• پایان فعالیت بخشهای انجمن: امکان ایجاد موضوع یا نوشته جدید برای عموم کاربران غیرفعال شده است

مطالب علمي در زمينه طب و پزشكي ، اخبار پزشكي ، مقالات

sіπa

Registered User
تاریخ عضویت
10 فوریه 2010
نوشته‌ها
1,703
لایک‌ها
8

كشف يك آنتي‌بادي براي درمان و پيشگيري از انواع آنفلوآنزا



محققان در يك پژوهش جديد آنتي‌بادي را كشف كرده‌اند كه براي درمان و جلوگيري از شيوع آنفلوانزا مفيد است.

به گزارش ايسنا، دانشمندان مي‌گويند؛ اين آنتي بادي مونوكلونال براي مقابله با ويروس‌هاي آنفلوآنزاي پرندگان، فصلي و خوكي كه در سال 2009 شيوع جهاني داشت، موثر است.

دانشمندان آزمايشگاه ال ال سي، دانشكده پزشكي سيناي و بيمارستان تحقيقاتي سنت جود نشان داده‌اند كه اين آنتي‌بادي به طور بالقوه از شيوع آنفلو‌آنزاي خوكي در موش‌هاي آزمايشگاه جلوگيري كرده و به درمان اين بيماري كمك مي‌كند.

به گزارش اسكاي نت، اين آنتي‌بادي A06 نام دارد و براي مقابله با ساير نسخه‌هاي ويروس آنفلوآنزا نيز كاربرد دارد.

بر اساس اين تحقيق، آنتي‌بادي‌ها در بسياري از مايعات بدن از جمله اشک، ترشحات دستگاه تنفس، غده بزاق دهان، محتويات روده و ادرار يافت مي‌شوند ولي بيشترين غلظت آنها در سرم خون است. به همين دليل و نيز به علت سهولت بدست آوردن آنها براي انجام آزمايشات مختلف از آنتي‌باديهاي سرم استفاده مي‌شود.
 

sіπa

Registered User
تاریخ عضویت
10 فوریه 2010
نوشته‌ها
1,703
لایک‌ها
8
ابتلای 150 ایرانی به سیاه زخم

رئیس اداره بیماریهای قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت از ثبت سالانه 150 مورد ابتلا به سیاه زخم در کشور خبر داد و گفت: ابتلای انسان به این بیماری اغلب از طریق کشتار دامهای آلوده اتفاق می افتد.

دکتر محمدرضا شیرزادی در گفتگو با مهر گفت: سیاه زخم یک عفونت میکروبی و باکتریایی است که اغلب از طریق کشتار دامها ایجاد می شود.

بیماری سیاه زخم همه حیوانات خونگرم را مبتلا می سازد ولی میزان حساسیت به آن متفاوت است. علفخواران در بیشتر موارد با خوردن علوفه آلوده مبتلا می شوند و به ویژه در مناطقی که مراتع فقیر دارند به علت بلع مقداری خاک که می تواند منبع جرم باشد مبتلا می شوند.

شیرزادی با بیان اینکه در بیشتر موارد سیاه زخم به صورت ضایعه جلدی تظاهر پیدا می کند، گفت: این بیماری از طریق ذبح دام بیمار و تماس افراد با این دامها منتقل می شود.

رئیس اداره بیماریهای قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت ادامه داد: این بیماری می تواند از طریق پوست و پشم دام و خاک که توسط دام آلوده شده منتقل شود.

وی با اشاره به درمان سیاه زخم با تجوز آنتی بیوتیک، افزود: فرم ریوی این بیماری می تواند خطرناک باشد و به طور کلی سالانه 150 مورد ابتلا به سیاه زخم در کشور گزارش می شود.
 

sіπa

Registered User
تاریخ عضویت
10 فوریه 2010
نوشته‌ها
1,703
لایک‌ها
8
راههايي براي فرار از گرمازدگی


در شرايطي که گرماي شديد و بي سابقه هوا در 19 استان کشور منجر به اعلام تعطيلي مراکز و سازمانهاي دولتي در اين استانها از سوي هيات دولت شده است، کارشناسان بهداشتي توصيه هايي را براي آسيب نديدن از گرماي هوا به شهروندان مطرح کرده‌اند.

به گزارش ايرنا، مهمترين اين توصيه ها و نکات براي عبور سالم از فصل داغ سال از اين قرار است:‌

• منتظر تشنگي نباشيد. به ياد داشته باشيد انسان زماني احساس تشنگي مي‌کند که آب بدنش کم شده باشد.

• از پوشيدن لباس زياد به خصوص لباس تنگ و ورزش شديد در هواي گرم و پر رطوبت خودداري کنيد.

• تا حد امکان سعي کنيد بين ساعات ‎ 10صبح تا سه بعدازظهر بيرون نرويد و در مکان‌هاي سرپوشيده بسر ببريد و فعاليت‌هاي بدني شديد را به ساعات صبح و بعداز ظهر محدود کنيد.

• در هواي گرم تابستان از مايعات و آب ميوه زياد استفاده کنيد و از مصرف قهوه، چاي و انواع نوشابه خودداري کنيد زيرا اين مواد باعث از بين رفتن بيشتر آب بدن مي شوند.

• استفاده از سبزي ها و ميوه ها را در تابستان به جاي غذاهاي پرچرب و دير هضم يا داراي پروتئين بالا در برنامه غذايي خود قرار دهيد. مصرف ميوه‏ها و سبزي‏هاي سرشار از پتاسيم کمک مي کند تا بدن‏تان خودش را با گرما تطبيق دهد.

• حتي الامکان از کلاه و يا چتر استفاده کنيد.

• با نوشيدن خاکشير يخ زده با شربت آبليمو خود را در قبال گرمازدگي محافظت کنيد زيرا خاکشير داراي ماده اي ضد ميکروبي است که در هواي سرد، پايدار و فعال مي شود. خاکشير بايد به شکل يخ زده يا همراه با خرده يخ مصرف شود ، در غير اين صورت اسهال آور است.

• باتوجه به گرمي و آلودگي هوا، مصرف آبليمو نيز به دليل داشتن ويتامين C که خاصيت ضدعفوني کننده دارد، توصيه مي شود و بهتر است هر دو روز يک بار يک ليمو با آب مصرف کنيد.

• بيمار گرمازده اي که دچار درد و گرفتگي عضلاني است پوستش خنک و مرطوب و فشار خونش پايين مي آيد. درمان وي ماساژ نيست بلکه دادن آب و نمک به وي مهم است چرا که گرفتگي عضلاني بيشتر در عضلات بازو، ران و شکم به خاطر خروج بيش از حد نمک در حين تعريق شديد يا کاهش جذب نمک به وجود مي آيد.

• شخص گرمازده را به يک اتاق خنک ببريد ، ‌وي را وادار کنيد تا دراز بکشد، پاهايش را بالا و سرش را پايين بياورد تا جريان خون کافي به مغزش برسد. به بيمار هر 15 دقيقه يک بار در چهار نوبت نصف ليوان آب و نمک بدهيد و اگر بيمار استفراغ کرد، سريع وي را به بيمارستان برسانيد تا سرم تجويز شود.

• افرادي را که در معرض خطر بيشتر ابتلا به بيماري‌هاي ناشي از گرما قرار دارند از جمله کودکان، شهروندان مسن و افرادي که از نظر ذهني و فيزيکي بيمار هستند ( به ويژه آنهايي که چاق هستند، بيماري قلبي دارند و يا به فشار خون بالا مبتلا هستند) مراقبت بيشتري داشته باشيد.

• مردان بيش از زنان مستعد ابتلاي به گرما زدگي هستند. علت اين امر عرق کردن بيشتر مردان و همچنين از دست دادن سريع تر آب بدن در مقايسه با زنان است.
 

sіπa

Registered User
تاریخ عضویت
10 فوریه 2010
نوشته‌ها
1,703
لایک‌ها
8

قليان مشترك استفاده نكنيد


دبير اجرايي جمعيت مبارزه با استعمال دخانيات، استفاده از سر قليان مشترك را عاملي براي انتقال انواع عفونت‌هاي ميكروبي و ويروسي برشمرد و افزود: باسيل سل، ويروس تبخال (هرپس) و ويروس هپاتيت از طريق مصرف قليان منتقل مي‌شود. اين در حالي است كه اگزماي دست، مشكلات دنداني و تحليل استخواني فك و صورت از ديگر عوارض مصرف آن است.

دكتر محمدرضا معدني در گفتگو با ايسنا، با بيان اين‌كه در مطالعه‌اي روي كودكان لبناني ، 5.8 درصد كودكان در معرض دود قليان در خانه با خطر ابتلا به بيماري‌هاي تنفسي رو‌به‌رو هستند، گفت: مادراني كه در دوران بارداري در معرض دود قليان قرار مي‌گيرند CO موجود در اين دود سبب كاهش وزن جنين‌شان و نمره آپگار آنها مي‌شود. اين درحالي است كه در نوزادان مادران مصرف‌كننده قليان، سندرم تنباكوي جنين تظاهر مي‌كند.

وي با بيان اين‌كه برخلاف باور عموم با عبور دود حاصل از استفاده از قليان از محفظه آبي مضرات دود قليان كاهش نمي‌يابد،‌ گفت: اما در مقابل تعداد دفعات مصرف و تعداد پك‌هاي زده شده به قليان به مراتب بيشتر و در نتيجه خطرناك‌تر از سيگار است.

دبير اجرايي جمعيت مبارزه با استعمال دخانيات با بيان اين‌كه نتايج بررسي‌ها نشان داده است تا زماني كه ميزان نيكوتين موجود در افراد سيگاري به آستانه مورد نياز نرسد فرد براي رفع حالت وابستگي به كشيدن سيگار ادامه مي‌دهد، گفت: پس با فرض جذب بخشي از نيكوتين موجود در دود قليان بر اثر عبور از محفظه آب، مصرف‌كنندگان براي رسيدن به آستانه ارضا و رفع وابستگي استنشاق را ادامه مي‌دهند. بنابراين مواد سرطان‌زا و گازهاي خطرناك بيشتري چون CO وارد بدن مي‌شود.

دكتر معدني با بيان اين‌كه اطرافيان فرد استفاده‌كننده از قليان هم در معرض استنشاق تحميلي دود قليان و در نتيجه عوارض و آثار سوء‌ ناشي از آن هستند، گفت: ابتلا به انواع سرطان، بيماري‌هاي قلب و عروق و تنفسي از آن جمله‌اند. همچنين كشيدن قليان حجم تنفسي فرد را كاهش مي‌دهد و تركيبات حاصل از سوخت با ميزان حرارت بيش از 4 هزار درجه سانتي‌گراد مواد مضري را وارد بدن مي‌كند.

وي از ويژگي‌هاي تنباكوهاي به بازار آمده در سال‌هاي اخير را ايجاد تحريك دستگاه تنفسي و بروز حساسيت و آلرژي برشمرد و افزود: افزون بر بيماري‌هاي فوق‌الذكر رينيت آلرژيك، سرفه‌هاي مزمن همراه با خلط از عوارض جديد استفاده از قليان با تنباكوهاي به بازار آمده است.

دبير اجرايي جمعيت مبارزه با استعمال دخانيات با بيان اين‌كه ورود نيكوتين و خاكستر حاصل از سوخت تنباكو به ريه، تخريب حبابچه‌هاي ريوي را به دنبال دارد، گفت: مرطوب بودن راه‌هاي هوايي و مجاري تنفسي مي‌تواند عامل مهمي براي رشد ميكروب‌ها و قارچ‌ها و در نتيجه ايجاد عفونت‌هاي مزمن تنفسي شود.

دكتر معدني ابتلا به سرطان ريه، لب، دهان،‌ حنجره، سرطان مري و معده،‌ لوزالمعده، كبد و سرطان روده بزرگ را از عوارض بدخيم استفاده از قليان و زخم‌هاي گوارشي و ريفلاكس معده را از ديگر عوارض آن دانست و افزود: قليان در جاهاي مختلف دنيا به اسامي گوناگوني چون shisha ، Hookaو Narghile معروف است.
 

sіπa

Registered User
تاریخ عضویت
10 فوریه 2010
نوشته‌ها
1,703
لایک‌ها
8
آن چه از چاي نمي‌ دانستيد


در اوايل قرن بيستم، چاي، نوشيدني لوکسي بود که فقط ثروتمندان توانايي خريد آن را داشتند.

در نيويورک، تجار چاي بي‌ صبرانه منتظر محموله‌ هاي چاي که از هند و چين مي ‌آمد، مي ‌‌نشستند و آن را به قيمت گزاف به مشتريان خود مي ‌فروختند.

قوطي‌ هاي فلزي کوچک، اولين نوع بسته‌ بندي چاي بود اما از آنجا که قيمت اين قوطي ‌ها نسبتا بالا بود، در سال 1903 ميلادي، براي اولين بار از کيسه‌ هاي ابريشمي به جاي قوطي ‌هاي فلزي استفاده شد. اين نوع بسته ‌بندي، اول در سال 1904 ميلادي، به کافه‌ رستوران ‌هاي نيويورک و بعد از آن، به سراسر جهان راه يافت. برخي مصرف‌ کنندگان، کيسه‌ ها را به همان صورت درون آب ‌جوش انداختند و متوجه شدند چاي در حال رنگ دادن و دم کشيدن است. از اين پس بود که روش‌هاي ساده ‌تري براي استفاده از چاي پيدا شد.

سوليوان، اولين تاجري بود که چاي را در بسته ‌بندي‌ هاي کوچک ابريشمي به بازار عرضه کرد.

ابداع چاي کيسه ‌اي احتمالا بهترين و بدترين اتفاق در صنعت چاي بود! بهترين بود چون سبب افزايش توجه مردم به چاي شد و بدترين بود چون از آن به بعد، درون کيسه‌ ها چاي ‌هايي با کيفيت پايين در دسترس مردم قرار گرفت.

کم ‌کم مردم به چاي کيسه‌ اي علاقه بيشتري نشان دادند چون ديگر نيازي به استفاده از صافي نبود و از آنجا که برگ کامل چاي درون کيسه قرار مي ‌گرفت، رنگ و بوي چاي عالي بود اما به تدريج توليدکنندگان به جاي برگ کامل، چاي پودري شده يا اصطلاحا خاک چاي را جانشين آن کردند تا زمان رنگ دادن به حداقل برسد و در ضمن سود آن ها افزايش يابد. گرچه امروزه خيلي‌ ها دم کردن چاي خشک و عطر و بوي آن را مي ‌پسندند اما هنوز هم سرعت رنگ دادن و دم کشيدن چاي کيسه‌ اي سبب شده طرفداران خاص خود را داشته باشد؛ به ‌طوري که در انگليس 95 درصد چاي مصرفي مردم را چاي کيسه‌ اي تشکيل مي ‌دهد.

در سال 1920 ميلادي، چاي کيسه ‌اي در آمريکا در دسترس همه بود. چاي کيسه ‌اي ابتدا به شکل دايره‌ اي شکل(در سال 1922) و بعد به شکل هرمي(در سال1996) درآمد. در سال 1930 ميلادي، شرکت سالادا براي اولين بار کيسه ‌هاي چاي را از جنس فيبر کاغذ و از چوب درختان فيليپيني و کلمبيايي ساخت و به دنباله آن کاغذي آويخت تا روي آن مارک شرکت خود را بزند. امروزه هم هنوز بيشتر انواع چاي کيسه‌ اي از کيسه‌ هايي با جنس کاغذ و نايلون ‌هاي مخصوص مقاوم در برابر گرما(مثل پلي ‌پروپيلن) تهيه مي ‌شود اما لازم به ذکر است که کيسه ‌هاي ابريشمي براي سلامت بهتر هستند و کيسه‌ هاي فيبر کاغذي و نايلوني صرفا براي کاهش هزينه‌ هاي شرکت ‌ها ابداع شده است.

3 سوال رايج درباره چاي

سالانه 3 بيليون کيلوگرم چاي در سراسر جهان توليد مي ‌شود. اين نوشيدني گرم به دليل آرامش ‌بخش بودن و رفع خستگي، خيلي پُرطرفدار است. اما پرسش هاي زيادي هم درباره آن مطرح است که به نظر مي ‌رسد سه پرسش زير، همه‌ گيرتر است:

آيا نوشيدن چاي يا هر نوشيدني داغ ديگري ضرر دارد ؟

بله، البته! چاي را خيلي داغ نبايد نوشيد. برخي مطالعات نشان داده‌ اند که نوشيدن مايعات خيلي داغ ممکن است به مخاط گلو و مري آسيب برساند و به بروز سرطان منجر شود. نتايج بررسي ها حاکي از اين مطلب هستند، افرادي که چاي خيلي داغ مي ‌نوشند، بيش از ديگران مستعد ابتلاي سرطان مري هستند. تا چند سال پيش دانشمندان تصور مي‌ کردند شايد چاي موجب سرطان مري مي ‌شود ولي بررسي‌ هاي جديد نشان داده است که اين ضرر چاي مربوط به داغ بودن آن است، بنابراين براي حفظ سلامت و استفاده بيشتر از فوايد چاي بهتر است اين نوشيدني را خيلي داغ ميل نکنيد.

چاي محرک است يا آرام بخش ؟

بعضي ‌ها چاي مي ‌نوشند چون معتقدند چاي خاصيت آرام‌ بخشي دارد اما بعضي‌ ها هم مي ‌گويند چاي شادي‌آور و نشاط ‌آور است. واقعيت اين است که هر دوي اين صحبت‌ ها درست است. چاي تا پيش از دو دقيقه از دم ‌کشيدن اثر محرک دارد اما پس از مدتي به تدريج از خاصيت محرک بودن آن کاسته شده و خاصيت آرام ‌بخشي آن بيشتر مي ‌شود. پس از گذشت پنج دقيقه از دم‌ کشيدن چاي، تمام کافئين موجود خارج مي‌ شود و چاي کاملا آرام ‌بخش است. کافئين از محرک ‌هاي سيستم اعصاب مرکزي است. مقدار اين ترکيب در يک فنجان چاي زياد نيست. با اين حال ممکن است مصرف زيادش در بعضي افراد موجب ايجاد حالاتي مانند بي ‌قراري و عصبانيت شود، از اين رو، آن ها نبايد در مصرف چاي زياده ‌روي کنند.

کدام چاي بهتر است: سبز يا سياه ؟

در گياه چاي ترکيبات خاصي وجود دارد که داراي خواص مهم زيستي مانند آنتي اکسيدان ‏ها است. اين ترکيبات فوايد بسياري دارند. در طي فرآيند تخمير اين مولکول ‌ها تغيير مي‌ کنند. مثلا برخي از آن ها اکسيد شده، برخي مي ‌شکنند و يا به مواد جديدي تبديل مي ‌شوند. در نتيجه، در چاي سياه که تخمير زيادتري رويش صورت گرفته است، موادي به وجود مي‌آيد که حاصل آن تغييرات هستند، يعني در چاي سياه موادي وجود دارد که در چاي سبز، با تخمير کمتر، وجود ندارد. سردسته اين مواد، کافئين است. وجود کافئين در چاي سياه و آنتي ‏اکسيدان کمتر ارزش آن را در مقايسه با چاي سبز که خواص آنتي ‌اکسيداني بيشتري دارد، کمتر مي ‏کند. به همين دليل اگر افراد ذايقه خود را با چاي سبز تطبيق دهند، از خواص بيشتر گياه چاي بهره ‌مند خواهند شد.
 

sіπa

Registered User
تاریخ عضویت
10 فوریه 2010
نوشته‌ها
1,703
لایک‌ها
8

روبات جراح براي درمان بيماري‌ تيروئيد


كارشناسان از ساخت روبات جديدي با نام da Vinci Surgical System خبر داده‌اند كه مي‌تواند با ايجاد يك شكاف كوچك در گردن، عمل جراحي تيروئيد را با موفقيت كامل انجام دهد.

اين روبات توسط محققان دانشگاه‌هاي جورجيا و تگزاس ساخته شده است.

به گفته محققان اين دو دانشگاه‌، طي سال‌هاي اخير روبات‌ها در اعمال جراحي اورولوژي و بيماري‌هاي زنانه حضور يافته‌اند، اما اين نخستين باري است كه از آنها در عمل جراحي تيروئيد استفاده مي‌شود.

بيماري تيروئيد در پي نوعي اختلال صورت مي‌گيرد كه به موجب آن در گردن فرد برجستگي به اندازه ميوه كيوي ايجاد مي‌شود.
اين بيماري تاكنون از طريق يك شكاف بزرگ در قسمت تحتاني گردن ايجاد مي‌شد كه در نهايت جاي بخيه‌ها روي گردن فرد بيمار باقي مي‌ماند. اما محققان اعلام كرده‌اند كه روبات جديد قادر است جراحي مورد نياز براي درمان اين بيماري را از طريق ايجاد يك شكاف كوچك در گردن به وجود آورد تا در نهايت اثري از بخيه‌هاي جراحي باقي نماند.

غده تيروئيد ميزان سوخت و ساز بدن را كنترل مي‌كند و بيماري مربوط به دو حالت خوش‌خيم و بدخيم رخ مي‌دهد.
 

sіπa

Registered User
تاریخ عضویت
10 فوریه 2010
نوشته‌ها
1,703
لایک‌ها
8
مصرف طالبي موجب طراوت پوست مي‌شود

يك متخصص تغذيه گفت: مصرف طالبي موجب طراوت و شادابي پوست بدن مي‌شود.

مريم مراداف در گفت‌و‌گو با فارس، افزود: طالبي علاوه بر ويتامين‌هاي A و C حاوي مواد مغذي مفيد ديگري مثل پتاسيم، فولات، فيبر، منيزيم، يد و ويتامين هايB6،B3،B5 وB1 است و ميوه‌اي اشتها آور است.

وي گفت: طالبي سرشار از ويتامين A است كه هر 100 گرم آن 165 ميكروگرم ويتامين A‌ دارد براي بالا بردن قدرت بينايي و براي سلامت سيستم ايمني بسيار مفيد است.

اين متخصص تغذيه اضافه كرد: طالبي داراي پتاسيم است و براي افراد فشار خوني مي‌تواند مفيد باشد و يكي از غني‌ترين ميوه‌هاي حاوي ويتامينC است.

مراداف گفت: طالبي به دليل اينكه خاصيت هيپوگلايسمي دارد و قند خون را به سرعت بالا مي‌برد براي ديابتي‌ها مضر است و در مصرف آن احتياط بايد كرد.

وي گفت: طالبي ويتامين C خوبي دارد و در كنار ويتامين A منبع خوبي از آنتي‌اكسيدان است. كساني كه در معرض استرس و آلودگي هوا قرار دارند مي‌توانند از طالبي استفاده كنند. طالبي، ادرارآور و نرم كننده (ملين) است و مصرف آن موجب طراوت و شادابي پوست بدن مي‌شود.
 

sіπa

Registered User
تاریخ عضویت
10 فوریه 2010
نوشته‌ها
1,703
لایک‌ها
8

مصرف چاي از پيري زودرس پيشگيري مي‌كند



عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشكي تهران گفت: مصرف چاي به دليل وجود آنتي اكسيدان‌ها از پيري زودرس جلوگيري مي‌كند.

احمدرضا درستي مطلق در گفت‌و‌گو با فارس، افزود: چاي و مواد گياهي زماني كه حرارت مي‌بيند و دم مي‌كشد تغييراتي را از خود نشان مي‌دهد. مواد آنتي اكسيداني موجود در چاي بر اثر حرارت طولاني مدت از بين مي‌روند و ارزش غذايي خود را از دست مي‌دهد.

عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشكي تهران افزود: چاي و گياهان دارويي زماني كه دم مي‌كشند بايد چاي را از تفاله جدا ‌كنيم. جدا كردن تفاله موجب حفظ و نگهداري مواد غذايي پر ارزش در چاي مي‌شود. توصيه مي‌شود كه پس از 10 دقيقه تفاله را از چاي آن جدا كرده و آب و مايع آن را نگهداري كنيم.

درستي گفت: از ديد علمي چاي چند مزيت دارد كه يكي از مزيت‌هاي آن اين است كه يك ليوان چاي فلوئور مورد نياز يك فرد را در طول روز تأمين مي‌كند و مصرف 3 ليوان چاي در روز مانعي ندارد.

وي اضافه كرد: اگر بيش از 5 ليوان چاي در روز مصرف شود به بدن ضرر مي‌رساند و موجب افزايش فلوئور بدن و بروز فلوئوريست در بدن مي‌شود و موجب بروز نقاط قهوه‌اي رنگ بر روي دندان مي‌شود. دندان‌ها را از بين مي‌برد و استخوان را نيز پوك مي‌كند.

عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشكي تهران افزود: خاصيت ديگر چاي اين است كه ادرارآور است و موجب زدودن ضايعات از بدن مي‌شود، كليه را به كار مي‌اندازد و از سنگ كليه جلوگيري مي‌كند همچنين وجود آنتي اكسيدان‌هاي چاي از پيري زودرس جلوگيري مي‌كند.
 

sіπa

Registered User
تاریخ عضویت
10 فوریه 2010
نوشته‌ها
1,703
لایک‌ها
8

چرا چشم شما قرمز می شود؟



كه ترشحات مخاطی را برای پوشاندن و نرم كردن سطح چشم تولید می كند. این پرده به طور طبیعی حاوی عروق ظریفی است كه با بررسی دقیق قابل مشاهده اند و در صورت تحریك یا التهاب ملتحمه، عروق خونی آن مشخص تر می‌شوند و چشم، قرمز به نظر می رسد.

عوامل گوناگونی می توانند سبب التهاب ملتحمه شوند كه شایع ترین آنها عبارتند از: عفونت ها و تحریكات محیطی.

از آنجا كه ملتحمه بافت ساده ای است به همه محرك ها به یك گونه پاسخ می دهد و قرمز می شود. ویروس ها شایع ترین علت ورم ملتحمه عفونی هستند. برخی ویروس ها كه سبب سرماخوردگی و علائمی مثل گلودرد و آب ریزش بینی می شوند نیز می توانند سبب ورم ملتحمه با علایم قرمزی و ترشح آبكی از هر دو چشم شوند. برخی دیگر ممكن است تنها یك چشم را عفونی كنند.

ورم ملتحمه ویروسی تنها با ترشحات آبكی همراه است و یك تا دو هفته طول می كشد تا بهبود یابد.

عفونت های باكتریایی هم مثل استرپتوكوك و استافیكوكوك، نیز سبب قرمزی چشم می شوند كه با میزان زیادی ترشح و چرك همراه است. در عفونت های حاد میزان ترشح چرك به حدی زیاد است كه مشاوره ی فوری با چشم پزشك لازم می شود.

برخی از عفونت های باكتریایی مزمن ترند و ممكن است ترشح ناچیزی داشته باشند، در نتیجه هنگام صبح پوسته های خفیف و اندكی روی پلك ها ایجاد می شود.

نوعی ورم ملتحمه حاد و شدید در نوزادان تازه متولد شده دیده می شود كه با احتمال درگیری سایر قسمت های بدن همراه است و در صورت بروز باید سریعاً به اورژانس چشم مراجعه شود.

ورم ملتحمه عفونی چشم اعم از باكتریایی یا ویروسی می تواند كاملاً واگیردار باشد. بنابراین باید از تماس با وسایلی كه با اشك بیمار آلوده شده اند اجتناب كرد.

یك نوع ورم ملتحمه كه باعث ترشح چشم می گردد، در اثر آلرژی ایجاد می شود. برخی از آلرژی ها مثل تب یونجه سبب خارش شدید چشم می شوند، در حالی كه برخی دیگر ممكن است تنها قرمزی ایجاد كنند.

حتی علت ورم ملتحمه می تواند محركات محیطی مثل دود یا گاز باشد.

چندین بیماری چشمی دیگر وجود دارند كه باعث قرمزی چشم می شوند و در صورت عدم شناخت و درمان به موقع، می توانند به نابینایی منجر شوند و افتراق آنها از ورم ملتحمه بسیار حائز اهمیت است. به همین دلیل ارزیابی و معاینه دقیق چشم توسط چشم پزشك الزامی است.
 

Sir Vahid

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
2 دسامبر 2007
نوشته‌ها
6,342
لایک‌ها
4,575
باور هاي غلط در مورد سرطان


سرطان یکی از کشنده ترین بیماری های قرن جدید است. با گذشت سالها از پیدایش این بیماری، هنوز ابهاماتی پیرامون آن وجود دارد تا جایی که عقاید و باورهایی غلط جای حقایق و واقعیت رادرمورد این بیماری گرفته اند.


شما هم این داستان ها را شنیده اید؟ سرطان مغز کودکی را که همه ی شب با گوشی موبایل خود صحبت می کرد را خورد. یا فردی به خاطر سوار شدن بیش از حد روی دوچرخه به سرطان بیضه مبتلا شده است. شایعات و باورهای غلط پیرامون سرطان بسیار است و گاهي افراد نمی توانند دروغ و حقیقت را از هم تشخیص دهند.

اطلاعات درست درمورد سرطان بسیار با ارزش است چون هرچه بیشتر در مورد این بیماری بدانیم، بیشتر میتوانیم این بیماری را از خود دور کنیم. باورهای غلطی که در زیر به آنها اشاره می کنیم، توسط پزشکان از سرتاسر جهان گزارش شده اند. کاری که شما باید بکنید این است که این مطالب را خوانده و دیگران را هم از حقیقت امر مطلع بکنید.


1. فقط خانم ها به سرطان سینه مبتلا می شوند
اگر از کسی شنیدید که سرطان سینه فقط مخصوص خانم ها است و مردان به آن مبتلا نمی شوند، بدانید که اشتباه است. تحقیقات پزشکی ثابت کرده است که حتی در لاغرترین مردان نیز در بافت های دور سینه شان، مجراهای سرطانی شیر دارند.


واقعیت این است که اگر سالانه 1500 مرد محتمل به گرفتن سرطان تشخیص داده شوند، 500 مورد به سرطان مبتلا نخواهند شد. پس به یاد داشته باشید: گرچه احتمال ابتلای مردها به سرطان سینه به خاطر کمتر بودن مجراهای شیری در آنها کمتر است، اما هنوز احتمال ابتلا برای آنها وجود دارد.


2. تلفن همراه و سایر امواج رادیویی باعث ابتلا به سرطان می شوند
چند سال پیش فردی از یک کارخانه ی تولیدی گوشی موبایل شکایت کرد، چون تصور می کرد امواج دالکترومگنتیک خارج شده از این گوشی باعث شده که او به سرطان مغز دچار شود. روزنامه های و مجلات به شدت این جریان را دنبال می کردند و این قضیه، داستان صفحه ی اول همه ی روزنامه ها و مجلات شده بود. چند ماه بعد دانشمندان اعلام کردند که هیچ ارتباطی بین سرطان مغز و گوشی های همراه وجود ندارد. متاسفانه روزنامه ها خبر تکذیب این اتفاق را چاپ نکردند و افراد کمی فقط متوجه بی تاثیری تلفن همراه روی مغز شدند. به همین دلیل امروزه %30 مردم تصور می کنند که گوشی موبایلشان می تواند باعث مرگ آنها شود.



3. دود و آلودگی هوا می تواند به اندازه ی دود سیگار سرطان زا باشد
یک نفر روزی می گفت اگر در هوای تهران تنفس کنی، انگار روزی یک بسته سیگار کشیده ای. واقعیت این است که در مقایسه با سیگار، دود و آلودگی هوا تاثیر کمی بر سلامتی بدن دارد. بنابر تحقیقات پزشکی، تقریباً %87 از موارد سرطان ریه بخاطر سیگار کشیدن بوده است. و اگر با فردی سیگاری ازدواج کنید، %30 احتمال ابتلا به سرطان ریه در شما بیشتر از زمانی است که با فردی غیرسیگاری ازدواج کنید. حرف آخر این است که درست است که دود و آلودگی هوا برای شما خوب نیست، اما درمورد مسئله ی سرطان ریه، درمقایسه با سیگار کاملاً بی تاثیر است.



4. اسپری های حشره کش باعث مرگ می شود
تقصیر شما نیست که در آپارتمانی زندگی میکنید که پر از سوسک است، اما این شمایید که باید با آن مقابله کنید. در چنین مواردی، اسپری های حشره کش اولین وسیله ی دفاعی شما به نظر می رسد. اما اگر این مواد شیمیایی باعث کشتن سوسک ها می شود، آیا باعث کشتن شما هم شود؟ واقعاً خیر.


بودن طولانی مدت در معرض این مواد، در موش ها ایجاد سرطان کرده است اما شما چون به عنوان نابود کننده هستید، لازم نیست که نگران باشید. گرچه بهتر است تا می توانید کمتر در معرض اسپری های حشره کش قرار بگیرید و همیشه دستورالعمل و احتیاطهای نوشته شده بر روی اسپری را جدی بگیرید.


5. عمل جراحی باعث پخش شدن سرطان به همه ی قسمت های بدن می شود
استفاده از تیغ های گینسو برای جراحی ممکن است باعث انتشار سلول های سرطانی به جریان خون شود، اما با بیوپسی (بافت برداری) چنین امکانی وجود نخواهد داشت. جراحان بسیار دقیق عمل میکنند و قادر به از بین بردن تومرها و رشد سرطان بدون انتشار آن می باشند. اگر کسی چیزی غیر از اين به شما گفت، مطمئن باشید که اشتباه است. پس به هیچ وجه از تیغ جراحی نترسید، چون ممکن است جانتان را نجات دهد.


6. سرطان به صورت ارثی در خانواده منتقل می شود
سرطان سینه و سرطان های کلورکتال ممکن است به صورت ارثی منتقل شوند. اما در اکثر موارد سرطان از سایر عوامل ناشی شده و به صورت یک معما باقی می ماند. حتی اگر شما ژنی از یک بیماری را به ارث برده باشید، فقط احتمال ابتلای شما به آن بیماری افزایش می یابد. پس اگر عمویتان سرطان کلورکتال داشت، نگران نباشید، چون دلیلی ندارد که شما هم حتماً به آن مبتلا شوید.
 

Sir Vahid

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
2 دسامبر 2007
نوشته‌ها
6,342
لایک‌ها
4,575
هپاتيت B

هپاتیـت B خـطرنـاک تـرین بـیـماری مـربوط به کبد در جهان است. عامل این بیماری ویروس HBV که به سلولـهـای کبد
آسـیب رسانده و باعث ناتوانی کبد، تخریب بافت های کبد و یــا سرطان کبد می شود. این ویروس با تماس با خون یا
مایعات خونی بدن منتقل می شود.



در اکثر افراد توانایی مـقـابله بـا ویـروس هــپاتیت B و از بین بردن این ویروسـها از خون وجود دارد که 6 ماه ممکن است
بـه طـول بینجامد. زمـانی که این ویروس در بدن افراد وجود دارد، می توانند آن را به سایرین نیز منتقل کنند.


تقریبا %10-5 از افراد بزرگسال، %50-30 از کودکان و %90 از نوزادان نمی توانند از شر این ویروس خلاص شوند و بیماریشان پیشرفت می کند. بیمارانی که به طور مزمن مبتلا به این بیماری هستند می توانند باعث سرایت این بیماری به دیگران هم شوند و خطر مشکلات کبدی در اینگونه افراد بیشتر است.


ویروس هپاتیت B صد مرتبه بیش از ویروس ایدز واگیردار و مسری است. بااینحال میتوان با واکسیناسیون از ابتلا به این بیماری جلوگیری کرد. برای 400 میلیون انسانی که در سرتاسر جهان مبتلا به این بیماری هستند دیگر واکسیناسیون فایده ای ندارد. اما پزشکان در حال کار کردن روی راه های درمانی جدیدی برای درمان این بیماری میباشند.


در جهان:


فقط امسال، 10 تا 30 میلیون انسان به این بیماری مبتلا خواهند شد.
سازمان بهداشت جهانی تخمین می زند که 400 میلیون انسان در جهان به این بیماری مبتلا هستند.
ویروس HBV هرساله بیش ار یک میلیون کشته در سراسر جهان می دهد.

در ایالات متحده امریکا:

فقط امسال 5000 تا 6000 امریکایی به خاطر مشکلات مربوط به هپاتیت B جان خود را از دست دادند.
راه های انتقال
هپاتیت B معمولاً از راه خون و مایعات خونی بدن منتقل می شود. ممکن است با تماس مستقیم خون با خون، رابطه ی جنسی، استفاده از مواد مخدر غیرمجاز، و از طریق مادر مبتلا به این بیماری به نوزادش منتقل شود.


راه های انتشار

ویروس هپاتیت B به طرق زیر منتشر می شود:

رابطه ی جنسی
استفاده از سوزن های تزریق مواد مخدر به صورت مشترک
زندگی با یک فرد مبتلا در یک خانه
انتقال از مادر مبتلا به نوزاد تازه به دنیا آمده اش
استفاده ی مشترک از گوشواره، تیغ ریشتراشی، مسواک با یک فرد مبتلا
استفاده از سوزن غیراسترلیزه شده برای تاتو کردن یا سوراخ کردن
گازگرفتگی توسط انسان مبتلا
ویروس هپاتیت B به طرق زیر منتشر نمی شود:

بوسيدن روی گونه یا لبها
عطسه یا سرفه کردن
دست دادن یا بغل کردن فرد مبتلا
خوردن غذایی که توسط یک فرد مبتلا تهیه شده باشد
افرادی که از مادرانی مبتلا به این ویروس به دنیا می آیند، درمعرض خطر بیشتری برای ابتلا به این بیماری هستند.
گرفتن بچه ای از منطقه ای که این بیماری در آن رایج بوده است.
مردانی که با همجنس خود سکس داشته باشند.
زندگی یا کار در محیط های سازمانی مثل زندان
راه های پیشگیری
از پزشکتان درمورد واکسیناسیون این بیماری سوال کنید و با واکسن زدن خود و عزیزانتان را از شر ابتلا به این بیماری محافظت کنید. سازمان بهداشت جهانی توصیه می کند که همه ی نوزادان، کودکان و نوجوانان زیر 18 سال در مقابل این ویروس واکسینه شوند. این واکسن همچنین برای آن دسته از بزرگسالانی که در خطر ابتلا به این بیماری هستند نیز توصیه می شود.
 

Sir Vahid

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
2 دسامبر 2007
نوشته‌ها
6,342
لایک‌ها
4,575
براي جلوگيري ازتحليل‌ قواي‌ ذهني‌ خود چاي‌ سبز بنوشيد

--------------------------------------------------------------------------------

دانشمندان مي گويند استفاده از چاي سبز از تحليل رفتن قواي ذهني و فكري انسان جلوگيري مي كند. به گزارش خبرگزاري رويترز گروهي‌ از محققان‌ ژاپني دريافته اند افرادي‌ که‌ مرتب‌ چاي‌ سبز ‌مي‌نوشند در دوران‌ کهولت‌ سن‌ ، کمتر از ديگران‌ دچار تحليل‌ قواي‌ ذهني‌ مي‌شوند‌.




پژوهشگران‌ دانشکده‌ پزشکي‌ دانشگاه‌ توهوکوي‌ ژاپن‌ با مطالعه‌ بيش‌ از هزار ژاپني‌ هفتاد سال به بالا‌ دريافتند قواي‌ ذهني‌ و شناختي‌ زنان‌ و مرداني‌ که‌ بيشتر چاي‌ سبز مي‌نوشند ، نسبت‌ به‌ افراد ديگر بهتر است.‌ اين‌ يافته‌ها بر اساس‌ مطالعات‌ ازمايشگاهي‌ بوده‌ است‌ که‌ نشان‌ مي‌دهد چاي‌ سبز حاوي‌ ترکيباتي‌ است‌ که‌ از تحليل‌ سلول‌هاي‌ مغزي‌ همانند انچه‌ در بيماري‌ آلزايمر و پارکينسون‌ روي‌ مي‌دهد ، جلوگيري‌ مي‌کند‌.‌ ‌
اين‌ پژوهشگران‌ بر اين باورند كه احتمالا به‌ علت‌ اثار پيشگيرانه‌ چاي‌ سبز است‌ که‌ بيماري‌هايي‌ مانند جنون الزايمر در ميان‌ مردم‌ ژاپن‌ در مقايسه‌ با اروپا و شمال‌ امريکا کمتر مشاهده‌ مي‌ شود.
 

Sir Vahid

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
2 دسامبر 2007
نوشته‌ها
6,342
لایک‌ها
4,575
مصرف كلم از بروز سرطان لوزالمعده پيشگيري مي‌كند


تهران،خبرگزاري جمهوري اسلامي

محققان سوئدي دريافته‌اند مصرف مقادير زياد كلم پيچ ، گل كلم، كلم فندقي ، و كلم بروكلي از ابتلا به سرطان لوزالمعده پيشگيري مي‌كند.

به گزارش خبرگزاري فرانسه از استكهلم، در اين مطالعه عادات غذايي ‪ ۴۰‬هزار زن و ‪ ۴۹‬هزار مرد طي مدت هفت سال مورد بررسي قرار گرفت.

از اين تعداد ‪ ۱۳۵‬تن به سرطان لوزالمعده مبتلا شدند.

هرچند در اين مطالعه ارتباط كلي بين ميزان بروز سرطان و مصرف ميوه و سبزيجات يافت نشد، اما محققان دريافتند كساني كه كلم فراوان مصرف مي‌كنند كمتر به اين بيماري مبتلا مي‌شوند.

سوزانا لارسون از موسسه كارولينسكا استكهلم مي‌گويد مصرف گل كلم، كلم بروكلي، و كلم فندقي به اندازه كلم پيچ در پيشگيري از سرطان لوزالمعده موثر است.

مشروح اين مطالعه در مجله "‪ "Cancer Epidemiology and Biomaker‬منتشر شده است.
 

Sir Vahid

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
2 دسامبر 2007
نوشته‌ها
6,342
لایک‌ها
4,575
هسته خرما براي دفع سنگ كليه ومثانه مفيد است
اصفهان ، خبرگزاري جمهوري اسلامي

متخصص گياه دارويي گفت : جوشانده هسته خرمابراي دفع سنگ كليه و بيماري هاي مثانه مفيد است.
دكتر "فريبرز معطر "روز چهارشنبه در كنفرانس "گياه دارويي" در تالار" زيتون" دانشكده علوم پزشكي اصفهان، افزود : خرما داراي چند تركيب دارويي است كه يكي از آنها شبيه" كورتن" است كه براي درمان كليه، التهاب و امراض عفوني موثر است.
وي گفت : ماليدن جوشانده گل خرما پس از شكفتن ، التهاب خون را تسكين مي دهد و خود آن براي امراض عفوني ، قوه‌بينايي، شنوايي و درد مفاصل ، بسيار مفيد است.
وي افزود : ماليدن كوبيده گل خرما به دندان باعث تقويت لثه مي‌شود و از پيوره و" چرك خون" جلوگيري مي‌كند و جهت تقويت معده نافع است و عرق آن كه مانند گلاب گرفته‌مي شود ، پيچش معده را تسكين مي‌دهد.
معطر، در اين كنفرانس اضافه كرد : قند خرما يك قند تنظيم شده و بدون گلوكز مصنوعي است و توصيه مي‌شود افراد چاي را با خرما كه داراي كالري زياد است و ديابت را به همراه نمي‌آورد، مصرف كنند.
وي گفت : پاشيدن پودر خرماي خشك شده روي زخم‌هاي چركي ،باعث خشك شدن و التيام زخم مي‌شود.
در كنفرانس "گياه‌درماني " نقش ميوه و داروهاي گياهي در درمان بيماري هاي كليوي و سنگ مثانه با حضور ‪ ۱۲۵‬نفر از پزشكان داروساز و عمومي مورد بررسي قرار گرفت.
 

Sir Vahid

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
2 دسامبر 2007
نوشته‌ها
6,342
لایک‌ها
4,575
بهداشت رواني چيزي بيش از فقدان بيماري رواني است. اغلب افراد جامعه از سلامت روان خود غافل بوده و نسبت به آن بي اعتناء ميباشند. ويژگيها و معيارهاي بهداشت روان را ميتوان اينگونه برشمرد:

1- كيفيت انديشيدن توام با آرامش با رويكردي خنثي و يا مثبت است. در مقابل انديشه پر تنش، آزار دهنده و منفي.

2- افكار بدون هيچ مقاومتي مي آيند و مي روند، بدون آنكه تنش قابل توجهي ايجاد كنند. در مقابل تفكر وسواسي و تكرار شونده.

3- فرد در زمان حال زندگي ميكند و تمام حواسش معطوف كاري است كه در حال انجامش است. در مقابل فردي كه غالب اوقات در خشم از گذشته و ترس از آينده بسر ميبرد.

4-احساس آرامش، امنيت، شفقت، شوخ طبعي، قدر شناسي، رضايت و كنجكاوي. در مقابل احساس تنش، خشم، نا امني و نفرت.

5- زندگي كنترل پذير مي نمايد. در مقابل احساسي كه زندگي از كنترل شما خارج است.

6- مشكلات قابل حل بنظر ميرسند و فرد خوشبينانه به مشكلات خود مينگرد. در مقابل مشكلات حل ناپذير بنظر رسيده و فرد بدبينانه به مشكلات خود نگاه ميكند.

7- عزت نفس و اعتماد بنفس بالا. در مقابل اعتماد بنفس پايين و احساس اضطراب و نا اميدي.

8- فرد احساس خوبي نسبت به خود دارد. فرد نقاط ضعف و قوت خود را بخوبي ميشناسد.

9- فرد اجازه نميدهد احساساتي مانند ترس، خشم، عشق، حسادت، گناه و اضطراب تمام وجودش را در برگيرند.

10-توان برقراري روابط اجتماعي و بين فردي رضايت بخش و پايدار.

11-توانايي خنديدن به خود و با ديگران.

12- فرد با وجود اختلاف عقايد، تفاوتها و كاستي ها براي خود و ديگران احترام قائل است.

13-توانايي پذيرش مشكلات و ناكاميهاي زندگي.

14- استقلال در تصميم گيري. عدم هراس از مشكلات و توانايي در حل بهنگام آنها.

15-توانايي سازگاري با محيط پيرامون و تغييرات.

16- داشتن روحيه شاد و با نشاط.

17-توانايي تامين نيازهاي شخصي.

18-توانايي لذت بردن از زندگي.

19- توانايي برقراري تعادل و توازن: ميان كار و تفريح، خواب و بيداري، استراحت و فعاليت بدني، تنهايي و معاشرت با ديگران، داخل خانه ماندن و از منزل خارج شدن.

20- انعطاف پذيري: افرادي كه داراي عقايد خشك بوده و در هيچ شرايطي حاظر به تغيير عقايد خود نيستند (حتي با استدلالهاي روشن و متقاعد كننده) در واقع خود را معرض استرس زيادي قرار ميدهند. انعطاف پذيري در انتظارات و احساسات نيز ضرروي است. افرادي كه برخي احساسات و هيجانات خود را سركوب كرده و از ابراز آنها نگراني دارند خود را در معرض بيماريهاي رواني قرار ميدهند. فرد ميبايست توانايي تغيير كردن، رشد كردن و تجربه كردن طيف وسيعي از احساسات را همگام با تغيير شرايط زندگي دارا باشد.

21- (قابليت ارتجاعي) تاب آوري: در فيزيك به توانايي بازگشت به شكل اوليه پس از خم شدن، كشيده شدن و يا فشرده شدن ميباشد. اما در روانشناسي به مفهوم بازگشت به وضعيت عادي و طبيعي پس از مواجهه با ناملايمات روزگار، تغييرات و استرسها با حداقل درد و رنج است. يعني همان تاب آوردن زير فشار رواني و حفظ ثبات احساسي و سلامت رواني. توانايي كنار آمدن با ناملايمات و سازگاري با تغييرات. بيرون آمدن از شرايط سخت. ميزان مقاومت و تحمل شما.

22-توانايي دوست داشتن و عشق ورزيدن و همچنين دوست داشته شدن.

23-خلاق و بهره ور بودن.

24- توانايي بهره گيري از قوه تخيل. خيالپردازي نيز براي سلامتي روان ضروري است. اما تا حدي كه فرد قادر باشد ميان تخيل و واقعيت تفاوت قائل شود و آن دو را از هم تميز دهد.

25-فرد احساسات خود را ميشناسد.

چند نكته براي حفظ سلامت رواني

1- مهارتهاي حل مسائل و اختلافات را فرا گيريد.

2-اعتماد بنفس و عزت نفس خود را افزايش دهيد.

3-هرگز خود را قرباني قلمداد نكنيد.

4- روشهاي مديريت زمان را بياموزيد.

5- اجازه ندهيد احساسات شما در درونتان انباشته گردند. احساسات خود را با ديگران در ميان گذاريد.

6-از بحثها و نزاع هاي غير ضروري اجتناب ورزيد.

7-عواملي كه در شما ايجاد استرس ميكنند را شناسايي كرده و مواجهه با آنها را به حداقل برسانيد.

8-تكنيك هاي تمدد اعصاب و آرامش يافتن را فرا گيريد.

9-به اطرافيان خود بي توجه نبوده و در صورت لزوم ياري دهنده آنان باشيد و در حد توانايي خود بكوشيد مشكلاتشان را رفع كنيد.

10- از زندگي خود لذت ببريد. كاري را انجام دهيد كه به آن علاقمند هستيد. جايي برويد كه دوست داريد آنجا باشيد. براي خودتان زندگي كنيد و نه براي ديگران.

11- تنها با افراد شاد و هم عقيده با خود معاشرت كنيد. جدا از افرادي كه اعتماد بنفس شما را كاهش ميدهند دوري كنيد. (افرادي كه ناعادلانه از شما انتقاد كرده و يا تحقيرتان ميكنند)

12-از كمال گرايي بپرهيزيد.هيچ كس كامل نيست.

13- براي خود اهداف معقول، واقع گرايانه و در حد توانايي تان تعيين كنيد.

14- چيزهايي كه قادر نميباشيد در خود و ديگران تغيير دهيد را بپذيريد. ديگران را همانگونه كه هستند بپذيريد.

15-خشم خود را كنترل كنيد.

16-اشتباهات خود و ديگران را مورد بخشش قرار دهيد.

17-به قدر توانايي خود كار كنيد.

18- در زمان حال زندگي كنيد. از گذشته درس بگيريد و براي آينده برنامه ريزي كنيد.

19- رژيم غذايي متعادل لازمه بهداشت روان است. از مصرف الكل وكافئين بپرهيزيد. سيگار نكشيد و فعاليت بدني را ترك نكنيد. خواب كافي داشته باشيد.

20- تاب آوري، انعطاف پذيري و ايجاد توازن را فراموش نكنيد.

21- مسئوليت زندگي خود را بپذيريد. از ديگران انتظار نداشته باشيد تمام نيازهاي شما را تامين كنند. خودتان اين كار را مي بايست انجام دهيد.

* بهداشت روان همان پندار نيك، گفتار نيك و كردار نيك است .
 

Sir Vahid

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
2 دسامبر 2007
نوشته‌ها
6,342
لایک‌ها
4,575
سالاد ، مناسب براي رژيم غذايي



شاید برای شما هم پیش آمده باشد: وقتی خیلی گرسنه هستید و وارد یک رستوران می شوید، اولین چیزی که سفارش می دهید یک ظرف بزرگ سالاد است. اما وقتی که نوبت به غذای اصلی می شود، فقط مقدار خیلی کمی از آن را می توانید بخورید. اگر چنین چیزی برای شما هم پیش آمده باشد، معلوم می شود که شما هم توانسته اید تکنیک خوبی برای کنترل وزنتان به دست آورید. تحقیقات نشان می دهد که اگر غذایتان را با ظرف بزرگی از سالاد شروع کنید، کالری مصرفی هنگام خوردن غذای اصلی کاهش می یابد. اما نگاه شما به غذا، همچنین اندازه ی سالاد و آرایش آن، تفاوت ایجاد می کند.


برای اثبات اینکه سالاد می تواند از مصرف کالری جلوگیری کند، محققین دانشگاه پنسیلوانیا تحقیقی انجام دادند. در این تحقیق آنها برای ناهار قبل از سرو غذای اصلی به خانم ها، سالادهایی حجیم اما کم کالری دادند. نتایج کار نشان داد که خانم ها 100 کالری کمتر از مقدار همیشگی مصرف کردند. این سالادها از کاهو، هویج، گوجه فرنگی، کرفس و خیار به همراه سُس کم چرب درست شده بود.


برای اینکه بتوانید با سالاد خوردن وزنتان را کنترل کنید، حتماً باید سالادهایتان را کم کالری درست کنید. در این تحقیق مشاهده شد، وقتی سالادهایی با کالری نسبتاً بالا به خانم ها داده شد، کالری مصرفی کلی مثل همیشه بود و کاهش نداشت. حتی سالادهای بسیار پرکالری که حاوی پنیر و سُس های چرب بودند، کالری مصرفی کلی را افزایش داد.


اما قبل از اینکه مشغول درست کردن سالادهای حجیم و کم کالری شوید، بهتر است ذائقه ی خود را امتحان کنید. در مطالعه ای که برای تحقیق سرطان در موسسه ی آمریکایي انجام گرفت، افراد بسیار ابراز کردند که مقدار غذایی که می خورند، به میزان گرسنگی آنها بستگی ندارد، بلکه بسته به میزان غذایی است که در بشقابشان گذاشته شده است. چون اکثر افراد عادت دارند هر مقدار که در بشقابشان گذاشته می شود را بخورند، حتنی اگر واقعاً به آن اندازه گرسنه شان نباشد.


اگر شما هم چنین فردی هستیدف سعی کنید به نسبت مقدار سالدی که می خورید، برای خود غذا بکشید. برای کاهش میزان کالری مصرفی کلی، باید سعی کنید مقدار کمتری غذا صرف کنید، یعنی باید گرسنگیتان با لقمه های کوچک برطرف بشود. پس از صرف سالاد کمی صبر کنید و بعد غذای خود را شروع کنید. در تحقیقی که در بالا بریتان گفته شد، غذای اصلی 20 دقیقه پس از صرف سالاد به خانم ها داده شد. این زمان به خام ها این فرصت را داد تا ببینند چه مقدار تا بحال خورده اند. اگر شما از آندسته افراد هستید که تند غذا می خورند، میزان غذایی که بعد از سالاد می خورید، باید همان مقدار معمول باشد.


خوردن سالادهای حجیم و کم کالری قبل از غذای اصلی راه خوبی برای کاهش کالری های مصرفی است، اما استفاده از مواد غذایی کم کالری در غذای اصلی نیز به این منظور کمک می کند. استفاده از سبزیجات که هم سالم هستند و هم کم کالری انتخاب خوبی به شمار می رود. اما دقت کنید که حتماً مقدار کافی پروتئین چه با مرغ، گوشت یا ماهی باشد نیز در برنامه ی غذاییتان بگنجانید، چون چند دقیقه ای بعد از صرف غذا باز گرسنه تان خواهد شد.


برای کاهش کالری مصرفیتان راه های زیادی جلو روی شماست. حال می بینید که لاغر شدن آنقدرها هم که تصور می کردید مشکل نیست. قبل از غذا مقدار زیادی سالاد کم کالری بخورید و برای درست کردن غذاهایتان نیز از مواد غذایی کم کالری مثل سبزیجات، میوه و حبوبات استفاده کنید. این سبک جدید غذا خوردن است که بسیار هم موثر نشان داده است .
 

Sir Vahid

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
2 دسامبر 2007
نوشته‌ها
6,342
لایک‌ها
4,575
ارتيم مولتي فرم Erythema multiforms
9/24/2008 7:26:04 AM
يك راش قرمز است كه معمولاً ايجاد حلقه‌هاي متحدالمركز با مراكز بنفش رنگ مي‌كند.
سن
شايعتر از همه در كودكان و بالغين جوان است.
جنس
در مردان شايعتر است.
ژنتيك و نحوه زندگي
عوامل خطر مهمي محسوب نميشوند. ارتيم مولتي فرم به سرعت ايجاد شده و به صورت نقاط قرمز متمايز كه در عرض چند روز بزرگ ميشوند، مشخص مي‌گردد. ضايعه گسترده بوده، اغلب كف دستها و پاها را درگير مي‌كند. اين بيماري ممكن است غشاهاي مخاطي مثل مخاط دهان و بيني را مبتلا سازد. راش در افراد جوان شايعتر بوده، مردان را بيشتر از زنان گرفتار مي‌كند. بيماري مسري نيست و معمولاً خفيف است، هر چند بعضي اوقات يك شكل شديد از بيماري، رخ مي‌دهد. در بيشتر موارد، علت ارتيم مولتي فرم ناشناخته است، اما ضايعه مي‌تواند در نتيجه يك عفونت ويروسي مثل ويروس هرپس سيمپلكس كه عامل تب خال است، به وجود آيد. ساير عوامل كه مي‌توانند باعث شعله‌ور شدن ضايعه گردند، عبارتنداز: مصرف داروهاي خاص مثل آنتي بيوتيكهاي سولفوناميد، فني توئين يا واكسن فلج اطفال همچنين ارتيم مولتي فرم مي‌تواند در نتيجه سرطان يا راديوتراپي ايجاد شود.
علايم بيماري
علايم بيماري كه به صورت ناگهاني ظاهر ميشوند، عبارتند از: - نقاط قرمز خيلي كوچك كه به طور قرينه بر روي بدن پخش شده‌اند. اين نقاط معمولاً به صورت حلقه‌هاي قرمز رنگي با مراكز بنفش كه ضايعات هدف ناميده ميشوند، در مي‌آيند. ضايعات ممكن است در قسمت مركزي تاولي شوند. - خارش ناحيه مبتلا. - ضايعات دردناك و ملتهب درداخل دهان و بيني. - تب، سردرد و گلودرد. - به طور گهگاه، اسهال. در موارد نادر، اكثر پوست و غشاهاي مخاطي در سرتاسر بدن به شدت ملتهب و زخمي ميشوند. چنين مواردي نيازمند درمان اورژانسي هستند، زيرا اين وضعيت ممكن است در صورت عدم درمان، تهديد كننده حيات باشد.
كارهايي كه بايد انجام شوند
پزشك شما احتمالاً از روي شكل ضايعات، تشخيص را مطرح خواهد نمود. اگر ضايعه در فاصله كوتاهي پس از شروع مصرف يك دارو ظاهر گردد، پزشك ممكن است داروي ديگري تجويز كند. اگر خارش مشكل اصلي باشد، احتمالاً يك آنتي هيستامين خوراكي تجويز خواهد شد. در موارد شديد ارتيم مولتي فرم، به ويژه در صورت التهاب دهان، ممكن است نياز به درمان در بيمارستان داشته باشيد و احتمال دارد در بخش مراقبتهاي ويژه بستري شده و مايعات داخل وريدي، مسكن و كورتيكواستروئيد دريافت كنيد. ارتيم مولتي فرم معمولاً در عرض چند هفته ناپديد مي‌گردد. با اين حال، احتمال عود وجود دارد. اگر به نظر مي‌رسد كه دارويي عامل بيماري است، بايد از مصرف آن در آينده، اجتناب كنيد.
 

Sir Vahid

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
2 دسامبر 2007
نوشته‌ها
6,342
لایک‌ها
4,575
آكنه Ache
9/24/2008 7:27:34 AM
ضايعه‌اي معمولاً بر روي صورت به علت انسداد و التهاب غدد پوستي ميباشد.
سن
در نوجواني شايعتر است.
جنس
در مردان شايعتر است.
ژنتيك
گاهي به صورت خانوادگي ديده ميشود.
نحوه زندگي
عوامل خطر به نوع بيماري بستگي دارند. انواع متنوعي از آكنه وجود دارند. شايعترين شكل آن آكنه ولگاريس است كه يك ضايعه شناخته شده در بسياري از نوجوانان ميباشد. آكنه ولگاريس در مردان شايعتر بوده و شديدتر بروز مي‌كند. اين وضعيت با تغييرات هورموني زمان بلوغ شعله‌ور شده، ممكن است در سن 10 سالگي ظاهر شود. اين ضايع معمولاً پس از دوران نوجواني فروكش نموده، اما ممكن است تا بعد از 30 سالگي هم پايدار بماند. آكنه مي‌تواند ناراحتيهاي رواني بزرگي را به وجود آورد و نوجوانان ممكن است درباره ظاهر خود احساس بدي داشته باشند. اشكال كمياب‌تر آكنه، عبارتند از: آكنه شغلي كه در نتيجه تماس با انواع خاصي از روغنهاي صنعتي به وجود مي‌آيد و آكنه ناشي از دارو، كه در نتيجه بعضي داروها مثل كورتيكواستروئيدها ايجاد ميشوند.
علل
آكنه ولگاريس در نتيجه توليد بيش از حد سبوم، يك ماده روغني مترشحه از غدد سباسه پوست، به وجود مي‌آيد. به طور معمول، سبوم به فوليكولهاي مو تخليه شده و از طريق منفذ فوليكول بر روي سطح پوست، به خارج جريان مي‌يابد و باعث ميشود پوست لغزنده و قابل انعطاف گردد. با اين وجود، زمانيكه غدد، سبوم بيش از حدي توليد كنند، فوليكولها مسدود ميشوند. اگر سبوم در مدخل فوليكول انباشته شود، سخت و تيره شده، توده‌اي را تشكيل مي‌دهد كه سرسياه ناميده ميشود. در بعضي موارد، فوليكولها توسط كراتين، پروتئيني فيبري و سخت كه توسط سلولهاي پوست توليد مي‌گردد، بسته ميشوند. زمانيكه اين حالت رخ دهد، سبوم به دام افتاده به صورت يك توده سفيد سخت مي شود كه تحت عنوان سرسفيد، در زير سطح پوست قرار دارد. در هر دو نوع انسداد، باكتريها در داخل سبوم تكثير يافته و منجر به التهاب بافتهاي اطراف ميشوند. به نظر مي‌رسد آكنه‌اي كه در بلوغ شروع ميشود، در نتيجه افزايش حساسيت به آندروژن (هورمون جنسي مردانه) بوده، كه هم در پسران و هم دختران وجود داشته و در طي بلوغ زياد ميشود. آندروژن باعث مي‌گردد غدد سباسه توليد سبوم را افزايش دهند. ممكن است يك عامل ژنتيكي وجود داشته باشد، زيرا آكنه مي‌تواند به صورت خانوادگي ديده شود. همچنين استفاده از استروئيدهاي آنابوليك جهت تقويت عضلات در جريان ورزش ممكن است سطح آندروژن خون را زياد كنند. ساير علل آكنه ولگاريس عبارتند از: اختلالات هورموني مثل سندرم كوشينگ، كه به علت توليد بيش از حد هورمونهاي كورتيكواستروئيد است. آكنه ممكن است در زمان استرس بدتر شود. در دختران احتمال دارد حملات آكنه در نتيجه نوسانات هورموني كه در جريان دوره‌هاي قاعدگي رخ مي‌دهند به وجود آيد. همچنين اين وضعيت ممكن است در نتيجه مصرف مواد آرايشي با پايه روغني، بدتر شود. بهداشت بد باعث آكنه نمي‌شود، هر چند تجمع چربي و سلولهاي مرده بر روي پوست ممكن است خطر انسداد فوليكولها و تكثير باكتريها را افزايش دهد. هيچ دليلي وجود ندارد كه غذاهاي چرب، شيريني‌جات يا شكلات باعث ايجاد يا تشيد آكنه شوند. آكنه شغلي معمولاً در نتيجه تماس طولاني مدت پوست با لباسهاي روغني ايجاد مي‌گردد. علل آكنه دارويي مشخص نيست.
علايم
آكنه ولگاريس در قسمتهاي از پوست كه تراكم بالايي از غدد سباسه دارند، بوجود مي‌آيد. درزمان بلوغ، مو، صورت و قسمت فوقاني تنه، به طور طبيعي به دليل افزايش توليد سبوم، چرب ميشود. با اين وجود، در افراد مبتلا به آكنه،‌اين ميزان چربي، بيش از حد است. آكنه تماي دارد بر روي صورت ظاهر شود، اما ساير نواحي مثل قسمت فوقاني پشت، قسمت مركزي قفسه سينه، شانه‌ها و گردن هم، به طور شايع مبتلا مي‌گردند. اين اختلال معمولاً در زمستان شديدتر بوده و تمايل دارد در تابستان در نتيجه تماس بيشتر با نور خورشيد، بهبود يابد. ضايعاتي كه به علت آكنه شغلي هستند ممكن است بر روي قسمتهايي از بدن، مثل رانها كه در تماس نزديك با لباسهاي روغني ميباشند، ظاهر شوند. همه اشكال آكنه ممكن است بعضي يا تمام انواع ضايعات زير را ايجاد كنند: - سرسياه‌هاي كوچك - سرسفيدهاي كوچك - جوشهاي قرمز، كه اغلب همراه با قله‌هاي زرد پر از چرك است. - توده‌هاي قرمز، سفت، بزرگ و دردناك - توده‌هاي حساس زيرپوستي بدون سرهاي واضح (كيستها) همه انواع ضايعات فوق ممكن است در هر زماني ايجاد شوند، اما شدت آكنه به طور قابل توجهي از فردي به فرد ديگر فرق مي‌كند. احتمال دارد ضايعات عمقي، پس از بهبودي، زخم به جاي گذارند.
درمان
روشهاي كمك به خود ممكن است به پاك شدن آكنه خفيف و پيشگيري از عود كمك نمايند. همچنين احتمال دارد پزشكتان يك داروي موضعي مثل بنزوئيل پراكسايد يا كرم رتينوئيد جهت نرم كردن كراتيني كه فوليكولهاي مو را مسدود كرده، توصيه كند. همچنين ممكن است پزشك آنتي بيوتيكهاي موضعي را تجويز نمايد. آكنه متوسط اغلب به طور موفقيت‌آميزي توسط يك آنتي بيوتيك خوراكي با دوز كم مثل تتراسايكلين يا اريترومايسين، درمان ميشود. اگر اين درمانها شكست بخورند، احتمال دارد به يك متخصص پوست ارجاع داده شويد. متخصص پوست ممكن است ايزوتره تينوئين (Isotretinoin) كه يك رتينوئيد خوراكي بوده، باعث نرم شدن كراتين و كاهش ترشح سبوم ميشود را تجويز نمايد. با اين وجود، مصرف ايزوتره تينوئين در طي حاملگي منجر به ناهنجاريهاي جنيني مي‌گردد. به همين دليل زناني كه از نظر جنسي فعالند، فقط در صورتي بايد از اين دارو استفاده كنند كه از يك روش جلوگيري از بارداري قابل اعتماد استفاده مي‌نمايند. به بعضي از خانمها ممكن است قرصهاي جلوگيري از حاملگي تركيبي تجويز شود، كه احتمال دارد اين قرصها با عملكرد ضدآندروژني خود باعث تخفيف آكنه شوند. هيچ درمان فوري براي آكنه وجود ندارد، با اين وجود، احتمال دارد كه با آغاز هر چه سريعتر درمان در مراحل ابتدايي از پيدايش اسكار، جلوگيري كرد. كيستهاي منفرد آكنه ممكن است با تزريقات كورتيكواستروئيد درمان شوند. در صورتيكه آكنه زخم‌هاي قابل توجهي برجاي گذاشته، ممكن است نياز به مشاوره با يك جراح پلاستيك و مشاوره در مورد روشهايي همچون، برداشت پوست داشته باشيد. در اين روش، لايه فوقاني پوست تحت بي‌هوشي عمومي، برداشته ميشود. سپس نواحي عاري از پوست بهبود يافته و مي‌توانند لايه مسطتري از پوست ايجاد كند.
كنترل آكنه
روشهاي ساده كمك به خود كه در زير آورده شده، ممكن است به پاك شدن آكنه و جلوگيري از حملات بعدي آن كمك نمايد: - پوستتان را دوبار در روز با آب ولرم، نه گرم، و يك پاك كننده ملايم بشوييد. پوست را با شدت نماليد. - جوشها را فشار ندهيد. زيرا اين كار ممكن است وضعيت را بدتر كرده، باعث شود اثر زخم باقي بماند. - روزانه از كرم بنزوئيل پراكسايد بر نواحي مبتلا استفاده كنيد. - اگر مبتلا به آكنه شغلي هستيد، لباسهاي كار خود را تميز نگه داريد تا از تماس طولاني مدت با روغن جلوگيري شود.
 

Sir Vahid

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
2 دسامبر 2007
نوشته‌ها
6,342
لایک‌ها
4,575
اگزما Eczema
9/24/2008 7:29:19 AM
پيچهاي قرمز، تاولي و خارش‌دار پوستي هستند كه تحت عنوان درماتيت هم خوانده ميشوند.
سن، جنس،ژنتيك و نحوه زندگي
عوامل خطر بستگي به نوع بيماري دارد. تظاهر اصلي اگزما، پوست قرمز، ملتهب و خارش‌داريست كه اغلب با تاولهايي مبتلا ممكن است به دليل خاراندن مكرر ضخيم شود. اگزما تمايل دارد كه متناوباً در طول حيات عود كند.


انواع بيماري
انواع مختلف و متعددي از اگزما وجود دارند. بعضي از آنها با عوامل خاصي شعله‌ور ميشوند. ولي بقيه مثل اگزماي سكه‌اي. بدون هيچ علت مشخصي رخ مي‌دهند.


اگزماي آتوپيك
اين حالت شايعترين شكل اگزماست. معمولاً براي اولين بار در شيرخوارگي ظاهر ميشود و ممكن است شعله ور شدن آن در طول نوجواني و بلوغ تداوم يابد (رجوع به اگزماي آتوپيك) علت اين وضعيت نامشخص است. اما افرادي كه يك تمايل ارثي به آلرژي دارند. از جمله آسم، نسبت به اين وضعيت حساسترند.
درماتيت تماسي
تماس مستقيم با يك ماده محرك يا يك واكنش آلرژيك به يك ماده مي‌تواند باعث اين نوع از اگزما شده كه درماتيت تماسي خوانده ميشود. اين وضعيت در هر سني مي‌تواند رخ دهد.
درماتيت سبورئيك
اين شكل از اگزما شيرخواران و بالغين را مبتلا مي‌كند. علت دقيق درماتيت سبورئيك ناشناخته است. هر چند اين وضعيت اغلب همراه با يك ارگانيسم شبه مخمر بر روي پوست ميباشد.
اگزماي سكه‌اي (نودولر)
نام ديگر آن اگزماي ديسكوئيد است. اين وضعيت در مردان خيلي شايعتر از زنان مي‌باشد. در اگزماي سكه‌اي، پچهاي خارش‌دار سكه‌اي شكل بر روي بازوها و ساقها ايجاد شده و نواحي مبتلاي پوست ممكن است داراي ترشح بوده و دچار پوسته‌ريزي يا تاول شوند. علت اين بيماري ناشناخته است.
اگزما آستئاتوتيك
در افراد مسن خيلي شايعتر بوده، به علت خشك شدن پوست درنتيجه افزايش سن، به وجود مي آيد. بثوارت پوست دار در هر جايي از بدن بروز كرده و زود ترك بر مي‌دارند.
اگزماي ديس هيدروتيك
اين شكل اگزما در قسمتهايي از پوست كه ضخميترند، ايجاد ميشود، مثلاً بر روي انگشتان، كف دستها و پاها. تاولهاي خارش‌دار متعددي ايجاد شده، به طوريكه گاهي اوقات به هم متصل مي‌گردند تا نواحي بزرگ و ترشح‌داري را ايجاد نمايند. علت نامشخص است.
درمان
سعي كنيد پوستتان را توسط نرم‌كننده‌ها نرم نگه داريد. حمام با دماي نه چندان بالا و كوتاه مدت بگيريد و صابون كمي مصرف نماييد. كورتيكواستروئيدهاي موضعي به كاهش التهاب و خارش كمك مي‌كنند. از تماس با موادي كه ممكن است باعث تحريك پوست شوند، اجتناب ورزيد. اگر درماتيت تماسي ايجاد گردد، مي‌توان از پچ تست جهت شناسايي ماده محرك استفاده نمود. بيشتر اشكال اگزما را مي‌توان با موفقيت كنترل كرد.
اگزماي آتوپيك
التهاب خارش‌دار پوست است كه معمولاً به صورت پچهايي در چينهاي پوستي ظاهر ميشود.
سن
معمولاً اول در شيرخوارگي ظاهر ميشود؛ بعضي اوقات تا بزرگسالي تداوم مي‌يابد.
ژنتيك
معمولاً به صورت خانوادگي ديده مي‌گردد.
نحوه زندگي
ممكن است در نتيجه حرارت بيش از حد، غذاهاي خاص يا استرس تشديد شود.
جنس
عامل خطر قابل توجهي نمي‌باشد. بثورات شديداً خارش‌دار كه مشخصه اگزماي آتوپيك مي‌باشند معمولاً براي اولين بار در شيرخوارگي ظاهر شده و غالباً بعدها در كودكي ناپديد مي‌گردند. با اين وجود، شعله‌ور شدن بثورات، گاهي در طول نوجواني و بلوغ رخ مي‌دهد. اگزماي آتوپيك اغلب در افراد داراي سابقه خانوادگي آسم يا ساير اختلالات آلرژيك مثل تب يونجه ايجاد ميشود. شعله‌ور شدن بيماري در بلوغ، گاهي در ارتباط با استرس، تغييرات دما يا يك واكنش آلرژي نسبت به غذاهاي خاص مي‌باشد. اغلب، هيچ علت مشهودي براي اين شعله‌ور شدنها، يافت نميشود. اگزماي آتوپيك، بثورات خارش‌دار، خشك و ملتهب اگزماي آتوپيك به طور مشخص در چينهاي پوستي، مثلاً در قسمت داخلي آرنج، ايجاد مي‌شوند.
علايم بيماري
بثورات معمولاً بصورت پچهايي كه به طور مشخص بر روي دستها، همچنين چينهاي پوستي در قسمتهائي مثل مچها، پشت زانوها و داخل آرنج ظاهر مي‌گردند. علايم ممكن است شامل موارد زير باشند: - قرمزي و تورم پوست - تاولهاي كوچك و پر از مايع - خارش به ويژه در هنگام شب - ضخيم شدن پوست در نتيجه خاراندن مداوم گاهي اوقات عفونت باكتريايي در نواحي مبتلا، به وجود مي‌آيد كه منجر به تورم و ناراحتي بيشتر مي‌گردد.
كارهايي كه بايد انجام شوند
پزشك شما، احتمالاً قادر خواهد بود اگزماي آتوپيك را با توجه به علائمش تشخيص دهد. پزشك ممكن است، جهت كاهش التهاب يك كورتيكواستروئيد موضعي را پيشنهاد نمايد. شما بايد اين دارو را با فاصله زماني زياد به كار برده و هنگاميكه بثورات شروع به ناپديد شدن كردند، تعداد دفعات استفاده را كم كنيد. از به كار بردن كورتيكو استروئيدها بر روي صورت خودداري نموده، مگر اينكه پزشكتان توصيه كند. آنتي هيستامين‌هاي خوراكي ممكن است به تسكين خارش كمك نمايند. اگر بثورات عفوني شوند، به شما آنتي بيوتيكهاي خوراكي يا موضعي تجويز خواهد شد. شما مي‌توانيد علائم را با به كار بردن نرم‌كننده‌ها و روغنهاي تركيبي مورد استفاده در حمام كه بدون نسخه فروخته مي‌شوند، تسكين دهيد. روشهاي كمك به خود را مي‌توان در فواصل تشديد بيماري به كاربرد (به قسمت درمان اگزماي دست به صفحه بعد مراجعه كنيد).
پيش‌آگهي بيماري
اگزماي آتوپيك را مي‌توان كنترل كرد، ولي درمان قطعي ندارد و پچهاي جديد پوست مبتلا، ممكن است در هر زماني ظاهر شوند. با اين وجود، اين بيماري با افزايش سن بهبود مي‌يابد و در افراد مسن نادر است.
درمان اگزماي دست
اگزماي دست مي‌تواند پايدار، دردناك و ناخوشايند باشد، نكات زير ممكن است به كنترل اگزما و كاهش شعله‌ور شدن، كمك نمايد: - از فرو بردن دستهايتان در آب براي مدت طولاني، اجتناب ورزيد. در صورت امكان، براي حفاظت، از دستكش پنبه‌اي در داخل دستكش لاستيكي استفاده كنيد. - از دستهايتان با پوشيدن دستكش يا استفاده از كرمهاي محافظ قبل از انجام نظافت، باغباني يا كارهاي تعميراتي در منزل يا برخورد با مواد محرك، محافظت كنيد. - انگشترها را قبل از استفاده از شوينده‌ها يا مواد شيميايي در آوريد تا از به دام افتادن اين مواد و آسيب به پوست، جلوگيري شود. - مكرراً از كرمهاي نرم‌كننده براي مرطوب كردن پوست استفاده كنيد و دستهايتان را با صابونهاي ملايم بشوئيد.
 

Sir Vahid

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
2 دسامبر 2007
نوشته‌ها
6,342
لایک‌ها
4,575
بثورات ناشي از گرما Prickly heat
9/24/2008 7:31:43 AM
نقاط متعدد، كوچك، برآمده و خارش دريست كه در آب و هواي گرم بر روي پوست ظاهر ميشوند.
سن
در شيرخواران و كودكان شايعتر است.
نحوه زندگي
چاق بودن و زندگي در آب و هواي گرم و مرطوب، عوامل خطر هستند.
جنس، ژنتيك
عوامل خطر محسوب نميشوند. بثورات ناشي از گرما، راشهاي شديداً خارش‌داري هستند كه به وفور در آب و هواي گرم ايجاد ميشوند. اين حالت زماني رخ مي‌دهد كه غدد عرق توسط باكتريها و سلولهاي مرده پوست مسدود شوند، سپس عرق به دام افتاده در غدد عرق،‌ باعث التهاب خفيف مي‌گردد. اين ضايعه متشكل از نقاط يا تاولهاي كوچك، قرمز و خارش‌دار همراه با احساس سوزش ياسوزن سوزن شدن است. شايعترين محلولهاي درگير عبارتند از: دستها، پاها، زيربغل و قفسه سينه. اين وضعيت بيشتر در افراد چاق به وجود مي‌آيد، زيرا راحتتر تحت تاثير گرما قرار گرفته و عرق مي‌كنند. شيرخواران و كودكان نسبت به بالغين، احتمال بيشتري براي مبتلا شدن دارند. ضايعه در ناحيه پوشك يا بر روي صورت، قفسه سينه يا پشت به وجود مي‌آيد. ضايعه اغلب در عرض چند روز به طور خودبخود ناپديد ميشود. اين روند را مي‌توانيد با پوشيدن لباسهاي شل كه از الياف طبيعي ساخته شده و در نوزادان با عدم مصرف پوشك، تسهيل نماييد. در صورتيكه ضايعه پايدار ماند، پزشك ممكن است استفاده از يك كورتيكواستروئيد موضعي ضعيف را توصيه نمايد، اما اين داروها را هيچگاه نبايد بر روي صورت بكار برد. در نوزادان قبل از مصرف كورتيكواستروئيد موضعي با يك پزشك مشورت كنيد و هميشه دستورات پزشك را انجام دهيد
 
بالا