• پایان فعالیت بخشهای انجمن: امکان ایجاد موضوع یا نوشته جدید برای عموم کاربران غیرفعال شده است

مطالب علمي در زمينه طب و پزشكي ، اخبار پزشكي ، مقالات

Sir Vahid

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
2 دسامبر 2007
نوشته‌ها
6,342
لایک‌ها
4,575
بيماري برص Vitiligo
9/24/2008 7:33:55 AM
از دست رفتن رنگدانه طبيعي در قسمتهايي از پوست است كه بيشتر در صورت و دستها، رخ مي‌دهد.
سن
در بالغين جوان از همه شايعتر است.
ژنتيك
گاهي به صورت خانوادگي مشاهده ميشود.
جنس، نحوه زندگي
عوامل خطر مهمي نيستند. افراد مبتلا به برص، داراي پچهاي نامنظمي از پوست رنگ پريده به علت از دست رفتن ملانين،‌ رنگدانه‌اي كه باعث ايجاد رنگ پوست ميشود،‌هستند. اين اختلال در افراد تيره‌پوست مشهودتر است. در حدود نيمي از همه موارد، برص قبل از سن 20 سالگي ايجاد ميشود، اين وضعيت منجر به ناراحتي جسمي نمي‌گردد، اما تعدادي از بيماران به علت تغيير رنگ پوستشان، دچار مشكل روحي ميشوند.
علت بيماري
به نظر مي‌رسد كه برص يك اختلال خود ايمني است كه در آن پادتنهايي توسط بدن توليد شده كه عليه بافتهاي خودي عمل مي‌كنند. در چنين شرايطي، پادتنها سلولهاي توليد كننده ملانين در پوست را تخريب مي‌نمايند. حدود يك نفر از هر 3 فرد مبتلا به برص داراي سابقه خانوادگي چنين وضعيتي هستند. به همين نسبت هم داراي يك نوع اختلا خود ايمني ديگر مثل كم خوني بدخيم، مي‌باشند.
علايم
از دست رفتن رنگ پوست به صورت تدريجي در طي ماهها حتي سالها رخ مي‌دهد. علايم عبارتند از: - پچهاي پوستي بدون رنگدانه ممكن است درهر قسمتي از بدن به وجود آيند، اما در صورت و دستها شايعترند. - در بعضي موارد، بر روي نواحي پوستي مبتلا، موهاي سفيدي به علت از دست رفتن رنگدانه فوليكولهاي مو، مشاهده ميشوند. در بيشتر موارد افراد مبتلا به برص، پچهاي پوستي بدون رنگدانه، به صورت غير قرنيه در تمام بدن پخش شده‌اند.
كارهايي كه بايد انجام شوند
تشخيص معمولاً ‌واضح است، اما پزشك ممكن است جهت رد كردن تشخيص بيماري پتريازيس ورسيكالر كه يك عفونت قارچي است كه احتمال دارد ايجاد پچهاي پوستي تغيير رنگ يافته كند، ترتيب يك آزمايش پوستي را بدهد. ممكن است جهت اطمينان از اينكه اختلال خودايمني ديگري نداريد، آزمايشات خوني انجام شوند. در بيماري برص خفيف، نواحي تغيير رنگ يافته را مي‌توان با مواد آرايشي مخفي نمود. هيچ درمان ديگري لازم نيست. نواحي مبتلا نمي‌توانند در برابر نور خورشيد تيره شوند،‌ لذا از تماس با نور خورشيد بايد پرهيز كنيد و در موارد تماس مستقيم با نور آفتاب از ضدآفتاب استفاده نماييد. نور درماني با استفاده از اشعه ماوراءبنفش مي‌تواند كمك كننده باشد، اما جهت موثر واقع شدن، چندين ماه وقت لازم است. قبل از درمان، ممكن است به شما پسورالن تجويز شود، اين دارو باعث افزايش حساسيت پوست به نور مي‌گردد. گاهي ممكن است، بيماران در نواحي وسيعي از پوست خود، رنگدانه را از دست بدهند، در چنين مواردي، احتمال دارد كه بقيه پوست را سفيد كنند تا رنگ كلي پوست، يكنواختتر به نظر رسد. هيچ علاج قطعي براي برص وجود ندارد و اغلب پچهاي بدون رنگدانه به آهستگي شروع به بزرگ شدن مي كنند. با اين وجود، حدود 3 نفر از هر 10 فرد مبتلا، ‌رنگ طبيعي پوستشان را به طور خودبخودي باز مي‌يابند.





منوی پایگاه
اخبار پزشكي و سلامت

دانستنيهاي پزشکي

دانستنيهاي پزشکي کودکان

اطلاعات داروئي


آشنايي با بيماريها


بيماريهاي پوست

بيماريهاي مو و ناخن


روان پزشکي کودکان و نوجوانان

تغذيه کودکان


گياهان دارويي
 

Sir Vahid

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
2 دسامبر 2007
نوشته‌ها
6,342
لایک‌ها
4,575
بيماريهاي تاولي Blistering disease
9/24/2008 7:35:54 AM
اختلالاتي از انواع متنوع هستند كه باعث ايجاد بثورات تاولي مي‌شوند.
ژنتيك
بعضي از انواع بيماري به علت يك ژن غيرطبيعي است كه از هر دو والد به ارث مي‌رسد.
سن
اين عامل خطر بستگي به نوع بيماري دارد.
جنس و نحوه زندگي
عوامل خطر مهمي نيستند. بيماريهاي ناشايع متعددي وجود دارند كه منجر به بثورات تاولي بر روي سطح پوست ميشوند. اين بيماريهاي تاولي ممكن است در نواحي خاص ايجاد شوند يا نواحي گسترده‌اي از بدن را درگير كنند. برخلاف تاولهاي انحصاري، كه آسيبهاي پوستي جزئي هستند، بيماريهاي تاولي مي‌توانند خطرناك باشند. در صورت عدم درمان، اين بيماريها ممكن است نهايتاً باعث تهديد حيات شوند.
انواع بيماري
بعضي از انوع نادر بيماريهاي تاولي در زمان تولد وجود دارند و در نتيجه به ارث رسيدن يك ژن غيرطبيعي از هر دو والد به صورت اتوزوم مغلوب به وجود مي‌آيند. اين بيماريها باعث ميشوند كه پوست كل بدن خيلي شكننده شده و در صورت لمس، تاول ايجاد شود. چنين بيماريهايي ممكن است كشنده باشند. به طور شايعتر، بيماريهاي تاولي در بزرگسالي ديده ميشوند. سه نوع اصلي از بيماري وجود دارد: همه آنها جزء بيماريهاي خود ايمني هستند، كه در آنها بدن پادتنهايي توليد مي‌كند كه باعث آسيب به پوست ميشوند. معمولاً پمفيگوئيد شايعترين نوع بيماري تاولي، پمفيگوئيد است. اين اختلال افراد مسن‌تر از 60 سال را مبتلا مي سازد. در اين بيماري، تاولهاي سفت و متعدد، اساساً بر روي ساقها و تنه ايجاد ميشوند، كه هر تاول تا 3 سانتي‌متر (1/4 1 اينچ) عرض دارد. در آغاز، تاولها ممكن است داراي خارش باشند.
پمفيگوس
نسبت به پمفيگوئيد شيوع كمتري دارد. اين بيماري نيز معمولاً افراد با سن بالاي 60 سال را مبتلا مي‌كند. در اين وضعيت، تاولها ممكن است درهر قسمتي از بدن ظاهر شوند، اما اغلب در اطراف چشمها و داخل دهان به وجود مي‌ايند. تاولها شكننده بوده و ممكن است به طور خود بخودي پاره شوند و تكه‌هايي از پوست لخت را برجا گذارند.
درماتيت هرپتي فرم
اين بيماري در همراهي با آلرژي به گلوتن كه يك پروتئين موجود در گندم مي‌باشد، شكل مي‌گيرد. اين وضعيت منجر به ايجاد تاولهاي خارش‌دار، معمولاً بر روي آرنجها، باسن و زانوها ميشود.
كارهايي كه بايد انجام شوند
در همه انواع بيماريهاي تاولي، تشخيص معمولاً براساس بيوپسي پوست صورت مي‌گيرد. اين روش عبارتست از برداشتن يك نمونه از پوست جهت بررسي. هيچ درمان موثري براي بيماريهاي تاولي ارثي وجود ندارد. والدين نوزاداني كه مبتلا به اين بيماريها هستند ممكن است به دنبال مشاوره ژنتيك رفته، تا از احتمال ابتلاي بچه‌هاي بعدي خود آگاهي يابند. اگر شما دچار پمفيگوئيد يا پمفيگوس هستيد، پزشكتان كورتيكواستروئيد خوراكي تجويز خواهد كرد. بعضي افراد نيز، نيازمند داروهاي تضعيف كننده سيستم ايمني براي چندين هفته يا ماه خواهند برد. اگر مبتلا به پمفيگوئيد شديد هستيد، ممكن است نياز به درمان فوري با داروهاي تضعيف كننده سيستم ايمني در بيمارستان داشته باشيد. در اكثر موارد درماتيت هرپتي فرم به محض اينكه فرد مبتلا، به رژيم فاقد گلوتن عادت كند، ناپديد ميشود، اما ممكن است داروي داپسون نيز براي پاك كردن تاولها لازم شود.
پيش‌آگهي بيماري
بيماريهاي تاولي كه افراد بالغ را مبتلا مي‌سازند اغلب با درمان قابل كنترل هستند، اما موارد خيلي كمي، به طور دائمي علاج مي‌يابند. هر چند پمفيگوئيد ممكن است خودبخود در عرض 2-5 سال ناپديد شود، اما پمفيگوس اغلب به درمان دارويي دراز مدت نياز دارد. به علت ماهيت آلرژيك درماتيت هرپتي فرم، در صورت اضافه كردن مجدد گلوتن به رژيم غذايي، اين بيماري ممكن است عود نمايد.
 

Sir Vahid

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
2 دسامبر 2007
نوشته‌ها
6,342
لایک‌ها
4,575
فوايد ورزش

--------------------------------------------------------------------------------

مـیلـیـون هـا بـار تا به حال شنیده اید: ورزش کردن برایتان خوب و یـکـجـا نشـسـتن و تلویزیون تماشا کردن برایتان بد
است. امـا در کـنـار ایـنـکـه به شما کمک می کند تا کالری بیشتری سوزانده و خوش هیکل تر شوید،چه فواید دیگری
دارد؟ در ایـنجـا مـی خواهیم 10 فایده مهم ورزش کردن را برای شما بازگو کنیم.



1- کمک می کند که بهتر و راحت تر بخوابید.

اگرچه ممکن است از نظر شما مسئله ای بدیهی بیاید، اما تحقیقات مربوط به ورزش کردن با راحت خوابیدن به تازگی انجام شده است. این تحقیقات نشان داده است که به طور میانگین 20 الی 30 دقیقه ورزش برای سه تا چهار روز در هفته کمک می کند که خواب راحت تری داشته باشید. هر چند، بهتر است که روز ها یا بعد از ظهرها ورزش کنید نه شب ها قبل از خواب چون در اینصورت خیلی پرانرژی خواهید شد و به سادگی خوابتان نخواهد برد.

ورزش کردن کمک می کند راحت تر خوابتان ببرد و بهتر بخوابید و ساعت خوابتان را هم بیشتر خواهد کرد. همچنین کیفیت خواب شما را هم بالاتر خواهد برد و سبب می شود که خواب عمیق تری داشته باشید.



2- باعث می شود دیرتر پیر شوید و از مرگ نابهنگام هم جلوگیری می کند.

هر چه سنتان بالاتر می رود، ورزش منظم می تواند شما را از نظر بدنی متناسب و سالم نگاه دارد. همچنین وضعیت پوست و ماهیچه های شما را هم بهتر خواهد کرد، قابلیت انعطاف شما را بالاتر خواهد برد و از بسیاری بیماری های مربوط به پیری از قبیل پوکی استخوان و بیماری های قلبی جلوگیری خواهد کرد.


3- مفصل ها، استخوان ها و ماهیچه های شما را سالم تر نگاه خواهد داشت.

هر چه سنتان بالاتر می رود، تراکم استخوان هایتان و انعطاف پذیری مفصل هایتان کمتر خواهد شد. ورزش کردن به طور منظم یکی از بهترین راه ها برای کم کردن مشکلات مربوط به ماهیچه ها، مفصل ها و استخوان ها است. یک برنامه ورزشی منظم به شما کمک می کند که قوا و انعطاف پذیری خود را حفظ کنید.


4- سیستم دفاعی بدنتان را تقویت خواهد کرد.

تحقیقات مختلفی نشان داده است که ورزش قدرت سیستم دفاعی بدن را بالا می برد. در نوجوانان و بزرگسالان ورزش می تواند به عنوان یک محرک طبیعی برای سلول های دفاعی به حساب آید. در افراد سالخورده عملکرد سیستم دفاعی خود به خود ضعیف می شود که می تواند خطر ابتلا به بیماری های مسری و واگیردار را افزایش دهد. اما تمرینات ورزشی منظم و متعادل مثل پیاده روی و دوچرخه سواری می تواند به طور تقریبی این ضعف سیستم دفاعی را در بدن کاهش دهد.


5- حافظه را قوی تر خواهد کرد.

تحقیقات بسیاری نشان داده است که افرادی که روی قاعده ای منظم ورزش می کنند حافظه و قدرت تمرکز بهتری دارند. پیاده روی سه روز در هفته به مدت 45 دقیقه برای بالا بردن زیرکی و هوش شما کافی است. ورزش های هوازی قسمت های جلویی و جداره های بالایی مغز که به تمرکز مرتبط است را تحریک می کند.

6- اعتماد به نفس را بالا می برد.

این سوال ساده را از خود بپرسید: در کدام لحظه احساس بهتری دارم؟ وقتی روی مبل لم داده ام و مشغول خوردن یک پاکت چیپس هستم یا بعد از انجام یک تمرین ورزشی عالی از باشگاه برگشته ام؟ اگر مدتی است که بد هیکل شده اید، تمرینات ورزشی را شروع کنید، بنیه، ماهیچه ها و قدرت بدنیتان را افزایش خواهید داد و از نظر روحی حال بهتری خواهید داشت. این خود به خود باعث می شود که تصویر بهتری از خود داشته باشید و اعتماد به نفستان بالا رود.


7- انرژی و تحمل شما را بالا می برد.

تا به حال چند بار از باشگاه در رفته اید فقط چون خسته شده و دیگر تحمل ادامه تمرینات را نداشته اید؟ اما آیا زمانی که تنبلی را کنار گذاشته و به تمرینات ادامه داده اید احساس بهتری نداشته اید و پرانرژی تر نشده اید؟ افرادی که به طور مداوم ورزش می کنند، انرژی، قدرت بدنی و تحمل بیشتری دارند. مدت کمی بعد از آغاز تمرینات این انرژی بیشتر را در خود کاملاً حس خواهید کرد.


8- شور جنسی و قدرت شما را در مسائل جنسی افزایش می دهد.

این حقیقت دارد: تمرینات ورزشی منظم شور و شوق شما را به مسائل جنسی افزایش داده و باعث می شود که بهتر ارضاء شوید. بالا رفتن تحمل بدن و قدرت عضلات عملکرد جنسی شما را افزایش می دهد.



9- فشارهای عصبی، افسردگی و اضطراب را کاهش می دهد.

ورزش باعث می شود که اضطراب و استرس شما به پائین ترین حد خود برسد. در این حالت بدن شما بعد از یک یا دو ساعت بعد از اتمام تمریناتتان اندورفین بیشتری تولید خواهد کرد که اعصاب شما را تسکین داده و آسودگی خیالتان را افزایش خواهد داد. فایده دیگر فعالیت بدنی این است که شما را به داشتن **** غذایی مناسب تشویق می کند و تغذیه مناسب هم استرس را کاهش می دهد. حتی بعضی تحقیقات نشان داده است که از ورزش می توانیم به عنوان درمانی برای افسردگی نیز استفاده کنیم.



10- احتمال ابتلا به بسیاری از بیماری ها را کاهش می دهد.

بهترین نتیجه ای که از تمرینات ورزشی گرفته می شود این است که احتمال ابتلای شما را به بسیاری از بیماری های جدی و کشنده مثل بیماری های قلبی، فشار خون بالا، پوکی استخوان، دیابت، چاقی، کلسترول بالا، سرطان سینه ، ایست و حملات قلبی و ورم مفاصل کاهش می دهد.
 

Sir Vahid

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
2 دسامبر 2007
نوشته‌ها
6,342
لایک‌ها
4,575
رابطه غذا با خلق و خو

--------------------------------------------------------------------------------

براي درك بهتر رابطه غذاي مصرفي با خلق و خو و سطح هوشياري لازم است اندكي با عملكرد مغز آشنايي پيدا كنيد. مغز براي ارتباط برقرار كردن با ساير سلولهاي بدن از مواد شيميايي موسوم به انتقال دهنده هاي عصبي استفاده ميكند. اين انتقال دهنده هاي عصبي از اسيدهاي آمينه و مواد غذايي مصرفي در مغز توليد ميگردند. مهمترين انتقال دهنده هاي عصبي كه به رژيم غذايي حساس بوده و بر خلق و خوي ما تاثير گذار ميباشند عبارتند از: سروتونين، نوراپينفرين و دوپامين.

دوپامين و نور اپينفرين سبب افزايش هوشياري، تسريع تصميم گيري، افزايش تمركز، انرژي و دقت ميگردند. سروتونين نيز آرام بخش بوده و استرس و تنش را كاهش ميدهد. همچنين موجب افزايش رخوت و خواب آلودگي ميگردد.

1- غذاهاي محرك و افزايش دهنده هوشياري: مواد غذايي حاوي پروتئين، چربي اندك و كربوهيدراتهاي پلي ساكاريد(نشاسته) مناسبترين گزينه ميباشد. در هنگام نيمروز ذخيره دوپامين و نوراپينفرين مغز رو به كاهش ميگذارد. شما با مصرف تيروزين(پروتئين) قادر خواهيد بود اين كاهش را برطرف كنيد. منابع غني از پروتئين شامل: ماهي، مرغ، گوشت قرمز لخم، پنير با چربي كم، شير كم چربي، ماست كم چربي و حبوبات. همچنين مصرف سيب، آب انگور، كلم بروكلي به خاطر دارا بودن BORON موجب افزايش هوشياري ميگردد.BORON در هماهنگي عملكرد دستها، چشمها، تمركز و حافظه كوتاه مدت نقش دارد. رايحه ليمو ترش نيز سطح هوشياري را افزايش ميدهد.

2- غذاهاي آرام بخش: مصرف كربوهيدراتها بدون پروتئين اثر آرام بخشي دارد. ميزان آرام بخشي كربوهيدراتها به ميزان مصرف و زمان مصرف آنها بستگي دارد. كربوهيدراتهاي با شاخص گليسميك پايين موجب افزايش آرامش با حداقل اثر خواب آلودگي و حالت رخوت ميگردند: گندم سياه كامل، سيب زميني شيرين، آلو و اسفناج. غذاهاي داراي شاخص گليسميك بالا (افزايش سريع قند خون) حداكثر توليد سروتونين را موجب ميگردند: نان سفيد، شكر، برنج، شيريني جات، سيب زميني پخته، پاستا.

3- غذاهاي افزايش دهنده هوش و زيركي: تخم مرغ، جگر، گوشت قرمز حاوي CHOLINE بوده كه سبب افزايش عملكرد حافظه ميگردند.

4- مواد غذايي افزايش دهنده انرژي: شير سويا، سيب، ماست و پرتغال غذاهاي كند هضم بوده و منبع انرژي پايدار و يكنواختي را فراهم مي آورند.

5- مواد غذايي نشاط آور: غذاهاي حاوي ويتامين B12 و امگا 3 از بروز افسردگي پيشگيري بعمل مي آورند. امگا 3 سطح سروتونين را افزايش ميدهد. موز نيز حاوي ويتامين B6 بوده و سطح سروتونين را افزايش ميدهد. مصرف الكل و قرصهاي ضد بارداري ذخيره ويتامين B6 را شديدا كاهش ميدهند. جگر مرغ نيز سرشار از اسيد فوليك بوده كه سروتونين خون را افزايش ميدهد.

6- غذاهاي افزايش دهنده ميل و قوه جنسي: آجيل (مغزها) حاوي آمينو اسيد L-ARGININE ميباشند كه سبب افزايش جريان خون در سراسر بدن ميگردد. در تخم مرغ و گوشت قرمز نيز مقادير اندكي از اين ماده وجود دارد. شكلات نيز موجب ترشح آندورفين در مغز ميگردد. همچنين شكلات حاوي فنيل اتيلامنين ميباشد كه يك محرك جنسي است. مصرف صدف خوراكي، زرد چوبه، موز، كرفس، توت فرنگي و غذاهاي ادويه دار وتند نيز ميل جنسي را افزايش ميدهند.



نكات تغذيه اي:


1- از مصرف چربي به مقدار زياد خودداري كنيد. زيرا چربي در معده به مدت طولاني باقي مانده و سبب منحرف ساختن خون از مغز، عضلات و ساير بافتهاي بدن بسمت معده ميگردد. همين امر موجب پديد آمدن حالت رخوت و بي حالي تا 6 ساعت ميگردد.

2- حداقل در طول روز يك غذاي غني از آهن مصرف كنيد. آهن در نقل و انتقال اكسيژن در بدن نقش مهمي دارد. منابع خوب آهن شامل: گوشت قرمز، مرغ، غلات و كشمش ميباشد.

3- الكل يك ماده مسكن و خواب آور بوده و موجب كم آبي ميگردد. كافئين نيز با آنكه در كوتاه مدت يك محرك ميباشد اما پس از چند ساعت موجب رخوت ميگردد. پس از مصرف هر فنجان كافئين حتما يك ليوان آب براي جبران آن بنوشيد.

4- مصرف آرد سفيد، شكر، برنج، كافئين، الكل، شيرين كننده هاي مصنوعي، نمك و غذاهاي آماده را به حداقل برسانيد.
 

Sir Vahid

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
2 دسامبر 2007
نوشته‌ها
6,342
لایک‌ها
4,575
انار ، سرشار از ویتامین و ترکیبات آنتی اکسیدانی

--------------------------------------------------------------------------------

تا کنون از سیب و فوائد آن بسیار شنیده اید اما بد نیست کی هم درباره خواص سودمند انار بدانید.
شاید اینک بتوان گفت خوردن یک انار در روز نیز شما از پزشک دور می کند.
کاملا درست است. انار نه تنها سرشار از ویتامین است اما دشمن قوی در برابر بیماری هایی همچون سرطان ، بیماری قلبی ، سکته مغزی و فشار خون بالاست.





خواص آنتی اکسیدانی
انار منبع مهم آنتی اکسیدان ها ، پتاسیم و ویتامین C است. در واقع آب انار یکی از غنی ترین منابع پلی فنل هاست ، که گروهی از آنتی اکسیدان های قوی هستند. هدف آنتی اکسیدان ها کند کردن یا جلوگیری از صدمه سلولی است که در بسیاری از بیماری ها رخ می دهد.
علاوه بر آنتی اکسیدان ، آب انار حاوی دیگر مواد مفید همچون تانن ها و آنتوسیانین ها که بنظر می رسد با بیماری ها مقابله می کنند نیز هست. آب انار همچنین دارای مقدار قابل ملاحظه ای فیبر ، نیاسین و پتاسیم است.
قدرت آنتی اکسیدانی آب انار ممکن است تقریبا سه برابر میزان آنتی اکسیدان موجود در چای سبز باشد. سایر میوه ها ی حاوی پلی فنل ها شامل توت سیاه ، زغال اخته ، پرتقال ، سیب و انگور است.

مقابله با بیماری ها
تحقیقات نشان داده اند که آب انار می تواند از خطر بیماری قلبی و سکته مغزی بکاهد. برخی مطالعات نشان داده اند که آب انار می تواند فشار خون را پایین آورد و به سلولهایی که باعث سرطان سینه می ش.وند حمله می کند.
در یک تحقیق نیز مشخص شده عصاره میوه انار ممکن است حاوی عامل موثری در برابر سرطان پوست باشد.
نوشیدن مقداری (حدود 28 گرم) آب انار در روز توسط مردان مبتلا به سرطان پروستات از پیشرفت سریع بیماری جلوگیری می کند.

منبع:www.jamejamonline.ir
 

Sir Vahid

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
2 دسامبر 2007
نوشته‌ها
6,342
لایک‌ها
4,575
نکات مهم در شیر دادن به کودکان
1/30/2010 7:23:53 AM
تغییرات پستانها در زمان حاملگی
طی دوره حاملگی ، تغییراتی در پستانها بوجود می آید تا زمانی که نوزاد پا به عرصه وجود می گذارد ، پستانها تبدیل به بهترین سیستم تولید کنند شیر در دنیا بشوند. در این دوره ماده ای چرب از پوست اطراف نوک پستان تراوش می شود لذا نیازی به استفاده از کرم یا محلول برای چرب نگه داشتن آن نیست. در طی حاملگی ، پستان و نوک آن به مراقبت خاصی نیاز ندارد ولی همانطور که پستانها رشد می کنند بهتر است از سینه بند راحتی که بند های پهن داشته و به پستان فشار نیاورد استفاده نمود . هنگام تولد ، اولین غذای نوزاد آغوز (کلستروم) است که آماده و ساخته شده و در پستان و در انتظار مکیده شدن توسط نوزاد است.


اولین تغذیه شیر خوار
اولین ماده غذایی که شیر خوار دریافت می کند آغوز است . آغوز غلیظ و زرد رنگ بوده و شکل ظاهری آن از مادری تا مادر دیگر متفاوت است . آغوز حاوی مواد مغذی فراوان و عواملی است که شیر خوار را بر علیه بسیاری از عفونت ها محافظت می نماید . مقدار آغوز ، کم اما سرشار از مواد مغذی است وبه این جهت تکافوی نیاز شیر خوار را در روزهای اول بعد از تولد می نماید . مهترین نکته قابل توجه برای مادران آنست که تا آنجا که می توانند آغوز را تمام و کمال به نوزادشان بدهند و شیردهی را هرچه زودتر بعد از تولد و بدفعات مکرر و مطابق میل شیر خوار، آغاز نمایند . این طریق شیر دهی باعث می شود بعد از چند روز شیر کامل ( رسیده ) در پستانها جریان پیدا کند . هورمونی که باعث تولید شیر می شود پرولاکتین نام دارد . این هورمون از غده ای که در مغز قرار دارد ترشح می شود . هورمون پرولاکتین تا زمانی که هورمونهای مترشحه از جفت از جریان خون مادر محو شوند نمی تواند شروع به فعالیت نماید که این زمان ممکن است یک تا چهار روز باشد . به محض اینکه پرولاکتین شروع به فعالیت نمود پستانها پر از شیر می شوند و ممکنست وریدهای پستان در زیر پوست ، آبی رنگ و تحت فشار بنظر بیایند و پستان در لمس گرم و سفت باشد . این افزایش جریان خون به این دلیل است که سلولهای پستان تمام مواد مورد نیاز برای ساختن شیر را از خون مادر دریافت می کنند به محض اینکه شیر خوار آموخت که چگونه شیر بمکد و شیر جریان پیدا کرد پستانها هم نرم شده و حالت عادی پیدا می کنند . بنابراین در طی دروه فوق ممکنست بعضی از مادران و شیرخواران دچار مشکلاتی شوند که به کمک و حمایت اضافی نیازدارند.


شیر خوار چگونه به ساختن شیر کمک می کند
هر زمان که شیرخوار از شیر مادر تغذیه می کند مقدار پرولاکتین خون مادر افزایش می یابد . زیرا در اثر مکیدن پستان مادر، اعصاب اطراف نوک پستان و هاله (آرئول) تحریک شده و این تحریک به قسمتی از مغز مادر انتقال می یابد و باعث ترشح پرولاکتین می شود . هر چه این تحریک بیشتر باشد پرولاکتین بیشتری هم ترشح می شود .
** زمانی که شیر خوار با شیر مادر تغذیه می کند تحریک عصبی به مغز مادر منتقل می شود.
** پرولاکتین به پستان مادر انتقال یافته و ترشح شیر آغاز می شود.
** هرچه شیر خوار بیشتر پستان را بمکد ، شیر بیشتری تولید می شود .


شیر چگونه از پستان خارج می شود
شیر ساخته شده به سادگی از پستان جریان پیدا نمی کند . بلکه شیر خوار باید بطور فعال شیر را بمکد تاشیر هم به جریان بیفتد . وقتی شیر خوار مشغول شیر خوردن از پستان است ، تحریک اعصاب نوک پستان باعث تحریک قسمت دیگری از غده مزبور در مغز مادر می شود ، در نتیجه هورمونی بنام اکسی توسین ترشح می شود . این هورمون بر عضلات نازک جدار سلولهای سازنده شیر اثر کرده و باعث انقباض آنها و در نتیجه خروج شیر از سلولها و راندن شیر به مجاری شیر که به نوک پستان منتهی می شود ، می گردد . انتهای نوک پستان حدود 15- 10 سوراخ دارد که شیر از آنها به خارج راه پیدا می کند . جریان یافتن شیر از هر دو پستان در یک زمان اتفاق می افتد . و زمانی که شیر خوار از یک پستان شیر می خورد خروج قطرات شیر را از پستان دیگر می توان مشاهده کرد . هنگامی که شیر خوار شروع به تغذیه می کند ، گاهی اوقات مقدار کمی شیر که در مجاری اطراف نوک پستان ذخیره شده است چریان می یابد . وقتی این مقدار شیر تمام شد شیر خوار باید از طریق مکیدن و ایجاد تحریک عصبی به ترشح و جریان یافتن شیر کمک نماید . شیرخوار معمولا بدون وقفه شیر نمی خورد ، بلکه زمانی کوتاه مکیدن های قوی داشته و در فاصله آنها توقف کوتاهی دارد . در حقیقت این عکس العمل شیر خوار نسبت به وقایعی است که در پستان اتفاق می افتد .


جاری شدن شیر از پستان
در بعضی از مادران به محض اینکه شیر خواران نزدیک پستان قرار می گیرد شیر جاری می شود . (گاهی اوقات حتی اگر مادر در فکر شیردادن هم باشد این اتفاق می افتد) در سایر مادران بعد از اینکه شیر خوار چند لحظه پستان را مکید شیر جاری می شود.
** مکیدن صحیح باعث انتقال تحریک عصبی به مغز مادرمیشود.
** اکسی توسین در پستان مادر اثر کرده و باعث راندن شیر بطرف مجاری شیر می شود.


وضعیت قرار گرفتن شیر خوار هنگام تغذیه با شیر مادر
اولین و مهمترین نکته ای که مادر نیازمند آموزش است آنستکه بداند چگونه شیرخوار را به پستان بگذارد تا دچار آسیب و آزردگی نوک پستان نشود .
** ممکنست مادران وضعیت های مختلفی را برای تغذیه شیر خوار خود انتخاب کنند اما مهمترین موضوع طرز نگهداشتن شیر خوار است .
** در هر وضعیت ، شانه ها و قفسه سینه شیر خوار باید روبروی پستان مادر باشد و بینی او هم سطح نوک پستان .
** سپس مادر دستش را در امتداد شانه شیر خوار قرار می دهد و سر او را با انگشت شست و چهار انگشت دیگر نگهداشته و اورا بطرف پستانش می آورد .
** شیر خوار را بطرف پستان آوردن ، بهتر از بردن پستان بطرف شیر خوار است .


به پستان گذاشتن شیر خوار
درچند روز اول بعد از تولد ممکنست شیر دادن در حالت خوابیده برای مادر راحت تر باشد . در این وضعیت شیر خوار را در کنار مادر می خوابانند و مادر می تواند اورا بادست دیگرش که آزاد است بطرف پستان خود نزدیک کند .


شیر خوار چگونه از پستان شیر می خورد
اگر شیر خواری در وضعیت درست در آغوش مادر قرار نگیرد نه تنها خودش شیر کافی بدست نمی آورد بلکه ممکنست به نوک پستان مادر آسیب هم برساند. برای اینکه شیر خوار تغذیه خوب وکافی داشته باشد باید نوک پستان و مقدار زیادی از هاله (آرئول) را در دهان بگیرد. هنگام به پستان گذاردن ، باید سعی شود آرواره پائین شیر خوار تا آنجا که ممکنست پائین تر از قسمت تحتانی هاله باشد.
** قسمت زیادی از آرئول پستان در دهان شیر خوار است .
** چانه او در تماس با پستان می باشد . لب تحتانی کاملا به بیرون برگشته است
** کودک نوک و قسمت زیادی از هاله پستان را در دهان گرفته است. اگر وضعیت شیر خوردن صحیح باشد حرکت آرواره و حتی گاهی اوقات حرکت گوشهای شیر خوار با هر مکیدن قابل دیدن است . مکیدن پر سرو صدا و یا گونه های فرو رفته ممکنست گویای آن باشد که شیر خوار باید به پستان نزدیکتر قرار بگیرد .
توجه:
شیر خوار باید از پستان تغذیه کند نه اینکه نوک آنرا بمکد .


چگونه پی ببریم که شیر خوار در وضع درست ، پستان را می مکد
در وضعیت درست ، شیر خوار دهانش کاملا باز و زبانش حرکات فعالی دارد . بنابراین هنگام به پستان گذاردن شیر خوار باید صبر کنید تا شیر خوار دهانش را کاملا باز کند . سپس او را بسرعت ولی با ملایمت به پستان نزدیک کنید . ولی در وضعیت نادرست دهان به اندازه کافی باز نیست و زبان باعث ساییدگی نوک پستان میشود. اگر شیر خواری بعد از تغذیه احساس رضایت و کفایت نکند ممکنست وضعیت شیر خوردن او درست نباشد که باید آنرا اصلاح نمود یعنی قسمت اعظم آرئول در دهانش قرار بگیرد تا بر مجاری شیر دسترسی داشته باشد. اگر تردید در این مورد دارید از فرد با تجربه ای کمک بگیرید.


مدت تغذیه با پستان چه قدر باید باشد
تغذیه با پستان هیچ محدودیت زمانی نداشته و طول مدت تغذیه بر حسب روزهای مختلف متفاوت است . زمان تغذیه شیر خواران هم متفاوت بوده و نباید آنها را دراین مورد با یکدیگر مقایشه نمود حتی با برادر و خواهر خود او . اگر وضعیت شیر خوردن درست باشد نه نوک پستان آسیب می بیند و نه طول مدت تغذیه اهمیت دارد . اگر شیر خواری مدت طولانی پستان را بمکد ولی هنوز احساس رضایت و سیری نداشته باشد ممکنست وضعیت شیر خوردن او نیاز به اصلاح داشته باشد در صورت لزوم از کسی که در این مورد تجربه دارد سوال کنید و ببینید آیا دهان شیر خوار کاملا باز و آرئول به اندازه کافی در دهانش قرار دارد یا نه ؟


روزی چند بار باید شیر داد
در این مورد نیز شیرخواران متفاوت هستند و بهتر است هر زمان که مایل به شیر خوردن هستند تغذیه شوند . بعد از چند روز اول تولد باید دفعات تغذیه مکرر و در شب و روز باشد موقعی که شیر خوار تغذیه می کند شیر نیز ساخته می شود و کم کم با بزرگتر شدن کودک ، دفعات تغذیه هم کمتر خواهد شد .
بخاطرداشته باشید : مکیدن مکرر = تحریک بیشتر = شیر بیشتر
این روش تغذیه معمولا " روش بر حسب میل و تقاضای شیر خوار" نامیده میشود.


شیر مادر و دیگر هیچ - فقط شیر مادر
تا پایان 6-4 ماهگی شیر خواری که با شیر مادر تغذیه می شود فقط به شیر مادر نیاز دارد و نه به چیز دیگر. شیر مادر حاوی مواد غذایی و آب مورد نیاز شیر خوار است . در آب و هوای گرم نیز شیر مادر تشنگی شیر خوار را رفع می کند . حتی در مناطق گرمسیری شیر خواران به آب اضافی نیاز ندارند.


شیر مادر شبیه چیست
چربی شیر مادر کمتر از چربی شیر گاو و مقدار آب آن بیشتر است لذا رقیق و آبی رنگ بنظر می رسد بهمین جهت شیر مادر سبک و سهل الهضم بوده و برای دستگاه گوارش شیر خوار مناسب تر است. هرچه کودک بزرگتر شود رنگ شیر هم ممکنست تغییر یابد و این دقیقا متناسب با نیازهای رشد اوست.


هر بار ، تغذیه از یک پستان باشد یا هر دو پستان
در ابتدای تغذیه ، چربی شیر کمتر است و آنرا شیر ابتدایی می گویند . اگر شیر خوار به خوردن شیر همان پستان ادامه دهد هر چه زمان شیر خوردن بیشتر شود چربی شیر نیز افزایش می یابد . درانتهای تغذیه ، مقدار چربی بیشتر است و این شیر را شیر انتهایی می گویند . شیر خوار به نسبت متعادلی از این شیر ابتدایی و شیر انتهایی نیاز دارد . چربی شیر انتهایی شباهتی به چربی شیر گاو ندارد . این چربی سبکتر و سهل الهضم تر ولی سرشار از انرژی برای شیر خوار است . شیر خواران برای سیر شدن و بدست آوردن وزن مناسب به مواد چربی نیازمند است . تغذیه کامل از یک پستان ، این امکان را به شیر خوار می دهد که هم از قسمت ابتدایی و هم انتهایی شیر استفاده کند . اگر شیر خوار باز هم تمایل به شیر خوردن داشت می توان از پستان دیگر هم او را تغذیه نمود . اگر شیر خوار با تغذیه از یک پستان سیر شد . دفعه بعد باید از پستان دیگر شیر بخورد . اگر زمان تغذیه محدود نباشد و وضعیت شیر خوردن هم درست باشد شیر خوار خودبخود میزان متناسبی از شیر ابتدایی و شیر انتهایی بدست خواهد آورد .


مراقبت از پستان
در شیر مادر بمقدار کافی مواد ایمنی بخش و محافظت کننده وجود دارد که شیر خوار را از ابتلا به عفونت حفظ نماید لذا شستن پستان و نوک آن قبل از هر تغذیه لزومی ندارد ولی شستن دستها مهم است چون از طریق دست بسیاری از میکروبهای موجود در محیط خانه ، بیمارستان و یا بخش زایمان به شیر خوار انتقال می یابد.


تغذیه شبانه
شیر خواران به تغذیه شبانه نیاز دارند مگر آنکه خودشان بتوانند تنظیم کنند که تمام شیر مورد نیاز را درطی روز دریافت کنند . زمان این تبدیل از یک شیر خوار به شیر خوار دیگر متفاوت است . تغذیه شبانه به تولید شیر نیز کمک می کند زیرا ترشح پرولاکتین در شب بیشتر است . بهترین روش برای تغذیه شبانه آنستکه مادر و شیر خوار در کنار هم بخوابند . هنگام تغذیه در شب باید شیرخوار را به آرامی بلند کرد و بی سروصدا شیر داد . نیازی به عوض کرده کهنه او نیست مگر آنکه لباسهایش خیس شده باشد. اگر تغذیه در شب بدون ایجاد سر و صدا و روشن کردن چراغ باشد پس از تغذیه ، هم مادر و هم شیرخوار مجددا بخواب خواهند رفت . هنگام تغذیه شیرخوار با شیر مادر ، بنظر می رسد که هورمونهای شل کننده نیز ترشح می شود لذا بعد از شیر دادن مادر نیز به خواب آرامی فرو می رود.
 

Sir Vahid

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
2 دسامبر 2007
نوشته‌ها
6,342
لایک‌ها
4,575
لنكراني:
اميد به زندگي در ايران 6 درصد بيشتر از متوسط جهاني است
تفاوت اميد به زندگي در مناطق برخوردار و غيربرخودار كشور 10 سال است سرويس: بهداشت و درمان - خانواده
1389/04/23
07-14-2010
12:23:31
8904-12154: كد خبر




خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: بهداشت و درمان - خانواده



رييس مركز تحقيقات سياستگذاري سلامت استان فارس، متوسط اميد به زندگي در جهان را 67 سال عنوان كرد و گفت: اين متوسط در ايران 6 درصد بيشتر از سطح جهاني بوده و 72 سال است.

به گزارش سرويس بهداشت و درمان ايسنا، دكتر كامران باقري لنكراني در كارگاه «اميد به زندگي» در دانشگاه علوم پزشكي شيراز گفت: در برخي از كشورهاي پيشرفته اميد به زندگي بالاتر از 82 سال است كه مي‌توان با ايجاد تمهيداتي فاصله 10 ساله آنها با اميد به زندگي در ايران را جبران كرد.

وي «اميد به زندگي» را يكي از سه جزء شاخص توسعه انساني و مرتبط با **** سلامت و سلامت جامعه دانست و ادامه داد: سطح سواد و درآمد دو شاخص ديگر هستند و ايران در بين كشورهاي متوسط جهان از رتبه هفت در شاخص توسعه انساني برخوردار است كه بايد در پايان برنامه پنج ساله توسعه به شاخص كشورهاي پيشرفته برسد.

لنكراني بالاترين ميزان اميد به زندگي دركشور را مربوط به استان‌هاي تهران و گيلان و كم‌ترين اميد به زندگي را مربوط به استان سيستان و بلوچستان دانست و گفت: تفاوت ميان مناطق مختلف از نظر اميد به زندگي در كشوري مانند انگلستان20 سال و در ايران ميان مناطق برخوردار و غيربرخوردار 10 سال ارزيابي شده است كه اين مسئله اميدواري به منظور ايجاد امكان پيشرفت در كشور را بيشتر مي‌كند.

بر اساس اعلام روابط عمومي وزارت بهداشت، شاخص توسعه انساني در جهان از 20 سال گذشته به عنوان معيار رتبه‌بندي توسعه در كشورها مورد توجه قرار گرفته و ارتقاي اين شاخص در ايران نيز يكي از سياست‌هاي اصلي در برنامه پنجم توسعه است.

گفتني است، اميد به زندگي در ايران پس از انقلاب از 56 سال به 72 سال افزايش يافته است. افزايش اميد به زندگي منوط به گسترش طب سالمندان، پيشگيري از مرگ و مير نوزادان و جلوگيري از مرگ و مير ناشي از حوادث ترافيكي است.
 

Sir Vahid

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
2 دسامبر 2007
نوشته‌ها
6,342
لایک‌ها
4,575
رييس اداره كودكان وزارت بهداشت:
هر نوع تبليغ شيرخشك و غذاي كمكي كودكان به اعلام نظر وزارت بهداشت منوط شد
ضوابط قانون ترويج تغذيه با شير مادر اصلاح شد سرويس: بهداشت و درمان - خانواده
1389/04/23
07-14-2010
12:31:33
8904-12183: كد خبر




خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: بهداشت و درمان - خانواده



رييس اداره كودكان وزارت بهداشت گفت: براساس مصوبات سومين جلسه كميته كشوري ترويج تغذيه با شيرمادر، انجام هرگونه تبليغات درباره شيرخشك و غذاي كمكي منوط به اعلام نظر وزارت بهداشت است.

به گزارش سرويس بهداشت و درمان ايسنا، سيد حامد بركاتي در سومين جلسه كميته كشوري ترويج تغذيه با شيرمادر از تصويب دستورالعمل اطلاع‌رساني شركت‌هاي توليدكننده شيرخشك و غذاي كمكي و همچنين اصلاح ضوابط ماده 2 قانون ترويج تغذيه با شيرمادر خبر داد.

به گفته وي، براساس ماده 2 قانون ترويج تغذيه با شيرمادر، هرگونه تبليغات، چاپ و انتشارات درباره شيرخشك و غذاي كمكي كودك بايد طبق نظر وزارت بهداشت باشد. به اين ترتيب دستورالعمل ضوابط اطلاع‌رساني و تبليغات شركت‌هاي توليدكننده شيرخشك و غذاي كمكي كودك را وزارت بهداشت تعيين مي‌كند.

بركاتي گفت: اين دستورالعمل در سال 75 تدوين و در حال حاضر در كميته كشوري شيرمادر در حال بازنگري است.

بر اساس اعلام روابط عمومي وزارت بهداشت، با تصويب قانون ترويج تغذيه با شيرمادر در سال 1374، كميته علمي كشوري شير مادر با هدف ارتقاي شاخص‌هاي شير مادر حدود 100 جلسه برگزار كرده و جلسه اخير سومين جلسه در سال جديد بوده است.
 

Sir Vahid

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
2 دسامبر 2007
نوشته‌ها
6,342
لایک‌ها
4,575
رييس انجمن حمايت از بيماران كليوي:
پوشش داروهاي جديد كليه در دستور كار دولت وسازمان‌هاي بيمه‌گر قرار گيرد
بيماران كليوي از سهام عدالت محروم هستند سرويس: بهداشت و درمان - خانواده
1389/04/23
07-14-2010
10:44:32
8904-10084: كد خبر




خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: بهداشت و درمان - خانواده



رييس انجمن حمايت از بيماران كليوي گفت: از داروهاي كليوي حمايت كمي صورت مي‌گيرد در حالي كه لازم است كه داروهاي جديد در دستور كار سازمان‌هاي بيمه‌گر، وزارتخانه‌هاي رفاه و بهداشت قرار گيرد.


مصطفي قاسمي در گفت وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، درباره وضعيت دارويي بيماران كليوي اظهار كرد: سازمانهاي بيمه‌گر، وزارت بهداشت و رفاه بايد ديد خود را در زمينه وضعيت دارويي بيماران كليوي گسترده‌تر كنند؛ چرا كه داروهاي جديد كليه به سلامت بيماران كمك زيادي مي‌كند.

وي اضافه كرد: متاسفانه در حال حاضر تنها دو تا سه قلم از داروهاي مربوط به كليه مورد حمايت دولت و سازمانهاي بيمه‌گر است. شايد چندين سال پيش همين تعداد دارو براي بيماران كليوي در بازار موجود بوده اما در حال حاضر داروهاي جديدي ساخته شده است. از سوي ديگر، شايد 30 سال گذشته عمل پيوند كليه انجام نمي‌شد اما در حال حاضر بين 1800 تا 2000 پيوند كليه در ايران صورت مي‌گيرد. در اين شرايط دولت و سازمان‌هاي بيمه‌گر بايد خود را با پيشرفت‌هاي روز منطبق و تنها بر حمايت از داروهاي قديمي اصرار نكنند.


رييس انجمن حمايت از بيماران كليوي اضافه كرد: متاسفانه در حال حاضر از بيماراني كه بر اثر سهل‌انگاري مسئولان وقت از خون‌هاي آلوده استفاده كرده و به بيماري هپاتيت مبتلا شده‌اند، نه تنها حمايت نمي‌شود و به آنها خسارت پرداخت نمي‌شود بلكه آنان ناگزير به تهيه داروهاي با بودجه خود‌ هستند. اين در حاليست كه بايد به اين بيماران غرامت پرداخت شود.

رييس انجمن حمايت از بيماران كليوي در ادامه گفت: بيماراني كه به علت تزريق خون آلوده دچار هپاتيت شده‌اند، ماهيانه بين 100 تا 400 هزار تومان براي درمان خود بايد هزينه كنند؛ چرا كه وزارت بهداشت هزينه داروهاي آنان را تقبل نكرده است.

وي تصريح كرد: دولت طبق قانون، موظف است بيماران را رايگان درمان كند البته در اين زمينه نبايد تنها به رايگان بودن دياليز اكتفا كرد چون دياليز هم مشكلات زيادي دارد. اين كار به عنوان نمونه با دستگاه‌هايي انجام مي‌شود كه 15 سال از عمر آنها مي‌گذرد. از سوي ديگر طبق يك ديدگاه از 15 هزار بيمار دياليزي، 15 هزار نفر منتفع مي‌شوند بنابراين اين شرايط بايد سازماندهي شود.

رييس انجمن حمايت از بيماران كليوي در ادامه با اشاره به بيماران پيوند كليوي گفت: اين بيماران به عنوان بيمار خاص تلقي نمي‌شوند و در نتيجه، هزينه‌هاي درماني آنها تقبل نمي‌شوند آنان حتي از سهام عدالت نيز محروم شده‌اند.

وي با بيان اينكه معاون دارويي وزارت بهداشت نبايد بيماران را براي مصرف اين داروها تحت فشار قرار دهد. عنوان كرد كه متاسفانه معاون دارو حتي از در اختيار قرار دادن وقت خود به نماينده بيماران دريغ مي‌كند.

رييس انجمن حمايت از بيماران كليوي در پاسخ به اين پرسش ايسنا كه چند درصد از هزينه‌هاي درماني بيماران كليوي را سازمانهاي بيمه‌گر مي‌پردازند، گفت: سازمان بيمه تامين اجتماعي و نيروهاي مسلح 100درصد و سازمان بيمه خدمات درماني، 90 درصد از هزينه‌هاي عمل پيوند كليه را مي‌پردازند البته بيماران پيش از عمل بايد آزمايش دهند و دارو مصرف كنند. پس از عمل هم بايد حمايت شوند اما اين كار به صورت ناقص انجام مي‌شود.

وي افزود: به عنوان مثال، هزينه يك پس زدگي كليه حدود 10 ميليون تومان است. از سوي ديگر قيمت هر عدد از داروي«وال سايت» كه براي افراد مبتلا به ويروس CMV استفاده مي‌شود، 38 هزار تومان است و بيماراني كه بايد 200 عدد از آن را مصرف كنند، ناگزير به پرداخت 7 ميليون و 600 هزار تومان هستند اما اين هزينه را نه سازمانهاي بيمه‌گر تقبل مي‌كنند نه دولت. هزينه آزمايش با دستگاه PCR براي CMV را بيمه براي بار اول تقبل مي‌كند اما بيماري كه پس از مصرف دارو بايد دوباره اين آزمايش را بدهد، نمي‌تواند از بيمه استفاده كند بنابراين سازمانهاي بيمه، هزينه‌هاي ادامه درمان را نمي‌پردازند.

رييس انجمن حمايت از بيماران كليوي در ادامه از رييس جمهور خواست كه وضعيت و مشكلات بيماران خاص را به صورت خاص بررسي كنند؛ چون اين افراد به ويژه بيماران كليوي مشكلات زيادي دارند.

قاسمي در پايان گفت: حدود يك سال است كه شوراي عالي بيمه تشكيل نشده است. اين در حاليست كه وضعيت دارويي بيماران خاص در دستور كار اين شورا قرار دارد.
 

Sir Vahid

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
2 دسامبر 2007
نوشته‌ها
6,342
لایک‌ها
4,575
يك فوق تخصص روانپزشكي كودكان و نوجوانان:
بدبيني بي‌مورد درمصرف داروهاي روانپزشكي، بيماري اين افراد را تشديد مي‌كند سرويس: بهداشت و درمان - خانواده
1389/04/23
07-14-2010
11:31:00
8904-11651: كد خبر




خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: بهداشت و درمان - خانواده



يك فوق تخصص روانپزشكي كودكان و نوجوانان گفت: در جامعه ما بدبيني بي‌موردي به داروهاي روانپزشكي وجود دارد كه گاهي به علت همين طرز تفكر غلط، بيماران از درمانهاي كم عارضه دارويي بي‌بهره مانده و بيماري آنان تشديد مي‌شود.

دكتر نسرين اميري در گفت وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، افزود: اگر بيش فعالي به موقع با دارو درمان نشود، برخي مواقع عوارض برگشت ناپذيري دارد. به عنوان نمونه مصرف نكردن دارو امكان دارد باعث بروز مشكلاتي مانند بزه كاري، مشكلات تحصيلي، رفتاري و حتي منجر به اعتياد شود.


اين فوق تخصص روانپزشكي كودكان و نوجوانان درباره ضرورت تجويز و مصرف منطقي دارو بويژه براي اين دو گروه سني گفت: در زمينه روانپزشكي درمانهاي غيردارويي زيادي به كار برده مي‌شود البته هنگام تجويز دارو براي كودكان، پزشكان بايد مراقب بروز عوارض دارويي و دوز دارو باشند.

وي اضافه كرد: برخي پزشكاني كه با كودكان چندان سر وكار ندارند، گاهي اوقات داروهايي با دوزهاي بالا تجويز مي‌كنند. برخي ديگر از ترس بروز نكردن عوارض دارويي در بيماران كم سن و سال، داروهايي با دوزهاي بسيار پايين براي آنان در نظر مي‌گيرند.

اميري با بيان اينكه در تجويز دارو براي كودكان بايد به ويژگي‌هاي خاص آنان توجه كرد، گفت: بسياري از داروهايي كه تجويز آنها براي بزرگسالان نگرانيهايي به همراه دارد، در كودكان عوارض مشابه ندارد؛ چون كليه كودكان قابليت بيشتري براي دفع دارو دارند.

وي ادامه داد: با توجه به روند رشد و تكامل كودكان بهتر است تا حد امكان از درمانهاي غيردارويي استفاده شود اما در مواردي مانند «بيش فعالي همراه با مشكلات توجه و تمركز»، تجويز نكردن به دارو غفلت بزرگي است.

اين فوق تخصص روانپزشكي كودكان و نوجوانان اظهار كرد: مصرف برخي داروهاي روانپزشكي به تنهايي داراي عوارض است، بنابراين بايد همراه با داروهاي ديگري مصرف شوند. در اين شرايط درست استفاده نكردن اين داروها باعث بروز عوارض مي‌شود.

اميري در پايان با اشاره به نقش داروسازان در افزايش آگاهي دارويي بيماران اظهار كرد:‌ در كشورهاي پيشرفته، داروسازان و شاغلان در داروخانه‌ها درباره داروها به بيماران توضيح مي‌دهند ولي متاسفانه در ايران، اين گونه كارها را هم پزشك بايد انجام دهد.


انتهاي پيام

كد خبر: 8904-11651
 

Sir Vahid

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
2 دسامبر 2007
نوشته‌ها
6,342
لایک‌ها
4,575
مديرعامل موسسه ناهنجاريهاي مادرزادي:
نبودمركزي جهت درمان همزمان نوزادومادرازكمبودهاي پزشكي شهرتهران است
وزارت بهداشت،سيستم ثبت آمارناهنجاريهاراراه‌اندازي كند سرويس: بهداشت و درمان - خانواده
1389/04/23
07-14-2010
14:34:12
8904-12370: كد خبر




خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: بهداشت و درمان - خانواده



مديرعامل موسسه حمايت از كودكان با ناهنجاري‌هاي مادرزادي(محكم) گفت: نبود بيمارستاني در تهران كه هم بتوان جنين و نوزاد و هم مادر را همزمان درمان كرد، يكي از كمبودهاي درماني پايتخت است.

دكتر صلاح‌الدين دلشاد در گفت وگو با خبرنگار بهداشت و درمان ايسنا، افزود: از كمك خيران براي راه‌اندازي اين بيمارستان استقبال مي‌كنيم؛ چون كمك زيادي به بيماران مي‌تواند بكند. فوق تخصص‌هاي رشته‌هاي مختلف پزشكي هم از راه‌اندازي چنين بيمارستاني حمايت مي‌كنند و در صورت راه‌اندازي آن مي‌توان از همكاري پزشكان از جمله فوق تخصص‌هاي زنان، اطفال و حتي ژنتيك بهره برد.

وي گفت: بيمارستان كودك و مادر الغدير به عنوان نخستين مركز درمان كودك و مادر در شيراز با حمايت 10 ميليارد توماني يك بانوي خير راه‌اندازي شد.

دلشاد در پايان با بيان اينكه يكي از درخواست‌هاي جدي ما از وزارت بهداشت، ايجاد سيستم آمارگيري است، اظهار كرد: متاسفانه وزارت بهداشت از كودكان با ناهنجاري‌هاي مادرزادي آماري ندارد. اين در حاليست كه در آمريكا، آمار 2700 ناهنجاري شناسايي شده است. بنابراين لازم است وزارت بهداشت سيستم ثبت آمار ناهنجاريها را راه‌اندازي كند.

انتهاي پيام
 

Sir Vahid

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
2 دسامبر 2007
نوشته‌ها
6,342
لایک‌ها
4,575
يک فوق تخصص ريه:
استفاده از اسپري‌ و ادکلن‌ باعث بروز عوارض پوستي و ريوي مي‌شود
گاز موجود دراسپري‌ها و ادکلن‌ها براي سلامتي و محيط ‌زيست مضر هستند سرويس: بهداشت و درمان - خانواده
1389/04/23
07-14-2010
10:39:05
8904-11633: كد خبر




خبرگزاري دانشجويان ايران - زنجان
سرويس: بهداشت و درمان - خانواده



يک فوق تخصص ريه از تاثير منفي بوي عطر‌ها، ادکلن‌ و اسپري‌هاي موجود در بازار بر بافت قسمت‌هاي مختلف بدن خبر داد و گفت: عوارض پوستي و ريوي، شايع‌ترين اثرات استفاده از اين مواد هستند.

صمد قدرتي در گفت وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) منطقه زنجان، اظهار كرد: اين مواد در کوتاه ‌مدت مي‌توانند با افزايش تحريک‌پذيري مجاري هوايي فوقاني و تحتاني با علائمي مثل خارش، عطسه، آب ريزش بيني و سرفه و همچنين در بلندمدت نيز با علائمي مثل تنگي ‌نفس و خس‌ خس سينه خود را نشان دهند.

وي با بيان اينکه تاثير منفي اين مواد در افرادي که زمينه بيماري‌هاي ريوي و آلرژي دارند، بيشتر است، افزود: اين حساسيت‌ها در افراد مبتلا به انواع بيماري‌هاي آلرژيک پوستي، ريوي و گوارشي و همچنين افراد داراي سابقه بيماري آسم شايع‌تر است.

اين متخصص با اشاره به اينکه حساسيت‌پذيري مجاري هوايي با افزايش سن تغيير مي‌کند، عنوان كرد: هرچه تعداد دفعات استفاده و مدت تماس با اين‌گونه مواد بيشتر باشد، خطرات و عوارض ايجاد شده بر اثر استفاده از اين مواد نيز افزايش خواهد يافت.

قدرتي با اشاره به اينکه اسپري‌هاي خوشبو‌کننده دهان نيز از اين امر مستثني نيستند، گفت: استفاده از اين نوع اسپري‌ها نيز عوارض مشابهي را براي افراد به دنبال خواهد داشت.

اين متخصص ريه با اشاره به ترکيبات مضر مورد استفاده در اسپري‌ها بر سلامتي افراد، تصريح کرد: عطر‌ها، ادکلن‌ها و اسپري‌ها علاوه بر ماده خوشبو کننده، حاوي يک ماده حلال و يا نگهدارنده مثل الکل، گاز کلر فلورو کربن (اصطلاحاً گاز يخچال) و يا موارد مشابه هستند تا بتوانند ماده خوشبو کننده و يا ضدعفوني کننده را در يک حجم خاص به صورت محلول نگه دارند و در هنگام فشار دادن به شکل گاز خارج شوند.

وي اظهار كرد: بوي اسپري‌ها و عطر‌ها توسط سلول‌هاي بويايي موجود در مخاط بيني درک مي‌شوند و تحريک شدن اين سلول‌ها باعث آزاد شدن مواد التهابي و جريان يافتن آنها در داخل رگ‌ها و رسيدن آنها به سلول‌هاي عضلاني مجاري تنفسي فوقاني و تحتاني مي‌شود.

اين پزشک، گازهاي موجود در داخل اسپري‌ها و ادکلن‌ها را هم براي سلامتي و هم براي محيط ‌زيست مضر دانست و افزود: گاز کلرفلوروکربن استفاده شده در اين اسپري‌ها، آسيب‌هاي جبران‌ ناپذيري به لايه ازن نيز مي‌رساند.
 

Sir Vahid

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
2 دسامبر 2007
نوشته‌ها
6,342
لایک‌ها
4,575
اكسيژن درماني، چروك‌هاي پوست را كاهش مي‌دهد سرويس: بهداشت و درمان - عمومي
1389/04/23
07-14-2010
09:44:10
8904-11672: كد خبر




خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: بهداشت و درمان - عمومي



محققان دريافته‌اند كه اكسيژن درماني براي مقابله با چين و چروكهاي پوستي ناشي از تشعشعات فرابنفش خورشيدي مفيد است.

به گزارش سرويس بهداشت و درمان ايسنا، نتايج آزمايش جديد نشان داده است؛ موشهايي كه پس از قرار گرفتن در معرض تشعشعات فرابنفش B يا UVB در اتاق اكسيژن قرار داده مي‌شوند، چين و چروكهاي كمتري دارند و ضخامت پوستي آنها نيز كاهش پيدا مي‌كند.

شي گو كاوادا و دستياران وي از دانشگاه توكيو در ژاپن بعنوان بخشي از پژوهش، موشها را در معرض پرتو UVB‌ حاصل از يك لامپ فلورسنت سه نوبت در هفته و براي مدت 5 هفته متوالي قرار دادند.

به گزارش مجله علمي نيوساينستيت، پس از هر جلسه نيمي از موشها به مدت دو ساعت در اتاق اكسيژن تحت اكسيژن درماني قرار گرفتند.

در اين اتاق‌ها، مقدار اكسيژني كه در خون موش‌ها حل مي‌شد، افزايش پيدا مي‌كرد. پس از پايان آزمايشات معلوم شد؛ موشهايي كه تحت اكسيژن درماني قرار گرفتند، كمتر چين و چروك پوستي داشتند و هم چنين كمتر دچار ضخامت پوستي شده بودند.

محققان در اين آزمايشات نشان دادند كه وقتي پوست در تماس زياد با اكسيژن قرار گيرد، كمتر آسيب مي‌بيند.

جزئيات اين تحقيق در مجله آمريكايي فيزيولوژي منتشر شده است.

انتهاي پيام

كد خبر: 8904-11672
 

Sir Vahid

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
2 دسامبر 2007
نوشته‌ها
6,342
لایک‌ها
4,575
براي اولين بار معلوم شد:
کم خوني با آلزايمرارتباط دارد سرويس: بهداشت و درمان - خانواده
1389/04/23
07-14-2010
10:05:19
8904-11831: كد خبر




خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: بهداشت و درمان - خانواده



محققان در يك پژوهش جديد براي اولين بار به رابطه بين كم خوني و بروز آلزايمر پي برده‌اند.

به گزارش سرويس بهداشت و درمان ايسنا، در اين تحقيق مشخص شد كه بيماري آلزايمر مي‌تواند با افزايش خطر ابتلا به كم ‌خوني رابطه داشته باشد.

به گزارش بلومبرگ بيزينس ويك، محققان استراليايي با انجام آزمايش ميزان هموگلوبين، آهن و ديگر فاکتورهاي خوني در 211 فرد مبتلا به آلزايمر دريافتند که اين بيماران در مقايسه با افراد سالم از ميزان هموگلوبين کمتري در خون خود برخورداند.

نتايج اين تحقيق همچنين نشان داد که در بيماران مبتلا به آلزايمر ميزان رسوبات اريتروسيت در خون كه يكي از نشانه‌هاي شايع كم‌خوني است، افزايش پيدا مي‌كند.

بر اساس اين گزارش، يافته‌هاي اين پژوهش تاکيد كرد که افراد مبتلا به کم خوني به ميزان 56/2 برابر بيشتر از ديگران در معرض خطر ابتلا به آلزايمر قرار دارند و افراد مبتلا به آلزايمر نيز 61/2 برابر بيشتر از افراد سالم به کم خوني مبتلا مي‌شوند.

نتايج اين تحقيق در صورتي كه تاييد شود نشان مي‌دهد كه آلزايمر علاوه بر مغز بر خون نيز تاثير دارد.

به گزارش ايسنا، كم‌ خوني به معني کمبود تعداد گلبول‌هاي قرمز در خون است. کم خوني داراي انواع مختلف است که مي‌تواند به علت عدم سنتز هموگلوبين، کمبود آهن در ساختار هموگلوبين، دفع بسيار سريع يا توليد بسيار آهسته گلبولهاي قرمز باشد.

در عارضه کم خوني تعداد يا اندازه گلبول‌هاي قرمز يا مقدار هموگلوبين موجود درخون کاهش يافته و تبادل اکسيژن و دي اکسيدکربن بين خون و سلول‌ها دچار اختلال مي‌شود. از علل ايجاد کننده کم خوني مي‌توان کمبودهاي تغذيه‌اي، خون‌ريزي، ناهنجاري‌هاي ژنتيکي، بيماري‌هاي مزمن يا مسموميت‌هاي دارويي را نام برد.

منظور از کم‌خوني‌هاي تغذيه‌اي، کم‌خوني‌هايي است که در اثر دريافت کم مواد مغذي ايجاد مي‌شوند. کم ‌خوني ممکن است با مصرف مکمل‌ها و يا با روش‌هاي تخصصي‌تر درمان شود. با خوردن غذاهاي متنوع و سالم ممکن است، بتوانيد از بروز برخي انواع کم خوني پيشگيري کنيد.

سه دليل اصلي کم‌خوني شامل هدر رفتن حجم فراواني از خون به شکل حاد يا خونريزي شديد و به شکل مزمن به گونه کم کم و تدريجي ولي در مدت زمان طولاني، تخريب بيش از حد گلبول‌هاي قرمز و سستي و ناتواني سيستم خونساز هستند.

انتهاي پيام
 

Sir Vahid

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
2 دسامبر 2007
نوشته‌ها
6,342
لایک‌ها
4,575
آب آلبالو ترش براي بهبود بي‌خوابي مفيد است سرويس: بهداشت و درمان - خانواده
1389/04/23
07-14-2010
10:55:51
8904-11962: كد خبر




خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: بهداشت و درمان - خانواده



يك پژوهش جديد نشان داد: مصرف آب آلبالو ترش به طور روزانه مي‌تواند شدت بي‌خوابي را كاهش دهد.

به گزارش سرويس بهداشت و درمان ايسنا، ‌در اين تحقيق گروهي از پژوهشگران دانشگاه‌هاي پنسيلوانيا، روچستر و مركز پژوهشي كاناندايگوآ اين مطالعه ابتدايي را روي عادات خواب در 15 فرد بالغ بزرگسال انجام داده‌اند.

شركت كنندگان در اين پژوهش هر روز دو نوبت صبح و عصر به مدت دو هفته آب آلبالو ترش مصرف كردند و بعد دو هفته ديگر كه از اين نوشيدني استفاده نكرده بودند، وضعيت آنها مقايسه شد.

پژوهشگران دريافتند: در دو هفته‌اي
 

Sir Vahid

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
2 دسامبر 2007
نوشته‌ها
6,342
لایک‌ها
4,575
رييس جهاد دانشگاهي آذربايجان شرقي خبر داد:
راه‌اندازي مرکز درمان ناباروري همزمان با 16 مرداد سرويس: بهداشت و درمان - عمومي
1389/04/23
07-14-2010
15:55:18
8904-12356: كد خبر




خبرگزاري دانشجويان ايران - تبريز
سرويس: بهداشت
 

Sir Vahid

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
2 دسامبر 2007
نوشته‌ها
6,342
لایک‌ها
4,575
مديرعامل موسسه ناهنجاريهاي مادرزادي:
نبودمركزي جهت درمان همزمان نوزادومادرازكمبودهاي پزشكي شهرتهران است
وزارت بهداشت،سيستم ثبت آمارناهنجاريهاراراه‌اندازي كند سرويس: بهداشت و درمان - خانواده
1389/04/23
07-14-2010
14:34:12
8904-12370: كد خبر




خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: بهداشت و درمان - خانواده



مديرعامل موسسه
 

Sir Vahid

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
2 دسامبر 2007
نوشته‌ها
6,342
لایک‌ها
4,575
دانشمند‌ان ثابت كردند:
حافظه زنان بهتر از حافظه مردان است! سرويس: علمي
1389/04/23
07-14-2010
14:14:12
8904-12151: كد خبر




خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: علمي


محققان به تازگي به شواهد علمي دست يافته‌اند كه نشان مي‌دهد مغز زنان در به ياد آوردن اطلاعات تواناتر از مغز مردان است.


به گزارش سرويس «علمي» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دانشمند‌ان دانشگاه كمبريج در اين تحقيق رابطه آشكاري بين فاكتورهايي چون جنسيت، سطح تحصيلات و عملكرد حافظه را نشان داده‌اند


اين يافته‌ها به دانشمند‌ان كمك مي‌كند كه درك بيشتري از عوامل ايجاد كننده بيماري آلزايمر و ساير اختلالات مشاعر داشته باشند و بتوانند اولين نشانه هاي اين بيماري را دقيق‌تر شناسايي كنند.


روزنامه‌ تلگراف گزارش داد كه در اين تحقيق چندين تست حافظه روي چهار هزار و ‌٥٠٠ مرد و زن انجام گرفته است.


عملكردهاي ذهني و جسمي هر يك از شركت كنندگان كه در حال حاضر بين ‌٤٨ تا ‌٩٠ سال دارند، مورد ارزيابي قرار گرفت.


نتايج اوليه تحقيقات، مدرك قوي علمي ارائه مي‌كند، دال بر اين كه عملكرد حافظه در زنان بهتر از مردان است و در يك تست خاص حافظه به طور متوسط درصد خطا در زنان ‌٩/٥ كمتر از مردان است.


اين تفاوت آشكار بدون در نظر گرفتن سن افراد، تغيير نكرده و باقي مي‌ماند.


محققان در نظر دارند، در آخرين آزمايش اين يافته را روي ‌١٠ هزار شركت كننده مورد تجزيه و تحليل قرار دهند.


انتهاي پيام
 

Sir Vahid

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
2 دسامبر 2007
نوشته‌ها
6,342
لایک‌ها
4,575
در مطالعه‌اي بر روي مردان ثابت شد؛
چاقيِ سنين جواني، عامل مرگ زودرس در ميانسالي سرويس: بهداشت و درمان - خانواده
1389/04/23
07-14-2010
13:48:49
8904-12243: كد خبر




خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: بهداشت و درمان - خانواده



نتايج مطالعه‌اي جديد نشان مي‌دهد: مرداني که در سن 20 سالگي چاق بوده‌اند، 8 سال زودتر از ساير همسالانشان مي‌ميرند.

به گزارش سرويس بهداشت و درمان ايسنا منطقه علوم پزشکي تهران، بر اساس يافته‌هاي اين مطالعه که در کنگره بين‌المللي چاقي در استکهلم ارائه شد، چاقي در اغلب موارد قبل از سن 20 سالگي ايجاد مي‌شود يعني افرادي که تا 20 سالگي چاق نبوده‌اند به احتمال زياد بعد از آن هم چاق نمي‌شوند.

اين مطالعه بر روي 5 هزار نفر انجام گرفته که 2هزار نفر از آنها در ابتداي طرح چاق بوده‌اند. سايرين به عنوان گروه شاهد در مطالعه شرکت کردند.

اين محققان معتقدند؛ خطر مرگ زودرس در مردان چاق 10 درصد به ازاي هر نمره اندکس توده بدنيِ (BMI) بالاتر از عدد 25 افزايش مي‌يابد. BMI شاخصي است که براي تخمين چاقي افراد از طريق تقسيم وزن بر مجذور قد به دست مي‌آيد.

استر زيمرمن از بيمارستان دانشگاهي کوپنهاک اظهار داشت: در سن 70 سالگي، 70 درصد از افراد گروه شاهد و 50 درصد از اعضاي گروه چاق، زنده مانده بودند. شواهد نشان مي‌دهد از ميانسالي به بعد چاق‌ها 8 سال زودتر از سايرين، جان خود را از دست مي‌دهند.

اين مطالعه بر روي زنان انجام نشده اما سال قبل محققان آمريکايي با مطالعه بر روي زنان به نتايج مشابهي دست يافته بودند كه نشان داد؛ چاقي شانس سالم زنده ماندن زنان تا سن 80 سالگي را تا 80 درصد کاهش مي‌دهد.
 

Sir Vahid

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
2 دسامبر 2007
نوشته‌ها
6,342
لایک‌ها
4,575
وزير بهداشت خبر داد:
آغاز طرح پزشك خانواده در17 شهر زير50 هزار نفر در سه استان كشور
اجراي برنامه‌هاي وزارت بهداشت در زمينه توريست درماني به زودي سرويس: بهداشت و درمان - خانواده
1389/04/25
07-16-2010
13:02:44
8904-13020: كد خبر




خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: بهداشت و درمان - خانواده



وزير بهداشت از آغاز طرح پزشك خانواده در 17 شهر زير 50 هزار نفر سه استان كشور خبر داد و گفت: اين طرح در استان‌هاي سيستان و بلوچستان، خوزستان و چابهار آغاز شده و تا پايان سال در كليه شهرهاي اين سه استان اجرا خواهد شد.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان ايسنا، دستجردي در جمع خبرنگاران افزود: روز گذشته با اعضاي كميسيون بهداشت جهاني جلسه‌اي برگزار شده كه آنان درخواست داشتند كه كشور ما طرح پزشك خانواده را به عنوان مركز در منطقه مديترانه شرقي اجرا كند.


وزير بهداشت با اشاره به منشور حقوق بيمار خاطرنشان كرد: رعايت حقوق بيماران براي ما بسيار مورد توجه است و اعتباربخشي دانشگاه‌ها بسيار تاثيرگذار است كه اين موضوع مي‌تواند از درجات بيمارستان‌ها بكاهد.

وي در خصوص اجراي طرح قانون ارتقاي بهره وري و كاهش ساعات پرستاران گفت: معاونت نيروي انساني رياست جمهوري كار بسيار خوبي در اين زمينه انجام داده كه همين روزها اين قانون اجرا خواهد شد.

دستجردي با اشاره به برنامه‌هاي وزارت بهداشت در زمينه توريست درماني گفت: تفاهم نامه‌اي با ميراث فرهنگي امضا شده است كه برنامه‌هاي خوبي در اين زمينه داريم و به زودي اجرا خواهد شد. همچنين مذاكراتي با اتاق بازرگاني انجام شده و دو نماينده از وزارت بهداشت به آنها معرفي شده است.

انتهاي پيام
 
بالا