبتلا نشده ايد و واكسن آنها را هم نزده ايد، از تماس نزديك با افراد مبتلا به اين دو بيماري اجتناب كنيد. در صورتي كه فكر مي كنيد با اين افراد مواجهه داشته ايد با پزشكتان مشورت كنيد.
يك برگه شناسايي پزشكي همراه داشته باشيد كه نشان دهد بكلومتازون مصرف مي كنيد.
اگر مقدار معمول دارو به شكل استنشاقي برايتان مؤثر نيست ، ممكن است به طور موقت به كورتيكواستروئيد خوراكي نياز داشته باشيد.
افشانه را دور از دسترس كودكان و دور از گرما نگاه داريد.
هنگام مصرف بكلومتازون نبايد
پيش از آنكه با پزشكتان مشورت كرده باشيد دارو را قطع كنيد.
 

Sir Vahid

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
2 دسامبر 2007
نوشته‌ها
6,342
لایک‌ها
4,575
آیا طب سوزنی عفونت زاست؟

--------------------------------------------------------------------------------

جامعه > سلامت - پزشكان هنگ‌كنگي معتقدند طب سوزني مي‌تواند باعث بروز عفونت در بدن شود.


تعدادي از پزشكان معتقدند بايد در زمينه كنترل عفونت و قانون‌گذاري در مورد استفاده از اين روش درماني تمهيدات بيش‌تري انديشيده شود.

پروفسور پاتريك وو و همكارانش از دانشگاه هنك كنگ معتقدند طب سوزني مي‌تواند خطراتي براي بيماران داشته باشد.زيرا در اين روش سوزن‌ها تا عمق زيادي در درون پوست فرو مي‌روند و مي‌توانند خطر ابتلا به عفونت را افزايش دهند.

او مي‌گويد بيماراني بوده اند كه بعد از استفاده از روش طب سوزني دچار عفونت‌هايي شده اند كه آن‌ها را با مشكلات بسيار جدي رو به رو ساخته است كه از جمله آن‌ها مي‌توان به تخريب مفاصل ، بيماري‌هايي كه گوشت بدن را مي‌خورند و بروز نارسايي در بعضي از اعضاي بدن و حتي فلج نام بود.

او اضافه كرد طب سوزني حتي مي‌تواند منجر به ابتلا به هپاتيت B شود.

پروفسور وو معتقد است ارتباط بين بروز عفونت در بدن و طب سوزني اغلب ناشناخته باقي مي‌ماند.اين بدان دليل است كه بعضي از عفونت‌هاي دوره‌هاي نهفت بسيار طولاني دارند و ممكن است تا مدت‌ها بعد از استفاده شخص از طب سوزني خود را بروز ندهند.

به اين دليل دانشمندان معتقدند براي پيشگيري از اين مشكل بايد تكنيك‌هايي براي مبارزه با سرايت عفونت مانند استفاده از سوزن‌هاي يك بار مصرف ، عفونت زدايي از پوست و مانند آن مورد استفاده قرار گيرد.

ده‌ها هزار نفر هر سال در بريتانيا از طب سوزني استفاده مي‌كنند.اين روش در كاهش درد ميگرن ، كمك براي ترك سيگار و حتي افزايش موفقيت بارداري مصنوعي مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

پروفسور وو در اين باره اعلام كرد.از سال 1970 تا كنون بيش از 80 نفر در سراسر جهان بعد از استفاده از طب سوزني به هپاتيت B دچار شدند.

او در اين باره هشدار داد :البته موضوع به همين‌جا ختم نمي‌شود و شايد مواردي از انتقال بيماري ايدز و هپاتيت C نيز به دليل استفاده از طب سوزني وجود داشته باشد
 

Sir Vahid

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
2 دسامبر 2007
نوشته‌ها
6,342
لایک‌ها
4,575
راههای سالم نگهداشتن مفاصل

--------------------------------------------------------------------------------

1- خود را کمی سبک کنيد.
افزايش وزن باعث افزا يش آرتروز و دردها ی مفصلی میشود بنابرا ين با کاهش دادن فشار را رو ی مفاصل کاهش دهيد. با کاستن از وزن اضافی مفاصل زانو، ران بار کمتر ی را تحمل میکنند و ديرتر دچار فرسايش میشوند.
٢- رژيمی برای تسکين آرتروز
سعی کن يد در انتخاب غذا کم ی بيشتر دقت کنيد و حوصله به خرج دهيد. رژي م غذا يی سرشار از غلات و حبوبات
سبز یها و ميو ههای تازه و ماهی و رژيمی بدون چرب یهای جامد و قند به حفظ سلامت مفاصل شما کمک م یکند.
٣- ورزش کنيد.
اما از نوع ملا يم انجام ورزش هايی که فشار ز ياد به مفاصل وارد نکند میتوانند سبب کشيدگی عضلات اطراف
مفاصل شود و به حفظ سلامت مفاصل کمک کند . ورزش کردن باعث رها شدن اندورف ين به بدن میشود و افسردگی را کاهش داده و باعث میشود شما احساس بهتری داشته باشيد.
٤- مفاصل را در ورزش شرکت دهيد.
گاهی اوقات ما تما يل داريم که فقط برخی از اندا مها یمان را ورزش دهيم اما لازم است که مفاصل بدن را هم در طيف کوچکی تحرک دهيم. اگر مفاصل شما سخت و دردناک است اول با يک ارتوپد مشورت کنيد و سپس از او در مورد ورزش های خاص مفصلی سوال کنيد.
٥- نشستن صحيح را بياموزيد.
داشتن وضع يت صح يح هنگام نشستن به حفظ سلامت کمر و مفاصل شما کمک شا يانی میکند. تغيير وضع يت بدن
و جاب هجايی برای بدن بايد به نحو صحيح صورت گيرد.
٦- اتاق راحت داشته باشيد.
رختخواب و مبلمان خانه شما نبا يد موجب ناراحتی شما شود رختخواب شما با يد کاملا طبی بوده و صندلی مخصو صتان بايد محلی برای قرار دادن پاها یتان داشته باشد.
٧- هنگام بلند شدن مراقب باشيد
برای کاهش فشار رو ی مفاصل کوچک هنگام بلند شدن از مفاصل بزرگ کمک بگيريد. از بلند کردن کيف و چمدان سنگين خودداری کنيد و سعی کنيد به جای حمل کيف از کوله استفاه کنيد. به جای نگه داشتن وسا يل خود
با انگشتان بيشتر از کف دست خود کمک بگيريد.
 

Sir Vahid

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
2 دسامبر 2007
نوشته‌ها
6,342
لایک‌ها
4,575
كلونازپام clonazepam
در مورد اين دارو
كلونازپام به عنوان ضدتشنج تجويز مي شود.
چگونگي مصرف
كلونازپام معمولاً 3 بار در روز مصرف مي شود. هيچگاه بيشتر يا كمتر از مقدار تجويز مصرف نكنيد. از دستورات پزشكتان به دقت پيروي كنيد. اگر حس مي كنيد پس از 3 ماه استفاده از اين دارو پاسخ بدنتان نسبت به آن كم شده است با پزشكتان در مورد مقدار دارويتان مشورت كنيد، چرا كه ممكن است دچار نوعي «تحمل به دارو» شده باشيد. اگر يك نوبت را فراموش كرديد ، اگر ظرف 1 ساعت آن را به ياد آورديد مصرفش كنيد. در غير اين صورت نوبت فراموش شده را رها كرده ، به برنامه دارويي منظم تان بازگرديد. از دو برابر كردن مقدار دارو بپرهيزيد.
هشدارها و عوارض جانبي
در صورت بروز هريك از علايم نادر ولي جدي زير، مصرف كلونازپام را قطع كرده با پزشكتان تماس بگيريد: گيجي ، كند شدن قواي ذهني ، خواب آلودگي ، تكلم نامفهوم ، ضربان قلب كند، تنگي نفس ، عدم تعادل ، بثورات جلدي ، گلودرد، تب ، لرز، خونريزي ، يا كبودي غيرعادي ، زخم هاي دهاني ، زردي پوست يا چشم ها، از دست دادن حافظه ، بي خوابي ، اضطراب و پريشاني ، يا تحريك پذيري . كلونازپام مي تواند اعتيادآور باشد و اگر دارو به طور ناگهاني قطع شود ممكن است علايم قطع دارو مشاهده شود. اين علايم عبارتند از: گيجي ، افت قواي ذهني ، دردهاي شكمي ، افزايش تعريق ، تهوع ، استفراغ ، حساسيت به نور و صدا، و احساس گزگز و سوزن سوزن . اگر مي خواهيد مصرف كلونازپام را قطع كنيد، با پزشكتان تماس بگيريد تا اين كار را تدريجي انجام دهيد. علايم زير ممكن است رخ دهد اما فقط در صورتي كه مشكل ساز شوند لازم است با پزشك در ميان گذاشته شوند: سرگيجه ، خواب آلودگي ، خشكي دهان ، سردرد، تهوع ، يبوست ، اسهال ، ضربان قلب تند يا شديد، يا لرزش بدن .
موارد احتياط
در صورت وجود هريك از موارد زير پيش از مصرف كلونازپام ، پزشكتان را مطلع سازيد:
حساسيت به كلونازپام يا ساير بنزوديازپين ها (مثلاً ديازپام ، اكسازپام )، غذاها، رنگ هاي خوراكي ، يا نگهدارنده ها.
بارداري يا شيردهي .
مصرف داروهاي ديگر، به ويژه الكل ، آرامبخش ها، داروهاي ضدافسردگي ، يا داروهاي ضدتشنج .
سابقه يا ابتلا به گلوكوم (افزايش فشار داخل چشم )، مياستني گراويس ، اعتياد به الكل يا مواد مخدر، بيماري انسدادي مزمن ريوي شديد، يا آمفي زم .
هنگام مصرف كلونازپام توصيه مي شود
به طور منظم به پزشكتان مراجعه كنيد تا بتواند بهبودتان را زير نظر بگيرد.
دفعات تشنج را ثبت كرده براي پزشكتان ببريد تا بر اساس آن پاسخ شما به دارو را ارزيابي كند.
تا پيش از مشخص شدن پاسخ بدنتان به كلونازپام در هنگام رانندگي يا كار كردن با وسايل خطرناك احتياط كنيد. كلونازپام در برخي افراد موجب خواب آلودگي يا كاهش سطح هوشياري مي شود.
در صورت بروز افكار يا احساسات عجيب ، با پزشكتان مشورت كنيد.
يك برگه شناسايي پزشكي همراه داشته باشيد كه نشان دهد در حال مصرف كلونازپام هستيد.
كلونازپام را دور از دسترس كودكان ، و دور از گرما، نور مستقيم ، و حرارت مرطوب قرار دهيد (كلونازپام در اين شرايط فاسد مي شود).
كلونازپام تاريخ مصرف گذشته را دور از دسترس كودكان در توالت دور بريزيد.
هنگام مصرف كلونازپام نبايد
الكل بنوشيد.
از ديگر داروهاي آرامبخش استفاده كنيد.
 

Sir Vahid

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
2 دسامبر 2007
نوشته‌ها
6,342
لایک‌ها
4,575
لورازپام lorazepam
در مورد اين دارو
لورازپام براي كاهش علايم اضطراب ، اختلالات خواب و اختلالات ترس تجويز مي شود؛ از اين دارو همچنين به عنوان يك شل كننده عضلاني استفاده مي شود. لورازپام يك داروي بنزوديازپين است .
چگونگي مصرف
لورازپام با مقادير متفاوت براي افراد متفاوت با مشكلات متفاوت تجويز مي شود. هيچ گاه بيشتر يا كمتر از مقدارتجويز شده مصرف نكنيد. از دستورات پزشكتان به دقت پيروري كنيد، شكل مايع اين دارو را مي توانيد با غذاهاي نيمه جامد يا مايعات مخلوط كنيد. نگذاريد شكل مايع آن يخ بزند. قرص هاي زير زباني لورازپام را نبايد جويد يا درسته بلعيد، بلكه بايد حداقل 2 دقيقه زير زبان نگاه داشت تا بهتر جذب شود. اگر يك نوبت مصرف دارو را فراموش كرديد، به مجرديكه آن را به ياد آوريد مصرفش كنيد، مگر اين كه بيشتر از يك ساعت از آن گذشت باشد. در اين صورت نوبت فراموش شده را رها كرده به برنامه دارويي معمولتان باز گرديد. مقدار دارو را دوبرابر نكنيد.
هشدارها و عوارض جانبي
در صورت بروز هر يك از علايم نادر ولي جدي زير مصرف لورازپام را قطع كرده با پزشكتان تماس بگيريد: گيجي ، افت قواي ذهني ؛ خواب آلودگي شديد، تكلم نامفهوم ؛ ضربان قلب كند؛ تنگي نفس ؛ عدم تعادل ؛ بثورات جلدي ؛ گلو درد؛ تب ؛ لرز؛ كبودي يا خونريزي غيرعادي ؛ زخم هاي دهاني ؛ زردي پوست يا چشم ها؛ از دست رفتن حافظه (فراموشي )؛ بي خوابي ؛ تشويش ؛ تحريك پذيري . لورازپام مي تواند اعتيادآور باشد، و در صورت قطعه ناگهاني آن ممكن است علايم ترك دارو رخ دهد؛ اين علايم عبارتند از: گيجي ، افت قواي ذهني ، دل پيچه ، افزايش تعريق ، تهوع ، استفراغ ، حساسيت به نور يا صدا، احساس گزگز يا سوزن سوزن شدن . براي قطع مصرف لورازپام با پزشكتان مشورت كنيد تا اين كار تدريجي انجام شود. علايم زير ممكن است مشاهده شوند، ولي فقط در صورتي كه مشكل ساز شدند نياز است با پزشك در ميان گذاشته شوند: سرگيجه ، خواب آلودگي ، خشكي دهان ، سردرد، تهوع ، يبوست ، اسهال ، ضربان قلب تند يا شديد، لرزش بدن
موارد احتياط
در صورت وجود هريك از موارد زير پيش از مصرف لورازپام ، پزشكتان را مطلع سازيد:
حساسيت به لورازپام ، ديگر بنزوديازپين ها (مثل ديازپام يا اكسازپام )، هر نوع ماده غذايي ، رنگ هاي خوراكي ، يا نگهدارنده ها
بارداري يا شيردهي
مصرف داروهاي ديگر، به ويژه الكل ، آرامبخش ها، داروهاي ضد افسردگي ، يا داروهاي ضد تشنج
ابتلا به يا سابقه گلوكوم (افزايش فشار داخل چشم )، مياستني گراويس ، بيماري انسدادي مزمن تنفسي ، يا آمفيزم
هنگام مصرف لورازپام توصيه مي شود
به طور منظم به پزشكتان مراجعه كنيد تا بهبودتان را زير نظر داشته باشد.
تا مشخص شدن پاسخ بدنتان به دارو هنگام رانندگي يا كار با ابزار خطرناك احتياط كنيد. لورازپام در برخي افراد موجب
خواب آلودگي و افت سطح هوشياري مي شود.
اگر به مصرف بيش از حد دارو و مسموميت با آن شك كرديد بلافاصله درخواست كمك پزشك كنيد.
در صورت بروز افكار يا احساسات عجيب با پزشكتان مشورت كنيد.
يك برگه شناسايي پزشكي همراه داشته باشيد كه نشان دهد لورازپام مصرف مي كنيد.
لورازپام را دور از دسترس كودكان ، و دور از گرما، نور مستقيم ، و حرارت مرطوب نگهداري كنيد (در اين شرايط لورازپام فاسد مي شود).
لورازپام تاريخ مصرف گذشته را دور از دسترس كودكان از توالت دور بريزيد.
هنگام مصرف لورازپام نبايد
مشروبات الكلي بنوشيد.
داروهاي آرامبخش ديگري مصرف كنيد.
به عنوان قرص خواب از لورازپام استفاده كنيد، مگر اين كه برنامه شما اجازه دهد 7 تا 8 ساعت خواب داشته باشيد؛ در غير اين صورت تا از بين رفتن اثر دارو خواب آلوده بوده ، دچار فراموشي خواهيد شد.
 

Sir Vahid

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
2 دسامبر 2007
نوشته‌ها
6,342
لایک‌ها
4,575
لووتيروكسين levothyroxine
در مورد اين دارو
لووتيروكسين به عنوان يك هورمون تيروئيدي در مواردي كه غده تيروئيد مقادير كافي هورمون توليد نمي كند، تجويز مي شود. از اين دارو همچنين در كاهش اندازه يك تيروئيد بزرگ يا گواتر يا درمان سرطان غده تيروئيد استفاده مي شود. در ابتداي درمان با لووتيروكسين مقدار تجويزي دارو كم خواهد بود. سپس لازم است در حالي كه مقدار دارو به تدريج افزايش مي يابد. با مراجعات مكرر به پزشكتان و انجام آزمايشات ، مقدار مناسب دارو براي سوخت و ساز بدن شما مشخص شود. بعد از اين كه اين مقدار تعيين شد، اين آزمايشات سالي يك بار تكرار شوند.
چگونگي مصرف
لووتيروكسين معمولاً روزي يك بار با شكم خالي خورده مي شود. مهم است كه هر روز ساعت معيني مصرف شود. معمولاً بهتر است ناشتا خورده شود تا بعداً فراموش نشود. از آنجايي كه اين دارو مي تواند بي خوابي ايجاد كند، مصرفش در صبح هنگام از اين نظر هم بهتر مي باشد. هيچگاه بيشتراز مقدار تجويز شده مصرف نكنيد. از دستورات پزشكتان به دقت پيروي كنيد. هر روز پيش از مصرف لووتيروكسين نبضتان را بشماريد (اگر اين كار را بلد نيستيد، روش آن را از پزشكتان بياموزيد). اگر ضربان قلبتان بالاي 100 در دقيقه بود يا منظم بود پيش از مصرف نوبت آن روز با پزشكتان تماس بگيريد. اگر يك نوبت را فراموش كرديد، به مجرديكه آن را به ياد آورديد مصرفش كنيد. البته اگر تقريباً موقع نوبت بعدي مصرف دارو رسيده است ، نوبت فراموش شده را رها كرده ، به برنامه منظم دارويي تان بازگرديد. مقدار دارو را دوبرابر نكنيد. اگر 2 نوبت يا بيشتر را فراموش كرديد براي تعيين يك برنامه جديد با پزشكتان مشورت كنيد. اگر لووتيروكسين را به عنوان يك درمان جايگزيني استفاده مي كنيد، ممكن است مجبور باشيد تا آخر عمر مصرفش كنيد. حتي در صورت احساس بهبودي دارويتان را طبق دستور ادامه دهيد.
هشدارها و عوارض جانبي
در صورت بروز هر يك از علايم زير، مصرف لووتيروكسين را قطع كرده ، با پزشكتان تماس بگيريد: درد قفسه سينه ، ضربان قلب تند، تنگي نفس ، سردرد شديد، يا بثورات جلدي ، ممكن است چند هفته طول بكشد تا مقدار درست دارو برايتان تنظيم شود. اگر لووتيروكسين براي كم كاري غدد تيروئيد به شما تجويز شده است ، علايم زير بايد رفع شوند: يبوست ، خشكي پوست ، خستگي ، خواب آلودگي ، ضعف ، افت مهارت هاي بدني ، دردهاي ماهيچه اي ، و افزايش وزن . اگر احساس نمي كنيد اين علايم در شما بهبود يافته اند با پزشكتان مشورت كنيد. از طرف ديگر اگر دچار علايم زير شديد يعني مقدار داروي مصرفي شما بيش از نياز بدنتان است و مقدار دارو را بايد با صلاحديد پزشك كاهش دهيد: اسهال ، تب ، عدم تحمل گرما، تعريق ، بي قراري ، تحريك پذيري ، لرزش دستان ، مشكل در به خواب رفتن ، تغييرات دوره ماهانه يا اشتها، يا كاهش وزن . با پزشكتان تماس بگيريد.
موارد احتياط
در صورت وجود هريك از موارد زير پيش از مصرف لووتيروكسين ، پزشكتان را مطلع سازيد:
حساسيت به لووتيروكسين ، يا موارد ديگر مثل غذاها، نگه دارنده ها، يا رنگ هاي خوراكي
بارداري يا شيردهي
مصرف داروهاي ديگر، به ويژه ضدانعقادهاي خوراكي (رقيق كننده هاي خون )؛ داروهاي آسم ، سرفه ، سرماخوردگي و سينوزيت (تلقيدكننده هاي سمپاتيك )؛ يا داروهاي كاهنده كلسترول
سابقه يا ابتلا به بيماري هاي قلبي ، عروقي يا غددي
هنگام مصرف لووتيروكسين توصيه مي شود
به طور منظم به پزشكتان مراجعه كنيد تا بهبودتان را زير نظر داشته باشد.
پزشكان ديگر را از اينكه لووتيروكسين مصرف مي كنيد، مطلع سازيد.
يك برگه شناسايي پزشكي به همراه داشته باشيد كه نشان دهد لولوتيروكسين مصرف مي كنيد.
لووتيروكسين را دور از دسترس كودكان و دور از گرما، نور مستقيم و حرارت مرطوب نگهداري كنيد (در اين شرايط لووتيروكسين فاسد مي شود).
لووتيروكسين تاريخ مصرف گذشته را دور از دسترس كودكان در توالت دور بريزيد.
هنگام مصرف لووتيروكسين نبايد
هيچ دارويي را پيش از مشورت با پزشكتان مصرف كنيد
 

Sir Vahid

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
2 دسامبر 2007
نوشته‌ها
6,342
لایک‌ها
4,575
لووستاتين lovstatin
در مورد اين دارو
لووستاتين دارويي است كه سطح كلسترول ليپوپروتئين كم چگال (ldl) را پايين مي آورد؛ و در نتيجه به پيشگيري از بيماري كرونري قلبي كمك مي كند. لووستاتين بالا بودن كلسترول خون را درمان نمي كند؛ بلكه آن را مهار مي كند. براي افزايش تأثير اين دارو، بايد از دستورات پزشكتان مبني بر كاهش مصرف اسيدهاي چرب اشباع و كلسترول در برنامه غذايي ، شروع يك برنامه ورزشي ، كاهش ورزن تا محدوده مناسب ، و ترك سيگار (اگر سيگاري هستيد) پيروي كنيد.
چگونگي مصرف
لووستاتين بايد با غذا مصرف شود. اگر روزي يك بار آن را مصرف مي كنيد توصيه مي شود با غذاي عصر خورده شود. اگر يك نوبت را فراموش كرديد، به مجرديكه به ياد آوريد، مصرفش كنيد. اگرتقريباً موقع نوبت بعدي فرارسيده است ، نوبت فراموش شده را كنار بگذاريد. مقدار دارو را دو برابر نكنيد.
هشدارها و عوارض جانبي
در صورت بروز هر يك از علايم زير بلافاصله با پزشكتان تماس بگيريد: تاري ديد، تب ، درد يا گرفتگي عضلاني ، ضعف يا خستگي غيرعادي . علايم زير ممكن است روي دهند ولي فقط در صورتي كه مشكل ساز شدند لازم است با پزشك در ميان گذاشته شوند: اسهال ، نفخ ، يبوست ، سوزش سردل ، تهوع ، سرگيجه ، سردرد، بي خوابي ، بثورات جلدي ، يا كاهش توانايي هاي جنسي
موارد احتياط
در صورت وجود هريك از موارد زير پيش از مصرف لووستاتين ، پزشكتان را مطلع سازيد:
حساسيت به لووستاتين يا ديگر داروهاي كاهنده كلسترول
مصرف داروهاي ديگر، به ويژه سيكلوسپورين يا ديگر داروهاي مهاركننده ايمني ، ژمفيبروزيل ، ايتراكونازول ، اريترومايسين ، نياسين ، يا ضد انعقادهاي خوراكي (وارفارين )
ابتلا به يا سابقه الكليسم (اعتياد به الكل )، بيماري كبدي ، يا داراي عضو پيوندي
هنگام مصرف لووستاتين توصيه مي شود
به طور منظم به پزشكتان مراجعه كنيد تا بهبودتان را زير نظر داشته باشد.
از دستورات تغذيه اي و ديگر توصيه هاي پزشكتان پيروي كنيد.
پيش از انجام هرگونه عمل جراحي و كارهاي دندانپزشكي ، ساير پزشكان را از اين كه لووستاتين مصرف مي كنيد مطلع سازيد.
لووستاتين را دور از دسترس كودكان و دور از گرما، نور مستقيم و حرارت مرطوب نگهداري كنيد (در اين شرايط لووستاتين فاسد مي شود).
لووستاتين تاريخ مصرف گذشته را دور از دسترس كودكان در توالت دور بريزيد.
هنگام مصرف لووستاتين نبايد
بدون مشورت با پزشك مصرف دارو را قطع كنيد. با قطع دارو و چربي هاي خون ممكن است به شدت افزايش يابند.
 
بالا