• پایان فعالیت بخشهای انجمن: امکان ایجاد موضوع یا نوشته جدید برای عموم کاربران غیرفعال شده است

مطالب علمي در زمينه طب و پزشكي ، اخبار پزشكي ، مقالات

Sir Vahid

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
2 دسامبر 2007
نوشته‌ها
6,342
لایک‌ها
4,575
اسكيزوفرنيك ها قاتلاني كه انگيزه ندارند

--------------------------------------------------------------------------------

حامد فرحبخش
اپيزود اول: <هاموئيل دستور داد پيرمرد را بكشم، او يك روح قدبلند است كه از وقتي در هلند درس مي‌خواندم با او دوست شدم. از20 سال پيش ، او هميشه با من حرف مي زند و دستور مي دهد. درهلند كه بودم از من خواست به ايران برگردم، من‌ هم برگشتم و از آن به بعد آواره شدم .> ‌اينها ادعاهاي مرد جواني است كه هفته‌ گذشته در شعبه 74 دادگاه كيفري استان تهران در جايگاه دفاع قرار گرفت تا در مقابل هيئت قضات دادگاه، به رياست قاضي كوه كمره اي از خود دفاع كند. او متهم است كه پيرمردي به نام قاسم سليماني را كه راننده آژانس بوده به خانه خود كشانده و با ضربات چاقو به قتل رسانده است. وكيل اين مرد 37 ساله مداركي ارائه داد كه نشان مي‌داد او به اسكيزوفرني دچار است و به همين دليل از چند سال قبل مادرش به عنوان قيم او معرفي شده است ....
اپيزود دوم : پسر جوان مادرش را در گوهردشت كرج به طرز فجيعي با وارد آوردن ده‌ها ضربه چاقو به قتل رسانده است و سپس به سراغ پدرش رفته و قصد قتل او را داشته. او در جلسه محاكمه‌اش مي گويد: <از مدتي قبل صدايي به من مي گفت بايد هر دويشان را بكشم تا از درد ورنج پيري رهايي پيدا كنند.‌صد بار به آن صدا گفتم من نمي توانم اين كار را بكنم، آنها را دوست دارم اما مي گفت آنها از پيري رنج مي كشند ،‌اينطوري به آنها كمك كرده‌اي و جواب زحمت‌هايشان را هم داده اي. بالاخره من هم قبول كردم و تصميم گرفتم هر دو را بكشم.> اين جوان نيز سوابقي از بيماري هاي رواني و مصرف شديد اكستازي دارد ، اما پرونده او نشان مي‌دهد كه هرگز بيماري او جدي گرفته نشده است ...
اپيزود سوم : <همه چيز را در تلويزيوني كه جلويم بود مي ديدم.‌ روحي كه در تلويزيون بود به من گفت بايد همسرم را بكشم و بعد هم خودم را بكشم. مي‌گفت اينطوري زودتر به هم مي رسيد.‌ مي‌گفت او دارد به تو خيانت مي كند ولي وقتي او را بكشي ديگر نمي‌تواند خيانت كند و وفقط مال خودت است. مي‌گفتم رحمم مي آيد، گفت چشمهايت را ببند من خودم كار را تمام مي كنم. منهم همين كار را كردم و با چاقو افتادم به‌جانش. مي‌گفت طوري‌تان نمي‌شود، كاري مي كنم كه دردتان نگيرد. او را كه زدم افتادم به جان خودم ، اما نمي دانم چرا هر چقدر با چاقو به خودم زدم نمردم..... >

قاتل يا بيمار؟
آدم‌هاي بيچاره اي كه به خاطر بيماري ايستاده اند در پاي چوبه دار؛ آدم‌هاي بيچاره اي كه بيماري رواني درمان نشده اي آنها را كشانده است به آخرين خط تيره زندگيشان؛ آنها به دستور صدايي ناشناخته يك انسان ديگر را قرباني كرده اند، بدون آنكه از اين صدا بشود سرنخي را در اختيار كارآگاهان جدي اداره قتل آگاهي و يا بازپرس جنايي گذاشت. آنها قربانيان روح ناشناخته‌اي هستند كه احساس مي‌كنند هميشه با آنها حرف مي زده و به آنها همه چيز را ديكته مي كرده. برخي از آنها به رغم مداركي كه درباره رواني بودنشان دارند، به دليل آنكه از سوي قضات دچار جنون تشخيص داده نمي‌شوند، مثل آدم‌هاي عادي محاكمه شده و به اعدام محكوم مي شوند، اگر چه آنها قاتلند اما آنها يك بيمار رواني درمان نشده هستند و همين بيماري آنها را به قتل واداشته است.

بيماران اسكيزوفرني خط اول جنايت
اگر چه تعداد زيادي از متهمان پرونده هاي قتل، در جلسه دادگاه از ترس آنكه به اعدام محكوم شوند هر بامبولي سر هم مي‌كنند تا از مرگ نجات پيدا كنند و اكثرشان هم اولين كاري كه به ذهنشان مي رسد ديوانه بازي يا تقليد از آدم هاي رواني است ، اما تعدادي از اين مجرمان واقعا بيمار رواني هستند كه دچار افكار پارانويايي شده اند و دستشان را به خون آغشته اند .
آنها آدم‌هاي منزوي و گوشه گيري هستند كه به همه چيز و همه كس مشكوك هستند و فكر مي‌كرده‌اند، همه اطرافيانشان كار و زندگيشان را ول كرده اند و دائم براي نابودي و يا لطمه زدن به آنها نقشه مي كشند، آنها خودشان را غلام حلقه به گوش يك قاتل خونخوار كرده اند كه هيچگاه هم به دام نمي افتد.

اسكيزوفرني، چهارراهي با تفكرات هذياني
آمارهاي موجود درباره بيماران رواني مبتلا به اسكيزوفرني بسيار ترسناك است ،نزديك به يك درصد جمعيت جهان با بيماري رواني اسكيزوفرني دست و پنجه نرم مي كنند، در ميان اين عده ، افرادي از همه گروه‌هاي سني، طبقات اجتماعي و اقوام مختلف ديده مي‌شود. اگرچه شايع‌ترين سن مبتلا شدن به اسكيزوفرني بين 15 تا 30 سالگي است اما در تمام عمر ممكن است فرد به اين بيماري رواني مبتلا شود. واژه‌ <اسكيزو> به‌معني‌ گسيختگي‌ است‌ و <فرني> نيز به‌ ذهن‌ و روان‌ اشاره‌ دارد.
اسكيزوفرني‌ غالبا به‌ اختلال‌ گسيختگي‌ شخصيتي‌ اشاره‌ دارد، چرا كه افكار و احساسات‌ بيمار اسكيزوفرني داراي‌ ارتباط‌ منطقي‌ و معمول‌ با يكديگر نيستند و فرد مبتلا قادر نيست بين تخيلات‌ خود و واقعيت‌ خط بكشد و آنها را از هم جدا كند و بنابراين‌ رفتاري‌ غيرمنطقي‌ و غيرعادي‌ دارد. علت بروز اين بيماري به‌صورت قطعي مشخص نشده است، اما تغيير در ميزان تركيبات شيميايي مغز در ايجاد آن موثر است. ژن‌ها و ارث، صدمات زايماني به نوزاد، عفونت هاي حاملگي و فشارهاي روحي نيز از ديگر عوامل احتمالي ايجاد اسكيزوفرني هستند

. افكاري براي يك جنايت
<صدا ها مي‌گفتند>، <روح توي تلويزيون دستور مي داد>، <هاموئيل به من گفت> و.... يكي از مهم ترين مشخصه هاي بيماران اسكيزوفرني اعتقادات و افكار هذياني و توهمي است كه در جهان واقع وجود ندارند.
اين بيماران رواني ، صداهايي را مي شنوند كه به وسيله ديگران شنيده نمي شود و تصاويري را در يك صفحه تلويزيون مانند وهم آلود مي‌بينند كه چون واقعي نيستند ديگران قادر به ديدن آنها نيستند.
علاوه بر اين، ‌اكثرآنها در افكار بيمارگونه خود دچار اين توهم هستند كه ديگران ذهن آنها را مي‌خوانند يا افكارشان را كنترل مي‌كنند و يا اينكه ديگران دائم دارند برعليه‌شان توطئه چيني مي‌كنند. مثلا مي‌خواهند به او سم بخورانند و او را به قتل برسانند و يا آنكه به او خيانت مي‌كنند. حتي بسياري از مجرمان مبتلا به اسكيزوفرني دفترچه خاطراتي دارند كه در آن از اينكه ديگران قصد قتل آنها را دارند، نوشته‌اند و اينكه به‌زودي از همه آنها انتقام خواهند گرفت. در يك مورد، يك متهم جوان كه كارمند بانكي در تهران بود و پسر خاله خود را با ضربات چاقو به قتل رسانده بود، در دفترچه خاطراتش نوشته بود <همسرم با پدر و مادرم و همه فاميل مي‌خواهند مرا با سم بكشند و بنابراين بايد به‌زودي از همه آنها انتقام بگيرم>، او به همين دليل به عراق رفته بود تا اسلحه اي تهيه كند و بعد از بازگشت همه را به قتل برساند، اما چون موفق به اين كار نشده بود، پسر خاله خود را كه اتفاقا بسيار هم با او صميمي و دوست بود با چاقو كشته بود. سوابق اين جوان نشان مي‌داد او يك بيمار رواني مبتلا به اسكيزوفرني است كه مدت‌ها تحت معالجه بوده است اما چون داروها و درمان‌ها را پيگيري نمي‌كرده حالش هر روز بدتر مي شده است ، او هميشه روحي را در صفحه تلويزيون مي‌ديد كه به او دستور مي‌داد خانواده‌اش را بكشد و سرانجام هم او را به قتل وادار كرده بود .
در مبتلايان به اسكيزوفرني، سايكوز (از دست دادن ارتباط با واقعيت) شيوع بسياري دارد و تحت همين شرايط است كه آنها مي توانند هر جنايتي را مرتكب شوند ،‌تنها در همين سال‌هاي اخير ده‌ها پرونده جنايت وحشتناك در اين زمينه را شاهد بوده ايم كه در آنها گاهي كودكان بي‌گناهي قرباني اين بيماري شدند، قتل فجيع -الهام -كودك خردسالي كه در غرب تهران به دست پدر بيمارش و در زير زمين خانه كشته شد و قرباني شدن كودك بيگناه توسط مادرش كه مدعي بود كودك را به توصيه يك روح و با انگيزه هاي مذهبي به قتل رسانده، از جمله پرونده‌هاي وحشتناك قاتلان اسكيزوفرني بود .اما مبتلايان به اسكيزوفرني تنها به ديگر كشي و جنايت برعليه ديگران دست نمي زنند ، بلكه در موارد بسياري اقدام به خودكشي هم مي كنند.
دكتر سيد مهدي صميمي،‌ ‌روانپزشك و عضو هيئت علمي دانشگاه،‌ ‌در بررسي اقدام خودكشي و خصوصا خودكشي در‌ حضور ديگران مي‌گويد: <اسكيزوفرني، اختلالات دو‌ ‌قطبي ، افسردگي و ... به عنوان اصلي‌ترين موارد منجر به خودكشي است.> وي مي افزايد: <از نگاه روانپزشكان، بررسي‌ها حاكي از آن است كه در پس اقدام اين افراد، بيماري نهفته‌اي، آنها را وا مي‌دارد كه براي به دست آوردن يك خواسته دست‌ ‌به اين گونه اعمال بزنند.>

اسكيزوفرني ها جنايتكاران خطرناك
نتايج تحقيقات دكتر‌ ‌سيد عبدالمجيد بحرينيان پژوهشگر بخش روانپزشكي و علوم رفتاري دانشگاه علوم پزشكي‌ ‌شهيد بهشتي و دكتر صفا مقصدلو پژوهشگر بخش روانپزشكي سازمان پزشكي قانوني كشور كه‌ ‌به بررسي شيوع و شدت جرائم در بيماران مبتلا به اختلالات رواني پرداختند،‌ ‌نشان مي‌دهد بيماران مبتلا به اسكيزوفرني اگر چه نسبت به ساير بيماران رواني ، جرائم كمتري را مرتكب مي شوند اما جرائم آنها بسيار خشونت بارتر و وحشيانه تر از ساير بيماران رواني است ، طبق اين تحقيقات مجرمان داراي اختلالاتي مثل اختلال هذياني و اختلال افسردگي ماژور‌ ‌گرچه تعداد كمي از مجرمان را تشكيل مي‌دادند، ولي بيش از نيمي از جرائمشان،‌ ‌خشونت‌بار بود. در اين مطالعه كه 130 بيمار مبتلا به اختلال رواني از جانب دادگاه جهت بررسي وضعيت رواني و تعيين مسئوليت كيفري به بخش روانپزشكي‌ ‌پزشكي قانوني ارجاع شده بودند، مورد بررسي قرار گرفتند. مشخص شد از اين تعداد، بيشترين مجرمان را بيماران مبتلا به اختلال شخصيت تشكيل مي‌دادند، در حالي كه‌ ‌شديدترين جرائم را بيماران سايكوتيك به ويژه اسكيزوفرني و اختلال هذياني مرتكب شده‌ ‌بودند. نتايج اين تحقيق نشان مي‌دهد: بيماران مبتلا به‌ ‌اختلال هذياني به دليل آنكه در حوزه‌هاي غيرهذياني عملكرد طبيعي دارند و مي‌توانند‌ ‌برنامه‌ريزي كرده و طرح و نقشه بريزند، زماني‌كه تحت تاثير هذيان‌هاي حسادت و عشقي‌ ‌قرار گيرند، مي‌توانند به خطرناكترين جانيان تبديل شوند.

خسته در حصارهاي انزواطلبي
بيماران اسكيزوفرنيا معمولا آدم هاي منزوي و گوشه گيري هستند، سابقه اكثر جنايتكاراني كه تحت تاثير بيماري رواني دستشان را به خون آغشته‌اند، نشان مي دهد آنها هيچ رفيق و دوست صميمي در زندگي نداشته اند و غالبا آدم‌هايي تنها و منزوي بوده‌اند و هميشه فكر مي كرده‌اند ديگران برا‌ي آنها توطئه چيني مي كنند ، آنها اكثرا خودشان را در چار چوب اتاق هاي تنگ و تاريك خانه محبوس كرده اند و به همين دليل درصدي از آنها با اعتياد هم حسابي رفيقند و يا مطالعات عجيب و غريب و نسبتا زيادي درباره ماوراء طبيعه و روح دارند ، اگر چنانچه ديگران براي تماس با آنها تلاش كنند آنها چيزي براي گفتن ندارند.

من از آدم‌ها مي ترسم
بيماران اسكيزوفرنيا درك غيرواقعي از حقايق اطرافشان دارند ، درك آنها از اطرافشان با دريافت ديگران و از جمله اعضاي خانواده خودشان از همان موضوع متفاوت است ، زندگي آنها در دنيايي با ديوارهايي از جنس توهم و هذيان تعريف شده است ، و اين چنين تصوري از زندگي ،آنها را مي رساند به عمق ترس، عصبانيت و گيجي و به همين دليل آنها غالبا افرادي سرد، بي علاقه يا حواس پرت به نظر ميآيند و در مواردي ساعت‌ها بدون كوچكترين تحرك و صحبتي دريك نقطه مي نشينند، درحالي كه خانواده ها دلشان خوش است كه فرزندشان آرام و سر به زير و مودب است. از ديگر علائم ابتلا به اسكيزوفرني رعايت نكردن بهداشت و انجام دادن رفتارهاي عجيب و غريب است، سر و صورت‌آشفته و كثيف و رفتارهاي عجيب و غيرعادي مانند خيره شدن به يك نقطه، با خود صحبت كردن و انجام كارهاي تكراري از علائم ديگر اين بيماري است.
متاسفانه هيچ آزمون اختصاصي‌اي براي‌ تشخيص‌ اسكيزوفرني‌ وجود ندارد و تشخيص توسط روان پزشك به‌صورت باليني انجام مي‌گيرد. براي‌ اثبات‌ اين‌ تشخيص‌، علائم‌ بايد حداقل‌ 6 ماه‌ در زمان‌هايي‌ از زندگي‌ تداوم‌ يافته‌ باشد.

ما همه رواني نيستيم
ممكن است وقتي كه اين گزارش را بخوانيد يك دفعه يادتان بيايد كه يكي از اقوامتان مثلا دختر خردسالتان حالتي شبيه يكي از اين حالت‌هاي اسكيزوفرني دارد. مثلا رفتارهاي عجيب و غريبي دارد و يا گوشه گير است و يا هميشه از فرشته اي خيالي حرف مي‌زند، اگر اين طور باشد همين الان دلتان هري مي‌ريزد پايين و با عجله مي‌رويد پيش يك روانپزشك و هرچقدر كه او مي‌گويد كه بچه هيچ مشكلي ندارد باورتان نمي شود ، اين درحالي است كه افراد عادي هم ممكن است احساسات يا عملكردي شبيه بيمار مبتلا به اسكيزوفرنيا داشته باشند و برعكسش ممكن است بيماران اسكيزوفرني رفتاري بسيار عادي داشته باشند و ظاهري كاملاً سالم داشته، بنابراين با ديدن يك يا دو چشمه از رفتارهاي عجيب و غريب فرزندتان خودتان را اذيت نكنيد.
 

Sir Vahid

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
2 دسامبر 2007
نوشته‌ها
6,342
لایک‌ها
4,575
يونتوفورزيس، روشي براي درمان تعريق بيش از حد
________________________________________
محمد محسني
تعريق بيش از حد يكي از مشكلاتي است كه به ظاهر كوچك و بي آزار است اما انواع مشكلات و محدوديت‌هاي روحي و جسمي براي شخص ايجاد مي‌كند و شخص را به انزوا مي‌كشاند.حدود 4 درصد مردم جهان و 20 درصد ساكنان آسيا با اين مشكل مواجه هستند.
شايد خيلي از شما با كسي كه چنين مشكلي دارد، مواجه شده باشيد. تعريق بيش از حد بر اعتماد به نفس و رابطه افراد بسيار تاثيرگذار است و بيان مشكلات اين بيماري براي ديگران و حتي پزشكان معمولا‌ مشكل است.
تعريق بيش از حد يك مشكل ژنتيكي است كه در آن شخص با تعريق زياد دست ها، پاها ، زيربغل و ... مواجه است.تعريق بيش از حد ربطي به هيجانات عاطفي ندارد، تنها به علت مجموعه‌اي از تحريكات فيزيولوژيك، دست ها و پاها بسيار سرد و مرطوب شده و به شدت عرق مي‌كنند.
گاهي عرق زير بغل به روي سينه جريان پيدا مي‌كند و لباس ها را خيس مي‌كند. به همين علت اين افراد نمي‌توانند از رنگ ها و جنس‌هاي مختلف استفاده كنند.
براي كساني كه اين مشكل را دارند، افزايش تعريق در هر زماني رخ مي‌دهد، در اتاق سرد، هنگام آرامش، استراحت و بدون هيچ استرس و هيجاني و حتي وقتي تنها هستند و كتاب مي‌خوانند يا تلويزيون نگاه مي‌كنند.
تعريق مفرط ،تمام جنبه هاي زندگي شخص از روابط اجتماعي گرفته تا نوع شغل انتخابي را تحت تاثير قرار مي‌دهد.افرادي كه اين مشكل را ندارند، نمي‌توانند آن را درك كنند و پزشكان هم به اين بيماري اهميت زيادي نمي‌دهند، غافل از اينكه اين بيماري مشكلات زيادي براي مبتلايان فراهم مي‌كند.
بهترين شاهد براي اين مسئله، عدم اطلاع بسياري از بيماران و حتي پزشكان از تكنيك‌هاي جديد درماني آن‌است. يكي از اين تكنيك‌ها يونتوفورزيس است.

يون‌ها وارد مي‌شوند
يونتوفورز عبارت است از تحميل حركت يون‌ها از روي غشاء بيولوژيك توسط جريان الكتريكي با اهداف درماني. اين روش، جابه‌جا كردن يوني نيز ناميده مي‌شود.
هر چند مكانيسم تاثير يونتوفورز در كاهش تعريق به خوبي مشخص نيست، ولي طبق يك نظريه، هيدروژن ناشي از هيدروليز آب كه بار مثبت دارد و در سمت منفي جمع مي‌شود ، در مجاري غدد جمع شده و باعث تخريب مجاري مي‌شود و از اين طريق ميزان تعريق را كاهش مي‌دهد. در نظريه ديگري احتمال مسدود شدن مجرا توسط يك ذره باردار را به عنوان مكانيسم عمل ذكر كرده‌اند.
در يونتوفورز از جريان مستقيم استفاده مي‌شود و گروهي از محققان به دليل ايجاد حس سوزش درد يا تحريكات پوستي مثل قرمزي، پيشنهاد مي‌كنند كه از جريان متناوب استفاده شود.

اساس كار
براي يونتوفورز از يك ظرف كه از آب شير پر شده است و دو الكترود صفحه‌اي به آن وصل مي‌شود ،استفاده مي‌كنند. بيمار ابتدا وسايل فلزي مثل انگشتر، النگو و ساعت را در ميآورد تا در حين كار دچار سوختگي نشود، سپس كف دست‌ها يا پاها را در ظرف قرار مي دهد.
دستگاه به منبع الكتريسيته وصل مي‌شود. جريان به تدريج افزايش مي‌يابد و وقتي به حدي رسيد كه بيمار احساس گزگز يا سوزن سوزن شدن كرد، جريان را ثابت كرده و كمي هم از آن حد كمتر مي‌كنند يعني جريان به زير آستانه تحمل بيمار برده مي‌شود.
طول درمان حدود 30 تا 40دقيقه در روز است كه البته بعد از 15 دقيقه قطب مثبت و منفي تغيير مي‌كند تا هر دو اندام به طور مساوي در سمت منفي كه محل تجمع يون هيدروژن است، قرار بگيرد.طول درمان به طور متوسط 6 تا 10 جلسه است كه معمولا يك روز درميان برنامه ريزي مي‌شود.
برخي محققان به گونه‌اي ديگر عمل مي كنند، در اين روش آنها تنها يك اندام را در سمت منفي قرار مي‌دهند و اينكار را تا زماني كه ميزان تعريق به حد طبيعي برسد، ادامه مي‌دهند؛ سپس اينكار را براي اندام ديگر نيز انجام مي دهند.
در روش ديگر هر دو دست يا پا در يك جلسه به طور يكسان و همزمان در سمت منفي قرار مي‌گيرد و چون ميزان تعريق هر دو اندام به طور يكسان و همزمان كاهش مي‌يابد، ديگر شك و ترديدي به وجود نمي‌آيد.
براي تعريق شديد زير بغل هم اسفنج هايي وجود دارد كه بر اساس همين تكنيك عمل مي‌كند ولي به دليل عوارض ناخواسته شديد مثل تحريك، قرمزي و سوختگي چندان مورد استقبال قرار نگرفته و از سوي پزشكان توصيه نمي شود.
اگر فردي هم در دست ها و هم پاها دچار تعريق زياد است مي‌تواند به طور همزمان تحت درمان با يونتوفورز قرار گيرد .

استمداد از داروها
استفاده از يونتوفورز همراه با گليكوپرونيوم روش ديگر درماني است كه بسيار در كاهش تعريق دست و پا موثر است.داروي گليكوپيرونيوم يك عامل كولينرژيك است كه بلافاصله تعريق را كاهش مي‌دهد. اين روش به طور متوسط 33/7 روز براي كف دست و 47/2 روز براي كف پا دوام دارد و تعداد كمي از بيماران بعد از 4تا 6 هفته نياز به تكرار درمان پيدا مي كنند.

دستگاه عليه تعريق
مشخصات اين دستگاه كه خيلي از مبتلايان را نجات داده به اين ترتيب است: يك واحد برقي كه با باتري كار مي‌كند و به راحتي قابل حمل و نقل است. دست ها يا پاها را داخل يك ظرف آب قرار مي‌دهيد، دو الكترود را داخل ظرف مي‌گذاريد.متاسفانه اين دستگاه در حال حاضر در ايران به طور عمومي توزيع نشده است و صرفا در چند مركز آموزشي وجود دارد ولي با توجه به مكانيسم ساده و پرتابل بودن آن، درمان بسيار مناسبي است.

اول اگزما، دوم تعريق
در افرادي كه دچار اگزما هستند ابتدا بايد اگزما درمان شود، سپس مي‌توان از يونتوفورز استفاده كرد.وجود اگزما باعث مي شود بيمار نتواند يونتوفورز را تحمل كند. هنگامي‌كه به كمك يونتوفورز ميزان تعريق به اندازه كافي كاهش يافت، براي جلوگيري از برگشت آن بايد فرد طبق برنامه مشخصي هر چند هفته كه بسته به شدت تعريق تعيين مي‌شود ،مراجعه كند و يك جلسه مورد مداوا قرار گيرد.

خانم‌هاي باردار مراقب باشند
يونتوفورز يك روش بسيار كم عارضه است.تعداد كمي از بيماران از سوزش و گزگز در ناحيه مورد مداوا شكايت دارند كه پس از چند روز خود به خود قطع مي‌شود.خشكي بيش از حد پوست عارضه احتمالي ديگري است كه در صورت وقوع آن درمان قطع مي شود و اين عارضه به خودي خود پس از مدتي بر طرف مي‌شود.پوسته‌ريزي يكي ديگر از عوارض اين روش است كه در برخي موارد ديده مي‌شود.
توجه داشته باشيد اين روش براي خانم‌هاي باردار و كساني كه از ضربان ساز قلب استفاده مي‌كنند، ممنوع است.

نوعي ديگر
داروهاي زيادي وجود دارند كه اين بيماري را كنترل مي كنند. محلول كلريد آلومينيوم در الكل اتيليك شايع‌ترين داروي اين گروه است. اين محلول كه بايد توسط پزشك تجويز شود، اولين گام درماني و اولين انتخاب براي تعريق مفرط دست ها، زيربغل و پاها ست. گلوتارآلدئيد ماده موثر ديگري است ولي گاهي عوارض جانبي شديدي ايجاد مي‌كند. عوارض جانبي آن حساس شدن پا و تغيير رنگ پوست است. ولي خيلي از بيماران نتايج مناسبي به دست مي‌آورند.قرص پروپرانولول يك درمان خوب براي تعريق ناشي از استرس است. در خيلي از موارد تعريق فقط هنگام بروز استرس ظاهر مي‌شود، ولي اين دارو براي مبتلايان به تعريق مفرط كه بر اثر استرس بيشتر تحريك مي شوند، هم موثر است.در يك روش جديد به كمك سم بوتوليسم كه از كشنده ترين سم‌هاي طبيعي‌ ‌شناخته شده است، تعريق درمان مي شود.در اين روش سم رقيق شده مذكور را به زير بغل بيماران تزريق كرده و پس‌ ‌از دو هفته مقدار تعريق افراد به 85 درصد كاهش مي‌يابد و به ميزان طبيعي مي‌رسد‌. ‌اين تزريق بايد هر 3 تا 6 ماه تكرار شود. البته اين سم قيمت بسيار بالايي دارد‌. ‌موثرترين درمان تعريق مفرط و شديد از طريق يك عمل جراحي به نام سمپاتكتومي يا قطع عصب سمپاتيك است. اما اين جراحي هم عوارض خاص خود را دارد.

حرف آخر
يونتوفورز يك روش كارا، ايمن و كوتاه مدت است كه به خوبي تحمل مي‌شود و مي توان در خانه و بدون حضور پزشك نيز آن را انجام داد.هنگامي‌كه تعريق كف دست و پا شديد است و به درمان‌هاي موضعي مثل استفاده از نمك‌هاي آلومينيوم جواب نمي‌دهد، مي توان به خوبي از اين روش استفاده كرد. در كارآيي اين روش شكي وجود ندارد هر چند سازوكاري كه موجب كاهش تعريق مي‌شود، هنوز بخوبي شناخته نشده است و در مورد آن اختلاف نظر وجود دارد.برخي معتقدند يونتوفورز پس از استفاده از تركيبات آلومينيوم بايد به عنوان خط دوم درمان تعريق بيش از حد مورد استفاده قرار گيرد. هر چند استفاده از سم بوتولينوم براي كاهش تعريق به شدت مورد استقبال قرار گرفته است، اما باز هم توصيه مي‌شود قبل از آن يونتوفورز با آب معمولي مورد استفاده قرار گيرد
 

Sir Vahid

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
2 دسامبر 2007
نوشته‌ها
6,342
لایک‌ها
4,575
زنان نيازمند ارتباطات اجتماعى قوى

--------------------------------------------------------------------------------

ایران-احتمال مرگ در زنانى كه از نظر اجتماعى منزوى هستند، به علل مختلف شصت و شش درصد افزايش نشان مى دهد.
بررسى ها نشان داد زنانى كه از نظر اجتماعى منزوى هستند، از جمله كسانى كه دوستان و بستگان كمى دارند و به يك گروه اجتماعى يا مذهبى تعلق ندارند احتمال مرگ در آنها به علل مختلف ۶۶درصد افزايش نشان مى دهد و همچنين احتمال مرگ اين افراد بر اثر ابتلا به سرطان سينه دو برابر افرادى است كه روابط اجتماعى قويترى دارند.
دكتر «كانديس اچ.كرونكه» از دانشگاه كاليفرنيا، در بركلى و سانفرانسيسكو گفت : حضور و يا نبود بستگان نزديك، دوستان و فرزندان هر كدام تأثير زيادى بر شانس زنده ماندن اين زنان دارد.
به گزارش ايونا،احتمال مرگ زنان مبتلا به سرطان سينه كه دوست يا بستگان نزديك ندارند تقريباً سه يا چهار برابر كسانى است كه شمار دوستان و خويشاوندان نزديكشان از ۱۰تن فراتر مى رود.
بر پايه اين گزارش، خطر مرگ در زنان مبتلا به سرطان سينه فاقد فرزند شش برابر زنانى است كه دستكم شش فرزند در قيد حيات دارند.
اين يافته ها نشان مى دهد زنان مبتلا به سرطان سينه بايد بدانند وجود اطرافيان مى تواند شانس زنده ماندن آنها را افزايش دهد.
__________________
 

Sir Vahid

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
2 دسامبر 2007
نوشته‌ها
6,342
لایک‌ها
4,575
رژيم غذايى در كم خونى و فقرآهن

--------------------------------------------------------------------------------

ایران-كم خونى وضعيتى است كه در آن تعداد يا اندازه گلبول هاى قرمز و يا مقدار هموگلوبين موجود در خون كاهش يافته و تبادل اكسيژن و دى اكسيدكربن بين خون و سلول ها دچار اختلال مى شود. از علل ايجادكننده كم خونى مى توان كمبودهاى تغذيه اى، خونريزى، ناهنجارى هاى ژنتيكى، بيمارى هاى مزمن و يا مسموميت هاى دارويى را نام برد. منظور از كم خونى هاى تغذيه اى كم خونى هايى است كه دراثر دريافت ناكافى مواد مغذى ايجاد مى شوند.
از مهمترين مواد مغذى جهت خون سازى كه كمبود آنها موجب بروز كم خونى مى شود مى توان به آهن، ويتامين ب۱۲ و اسيد فوليك اشاره كرد. از بين آنها كم خونى ناشى از فقر آهن يكى از شايع ترين كم خونى هاى تغذيه اى است.
كم خونى ناشى از فقر آهن
فقرآهن يكى از شايع ترين اختلالات تغذيه اى در كشورهاى درحال توسعه و مهمترين علت كم خونى تغذيه در كودكان و زنان در سنين بارورى است كه با ايجاد گلبول هاى قرمز كوچك و كاهش ميزان هموگلوبين مشخص مى شود كه اين بيمارى سبب اتلاف منابع و مراقبت هاى بهداشتى، كاهش بهره ورى دراثر افزايش ميزان مرگ و مير، ابتلا به بيمارى در مادران و كودكان و بالاخره كاهش ظرفيت جسمى و روانى در بخش بزرگى از جامعه مى شود.
ميزان نياز به آهن براساس سن، جنس و وضعيت فيزيولوژيكى افراد متفاوت است. مثلاً زنان باردار به علت افزايش حجم خون، رشد جنين و جفت و ساير بافت ها به آهن بيشتر نياز دارند. به همين دليل بيش از سايرين در معرض خطر كم خونى قرار دارند.
در شيرخواران در صورت سلامت مادران، ميزان آهن موجود در شيرمادر براى ۶-۴ ماه اول زندگى كافى است. ولى درمورد نوزادانى كه با وزن كم متولد مى شوند، ذخاير آهن كم بوده و بايد از ۳ماهگى آهن اضافى به صورت قطره خوراكى خورانده شود.
همچنين بستن پيش ازموقع بند ناف نيز به اين دليل كه نوزاد را از يك سوم كل خونش محروم مى كند، خطر فقرآهن را افزايش مى دهد.
دلايل فقرآهن
دلايل گوناگونى براى كمبود آهن وجوددارد كه از آن جمله مى توان به علل زير اشاره كرد:
دريافت ناكافى آهن به دليل رژيم غذايى مورداستفاده كه در آن آهن كمى وجوددارد، مانند بعضى از رژيم هاى گياه خوارى.
جذب ناكافى آهن در اثر اسهال، كاهش ترشح اسيدمعده، مشكلات گوارشى يا تداخلات دارويى و داروهايى مثل كلستيرامين، سايمتيدين، پانكراتين، رانيتيدين و تتراسايكلين.
افزايش نياز به آهن براى افزايش حجم خون در دوران نوزادى، نوجوانى، باردارى و شيردهى.
خونريزى زياد در دوران عادت ماهانه و يا دراثر جراحات يا ناشى از هموروييد (بواسير) يا بيمارى هاى بدخيم و انگل ها، كمبود آهن در مردان بزرگسال معمولاً در اثر ازدست دادن خون است.
بعضى از علايم كم خونى فقرآهن عبارتند از:
رنگ پريدگى پوست، زبان و مخاط داخل لب و پلك چشم ها، خستگى زودرس، سرگيجه و سردرد، خواب رفتن و سوزن سوزن شدن دست و پاها، حالت تهوع و در كم خونى شديد گودشدن روى ناخن (ناخن قاشقى).
براى درمان كم خونى از چندروش استفاده مى شود كه بهترين و كم خطرترين آنها استفاده از مكمل هاى خوراكى است. درمان با نمك هاى ساده آهن مثل سولفات فروى خوراكى كاملاً مؤثر بوده و به شكل قرص، كپسول يا مايع است و بايد مصرف آنها تا چندماه ادامه يابد. چنانكه اين قرص ها با معده خالى مصرف شوند جذب آنها بهتر و بيشتر صورت مى گيرد، ولى دراين حالت سبب تحريك معده و بروز مشكلات گوارشى مى شوند. عوارض گوارشى ناشى از مصرف آهن نظير تهوع، دل پيچه، سوزش قلب، اسهال يا يبوست را مى توان به حداقل رساند. به شرطى كه آهن را با ميزان بسياركم مصرف كرده و به تدريج به ميزان آن افزوده تا به حد موردنياز بدن برسد. بهتر است قرص آهن در آخر شب قبل از خواب استفاده شود تا عوارض ناشى از آن كاهش يابند.
ويتامين C جذب آهن را افزايش مى دهد. به همين دليل معمولاً مصرف ويتامين C به همراه آهن پيشنهاد مى شود. علاوه بر درمان دارويى بايد به ميزان آهن قابل جذب در غذا نيز توجه كرد. جذب آهن غذا اغلب تحت تأثير شكل آهن موجود در آن است. آهن موجود در پروتئين هاى حيوانى مانند گوشت گاو، ماهى، پرندگان (آهن هم) بيشتر جذب مى شوند. درحالى كه جذب آهن پروتئين هاى گياهى مانند سبزى ها و ميوه ها (آهن غيرهم) كمتر است. مصرف چاى همراه يا بلافاصله بعد از غذا مى تواند جذب آهن را تا حد صفر تا پنج درصد كاهش دهد.
قهوه، تخم مرغ، شير و لبنيات، نان گندم، حبوبات (حاوى اسيد فينيك) و فيبرهاى غذايى جذب آهن را به علت تشكيل كمپلكس هاى نامحلول كاهش مى دهند. بنابراين فرآورده هاى حاوى آهن، طى يك ساعت قبل يا دوساعت بعد از مصرف هريك از اين مواد نبايد مصرف شود. منابع غذايى آهن دار جگر، قلوه، گوشت قرمز، ماهى، زرده تخم مرغ، سبزى هاى داراى برگ سبز تيره مانند جعفرى، اسفناج و حبوبات، مثل عدس و لوبيا همچنين ميوه هاى خشك (برگه ها) بخصوص برگه زردآلو و دانه هاى روغنى است.
عوامل افزايش دهنده جذب آهن و منابع غذايى آنها:
اسيد سيتريك و اسيد اسكوربيك با ويتامين ث كه در آلو، خربزه، ريواس، انبه، گلابى، طالبى، گل كلم، سبزى ها، آب پرتغال، ليموترش، سيب و آناناس وجوددارند مى توانند عوامل افزايش دهنده جذب آهن در بدن باشند. اسيد ماليك و اسيد تارتاريك كه در هويج، سيب زمينى، چغندر، كدوتنبل، گوجه فرنگى، كلم پيچ و شلغم موجود است، نيز سبب افزايش جذب آهن مى شوند.
محصولات تخميرى مثل سس سويا نيز در اين دسته از عوامل گنجانده مى شود.
 

Sir Vahid

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
2 دسامبر 2007
نوشته‌ها
6,342
لایک‌ها
4,575
زنان جوان بيشتر افسرده مي شوند

--------------------------------------------------------------------------------

ايسنا: در حالي كه وارد شدن به يك مرحله افسردگي پس از پشت سر گذاشتن يك حمله قلبي براي هر فردي به شدت معمول و امكان پذير است، تحقيقات جديد نشان مي دهد كه زنان ۶۰ ساله و جوانتر بسيار بيشتر از گروه هاي ديگر در معرض ابتلا به اين اختلال رواني در شرايط مزبور قرار دارند.
اين يافته بسيار حائز اهميت است چرا كه افرادي كه پس از سكته قلبي به افسردگي مبتلا مي شوند بيشتر در بيمارستان ها بستري شده، احتمال فوت آنها به دليل ابتلا مشكلات و ناراحتي هاي قلبي بيشتر است و بالاخره در مقايسه با گروهي كه افسرده نمي شوند هزينه بيشتري را صرف مراقبت هاي بهداشتي مي كنند.
محققان مي گويند: شناسايي بيماران سكته كرده كه افسرده هستند به پزشكان در درمان بهتر آنها كمك مي كند.
دكتر سوسميتا ماليك استاديار پزشكي دانشگاه اموري در ايالات متحده كه در اين پژوهش ها حضور داشته در اين باره خاطرنشان كرد: افسردگي در بين افرادي كه دچار حمله قلبي مي شوند بسيار شايع است، به طوري كه حدود ۲۲درصد از اين بيماران به افسردگي مبتلا مي شوند. اما تحقيقات نشان مي دهد كه زنان جوانتر در اين شرايط بيشتر افسرده مي شوند به طوري ميزان ابتلا زنان ۶۰ سال و جوانتر به افسردگي پس از سكته قلبي حدود ۴۰ درصد و در زنان مسن تر ۲۱درصد است. البته هنوز براي محققان علت اصلي اين شدت در زنان جوان مشخص نيست. از اين رو محققان توصيه مي كنند كه زنان جوان بايد راحت تر و آزادانه تر درباره احساساتشان با پزشك معالج شان صحبت كنند.
 

Sir Vahid

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
2 دسامبر 2007
نوشته‌ها
6,342
لایک‌ها
4,575
هرگز داروهاي جلدي دست ساز را از آرايشگاه تهيه نكنيد

ايسنا: عامل به وجود آورنده آكنه افزايش چربي بيش از حد در فوليكول پوست است و از نظر علمي هيچ ارتباطي با تغذيه افراد ندارد.
دكتر عباس راثي، متخصص بيماري هاي پوست مراجعه برخي از زنان را به آرايشگاه ها براي دريافت داروهاي جلدي دست ساز و ضد آكنه كه حاوي مقاديري تركيبات استروئيد هستند يكي از عوامل به وجود آمدن ضايعات آكنه در پوست عنوان و تصريح كرد: پوست اكثر خانم ها پس از استفاده از اين پمادهاي جلدي تا چند روزي براق و صاف مي شود اما بعد از طي چند هفته ضايعات با شدت بيشتري در سطح پوست ظاهر مي شود و علاوه بر آن موهاي زائد صورت نيز افزايش مي يابد؛ همچنين، در برخي موارد رگ هاي صورت نيز باز مي شود.
 

Sir Vahid

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
2 دسامبر 2007
نوشته‌ها
6,342
لایک‌ها
4,575
رابطه خشونت مردان و مصرف سويا

--------------------------------------------------------------------------------

ايسنا: متخصصان اعلام كردند: مصرف زياد سويا براي مردان مي تواند مضر باشد.
پژوهشگران دانشگاه «ويك فاست» اعلام كردند با اين كه مصرف سويا در زنان سبب ايجاد اثرات مثبتي مي شود ولي مصرف فراوان آن در مردان تاثيرات منفي در پي دارد.
گفتني است كاهش خطر بروز برخي سرطان ها، پوكي استخوان، بيماري هاي قلبي- عروقي و علايم بعد از يائسگي از مزاياي مصرف سويا در زنان است و اين ماده مغذي در مردان سبب تاثير منفي بر رفتار اجتماعي آنان و بروز رفتارهاي اجتماعي و خشن مي شود.
 

Sir Vahid

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
2 دسامبر 2007
نوشته‌ها
6,342
لایک‌ها
4,575
منابع موادمغذي

--------------------------------------------------------------------------------

همشهری-صدف كوه كن- از آنجايي كه اكثر افراد، از كمبودهاي ويتاميني رنج مي برند، در زير به منابع برخي از موادمغذي اشاره مي كنيم
كربوهيدرات ها: نان و غلات(بهترين نوع انواع حاوي سبوس مي باشد)، ماكاروني هاي غني شده، لوبيا، باقلا، عدس، ميوه ها و سبزيجات.
پروتئين: گوشت ها( كه بهترين گزينه ماهي ها هستند)، پنير، ماست، شير، تخم مرغ، دانه هاي روغني، نان غله سبوس دار، باقلا، عدس، قارچ، سويا.
چربي ها: آجيل مغزدار، دانه هاي روغني ، ماهي هاي چرب، روغن زيتون، روغن هاي مايع نباتي.
آب:آب تصفيه شده، سالم و گوارا(بدون كلر)، ميوه جات و سبزيجات.
ويتامينA: هويج، آب تره، اسفناج، كلم، كدو، سيب زميني شيرين، انبه، طالبي، هندوانه، كلم بروكلي، روغن كبد ماهي، زردآلو، گوجه فرنگي، تخم مرغ.
ويتامينB-complex: نان غله سبوس دار، دانه هاي روغني، آجيل مغزدار، سبزيجات، لوبيا، باقلا، عدس، تخم مرغ، ماست، شير، جگر، گوشت ماكيان، ماهي، گوشت قرمز.
ويتامينC: مركبات، توت فرنگي، ليموترش، كلم بروكلي، ميوه هاي گرمسيري، گوجه فرنگي، كلم، فلفل دلمه، جعفري و... البته اين ويتامين به حرارت بسيار حساس بوده و در حرارت هاي بالا از بين مي رود. اين ويتامين در ميوه هاي خشك وجود ندارد.
ويتامينD: ماهي، روغن كبد ماهي، فرآورده هاي لبني(كره- خامه و...) و زرده تخم مرغ.
ويتامينE: جوانه گندم، گردو، زيتون، آووكادو، دانه هاي روغني، آجيل مغزدار، باقالي، نخود، ماهي، زرده تخم مرغ، روغن هاي گياهي پالايش نشده.
ويتامين K: كتانجك، يونجه، گل كلم، كاهو، سبزيجات پربرگ سبزرنگ، سيب زميني، گوجه فرنگي، چربي غير اشباع چند پيوندي، فرآورده هاي لبني.
كلسيم: بادام زميني، تخم آفتابگردان، فرآورده هاي لبني، تيغ ماهي هاي ريز و كوچك، سبزي هاي پربرگ و سبزرنگ.
كروم: مخمر آبجو، كلم بروكلي، جو دوسر، قارچ، نان گندم سبوس دار، ملاس.
آهن: سبزيجات پربرگ و سبزرنگ، گوشت ها(به خصوص گوشت قرمز)، ماهي، عدس، باقلا، كشمش، خرما.
منيزيوم: سبزيجات پربرگ سبز تيره، دانه هاي مغزدار(آجيل)، لوبياي سويا، نان سبوس دار.
پتاسيم: ميوه ها به خصوص (موز-سيب- آناناس- طالبي- هندوانه)، فندق، ته كاهو، عدس، گوشت گوساله، آب پرتقال، سبزيجات تازه، سيب زميني، ماهي، ماست.
سديم: ميوه و انواع سبزيجات.
روي: آجيل مغزدار، غذاهاي دريايي، نان غله سبوس دار، جوانه گندم.
سلنيم: ماهي، صدف، آجيل مغزدار، دانه هاي روغني، گوشت، تخم مرغ، فرآورده هاي لبني.
 

Sir Vahid

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
2 دسامبر 2007
نوشته‌ها
6,342
لایک‌ها
4,575
بیماری های زنان

--------------------------------------------------------------------------------

خونریزی ولکه بینی در زمان غیر معمول


چون خونریزی های غیر طبیعی مجرای رحمی در خانمها مسئله شایعی است اجازه دهید برای آنکه اطلاعات اولیه ای داشته باشیم لیستی از علل شایع این مشکل را بنویسم

1-عوارض حاملگی:
سقط خود بخود
حاملگی خارج رحمی
بیماریهای تروفوبلاستیک(مربوط به جفت)

2-اختلالات تخمدانی:
کیست های فولیکولر(خوش خیم)
کیست جسم زرد(خوش خیم)
بیماری تخمدانهای با کیستهای متعدد(خوش خیم)
سرطانهای خوش خیم موقتی
بقیه سرطانها

3-به علل اختلالات رحمی:
عفونت مزمن لایه های رحمی
گوشت های اضافی خوش خیم در رحم
سرطانهای بد خیم رحم
وجود لایه های طبیعی بافت رحمی در جاهای غیر طبیعی لگن
وجود جسم خارجی مثل IUD
وجود جمع شدگی چرک و خون در یک قسمت رحم

4-به دلایل هورمونی
مصرف عمدی هورمون( مثل قرص های جلوگیری ocp)
تولید ناخود آگاه هورمون در بدن

5-خونریزی با منشاء خارج رحمی:
ازدیواره مجرای رحم
ازگردن دهانه رحم
از مجرای ادرار
ازمثانه
ازمقعد

6-اختلالات لوله های رحمی:
عفونت حاد و مزمن لوله های رحمی
سرطانهای خوش خیم و بدخیم لوله هل رحمی

7-به دلائل غیر مسائل زنانه:
اختلال خونی در بدن
اختلال غددی در بدن
اختلال متابولیک در بدن

8- بی دلیل:
با پایه روانی
با پایه عروقی
 

Sir Vahid

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
2 دسامبر 2007
نوشته‌ها
6,342
لایک‌ها
4,575
--------------------------------------------------------------------------------

آژير قرمز، حتي براي يك قطره خون اضافي
عادت ماهيانه هرچند هميشه همراه درد و ناراحتي باشد، اما نشانه‌اي از سلامت بدن خانم‌ها است و تغييرات آن بايد به‌عنوان هشداري جدي در نظر گرفته شود



دكتر مجيد سروري‌
حس خوبي نيست كه هر ماه شاهد خونريزي قسمتي از بدن خود باشيد. روزهاي عادت ماهانه، روزهايي پر محدوديت و همراه با مشكلاتي گوناگونند؛ با اين وجود، اين خونريزي يكي از معيارهاي سلامت در بانوان است و اختلال آن مي‌تواند نشاندهنده مشكلا‌ت جسمي يا روحي خانم‌ها باشد.
اغلب خانم‌ها در دوره‌اي از زندگي دچار اختلالات منس )Mense( يا همان خونريزي قاعدگي مي‌شوند. اين امر چنان شايع است كه در برخي موارد، فرد انگيزه كافي براي پيگيري علت آن را نمي‌يابد.
به‌خاطر داشته باشيد كه عادت ماهانه آيينه‌اي از سلامت فرد است و بي‌توجهي به تغييرات آن مي‌تواند عواقب وخيمي در پي داشته باشد.

عادت ماهانه
بانوان در سنين باروري به‌طور طبيعي، هر 28 روز (اين عدد مي‌تواند 7 روز بيشتر يا كمتر از اين هم باشد)، 2 تا 7 روز دچار خونريزي مي‌شوند (در اين مقاله دوره 28 روزه را در دوره قاعدگي و روزهاي خونريزي را زمان عادت ماهانه مي‌ناميم.) در هر عادت ماهانه طبيعي روزانه حدود 5 قاشق سوپ‌خوري 20(ر40 ميلي‌ليتر) خون و ترشحات خارج شده و كمتر از 8 نوار بهداشتي خيس مي‌شود. معمولا شدت خونريزي دو روز است.

چرا خونريزي؟
در تخمدان ميليون‌ها تخمك وجود دارد كه هر تخمك به همراه سلو‌ل‌هاي اطرافش، مجموعه‌اي به‌نام فوليكول را شكل مي‌دهد. اين فوليكول‌ها تحت اثر ترشحات قسمتي از مغز به‌نام هيپوفيز قرار دارند.
يك دوره قاعدگي طبيعي را، براساس وضعيت جدار داخلي رحم، مي‌توان به سه مرحله تقسيم نمود:
)1 مرحله رشد )2 مرحله ترشحي)3 مرحله تخريب
در مرحله رشد كه زماني بين اتمام خونريزي و تخمك‌گذاري است، فوليكول‌هاي تخمدان تحت‌تاثير ترشحات هيپوفيز، هورموني به نام استروژن توليد مي‌نمايند. استروژن بر لايه داخلي جدار رحم اثر كرده و موجب افزايش رشد آن مي‌شود. در روزهاي مياني دوره قاعدگي (تقريبا روز )14 يك تخمك از يكي از تخمدان‌ها رها مي‌شود. پس از رها شدن تخمك، سلول‌هاي باقي‌مانده فوليكول (كه در اين زمان، اصطلاحا جسم زرد ناميده مي‌شوند) تغيير كرده و شروع به ترشح هورموني به‌نام پروژسترون مي‌نمايند. هورمون پروژسترون باعث افزايش ضخيم شدن جدار داخلي رحم مي‌شود. بنابراين، با رها شدن تخمك و ترشح هورمون پروژسترون، نيمه دوم قاعدگي آغاز مي‌شود.
در صورتي كه تخمك رها شده توسط اسپرم بارور شود و تبديل به سلول تخم شود، در جدار داخلي رحم جايگزين شده و با كنش‌هاي پيچيده‌اي مانع از بين رفتن جسم زرد مي‌شود. اما اگر تخمك بارور نشود و يا به هر دليلي در جدار رحم جايگزين نگردد، جسم زرد پس از چند روز ترشح پروژسترون، از بين مي‌رود. در نتيجه جدار داخلي رحم در اثر افت ناگهاني استروژن و پروژسترون دچار تخريب شده و تكه‌تكه فرو مي‌ريزد. اين ريزش جدار داخلي رحم، همان خونريزي عادت ماهيانه است.

علل خونريزي غيرطبيعي
در خونريزي غيرطبيعي رحم، طول دوره قاعدگي، ميزان و يا زمان خونريزي دچار اختلال مي‌شوند. طول دوره قاعدگي زماني غيرطبيعي است كه بيش از 35 روز يا كمتر از 21 روز طول بكشد و يا دوره‌هاي آن نامنظم باشند. دوره قاعدگي از وضعيت سلامت ساير ارگان‌ها نيز تاثيرمي‌پذيرد؛ به همين علت نه تنها بيماري‌هاي دستگاه تناسلي، بلكه بسياري از بيماري‌هاي ارگان‌هاي ديگر نيز مي‌توانند خونريزي غيرطبيعي رحمي ايجاد نمايند. اما شايع‌ترين علل خونريزي غيرطبيعي مربوط به دستگاه تناسلي، اينها هستند:

)1 حاملگي
شايع‌ترين علت به‌هم خوردن نظم عادت ماهيانه در زنان در سنين باروري 18-40( سال)، حاملگي و عوارض مرتبط با آن مثل حاملگي خارج رحمي است. بسياري از زنان در چند ماه اول حاملگي طبيعي، دچار خونريزي مي‌شوند. بنابراين بسيار مهم است كه در زناني كه تماس جنسي داشته‌اند، حتي اگر <مطمئن> هستند كه حامله نيستند، تست حاملگي انجام شده و حاملگي به عنوان شايع‌ترين علت خونريزي غيرطبيعي، رد شود.

)2 مشكلات مربوط به تخمك‌گذاري
لزوما در تمام دوره‌هاي قاعدگي، تخمك‌گذاري اتفاق نمي‌افتد. در سال‌هاي ابتداي بلوغ و در سال‌هاي نزديك به يائسگي و حتي در اثر استرس‌هايي مثل مسافرت يا تغيير شغل، شيوع دوره‌هاي فاقد تخمك‌گذاري افزايش مي‌يابد. در دو سال اول شروع قاعدگي، 85 درصد دوره‌هاي قاعدگي فاقد تخمك‌گذاريند، در حالي كه پس از 6 سال از شروع قاعدگي اين عدد به 20 درصد مي‌رسد. در روز 14 قاعدگي در صورتي كه تخمك‌گذاري انجام نشود، جسم زرد كه توليدكننده هورمون پروژسترون است، ايجاد نخواهد شد؛ بنابراين تخمدان به توليد استروژن ادامه داده و لايه داخلي رحم همچنان به رشد خود ادامه خواهد داد. در اثر اين ازدياد رشد، دوره قاعدگي طولاني شده و خونريزي نامنظم و لكه‌بيني ايجاد خواهد شد. اين امر مي‌تواند زمينه را براي ايجاد پوليپ و سرطان رحم فراهم نمايد.
گرچه، در ابتدا و انتهاي دوران باروري، عدم تخمك‌گذاري به‌طور شايع اتفاق مي‌افتد، اما بيماري‌هايي مثل تخمدان پلي‌كيستيك و اختلالات تيروييد نيز مي‌توانند آن را ايجاد نمايند.

)3 مشكلات رحمي
عفونت‌ها، تومورهاي بدخيم و خوش‌خيم رحمي نيز ‌مي‌توانند خونريزي ايجاد نمايند. برخي از اين ضايعات بسيار شايع هستند، به‌طور مثال ميوم كه توموري خوش‌خيم است در 30 درصد زنان ديده مي‌شود. اين ضايعات هميشه منجر به خونريزي نمي‌شوند و ممكن است فرد علي‌رغم ابتلا به آنها دچار خونريزي نشود.
ضخيم‌شدن لايه داخلي رحم نيز از علل خونريزي، خصوصا در خانم‌هاي 40-50 سال است. ضخيم شدن لايه داخلي رحم، هشداري بسيار جدي براي وقوع سرطان در آينده محسوب مي‌شود. احتمال سرطان رحم با افزايش سن زياد مي‌شود، بنابراين بسيار مهم است كه در زنان بالاي 40 سال مطمئن شويم كه علت خونريزي، سرطان نيست.
سرطان تنها علت خونريزي غيرطبيعي نبوده و هر خونريزي به معني سرطان نيست. بنابراين اگر به اختلالات قاعدگي دچار شديد، افكار مزاحم را از خود دور نموده و از تفسيرهاي عجولانه بپرهيزيد، اما به هيچ وجه در مراجعه به پزشك سهل‌انگاري نكنيد.
گاهي وقت‌ها هم در اثر عواملي مثل آي.يو.دي، رحم دچار جراحت شده و خونريزي مي‌كند. خونريزي خفيف ناشي از آي.يو.دي طبيعي است و درماني نياز ندارد، اما خونريزي‌هاي شديد بايد حتما مورد توجه قرار گيرند.
)4 ساير علل‌
در زنان پس از يائسگي، يكي از علل مهمي كه بايد به‌خاطر داشت، خشك بودن ديواره واژن به علت فقدان استروژن پس از يائسگي است كه اين امر موجب خونريزي پس از تماس جنسي مي‌شود.
داروهايي كه جلوي انعقاد را مي‌گيرند و اختلالات غددي مثل اختلالات تيروييد نيز مي‌توانند موجب خونريزي غيرطبيعي رحمي شوند.

وقتي مراجعه به پزشك ضروري است
خونريزي غيرطبيعي مسئله بسيار مهمي است و با رويت آن بايد سريعاً به پزشك مراجعه نماييد. در صورتي كه فقط دچار خونريزي غيرطبيعي شده‌ايد، مي‌توانيد در مطب تحت معاينه و معالجه قرار گيريد. اما اگر علايمي مثل سبكي‌سر، شكم‌درد شديد و تب نيز همراه خونريزي وجود داشته باشد، بهتر است به اوراژنس بيمارستان مراجعه كنيد.
‌معمولاً پزشكان سعي مي‌كنند به كمك تاريخچه‌اي كه شما از بيماري‌ها و حالات گذشته خود در اختيار آنها قرار مي‌دهيد و معاينات و آزمايش‌هايي كه درخواست مي‌كنند، علت خونريزي شما را از ميان علت‌هاي ذكر شده بيابند. پزشكان علاقمندند، جهت يافتن علت خونريزي، اطلاعات كاملي در مورد زمان و ميزان خونريزي و دفعات تكرار آن، آخرين دوره طبيعي، حاملگي قبلي، آخرين تماس جنسي، روش‌هاي پيشگيري از بارداري و داروهاي مورد استفاده شما داشته باشند.
به خاطر داشته باشيد كه ممكن است در ويزيت اول تشخيص دقيق بيماري ميسر نشود و به چندين نوبت مراجعه نياز باشد.

مراقبت خود باشيد
- ابتدا مطمئن شويد كه منشا‡ خونريزي، دستگاه تناسلي است و از مقعد يا دستگاه ادراري نيست. براي اين كار مي‌توانيد از تامپون استفاده نماييد.
- در صورتي كه خونريزيتان زياد است، در بستر استراحت كنيد.
- تعداد تامپون‌هاي مصرف شده و يا نوار بهداشتي‌هاي استفاده شده را حتماً بشمريد؛ تعداد آنها به پزشك كمك مي‌كند تا تخميني از ميزان خونريزي شما داشته باشد.
- آسپرين نخوريد، چرا كه زمان خونريزيتان را طولاني مي‌كند.

درمان
نوع درمان وابسته به علت خونريزي است و در هر مورد جداگانه تصميم گرفته مي‌شود.
در مواردي كه اختلالات هورموني علت خونريزي غيرطبيعي رحمي باشند، معمولاً از داروهاي هورموني مثل قرص‌هاي پيشگيري از بارداري جهت درمان استفاده مي‌شود.
اگرچه خود اين قرص‌ها نيز از علل خونريزي غيرطبيعي هستند اما در مواردي خاص، درمان موثري عليه آن محسوب مي‌گردند.
با شروع درمان دارويي در مواردي كه بي‌نظمي‌هاي هورموني عامل خونريزي هستند، معمولا پس از چند ماه، دوره‌هاي قاعدگي‌منظم مي‌شوند؛ در صورت عدم پاسخ به اين درمان، حتماً مجدداً به پزشك خود مراجعه كنيد، تا ساير علل خونريزي مورد بررسي قرار گيرند.
به‌خاطر داشته باشيد كه تغييرات عادت ماهانه مسئله‌اي بسيار پراهميت است و ممكن است ناديده گرفتن آن هزينه بسيار سنگيني درپي داشته باشد
 

Sir Vahid

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
2 دسامبر 2007
نوشته‌ها
6,342
لایک‌ها
4,575
تخمدان پلي کيستيک ( تنبلي تخمدانها )



اين بيماري به صورت معمول با قاعدگي کاملاً نامنظم ، نازايي ، پرمويي بدن ، چاقي و بزرگي دو طرفه تخمدان پر از کيست است . حدود ۳٪ افراد در سنين باروري به اين بيماري مبتلا بوده و علت بيماري به طور کامل شناخته نشده است ولي شاخص ترين اختلال مربوط به غدد درون ريز بوده که در آن افزايش هورمون هاي مردانه يا آندروژنها ديده مي شود .



علائم ، نشانه ها و ارزيابي

نشانه هاي عدم تخمک گذاري

اين حالت با خونريزي هاي نامنظم ( حدود ۱۵٪ بيماران ) ، عدم قاعدگي ( حدود ۵۰٪ بيماران ) و نازايي ( ۷۵٪ بيماران ) تظاهر مي کند .



افزايش آندروژن

افزايش آندروژن هاي تخمدان و غده فوق کليوي باعث بروز پرمويي ، چرب شدن پوست و آکنه به درجات مختلف مي شود . شيوع پرمويي حدود ۹۰-۷۰ درصد موارد بوده و اغلب سرعت پيشرفت و شدت آن کم مي باشد . افزايش آندروژن غالباً به قدري زياد است که موجب عضلاني شدن اندام ، کلفت شدن صدا و ريزش موهاي شقيقه مي شود ، لذا در صورت پيشرفت سريع و شديد علائم فوق بايد به فکر بيماري هاي ديگري مثل بدخيمي و مشکلات غده فوق کليه بود .

چاقي

در حدود ۵۰ -۴۰ درصد مبتلايان به اين بيماري چاق هستند . چاقي خود موجب افزايش هورمون تستوسترون آزاد و نيز توليد دائمي استروژن از آندروژن مي شود .

همچنين ضايعات پررنگ پوستي که قهوه اي ، مايل به سبز و قرينه هستند و در لمس ظريف به صورت مخمل حس مي شوند و بيشتر مناطق گردن ، زيربغل و کشاله ران را گرفتار مي کنند و در حدود ۵۰-۳۰ درصد بيماران مبتلا و در افراد چاق ديده مي شود .

تدابير درماني

درمان بيماران مبتلا به بيماري تنبلي تخمدان وابسته به نياز و شکايت بيمار بوده و داراي ۳ جنبه اصلي است که هريک درمان خاص خود را مي طلبد و شامل پرمويي ، آکنه ، عدم تخمک گذاري مزمن و در نتيجه وجود ممتد استروژن و ضخيم شدن لايه دروني رحم ( آندومتر ) است .

در درمان پرموئي بايد نکات زير را مد نظر قرار داد و به بيمار نيز انتقال داده شود :

موهايي در بدن وابسته به آندروژن هستند و اينها به درمان طبي پاسخ ميدهند . اين موها عبارتند از : موهاي صورت ، سينه ، شکم و کشاله ران ، موهاي ساير نقاط بدن نظير اطراف سينه ، بازوها ، پشت و ساق پاها پاسخ مناسبي به درمان طبي نمي دهند .

به غير از قرص ضدبارداري در استفاده از ساير داروها بايد يک روش مطمئن جلوگيري از حاملگي در طول درمان بکار برده شود .

حداقل مدت زمان لازم براي مشاهده اثرات درماني دارو حدود ۶ ماه است .

در بيش از نيمي از بيماراني که معالجه شده اند ، پس از قطع دارو موها مجدداً رشد مي کنند .

تا حصول نتيجه مطلوب ، بهتر است از روش مکانيکي ( بي رنگ کردن ، تراشيدن و کندن مو ) نيز استفاده شود .

آن گروه از موهايي که مدتهاي مديدي است رشد کرده و داراي ضخامت زيادي هستند ، به درمان طبي پاسخ مناسب نداده و بايد به روش فيزيکي آنها را از بين برد .

در افراد چاق کاهش وزن مي تواند در هر ۳ جنبه درمان کمک کننده باشد .
 

Sir Vahid

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
2 دسامبر 2007
نوشته‌ها
6,342
لایک‌ها
4,575
نشانه هاي مختلفي كه ممكن است زنان در روزهاي قبل از قاعدگي تجربه كنند.
·سن: معمولاًَ در بزرگسالي شديدتر مي شود.
·وراثت: در برخي خانواده ها مؤثر است. ·سبك زندگي: تنش و بعضي غذاهاي خاص ممكن است علائم را شديدتر كنند. حدود يك سوم زناني كه درسنين باروري هستند علائم قبل از قاعدگي را تجربه مي كنند. علت به وجود آمدن اين علائم ......


معلوم نيست، اما به نظر مي رسد به علت تأثيرات هورمونهاي زنانة استروژن و پروژسترون قبل از شروع خونريزي قاعدگي باشد. تنش ممكن است علائم را بدتر كند، همچنين مصرف بيش از اندازة شكلات و نوشيدني هاي حاوي كافئين مانند قهوه و نوشابه علائم را تشديد مي كند. در صورتي كه افراد نزديك خانواده علائم مشابهي را تجربه كرده باشند، احتمال بروز علائمِ شديد بيشتر مي شود اگر چه تا كنون عامل وراثتي خاصي براي آن شناسايي نشده است.
چه علائمي ديده مي شوند؟
علائم قبل از قاعدگي گوناگون هستند، و بعضي از خانمها متوجه مي شوند كه اين علائم در ماههاي مختلف با هم فرق مي كنند. علائم دقيقاًَ چند ساعت قبل از شروع خونريزي آغاز مي شوند اما ممكن است از 14 روز قبل، به وجود آيند. در اكثر زنان مبتلا، علائم چند روز پس از آغاز خونريزي يا با تمام شدن آن پايان مي يابند.
علائم قبل از قاعدگي عبارتند از:
√حساس شدن پستانها يا احساس توده در همه جاي آن.
√احساس پف كردن به علت احتباس آب.
√تغييرات خُلق، شامل احساس عصبي بودن، تحريك پذيري، افسردگي، اضطراب،و خستگي.
√مشكل در تمركز فكر و تصميم گيري.
√سردرد، از جمله ميگرن.
√كمردرد و كوفتگي عضلات.
√به هم خوردن الگوي طبيعي خواب.
√تمايل به غذاهاي غير عادي. به ندرت، تهوع، استفراغ، عرق سرد، گيجي، و گرگرفتگي ديده مي شود.

چه بايد كرد؟ تشخيص علائم قبل از قاعدگي آسان است و با درنظر گرفتن زمان بروز علائم صورت مي گيرد. پزشك ممكن است از شما بخواهد تاريخ بروز علائم را ثبت كنيد تا مرتبط بودن آنها با قاعدگي ثابت شود.

روشهايي وجود دارد كه به وسيلة آنها مي توانيد از بروز علائم جلوگيري كنيد. اگر اين روشها مؤثر نبود يا علائم شما شديد بود بايد به مراقبين بهداشتي مراجعه كنيد.
مسكن هاي خاصي نظير ايبوبروفن به از بين بردن سردرد و كوفتگي عضلات كمك مي كنند.
اگر دچار تغييرات خلق مي شويد، ممكن است پزشك برايتان داروي ضد افسردگي تجويز كند.
داروهاي مُدر براي از بين بردن احتباس آب به كار مي روند.
همچنين ممكن است پزشك برايتان هورمون پروژسترون تجويز كند. هيچ درماني كاملاًَ مؤثر نيست، اما ممكن است علائم را خفيف تر نمايد.

خودياري:جلوگيري از علائم قبل از قاعدگي با بكار بردن روشهاي زير مي توانيد از بروز علائم قبل از قاعدگي جلوگيري كنيد يا آنها را خفيف تر نماييد. اگر با به كار بردن اين روشها همچنان علائم وجود داشتند، با پزشك يا مراقبين بهداشتي ملاقات كنيد.
·تا جايي كه مي توانيد آرامش داشته باشيد و از تنش دوري نماييد.
·سعي كنيد يك ورزش سبك و آرامش بخش مانند يوگا انجام دهيد.
·با آب گرم حمام كنيد. ·سعي كنيد كمتر نمك بخوريد.
·از خوردن بيش از حد شكلات خودداري نماييد.
·از نوشيدني هايي كه مقدار زياد كافئين دارند مانند قهوه، چاي و نوشابه پرهيز كنيد.
·مُكمل هاي ويتامين ب 6 كمك كننده اند، اگرچه مقادير زياد آن مُضر است.
·وعده هاي غذايي خود را بيشتر و حجم آن را كمتر كنيد.
رژيم غذايي شما بايد حاوي مقادير كافي كربوهيدرات و فيبر(ميوه و سبزيجات) باشد.
·استفاده از كپسولهاي حاوي روغن گُل پامچال در شب، به خصوص براي كاهش حساسيت پستانها مفيد است.
 

Sir Vahid

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
2 دسامبر 2007
نوشته‌ها
6,342
لایک‌ها
4,575
--------------------------------------------------------------------------------

خانم‌ها از هيچ سرطاني به اندازه سرطان پستان نمي‌ترسند؛ حق هم دارند، چون سرطان پستان شايع‌ترين سرطان در بين خانم‌هاست و بيشتر از هر سرطان ديگري خانم‌هاي ميانسال را گرفتار مي‌كند. براي همين هم به محض احساس كوچك‌ترين تغييري در پستان‌هاي خود، به وحشت مي‌افتند و از مطب اين دكتر به مطب آن يكي مي‌روند.
با اين وجود، بسياري از توده‌هايي كه خانم‌ها به‌طور تصادفي و در نتيجه دقت عمل خود در پستان‌هايشان كشف مي‌كنند، توده‌هايي بي‌خطر هستند كه خودبه‌خود برطرف مي‌شوند، هرچند اين توده‌هاي بي‌خطر را هم نبايد مورد بي‌توجهي قرار داد.

بافت طبيعي پستان‌ها

در حالت عادي هنگامي كه پستان خود را معاينه مي‌كنيد، بافت‌هايي با تراكم متفاوت حس مي‌كنيد. علت اين مسئله اين است كه پستان به‌طور عمده از دونوع بافت مختلف يعني بافت چربي و بافت غده‌اي تشكيل شده است. بافت غده‌اي معمولا سفت است و به‌صورت توده‌هايي كوچك كه ندول ناميده مي‌شوند، احساس مي‌شود در حالي كه بافت چربي دور آن، نرم است.

‌امروزه پزشكان تاكيد بسياري بر معاينه پستان‌ها توسط خود افراد دارند. اگر شما به‌طور منظم پستان‌هاي خود را معاينه كنيد و درصورت بروز تغييرات در بافت پستان بلافاصله به پزشك مراجعه كنيد، مشكل شما خيلي سريع‌تر شناسايي و درمان مي‌شود. فراموش نكنيد كه تشخيص سرطان پستان در مراحل اوليه احتمال درمان اين بيماري را به‌شدت افزايش مي‌دهد.

**مراقب اين علايم باشيد **

اگر در اين معاينات توده‌اي در پستان يا تغييراتي در پستان خود كشف كرده‌ايد، پستان ديگر خود را نيز بررسي كنيد. بعضي برجستگي‌ها و توده‌ها در پستان ممكن است طبيعي باشند، به‌خصوص اگر در هر دو پستان به يك شكل وجود داشته باشند.
اما اگر به يكي از حالات زير برخورديد، حتما به پزشك خود مراجعه كنيد:
اگر توده پستان شما به تازگي ايجاد شده يا به شكل غيرطبيعي از بافت اطرافش متفاوت است.
اگر بعد از عادت ماهانه شما توده برطرف نشد.
اگر از نوك پستان مايعي ترشح مي‌شود.
اگر متوجه تغييرات پوستي روي پستان خود شديد مثلا: قرمزي، دلمه بستن، فرورفتگي و چين‌خوردگي پوستي.
اگر نوك پستان شما اخيرا به داخل فرورفته است (فرورفتگي‌هاي مادرزادي طبيعي هستند.)

توده‌هاي مشكوك‌

نترسيد! يافتن توده در پستان به تنهايي دليلي بر وجود سرطان پستان نيست. توده شما مي‌تواند يكي از بيماري‌هاي خوش‌خيم پستان باشد كه انفاقا خيلي هم شايعند. اما به هر حال براي اينكه خيالتان راحت شود، بهتر است به پزشك مراجعه كنيد. برخي از توده‌‌هاي خوش‌خيم و شايع پستان، اينها هستند:

1 تغييرات فيبروكيستيك: بيش از نيمي از زنان دچار اين حالت هستند. علايم و نشانه‌هاي آن عبارتند از: درد و افزايش توده‌هاي پستان (اغلب دوطرفه) كه هر ماه با نزديك شدن به زمان خونريزي ماهانه تشديد مي‌شود و بعد از خونريزي، علايم فروكش مي‌كند. اين مشكل در زنان سنين 30 تا 50 سال بيشترين شيوع را دارد. تكثير سلول‌ها در غدد پستان و رشد بيش از حد فيبرها در بافت نگهدارنده پستان، موجب اين تغييرات مي‌شود.

درمان تغييرات فيبروكيستيك عبارت است از تغيير نحوه زندگي و مصرف دارو. بعضي تحقيقات نشان مي‌دهد كه اين بيماري با مصرف كافئين كه موجب احتباس آب مي‌شود، ارتباط دارد. بنابراين ممكن است پزشكتان به شما توصيه كند مصرف محصولات كافئين‌دار مثل شكلات، قهوه، چاي و بقيه نوشابه‌ها را قطع كنيد.
مراقبت‌هاي شخصي شامل پوشيدن سينه‌بند مناسب و مصرف مسكن‌ها مثل استامينوفن و ايبوپروفن نيز مي‌تواند موثر باشد. البته داروهاي ديگري هم وجود دارد كه در موارد شديد و تنها با تجويز پزشك مي‌توان از آن استفاده كرد.

2 كيست‌ها: كيسه‌هاي پر از مايعي هستند كه از مجاري متسع به‌وجود مي‌آيند. توده‌هاي كيستيك ممكن است به خودي خود رفع شوند. البته با معاينه باليني نمي‌توان به‌طور قطعي كيست را تشخيص داد و بايد مايع كيست كشيده شده و بررسي شود. اگر بعد از اينكه پزشك مايع كيست را تخليه كرد، توده شما ناپديد شد و بعد از 6 هفته عود نكرد، احتمالا شما به درمان ديگري نياز نخواهيد داشت.


3 فيبرآدنوما: فيبرآدنوم‌ها توده‌هاي گرد، سفت و لاستيكي، خوش‌خيم هستند كه از رشد بيش از حد بافت غددي و همبند ناشي مي‌شوند. فيبرآدنوم‌ها معمولا بدون درد هستند و ممكن است با فشار دادن كمي حركت كنند. اين توده‌ها به تغييرات هورموني پاسخ مي‌دهند، به‌طوري كه‌ در طي حاملگي بزرگ شده و بعد از يائسگي چروك مي‌شوند. زنان در هر سني ممكن است به آن دچار شوند، اما شايع‌ترين سن، معمولا سنين زير 20 تا 30 سال است. فيبرآدنوم ممكن است خودبه‌خود ناپديد شود. اما اگر نشود، يا بزرگ‌تر شود يا اگر شما درباره وجود آن مضطرب باشيد، پزشكتان برداشت جراحي آن را توصيه خواهد كرد.


4 ماستيت: عفونت بافت پستان است كه اغلب به وسيله باكتري‌هايي كه طي شيردهي وارد پستان مي‌شوند، ايجاد مي‌شود. درد، قرمزي و تورم و گرمي از علائم اصلي ماستيت هستند. درمان حالت خفيف اين بيماري تجويز آنتي‌بيوتيك‌هاست. با اين وجود، اگر آنتي‌بيوتيك‌ها عفونت را برطرف نكند، يا اگر بيماري تشديد شود و آبسه ايجاد كند، ممكن است نياز به جراحي و تخليه آبسه باشد
 

Sir Vahid

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
2 دسامبر 2007
نوشته‌ها
6,342
لایک‌ها
4,575
ارزیابی خانمی که با توده های مشکوک پستانی مواجه شده است

اگر بیمار زیر 30 سال است ابتدا باید سونو گرافی شود.

1- در سونو گرافی اگر کیست دیده شد که تکلیف بیمار تا حد زیادی مشخص شده است و مراحل تشخیصی متوقف می شود
2 - اگر توده توپر و یا کیست کمپلکسی دیده شود بهتره که نمونه برداری شود

اگر بیمار بالای 30 سال است ابتدا باید مامو گرافی تشخیصی انجام شود

1- ضایعه مشهود در ماموگرافی(مطابق با ضایعه قابل لمس ) دیده شده:
1-1 : اگر دانسیته speculate دیده شود باید نمونه برداری شود
1-2: اگر دانسیته مدور دیده شود : باید سونو گرافی شود و اگر کیست دیده شود مراحل تشخیصی متوقف شده و تشخیص گذاشته می شود و اگر توپر باشد باید نمونه برداری شود

2- اگر در مامو گرافی ضایعه قابل کشف نباشد ... باید سونو گرافی و یا MRI انجام شود
 

Sir Vahid

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
2 دسامبر 2007
نوشته‌ها
6,342
لایک‌ها
4,575
--------------------------------------------------------------------------------

توده های خوش خیم پستان- فیبرو آدنوم


فيبرآدنوما: فيبرآدنوم‌ها توده‌هاي گرد، سفت و لاستيكي، خوش‌خيم هستند كه از رشد بيش از حد بافت غددي و همبند ناشي مي‌شوند. فيبرآدنوم‌ها معمولا بدون درد هستند و ممكن است با فشار دادن كمي حركت كنند. اين توده‌ها به تغييرات هورموني پاسخ مي‌دهند، به‌طوري كه‌ در طي حاملگي بزرگ شده و بعد از يائسگي چروك مي‌شوند. زنان در هر سني ممكن است به آن دچار شوند، اما شايع‌ترين سن، معمولا سنين زير 20 تا 30 سال است. فيبرآدنوم ممكن است خودبه‌خود ناپديد شود. اما اگر نشود، يا بزرگ‌تر شود يا اگر شما درباره وجود آن مضطرب باشيد، پزشكتان برداشت جراحي آن را توصيه خواهد كرد.

فیبرو آدنوم ها توده های خوش خیم پستانی می باشند که در حدود 10% زنان دیده می شود. فیبرو آدنوم در تمام گروه های سنی ایجاد می شود ولی بطور عمده در دهه سوم و چهارم بروز می کند. با افزایش سن میزان بروز آن کاهش می یابد. فیبرو آدنوم های متعدد در 12 تا 20% موارد دیده شده و معمولا دوطرفه هستند. این توده های نرم , گرد و متحرک که در لمس سفت هستند , معمولا در معاینه پستان یافت می شوند.

هنگامی که فیبرو آدنوم مورد شک باشد مامو گرافی در رد سرطان کمک کننده نیست. یک ضایعه مشکوک کلینیکی باید با برداشتن کامل ارزیابی و بررسی شود. هنگامی که بافت شناسی تشخیص میکرو آدنوم را مشخص کرد , می توان توده را به حال خود رها نمود و فقط معاینه شخصی ماهانه و معاینه بالینی پستان بطور سالیانه و ماموگرافی های منظم غربالگری انجام شود. بعضی فیبرو آدنوم ها بطور خودبخود پسرفت کرده و بعنوان ضایعات پیش بدخیم در نظر گرفته نمی شوند. در 20% موارد فیبرو آدنوم عود می کند.

برداشتن جراحی و نمونه برداری در موارد زیر توصیه می شود :
1- توده باعث درد شده یا مرتبا بزرگ شود
2- نتیجه نمونه برداری نامشص یا مشکوک گزارش شود
3- بیمار نیاز به ابراز اطمینان بخشی دارد که بوسیله نمونه برداری قابل انجام است

نکته : توده های خوش خیم دیگر مثل آدنوم توبولار و هماتوم معمولا با فیبرو آدنوم اشتباه می شوند
 

Sir Vahid

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
2 دسامبر 2007
نوشته‌ها
6,342
لایک‌ها
4,575
فیبرو کیستیک اسم بیماری خاصی نیست بلکه نوعی تعریف پاتولوژی و میکروسکوپی هست و از تغییرات خوش خیم تا بدخیم را شامل می شود به همین دلیل اسم fibrocystic conditions برای این شرایط گذاشته شده است. اسامی دیگر

Other names that have been applied to fibrocystic breast condition include mammary dysplasia, chronic cystic mastitis, diffuse cystic mastopathy, and benign breast disease (a term that includes other benign breast disorders, including infections).
__________________
 

Sir Vahid

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
2 دسامبر 2007
نوشته‌ها
6,342
لایک‌ها
4,575
--------------------------------------------------------------------------------

سندرم تخمدان پلی کیستیک یا همان PCO یه عنوان سندرم اشتین لونتاین نیز شناخته شده است. و به صورت مشخص بیماران
را دهه سوم حیات گرفتار میکند. ولی ممکن است ندرتا در دختران نوجوان نیز دیده شود. تخمین زده شده که 3.5 تا 7 % از زنان به این سندرم مبتلا هستند. علایم بیماری متعدد است شامل اختلالات غددی ثانویه به عدم تخمک گذاری , چاقی قبل از قایده شدن اولیه, قطع قایدگی پس از قایده شدن های نرمال... نازایی , و پرموشدن بدن. اغلب این بیماران چاق هستند و در دوران قبل از یایسگی بسر میبرند. درمان شامل مصرف قرص های خوراکی جلوگیری از بارداری دانازول و یا danocrine است.
 

Sir Vahid

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
2 دسامبر 2007
نوشته‌ها
6,342
لایک‌ها
4,575
کیست درموئید تخمدان

تراتوم کیستیک بالغ. این تراتوم به عنوان کیست در موئید نیز شناخنه شده و شایعترین..بیماری خوش خیم تخمدان است..
بیشترین میزان بروزآن بین 20-40 سالگی است.ولی این بیماری را میتوان در هر زمانی از نوزادی تا یایسگی دید. هر چنداین بیماری خوش خیم است..
اما ممکن است ندرتا تحت تغییرات بدخیمی در یکی از اجزای تشکیل دهنده خود قرار گیرند.
در ظاهر این بیماری, گرد یا بیضوی بوده و یک جدار نرم و شفاف خاکستری سفید دارند. اکثر اینها قطری بین 5- 10 سانتی متر داشته ودر 8-15 درصد موارد دو طرفه هستند. اکثر اینها تک حفره ای هستند ولی ندرتا ممکن است چند حفره ای بوده و اغلب با یک ماده چربی شبیه به سبوم و مو پر شده اند.
معمولا یک قسمت تو پر در یک قطب کیست قرار گرفته و به داخل آن حفره بر جسته میشود که آن را به نام برآمدگی راکی تانسکی , برجستکی رویانی, نیپل در موئید و یا برآمدگی در موئید می نامند که در داخل آن مو, ناخن, استخوان , و یا هر بافت دیگری میتواند یافت شود. در گذشته تشخیص کیست های در موئید توسط عکس ساده شکم داده می شد که به راحتی دندان ها را مشخص می کرد ولی امروزه در اکثر مراکز تست تشخیصی انتخابی سونوگرافی است.
پیچ خوردگی کیست یک عارضه شایع در کودکان و خانم های بار دار است. پارگی کیست ممکن است منجر به یک عفونت داخل شکمی( پریتونیت) شیمیائی به علت نشت محتویات بیماری و ایجاد چسبندگی های متراکم متعاقب پری تونیت شود. از آنجا که این بیماری اغلب در خانمهای جوان دیده میشود.. در مان انتخابی معمولا برداشتن کیست تخمدان و حفظ بافت تخمدانی است.
 

GFX

Registered User
تاریخ عضویت
28 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,705
لایک‌ها
747
محل سکونت
TH
مادران غمگین فرزندان کوچکتر به دنیا می آورند!
دانشمندان بنگلادشی و سوئدی در تحقیقات خود نشان دادند که مادران با مشکلات افسردگی و اضطراب فرزندان کوچکتری به دنیا می آورند.
محققان موسسه کارولینسکا و کمیته پیشرفت روستایی بنگلادش با بررسی 720 زن بنگلادشی دریافتند که مادران غمگین یا مادرانی که در طول بارداری افسردگی و اضطراب رنج می برند فرزندان کوچکتر از حد نرمال به دنیا می آورند و در میان فرزندان این مادران خطر مرگ در کودکی بالاتر است.

این دانشمندان اعلام کردند: مشکلات روحی مادر به خصوص اگر با شرایط فقر و یا وضعیت اجتماعی و اقتصادی پایین همراه باشد یکی از علل اصلی مرگ در کودکان است.

در این تحقیقات وضیعت روحی و اقتصادی 720 زن در دو منطقه روستایی نزدیک به هم در مدت 9 ماه بارداری رصد و علائم افسردگی و اضطراب در این مادران تا 6 تا 8 ماه بعد از زایمان آنها کنترل شد.

براساس گزارش تاپ نیوز یونایتد کینگ دام، نتایج این تحقیقات نشان داد که 18 درصد از زنان با تشخیص افسردگی و یک چهارم زنان با علائم اضطراب کودکانی کوچکتر از اندازه های طبیعی به دنیا آورده اند.
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
يك پژوهش جديد از سوي محققان دانشكده پزشكي دانشگاه وست ويرجينيا نشان داد: مواد شيميايي كه براي توليد پوشش ظروف نچسب آشپزخانه مورد استفاده قرار مي‌گيرند، مي‌توانند سبب افزايش ميزان كلسترول در كودكان شوند.
به گزارش سرويس بهداشت و درمان ايسنا، در اين پژوهش محققان ميزان دو ماده موسوم به اسيد پرفلوروكتانوئيك (PFOA) و پرفلوروكتان سولفونات را در 12 هزار كودك در اوهايو و ويرجينياي غربي آزمايش كردند.
نتايج بررسي‌ها نشان داد: كودكاني كه بيشترين مقدار اين دو ماده را در بدنشان دارند، مقدار كلسترول خونشان در بالاترين حد است.
استفان فريسبي محقق اصلي اين پژوهش مي‌گويد: اين مواد شيميايي در محيط زندگي ما و حتي در درون بدن ما وجود دارند و مهمترين بخش اين پژوهش اين است كه به ما نشان مي‌دهد چگونه ما در معرض اين مواد قرار مي‌گيريم و اين تماس براي ما چه پيامدي خواهد داشت.
به گزارش شبكه خبري سي ان ان، هرچند فريسبي و دستيارانش مطمئن هستند كه ارتباط بين اين مواد شيميايي و كلسترول وجود دارد اما برخي محققان معتقدند كه اين مواد از طريق ظروف وارد بدن ما نمي‌شوند. تحقيقات بيشتر در اين زمينه ادامه خواهد داشت.
انتهاي پيام


Multimedia%5Cpics%5C1388%5C11%5CHealth%5C2.jpg

 
بالا