• پایان فعالیت بخشهای انجمن: امکان ایجاد موضوع یا نوشته جدید برای عموم کاربران غیرفعال شده است

مطالب علمي در زمينه طب و پزشكي ، اخبار پزشكي ، مقالات

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشکي زاهدان گفت: افزايش تخليه فاضلاب‌هاي شهري و صنعتي موجب بي کيفيتي آب‌هاي زيرزميني شده است.



دکتر ادريس بذرافشان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، منطقه سيستان و بلوچستان، افزود: پايش کيفي آب نه تنها باعث بهبود کيفيت آب مي‌شود بلکه در فرآيند توليد آب سالم نيز ارزش اقتصادي داشته و عامل مهمي در کاهش هزينه‌هاي توليدي و تصفيه آب مي‌شود.


وي بيان كرد: منابع آب زيرزميني به دليل عبور از لايه‌هاي مختلف پوسته زمين از کيفيت متفاوتي برخوردار است.



بذر افشان تصريح کرد: تخليه فاضلاب‌هاي شهري و صنعتي و وجود مواد زائد و جامد و کاربرد سموم و کودهاي شيميايي بر روند آلودگي آبها شتاب بيشتري بخشيده است.



به گفته وي، امروزه با توجه به بروز افت مداوم و کاهش ذخاير مخازن آب زيرزميني به علل برداشت بيش از حد از منابع آبي، کاهش بي سابقه ميزان بارندگي در طي دو دهه گذشته و تغييرات اقليمي، حجم آب با گذشت زمان از مکاني به مکان ديگر و از حالتي به حالتي ديگر تغيير يافته است.



وي بيان کرد: يکي از آنيون‌هاي موجود در آب و خاک فلورايد است و تعيين مقدار آن در آبهاي آشاميدني از اهميت بسزايي برخوردار است.



عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشکي زاهدان عنوان كرد: مديريت منابع آبي مستلزم ارزيابي دقيق حجم ذخاير آبي و ميزان دسترسي به آن در هر منطقه و شناخت فرآيندهاي محيطي حاکم بر اين منابع است.
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
نتايج يک مطالعه نشان داد سيگار يک عامل خطر ايجاد کننده ناباروري و کاهش دهنده احتمال موفقيت درمان ناباروري است.
Multimedia%5Cpics%5C1385%5C4%5CHealth%5C16.jpg


به گزارش سرويس پژوهشي ايسنا، منطقه علوم پزشکي تهران، "مهشيد آريانپور" کارشناس ارشد مرکز تحقيقات پيشگيري و کنترل دخانيات مرکز آموزشي، پژوهشي و درماني سل و بيماري‌هاي ريوي از دانشگاه علوم پزشکي و خدمات بهداشتي ‌ـ درماني شهيد بهشتي تهران، مطالعه‌اي را به منظور "بررسي اثر دخانيات در باروري و روش‌هاي درمان ناباروري" انجام داده است.
اين مطالعه به‌ صورت مقطعي روي 342 زوج با شکايت ناباروري مراجعه‌کننده به مرکز فوق تخصصي درمان ناباروري و سقط مکرر ابن‌سيناي تهران، انجام شده است.
از 342 زوج مورد بررسي، 264 نفر(6/38درصد) تجربه مصرف دخانيات داشتند که درصد خانم‌ها 6/12و آقايان 4/59 درصد بود. همچنين متوسط سن شروع مصرف در اين افراد 20 سالگي و ميزان شيوع مصرف مردان بيش از زنان بود.
از کل نمونه‌هاي مورد بررسي 141 نفر(6/20درصد) سيگاري بودند که به ترتيب 12 نفر خانم(5/3 درصد) و 129 نفر آقا(77/37 درصد) را شامل مي‌شد که شيوع سيگاري بودن در مردان بيشتر از زنان بود. از اين افراد، 70 نفر(2/10 درصد) به طور روزانه و 29 نفر(2/4 درصد) گهگاه سيگار مي‌کشيدند و 42 نفر(1/6درصد) سيگار خود را ترک کرده بودند.
نتايج اين مطالعه حاکي از آن بود که با وجود شيوع 5/12 درصد مصرف دخانيات در جامعه ايراني، تفاوت معني‌داري در شيوع مصرف دخانيات در جامعه مورد مطالعه نسبت به جامعه عادي مشاهده نشد. البته اين امر قابل توجه بود که علي‌رغم خطرات بالقوه مصرف دخانيات بر باروري، هنوز 4/14 درصد از نمونه‌هاي مورد بررسي به مصرف دخانيات ادامه مي‌دادند.
از آنجايي‌که سيگار مي‌تواند به عنوان يک عامل خطر ايجادکننده ناباروري و کاهش دهنده احتمال موفقيت درمان ناباروري مطرح باشد، بررسي‌هاي تکميلي بيشتري مورد نياز است.
خلاصه اين پژوهش در مجله باروري و ناباروري به چاپ رسيده است.
انتهاي پيام
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
پاييز نيامده آلاينده‌هاي جديد به تهران آمدند!
مديرعامل كنترل كيفيت هوا:
آلاينده‌هاي ازوزن و ذرات معلق رو به افزايش است
آلاينده سرطانزاي بنزن10برابر حدمجاز شد



مديرعامل شركت كنترل كيفيت هواي تهران با هشدار نسبت به افزايش آلاينده‌هاي هيدروكربني در هواي پايتخت گفت: جديدترين اندازه‌گيري‌ها نشان مي‌دهد ميزان اين آلاينده‌ها 10 برابر استانداردهاي جهاني است از سوي ديگر آمارها نشان مي‌دهد به دليل استاندارد شدن خودروها از آلاينده منوكسيدكربن در تهران كاسته شده ولي آلودگي هواي تهران بر روي اوزون و هيدروكربن‌هاي ناشي از تبخير بنزين متمركز شده است.
دكتر يوسف رشيدي در گفت‌وگو با خبرنگار «محيط زيست» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، افزود: شايد وقتي صحبت از آلودگي هوا به ميان مي‌آيد تمام ذهن‌ها به سوي آلاينده‌هايي نظير منوكسيدكربن، ذرات معلق، اكسيدهاي ازت و گوگرد و اوزون معطوف شود، اما در ميان اين آلاينده‌ها، بحث آلاينده‌هاي خاص بسيار مهم است چرا كه اين آلاينده‌ها از نظر سلامتي اثرات بسيار سوئي بر انسان دارند.
وي تصريح كرد: اغلب آلاينده‌هاي خاص قابليت تجمع در بافت‌هاي بدن را دارند و به همان سرعت كه جذب بدن مي‌شوند، قابل دفع نيستند.
مديرعامل شركت كنترل كيفيت هواي تهران با اشاره به اين كه در تهران نيز در حال حاضر برخي از آلاينده‌هاي خاص نظير هيدروكربنهاي آلاينده توسط شركت كنترل كيفيت هوا در حال اندازه‌گيري است بر لزوم توجه، اندازه‌گيري و كنترل اين آلاينده‌ها تاكيد كرد و افزود: «1 و 2 بوتادين» نيز يكي از آلاينده‌هايي است كه معمولا در مناطق صنعتي (صنايع پتروشيمي) وجود دارد، اما در مناطق شهري نيز در صورتي كه كنترل براي بخارات بنزين صورت نگيرد و به دليل احتراق‌هاي ناقص وجود خواهد داشت.
وي با تاكيد بر اين كه اندازه‌گيري هيدروكربن‌هاي خاص در هواي تهران نشان مي‌دهد وضعيت اصلا مناسب نيست به ايسنا گفت: اندازه‌گيري‌هاي انجام شده نشان مي‌دهد ميزان آلاينده سرطان‌زاي بنزن در تهران حداقل 10 برابر استانداردهاي جهاني است.
مديرعامل شركت كنترل كيفيت هواي تهران با تاكيد بر اين كه سرطان‌زايي بنزن در دنيا به اثبات رسيده است، افزود: اين ماده براي افزايش عدد اكتان و بهسوزي بنزين اضافه مي‌شود كه علت اصلي افزايش ميزان اين آلاينده بخارات بنزين و ترافيك است.
وي تاكيد كرد: در تمام دنيا براي جلوگيري از افزايش اين آلاينده بخارات بنزين را كنترل مي‌كنند به شكلي كه بنزين توليدي علي‌رغم دارا بودن عدد اكتان 95 تا 98 فراريت بسيار كمي دارد.
مديرعامل شركت كنترل كيفيت هواي تهران به اثرات بهداشتي بنزن اشاره كرد و گفت: عوارض عصبي مؤثر از استنشاق بنزن شامل خواب آلودگي، سرگيجه، سردرد، بيهوشي و رعشه از اثرات حاد اين آلاينده است از سوي ديگر بلع مقدار زيادي بنزن باعث سرگيجه، تهوع ، تشنج ، بي‌خوابي، تحريك معده و افزايش ضربان قلب، اغما و مرگ مي‌شود و تنفس بخارات آن نيز باعث سوزش پوست، چشم و مشكلات شديد تنفسي شده، همچنين تماس مستقيم با بنزن موجب قرمزي، تورم و تاول‌هاي پوستي مي‌شود.
وي استنشاق مقدار مشخصي بنزن را در طولاني مدت يكي از عوامل اصلي اختلالات خوني در انسان عنوان و تصريح كرد: آزمايشات علمي نشان مي‌دهد تماس طولاني مدت با بنزن، تأثيرات مخربي را بر روي بافت‌هاي سازنده سلول‌هاي خون خصوصا سلولهاي مغز استخوان مي‌گذارد و مهمتر از همه در معرض بنزن قرار گرفتن به صورت طولاني موجب سرطان خون مي‌شود.
مديرعامل شركت كنترل كيفيت هواي تهران با اشاره به افزايش قابل توجه آلاينده اوزون و ذرات معلق در سال جاري به ايسنا گفت: در حالي كه هيچ روز ناسالمي در سال 86 به لحاظ اين آلاينده در تهران نداشتيم، اين رقم در سال 87 به 14 روز و 88 به 17 روز افزايش يافته و در سال جاري نيز در حالي كه نيمي از سال هنوز سپري نشده است 8 روز در شرايط ناسالم داشتيم. اين در حاليست كه استاندارد اين آلاينده تنها يك روز «ناسالم» در سال است.
رشيدي به آلاينده ذرات معلق اشاره كرد و به ايسنا گفت: روند اين آلاينده نيز در رو به صعود بوده به شكلي كه در سال 88 تعداد 20 روز در شرايط «ناسالم» و يك روز در شرايط «بسيار ناسالم» قرار داشتيم و در سال جاري نيز تا كنون 11 روز شرايط «ناسالم» و يك روز در شرايط «بسيار ناسالم» داشتيم كه استاندارد اين آلاينده نيز يك روز «ناسالم» در سال است.
انتهاي پيام
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
15 مهرماه
سمينار علمي تازه هاي تشخيص و درمان اختلالات جنسي برگزار مي شود

سمينار يك روزه تازه هاي تشخيص و درمان اختلالات جنسي، پنجشنبه 15 مهر ماه در تالار امام حسين (ع) بيمارستان سينا برگزار مي‌شود.

به گزارش سرويس پژوهشي ايسنا، مركز تحقيقات اورولوژي دانشگاه علوم پزشكي تهران اين سمينار را جهت متخصصان اورولوژي، زنان و زايمان، پزشكان عمومي و گروه هاي مامايي و پرستاري و با امتياز بازآموزي برگزار مي كند.

علاقه‌مندان مي‌توانند جهت کسب اطلاعات بيشتر و ثبت نام با شماره تلفن 61و66348560 تماس بگيرند.

انتهاي پيام
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
محققان اروپايي دريافتند که افزايش طبيعي سطح استروژن، عامل تشديد آسيب ديدگي تاندون‌ها در ورزشکاران زن است.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، منطقه کرمانشاه، پژوهشگران دانشگاه سالفورد عقيده دارند که کشف اين مهم مي‌تواند در عملکرد و کارآمدي زنان ورزشکار که در سطح قهرماني فعاليت مي‌کنند، تاثيري چشمگير داشته باشد.
در اين پژوهش محققين به آزمايش در خصوص وضعيت تاندون‌هاي زانو و سطح استروژن پرداختند و دريافتند که تاندون‌هاي زانوي زناني که داراي حجم بالاتري از استروژن بودند، از خواص مکانيکي متفاوتي برخوردار هستند.
در اين دسته از زنان، تاندون‌ها به شکلي بودند که بيشتر از تاندون ديگر افراد مورد آزمايش، مستعد آسيب‌ديدگي بودند.
نتايج اين تحقيق در مجله Strength and Conditioning Research منتشر شده است.
انتهاي پيام
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
يك تحقيق جديد در آمريكا تاييد كرد كه آنتي بيوتيك‌ها معده را آشفته مي‌كنند.
wh120-20.jpg


به گزارش سرويس بهداشت و درمان ايسنا، پژوهشگران آمريكايي در گزارش جديدي هشدار دادند كه حتي آنتي بيوتيك‌هايي كه به ظاهر بي‌ضرر و خفيف به نظر مي‌رسند ممكن است به شدت، تعادل ميكروب‌هايي را كه در روده زندگي مي‌كنند، آشفته كرده و بر هم بزنند و پيامدهاي غيرقابل پيش بيني براي سلامت بدن به همراه داشته باشند.

بر اساس آزمايشاتي كه روي سه زن شركت كننده انجام شد، محققان متوجه شدند: داروي آنتي بيوتيك موسوم به «سيپروفلوكسياسين» كه به اين شركت كنندگان داده شده بود به طور كامل تمام جمعيت باكتري‌هاي مفيد موجود در دستگاه گوارش آنها را سركوب مي‌كند و حداقل در يكي از اين زنان ماه‌ها طول كشيد تا دوباره وضعيت معده و روده‌ها به حالت عادي و طبيعي بازگردد.
به گزارش شبكه خبري ان بي سي، اين پژوهش كه در نشريه دستاوردهاي آكادمي ملي علوم آمريكا به چاپ رسيده تاييدي مستدل به اين باور معمول است كه آنتي بيوتيك‌ها مي‌توانند ميكروب‌هاي زنده و مفيد را در بدن تخريب كنند. اين يافته هم چنين ايده رشد و گسترش محصولات پروبيوتيك مثل ماست حاوي كشت‌هاي زنده باكتريايي را تقويت مي‌كند.
به گزارش ايسنا، مطالعات بيشتر و بيشتر همگي تاييد مي‌كنند كه انسانها و حيوانات و موجودات زنده ديگر رابطه همزيستي با ميكروب‌ها دارند. ميكروب‌هاي موجود در روده‌ها به هضم غذا كمك مي‌كنند و باكتري‌هاي مفيد مي‌توانند فضا اشغال كرده و باكتري‌هاي مضر را دور كنند.
انتهاي پيام
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
شنا كردن در استخرهاي ضدعفوني شده با كلر و رو بسته، خطر ابتلا به سرطان را تشديد مي‌كند.

Multimedia%5Cpics%5C1386%5C4%5CHealth%5C32.jpg


به گزارش سرويس بهداشت و درمان ايسنا، يك تحقيق جديد نشان داد: شنا كردن در اين استخرها مي‌تواند با آسيب رساندن مولكول‌هاي وراثتي دي‌ان‌آ به بروز سرطان منجر شده و همچنين موجب بروز مشكلات تنفسي شود.
به گزارش هلت دي نيوز، محققان تاكيد دارند: با توجه به نتايج مثبت و مفيدي كه شنا كردن براي سلامت انسان دارد، اين مواد شيميايي نبايد انسان را از مزاياي شنا كردن محروم سازند و با كاهش ميزان مصرف كلر در آب استخرهاي شنا مي‌توان اين خطرات را كاهش داد.
در اين تحقيق براي اولين بار يك بررسي فراگير روي ماده پسمانده عفونت‌زدايي در محيط استخرهاي بسته موسوم به «DBPs» انجام گرفت. اين ماده در استخرها از واكنش بين مواد ضد عفوني كننده مثل كلر با مواد آلي شكل مي‌گيرد. مواد آلي يا به طور طبيعي در استخر وجود دارند يا از بدن شناگرها وارد استخر مي‌شوند.
در اين پژوهش تاثير اين ماده سمي روي 49 فرد سالم كه 40 دقيقه در استخر شنا كرده بودند، بررسي شد.
محققان دريافتند: در اين افراد پس از تماس با«DBPs» مقدار نشانگرهاي زيستي سرطاني در خون افزايش مي‌يابد.
جزئيات بيشتر اين تحقيق در مجله "دورنماي سلامت محيط زيستي" به چاپ رسيده است.
انتهاي پيام
 

GFX

Registered User
تاریخ عضویت
28 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,705
لایک‌ها
747
محل سکونت
TH
دلیل تسکین درد در زمان فشردن دستها بر روی هم کشف شد!

534209_orig.jpg


پژوهشگران انگلیسی در بررسیهای خود دریافتند که چرا فشردن دستها بر روی هم در زمانی که بدن درد می کشد می تواند موجب تسکین درد شود.
تیم تحقیقاتی "پاتریک هاگارد" از دانشگاه کالج لندن در بررسیهای خود نشان دادند زمانی که درد می کشیم لمس کردن و فشردن دستها بر روی هم در مغز به مفهوم کاهش و تسکین درد پردازش می شود.
این دانشمندان به منظور دستیابی به این نتایج از گروهی داوطلب خواستند که انگشت اشاره و انگشت حلقه یک دست را در آب گرم و همزمان انگشت میانه همان دست را در آب سرد فرو کنند.
این عمل، یک احساس پارادوکس را در مغز ایجاد کرد و این تصور تداعی شد که انگشت میانی در حال سوختن است.
این آزمایش توهم به روانشناسان کمک کرد در شرکت کنندگان احساس یک درد و سوزش را که در حقیقت وجود ندارد ایجاد کنند. داوطلبان این آزمایش را با هر دو دست انجام دادند و این محققان درد ناشی از آب گرم اندازه گیری کردند.
براساس گزارش میرور، این آزمایش بار دیگر تکرار شد اما این بار داوطلبان باید بلافاصله دستان خود را بر روی هم می فشردند و آنها را لمس می کردند.
نتایج این تحقیقات نشان داد میزان دردی که آنها در آزمایش دوم احساس کردند 64 درصد نسبت به آزمایش اول کاهش یافته بود. در حالی که وقتی داوطلبان دست شرکت کننده دیگری را می فشردند این احساس تسکین درد القا نمی شد.
به گفته این محققان، درد ناشی از فشردن دستها بر روی به این دلیل کاهش می یابد چون مغز اطلاعات لامسه ای را با تحریکات دردآوری که دریافت می کند ادغام کرده و به این ترتیب درد را تسکین می دهد.
 

GFX

Registered User
تاریخ عضویت
28 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,705
لایک‌ها
747
محل سکونت
TH
ماده ترمیم کننده استخوانهای آسیب دیده عرضه شد

305892_orig.jpg


پ‍ژوهشگران دانشگاه صنعتی اصفهان با تولید نانوکامپوزیت هیدروکسی آپاتیت توانستند ماده ای را برای بازسازی استخوانهای آسیب دیده بدن عرضه کنند.
سحر صالحی مجری طرح "هیدروکسی آپاتیت" را ماده ای معدنی تشکیل دهنده استخوانها معرفی کرد و گفت: برای کاهش تردی و شکنندگی آن از مواد متنوعی همچون "زیرکونیا" پایدار شده استفاده می شود.
وی ساخت نانوپودر کامپوزیتی هیدروکسی آپاتیت برای بازسازی بافتهای سخت آسیب دیده بدن را از اهداف این پژوهش ذکر کرد و اظهار داشت: در این پژوهش هیدروکسی آپاتیت در اندازه 40 تا 80 نانومتر و زیرکونیا در اندازه 20 تا 30 نانومتر تولید شد.
مجری طرح با بیان اینکه زیرکونیای حاصل از این پژوهش با افزایش میزان ایتریا (عنصر شیمیایی) به ساختار مکعبی تغییر شکل داده شد، افزود: برای انجام این پژوهش ابتدا سل هیدروکسی آپاتیت را از مواد اولیه کلسیم نیترات و تری اتیل فسفیت تهیه شد و سپس آنها را با یکدیگر مخلوط کردیم. مخلوط حاصل را خشک و در دماهای مختلف، کلسینه کرده و در نهایت، ترکیب مناسبی از نانوکامپوزیت مورد نظر را با کمترین تجزیه فازی در دمای 950 درجه سانتیگراد تولید شد.
صالحی تولید نانو کامپوزیت با کاربردهای پزشکی را از دستاوردهای این پژوهش دانست و یاداور شد: تهیه پوششی از کامپوزیت نانوساختار بیوسرامیکی مورد نظر و استفاده از آن به عنوان پوشش زیرلایه های فولادی با گرید پزشکی نیز در دستور کار بوده که با موفقیت به انجام رسید.
این محقق به مزایای نانو کامپوزیت های به دست آمده اشاره کرد و گفت: این نانومواد در صورت تهیه آسان تر و ارزان تر مواد اولیه، امکان تولید انبوه را در آینده خواهند داشت.
 

GFX

Registered User
تاریخ عضویت
28 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,705
لایک‌ها
747
محل سکونت
TH
بالا رفتن از پله عمر را کوتاه می کند!/ طبقات بالایی را برای زندگی انتخاب نکنید:D

398294_orig.jpg


دانشمندان ثابت کردند بخشی از نظریه نسبیت انیشتین در مقیاسهای انسانی نیز صحت دارد: هر چه ارتفاع شما بیشتر باشد زودتر پیر می شوید.
محققان یکی بخشهای نظریه نسبیت انیشتین را در مقیاس انسانی به اثبات رساندند و نشان دادند هر چه فاصله انسان از زمین بیشتر شود، گذشت سریع زمان درباره انسان نیز صدق خواهد کرد.

این به آن معنی است که حتی اگر در طبقه آخر یک آسمان خراش زندگی کنید نیز نسبت به زمانی که در یک خانه روستایی زندگی می کنید، سریعتر سالخورده خواهید شد زیرا نیروی گرانش در ارتفاع ضعیف تر شده و زمان سریعتر می گذرد.
این کشف توسط دانشمندان آمریکایی صورت گرفته و نظریه ای که برای اولین بار توسط انیشتین مطرح شد را تایید می کند. در این نظریه آمده است زمانی که ساعتها از زمین فاصله بگیرند به دلیلی ضعیف شدن نیروی گرانش سریعتر کار می کنند. با وجود اینکه این ایده از سالها پیش پذیرفته شده بود اکنون برای اولین بار امکان اندازه گیری آن با دقتی بالا فراهم آمده است.
فیزیکدانان موسسه ملی استاندارد و تکنولوژی با استفاده از یک جفت از دقیق ترین ساعتهای جهان به سادگی نشان دادند حرکت ساده بالارفتن از پله ها می تواند منجر به گذشت سریعتر زمان شود. بر اساس این آزمایش ساده، در صورتی که یکی از ساعتها تنها یک طبقه بالاتر از ساعت دیگری قرار بگیرد، سرعت حرکت آن مقداری به اندازه بخشی کوچک از ثانیه بیشتر از ساعت پایینی خواهد بود.
بر این اساس بالا رفتن از چند پله می تواند 90 میلیاردم یک ثانیه را از عمر 79 ساله یک فرد کم کند. با رفتن به ارتفاع 3 متری از یک ساختمان نیز 900 میلیاردم از ثاینه از عمر فرد با سرعت بیشتری سپری خواهد شد.
همچنین در صورتی که مجبور باشید بقیه عمر خود را در آخرین طبقه از ساختمان 102 طبقه ای و 381 متری "امپایر استیت " سپری کنید 104 میلیاردیم از ثانیه را از دست خواهید داد.
محققان برای اجرای این آزمایشها از ساعتهای اتمی "منطق کوانتمی" که از دقت بسیار بالایی برخوردارند استفاده کرده و ثابت کردند ارتفاع گرفتن باعث می شود سرعت حرکت ساعتها به دلیل کاهش فشار گرانشی افزایش پیدا کند.
بر اساس گزارش بی بی سی، با این همه محققان موسسه ملی استاندارد و تکنولوژی تایید کردند این پدیده که به تاخیر زمانی گرانشی شهرت دارد هیچ تاثیری بر زندگی انسانها ندارد زیرا تفاوت در حرکت زمان به اندازه ای ناچیز است که انسانها توانایی احساس آن را ندارند اما می تواند در زمینه های علمی مانند ژئوفیزیک کاربردهای اساسی داشته باشد.
 

GFX

Registered User
تاریخ عضویت
28 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,705
لایک‌ها
747
محل سکونت
TH
حرف زدن با خود به معنی عدم تعادل روحی نیست!

گروهی از پژوهشگران کانادایی در تحقیقات خود نشان دادند که حرف زدن با خود به معنی عدم تعادل روحی نیست بلکه به فرد کمک می کند که خود را کنترل کنند و رفتارهای تنشی را کاهش دهد.
حتما در مسیر رفتن به اداره زنان و یا مردانی را دیده اید که مشغول حرف زدن با خود هستند. مشاهده این صحنه بی شک شما را به این فکر می اندازد که این افراد از یک مشکل روحی رنج می برند.
این درحالی است که گروهی از محققان دانشگاه تورنتو در بررسیهای خود نشان دادند که حرف زدن با خود برخلاف آنچه که تاکنون تصور می شد به معنی عدم تعادل روحی نیست بلکه می تواند به افزایش خود - کنترلی و کاهش رفتارهای تنشی فرد کمک کرده و فرایند تصمیم گیری را بهبود بخشد.
این محققان با انجام یکسری تست بر روی گروهی از داوطلبان به این نتایج دست یافتند. در برخی از این تمرینات از داوطلبان خواسته شد که با خود حرف بزنند و به طور مرتب یک کلمه را با صدای بلند تکرار کنند.
کسانی که می توانستند با خود حرف بزنند به طور مرتب نتایج بهتری در تستها به دست می آوردند و شرایط کلی بهتری را نسبت به داوطلبانی که از حرف زدن با خود منع شده بودند نشان دادند.
مایکل اینزلیخ سرپرست این تیم تحقیقاتی در این خصوص توضیح داد: "ما شاهد بودیم مردم وقتی مشغول انجام کاری هستند و نمی توانند از ندای درونی استفاده کنند و با خود حرف بزنند اغلب به روش تنشی تری عمل می کنند. از دیرباز همه ما می دانستیم افرادی وجود دارند که یک نوع مکالمه درونی با خود دارند اما تاکنون اهمیت این عملکرد روشن نبود. اکنون ما دریافتیم که با این روش افراد به طور مرتب پیغامهایی را به درون خود ارسال کرده و درباره آنچه که انجام می دهند با درون خود مشورت می کنند."
براساس گزارش ای. مکس هلث، این محقق افزود: "با حرف زدن با خود برای مثال به خودمان می گوییم که باید به دویدن ادامه دهیم حتی اگر خسته باشیم و یا وقتی از **** غذایی استفاده می کنیم دست از خوردن برداریم حتی اگر هنوز یک تکه کیک دیگر باقی مانده باشد. تمام این پیغامها تنها در سطح افکار ما وجود دارند و اغلب به صورت ساکت میان ما و درون ما از طریق یک ارتباط فکری مبادله می شوند اما کسانی هم هستند که این مکالمات را با صدای بلند با خودشان انجام می دهند. آزمایشات ما نشان داد که این گفتگوی درونی مفید بوده و بسیار رایج است."
 

Sir Vahid

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
2 دسامبر 2007
نوشته‌ها
6,342
لایک‌ها
4,575
كدام مواد غذايي را نبايد تا قبل از يك سالگي به كودك داد؟

--------------------------------------------------------------------------------

كدام مواد غذايي را نبايد تا قبل از يك سالگي به كودك داد؟
منبع: تغذيه شيرخواران از 6 تا 12 ماهگي
انجمن ترويج و تغذيه با شير مادر
مواد غذايي كه ممكن است در شيرخوار زير يك سال ايجاد حساسيت كنند:

شير گاو (در تهيه فرني، جوشاندن شير مقدار مواد آلرژن موجود در شير را كمتر مي كند)
سفيده تخم مرغ
انواع توت، كيوي، آلبالو، گيلاس و خربزه
بادام زميني
مواد غذايي كه در دوره شيرخواري مجاز نيست و ممكن است باعث خفگي شيرخوار شود:

دانه كشمش
دانه انگور
ذرت
تكه هاي سوسيس
آجيل
تكه هاي سفت و خام سبزي ها مثل هويج و ...
تكه هاي گوشت
مواد غذايي كه ممكن است مشكلات ديگري ايجاد نمايند:

قهوه يا چاي پررنگ: سبب بي قراري كودك مي شود.
عسل: باعث مسموميت مي شود (بوتوليسم) ولي استفاده از عسل پاستوريزه اشكالي ندارد.
به طور كلي تا پيش از پايان يك سالگي مصرف مواد زير براي كودك توصيه نمي شود:

عسل غير پاستوريزه، شير پاستوريزه، پنير، سفيده تخم مرغ، شكلات، ميگو، بادام زميني، فلفل و ادويه جات، ترشي ها، نمك، نوشابه هاي گازدار، آب ميوه هاي صنعتي، از ميوه ها خربزه، كيوي، انواع توت (توت سفيد، توت فرنگي، شاه توت، تمشك)، آلبالو، گيلاس، از حبوبات لپه و نخود، از گروه سبزي ها اسفناج و كلم.
در تهيه غذاي كمكي، ارجحيت با غذاي خانگي است يا غذاي كمكي تجاري؟

غذاي كمكي خانگي كه در خانه تهيه مي شود بر آنچه كه به صورت تجاري و در قوطي هاي آماده در دسترس خانواده ها قرار مي گيرد ارجحيت دارد زيرا اگر چه غذاهاي كمكي تجاري مزايايي دارند از جمله:
تا زماني كه در قوطي باز نشده است تميز و بهداشتي هستند.
تهيه كردنشان آسان است.
بيشتر كودكان طعم آنها را دوست دارند.
بعضي از آنها نيز مخلوط بسيار خوبي از مواد مغذي هستند.
ولي مضراتي نيز دارند كه به آنها اشاره مي شود:
خيلي گران هستند و در مقايسه با هزينه غذاي كمكي كه در خانه تهيه مي شود قابل مقايسه نيستند.
ممكن است در آب سرد نجوشيده حل شوند لذا در مناطقي كه آب آلوده است احتمال بيماري زياد تر خواهد شد.
اكثر اوقات براي نگهداري آنها موادي اضافه مي كنند كه براي شير خوار مناسب نيست.
نحوه نگهداري آنها در كشتي، گمرك، انبارهاو مغازه ها نامعلوم است.
طعم آن با طعم غذاهاي خانواده متفاوت است و در سفره هيچ خانواده­اي غذاي كمكي تجاري ديده نمي شود.
 

Sir Vahid

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
2 دسامبر 2007
نوشته‌ها
6,342
لایک‌ها
4,575
اصول تغذيه تكميلي؛ شروع و ادامه غذاي كمكي در ماههاي 7 و 8 (اولين و دومين ماه شروع غذا

--------------------------------------------------------------------------------

منبع: تغذيه شيرخواران از 6 تا 12 ماهگي
انجمن ترويج و تغذيه با شير مادر
در شروع غذاي كمكي براي كودك توجه به بعضي اصول مي تواند كمك كننده باشد. يك قانون كلي در تغذيه تكميلي آن است كه حتما از موادي استفاده شود كه بعدها هم در سفره خانواده وجود داشته باشد. بعلاوه توصيه مي شود:
بعد از تغذيه شيرخوار با شير مادر، غذاي كمكي به او داده شود و غذا را هرگز قبل يا در فواصل تغذيه با شير مادر به كودك ندهند.
مواد غذايي چه از نظر نوع و چه از نظر مقدار به تدريج به برنامه غذايي شيرخوار اضافه شود.
از يك نوع ماده غذايي ساده شروع كرده و كم كم به مخلوطي از چند نوع برسانند.
از يك قاشق مرباخوري شروع نموده و به تدريج بر مقدار آن اضافه نمايند. (به استثناء زرده تخم مرغ، كه به اندازه يك نخود شروع مي شود).
در شروع، غذاها نسبتا رقيق ولي كمي غليظ تر از شير مادر باشند و به تدريج بر غلظت آنها افزوده شود. اين كار به يادگرفتن عمل جويدن كمك مي كند.
بين اضافه كردن مواد غذايي مختلف 7-5 روز فاصله بگذارند تا شيرخوار اول به يك غذا عادت كند بعد غذاي جديدي به او بدهند. اين كار باعث مي شود كه اگر ناسازگاري به يك ماده غذايي وجود داشت باشد شناخته شود و از طرف ديگر دستگاه گوارش شيرخوار فرصت عادت به مواد غذايي را پيدا كند.
تنوع در غذاي كمكي مورد توجه قرار گيرد.
چگونه بايد غذاي كمكي را شروع كرد و ادامه داد؟

غذاي كمكي در پايان 6 ماهگي (180 روزگي) شروع مي شود و همزمان با شروع غذاي كمكي تغذيه با شير مادر همچنان مكرر و برحسب ميل و تقاضاي شيرخوار، ادامه داشته و حتي دفعات تغذيه با شير مادر افزايش مي يابد.
هفته اول ماه هفتم
شروع غذاي كمكي با فرني آرد برنج است كه روز اول از يك قاشق مرباخوري يك بار در روز (ظهر) شروع شده و كم كم به مقدار و دفعات آن اضافه مي شود. به طوري كه روز دوم به دو قاشق مربا خوري (يك قاشق ظهر و يك قاشق عصر)، روز سوم به سه قاشق مرباخوري (ظهر و عصر و شب هر بار يك قاشق)، روز چهارم به 4 قاشق مرباخوري (صبح، ظهر، عصر و شب هر بار يك قاشق) روز پنجم به 8 قاشق مرباخوري (صبح، ظهر، عصرو شب هر بار 2 قاشق) و روز ششم و هفتم به 12 قاشق مرباخوري (صبح، ظهر، عصر و شب هر بار 3 قاشق) مي رسد.
توجه:
با شروع غذاي كمكي، دادن آب جوشيده خنك شده به دفعات و حجم مورد علاقه شيرخوار، لازم است.
علاوه بر قطره مولتي ويتامين (15 تا 25 قطره در روز) استفاده از قطره آهن (15قطره در روز) يا شربت آهن به مقدار cc 5 /1 (معادل 5/12 ميلي گرم) ضروري است.
اگر از قطره هايي استفاده مي شود كه هم مولتي ويتامين و هم آهن دارند 30 قطره در روز كافي بوده و نيازي به استفاده از قطره يا شربت آهن و يا ويتامين به طور جداگانه نيست.
توصيه مي شود دادن قطره آهن و قطره مولتي ويتامين به كودك، تا 2 سالگي ادامه داشته باشد.
بعد از دادن قطره يا شربت آهن به شيرخوار علاوه بر خوراندن كمي آب جوشيده سالم به او، بايد دندان هاي او را با پارچه تميزي پاك كرد يا مسواك زد.

برنامه غذايي شيرخوار در ماه هشتم (دومين ماه شروع غذاي كمكي)

دو هفته اول ماه هشتم
در اين دو هفته ضمن ادامه برنامه قبل، زرده تخم مرغ به رژيم غذايي شيرخوار اضافه و دفعات تغذيه او 5 بار در روز مي شود.
تخم مرغ را در آب به مدت 20 دقيقه مي جوشانند تا كاملا سفت شود، سپس زرده سفت شده را از سفيده آن جدا نموده و روز اول به اندازه يك نخود از زرده تخم مرغ را در كمي آب جوشيده يا شير مادر نرم و حل كرده سپس به شيرخوار مي دهند.
هرروز صبح همراه با فرني زرده تخم مرغ را به تدريج اضافه مي كنند تا ظرف 10 روز به يك زرده كامل برسد. از آن به بعد يا هر روز نصف زرده تخم مرغ را همراه با 3 قاشق مرباخوري فرني (يا حريره) به كودك مي دهند يا يك روز در ميان يك زرده كامل تخم مرغ به او داده و روز بعد 5 تا6 قاشق مرباخوري فرني يا حريره بادام داده مي شود.
برنامه غذايي شيرخوار در اواسط ماه هشتم
صبح10 صبحظهرعصرشبيك روزيك زرده كامل تخم مرغ3 قاشق مرباخوري فرني يا حريره3 تا 6 قاشق مرباخوري سوپ3 قاشق مرباخوري فرني يا حريره3تا6 قاشق مرباخوري سوپروز بعد5 تا 6 قاشق مرباخوري فرني يا حريره3 قاشق مرباخوري فرني يا حريره3 ت 6 قاشق مرباخوري سوپ3 قاشق مرباخوري فرني يا حريره3 تا 6 قاشق مربا خوري سوپياهر روز3 قاشق مرباخوري فرني يا حريره+ نصف زرده تخم مرغ3 قاشق مرباخوري فرني يا حريره3 تا 6 قاشق مربا خوري سوپ3 قاشق مرباخوري فرني يا حريره3 تا 6 قاشق مربا خوري سوپ
در اين زمان كم كم مي توان از سبزي هاي نشاسته اي مثل سيب زميني، كدوحلوايي و نخود فرنگي (نخود سبز) نيز به فاصله هر سه روز به سوپ اضافه كرد ضمنا غلظت سوپ بايد به اندازه حليم باشد.
توجه:
سيب زميني را بايد بعد از شستن كامل پخت، پوست آن را جدا كرد و سيب زميني پخته شده را به محتويات سوپ اضافه نمود.
معمولا يك چهارم سيب زميني براي هر وعده سوپ و يك سيب زميني متوسط براي سوپ تمام روز كافي است.
يك تكه كوچك از كدو حلوايي (به اندازه يك قوطي كبريت) براي سوپ تمام روزكفايت مي كند.
استفاده از گوجه فرنگي به سوپ به فاصله سه روز از اضافه كردن يك نوع سبزي اشكالي ندارد.
بعد از سوپ ظهر و شب مي توان يك قاشق مربا خوري ماست هم به كودك داد و مقدار آن را به تدريج و برحسب تمايل او اضافه نمود.
بهتر است ماست با سوپ مخلوط نشود تا شيرخوار با طعم خود ماست آشنا شود. ولي اگر شيرخوار مخلوط ماست با سوپ را دوست داشت اين كار بلامانع است.
بعد از پوست كندن سيب زميني اگر بخشي از آن سبز رنگ بود بايد آن را جدا كرد و دور انداخت و بقيه سيب زميني را كه سالم و زرد رنگ است به سوپ كودك اضافه نمود.
به عنوان مثال 3 نوع سوپ كه تنوع مواد غذايي در محتويات آن رعايت شده است ذكر مي گردد.
گوشت مرغ، هويج، برنج، جعفري و سيب زميني
گوشت گوسفند، لوبيا سبز، برنج، گشنيز و گوجه فرنگي
گوشت گوساله، كدو حلوايي، جعفري، سيب زميني و گوجه فرنگي
اضافه كردن كمي پياز رنده شده و خرد شده به سوپ براي رفع بوي مرغ يا گوشت اشكالي ندارد. همچنين افزودن چند قطره آب ليمو ترش تازه يا آب نارنج تازه به سوپ و غذاي كودك هم آن را خوش طعم مي كند و هم جذب آهن را افزايش مي دهد.
دو هفته دوم ماه هشتم
براي تنوع بخشيدن به غذاي كودك بايد هر چند روز يك بار مواد تشكيل دهنده سوپ را تغيير داد.
هر سه روز يك بار مي توان جو، بلغور گندم و رشته فرنگي را كه قبلا پخته و نرم شده است به اندازه يك قاشق مرباخوري به سوپ اضافه كرد.
بعد از اضافه كردن جو، گندم و ... بهتر است به اندازه يك قاشق مرباخوري كره يا روغن مايع به سوپ اضافه نمود. افزودن كره يا روغن مايع به غذاي شيرخوار به ويژه شيرخواراني كه رشد كافي ندارند به رشد آنان كمك مي كند.
از سبزي هاي نشاسته اي و يا ساير سبزي ها مي توان پوره تهيه كرد و به جاي يك وعده فرني صبح يا عصر از پوره استفاده نمود.
برنامه غذايي كودك در دو هفته آخر ماه هشتم زندگي
صبح10 صبحظهرعصرشب3 قاشق مربا خوري فرني يا حريره+ نصف زرده تخم مرغ3 قاشق مرباخوري فرني يا حريره يا پوره3 تا 6 قاشق مرباخوري سوپ+ 2 تا4 قاشق مرباخوري ماست3 قاشق مرباخوري فرني يا حريره3 تا 6 قاشق مرباخوري سوپ+ 2 تا 4 قاشق مربا خوري ماست
منبع: iranmember.com
 

Sir Vahid

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
2 دسامبر 2007
نوشته‌ها
6,342
لایک‌ها
4,575
برنامه غذايي شيرخوار در ماه 9 (سومين ماه شروع غذاي كمكي)

--------------------------------------------------------------------------------

منبع: تغذيه شيرخواران از 6 تا 12 ماهگي
انجمن ترويج و تغذيه با شير مادر
دو هفته اول ماه نهم

در اين زمان مي توان حبوبات را نيز به سوپ شيرخوار اضافه كرد.
معمولا از عدس و ماش كه هضم آسان تري دارند شروع مي كنند.
در صورت امكان مي توان جوانه عدس يا ماش را به محتويات سوپ اضافه نمود.
در مورد ساير حبوبات مثل لوبيا چيتي، لوبيا قرمز و... بهتر است قبلا آنها را خيس كرده پوستشان را جدا نموده و بعد از پختن به سوپ اضافه نمود.
هر سه روز يك بار مي توان نوع حبوبات را تغيير داد.
اگر از آرد حبوبات استفاده مي شود يك قاشق مرباخوري سر صاف كافي است.
اضافه كردن كره يا روغن مايع به سوپ به مقدار يك قاشق مرباخوري براي شيرخواراني كه خوب وزن نمي گيرند مجددا توصيه مي شود.
دو هفته دوم ماه نهم

در اين هفته، ميوه به صورت آب ميوه تازه و تهيه شده در منزل و از ميوه هاي فصل و اول به مقدار يك قاشق مرباخوري در روز همراه با يك قاشق مرباخوري آب سالم و ساده شروع شده و كم كم به 6 قاشق مرباخوري آب ميوه خالص مي رسد. آب ميوه را مي توان بعد از فرني يا حريره ساعت 10 صبح داد.

برنامه غذايي شيرخوار در اواخر ماه نهم
صبح10 صبحظهرعصرشب3 قاشق مربا خوري فرني يا حريره+ نصف زرده تخم مرغ3 قاشق مرباخوري فرني يا حريره يا پوره+ 6 قاشق مرباخوري آب ميوه فصل3 تا 6 قاشق مربا خوري سوپ+ 2 تا 4 قاشق مرباخوري ماست3 قاشق مربا خوري پوره يا فرني يا حريره3 تا 6 قاشق مربا خوري سوپ+ 2 تا 4 قاشق مرباخوري ماست
توجه:
تا يك سالگي استفاده از كيوي، انواع توت (توت سفيد، توت فرنگي، تمشك)، خربزه، آلبالو، و گيلاس به علت ايجاد حساسيت در شيرخوار، توصيه نمي شود.
منبع: iranmember.com
 

Sir Vahid

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
2 دسامبر 2007
نوشته‌ها
6,342
لایک‌ها
4,575
برنامه غذايي شيرخوار در ماه 10 (چهارمين ماه شروع غذاي كمكي) و بعد از آن

--------------------------------------------------------------------------------

منبع: تغذيه شيرخواران از 6 تا 12 ماهگي
انجمن ترويج و تغذيه با شير مادر
دو هفته اول ماه دهم

در اين دوره به جاي آب ميوه ساعت 10 صبح مي توان از خود ميوه هاي مجاز استفاده كرد. مثلا از يك قاشق مربا خوري هلو، سيب، موز و... شروع نمود و به سه قاشق مربا خوري رساند. ميوه مورد نظر بايد كاملا رسيده و شسته شده باشد و بعد از جدا كردن پوست و هسته آن، ميوه را با پشت قاشق كاملا نرم كرده، سپس به شيرخوار مي دهند.
مقدار ميوه را به تدريج زياد كرده و به جاي فرني ساعت 10 صبح 5 تا 6 قاشق مرباخوري ميوه به كودك داده مي شود.
در اواخر هفته دوم اين ماه خرماي رسيده كه پوست و هسته آن را جدا كرده باشند بعد از غذاي ظهر به عنوان دسر براي كودك لذت بخش است.
كم كم مقدار سوپ برحسب اشتهاي كودك، ظهر و شب هر بار حداكثر به 6 تا 10 قاشق مرباخوري مي رسد.
اگر سوپ در حجم زياد و بيش از 10 قاشق مربا خوري در هر وعده باشد اشتهاي كودك را براي وعده بعد شير مادر كه هنوز غذاي اصلي اوست كم مي كند.
در اين زمان شيرخوار را با غذاهايي كه خود مي تواند با دست بردارد و به دهان ببرد بايد آشنا كرد مثل نان، بيسكويت ساده، ماكاروني پخته شده، تكه هايي از سيب زميني يا هويج پخته شده، كوفته قلقلي و ...
برنامه غذايي شيرخوار در دو هفته اول ماه دهم
صبح10 صبحظهرعصرشب3 قاشق مرباخوري فرني يا حريره+ نصف زرده تخم مرغ5 تا 6 قاشق مرباخوري از ميوه رسيده و نرم شده6 تا 10 قاشق مرباخوري سوپ+ 2 تا 4 قاشق مربا خوري ماست3 قاشق مرباخوري پوره يا فرني يا حريره+ تمه هاي بيسكويت يا تكه هاي نان6 تا 10 قاشق مربا خوري سوپ+ 2 تا 4 قاشق مربا خوري ماست
دو هفته دوم ماه دهم

در اين زمان ضمن تنوع بخشيدن به سوپي كه براي شيرخوار تهيه مي شود مي توان از كته نرم كه در آب گوشت يا آب مرغ پخته مي شود همراه با خود گوشت استفاده كرد. براي تنوع غذا، بهتر است به كته نرم هر بار يك نوع از سبزي ها يا حبوبات را اضافه نمود. گوشت ماهي كه تيغ هاي آن كاملا گرفته شده باشد همراه با كته نرم و سبزي مي تواند بر تنوع غذايي كودك بيفزايد.
ماه يازدهم و دوازدهم

تنوع غذا در تهيه سوپ يا كته، پوره و ... رعايت مي شود، با توجه به اشتهاي كودك مي توان به مقدار غذاي هر وعده او اضافه نمود. توصيه مي شود كه هنوز هم از دادن غذاهاي سفره خانواده به علت داشتن داشتن نمك و چاشني اجتناب شود.
توجه:
از پايان شش ماهگي و همزمان با شروع غذاي كمكي تا پايان 12 ماهگي غذاي اصلي شيرخوار هنوز شير مادر است لذا تغذيه با شير مادر به طور مكرر و بر حسب تقاض و تمايل شيرخوار در تمام مدت شب و روز به ويژه قبل از هر وعده غذاي كمكي بايد مورد توجه قرار گيرد. منبع: iranmember.com
 

Sir Vahid

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
2 دسامبر 2007
نوشته‌ها
6,342
لایک‌ها
4,575
طرز تهيه چند غذاي كمكي براي شيرخواران

--------------------------------------------------------------------------------

منبع: تغذيه شيرخواران از 6 تا 12 ماهگي
انجمن ترويج و تغذيه با شير مادر
فرني

براي تهيه فرني از 2 روش زير مي توان استفاده كرد:
روش اول:
آرد برنج (يك قاشق مرباخوري سرصاف)
شكر (نصف قاشق مرباخوري سرصاف)
شير (ترجيحا شير مادر) (5 قاشق مربا خوري)
آرد برنج بايد اول با كمي آب و شكر (به ميزان فوق) كاملا پخته شود سپس 5 قاشق مرباخوري شير اضافه گردد. قوام فرني بايد كمي بيشتر از شير مادر باشد. اگر از شيري به جز شير مادر استفاده مي شود حتماً بايد قبلا جوشانده شود.
روش دوم:
آرد (برنج يك قاشق مرباخوري سرصاف)
شكر (نصف قاشق مرباخوري سرصاف)
شير پاستوريزه (120 سي سي، معادل نصف ليوان معمولي)
در اين روش اول 120 سي سي شير پاستوريزه را به مدت 10 دقيقه مي جوشانند، سپس آب جوشيده خنك شده را به آن اضافه مي كنند تا حجم شير مجددا به 120 سي سي برسد بعد آرد و شكر را به شير اضافه مي كنند و مجدداً حرارت مي دهند تا به قوام فرني برسد.
توجه: منظور از يك قاشق مرباخوري، قاشقي است با گنجايش cc 5 مانند قاشق مدرج شربت هاي كودكان.
حريره بادام

طرز تهيه كاملا مشابه تهيه فرني است و همراه با افزودن آرد و شكر يك قاشق مرباخوري بادام پوست گرفته و رنده شده ( يا آسياب شده) نيز اضافه مي شود.
براي سهولت كار و رعايت تنوع در غذاي شيرخوار مي توان يك روز در ميان از فرني و حريره بادام استفاده كرد.
سوپ

گوشت بدون چربي به اندازه يك تكه خورشتي (معمولا به اندازه يك تخم مرغ متوسط) به ترتيب اولويت و ارجحيت گوشت گوسفند، مرغ، گوساله.
برنج يك قاشق مربا خوري
هويج متوسط يك سوم
بعد از اين كه گوشت كمي پخته شد برنج و هويج اضافه مي شود. پس از پختن كامل، بايد همه مواد سوپ را مخلوط و نرم كرد تا به غلظت فرني برسد.
به عنوان مثال 3 نوع سوپ كه تنوع مواد غذايي در محتويات آن رعايت شده است ذكر مي گردد.
گوشت مرغ، هويج، برنج، جعفري و سيب زميني
گوشت گوسفند، لوبيا سبز، برنج، گشنيز و گوجه فرنگي
گوشت گوساله، كدو حلوايي، جعفري، سيب زميني و گوجه فرنگي
اضافه كردن كمي پياز رنده شده و خرد شده به سوپ براي رفع بوي مرغ يا گوشت اشكالي ندارد. همچنين افزودن چند قطره آب ليمو ترش تازه يا آب نارنج تازه به سوپ و غذاي كودك هم آن را خوش طعم مي كند و هم جذب آهن را افزايش مي دهد.
توجه:
هر سه روز يك بار يك نوع سبزي به سوپ اضافه مي شود: مانند جعفري، گشنيز، لوبياسبز، كدوسبز، كرفس و ...
به سوپ نبايد نمك، شكر يا چاشني اضافه كرد.
بهتر است كدو، كرفس و لوبيا سبز را اول پخته و بعد به سوپ اضافه كنند.
سبزي ها بايد در آخرين لحظات پخت سوپ اضافه شود. در ظرف را نيز مي بندند تا ويتامين هاي آن از بين نرود.
اسفناج تا يك سالگي مجاز نبوده و نبايد به سوپ شيرخوار اضافه شود.
پوره سيب زميني

يك سيب زميني متوسط را بعد از شستن كامل با پوست مي پزند. بعد از پخته شدن، پوست آن را جدا مي كنند سپس سيب زميني را همراه با يك قاشق مرباخوري كره يا روغن مايع نرم كرده، كم كم به آن شير پاستوريزه كه قبلا جوشانده باشد اضافه مي كنند تا به نرمي و غلظت دلخواه برسد.
پوره هويج

پوره هويج هم مثل پوره سيب زميني تهيه مي شود با اين تفاوت كه اول يك هويج متوسط را كاملا شسته و پوست كنده و با كمي آب مي پزند و بعد كره يا روغن و شير را اضافه مي كنند. منبع: iranmember.com
 

Sir Vahid

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
2 دسامبر 2007
نوشته‌ها
6,342
لایک‌ها
4,575
توصيه هاي دوستانه براي آنهايي كه به تازگي پدر شده اند

--------------------------------------------------------------------------------

آيا دوست نداريد در كنار افراد ديگري كه همگي به تازگي پدر شده اند بنشينيد، و از آنها بپرسيد كه زندگي به همراه نوزاد كوچكشان واقعا چگونه است؟ اين دقيقا همان برنامه اي است كه در 50 بيمارستان در سراسر ايالات متحده اجرا مي شود.
آقاي Greg Bishop، موسس اين برنامه ها كه خودش پدر چهار فرزند است، مي گويد: «بچه ها ممكن است براي والدين، خصوصا پدرها، كمي ترسناك باشند. بايد كساني را كه به تازگي پدر شده اند به اينگونه جلسات دعوت كرد، تا بتوانند احساس كنند كه واقعا پدر خوب و شايسته اي هستند».
پس با هدف كمك به مردان براي لذت بردن از زندگي با نوزادشان، و اينكه بتوانند از ابتدا در امور مربوط به نوزاد با همسرشان همكاري كنند، او يك برنامه جديد براي آنان كه بچه دار شده اند ابداع كرد: از پدرها خواست تا به همراه نوزادانشان به كلاس بيايند و نقش معلم را ايفا كنند، تا ساير افراد، يعني مردهايي كه در انتظار به دنيا آمدن اولين فرزندشان هستند، به عنوان آموزش گيرنده سر كلاس بنشينند و سوالات خود را درباره همه چيز؛ از بغل كردن نوزاد تا تشخيص صداي انواع مختلف آروغ ها، از معلم ها بپرسند. افرادي كه در كلاس حاضر مي شوند، يك قرار ساده با هم مي گذارند و همين قرار ساده، ضامن موفقيت و پايداري كلاسها است: آموزش گيرندگان قول مي دهند پس از اينكه نوزادشان به دنيا آمد، سر كلاس بيايند، معلم شوند و پدران جديد را راهنمايي كنند.
فعلا برگزاري چنين كلاسهايي براي ني ني سايت امكانپذير نيست، در عوض بخش تبادل نظر مي تواند محل مناسبي براي انتقال تجربيات پدران باشد.
ده نكته مهم كه مي تواند ضامن موفقيت آن مردهايي باشد كه منتظر به دنيا آمدن نوزادشان هستند عبارتند از:
از بهترين كساني كه مي توانند به شما كمك كنند، ياد بگيريد

از پرسنل شيرخوارگاه بيمارستان بخواهيد تا نحوه تعويض پوشك، قنداق كردن و حمام كردن نوزاد را به شما ياد بدهند. شايد برخي از پدرها بخواهند كه خودشان (در بيمارستان، در بين پرستاران و اعضاي خانواده)، اولين پوشك بچه را عوض كنند؛ آنها با اين كار مي خواهند اعلام وجود كنند. اما اگر از اين روش خوشتان نمي آيد، افراد باتجربه تر به شما پيشنهاد مي كنند كه از پرستاران بخواهيد روش انجام دادن اين "كارهاي اصلي" را به شما ياد بدهند. اين كار، به نفع شما خواهد بود: ديگران در مورد شما قضاوت متفاوتي خواهند داشت. احتمالا با خود خواهند گفت كه شما از آن پدرهاي قديمي و سنتي كه در نگهداري از بچه به زنان كمك نمي كنند، نيستيد؛ مي توانيد به سرعت در زمينه يكي از كارهاي مربوط به نوزاد، حرفه اي شويد و مي توانيد مسووليتها و كارها را بين خود و همسرتان تقسيم نماييد.
واقعيت اين است كه دوران حاملگي گذشته است؛ حتي اگر در آن دوران هم به همسر خود كمك نمي كرديد، الان زمان آن فرا رسيده است كه روش خود را تغيير دهيد. بجنبيد! هر چه كارهاي بيشتري از نوزاد را انجام دهيد، احساس دلبستگي بين شما و او زودتر پديد مي آيد.
به غريزه خود اعتماد كنيد

پس از مدتي، شما در امور مربوط به نوزاد خود، متخصص خواهيد شد. برخي از پدرها به قدري دستپاچه هستند كه حتي از بغل كرن نوزاد خود نيز مي ترسند. اگر نوزاد ديگري را به آنها بدهيم تا بغل كنند، اكثر آنان، هر چند مي خواهند اين مار را بخوبي انجام دهند اما در ابتدا آنقدر دستپاچه اند كه نوزاد را خيلي محكم به خود فشار مي دهند. ولي پس از 5 دقيقه، آرامش خود را پيدا مي كنند و نوزاد را به آرامي در آغوش مي گيرند.
كافي است تنها چند بار از چنين مشوقهايي استفاده كنيد تا پدران پيشرفت فوق العاده اي از خود نشان داده و ماهر شوند. آنهايي كه در اوائل تولد نوزاد خود از جمله اين پدران دستپاچه بوده اند، به آنهايي كه در انتظار تولد اولين فرزند خود به سر مي برند، مي گويند كه آنها به هر حال بايد با كودك خود ارتباط برقرار كرده و بخشي از كارهاي او را بر عهده بگيرند: پوشك او را عوض كنيد، كودك را بغل كرده و آرام كنيد، به غريزه خود اعتماد كنيد، و ظرف دو روز، شما هم از دستپاچگي درآمده و به يك پدر عادي و نرمال تبديل خواهيد شد!
صبور و مطمئن باشيد

صحبت كردن و حمايت از مادران جديد، كليدهاي اصلي رابطه عاطفي والدين در دوران جديد هستند. پدرها عمدتا مي گويند كه مهمترين وظيفه اي كه در هفته هاي اول بر عهده آنها بود، صبوري كردن و مراقبت از همسرشان بوده است. پدرهاي باتجربه تر معمولا به "تازه كارها" توصيه مي كنند كه به همسرشان سخت نگرفته و فرصت دهند كه خودش را پيدا كند: همسر شما، يعني مادر نوزاد، در حال تحمل مشكلات فيزيكي ناشي از زايمان است و همه زندگي او در اثر تولد نوزاد وارونه شده است، هرچند اين تغيير ممكن است بسيار هم شيرين باشد.
در عين حال، حتي اگر يك روز كارتان بسيار هم سنگين بود، اما براي همسر شما مانند اين است كه شما به مرخصي رفته ايد، زيرا كار او در خانه بسيار سنگين تر بوده است. پس صبور بوده و پشتيبان او باشيد. توصيه استاندارد اين است: بعدازظهر به همسر خود تلفن بزنيد؛ زيرا او يك نيم روز سخت و سنگين را پشت سر گذاشته و شايد از شدت خستگي در اين فكر باشد كه چرا روز تمام نمي شود؛ پس به او بگوييد كه قدر تلاشهاي او را مي دانيد.
موضع خود را حفظ كنيد

به هيچ كس اجازه ندهيد كه شما را از كودكتان جدا كند: نه مادر همسرتان، نه دوستانتان، و نه رييس تان در شركت. ممكن است شرايطي به سادگي پيش بيايند كه يك پدر تازه كار حس كند از مراقبت و نگهداري از كودك، كنار گذاشته شده است، يا اينكه احساس كند از عهده هيچ كاري بر نمي آيد. شايد برخي از كارها را پدران به گونه اي متفاوت از مادران انجام دهند. اين مسئله طبيعي است. اگر مشكلي وجود دارد (مثلا كسي با روش شما مخالفت مي كند)، نوزاد را به يك اتاق ديگر برده و آنچه را فكر مي كنيد صحيح است انجام دهيد. مدت زماني را براي سپري كردن با نوزاد خود اختصاص دهيد. خصوصا در يك ماه اول، بطوريكه فقط شما و نوزادتان باشيد؛ بدون حضور هيچ كس ديگر.
شايد شما در اين مسير با مشكلاتي مواجه شويد؛ اما نكته كليدي آن است كه بايد از پس اين مشكلات برآييد: اگر به يك روش نشد روش ديگري را امتحان كنيد. وقتي موفق شويد، اضطراب شما نيز از بين خواهد رفت.
پدران با تجربه همگي بر اين عقيده اند كه اگر مدت زماني را با كودكتان به تنهايي سپري كنيد، موجب مي شود واقعا احساس "پدر بودن" به شما دست بدهد. همچنين، اين تنها راهي است كه به شما كمك مي كند تا پيشرفت كنيد: مثلا ياد بگيريد هنگامي كه كودك گريه مي كند او را آرام كنيد، نه اينكه يك نفر ديگر (مثلا همسرتان) را صدا كرده و كودك را به او بدهيد تا آرام كند. در واقع اگر به پدران فرصت داده شود، آنها در حل مسائل و مشكلاتشان، بسيار خلاقانه عمل خواهند كرد. اين مسئله مي تواند آرام كردن كودك در حال گريه باشد، يا يادگيري نحوه گذاشتن كودك در رختخوابش به صورتي كه از خواب بيدار نشود.
سعي كنيد مسائل مختلف را به صورت خانوادگي (فقط شما، همسرتان و نوزاد) ياد بگيريد

اجازه ندهيد كمكهاي ديگران، حالت دخالت در زندگي شما را پيدا كند. اقوام يا دوستاني كه مي خواهند به شما كمك كنند، ممكن است دردسرهايي هم درست كنند، مثلا همسر شما و مادرش ممكن است به گونه اي عمل و برخورد كنند كه نقش شما به عنوان «پدر» كمرنگ شده و در عمل به حاشيه رانده شويد. بسياري از پدرها مي گويند كه تا زماني كه اقوام دور و بر آنها را گرفته بودند، نتوانستند واقعا "پدر" باشند. اما اين روزهاي آغازين پس از تولد، مرحله اي بسيار حياتي در شكل گيري خانواده است. يك توصيه خوب: مي توانيد چند روز اول را به همراه همسر و نوزاد خود در هتل بگذرانيد، و از اقوام و دوستان بخواهيد كه در امور منزل به شما كمك كنند نه در نگهداري از نوزاد. به اين صورت، مادر، پدر و نوزاد مي توانند بر روي ارتباط بين خود تمركز نمايند.
كودك شما قابل حمل است!

شما مي توانيد نوزاد خود را همه جا ببريد، پس لازم نيست دستپاچه شده و نگران باشيد كه آيا مثلا فلان كار را مي توانيد بكنيد يا نه. مطمئن باشيد كه اگر خواب روزانه كودك خارج از خانه نيز انجام شود، نوزاد با مشكلي مواجه نخواهد شد. در واقع، نوزادان مي توانند هرجايي كه هستند بخوابند. نوزاد را هم به همراه خودتان بيرون ببريد. در غير اين صورت، شايد احساس كنيد در خانه گير افتاده ايد.
البته گاهي، احساس درماندگي خواهيد كرد

در اين حالت، كمي تمدد اعصاب داشته باشيد؛ به عقب برگرديد؛ تامل كنيد (مثلا تا 10 بشماريد)؛ و دوباره فكر كنيد.
شايد مواردي پيش بيايد كه كودك دست از گريه برندارد و شما هم علت گريه او را ندانيد؛ در اين حالت، احساس درماندگي خواهيد كرد. هنگامي كه همه دلايل احتمالي ناراحتي كودك را بررسي كرده ولي به نتيجه اي نرسيده ايد، بهتر است بدانيد كه ممكن است وقتي عاشقانه به بچه ها خيره مي شويد، احساس مي كنند كه بايد گريه كنند؛ اما توان شما محدود است پس بهتر است اين محدوديتها را نيز بدانيد. گاهي اوقات مي توانيد كودك را به اتاقش برده و در تختش بخوابانيد، سپس از اتاق خارج شده و در آن را ببنديد، تا بتوانيد تمدد اعصاب داشته و افكار خود را جمع و جور كنيد. اشكالي ندارد؛ از اين روش استفاده كنيد.
با نوزاد "ارتباط چشمي" داشته باشيد.

چگونه مي توان با يك نوزاد بازي كرد؟ با نگاه كردن و صحبت كردن با او. او هم به شما نگاه خواهد كرد. برقراري ارتباط چشمي، مرحله مهمي در برقراري پيوند بين شما و نوزاد و همچنين گذارندن زمان با او است.
به ياد داشته باشيد: اين نيز بگذرد!

هنگامي كه احساس مي كنيد اوضاع برايتان بسيار دشوار شده است، به خاطر بياوريد كه نوزادتان، بسيار زودتر از آنچه فكرش را هم بكنيد، بزرگ خواهد شد.
راحت باشيد و از وقت گذراني با هم لذت ببريد

بررسي پاهاي كوچك او، بازي با نوزاد، ماساژ دادن و آواز خواندن برايش را به بخشي از عادات روزانه خود تبديل كنيد. پدران باتجربه غالبا مي گويند كه هيچ چيز آرامش بخش تر از آن نيست كه نوزاد، در آغوش و روي سينه شما به خواب رود. اين ممكن است بسيار جالب و بامزه به نظر برسد، اما اكثر مردان نمي دانند نوزادشان و اين دوره از زندگي آنها چقدر اهميت دارد.
بچه دار شدن غالبا در دوره اي از زندگي مردان اتفاق مي افتد كه مجبور هستند 60 ساعت در هفته يا بيشتر كار كنند. برخي از پدران بر اين باورند كه اين كمبودها را بعدا مي توانند جبران كنند. اما واقعيت اين است كه ديگر وقتي براي جبران اين اوقات وجود ندارد. پس حتما زماني را به كودك خود اختصاص دهيد، حتي اگر اين زمان، فقط يك ساعت در هفته است، آنرا با او به تنهايي بگذرانيد.
منبع: نی نی سایت منبع: iranmember.com
 

Sir Vahid

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
2 دسامبر 2007
نوشته‌ها
6,342
لایک‌ها
4,575
چگونه مي توان به پدري كه به تازگي صاحب فرزند شده، كمك كرد؟

--------------------------------------------------------------------------------

ورود يك نوزاد به جمع خانواده مي تواند واقعه اي بسيار شاد و استثنايي باشد؛ و البته پر استرس! با گذشت زمان، نگرانيها و اضطرابهاي پدر در مورد حال مادر، سلامتي كودك، رابطه بين او و همسرش و همچنين اوضاع اقتصادي خانواده، روز به روز بيشتر خواهد شد. در اينجا، علت نگرانيهاي برخي از پدرها را عنوان مي كنيم، و راهكارهايي را نيز ارائه مي دهيم كه پدر و مادر بتوانند اين نگرانيها را كاهش دهند:
چه مسائلي موجب نگراني پدر مي شود؟

همسر او، ديگر نمي تواند نيازهاي عاطفي، فيزيكي و جنسي او را برآورده كند.
اقوام يا دوستاني كه او بتواند نگرانيهايش را با آنها در ميان بگذارد، اندك هستند.
پدر بر اين باور است كه بايد آنقدر قوي باشد كه بتواند خودش به تنهايي با همه اين مشكلات و نگرانيها دست و پنجه نرم كند.
او اطلاع ندارد كه حاملگي، منشا اصلي نگرانيهايش است.
پدر براي حل اين نگرانيها، چه اقداماتي مي تواند بكند؟

با همسرتان در مورد نگرانيهايتان صحبت كنيد؛ اين كار به شما دو نفر كمك مي كند تا احساس ارتباط و پيوند عميق تري داشته باشيد.
با مردان ديگري كه در انتظار به دنيا آمدن كودك خود هستند يا به تازگي صاحب فرزند شده اند، صحبت كنيد.
هنگامي كه همسر شما باردار است، درباره ارتباط شما با فرزند، او حرف آخر را مي زند. از او بخواهيد به شما اجازه دهد كه تا جايي كه امكان دارد، نقش فعالتري در دوران حاملگي ايفا كنيد.
پس از تولد كودك، سعي كنيد زماني را به طور اختصاصي با كودك خود سپري كنيد؛ فقط شما و كودكتان. اين كار را هر چه زودتر شروع كنيد، بهتر است.
مادر، چه كمكي مي تواند بكند؟

وقتي ديگران به شما نق مي زنند يا از شما خرده گيري مي كنند، با شوهرتان در اين باره صحبت كنيد و احساس خودتان را به او منتقل نماييد.
پيش از تولد نوزاد و در دوران حاملگي، به شوهرتان اجازه دهيد تا براي كودك آواز يا كتاب بخواند؛ اجازه دهيد شكم شما را لمس كرده و حركت كردن كودك را حس كند. پس از تولد نوزاد، اجازه دهيد كودك را لمس كند، در آغوش بگيرد و تا جايي كه امكان دارد با كودك ارتباط برقرار كند.
در مورد نگرانيهاي شوهرتان، به صورت غيرمستقيم با او صحبت كنيد. مثلا مي توانيد بگوييد: «جايي خوانده ام كه اكثر پدرهايي كه به تازگي صاحب فرزند شده اند، در مورد مسائل مالي بسيار نگران مي شوند؛ تو چطور؟»
پس از تولد نوزاد، زماني را هم به رابطه خصوصي خود با شوهرتان اختصاص دهيد.
منبع: نی نی سایت منبع: iranmember.com
 

Sir Vahid

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
2 دسامبر 2007
نوشته‌ها
6,342
لایک‌ها
4,575
پدران و شير دهي به كودك

--------------------------------------------------------------------------------

اكثر پدران به خوبي مي دانند كه شير مادر، بهترين غذا براي كودك است. شير مادر، تركيب كاملي از مواد غذايي ضروري براي كودك است و كودكاني كه با شير مادر تغذيه شده اند، سود بيشتري مي برند: از كاهش خطر ابتلا به چاقي يا حساسيتها گرفته تا افزايش هوش.
بعلاوه شير مادر كاملا رايگان است، استفاده از آن به آماده كردن وسايل مختلف يا تميز كردن ابزارهاي متعدد نياز ندارد و مهمتر از همه اينكه بهترين راه براي برقراري پيوند بين مادر و كودك شناخته شده است. آروغ اين بچه ها هم بسيار خوش بو تر از بچه هايي است كه از شير خشك استفاده مي كنند!
با اين حال، نظر بسياري از پدرها در مورد استفاده از شير مادر، پس از تولد نوزاد، عوض مي شود. اين بدان خاطر نيست كه مثلا پدرها از شير مادر و مزايا و منافع آن اطلاعي ندارند يا حمايت نمي كنند؛ بلكه به اين دليل است كه احساس مي كنند تا حدي كنار گذاشته شده اند.
كنار آمدن با احساس بي كفايتي

شير دادن به كودك، در واقع ادامه رابطه اختصاصي و انحصاري است كه در دوران حاملگي نيز بين كودك و مادر وجود داشته است. تحقيقاتي انجام شده كه اثرات تغذيه با شير مادر را بر روي مردان، بررسي كرده است. پدراني كه نوزادانشان از سينه مادر شير مي نوشند، ممكن است يكي يا برخي از احساسات زير را تجربه كنند:
ممكن است احساس كنيد كه ايجاد پيوند و رابطه با كودك، براي شما سخت تر از همسرتان است.
شايد احساس بي كفايتي كنيد: گمان كنيد كه هيچ كدام از كارهايي كه شما براي كودك انجام مي دهيد، به اندازه كارهايي كه همسرتان انجام مي دهد، ارزش ندارند.
نسبت به كودكي كه حتي از لحاظ فيزيكي هم بين شما و همسرتان قرار گرفته است، احساس ناراحتي و عصبانيت مي كنيد.
باور داريد كه چون زنها با سينه به نوزاد شير مي دهند، مهارتها و اطلاعاتي دارند كه طبيعتا موجب خواهد شد بهتر از شما باشند.
روشهايي براي كاهش اين مشكلات و كمك به بهتر شدن اوضاع وجود دارد

شكي وجود ندارد كه تغذيه كودك با شير مادر، يكي از مهمترين نكات در مراقبت از كودك است. اين بدان معناست كه اگر كودك شما با شير مادر تغذيه مي شود، شما ممكن است كمي احساس بي عرضگي كنيد.
اما اگر زندگي به گونه اي رقم خورده است كه تغذيه كودك بر عهده همسر شماست، دليلي وجود ندارد كه شما ناراحت شويد. مطالعات نشان مي دهند كه هر چقدر مردان نقش حمايتي و تشويقي خود را بهتر انجام دهند، مادران قادر خواهند بود مدت طولاني تري كودك را با شير خود تغذيه كنند و همچنين اعتماد به نفس بيشتري در كار خود خواهند داشت.
پس، هرچند ممكن است كمي عجيب به نظر برسد، اما واقعيت آن است كه پدران نيز نقش بسيار مهمي در تغذيه كودك با شير مادر دارند. در اينجا، چند راه براي كمك به شما ارائه شده است:
ملاحظه وضعيت همسر خود را بكنيد و به او دلگرمي دهيد. شير دادن به كودك با سينه، كار دشواري است؛ پس بخشي از كارهاي همسر تان را بر عهده گرفته و هر كاري از دستتان بر مي آيد انجام دهيد. هنگامي كه او به كودك شير مي دهد، يك بالش يا يك ليوان آب براي او بياوريد، يا پس از اينكه شير خوردن كودك تمام شد، ماليدن پشت او تا آروغ زدن را شما انجام دهيد.
تماس پوستي نسبتا زيادي با كودك خود برقرار كنيد. بغل كردن كودك، حمام كردن او و كتاب خواندن براي كودك در حالي كه روي سينه شما خوابيده است، همگي مي توانند راههاي بسيار مناسبي براي برقراري ارتباط با كودك باشند. اين كارها (همانند شير دادن به كودك) به شما و نوزاد اين شانس را مي دهند تا ارتباط فيزيكي نزديكي با هم برقرار كنيد.
زمان نسبتا زيادي را با نوزاد خود بگذرانيد. هنگامي كه مي خواهيد براي پياده روي يا خريد برويد، او را هم در كالسكه گذاشته و به همراه خود ببريد؛ يا اينكه كف اتاق بنشيند و با هم بازي كنيد. در اين صورت، مي توانيد زماني را با يكديگر در خلوت و تنهايي بگذرانيد و هر چقدر اين اتفاق بيشتر بيفتد، شما اعتماد به نفس بيشتري درباره تواناييهاي خود به عنوان يك والد پدر به دست خواهيد آورد.
اگر شرايطي بوجود آمد كه بايد شير مادر را با شيشه به كودك بدهيد، شما اين كار را بكنيد. از همسرتان بخواهيد تا شيرش را بدوشد، سپس آن را در شيشه بريزيد و با شيشه به كودك شير بدهيد. در صورتي كه همسر شما مي تواند شير خود را با دست يا با پمپ بدوشد، مي توانيد استفاده از شيشه شير را به كودك خود ياد بدهيد تا شير دادن را ساده تر كنيد. (نكته: پيش از آغاز استفاده از شيشه، بهتر است كمي صبر كنيد تا كودك شير خوردن از سينه را ياد بگيرد و حداقل 3 تا 4 هفته از زايمان بگذرد. بهتر است به كودك خود اجازه دهيد تا ابتدا شير خوردن از سينه را تجربه كرده و به آن عادت كند).
هنگام استفاده از شيشه شير، كودك خود را همراهي كنيد. سر شيشه ها، همانند سينه واقعي، اندازه و شكل هاي مختلفي دارند. پس بهتر است اندازه ها و شكلهاي مختلف را امتحان كنيد، تا نوعي را كه براي او مناسب تر است، پيدا كنيد.
اگر همسر شما، به اندازه قبل از بارداري به روابط جنسي علاقه نشان نمي دهد، صبور باشيد. پرستاري از كودك كار دشواري است، در نتيجه همسر شما ممكن است دائما احساس خستگي كند و از آنجا كه سطح هورمون استروژن در خانمهايي كه شير مي دهند كمتر است، ترشحات نرم كننده واژن معمولا در آنها كمتر است. اين امر ممكن است به سخت يا حتي دردناك شدن دخول منجر شود. پس بهتر است به جاي آنكه فكر كنيد ديگر براي همسر خود جذاب نيستيد، هنگامي كه او آمادگي دارد، از يك چرب كننده محلول در آب پيش از دخول استفاده نماييد.
منبع: نی نی سایت منبع: iranmember.com
 

Sir Vahid

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
2 دسامبر 2007
نوشته‌ها
6,342
لایک‌ها
4,575
پدران، شغل و ديگر موارد دشوار خانواده

--------------------------------------------------------------------------------

ساعت 6 بعد از ظهر است. شما در حال جمع و جور كردن ورقه ها و اسناد و گذاشتن آنها داخل كيف خود هستيد و براي خروج از محل كار آماده مي شويد، كه رييس از در وارد شده و مي گويد: «برنامه عوض شده، مي خواهم فردا صبح اول وقت، فلان گزارش، آماده روي ميزم باشد». سپس تلفن زنگ مي زند و صداي همسرتان را از پشت خط مي شنويد كه: «پس كي مي رسي خانه؟»
پدر بودن در اين دوران، مانند بندباز بودن است: همواره روي يك طناب نازك، بين كار و زندگي خانوادگي تان، حركت مي كنيد. اگر از يك سو بيش از حد خم شويد، طبيعي است كه نتيجه نامناسبي به دست خواهيد آورد. در اينجا، راهنمايي هايي از سوي برخي پدران براي حفظ تعادل در اين مسير، ارائه شده است:
اولويت هاي خود را تغيير دهيد

شما بايد تصميم بگيريد كه چه چيزي بيشتر اهميت دارد: ترفيع گرفتن در اداره، يا اختصاص دادن وقت بيشتر به نوزاد و خانواده. البته در برخي موارد، مجبور نخواهيد بود كه لزوما از بين اين دو مورد، يكي را انتخاب كرده و از ديگري صرف نظر كنيد؛ خصوصا اگر رييس شما نيز بچه داشته و مشكل شما را درك كند.
يك معامله ساده

فرض كنيم رييس شما يك آدم سنگدل و بي احساس است. اشكالي ندارد، شما هنوز هم مي توانيد براي به دست آوردن يك برنامه كاري ساده تر يا انعطاف بيشتر در مسووليتهايي كه به شما محول مي شود، با او مذاكره كنيد. در واقع مي توانيد فرض كنيد كه با صرف نظر كردن از بخشي از درآمد خود، محيط گرم تري براي خانواده خود تامين كرده ايد؛ كه در واقع ارزش آن بسيار بيشتر از آن مقدار دستمزدي است كه از دست داده ايد.
ساعات كاري خود را تغيير دهيد

در صورتي كه شغل شما به گونه اي است كه مي توانيد بخشي از كار خود را در منزل انجام دهيد، اين كار را بكنيد. زودتر به خانه بياييد، سپس بخشي از كارها و تماسهاي خود را پس از اينكه بچه ها خوابيدند انجام دهيد؛ يا اينكه اگر خوش شانس هستيد و آنها صبح دير از خواب بيدار مي شوند، پيش از بيدار شدن آنها كارهاي خود را تمام كنيد.
اگر مي توانيد، از راه دور كار كنيد

در صورتي كه شرايط شغلي شما امكان اين كار را برايتان فراهم مي كند، يك يا دو روز در هفته، كارهاي خود را به خانه آورده و در منزل انجام دهيد. سپس، وقتي مي خواهيد چند دقيقه بين كار استراحت كنيد، مي توانيد پوشك بچه را عوض كنيد، با شيشه به بچه شير بدهيد، بچه را بغل كنيد و پشتش را بماليد تا آروغ بزند و سپس او را تميز كنيد و در غير اين صورت، مي توانيد لباسهاي كودك را كه از آب دهان يا آروغ يا خيس كردن جايش كثيف شده اند، بشوييد.
اما بهتر است ابتدا مطمئن شويد كه براي اين تغيير، آمادگي داريد شايد لازم باشد اول يك مكان اختصاصي براي كار كردن در خانه داشته باشيد، ثانيا بايد ياد بگيريد به محض اينكه صداي گريه يا فرياد مي شنويد، از سر كار بلند نشويد!
نگهداري و مراقبت از كودك را به همراه همسر خود انجام دهيد

احتمال آن وجود دارد كه شما تنها كسي در خانه نباشيد كه كار مي كنيد. حالا وقت آن رسيده يك شيفت هم در خانه كار كنيد. مي توانيد بچه داري را زمانبندي كنيد.
از ديگران كمك بگيريد

هيچ كس توصيه نمي كند كه شما و همسرتان بايد همه مسووليت مراقبت و نگهداري از كودك را به تنهايي بر عهده بگيريد. اگر توان مالي داريد، فردي را استخدام كنيد تا در برخي موارد به شما كمك كند. يا مي توانيد از اقوام درجه يك يا دوستان در برخي امور كمك بگيريد.
گاهي لازم است فقط شما باشيد و كودكتان!

براي ايجاد رابطه عاطفي قوي با كودك، گاهي اوقات بايد مدتي را فقط با او (بدون همسرتان) سپري كنيد. هر هفته چند ساعت از وقت خود را به كودكتان اختصاص دهيد. به دنبال كارها يا فعاليتهايي بگرديد كه هر دو از آن لذت ببريد.
هميشه لازم نيست كاري انجام بدهيد، فقط بنشينيد

بديهي است كه گاهي اوقات بايد به تعميرات خانه بپردازيد، خريد كنيد يا انبار و حياط را مرتب كنيد. اما بهتر است در برابر وسوسه استفاده از ساعات گرانبهاي آخر هفته براي انجام دادن كارهاي روزمره مقاومت كنيد. در عوض مدتي را به كودكتان اختصاص دهيدصرف نظر كردن از اين همه كارهايي كه بالاخره بايد انجام شوند، دشوار است، اما بايد ياد بگيريد كه تا حدي به بي نظمي و به هم ريختگي عادت كنيد. به خاطر داشته باشيد كه كودكان ناز و شيرين شما، هميشه بچه نخواهند ماند. بهتر است در خانه بمانيد و از همراهي با آنها لذت ببريد، پيش از آنكه آنها بزرگ شده، به سن نوجواني و جواني برسند و ديگر مايل نباشند كه حتي لحظه اي در كنار شما بمانند!
منبع: نی نی سایت منبع: iranmember.com
 
بالا