• پایان فعالیت بخشهای انجمن: امکان ایجاد موضوع یا نوشته جدید برای عموم کاربران غیرفعال شده است

مطالب علمي در زمينه طب و پزشكي ، اخبار پزشكي ، مقالات

Sir Vahid

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
2 دسامبر 2007
نوشته‌ها
6,342
لایک‌ها
4,575
امكان شناسايي مكمل‌هاي تقلبي براي مصرف كننده فراهم شد
رييس اداره داروهاي طبيعي وزارت بهداشت:
نصب برچسب اصالت بر روي تمام مكمل‌هاي وارداتي اجباري شد سرويس: بهداشت و درمان - خانواده
1389/04/25
07-16-2010
10:10:42
8904-12350: كد خبر




خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: بهداشت و درمان - خانواده



رييس اداره داروهاي طبيعي معاونت غذا و داروي وزارت بهداشت از اجباري شدن نصب برچسب اصالت كالا بر روي تمام مكمل‌هاي وارداتي خبر داد.

دكتر اميرحسين جمشيدي در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان ايسنا، با بيان اين كه در حال حاضر مكمل‌ها (دارويي و غذايي) از اصالت درستي برخوردار نيستند، گفت: از آنجا كه امكان تقلب در برندهاي مختلف مكمل‌ها در داخل و خارج از كشور وجود دارد، طرح برچسب اصالت كالا به منظور جلوگيري از تقلب در ارائه اين فراورده‌ها اجرا مي‌شود.

وي گفت: طرح برچسب اصالت كالا در ارتباط با تمام فرآورده‌هاي مكمل وارداتي موجود و از جمله مكمل‌هايي كه در داروخانه‌ها به فروش مي‌رسند اجباري شده و شركت‌هاي وارد كننده موظفند برچسب اصالت را بر روي سري جديد وارداتشان الصاق كنند.

جمشيدي برچسب اصالت مكمل‌ را چندين منظوره عنوان كرد و ادامه داد: بايد اين فرهنگ ايجاد شود كه مردم بتوانند از اصالت فرآورده مصرفي خود و تقلبي نبودن آن اطلاعات لازم را دريافت كنند.


به گفته رييس اداره داروهاي طبيعي معاونت غذا و داروي وزارت بهداشت، امكان تقلب در برچسب اصالت مكمل وجود ندارد. كاغذ اين برچسب‌ها، خاص بوده و قابل برداشتن نيست. همچنين شماره‌اي بر روي اين برچسب درج شده كه قابليت پيگيري و ردگيري كالا را ميسر مي‌كند.

وي در پايان تاكيد كرد: طرح برچسب اصالت طرحي است كه مي‌تواند فرآورده‌ را در تمام زمان‌ها پيگيري كند و همچنين مصرف كننده در هر زماني مي‌تواند از اصالت كالاي مصرفي خود اطلاع يابد.
 

Sir Vahid

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
2 دسامبر 2007
نوشته‌ها
6,342
لایک‌ها
4,575
مديرعامل موسسه محكم:
بيماري لب شكري وشكاف كام دررتبه اول ناهنجاريهاي مادرزادي قراردارد
مصرف روزانه فوليك اسيدسه ماه پيش ازبارداري ازمنينگوسل پيشگيري مي‌كند سرويس: بهداشت و درمان - خانواده
1389/04/25
07-16-2010
11:37:33
8904-12242: كد خبر




خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: بهداشت و درمان - خانواده



مدير عامل موسسه حمايت از كودكان با ناهنجاريهاي مادرزادي (محكم) گفت: بر اساس نتايج آماري كه براي نخستين بار از زايشگاه‌هاي پر رفت و آمد استان تهران بدست آمد؛ بيماري لب شكري و شكاف كام در بين ناهنجاريهاي مادرزادي در رتبه اول قرار دارد.

دكتر صلاح‌الدين دلشاد در گفت وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، درباره ميزان مبتلايان به ناهنجاريهاي مادرزادي در ايران اظهار كرد: آمار برخي از ناهنجاريها كه با معلوليت جدي همراه است، هنوز در كشور ما بالاست، از جمله آنها به «منينگوسل» (نقص تشكيل نخاع) مي‌توان اشاره كرد. در اين بيماري نوزاد با برجستگي در كمر به دنيا مي‌آيد كه به صورت يك كيسه و يا زخم باز است و نخاع و مهره‌هاي كمر ناقص تشكيل مي‌شوند. كودكاني كه به اين عارضه دچار هستند ممكن است تا آخر عمر دچار بي‌اختياري مدفوع و ادار شوند.

مدير عامل «محكم» درباره امكان سقط جنين‌هاي مبتلا به ناهنجاري‌هاي مادرزادي در كشور گفت: خوشبختانه اين موضوع هم از نظر شرعي و هم از نظر قانوني حل شده است و در اين زمينه يكي از كشورهاي پيشرو جهان هستيم؛ چرا كه هنوز كليسا در اروپا و امريكا اجازه اين كار را نداده است.

وي ادامه داد: براي نخستين بار در كنگره نوزادان كه در سال 74 برگزار شد، اعلام كرديم كه مقام معظم رهبري و علما اجازه سقط جنين مبتلا به ناهنجاري مادرزادي را داده‌اند. اين كار منجر به تشكيل كميته‌هاي تخصصي در پزشكي قانوني براي بررسي بيماري‌هايي شد كه معلوليت‌هاي طولاني را موجب مي‌شوند. در واقع هشت كميته در پزشكي قانوني مجوز سقط جنين ناهنجاري‌هاي مجاز به سقط را پيش از 4 ماهگي و دميده شدن روح مي‌دهند.

مديرعامل موسسه حمايت از كودكان با ناهنجاريهاي مادرزادي با اشاره به نمايندگي‌هاي «محكم» در استان‌هاي بزرگ كشور اظهار كرد: اين موسسه در شهرهاي مشهد، تبريز، اصفهان و شيراز شعبه دارد و بيماران ساكن در مكان‌هاي نزديك به اين شهرها را براي درمان به نمايندگي‌هاي خود ارجاع مي‌دهد بنابراين لازم نيست بيماران براي درمان به تهران مراجعه كنند.

وي درباره موسسه «محكم» گفت: اين موسسه اواخر سال 84 تاسيس شد و در سال 85 فعاليت خود را آغاز كرد. «محكم» از2700 ناهنجاري ثبت شده در آمريكا، تنها موسسه‌اي در دنيا است كه 32 ناهنجاري را تحت پوشش قرار مي‌دهد؛ چرا كه در كشورهاي ديگر هر كدام از ناهنجاريها را دهها موسسه حمايتي پوشش مي‌دهند البته اگر توان مالي «محكم» افزايش يابد، بيماران مبتلا به ناهنجاري‌هاي بيشتري را حمايت مي‌كند.

دلشاد اضافه كرد: ناهنجاري مادرزادي 5 تا 6 درصد كل تولدها را تشكيل مي‌دهد و اين موسسه 2 تا 3 درصد از مبتلايان به اين ناهنجاري‌ها را حمايت مي‌كند و حتي جنيني كه دچار يكي از ناهنجاريهاي مادرزادي تحت پوشش موسسه است را پوشش مي‌دهد.

وي در ادامه به تعريف ناهنجاري‌هاي مادرزاي پرداخت و گفت: ناهنجاري به معناي نقض در يكي از اعضا و ارگان‌هاي بدن مانند قلب و عروق، ريه، گوارش، اندام‌ها، غدد درون ريز، چشم و گوش است كه در دوران جنيني تكامل پيدا نكرده است. عضو نقص پيدا كرده وظيفه خود را به خوبي انجام نمي‌دهد و اغلب براي درمان آن به جراحي نياز است. البته برخي از بيماران با ناهنجاري‌هاي مادرزادي با دارو درمان مي‌شوند به عنوان نمونه اگر پانكراس، انسولين توليد نكند، كودك از بدو تولد دچار ديابت مي‌شود.

دلشاد در ادامه با بيان اينكه تاكنون 900 بيمار را تحت پوشش قرار داده‌ايم، گفت: برخي از اين بيماران، ناهنجاريهاي پيچيده‌اي دارند و بايد تحت عمل جراحي گوناگون قرار گيرند. علاوه برآن، ادامه درمان آنان شامل مواردي چون جراحي، توان بخشي و دارويي مي‌شود. برخي از اين افراد تا آخر عمر خود بايد دارو مصرف كنند.

وي ادامه داد: برخي ناهنجاريهاي نادر مانند بعضي بيماريهاي كوروموزومي در بين 2700 ناهنجاري ثبت شده وجود ندارد. از سوي ديگر، برخي از كودكان چندين نقص دارند و چندين عمل جراحي روي آنان انجام مي‌شود به عنوان مثال براي يك كودك تحت پوشش 14 عمل جراحي در طول يك سال و نيم انجام داديم.

مدير عامل موسسه حمايت از كودكان با ناهنجاريهاي مادرزادي (محكم) تاكيد كرد: اين ناهنجاريها هم براي خانواده و هم كودك مشقت بار است و خانواده، جامعه و موسسات دولتي هزينه‌هاي زيادي براي آن‌ها پرداخت مي‌كنند. به همين دليل بسياري از خانواده‌ها براي تامين هزينه‌هاي درماني ناهنجاريهاي مادرزادي با مشكلات زيادي روبرو هستند.

وي ادامه داد: با توجه به اين شرايط، جمعي از استادان دانشگاهها در رشته‌هاي فوق تخصصي كودكان براي كمك به اين خانواده‌ها دور هم جمع شده‌اند و با همكاري جمعي از خيران موسسه «محكم» را تاسيس كردند.در واقع پزشكان در مراكز درماني دانشگاهي، درمان اين بيماران را برعهده گرفته‌اند، خيران نيز از آنان حمايت مالي مي‌كنند.

مدير عامل موسسه حمايت از كودكان با ناهنجاريهاي مادرزادي درباره نحوه خدمت رساني پزشكان به اين كودكان اظهار كرد: تمام كودكان تحت پوشش «محكم» به بيمارستان‌هاي دانشگاهي معرفي مي‌شوند. اگر آنان داراي دفترچه بيمه باشند با استفاده از آن، بستري مي‌شوند اما در صورت بيمه نبودن كودك به تناسب وضعيت خانواده، هزينه درمان او تقبل مي‌شود كه از20 تا 100 درصد متفاوت است. برخي از دارندگان دفترچه بيمه حتي قادر به پرداخت فرانشيز درمان نيز نيستند كه «محكم» در اين زمينه نيز به آنان كمك مي‌كند.

وي اضافه كرد: براساس قانون هنوز كودكان را به تنهايي نمي‌توان بيمه كرد. بنابراين گاهي اوقات كل خانواده بيمار را براي كاهش هزينه‌هاي درمان بيمه مي‌كنيم. علاوه بر آن، بيماران معرفي شده از سوي «محكم» به پزشكان عضو موسسه يا نماينده آن در اولويت درمان در بيمارستان‌ها قرار مي‌گيرند و با يك تماس از سوي اين موسسه خارج از نوبت، درمان مي‌شوند.

دلشاد در ادامه با اشاره به اهداف «محكم» اظهار كرد: حمايت درماني از كودكان دچار ناهنجاريهاي مادرزادي از جمله اهداف ماست. والدين اين كودكان با يك تماس تلفني با موسسه «محكم» راهنمايي مي‌شوند و شرايط لازم براي پذيرش آنان در بيمارستان‌هايي فراهم مي‌شود كه هم از لحاظ تخصصي و تجهيزات شرايط كافي و مناسبي دارد.

وي با اشاره به جلسه‌اي كه پس از راه‌اندازي موسسه با معاونت سلامت وزارت بهداشت برگزار شد، خاطرنشان كرد:‌ معاونت سلامت ضمن ابراز خوشحالي از حمايت درماني «محكم» از كودكان دچار ناهنجاريهاي مادرزادي، اين موضوع را به كل كشور بخشنامه كرد كه همين اقدام باعث آگاهي برخي از والدين اين گونه كودكان از وجود موسسه «محكم» و تسهيل درمان فرزندان آنان شد.

وي حمايت مالي از خانواده‌هاي كودكان دچار ناهنجاريهاي مادرزادي را از ديگر اهداف محكم برشمرد و گفت: بسياري از خانواده‌ها به علت مسائل مالي فرزندان خود را درمان نمي‌كنند و با مشكل روبرو مي‌شوند بنابراين «محكم» به تناسب نياز خانواده‌ها از آنان حمايت مي‌كنند كه شامل برخي بيماريها مانند ابهام جنسي مي‌شود.

مديرعامل «محكم» ادامه داد: تنها يك چهارم جراحان اطفال كشور قادر به جراحي بيماري ابهام جنسي هستند ومبتلايان به اين بيماري معمولا تا سه ماهگي عمل مي‌شوند اما برخي خانواده‌ها به علت مشكلات مالي حتي تا 15 سالگي نيز قادر به فراهم كردن شرايط براي عمل جراحي فرزندان خود نيستند.

دلشاد آموزش را سومين هدف «محكم» ذكر كرد و گفت: آموزش در دو بعد انجام مي‌شود. در بعد اول به خانواده‌ها از طريق ارتباط تلفني، چهره به چهره و در اختيار قرار دادن كتابچه‌ها و جزوه‌هايي آموزش داده مي‌شوند. علاوه بر آن پزشكان تحت آموزش قرار مي‌گيرند؛ چرا كه برخي پزشكان اطفال، زنان، عمومي و جراحان از ناهنجاريهاي مادرزادي شناخت كافي ندارند.

وي افزود: در كنگره‌هاي مربوط به تخصص‌هايي مثل زنان و اطفال حضور پيدا مي‌كنيم و نحوه برخورد با ناهنجاريها را در اين گردهمايي‌هاي علمي بيان مي‌كنيم كه آخرين آن كنگره پريناتولوژي زنجان بود.

مديرعامل «محكم» با تاكيد بر نقش رسانه‌ها در آموزش در زمينه ناهنجاريهاي مادرزادي اظهار كرد: با توجه به نقش وسايل ارتباط جمعي با شوراي سلامت صدا و سيما مذاكره كرده‌ايم و در شبكه‌هايي مانند سه، تهران و خبر به مردم و پزشكان در زمينه اين گونه بيماريها اطلاع رساني مي‌شود. هدف از اين كار آشنايي بيشتر با ناهنجاريها و نحوه برخورد سريع با آن است؛ چرا كه كمبود اطلاعات از اين ناهنجاريها عوارض زيادي را به دنبال دارد.

وي آموزش پيشگيري از ابتلا به ناهنجاريهاي مادرزادي را از ديگر فعاليت‌هاي«محكم» برشمرد و گفت: در زمينه‌هايي چون تشخيص ناهنجاريها در دوران جنيني و نحوه برخورد با ناهنجاري در اين دوران هم آموزش‌هايي را ارائه مي‌دهيم.

دلشاد درباره تعامل «محكم» با دولت و موسسات خيريه ديگر به منظور توجه بيشتر به بحث پيشگيري تاكيد كرد: در هيچ كشوري وزارت بهداشت به تنهايي قادر به حل همه مشكلات بهداشتي و درماني نيست. در آمريكا نيز سهم وزارتخانه متولي بهداشت و درمان از بحث بهداشت تنها 5 درصد است و مسووليت‌هاي ديگر در اين حوزه را موسسات خيريه و خصوصي تقبل كرده‌اند. بنابراين براي تحقق بحث پيشگيري موسسات خيريه بايد به دولت كمك كنند كه در ايران نيز موسساتي مانند «مجمع خيرين سلامت كشور»، «محكم» و انجمن‌هاي علمي در اين زمينه فعاليت ‌كنند البته رسانه‌ها نيز در اين ميان نقش مهمي دارند؛ چرا كه اطلاعات را از كارشناسان مي‌گيرند و به مردم منتقل مي‌كنند.

وي با اشاره به انواع پيشگيري اظهار كرد: پيشگيري در سه سطح اوليه، ثانويه و ثالثه انجام مي‌شود. در پيشگيري اوليه تلاش مي‌شود كه فرد به بيماري مبتلا نشود. در مرحله پيشگيري ثانويه جنين با يك ناهنجاري تشكيل شده است ولي پس از به دنيا آمدن آن مي‌توان با رسيدگي مناسب از ابتلا او به عوارض بعدي جلوگيري كرد.

دلشاد اضافه كرد: به عنوان نمونه اگر وجود بيماري نقص مري و مقعد بسته در مرحله جنيني تشخيص داده شد مي‌توان نوزاد را از بدو تولد زير نظر جراح اطفال قرار داد و از او با كمك متخصص نوزادان بطور ويژه مراقبت كرد تا عوارض ناخوشايند اين بيماري از بين برود.

مديرعامل «محكم» با تاكيد بر ضرورت پيشگيري از بروز بيماريهايي مانند «منينگوسل» گفت:‌ به زنان توصيه مي‌شود كه پيش از بارداري براي جلوگيري از ابتلاي كودك به اين عارضه به مدت سه ماه قرص فوليك اسيد مصرف كنند هرچند كه برخي از متخصصان هنوز معتقدند كه اين قرص بايد همزمان با بارداري استفاده شود اما تحقيقات نشان داده است كه خوردن اين قرص در زمان بارداري صد در صد از بروز منينگوسل پيشگيري نمي‌كند اما مصرف روزانه فوليك اسيد سه ماه پيش از بارداري تا حدود 98 درصد مي‌تواند پيشگيري كند.

دلشاد با بيان اينكه هر فرد مبتلا به منينگوسل500 هزار دلار هزينه در بردارد، تاكيد كرد: اگر بتوان پيش از سه تا چهار ماهگي اين بيماري را كشف كرد مي‌توان جنين را سقط كرد.

وي درباره پيشگيري ثالثه گفت: برخي معلوليت‌ها دراز مدت هستند ولي با تشخيص و اقدام به موقع مي‌توان از برخي از عوارض آن كاست. به عنوان نمونه يك نوزاد مبتلا به بيماري «آتزري مري» امكان دارد مشكلات قلبي و كليوي غيرمحسوسي داشته باشد بنابراين مي‌توان وضعيت او را بررسي كرد و در صورت نياز براي درمان يا جراحي او اقدام كرد و مانع از ابتلاي او به بيماري‌هايي مانند نارسايي كليه ‌شد.

دلشاد در پايان در زمينه تاثير ازدواج‌هاي فاميلي در شكل‌گيري ناهنجاريهاي مادرزادي اظهار كرد: اين مورد در زمينه بيماري‌هاي گوناگون متفاوت است. به عنوان نمونه اگر دو نفر «مينور» از خانواده‌هاي مختلف با يكديگر ازدواج كنند احتمال ابتلاي كودك آنها به تالاسمي ماژور زياد است. در مجموع به خانواده‌ها توصيه مي‌شود كه چنانچه دچار بيماريهاي ژنتيك هستند، مخفي كاري نكنند. در واقع اين اقدام خانواده‌ها دو فايده دارد؛ چرا كه از سويي اگر بيماري قابل پيشگيري باشد مي‌توان آن را با دارو و مشاوره پزشكي پيشگيري كرد، در غير اين‌ صورت مي‌توان روي مايع جنين آزمايش كرد و پيش از رشد جنين و در صورت قابل سقط بودن، اين كار را انجام داد.

انتهاي پيام
 

Sir Vahid

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
2 دسامبر 2007
نوشته‌ها
6,342
لایک‌ها
4,575
سرپرست مركز توسعه مديريت و تحول اداري:
شيوه‌نامه برنامه‌ريزي عملياتي وزارت بهداشت ابلاغ شد سرويس: بهداشت و درمان - خانواده
1389/04/25
07-16-2010
10:22:20
8904-12650: كد خبر




خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: بهداشت و درمان - خانواده



سرپرست مركز توسعه مديريت و تحول اداري وزارت بهداشت از ابلاغ شيوه‌نامه برنامه‌ريزي عملياتي واحدهاي مديريتي به منظور يكپارچه‌سازي فعاليت‌ها و رفع چالش‌هاي ساختاري وزارت بهداشت خبر داد.

به گزارش سرويس بهداشت و درمان ايسنا، دكتر محمد فتحي گفت: از زمان تغيير ساختار وزارت بهداشت، اقدامات ديگري مانند تنظيم شرح وظايف واحدهاي تابعه، تدوين فلوچارت اوليه ادارات كل، تنظيم تشكيلات تقسيمي و تدوين تشكيلات تفصيلي آماده شده يا در حال آماده‌سازي است.

وي افزود: براي پرهيز از بروز تداخل كاري ميان ادارات كل، تمهيداتي انديشيده شده كه اجراي آن منوط به همكاري مديران ارشد وزارتخانه است.

بنا براعلام روابط عمومي وزارت بهداشت، براساس ساختار جديد تشكيلاتي وزارت بهداشت كه بر مبناي قانون جامع مديريت خدمات كشوري ابلاغ شده است، 8 معاونت و 60 اداره كل قبلي اين وزارتخانه به 5 معاونت و 25 اداره كل تقليل يافته است.
 

Sir Vahid

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
2 دسامبر 2007
نوشته‌ها
6,342
لایک‌ها
4,575
شش موردي كه زنان باردار براي سلامت جنين خود بايد در نظر داشته باشند سرويس: بهداشت و درمان - خانواده
1389/04/25
07-16-2010
13:40:26
8904-13037: كد خبر




خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: بهداشت و درمان - خانواده



گزارشات نشان مي‌دهد كه هر ساله 65 تا 76 ميليون نفر در ايالات متحده آمريكا با بيماري‌هايي كه مربوط به نوع مصرف مواد غذايي و رژيم‌هاي نادرست است، متولد مي‌شوند كه از اين تعداد 325 هزار نفر در بيمارستان بستري شده و بين پنج تا 9 هزار نفر هم جان خود را از دست مي‌دهند.

به گزارش سرويس «بهداشت و درمان» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دپارتمان بهداشت آمريكا در اين گزارش به شش مورد كه زنان باردار بايد براي سلامت خود در نظر داشته باشند، اشاره كرده است.

اولين مورد، باكتري «ليستريا» است. اين باكتري باعث بروز سقط جنين مي‌شود؛ به طوري كه 88 درصد از زنان باردار به دليل وجود اين باكتري ناشي از مصرف برخي از مواد غذايي در بيمارستان بستري شده و 30 درصد هم جنين خود را از دست مي‌دهند. زنان باردار 20 برابر بيشتر از ساير افراد در معرض ابتلا به اين باكتري هستند؛ چرا كه اين عامل بيماري زا مي‌تواند از جفت عبور كرده و جنين را تحت تاثير قرار دهد.

به همين دليل مواد غذايي كه عامل بروز اين باكتري و بيماري‌هاي مرتبط مي‌شوند را زنان باردار نبايد مصرف كنند. اين مواد غذايي شامل غذاهاي آماده، ماهي دودي، پنير نرم، شير جوشانده نشده، گوشت فريز شده و غذاهاي نيمه آماده، ‌اين مواد حاوي باكتري ليستريا هستند.

به گزارش ايسنا، دومين مورد كه زنان باردار بايد از آن دوري كنند،‌ جيوه است. اين ماده يك فلز با شدت مسموميت بالاست كه در صورت در معرض قرار گرفتن به مدت طولاني و دائم مي‌تواند به سيستم مركزي عصب و ساير ارگان‌هاي بدن نظير كبد و دستگاه گوارش اثر مخرب بر جاي بگذارد.

باكتري‌هاي درون رودخانه‌ها و اقيانوس‌ها مي‌تواند جيوه را به متيل جيوه تبديل كند كه اين ماده درون بدن ماهي‌ها و ساير آبزيان باقي مي‌ماند و پس از صيد و مصرف به بدن انسان‌ها منتقل مي‌شود.


بر‌اساس اعلام آكادمي ملي علوم آمريكا،‌ هر ساله 60 هزار نوزاد با درجه بالاي جيوه در بدنشان به دنيا مي‌آيند كه اين موضوع باعث بروز صدمات مغزي غيرقابل جبراني در اين كودكان مي‌شود. البته نوع و درجه علايم صدمات و ضايعات به ميزان و دوز جيوه در بدن اين كودكان بستگي دارد.


در سال 2004 ميلادي، اداره غذا و داروي آمريكا FDA و آژانس حفاظت از طبيعت EPA در گزارشي مشترك اعلام كردند كه اين ماده براي زنان باردار، زنان جوان كه در سن بچه‌دار شدن قرار دارند و كودكان و نوزدان بسيار مخرب و زيان‌آور است.

در اين گزارش كه هنوز هم معتبر است، غذاهايي كه اين افراد نبايد مصرف كنند به شرح زير است: ماهياني كه ميزان جيوه درون بدن آن‌ها مشخص نيست، نبايد صرف شود. كوسه، شمشير ماهي، ماهي ماكرو، مهره ماهي از جمله ماهي‌هايي است كه حاوي جيوه فراوان هستند. به همين ترتيب، نبايد بيش از 340 گرم هر هفته از ماهي‌هاي تن، ماهي سالمون و گربه ماهي مصرف شود.

ماهي‌هايي كه از رودخانه‌هاي محلي صيد مي‌شود چون تن آلباكور نيز داراي مقادير بالاي جيوه هستند و تنها بايد 170 گرم هر هفته از آن صرف شود. صدف‌ها و ميگوها هم جزو اين ليست هستند.


سومين موردي كه باعث بروز سقط جنين و بيماري‌هاي مرتبط با تولد مي‌شود، بيماري با منشا انگل توكسوپلاسماست. اين انگل از حيوانات خون‌گرم نظير گربه‌هاي خانگي به فرد منتقل مي‌شود. به همين دليل، اكثر پزشكان و متخصصان زنان به خانم‌هاي باردار توصيه مي‌كنند از نزديك شدن و تماس با اين حيوانات خودداري كنند تا هم سلامت خود و هم سلامت جنينشان را حفظ كنند.

البته بايد به اين نكته اشاره كرد كه ابتلا به اين انگل نشانه‌اي ندارد و تنها بر جنين اثر مي‌گذارد و باعث بروز ناهنجاري‌هاي چشمي و مغزي و عقب افتادگي ذهني در نوزاد مي‌شود.

همچنين اگر اين انگل در گوشت موجود باشد، ‌دماي بالا و يا پايين مي‌تواند آن را نابود كند؛ به طوري كه مواد غذايي چون آبزيان خام، سبزيجات و ميوه‌هاي نشسته، گوشت‌هاي نيمه پخته و دودي حاوي اين انگل هستند كه نبايد آن‌ها را مصرف كنيم.


به گزارش ايسنا، بر‌اساس اعلام دپارتمان بهداشت آمريكا مي‌توان با شست و شوي كامل دست‌ها و تمامي سطوح و مواد غذايي و يا دوري جستن از حيوانات خانگي به ويژه گربه‌ها از ورود اين انگل مخرب به داخل بدن جلوگيري به عمل آورد.

چهارمين مورد عامل بيماري‌زايي و سقط جنين، باكتري سالمونلا است. اين عامل بيماري‌زايي نشانه‌هايي چون تب بالا، استفراغ، تهوع و مننژيت را شامل مي‌شود. اين عامل مي‌تواند باعث بروز تب تيفوييد نيز شود، اما با پختن و گرما دادن مواد غذايي مي‌توانيد اين باكتري را نابود كنيد. مواد غذايي كه نبايد آن‌ها را مصرف كرد شامل آبزيان خام، گوشت و لبنيات پاستوريزه نشده و مواد غذايي خانگي است.


به گزارش ايسنا، پنجمين مورد ماده سمي «پولي كرونتيد بي فنيل» يا به اختصار PCB كه تا سال 1970 ميلادي در محصولات الكتريكي مورد استفاده قرار مي‌گرفت، به دليل دارا بودن مواد سمي بسيار قوي منع شد، اما به دليل اينكه در مدت طولاني تجزيه مي‌شود، امروزه براي زنان باردار مشكل ساز شده است.

اين ماده متاسفانه از طريق سطوح غني از چربي نظير شير مادر در جذب بدن جنين شده و ناتوانايي‌هاي ذهني، وزن كم حين تولد و عدم رشد مغزي را در پي دارد. همچنين سر اين نوزادان كه در معرض اين ماده قرار گرفته‌اند كوچكتر از بقيه است. مواد غذايي نظير آبزياني كه از سدها و درياچه‌هاي اطراف تاسيسات برقي و الكتريكي PCB صيد مي‌شوند، حاوي مقادير زيادي از اين ماده هستند.

ششمين مورد باكتري E.Cdi است كه از طريق مصرف زياد مواد داراي كافئين و الكل وارد بدن جنين مي‌شود. اين باكتري نوزاد را دچار بيماري‌هاي روحي و رواني و ناتوانايي‌هاي ذهني مي‌كند.
 

Sir Vahid

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
2 دسامبر 2007
نوشته‌ها
6,342
لایک‌ها
4,575
كاهش احتمال ابتلا به آلزايمر با سه كار ساده سرويس: بهداشت و درمان - عمومي
1389/04/25
07-16-2010
10:29:46
8904-12414: كد خبر




خبرگزاري دانشجويان ايران - اهواز
سرويس: بهداشت و درمان - عمومي



در يك كنفرانس با موضوع بيماري آلزايمر سه پژوهش تاكيد كردند كه عادات غذايي تاثير چشمگيري در جلوگيري از اضمحلال مغز دارد.

به گزارش سرويس بهداشت و درمان ايسنا از خوزستان، در نشست‌ انجمن‌هاي مبارزه با بيماري آلزايمر از اين سه تحقيق با نام "روزنه اميد" نام برده شده است.

در يكي از پژوهش‌ها آمده است: افرادي كه به طور منظم ورزش مي‌كنند، احتمال ابتلاي آنان به آلزايمر تا 40 درصد كاهش مي‌يابد اما آناني كه كم تحرك هستند احتمال بروز آلزايمر در آنان تا 45 درصد افزايش پيدا مي‌كند.

در پژوهش دوم گفته شده كه نوشيدن چاي در به اضمحلال نرفتن مغز كمك مي‌كند. البته ظاهرا قهوه چنين خاصيتي ندارد.

سومين پژوهش بر مصرف مرتب ويتامين D به مثابه راهكار حفظ سلامت مغز انگشت تاكيد گذاشته است.
 

Sir Vahid

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
2 دسامبر 2007
نوشته‌ها
6,342
لایک‌ها
4,575
/سالم زندگي کنيم/
ايستادن ونشستن طولاني مدت در وضعيت ثابت باعث كمردردهاي شغلي مي‌شود
‌٩٠درصد کمردردهاي ناشي از رانندگي با استراحت در فواصل کوتاه رفع مي‌شوند سرويس: بهداشت و درمان - خانواده
1389/04/25
07-16-2010
12:05:44
8812-06189: كد خبر




خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: بهداشت و درمان - خانواده



نشستن طولاني مدت، لرزش ماشين هنگام حرکت، جابجايي اجسام سنگين از مهمترين علل شيوع کمردرد در رانندگان است که با استراحت در فواصل کوتاه از رانندگي و انجام وررزش‌هاي ساده مانند پياده‌روي قابل کنترل بوده و بهبود مي‌يابند.

به گزارش سرويس بهداشت و درمان ايسنا منطقه علوم پزشکي تهران، کمردرد يکي از مشکلات شايعي است که ممکن است رانندگان حرفه‌اي به دليل شغل خود و شرايطي که هنگام رانندگي مجبور به تحمل آن هستند بدان مبتلا شوند و هزينه مستقيم و غيرمستقيم بسيار بالايي را به فرد مبتلا و جامعه تحميل مي‌کند.

بر اساس تحقيقات گروه طب کار دانشگاه علوم پزشکي تهران، اطلاع از علل شغلي کمردرد براي کاهش شيوع آن لازم است تا رانندگان از شرايطي که موجب افزايش بروز کمردرد مي‌شود اجتناب کنند. تقريبا 90 درصد کمردردها منشا عضلاني داشته و آسيبي به ستون فقرات وارد نمي‌شود.

در اين نوع کمردردها نياز چنداني به استراحت نبوده و استراحت‌هاي بي مورد موجب بدتر شدن وضعيت و طولاني شدن دوره بيماري مي‌شود. فعال باقي ماندن، نرمشهاي ستون فقرات و رفع علت احتمالي بوجود آورنده کمردرد موجب بهبود سريعتر و بدون عارضه فرد مي‌شود.

يکي از علل مهم شغلي کمردرد، ايستادن يا نشستن طولاني در يک وضعيت ثابت به مدت طولاني است. در شغل رانندگي فرد مجبور است جهت انجام شغل خود هميشه در وضعيت نشسته باشد. يکي از علل ديگر شغلي ابتلا به کمردرد ارتعاش است. در هنگام رانندگي بدليل کارکرد موتور و حرکت ماشين بر روي جاده تمام ماشين دچار ارتعاش شده و اين ارتعاش از طريق صندلي به بدن راننده منتقل مي‌شود.

جابجايي اجسام سنگين و خارج از استاندارد يکي از علل ديگر مهم شغلي کمردرد است. جابجايي اجسام سنگين از اجزاي اصلي شغل رانندگي محسوب نمي‌شود ولي در هر حال رانندگان حرفه‌اي گاهي بدليل شغلشان مجبور به جابه‌جايي اجسام سنگين هستند. براي مثال هنگام تعويض لاستيک يا تعميرات اوليه ماشين، راننده مجبور به حمل دستي اجسام سنگين هستند.

وجود اين شرايط و عوامل موجب مي‌شود شغل رانندگي يکي از مشاغل پرخطر از نظر ابتلا به کمردرد باشد. موثرترين و کم هزينه‌ترين راه مقابله با اين مشکل، پيشگيري از ابتلا به کمردرد با دوري جستن از عوامل فوق در حد ممکن و استفاده از روشهايي است که رانندگان با بکار بستن آنها کمتر به کمردرد مبتلا شده يا در صورت ابتلا به کمردرد در زمان کوتاهتري بتوانند سلامت خود را بازيابند.

يکي از روشهاي به ظاهر ساده ولي موثر در پيشگيري از کمردرد در شغل رانندگي، تنظيم صحيح برنامه کاري است. بدين معني تا آنجايي که شرايط کاري اجازه مي‌دهد برنامه کاري رانندگي بايد طوري تنظيم شود که روزهاي کاري پشت سر هم با فواصل استراحت به تکه‌هاي مجزا از هم تبديل شود.

روش ساده ديگر رعايت فواصل استراحت‌هاي کوتاه مدت است. بدين معني که بهتر است راننده حداقل به دنبال هر يک ساعت رانندگي مداوم چند دقيقه کوتاه مدت ماشين را متوقف کرده و براي انجام کارهاي ساده و کوچک ماشين چند لحظه کوتاه از پشت رل پياده شود.

نوع وسيله نقليه و بويژه طراحي صندلي تاثير مستقيم در ميزان انتقال ارتعاش به بدن راننده و همچنين فشارهاي وارده بر ستون فقرات به هنگام نشستن در رانندگي دارد. بنابراين انتخاب صحيح ماشين و صندلي يکي از جنبه‌هاي مهم پيشگيري از کمردرد در شغل رانندگي محسوب مي‌شود.

در صورت وجود اين امکانات بايد از آنها به نحو اصولي استفاده کرد. انجام صحيح اين تنظيمات با نشستن صحيح روي صندلي شروع مي‌شود. بدين ترتيب که فرد بايد در نقطه شروع تنظيم، کاملا قرينه و با نگاه مستقيم به جلو طوري روي صندلي بنشيند که پائين‌ترين قسمت ستون فقرات وي کاملا به پشتي صندلي بچسبد و هيچ گونه فاصله‌اي در اين ناحيه بين ستون فقرات فرد و صندلي باقي نماند. پس از اين مرحله فرد بايد در مراحل مختلف به ترتيب ارتفاع صندلي، فاصله صندلي از فرمان، تشک و پشتي صندلي، قوس پشتي، فرمان و در نهايت آينه‌ها را تنظيم نمايد.

در نهايت بايد دقت کرد ورزش‌هاي ساده و مستمر مانند پياده روي، دويدن، شنا و ... علاوه بر کاهش ساير عوارض نشسته بودن شغل رانندگي در پيشگيري از ابتلا به کمردرد نيز مي‌تواند موثر باشد.
 

Sir Vahid

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
2 دسامبر 2007
نوشته‌ها
6,342
لایک‌ها
4,575
يك متخصص داخلي:
مبتلايان به آسم در هواي شرجي در منزل بمانند
مقاومت كودكان و سالمندان در هواي شرجي كمتر است سرويس: بهداشت و درمان - خانواده
1389/04/25
07-16-2010
11:04:38
8904-12417: كد خبر




خبرگزاري دانشجويان ايران - اهواز
سرويس: بهداشت و درمان - خانواده



يك متخصص داخلي گفت: به دليل اين ‌كه تنفس و دفع حرارت از بدن در هواي شرجي مشكل‌تر است به افراد مبتلا به آسم و بيماري‌هاي زمينه‌اي توصيه مي‌شود در چنين شرايطي از منزل خارج نشوند.

دكتر حشمت‌الله توكلي در گفت وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) منطقه خوزستان، اظهار داشت: زماني كه رطوبت هوا افزايش مي‌يابد، دفع حرارت بدن از طريق پوست به سختي انجام مي‌شود و در نتيجه در چنين شرايطي ميزان تنفس و فعاليت قلب افزايش مي‌يابد.

وي افزود: همچنين به علت رطوبت بالاي هوا و كاهش اندك ميزان اكسيژن هوا، تنفس دشوار شده و احساس مي‌شود هوا سنگين است.

توكل تصريح كرد: با توجه به اين ‌كه ميزان مقاومت كودكان و افراد مسن در هواي شرجي كمتر است به اين افراد توصيه مي‌شود تا حد امكان در روزهاي شرجي در منزل بمانند و در صورت اجبار براي خروج از منزل سعي كنند مايعات مصرف كنند تا بدن آنها دچار كمبود مايعات نشود.

اين متخصص داخلي خاطرنشان كرد: همچنين به افراد مبتلا به بيماري قلبي و بيماري‌هاي زمينه‌اي نيز توصيه مي‌شود تا حد امكان در هواي مرطوب از منزل خارج نشوند.

وي اظهار كرد: هواي شرجي مي‌تواند موجب تشديد علايم در افراد مبتلا به آسم شود.
 

Sir Vahid

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
2 دسامبر 2007
نوشته‌ها
6,342
لایک‌ها
4,575
عشق هم اعتياد مي‌آورد! سرويس: علمي
1389/04/25
07-16-2010
09:06:24
8904-12412: كد خبر




خبرگزاري دانشجويان ايران - اهواز
سرويس: علمي



گروهي از دانشمندان به سرپرستي لوسي بروان به اين نتيجه رسيده‌اند كه آدم‌ها به عشق نيز معتاد مي‌شوند درست به همان شكلي كه به مواد مخدر اعتياد پيدا مي‌كنند.

به گزارش سرويس علمي ايسنا خوزستان، اين دانشمندان با استفاده از MRI دريافتند كه واكنش مغز به عشق درست مانند واكنش آن به مواد مخدر است.

محققان با انجام مطالعه روي 15 فرد عاشق و انجام عكس‌برداري از مغز آنان مشاهده كردند كه نوع فعاليت مغز در حين عاشقي شباهت زيادي با زمان اعتياد به مواد مخدر، دريافت پاداش و شكل‌گيري انگيزش دارد.

براون مي‌گويد: عشق رمانتيك در شرايط غم و شادي مي‌تواند به اعتياد معمولي منجر شود.

يافته‌هاي ما نشان مي‌دهد كه درد و رنج حاصل از شكست در عشق رمانتيك مي‌تواند نقش اساسي در شيوه زندگي فيزيولوژيك و انداموارگي ما بازي كند.
 

Sir Vahid

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
2 دسامبر 2007
نوشته‌ها
6,342
لایک‌ها
4,575
چگونه موی خود را سالم نگه داریم ؟
فروردین ۷, ۱۳۸۹ توسط : admin موضوع : اخبار علمی پزشکی, مقالات و تحقیقات پزشکی, پوست و مو
ارسال نظر
● چگونه موی خود را سالم نگه داریم ؟


موهای سالم و طبیعی علاوه بر نشانه زیبایی و مقاوم بودن مو علامت سلامت جسم نیز هست و به عبارتی زیبایی ظاهری مو بستگی به شرایط درونی و **** غذایی هر فرد دارد.رعایت نکات ساده که به چشم نمی آید و یا به آن توجه نمی شود ، می تواند از بروز ۹۰درصد از بیماریهای پوست و مو که بیشترین آن «جوش صورت» ، « موخوره» و « ریزش مو» است، جلوگیری کند.

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز ، منظور از ریزش مو این است که مو به شکل غیرطبیعی بریزد که این مشکل از نظر درمان به چند دسته تقسیم می شود.ریزش روزانه یکصد تا دویست تار مو به دلیل شستشو و شانه زدن ، طبیعی است و نیاز به مراجعه به پزشک ندارد.
نوع دیگر ریزش مو نوع شدید و گسترده است که مربوط به«بیماری های روانی و جسمانی» مانند «تب»، « زایمان»، «بیهوشی»، «افسردگی» و «فشارهای عصبی» است که غالبا بعد از مدتی قابل برگشت است و نیازی هم نیست که فرد برای درمان آنها به پزشک مراجعه کند.لازم به ذکر است که ریزش و بیماری های پوست و مو ناشی از بیماری های داخلی، خونی و کلیوی نیازمند درمان است.
«ریزش گسترده ومزمن مو» ناشی از ناراحتی های متابولیک مانند کمبود آهن و روی،مس و استفاده از برخی از قرص های هورمونی و جلوگیری از باروری است که فرد باید در این زمینه ابتدا به پزشک متخصص بیماری های داخلی و مربوطه و سپس به متخصص پوست و مو برای درمان تکمیلی مراجعه کند.«ریزش ژنتیکی» و «مراقبت های نادرست»، «بیماری های قارچی» و «موهای زاید»، «ریزش و از دست دادن مو براثر حادثه» مانند سوختگی،مهمترین و ضروری ترین موضوعات برای مراجعه به پزشک است که با معاینات پزشکی،فرد تحت درمان قرار می گیرد۹۰. درصد از آسیبهای مو ناشی از عوامل بیرونی و خود فرد و عمدتا بر اثر استفاده مکرر از مواد آرایشی مانند ژل، رنگ مو، کشیدن مو،استفاده مکرر از سشوار و رعایت نکردن نظافت فردی، تغذیه و حمام نادرست است.
اگر مردم نکات ریزی را در زمینه سالم نگه داشتن موهای خود رعایت کنند مطمئنا آمار مراجعه بیماران به پزشکان کاهش پیدا می کند. قطرات آب دوش حمام اولین و ابتدایی ترین عامل ریزش مو است که برای جلوگیری ازآسیب رساندن قطرات آب می توان با بستن پارچه ای نازک(مانند جوراب زنانه) به سر دوش، از زیان قطرات آب در امان ماند.
آب استحمام باید ولرم باشد، چون آب گرم به غدد چربی پوست سر ضرر می زند و فرد را دچار سردرد عصبی می کند. حمام در هر زمانی به شرط خشک کردن سریع بدن و مو خوب است، اما بهترین زمان،ساعت شش بعدازظهر است و توصیه می شود افراد سه بار در هفته حمام کنند و موها یک بار با شامپو و مقداری آب، شسته شود.مصرف شامپو نیز به نوعی دیگر به موها آسیب می رساند، به دلیل سنخیت با شرایط آب و هوایی و تاریخ مصرف، توصیه می شود از شامپوهای ایرانی استفاده شود و استفاده از شامپوهای خارجی منوط به تجویز پزشک است.

یکی دیگر از دلایل ریزش مو بخصوص بین جوانان استفاده از سشوار و ژل برای خشک کردن و حالت دادن به مو است که این مواد شیمیایی باعث ضعیف شدن ، نازک شدن و شکنندگی مو می شود. مو را باید با حوله و ماساژ خشک کرد، بهترین راه خشک کردن مو،نور آفتاب است که علاوه بر خاصیت ضدعفونی کننده باعث فعال شدن پیاز و تسریع در جریان خون به مو می شود. استفاده ازشانه های چوبی،ماساژ مو و پوست دراول صبح و هنگام خواب، بافتن مو هنگام شب، کوتاه کردن سر مو هر سه ماه یک بار، استفاده از کلاه و دستمال سر در هوای گرم و سرد نیز از دیگر مراقبتهایی است که مو نیاز دارد. موی بلند برای پسران از نظر سلامتی بسیار مضر است چون غدد نگهدارنده موهای بلند در زنان با مردان متفاوت است و نباید موهای مردان بیش از سه تا پنج سانتی متر باشد.
به بانوان توصیه می شود که به دلیل کشیدگی پوست و آسیب رسیدن به عصبهای چشم ، از بستن بالای موهایشان، خودداری کنند و برای از بین بردن خشکی و موخوره علاوه بر کوتاه کردن بخشی از موهای آسیب دیده،هر شب با مقداری روغن زیتون نوک و سرموهای خود را ماساژ دهند.به گزارش ایرنا بسیاری ازافراد تغذیه سالم را که نقش مهمی در طراوت و سلامت مو دارد، فراموش کرده اند و به همین دلیل است که با بروز بیماری ظاهری پوست مانند جوش به پزشک مراجعه می کنند.بسیاری از این افراد اگر تغذیه سالم و سرشار از ویتامین داشته باشند دچار بیماری های پوست و مو نمی شوند.
مصرف غذاهای فانتزی و چرب موجب بیماری های خونی (قند و چربی)، سو تغذیه، ضعف بنیه در زنان و کودکان شده است، مصرف این غذاها باعث افزایش بیماری های پوستی مثل پیری زودرس و جوش های سر شده است. پوست و مو برای شادابی به مواد پروتئینی مانند آب میوه، خشکبار مانند پر هلو و بخور با آب جوش و بابونه نیاز دارد.نگهداری از پوست و مو که اصلی ترین عضو بدن در دفاع از گرما وسرما و اولین عضو زیبایی به حساب می آیند با رعایت ساده ترین نکات مثل شستشوی درست، تغذیه سالم و حفاظت از پوست در گرما و سرما میسر است.


● ریزش مو مشکل بسیاری از جوانان :

شایعترین نوع طاسی با الگوی آندروژیک ( هورمونی ) می باشد. این نوع در حدود ۹۵% از ریزش مو را شامل می شود، دائمی است و با وراثت در ارتباط است. اگر نوع ریزش موی ناحیه ای است که موقتی رخ می دهد، این نوع ریزش مو در پوست سر یا بدن فرد رخ داده و علت اختصاصی آن ناشناخته است.
برخی افراد ترجیح می دهند با عدم درمان یا مخفی نکردن ریزش مو این حالت سیر خود را طی نماید. برخی افراد نیز ریزش مو را با کلاه ، نحوه آرایش یا ژل می پوشانند . شما می توانید یکی از داروها یا روش های جراحی موجود را در درمان ریزش موی خود به کار برید. قبل از انتخاب هر یک از گزینه های درمانی موجود با پزشک خود راجع به علت و بهترین روش درمانی ریزش مو مشاوره نمائید.
● علائم و نشانه ها
وجود ریزش مو با الگوی هورمونی بدین معنا است که شما ممکن است طاسی را به زودی در دوران جوانی خود تجربه نمائید. این نوع از ریزش مو در شقیقه ها و فرق سر آغاز می شود. نتیجه نهائی، طاسی کف سر یا طاسی کامل می باشد.در زنان مبتلا به ریزش موی هورمونی، ریزش مو محدود به ناحیه پیشانی،کناره ها و فرق سر می باشد. طاسی کامل به ندرت در زنان اتفاق می افتد.
در ریزش موی ناحیه ای، ریزش در حد یک لکه صاف ، گرد و کوچک اتفاق می افتد. حدود ۹۰ درصد از موی افراد در یک مرحله رشد ۶-۲ ساله ( آناژن ) قرار دارد. ۱۰ درصد باقیمانده در یک فاز استراحت ۳-۲ ماهه ( تلوژن ) قرار دارند.
اکثر افراد روزانه ریزش موی بین ۱۵۰-۵۰ رشته مو را تجربه می کنند. با ریزش یک مو مرحله رشد دوباره شروع می شود و یک موی جدید در فولیکل جایگزین موی ریخته شده می گردد.
رشد جدید به میزان تقریباً ۲/۱ اینچ در هر ماه می باشد. هنگامی که میزان ریزش مو بیشتر از میزان رشد مجدد باشد و یا موی جدید نازک تر از موی ریخته شده باشد طاسی ایجاد می گردد.
ریزش موی هورمونی دارای علل وراثتی می باشد. اگر چه در مردان شایع است ولی زنان را نیز مبتلا می نماید. وجود تاریخچه مثبت از ریزش موی هورمونی در هر یک از اعضای خانواده احتمال ریزش مو را افزایش می دهد. وراثت هم چنین سن شروع در ریزش مو، سرعت پیشرفت ، الگو و میزان ریزش مو را نیز تحت تأثیر قرار می دهد.
ریزش موی ناحیه ای در طیف بیماری های خود ایمنی قرار می گیرد اما علت آن ناشناخته است. فرد مبتلا به این بیماری به طور عمومی سالم می باشد. دانشمندان معتقدند که برخی افراد به صورت ژنتیکی مستعد پیشرفت این بیماری هستند و با یک عامل تشدید کننده نظیر عفونت ویروسی روند آغاز می گردد.
بر خلاف ریزش موی هورمونی موها اکثراً دوباره رشد می نمایند ولی ممکن است چندین بار موها را از دست بدهید و درباره رشد نمایند.
● دیگر علل ریزش موی موقتی :
▪ بیماریها : دیابت ، لوپوس، بیماری تیروئید.
▪ سوء تغذیه : پروتئین و آهن ناکافی **** غذایی، **** غذایی متغییر، بیماریهای ویژه نظیر
اختلالات غذا خوردن
▪ داروها : داروهای مؤثر در درمان نقرس، التهاب مفاصل، افسردگی، مشکلات قلبی و فشار خون بالا و مصرف قرص ضدبارداری
▪ درمانهای طبی : شیمی درمانی و رادیوتراپی ( پس از پایان درمان موها مجدداً رشد
می نماید(.
▪ تب شدید، آنفولانزای شدید، جراحی : ۴-۳ ماه بعد از حوادثی نظیر بیماری یا جراحی ریشه مو رخ می دهد. این شرایط منجر به ورود سریع موها به فاز استراحت می گردد و رشد موهای جدید را کاهش می یابد. با بازگشت مو به فاز رشد، این موها افزایش
می یابند.
▪ خردسالی نوزادان اغلب طی چند ماه اول زندگی موهای خود را از دست می دهند. این موها توسط موهای پایدارتر جایگزین می شوند. هم چنین به صورت گسترده ای نوزادن موی پشت سر خود را بدنبال کشیده شدن بر تشک و صندلی ماشین از دست
می دهند.هنگامیکه کودک شروع به نشستن می کند رشد موها دوباره شروع می شود.
▪ تولد بچه
برخی خانمها ریزش موی شدیدی را چند ماه پس از زایمان تجربه می نمایند. علت این است که در طی بارداری موها وارد رشد فعال می شوند و بعد از زایمان به سرعت به وضعیت طبیعی باز می گردند.
● درمان مو
عدم کاربرد صحیح مواد شیمیایی در آرایش مو باعث صدمه به موها می گردد. مصرف زیاد ژل و حالت دهنده های مو باعث نازک شدن و افزایش ریزش مو می گردد. کشش موها در آرایش مو منجر به یک نوع ریزش مو به نام ریزش موی کششی می گردد.
▪ عفونت پوست سر
عفونت های پوست سر نظیر کچلی قارچی با آسیب به پوست و مو منجر به ریزش موها
می شود. با درمان عفونت موها دوباره رشد می کنند.
▪ درمان
طاسی موقت یا دائمی قابل درمان نیست اما درمان به رشد موها کمک کرده و از این طریق ریزش مو را مخفی می نماید. در برخی انواع ریزش مو، موها بدون هیچگونه درمانی دوباره رشد
می نماید.
۱) مامینوکسیدیل یا روگین :
این دارو بدون نسخه جهت درمان ریزش موی هورمونی و ناحیه ای توصیه می شود.مامینوکسیدیل مایعی است که روزانه دو بار بر پوست سر مالیده می شود و از این طریق باعث رشد مجدد مو و جلوگیری از ریزش بیشتر مو می گردد. مامینوکسیدیل به صورت
محلول های ۲ و ۵ درصد در دسترس می باشد. موهای ناشی از مصرف مامینوکسیدیل ممکن است نازک تر و کوتاهتر از موهای قبلی باشند ولی به اندازه ای رشد می کنند تا ریزش مو و طاسی فرد را مخفی نمایند.
در صورت توقف مصرف دارو به زودی رشد موهای تازه متوقف می شود. در صورت عدم رشد موها طی مدت ۶ ماه پس از مصرف دارو، بهتر است دارو قطع شود. عوارض جانبی دارو عبارت است از تحریک پوست سر .
۲) فناسترید :
این دارو جهت درمان طاسی با الگوی مردانه به صورت قرص و روزانه باعث کاهش ریزش مو و یا در برخی افراد رشد موهای تازه می گردد. این نتایج مثبت به دنبال چندین ماه مصرف دارو حاصل می شوند.
فناسترید باعث مهار تبدیل تستوسترون به دی هیدروتستوسترون می شود. دی هیدروتستوسترون باعث از بین رفتن فولیکول مو بوده و یک عامل مهم در ریزش موی مردان می باشد. همانند مامینو کسیدیل اثرات دارو با قطع مصرف از بین می رود.
مصرف فناسترید در زنان توصیه نمی شود زیرا دارو در سنین باروری زنان دارای عوارض خطرناکی می باشد. مصرف دارو توسط زنان باردار باعث ایجاد نقایص شدیدی در جنین مذکر می گردد.
۳) کورتیکواستروئید :
تزریق کورتیزون به پوست سر ، ریزش موی ناحیه ای را درمان می نماید. اغلب درمان ماهانه تکرار می گردد. در موارد ریزش موی شدید پزشک قرص کورتیکواستروئیدی تجویز می نماید. کارایی پماد و کرم های کورتیکواستروئیدی در درمان موی ناحیه ای کمتر از نوع تزریقی می باشد.
۴) آنترالین :
به صورت کرم و پماد در دسترس می باشد. این داروی مصنوعی روزانه بر پوست سر مالیده و سپس شسته می شود. این دارو جهت درمان داءالصدف یا پسوریازیس به کار می رود ولی پزشکان در درمان سایر مشکلات پوستی نیز از این دارو استفاده نمایند. آنترالین رشد موهای جدید را در بیماران ریزش موی ناحیه ای تحریک می نماید.
● روش های جراحی
پیوند مو و کاهش پوست سر روش های موجود جراحی در درمان ریزش موی هورمونی‌می باشند. طی پیوند متخصص پوست یا جراح زیبایی، یک پلاک پوستی حاوی مو را از عقب یا دو طرف پوست جدا نموده و به نواحی طاس شده وسط سر پیوند می نماید. روش جراحی کاهش پوست سر همانطور که از نامش مشخص است عبارت است از کاهش نواحی پوستی فاقد مو در پوست سر. بعد از برداشتن پوست سر فاقد مو، این فضا توسط پوست مودار پوشیده می شود. کاربرد این دو روش جراحی به صورت همزمان از نظر ظاهری بسیار مفید می باشد.
روش های جراحی در درمان طاسی گران و دردناک می باشند. خطرهای احتمالی آن عبارتند از عفونت و باقی ماندن اثر زخم . اگر شما به استفاده از این روش ها تمایل دارید حتماً به یک درماتولوژیست،جراح زیبائی و یا جراح پلاستیک مراجعه نمائید.در صورت جستجوی روش های جایگزین و یا شکست روش های طبی می توان از کلاه گیس استفاده نمود.

● چگونه مردان از ریزش مو جلوگیری کنند ؟


ریزش مو عموماً در مردان میانسال به عنوان یک مشکل شایع مطرح می باشد. ولی این بیماری در مردان جوان قبل از سن ۲۱ سالگی هم ممکن است بروز نماید. آگاهی یک پسر جوان ۱۵ تا ۲۰ ساله از اینکه در حال از دست دادن موهای خویش است می تواند او را شوکه کند.
اولین علامتی که معمولاً ظاهر می شود نازک شدن موها در نواحی شقیقه ها و بالای ابروهاست که منجر به بلند شدن پیشانی می شود.
علامت دیگری که در این حالت خودنمایی می کند از دست دادن تعداد زیادی از موها حین شانه یا برس زدن و نیز شستشو و شامپو زدن موهاست.
اگر چنین فردی در اقوام نزدیک خود نظیر پدر، مادر، عموها و یا برادران بزرگتر دارای الگوی ریزش مو باشد شاید از اینکه این خصیصه فامیلی به او نیز ارث رسیده خیلی تعجب نکند گرچه مطمئناً ظهور زود هنگام این ویژگی ارثی در او باعث ناخشنودی خواهد بود.
ریزش مو قبل از بیست و یک سالگی می تواند برای یک پسر جوان آزار دهنده باشد حتی اگر او بداند که همانند سایر اعضای فامیل نهایتاً ممکن است موهای خود را از دست بدهد.
از دست دادن موها در این سن که از لحاظ روانشناسی برهۀ بسیار آسیب پذیری از زندگی است می تواند فرد را تبدیل به یک شخص گوشه گیر با احساس نامرتبی فردی، عدم جلب نظر کردن دیگران از لحاظ اجتماعی و عقب ماندگی در امور شغلی نماید در این زمان وی طعمه ای سهل الوصول برای سوء استفادۀ انواع « درمانهای معجزه آسا » که گران قیمت و غیر مؤثر بوده و در جراید، تلویزیون و اینترنت مورد تبلیغ قرار می گیرند می باشد.
▪ پسر جوانی که قبل از بیست و یک سالگی در حال از دست دادن موهای خویش است چه اقداماتی می تواند انجام دهد ؟
ـ اولین قدم خوبی که وی می تواند بردارد مشاوره با یک پزشک متخصص پیوند موی طبیعی است. چنین پزشکی باید اصول و راهنماییهای اخلاقی در جهت ایجاد ارتباط بین پزشک بیمار در جهت رفع نیازهای بیمار را دنبال کند توجه به ملاحظات اخلاقی بخصوص هنگامی که بیمار فردی بسیار جوان، آسیب پذیر و تحت فشارهای روحی است از اهمیت خاصی برخوردار است.
به چنین فردی نباید اقدامات بازسازی مو بویژه پیوند موی طبیعی تحمیل گردد بلکه می بایست تحت مشاوره قرار گرفته و با اطلاع رسانی صحیح وی را از انجام هرگونه اقدام شتابزده ای که نهایتاً را درمان اصلی نیز نمی باشد برحذر داشت.
اولین توصیه ای که یک پزشک متخصص پیوند موی طبیعی بایستی به چنین فردی ارائه دهد عبارتست از :
« نگران و مضطرب نباش، من مشکل شما را درک می کنم، ریزش موی مردانه حالتی ارثی و شایع است که بطور طبیعی هر انسانی را به دردسر می اندازد ولی ما به کمک یکدیگر مطمئناً می توانیم با اتخاذ تصمیماتی منطقی و هماهنگ با نیازهای شما دریافتن راهی برای کنترل این مشکل چاره اندیشی کنیم.»

هنگامیکه سن بیمار بسیار پایین است متخصص پیوند طبیعی بایستی حتماً جلسه مشاوره را با مشارکت یکی از والدین قانونی بیمار انجام دهد تا آنان در تصمیم گیری بیمار دخیل باشند.
حضور والدین و یا اولیای قانونی بیمار هم از لحاظ مسئولیتهای قانونی پزشک و نیز از نظر تصمیم گیری های آگاهانه بیمار بسیار اهمیت دارد.
حمایت نزدیک والدین در موفقیت اقدامات درمانی توصیه شده به بیمار نقش بسزایی را ایا می نماید. قدم اولیه و اساسی در ارائه هرگونه پروتکل درمانی برای بیمار مشخص نمودن علت اصلی ریزش موی وی است بطوریکه متخصص پیوند موی طبیعی نبایستی قبل از آگاهی کامل از علت ریزش مو هیچ گونه اقدام درمانی را شروع نماید.
شایعترین علت ریزش موی مردانه علل هورمونی ژنتیکی می باشد ولی با این حال پزشک متخصص بایستی سایر علل را در بیمار خود با دلایل کافی رد نماید.
اقدامات درمانی شتابزده قبل از رسیدن به تشخیص واقعی، غیر مؤثر و از لحاظ اقتصادی نیز به بیمار خسارات زیادی را وارد می نماید.

مشکل ریزش مو در زنان :

تنک شدن تدریجی موها در زنان اغلب با افزایش سن مشاهده می‌شود و با ریزش مو در مردان متفاوت است. ریزش مو در زنان بسیار نادر است. ترشح و تنظیم هورمون‌ها، در ریزش موی سر در زنان نقش مهمی دارد. از هر ۸ زن، یک نفر قبل از دورهٔ‌ یائسگی و از هر ۳ زن، یک نفر بعد از دورهٔ قاعدگی دچار ریزش مو می‌شوند.
در طول دورهٔ بارداری موی سر، پرپشت‌تر و براق می‌شود. اما بعد از زایمان ریشهٔ مو وارد مرحلهٔ استراحت شده و از مرحلهٔ فعال بودنِ خود، خارج می‌شود و حدوداً سه ماه بعد از زایمان ریزش موی سر آغاز می‌شود.

شیوهٔ معالجهٔ کم‌مویی در زنان مشابه درمان‌هایی است که برای مردان در نظر گرفته می‌شود. ریزش مو در مردان بر خلاف زنان به صورت متمرکز بروز دارد یعنی از نقطهٔ خاصی شروع شده و به مرور پیشرفت می‌کند. اما ریزش مو در زنان بیشتر به صورت یکنواخت و پراکنده است. در بیشتر موارد، انواع تقویت‌کننده‌ها تجویز می‌شود، اما متاسفانه به رغم ادعای تولید‌کننده‌ها، پروتئین و کلاژن موجود در شامپوها و اسپری‌های مو، توانایی ترکیب با ساقهٔ‌ مو را ندارند و نمی‌توانند از این راه موجب افزایش استقامت مو شوند، بلکه با ایجاد کردن پوششی به روی تارهای مو آنها را موقتاً پرپشت‌تر نشان می‌ دهند.
● ریزش مو چیست
اغلب مردم روزانه بین ۷۰ تا ۱۵۰ عدد تار موی خود را به‌خصوص هنگام شست‌و‌‌‌شو و شانه‌کردن موها از دست می‌دهند. تنکی و ریزش تارهای مو زمانی محسوس می‌شود که تعداد تارهای از دست رفته تا حدی زیاد شود که رویش مجدد موها، جای خالی موهای ریخته شده را پر نکند. عوامل مختلفی در ریزش موی سر تاثیر گذارند:
بیشتر موارد طاسی‌های موجود در بین مردان دارای پیش‌زمینه ژنتیکی است. این نوع کم‌مویی طاسی مردانه یا طاسی موروثی نامیده می‌شود و شایع‌ترین نوع کم‌مویی در جهان است.
علاوه بر وراثت بسیاری از بیماری‌ها و تجویزهایی که برای درمان لحاظ می‌شود نیز، باعث بروز کم‌مویی در افراد می‌شود. تب‌بالا، امراض ناشی از عدم تنظیم ترشحات تیروئیدی،‌ مصرف انواع داروهایی که برای سرطان‌ها تجویز می‌شوند، همچنین زایمان، کمبود پروتئین و آهن از جمله مواردی است که موجب ریزش مو می‌شوند.
● ریزش مو عموماً به دو صورت بروز می‌کند:
در نوع اول قسمت‌های مشخصی از پوست سر، موی خود را از دست می‌دهد و سایر قسمت‌ها رویش معمول خود را دارند. در نوع دوم ریزش موها یکنواخت و از تمام قسمت‌ها است و به‌طور کلی رویش معمول‌ مو دچار اختلال می‌شود.
▪ طاسی انواع مختلفی دارد:
Alopecia Areata : در این نوع طاسی ریزش مو، در قسمت‌های خاصی از سر است و حدوداً ۶ تا ۱۲ ماه بعد از اولین ریزش کامل می‌شود. این نوع از طاسی درمانی ندارد.
Alopecia Totalis (طاسی کامل): این نوع از طاسی عموماً دائمی است. ریزش مو از فرق سر شروع می‌شود علت این بیماری هنوز ناشناخته است.
Alopecia Universalis (طاسی پراکنده): در این نوع از طاسی ریزش مو مربوط به تمام نقاط بدن است و مختص به موهای سر نیست.
Androgenetic alopecia (طاسی ارثی): این نوع از طاسی در مردان و زنان دیده می‌شود با این تفاوت که در زنان موجب بروز طاسی کامل نمی‌شود. این نوع از بیماری عموماً در دورهٔ‌ بلوغ یا در دهه سوم زندگی رخ می‌دهد.
● ساختمان مو
هر تار مو متشکل از ریشه و ساقهٔ مو است که درون غلافی در نزدیکی سطح پوست قرار می‌گیرد و درون این غلاف رشد می‌کند. اگر یکی از تارهای مویتان را بررسی کنید ریشه آن را به‌صورت پیازی‌شکل و آماس‌کرده در انتهای ساقه مو خواهید دید.
ریشه مو حدوداً در فاصله ۲ تا ۴ میلی‌متری از سطح پوست قرار دارد و مسئولیت تولید و رویش موی ساقه را بر عهده دارد. در حقیقت ساقه مو در برگیرندهٔ هیچ نوع بافت زنده‌ایی نیست. ساقه مو در واقع طنابی بافته‌شده از رشته‌های باریک مواد پروتئینی است که در فرهنگ عامه آن‌را مو می‌نامیم.
هر تار مو علاوه بر ریشه یک غدهٔ چربی و یک عضله راست‌کننده دارد. غدهٔ‌چربی علاوه بر تامین غذای مو، باعث چرب نگه‌داشتن موها می‌شود و عضله راست‌کننده نیز شرایطی را فراهم می‌کند تا به هنگام بروز استرس و هیجان دمای بدن به‌صورت متعادل حفظ شود این کار با سیخ‌شدن موها بر سطح پوست توسط عضله راست‌کننده صورت می‌گیرد.
دورهٔ اصلی و اولیه رشد فعال مو سه سال به طول می‌انجامد. هنگامی که دورهٔ‌ رشد به پایان می‌رسد، عمیق‌ترین بخش غلاف مو رو به تحلیل می‌رود. بعد از این دوره، ریشهٔ مو وارد مرحله‌ای ۹۰ روزه می‌شود. این مرحله اصطلاحاً مرحله استراحت نامیده می‌شود. در این مرحله ریشهٔ مو رشدی ندارد و در پایان این دوره تار مو می‌ریزد، و تار موی جدیدی جایگزین آن می‌شود.
به طور کلی، ترتیب قرارگرفتن موها به روی پوست سر نامنظم و بر اساس الگوی رشدشان، پراکنده است. بنابراین همواره بعضی از موها در دورهٔ‌ رشد خود قرار دارند، و فعال‌اند. و برخی دیگر در دورهٔ استراحت قرار دارند، و بعد از این دوره شروع به ریزش می‌کنند.
تعداد تارهایی که بعد از دورهٔ‌ استراحت در افراد مختلف می‌ریزد، با هم متفاوت است و به تعداد موهای فرد و طول مدت دورهٔ‌ رشد موها بستگی دارد. با افزایش سن، سرعت رشد موهای جدید کاهش می‌یابد و موجب بروز کم‌مویی تدریجی در این افراد می‌شود.
اگر می‌بینید موهای شما بعد از شانه‌کردن بیش از حد می‌ریزد یا احساس می‌‌کنید که تعداد تارهای مویتان کم شده است حتماً به متخصص پوست و مو مراجعه کنید، تا پزشک تشخیص دهد که آیا ریزش موی شما به دلیل بروز بیماری است و آیا این ریزش قابل درمان است یا خیر؟
● نکاتی درباره مو و ریزش آن
▪ میانگین تعداد موهای سر ۱۰۰ هزار تار است.
▪ از هر سه مرد، دو نفر دچار طاسی می‌شوند در حالی‌که درصد بالاتری از زنان و مردان در طول زندگی خود دچار نوعی از ریزش مو هستند.
▪ حدود ۹۰ درصد از موهای سر هر فرد در مرحله رشد مداوم هستند که این مرحله ۲ تا ۶ سال طول می‌کشد.
▪ ۱۰ درصد باقی مانده موها در مرحله استراحت هستند که این مرحله ۲ تا ۳ ماه طول می‌کشد.
▪ هر روز به طور منظم ۷۰ تا ۱۵۰ عدد تار از موهای سر می‌ریزد.
▪ قبل از بروز کم‌مویی، حدود ۴۰ درصد از حجم موهای سر از دست می‌روند.
▪ کوتاه کردن مو، باعث رشد بیشتر آن نمی‌شود.
▪ چیدن یا کندن موها، رشد آنها را متوقف نمی‌سازد.
▪ رشد موها در هوای گرم نسبت به هوای سرد بهتر است.
▪ میانگین سرعت رشد مو، در طول ماه یک سانتی‌متر است.

● انواع طاسی
همه ما تقریباً ۱۰۰،۰۰۰ تار مو روی سر خو و ۵ میلیون تار روی کل بدنمان داریم. هر تار مو درون فولیکول خود در پوست یا روی سر رشد میکند. هر تار مو تقریباً سه سال رشد میکند (مرحله آناژن)، پس از آن هر فولیکول به مدت سه ماه استراحت می کند (مرحله تلوژن) که در این دوره ممکن است مو ریخته یا با رویش تار موی جدیدی بیفتد. روی یک سر سالم، تقریباً %۹۰ تارهای مو در مرحله آناژن هستند و %۱۰ بقیه در مرحله تلوژن می باشند. این حالت توازن در افرادیکه دچار ریزش مو طاسی می شوند، بر هم می خورد، تاجاییکه بسیاری از فولیکول های مو به طور موقت یا دائم درست کار نمی کنند.
طاسی پیشرونده در مردان یکی از متداولترین انواع ریزش مو در مردان است، اما میتواند برای خانم ها هم اتفاق بیفتد. خط مو به شکل M عقب کشیده و کمی هم از این طاسی در فرق سر دیده می شود. این عقب کشیدن خط مو عاقبت تا تکه کچلی فرق سر رسیده و حاشیه ای نعل اسبی شکل از مو در دور پشت و کناره های سر به جا می گذارد.
متداولترین نوع طاسی در خانم ها، طاسی ناحیه ای است که ریزش مو به صورت وصله مانند صورت می گیرد. این مشکل معمولاً ابتدا در دوران کودکی یا ابتدای بزرگسالی ایجاد شده و ممکن است به خودی خود مداوا شده یا تا طاسی کامل ادامه یابد. دلیل قطعی این مشکل بر کسی هویدا نیست، اما استرس، بیماریها، **** های غذایی، و تغیرات هورمونی می تواند در این زمینه دخیل باشد.
طاسی کامل، مثل مورد سارا، ممکن است به خاطر تغییرات سیستم ایمنی بدن باشد که در این شرایط بدن پادتن هایی ترشح می کند که به فولیکول های مو آسیب میرساند.
● ریزش مو
در برخی خانم های میانسال، نازک شدن تارهای مو رخ می دهد که ممکن است با نام جریان تلوژن مزمن نامیده شود. در این مشکل ریزش موی ناحیه ای یا عقب کشیدن خط مو دیده نمی شود، اما بعد از شانه کردن موها یا شامپو کردن آن، ریز موی بیشتری به چشم می خورد. تعدادی از افراد تا طاسی ناحیه ای پیش می روند.
دلیل این مشکل قطعی نیست و تحقیقات و مطالعات انجام گرفته حول این مشکل جدال انگیز هستند. یک تئوری این است که این مشکل ممکن است به خاطر کمبود آهن بدن باشد—این کمبود آنقدر نیست که منجر به کم خونی شود و فقط در چرخه طبیعی ریزش و رشد مو اختلال ایجاد می کند. از اینرو خوردن غذاهای سرشار از آهن، مثل جگر و محصولات سویا و مصرف مکمل های آهن، می تواند کمک کننده باشد.
● درمان
هیچ درمان فوری برای ریزش مو و طاسی وجود ندارد و بسیاری از افراد زمان و پول خود را روی درمان هایی صرف می کنند که تاثیر چندان زیادی ندارند.
رگائین (Regaine) (که مینوکسیدیل نیز نامیده می شود) بهترین محصول شناخته شده برای درمان ریزش مو و طاسی است. این دارو مایعی است که مستقیماً روی پوست سر مالیده می شود و در مراحل اولیه بیماری نتیجه بهتری می دهد.
کسی دقیقاً نمی داند که رگائین چطور عمل می کند. این دارو که ابتدا برای درمان فشارخون مورد استفاده قرار می گرفت، در عوارض جانبی آن رشد موی زائد دیده شد و محققان نتیجه گیری کردند که می توان از آن برای درمان ریزش مو نیز استفاده کرد.
درصورت اثربخشی، این دارو باید در چهار تا شش هفته اول استفاده، ریزش مو با کاهش مواجه شود. این دارو باید حداقل تا چهار ماه قبل از هرگونه رشد دوباره مو، مورد استفاده قرار گیرد و برای حفظ رشد مو باید بطور مداوم مصرف شود. اگر درمان متوقف شود، پوست سر تا سه الی چهار ماه به حالت سابق خود برمی گردد.
داروی جدیدتری فیناسترید (پروپشیا= Propecia) نام دارد که برای آقایونی که موهایشان شروع به ریزش کرده است، استفاده می شود. این دارو نباید برای خانم ها مورد استفاده قرار گیرد چون اگر حامله شوند روی جنین آنها تاثیر منفی خواهد داشت.
تزریق استیروئید به پوست سر به نظر دردناک می آید اما برخی افراد آمادگی انجام آن را دارند. از آنجا که استیروئیدها، سیستم ایمنی بدن را ***** میکنند، هدف از این تزریق ها جلوگیری از آسیب رسانی پادتن ها به فولیکول های مو می باشد. تا مو بتواند دوباره رشد کند. این درمان نیز در مراحل اولیه از دست رفتن مو بهتر عمل میکند.
● استفاده از کلاه گیس
خرید و استفاده از کلاه گیس را نباید آخرین راه چاره خود فرض کنید. ۶ مورد از هر ۱۰ مورد از کلاه گیس ها توسط افرادی خریداری می شوند که موهایی کاملاً سالم روی سرشان دارند. خیلی از خانم ها از کلاه گیس بعنوان تزئین استفاده می کنند. خانم هایی که دچار طاسی و کم موئی هستند معمولاً انواع و اقسام کلاه گیس ها را برای خود خریده اند.
سارا می گوید که خرید کلاه گیس به هیچ عنوان برای او مسئله ی ناراحت کننده ای نیست و همیشه دوست دارد انواع و اقسام کلاه گیس ها را امتحان کند. همسر او میگوید که در طول زندگی مشترکشان او با زنی بلوند، مو مشکی، مو قرمز، و مو قهوه ای همبستر شده که این مسئله رابطه آنها را بسیار مفرح می کند و باعث می شود مسئله طاسی سارا برایشان قابل تحمل تر شود.
اگر قصد خرید کلاه گیس را دارید، به یک مرکز تخصصی کلاه گیس بروید که صدها مدل برایانتخاب پیش رویتان باشد. افرادیکه موهای سرشان به طور کامل نریخته و طاس کامل نیستند، با کلاه گیس های تکه ای و هر اکستنشن مشکلشان رفع می شود.
می توانید از کلاه گیس های دائمی استفاده کنید که با چسب های پزشکی به پوست سر شما چسبانده می شوند و می توانید هنگام شب آنرا از روی سرتان بردارید. این نوع کلاه گیس های دربرابر فشار آب موقه دوش گرفتن، یا شنا کردن، یا حین فعالیت های ورزشی مقاوم است؟

● پاسخ به سواات اساسی در رابطه با رزش مو :

▪ اصولا علت ریزش مو چیست؟
ـ برای فهم علت ریزش مو بایستی اطلاع دقیقی از مراحل سیکل طبیعی رشد مو داشته باشیم. موهای انسان به طور طبیعی با یک روش دوره ای رشد می کنند که سیکل رشد مو نامیده می شود (یک مرحله رشد ویک مرحله استراحت و در نهایت ریزش).
مرحله رشد یک فولیکول با فولیکول همسایه متفاوت میباشد و به این حالت رشد موزائیکی گفته می شود. مدت آناژن (فاز فعال یا رشد )، ۸-۲ سال، کاتاژن (فاز تحلیل رونده )، ۴-۲ سال،تلوژن (فاز استراحت )، ۴-۲ ماه. طول مدت هر کدام از این مراحل با توجه به سن، شرایط تغذیه ای، فاکتورهای هورمونی و عوامل فیزیولوژیک و پاتولوژیک بدن می تواندتغییر کند.
میزان طبیعی رشد مو mm۳۵/۰ در روز است و تقریبا بین ۲۵/۰ تا ۵/۰اینچ در ماه برآورد می شود. در حالت طبیعی ۹۰% موها در فاز رشد، و ۱۰% در فاز استراحت می باشند و به طور متوسط روزانه ۵۰ تا ۱۰۰ تار موی تلوژن به هنگام شستن و شانه کردن مو ریزش پیدا می کنند.
پس همچنان که یک مو می ریزد موی جدید جای آن را می گیرد. مشکل زمانی آغاز میشود که موهای ریزش یافته بیشتر و سریعتر از موهای رویش یافته جدید ضعیف شود یا سیکل رشد آنها کوتاه شود و نتواند به حداکثر رشد آناژن برسد. در این حالت بعد از مدتی از تعداد کل موها کاسته شده و یا ممکن است موها نازک تر شده وفرد متوجه کاهش حجم موهایش شود.این، علت اصلی ریزش مو می باشد.
▪ چه بیماریهایی می توانند سبب چنین تاثیری در سیکل رشد مو شوند؟
ـ عوامل مختلفی می توانند روی سیکل رشد مو اثر گذاشته و باعث ریزش موقت و یا دائمی شوند که اصطلاحا به آن آلوپسی( alopecia ) گفته میشود. علل عمده ریزش مو عبارتند از آلوپسی آندروژنتیک، تلوژن افلوویوم و آلوپسی آره آتا.
میزان شیوع موارد فوق به ترتیب ۲۰ به ۷ به ۱ برآورد شده است. از علل دیگر می توان به مواردی مانند بیماریهای تیروئید، دیابت، کمبود تغذیه ای، بیهوشی عمومی و **** های سخت، مصرف دارو، اشعه، شیمی درمانی، تماس با مواد شیمیایی علل هورمونی، اشکالات سیسم ایمنی، بیماری پوستی موضعی یا سراسری، اسکار(جوشگاه) و استرس های فیزیولوژیک یا روحی – روانی اشاره کرد.
همچنین مواردی مانند تریکوتیلومانیا (یک مشکل روحی-روانی که فرد موهای خود را دور انگشت پیچیده و میکند)، آلوپسی کششی(به علت آرایش مو به شکلی که موهای یک قسمت سر را تحت کشش قرار میدهد) و یک عفونت قارچی به نام Tinea Capitis از علل دیگر شناخته شده ریزش مو می باشند.
▪ لطفا درباره آلوپسی آندروژنتیک که علت شایعتری است توضیح بفرمایید.

ـ عبارت آلوپسی آندروژنتیک (Androgenetic Alopecia) یا AGA غالبا برای توصیف نوعی از ریزش موی سر به کار برده میشود که در مردان و زنان مستعد به لحاظ ژنتیکی، سبب ریزش مو با یک الگوی مشخص میشود. “Andro” در کلمة “Androgenetic” به تاثیر آندروژن ها یعنی تستوسترون و دی هیدروتستوسترون (DHT ) اشاره دارد که برای ایجاد طرح ریزش مردانه ضروری است. Genetic”" در این کلمه به این واقعیت اشاره میکند که AGA یک مشکل ژنتیک است که از طریق ژنها و از یک یا هر دو والد به ارث برسد. به این شکل ریزش مو در مردان MPHL(Male (Male Patterned Hair Loss ) و در زنان FPHL(Female Patterned Hair Loss) گفته می شود.
▪ آیا این بیماری از لحاظ علت ایجاد و مراحل پیشرفت در مردان و زنان تفاوتی دارد؟

ـ بله. آلوپسی آندروژنتیک در مردان به خوبی شناخته شده ولی در خانمها هنوز ناشناخته های زیادی وجود دارد. همچنین تاثیر عامل ژنتیک در زنان بیشتر از مردان است.
▪ طرح ریزش مو در مردان زنان چگونه است و در چه سنی آغاز میشود؟
ـ حدود ۳۵ میلیون نفر از مردان در آمریکا مبتلا به درجاتی از ریزش موی آندروژنتیک هستند. MPHL با عقب رفتن خط موی جلوی سر(فرونتال) با نازک و تنک شدن موهای جلو و فرق سر آغاز شده و بهمین شکل به عقب می رود و قسمت باقیمانده حلقة مو را در عقب و طرفین تشکیل میدهد .سرعت ریزش مو و شکل پایانی آن به ژنتیک فرد ارتباط دارد .MPHL پیشرفت آرامی داشته و ۲۰% مردان را در ۳۰ سالگی و ۴۰% مردان را در۴۰ سالگی تحت تاثیر قرار میدهد.
در مردان MPHL پیش از بلوغ دیده نشده و معمولا در سومین دهه عمر و تقریباً در همه موارد تا دهه چهارم عمر ظاهر می شود. MPHLدر مقابل، FPHL ممکن است در دهه ششم عمر با تنک شدن منتشر موها در نواحی فرونتال و طرفین سر (پاریتال) و باقیماندن خط جلوی سر ظاهر شود. معمولا در هر دو جنس موی قسمت پس سر(اکسی تپیال) ریزش پیدا نکرده و با قی می ماند. ریزش مو در هر دو جنس با تبدیل موهای ضخیم و حاوی رنگدانه (پیگمانته) موهای ترمینال به موهای کوتاه، نازک و کمرنگ شبیه موهای ویلوس صورت می گیرد.

▪ عملکرد فیزیولوژیک آندروژنها چیست؟
ـ آندروژن ها هورمونهای استروئیدی هستند که به گیرنده های داخل هسته سلول باند شده و سبب بروز تاثیرات ژنتیک می شوند. آندروژن ها واسطه های موثر بر رشد موی ترمینال در سراسر بدن هستند. فعالیت آندروژن روی افرادی که از لحاظ ژنتیک استعداد آلوپسی دارند سبب مینیاتوری شدن فولیکول های موی سر بصورت یک طرح مشخص میشود. در مقابل با بلوغ جنسی، آندورژن ها باعث بزرگ شدن موهای ویلوس و تبدیل به فولیکول های موی ترمینال در ناحیه زیر بغل و پوبیس در هر دو جنس و در صورت، سینه و اندام ها در مردان می شود.
در مردان مبتلا به MPHL مینیاتوری شدن فولیکولها علت حساسیت ارثی فولیکولهای موی سر نسبت به سطح آندروژن خون ایجاد می شود. بالا رفتن آندروژن سبب رشد موهای زائد در زنان میشود که به آن هیرسوتیسم گفته می شود. این اثر دوگانه آندروژن ها روی موهای سر و بدن هنوز به خوبی شناخته نشده است.
▪ آندروژنها چه تغییری در چرخه رشد مو ایجاد کرده و با چه مکانیسمی عمل میکنند؟

ـ در این بیماری به علت کاهش طول مدت آناژن، چرخه رویش مو تسریع شده و تعداد موهای موجود در فاز تلوژن افزایش می یابد. این امر منجر به کاهش مشخصی در نسبت موهای آناژن به تلوژن می شود. این نسبت در حالت طبیعی ۶ تا ۸ به ۱ است که به ۱ تا ۳ به ۱ می رسد. همراه تغییرات ایجاد شده در سیکل رشد مو، موها پروسه ای تحت عنوان مینیاتوری شدن فولیکولار(follicular miniaturization) را با کمی تفاوت در مرد و زن می گذرانند که طی آن موهای بزرگ ترمینال به موهای نازک شبیه ویلوس تبدیل می شوند.

در افرادیکه از لحاظ ژنتیک مستعد ریزش مو هستند آندروژن به گیرنده های داخل هسته سلول متصل شده و با هسته سلول وارد فعل و انفعال میشود. به این ترتیب تولید پروتئین تغییر یافته و سبب ظریف شدن فولیکولهای مو شده و در نتیجه چرخه رشد مو را به لحاظ زمانی تغییر میدهد.
به مرور زمان فولیکولهای موی مینیا توریزه شده موهایی کوتاهتر، نازکتر و کمرنگ تر ایجاد کرده و گاه تولید مو به کلی قطع میشود. موهای مینیاتوری همچنین زمان طولانی تری را در فاز تلوژن (استراحت) به سر میبرند. این موها رنگدانه کمتری دارند و قطر آنها کاهش یافته و از حداقل معادل ۰۸/۰ میلی متر به زیر ۰۶/۰ میلی متر می رسد.
میزان مینیاتوری شدن فولیکول ها در زنان در سنین پس از یائسگی به شدت و وسعت مردان نیست. به علاوه این اتفاق در زنان به شکل موزائیکی می افتد و در ناحیه تحت تاثیر پروسه ریزش مو قطر موهای مجاور هم یکسان نیست در حالیکه در مردان طرح یکنواخت تری را نشان می دهد.
▪ در مورد آلوپسی آندروژنتیک در زنان هم توضیحی بفرمایید.
ـ حدود ۲۰ تا ۴۰ میلیون خانم در US مشکل نازک شدن موها را دارند. خانمها معمولا مشکل ریزش مو یا آلوپسی را به شکل متفاوت تری تجربه می کنند. مطالعات اخیر نشان می دهند که احتمالا از ریزش مو در خانمها مشکل ارث بیش از آقایان مطرح است.
بر خلاف پاتوفیزولوژی شناخته شده برای MPHL در مردان، تاثیر آندروژن بر FPHL در زنان کمتر روشن شده است. در پوست سر زنان مبتلا به آلوپسی، ممکن است ریزش مو در زنان با علائم دیگری از افزایش آندروژن مثل هیرسوتیسم و آکنه، بی نظمی در پریود و نازایی همراه باشد. بر خلاف MPHL در مردان، طاسی کامل در زنان بندرت در سنین پیش از یائسگی دیده می شود. هر چند زنان در سنین پس از یائسگی ممکن است طرح طاسی سرشان بیشتر شبیه MPHL باشد. ریزش مو در خانمها می تواند در هر سنی پس از نوجوانی آغاز شود ولی معمولا پس از زایمان یک بچه، در طول منوپوز یا پس از هیسترکتومی توتال خود را نشان می دهد. در اغلب موارد ریزش مو در خانمها سبب طاسی کامل نمی شود و مشخصه آن این است که خط جلوی پیشانی باقیمانده و از بین نمیرود.
▪ در حال حاضر چه روشهای درمانی برای این بیماری وجود دارد؟
ـ اولین خط درمان در هر دو جنس در آلوپسی آندروژنتیک ماینوکسیدیل است که در مردان در صورت استفاده همراه با ترتینوئین تاثیر درمانی بهتری دارد. داروی موثر دیگر در مردان فیناستراید است. در مورد خانمها از درمانهای کمکی مانند استروژن(قرصهای جلوگیری از حاملگی)، یا اسپیرونولاکتون استفاده می شود. داروهای دیگری مثل سیپروترون استات، پروژسترون و فیناستراید در خانمها و سایمتیدین و داروهای گیاهی در هر دو جنس هنوز توسط FDA تایید نشده ولی مورد استفاده قرار می گیرد. روش درمانی دیگر جراحی یا پیوند مو است که انواع مختلفی دارد که پرداختن به آن در اینجا سبب اطاله کلام میشود
 

Sir Vahid

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
2 دسامبر 2007
نوشته‌ها
6,342
لایک‌ها
4,575
اسکن بینی شاید شیوه بهتری برای شناسایی مجرمین در مقایسه با انگشت نگاری و یا اسکن قرنیه باشد
تیر ۲۶, ۱۳۸۹ توسط : admin موضوع : اخبار علمی پزشکی, مشروح اخبار, مقالات و تحقیقات پزشکی
ارسال نظر
بینی نگاری روشی جدید برای شناسایی مجرمین

پژوهشگران می گویند یک مطالعه انجام شده در دانشگاه باث در بریتانیا نشان می دهد اسکن بینی شاید شیوه بهتری برای شناسایی مجرمین در مقایسه با انگشت نگاری و یا قرنیه نگاری (اسکن قرنیه) باشد.
 

Sir Vahid

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
2 دسامبر 2007
نوشته‌ها
6,342
لایک‌ها
4,575
آب پرتقال كلسترول خوب را افزايش مى دهد

--------------------------------------------------------------------------------

ایران-نوشيدن سه فنجان آب پرتقال در روز به مدت ۴ هفته، باعث افزايش ميزان HDL (كلسترول خوب) و كاهش ميزان «LDL» مى شود.مطالعات نشان مى دهد، مصرف آب پرتقال خطر ابتلا به بيمارى هاى قلبى و شريانى را كاهش مى دهد، زيرا ميوه جات و سبزيجات داراى فلاونوئيدهايى هستند كه به خوبى ويتامين C، E و بتاكاروتن عمل كرده و نقش يك آنتى اكسيدان را ايفا مى كند. علاوه بر اينها فوليك اسيد و فوليت طبيعى موجود در پرتقال باعث كاهش پلاسما و هوموسيستئين مى شود.بنابراين مصرف روزانه ۷۵۰ميلى ليتر آب پرتقال ميزان HDL را ۲۱درصد افزايش و ميزان LDLرا ۱۶درصد كاهش مى دهد. علاوه بر اين آب پرتقال باعث بهبودى و تقويت مايعات خون مى شود.
 

Sir Vahid

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
2 دسامبر 2007
نوشته‌ها
6,342
لایک‌ها
4,575
زنان بارداري كه شغل‌هاي پر استرس دارند نبايد بيش از 24 ساعت در هفته كار كنند.

--------------------------------------------------------------------------------

به گزارش خبر گزاري فرانسه، اين دانشمندان با مطالعه روي 7 هزار زن باردار و بررسي ميزان هورمون استرس در خون آنها دريافتند، مادراني كه بيش از 32 ساعت درهفته كار مي كنند و شغل هاي پر استرسي دارند در معرض خطر بيماري فشار خون حاملگي هستند. همچنين احتمال تولد نوزاد با وزن كم در اين مادران بيشتر است و نوزادان آنها بيشتر گريه مي كنند. همچنين به گفته اين دانشمندان، وزن نوزاداني كه مادر آنها كار تمام وقت و پر استرسي دارد و يا در طول بارداري سيگار مي كشند، 150 گرم كمتر از ميزان طبيعي آنها است.
زنان بايد براي پيشگيري از بروز مشكلات مربوط به سلامت خود و جنين و كاهش آسيب ها و داشتن حاملگي ايمن و بي خطر، نبايد بيش از 24 ساعت يعني 3 روز در هفته كار كنند.
 

Sir Vahid

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
2 دسامبر 2007
نوشته‌ها
6,342
لایک‌ها
4,575
كاهش وزن 3 برابر سريع تر از افزايش وزن

--------------------------------------------------------------------------------

بنا بر اظهارات يك متخصص تغذيه، روند اضافه شدن وزن به علت‌ ‌مقاومت ذاتي اندام‌ها به ورود و جايگزين شدن چربي بسيار كندتر از كم شدن وزن است‌
‌دكتر جعفر بهزاد، متخصص و محقق علوم تغذيه،گفت: <برخلاف‌ ‌نظر عموم كه گمان مي‌كنند افراد چاق به راحتي و به سرعت، ‌با مصرف هر نوع ماده غذايي، دچار اضافه وزن مي‌شوند، در علم تغذيه ثابت شده است تا زماني كه ذخيره‌ ‌سلول‌ها 2 برابر نشود، هيچ نوع توليد چربي صورت نمي‌گيرد‌. > ‌همچنين وي اظهار كرد:‌ <مويد اين امر افراد لاغري هستند كه شديدا‌ ‌تمايل به اضافه كردن وزن دارند، اما از آنجا كه بدن آنها هرگز بيشتر از نياز خود،‌ ‌ماده غذايي دريافت نكرده است، سلول‌ها به سختي وارد روند تبديل قند به چربي و در‌ ‌واقع ذخيره كردن چربي مي‌شوند‌.‌>
 

Sir Vahid

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
2 دسامبر 2007
نوشته‌ها
6,342
لایک‌ها
4,575
قلب هاي پير هم مناسب پيوندند

--------------------------------------------------------------------------------

با وجود اينكه بسياري تصور مي كنند پيوند قلب جوان نتايج طولاني مدت بهتري را ارائه مي‌دهد، اما 15 سال تحقيق دانشمندان دانشگاه آلبرتا كانادا حاكي است، قلب‌هاي پير نيز براي پيوند مناسبند.
به گزارش رويترز، اين دانشمندان با مطالعه روي 338 بيمار تحت عمل پيوند قلب و مقايسه تاثير دريافت قلب از اهدا كننده دريافتند، ميزان بقاي بيماراني كه از قلب افراد بالاي 50 سال به آنها پيوند شده بود، در سال اول پس از عمل پيوند 74 درصد و 5 سال بعد 69 درصد و 10 سال پس از آن 58 درصد است.
اين درحاليست كه ميزان بقاي بيماراني كه از اهداكننده‌هاي پايين‌تر از 50 سال پيوند قلب گرفته بودند در سال اول 87 درصد ، پس از گذشت 5 سال 76 درصد و 10 سال پس از آن 59 درصد است. طبق اين تحقيقات اهداي قلب‌هاي پير، جان بيماران منتظر عمل پيوند قلب را نجات مي‌دهد.
 

Sir Vahid

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
2 دسامبر 2007
نوشته‌ها
6,342
لایک‌ها
4,575
اختلالات خواب در نشانگان داون يشتر است

--------------------------------------------------------------------------------

طبق نتايج تحقيقات دانشمندان بيمارستان كودكان سينسيناتاي
آمريكا، الگوي خواب غيرطبيعي و قطع تنفس به دليل انسداد مسيرهوايي در كودكان مبتلا به نشانگان داون بيشتر است.
به نقل از پايگاه خبري health day، اين دانشمندان با مطالعه الگوي خواب 56 كودك مبتلا به نشانگان داون 4 تا 63 ماهه و انجام آزمون بررسي وضعيت خواب و كنترل امواج مغزي، تنفس، مرحله خواب و سطح اكسيژن خون، دريافتند، 57 درصد كودكان هنگام خواب دچار قطع تنفس مي شوند و 80 درصد اين كودكان در آزمون بررسي وضعيت خواب نتايج غير طبيعي دارند. همچنين اين دانشمندان با بررسي مرحله عميق خواب)REM( دريافتند، تنها 9 كودك در اين مطالعه 25 درصد از خوابشان را در مرحله خواب عميق مي گذرانند.
 

Sir Vahid

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
2 دسامبر 2007
نوشته‌ها
6,342
لایک‌ها
4,575
دو تا پنج درصد ايرانيها مبتلا به "ريفلاكس" هستند

--------------------------------------------------------------------------------

تهران، خبرگزاري جمهوري اسلامي

به گفته يك جراح عمومي و جراح اطفال دو تا پنج درصد بزرگسالان و كودكان ايراني مبتلا به "ريفلاكس" يا بازگشت مواد از معده به مري هستند.

دكتر "جابر انصاري" جراح عمومي و جراح اطفال در سي‌امين كنگره جامعه جراحان ايران با بيان اين مطلب افزود:اين بيماري عليرغم اينكه در كشور بسيار شايع است متاسفانه شناخته شده نيست.

وي افزود:اين بيماري در بالغين به صورت ترش كردن و سوزش پشت جناغ سينه تظاهر مي‌كند.

وي خاطر نشان ساخت: بررسي‌هاي انجام شده نشان مي‌دهد كه حداقل ‪ ۳۵‬درصد از افراد جوامع غربي يك بار در ماه دچار سوزش سردل مي‌شوند و هفت درصد از افراد جامعه ،روزانه يك بار به اين عارضه مبتلا مي‌شوند.

وي تصريح كرد:ميزان شيوع اين بيماري پس از ‪ ۴۰‬سالگي افزايش چشمگيري مي‌يابد و اين ميزان در شيرخواران حدود ‪ ۵‬درصد است.

دكتر انصاري در مورد خطرات اين بيماري گفت:چنانچه اين بيماري به موقع تشخيص داده نشود بالا آمدن اسيد معده در مري باعث ايجاد سوختن مخاط مري مي‌شود و تداوم اين سوختگي باعث ايجاد تغييرات سلولي و در نهايت سرطان مي‌شود.

وي در مورد پيشگيري از اين بيماري اظهار داشت:بطور كلي اين بيماري داراي زمينه‌هاي سرشتي و ساختماني است اما بعضي از عادتها مانند پرخوري، چاقي ،افزايش فشار شكم و استفاده زياد از قهوه و سيگار مي‌تواند سير بيماري را بدتر نمايد.

سي‌امين كنگره جامعه جراحان ايران از شانزدهم ارديبهشت ماه در سالن همايش‌هاي رازي گشايش يافت و تا بيستم ادامه دارد.
 

Sir Vahid

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
2 دسامبر 2007
نوشته‌ها
6,342
لایک‌ها
4,575
متخصصان پوست اعلام كردند كه بر اساس آخرين تحقيقات، سيگار كشيدن باعث پيري پوست در تمام نقاط بدن مي‌شود.

به گزارش سرويس بهداشت و درمان خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در اين پژوهش محققان بر روي تاثير كشيدن سيگار بر روي پوست در نواحي فوقاني داخلي بازو مطالعه و بررسي كرده‌اند.

اين در حالي است كه مطالعات اوليه در اين زمينه بر روي پوست صورت كه البته ممكن است در اثر مجاورت با نور خورشيد نيز آسيب ببيند، صورت گرفته بود.

اين بار مطالعات انجام شده از سوي محققان دانشگاه ميشيگان نشان داده است كه كشيدن سيگار به تنهايي مي‌تواند عاملي براي پير شدن و آسيب ديدن پوست باشد.

اين تحقيقات بر روي 82 فرد داوطلب در گروه‌هاي سني بين 22 تا 91 سال صورت گرفته است.

به گزارش ايسنا، علت انتخاب اين طيف سني گسترده، بررسي وضعيت طبيعي پوست در سنين جواني تا سال خوردگي بوده است.

به گفته اين محققان، شواهد علمي مستدلي وجود دارد كه نشان دهنده تاثيرات منفي سيگار بر روي ظاهر و شادابي پوست است.
 

Sir Vahid

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
2 دسامبر 2007
نوشته‌ها
6,342
لایک‌ها
4,575
پوشيدن كفشهاي نوك باريك در فصل بهار توصيه نمي‌شود

يكي از متخصصان ارتوپدي كشور و متخصص بيمارهاي مفاصلي در شهركرد گفت:
پوشيدن مداوم و دايمي كفشهاي نوك باريك، باعث بروزانحراف شصت پا در افراد مي‌شود و بايد در فصل بهار حداقل از پوشيدن اين نوع كفشها خودداري كرد.

دكتر " حميدرضا آرتي " روز شنبه در گفت و گو با ايرنا افزود:انحراف شصت پا در افراد با نام بيماري " هالوگس واگوس " شناخته مي‌شود.

به گفته‌ي وي، در صورت بروز اين نوع بيماري، پوشيدن كفشهاي مناسب كه نوك باريك نباشند براي بيمار الزامي است و در صورت پوشيدن اين نوع كفشها فرد هنگام راه رفتن دچار دردهاي دايمي خواهد شد.

آرتي اظهارداشت: پوشيدن كفشهاي پاشنه بلند نيز موجب بروز تغيير شكل در پاي افراد مي‌شود.

به گفته‌ي وي، كفشهاي پاشنه‌دار همچنين موجب تسريع در پيچيدگي مفاصل قوزك پا در بين بانوان خواهد شد.

اين متخصص ارتوپدي و مترجم كتابهاي"مباني تشخصيص و درمان شكستگي ستون فقرات، فوقاني و تحتاني" گفت:خانمها بايد از پوشيدن كفشهايي كه پاشنه آنها از سه سانتميتر بيشتر ارتفاع دارد، خودداري كنند ، چرا كه اين نوع كفشها در تغيير شكل استخوانها و انگشتان پا تاثير زيادي خواهد گذاشت.

وي، به خانمها توصيه كرد، از كفشها بندي، كه هنگام بستن به اطراف پا فشار نمي‌آورند، استفاده كنند.

اين پزشك متخصص ارتوپدي يادآور شد: بد نشستن كودكان حتي هنگام تماشاي تلويزيون و درس خواندن، احتمال بروز" گوژپشتي وضعيتي" يا " كيفوز وضعيتي " در بين كودكان و دانش‌آموزان را تقويت مي‌كند.

آرتي گفت: قوز كردن و بد نشستن كودكان موجب خميدگي انحناني ستون فقرات به سمت غدام مي‌شود، كه بروز آن سبب سفت شدن عضلات و تغيير شكل دايمي ستون فقرات فرد خواهد شد.

به گفته‌ي وي، براي اصلاح اين خميدگي، اجراي دستورات پزشك و انجام حركات ورزشي تحت مراقبت پزشك و والدين براي كودكان الزامي خواهد بود.

به گزارش ايرنا،اين متخصص عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي چهارمحال و بختياري است.
 

Sir Vahid

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
2 دسامبر 2007
نوشته‌ها
6,342
لایک‌ها
4,575
مصرف چاي در ديد و بازديدهاي نوروزي از دو ليوان بيشتر نشود

يك فوق تخصص آنكولوژي و خون در كشور و رييس دانشگاه علوم پزشكي چهارمحال و بختياري گفت: خوردن چاي در ديد و بازديدهاي نوروزي از دو ليوان كوچك (استكان) و در دو نوبت بيشتر نشود.

دكتر " مهدي محمودزاده" روز شنبه در گفت و گو با ايرنا افزود: در اين ديد و بازديدها خوردن چاي بايد كمرنگ باشد، تا موجب كم خوني افراد نشود.

وي گفت: نوشيدن "چاي " موجب بروز و شيوع كم خوني در افراد مي‌شود، چرا كه نوشيدن چاي موجب جذب آهن بدن مي‌شود و همين امر در بروز كاهش خون در بين افراد نقش خواهد داشت.

وي توصيه كرد: افراد چنانچه تمايل به نوشيدن " چاي " دارند ، آن را كم رنگ ميل كنند.

اين فوق تخصص بيماريهاي كم خوني افزود: ريزش مو نيز با كم خوني ارتباط مستقيم دارد.

محمودزاده اظهار داشت:كم اشتهايي ، عصبانيت ، كاهش حواس و قواي جسماني، بي‌حوصلگي و خستگي زودرس از ديگر علايم كم خوني در بين افراد است.

وي گفت: بهترين راه براي جلوگيري از كم‌خوني وتقويت ميزان آهن مورد نياز بدن خوردن غذاهايي مانند گوشت، عدس و جگر به عنوان مناعب غني آهن است.

به‌گفته وي، نفس تنگي و درد قفسه سينه نيز ناشي از كم خوني در بين افراد است و كم خوني بيشتر در بين كودكان ‪ ۹‬تا ‪ ۱۴‬ماهه و زناني كه خونريزي زياد دارند و اطفال و افراد مسني كه مشكل گوارشي دارند، شايع تر است.

رييس دانشگاه علوم پزشكي چهارمحال و بختياري، با اشاره به افرايش سفرها در تعطيلات نوروزي گفت:مسافران نوروزي در طول سفر خود بيشتر از غذاهاي گرم شده استفاده كنند.

محمودزاده افزود: شايع‌ترين بيماري در سفرهاي نوروزي شيوع "اسهال " و "استفراغ " است، كه در صورت رعايت نكردن نكات بهداشتي مسافران به آن دچار مي‌شوند.

وي، بهترين راه مقابله با شيوع اين بيماري در سفرهاي نوروزي را استفاده كردن از غذاهاي پخته و گرم شده و مصرف آب جوشانده و بهداشتي عنوان كرد.

به گفته وي، مسافران نوروزي همچنين در مسافرت از خوردن ميوه با پوست خودداري كنند.

رييس دانشگاه علوم پزشكي استان يادآور شد: براي كاهش اسهال در طول سفرهاي نوروزي مسافران محلول" او آر سي" (‪ (ORC‬را همراه خود داشته باشند.

محمودزاده تاكيد كرد: خوردن تنقلات در طول تعطيلات نوروزي موجب اختلال در دستگاه گوارشي و شيوع بيماري اسهال و استفراغ مي‌شود.
 

Sir Vahid

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
2 دسامبر 2007
نوشته‌ها
6,342
لایک‌ها
4,575
ويتامينهاي مؤثر بر باروري

--------------------------------------------------------------------------------

به گفته برايان بنجامين كارتر سخنگوي مشهور و عمومي بين‌المللي در حوزه طب پيشگيري در كاليفرنيا طي مقاله‌اي به بررسي تاثير ويتامينها بر باروري مي‌پردازند. اين محقق بين‌المللي در اين خصوص خاطرنشان كرد: باروري يك روند پيچيده است كه به فيزيولوژي زنانه و مردانه بستگي دارد. اگرچه عوامل بسياري در امر ناباروري دخيل هستند و در صورت بروز اين مشكل بايد با متخصص يا مشاور مربوطه مشورت كرد اما به طور كلي مكملهاي مهمي وجود دارند كه بر اساس يك تقسيم‌بندي كلي براي كمك به باروري در تمام زوجهاي جوان به ترتيب ضروري، مهم و مفيد هستند. گروه اول گروه مكملهاي ضروري هستند. چنانچه نمي‌توانيد، تمام ويتامينها را كه در باروري مؤثر هستند مصرف كنيد، مي‌توانيد ضروري‌ترين آنها را از طبقه‌بندي زير انتخاب كنيد. سلنيوم يك ويتامين حياتي براي باروري است - در واقع سلنيوم يك ماده معدني است. اما اين ماده تاثيري بر كمي تعداد اسپرمهاي توليد شده و يا نازايي ندارد. ويتامين C يكي ديگر از ويتامينهاي ضروري براي باروري است. اين ويتامين در توليد اسپرم تاثيرگذارست. از جمع شدن آنها در يك نقطه جلوگيري كرده و آنها را وادار به حركت مي‌كند. ويتامين E، يكي ديگر از اين گروه مكملهاست. اين ويتامين نقش مهمي در متعادل كردن توليد هورمون و حمل اكسيژن به اندامهاي جنسي دارد. «روي» نيز يك مكمل ديگر و در واقع مانند سلنيوم يك ماده معدني است. اين عنصر نيز در عملكرد مطلوب اندامهاي توليدمثلي نقش مؤثر دارد. وي اضافه كرد: گروه دوم مكملهاي مهم هستند. DMG يكي از اين دسته ويتامينهاست. اين ويتامين توليد اكسيژن را در خوني كه به كليه بافت‌ها از جمله اندامهاي توليد مثلي مي‌روند، افزايش مي‌دهد. ويتامين دوم اين گروه اوكتاكوزانول نام دارد. گياهك گندم منبع غني اين ماده است و به توليد هورمونها كمك مي‌كند. كارتر در ادامه اظهار داشت: ويتامينهاي گروه سوم مكمل‌هاي مفيد هستند كه نسبت به دو گروه ديگر در درجه سوم اهميت قرار مي‌گيرند. دسته اول اسيد‌هاي چرب ضروري هستند. نقش اين اسيدها طبيعي كردن عملكرد و فعاليت‌ غده‌ها و بويژه در سيستمهاي توليدمثلي است. گروه دوم منگنز نام دارد. اين منگنز بايد به صورت جداگانه از كلسيم مصرف شود. اين عنصر باعث طبيعي شدن توليد هورمونهاي جنسي مي‌شود. ويتامين A نيز در اين مجموعه گنجانده شده است چه با بتاكاروتين طبيعي و يا تركيبات كاروتونوئيدي همراه باشد. ويتامين A نقش تنظيم عملكرد غدد توليدمثلي را بر عهده دارد. آخرين گروه تركيبات ويتامين B با B5 و B6 اضافي است. اين تركيبات تنظيم كننده عملكرد غدد جنسي است. در حالي كه B5 تنظيم توليد هورمونهاي جنسي و B6 براي تركيبات ژنتيكي مورد نياز است. اين متخصص آمريكايي در پايان تاكيد كرد كه ساير ويتامينها براي كمك به باروري شامل كارنيتين، آرگينين، روي، سلنيوم و ويتامين B-12 نقش مهمي در افزايش تعداد اسپرمها و ميزان تحرك آنها دارد. همچنين بسياري از ويتامينهاي آنتي اكسيدان براي درمان ناباروري درمان مفيد هستند كه از آن جمله مي‌توان به ويتامين C، ويتامين E، گلاتاتيون و كوانزيم Q‌10 اشاره كرد.
 
بالا