• پایان فعالیت بخشهای انجمن: امکان ایجاد موضوع یا نوشته جدید برای عموم کاربران غیرفعال شده است

مطالب علمي در زمينه طب و پزشكي ، اخبار پزشكي ، مقالات

sіπa

Registered User
تاریخ عضویت
10 فوریه 2010
نوشته‌ها
1,703
لایک‌ها
8
خطر آب تهران برای نوزادان شیر خشکی

نايب رئيس دوم كميسيون بهداشت مجلس گفت: موضوع نيترات بالاي آب شرب جنوب تهران از چند سال پيش مطرح بود علت آن هم تداخل فاضلاب در چاه‌هاي جنوب تهران است كه استفاده مستقيم اين آب براي نوزادان با احتمال خفگي همراه است.

انوشيروان محسني بندپي در گفت‌و‌گو با فارس، افزود: درباره نيترات آب تهران دو گزارش از دو دستگاه دولتي ارائه شده، وزارت نيرو كه مسئول تأمين آب است اين مسئله را رد كرده اما وزارت بهداشت كه مسئول سلامت مردم و آ‌ناليز كيفيت آب است بر بالا بودن نيترات آب در بخش‌هايي از جنوب تهران تأكيد كرده است به همين علت كميسيون بهداشت و درمان مجلس بررسي اين موضوع را در دستور كار قرار داده است.

وي ادامه داد: با اين وجود مي‌دانيم كه مسئله نيترات بالاي آب بخش‌هايي از جنوب تهران مسئله جديدي نيست و از چند سال قبل مطرح بوده است. هر ليتر فاضلاب انساني بين 40 تا 60 ميلي ليتر ازت دارد كه در يك پروسه به نيترات تبديل مي‌شود و در سفرهاي آب زيرزميني و آب چاه‌هاي جنوب تهران باقي مي‌ماند.

عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس اضافه كرد: نيترات موجود در آب با تصفيه آب و كلرزني تغيير ماهيت نمي‌دهد بلكه با روش‌هاي پيشرفته تغيير يون امكان جداسازي آن وجود دارد كه فعلاً چنين كاري انجام نمي‌شود و چون از حدود 150 ليتر آب مصرفي مردم تهران حدود 80درصد دوباره به صورت فاضلاب به سفرهاي زيرزميني برمي‌گردد احتمال وجود نيترات بيش از حد مجاز در آب‌هاي زيرزميني جنوب تهران وجود دارد كه بايد به طور دقيق بررسي شود.

وي گفت: به هر حال بخشي از آب شربي كه در تهران مورد استفاده قرار مي‌گيرد از سفرهاي زيرزميني و چاه‌ها استفاده مي‌شود و چون فاضلاب‌هاي شهري نيز در سفرهاي زيرزميني جنوب تهران رها مي‌شوند احتمال تداخل اين آب‌هاي با ازت و نيترات بالاتر از حد مجاز با آب شرب هست.

عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس گفت: با توجه به اينكه تجمع فاضلاب شهري در جنوب تهران است، اگر در شمال يا مركز تهران از آب چاه و سفرهاي زيرزميني استفاده شود خطر بالابودن نيترات در آب وجود ندارد و اين مسئله براي مناطقي از جنوب تهران مانند يافت آ‌باد و مسگر آباد مطرح است.

وي افزود: البته تداخل فاضلاب با آب چاه‌ها با توجه به تصفيه آب و كلرزني آن در تصفيه خانه امكان آلودگي ميكروبي ندارد اما به هر حال ممكن است به علت تركيدگي لوله و فرسوده و قديمي بودن شبكه آبرساني تهراني در جاهايي نيز تداخل فاضلاب با آب شرب وجود داشته باشد كه بايد به دقت بررسي شود و نمي‌توان با قاطعيت اين مسئله را رد كرد.

محسني بندپي گفت: قديمي بودن شبكه آب رساني تهران موجب شده كه حدود 30 درصد آب تصفيه شده به همين علت هدر برود البته چون علاوه بر كلرزني و گندزدايي در تصفيه خانه مقدار كلر باقيمانده در آب شرب تهران ( 3 دهم ميلي گرم در ليتر) وجود دارد احتمالاً آلودگي‌هاي ميكروبي كه بر اثر نشت احتمالي فاضلاب با آب شرب در جاهايي ممكن است رخ دهد دوباره گندزدايي مي‌شود و از بين مي‌رود و از نظر آلودگي ميكروبي آب تهران نگراني چنداني نداريم.

وي افزود: نگراني اصلي از وجود نيترات در آب شرب جنوب تهران است. سازمان بهداشت جهاني حد مجاز نيترات در آب را براي نوزادان شيرخوار 50 ميلي گرم در ليتر اعلام كرده كه در صورت وجود بيش از اين مقدار باعث بروز بيماري مت هموگلوبينا در نوزادان مي‌شود كه نوعي انسداد در انتقال اكسيژن به بافت‌هاي بدن است كه حالت خفگي ايجاد مي‌كند.

محسني بندپي گفت: نيترات بيش از حد مجاز 50 ميلي گرم در ليتر در حد اعلام شده براي آب تهران براي بزرگسالان مشكلي ايجاد نمي‌كند حتي اگر مادران شيرده از اين آب بخورند و نوزاد از شير مادر تغذيه كند مشكلي به وجود نمي‌آيد اما اگر از اين آب براي شيرخشك يا هر نوع غذاي نوزاد استفاده شود خطر خفگي نوزادان زير 6 ماه وجود دارد.
 

*sara

Registered User
تاریخ عضویت
10 ژوئن 2010
نوشته‌ها
25
لایک‌ها
0
بهگفته محققان دانشگاه «رايس»، پس از اين با يک برس کشيدن ساده روي زبان ياديواره‌ دروني دهان مي‌توان سرطان دهان را به‌ راحتي شناسايي کرد.


حتمال شناسايي بيماري در اين روش بسيار بيشتر از روش‌هاي مخرب پيشين مانند نمونه‌برداري است.

نتايج تست‌هاي انجام‌شده‌ توسط محققان دانشگاه رايس بر روي نانوزيست تراشه، نشان مي‌دهد که اينتراشه مشکل بيماران داراي سلول‌هاي سرطاني يا مستعد سرطاني شدن را باحساسيت 97 درصد و دقت 93 درصد بيشتر از روش‌هاي قديمي شناسايي مي‌کند.

نتايج تحقيقات جانمک‌دويت که در Cancer Prevention Research به چاپ رسيده، نشان مي‌دهد کهتراشه‌ آنها نسبت به روش‌هاي رايج، سريع‌تر و دقيق‌تر سرطان‌هاي دهان راشناسايي مي‌کند.

سالانه بيش از 300 هزارنفر در جهان و 35 هزار نفر در آمريکا از سرطان دهان رنج مي‌برند. شانس پنجسال زنده ماندن براي آنها تنها 60 درصد است؛ اما اگر اين بيماري زود تشخيصداده شود اين شانس تا 90 درصد افزايش مي‌يابد.

يکي از کليد‌هاي اصليپروژه اين است که روش غير مخربي ارائه شده است که مي‌تواند نتايج کاملاًمشابه با روش‌هاي پاتولوژي داشته باشد. اين تراشه مي‌تواند سلول‌هاي مستعدسرطاني شدن را از ميان 95 درصد سلول‌هاي که سرطاني نخواهند شد، تشخيص دهد؛علاوه ‌بر اين، فرايند تشخيص از چند روز به 15 دقيقه کاهش مي‌يابد.

بر خلاف مشکلات موجود درروش‌هايي نظير نمونه‌برداري که بسيار دردناک است، در اين روش تنها کشيدنچيزي شبيه يک مسواک روي زبان يا ديواره دهان لازم است تا فرايند شناساييانجام گردد.

مک‌دويت معتقد است به‌دليل نبود ابزار مناسب، هم‌اکنون جامعه‌ پزشکي و علمي با چالشي بزرگ دربرابر اين بيماري روبه‌رو هستند. بيشتر موارد شناسايي اين بيماري بر عهده‌دندانپزشکان است که نهايت منجر به نمونه‌برداري که فرايندي دردناک است،مي‌شود. اين پروژه به دنبال مسير آسان وکم‌دردتر براي شناسايي اين بيمارياست.

نانوزيست تراشه، ادوات نيمه‌هادي‌ هستند که قادرند عوامل بيماري‌زا را به دام انداخته، شناسايي و آناليز کنند.
دانشمندان اميدوارند کهتوسعه‌ اين نانوزيست تراشه به جايي برسد که بتوان تراشه‌هاي ارزان‌تر رابه توليد رساند و آنها را به بازار عرضه کرد.

اين تراشه بايد قادرباشد پزشکان را زماني که يک سلول غير نرمال به‌سوي سرطاني شدن مي‌رود،آگاه کند. در اين صورت شناسايي در مرحله‌ي اول انجام مي‌شود؛ در حالي کههم‌اکنون شناسايي در مرحله‌ي سوم انجام مي‌شود که شانس زنده ماندن در اينمرحله بسيار اندک است.
 

Sir Vahid

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
2 دسامبر 2007
نوشته‌ها
6,342
لایک‌ها
4,575
چشم های زیبای یک انسان
مرداد ۱۷, ۱۳۸۹ توسط : admin موضوع : بهداشت, جهان پزشكي, خبر پزشکی, مشروح اخبار
ارسال نظر


سورن مانولیان عکاس خوش ذوقی است که با استفاده از دوربین های غیردیجیتال توانسته تصاویر ماکروی شگفت انگیزی از ساختارهای سطحی چشم انسان تهیه کند.

سلول های شش ضلعی قرنیه که خارجی ترین بخش چشم است و ماهیچه های عنبیه که با انبساط و انقباض خود، قطر مردمک را متناسب با شدت نور تعیین می کنند، در این تصاویر بسیار واضح دیده می شود.
 

Sir Vahid

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
2 دسامبر 2007
نوشته‌ها
6,342
لایک‌ها
4,575
اعتقاد به معنویت و دعا کردن ممکن است به بهبود بیماران کمک کند
مرداد ۱۸, ۱۳۸۹ توسط : admin موضوع : اخبار علمی پزشکی, بهداشت روان, مشروح اخبار, مقالات و تحقیقات پزشکی
ارسال نظر

ما عادت داریم از آخرین فن آوری ها ، جدیدترین یافته ها ، و حتی تغییر نظر استراتژی درمان گزارش ارائه کنیم . اما گزارش زیر عجیبترین یافته پژوهشگران است . آنان می گویند تحقیقات جدید نشان می دهد دعا کردن برای بیمار واقعا می تواند موجب بهبود او شود.

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز به نقل از دیلی میل ، پژوهشگران با انجام تحقیقاتی دریافته اند که قدرت دعا کردن می تواند به بهبود بیماران کمک کند؛ بویژه که اگر دعا کننده در نزدیکی فرد بیمار باشد این تاثیر بیشتر خواهد بود.
آنها در تحقیقات خود دریافتند در واقع بیمارانی که دچار نقایص بینایی و شنوایی بودند و در نزدیکی آنها دعا خوانده می شد، به طور چشمگیری بهبود یافتند.
نتایج این تحقیقات در نشریه پزشکی ‘Southern Medical منتشر شده است.

دعا کردن و اعتقادات مذهبی ، سازگاری فرد را با مشکلات بیشتر می کند و به این ترتیب با کاهش فشار های روحی- روانی بیمار ، طول عمر وی نیز افزایش می یابد .

پژوهش ها نشان می دهد داشتن یک شیوه زندگی مذهبی و ارتباط با دعا و نیایش می‌تواند باعث افزایش سلامت و بهبود بیماری‌ها شود.

تحقیقات دیگر نیز نشان می دهد دعا در عمل‌های جراحی بزرگ نیز نقش مهمی در بهبود بیمار دارد .

اما آیا نگرش محققین و اعتقادات خود این افراد در نتیجه آزمایش و پژوهش تاثیر نداشته و موجب یک سو نگری نگردیده است ؟

این سوال همچنان باقی می ماند که آیا واقعا دعا و نیایش و نیروی شفابخش حاصل از آن موجب جلوگیری از رشد سلول های سرطانی، حفاظت از گلبول های قرمز خون، تغییر حالت شیمیایی خون و افزایش اکسیژن رسانی توسط خون به اندام ها و نیز بهبود سریع تر زخم ها و جراحات پوستی می گردد .
 

Sir Vahid

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
2 دسامبر 2007
نوشته‌ها
6,342
لایک‌ها
4,575
کودکان نیز مستعد ابتلا به تنش و افسردگی هستند
مرداد ۱۷, ۱۳۸۹ توسط : admin موضوع : تنظيم خانواده, جهان پزشكي, روانشناسي, مشروح اخبار
ارسال نظر


مدت ها تصور می شد که کودکان بهتر از بزرگسالان از حوادث تروما نجات می یابند و علت آن تا حدودی این بود که آنها کمتر رنج می کشند.

محققان گمان می کردند، سن خیلی کم برای درک کامل ماهیت آنچه در اطراف کودکان اتفاق می افتد، باعث می شود که آنها با انعطاف پذیزی بسیار بیشتری واکنش نشان دهند.

اما تحقیق جدید در مورد کودکان، چیز دیگری را نشان می دهد.

“کلود چمتاب” روان شناس کودک از دانشگاه “نیویورک” و نویسنده ارشد یکی از چند مقاله جدید در مورد کودکان و بلایا که در بخش ویژه ای در شماره ژوئیه و اوت نشریه Child Development منتشر شده است، نشان داد: شواهد فزاینده نشان می دهد اگر کودکان مستقیما در معرض حوادث قرار بگیرند، اتفاقاتی که در اطرافشان رخ می دهد را درک می کنند.

این مطالعات جدید نشان می دهد کودکان و نوجوانان کم سن و سال نه تنها علائم تنش و افسردگی پس از تروما را نشان می دهند که شبیه تنش و افسردگی بزرگسالان است، بلکه واکنش قویتری نسبت به تروما را نشان می دهند.

این مطالعات همچنین نشان می دهد، احتمال ابتلا به علایم اختلال استرس پس از تروما در کودکان کم سن و سال تر و دختران در مقایسه با کودکان بزرگتر و پسران بیشتر است.

در دو مطالعه اول، محققان اثرات طولانی مدت حوادث را بر کودکان و والدین آنها تجزیه و تحلیل کردند.

در یک تجزیه و تحلیل که به ریاست چمتاب انجام شد، محققان ۱۱۶ کودک پیش دبستانی و مادران آنها را که مستقیما در معرض حملات مرکز تجارت جهانی قرار گرفته بودند، بررسی و پیگیری کردند.

محققان تقریبا سه سال بعد با مادران و آموزگاران این کودکان مصاحبه کردند.

محققان متوجه شدند، در مقایسه با کودکانی که مادران آنها علائم اختلال استرس پس از سانحه یا افسردگی را گزارش نداده بودند، کودکانی که مادران آنها به این علائم مبتلا شده بودند، سه برابر بیشتر احتمال داشت که سه سال بعد از این حادثه دردناک واکنش عاطفی نشان دهند و هفت برابر بیشتر احتمال داشت که رفتار پرخاشگرانه از خود بروز دهند.

در مقابل مطالعه دیگری بر روی بیش از ۴۰۰ کودک و نوجوان ۱۲ تا ۲۰ ساله و مادران نشان داد، کودکانی که مستقیما در معرض حملات تروریستی قرار گرفتند نسبت به کودکانی که مستقیما در معرض این حادثه قرار نداشتند، اندکی بیشتر احتمال داشت به اختلال استرس پس از تروما مبتلا شوند، اما احتمال ابتلای آنان به افسردگی بطور قابل توجهی بیشتر بود.


این مطالعه همچنین نشان داد که به رغم مزیت سنی، مشکلات دختران در انطباق خود با شرایط پس از این حملات دو برابر پسران بود
 

Sir Vahid

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
2 دسامبر 2007
نوشته‌ها
6,342
لایک‌ها
4,575
کودکان ، اتفاقاتی که در اطرافشان رخ می دهد را درک می کنند و دچار تنش و افسردگی می شوند
مرداد ۱۸, ۱۳۸۹ توسط : admin موضوع : اخبار علمی پزشکی, بهداشت روان, مشروح اخبار, مقالات و تحقیقات پزشکی
ارسال نظر

گرچه پژوهشگران علوم پزشکی و علوم رفتاری مدت ها تصور می کردند که کودکان برای درک کامل ماهیت آنچه در اطراف آنان اتفاق می افتد ، تکامل و آگاهی کامل ندارند و درنتیجه بهتر از بزرگسالان از حوادث تروما نجات می یابند و علت آن تا حدودی این می دانستند که آنها کمتر رنج می کشند. اما تحقیق جدید در مورد کودکان، چیز دیگری را نشان می دهد.

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز به نقل از ساینس دیلی ، پژوهشگران گمان می کردند، پایین بودن سن کودک برای درک کامل ماهیت آنچه در اطراف کودکان اتفاق می افتد، باعث می شود که آنها با انعطاف پذیزی بسیار بیشتری واکنش نشان دهند. اما نتایج تحقیقات جدید کاملا با تفکر پیشین متفاوت است .
“کلود چمتاب” روان شناس کودک از دانشگاه “نیویورک” می گوید : شواهد فزاینده نشان می دهد اگر کودکان مستقیما در معرض حوادث قرار بگیرند، اتفاقاتی که در اطرافشان رخ می دهد را درک می کنند.
این مطالعات جدید نشان می دهد کودکان و نوجوانان کم سن و سال نه تنها علائم تنش و افسردگی ( Stress and depression ) پس از تروما را نشان می دهند که شبیه تنش و افسردگی بزرگسالان است، بلکه واکنش قویتری نسبت به تروما را نشان می دهند.
این مطالعات همچنین نشان می دهد، احتمال ابتلا به علایم اختلال استرس پس از تروما ( Traumatic stress ) در کودکان کم سن و سال تر و دختران در مقایسه با کودکان بزرگتر و پسران بیشتر است.
در دو مطالعه اول، محققان اثرات طولانی مدت حوادث را بر کودکان و والدین آنها تجزیه و تحلیل کردند.
در یک تجزیه و تحلیل که به ریاست چمتاب انجام شد، محققان ۱۱۶ کودک پیش دبستانی و مادران آنها را که مستقیما در معرض حملات مرکز تجارت جهانی قرار گرفته بودند، بررسی و پیگیری کردند.


محققان تقریبا سه سال بعد با مادران و آموزگاران این کودکان مصاحبه کردند.
محققان متوجه شدند، در مقایسه با کودکانی که مادران آنها علائم اختلال استرس پس از سانحه ( Post-traumatic stress ) یا افسردگی را گزارش نداده بودند، کودکانی که مادران آنها به این علائم مبتلا شده بودند، سه برابر بیشتر احتمال داشت که سه سال بعد از این حادثه دردناک واکنش عاطفی نشان دهند و هفت برابر بیشتر احتمال داشت که رفتار پرخاشگرانه از خود بروز دهند.

در مقابل مطالعه دیگری بر روی بیش از ۴۰۰ کودک و نوجوان ۱۲ تا ۲۰ ساله و مادران نشان داد، کودکانی که مستقیما در معرض حملات تروریستی ( Terrorist attacks ) قرار گرفتند نسبت به کودکانی که مستقیما در معرض این حادثه قرار نداشتند، اندکی بیشتر احتمال داشت به اختلال استرس پس از تروما مبتلا شوند، اما احتمال ابتلای آنان به افسردگی بطور قابل توجهی بیشتر بود.
این مطالعه همچنین نشان داد که به رغم مزیت سنی، مشکلات دختران در انطباق ( Adaptation ) خود با شرایط پس از این حملات دو برابر پسران بود.

نتایج این تحقیق در نشریه Child Development منتشر شده است
 

Sir Vahid

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
2 دسامبر 2007
نوشته‌ها
6,342
لایک‌ها
4,575
نگرانی مردم و مسئولان یونان از شیوع بیماری ورم مغزی
مرداد ۱۷, ۱۳۸۹ توسط : admin موضوع : جهان پزشكي, خبر پزشکی, مشروح اخبار
ارسال نظر
ابتلای تعدادی از یونانیان به بیماری ورم مغزی و احتمال شیوع آن، نگرانی مردم و مسئولین این کشور را به همراه داشته است.

طی هفته گذشته تاکنون ۲۴ نفر در شمال یونان به بیماری روم مغزی مبتلا شده اند که این امر باعث نگرانی مسئولان و مردم این کشور شده است.

عامل بروز ورم مغزی در انسان ویروسی به نام “ویروس غرب نیل” عنوان شده است که توسط پشه در فصل تابستان در این کشور، انتقال می یابد.

متخصصان ضمن دعوت مردم به خونسردی اعلام کرده اند که اوضاع کاملا تحت کنترل است.

وزارت درمان و بهداشت یونان اعلام کرده است افراد مبتلا به این بیماری در بیمارستان های امراض واگیر تحت درمان هستند و نگرانی وجود ندارد.

مسئولان وزارت درمان و بهداشت و پزشکان از شهروندان یونانی خواسته اند، با بروز تب و دیگر علایم این بیماری، به نزدیکترین بیمارستان جهت انجام آزمایشات لازم مراجعه کنند.

پزشکان و مسئوولان امور بهداشت یونان اعلام کرده اند پشه های ناقل این بیماری قادرند مسافت زیادی را در یک روز طی کنند، بنابر این احتمال انتقال این ویروس به دیگر مناطق یونان نیز وجود دارد.
 

Sir Vahid

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
2 دسامبر 2007
نوشته‌ها
6,342
لایک‌ها
4,575
هفتاد درصد ژن های اسفنج دریایی با انسانها مشترک است
مرداد ۱۸, ۱۳۸۹ توسط : admin موضوع : اخبار علمی پزشکی, اخبار ژنتیک, مشروح اخبار, مقالات و تحقیقات پزشکی
ارسال نظر
نتایج عجیب یک تحقیق نشان می دهد که ژن های انسان با اسفنج دریایی مشترک است .

گرچه برای سالهای طولانی اکثر دانشمندان میمون را از اجداد انسان می دانند اما به تازگی پژوهشگران استرالیایی مدارکی از ارتباط بسیار نزدیک تر انسان با کف دریاها یافته اند. تحقیقات آنها نشان می دهد ۷۰ درصد ژن های اسفنج دریایی با انسانها مشترک است.

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز به نقل از خبرگزاری فرانسه ، توالی ژنتیکی اسفنج دریایی سواحل شمال شرق استرالیا نشان می دهد این جاندار آبزی کهن در بسیار از ژنهای خود از جمله در ژنهای مرتبط با بیماری ها و سرطان با انسانها مشترک است.
برنارد دگنان مجری این تحقیقات از دانشگاه کویینزلند می گوید: این یافته ها می تواند راهگشای بسیاری از مسایل و پایه و اساس پیشرفت های زیادی در تحقیقات و سرطان و سلول های بنیادی باشد.
وی اسفنج دریایی را “جام مقدس” سلول های بنیادی می داند.
به گفته دگنان، بررسی عملکرد ژنتیکی سلول های بنیادی اسفنج دریایی می تواند ارتباطات مهم و عمیقی را در مورد ژنهایی که زیست شناسی سلول های بنیادی انسانی را تحت تاثیر قرار می دهد فراهم کند.
این تحقیقات مستلزم استخراج دی ان آ واقعا خالص از جنین اسفنج دریایی و تهیه توالی پیچیده آن است.
نتایج این تحقیقات که پنج سال به طول انجامیده ، در نشریه نیچر منتشر شده است.
 

Sir Vahid

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
2 دسامبر 2007
نوشته‌ها
6,342
لایک‌ها
4,575
افرادی که مبتلا به آسم و اگزما هستند کمتر به سرطان مبتلا می‌شوند
مرداد ۱۸, ۱۳۸۹ توسط : admin موضوع : اخبار علمی پزشکی, مشروح اخبار, مقالات و تحقیقات پزشکی
ارسال نظر

پژوهشگران می گویند نتایج تحقیقات آنان نشان می دهد که ممکن است آسم و اگزما از فرد در برابر سرطان محافظت ‌کند آنان می گویند بروز گونه هایی از حساسیت خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد .


به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز به نقل از خبرگزاری فرانسه ، محققان دانشگاه مونترئال اعلام کردند . طبق تحقیقات آنان معلوم شده که مردانی که از اگزما رنج می برند کمتر در معرض ابتلای به سرطان ریه هستند.

ماری روسو (Marie Rousseau) از محققان موسسه آرمند فراپیر (Armand-Frappier) و همکاران کبکی او در تحقیقات خود ارتباط میان اختلالات ناشی از حساسیت را با بروز هشت گونه بارز سرطان مورد بررسی قرار دادند.

محققان در پژوهشهای خود متوجه شده‌اند ابتلا به آسم و اگزما احتمال ابتلا به سرطان معده و ریه را کاهش می‌دهد. گرچه هنوز دلیل این امر مشخص نشده است اما به نظر می‌رسد از آنجا که آسم و اگزما در اثر فعالیت بالای سیستم ایمنی به وجود می‌آید همین فعالیت بالا سبب از بین رفتن سلول‌های آنرمال و محافظت در برابر بیماری می‌شود.

طبق این تحقیقات مردانی که از اگزما رنج می برند کمتر در معرض ابتلای به سرطان ریه هستند؛ همچنین خطر ابتلای به سرطان معده در مردانی که سابقه تنگی نفس (آسم) دارند کمتر از دیگر افراد است. به گفته روسو آسم و اگزما گونه هایی از حساسیت هستند که در پی واکنش شدید سیستم دفاعی بدن بروز می کنند.

در این شرایط سیستم دفاعی بدن سلول های نا هنجار و نا مطابق را ساده تر از بین می برد و در نتیجه خطر ابتلای به سرطان ها نیز کاهش می یابد. این تحقیقات با مطالعه مجدد پرونده سه هزار و سیصد مرد سی و پنج تا هفتاد ساله صورت گرفت که پیشتر از سوی سازمان تحقیقاتی مونترئال در زمینه بروز و ابتلای سرطان بررسی شده بودند.

نتایج این تحقیق در سالنامه Allergy, Asthma & Immunology ( حساسیت، آسم و ایمنی شناسی ) منتشر شده است .
 

Sir Vahid

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
2 دسامبر 2007
نوشته‌ها
6,342
لایک‌ها
4,575
سازمان های بیمه، دیدگاهشان را نسبت به بیماریهای پوستی بازنگری کنند
مرداد ۱۷, ۱۳۸۹ توسط : admin موضوع : جهان پزشكي, مشروح اخبار, پوست و مو
ارسال نظر


متاسفانه مسوولان سازمان های بیمه مانند مردم عادی به جنبه زیبایی پوست توجه می کنند.



این در حالیست که برخی عارضه های پوست مانند جوش جوانی یا لک صورت از نظر پزشک، بیماری است هرچند امکان دارد نتیجه درمان، زیبایی باشد.

دکتر حسین طباطبایی در گفت وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به برخی بیماری ها که یکی از نتایج درمان آن ها، زیبایی ظاهر بیمار است، اظهار کرد: پیامد درمان یرقان یک فرد، زیبایی است چون زردی رنگ او از بین می رود اما در حقیقت یرقان به عنوان یک بیماری شناخته می شود. این در حالیست که برخی بیماری های پوستی، زیبایی تلقی می شود.

وی تاکید کرد: براساس مطالعات انجام شده آکنه جوانی، یک جوان را می تواند از تحصیل و فعالیت های اجتماعی دور و او را منزوی کند؛ چون جوان در سن بروز این جوشها روحیه حساسی دارد بنابراین اگر این بیماری به موقع درمان نشود، جوشگاه های باقی مانده روی پوست فرد در کیفیت زندگی او تا پایان عمرش اثر می گذارد.

این متخصص پوست و مو تاکید کرد: لازم است مسوولان سازمانهای بیمه گر در دیدگاه خود نسبت به بیماریهای پوستی و تفاوت آن با جنبه زیبایی آن بازنگری کنند؛ چون بسیاری از مواردی که از نظر بیمه زیبایی تلقی می شود در حقیقت بیماری است.

طباطبایی افزود: اگر خال گوشتی تغییر رنگ و اندازه پیدا کند و ملتهب شود، بویژه اگر در محل ضربه مانند کف پا و دست و محل ریش مردان باشد، باید به آن به عنوان یک بیماری نگریست و برای پیشگیری از سرطان عمل جراحی انجام داد. این در حالیست که سازمان های بیمه گر، عمل این خال ها را جراحی زیبایی تلقی می کند.

این متخصص پوست و مو پیشنهاد داد: مسوولان بیمه با متخصصان پوست نشست هایی را برگزار کنند و توضیحات آن ها را درباره بیماری های پوست بشنوند؛ چرا که معالجه به موقع بسیاری از بیماریهای پوستی که زیبایی تلقی می شود، باعث پیشگیری از ابتلا به بیماریهایی می شود که درمان آنها هزینه های بیشتری برای سازمان های بیمه دارد .

طباطبایی در پایان گفت: قانون بیمه بسیاری از کشورها به گونه ای است که به عنوان مثال اگر دندان افراد به علت به موقع معاینه نشدن، خراب شود، بیمه هزینه آن را تقبل نمی کند؛ چون پیشگیری را باعث جلوگیری از هزینه های درمانی می داند.
 

Sir Vahid

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
2 دسامبر 2007
نوشته‌ها
6,342
لایک‌ها
4,575
قلب سالم روند پیر شدن مغز را آهسته می کند
مرداد ۱۵, ۱۳۸۹ توسط : admin موضوع : تنظيم خانواده, جهان پزشكي, خبر پزشکی, سالمندان, مشروح اخبار
ارسال نظر
محققان می گویند، قلب سالم و قوی می تواند روند پیر شدن مغز را آهسته کند.

محققان دانشگاه بوستون متوجه شدند افراد سالمی که قلب “تنبلی” دارند، خون کمی پمپ می کند در مقایسه با سایر افراد مغزهای “پیرتری” دارند.

محققان با مطالعه هزار و ۵۰۰ نفر دریافتند که با افزایش سن، مغز این افراد کوچکتر می شود.

طبق نتایج این مطالعه که در نشریه “گردش خون” (Circulation) منتشر شده است، اگر قلب در پمپ کردن خون ضعیف باشد، مغز به طور متوسط دو سال پیرتر می شود.

این ارتباط در افراد جوانتر ۳۰ تا ۴۰ ساله که قلب سالمی داشتند و همچنین افراد پیرتر مبتلا به بیماری قلبی مشاهده شد.

دکتر “آنجلا جفرسون” سرپرست تحقیقات گفت: “این شرکت کنندگان بیمار بودند.

شمار خیلی کمی از آنها بیماری قلبی داشتند. مشاهده این وضعیت که فعالیت کم قلبی با حجم کمتر مغز ارتباط دارد مایه نگرانی است و نیاز به مطالعات بیشتر دارد.”

شرکت کنندگانی که حجم مغز آنها در تصویربرداری “ام آر آی” کمتر نشان می داد هیچ نوع علائم کلینیکی دال بر کوچکتر بودن مغز، نداشتند.

اما محققان می گویند که انقباض مغز ممکن است نشانه اولیه ای از وجود یک مشکل باشد.

دکتر جفرسون گفت: چند نظریه درباره علل فعالیت کمتر قلبی – میزان پمپ خون در مقایسه با اندازه بدن – وجود دارد.

برای مثال، حجم پایین تر خونی که از قلب پمپ می شود ممکن است جریان خون به مغز را کاهش دهد که به این ترتیب اکسیژن و مغذی های کمتری به سلول های مغز می رسد.

وی گفت: “هنوز نمی توان براساس همین یک مطالعه به مردم توصیه های پزشکی کرد اما این حکایت از آن دارد که قلب و مغز دست به دست هم حرکت می کنند.”

متخصصان می گویند: فعالیت قلبی افراد نسبتا ثابت است – به این معنی که اگر پایین باشد به سختی می توان آن را عوض کرد مگر آنکه فرد به طور فشرده ورزش کند.
 

Sir Vahid

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
2 دسامبر 2007
نوشته‌ها
6,342
لایک‌ها
4,575
شیر مادر دندان نوزادان را خراب نمی کند
مرداد ۱۵, ۱۳۸۹ توسط : admin موضوع : بهداشت, تغذيه, جهان پزشكي, دندان پزشكی, مشروح اخبار
ارسال نظر



«با تصورات واهی کودکانتان را از عصاره جانتان محروم نکنید!» این پاسخ عضو انجمن ترویج تغذیه کودک با شیر مادر در تکذیب خبری مبنی بر احتمال بالارفتن پوسیدگی دندان کودکان به دلیل شیر دادن در شب است چون اعضای این انجمن از نظر علمی اثبات کرده اند که نه تنها شیر دادن نوزادان سبب پوسیدگی دندان هایشان نمی شود، بلکه در سلامتی دندان های آنها هم نقش بسزایی دارد.

یک متخصص کودکان در گفت وگو با ایسنا گفت: ابراز عقیده کرده بودکه شیردهی با شیشه، تخریب دندانها را به جلو می اندازد.

اما دکتر احمدرضا فرسار، عضو هیات علمی گروه کودکان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفتگو با جام جم توضیح داد: شیر مادر، مواد ضد پوسیدگی دندان کودکان دارد و کاملا بر عکس آنچه در خبر پیشین گفته شده بود عمل می کند یعنی دندان های کودکان را محکم و مقاوم می کند و در آن موادی وجود دارد که میکروب های مربوط به پوسیدگی دندان ها را از بین می برد.

از سویی به گفته این متخصص، فرآیند شیر دادن به گونه ای است که شیر مادر با دندان های کودک تماسی ندارد و به انتهای زبان می ریزد و از آنجا به حلق می رود که می توان نتیجه گرفت حتی اگر ضرری هم برای دندان ها داشته باشد ـ که بر اساس شواهد علمی ندارد ـ با آنها تماسی ندارد و در نهایت خطری هم متوجه آن نیست.

دکتر فرسار تاکید کرد: شیردهی مادر به نوزاد باید حتما تا ۲ سال تداوم داشته باشد.

در حالی که دندان ها از ۶ ماهگی رشد می کنند و این نباید باعث توقف شیردهی به کودک شود.

این عضو هیات علمی گروه کودک و نوجوان توصیه کرد: مادران رعایت بهداشت دهان و دندان آنها را از دوران کودکی در نظر بگیرند.
 

Sir Vahid

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
2 دسامبر 2007
نوشته‌ها
6,342
لایک‌ها
4,575
دردسرهای پرمویی در زنان
مرداد ۱۵, ۱۳۸۹ توسط : admin موضوع : جهان پزشكي, خبر پزشکی, مشروح اخبار, پوست و مو
ارسال نظر
از تفاوت های مردان و زنان، یکی هم موقعیت متضاد آنان با پدیده «مو» است. اگر آقایان با مشکلاتی مثل ریزش مو و طاسی سر دست به گریبانند و در پی درمان به کاشت مو پناه می برند، برعکس خانم ها با مشکلی به نام پرمویی و موهای زائد مواجه می شوند و با انواع روش ها از لیزر تا اپیلاسیون به جنگ با این پدیده مزاحم بر می خیزند.

بدیهی است که این مساله از منظر زیباشناسی و روان شناختی برای خانم ها نه صرفا یک مشکل جسمی که عوارض روانی هم در پی خواهد داشت. چه بسا زنان و دخترانی که به دلیل این مشکل مورد طعنه و کنایه دیگران قرار گرفته اند، دچار ضعف اعتماد به نفس شده اند. همین نارضایتی از ظاهر گاهی موجب می شود که آنان دست به خود درمانی بزنند یا تحت تاثیر هرگونه تبلیغات تجاری در درمان این مشکل، سلامت خود را به خطر بیندازند.

● بیماری نهفته

اخیرا محققان انگلیسی دریافتند که پرمویی در زنان تنها یک مشکل ظاهری نیست، بلکه می تواند علامت یک بیماری نهفته در آنها باشد. نزدیک به ۱۵ درصد از زنان، دارای موهای زائد هستند که یک اختلال هورمونی در اکثر موارد می تواند عامل اصلی آن باشد. علت ۷۰ تا۸۰ درصد وجود این موهای زائد می تواند نوعی سندرم تخمدان(PCOS) باشد. علاوه بر PCOS که عامل اصلی ناباروری است، علت نادرتر این مساله می تواند وجود تومور و یا اختلال در کار تیروئید و همچنین استفاده از داروهای خاص باشد. البته طبق آمارها بیش از ۱۰درصد جمعیت زنان کشورمان با آن درگیرند.

به طور کلی از نظر بافت شناسی روی پوست انسان ۳ گونه مو رشد می کند؛ یکی موهای دوران جنینی هستند که پس از تولد از میان می روند، دیگری موهای ظریف و کرک مانندی که تقریبا تمام سطوح پوست انسان را پوشش می دهند و در نهایت، موهای ضخیم تیره و مجعد که در مردان و زنان دیده می شوند. به رشد بیش از اندازه مو در مکان های خاصی از صورت و بدن خانم ها هیرسوتیسم یا پرمویی گفته می شود. رشد این موهای ضخیم به سطح هورمون های جنسی مردانه (آندروژن ها) که در زنان از تخمدان ها و غدد فوق کلیوی ترشح می شوند،مرتبط است. وجود مقدار محدودی از این هورمون های آندروژن در تمام زنان کاملا طبیعی است، اما زیادی آن باعث رشد بیش از حد موهای ضخیم می شود. در هیرسوتیسم گاهی سطوح هورمونی طبیعی است و علتی برای آن پیدا نمی کنیم. دکتر پوریا پیروزمند، متخصص پوست و مو درباره علل این بیماری می گوید: به طور کلی اگر بخواهیم علل پرمویی (هیرسوتیسم) را تقسیم بندی کنیم، در چند دسته می توان آن را بیان کرد؛ اختلالات ازدیاد هورمون آندروژن، علل غیروابسته به آندروژن، هیرسوتیسم ایدیوپاتیک و داروها. شایع ترین اختلالی که با ازدیاد هورمون آندروژن سبب پرمویی می شود، سندرم تخمدان پلی کیستیک یا همان کیست های تخمدانی است.

● کم کاری تیروئید

از علل دیگر در این دسته می توان به کم کاری تیروئید اشاره کرد. آترومگالی، بیماری های مزمن پوستی از جمله بیماری هایی هستند که سطح آندروژن در آنها طبیعی است، ولی با پرمویی همراهند. فنی توئین، دیازپوکساید، مینوکسیدیل و سیکلوسپورین هم داروهایی هستند که باعث پرمویی می شوند. به گفته دکتر پیروزمند، از مهم ترین دلایل پرمویی ارث است. نژاد آسیایی و مدیترانه ای و ازجمله نژاد ما، بی اشتهایی عصبی، چاقی و یائسگی، زمینه ساز پرمویی یا هیرسوتیسم هستند.

دکتر فرانک احسانی، متخصص پوست هم معتقد است: پر مویی در صورت، گردن و سینه زنان بیماری محسوب می شود و جزو درمان های زیبایی نیست. این علامت ها می تواند نشانه اختلالات غددی مانند هیپوفیز، تیروئید، تخمدان ها و غدد فوق کلیوی و برخی از بیماری های داخلی باشد یا بدون وجود عدم تعادل هورمونی نشانه افزایش حساسیت بافت ها به هورمون مردانه تستوسترون یا بیش سازهای آن در بدن باشد و در نتیجه این هورمون مردانه را فعال کرده و ایجاد علائم مردانگی می کند. در این گونه موارد معمولا عادت ماهانه به طور طبیعی رخ می دهد و بیمار علائم غیرطبیعی دیگر ندارد ولی در هنگامی که اختلالات غددی وجود دارد معمولا علائمی مثل اختلال قاعدگی، کاهش موهای سر، جوش های صورت، افزایش حجم عضلانی و چاقی می تواند همراه پرمویی باشد.

این متخصص پوست و مو با تاکید بر این که با مشاهده نخستین علائم پرمویی به متخصص پوست مراجعه شود، می گوید: بعد از یک شرح حال و معاینه اولیه بالینی معمولا علت پرمویی مشخص می شود و همچنین آزمایش هورمونی و سونوگرافی تخمدان به تکمیل و تعیین روند درمانی بیمار کمک خواهد کرد. همچنین مصرف برخی داروها نیز می تواند علت دیگری برای رشد موهای زاید باشد. بارداری نیز ارتباط معنی داری با این مساله دارد. بیشتر زنان در زمان بارداری به درجاتی از پرمویی دچار می شوند که در صورت، واضح تر از نواحی دیگر است . این پرمویی در نتیجه اثرات هورمونی دوران بارداری است و در فواصلی بعد از زایمان از بین می روند.

● درمان

به هر حال از آنجا که هر دردی درمانی دارد این مشکل نیز قابل درمان و کنترل است و برای معالجه آن راه های گوناگونی وجود دارد. مثلا روش های موضعی مختلفی وجود دارد که بیشتر خانم ها با آنها آشنایی دارند. استفاده از موچین، تراشیدن، موم ها و موبرهای شیمیایی، سفیدکننده ها و رنگ برها از روش های موضعی سنتی هستند.

اپیلاسیون، دپیلاسیون، الکترولیز و لیزر از دیگر روش ها و تکنیک هایی هستند که امروزه به کار می روند. برای همه زنان درمان زیبایی و داروهایی که اثر هورمون های مردانه را بر پیازهای مو کم می کنند کمک کننده است، اما باید توجه داشته باشید که از بین بردن ظاهری موها، علت اصلی ودرونی هیرسوتیسم را از بین نخواهد برد. پس تاکید می کنیم که حتما با مراجعه به پزشک علت را پیدا کنید.

jamejamonline
 

Sir Vahid

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
2 دسامبر 2007
نوشته‌ها
6,342
لایک‌ها
4,575
نکات بهداشتی در رابطه با آلت تناسلی
اردیبهشت ۲۵, ۱۳۸۸ توسط : admin موضوع : جهان پزشكي, رابطه جنسي و عشق, مامایی
۴ نظر
آلت تناسلی قسمتی از بدن است که آقایان معمولاً حساسیت بیشتری برای محافظت از آن به خرج می دهند. به همین علت، این عضو از بدن نیاز به مراقبت های ویژه دارند. همه ما از اهمیت استفاده از کاندوم در برخی موقعیت های خاص آگاهیم، اما مراقبت صحیح از آن لزوماً به همین جا ختم نمی شود. در این مقاله نکاتی را برایتان عنوان می کنیم که به شما کمک میکنند به بهترین شکل از این عضو مهم نگهداری کنید.
مراقبت منظم
اصلاح

برای خیلی از مردها، اصلاح و نظافت آت تناسلی یک بخش ساده از برنامه مراقبتشان است درحالیکه برای خیلی های دیگر، اینکار چیزی جز اذیت و آزار موقت نیست. اصلاح آلت تناسلی و زدن موهای آن فوایدی دارد، اما در عین حال این اصلاح کردن ها و واکس زدن ها معایبی هم دارد که همان موقع خود را نشان نمی دهد:

فواید:

-ارتقاء نظافت/کاهش رطوبت

-تحریک کننده بودن از نظر جنسی

-بالا بردن حساسیت حین سکس

-تسهیل معاینه پوست

-بزرگتر جلوه دادن آلت تناسلی

معایب:

-خسته کننده

-واکس زدن (دردآور)

-(واکس زدن) گران و پرهزینه

-می تواند منجر به ایجاد جراحت شود

-می تواند منجر به پیدایش عفونت جدید یا پخش عفونت های قبلی شود.

برای خیلی از خانم ها، آلت تناسلی مردانه اصلاح شده و واکس زده شده بسیار تحریک کننده است. اما در عین حال باید بدانید که هم اصلاح کردن و هم واکس زدن هر دو می تواند منجر به ایجاد جراحت یا التهاب فولیکول های موهای آلت تناسلی شده و عفونت های ویروسی مثل تبخال تناسلی یا molluscum contagiosum (نوعی بیماری پوستی که در آن برآمدگی های مدوری روی پوست ایجاد می شود که محتوی ماده نیمه مایع یا خمیری هستند) را پخش می کنند. حتی ایجاد عفونت های باکتریایی مثل استافیلوکوک مقاوم دربرابر متیسیلین نیز با استفاده از تیغ های اصلاح مرتبط شناخته شده است. همه اینها با مراقبت صحیح از آلت تناسلی تناقض دارد.

اگر ترجیح می دهید که آلت تناسلیتان را اصلاح نکنید و فقط با قیچی یا ماشین ریش تراش موهای آن را کوتاه کنید، مطمئن تر است. اما اگر ترجیح می دهید که موهای آنرا اصلاح کنید، بهتر است از چه وسیله ای استفاده کنید؟ استفاده از یک تیغ ریش تراشی ساده با کرم یا صابون اصلاح و بعد از آن استفاده از لوسیون افترشیو مرطوب کننده یا آب نمک گرم بهترین است. از ریش تراش های برقی و مواد شیمیایی برای برداشتن موها به هیچ عنوان استفاده نکنید. و آخر اینکه، شاید دوست داشته باشید که بعد از اصلاح آنرا واکس هم بزنید. اشکالی ندارد فقط یادتان باشد که اینکار هم گران است وهم دردآور.
شستشو

آلت تناسلی، عضو بسیار حساسی است، و طی همه مراحل مراقبتی باید این نکته را خوب به خاطر داشته باشید. بنا به دلایلی عجیب، خیلی از مردها فکر میکنند که برای تمیز کردن آلت تناسلی خود باید آن را حسابی با آب و صابون بسابند تا تمیز شود. اما بهتر است بدانید که شستشو ساده با آب گرم و درصورت لزوم یک صابون ملایم برای این منظور کافی است. مردانی که ختنه نکرده اند باید پوست ختنه گاه را عقب برده و سر آت تناسلی را فقط با آب گرم، بدون صابون، شستشو دهند. حتماً پس از شستشو این محل را خوب خشک کنید.

هم شستشوی زیاد و هم شستشوی کم موجب بروز بالانیت (التهاب سر آلت تناسلی) می شود. اگر احساس ناراحتی در این قسمت کردید، از مصرف صابون های عطردار یا ژل ها و مایع های شستشوی بدن خودداری کنید و به جای آن از آب نمک استفاده کنید. پوشیدن لباس جدید یا پودر لباسشویی جدید هم ممکن است موجب بروز ناراحتی شود. اگر این ناراحتی ادامه پیدا کرد، حتماً به پزشک مراجعه کنید.

معاینه خود

مردها، مخصوصاً وقتی از نظر جنسی فعال باشند، باید به طور منظم آلت تناسلی خود را معاینه کنند تا وجود سرطان بیضه یا عفونت هایی که از طریق رابطه جنسی منتقل می شود را تشخیص دهند. اما چند وقت یکبار باید اینکار صورت گیرد؟ هیچ قانون خاصی برای آن وجود ندارد، اما یکبار در ماه به نظر کافی می رسد.

برای معاینه آلت تناسلی برای بررسی سرطان بیضه، توصیه های زیر را در نظر داشته باشید:

یکبار در ماه، پس از حمام:

-هر دو بیضه را تک تک بررسی کنید.

-با هر دو دست، بیضه را بین شصت ها و انگشتانتان گرفته و آرام آن را بغلتانید.

-وجود هرگونه غده سفت یا برآمدگی را بررسی کنید و آنرا از نظر تغییر اندازه، شکل یا همسانی بررسی کنید.

-اپیدیدیم (قسمتی از مجرای منوی که در پشت بیضه قرار دارد و به وسیله مجاری باریکی به آن مربوط است) یا رگ های خونی و طناب اسپرماتیک را با غده سرطانی اشتباه نگیرید.

-معاینه آلت تناسلی نه تنها به تشخیص غدد سرطانی کمک می کند بلکه راه خوبی برای تشخیص عفونت ها و بیماری هایی است که از طریق جنسی منتقل می شوند.
چراغ قرمزها

چراغ قرمزهای زیادی برای بیماری هایی که از نظر جنسی منتقل می شوند وجود دارد. از اینرو، در معاینات خود خوب دقت کنید و بدانید که برخی از این بیماری ها، مثل کلامیدیه، می توانند هیچ نشانه و علامتی نداشته باشند. در چنین مواردی، باید با شریک جنسی خود، رک و واضح گفتگو کنید. اگر وی به چنین بیماری هایی مبتلا شود، ممکن است شما بدون اینکه بدانید این بیماری را به او منتقل کرده باشید.

در زیر به برخی از علائم و نشانه های این نوع بیماری ها اشاره میکنیم:

-خارج شدن ترشحاتی از آلت تناسلی: این ترشح می تواند غلیظ و زردرنگ یا رقیق و خیلی روشن باشد.

-تغییر بو یا رنگ مایع منی

-وجود خون در مایع منی یا ادرار (رنگ تیره)

-احساس درد هنگام ادرار یا انزال

-احساس درد در ناحیه لگن

-زخم های سفلیسی (زخم های قرمز رنگ بدون درد) بر روی ناحیه دستگاه تناسلی، مقعد، زبان.

-برآمدگی هایی رنگ گوشت یا قرمز رنگ، جوش یا زخم روی آلت تناسلی که ممکن است خارش داشته باشد یا نداشته باشد.

-ایجاد زگیل یا برآمدگی های مشابه به رنگ گوشت روی ناحیه تناسلی.

علاوه بر این، بسیار از بیماری هایی که از طریق رابطه جنسی منتقل می شوند، به ویژه عفونت های ویروسی مثل HIV یا تبخال، علائمی شبه علائم آنفولانزا دارند که می توانند جزء علائم اولیه این بیماری های به حساب آیند. اگر در هفته های بعد از یک رابطه جنسی که در آن مراقبت های لازم را در نظر نگرفته بوده اید، متوجه گلودرد، تورم غدد، تب یا درد بدن شدید، بهتر است برای اطمینان تحت آزمایش قرار گیرید.

و آخر اینکه، اگر چیزی غیرعادی مشاهده کردید، نترسید. جوش های مروارید شکل دور دیواره سر آت جای نگرانی ندارد. به همین ترتیب، جوش یا ناراحتی های ایجاد شده بخاطر اصلاح کاملاً طبیعی هستند. اگر اطمینان ندارید، بهترین کار این است که قبل از هر چیز به پزشک مراجعه کنید تا ببینید که چه چیز نرمال است و چه چیز غیرطبیعی است. صبر کردن بدترین کاری است که می توانید انجام دهید. یادتان باشد: همه مردها آلت تناسلی دارند. پس اگر به چیزی شک کردید حتماً به پزشک مراجعه کنید.
خط آخر…

چه دوست داشته باشید و چه نداشته باشید، تا آخر عمر آلت تناسلیتان همراه شماست. این عضو که منبع لذت و تولید مثل در شماست، نیاز به مراقبت های جدی دارد. پس به درستی از آن مراقبت کنید و مطمئن باشید این فقط شما نیستید که از آن نفع می برید—همسرتان هم به همان اندازه از شما قدردان خواهد بود.
 

Sir Vahid

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
2 دسامبر 2007
نوشته‌ها
6,342
لایک‌ها
4,575
بیماری هموروئید ( بواسیر ) چیست ودرمان آن چگونه است ؟
مرداد ۲۰, ۱۳۸۷ توسط : admin موضوع : بيماري غير واگير, جهان پزشكي, خبر پزشکی
۱۱ نظر
بیماری هموروئید یا بواسیر چیست و درمان آن چگونه است ؟

شرح بیماری :

بواسیر عبارت‌ است‌ از سیاهرگ‌های‌ گشادشده‌ ( واریسی‌) در راست‌ روده‌ یا مقعد. بواسیر ممکن‌ در مجرای‌ مقعدی‌ (بواسیر داخلی‌) یا در مدخل‌ مقعد (بواسیر خارجی‌) واقع‌ شده‌ باشد. بواسیر ممکن‌ است‌ سال‌ها وجود داشته‌ باشد اما تنها با وقوع‌ خونریزی‌ بدان‌ پی‌برده‌ شود.
علایم‌ شایع‌ :

خونریزی‌. امکان‌ دارد خون‌ قرمز روش‌ به‌ صورت‌ رگه‌هایی‌ در اجابت‌ مزاج‌ دیده‌ شود یا به‌ دنبال‌ اجابت‌ مزاج‌، خون‌ به‌ مقدار کم‌ و به‌ مدت‌کوتاهی‌ چکه‌ کند.
درد، خارش‌ یا ترشح‌ مخاطی‌ پس‌ از اجابت‌ مزاج‌
وجود یک‌ برجستگی‌ در مقعد
احساس‌ این‌ که‌ پس‌ از اجابت‌ مزاج‌، راست‌ روده‌ به‌طور کامل‌ تخلیه‌ نشده‌ باشد (این‌ حالت‌ تنها در مورد بواسیر بزرگ‌ دیده‌ می‌شود).
التهاب‌ و تورم‌
علل‌ :

وارد آمدن‌ فشار مکرر به‌ سیاهرگ‌های‌ مقعد یا راست‌ روده‌
عوامل‌ افزایش‌ دهنده‌ خطر
****‌ غذایی‌ بدون‌ فیبر
نشستن‌ یا ایستادن‌ به‌ مدت‌طولانی‌
چاقی‌
یبوست‌
کم‌شدن‌ تون‌ عضلانی‌ در سنین‌ بالا
جراحی‌ راست‌ روده‌ یا پارگی‌ مجرای‌ تناسلی‌ به‌ هنگام‌ زایمان‌ و دوختن‌ آن‌
بیماری‌ کبدی‌
سرطان‌ روده‌ بزرگ‌
لواط‌
بالا بردن‌ فشار خون‌ در سیستم‌ سیاهرگی‌ دستگاه‌ گوارش‌
پیشگیری‌ :

برای‌ اجابت‌ مزاج‌ عجله‌ نکنید و در عین‌ حال‌ از زور زدن‌ و نشستن‌ طولانی‌مدت‌ در توآلت‌ خودداری‌ کنید.
اگر اضافه‌ وزن‌ دارید، وزن‌ خود را کاهش‌ دهید.
مقدار فیبر غذایی‌ را در ****‌ خود افزایش‌ دهید.
روزانه‌ ۱۰-۸ لیوان‌ آب‌ بنوشید.
به‌طور منظم‌ ورزش‌ کنید.
عواقب‌ مورد انتظار :

بواسیر معمولاً با مراقبت‌ مناسب‌ خوب‌ می‌شود، اما علایم‌ ممکن‌ است‌ افت‌ و خیر داشته‌ باشند (یعنی‌ بواسیر ممکن‌ است‌ پس‌ از یک‌ دوره‌ یبوست‌ دوباره‌ ظاهر شود). در مواردی‌ که‌ به‌ درمان‌ محافظه‌کارانه‌ خوب‌ پاسخ‌ نمی‌دهند شاید جراحی‌ مورد نیاز باشد.
عوارض‌ احتمالی‌
کم‌خونی‌ فقر آهن‌ اگر خونریزی‌ قابل‌ توجه‌ باشد.
درد شدید در اثر وجود لخته‌ خون‌ در بواسیر
عفونت‌ یا زخم‌ شدن‌ بواسیر
اصول‌ کلی‌ :

برای‌ تشخیص‌ قطعی‌ ممکن‌ است‌ یکی‌ از روش‌های‌ زیر انجام‌ شوند: آنوسکپی‌ (دیدن‌ مقعد با کمک‌ یک‌ لوله‌ کوتاه‌ به‌ نام‌ آنوسکپ‌، وسیله‌ای‌ لنزدار و دارای‌ یک‌ منبع‌ نورانی‌ در سر آن‌ است‌)، یا پروکتوسکپی‌ (دیدن‌ راست‌ روده‌ و قسمت‌ پایینی‌ روده‌ بزرگ‌ یا وسیله‌ای‌ به‌ نام‌ پروکتوسکپ‌، که‌ وسیله‌ای‌ اپتیک‌ و دارای‌ یک‌ منبع‌ نورانی‌ در سر آن‌ است‌).

درمان‌ با هدف‌ تخفیف‌ علایم‌ صورت‌ می‌گیرد.
هیچ‌گاه‌ برای‌ اجابت‌ مزاج‌ زور نزنید.
پس‌ از اجابت‌ مزاج‌، ناحیه‌ را با ملایمت‌ پاک‌ کنید.
برای‌ تخفیف‌ درد، روزانه‌ چندین‌ بار هر بار به‌ مدت‌ ۲۰-۱۰ دقیقه‌ در آب‌ گرم‌ بنشینید.
برای‌ تخفیف‌ درد و تورم‌ ناشی‌ از وجود لخته‌ در بواسیر یا بیرون‌ زدگی‌ بواسیر، یک‌ روز در رختخواب‌ استراحت‌ کنید و روی‌ ناحیه‌ کیسه‌ یخ‌ بگذارید.

در مواردی‌ که‌ مقاوم‌ به‌ درمان‌ هستند، امکان‌ دارد نیاز به‌ جراحی‌ وجود داشته‌ باشد. روش‌های‌ مختلفی‌ وجود دارند:

بستن‌ یک‌ باند لاستیکی‌ در قاعده‌ بواسیر؛
اسکلروتراپی‌ (تزریق‌ مواد شیمیایی‌ برای‌ بسته‌ شدن‌ سیاهرگ‌ها و تشکیل‌ بافت‌ جوشگاهی‌)؛
جراحی‌ با سرما (یخ‌ زدن‌ بواسیر با نیتروژن‌ مایع‌)؛
انعقاد بواسیر (با اشعه‌ مادون‌ قرمز یا لیزر)؛
در آوردن‌ بواسیر
داروها :

برای‌ درد خفیف‌، خارش‌، یا کاهش‌ تورم‌، می‌توان‌ از داروهایی‌ که‌ اختصاصاً برای‌ تخفیف‌ علایم‌ بواسیر ساخته‌ شده‌اند استفاده‌ کرد. اگر علایم‌ بواسیر به‌ هنگام‌ حاملگی‌ رخ‌ دهند، از پزشک‌ خود در مورد داروهای‌ مناسب‌ که‌ در حاملگی‌ مشکلی‌ ایجاد نکند سؤوال‌ کنید.

اگر نیاز به‌ استفاده‌ از مسهل‌ باشد، از نرم‌کننده‌های‌ اجابت‌ مزاج‌ استفاده‌ کنید.
فعالیت در زمان ابتلا به این بیماری :

محدودیتی‌ برای‌ آن‌ وجود ندارد. کار روده‌ با آمادگی‌ جسمانی‌ مناسب‌ بهبود می‌یابد.
****‌ غذایی‌ :

برای‌ پیشگیری‌ از یبوست‌، یک‌ ****‌ متعادل‌ حاوی‌ مواد غذایی‌ دارای‌ فیبر زیاد، مثل‌ میوه‌های‌ تازه‌، کلوچه‌، حبوبات‌، سبزیجات‌ و غلات‌ سبوس‌دار داشته‌ باشید.
روزانه‌ ۱۰-۸ لیوان‌ مایعات‌ بنوشید.
اگر اضافه‌ وزن‌ دارید، وزن‌ خود را کم‌ کنید.
درچه شرایطی باید به پزشک مراجعه نمود؟

اگر در همان‌ جایی‌ که‌ بواسیر بوده‌ است‌ یک‌ برجستگی‌ سفت‌ تشکیل‌ شود.
اگر بواسیر باعث‌ درد شدید می‌شود که‌ با درمان‌های‌ ذکر شده‌ در بالا تخفیف‌ نیابد.
اگر خونریزی‌ زیاد باشد (بیش‌ از مقداری‌ که‌ در قسمت‌ علایم‌ ذکر شد). البته‌ باید به‌ یادداشت‌ که‌ خونریزی‌ ممکن‌ است‌ یکی‌ از علایم‌ اولیه‌ سرطان‌ باشد.

شیوه های جدید معالجه هموروئید (بواسیر) :

هموروئید یا بواسیر بیماری بسیار شایعی است که افراد را در سنین مختلف چه جوان و چه پیر مبتلا می کند اما بسیاری افراد به علت شرم از بیان آن و مراجعه به پزشک خودداری می کنند.

مقاله زیر به شیوه هاى جدید درمان این بیمارى مى پردازد.شما ممکن است با اسم هموروئید آشنا نباشید ولى حتماً کلمه بواسیر را شنیده اید. بایستى متذکر شد که هموروئید همان بواسیر است و یکى از بیمارى هاى شایع جراحى است و حدود ۷۵ درصد افراد به ویژه افراد بالاى ۳۰ سال در طول زندگى خود به این بیمارى مبتلا مى شوند.
• هموروئید چیست ؟

هموروئیدها بالشتک هاى عروقى طبیعى هستند که در ناحیه کانال مقعدى در قسمت ۴ سانتى مترى انتهاى روده بزرگ (راست روده) قرار دارند و در دو قسمت داخل و خارج کانال مقعد قرار دارند که به آن هموروئیدهاى داخلى و خارجى مى گویند.

هموروئیدها ارگان هاى طبیعى این ناحیه هستند که در اثر زور زدن به دنبال یبوست مزاج و یا اسهال مى توانند پرخون و متورم شده و در صورت تکرار یبوست و زور زدن موقع اجابت مزاج این بالشتک هاى عروقى متورم و دچار پارگى و زخمى شده و به صورت خونریزى و بیرون زدگى و گاهاً درد به هنگام اجابت مزاج خود را نشان دهند.
• انواع هموروئید:

هموروئیدهاى داخلى از نظر شدت علائم به چهار درجه تقسیم مى شوند.
درجه اول: خونریزى بدون بیرون زدگى
درجه دوم: خونریزى همراه بیرون زدگى که خودبه خود جا مى رود
درجه سوم: خونریزى به همراه بیرون زدگى که با دست جا مى رود
درجه چهارم: خونریزى به همراه بیرون زدگى که با دست جا نمى رود
هموروئیدهاى خارجى معمولاً به صورت یک برجستگى خارجى در بیرون ناحیه مقعد قرار داشته و اکثراً با درد و تورم همراه است.
• چه عواملى باعث ایجاد هموروئید مى شود؟

علت واقعى هموروئید مشخص نیست. ولیکن عوامل مهم و موثر در بروز آن عبارتند از:
۱- یبوست مزمن
۲- اسهال مزمن
۳- زور زدن موقع اجابت مزاج
۴- نشستن طولانى مدت در توالت
۵- افزایش سن
۶- عوامل ارثى
۷- حاملگى
۸- تحرک کم
۹- مصرف غذاهاى کم فیبر، عدم استفاده از میوه جات و سبزیجات، مصرف الکل و…
• علایم و نشانه هاى هموروئید چیست؟

خونریزى: اولین و شایع ترین علامت خونریزى است. خونریزى هنگام اجابت مزاج است که پس از دفع مدفوع سفت ایجاد مى شود و به صورت خون روشن و تازه روى کاسه توالت مى چکد. وضعیت آن طورى است که اکثراً پس از مدفوع است و به عبارتى از مدفوع جدا است.

افراد بایستى متوجه باشند که اگر خون مخلوط با مدفوع باشد بایستى به سایر عوامل مثل سرطان ها، پولیپ ها و کولیت ها مشکوک شده و حتماً بررسى کامل کولون توسط جراح متخصص کولورکتال انجام شود.

خروج توده (بیرون زدگى): دومین علامت بیرون زدگى است که گاهاً بالشتک هاى هموروئیدى از مقعد خارج شده که خود به خود جا رفته و یا براى جااندازى نیاز به دستکارى دارند و گاهى آنقدر وسیع هستند که قابل جااندازى نیستند و بایستى سریع تر به جراح مراجعه شود.

درد: سومین علامت درد است که در هموروئیدهاى درجه سوم، چهارم عارضه دار شده و یا هموروئیدهاى خارجى و مخلوط بروز مى کند.
• درمان هموروئید چگونه است ؟

اصولاً براى برطرف کردن علایم هموروئید با توجه به نوع و تشخیص پزشک متخصص در این رشته چندین روش درمانى وجود دارد.

۱- درمان طبى: که معمولاً براى هموروئیدهاى خفیف درجه اول و یا دوم توصیه مى شود که عبارت است از کنترل یبوست به وسیله مصرف **** غذایى پر فیبر مثل میوه جات و سبزیجات، کاهو، آلو، انجیر، نان سبوس دار، اصلاح عادت اجابت مزاج، استفاده از پمادهاى ضد هموروئید و استفاده از ملین ها و لگن آب گرم.
۲- درمان هاى سرپایى : امروزه پزشکان و بیماران درجستجوى راه هاى ساده، موثر و بدون عارضه و یا با کمترین عارضه هستند. از آنجا که روش هاى جراحى معمول با بسترى شدن بیمار، نیاز به بیهوشى، درد پس از عمل، احتمال خونریزى، ترشح، عفونت و از کارافتادگى همراه بوده و نیاز به مراقبت هاى طولانى مدت دارند، لذا تلاش هاى زیادى براى مهار بیمارى هموروئید به روش هاى متعدد سرپایى از قبیل کوتر کردن، منجمد کردن، رابر بند لیگاتور و سایر روش ها بوده است. ولیکن هیچکدام درمان قطعى براى تمام هموروئیدها نبوده و اکثر این روش ها محدودیت هایى دارند. از جمله شایع ترین این روش ها تا کنون روش بستن هموروئید با حلقه لاستیکى است.
• بستن با حلقه لاستیکى ( رابر بند):

یکى از روش هاى جدید و شایعى که طرفداران زیادى دارد بستن هموروئید با حلقه لاستیکى (رابر بند) است. این روش در مورد هموروئیدهاى درجه دوم و سوم مناسب بوده و به صورت سرپایى بدون استفاده از بى حسى و بیهوشى در مطب قابل انجام است. محدودیت هاى آن در مورد هموروئیدهاى خارجى و یا مخلوط است.
در این روش با کمک یک وسیله یک بارمصرف حلقه لاستیکى را روى قاعده هموروئید قرار داده تا به تدریج هموروئید سیاه شده و بیفتد. این روش در ایران و در بسیارى از مطب ها و درمانگاه هاى تخصصى کولورکتال انجام مى شود. مزیت این روش به سایر روش ها هزینه کم و نداشتن خطر ابتلا به بیمارى هاى عفونى است.
• روش بستن شریان هموروئید با استفاده از داپلر (DG-HAL ) :

در این روش نوین درمان، با پاکه (بالشتک) هموروئید برخورد غیرمستقیم مى شود. یعنى عروق اصلى تغذیه کننده هموروئید مسدود مى شود که نهایتاً منجر به کاهش و یا قطع جریان خون به بالشتک هموروئیدى شده و تورم آن از بین رفته، هموروئید چروکیده شده و در نتیجه علائم نیز از بین مى رود.

طبق گزارشات متعدد این روش بر انواع هموروئیدها نتایج خوبى داشته است.

این روش براى اولین بار در سال ۱۹۹۵ ابداع و از آن زمان در مراکز معتبر متعدد جهان به طور موفقیت آمیزى به کار رفته و امروزه استفاده از این روش تحول اساسى در درمان آسان و بدون عارضه و بدون بیهوشى هموروئید به وجود آورده و مورد استقبال جراحان قرار گرفته است. از مزایاى آن به کوتاه بودن زمان عمل، عدم نیاز به بیهوشى کامل در حین عمل، نداشتن درد و خونریزى و درصد موفقیت بالا مى توان اشاره کرد. خوشبختانه این روش در ایران نیز قابل انجام است.
• درمان به روش لیزر :

یکى دیگر از روش هاى جدید براى معالجه هموروئید استفاده از لیزر است که در نهایت برش و برداشتن بافت هموروئیدى است که با امواج لیزر صورت مى گیرد که روشى گران است و مزیت چندانى نسبت به جراحى ندارد. به طور کلى امروزه گرایش به اعمال جراحى سرپایى بخصوص رابربندینگ و روش DG – HAL رو به افزایش است و استقبال جراحان از این روش رو به فزونى است، که هر دو روش مذکور در سال هاى اخیر در ایران معرفى گشته و در حال حاضر انجام مى گردد.

هیچ کس، به غیر از یک متخصص روده و مقعد، دوست ندارد در مورد بواسیر صحبت کند. اطلاعات کمی در مورد این بیماری در میان عموم وجود دارد، و از طریق رسانه های گروهی نیز اطلاعات کمی ارائه می شود، از اینرو افراد معمولاً تصور می کنند که این بیماری جزء بیماری های نادر است. درصورتی که برخلاف این تصور، افراد بسیار زیادی به آن مبتلا می شود. برطبق تحقیقاتی که در سال ۱۹۹۱ بر این بیماری انجام گرفت، مشخص شد که حدود ۱۰۰ میلیون امریکایی به آن مبتلا هستند.
مبتلایان بسیاری، احتمالاً از روی خجالت، به دنبال درمان آن برنمی آیند. برای این دسته از افراد، عمل دفع و نشستن بر سطوح سفت و سخت، بسیار دردناک و عذاب آور خواهد بود.
اما برای مبتلایان و همچنین آن دسته از افراد که به این بیماری مبتلا نیستند خبر خوبی داریم: راه های بسیاری برای پیشگیری و درمان این بیماری وجود دارد.
انواع مختلف بواسیر :

همه ی ما در قسمت مقعد، رگ های بواسیری داریم. اگر این رگ ها تحریک شوند، ممکن است ملتهب شده، ورم کرده یا حتی خونریزی کنند. این وضعیت معمولاً بواسیر نامیده می شود. بواسیر دو نوع دارد: بواسیر خارجی و بواسیر داخلی.

بواسیر خارجی :

بواسیر خارجی برآمدگی نرمی در اطراف دهانه ی مقعد است. گاهی اوقات ممکن است حالتی به نام بواسیر ترومبوز رخ دهد. در این وضعیت، یک لخته ی خونی ایجاد شده و آن برآمدگی سفت می شود. از آنجا که بافت های اطراف مقعد پوشیده از پایانه های عصبی است، بواسیر خارجی معمولاً بسیار دردناک است.

بواسیر داخلی :

از آنجا که پایانه های عصبی حساس در مقابل درد زیادی در داخل کانال مقعد وجود ندارد، این نوع بواسیر خیلی دردناک نیست. اما ممکن است که حین عمل دفع، این بواسیرها خونریزی کنند. گاهاً ممکن است این نوع بواسیر تا اندازه ای ملتهب شود که به خارج دهانه ی مقعد کشیده شود. این وضعیت سقوط و پایین آمدن بواسیر نامیده می شود.
به طور کلی، شدت بواسیر داخلی چهار درجه یا مرحله دارد:
در مرحله ی اول، بواسیرهای کوچکی در لایه ی داخلی دهانه ی مقعد ایجاد می شوند. در اکثر این افراد، این مرحله مورد توجه قرار نمی گیرد، مگر اینکه کشیده شدن مدفوع سخت بر روی سطح مقعد ایجاد کمی خونریزی کند.

دردرجه ی دوم، قسمت کوچکی از بواسیر در حین عمل دفع از دهانه ی مقعد بیرون می آید. اما بافت پیوندی کانال مقعد هنوز آنقدر سخت و محکم هست تا این بواسیرها را دوباره به داخل مقعد برگرداند.

در مرحله سوم، بواسیرهای دردناک در حالت پایین افتادگی و بیرون از مقعد باقی می مانند. اما می توان با دقت زیاد آنها را با دست به داخل دهانه ی مقعد بازگرداند.

شدیدترین و جدی ترین مرحله از این بیماری زمانی است که میزان زیادی از این بواسیرها در یک زمان از دهانه ی مقعد بیرون می آیند. این موقعیت دردناک و خطرناک نیاز به جراحی فوری دارد.
علائم :

افرادی که به این بیماری مبتلا گشته اند، معمولاً حین عمل دفع دچار خونریزی، خارش، درد و ناراحتی در ناحیه مقعد می شوند. در موارد شدید، بواسیرهای داخلی ممکن است از دهانه ی مقعد بیرون بیایند، و بواسیرهای خارجی لخته های خونی ایجاد خواهند کرد.
آیا شما نیز در خطر ابتلا هستید؟

همه می توانند به بواسیر مبتلا شوند. در واقع بیش از نیمی از افراد پس از ۵۰ سالگی گرفتار این بیماری می شوند.

در اکثر موارد این بیماری از فشار و درد در هنگان انجام عمل دفع ایجاد می شود. از عوامل دیگر این بیماری می توان به وراثت، بالا رفتن سن، یبوست، اسهال، و عمل جنسی اشاره کرد.

وقتی کسی یکبار به این بیماری مبتلا شود، احتمال تکرار مداوم آن بسیار زیاد است. این به این دلیل است که تورم باعث ضعیف شدن دیواره های رگ ها می شود و در نتیجه آمادگی بیشتری برای تورم دوباره پیدا می کنند.
آیا راه هایی برای پیشگیری وجود دارد؟

اگر تابه حال آنقدر خوش شانس بوده اید که به این بیماری مبتلا نشوید، در اینجا راه هایی برای پیشگیری از آن آورده ایم. حتی اگر مبتلا به آن هستید، با این روش ها می توانید از ابتلا شدن دوباره در آینده جلوگیری کنید.
موادغذایی فیبردار بیشتر بخورید: خوردن بیشتر میوه جات، سبزیجات و حبوبات باعث می شود مدفوع بزرگتر شده و آسان تر دفع شود.

مایعات بیشتر بنوشید: خوردن مایعات زیاد، مدفوع را نرم تر می کند و فشار هنگام عمل دفع کمتر می شود.

عمل دفع را سرموقع انجام دهید: به تاخیر انداختن عمل دفع باعث خشک و سفت شدن مدفوع می گردد و دفع آن بسیار دشوار خواهد شد.

ورزش کنید: فعالیت بدنی باعث کاهش فشار وارد بر رگ ها شده و احتمال یبوست را نیز کاهش می دهد.

به مدت طولانی ننشینید و نایستید: نشستن و ایستادن به مدت طولانی بر رگ ها فشار وارد می آورد. اگر کارتان طوری است که باید برای مدتی طولانی بنشینید، حتماً هر از چند گاهی بلند شده و در اطراف چرخی بزنید.

خود درمانی برای تسکین موقت :

گرچه اکثر بواسیرها به خودی خود درمان می شوند، راه هایی هست که بتوانید این فرایند درمانی را سریعتر کرده و از میزان درد خود بکاهید.

حمام کنید: خوابیدن در وان آب گرم به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه از تورم و درد می کاهد.

یخ بگذارید: با گذاشتن کمپرس یخ بر روی قسمت آسیب دیده می توانید از تورم آن بکاهید.

از کرم استفاده کنید: کرم های موجود در بازار که حاوی عصاره ی فندق، هیدروکورتیزون یا سایر عوامل ضد التهاب هستند، می توانند به کاهش تورم و درد کمک کنند.
درمان های پزشکی و جراحی :

این نوع درمان ها معمولاً برای موارد حاد از بواسیر توصیه می شوند و شامل انواع زیر هستند:
بستن رگ: یک بند لاستیکی به دور بواسیر بسته می شود تا ورود جریان خون به آن را متوقف کند. پس از چند روز، بواسیرها و بند لاستیکی خشک و چروک شده و می افتند، اما ممکن است هفته ها طول بکشد تا ناحیه ی آسیب دیده به طور کامل درمان شود. این مرحله معمولاً بسیار دردناک و همراه با خونریزی است.
تصلب درمانی: یک محلول شیمیایی به داخل رگ تزریق می شود تا بواسیرها را جمع کرده و کوچک کند.

انعقاد: از یک لیزر برای سوزاندن و جمع کردن بافت های بواسیری استفاده می شود.

بواسیر برداری: این روش معمولاً زمان سقوط و پایین افتادن بواسیرها استفاده میشود. این روش به صورت عمل جراحی انجام می شود که نیاز به بستری شدن دارد.

مکمل های گیاهی :

روش دیگر برای درمان بواسیر استفاده از ترکیبات گیاهی است. یک مکمل گیاهی به نام همارون برای درمان بواسیر بسیار مفید شناخته شده و هیچ عوارض جانبی نیز ندارد.
عنصر فعال اصلی در همارون، عصاره ی تصفیه شده ی سوفورا ژاپونیکا یا درخت پاگودای ژاپنی است، که باعث نرمال کردن خاصیت نفوذپذیری رگ ها و مویرگ ها شده، دیواره های رگی را مستحکم می کند و مودغذایی لازم برای سلامت رگ ها را فراهم می کند. همارون باعث تسکین درد، خارش، حساسیت و ناراحتی بواسیر می شود.
تحقیقات انجام شده بر روی عصاره های سوفورا نشان داده است که %۹۴ از افرادی که از این ترکیب گیاهی استفاده کرده اند، فارغ از هرگونه خونریزی، خارش، تورم و التهاب بوده اند

Popularity: 7%
 

Sir Vahid

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
2 دسامبر 2007
نوشته‌ها
6,342
لایک‌ها
4,575
آلرژي‌ها در صورت درمان نشدن كيفيت زندگي فرد را مختل مي‌كنند

--------------------------------------------------------------------------------

يك فوق تخصص آسم و آلرژي با اعلام اين كه آلرژيها در صورت درمان نشدن كيفيت زندگي فرد را مختل مي‌كنند، گفت: آلرژيها منجر به مرگ نمي‌شوند و به فوريت حيات فرد را تهديد نمي‌كنند.

دكتر قره‌گزلو در گفت‌وگو با خبرنگار «بهداشت و درمان» خبرگزاري دانشجويان ايران، آلرژيها را يكي از بيماريهاي شايع عصر حاضر دانست و گفت: در طي ده‌هاي اخير به دنبال پيشرفت در كشف انواع

آنتي بيوتيك‌ها و واكسن‌هاي مختلف با كاهش شيوع عفونت‌ها و با افزايش آلرژيها مواجه شديم.

وي با بيان اين كه بروز آلرژيها به عوامل متعددي بستگي دارد، افزود: تغيير نوع زندگي، قرار گرفتن در معرض دود سيگار ديگران در دوران جنيني، تهويه نامناسب منازل، نگهداري كودكان در مهد كودك، عوامل استرس زا، در سالهاي اخير بسيار موثر بوده است.

وي استفاده از شير خشك را در ايجاد آلرژي‌ها مؤثر دانست و افزود: نوع تغذيه و استفاده از افزودني‌ها، غذاهاي مصنوعي، رنگ‌ها و اسانس‌ها در ايجاد و بروز انواع آلرژيها نقش مهمي را بازي مي‌كنند.

اين فوق تخصص آسم و آلرژي عوامل ارثي را در ايجاد آلرژيها موثر دانست و گفت: فردي كه زمينه بيماريهاي آلرژي داشته باشد با حضور عوامل محيطي امكان ابتلا به آلرژي در آن بسيار افزايش مي‌يابد.

وي با بيان اينكه آلرژيهاي به صورت‌هاي مختلف وجود دارد گفت: آلرژي‌هاي تنفسي مثل آلرژي و حساسيت بيني شايع ترين نوع آلرژي هستند كه به صورت فصلي و دائمي وجود داشته باشد.

وي همچنين آلرژيهاي دارويي، حساسيت به نيش حشرات،‌ آلرژيهاي غذايي، پوستي را از جمله ديگر انواع آلرژي دانست.

قره‌گزلو درخصوص علايم آلرژي بيني به ايسنا گفت: در اين نوع آلرژي حس بويايي فرد مختل مي‌شود؛ همچنين فرد در طول روز با آب‌ريزش بيني، گرفتگي بيني، عدم تحمل ورزش، سرفه‌هاي قطاري و پي در پي، خارش، تغيير رنگ پوست همراه است.

اين فوق تخصص آسم و آلرژي افزود: قرار نگرفتن در معرض دود سيگار، ‌استفاده از شير مادر و همچنين استفاده به موقع از تغذيه كمكي و درمان بيماريهاي تنفسي مي‌تواند از مبتلا شدن به انواع آلرژيها كمك كننده باشد.

وي آلرژي تنفسي يا بيني را از جمله آلرژيهاي شايع فصل بهار دانست و افزود: آلرژيهاي بيني اكثرا در فصل بهار به دنبال گرده افشاني درختان ايجاد مي‌شود و با علايمي چون خارش بيني، آب ريزش، عطسه، گرفتگي بيني همراه است.

وي ادامه داد: بيشتر زمان گرده افشاني از علف‌هاي هرز و بوته‌ها از اواخر تابستان تا اوايل بهار صورت مي‌گيرد كه براي برخي افراد به دليل حساسيت ايجاد اختلال مي‌كند.

قره‌گزلو گفت: تحقيقات نشان داده كه افرادي كه در فصل بهار به خصوص ماه ارديبهشت به دنيا آمده‌اند ميزان ابتلايشان به آلرژيهاي تنفسي بيشتر از سايرين است.

وي آسم را از جمله بيماريهاي شايع در دوران كودكي و نوجواني دانست و به ايسنا گفت: سرفه، خس خس سينه، تنگي نفس و عدم تحمل ورزش از جمله علايم اين بيماري است.

وي فصل پاييز و زمستان را مهمترين زمان براي تظاهرات بيماري آسم دانست و بيان كرد: شروع بيماري آسم با عفونت‌هاي ويروسي مانند سرماخوردگي آغاز مي‌شود كه معمولا سرماخوردگي در فصل پاييز و زمستان ديده مي‌شود.

قره‌گزلو در پايان خاطرنشان كرد: انواع آلرژي مي‌تواند بيماريهاي جدي و قابل پيشرفتي باشند بنابراين در صورت ابتلا به علايم فرد بايد سريعا به يك متخصص آلرژي مراجعه كند تا با درمان‌هاي مناسب پزشك معالج از پيشرفت بيماري جلوگيري كند تا بدين وسيله بيماريش كنترل شود.
 

Sir Vahid

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
2 دسامبر 2007
نوشته‌ها
6,342
لایک‌ها
4,575
نزديك به 40درصد خانم هايي كه به سن يائسگي مي رسند خشكي مهبل را تجربه مي كنند

--------------------------------------------------------------------------------

دكترمهشيد چايچي
‌ زماني كه مهبل به اندازه كافي مرطوب نشده باشد، مي‌تواند احساس خارش و سوزش ايجاد كند. به اين حالت خشكي مهبل مي‌گويند كه مي‌تواند موجب ايجاد ناراحتي در فرد و همچنين كاهش لذت در روابط جنسي او شود. مسلما در دوره يائسگي،‌شايع‌ترين علت مقاربت دردناك، همين مسئله است كه پزشكان اصطلاحا به آن‌<ديس پاروني> مي‌گويند.
‌ خشكي مهبل وضعيت شايعي است كه زنان را در تمام سنين تحت تاثير قرار مي‌دهد. حدود 10تا 40درصد زناني كه به سن يائسگي مي‌رسند،‌علائم خشكي مهبل را دارند. بعضي از اين علائم عبارتند از:
‌ خشكي ، خارش، سوزش، تحريك پوستي، احساس فشار و درد يا خونريزي خفيف هنگام رابطه جنسي.

‌ از كجا مي‌آيد؟
‌ دلايل مختلفي مي‌تواند موجب خشكي مهبل شود. نكته مهم اين است كه تشخيص علت بيماري، كليد يافتن راه حل مناسب است.
‌ اصلي‌ترين علت خشكي مهبل كاهش سطح استروژن است. استروژن يك هورمون زنانه است كه سلامت بافت مهبل را با اسيدي نگه داشتن سطح آن، تامين مي‌كند. اسيدي بودن مهبل موجب مي‌شود به‌طور طبيعي در برابر عفونت‌هاي مهبل و مجاري ادراري مقاومت داشته باشد. اما زماني كه سطح استروژن كاهش پيدا كند، اين مقاومت طبيعي و همچنين نرمي مهبل نيز كم‌تر مي‌شود. كاهش ميزان استروژن مي‌تواند موجب شود، پوشش مهبل نازك‌تر، شكننده‌ و غيرقابل ارتجاع شود.لابد مي‌پرسيد چرا سطح استروژن پائين مي‌آيد؟ اين كاهش خود دلايل متعددي دارد از جمله:
‌ الف) ‌يائسگي و رو به كاهش گذاردن طبيعي استروژن قبل از يائسگي
‌ ب) كاهش عملكرد تخمدان‌ها در اثر راديوتراپي (اشعه درماني) و شيمي درماني
‌ ج) ‌خارج كردن تخمدان‌ها به‌وسيله جراحي
‌ د)‌ اختلالات سيستم ايمني
‌ ه) ‌كاهش استروژن بعد از زايمان و هنگام شيردهي
‌ و) ‌ سيگار كشيدن
‌ ز)‌ كاهش فعاليت‌ جنسي
‌ بعضي از داروها هم، مثلا آنهايي كه در درمان سرطان به‌كار مي‌روند(مانند تاموكسيفن) طوري طراحي شده‌اند كه با فعاليت‌ استروژن تداخل و تقابل داشته باشند و به همين علت ممكن است موجب خشكي مهبل شوند. داروهاي ضد حساسيت مانند آنتي‌هيستامين‌‌ها نيز مي‌توانند موجب خشكي پوشش‌هاي مخاطي بدن شوند كه اين پوشش در ديواره مهبل نيز وجود دارد. داروي زخم‌هاي خاص، ضدافسردگي‌ها و داروهاي ضدفشارخون نيز مي‌توانند خشكي مهبل ايجاد كنند.
‌ نشانگان شوگرن هم يك بيماري خود ايمني است كه در آن سيستم ايمني بدن به بافت سالم حمله مي‌كند و علاوه بر ايجاد علائمي چون خشكي چشم‌ها و دهان،‌مي‌تواند موجب كاهش رطوبت مهبل نيز بشود.
‌ يكي ديگر از عوامل ايجاد خشكي مهبل هم دوش گرفتن به منظور تميز كردن و شستن مهبل با مايعات آماده شده است كه اين‌كار را اصطلاحا <دوش واژينال> مي‌گويند. اين عمل مي‌تواند موجب اختلال در تعادل طبيعي شيميايي مهبل شده و التهاب مهبل را (واژينيت) ايجاد كند كه به نوبه خود منجر به خشكي مهبل مي‌شود.
‌ )5 كمبود چربي مناسب مهبل نيز علت ديگري است كه در شرايط زير رخ مي‌دهد:
‌ - عفونت قارچي مزمن
‌ - عفونت باكتريايي مهبل
‌ -ضربه به مهبل
‌ -بيماري‌هاي مقاربتي مانند تريكومونا
‌ -تومور خوش‌خيم يا بدخيم

‌ از كجا بفهميم؟
‌ پزشك با معاينه لگن، خشكي مهبل را تشخيص مي‌دهد. ممكن است از ترشح مهبل، نمونه ميكروسكپي بگيرد تا اثر استروژن را بررسي كرده و ساير علت‌ها مانند عفونت مهبل را كنار بگذارد.

‌ و حالا‌چه كار كنيم؟
‌ استروژن درماني: از آنجايي كه كمبود استروژن اصلي‌ترين علت خشكي مهبل است،تعجب‌آور نيست اگر استروژن درماني، موثر واقع شود. اين نوع درمان مي‌تواند به يكي از روش‌هاي زير صورت گيرد:
‌ كرم استروژني مهبل: كرم را بوسيله اپليكاتور(وسيله لوله مانند مخصوص) به داخل مهبل وارد كنيد.
‌ حلقه‌هاي استروژني مهبل: پزشك يا خودتان يك حلقه نرم پلاستيكي را به قسمت فوقاني مهبل وارد مي‌كنيد، حلقه به مدت 90 روز استروژن آزاد مي‌كند.
‌ قرص‌هاي استروژني مهبل: به وسيله اپليكاتور يكبار مصرف يك قرص را در مهبل قرار مي‌دهيد و اينكار را به طور منظم (هر روز به مدت دو هفته و سپس دو بار در هفته) انجام مي‌دهيد.
‌ پچ پوستي استروژن‌دار : يك تكه را روي پوست خود قرار دهيد، اينكار را يك هفته انجام دهيد.(بسته به تجويز پزشكتان) اين نوع استروژن تا حدودي مي‌تواند خطر لخته شدن خون و سرطان پستان را در شما افزايش دهد.
‌ مصرف هورمون خوراكي: اين قرص‌ها را روزانه مصرف كنيد. قرص‌هاي LD كه فقط استروژن داشته يا تركيب استروژن و پروژسترون با دوز كمتر هستند، مي‌توانند موثر واقع شوند. خطر مصرف قرص‌هاي تركيبي شامل بيماري قلبي، سرطان پستان، سكته و لخته شدن خون است.
‌ تمام روش‌هاي بالا‌با افزايش ميزان استروژن در مهبل مي‌تواند خشكي مهبل را تسكين دهد البته تا زماني كه دارو مصرف مي‌شود! ممكن است پزشك، مصرف استروژن سيستميك مانند هورمون خوراكي را توصيه نكند(در صورتي كه خشكي مهبل تنها مشكل شما باشد) اما اگر ساير علائم يائسگي را نيز همراه داشته باشيد(مانند گر گرفتگي) احتمالا روش فوق توصيه مي‌شود. در هر صورت بهتر است براي درمان با استروژن حتما به توصيه پزشك خود توجه كنيد.

‌ از خود مراقبت كنيد
‌ اگر خشكي مهبل شما را آزار مي‌دهد،از روش‌هاي زير استفاده كنيد:
‌ ‌‌ با استفاده از داروهاي بدون نسخه مي‌توانيد از مقاربت دردناك جلوگيري كنيد:
‌ ‌ نرم‌كننده‌هاي محلول در آب (لوبريكانت) مي‌تواند ساعت‌ها مهبل را نرم نگه دارد.(استفاده از اين نرم كننده‌ها در داخل مهبل يا دور آلت تناسلي همسر مي‌تواند كمك كننده باشد)
‌ ‌ مرطوب كننده‌هاي مهبل به مدت طولاني‌تري مثلا بيش از يك روز مي‌توانند عمل كنند. مرطوب كننده‌ها معمولا محيط اسيدي مهبل را حفظ مي‌كنند و به كاهش عفونت نيز كمك مي‌كنند.
‌ ‌ خشكي گاه و بيگاه مهبل در زمان مقاربت ممكن است بدين معني باشد كه شما به اندازه كافي تحريك نشده‌ايد. به بدن خود اجازه دهيد تا به اندازه كافي برانگيخته شده و ترشحات به ميزان كافي مهبل را نرم و لغزنده كند. بهتر است در مورد اينكه چه چيزي احساس لذت شما را برمي‌انگيزد، با همسرتان صحبت كنيد. داشتن مقاربت‌هاي منظم نيز مي‌تواند در كاهش خشكي مهبل موثر باشد.
‌ ‌‌ از موارد زير استفاده نكنيد: سركه، ماست و ساير دوش‌هاي واژينال، لوسيون‌هاي دست‌ساز، صابون‌ها،‌استخر گرم.

‌ درمان‌هاي تكميلي و جايگزين
‌ برخي تحقيقات بر اين باورند كه اضافه كردن بعضي مواد خاص به رژيم غذايي مي‌تواند به افزايش رطوبت مهبل كمك كند، اما براي تشخيص كفايت و بي‌ضرر بودن اين روش‌ها بايد تحقيقات بيشتري انجام گيرد.
‌ مثلا گفته مي‌شود ايزوفلاون‌ها‌ (استروژن گياهي) تركيباتي هستند كه در دانه سويا و يا شيرسويا يافت مي‌شوند و ممكن است اثر ضعيف استروژن مانندي از خود به جا بگذارند. بهترين منبع استروژن گياهي و ميزان مناسب آن، هنوز شناخته نشده است.
‌ كوهوش سياه‌ نيز )black cohosh( نوعي گياه است كه گل‌مار )snakeroot( نيز گفته مي‌شود و مي‌تواند به كاهش علائم يائسگي از جمله خشكي مهبل كمك كند. البته اين گياه در افراد حامله، شيرده و آنهايي كه داروهاي آسيب ‌رسان به كبد مصرف مي‌كنند، نبايد مصرف شود.
 

Sir Vahid

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
2 دسامبر 2007
نوشته‌ها
6,342
لایک‌ها
4,575
بستن لوله هاي زنان مزايا و معايب

--------------------------------------------------------------------------------

اين عمل توسط متخصص زنان يا جراح عمومي، به صورت سرپايي (و يا بستري با يك روز اقامت) در بيمارستان قابل انجام است.
‌ مكانيسم عمل: با بسته شدن لوله‌هاي رحمي (حد فاصل رحم و تخمدان‌ها) از رسيدن اسپرم و تخمك به يكديگر و تشكيل سلول تخم جلوگيري به عمل مي‌آيد.
‌ اثربخشي: ميزان شكست اين روش در سال اول بين 0/5 تا 0/7 درصد است. احتمال حاملگي بعد از عمل در خانم‌هاي زير 35 سال تا ميزان 1 /7 برابر افزايش مي‌يابد. اثربخشي روش تا 10 سال پس از عمل بيش از 98درصد گزارش شده است.
‌ مزيت‌ها: دايمي بودن، اثربخشي بالا، عدم نياز به يادآوري و مراجعه مكرر، نداشتن عارضه براي سلامتي فرد استفاده‌كننده روش در درازمدت، تاثير نداشتن در روابط جنسي، كاهش ابتلا به سرطان تخمدان.
‌ عيب‌ها: نياز به عمل جراحي، پرهزينه و دشوار بودن عمل جراحي برگشت باروري.

‌ عوارض غيرشايع و چگونگي برخورد با آنها
‌ -1 احتمال تغيير ميزان قاعدگي، -2 افزايش احتمال حاملگي خارج رحمي (در صورت وقوع بارداري)، -3 احتمال ايجاد كيست تخمدان، -4 بستن لوله‌هاي رحمي مانند ساير اعمال جراحي مي‌تواند خطرهاي بيهوشي را (به ميزان بسيار كم) به همراه داشته باشد. در صورت بروز هركدام از عارضه‌هاي اشاره شده، فرد به متخصص زنان ارجاع مي‌شود.

‌ موارد تاخير عمل جراحي بستن لوله‌هاي رحمي
‌ بيماري‌هاي التهابي لگن در سه ماهه اخير، بيماري‌هاي تروفوبلاستيك بدخيم، سابقه اخير بيماري‌هاي قلبي حاد، ابتلا به ترومبوز وريدهاي عمقي يا آمبولي ريه، خونريزي واژينال بدون علت مشخص، مشكلات دوران بارداري، زايمان و پس از زايمان، مانند پره‌اكلامپسي شديد، اكلامپسي، پارگي كيسه آب (بيش از 24 ساعت)، تب زمان زايمان يا بلافاصله پس از آن، وجود عوارض پس از زايمان مثل خونريزي و عفونت ساير نقاط بدن (داشتن شرايط نامساعد جسمي)، بيماري‌هاي فعال مقاربتي، سرطان‌هاي لگن.
 

Sir Vahid

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
2 دسامبر 2007
نوشته‌ها
6,342
لایک‌ها
4,575
مردان شوخ طبع بيشتر مورد توجه ديگران هستند

--------------------------------------------------------------------------------

موضوع: اثر رفتار انسان‌ها بر روي جذابيت- مجله تكامل رفتارها،ژانويه 2006
دو روانشناس، 210 دانشجوي دوره كارشناسي دانشگاه مك مستر در كانادا را در اين تحقيق مورد بررسي قرار دادند. آنها به هر دانشجو عكس‌هاي هم سن و سالان خود را نشان مي‌دادند. عكس‌ها داراي جملاتي بودند كه نشان دهنده روحيات فرد بود. بررسي نشان مي‌داد كه عكس مردهايي كه جملات بامزه‌اي نوشته بودند، بيشتر مورد علاقه خانم ها قرار مي‌گيرد. از طرف ديگر خانم هايي كه آمادگي شنيدن جوك‌هاي مردها را دارند هم، از طرف آنها بيشتر مورد توجه قرار مي گيرند.
اريك برسلر اعتقاد دارد كه خيلي از مردها فكر مي كنند هميشه بايد اخمو باشند تا از نظر خانم ها با شخصيت تر به نظر بيايند اما اين تحقيق نشان مي‌دهد كه شوخي در حد خودش به ‌جذابيت‌ مردها‌ كمك مي‌كند.
 

Sir Vahid

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
2 دسامبر 2007
نوشته‌ها
6,342
لایک‌ها
4,575
زمان گاهي زودتر مي گذرد!

آنتوني چاستون و آلن كينگستون،دو روانشناس كانادايي، در اين تحقيق سعي كردند ثابت كنند كه در موقعي كه انسان فكرش مشغول است، زمان به نظر زودتر مي‌گذرد. آنها براي اين تحقيق از 23 داوطلب درخواست كردند كه هر كدام يك بازي رايانه اي را اما با درجه سختي متفاوت به پايان برسانند و در پايان زماني را كه صرف بازي كردند حدس بزنند. نتيجه اين بود كه كساني كه بازي سخت‌تري را به پايان برده بودند، زمان كمتري را حدس زدند.آنتوني چاستون اعتقاد دارد اين امر بديهي هنوز سوال بزرگي است كه به جواب نرسيده است. به نظر او كار گروه آنها تنها نشان داد كه ميزان توجه به يك كار در اين موضوع موثر است. به عقيده چاستون تحقيق گروه آنها به عنوان يك منبع مي‌تواند مورد استفاده دانشمندان ديگر براي حل اين مسئله قرار گيرد.
منبع: Popular science


ديدن اجسام در فاصله دور سخت تر است موضوع: چرا ديدن يك نفر در فاصله نزديك راحت تر است؟

مجله اعصاب و روان،فوريه 2005
محققان دانشگاه واشنگتن با اين تحقيق درصدد بودند رابطه ميان محو ديدن يك جسم و فاصله آن را نشان دهند. آنها براي اين كار از 24 دانشجوي داوطلب استفاده كردند و تصاويري از جرج بوش،جوليا رابرتز و افراد مشهور ديگري را مورد آزمايش قرار دادند. اين محققان اندازه و شفافيت اين عكس‌ها را تغيير مي‌دادند‌و‌بررسي مي‌كردند كه دانشجوها در چه فاصله اي متوجه اين مورد مي شوند. آنها در نهايت به اين نتيجه رسيدند كه محو ديدن يك جسم با نديدن جزئيات آن در فاصله‌هاي مختلف نسبت مستقيم دارد. هر چه جسم دورتر باشد،محوتر ديده مي شود.
جف لوفتوس از محققان اين تيم در مورد اين كشف مي‌گويد:<من شخصا دوست دارم همه چيز را خودم تجربه كنم. اين طوري امنيت بيشتري در كارهايم احساس مي كنم.>
از نتايج اين تحقيق رسيدن به فرمولي ميان محو ديدن يك جسم و فاصله آن است. به عقيده محققان اين رابطه مي‌تواند در دادگاه هاي جنايي براي قضات كاربرد زيادي داشته باشد. آنها مي توانند به وسيله آن صحت ادعاي شاهدان عيني را مورد مطالعه قرار دهند.


قورت دادن بيش از يك عدد آهنربا مضر است.

موضوع: هشدارها در مورد قورت دادن آهنربا- مجله راديولوژي، نوامبر 2004
در پاييز سال 2004، آلن استريخ، راديولوژيست بيمارستان كودكان با مورد نادري مواجه شد. يك تصوير غير عادي اشعه ايكس از يك پسر 12 ساله كه از درد شكم مي‌ناليد. تصوير اشعه ايكس اجسام بسيار كوچك و چگالي‌اي را در شكم اين پسر نشان مي‌داد. بعد مشخص شد اين اجسام چند آهن ربا هستند. جراح اين مورد توضيح داده بود كه آهنربا ها باعث تورم، بافت مردگي و جراحت داخلي شده بودند. همين مسئله باعث شد كه استريخ مشاهدات خود را به مجله راديولوژي گزارش دهد.
در 80 درصد موارد اجسام خارجي خورده شده بعد از مدتي دفع مي شوند. اما به عقيده استريخ خوردن آهنربا خطر بيشتري به همراه داشته و نياز به عمل جراحي فوري دارد.
 
بالا