• پایان فعالیت بخشهای انجمن: امکان ایجاد موضوع یا نوشته جدید برای عموم کاربران غیرفعال شده است

مطالب علمي در زمينه طب و پزشكي ، اخبار پزشكي ، مقالات

Sir Vahid

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
2 دسامبر 2007
نوشته‌ها
6,342
لایک‌ها
4,575
مفاهیم: پوكى استخوان چيست؟





پوكى استخوان یا استئوپوروز يك بيماری‌ است كه در آن استخوان ها شكننده مى‌شوند و با كوچك‌ترين ضربه مى‌شكنند.
اين بيمارى معمولاً قبل از بروز شكستگى علائم چندانى ندارد. در اين بيمارى از دست رفتن كلسيم باعث متخلل‌شدن شدن استخوان مى‌شود. اين وضعيت را از دست رفتن توده استخوانى مى‌نامند.

پوكى استخوان در زنان شايع تر از مردان است.

علل اين امر كمتر بودن توده استخوانى در زنان، طول عمر بيشتر زنان و مصرف كمتر كلسيم به وسيله آنها و نياز به هورمون جنسى زنانه - استروژن - براى محكم نگه داشتن استخوان‌هاى آنها است. اگر مرد ها هم به اندازه زنان عمر مى‌كردند، آنها هم در معرض خطر پوكى استخوان در سنين بالا بودند.

پس از آنكه در ۳۵ سالگى توده كلى استخوان ها به حداكثر مقدار خود رسيد در همه بزرگسالان از دست دادن توده استخوان شروع مى‌شود.

در زنان سرعت از دست دادن توده استخوانى پس از يائسگى، با سقوط ميزان استروژن در بدن، اوج مى گيرد. از آن جايى كه تخمدان ها توليد استروژن را در زنان انجام مى‌دهند، برداشتن تخمدان ها با جراحى به دلايل مختلف در آنها باعث از دست رفت سريع‌تر توده استخوانى مى شود.

علائم پوكى استخوان

ممكن است تا هنگام بروز علائم وخيم متوجه ابتلا خود به پوكى استخوان نشويد. اين علائم شامل شكستگى استخوان ها، كمردرد يا پيدا شدن قوز در ستون فقرات باشد. همچنين در طول زمان ممكن است به علت درهم رفتن مهره ها طول قدتان كوتاه شود.

اين مشكلات هنگامى بروز مى‌كند كه مقدار زيادى از كلسيم استخوان از قبل از دست رفته است.

عوامل آسیب‌پذبری به پوکی استخوان

عوامل مستعدكننده به پوكى استخوان در فهرست زير آمده است. هر چه داراى تعداد بيشترى از آنها باشيد احتمالاً بروز پوكى استخوان در شما بيشتر است:

يائسگى پيش از ۴۸ سال.
جراحى براى برداشتن تخمدان قبل از يائسگى.
دريافت ناكافى كلسيم.
ورزش نكردن به حدكافى.
سيگار كشيدن.
سابقه خانوادگى پوكى استخوان.
چارچوب استخوانى نازك يا كوچك
پوست روشن (نژاد قفقازى يا آسيايى)
پركارى تيروئيد
مصرف طولانى مدت دارو هاى خوراكى كورتونى

آيا به آزمون تراكم سنجى استخوان نياز دارم

در اين مورد با پزشكتان مشاوره كنيد. در بسيارى از زنان مى توان پوكى استخوان (يا خطر ابتلا به آن) را بدون اين آزمون تشخيص داد.

در صورت ضرورت انجام اين آزمون، پزشكان با تجهيزاتى مخصوص «تصويرى» از استخوان ها به دست مى آورند كه تراكم آنها را نشان مى دهد و براساس آن مى‌توانند پوكى استخوان را تشخيص دهند.

نقش درمان جایگزینی هورمونی

درمان جايگزينى هورمون (HRT) تجويز هورمون هاى جنسى زنانه پس از يائسگى در زنان راهى براى پيشگيرى از پوكى استخوان يا جلوگيرى از بدتر شدن آن است.

در HRT شما هورمون هاى استروژن و پروژسترون را همراه هم يا هورمون استروژن را به تنهايى مصرف مى‌كنيد تا با افت استروژن در يائسگى يا هنگام برداشتن جراحى تخمدان ها مقابله شود.

البته بايد خطرات احتمالى ناشى از درمان جايگزينى هورمون نيز توسط پزشك ارزيابى شود. در اين ارزيابى عواملى مانند سابقه بهداشتى شما و سابقه بهداشتى خانواده تان اهميت دارد.

درمان‌های دارویی پوکی استخوان:

كلسى تونين

كلسى تونين (با نام هاى تجارتى كلسيمار يا مياكلسين) هورمونى است كه به پيشگيرى از دست رفتن بيشتر استخوان كمك مى كند و درد استخوانى را در مبتلايان به پوكى استخوان كاهش مى‌دهد.

كلسى تونين را مى‌توان به صورت تزريقى يا اسپرى بينى مورد استفاده قرار داد. شايع‌ترين عارضه جانبى اين دارو تهوع است.

آلندرونيت و ريسندرونيت

آلندرونيت (با نام تجارى فوزاماكس) و ريسندرونيت (با نام تجارى آكتونل) هورمون نيستند، بلكه دارو هايى هستند كه براى پيشگيرى و درمان پوكى استخوان به كار مى‌روند. اين دارو ها خطر شكستگى‌هاى ستون فقرات را با كاهش ميزان از دست رفتن توده استخوانى كاهش مى‌دهند. شايع ترين عارضه جانبى اين دارو ها دل‌آشوبه است.

رالوكسيفن

رالوكسيفن (با نام تجارى اويستا) دارويى است كه با افزايش تراكم استخوان از پوكى استخوان پيشگيرى و آن را درمان مى كند. اين دارو هم هورمونى نيست اما اثرات هورمون استروژن را تقليد مى‌كند. عوارض جانبى اين دارو شامل گرگرفتگى و افزايش خطر لخته شدن خون است.

ترى پاراتايد

ترى پاراتايد (با نام تجارى فورتئو) يك هورمون مصنوعى تزريقى است كه يك بار در روز براى درمان پوكى استخوان تجويز مى‌شود. اين دارو باعث رشد استخوان جديد مى‌شود. عوارض جانبى شايع اين دارو تهوع، سياهى رفتن چشم ها و گرفتگى عضلات ساق پا است.

ميزان نياز روزانه به كلسيم چقدر است

قبل از يائسگى شما به حدود هزار ميلى گرم كلسيم در روز نياز داريد. پس از يائسگى در صورت مصرف استروژن نياز شما به كلسيم هزار ميلى گرم و در صورتى كه هورمون استروژن دريافت نمى‌كنيد ۱۵۰۰ ميلى گرم در روز است.

بهتر است كلسيم را از راه غذا به دست آوريد. فرآورده هاى لبنى كم چربى بهترين منبع دريافت كلسيم هستند. از منابع ديگر كلسيم مى توان به خشكبار، ماهى ساردين و كلم براكلى اشاره كرد.

به عنوان يك راهنماى عملى در نظر داشته باشيد كه يك فنجان شير يا ماست حدود ۳۰۰۰ ميلى گرم كلسيم دارد.

در صورتى كه ميزان كلسيم در مواد غذايى دريافتى شما كافى نباشد پزشكتان ممكن است قرص كلسيم براى شما تجويز كند. قرص كلسيم را در موقع غذا يا همراه با جرعه اى شير بخوريد. ويتامين D يا لاكتوز (قند طبيعى موجود در شير) به جذب كلسيم كمك مى‌كند.


نكاتى براى قوى نگه داشتن استخوان ها

ورزش كردن.
خوردن غذاى متعادل داراى دست كم هزار ميلى گرم كلسيم در روز.
ترك سيگار. سيگار كشيدن پوكى استخوان را بدتر مى‌كند.
مشاوره با دكتر در مورد درمان جايگزينى با هورمون (HRT) يا ساير داروها براى پيشگيرى يا درمان پوكى استخوان.
 

Sir Vahid

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
2 دسامبر 2007
نوشته‌ها
6,342
لایک‌ها
4,575
چه کسی نياز به انجام آزمايش HIV دارد؟



در صورتی که شما سابقه انجام هر کدام از رفتارهای خطرناک زير را داشته ايد٬ نياز به انجام آزمايش HIV دارید:



* استفاده از سوزن و سرنگ مشترك در اعتياد تزريقی (‌حتی برای يك بار)


* ابتلاء به بيماری های آميزشی (مثل سوزاك، سيفليس، تبخال و زگيل تناسلی)


* با فرد آلوده به HIV تماس جنسی "حفاظت نشده" داشته ايد.


* با فرد تزريق كننده مواد مخدر (حتی همسر) تماس جنسی "حفاظت نشده" داشته ايد.


* با فرد دارای سابقه ابتلاء به بيماريهای آميزشی تماس جنسی "حفاظت نشده" داشته ايد.


* بدون اطلاع از سابقه ابتلاء فردی به بيماريهای آميزشی تماس جنسی "حفاظت نشده" داشته ايد.


* با فرد دارای سابقه روابط جنسی با مردان يا زنان ديگر تماس جنسی "حفاظت نشده" داشته ايد.


* با فرد دارای سابقه روابط جنسی با نوع همجنس تماس جنسی "حفاظت نشده" داشته ايد. (خصوصاً اگر رابطه بين دو مرد بوده و در اين رابطه وی مفعول بوده باشد.)


* با فردی كه در نواحی پر خطر زندگی می كند، تماس جنسی "حفاظت نشده" داشته ايد. (مناطقی كه در آن آمار ميزان افراد آلوده به HIV زياد می باشد. مثلاً بعضی كشورهای آفريقايی، کشورهای تازه استقلال يافته روسيه، افغانستان و كشورهای ناحيه خليج فارس)


* استفاده از مشروبات الكلی و مواد مخدر قبل از تماس جنسی (ترياك، هروئين، قرص اكستاسی، حشيش، گرس و .... )


* سابقه تجاوز و سوء استفاده جنسی قرار گرفتن
 

Sir Vahid

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
2 دسامبر 2007
نوشته‌ها
6,342
لایک‌ها
4,575
آنفلوانزاي H1N1)A) چيست؟



::.برای مطالعه سایر موارد روی این لینک کلیک کنید.::



يك بيماري حاد تنفسي به شدت واگيردار در خوك‌ها است كه به وسيله چندين نوع ويروس آنفلوانزاي خوكي ايجاد مي‌شود. ميزان مرگ و مير آن در خوك‌ها نسبتاً بالا است (4% - 1%) ويروس در ميان خوك‌ها از طريق ذرات آلوده معلق در هوا – تماس مستقيم، تماس غيرمستقيم (تماس با سطوح آلوده به ترشحات تنفسي) و توسط خوك‌هاي ناقل بدون علامت منتشر مي‌شود.

طغيان بيماري در خوك‌ها در تمام طول سال رخ مي‌دهد اما بيماري در مناطق معتدل بروز بيشتري در پاييز و زمستان دارد. بسياري از كشورها به صورت معمول خوك‌هاي خود را در مقابل انفلوانزاي خوكي واكسينه مي‌كنند. ويروس‌هاي آنفلوانزاي خوكي غالباً از زيرگونه H1N1 مي‌باشند اما زيرگونه‌هاي ديگر هم مي‌توانند در خوك‌ها در چرخش باشند مثل (H1N2 – H3N1- H3N2) خوك‌ها همچنين مي‌توانند توسط ويروس‌هاي آنفلوانزاي پرندگان و ويروس‌هاي آنفلوانزاي انساني آلوده شوند.

گاهي اوقات خوك‌ها مي‌توانند با بيش از يك گونه ويروس در يك زمان آلوده شوند كه اين مسئله مي‌تواند باعث امتزاج و نوتركيبي اين ويروس‌ها در بدن خوك با يكديگر گردد.

تأثير آنفلوانزاي خوكي بر سلامت انسان:

گهگاه آلودگي انسان به آنفلوانزاي خوكي به صورت انفرادي و يا به صورت گروهي (طغيان) گزارش مي‌گردد. به طور كلي علائم باليني از حالت بدون علامت تا علايم پنوموني شديدي كه منجر به مرگ مي‌شود متغير است.

علائم باليني آنفلوانزاي خوكي با آنفلوانزاي فصلي انساني و ساير بيماري‌هاي عفوني حاد دستگاه تنفسي فوقاني مشابهت دارد و همچنين موارد خفيف يا بدون علامت بيماري ممكن است شناسايي نشود . بنابراين، ميزان گسترش واقعي اين بيماري در انسان‌ها تاكنون ناشناخته مي‌باشد.



طغيان‌هاي آلودگي آنفلوانزاي خوكي در كدام كشورها اتفاق افتاده است؟

تاكنون بيماري آنفلوانزاي خوكي جزو سيستم گزارش‌دهي بين‌المللي براساس مقررات سازمان OIE نمي‌باشد. بنابراين انتشار آن در حيوانات به خوبي شناخته نشده است. به نظر مي‌رسد بيماري در امريكا بومي است و طغيان‌هاي بيماري در امريكاي شمالي – امريكاي جنوبي – اروپا (انگليس – سوئد – ايتاليا) – افريقا (كنيا) و قسمت‌هايي از آسياي شرقي (چين و ژاپن) رخ داده است.



آيا موارد ابتلاي انساني آنفلوانزاي خوكي تاكنون رخ داده است؟

براساس اعلام سازمان جهاني بهداشت (WHO) تا تاريخ 9 ارديبهشت 1388 (27 آوريل 2009 ميلادي) موارد بيماري انساني در كشورهاي مكزيك، كانادا، اسپانيا، امريكا، فرانسه، نيوزيلند، آلمان، انگليس، فلسطين اشغالي گزارش شده است.



مردم چگونه آلوده مي‌شوند؟

مردم به طور معمول آنفلوانزاي خوكي را از خوك‌هاي آلوده مي‌گيرند. اما تعدادي از مبتلايان كه تاكنون شناسايي شده‌اند در سابقه بيماري خود تماس با خوك يا محل‌هاي نگهداري خوك را نداشته‌اند. اكثريت قريب به اتفاق موارد اين بيماري در اثر تماس مستقيم انسان به انسان رخ داده است.



آيا بيماري آنفلوانزاي خوكي از طريق غذا منتقل مي‌شود؟

اين بيماري از طريق خوردن قابل انتقال نمي‌‌باشد به شرط آنكه لاشه و يا گوشت خوك به طريق بهداشتي و صحيح حمل و نقل و به طور كامل طبخ گردد. ويروس آنفلوانزاي خوكي از طريق پختن در دماي 70 درجه سانتيگراد (160 درجه فارنهايت) از بين مي‌رود.



آيا خطر ايجاد پاندمي وجود دارد؟

به نظر مي‌رسد اكثر مردم بالاخص افرادي كه به طور مداوم در تماس با خوك‌ها نيستند ايمني نسبت به ويروس‌هاي آنفلوانزاي خوكي ندارند. اگر ويروس آنفلوانزاي خوكي به اندازه كافي قدرت انتقال انسان به انسان را پيدا كند مي‌تواند باعث ايجاد پاندمي آنفلوانزا گردد. پيشگويي اين موضوع مشكل است چون بستگي به شدت بيماري‌زايي ويروس، حساسيت سيستم ايمني انسان نسبت به آن، واكنش ايمني متقاطع ناشي از آنفلوانزاي فصلي و فاكتورهاي ميزبان دارد.



آيا واكسن آنفلوانزاي انساني از ابتلا به آنفلوانزاي خوكي پيشگيري مي‌كند؟

در حال حاضر واكسني بدين منظور وجود ندارد و مشخص نيست كه آيا واكسن آنفلوانزاي فصلي انساني مي‌تواند محافظتي در مقابل آنفلوانزاي خوكي ايجاد كند يا خير



چه داروهايي براي درمان در دسترس مي‌باشد؟

دو دسته دارويي وجود دارد: گروه آمانتادين (آمانتادين و ريمانتادين) و گروه ممانعت كننده‌هاي نورآمينيداز آنفلوانزا (اسلتاميوير و زاناميوير) كه گروه دوم در حال حاضر در درمان بيماران مصرف مي‌شوند. بسياري از موارد آنفلوانزاي خوكي گزارش شده قبلي در انسان‌ها بدون مداخلات طبي و مصرف داروهاي ضد ويروسي به طور كامل بهبود يافته‌اند. در تعدادي از ويروس‌هاي آنفلوانزا مقاومت به داروهاي ضد ويروسي در حال گسترش است و اين مسئله تأثير درمان را محدود مي‌سازد.



اگر تماس اتفاقي با خوك‌ها پيدا كرديد:

اين مسئله در كشور ما مطرح نمي‌باشد اما در حال حاضر جهت افرادي كه در ساير مناطق دنيا زندگي مي‌كنند و يابه مناطق آلوده مسافرت مي‌كنند توصيه مي‌شود كه تماس با خوك‌ها بخصوص خوك‌هاي بيمار را به حداقل رسانده و موارد بيماري در حيوانات را سريعاً به مسئولين بهداشتي گزارش نمايند. بسياري از مردمي كه به اين بيماري مبتلا شده‌اند تماس طولاني مدت و نزديك با خوك‌هاي آلوده داشته‌اند. انجام اقدامات مناسب بهداشتي درتمامي تماس‌هايي كه با حيوانات برقرار مي‌شود بالاخص در افرادي كه در ذبح و مشاغل وابسته به آن اشتغال دارند، ضروري مي‌باشد. حيوانات بيمار يا تلف شده نبايد در چرخه ذبح و استفاده انساني قرار گيرند.



براي محافظت از خود چه اقداماتي بايد بكار بريم؟

v اجتناب از تماس نزديك با افرادي كه ناخوش هستند و يا تب و سرفه دارند.

v شستن دستها با آب و صابون به طور مكرر در طي روز.

v رعايت عادات بهداشتي خوب شامل خواب و استراحت كافي.

v مصرف مواد غذايي مناسب و انجام فعاليت‌هاي ورزشي.



اگر سابقه مسافرت به كشورهاي نامبرده را داشته و احساس بيماري كرديد چه بايد بكنيد؟

اگر تب بالا يا سرفه و ناراحتي گلو داشتيد بايد:

* در منزل بمانيد و حتي‌المقدور از حضور در محل كار – مدرسه و اجتماعات خودداري كنيد.

* استراحت كنيد و مايعات فراوان بخوريد.

* دست‌هاي خود را مكرراً با آب و صابون بشوئيد.

* با پزشك يا مراكز بهداشتي درماني تماس بگيريد.
 

Sir Vahid

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
2 دسامبر 2007
نوشته‌ها
6,342
لایک‌ها
4,575
خواص درمانی فلوس یا خرنوب هندی (Cassia)
تیر ۲۰, ۱۳۸۹ توسط : admin موضوع : اخبار علمی پزشکی, اخبار گیاهان دارویی, مشروح اخبار
ارسال نظر

فلوس یا خرنوب هندی (Cassia) با نام علمی ‍Cassia Fistula شناخته می شود این گیاه درختی است به ارتفاع ۱۰-۱۵ متر که به حالت خودرو در بشتر نقاط گرمسیر دنیا مانند آفریقا ، هند و جنوب می روید . فلوس در بعضی از نواحی ایران به نام خرنوب هندی و خیار شنبر نیز معروف است.
به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز ، میوه فلوس یه طول ۳۰ تا ۵۰ سانتیمتر و به قطر ۳-۲ سانتیمتر است.اگر فلوس درقسمت طول آن شکافته شود تیغه های متعدد در آن دیده می شود که فلوس را به خانه های متعدد گاهی تا ۱۰۰ خانه تقسیم می کند.

بسیاری از گونه های درخت فلوس در سراسر جهان پراکنده است و در طب گیاهی و سنتی استفاده می شود. این گیاهان به طور گسترده ای برای به عنوان ملین استفاده می شوند.
در داخل این خانه ها مایع چسبنده تیره رنگی وجود دارد که عسل خیار شنبر نامیده می شود. طعم این مایع کمی شیرین ولی نامطبوع است. برای استفاده از فلو غلاف آنرا کمی روی آتش گرم می کنند تا عسل خارج شود .

معمولا این عسل با روغن بادام مخلوط شده و به عنوان مسهل استفاده می شود البته می توان مغز فلوس را با قند یا شکر مخلوط کرده و در درجه حرارت معتدلی پخت که به آن فلوس پخته می گویند.

ترکیبات شیمیایی

مغز فلوس دارای اکسی آنتراکینون، مواد قندی، صمغ، اسانس و مواد روغنی است. خاصیت مسهلی فلوس مربوط به چند ماده شیمیایی است که از مشتقات آنتراکینون می باشد.

صور دارویی فلوس

جوشانده فلوس: ۱۰ گرم عسل فلوس را با یک لیتر آب جوش مخلوط کرده و آنرا صاف می کنند و به مریض می دهند. این جوشانده مسهل خوبی است.مقدر عسل فلوس را می تواند در مورد یبوست های سخت تا ۶۰ گرم نی افزایش داد. البته برای بهتر کردن طعم آن می توان مقدری شربت گیلاس یا انجیر به آن اضافه کرد .
مربای فلوس: ۵ گرم عسل فلوس را با همان مقدر آب مقطر مخلوط کرده و سپس مقدر ۱۲۵ گرم قند کوبیده را به آن اضافه کنید بعد آنرا حرارت دهید تا به آرامی آب آن بخار شود و وزن آن به ۱۰۰ گرم برسد و غلیظ شود. این مربا نیز مسهل بسیار خوبی است مقدر مصرف آن ۵۰-۱۰۰ گرم در روز است.

خواص داروئی

فلوس از نظر طب قدیم ایران کمی گرم و تر است یکی از بهترین داروها برای رفع یبوست می باشد زیرا مصرف آن عوارضی ندارد.

برای درد مفاصل و نقرس فلوس را به موضع دردبمالید برای کلیه ها مفید است مخصوصا آنهایی که کلیه شان سنگ ساز است درصورت استفاده از آن مبتلا به سنگ کلیه نمی شوند جوشانده پوست درخت فلوس اسهال خونی را رفع می کند نرم کننده سینه است برای باز کردن گرفتگی روده و دل پیچه ، فلوس را مخلو ط با ریشه ختمی بکار برید. برای معالجه دیفتیر ، فلوس را با آب گشنیز مخلوط کرده و به بیمار بدهید تا غرغره کند .


ملین متوسط
تسکین درد
برگ ، پوست درخت
آنتی اکسیدان
تب را کاهش می دهد
یک تا دو فنجان دوبار در روز
کشته شدن ویروس
کلسترول را کاهش می دهد
تنتور : ۱-۲ میلی لیتر دو بار در روز
قند خون را کاهش می دهد
تحریک هضم

کشته شدن انگل

astringent گس

این گیاه به عنوان دارو در سراسر جهان استفاده می شود و استفاده دارویی از این گیاه در نقاط دیگر جهان به شکل زیر است :
برزیل : به عنوان ملین ، ضد درد ، ضد التهاب
جمهوری دومینیکن : به عنوان ملین ، داوری ضد کرم
هندوستان : برای سوختگی ، سرطان ، تشنج ، هذیان ، اسهال ، سوزش ادرار ، صرع ، سنگ مثانه ، جوش ، سفلیس
جاوا : برای ، درماتوز ، تب خال ، زخم ها ، به عنوان ضد یبوست ، ملین
مکزیک : به عنوان ملین

پاناما : برای دیابت
پرو : به عنوان قابض ، ملین ، ضد یبوست
ونزوئلا : به عنوان قابض ، ملین ، ضد یبوست
در نقاط دیگر جهان : برای یبوست ، آنفولانزا ، شاه تره ، تومورها ، به عنوان داروی ملین ، مسهل ، کارکن

مضرات

فلوس برای معده مضر است چون به روده ها می چسبد و ایجاد دل درد و ناراحتی های روده می کند بنابراین بهتر است انیسون روغن بادام خورده شود.
 

Sir Vahid

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
2 دسامبر 2007
نوشته‌ها
6,342
لایک‌ها
4,575
چگونه می توان مانع از ایجاد چین و چروک در پوست شد ؟
فروردین ۷, ۱۳۸۹ توسط : admin موضوع : اخبار علمی پزشکی, پوست و مو
یک نظر
چین و چروک پوست خود را از بین ببرید!!

سالخوردگی یک فرایند کاملاً طبیعی است، اما این روزها با استفاده از تکنولوژی های جدید و همچنین دانش پزشکی می توانید تکنیک هایی را مشاهده نمایید که این فرایند را کند می کنند.

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز ، هر چند اگر سنتان ۷۸ سال است نمی توانید انتظار داشته باشید که یک مرتبه ۲۵ ساله شوید، اما به هر حال با از بین بردن چین و چروک ها می توانید چندین سال سن خود را کاهش دهید.
۱) از قرار گرفتن در معرض آفتاب بپرهیزید.
بر اساس پژوهش های اخیر پزشکان، قرار گرفتن در معرض نور خورشید بیش از هر عامل دیگری – حتی وراثت – می تواند بر روی پوست شما چین و چروک ایجاد نماید. اگر می خواهید پوست صورتتان همچنان جوان و شاداب باقی بماند از قرار گرفتن در معرض اشعه ی UV خودداری کرده و روزهایی که قرار است بیش از اندازه در فضای باز قرار بگیرید، حتماً از کرم های ضد آفتاب استفاده نمایید. اگر هر قسمت از پوست شما دچار آفتاب سوختگی شد، روی نقطه ی مورد نظر ژل آلوورا استعمال نمایید.
۲) از سیگار کشیدن خودداری کنید.
ترکیباتی که در سیگار وجود دارد سبب می شود که کلاژن های پوست از بین برود. از اینرو قابلیت ارتجاعی پوست کم شده و در نتیجه چین و چروک بر روی آن ایجاد می شود. هر چند دانشمندان هنوز در این زمنیه به نتایج کاملاً قطعی دست نیافته اند، اما بر طبق تحقیقات اخیر آنها می توان گفت که پوست افراد سیگاری ۴۰% نازک تر و شکننده تر از پوست افراد غیر سیگاری است. اگر می خواهید پوستی شاداب و جوان داشته باشید این عادت را کنار بگذارید.

۳) انحراف چشم و کج بینی.
تحقیقات گویای این مطلب هستند که افرادیکه نسبت به فعالیت های درست ماهیچه های صورت خود بی تفاوت می باشند، به احتمال زیاد صورتشان دچار چین و چروک می شود. اگر انحراف چشم دارید، به چشم پزشک مراجعه کنید. همچنین می توانید با استفاده از عینک آفتابی از ضعیف تر شدن ماهیچه های اطراف چشم خود در فضای باز جلوگیری نمایید. این امر هم نور کمتری را به چشم ها می رساند و هم اینکه دیگر مجبور نیستید هنگامیکه با نور شدید خورشید مواجه می شوید چشم های خود را به صورت نیمه باز و با فشار زیاد، باز نگه دارید.
۴) صورت خود را بیش از اندازه نشویید.
یکی دیگر از راههایی که از ایجاد چین و چروک بر روی پوست جلوگیری می کند این است که در طول روز بیش از اندازه صورت خود را نشویید. آبی که از شیر می آید، مواد نرم کننده ی طبیعی پوست را از بین میبرد و این امر سبب خشکی پوست شده و چین و چروک بر روی آن ایجاد می کند.
۵) به اندازه کافی از میوه ها و سبزیجات تازه استفاده کنید.
بله و این هم یک دلیل دیگر برای استفاده مکرر از میوه و سبزی. بر اساس بررسی های اخیر پژوهشگران، میوه ها و سبزیجات حاوی آنتی اکسیدان هایی می باشند که رادیکال های آزاد موجود در بدن را از بین می برند. همانطور که می دانید این رادیکال های آزاد موجب ایجاد پیری زودرس می شوند. اگر می خواهید چین و چروک های روی پوست خود را از بین ببرید، مطمئن شوید که **** غذایی تان به اندازه ی کافی میوه و سبزی در خود جای داده باشد.
۶) مصرف ماهی را افزایش دهید.
پروتیئن در شادابی و طراوات پوست نقش مهمی را بازی می کند. در این میان ماهی نه تنها حاوی مقادیر زیادی پروتئین میباشد، بلکه نوعی مصونیت طبیعی برای پوست ایجاد کرده و از پیر شدن آن جلوگیری می نماید. از این گذشته ماهی حاوی مقادیر زیادی امگا – ۳ نیز می باشد که جزء اسیدهای چرب بوده و در دوباره جوان سازی پوست نقش مهمی را ایفا می نماید.
۷) به اندازه کافی بخوابید.
زمانیکه میزان خواب و استراحت شما کافی نباشد، بدن به طور خودکار هورمون کورتیزول بیشتری ترشح می کند. این هورمون سلول های پوست را درهم می شکند و سبب ایجاد چین و چروک می شود. اگر می خواهید از پیر شدن پوست خود جلوگیری بعمل آورید، مطمئن شوید که شب ها حداقل ۷ تا ۸ ساعت می خوابید.
۸) از کرم های مرطوب کنند استفاده کنید.
این مورد شاید بیشتر برای خانم ها مورد استفاده قرار بگیرد تا آقایون. کرم های مرطوب کننده قابلیت ارتجاعی پوست را افزایش داده و آن را تازه و شاداب نگه می دارند. استفاده از این نوع کرم ها به ویژه پیش از استفاده از لوازم آرایشی توصیه می شود. صبح ها پیش از آرایش کردن از این کرم بر روی پوست خود بمالید و شب ها پس از شست و شوی پوست، دومرتبه از این کرم استفاده کنید تا پوست خشک نشده و چین و چروکی بر روی ان ایجاد نشود.

۹) طاق باز بخوابید.
خوابیدن بر روی شکم و یا پهلو به پوست شما فشار وارد آورده و در طول شب چین و چروک هایی را بر روی آن ایجاد می کند که شاید دیگر هیچ گاه از بین نروند. به همین دلیل بهتر است که خودتان را عادت بدهید تا بر روی کمرتان بخوابید و از بالش های نرم استفاده نمایید.
۱۰) شکلات مصرف کنید.
براساس یک تحقیق که به تازگی در نشریه ی تغذیه به چاپ رسیده، کاکائو حاوی مواد شیمیایی است که سبب می شود آب زیادی زیر پوست جمع شده، پوست به طور مقتضی تغذیه شود، و گردش خون را در آن ارتقا پیدا کند. کلیه موارد ذکر شده از ایجاد چین و چروک بر روی پوست جلوگیری می نمایند، بنابراین به جای اینکه قهوه و یا نوشابه های گازدار بنوشید، یک لیوان نوشیدنی کاکائویی را امتحان کنید.
 

Sir Vahid

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
2 دسامبر 2007
نوشته‌ها
6,342
لایک‌ها
4,575
جراحی روباتیک سرطان مثانه ، روند بهبود بیماران را به میزان قابل توجهی سرعت می بخشد.

موضوع : اخبار علمی پزشکی, اخبار عمومی, بهداشت عمومي, مقالات و تحقیقات پزشکی

ارسال نظر



جراحی روباتیک سرطان مثانه موفقیت آمیز است .
دانشمندان ثابت کردند جراحی روباتیک در عمل جراحی سرطان مثانه روند بهبود بیماران را به میزان قابل توجهی سرعت می بخشد.
به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز به نقل از یونایتدپرس ، جراحان ارولوژی در “بیمارستان نیویورک-پرسبیترین ، مرکز پزشکی ویل کورنل” نشان دادند جراحی روباتیک برداشتن مثانه با موفقیت قابل توجهی همراه است. عمل جراحی برداشتن مثانه سیستکتومی نامیده می شود.
محققان به ریاست دکتر “داگلاس شر” نشان دادند شیوه روباتیک برای برداشتن پروستات نیز فواید مشابهی دربردارد از جمله اینکه بهبودی بیماران بطور چشمگیری سریعتر است و دقت این جراحی نیز بهتر یا نظیر شیوه جراحی متعارف است.
در این شیوه از سیستم جراحی “داوینچی” استفاده می شود و جراح پنج تا شش شکاف کوچک شکمی در بیمار ایجاد می کند که از طریق آنها ابزار جراحی و یک دوربین استروسکوپی کوچک را وارد بدن می کند.
زمانی که مثانه برداشته می شود جراح مجرای جدیدی برای خروج ادرار از بدن ایجاد می کند.
شر گفت، درحالی که ما در آغاز راه جمع آوری اطلاعات طولانی مدت تجربی هستیم، اما شواهد اولیه نشان می دهد استفاده از جراحی روباتیک برای برداشتن سرطان دستکم به خوبی عمل جراحی باز است.
وی افزود، تحقیق آنها نشان می دهد که نتایج درمان در بیمارانی که تحت عمل جراحی روباتیک قرار گرفتند مشابه بیمارانی است که در همان مرکز یا روش سنتی جراحی باز تحت درمان قرار گرفتند.
این مطالعه در نشریه اخیر مجله انگلیسی “اورلوژی – بین المللی” منتشر شده است.
 

Sir Vahid

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
2 دسامبر 2007
نوشته‌ها
6,342
لایک‌ها
4,575
مصرف آب میوه تازه هنگام سحر از تشنگی در طول روز و روزه داری جلوگیری می کند

وضوع : اخبار تغذیه, اخبار علمی پزشکی

ارسال نظر



مصرف میوه یا آب میوه تازه هنگام سحر از تشنگی در طول روز جلوگیری می کند.
مصرف میوه یا آب میوه تازه هنگام سحر از تشنگی در طول روز جلوگیری می کند. همچنین برای جبران کمبود میزان آب و املاح بدن در ماه رمضان، می توان از مقداری سوپ یا آش هنگام افطار استفاده کرد.
مایعات را می توان در مدت زمان افطار تا سحر مورد استفاده قرار داد. در این صورت هنگام سحر ضرورتی وجود ندارد که از چند لیوان آب یا از مقدار زیادی چای برای رفع تشنگی در طول روزه داری استفاده کرد.
نباید دسرها و شیرینی ها را که حاوی شکر فراوان هستند، به مقدار زیاد مصرف کرد و بهتر است به جای آنها از خرما و توت که دارای قند طبیعی و همچنین املاح و ویتامین هستند، استفاده نمود.
روزه داران باید از خوردن غذاهای شور هنگام سحر خودداری کنند، زیرا تشنگی را در طول روز افزایش می دهد.
باید از خوردن غذاهای بسیار سرد یا بسیار گرم و نیز از نوشیدن آب سرد در ابتدای افطار خودداری شود و در صورت رفع تشنگی می توان از آب گرم، چای یا شیر گرم استفاده کرد.
همچنین مصرف زیاد غذاهای ترش و شور، شیر، میوه و سبزیجات خام و برنج نیز در ازدیاد ترشح اسید معده و درنتیجه ایجاد سوزش و درد معده و اثنی عشر دخالت دارند.
مبتلایان به زخم معده و اثنی عشر و ناراحتی روده بهتر است از غذاهایی استفاده کنند که هضم شان آسان و ساده بوده و باعث نفخ دستگاه گوارش نشود که از جمله ی این غذاها می توان به غذاهای کبابی و خورشتی، انواع سوپ کم چرب، آب میوه ها، نان، پنیر و ماست به مقدار کم اشاره کرد.
استرس و فشار عصبی و روحی ، داشتن گروه خونی O، وجود میکروب هلیکوباکترپیلوری، مصرف قهوه و الکل از عوامل تشدید کننده زخم معده و اثنی عشر هستند
 

Sir Vahid

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
2 دسامبر 2007
نوشته‌ها
6,342
لایک‌ها
4,575
فناوری نانو به شناسایی دقیقتر سرطان دهان با روشهای غیر تهاجمی کمک خواهد کرد
تیر ۲۷, ۱۳۸۹ توسط : admin موضوع : اخبار علمی پزشکی, اخبار علوم پايه, مشروح اخبار, مقالات و تحقیقات پزشکی
ارسال نظر

دانشمندان دانشگاه رایس، عنوان می کنند که آنان موفق به شناسایی سرطان دهان با استفاده از نانوزیست تراشه ها شده اند.

محققین این دانشگاه در مقاله ای عنوان کرده ا ند پس از این با یک برس کشیدن ساده روی زبان یا دیواره ی درونی دهان می توان سرطان دهان را به راحتی شناسایی کرد. احتمال شناسایی بیماری در این روش بسیار بیشتر از روش های تهاجمی پیشین مانند نمونه برداری است. نا این دستگاه جدید LabNow می باشد

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز ، مطالعات اولیه این دستگاه توسط محققان دانشگاه رایس ، دانشگاه تگزاس مراکز بهداشت علم در هوستون و سان آنتونیو و دانشگاه تگزاس مرکز سرطان دکتر اندرسون انجام شده است . جالب است که بدانید نتایج این آزمایش ظرف ۱۵ دقیق به روش های کاملا غیر تهاجمی تععین می گردد .

نتایج تست های انجام شده ی محققان دانشگاه رایس بر روی نانوزیست تراشه، نشان می دهد که این تراشه مشکل بیماران دارای سلول های سرطانی یا مستعد سرطانی شدن را با حساسیت ۹۷ درصد و دقت ۹۳ درصد بیشتر از روش های قدیمی شناسایی می کند.

پروفسور جان مک دویت ( McDevitt ) محقق ارشد این پروژه می گوید که تراشه ی آنها نسبت به روش های رایج، سریع تر و دقیق تر سرطان های دهان را شناسایی می کند.

سالانه بیش از ۳۰۰ هزار نفر در جهان و ۳۵ هزار نفر در آمریکا از سرطان دهان رنج می برند. شانس ۵ سال زنده ماندن برای آنها تنها ۶۰ درصد است؛ اما اگر این بیماری زود تشخیص داده شود این شانس تا ۹۰ درصد افزایش می یابد.

یکی از کلید های اصلی پروژه این است که روش غیر مخربی ارائه شده است که می تواند نتایج کاملاً مشابه با روش های پاتولوژی داشته باشد.

این تراشه می تواند سلول های مستعد سرطانی شدن را از میان ۹۵ درصد سلول های که سرطانی نخواهند شد، تشخیص دهد.

علاوه بر این، فرایند تشخیص از چند روز به ۱۵ دقیقه کاهش می یابد. بر خلاف مشکلات موجود در روش هایی نظیر نمونه برداری که بسیار دردناک است، در این روش تنها کشیدن چیزی شبیه یک مسواک روی زبان یا دیواره دهان لازم است تا فرایند شناسایی انجام شود.


دکتر مک دویت معتقد است به دلیل نبود ابزار مناسب، هم اکنون جامعه پزشکی و علمی با چالشی بزرگ در برابر این بیماری روبه رو هستند.


بیشتر موارد شناسایی این بیماری بر عهده دندانپزشکان است که نهایت منجر به نمونه برداری که فرایندی دردناک است، می شود. این پروژه به دنبال مسیر آسان وکم دردتر برای شناسایی این بیماری است.

نانوزیست تراشه، ادوات نیمه هادی ای هستند که قادرند عوامل بیماری زا را به دام انداخته، شناسایی و آنالیز کنند. دانشمندان امیدوارند که توسعه ی این نانوزیست تراشه به جایی برسد که بتوان تراشه های ارزان تر را به تولید رساند و آنها را به بازار عرضه کرد.

این تراشه باید قادر باشد پزشکان را زمانی که یک سلول غیر نرمال به سوی سرطانی شدن می رود، آگاه کند.

در این صورت شناسایی در مرحله اول انجام می شود؛ در حالی که هم اکنون شناسایی در مرحله ی سوم انجام می شود که شانس زنده ماندن در این مرحله بسیار اندک است.

نتایج این تحقیقات، در نشریه Cancer Prevention Research به چاپ رسیده است .
 

Sir Vahid

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
2 دسامبر 2007
نوشته‌ها
6,342
لایک‌ها
4,575
چگونه به فرزندان عذرخواهی را آموزش دهیم
تیر ۱۷, ۱۳۸۹ توسط : admin موضوع : اخبار علمی پزشکی, بهداشت روان, راهنماي خانواده ها, مشروح اخبار
ارسال نظر
شاید تصور کنید عذرخواهی فقط عبارتی ساده است و اگر فرزندتان در قبال کار اشتباهی که انجام داده است به شما بگوید: «مرا ببخش»، واقعا به اشتباه خود پی برده است. ممکن است متعجب شوید اما باید بدانید عذرخواهی هیچ گاه ساده نیست – حتی برای بزرگسالان – اما برای یک کودک سخت ترین بخش این است که بداند عذرخواهی به چه معناست و چه لزومی دارد؟

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز به نقل از خراسان ، تلاش زیادی لازم است تا شما با مهربانی و آرامش به فرزندتان عذرخواستن را بیاموزید. پس برای این کار:

● از فرزندان کوچک تر شروع کنید
۱) آن ها را متوجه کنید که چرا عذرخواهی لازم است؟ فرزندان کوچک تر به خصوص کودکان نوپا و در سنین قبل از دبستان، بسیار خودمحورند و به عکس العمل کودکان دیگر در برابر کاری که انجام داده اند، توجه ندارند. به کودک خود به آرامی توضیح دهید که حرفی که زده یا کاری که انجام داده به بدن، وسایل یا احساسات شخص دیگری صدمه زده است.
۲) قدم به قدم آموزش بدهید. تنها گفتن این که «بگو ببخشید» برای یک کودک بی معناست مگر این که بداند مفهومی که پشت این جمله است چیست؟ در ابتدا ممکن است این طور به نظر بیاید که کودک صرفا کلمات را بعد از شما تکرار می کند، تا زمانی که خودش یاد بگیرد مستقل و به جا از آن استفاده کند.
برای مثال: «من وقتی عروسکت را از تو گرفتم باعث شدم گریه کنی، متاسفم که تو را ناراحت کردم، چه طور می توانم جبران کنم؟»
۳) وقتی خودتان اشتباهی می کنید، از کودکتان عذرخواهی کنید. هیچ ابزار آموزشی قوی تر از این نیست که شما رفتاری را که انتظار دارید از فرزندتان ببینید برایش شبیه سازی کنید. از کلماتی استفاده کنید که فرزندتان بفهمد شما از کاری که انجام داده اید ناراحت هستید و مسئولیت آن را پذیرفته اید. جمله هایی مانند: «من متأسفم که سرت داد کشیدم. خیلی از این کار ناراحت شدم و سعی می کنم دیگر این کار را تکرار نکنم.»
۴) به فرزندتان کمک کنید تا اشتباهی را که انجام داده است، جبران کند، مانند این که به دوست او کمک کنید تا برج اسباب بازی که کودک شما به آن ضربه زده و خراب کرده است، دوباره درست کند. یا نقاشی که او را خط خطی اش کرده است، دوباره بکشد. نکته مهم این است که او بفهمد اشتباه هایی که انجام می دهد تنها با گفتن کلمه «ببخشید» اصلاح نخواهد شد.
● به فرزندان بزرگ تر عذرخواهی را بیاموزید
۱) از فرزند بزرگ تر خود انتظار بیشتری در این باره داشته باشید. چون سنش بالاتر است باید بداند مفهومی که در پس عذرخواهی وجود دارد، چیست. بنابراین، او نخواهد توانست با زیر لب گفتن یک «ببخشید»، کار را تمام کند و از آن بگذرد.
۲) به فرزند خود بیاموزید که یک عذرخواهی صحیح، باید همراه با توضیحی درباره آن اشتباه باشد. توصیفی مبنی بر این که چرا آن کار اشتباه بود و باید عذرخواهی کند. برای مثال: «من متأسفم که از کیف شما پول برداشتم. من باید اول از شما اجازه می گرفتم و برای شما احترام قایل می شدم. امیدوارم که من را ببخشید.»
۳) از پافشاری بر عذرخواهی کودک اجتناب کنید. متاسفانه حقیقت این است که ما همیشه از کاری که انجام می دهیم متأسف و پشیمان نیستیم، فرزندانمان نیز همین طور! نتیجه چنین اصراری این خواهد بود که کودک یاد می گیرد گفتن کلمه «ببخشید» راهی برای فرار از مشکلاتی است که باعث آن شده است.
۴) به دنبال روش های بالاتری از جبران کردن باشید. یاد گرفتن «عذرخواهی» به این معنی است که شما مسئولیت و عواقب کاری را که انجام داده اید، پذیرفته اید. یک پنجره شکسته شده، باید تعمیر و هزینه اش پرداخت شود. یک گوشواره گم شده است، باید جایگزین شود و اگر به احساس کسی ضربه خورده است، باید از راه مناسبی جبران شود.
 

Sir Vahid

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
2 دسامبر 2007
نوشته‌ها
6,342
لایک‌ها
4,575
شست و شوی دستها ، روی نحوه قضاوت‌های اخلاقی یک فرد نیز تاثیر می‌گذارد
آذر ۲۰, ۱۳۸۷ توسط : admin موضوع : اخبار اجتماعي, اخبار علمی پزشکی, اخبار علوم پايه, اخبار عمومی, بهداشت روان, بهداشت عمومي, عمومی
ارسال نظر
شستن دستها روی نحوه قضاوت تاثیر گذار است

پژوهشگران درتحقیق تازه‌ای دریافته‌اند که شستن دستها روی قضاوت کردن تاثیر می‌گذارد .

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز ، محققان می‌گویند؛ رعایت و حفظ بهداشت مطلوب دستها موضوعی است که همواره از سوی متخصصان سلامت عمومی به آن توصیه می‌شود اما آنچه که اخیرا در جنبه دیگری از این مطالعات مشخص شده آن است که شست و شوی دستها نه تنها راحت‌ترین راه برای جلوگیری از بروز عفونت‌ها است بلکه هم چنین روی نحوه قضاوت‌های اخلاقی یک فرد نیز تاثیر می‌گذارد.

پژوهشگران در انگلیس به این نتیجه رسیده‌اند؛ افرادی که بهداشت خوبی دارند و همیشه تمیز هستند و بویژه وقتی بهداشت دستهای خود را به خوبی و در حد تعادل رعایت می‌کنند کمتر قضاوت می‌کنند. در واقع این افراد بیشتر ترجیح می‌دهند قبل از اینکه در مورد دیگران هرگونه قضاوتی داشته باشند، ملایم و آرام باشند و به دیگران آسان بگیرند.

نکته جالب توجه‌تری که در این مطالعات مشخص شده این است که وقتی مردم قبل از شرکت در یک رای گیری و پیش از رای دادن دوش می‌گیرند و خود را می‌شویند احتمال اینکه از خلاف کاری‌های سیاسی چشم پوشی کنند، بسیار بیشتر است چون در این وضعیت ترجیح می‌دهند که نسبت به فرد مورد نظر سختگیری نکنند.

دکتر سیمون اشنال و دستیاران وی از دانشگاه پلی موت درباره نتایج تحقیقات خود می‌گویند: ما دوست داریم تصور کنیم که وقتی می‌خواهیم درباره مسائل مختلف تصمیماتی اتخاذ کنیم کاملا آزادانه این کار را انجام دهیم و تحت تاثیر چیزی نباشیم اما غافل از اینکه موضوعات تصادفی و در ظاهر کم اهمیت می‌توانند روی ما در تصمیم گیری‌هایمان تاثیر گذاشته و نفوذ کنند. در این پژوهش از ۴۴ شرکت کننده که نیمی دست‌های خود را شسته و نیمی دیگر نشسته بودند درخواست شد تا یک فیلم در مورد معتادان به هروئین را نگاه کنند و بعد چندین فیلم دیگر را تماشا کنند.

در نهایت پژوهشگران متوجه شدند نحوه قضاوت در این دو گروه به دلیل فاکتور تمیزی دستها با هم دیگر متفاوت است
 

Sir Vahid

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
2 دسامبر 2007
نوشته‌ها
6,342
لایک‌ها
4,575
قند فروکتوز که به طور فراگیر در فراورده‌های غذایی به کار می‌رود، می تواند سرعت تکثیر سلول‌های چربی در کودکان را افزایش دهد
تیر ۲, ۱۳۸۹ توسط : admin موضوع : اخبار تغذیه, اخبار علمی پزشکی, راهنماي خانواده ها, مشروح اخبار, مقالات و تحقیقات پزشکی
ارسال نظر
قند “هله هوله‌ها” ممکن است باعث تکثیر سلول چربی شود .
پژوهش جدید نشان می‌دهد که قند فروکتوز که به طور فراگیر در فراورده‌های غذایی به کار می‌رود، ممکن است باعث آن شود که سلول‌های چربی در کودکان با سرعت بیشتری تکثیر کنند و به این ترتیب می‌تواند نقش مهمی در چاقی کودکان و بزرگسالان داشته باشد.



به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز به نقل از هلث‌دی نیوز ، فروکتوز که از جمله در شربت ذرت وجود دارد، به طور گسترده‌ای در محصولات غذایی از جمله نوشابه‌های گازدار، آب‌نبات‌ها و بسیاری از غذاهای کارخانه‌ای به کار می‌رود.

البته پژوهشگران می‌گویند از آنجا که این تحقیقات جدید در لوله آزمایش انجام گرفته است، در مورد نتیجه‌گیری بر مبنای آنها باید احتیاط به خرج داد.

به گفته سخنگوی انجمن دیابت آمریکا چاقی کودکان و (بزرگسالان) یک عامل نگرانی فزاینده در سراسر جهان بدل شده است. این عارضه خطر بیماری قلبی، دیابت نوع ۲ و بسیاری بیماری‌های دیگر را می‌افزاید.

به گفته این سخنگو از هم اکنون دیابت نوع ۲ که معمولا در کودکان دیده نمی‌شد، به خاطر چاقی کودکان در میان آنها شیوع پیدا کرده است. و نگران‌کننده‌تر اینکه این کودکان در معرض ابتلا زودهنگام‌تر به بیماری قلبی هستند. پژوهشگران نشان داده‌اند که فشار خون و میزان کلسترول در کودکان چاق بالا می‌رود.

بر اساس این پژوهش، که نتایج آن در اجلاس سالانه جامعه غدد درون‌ریز آمریکا اعلام شد، استفاده از شربت ذرت پرفروکتوز در محصولات غذایی در آمریکا از مصرف سوکروز (قند معمولی) دارد بیشتر می‌شود.

پژوهشگران در این بررسی سلول‌های پیش‌ساز سلول‌های چربی را از ۳۲ کودک با وزن طبیعی و در سنین قبل از بلوغ گرفتند. این سلول‌ها هم از چربی زیرپوستی و هم از چربی احشایی یا عمقی گرفته شده بود.

هنگامی که این سلول‌‌ها در معرض قند فروکتوز قرار می‌گرفتند، نسبت زمانی که در معرض گلوگز (واحد ساختمانی قند سوکروز) بودند، با سرعت بیشتری تقسیم و تکثیر می‌شدند.

دانشمندان می‌گویند برای اثبات این یافته‌‌ها باید این بررسی در داخل بدن انسان هم انجام شود.
 

Sir Vahid

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
2 دسامبر 2007
نوشته‌ها
6,342
لایک‌ها
4,575
شنیدن صدای مادر به ویژه برای دختران بین هفت تا ۱۲ سال آرامبخش و تسکین کننده است
اردیبهشت ۲۶, ۱۳۸۹ توسط : admin موضوع : اخبار علمی پزشکی, بهداشت روان, راهنماي خانواده ها, مشروح اخبار
ارسال نظر
شنیدن صدای مادر، اضطراب را از بین می‌برد .
محققان در پی یک تحقیق به این نتیجه دست یافتند که شنیدن صدای مادر اضطراب کودکان را از بین می‌برد.



به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز ، «لسلی سلتزر» ـ یکی از محققان دانشکده پزشکی «ویسکانسین» در ایالات متحده آمریکا ـ در مصاحبه‌ای با رسانه‌های دولتی این کشور، عنوان کرد: شنیدن صدای مادر به ویژه برای دختران بین هفت تا ۱۲ سال آرامبخش و تسکین کننده است.

وی خاطر‌نشان کرد: طی تحقیقاتی که صورت گرفت این موضوع مشخص شد که می‌توان با استفاده از این روش اضطراری و استرس و تنش‌های روحی و روانی را در کودکان کاهش داد و از بین برد.

با این حال، دستیابی به درون کامل نیازمند انجام تحقیقات و بررسی‌های فراوان است.

بر اساس این تحقیق، این موضوع مشخص شد که به هنگام شنیدن صدای مادر یک نوع هورمون آرامبخش در بدن کودک ترشح می‌کند و اضطراب و استرس را از بین می‌برد.
 

Sir Vahid

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
2 دسامبر 2007
نوشته‌ها
6,342
لایک‌ها
4,575
خواب جزو رفتارهای مهم سالم محسوب می شود و کمبود خواب در کودکان می تواند موجب چاقی شود
اردیبهشت ۱۹, ۱۳۸۹ توسط : admin موضوع : اخبار علمی پزشکی, بهداشت روان, راهنماي خانواده ها, مشروح اخبار
ارسال نظر
پژوهشگران می گویند خواب ناکافی به عنوان یک عامل خطر ایجادکننده چاقی در دوران کودکی بویژه در بین پسران محسوب می شود.

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز ، محققان می گویند: نوجوانانی که به اندازه کافی نمی خوابند ممکن است دچار اضافه وزن شوند.
پژوهشگران مرکز بهداشت، رفتار و رشد کودکان موسسه تحقیقات کودکان سیاتل ۷۲۳ نوجوان دختر و پسر با میانگین سنی ۷/۱۴ ساله را در مورد میزان ساعت خواب در شب ها و آخر هفته ها و همچنین میزان بروز مشکلات خواب در آنها مورد بررسی قرار دادند.
محققان در سه موقعیت جداگانه، برای تعیین میزان کالری مصرفی نوجوانان، از آنها در مورد غذا و نوشیدنی هایی که در روز قبل مصرف کرده بودند سوال پرسیدند.
محققان همچنین با استفاده از ابزار خاصی میزان تحرک این افراد طی شبانه روز و همچنین میزان شاخص توده بدنی آنها را نیز به دقت مورد بررسی قرار دادند.
نتایج این بررسی ها نشان داد خواب کمتر با شاخص توده بدنی بالاتر مرتبط است.این ارتباط بویژه در بین پسران و دانش آموزان دوره راهنمایی در مقایسه با دانش آموزان دبیرستان قویتر بود. در بین دخترها خواب کمتر در آخر هفته ها با افزایش شاخص توده بدنی مرتبط بود.
خواب جزو رفتارهای مهم سالم محسوب می شود.
محققان اکنون نشان دادند ارتباط خواب با اضافه وزن و چاقی در کودکان و بزرگسالان مشابه هم است.
نتایج این تحقیقات در نشست سالانه انجمن های آکادمی پزشکی کودکان( PAS) ارائه شد.
 

Sir Vahid

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
2 دسامبر 2007
نوشته‌ها
6,342
لایک‌ها
4,575
والدین مقتدر، نوجوانان و فرزندان خود را به انتخاب **** غذایی سالمتر هدایت می کنند
تیر ۱۵, ۱۳۸۹ توسط : admin موضوع : اخبار تغذیه, اخبار علمی پزشکی, راهنماي خانواده ها, مشروح اخبار, مقالات و تحقیقات پزشکی
ارسال نظر
نقش موثر والدین مقتدر در انتخاب **** غذایی سالم فرزندان
گرچه پیش از این معلوم شده بود که باورهای مادران درباره غذا و رفتارهای تغذیه ای آنان در چاقی کودکان نقش قابل توجهی دارد و برای جلوگیری ازگسترش چاقی یکی از راههای مناسب آموزش والدین و به ویژه مادران است . اما نتایج تحقیقات جدید نشان می دهد که والدین مقتدر، نوجوانان و فرزندان خود را به انتخاب **** غذایی سالمتر هدایت می کنند.



به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز به نقل از هلث دی نیوز ، نتایج تحقیقات جدید محققان دانشگاه مینسوتای آمریکا نشان می دهد که والدین مقتدر با قوانین و چارچوب های مشخص و انتظارات معین، فرزندان خود را به انتخاب **** غذایی سالم تر هدایت می کنند.

این گروه از محققان با انجام تحقیق از دو گروه از نوجوانان شامل ۱۶۰۸ دانش آموز مدرسه راهنمایی و ۳۰۷۴ دانش آموز دبیرستانی موسوم به خوردن بین نوجوانان( ETA)، به عادت های غذایی آنها، شیوه تربیتی والدینشان و دیگر فاکتورهای اجتماعی و اقتصادی پرداخته و به این نتیجه رسیدند که فرزندانی که تحت تربیت والدین مقتدر هستند به مراتب بیشتر از والدین مستبد، آسان گیر و مسامحه کار، **** غذایی سالم انتخاب می کنند و غذاهای سالم تری نیز مصرف می کنند.

این در حالی است که نتایج این تحقیق تنها در مورد روابط مادران با پسران و پدران با دختران صدق می کند. نتایج این تحقیق در نسخه ماه جولای مجله انجمن **** غذایی آمریکا به چاپ رسیده است

پژوهشگران تاکید می کنند والدین نقش مهمی را در شکل دادن به رفتارهای تغذیه در فرزندان خود ایفا می کنند , و به همین علت در چاقی یا لاغری آنان تاثیر قابل توجهی دارند .
محققان می گویند : والدین با توجه به موقعیت ویژه خود می توانند , رفتارهای تغذیه ای فرزندان خود را به شکلی که مورد نظرشان است تبدیل کنند.
نتایج بررسی ها نشان داد , سطح پایین تحصیلات مادر , نا آشنا بودن غذا و سن پایین تر کودک موجب می شود تا مادران فرزندان خود را به خوردن غذای بیشتر تشویق کنند.
از سوی دیگر مادران چاق کمتر فرزندان خود را به خوردن غذای زیاد تشویق می کنند.
 

Sir Vahid

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
2 دسامبر 2007
نوشته‌ها
6,342
لایک‌ها
4,575
کودکانی که خواب کم تری دارند، مشکلات رفتاری بیشتری‌ از خود نشان می دهند

اردیبهشت ۲۱, ۱۳۸۹ توسط : admin موضوع : اخبار علمی پزشکی, بهداشت روان, راهنماي خانواده ها, مشروح اخبار

ارسال نظر



پژوهشگران می گویند : ” ارتباط اختلالات خواب با مشکل اوتیسم در کودکان ”


نتایج یک تحقیق نشان می دهد که مشکلات و اختلالات خواب در کودکان و نوجوانان مبتلا به اوتیسم با رفتارهای‌ چالش برانگیز روزانه در ارتباط است.

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز به نقل از ساینس دیلی ، محققان کانادایی و امریکایی ۱۰۵۸ بیمار ۲ تا ۱۸ سال مبتلا به اوتیسم را مورد بررسی قرار دادند.
والدین این بیماران فرمی را در خصوص عادات خواب و رفتارهای‌ روزانه آن ها پر کردند. و با تجزیه و تحلیل این اطلاعات به نوعی ارتباط میان اختلالات خواب و مشکلات رفتاری روزانه به خصوص مشکلات عاطفی‌ و استرس پی‌ بردند.
کودکانی که خواب کم تری دارند، مشکلات رفتاری بیشتری‌ از خود نشان می دهند. و کودکانی‌ هم که دچار ناهنجاری های خواب شامل کابوس، وحشت های شبانه و خواب گردی هستند، مشکلات رفتاری بیشتری‌ از خود نشان می دهند.
این کشف جدید محققان می تواند راه های درمانی‌ مؤثرتری را سر راه درمان بیماری اوتیسم قرار دهد.
 

sіπa

Registered User
تاریخ عضویت
10 فوریه 2010
نوشته‌ها
1,703
لایک‌ها
8
7 اشتباه رایج درباره بهداشت مو

افسانه اول: کوتاه‌کردن زود به زود موها باعث می‌شود موها سریع‌تر رشد کنند.

واقعیت: موهای شما در هر ماه، 1 تا 5/1 سانتی‌متر رشد می‌کند، چه آنها را قیچی کنید و چه به حال خود رهایشان کنید. البته ممکن است در تابستان موها اندکی سریع‌تر رشد کنند ولی شما نمی‌توانید با کمک قیچی آرایشگری کاری بکنید که سرعت رشد موهایتان افزایش یابد. در واقع، کوتاه‌کردن موها یک کار انجام می‌دهد: انتهای خراب و دو شاخه موهایتان را حذف می‌کند و باعث می‌شود موهایتان ظاهر بهتری پیدا کنند.

افسانه دوم: اگر یک موی سفید را بکنید، به جای آن دو سه تار موی سفید جدید درمی‌آید.

واقعیت: اگرچه این مطلب یک افسانه است و حقیقت ندارد ولی کندن موها عادت بدی است. کندن موها به ریشه آنها آسیب می‌زند و باعث ایجاد عفونت یا اسکار (جوشگاه) می‌شود، یعنی جای آن باقی مانده و مویی در آنجا رشد نمی‌کند.

افسانه سوم: شستشوی موها با آب سرد پس از شامپو زدن، باعث درخشندگی موها می‌شود

واقعیت: این کار ممکن است خواب را از سر شما بپراند ولی تاثیری در درخشندگی موهای شما ندارد.

افسانه چهارم: برای اینکه موهایتان واقعا تمیز شود، باید چند بار آنها را شامپو بزنید و بشویید.

واقعیت: یک بار شامپوزدن و شستشوی درست هم همین کار را می‌کند.

افسانه پنجم: اگر در روز 100 بار موهایتان را برس بزنید، برای موها خیلی مفید است.

واقعیت: برس زدن فقط برای این است که به موها حالت بدهید. برس‌زدن زیادی، موها را از فولیکو‌ل‌های‌شان بیرون می‌کشد و تارهای مو را ضعیف می‌کند. همچنین برای موهای چرب، مناسب نیست چون موجب چرب شدن بیشتر مو می‌شود.

افسانه ششم: با کمک برخی محصولات آرایشی، می‌توان انتهای دو شاخه موها را ترمیم کرد.

واقعیت: وقتی موها دو شاخه می‌شوند، دیگر این اتفاق افتاده و تنها کاری که شما می‌توانید انجام دهید، این است که قیچی را بردارید و آنها را ببرید. البته برخی آرایشگران با کمک مواد آرایشی خاصی که حاوی موم هستند، کاری می‌کنند که انتهای دوشاخه موها به هم چسبیده و کمتر جلب توجه کند. اما عقل می‌گوید که همان قیچی‌کردن، کار راحت‌تری است.

افسانه هفتم: استرس باعث ریزش موها می‌شود.

واقعیت: موهای شما همیشه در حال ریزش هستند و به‌طور طبیعی روزانه 50 تا 120 تار موی شما می‌ریزند ولی این امکان وجود دارد که وقتی شما به طرز وحشتناکی دچار استرس هستید (یعنی یک چیزی در حد طلاق گرفتن یا از دست دادن شغل) چند تار مو بیشتر بریزد. البته بارداری و مصرف برخی آنتی‌بیوتیک‌ها هم همین اثر را دارند ولی مهم این است که بعد از گذشت چند هفته، وقتی اوضاع رو به راه شد، این موها دوباره رشد می‌کنند.
 

sіπa

Registered User
تاریخ عضویت
10 فوریه 2010
نوشته‌ها
1,703
لایک‌ها
8
طب سوزنی چگونه کار می‌کند؟

در طب سوزنی که به پزشکی سنتی چینی نیز معروف است، بدن انسان تحت تأثیر دو نیروی مخالف هم به نامهای یین و یانگ قرار دارد. یین به صفاتی چون سردی ، آرامی و در کل حالت غیر فعال بر می‌گردد. در حالی که یانگ به صفاتی چون گرمی ، هیجان و فعال بودن نسبت داده می‌شود. در این نگرش ، سلامت بدن هنگامی حاصل می‌شود که میان این دو نیرو تعادل برقرار باشد و عدم تعادل این دو نیرو باعث می‌شود که جریان حیاتی در بدن که به Qi (جی) معروف است مختل شود. کانالهایی در بدن وجود دارد که انرژی جی در آنها حرکت می‌کند.

اگر به هر دلیل اختلال یا انسدادی در این کانالها رخ دهد انرژی که در آنها جریان دارد، تغییر کرده و بیماری ایجاد می‌شود. نقاط حساس بر روی کانالها وجود دارد که با تحریک آنها می‌توان اختلال ایجاد شده در انرژی را برطرف کرده و بیماری را درمان نمود. تعداد 12 عدد از این مسیرها و نقاط بعنوان نقاط اصلی و تعداد 8 عدد بعنوان نقاط سطح دوم معرفی می‌شوند، در مجموع بیش از 2000 نقطه دیگر نیز به آنها متصل است. اساس طب سوزنی بر تحریک این نقاط استوار است که می‌تواند جریان Qi در بدن را کنترل نماید. با فرو کردن سوزن ها در نقاط صحیح، نیروی حیات می تواند در مسیر درست جاری شده و سلامتی بدن را باعث شود.

اینکه مدل چینی‌ها برای بدن درست است یا خیر جای بحث دارد اما دانشمندان به این نتیجه رسیده‌اند که تحریک این قسمتهای بدن می‌تواند روی وضعیت شیمایی و عصبی مغز تأثیر بگذارد و در نهایت منجر به عکس العملهایی مانند کاهش درد، تغییر فشار خون و ... شود و در نهایت سلامت بیمار را منجر شود. باید تذکر داد که نقاط حساس طب سوزنی ، محلهایی در بدن ما هستند که شبکه مجاری و اعصاب ، بویژه با تراکمی زیاد در زیر پوست جای دارند. فرو کردن یک سوزن نازک در این محل ، به گونه‌ای تحریک الکتریکی در قشر خارجی مغز را بوجود می‌آورد که درک احساس درد در آن انجام می‌گیرد. در این محل ، مواد شیمیایی بدن ، یعنی اوپیوئیدها فعال شده و با احساس درد مقابله می‌کنند. هیپوتالاموس مغز میانی ، مواد سروتونین و آندورفین را ترشح می‌کند که تاثیری تحریک کننده بر سیستم دفاعی بدن دارند. به این ترتیب درد بیمار تسکین می‌یابد. این ، راز موفقیت طب سوزنی است.

بیمارانی که این روش درمان را برای خود انتخاب می‌کنند اظهارات متفاوتی دارند، اما در مجموع اغلب آنها بیان می‌کنند که هنگام فرو کردن سوزن به بدنشان احساس درد زیادی نمی‌کنند. معمولا" تجربه و تخصص پزشک معالج در استفاده از سوزن می‌تواند میزان درد حاصله را کاهش یا افزایش دهد.
 

sіπa

Registered User
تاریخ عضویت
10 فوریه 2010
نوشته‌ها
1,703
لایک‌ها
8
90 درصد مبتلایان به سرطان کلیه از بیماریشان بی خبرند


دبیر همایش تازه های تشخیص و درمان تومورهای کلیه: 90% بیماران مبتلا به سرطان کلیه به صورت تصادفی در معاینات پزشکی معمولی تشخیص داده می شوند.

به گزارش واحد مرکزی خبر، دبیر همایش تازه های تشخیص و درمان تومورهای کلیه، دکتر حسین فودازی با بیان اینکه مردان بیش از زنان به این بیماری مبتلا می شوند افزود: تنها10% از بیماران مبتلا به سرطان کلیه علائم بارزی همچون خونریزی در ادرار و دردهای مبهم شکمی و توده دارند و 90% بیماران اغلب به صورت تصادفی در معاینات پزشکی معمولی تشخیص داده می شوند.

بر اساس آمارها 2% تا 5% سرطان ها مربوط به کلیه است.

دکتر فودازی با بیان اینکه در گذشته 30% تا40% بیماران مبتلا به سرطان کلیه در مراحل پیشرفته بیماری تشخیص داده می شدند افزود: امروز با روش های نوین جراحی و داروهای جدید، کیفیت و امید به زندگی و طول عمر این بیماران افزایش یافته است.

فودازی درباره عوامل ابتلا به سرطان گفت: ترک سیگار تا 40% از ابتلا به انواع مختلف سرطان می کاهد؛ مصرف الکل، چاقی، مصرف خودسرانه داروهای ضد درد و برخی از مواد شیمیایی شبه نفتی نیز از عوامل ابتلا به سرطانند.

در همایش یک روزه تازه های تشخیص و درمان تومورهای کلیه150 متخصص شرکت کرده اند و 17 استاد نیز در اجرای نشست های تخصصی و ارائه سخنرانی مشارکت دارند.
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
A0740278.jpg

معاون سازمان محيط زيست هشدار داد
تهديد سيانور ناشي از فعاليت واحدهاي آبكاري براي كارگران

خبرگزاري فارس: معاون محيط زيست انساني سازمان محيط زيست با بيان اين‌كه واحدهاي صنعتي آلوده كننده زياد هستند، گفت: سيانور ناشي از فعاليت واحدهاي آبكاري براي كارگراني كه در اين واحدها كار مي‌كنند مضر است.

به گزارش خبرنگار جامعه فارس، علي محمد نوريان در حاشيه دهمين نمايشگاه بين المللي محيط زيست در جمع خبرنگاران، با اشاره به مشكلاتي كه صنايع ايجاد مي‌كنند، گفت: تعداد صنايع آلوده در كشور زياد است و هر ساله با اقدامات صورت گرفته در حال كاهش هستند.

وي با اشاره به اين‌كه واحدهاي صنعتي مانند آبكاري آلودگي‌هاي زيادي توليد مي‌كنند، افزود: صدها واحد آبكاري وجود دارد كه به اصطلاح صنعتي‌ها زيرپله‌اي هستند و مكان آنها معلوم نيست يا اين‌كه در حيات‌هاي قديمي و اطراف شهر بدون مجوز فعاليت مي‌ كنند.

معاون انساني سازمان محيط زيست گفت: اين‌ واحدها سيانور توليد مي‌كنند كه براي خود افرادي كه در اين مكان‌ها كار مي‌كنند مضر است.

نوريان اظهار داشت: سياست‌هاي جديد پيگيري شده در ماه‌هاي اخير مبني بر هدف قرار گرفتن صنوف و اتحاديه‌ها، جواب داده است.

وي گفت: جلساتي با صنوف لاستيك‌سازها و آبكارها همچنين با هيئت مديره اصناف داشته‌ايم.

معاون انساني سازمان حفاظت محيط زيست همچنين درباره پسماندهاي الكترونيكي بيان كرد: در ميان كشورهاي خاورميانه، يكي ازكشورهايي هستيم كه به دلايل شرايطمان در برخي موارد، نيازهاي ما از طريق جنس‌هاي نويي كه در انبار مانده است (استاك) تأمين و پس از ورود به كشور به كالاهاي روز تبديل مي‌شود، اما بخشي از آن تجديدپذير نيست و توليد گازهاي سمي مي‌كند.

هيئت عراقي براي حل مشكل گرد و غبار از 12 مرداد به ايران مي‌آيند
----------------------------------------------------------------------------------

نوريان با بيان اينكه هيئت عراقي براي اجراي تصميمات جلسات قبلي به ايران مي‌آيند، گفت: البته بحث آموزشي و بازديدي از مناطق نيز از ديگر جنبه‌هاي اين سفر است.

معاون انساني سازمان حفاظت محيط زيست افزود: قرار است ايران به عراق كمك‌هاي فني و آموزشي داشته باشد.

به گفته نوريان معاون وزير محيط زيست عراق به همراه تعدادي از مديركل‌ها و كارشناسان اين كشور به ايران مي‌آيند.

وي گفت: پيشنهاد داده‌ايم هيئت عراقي از 12 مرداد به ايران بيايند؛ طبق آخرين اطلاعات اين هيئت به مدت يك هفته در ايران مي‌مانند.

معاون انساني سازمان محيط زيست نيز درباره پسماندها و زباله‌هاي شهري تصريح كرد: شهرهاي بزرگ روزانه ده‌ها تن زباله توليد مي‌كنند كه داراي آثار سوء گسترده‌اي هستند كه تجزيه پذير نيستند. در اين زمينه يك‌سري دستگاه‌ از كشورهاي سوئد، آلمان و چين وارد كرده‌ايم.
 

sіπa

Registered User
تاریخ عضویت
10 فوریه 2010
نوشته‌ها
1,703
لایک‌ها
8
یک ماده سرطان زا در شامپو

دبیر انجمن متخصصان پوست و موی ایران از وجود ترکیباتی در تهیه شامپوها خبر داد که ممکن است خاصیت سرطان زایی داشته باشند.

دکتر محمد گلشنی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در تهیه و تولید شامپو، صابون و سایر شوینده ها از موادی استفاده می شود که ممکن است عوارضی را در فرد ایجاد کند که خاصیت سرطان زایی داشته باشد.

این متخصص پوست و مو با اشاره به استفاده از "سدیم لوریل اتر سولفات" درتهیه شامپوها گفت: این ماده تنها شامل شامپوهای تولید داخل نمی شود و در شامپوهای خارجی نیز از این ماده استفاده می شود.

نتایج برخی تحقیقات در مورد شامپوهای خارجی که هم اکنون در بازار داخلی کشورمان به وفور دیده می شود نشان می دهد که مقادیر غیر مجاز از ماده "دی اکسان" در این شامپوها وجود داشته که مصرف این ماده بالاتر از حد متعارف تاثیرات بسیار مخربی از جمله سرطان پوست و سایر بیماریهای پوستی را به دنبال دارد.

گلشنی با بیان اینکه استفاده از سدیم لوریل اتر سولفات در شامپو، تولید ماده ای به نام دی اکسان می کند که خاصیت سرطان زایی دارد افزود: در گذشته از ماده ای دیگر در تهیه شامپوها و شوینده ها استفاده می شد که با پوست افراد ناسازگاری داشت و همین مسئله باعث شد از سدیم لوریل اتر سولفات استفاده شود.

دبیر انجمن متخصصان پوست و موی ایران تاکید کرد: این ماده در ساخت صابون و هر پاک کننده دیگری نیز استفاده می شود.

به دلیل وجود برخی ناخالصیها یکی از دلایل مهم حساسیتهای پوستی و ریزش مو به کیفیت سدیم لوریل اترسولفات مصرفی در شامپو مربوط می‌شود. حال اگر این ماده دارای ناخالصیهایی بیش از حد استاندارد جهانی باشد موجب خارش سر و ریزش‌ مو و تحریکات پوستی می‌شود و اگر از میزان معینی بیشتر باشد، سرطان‌زا نیز به ‌شمار می‌رود. در فرآیند تولید سدیم لوریل اتر سولفات، ماده‌ای خطرناک و سرطان‌زا به نام دی‌اکسان‌ آزاد می‌شود که در ابتدا به صورت گاز بوده و پس از تولید، به‌صورت محلول در کنار دیگر اجزا باقی خواهد ماند.
 
بالا