• پایان فعالیت بخشهای انجمن: امکان ایجاد موضوع یا نوشته جدید برای عموم کاربران غیرفعال شده است

مطالب علمي در زمينه طب و پزشكي ، اخبار پزشكي ، مقالات

Sir Vahid

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
2 دسامبر 2007
نوشته‌ها
6,342
لایک‌ها
4,575
گردش و پياده روي به همراه كودك

--------------------------------------------------------------------------------

هرچقدر هم كودك خود را دوست داشته باشيد، اگر همواره در يك اتاق يا خانه در كنار هم باشيد، شايد محيط محدود و بسته خانه، شما را كسل و كلافه كند. اكنون زمان آن رسيده است كه دنياي شگفت انگيز بيرون خانه را به همراه كودك خود بررسي كنيد، البته بهتر است سفر اكتشافي خود را به حياط خانه محدود نكنيد! تعداد فزاينده اي از والدين به اين باور رسيده اند كه پياده روي و گردش مي تواند يك درمان قوي براي استرسهاي مربوط به نگهداري و مراقبت از كودك باشد.
امروزه والدين زيادي به اين نتيجه رسيده اند كه بايد استفاده بيش از حد از برنامه هاي مفرح تلويزيوني را براي تجديد روحيه متوقف كند! وقت شما بيش از اين ارزش دارد. روشهاي مختلفي را مي توانيد اجرا يا ابداع كنيد. مي توانيد ساعات مشخصي را در پارك بگذرانيد. شايد با پدران ديگر هم آشنا شويد و با هم برنامه هاي مشترك با كودكانتان بگذاريد. يكي از مزاياي اين گردشها آن است كه هر كسي مي تواند ببيند ساير پدرها چگونه با فرزندان خود ارتباط برقرار مي كنند. امكان ارتباط برقرار كردن با كودكان در فضايي خارج از محيط معمول خانواده مي تواند بسيار جذاب باشد.
حتي اگر يك گردشگر حرفه اي هم نيستيد، مسلما مي توانيد يك مسير ساده را پيدا كنيد كه براي شما هم مناسب و جذاب باشد. مسلما براي اينكه بتوانيد بيشترين بهره را از بودن در طبيعت ببريد، بايد كمي برنامه ريزي كنيد.
براي گردش به همراه كودك خود، به چه مكانهايي مي توانيم برويم؟

بهتري راه براي پيدا كردن مكان مناسب آن است كه از ساير پدرها يا پرستاران كودك بپرسيد كه آنها براي گردش به كجا مي روند. همچنين مي توانيد با شهرداري در محل سكونت خود تماس بگيريد و در مورد فضاهاي باز يا مسيرهايي كه براي كودكان مناسب باشند، پرس و جو كنيد. پارك محلي يا پاركهاي جنگلي انتخابهاي خوبي هستند
اما تا حدي هم مي توان گفت كه پيش از تجربه كردن گردش در يك محيط، نمي توانيد 100% مطمئن شويد كه آن محل مناسب و به اندازه كافي جذاب هست يا خير. ممكن است جاهايي را دوست داشته باشيد كه آب زياد باشد و چندان هم شلوغ نباشد، پس مي توانيد در امتداد رودها حركت كنيد يا چشمه ها را امتحان نماييد. برخي افراد ممكن است مكانهايي را ترجيح دهند كه سرويسهاي بهداشتي و رستورانهاي مجهز داشته باشد. آزمون و خطا كنيد! خطاها هم گاهي اوقات مي توانند به اندازه دفعاتي كه انتخاب صحيح داشته ايد، جذاب و مفرح باشند.
چه زماني اين گردش ها را آغاز كنيم؟

مسلما صبح زود بهترين موقع است. اگر تا ساعت 10 صبح سوار اتومبيل نشويد، روزتان بسيار طولاني تر به نظر خواهد رسيد. چرا؟ مسلما ترجيح مي دهيد زماني كه گردش را آغاز مي كنيد، بچه هايتان سرشار از انرژي باشند. اگر برنامه خود را به گونه اي تنظيم كنيد كه ساعت 9 صبح در محل گردش باشيد، مي توانيد ماهيچه هاي خود را ورزش دهيد و هواي تازه را به درون ريه هاي خود بفرستيد و ظهر هم در خانه باشيد: يك زمان بندي عالي براي آنكه ناهار را بخوريد و استراحتي بكنيد.
چه مسافتي را مي توانيم با هم طي كنيم؟

پاسخ اين سوال به سن كودك شما بستگي دارد و اينكه آيا بايد او را بغل كنيد، در كالسكه گذاشته و ببريد، يا اينكه مي تواند خودش راه برود؛ همچنين اينكه در روز گردش، چقدر سرحال هستيد. در اينجا، نگاهي دقيق تر به سنين مختلف مي اندازيم:
نوزادان: اگر نوزاد شما كمتر از يك ماه سن دارد، اصلا به فكر گردش رفتن با او نيفتيد. نوزادان در اين سن نبايد در معرض نور مستقيم خورشيد، آب و هواي بد و تكانهاي ناشي از راه رفتن در زمينهاي سنگلاخ، قرار بگيرند.
شيرخواران 1 تا 5 ماهه: بهتر است از يك حمايل يا آغوش استفاده كرده و كودك را جلوي خود روي سينه قرار دهيد تا از سر و گردن او، حفاظت كامل به عمل آوريد. مسافتي را كه مي توانيد براي گردش به همراه كودك خود برويد، به توان بدني خود و كودكتان بستگي دارد؛ خصوصا اگر كودك به قرار گرفتن در حمايل عادت نكرده باشد، بيشتر از 20 دقيقه دوام نخواهد آورد. كودكاني كه سن آنها بيشتر باشد شايد تا يك ساعت هم دوام بياورند و پس از آن مشكلاتي از قبيل بداخلاقي، گرسنگي و خيس شدن پوشك، آغاز مي شود.
كودكان 6 تا 14 ماهه: نكته كليدي درباره اين كودكان، استفاده از يك كوله پشتي مناسب است. هنگامي كه كودك بتواند خودش (بدون كمك شما) بنشيند، يعني معمولا در حدود پنج تا شش ماهگي، مي توانيد استفاده از اين كوله ها را آغاز كنيد. اگر خسته نباشيد، كودك شما هم مشكلي نداشته باشد، هوا خوب و معتدل باشد و شما هم خوراكي، نوشيدني و پوشك به اندازه كافي همراه داشته باشيد، مي توانيد گردشي چند ساعته را برنامه ريزي كنيد، به شرطي كه در خلال گردش، چند بار توقف كرده و استراحت كنيد.
كودكان 14 ماهه تا 4 ساله: هنگامي كه كودك شما توانست راه برود، بايد سطح انتظارات خود را كاهش بدهيد. البته اگر يك كوله پشتي خوب كه براي كودكان نسبتا بزرگتر هم مناسب باشد، داشته باشيد، هنوز هم مي توانيد از آن استفاده كنيد. اما كودكان نوپا برخي مواقع دوست دارند كه خودشان راه بروند. در اين حالت، سرعت آنها به ندرت از سرعت يك لاك پشت بيشتر مي شود، زيرا هر از گاهي مي ايستند تا چيزهاي اطراف خود را با دقت تماشا كنند: برگها را، چاله هاي آب را، و .... اگر خوراكي و نوشيدني كافي به همراه داشته باشيد، يك كودك دو تا چهار ساله ممكن است بتواند در يك پياده روي چند كيلومتري در هواي خوب با شما همراهي كند. اما به خاطر داشته باشيد كه ممكن است مجبور شويد در قسمتي از راه او را بغل كنيد، خصوصا در راه بازگشت به خانه!
براي يك گردش ايمن و مفرح، چه چيزهايي بايد همراه ببريم؟

در مناطق پر درخت يا جنگلي، خطراتي هم وجود دارند: گياهان سمي، چاله ها يا موانع پيش بيني نشده، شاخه هاي درختان كه به اين طرف و آن طرف كشيده شده و ممكن است به شما برخورد كنند؛ و البته نور خورشيد را هم بايد در نظر بگيريد. شما مي توانيد با تدارك لوازم مناسب، از بروز اكثر اين مشكلات جلوگيري كنيد. مواردي كه بايد همراه خود ببريد عبارتند از:
خوراكي و نوشيدني: براي كودكان يك ماهه تا دوساله، شير مادر (دوشيده شده)، شير خشك، يا شير گاو (اگر كودك حداقل يك ساله باشد) به همراه داشته باشيد. آب هم همراه خود داشته باشيد، زيرا كودكان ممكن است به سرعت آب بدن خود را از دست بدهند، حتي اگر تمام مسير آنها را بغل كرده باشيد. شير مادر يا شير خشك را در يك فلاسك كوچك (كه شير را خنك نگه دارد) قرار دهيد. براي كودكان 2 تا 4 ساله، خوردني هاي متنوع (مانند لقمه هاي نان و پنير، كلوچه، آجيل، ذرت يا گندم بو داده و ميوه ) در كيسه هاي زيپ دار، آب در بطري، و همچنين آب ميوه به همراه داشته باشيد. همچنين براي خودتان هم آب به اندازه كافي ببريد.
لوازم جانبي: همراه بردن يك پتو يا زيرانداز به همراه يك جعبه كوچك و سبك كمكهاي اوليه شايد ضروري باشد.. همچنين اگر كودكي كنجكاو و فعال داريد، يك جعبه يا ظرف پلاستيكي به همراه يك بيلچه كوچك نيز با خود ببريد تا او بتواند يادگاريهاي بامزه و جالب از اين گردش جمع كرده و به خانه بياورد.
لباس مناسب: شلوار پارچه اي بلند، پيراهن آستين دار و كلاه لبه دار به كودك خود بپوشانيد. اين لباسها خنك و راحت بوده و از او در برابر نور آفتاب محافظت مي كنند. كفش كتاني به همراه جوراب بهتر از دمپايي است، چون مجبور نخواهيد شد كه هر ده دقيقه يكبار براي درآوردن سنگريزه از كفش او، توقف كنيد. يك پيراهن اضافه به همراه خود ببريد تا اگر هوا كمي خنك شد، از آن استفاده كنيد. همچنين يك يا دو پوشك را نيز فراموش نكنيد.
كرمهاي ضدآفتاب و دافع حشرات: دانشمندان امروزه بر اين باورند كه مقادير كمي از كرمهاي ضد آفتاب (روي صورت و دستها) براي كودكان زير 6 ماه خطري ندارد؛ اما كرمهاي دافع حشرات اينگونه نيست، پس بهتر است كودك خود را كاملا با لباس و كلاه بپوشانيد تا حشرات او را آزار ندهند. براي كودكاني كه بيشتر از 6 ماه سن دارند، استفاده از كرمهاي ضدآفتاب و كرمهاي دافع حشرات مي تواند مفيد باشد، ولي بايد دقت كنيد كه اين كرمها را نزديك چشمها و دستهاي او به كار نبريد (چون ممكن است دستش را به دهان ببرد). با اين حال توصيه مي شود كه استفاده از اين كرمها را محدود كنيد: لباس مناسب بهترين راه براي جلوگيري از مزاحمت حشرات و نور آفتاب در مدت طولاني است. هنگام انتخاب و خريد كرمها، از خريد محصولاتي كه به طور همزمان ضدآفتاب و دافع حشرات هستند خودداري نماييد، همچنين كرمهاي دافع حشراتي را كه ميزان ماده سمي در آنها بيشتر از 10% است، انتخاب نكنيد (مي توانيد از برچسب روي محصول براي تشخيص اين مورد استفاده كنيد).
برخورد مناسب، كليد موفقيت در اين گردشها است

بايد با ملاطفت با كودك برخورد كنيد. بر سر رسيدن به فلان نقطه يا طي كردن فلان مسير، لجبازي نكنيد. اگر گردش شما فقط چند صد متر طول بكشد، اما گياهان و جانواران مختلف را نيز در طول مسير نگاه كرده و بررسي كنيد، گردشي بسيار مفرح خواهيد داشت. اگر برنامه هاي سنگين براي گردش خود طراحي كنيد، بيش از حد هم خسته خواهيد شد؛ كه در نتيجه موجب خواهد شد ديگر به اين گردشها تمايل نشان ندهيد. اگر كودكتان را در كوله قرار داده باشيد، او مي تواند خودش را با شرايط وفق داده و هر وقت خسته شد، بخوابد. اما با نوزادان بايد به گونه ديگري برخورد كرد: اگر خسته شدند يا بداخلاقي را شروع كردند، حواس آنها را با اشياء مختلفي كه در مسير قرار دارند پرت كرده و به سمت خانه روانه شويد.
اگر هنگام گردش در جنگل، بيلچه يا يك قيچي باغباني كوچك به همراه چند ظرف را نيز با خودتان ببريد، سفري بسيار مفرح تر خواهيد داشت، زيرا مي توانيد يادگاريهاي بامزه اي از محيط زيبا و غني طبيعت جمع آوري كنيد: حشرات خوشرنگ، شاخه هاي كوچك، و سنگريزه هايي كه شكل يا رنگ جالبي دارند. مي توانيد شب قبل از گردش، در كنار تخت كودك خود بنشينيد و براي او، داستانهايي از گردش در جنگل و كارهايي كه مي توانيد در آنجا انجام دهيد، بگوييد. هنگامي كه به جنگل رسيديد، كودك خود را تشويق كنيد تا اين طرف و آن طرف برود، و از زماني كه در اختيار داريد براي استفاده از هواي تازه و همچنين برقراري ارتباط با كودك خود، بهره ببريد.
منبع: نی نی سایت منبع: iranmember.com
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
متخصصان استراليايي در آزمايشات جديدي نشان دادند كه ويروس بيماري ايدز چگونه تاثير خود را روي سيستم ايمني بدن انسان اعمال مي‌كند به طوري كه هر نوع درمان ضد ويروس ايدز را ناتمام مي‌گذارد و مانع از تكميل روند درمان مي‌شود.



wh120-55.jpg


به گزارش سرويس بهداشت و درمان ايسنا، ‌اين متخصصان تشريح كردند كه ويروس ايدز نسخه‌هايي از خود را در يك مخزن سلولي پنهان مي‌كند و در آينده براي حمله به سيستم ايمني بدن بيدار مي‌شود.

دكتر شارون لوين از مركز ويروس شناسي انستيتو برنت و رئيس واحد بيماريهاي عفوني آلفرد در استراليا خاطرنشان مي‌كند: اين سلولهاي عفوني خاموش و مخفي با داروهاي ضد ويروس ايدز يا عملكرد سيستم ايمني بدن آشكار نمي‌شوند. بدين معني كه وقتي بيمار مصرف داروي ضد ايدز را متوقف مي‌كند، ويروس مي‌تواند بيدار شود و فعاليت بيماري زايي خود را دوباره از سر بگيرد.
وي افزود: ما نشان داده‌ايم خانواده‌اي از پروتئين‌ها موسوم به «شموكين‌ها» كه سلولهاي در حال استراحت را از مسير خون و به درون بافت غدد لنفاوي هدايت مي‌كنند، مي‌توانند اين در را باز كرده و به ويروس ايدز اجازه دهند كه وارد شده و يك عفونت خاموش را ايجاد كند.
به گزارش شبكه خبري بي بي سي، دكتر لوين مي‌گويد: درك اين نحوه عملكرد ويروس اچ آوي وي مي‌تواند سرعت توليد داروهاي جديد و موثرتر براي درمان عفونت ايدز را افزايش دهد. اين يافته در مجله دستاوردهاي آكادمي ملي علوم به چاپ رسيده است.
انتهاي پيام
 

mahdi.khosravi

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
14 ژوئن 2010
نوشته‌ها
9
لایک‌ها
0

yonik

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
14 ژوئن 2010
نوشته‌ها
3
لایک‌ها
0
محل سکونت
iran
سلام خوبید من یه کنفرانس دارم درمورد زیست می خواستم نظرتون رو برای انتخاب یک موضوع مربوط به زیست یا پزشکی بدونم و اگر احیانا مطلبی راجب اون موضوع داشتید اینجا یا به آدرس [email protected] برام بفرستید .ممنون می شم برای نظرات جذابتون!!!:rolleyes:
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
سلام خوبید من یه کنفرانس دارم درمورد زیست می خواستم نظرتون رو برای انتخاب یک موضوع مربوط به زیست یا پزشکی بدونم و اگر احیانا مطلبی راجب اون موضوع داشتید اینجا یا به آدرس [email protected] برام بفرستید .ممنون می شم برای نظرات جذابتون!!!:rolleyes:


پس اینترنت برای چی هست ؟
یه سرچ بزن.:lol:
 

pilapila2

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
8 اکتبر 2010
نوشته‌ها
33
لایک‌ها
0
علت دردهای زیر شکمی چیست؟

--------------------------------------------------------------------------------


درد لگن به دردهای زیر شکم و ناف گفته میشود که میتواند با دامنه بسیار وسیعی همراه باشد. این درد ممکن است یکی از علائم بارداری و یا اختلالات گوارشی همانند سندرم روده تحریک پذیر باشد.

سلامت نیوز: درد لگن به دردهای زیر شکم و ناف گفته میشود که میتواند با دامنه بسیار وسیعی همراه باشد. این درد ممکن است یکی از علائم بارداری و یا اختلالات گوارشی همانند سندرم روده تحریک پذیر باشد.در زیر به مواردی که ممکن است منجر به این نوع درد شود اشاره میکنیم :
1. یکی از این موارد میتواند درد آپاندیس باشد که در سمت راست اتفاق می افتد و بسیار شدید است .با پاره شدن آن و گسترش عفونت د ر داخل شکم میتواند حیات فرد را تحت تاثیر قرار دهد .
2. سندرم روده تحریک پذیر که اختلال مزمن دستگاه گوارش است , باعث بروز مکرر درد شکم گرفتگی نفخ و اسهال و یبوست میشود .پزشکان دلیل اصلی بروز این مشکل را هنوز درنیافته اند اما برای کنترل آن پیشنهادهایی نظیر تغییرات در **** غذایی مدیریت استرس و درمان برای اسهال و ییبوست داده اند.
3. ممکن است در دوره تخمک گذای خود قرار گرفته باشید که گاهی به دلیل تحریک دیواره شکم در اواسط چرخه این درد بوجود آید که البته مضر نیست و طی چند ساعت از بین میرود.
4. گاهی سندرم قبل از قاعدگی میتواند باعث انقباض در عضلات شکم ,کمر درد و سر درد ،حساسیت در پستان ها و اکنه در پوست و تغییرات هورمونی شود عدم ورزش و کمبود ویتامین این علائم را بدتر میکند .در صورت بروز دردهای شدید با مشورت یک پزشک دارو مصرف کنید.
5. هر ماه رحم یک پوشش اندومتر میسازد جایی که جنین بتواند رشد کند .در دوره قاعدگی این بافت منجر به بروز دردهایی در پائین شکم و پشت میشود .
6. یک مورد اورژانسی که بسیار سریع باید درمان شود بارداری خارج از رحم است که با علائمی نظیر درد شدید لگن , خونریزی واژینال , تهوع , سرگیجه و گرفتگی عضلات همراه است.
7. یکی دیگر از دلایل جدی بیماری التهاب لگن است که میتواند صدمه جدی به رحم تخمدان بزند و علائم شایع آن تب درد شکم و ترشحات غیر طبیعی واژن و درد در هنگام رابطه جنسی است و البته با مشورت پزشک و مصرف انتی بیوتیک درمان مشود.
8. کیست تخمدان از دیگر عوامل بروز درد در ناحیه پائین ناف و لگن میشود .کیست های بزرگ ممکن است درد لگن را افزایش دهند و شما را به تکرر ادرار مبتلا کنند .
9. فیبروئید هایی که در دیواره رحم رشد میکنند و گاهی با نام تومورلیفی نامیده میشوند هم باعث بروز اینگونه دردها هستند که البته سرطانی نیستند .برخی از زنان ممکن است فشار در شکم خود احساس کنند یا درد در کمر و رابطه های جنسی دردناک را تجربه کنند
10. در برخی از زنان بافت آندومتر در خارج از رحم رشد میکند و زمانیکه به حداکثر رسید به دلیل اینکه راه خروج نمی یابد باعث درد میشود.
11. عفونت ادرار مشکل شایعی است که در بسیاری از زنان رخ داده است و الته تا جاییکه به کلیه ها گسترش نیافته است مورد خطرناکی نیست .نشانه های عفونت کلیه ها تب ، تهوع استفراغ و درد در قسمت پائینی کمر است.
12. سنگ کلیه از دانه های نمک و مواد معدنی موجود در ادرار تولید میشود . میتواند به اندازه یک دانه شنی و یا بزرگتر باشد و باعث بروز درد در شکم خونی شدن ادرار میشود.
13. یکی دیگر از دردهای مزمن مربوط به التهاب مثانه است که منجر به فشار بالا در ناحیه تناسلی ، دفع دردناک ادرار و درد در هنگام رابطه جنسی میشود.
14. درد لگن نشانه هشدار دهنده ای برای بیماری های مقاربتی است که موجب خونریزی میان دوره ای , دفع دردناک ادرار و درد در لگن میشود.
15. اگر قبلا جراحی نظیر برداشتن آپاندیس و یا سزارین داشته اید احتمال بروز این درد در شما افزایش میابد.
 

pilapila2

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
8 اکتبر 2010
نوشته‌ها
33
لایک‌ها
0
5 توصیه غذایی برای پیشگیری از سرطان پستان

--------------------------------------------------------------------------------

- در قدم اول، از طریق مشورت با یک کارشناس تغذیه، وزن خود را در محدوده ی سلامت حفظ کنید. کاهش وزن در حفظ سلامت افراد سرطانی درمان شده، بسیار کمک کننده است.


2- تمرکز بیش از حد در پیروی از **** غذایی سالم، تنها باعث شکست در تداوم آن میگردد. بنابراین بهتر است به اندازه ی توان خود برای ورزش و تهیه غذای سالم وقت بگذارید تا همیشه بتوانید از آن لذت ببرید.

یک بررسی نشان داده است که ترکیب **** غذایی سالم (شامل 5 واحد یا بیشتر در روز مصرف میوه و سبزی) به همراه ورزش با شدت متوسط (30 دقیقه پیاده روی در روز) باعث کاهش بازگشت سرطان پستان در افراد درمان شده، به میزان 50 درصد می شود.


3- سعی کنید روزانه از سبزی ها و میوه هایی با رنگ های متنوع استفاده کنید، اما هرگز به دلیل اینکه نتوانستید به طور کامل از برنامه غذایی خود پیروی کنید، دچار ناراحتی و نگرانی نشوید و هرگز زندگی را سیاه و سفید نبینید.
**** ضد سرطان

4- از **** غذایی کم چرب پیروی کنید. بیشتر افراد بیش از آن چه تصور میکنند، چربی مصرف می کنند. مصرف گوشت های پرچربی، میان وعده های پر چربی و انواع دسر پر چربی را کاهش دهید و سعی کنید غذاهای بدون کلسترول را انتخاب نمایید و منابع پروتئین کم چربی مانند سویا و شیرسویا را به برنامه غذایی خود بیفزایید.

بر اساس نتایج پژوهش ها تا به امروز، غذاهای حاوی سویا بهعنوان بخشی از **** غذایی سالم برای افرادی که سابقه سرطان های حساس به هورمون از جمله سرطان پستان را دارند، بی خطر است.

اگر سویا جایگزین غذاهای حیوانی پر چرب شود، بهتر می تواند از سلامت بدن محافظت نماید، زیرا بدون کلسترول، بدون چربی اشباع و سرشار از پروتئین است و نیز به عنوان منبع خوب کلسیم و سایر ویتامین ها و مواد معدنی به شمار می رود.


5- بهتر است از منابع خوب چربی های گیاهی مانند روغن دانه کتان، روغن کلزا(کانولا)، روغن زیتون و روغن سایر مغزها و دانهها مانند آفتاب گردان، گردو و نیز از انواع ماهی استفاده کنید.



بخش تغذیه و سلامت تبیان
 

pilapila2

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
8 اکتبر 2010
نوشته‌ها
33
لایک‌ها
0
ارزش غذايي سبزي در مايكرو ويو

--------------------------------------------------------------------------------


ارزش غذايي سبزي در مايكرو ويو بيشتر است
در واقع پختن سبزيها در ماكروويه به مدت كوتاه به جاي آپز كردنشان در مدت طولانيتر موجب حفظ بيشتر اررزش غذايي و ويتامين آنها ميشود.

سلامت نیوز: پختن سبزيها در مايكرو ويو به مدت كوتاه به جاي آپزكردن آنها در مدت طولانيتر موجب حفظ بيشتر ارزش غذايي و ويتامينه آنها ميشود.

احمدرضا درستي مطلق در گفتوگو با خبرنگار بهداشت و درمان فارس افزود: گرچه غذاي ماكروويه چندان خوشمزه نيست و برخي مطالعات عنوان كردند ارتعاشات شديدي مايكروويو موجب پاره شدن ديواره سلولهاي غذا و در هم ريختن ساختمان ظريف برخي مواد غذايي از جمله ويتامينها شده است و آنها را از بين ميرود و يا تركيبات جديدي درون آنها ايجاد ميكند.

وي گفت: استفاده از مايكروويو موجب ايجاد ضايعات بيش از ديگر روش پخت در مواد غذايي نميشود و حتي موجب كاهش احتمال تخريب برخي مواد غذايي ميشود.

عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشكي تهران افزود: در واقع پختن سبزيها در ماكروويه به مدت كوتاه به جاي آپز كردنشان در مدت طولانيتر موجب حفظ بيشتر اررزش غذايي و ويتامين آنها ميشود.

درستي گفت: كيفيت پروتئينهاي غذايي در هنگام پخت با ماكروويه بهتر از روشهاي ديگر حفظ ميشد و دليل آن ميتواند احتمال اكسيداسيون كمتر گوشت پخته در مايكروويو باشد.

وي افزود: طبق بررسي انجام شده امكان ايجاد مواد سمي از قبيل ان - نيتروزو - دي متيل آميل در هنگام پخت مواد غذايي درمايكروويو كمتر از ساير روشهاي پخته است. در مطالعات ديگر اعلام شده است كه اتلاف ويتامين تيامين و ريبوفلاوي (ويتامينهاي گروه B) در هنگام پخت با مايكروويو كمتر است.


گردآوری : گروه اینترنتی نیک صالحی
 

pilapila2

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
8 اکتبر 2010
نوشته‌ها
33
لایک‌ها
0
سنگک؛ بهترین نان برای دیابتیها

--------------------------------------------------------------------------------

«اگر به یک نوع شیرینی علاقه داشته باشی و آن را جلوی تو بگذارند و مجبور باشی فقط نگاهاش کنی، چه حالی پیدا میکنی؟!» یکی از دوستانام که سالهاست به دیابت مبتلا می باشد، این را گفت و ظرف شیرینی را روی میز، کمی عقبتر هول داد.

این، حس و حالی است که شاید به بسیاری از بیماران مبتلا به دیابت در مواجهه با برخی خوراکیهای مورد علاقهشان دست داده باشد. نگاه بسیاری از مردم به **** غذایی بیماران دیابتی به همین شکل است و تصور میکنند برخی خوراکیها باید کلا از رژیمغذایی آنها حذف شود. ولی آیا این منعهای غذایی توسط متخصصان نیز توصیه میشود؟!

برای یافتن پاسخ این پرسش و پرسشهایی از این قبیل در خصوص **** غذایی بیماران دیابتی، گفتگویی با دکتر علیرضا استقامتی، فوقتخصص غدد و متابولیسم انجام دادهایم.

آقای دکتر! میخواهم سوال آخرم را همین اول بپرسم: نظر شما درباره منع مصرف برخی مواد غذایی برای دیابتیها چیست؟

ببینید؛ ممنوعیت خاصی برای مصرف مواد غذایی در بیماران مبتلا به دیابت وجود ندارد، ولی این سخن به آن معنا نیست که بیماران می توانند هر چه قدر از هر چه میخواهند بخورند، بلکه باید مقادیر آن معین و محدود باشد. یک بیمار دیابتی بهطور معمول باید 50 تا 60 درصد از کالری مورد نیاز بدن خود را از طریق کربوهیدراتها تامین کند که معمولا شامل مواد نشاستهای مانند نان، برنج و سیبزمینی هستند. این افراد میتوانند حدود 10 درصد از کربوهیدراتهای مورد نیاز خود را نیز از طریق قندهای ساده تامین کنند. به عنوان مثال اگر فردی روزانه به 1800 کالری انرژی نیاز داشته باشد، 900 کالری آن را کربوهیدراتها تشکیل میدهند و از این 900 کالری، میتواند 90 کالری را به قندهای ساده اختصاص دهد.

یک بیمار دیابتی چه طور باید این مقادیر را محاسبه و تنظیم کند؟

تغذیه و اصول آن ، یک بحث تخصصی است، بنابراین در این موارد بیمار باید به کارشناس تغذیه مراجعه کند تا وی روش تامین این میزان کالری را بیان کند، ولی در رژیمهای غذایی این کارشناسان هم هیچگاه ممنوعیت مطلق غذایی وجود ندارد و فقط میزان مصرف ماده غذایی برای بیمار محدود میشود.

پس اینکه برخی متخصصان از منع مطلق مصرف شیرینی ها برای دیابتیها صحبت میکنند، چه دلیلی دارد؟

ببینید؛ یک نکته در اینجا وجود دارد و آن، توجه به عادات غذایی افراد است. وقتی ما به یک بیمار دیابتی میگوییم که شما مثلا میتوانید مقدار کمی از شیرینیها استفاده کنید، اغلب بیماران دچار افراط میشوند و رژیمهای غذایی در نظر گرفته شده را رعایت نمیکنند. به همین دلیل، برخی پزشکان ترجیح میدهند به بیمار بگویند اینها را اصلا نخور تا او کمتر بخورد.

ولی واقعیت این است که بیماران دیابتی هم میتوانند این مواد را (البته در میزانی کم و محدود) مصرف کنند.

بعضی دیابتیها اعتقاد دارند موادی مثل خرما دارای قند بیضرر هستند و میتوان از آنها به جای قند استفاده کرد. نظر شما در این مورد چیست؟

قند میوههایی مثل خرما، فروکتوز نام دارد و میتواند جایگزین قند معمولی شود، ولی بیماران دیابتی باید در مورد مصرف این مواد هم دقت کنند و از حد متعادل خارج نشوند. میتوان هنگام نوشیدن چای به جای قند از خرما استفاده کرد، ولی اگر فرد بیماری عادت داشته باشد روزی 6 لیوان چای بنوشد و هر بار دو عدد خرما هم بخورد، مسلما 12 عدد خرما در روز زیاد خواهد بود.

در مورد مصرف خرما، توصیه ما معمولا 2 تا 3 عدد در روز است تا برای فرد عوارضی به دنبال نداشته باشد.

در مورد حذف نان و برنج از **** غذایی چه نظری دارید؟

در حال حاضر، **** غذایی بیماران دیابتی به یک **** عادی بسیار نزدیک است و رژیمهای افراطی، دیگر جایی در این بحث ندارند.

بهترین نان برای بیماران دیابتی، نان سنگک است که به میزان دو کف دست (بدون محاسبه انگشتان دست)، صبحها و دو کف دست، شبها میتوانند از آن استفاده کنند. در مورد میزان مصرف برنج هم برای افراد با جثه معمولی، یک تا یک و نیم کفگیر برای خانمها و یک و نیم تا دو کفگیر برای آقایان معمولا اشکالی ندارد.

اینکه بخواهیم این مواد را که غذای غالب مردم هستند، از **** غذایی آنها خارج کنیم، آنها را در تامین انرژی مورد نیاز دچار مشکل خواهیم کرد.

به عنوان آخرین سوال، ممنوعیتهای غذایی در مورد مصرف قند و کربوهیدراتها، چه عوارضی را برای بیماران دیابتی در پی دارد؟

ما توصیه نمیکنیم که ماده غذایی به صورت کامل حذف شود، اما حذف قند از برنامه غذایی تاثیر خاصی بر فرد نخواهد داشت، چون کربوهیدراتهای مورد نیاز بدن میتوانند از طریق مواد دیگری غیر از قند تامین شوند.

اما در مورد کاهش مصرف کربوهیدراتها، اگر دریافت این مواد به صورت کلی کاهش پیدا کند، فرد باید مصرف پروتئین و چربی را برای به دست آوردن انرژی لازم افزایش دهد که افزایش این مواد، به نوبه خود عوارض دیگری را در پی خواهند داشت.

افزایش میزان چربی، مشکلات قلبیعروقی را در فرد ایجاد میکند و مصرف زیاد پروتئین نیز میتواند عوارضی از قبیل مشکلات کلیوی را در پی داشته باشد.



بخش تغذیه و سلامت تبیان


گردآوری : گروه اینترنتی نیک صالحی
 

pilapila2

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
8 اکتبر 2010
نوشته‌ها
33
لایک‌ها
0
دهان و ودندان

--------------------------------------------------------------------------------

تغییرات لثه و دندان ها طی دوران بارداری

طی دوران بارداری احتمال عفونت و التهاب لثه های شما افزایش می یابد. اغلب خانم های بارداری مقداری خونریزی در لثه هایشان دارند به خصوص در زمان مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن. به التهاب لثه «ژنژیویت» می گوییم و از لثه های عفونی تحت عنوان « بیماری پریودنتال» نام می بریم. افزایش ترشح بزاق هم در دوران بارداری امکان پذیر است.


تغییرات لثه و دندان ها طی دوران بارداری به دو علت است:
۱ - تغییرات هورمونی
۲- افزایش جریان خون بدن که می تواند باعث نورم، حساسیت و آزار لثه های شما شود.


اقداماتی که می توان انجام داد:
- از سلامت لثه و دندان هایتان طی دوران بارداری اطمینان حاصل کنید. اگر ژنژیویت ناشناخته باقی بماند به سمت بیماری های جدی تر لثه پیش می رود.
- حد اقل دو بار در روز مسواک بزنید ( اگر ممکن است بعد از هر وعده ی غذایی به مدت حد اقل ۵ دقیقه).
- آهسته و با ملایمت عمل کنید. از مسواک نرم استفاده کنید و با ملایمت مسواک بزنید. اگر خیلی حساس هستید از خمیردندان هایی استفاده کتید که برای لثه های حساس ساخته شده است. اگر لثه هایتان بعد از مسواک زدن آزار می بینند برای کاهش درد از یخ استفاده کنید.
- نخ دندان را فراموش نکنید. اگر می توانید بعد از هر وعده ی غذایی نخ دندان بکشید.
- کم کردن مصرف شیرینیجات.آب نبات، شیرینی، کیک، نوشیدنی های شیرین و سایر شیرینیجات شیرین موجب بیماری های لثه پ پوسیدگی دندان می شوند.
- مراقبت های منظم دندانپزشکی. برای اطمینان از سلامت دهان و دندان در دوران بارداری بیش از زمان عیربارداری به دندانپزشکتان مراجعه کنید.


زمان مراجعه به دندانپزشک:
کارهای دندانپزشکی را به بعد از فارغ شدن موکول نکنید. دندان های پوسیده موجب عفونت می شموند که ممکن است به جنین شما آسیب برساند. همیشه دندانپزشکتان را در جریان بارداری و مدت زمانی بارداریتان قرار دهید.
 

pilapila2

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
8 اکتبر 2010
نوشته‌ها
33
لایک‌ها
0
عفونت ادراري

--------------------------------------------------------------------------------

دستگاه ادراري شامل كليه*ها، حالب*ها، مثانه و مجراي ادرار است. از آنجا كه اين دستگاه با محيط خارج از بدن مرتبط است و از طرفي ادرار ساعت*ها در مثانه ساكن مي*ماند، محيط مناسبي براي رشد باكتري*هاست.

به*اين ترتيب عفونت*هاي دستگاه ادراري يكي از رايج*ترين بيماري*هاي بشر است كه در خانم*ها به خاطر كوتاه بودن مجراي خروجي ادرار بسيار شايع*تر است.

نشانه*هاي بيماري
نشانه*هاي اصلي اين بيماري سوزش و تكرر ادرار و درد زير شكم است كه در اثر تحريك مثانه و مجراي خروجي ادرار به وسيله باكتري*ها ايجاد مي*شود.

اگر باكتري*ها فرصت كنند و به سوي كليه*ها هجوم ببرند (از طريق حالب*ها كه مجراي بين مثانه و كليه*ها هستند*) بيمار دچار تب و لرز و درد پهلوها شده و بسيار بدحال مي*شود.

تشخيص عفونت ادراري خيلي سخت نيست. علائم مشخصي كه برشمرده شد، پزشك را مشكوك به بيماري مي*كند و با آزمايش ادرار شامل بررسي ميكروسكوپي ادرار و كشت ادرار تشخيص، مسجل مي*شود.

خوشبختانه در آزمايشگاه بعد از كشت ادرار كه حدود 2شبانه روز طول مي*كشد، مي*توان تاثير انواع آنتي*بيوتيك*ها روي ميكروب*هاي كشت شده را مشخص كرد و بدين ترتيب بهترين آنتي*بيوتيك*ها را براي درمان بيماري انتخاب كرد.

درمان
درمان عفونت ادراري در خانم*هاي جواني كه براي اولين بار دچار اين بيماري مي*شوند مصرف آنتي*بيوتيك مناسب به مدت 3 روز است. اگر بيماري عود كند يا سن بيمار بالاي 65 سال باشد و در بيماران دچار ديابت طول درمان 7 روز يا بيشتر است. عفونت*هاي ادراري در مردان نيز بايد با دقت و به مدت حداقل 7 روز با آنتي*بيوتيك مناسب درمان شود.

متاسفانه موارد زيادي وجود دارد كه بعد از چند هفته مجددا فرد دچار علائم عفونت ادراري مي*شود و بيماري عود مي*كند.

در اين موارد علاوه بر كشت ادرار و درمان مناسب بهتر است بيماري*هايي كه مي*توانند فرد را مستعد به عفونت ادراري كنند بررسي شود.

سيپروفلوكسامين، كوتريموكسازول، جنتامايسين، آميكاسين ونيتروفورانتوئين از جمله آنتي*بيوتيك*هايي هستند كه در عفونت ادراري موثر هستند، زيرا در ادرار با غلظت زياد ترشح مي*شوند و بهتر روي باكتري*ها تاثير مي*گذارند.

البته براساس نتيجه كشت ادرار كه مقاومت به داروها را نشان مي*دهد پزشك مي*تواند انواع ديگري از داروها را مورد استفاده قرار دهد.
 

pilapila2

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
8 اکتبر 2010
نوشته‌ها
33
لایک‌ها
0
آيا آدامس جويدن براي دندانها مضر است؟

--------------------------------------------------------------------------------

آيا آدامس جويدن براي دندانها مضر است و يا اينكه به ادعاي برخي از آگهيهاي تبليغاتي واقعا براي مقابله با پوسيدگيهاي دنداني مفيد است.
به گزارش سرويس بهداشت و درمان ايسنا، داشتن ظاهري خوب و احساس خوشايند خواسته تمام انسانها است. مردم با اقدامات مختلف مانند رفتن به كلاسهاي بدن سازي يا انتخاب و آرايش يك مدل موي جديد تلاش ميكنند اين ظاهر مطلوب و خوشايند را براي خود ايجاد كنند. در اين ميان يك لبخند زيبا با دندانهاي سالم و پاكيزه و دهاني خوش بو بيشك تاثير مثبتي در زندگي اجتماعي هر فرد خواهد داشت.
به گزارش ايسنا، همه افراد گاه براي خوش بويي دهان و سفيدي دندانهاي خود از مواد معطر و آدامسهاي مختلف طعم دار استفاده ميكنند اما آيا ميدانيد كه ماده اصلي تشكيل دهنده آدامس كه همان سقز است چه اثري بر سلامت دندانها دارد؟
به گفته پژوهشگران؛ آدامس بدون قند تاثيرات مثبت فراواني در حفظ سلامت دندانها دارد. بدين معني كه ميزان ترشحات بزاقي را در طي عمل جويدن بالا ميبرد و از خاصيت اسيدي پلاكهاي مخرب دندانها ميكاهد.
بر اساس يك پژوهش علمي آدامس ميتواند در كنار مواد ديگر محافظ دندانها از پوسيدگي آنها جلوگيري كند. بيش از بيست سال است كه در موسسات تحقيقاتي و پژوهشي سراسر جهان در مورد نقش افزايش ترشحات بزاقي در حفظ سلامت دهان و دندان، مطالعات گستردهاي صورت گرفته است.
شواهد باليني حاكي از آن است كه آدامس به تنهايي عامل پوسيدگي دندانها نيست بلكه استفاده از آن پس از هر وعده غذا يا بعد از ميان وعدههايي نظير شكلات و بيسكوئيت اثر اسيدي ايجاد شده را كاهش ميدهد. امروزه محققان معتقدند كه در كنار مسواك زدن مرتب دندان با خمير دندان حاوي فلورايد، آدامس نيز ميتواند نقش مفيدي در حفظ سلامت دهان و دندان ايفا كند.
آب دهان مهمترين ابزار دفاعي طبيعي دهان به شمار ميرود. اين مايع پلاكهاي موجود بر سطح دندانها را ميشويد و اسيدهاي ايجاد شده را خنثي ميسازد. در نتيجه، جويدن موادي مانند آدامس يا سبزيجات طبيعي، بزاق بر روي دندانها جاري ميسازد. اين خاصيت را «اسيد شويي» مينامند. همچنين ترشحات بزاقي مواد غذايي باقي مانده در لا به لاي دندانها را ميزدايد.
افرادي كه دچار عارضه خشكي دهان هستند به دليل كمبود ميزان ترشحات بزاقي و اسيدي بودن دهان، به پوسيدگي دندان مبتلا خواهند شد. لذا به اين افراد توصيه ميشود كه با استفاده از آدامس ميزان ترشحات بزاقي خود را افزايش دهند.

قابل ذكر است، از آنجا كه قندهاي موجود در سقز اگر به مقدار زيادي در آدامس باشند ميتوانند به روده و معده آسيب برساند، براي جلوگيري از اين امر توصيه ميشود كه از آدامسهايي با قند كم يا بدون قند استفاده شود.
انتهاي پيام
 

pilapila2

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
8 اکتبر 2010
نوشته‌ها
33
لایک‌ها
0
بهترین راه برای درمان بریدگی و خراش کودکان

--------------------------------------------------------------------------------






دستهایتان را خوب بشویید، سپس محل جراحت را بررسی کنید. اگر زخم خونریزی دارد، با یک باند یا حوله تمیز روی آن به طور مستقیم فشار بیاورید تا بند بیاید. (اگر پس از ده دقیقه فشار مستقیم خونریزی بند نیامد، کودک خود را به اورژانس برسانید.)
پس از توقف خونریزی، بررسی کنید که آیا شیشه، آشغال یا هرگونه جسم خارجی دیگر در زخم باقی مانده است یا خیر. اگر چیزی دیدید، سعی کنید آن را با جریان آب سرد بیرون بیاورید. اگر نتیجه نداد، با استفاده از موچین به دقت آن را خارج کنید.
سپس زخم را به آرامیبا صابون و آب گرم خوب بشویید و با استفاده از یک پارچه تمیز به آرامیخشک کنید. اگر کودک اجازه نمیدهد زخمش را بشویید، از او بخواهید آن را در یک ظرف بزرگ پر شده از آب فرو ببرد ت تمیز شود.
فوت کردن روی زخم میتواند موجب آرام شدن کودک شود اما کار درستی نیست زیرا میتواند میکروبهای بیشتری، از جمله باکتریهای دهان را وارد آن کند.
آیا باید از داروی ضدعفونی استفاده کنم؟
این کار ضروری نیست اما استفاده از یک پماد آنتیبیوتیک، مانند Bacitracin پس از شستشو و خشک کردن زخم، میتواند موجب کاهش خطر بروز عفونت شود. از الکل صنعتی، پراکسید هیدروژن، ید یا مرکورکروم استفاده نکنید. این مواد نه تنها موجب افزایش درد کودک میشوند، بلکه ممکن است فرآیند ترمیم زخم را نیز کند کنند.
بهترین راه برای پانسمان یک بریدگی یا خراش چیست؟
بریدگیها یا خراشهای کوچک اگر در معرض هوای آزاد قرار بگیرند، زودتر خوب میشوند؛ لذا میتوانید از باندپیچی صرفنظر کنید مگر اینکه زخم در منطقهای باشد که احتمال آلوده شدن آن یا کثیف کردن لباسهای کودک وجود داشته باشد.
برای بریدگیها و خراشهای عمیقتر، از یک چسب زخم معمولی استفاده کنید اما قبل از آن مطمئن شوید که پوست تمیز و خشک است. اگر روی یک بریدگی را میپوشانید، چسب زخم را به گونهای قرار دهید که پوست دو طرف بریدگی را به آرامیدر کنار هم قرار دهد. مواظب باشید پانسمان آنقدر محکم نباشد که جلوی گردش خون را بگیرد.
هر روز پانسمان را بردارید (یا در صورت امکان، هر وقت که پانسمان خیس میشود) و وضعیت بهبود زخم را بررسی کنید. اگر پوست هنوز هم تازه به نظر میرسد یا زخم هنوز هم باز است، مجددا آن را پانسمان کنید.
پس از دلمه بستن یا بسته شدنِ محل بریدگی، دیگر نیازی به پانسمان نیست. اما اگر کودک دائم میخواهد دلمهاش را بکند، شاید بهتر باشد از پانسمان برای حفاظت از زخم استفاده کنید.برخی از پزشکان توصیه میکنند که روی زخم در طول شب باز بماند تا کمیخشک شود. البته اگر جراحت شدید است یا احتمال دارد که لباسها یا بدن کودک را آلوده کند، بهتر است روی زخم را بپوشانید.
چگونه میتوانم درد را کاهش دهم؟
اگر کودک شما درد دارد، میتوانید یک مسکن مخصوص کودکان مانند استامینوفن یا ایبوپروفن کودکان به او بدهید. همان مقداری از دارو را مصرف کنید که روی برچسب آن نوشته شده است. هرگز به کودک خود آسپیرین ندهید زیرا میتواند در کودکانی که بیماری ویروسی دارند، یک مشکل نادر اما جدی به نام سندرم رایز (Reye’s Syndrome) ایجاد کند.
چه وقت باید با پزشک تماس بگیرم؟
اگر پس از ۱۰ دقیقه فشار محکم، خونریزی متوقف نشد، کودک را به اورژانس برسانید. همچنین اگر فکر میکنید کودک به بخیه نیاز دارد یا یک شیء خارجی (مثلا آشغال یا سنگریزه) در زخم گیر افتاده که نمیتوانید با اقدامات ذکر شده و براحتی آن را بیرون بیاورید، حتما او را به اورژانس ببرید.
از پزشک بخواهید تا همه جراحتهای روی صورت کودک را معاینه کند، زیرا جای بریدگیهای کوچک نیز میتوانند روی صورت باقی بمانند. همچنین اگر یک حیوان یا کودک دیگر فرزند شما را گاز گرفته و پوست او را پاره کرده است، او را نزد پزشک ببرید زیرا ممکن است به درمانی خاص نیاز داشته باشد.
برای زخمهای عمیقی که در اثر سوراخ شدن ایجاد میشوند یا بریدگیهایی که با اشیاء کثیف ایجاد شدهاند، پزشک مشخص خواهد کرد که آیا کودک به واکسن کزاز نیاز دارد یا خیر.
خواه پزشک زخم کودک شما را بررسی و معاینه کرده باشد یا خیر، شما باید جراحت را زیر نظر داشته باشید. اگر نشانههای عفونت (مثلا قرمزی، چرک، ترشح، ورم یا گرم شدن اطراف محل زخم) را مشاهده کردید، از پزشک بخواهید تا آن را معاینه کند. ممکن است برای درمان به آنتیبیوتیک نیاز باشد.
یک بریدگی چه وقت به بخیه نیاز دارد؟
بریدگیهایی که عمیق و باز به نظر برسند، خصوصا اگر پوست لبههای بریدگی نامنظم شکاف خورده باشد، احتمالا به بخیه نیاز دارند. مواردی که احتمالا به بخیه نیاز دارند عبارتند از بریدگیهای روی صورت و روی قسمتهایی از بدن که عضله آنها کشیده است یا با حرکت سفت میشود، مثل کف دستها و انگشتها.
برای اینکه بخیه به بهترین نحو نتیجه دهد، جراحت کودک باید ظرف هشت ساعت پس از بریدگی (یا حتی زودتر)، بخیه شود تا از خطر بروز عفونت یا باقی ماندن جای زخم، پیشگیری شود. اگر در این باره شک دارید، از پزشک بخواهید تا زخم را معاینه نماید
 

pilapila2

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
8 اکتبر 2010
نوشته‌ها
33
لایک‌ها
0
چگونه بدن خود را خوشبو سازيم؟

--------------------------------------------------------------------------------

چگونه بدن خود را خوشبو سازيم؟
در اتاق بیشتر افراد و در مقابل آینه ها شیشه های قد و نیم قد دئودرانت، مام و عطر وجود دارد. شما کدام یک از این محصولات را استفاده می کنید؟

اگر میانه ی شما با دئودرانت ها بهتر است باید گفت که این اسپری های زیر بغل فقط بوی خوشی را تولید می کنند، ولی اثری بر میزان ترشح عرق ندارند. شما باید در هنگام خرید این محصولات، انواعی را بر گزینید که علاوه بر خوشبو کردن بدن، خاصیت ضد عرق هم داشته باشند.

باید به طرفداران مام ها بگوییم که لازم است چند ساعت پس از مالیدن مام روی پوست، محل را با آب و صابون بشویید. با این روش مواد شیمیایی آن از روی پوستتان پاک شده و فرصت پیدا نمی کنند وارد منافذ پوستی شما شده و ایجاد حساسیت پوستی کنند. سپس می توانید لایه ای جدید از مام را روی پوست خود بمالید. انواعی از این محصولات را تهیه کنید که حاوی مقدار کمی از مواد باکتری کش مثل آلومینیوم، روی و زیوکونیوم باشد.

شما می توانید از پودر بچه برای خشک نگه داشتن پوست بدن در نواحی کشاله ران یا زیر بغل استفاده کنید. پودرها عرق را به خود جذب کرده و علاوه بر آنکه سطح پوست را خشک نگه می دارند، از عرق سوز شدن پوست شما هم پیشگیری می کنند.

توصیه هایی هنگام خرید عطر
وقتی در یک فروشگاه در مقابل قفسه ای پر از عطرهای گوناگون قرار می گیریم، برای بیشتر ما دشوار است که عطر و ادوکلن مورد علاقه خود را از میان رایحه ها و مارک های گوناگون انتخاب کنیم. در این شرایط است که به فکر عطرهایی که دوست و آشنا توصیه کرده اند، می افتیم و یکی از آنها را از فروشنده می خواهیم.
فرق بین عطر، ادوکلن و محصولاتی از این دست، در غلظت عصاره غنی سازنده آن بوهای خوش است. هر قدر عصاره روغنی خوشبو در یک محصول بیشتر باشد، ماندگاری آن محصول بیشتر است.

اگر شما پوستی چرب داشته باشید، ماندگاری عطر روی بدن شما بیش از افرادی است که پوست خشکی دارند، زیرا پوست چرب به طور طبیعی مرطوب است و رطوبت موجب نگهداری و ماندگاری بوی عطر می شود.
برای اینکه بوی عطر مدت بیشتری ماندگار باشد، عطر را به پشت گوش ها، گردن خود بزنید و مقداری اندکی را نیز روی پوست بدنتان استفاده کنید.
سازندگان عطرها، به تمام عطرها الکل اضافه می کنند، چون الکل از سطح پوست تبخیر شده و بنابراین بوی عطر از بدن شما در فضا پراکنده می شود.

شاید نام ژل حمام را شنیده باشید. ژل حمام همان صابون است که شما می توانید هنگام حمام کردن با آن بدنتان را بشویید. خانم ها و آقایان، هر دو می توانند از این محصولات استفاده کنند. ژل حمام به خوبی کف می کند و اگر بدنتان را با آب بشویید، بوی مطبوعی روی پوست شما به جای خواهد گذاشت.

بهتر است چند اسپری از عطر روی پوست خود بزنید تا ماندگاری آن افزایش یابد.
فراموش نکنید باید بعد از چند ساعت، عطر و ادوکلن خود را تجدید کنید.
عطر را به بدنتان بزنید نه به لباستان، چون ممکن است لباستان را لک کند.
هنگام خرید عطر اجازه دهید، بوی عطر نمونه 10 دقیقه روی پوستتان باقی بماند و سپس درباره خرید آن تصمیم بگیرید.
چند عطر را با هم امتحان نکنید، چون حس بویایی شما پس از امتحان بوی چند عطر (رایحه) مختلف، دیگر توانایی تشخیص را نخواهد داشت.
برگرفته شده از : parsiteb.com
 

pilapila2

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
8 اکتبر 2010
نوشته‌ها
33
لایک‌ها
0
سر تنت کلاه بذار

--------------------------------------------------------------------------------

سر تنت کلاه بذار آپدیت روزانه
خارش گلو
وقتی کودک بودید، قلقلک دادن زیر بغل شما یک سرگرمی جالب بود. حالا در بزرگسالان هم می توان از این ترفند برای رهایی از مشکل خارش گلو استفاده کرد. وقتی که سلول های عصبی گوش تحریک بشوند، باعث اسپاسم عضلات گلو و گردن شده و در نتیجه شما را از شر خارش گلو راحت می کنند. پس قلقلک دادن گوش، باعث رفع خارش گلو می گردد!


صداهای فراصوت بالاتر از حد آستانه شنوایی را تجربه کنید
اگر در محلی شلوغ و پر سر و صدا هستید، بطرف راست خم شوید و سعی کنید با گوش راست بشنوید! گوش راست برای شنیدن حرفهای تند و سریع مناسب تر است. گوش چپ برای تمیز و تشخیص دادن تن های موسیقی، قوی تر است.


بر درد آمپول غلبه کنید
به راحتی با سرفه کردن در حین تزریقات، می توانید درد آمپول را کاهش دهید. سرفه کردن در اصل یک ترفندی است که باعث افزایش سریع و موقتی فشار در قفسه سینه شده و مسیرهای عصبی درد را مسدود می کند.


از شر جرم های بینی راحت شوید
فین کردن شدید را فراموش کنید. در اینجا یک ترفند بسیار سریع و آسان برای راحت شدن از جرم ها وجود دارد: بطور متناوب با زبان خود به سقف دهانتان ضربه بزنید، سپس با یک انگشت خود وسط دو ابرو را فشار دهید. این کار باعث می شود که تیغه بینی، عقب و جلو رفته و پس از ۲۰ ثانیه، جرم های متراکم شده و آماده تخلیه می شوند!


از شر رفلاکس مری راحت شوید
کسانی که دچار رفلاکس مری هستند، اگر به پهلوی چپ بخوابند، کمتر به این مشکل دچار می شوند! مری و معده تحت یک زاویه ای بهم وصل هستند، وقتی به پهلوی راست بخوابید، سطح معده بالاتر از مری قرار می گیرد، در نتیجه غذا و اسید به مری بر می گردد.


درد دندان، آخ نگو
با یک تکه یخ، قسمت v شکل بین انگشتان اشاره و شست را بمالید، بسادگی درد دندان را کاهش می دهید.


نوک انگشت تان را سوزانده اید؟
اگر در اثر تماس ناگهانی با اجاق گاز یا قابلمه داغ نوک انگشت تان را سوزانده اید، به سرعت قسمت آسیب دیده را تمیز کنید و با یک تکه یخ ماساژ بدهید. اگر یخ نبود، از آب سرد نیز می توانید استفاده کنید.


سرتان گیج می رود و به دوران افتاده است
کافی است فقط یک دست تان را روی یک نقطه ثابت قرار دهید، بسرعت دوران سرتان خوب می شود. قسمتی از گوش که مسئول فقط تعادل است در داخل یک مایع شناور می باشد، هر گاه این مایع جابه جا بشود، تعادل شما بهم می خورد، بکمک یک مرجع ثابت بیرونی، مغز سریع تعادل خود را به دست می آورد.


درد پهلو
گاهی به هنگام دویدن، پهلوی آدم درد می گیرد. این بخاطر آن است که بازدم شما با وقتی که پای راست شما به زمین می خورد، همزمان است. در نتیجه به دیافراگم شما فشار وارد می شود، برای رهایی از این درد کافی است، بازدم خود را با وقتی که پای چپ شما به زمین می خورد، همزمان کنید.


جلوی خونریزی را با یک انگشت بگیرید
گرفتن بینی و به عقب برگرداندن سر، راه متداول جلوگیری از خونریزی بینی است، اما شما اگر مقداری پنبه را درست زیر گردی لب بالایی، روی لثه بگذارید و با یک انگشت آن را فشار دهید، خونریزی قطع می شود.


از تپش قلب در هنگام عصبانیت جلوگیری کنید
به انگشت شست خود، فوت کنید! عصب واگ که ضربان قلب را کنترل می کند، بکمک نفس کشیدن، آرام می گیرد.


مغز خود را گرم نگه دارید
بسیار چیز های کم اهمیتی هستند که مغز را سرد و فلج می سازند. در این حالت، زبان خود را به سقف دهانتان فشار دهید، بطوریکه بیشترین مقدار از سقف را بپوشاند، در این صورت سر درد بر طرف می شود! این سردرد می تواند ناشی از یک بستنی یخی باشد.


از نزدیک بینی پیشگیری کنید
نزدیک بینی به ندرت ریشه ژنتیکی دارد، بلکه بیشتر از خیره شدن چشم به یک نقطه در فاصله کم ناشی می شود. بنابراین بهتر است که هر از چندی، چشم های خود را ببندید، به بدنتان کش و قوسی بدهید، و نفس عمیقی بکشید و پس از چند ثانیه به آرامی نفس تان را رها کنید، این کار باعث استراحت عضلات غیر ارادی هم می شوند. در نتیجه چشم ها هم استراحت می کنند.


خواب رفتگی
اگر دست شما موقع رانندگی یا نشستن، در اثر یک وضعیت نادرست بخواب رفته باشد، به آرامی حرکت دادن سر به چپ و راست، در کمتر از یک دقیقه می تواند این مشکل را حل کند و از شر گزگز و سوزنی شدن دست راحت شوید.


زیر آب نفس بکشید
وقتی در زیر آب هستید، این نبود اکسیژن نیست که شما را بی چاره می کند، بلکه دی اکسید کربن است که باعث اسیدی شدن خون و استیصال می گردد. بنابراین کافی است ابتدا، قبل از شنا چند نفس کوتاه و سریع بکشید تا میزان اسیدی بودن خون پایین بیاید. با این ترفند مغز شما می پندارد که اکسیژن بیشتری در اختیار دارد! به این ترتیب ده ثانیه زمان می خرید.


خوب حفظ کنید
همیشه سعی کنید کار های خود را قبل از خواب، پیش خود مرور کنید و یا درباره مسئله ای که مورد نظر شما است، قبل از خواب فکر کنید، در این صورت وقتی بیدار می شوید، حافظه شما بهتر و سریعتر به شما کمک خواهد کرد. هر چیزی را که شما درست قبل از خواب مطالعه کنید، بهتر در حافظه شما ثبت و ضبط می شود.
 

pilapila2

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
8 اکتبر 2010
نوشته‌ها
33
لایک‌ها
0
10 راه برتر براي پيشگيري از بيماري و داشتن عمري طولاني

--------------------------------------------------------------------------------

برخي رفتارهاي خاص ميتواند به پيشگيري از بيماريهايي مثل سرطان، بيماريهاي قلبي و ديابت كمك كند.

از آنجا كه بيماريهاي جدي و مزمن اين روزها بسيار متداول شدهاند بسياري از افراد در ترس ابتلا به آنها زندگي ميكنند. اما به جاي اينكه نگران اين باشيد كه چه اتفاقي ممكن است بيفتد، چرا براي پيشگيري از آنها اقدام نميكنيد؟ زندگي هيچ تضميني ندارد اما رفتارهاي هوشمندانه مطمئناً نتيجه بخش خواهد بود. اينجا بهترين راهها براي جلوگيري از بيماري و شروع راهي تازه براي داشتن يك زندگي سالم و طولاني را برايتان معرفي ميكنيم. براي گرفتن بهترين نتيجه، هر روز اين 10 روش را تمرين كنيد.

1) رژيم غذايي با كالري محدود و سرشار از موادمغذي داشته باشيد.
كساني كه كالريهاي مصرفي خود را كنترل ميكنند و يك رژيم غذايي متعادل را دنبال ميكنند، ديرتر پير ميشوند. اما مصرف موادغذايي درست، مثل ميوهها و سبزيجات، بذر كتان و ساير مواد غذايي عالي هم اهميت زيادي دارد.
2) روزانه حداقل 30 دقيقه ورزش هوازي داشته باشيد.
براي داشتن عمر طولاني توصيه ميشود كه حداقل 30 دقيقه در روز ورزش هوازي مثل پياده روي يا شنا داشته باشيد. اما اين چطور به طولاني شدن عمرتان كمك ميكند؟ ورزش هوازي سيستم ايمني بدن را تقويت ميكند، قلبتان را قوي نموده و رگها و شريانهاي شما را صاف ميكند و همه آنها به پيشگيري از بيماري كمك ميكند.
3) ياد بگيريد استرستان را كنترل كنيد.
استرس نه تنها ميتواند موجب حملات قلبي، سرطان و ساير بيماريهاي جدي ديگر شود، بلكه در بيماريهاي رواني مثل افسردگي يا اختلالات اضطراب هم نقش دارد. ياد گرفتن كنترل استرس مثلاً از طريق مديتيشن و درمان ميتواند از بروز بيماريها جلوگيري كند.
4) سيگار نكشيد.
سيگار و ساير دخانيات با بروز بسياري از انواع سرطانها مثل سرطان ريه، مثانه، دهان و لوزالمعده در ارتباط است. علاوه بر اين، ميتواند منجر به بيماريهاي قلبي، آمفيزم، آسم و بسياري بيماريهاي جدي ديگر هم شود. ترك اين عادت يا بهتر از آن شروع نكردن آن اقدامي بسيار عالي براي جلوگيري از بيماريهاست.

5) براي حفظ سلامت و آب بدن، آب ساده بنوشيد.
آب با دفع سموم از بدن و نقل و انتقال موادمغذي به سلولهاي بدن به جلوگيري از بيماريها كمك ميكند. اما چه ميزان آب بايد در روز مصرف كنيد؟ قانون عمومي اين است كه روزي حداقل 8 ليوان آب بنوشيد.
6) ويتامين مصرف كنيد.
تحقيقات و مطالعات بسياري اهميت ويتامين d را چه به صورت مكمل غذايي و چه از طريق نور خورشيد، در جلوگيري از بيماريها تاييد كردهاند. اما تغذيه صحيح هنوز هم بهترين راه براي اطمينان يافتن از مصرف ويتامينها و مواد معدني مورد نياز بدن است.
7) بخنديد.
اينكه خنده بر هر درد بي درمان دواست فقط يك ضربالمثل نيست. محققان دريافتهاند كه خنديدن ميتواند از لخته شدن خون در رگها و همچنين التهاب جلوگيري كند و سيستم ايمني بدن را نيز تقويت ميكند. افراد شاد هميشه عمر طولاني تري دارند.
8) از نوشيدن الكل خودداري كنيد.
از دست دادن حافظه، تغيير شخصيت، اختلال در سيستم عصبي، مشكلات پوسـتـــي، اسهال، سوء تـغـذيـه، مشـكـلات مـالي و خـانـوادگـي، رفتـار خـشونت آمـيــز، اضـطـراب و افسردگي شديد، آسيب به مخاط بيني، آسيب دائمي به كبد و مغز، سرطان سيـنه، حنجره، لب و مري، سقط جنين، ناباروري، بي ميلي جنسي، زخم معده، فشـار خــون بالا و سكته قلبي، كم خوني، تورم كبد، اختلال در سيستم ايمني بدن و خودكشي برخي از اثرات مصرف الكل ميباشند.
9) يك سرگرمي براي خود پيدا كنيد.
محققان اعلام كردهاند كه افرادي كه در فعاليتهاي مورد علاقه خود شركت ميكنند كمتر در معرض ابتلا به بيماريهايي مثل زوال عقل قرار ميگيرند. و عمر طولاني تري دارند. كارهاي داوطلبانه، كلاسهاي متفرقه و سرگرميهاي مختلف همه فعاليتهاي بسيار خوبي براي جلوگيري از بيماريها هستند.
10) دعا كنيد.
افرادي كه در فعاليتهاي مذهبي شركت ميكنند عمري طولانيتر و عاري از بيماري دارند. شايد به اين دليل باشد كه اين افراد به خاطر باورهاي مذهبيشان از انجام رفتارهاي پرخطري مثل سيگار كشيدن خودداري ميكنند، كمتر دچار افسردگي و اضطراب ميشوند و به اين ترتيب از دلايل اصلي ابتلا به بيماريها دور ميشوند.
هيچكس دوست ندارد با ترس از ابتلا به بيماريهاي سخت زندگي كند. با تمرين كردن راهكارهايي كه در اين مقاله معرفي شد، ميتوانيد از ابتلا به بيماريهاي جدي پيش گيري كنيد و زندگي طولانيتر و لذت بخشتر را تجربه كنيد.
 

pilapila2

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
8 اکتبر 2010
نوشته‌ها
33
لایک‌ها
0
سلول هاي چشم ساعت بدن را تنظيم مي كند

--------------------------------------------------------------------------------

همانطور كه ساعت به زندگي انسان نظم بخشيده و زمان انجام فعاليت هاي مختلف را به ما يادآوري مي كند، بدن انسان نيز از يك ساعت دروني برخوردار است كه نوعي سلول در چشم وظيفه تنظيم آن را بر عهده دارد.اين سلول ها در شرايط كم نور ساعت دروني بدن را تنظيم مي كنند.

به گزارش ايرنا ، ساعت دروني بدن چرخه شبانه روزي تمامي فعاليت هاي بدن را از چرخه خواب و بيداري گرفته تا اشتها و ميزان هورمون ها تنظيم مي كند.در اين ميان نور كه از طريق چشم ها به مغز مي رسد، اين ساعت ها را تنظيم مي كند، اگرچه هيچ كس نمي داند چگونه اين فرايند اتفاق مي افتد.

اما اكنون محققان بيمارستان جانز هاپكينز با همكاري دانشمندان دانشگاه كاليفرنياي جنوبي و كورنل بخشي از اين راز را گشوده اند.آنها در بررسي هاي خود دريافتند سلول هاي ميله اي ( يكي از سه نوع سلول حساس به نور بسيار پيچيده موجود در شبكيه چشم) تنها سلول هاي مسوول تنظيم ساعت دروني بدن در شرايط كم نور است.

اين پژوهشگران همچنين دريافته اند اين سلول هاي ميله اي كه به خاطر استوانه اي شكل بودن به اين نام خوانده مي شوند، همراه با سلول هاي مخروطي و ديگر سلول هاي شبكيه، ساعات دروني بدن را در شرايط پرنور درخشان تنظيم مي كنند. نتايج اين تحقيقات در نشريه نوروساينس منتشر شده است.

«سامر هاتار» محقق بيمارستان جانز هاپكينز با اشاره به شگفت انگيز بودن اين يافته ها از جهات مختلف مي گويد: پيش از اين تصور مي شد كه چرخه هاي شبانه روزي فقط در شرايط نسبتا پرنور تنظيم مي شود كه يافته هاي جديد اين امر را تاييد نمي كند.

دوم آنكه مي دانستيم زماني كه اين سلول هاي ميله اي در برابر نور بسيار روشن قرار مي گيرند، بي رنگ و غيركارامد مي شوند از اين رو تصور مي شد كه اين سلول هاي ميله اي در تنظيم ساعت دروني بدن در نور زياد نقشي ندارند. اما كشف جديد اين تصور را رد كرده و حاكي از نقش موثر اين سلول ها در تنظيم ساعت دروني بدن است.
 

pilapila2

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
8 اکتبر 2010
نوشته‌ها
33
لایک‌ها
0
دويدن و پريدن عامل افزايش جذب كلسيم

--------------------------------------------------------------------------------

عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي ايران گفت :انجام ورزش*هايي مانند دويدن ، پريدن ، واليبال ، فوتبال و ژيمناستيك كه با تحمل وزن بدن همراه هستند موجب افزايش جذب كلسيم در بدن مي*شود.

به گزارش ايرنا ، دكتر سيد* ضياء الدين مظهري افزود: عدم بهره*مندي از تغذيه مناسب و فعاليت*هاي بدني لازم در طول زمان رشد، ممكن است موجب كاهش تراكم استخوان*ها شود.

وي خاطر نشان كرد : اسكلت و استخوان*بندي استخوان*ها نه تنها چارچوب و ساختار بدن را تشكيل مي*دهد بلكه از اندام*هاي داخلي محافظت مي*كند و در خونسازي مشاركت دارد و به عنوان انبار كلسيم، فسفر و كربنات*هاي بدن در تعادل اسيدي بازي، حفظ و هدايت اكثر فعل و انفعالات بدن مؤثر است.

اين متخصص تغذيه يادآور شد: پوكي استخوان و از دست*دادن تراكم استخوان*ها ممكن است بين 30 تا 40 درصد با عوامل محيطي از جمله ميزان فعاليت شخص و نوع تغذيه مرتبط باشد.بهبود كيفيت تغذيه و تغيير روش زندگي مي*تواند تا حد قابل توجهي از پوكي استخوان و شكستگي آنها جلوگيري كند.
 

pilapila2

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
8 اکتبر 2010
نوشته‌ها
33
لایک‌ها
0
افزایش بیماری مقاربتی زوجین

--------------------------------------------------------------------------------

دبیر انجمن علمی مامایی کشور گفت: متاسفانه بیماری*های مقاربتی میان زوجین در حال افزایش است و مسوولان باید نسبت به این بیماری زوجین را آگاه کنند.

ناهید خداکرمی افزود: نوعی از بیماری جدیدی که به تازگی شایع شده بیماری مقاربتی «زگیل تناسلی» است که از ویروس پاپیلومای انسانی (Human papillomm virus) ایجاد می*شود.

وی ادامه داد: این بیماری بر اثر رابطه جنسی ایجاد می*شود اما ممکن است در مکان*های عمومی و استخرها نیز به دیگران سرایت شود.

دکترای تخصصی بهداشت باروری گفت: این بیماری در دو نوع است که نوع عمومی آن خطرناک نیست اما در نوع دیگری که در دهانه رحم ایجاد می*شود و قابل مشاهده نیست ممکن است پس از 10 تا 15 سال به سرطان رحم تبدیل شود.

عضو هیات مدیره سازمان **** پزشکی با بیان اینکه بعضی از انواع زگیل*های تناسلی بخصوص برای دختران نگران کننده هستند، گفت: از آنجایی که HPV می*تواند چنین عواقب جدی در بر داشته باشد زنان و دختران باید مرتب به متخصص زنان مراجعه کنند تا مورد آزمایش قرار گیرند.

دبیر انجمن علمی مامایی کشور تاکید کرد: افرادی که شرکای جنسی بیشتری دارند احتمال بیشتری وجود دارد که به عفونت HPVمبتلا باشند.
 

pilapila2

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
8 اکتبر 2010
نوشته‌ها
33
لایک‌ها
0
رابطه نشستن با طول عمر

--------------------------------------------------------------------------------

محققان آمریکایی می*گویند زیاد نشستن، عمر را کوتاه می*کند

به گزارش خبرگزاری فرانسه و طبق تحقیقی که در مجله آمریکایی Epidemiology به چاپ رسیده است بین ساعات نشستن و طول عمر ارتباط مستقیمی وجود دارد.
محققان طی 14 سال 123216 نفر را زیرنظر گرفتند و متوجه شدند زنانی که بیش از 6 ساعت در روز را می*نشینند 40 درصد احتمال مرگ زودهنگام*شان بیشتر از کسانی است که تنها 3 ساعت از وقت*شان را در روز نشسته می*گذرانند. البته این میزان در مردان کمتر و حدود 17 درصد است. همچنین بررسی*ها نشان داده احتمال مرگ زودهنگام در افرادی که نه تنها برای طولانی*مدت نشسته هستند بلکه عادت به ورزش کردن هم ندارند در زنان 94 درصد و در مردان 48 درصد است. به عقیده محققان ورزش نکردن و برای طولانی*مدت در وضعیت نشسته بودن می*تواند عوارض متابولیکی شدیدی داشته و به طور مثال بر تری*گلیسیرید، کلسترول، قند، فشارخون و لپتین اثر گذاشته و سبب چاقی، بیماری*های قلبی عروقی و سایر ناراحتی*های حاد شود.



منبع:salamat.ir
 
بالا