• پایان فعالیت بخشهای انجمن: امکان ایجاد موضوع یا نوشته جدید برای عموم کاربران غیرفعال شده است

مطالب علمي در زمينه طب و پزشكي ، اخبار پزشكي ، مقالات

Sir Vahid

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
2 دسامبر 2007
نوشته‌ها
6,342
لایک‌ها
4,575
از خواص موز چه مي‌دانيد؟

--------------------------------------------------------------------------------

موز با نگهداشتن كلسيم در بدن به تقويت استخوان‌ها كمك مي‌كند[خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: بهداشت و درمان - خانواده



ميوه شيرين غني و كرم رنگ موز ميوه‌اي مطلوب براي تمام گروه‌هاي سني از نوزادان گرفته تا افراد بزرگسال است.

به گزارش سرويس «بهداشت و درمان» خبرگزاري دانشجويان ايران، اين ميوه كه انرژي بسيار بالايي دارد سرشار از پتاسيم است.

موز يكي از بهترين منابع خوراكي غني از پتاسيم است. پتاسيم يكي از مواد معدني ضروري براي حفظ فشار خون طبيعي بدن و فعاليت قلب است. از آنجا كه به طور متوسط هر عدد ميوه موز حاوي 467 ميلي‌گرم پتاسيم و تنها يك ميلي‌گرم سديم است لذا خوردن يك ميوه در روز مي‌تواند به پيشگيري از ابتلا به فشار خون بالا و نيز حفاظت در برابر عارضه آترواسكلروز كمك كند.

تاثير مصرف مواد غذايي غني از پتاسيم مانند موز در كاهش فشار خون در چندين مطالعه و پژوهش مختلف نشان داده شده است؛ براي مثال در يك مجموعه از اين مطالعات محققان بر روي 40 هزار متخصص بهداشتي مرد آمريكايي به مدت 4 سال براي تشخيص تاثيرات رژيم غذايي بر روي فشار خون آزمايش و بررسي كردند نتايج اين مطالعات نشان داد مرداني كه در رژيم غذايي آنها مقادير بالايي پتاسيم وجود دارد و نيز از مواد غذايي سرشار از منيزيم و نيز خوراكي مصرف مي‌كنند خطر بروز سكته مغزي و ميزان قابل توجهي كاهش پيدا مي‌كند.

همچنين گروهي ديگر از مطالعات نشان داده است كه مصرف مواد غذايي سرشار از فيبر خوراكي مانند موز، از ابتلا به بيماري‌هاي قلبي جلوگيري مي‌كند در اين مطالعات نيز تقريبا 10 هزار آمريكايي بزرگسال به مدت 19 سال شركت داشتند.

علاوه بر اين مزيت پتاسيم موجود در موز همچنين مي‌تواند به رشد و تقويت سلامت استخوان‌هاي بدن كمك كند پتاسيم با افزايش از دست رفتن كليسم بدن از طريق ادرار كه در نتيجه خوردن نمك زياد اين اتفاق مي‌افتد مقابله مي‌كند و بنابراين مانع از اين مي‌شود كه استخوان‌ها با سرعت نازك شده و تحليل بروند.

موز از مدت‌ها پيش به دليل تاثيرات ضد اسيدي آن شناخته شده كه زخم معده و آسيب‌هاي ناشي از آن مقابله مي‌كند در مطالعه‌اي در اين زمينه مشخص شد كه يك تركيب ساده از موز و شير به ميزان قابل توجهي مانع از ترشح اسيد معده مي‌شود موز به افرادي كه با مشكل دفع مواجه هستند كمك مي‌كند. براي مثال يك دوره ابتلا به اسهال مي‌تواند به سرعت الكتروليت‌هاي مهم موجود در بدن را دفع كند موز مي‌تواند ذخاير پتاسيم بدن را كه يكي از مهمترين الكتروليت‌ها است به بدن باز گرداند.

همچنين اين ميوه حاوي پكتين نوعي فيبر محلول است كه حركات لوله‌هاي گوارشي را متعادل كرده و باعث بهبود يبوست مي‌شود. شايد به خاطر داشته باشيد كه در سنين كودكي مادرتان به شما توصيه مي‌كرده كه براي تقويت قدرت بينايي‌تان هويج بخوريد و اين در حالي است كه محققان نيز توصيه مي‌كنند در سنين بزرگسالي براي تقويت بينايي موز بخوريد.

گروهي ديگر از تحقيقات نيز حاكي از آن است كه مصرف منظم تمام انواع ميوه‌ها و سبزيجات به ويژه موز به ميزان قابل توجهي از خطر ابتلا به سرطان كليه مي‌كاهد.

مهمترين مواد و تركيبات مغذي موجود در مقدار مشخصي از اين ميوه به قرار زير است:

در هر عدد ميوه موز 56/108 كالري انرژي، 68/0 ميليگرم ويتامين B6 به ارزش غذايي روزانه 0/34 درصد، 74/10 ميليگرم ويتامين C به ارزش غذايي روزانه 9/17 درصد، 28/467 ميليگرم پتاسيم به ارزش غذايي روزانه 4/13 درصد، 83/2 گرم فيبر خوراكي به ارزش غذايي روزانه 3/11 درصد و بالاخره 18/0 ميليگرم منگنز به ارزش غذايي روزانه 0/9 درصد وجود دارد.
 

Sir Vahid

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
2 دسامبر 2007
نوشته‌ها
6,342
لایک‌ها
4,575
کاهو را براي درمان بي‌خوابي مصرف کنيد

--------------------------------------------------------------------------------

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: بهداشت و درمان - خانواده


به گفته محققان مصرف کاهو در درمان بي‌خوابي مؤثرست.

به گزارش ايسنا واحد علوم پزشكي تهران، کاهو سرشار از نمک‌هاي معدني است که موجب تصفيه خون، حفظ هوشياري مغز و سلامت بدن و درمان بي‌خوابي مي‌شود.

کاهو همچنين مقدار قابل توجهي آب، پروتئين، نشاسته، کلسيم، فسفر، آهن و چربي دارد.

تقويت بينايي و درمان تپش قلب، مشکلات عصبي، معده درد و يبوست از ديگر خواص کاهوست.
 

Sir Vahid

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
2 دسامبر 2007
نوشته‌ها
6,342
لایک‌ها
4,575
مديرعامل كانون هموفيلي ايران:
عدم توزيع هوشمندداروازمهمترين مشكلات بيماران هموفيلي است
بيماران شهرستاني درمقايسه باتهرانيهاباتبعيض زيادي درزمينه دارومواجهند سرويس: بهداشت و درمان - خانواده
1389/04/15
07-06-2010
11:57:42
8904-07524: كد خبر




خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: بهداشت و درمان - خانواده



مديرعامل كانون هموفيلي ايران گفت: عدم توزيع هوشمند دارو، از مهمترين مشكلات بيماران هموفيلي است كه از سال‌ها قبل با آن دست به گريبان بوده‌اند.

احمد قويدل در گفت وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)،‌ درباره وضعيت دارويي بيماران هموفيلي اظهار كرد: هنوز هم داروي بيماران هموفيلي بر اساس ارسال سهميه در اختيار آنان قرار مي‌گيرد. اين روش باعث به وجود آمدن تقاضاي شديدي در روزهاي انتهايي هر ماه مي‌شود و پس از گذشت حدود 10 روز از رسيدن سهميه دارويي هر استان، دارو از داروخانه‌ها خارج مي‌شود در نتيجه مراكز درماني و بيماران به مشكلات متعددي دچار مي‌شوند.

وي تاكيد كرد: داروها بايد بر اساس بانك اطلاعاتي بيماران و شناخت از نوع و شدت بيماري آنان توزيع شود و به طور دائم اين موارد را مراكز نظارتي بررسي كنند اما چون مبلغي براي تحويل اين داروها از بيماران دريافت نمي‌شود، سيستم درماني بر تقسيم بهينه داروي اختصاص داده شده، نظارت لازم را نمي‌كند. بنابراين در بسياري از مواقع افراد بي‌نياز به دارو، آن را تحت عنوان سهميه ماهيانه دريافت مي‌كنند. اين در حالي است كه بيماراني كه به دلايلي چون حادثه به داروي بيشتري نياز پيدا مي‌كنند، از آن محروم مي‌مانند.

مديرعامل كانون هموفيلي ايران با بيان اينكه تبعيض زيادي بين بيماران تهراني و شهرستاني در زمينه دارو وجود دارد، تصريح كرد:‌ بيماران تهراني از سه مركز بيمارستان امام خميني (ره)، ‌مركز درماني جامعه هموفيلي ايران و بيمارستان مفيد كه هيچ ارتباطي منطقي با هم ندارند، مي‌توانند بدون هيچ كنترلي دارو دريافت كنند اما بيماران شهرستاني مجبور به گرفتن داروي خود تنها از يك مركز هستند.

وي افزود: ميزان داروي دريافتي بيماران شهرستاني در بهترين شرايط،‌ 5 است كه اين ميزان در استانهاي مرزي به 3 مي‌رسد. در اين شرايط توزيع دارو هيچ تناسبي با حفظ سلامت بيماران ندارد.

قويدل در پايان درباره ميزان خدمات رساني سازمانهاي بيمه به بيماران هموفيلي گفت: سازمانهاي بيمه 90 درصد هزينه‌هاي بستري و 70 درصد هزينه‌ درماني سرپايي را پرداخت مي‌كنند اما مبلغي را به فاكتورهاي خوني اختصاص نمي‌دهند.
 

Sir Vahid

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
2 دسامبر 2007
نوشته‌ها
6,342
لایک‌ها
4,575
با اشاره به اثربخشي شكلات سياه در تامين سلامت قلب
دبيرانجمن آترواسكلروز ايران:
مصرف روزانه شش گرم از اين شكلات براي حفظ سلامت قلب ضروريست سرويس: بهداشت و درمان - خانواده
1389/04/15
07-06-2010
10:45:05
8904-07873: كد خبر




خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: بهداشت و درمان - خانواده



دبير انجمن آترواسكلروز ايران با اشاره به يافته‌هاي جديد دانشمند‌ان دنيا در زمينه‌ اثر بخشي شكلات سياه در تامين سلامت قلب در ادامه از آغاز مطالعات و بررسي‌هايي كشوري در زمينه‌ بررسي ميزان اثربخشي شكلات سياه در سلامت قلب خبر داد.


دكتر محمد رضا محمد حسني در گفت‌وگو با خبرنگار «بهداشت و درمان» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با بيان اين كه شكلات‌ها غالبا شيرين و حاوي تركيبات شير و قند هستند، اظهار كرد: اما در شكلات سياه از قهوه و كاكائو استفاده مي‌شود كه اصطلاحا اين تركيب فلاوانول ناميده مي‌شود.

وي مصرف روزانه شش گرم از شكلات سياه را براي حفظ و تامين سلامت قلب توصيه كرد و گفت: البته اين قبيل از شكلات‌ها به علت شيرين نبودن كمتر از سوي مردم به ويژه كودكان استقبال مي‌شود.

دبير انجمن آترواسكلروز ايران با اشاره به مطالعات فراوان انجام شده در دنيا در اين باره گفت: فلاوانول موجود در شكلات سياه سبب كاهش چسبندگي پلاكت، آزاد شدن موادي با خاصيت اتساع و گشادكنندگي عروق و در نهايت پيشگيري از بروز آسيب به جداره شريان‌ها مي‌شود كه همگي تضمين كننده سلامت قلب و عروق است.

دكتر محمد حسني با بيان اين كه فلاوانول با افزايش حساسيت به انسولين كاهش فشار خون را هم سبب مي‌شود، افزود: در كساني كه به مقاومت در برابر انسولين دچارند بيماري‌هاي عروقي و پرفشاري خون بروز مي‌كند كه البته با ورزش و مصرف برخي مواد مي‌توان مانع از بروز اين مقاومت در برابر انسولين شد.

وي با بيان اين كه هم‌اكنون دو كارخانه شكلات‌سازي در كشور مقادير اندكي از شكلات سياه را توليد مي‌كنند، گفت: در كشورهاي پيشرفته هم به ازاي هر10 نوع شكلات شيرين، يك نوع شكلات سياه توليد مي‌شود كه البته مصرف آن با اقبال عمومي همراه نيست.
 

Sir Vahid

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
2 دسامبر 2007
نوشته‌ها
6,342
لایک‌ها
4,575
كشيدن سيگار تاثير نامطلوبي بر نتيجه درمان سرطان ريه دارد

--------------------------------------------------------------------------------

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: بهداشت و درمان - خانواده


طبق تازه‌ترين مطالعات، مصرف دخانيات و كشيدن سيگار تاثير نامطلوبي بر نتيجه درمان بيماري سرطان ريه دارد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، نتايج بررسي‌ها نشان مي‌دهد كه آن دسته از بيماران مبتلا به سرطان ريه كه هرگز در طول عمر خود سيگار نكشيده‌اند، نسبت به روش‌هاي درمان بيماري بهتر پاسخ مي‌دهند و واكنش بدن آنها نسبت به شيمي‌درماني نيز به مراتب بهتر از افراد سيگاري است.

نتايج اين بررسي‌ها در مجله آمريكايي سرطان منتشر شده است. به گفته متخصصان، كشيدن سيگار يكي از مهمترين فاكتورهاي خطرزا در ابتلا به سرطان ريه است.

آمارها حاكي از آن است كه در سال 2005 بيش از 170 هزار آمريكايي مبتلا به سرطان ريه شناسايي شده و 160 هزار تن از اين بيماران در همين مدت جان خود را از دست داده‌اند.

اما شگفت‌انگيز است كه با وجود ثابت شدن رابطه بين كشيدن سيگار و ابتلا به سرطان ريه باز هم بيماران مبتلا به اين سرطان به كشيدن سيگار ادامه مي‌دهند.

پزشكان نيز هنوز نتوانسته‌اند به بيمارانشان اين واقعيت را بگويند كه كشيدن سيگار چه تاثيري مي‌تواند بر روي درمان بيماري آنها داشته باشد.
 

Sir Vahid

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
2 دسامبر 2007
نوشته‌ها
6,342
لایک‌ها
4,575
رييس اداره تنظيم خانواده وزارت بهداشت خبرداد:
بارداري‌هاي پرخطر عامل 25 درصد مرگ ماداران
40 درصد زنان، ناخواسته باردار مي‌شوند سرويس: بهداشت و درمان - خانواده
1389/04/15
07-06-2010
10:36:12
8904-07895: كد خبر




خبرگزاري دانشجويان ايران - بيرجند
سرويس: بهداشت و درمان - خانواده



معاون اداره تنظيم خانواده و جمعيت وزارت بهداشت، بارداري زنان بالاي 35 سال، زير 18 سال و مادران مبتلا به بيماري‌هاي زمينه‌اي را از بارداري‌هاي پرخطر عنوان كرد و گفت: 25 درصد از علت مرگ و مير مادران به دليل بارداري‌هاي پرخطر است.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان ايسنا منطقه خراسان جنوبي، دكتر محمد اسلامي بهترين سن بارداري را 20 تا 30 سال عنوان کرد و گفت: ميانگين سن مادران كشور که اولين فرزندشان را به دنيا مي‌آورند، 24 تا 25 سال است.

وي با اشاره به کاهش آمار زايمان‌هاي پرخطر در ايران، گفت: 98 درصد زايمان‌ها در بيمارستان و تنها دو درصد از آنها در مكان‌هايي غير از بيمارستان انجام مي‌شود.

رييس اداره تنظيم خانواده و جمعيت وزارت بهداشت ادامه داد: 40 درصد از زنان به دليل استفاده نکردن از روش‌هاي علمي جلوگيري از بارداري، ناخواسته باردار مي‌شوند.

اسلامي با بيان اينکه ميزان نرخ رشد جمعيت کشور بر اساس اعلام مرکز آمار ايران در فاصله سال‌هاي 75 تا 85 ، 61/1 درصد بوده است، گفت: ارتقاي کيفيت خدمات تنظيم خانواده از مهم‌ترين برنامه‌هاي اين اداره براي تنظيم جمعيت خانواده در کشور است.
 

Sir Vahid

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
2 دسامبر 2007
نوشته‌ها
6,342
لایک‌ها
4,575
كمبود ترشح هورمون استروژن منجر به بروز شكستگي استخوان لگن در مردان مسن مي‌شود

--------------------------------------------------------------------------------

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: بهداشت و درمان - خانواده


تازه‌ترين پژوهش‌ها حاكي از آن است كه مردان مسني كه سطح هورمون استروژن در بدن آنها از حد طبيعي كمتر مي‌شود در معرض شكستگي استخوان لگن قرار دارند و در مرداني كه هم ترشح هورمون استروژن و هم تستوسترون كاهش مي‌يابد بيشتر در معرض اين قبيل شكستگي‌ها قرار دارند.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) اگر چه در حال حاضر هيچ آزمايش متداولي براي انداز‌ه‌گيري ميزان ترشح استروژن در مردان وجود ندارد اما كارشناسان معتقدند كه روزي درمان براي كاهش ميزان ترشح اين هورمون نيز امكان پذير خواهد شد.

محققان مي‌گويند تا آن زمان مرداني كه دچار از دست دادن تراكم استخواني مي‌شوند بايد به منظور كمك به بهبود اين وضعيت و كاهش خطر بروز آسيب‌هاي استخوان لگن از مكمل‌هاي ويتامين D و كلسيم مصرف كنند.

نتايج اين بررسي‌ها در مجله آمريكايي مديسين به چاپ رسيده است.

دكتر ثرياسي آمين روماتو لوژيست كلينيك مايو در ايالات متحده در اين باره خاطرنشان كرد: تنها در چند سال اخير محققان پي به اهميت كاهش هورمون استروژن براي مردان و تاثير آن در سلامت استخوان‌هاي آنها برده‌اند.

آمارها نشان مي‌دهد كه كاهش ترشح اين هورمون در تقريبا روي 15 درصد از جمعيت مردان تاثير مي‌گذارد.

آمين سرپرست اين گروه تحقيقاتي در ادامه افزود: توجه به شكستگي‌هاي استخوان لگن به اين دليل اهميت دارد كه با افزايش آمار حالت‌هاي بيمار گونه و مرگ و مير‌هاي ناشي از آن در ارتباط است.

آمارها نشان مي‌دهد كه بعد از بروز اين قبيل آسيب‌هاي لگني، بيش از 50 درصد از مردان نيازمند مراقبت‌هاي بيمارستاني هستند و 37 درصد از آنها نيز ظرف يك سال پس از بروز اين شكستگي‌ها جان خود را از دست مي‌دهند.

در اين پژوهش 793 مرد بين سالهاي 1981 تا 1983 مورد آزمايش و مطالعه قرار گرفتند.
 

Sir Vahid

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
2 دسامبر 2007
نوشته‌ها
6,342
لایک‌ها
4,575
اختلالات رواني مادر به فرزند قابل انتقال است

--------------------------------------------------------------------------------

براساس مطالعات انجام شده در ايالات متحده آمريكا، احتمال ابتلا به مشكلات رفتاري در كودكاني كه مادران آنها مشكلات سلامت رواني دارند يا با سوء استفاده‌هاي مادي و خشونت‌هاي داخل خانواده مواجه هستند، در سن 3 سالگي بيشتر از ساير همسالانشان است.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، در اين پژوهش محققان مركز تحقيقاتي متميتكا پاليسي 2800 كودك متولد شده در 18 شهر بزرگ ايالات متحده را به مدت 3 سال مورد آزمايش و مطالعه قرار دادند.

اين بررسي‌ها نشان داده است كه يك سال پس از تولد نوزاد، نيمي از مادران حداقل يكي از 3 مشكل فوق الذكر - اختلال رواني، سوء استفاده‌هاي مادي خشونت‌ داخلي - را تجربه مي‌كنند و 22 درصد از كودكان آن‌ها نيز حداقل به يكي از مشكلات رفتاري مانند پرخاشگري، اضطراب - افسردگي يا بيش فعالي مبتلا هستند.

گفتني است كه هر چه مشكل مادر حادتر باشد تاثير آن بر روي كودك وي نيز شديدتر است.

نتايج اين مطالعات در مجله آرشيو سايكياتري جنرال منتشر شده است.
 

Sir Vahid

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
2 دسامبر 2007
نوشته‌ها
6,342
لایک‌ها
4,575
چرا غذاهاي مملو از پروتئين سيركننده اند؟

--------------------------------------------------------------------------------

همشهری-بي بي سي- رژيم هاي غذايي مملو از پروتئين ظاهرا حس گرسنگي را سركوب مي كند.
دانشمندان مي گويند فهميده اند چرا رژيم هاي غذايي مملو از پروتئين، مانند رژيم موسوم به اتكينز ، به رفع حس گرسنگي كمك مي كند.
آنها كشف كرده اند كه اين نوع رژيم ها باعث توليد گلوكز (قند) در روده كوچك مي شود؛ حالتي كه حس سيري را به دنبال دارد.
از قبل معلوم بود كه يك رژيم غذايي عمدتا پروتئيني، باعث كاهش فشار گرسنگي مي شود و به كمتر خوردن مي انجامد.
با اين حال، سازوكاري كه باعث مي شود پروتئين اشتها را كور كند معلوم نيست.تحقيقات در گذشته نشان داده بود كه افزايش مصرف پروتئين در غذا تاثير كمي بر هورمون هاي اصلي كنترل كننده گرسنگي دارد.
تيم محققان موسسه اينسرم دريافت كه تغذيه موش ها با پروتئين زياد، فعاليت ژن هاي درگير در توليد گلوكز در روده كوچك اين حيوانات را به گونه چشمگيري افزايش مي دهد.
دكتر توني استي ير، متخصص تغذيه در واحد تحقيقات تغذيه انساني در شوراي تحقيقات پزشكي بريتانيا گفت براي شناسايي تاثير مصرف پروتئين زياد در بدن انسان لازم است تحقيقات بيشتري انجام شود.
 

Sir Vahid

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
2 دسامبر 2007
نوشته‌ها
6,342
لایک‌ها
4,575
تلفن و صفحه كليد رايانه آلوده‌ترين وسايل مورد استفاده مردم است

--------------------------------------------------------------------------------

تهران،خبرگزاري جمهوري اسلامي

بررسي بسياري از وسايل مورد تماس با دست انسان نشان داده است برخلاف تصور عمومي كه دستگيره در يا دكمه‌هاي آسانسور را مملو از ميكرب‌هاي بيماريزا مي‌دانند، گوشي تلفن و صفحه كليد رايانه بيشترين آلودگي ميكربي را دارند.

به گزارش خبرگزاري رويترز از واشنگتن، چارلز گربا زيست شناسي ميكربي و كارشناس بهداشت آب دانشگاه آريزونا مي‌گويد هرچند هميشه قبل از تهيه غذا بايد دستها را شست، اما بسياري از مردم نمي‌دانند بعد از آشپزي هم بايد همين كار را انجام داد.

بسياري از بيماريهاي شايع مانند سرماخوردگي، آنفلوانزا و اسهال از طريق هوا يا وسايل مورد استفاده انسان انتقال پيدا مي‌كنند. مردم اهميت سطوحي را كه با دست انسان تماس پيدا مي‌كنند نمي‌دانند.

مردم در مواقع احتياط براي رعايت بهداشت اشتباه مي‌كنند. ميكربها به جاهايي كه مردم تصور مي‌كنند نمي‌چسبند.

دستگيره در معمولا آلوده تلقي مي‌شود. اين محقق دهها بررسي در مورد ميكربها و ويروسها در خانه‌هاي و محل‌هاي كار انجام داده و دريافته است از آنجا كه دستگيره در مرطوب نيست ميكرب كمتري دارد.

يك بررسي جديد به او كمك كرد تا نشان دهد ميكربها چگونه از برداشت غلط مردم براي تكثير خود بهره‌برداري مي‌كنند.

بطور مثال تعداد باكتريها بر روي دو صفحه كليد رايانه بسيار بيشتر از دكمه آسانسور، دستگيره در يا آبخوري ادارات است.

تلفن و صفحه كليد رايانه به ويژه هنگامي كه بطور مشترك استفاده شود جزو پرميكرب‌ترين مكانها در خانه و ادارات محسوب مي‌شوند.

بررسي‌هاي زيادي نشان داده است صفحه كليد رايانه محل تجمع ميكربها است.

اين محقق در بررسي ديگري در مورد آلوده‌ترين مشاغل دريافت تعداد باكتريها در يك ميز تحرير معمولي ‪ ۴۰۰‬برابر توالت فرنگي است.

جالبتر اينكه آموزگاران بيشترين تماس را با ويروسها و باكتريها دارند. حسابداران، بانكداران، و پزشكان نيز دفاتر مملو از ميكرب دارند.

درحالي كه محل كار وكلا از اين نظر پاكيزه است.

اين محقق در آزمايشگاه خود نمونه‌هاي جمع آوري شده از روي سطوح مختلف را در يك ظرف مخصوص كشت مي‌دهد و بررسي مي‌كند. تعداد ميكربهاي كشت داده شده به برآورد تعداد كلي ميكربها كمك مي‌كند.

ميكربهايي مانند باكتري ئي كولاي كه در روده يافت مي‌شود و نشانه آلودگي روده است، پنومونيا كلبسيلا ، استرپتوكوك، سالمونلا، استافيلوكوك اوروس جزو ميكربهاي شايعي هستند كه برخي از آنها باعث بيماري در انسان مي‌شوند.

اين محقق مي‌گويد جايي كه باكتري هست ويروس هم مي‌تواند وجود داشته باشد. ويروسها مي‌توانند چندين روز در سطوح خشك و تميز زنده بمانند. اين ميزان در سطوح مرطوب به چندين هفته مي‌رسد.

درحالي كه كارشناسان از امكان شيوع جهاني آنفلوانزاي مرغي هشدار مي‌دهند اين يافته‌ها مي‌تواند مفيد باشد. اين ويروس در حال حاضر فقط پرندگان را آلوده مي‌كند، اما قابليت ايجاد يك بيماري همه گير انساني را دارد.

در صورت شيوع اين بيماري بهداشت اوليه براي پيشگيري از ابتلا به اين بيماري ضروري است. اما ويروسها با چشم ديده نمي‌شوند و مردم آلوده‌ترين مكانها را نمي‌شناسند.

در اين ميان مردم دستشويي و دستگيره را پر از ميكرب تصور مي‌كنند.

سينك دستشويي معمولا حاوي تعداد زيادي باكتري است. محيط آن به خاطر مرطوب بودن براي رشد ميكربها بسيار مطلوب است. در خانه‌ها شمار باكتريهاي ئي كولاي كشف شده در سينك دستشويي بيشتر از توالت بوده است.

معمولا آلوده‌ترين دستگيره‌ها در دستشويي‌هاي عمومي دستگيره سيفون است.

اين ميكربها خطر ابتلا به اسهال را درپي دارند. ميكرب‌هاي شايع در دستشويي‌ها شامل نوروويروسها، شيگل، هپاتيت آ و سالمونلا است.

آشپزي نيز يك راه ديگر انتقال ميكربها به ويژه پس از دست زدن به گوشت خام است.

بيشتر مردم نمي‌دانند كه بايد پس از آشپزي و شتستن لباسهاي كثيف دستهاي خود را بشويند.

شستشوي لباسها با آب سرد و در مدت كوتاه در ماشين لباسشويي هرچند به صرفه جويي در مصرف انرژي كمك مي‌كند، اما باكتريها و ويروسها را از بين نمي‌برد.

آب در دماي ‪ ۱۴۰‬درجه فارنهايت( ‪ ۶۰‬درجه سانتيگراد) ميكربها را از لباسها برطرف مي‌كند. اما فقط ‪ ۵‬درصد مردم از آب داغ براي شستشوي لباسها استفاده مي‌كنند.

ويروسهايي مانند هپاتيت آ، روتاويروس، و باكتريهايي مانند سالمونلا كه باعث ناراحتي معده و اسهال مي‌شوند مي‌توانند بطور متوسط در مدت ‪۲۸‬ دقيقه دور خشك كردن ماشين لباسشويي زنده مي‌مانند.

يك دهم ميكربهاي موجود در مدفوع انسان در لباسهاي زير انسان نيز يافت مي‌شود كه از اين نظر بايد هنگام شستشوي لباسهاي زير توجه شود كه با لباسهاي ديگر شسته نشود.

گربا افزود ژل‌هاي الكلي دست و مواد ضد ميكربي كار ضدعفوني را انجام مي دهند. مشخص شده است كه مواد ضدعفوني‌كننده دست موثر است.
 

Sir Vahid

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
2 دسامبر 2007
نوشته‌ها
6,342
لایک‌ها
4,575
رييس اداره بيماري‌هاي زئونوز وزارت بهداشت اعلام كرد:
مرگ 14نفر به دليل تب كريمه كنگو درسال گذشته
لزوم تهيه دام‌ از مكان‌هاي مورد تاييد سازمان دامپزشكي سرويس: بهداشت و درمان - خانواده
1389/04/15
07-06-2010
10:09:30
8904-07917: كد خبر




خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: بهداشت و درمان - خانواده



رييس اداره بيماري‌هاي مشترك بين انسان و حيوان وزارت بهداشت با اعلام 14 مورد مرگ ناشي از تب خونريزي دهنده كريمه كنگو در سال گذشته، نسبت به تهيه دام از مكان‌هاي مورد تاييد سازمان دامپزشكي و ذبح دام در كشتارگاه‌ها تاكيد كرد.

دكتر محمدرضا شيرزادي در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان ايسنا، گفت: سال گذشته يكصد و چهارده مورد مبتلا به تب خونريزي دهنده كريمه كنگو در كشور ثبت شد كه از اين تعداد 14 مورد به دليل مراجعه ديرهنگام به پزشك، جان خود را از دست دادند.

وي با تاكيد بر لزوم مراجعه به موقع به پزشك هنگام بروز علايم بيماري، گفت: از ابتداي سال تاكنون بين 10 تا 15 مورد مبتلا به تب كريمه كنگو گزارش شده و اين بيماري امسال و تا اين بازه زماني مرگ و ميري نداشته است.

به گفته دكتر شيرزادي، تب خونريزي دهنده كريمه كنگو بيماري ويروسي است كه توسط كنه‌ها ميان دام‌ها منتشر مي‌شود و انسان به دنبال گزش توسط كنه يا ذبح دام آلوده به آن مبتلا مي‌شود.

وي ادامه داد: دوره كمون تب خونريزي دهنده كريمه كنگو معمولا كمتر از دو هفته پس از تماس با دام، گزش يا ذبح دام آلوده است و بيمار به طور ناگهاني به تب، سردرد، درد عضلاني و تظاهرات خونريزي دهنده مانند خونريزي پوست و بيني دچار مي‌شود. فرد مبتلا به اين بيماري هميشه تب دارد و در نهايت ممكن است به دليل نارسايي اعضا و خونريزي شديد فوت كند.

رييس اداره بيماري‌هاي مشترك بين انسان و حيوان احتمال مرگ و مير در تب خونريزي دهنده كريمه كنگو را بين 20 تا 70 درصد عنوان كرد و گفت: از آنجا كه معمولا بيماري تب كريمه كنگو در دام‌ها علامت واضحي ايجاد نمي‌كند، توصيه مي‌شود دام‌ها در كشتارگاه‌ها ذبح شوند و همچنين دام‌ها از مكان‌هاي مورد تاييد ادارات كل سازمان دامپزشكي تهيه شوند.

شيرزادي با اشاره به ارتباط بسياري از بيماري‌هاي زئونوز با گرما، گفت: ناقلان بيماري‌هاي زئونوز «بندپا» هستند و «بندپايان» و از جمله «كنه»ها در فصول گرم سال فعال‌ترند. در مورد تب خونريزي دهنده كريمه كنگو بايد گفت كه اين بيماري در فصل سرد بسيار نادر است مگر در مناطق گرمسير و معمولا كنه‌ها به عنوان ناقلان اين بيماري در فصل گرم فعال مي‌شوند.
 

Sir Vahid

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
2 دسامبر 2007
نوشته‌ها
6,342
لایک‌ها
4,575
افسردگي مادران با قولنج نوزادان ارتباط دارد

--------------------------------------------------------------------------------

تهران، خبرگزاري جمهوري اسلامي

مطالعه جديدي نشان مي‌دهد قولنج نوزادان با افسردگي پس از زايمان در مادران ارتباط دارد.

به گزارش پايگاه اينترنتي لايو ساينس، اين اولين مطالعه‌اي است كه با بررسي شمار كثيري از زناني كه به تازگي مادر شده‌اند، ابتلا به قولنج و افسردگي را به يكديگر ربط داد.

"پاملاهاي " استاد طب اطفال دانشكده پزشكي در "براون" كه سرپرستي اين مطالعه را بر عهده دارد گفت: "نمي‌توان ناآرامي كودك را علت افسردگي يا افسردگي را علت ناآرامي كودك دانست. با اين حال در اين تحقيق ارتباطي بين اين دو كشف شده است.

در اين مطالعه ‪ ۲‬هزار و ‪ ۹۲۷‬زن كه به تازگي مادر شده بودند، مورد بررسي قرار گرفتند. ‪ ۱۹‬درصد اين زنان دچار علايم خفيف تا شديد افسردگي پس از زايمان بودند. ‪ ۸‬درصد اين افراد از گريه‌هاي زياد نوزادان خود شكايت داشتند.

نتايج مهم اين مطالعه نشان مي‌دهد احتمال گريه زياد در نوزادان مادران افسرده دو برابر ساير مادران است.

از هر سه زن كه نوزادان ناآرام داشتند يكي از آنها به افسردگي مبتلا بود.

پژوهشگراني بخش سلامت "رود آيلند" نيز در اين تحقيق مشاركت داشتند.

نتايج اين مطالعه در نشست سالانه جامعه دانشگاهي پزشكان متخصص اطفال در سانفرانسيسكو ارايه شد.
 

Sir Vahid

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
2 دسامبر 2007
نوشته‌ها
6,342
لایک‌ها
4,575
سلول‌هاي آيينه‌اي روابط اجتماعي انسان را تعريف مي‌كنند

--------------------------------------------------------------------------------

تهران، خبرگزاري جمهوري اسلامي

آنچه كه روابط اجتماعي انسان را تعريف مي‌كند، حاصل فعاليت گروه ويژه‌اي از سلول‌هاي مغزي به نام "سلول‌هاي آيينه‌اي" است كه زماني فعال مي‌شوند كه فردي مقابل ما قرار گرفته باشد.

به گزارش روز چهارشنبه پايگاه اينترنتي دويچه‌وله (راديو صداي آلمان)، آنچه كه ما را مقيد به رعايت اصول اخلاقي و روابط اجتماعي مي‌كند نشات گرفته از سنت‌ها و آيين‌هاي اجتماعي نيست، بلكه قسمتي از ساختمان مغز ماست. بخشي كه الفباي اخلاق و وجدان را تعريف مي‌كند. اما آيا همه ما به يك اندازه از اين سلول‌ها برخورداريم؟
كدام ويژگي زندگي اجتماعي ما را از زندگي جمعي ساير حيوانات متمايز مي كند؟
آيا اين سنت‌ها و آداب و رسوم است كه ما را مقيد به رعايت اصول اجتماعي مي‌كند، يا اين ما هستيم كه اخلاق و مرزهاي روابط اجتماعي را تعريف مي‌كنيم؟ چه چيزي سبب مي‌شود كه ما انسان‌ها نسبت به يكديگر درك متقابل داشته باشيم؟
اينها سوالاتي هستند كه نه تنها جامعه‌شناسان و روانكاوان، بلكه دانشمندان علوم طبيعي نيز به دنبال يافتن پاسخ آنهاهستند.

زماني كه فرد مقابل مشغول انجام كاري مي‌شود سلول‌هاي آيينه‌اي طوري بيننده را تحريك مي‌كنند كه گويي او مشغول انجام دادن آن است. مثلا وقتي كسي دستش را به طرف ليوان آب شما دراز مي‌كند، شما مي‌دانيد كه او مي‌خواهد ليوان شما را بردارد.

اين نكته ساده به نظر مي‌رسد، آنقدر ساده كه وقتي ‪ ۱۰‬سال پيش "گياكومو ريزولاتي" نورون شناس معروف ايتاليايي نتيجه تحقيقاتش را در اين زمينه منتشر كرد، با استقبال چنداني روبه‌رو نشد.

وي پس از سالها تحقيق بر روي مغز ميمون‌ها توانست ثابت كند وقتي ميموني به يك گردو نگاه مي‌كند، در حالي كه ميمون ديگري در حال شكستن آن است، سلول‌هاي مشابهي در ناحيه پيشاني هر دو ميمون فعال مي‌شوند كه يكي گردو را مي شكند و ديگري احساس مي‌كند در حال شكستن گردوست.

اين سلول‌ها كه بعدها سلول‌هاي آيينه‌اي ناميده شدند، در ميمون‌ها تنها هنگام فعاليت‌هاي فيزيكي و بدني فعال هستند.

مي‌توان گفت سلول‌هاي آيينه‌اي الفباي علم روانشناسي را تعريف مي‌كنند.

البته به هيچوجه نمي‌توان ادعا كرد حضور اين سلول‌ها مسوول تمامي روابط و رفتارهاي اجتماعي است. مثلا اينكه چرا برخي يك تابلوي نقاشي را زيبا و برخي همان تابلو را زشت مي‌بينند و يا اينكه چرا ما نسبت به برخي افراد علاقه بيشتري احساس مي‌كنيم، به سادگي قابل توضيح نيست.

اين سلولها روابط انساني ما را تا حدي تعريف مي‌كنند. آنجا كه پايه‌هاي زندگي اجتماعي انسان بنا نهاده شد و ما به اين سلول‌ها نيازمند تا بتوانيم انسان‌هاي ديگر را درك كنيم و هنگام برقراري ارتباط با ديگران منظور طرف مقابل را درك كنيم.

تاكنون تصور مي‌شد درك متقابلي كه انسان‌ها نسبت به يكديگر احساس مي‌كنند نتيجه ارتباط پيچيده‌اي ميان سلول‌هاي مغزي و خصوصيات شخصي هر فرد است، اما اكنون روشن است كه فعاليت سلول‌هاي آيينه‌اي ما را به درك متقابل و احساس همدردي مي‌رساند.

اين سلول‌ها تنها بخش كوچكي از ناحيه پيشاني مغز را تشكيل مي‌دهد، اما همين تعداد اندك يكي از آخرين گام‌هاي تاريخ تكامل به شمار مي‌آيد.

به كمك سلول‌هاي آيينه‌اي ما مي‌توانيم فكر شخص مقابلمان را بخوانيم و يا حدس بزنيم، البته اين قسمت از مغز چند ساعت بعد از تولد فعال مي‌شود.

زماني كه تصوير چهره مادر در سلول‌هاي آيينه‌اي نوزاد نقش مي‌بندد و نه تنها تصوير بلكه هنگام تقليد صدا و زبان آموزي نيز اين سلول‌ها فعال هستند.

از آن گذشته، سلول‌هاي آيينه‌اي ارتباط مستقيمي با سلول‌هاي كنشي مغز دارند. سلول‌هاي كنشي، سلول‌هايي هستند كه هنگام احساس درد فعال مي‌شوند، مثلا وقتي نوك سوزن درون پوست فرو مي‌رود.

نكته جالب اين است كه هنگامي كه ما به تصوير فرو رفتن سوزن در دست فردي نگاه مي‌كنيم، سلول‌هاي كنشي و سلول‌هاي آيينه‌اي همزمان در مغزمان فعال مي شود. فعاليتي كه به طور دقيق حس همدردي را تعريف مي‌كند.

آنچه كه حس ما و طرف مقابل را يكي مي‌كند، احساسي كه نشات گرفته از سنت‌ها و آيين‌هاي اجتماعي نيست، بلكه قسمتي از ساختمان مغز ماست و الفباي اخلاق و وجدان را تعريف مي‌كند.

اينكه آيا همه ما به يك اندازه از اين سلول‌ها برخورداريم يا خير و يا تجربيات فردي ما تا چه حد در اين ارتباط سهيم هستند. نيازمند تحقيقات بيشتري است.
 

sіπa

Registered User
تاریخ عضویت
10 فوریه 2010
نوشته‌ها
1,703
لایک‌ها
8
تلويزيون هاي سه بعدي براي انسان خطري ندارد

پروفسور کالین کلیفورد از دانشگاه سیدنی امروز، چهارشنبه، گفت، در سالهای گذشته تصاویر سه بعدی را با عینک های مخصوص نگاه می کردند یعنی پرده نمایش درست مقابل چشمها و روی عینک های مخصوص قرار داشت و تصویر ارائه شده به هر چشم اندکی با هم تفاوت داشت.

وی افزود: این عینک ها هر یک ازچشم ها را مجبور می کند روی یک نقطه بسیار نزدیک متمرکز شود، درحالیکه مغز کاربر، تصاویر اشیای دورتر را دریافت می کند. وی گفت وقتی فرد به دور نگاه می کند این سمت دهی طبیعی نیست و این مسئله ممکن است سیستم رفتاری مغز را بر هم بزند.

به گفته وی، با توجه به اینکه معمولا به تصاویر تلویزیون سه بعدی از فاصله دورتر نگاه می شود، بعید به نظر می رسد، چشم ها و مغز به عمق زمینه توجه کنند. استدلالی وجود دارد که تلویزیون های سه بعدی فعلی، برای مغز کمتر از تلویزیونهای معمول دوبعدی ضرر دارد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از سیدنی، بطور کلی، برای نگاه کردن به هر نوع تلویزیونی باید از صفحه آن دو تا سه متر فاصله داشت و مدت محدودی پای تلویزیون نشست.
 

sіπa

Registered User
تاریخ عضویت
10 فوریه 2010
نوشته‌ها
1,703
لایک‌ها
8

كشف پروتئين مرتبط با آلزايمر



دانشمندان در يك تحقيق جديد دريافته‌اند كه افزايش مقدار پروتئين خون موسوم به «كلاسترين» با پيشرفت بيماري آلزايمر ارتباط دارد.

به گزارش ايسنا،‌ با اين يافته محققان به زودي قادر خواهند بود كه اين بيماري را قبل از اينكه بروز كرده و بر مغز بسيار مسلط شود، تشخيص دهند.

محققان انستيتو روانپزشكي كالج كينگ لندن در اين باره مي‌گويند كه با توجه به اينكه پزشكان حدود 5 سال است كه موفق نشده‌اند از چنين كشفي براي تشخيص زودهنگام بيماري آلزايمر استفاده كنند، بنابراين پيشرفت اخير گام مهمي در جهت پيشگيري و مقابله با بيماري است.

بر اساس اين گزارش، آلزايمر شايع‌ترين نوع زوال عقل است كه حدود 35 ميليون نفر در جهان به آن مبتلا هستند. با وجود چندين دهه تحقيق و پژوهش مداوم هنوز سلاح‌هاي كم تاثيري عليه اين بيماري بدست آمده است.

به گزارش خبرگزاري رويترز، داروها مي‌توانند براي مدتي علائم بيماري را تسكين دهند اما بيماران به تدريج حافظه خود را از دست مي‌دهند و ديگر قادر نخواهند بود دنياي اطراف خود را درك و رديابي كرده يا حتي نمي‌توانند از خودشان مراقبت كنند. اين تيم پژوهشي از تكنيكي موسوم به «پروتئوميكس» براي اين پژوهش استفاده كرده‌اند.
 

sіπa

Registered User
تاریخ عضویت
10 فوریه 2010
نوشته‌ها
1,703
لایک‌ها
8
فشارخون دومین بیماری رایج کشور


دکتر امامی به ایرانیان هشدار داد که به علت بی توجهی به هشدارهای پزشکی فشارخون بالا دومین بیماری شایع بعد از دیابت در کشور بوده که لازمه پیشگیری از این بیماری استفاده نکردن از نمکدان در سر سفره غذا و توجه به مقدار نمک در موادغذایی است.

به گزارش مهر، فخرالسادات امامی با اشاره مطالعات انجام شده مبنی بر اینکه 50 درصد افراد مبتلا به فشارخون از بیماری خود خبر ندارند گفت: کنترل و اندازه‌گیری مرتب فشارخون در گروه‌های سنی و فواصل مختلف الزامی است.

وی گفت: کاهش میزان مصرف نمک روزانه، باعث کاهش متوسط فشارخون در جامعه می شود در حالی که ایرانیها به دلیل رعایت نکردن مصرف نمک و بی توجهی به هشدارهای پزشکی فشار خون را بعد از دیابت به عنوان دومین بیماری رایج کشور ثبت کرده اند.

امامی با اشاره به میزان کلرور سدیم مورد نیاز روزانه بدن افزود: بدن انسان به صورت ناخواسته مقدار زیادی کلرورسدیم از طریق مواد غذایی متفاوت به شکل املاح دریافت می‌کند. لذا استفاده از نمکدان در سر سفره برای مصرف بیشتر نمک کاملاً غیرضروری است و ترک این عادت نقش مهمی در پیشگیری از فشارخون دارد.

رئیس اداره قلب و عروق وزارت بهداشت در ادامه با اشاره به اعلامیه FDA‌ "سازمان جهانی غذا و دارو" در سال 1998 مبنی بر استفاده نکردن از کلرور سدیم در طبخ غذا گفت: تا سال 1998 این سازمان کلرور سدیم را ماده بی‌خطر اعلام کرده بود ولی از این تاریخ اعلام شد این ماده بی‌خطر نیست و این تغییر نگاه انقلابی عظیم در صنایع غذایی دنیا پدید آورد.

وی گفت: همانطور که صنایع دخانی موظف هستند در مورد استعمال دخانیات اطلاع رسانی کنند صنایع غذایی هم باید برچسبهایی بر روی مواد غذایی مبنی بر خطر مصرف نمک زیاد به منظور هشدار به مصرف‌کننده درج کنند.

دکتر امامی با اشاره به علامت استاندارد بر روی مواد غذایی گفت: وقتی مشتری علامت استاندارد را روی یک بسته غذایی می‌بیند به غلط تصور می‌کند این مواد غذایی از فیلترهای خاصی گذشته‌ است در حالی که علامت استاندارد نشانه مدیریت خدمات است نه کیفیت مواد غذایی.

رئیس اداره قلب و عروق افزود: وقت آن رسیده است که صنایع غذایی کشورمان میزان نمک موجود در مواد غذایی تولید شده را در روی بسته‌های موادغذایی درج کنند.
 

sіπa

Registered User
تاریخ عضویت
10 فوریه 2010
نوشته‌ها
1,703
لایک‌ها
8
کاهش سن شیوع سکته‌های مغزی


دبیرعلمی سومین کنگره سراسری استروک (سکته مغزی) ایران گفت: سن شیوع سکته های مغزی از سالمندی به میانسالی کاهش یافته است.

به گزارش مهر، محسن فروغی پور ظهر پنجشنبه در سومین کنگره سراسری استروک (سکته مغزی) ایران افزود: مطالعات اخیر در کشورمان نشان می دهد که سن شیوع سکته های مغزی کاهش یافته است.

دانشیار مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی مشهد، با بیان اینکه سکته مغزی رتبه سوم علت مرگ و میر انسان ها است اظهار داشت: این بیماری نخستین علت فلج کردن و ناتوان کردن انسانها در کره زمین را به خود اختصاص داده است.

فروغی پور تصریح کرد: این بیماری به گونه ای است که حتی در مواردی انسان بینا را به نابینا، انسان سالم را به انسان ناتوان( فلج ) ودر مواقعی هم قدرت تکلم را از انسان ها می گیرد و تعادل انسان را مختل می کند.

دانشیار مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: این موضوع در حالیست که در کشورهایی که به مسائل بهداشتی خیلی اهمیت می دهند و در این زمینه فعالیت های گوناگونی را انجام داده اند و به این ترتیب سن افرادی که دچار سکته می شوند بالا رفته است.

وی با اشاره به اینکه انتظار می رود سکته ها در سنین بالای 70 سال باشد گفت: حتی در بعضی موارد شاهد هستیم افرادی که دچار سکته می شوند بین 30 تا 40 سال سن دارند.

دبیر علمی سومین کنگره سراسری استروک (سکته مغزی) ایران با بیان اینکه علایمی برای احساس وجود سکته های مغزی وجود ندارد افزود: سکته های مغزی مثل سکته های قلبی علایمی ندارد که بتوانیم متوجه آن باشیم، ضمن اینکه کمک کردن به اینگونه بیماران خیلی مشکل است زیرا این بیماری خود را در قالب عدم توانایی کار یا نداشتن تکلم نشان می دهد.

فروغی پور خاطر نشان کرد: متاسفانه در کشورمان از لحاظ تکنیک های جراحی خیلی عقب هستیم.
 

sіπa

Registered User
تاریخ عضویت
10 فوریه 2010
نوشته‌ها
1,703
لایک‌ها
8
عینک های آفتابی و مراقبت از چشم


142103_170.jpg

خورشید ، منبع انرژی روی کره زمین است اما قرار گرفتن طولانی مدت در معرض آن آسیب های جبران ناپذیری به بدن انسان می رساند.

چشم از جمله حساس ترین اعضای بدن در مقابل اشعه های خورشید است.

نور خورشید که به چشم می رسد سه بخش دارد ؛ نور مرئی با طول موج 390 تا 740 نانومتر ، اشعه ماورا بنفش یا یو وی با طول موج زیر 400 نانومتر و اشعه مادون قرمز یا آی آر با طول موج بیش از 700 نانومتر.

دکتر مجیدی نژاد متخصص و جراح چشم گفت: ناخنک در چشم ، آب مروارید و در نهایت تخلیه چشم از آثار قرار گرفتن درازمدت در برابر اشعه های مادون قرمز و ماورای بنفش است.

وی افزود: در برخی از روزهای آفتابی میزان تابش نور مرئی بیش از حد مورد نیاز عملکرد بینایی است و تطابق شبکیه با تاریکی کاهش می دهد و افراد بعد از مدتی آستانه دیدشان در شب کاهش می یابد.

دکتر مجیدی گفت: استفاده از عینک های آفتابی علاوه بر اینکه مانع از رسیدن اشعه های زیان آور به چشم می شود با کاهش شدت نور احساس آرامش و راحتی را برای افراد به همراه دارد.

وی گفت: شناخت اینکه یک عینک آفتابی چه میزان از پرتو های ماورای بنفش و مادون قرمز را جذب یا بازتابش می کنند از روی ظاهر آن ها امکان پذیر نیست و باید با دستگاه های طیف سنج محدوده نوری آن ها مشخص شود.

دکتر مجیدی نژاد افزود: بهترین عینک آفتابی آن است که زیر دستگاه طیف سنج عدد 400 را نشان دهد.

وی گفت: رنگ عینک های آفتابی نباید مانع از دید طبیعی شود این موضوع برای رانندگان بسیار اهمیت دارد.

این متخصص و جراح چشم افزود: ویژگی سوم عینک های آفتابی پولاریزه بودن و یا جذب بازتاب نور خورشید در محیط است که با ایجاد یک نور یک دست دید بهتری به شما می دهد.

دکتر مجیدی نژاد گفت: به عینک های آفتابی به عنوان یک شی تجملاتی و زینتی نگاه نکنید که تنها ظاهر آن زیبا باشد بلکه با خرید یک عینک آفتابی مناسب از عینک فروشی های معتبر از زیباترین و دومین عضو پیچیده بدنتان حفاظت کنید.

منبع: واحد مرکزی خبر
 

sіπa

Registered User
تاریخ عضویت
10 فوریه 2010
نوشته‌ها
1,703
لایک‌ها
8

نقش ريزمغذيها را جدي بگيريد!


بسياري از واکنشهاي داخل بدن از طريق عملکرد کاتاليزوري ريزمغذيها صورت مي گيرد. به طور مثال ويتامين B1 هر چند خود انرژي توليد نمي‌کند، اما انرژي را از مواد غذايي جدا مي‌کند.

يک کارشناس ارشد تغذيه و رژيم درماني گفت: ريز مغذيها داراي نقشي حياتي در بدن هستند و اهميت آنها را بايد جدي گرفت.

فرح روشن پور در گفت وگو با ايسنا، اظهار داشت: مواد مغذي به دو دسته درشت مغذي و ريزمغذي تقسيم مي‌شوند و هر چند ميزان ريزمغذيهاي موجود در مواد غذايي اندک است، اما همين ميزان نقش مهم و حياتي در بدن ايفا مي‌کند.

روشن پور در ادامه تصريح کرد: درشت مغذيها به مقدار زياد از طريق غذاي روزانه به بدن مي‌رسد و انرژي زا هستند که موادي از جمله کربوهيدراتها، پروتئين و چربيها را شامل مي‌شود، اما ريزمغذيها نظير ويتامينها، کلسيم، آهن، فلوئور، فسفر و ... هر چند انرژي به بدن نمي رسانند اما به عنوان کاتاليزورهاي مهم به ايفاي نقش در بدن مي پردازند.

وي گفت: همانطور که گفته شد بسياري از واکنشهاي داخل بدن از طريق عملکرد کاتاليزوري ريزمغذيها صورت مي گيرد. به طور مثال ويتامين B1 هر چند خود انرژي توليد نمي‌کند، اما انرژي را از مواد غذايي جدا مي‌کند.

روشن پور در خاتمه مصرف تمامي گروههاي غذايي به منظور تامين ريزمغذيهاي را از ضرورتهاي مهم عنوان کرد.
 

sіπa

Registered User
تاریخ عضویت
10 فوریه 2010
نوشته‌ها
1,703
لایک‌ها
8

استعمال سيگار باعث اختلال بلع مي‌شود

فارس: عضو انجمن گوش گلو و بيني ايران گفت: عدم مصرف مايعات به خصوص هنگام برخاستن از خواب، ابتلا به گلودرد يا آنفلوانزا و استعمال سيگار از مهمترين دلايل ابتلا به اختلال بلع است.

ابراهيم رزم‌پا اظهار داشت:‌ بلعيدن از چيزهايي است كه تا دچار اختلال نشود به آن توجه نمي‌كنيم. در اين عارضه خوردن مشكل مي‌شود و فرد در گلو احساس وجود چيزي قلنبه مي‌كند. در حالي كه بلع هم مانند تنفس بي‌خبر كار خود را مي‌كند.

وي افزود: ماهيچه‌هاي حلق صدها بار در روز براي فروبردن لقمه غذا يا بزاق و مخاط مدام در حال ترشح هستند. لذا وقتي چيزي قورت مي‌دهيم، ماهيچه‌هاي حلقوي انتهاي فوقاني مري شل شده و پايين رفتن آنچه را كه در دهان گذاشته‌ايم را امكانپذير مي‌كنند.

اين متخصص گوش گلو و بيني ادامه داد: چون شل‌شدن ماهيچه‌ها اين عمل را شدني مي‌كند، اگر بر اثر فشار و تنش رواني، يا ترس ماهيچه‌ها شل نشوند،‌ بلع مشكل مي‌شود. البته دلايل بي‌خطر ديگري هم براي التهاب مزمن گلو مخصوصاً بر اثر خشكي هوا، عدم مصرف مايعات به خصوص هنگام برخاستن از خواب، ابتلا به گلودرد يا آنفلوانزا و استعمال سيگار براي اختلال بلع ذكر شده است.

وي گفت: هر اختلال بلع كه به تنش‌، هوا، و عادات شخصي مربوط نباشد، بايد به پزشك اطلاع داده شود. همچنين تنش و فشار رواني باعث مشكل‌شدن بلع هم مي‌شود. كمپرس آب گرم بر روي گلو هم تا حدي ماهيچه‌هاي آن را شل مي‌كند. در ضمن مرطوب‌كردن هوا چون بسياري از اختلالات بلع ناشي از خشكي هواست، مصرف روزانه لااقل 8 ليوان آب، نيز به كاهش اختلال بلع كمك مي‌كند.

رزم‌پا يادآور شد: هوا بايد 35 تا 40 درصد رطوبت داشته باشد. گر چه تأثير هواي مرطوب گرم يا سرد هنوز مورد بحث است، ولي هواي خنك و مرطوب براي گلو بهتر است.

وي خاطرنشان كرد: تنگي اين ماهيچه نخست با دارو و سپس با روشي خاص براي گشادكردن آن در مطب رفع مي‌شود. اين روش بسيار مؤثر است. اما در موارد شديدتر، جراحي توصيه مي‌شود. همچنين گرفتاري‌هاي مادرزادي و بيماريي كه ديورتيكولوم زنكر نام دارد كه در آن،‌ پوشش دروني مري كيسه‌اي تشكيل مي‌دهد كه بلع را مشكل مي‌كند، هم با روش جراحي درمان مي‌شوند.
 
بالا