• پایان فعالیت بخشهای انجمن: امکان ایجاد موضوع یا نوشته جدید برای عموم کاربران غیرفعال شده است

مطالب علمي در زمينه طب و پزشكي ، اخبار پزشكي ، مقالات

sinnaa

Registered User
تاریخ عضویت
27 جولای 2010
نوشته‌ها
6,537
لایک‌ها
3,555
محل سکونت
بر بال خوش خیالی
بهترين راهكارها براي برطرف كردن سياهي دور چشم

امروزه محصولات زيادي براي زيبايي بيشتر چشم‌ها در بازار موجود هستند اما اگر با مشكل سياهي دور چشم مواجه باشيد هيچ يك از اين محصولات نمي‌توانند به شما كمك كنند.

حلقه‌هاي سياهي كه زير چشم‌ها شكل مي‌گيرند باعث مي‌شوند كه چهره شما خسته و رنگ پريده به نظر برسد. هرچند بسياري از كارشناسان معتقدند كه اين حلقه‌ها ارثي هستند اما در حال حاضر هيچ مدرك فراگيري وجود ندارد كه چنين احتمالي را ثابت كند. از سوي ديگر، بيشتر متخصصان تاكيد دارند كه كمبود خواب، استرس رواني، عادت‌ها و الگوي زندگي و رژيم غذايي نامناسب مي‌توانند در بروز سياهي دور چشم نقش داشته باشند.

در اين مقاله كه در سايت اينترنتي و ب ام دي ارائه شده بهترين راهكارها براي برطرف كردن سياهي دور چشم توصيه شده‌اند. اين راهكارها عبارتند از:
- با روغن بادام يا ويتامين E دور چشم را ماساژ دهيد اين كار جريان خون را در اطراف چشم بهبود مي‌بخشد. مراقب باشيد روغن يا كرم وارد چشمتان نشود.
- خوب و كافي بخوابيد. چون بي‌خوابي و خواب ناكافي مشكل شما را تشديد مي‌كند. مطمئن شويد كه حداقل 8 ساعت خواب شبانه داشته باشيد.
- آب زياد بنوشيد. براي هر چيزي كه به سلامتي مربوط مي‌شود آب بهترين نوشيدني است.
- سيب زميني خام را رنده كنيد، آب آن را بگيريد و مدت 10 دقيقه زير چشم‌هاي خود را به اين مايع آغشته كنيد. حتي مي‌توانيد قبل از خواب و در حالي كه چشم‌هايتان بسته است برش‌هاي نازك سيب زميني خام را زير چشم‌هايتان بگذاريد. اين روش يكي از معمول‌ترين و سريع‌ترين روش‌هاي خانگي براي درمان سياهي دور چشم است.
- سبزي‌هاي سبز رنگ را در رژيم غذايي خود افزايش دهيد و از منابع غذايي غني از ويتامين‌هاي E و A استفاده كنيد.
- حتما در ورزش‌هايي چون پياده روي و يوگا شركت كنيد.
- دو برش نازك از خيار را روي چشم‌هاي بسته خود قرار دهيد اين كار چشم‌ها را خنك كرده و پف آنها را كاهش مي‌دهد.
- يك پارچه نخي تميز را به گلاب آغشته كرده و روي چشم‌هاي خود بگذاريد. اين روش هم به شادابي بافت اطراف چشم كمك مي‌كند.
- حتما مصرف نمك را كاهش دهيد چون نمك زياد مايعات بدن را در بافت‌ها نگه مي‌دارد و باعث پف كردن چشم‌ها مي‌شود.
- پوست اطراف چشم بسيار حساس است بنابراين هرگز از سفيد كننده‌هاي شيميايي استفاده نكنيد.
- گذاشتن چاي كيسه‌اي كه با آب سرد خيس شده روي چشم‌ها به كاهش سياهي دور چشم كمك مي‌كند.
و در خاتمه اينكه مدت طولاني در معرض تابش مستقيم نور خورشيد قرار نگيريد.
ایسنا
 

shisholi

Registered User
تاریخ عضویت
12 آپریل 2011
نوشته‌ها
1,077
لایک‌ها
164
سن
37
محل سکونت
تهرون تهرون که میگن
سلامت نیوز :زنانی که با جراحی پلاستیک، در سینه‌شان «پروتز» گذاشته‌اند به مراکز پزشکی مراجعه کنندبه گزارش ایران متخصصان جهانی اعلام خطر كرده‌اند؛ سیلیكون به كار رفته در پروتز سینه این زنان از موادی صنعتی و سمی تهیه شده كه سرطان‌‌زاست و تاكنون باعث بیماری صدها تن از زنان شده و چند نفر نیز جان سپرده‌اند.این اعلام خطر و هشدار جهانی پس از آن انتشار یافت كه مقامات قضایی فرانسه «ژان کلود ماس» هفتاد و چند ساله‌؛ مدیر عامل یك شركت تولید‌كننده سیلیكون مخصوص پروتز سینه زنان و یكی از همدستانش را به اتهام كلاهبرداری و قتل نفس بازداشت كردند و افشا شد كه سیلیكون‌های تولیدی این شركت غیراستاندارد و سرطان‌زا بوده و علاوه بر بیماری در زنان باعث مرگ و میر چند تن ازآنان شده است.به گزارش مقامات قضایی فرانسه؛ محصولات این شركت در بدن زنان بسیاری از 65 كشور جهان از امریكای لاتین تا اروپا به كار رفته كه شمار اینگونه زنان به بیش از 400 هزار نفر می‌رسد كه تا 500 هزار نفر نیز تخمین زده می‌شود. سیلیكون‌های به كار رفته در جریان جراحی‌های سینه زنان از همان نوعی بوده‌اند كه برای پر كردن تشك‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و فاقد كیفیت برای استفاده در محصولات پیشرفته پزشكی هستند و سمی و سرطان‌زا تشخیص داده شده‌اند. «ژان کلود ماس» در بازجویی اعتراف كرده كه كارمندان شركت موفق شده بودند محصولات زیانبار تولیدی را مدت 13 سال از چشم بازرسان مخفی نگهدارند. سیلیكون‌های تولیدی این شركت از سال گذشته در اروپا شروع به جمع‌آوری شد. چون این نگرانی وجود داشت كه پوسته بیرونی سیلیكون كار گذاشته شده در بدن زنان پاره شده و باعث نشت مواد سمی آن به درون بدن شود.دولت فرانسه به كلیه زنانی كه از پروتز مورد نظر استفاده كرده‌اند، اعلام کرده؛ دولت آماده است به هزینه خود این سیلیكون‌ها را از بدن خانم‌ها بیرون بیاورد. به گزارش خبرگزاری‌ها؛ تاكنون 2700 تن از زنان علیه «ژان کلود‌ماس» شكایت كرده‌اند و مأموران «مكود كوتی»، مدیر سابق امور مالی شركت پی‌آی‌پی را نیز بازداشت كرده است.بیشتر:.::سلامت نیوز :سرویس خبری: درمان:خطر جدی برای 8000 زن و دختر ایرانی::.
 

Adin

Registered User
تاریخ عضویت
16 جولای 2011
نوشته‌ها
1,281
لایک‌ها
769
محل سکونت
کلبه درویشی
زناي ايروني از اين چيزا نميزارن از اين كارا نميكنن ... واسه بعضيهاشون كه مشخص نيست مذكرن يا مونث
 

sinnaa

Registered User
تاریخ عضویت
27 جولای 2010
نوشته‌ها
6,537
لایک‌ها
3,555
محل سکونت
بر بال خوش خیالی
امکان خواندن فکر افراد وجود دارد!

پژوهشگران در آمریکا با رمزگشایی از نوارهای مغزی افراد نشان دادند امکان خواندن افکار آنها و بازسازی کلمات وجود دارد.

به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از خبرگزاری فرانسه، طبق این تحقیق که نتایج آن در شماره سی‌ویک ژانویه نشریه پلاس بیولوژی PLoS Biology انتشار یافته است روزی متخصصان اعصاب خواهند توانست به صدای افکار آن دسته از بیماران خود که به علت حمله مغزی و یا مشکلات عصبی قادر به حرف زدن و تکلم نیستند، گوش کنند.

محققان دانشگاه برکلی ایالت کالیفرنیا نشان دادند با بکار گیری فن‌‌آوری گرفتن علائم الکتریکی که مغز می‌فرستد و دادن آن به یک رایانه که قابلیت شبیه سازی صوتی کلمات افکار بیماران را دارد، می‌توان فکر آنها را خواند.

این پژوهشگران توانستند فعالیت الکتریکی در بخش گیجگاهی مغز را رمز گشایی کنند، بخشی که سامانه شنیداری در آن قرار دارد و فرد از طریق آن می‌تواند به یک گفتگو گوش کند.

رابرت نایت Robert Knight استاد عصب شناسی دانشگاه برکلی کالیفرنیا و بریان پاسلیBrian Pasley از همین دانشگاه این پژوهش را صورت داده اند.
 

shisholi

Registered User
تاریخ عضویت
12 آپریل 2011
نوشته‌ها
1,077
لایک‌ها
164
سن
37
محل سکونت
تهرون تهرون که میگن
yes.gif
اگر حسابی اعصاب‌تان به هم ریخته، موز بخورید

زمانی كه دیدید دكمه‌های لباس‌تان درست بسته نمی‌شوند، بروید سراغ موز. تحقیقات نشان داده یك موز متوسط 105 كالری و فقط 14 گرم قند دارد. همین مقدار شما را سیر كرده و قند خون را به شكل ملایمی بالا می‌برد. در ضمن همین موز 30 درصد ویتامین B6 مورد نیاز روزانه را تامین می‌كند. این ویتامین باعث می‌شود مقدار سروتونین تولید شده مغز اندكی افزایش یافته و توان مقابله با شرایط دشوار و اضطراب‌ها را در شما افزایش می‌دهد.

yes.gif
اگر می‌خواهید کلیه تان سنگ نسازد، زرد‌آلود بخورید

هشت عدد زرد‌آلوی خشك حاوی 2 گرم فیبر و فقط 3 میلی‌گرم سدیم و 325 میلی‌گرم پتاسیم است كه همه این‌ها كمك می‌كنند مواد معدنی در ادرار تجمع پیدا نكرده و از تشكیل سنگ‌های اگزالات كلسیم جلوگیری شود. این سنگ‌ها شایع‌ترین نوع سنگ‌های كلیوی هستند. برای در امان ماندن از سنگ كلیه به‌خصوص اگر سابقه‌اش را دارید بقیه میان وعده‌ها را حذف كنید و برگه زردآلو بخورید.

yes.gif
اگر فشار خون‌تان بالاست، كشمش بخورید

60 عدد كشمش تقریبا می‌شود یك مشت پر كه حاوی یك گرم فیبر و 212 میلی‌گرم پتاسیم است كه هر دو برای كنترل فشار خون بالا در قالب یك **** غذایی توصیه می‌شوند. مطالعات متعددی نشان داده كه پلی‌فنل‌های موجود در مواد‌غذایی مشتق از خانواده انگور مثل همین كشمش و آب انگور در حفظ سلامت قلبی عروقی تاثیر بسزایی دارند که كاهش فشار خون از آن جمله است.
yes.gif
اگر از سروصدای معده رنج می‌برید، ماست بخورید
یك فنجان و نیم ماست طبیعی (كم‌چرب/پروبیوتیك) غذا را به شكل موثری از دستگاه گوارش عبور می‌دهد. از سوی دیگر ماست‌های پروبیونیك قابلیت هضم غذا به‌ویژه لبنیات و حبوبات را در روده‌ها بهبود می‌بخشند. همان‌طور كه می‌دانید این غذاها عامل ایجاد گاز در دستگاه گوارشی هستند و در نتیجه با خوردن ماست از این مزاحمت دور می‌مانید.
yes.gif
اگر بیش از حد سرفه می‌كنید، عسل بخورید

در مطالعه‌ای كه توسط دانشمندان آمریكایی انجام گرفته، مشخص شده 2 قاشق چای‌خوری عسل قهوه‌ای و غلیظ بسیار موثرتر از داروهای بدون نسخه ضد‌سرفه، شدت و دفعات سرفه‌های شدید را در كودكان كاهش می‌دهد. آنتی‌اكسیدان‌های موجود در عسل و عوامل ضد‌میكروبی موجود در آن التهاب بافت‌های گلو را كاهش داده و بیمار را آرام می‌كند. البته به شرطی كه عسل واقعا طبیعی باشد!
yes.gif
اگر همیشه احساس خستگی می‌كنید، فلفل دلمه‌ای قرمز بخورید
فلفل دلمه‌ای قرمز غنی از ویتامین C است. مطالعات نشان داده، ویتامین C بهترین ماده برای مقابله با استرس‌هایی است كه به واسطه رادیكال‌های آزاد ایجاد می‌شوند. از سوی دیگر ویتامین C در عین برطرف كردن خستگی، نقشی اساسی در سوخت و ساز آهن برعهده دارد كه به بدن كمك می‌كند اكسیژن بیشتری وارد جریان خون شود. كمبود اكسیژن یكی از اصلی‌ترین دلایل خستگی و ضعف بدنی است.
yes.gif
اگر می‌ترسید سرطان معده بگیرید، كلم بخورید

مطالعه‌ای كه در سال 2002 در دانشگاه جانز‌هاپكینز صورت گرفته نشان داده، یك تركیب بسیار قدرتمند موجود در كلم به نام سولفورافان، هلیكو‌باكتر پیلوری(باكتری عامل زخم معده و روده) را پیش از ورود به دستگاه گوارش تحت‌تاثیر خود قرار می‌دهد و از كار می‌اندازد و حتی شاید در پیشگیری از ایجاد سرطان‌های دستگاه گوارش هم موثر باشد. یك فنجان پر از كلم 34 كالری دارد و 3 گرم فیبر و 75 درصد از نیاز روزانه به ویتامین C را تامین می‌كند.
yes.gif
اگر مشكل سخت دارید، انجیر بخورید

4 عدد انجیر خشك 3 گرم فیبر دارد كه باعث تنظیم حركات روده بزرگ و دفع بهتر می‌شود. خوردن این میوه باعث پیشگیری از عود مجدد هموروئید می‌شود. همچنین این مقدار انجیر 5 درصد پتاسیم و 10 درصد منگنز مورد نیاز روزانه را تامین می‌كند.
yes.gif
اگر دارای مشکلات شكمی هستید، ریحان بخورید

مطالعات نشان داده، ماده شیمیایی اوژنول موجود در ریحان باعث از بین رفتن و پیشگیری دل درد، حالت تهوع، كرامپ‌های شكمی یا اسهال می‌شود. علت این موضوع از بین رفتن برخی از باكتری‌ها از جمله سالمونلا و لیستریا توسط اوژنول است. اوژنول یك ماده ضد‌اسپاسم است كه می‌تواند باعث بهبود كرامپ‌های شكمی شود. هر طور كه دوست دارید ریحان را بخورید.
yes.gif
اگر دچار كم‌خوابی هستید، گوشت بوقلمون بخورید

حدود 85 گرم گوشت بوقلمون تقریبا حاوی كل تریپتوفان مورد نیاز روزانه بدن است. اسید آمینه تریپتوفان ماده‌ای ضروری است كه باعث تولید سروتونین و ملاتونین می‌شود كه هر دوی این‌ها باعث تنظیم خواب می‌شوند. مطالعات نشان داده افرادی كه از بی‌خوابی یا كم‌خوابی رنج می‌برند دچار كمبود تریپتوفان هستند.
yes.gif
اگر می‌خواهید از كسالت دور شوید، ماهی تن بخورید

85 گرم از ماهی تن كنسرو شده حاوی حدود 800 میلی‌گرم امگا3 است. محققان معتقدند، امگا3 باعث رفع كسالت روحی و پیشگیری از اضطراب و بالارفتن روحیه می‌شود. اسیدهای چرب موجود در ماهی، توسط متخصصان تغذیه با عنوان درمانی موثر برای افسردگی توصیف شده است. خوردن ماهی تن با مقدار كمی نان تاثیر بهتری دارد چون كربوهیدرات موجود در نان، سروتونین خون را افزایش داده و باعث بهبود روحیه و دور شدن احساس كسالت می‌شود.
yes.gif
اگر همیشه از حالت تهوع رنج می برید، چای زنجبیلی بخورید

مطالعات متعددی نشان داده، یك‌چهارم قاشق چای‌خوری پودر زنجبیل، نصف قاشق چای‌خوری ریشه خرد شده زنجبیل یا یك فنجان چای زنجبیل باعث كاهش حالت تهوع ناشی از بیماری حركت و حالت تهوع سفر و بارداری می‌شود. محققان هنوز به‌درستی نمی‌دانند چه ماده‌ای در زنجبیل باعث سركوب حالت تهوع می‌شود اما به‌هرحال این ماده بی‌خطر بوده و فاقد عوارض جانبی معمول داروهای ضد‌تهوع است.
yes.gif
اگر دچار سوزش معده هستید، چای بابونه بخورید

چای بابونه باعث بهبود التهاب، اسپاسم و گاز دستگاه گوارش می‌شود. 2 قاشق چای‌خوری بابونه را به‌مدت 20 دقیقه در آب جوش دم كنید و كمی كه خنك شد میل كنید. برای برطرف شدن این مشكل لازم است چند بار در روز چای بابونه بخورید.
 

sinnaa

Registered User
تاریخ عضویت
27 جولای 2010
نوشته‌ها
6,537
لایک‌ها
3,555
محل سکونت
بر بال خوش خیالی
آیا می دانستید گریه نوزادان با لهجه مادریست؟

213931_332.jpg


فکر می‌کنید از چه زمانی باید مراقب نحوه حرف زدنتان جلوی کودک دلبندتان باشید؟ آیا باورتان می‌شود اگر بگوییم کودکان از همان دوران جنینی حرف‌های شما را می‌شنوند و یاد می‌گیرند پس از همان زمان بارداری باید به حرف‌هایی که جلوی او می‌زنید دقت کنید!

عجیب است حتی گریه نوزادان با هم فرق دارد و هر کدام به زبان مادری خود گریه می‌کنند! محققان آلمانی می‌گویند کودکان از داخل رحم نکات ظریف لهجه و زبان مادری خود را یاد می‌گیرند.

این محققان با بررسی گریه 60 کودک سالم که در خانواده‌های فرانسه زبان و آلمانی زبان به دنیا آمده بودند؛ متوجه شدند کودکان فرانسوی با تون صدایی زیاد شونده و آلمانی‌ها با صدایی رو به پایین، گریه می‌کنند.

آنها احتمال می‌دهند که این حالت گریه کودکان و تقلید آنها از نحوه حرف زدن مادرانشان؛ نتیجه تلاش کودک برای ایجاد یک ارتباط نزدیک و حرف زدن با مادر است.

به نظر می‌رسد کودکان ازهمان دوران جنینی تحت تأثیر صدا و لحن زبان مادری خود قرار می‌گیرند.

البته پیش از این هم محققان متوجه شده بودند که جنین صداهایی از جهان بیرون را که در 3 ماه آخر بارداری شنیده به یاد می‌آورد و علاوه بر این تحقیقات قبلی نشان داده بود که نوزادان از 12 هفتگی قادرند حروف صداداری را در صحبت‌های بزرگسالان، بفهمند وبا هم مطابقت دهند.
 

itfanz

Registered User
تاریخ عضویت
10 آپریل 2012
نوشته‌ها
124
لایک‌ها
33
گاهی بعد از گذشت مدت کوتاهی از مصرف یک وعده غذایی کامل باز هم احساس گرسنگی می‌کنیم. بعضی از ما شاید این میل شدید به غذا خوردن را بگذاریم به حساب اعصاب خرابمان یا علاقه زیادمان به غذا خوردن....
ما متخصصان تغذیه می‌گویند برخی ترکیبات غذایی می‌توانند سر بدن را کلاه بگذارند! یعنی بدنمان بعد از خوردن آن ترکیبات غذایی نمی‌فهمد که واقعا سیر شده یا نه. این نوشته را بخوانید تا منظور متخصصان تغذیه را متوجه شوید.

نوشابه‌های گازدار
نوشابه، آیس‌تی و دیگر نوشیدنی‌های شیرین، قند فوق‌‌العاده زیادی دارند. بنابر گزارش مرکز تحقیقات دانشگاه کالیفرنیا، قند موجود در این نوشیدنی‌ها باعث می‌شود فرد حتی بعد از اینکه واقعا سیر شد هم غذا بخورد. این قند با تاثیری که بر نحوه استفاده بدن از لپتین-هورمون سیری- می‌گذارد، مغز را گمراه می‌کند بنابراین فرد دلش می‌خواهد غذای بیشتری بخورد. در نتیجه با تکرار این عادت نه تنها کالری بیشتری را وارد بدن خود می‌کند، بلکه بیش از پیش، احساس گرسنگی می‌کند و چند قدم به چاقی نزدیک‌تر می‌شود.

غذاهای کنسروشده
بسیاری از غذاهای فرآیندشده ماده‌ای شیمیایی به نام بیسفنول (BPA) دارند. طبق تحقیقات انجام شده در دانشگاه‌ هاروارد، بیسفنول با ورود به بدن سبب کاهش ناگهانی هورمون لپتین می‌شود و در نتیجه زمینه گرسنگی و چاقی را در فرد فراهم می‌کند. پس هم به دلیل نمک فراوانی که در این محصولات هست و هم به دلیل احساس گرسنگی مداوم‌، توصیه می‌شود از خوردن این دسته از مواد غذایی صرف‌نظر کنید.

حذف صبحانه
محققان طی ۴ سال، ۶ هزار و ۷۶۴ فرد سالم را مورد بررسی قرار دادند و دریافتند وزن افرادی که در وعده صبحانه‌شان معادل ۳۰۰ کیلوکالری غذا می‌خورند ۲ برابر کسانی است که صبحانه‌ای شامل ۵۰۰ کیلوکالری (یا بیشتر) میل می‌کنند. این پدیده کمی عجیب به‌نظر می‌رسد اما دلیل معقولی دارد مبنی بر اینکه خوردن صبحانه مفصل‌تر باعث می‌شود در طول روز سطح قند و انسولین خون کمتر افزایش یابد و در نتیجه فرد به‌طور ناگهانی احساس گرسنگی نکند.


نخوردن سالاد
بسیاری از ما در برنامه غذایی‌مان مقدار کافی سبزیجات برگ سبز را نگنجانده‌ایم. این گروه غذایی حاوی انواع ضروری ویتامین‌های گروه B هستند. وجود این ریزمغذی‌ها در سبزیجات، آنها را به خوراکی‌هایی ضدافسردگی، خستگی و چاقی تبدیل کرده است. محققان دانشگاه برکلی به افرادی که قصد کاهش وزن دارند توصیه می‌کنند حتما بخش بزرگی از برنامه غذایی‌شان را به سبزیجات اختصاص دهند. در مطالعه‌ای که توسط این دانشمندان صورت گرفته مشخص شده افرادی که ذخایر فولات بدنشان کافی است می‌توانند ۵/۸ برابر افرادی که در بدنشان فولات کافی ندارند وزن کم کنند. سبزیجات برگ‌سبز همچنین منبع خوبی از ویتامین K هستند. این ویتامین هم می‌تواند سطح انسولین خون را متعادل کند و هم احساس گرسنگی فرد را کاهش دهد. بنابراین سبزی خوردن، کاهو، انواع کلم، اسفناج و کرفس را حتما جزو خوراکی‌های روزمره خود قرار دهید.

کم‌آبی
هنگامی که بدن در معرض کم‌آبی قرار می‌گیرد، شما را با احساس گرسنگی فریب می‌دهد! بنابراین، اگر به اندازه کافی غذا خورده‌اید و با گذشت زمان کوتاهی گرسنه می‌شوید، بهتر است بروید یک لیوان آب بنوشید تا احساس گرسنگی‌تان فروکش کند. یادتان باشد که همیشه میل به خوردن نیست که شما را به سمت غذا می‌کشاند.

حواس‌پرتی‌های بصری
پژوهشگران دانشگاه فلایندر استرالیا دریافته‌اند حواس‌پرتی‌های بصری می‌توانند جلوی احساس گرسنگی را بگیرند. خودتان را با این روش امتحان کنید و ببینید که واقعا گرسنه هستید یا تنها هوس غذا کرده‌اید. یک بشقاب از غذایی را که دوست دارید، در ذهنتان مجسم کنید. اگر واقعا گرسنه باشید غذای خیالی امانتان را می‌برد و با دیدنش اشتهایتان بیشتر می‌شود اما اگر تصویر ذهنی غذا برایتان دلچسب و وسوسه‌انگیز نبود احتمالا باید سرتان را به کاری گرم کنید تا حواستان پرت شود و بی‌خود به خوردن یک وعده غذایی حجیم نیندیشید.

چای بعد از غذا دلیلی برای سیر شدن
طبق نتیجه تحقیقات منتشرشده در مجله «دانشگاه تغذیه آمریکا»، مصرف چای سیاه بعد از غذاهایی که کربوهیدرات (قند) زیادی دارند سبب می‌شود که قند خون تا مدت ۲ ساعت و نیم بعد از صرف غذا تنها معادل ۵ تا ۱۰ درصد افت کند. به همین دلیل فرد به مدت طولانی‌تری احساس سیری می‌کند. محققان معتقدند مواد پلی‌فنولی موجود در چای سیاه به آن خاصیت ضدگرسنگی می‌دهند. البته می‌دانید که نوشیدن این چای بلافاصله بعد از غذا یک عادت ایجادکننده کم‌خونی فقر آهن است.

منبع : خانواده سبز
 

Bahloul

Registered User
تاریخ عضویت
28 مارس 2012
نوشته‌ها
267
لایک‌ها
9
رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان از مراجعه پنج مورد مشکوک به تب کریمه کنگو به مراکز بهداشتی و درمانی در هرمزگان خبر داد.

دکتر محمد شکاری در گفتگو با مهر، پنج مورد مشکوک به بیماری CCHF در استان مشاهده شده، بیان داشت: پنج مورد با علائم بالینی مشکوک به بیماری تب کریمه کنگو به مراکز بهداشتی و درمانی استان مراجعه کرده اند که پس از درمان و آزمایشات تخصصی جواب آزمایشات منفی بود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با اظهار اینکه بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو یک بیماری حاد ویروسی است که از دام به انسان منتقل می شود، گفت: این بیماری با علائمی همچون تب، سردرد، احساس سرما، خستگی درد عضلانی، پرخونی صورت، پرخونی ملتحمه و چشم، استفراغ و دردهای بالای معده و خونریزی ناگهانی را خونریزی از لثه‌ها، بینی، معده، روده و رحم و زیر پوست ناحیه ساق پا و دستها آشکار می شود.

وی تصریح کرد: ویروس CCHF به وسیله دام، لاشه دام، ترشحات خون آبه و کنه هیالوما منتقل می‌شود. مخزن ویروس در طبیعت اصولا کنه‌ها است و گاو، گوسفند، بز وخرگوش نیز به عنوان مخزن مطرح هستند.

دکتر شکاری عنوان کرد: این بیماری بیشتر در مناطق صحرایی آفریقا، اروپای شرقی، خاور میانه عراق، هند، افغانستان، پاکستان، ایران و غرب چین مشاهده شده است.

وی اضافه کرد: شیوع بالایی از بیماری در بین کشاورزان، دامداران و اشخاصی که با دام سروکار دارند مشاهده می‌ شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان نسبت به ورود دامهای قاچاق از مرزهای شرقی استان و کشور هشدار داد و افزود: از مرزهای شرقی کشور هم مرز با کشورهای پاکستان و افغانستان دامهای غیربهداشتی وارد کشور می شود که شیوع بیماری تب کریمه کنگو در استانهای خراسان رضوی و سیستان و بلوچستان مشاهده شده است که منجر به فوت هموطنمان شده است.

وی همچنین از ورود دام های قاچاق از مرزهای شرقی استان خبر داد و بیان داشت: متاسفانه دامهای قاچاقی که وارد کشور می شود از مرزهای شرقی استان هرمزگان شهرستان جاسک وارد استان می شود که مسئولان نسبت به این امر باید دقت نظر بیشتری داشته باشند.

دکتر شکاری عنوان کرد: شهروندان هرمزگانی گوشت را از مراکز مورد تایید بهداشتی و دامپزشکی تهیه کنند و سعی شود قبل از مصرف گوشت در دمای فریزر ب مدت سه الی چهار ساعت نگهداری و پس از آن مصرف کنند.
 

Hamid2day

مدیر ارشد بازنشسته
تاریخ عضویت
1 مارس 2006
نوشته‌ها
21,282
لایک‌ها
20,163
محل سکونت
اوهایو - دیتون
از بین بردن موهای بدن توسط بيشترمردم به عنوان يك بار مسئوليت در نظر گرفته مي شود. این کار می تواند وظیفه اي زمان بر نيازمند هماهنگی های هفتگی معمول باشد.



امانت داری و اخلاق مداری

استفاده از این مقاله فقط با ذکر منبع "وب سایت مسعود نیکمهر دات کام" مجاز است.

چرا ورزشکاران موی بدن را اصلاح می کنند؟


[url]http://www.masoudnikmehr.com



[/URL]

 

Kasandra

کاربر افتخاری و فعال خاطرات
کاربر قدیمی پرشین تولز
تاریخ عضویت
11 سپتامبر 2009
نوشته‌ها
2,876
لایک‌ها
5,889
محل سکونت
Among the untrodden ways...




پروفسور منوچهر جعفریان


prof.jpg


پروفسور منوچهر جعفریان، متخصص و پژوهشگر برجسته علوم تغذیه بعد از 45 سال دوری، به وطن بازگشته و حاصل یافته‌های علمی و آزمایشگاهی این محقق که نتیجه 25 سال تلاش مستمر اوست با خود آورده.

یافته‌هایی که در ظاهر آنقدر ساده‌‌اند که عمل کردن به آنها شوخی به نظر می‌رسد.

او می‌گوید تغذیه صحیح عامل اصلی سلامت و عادت غذایی غلط که در میان ایرانیان تبدیل به یک فرهنگ شده علت اصلی بیماری‌هاست.

دنیا ****‌های لاغری را مردود می‌داند. غذاها ربطی به چاقی یا لاغری ندارد. تئوری«کم بخور لاغر شوی» هنوز در ایران رایج است اما این تئوری در دنیا رد شده. سوءتغذیه انسان را چاق می‌کند. در اثر سوءتغذیه‌ای که ما در ایران داریم، هورمون‌هایی در بدن ترشح می‌شود و این هورمون‌ها باعث چاقی یا لاغری می‌شوند. امروزه آن ****‌های غذایی که دیگر در اروپا و در دنیا هم رد شده سبب کوتاهی عمر، ریزش مو و سلب سلامتی می‌شود؛ زیرا بدن افراد در اثر این ****‌ها چربی‌های باوفا را از دست می‌دهند و این چربی‌ها دو ماه بعد با عنوان «یو‌یو افکت» برمی‌گردند.

»برای سلامتی‌تان بخندید؛ ببخشید؛ فراموش کنید دکتر جعفریان می‌گوید: «خندیدن، بخشیدن، فراموش کردن سه عامل مهم برای سلامت روح و روان است.

باید بیشتر از میوه‌جات و سبزیجات استفاده کنیم و از گوشت فاصله بگیریم. گوشت در تغذیه جهانی روز به روز بیشتر محکوم می‌شود. تمام دنیا به گیاه‌خواری برگشته است.

در کشورهای ژاپن، سوییس و آمریکا رویکرد غذایی به سمت گیاه‌خواری پیش می‌رود.

ما دو نوع تغذیه داریم: تغذیه جسم، تغذیه روح. تغذیه جسم نیاز به همان پنج ماده غذایی شامل پروتئین‌ها، کربوهیدرات‌ها، چربی‌ها، ویتامین‌ها و املاح است. تغذیه روح هم وابسته به پنج فاکتور است که شامل هدف‌دار بودن، اعتماد داشتن به دیگر انسان‌ها، اعتقاد، عشق و اراده است.

جالب است بدانید طبق یافته‌های معتبر پروفسور، فقدان هریک از این پنج عامل روحی جذب غذا را در جسم دچار مخاطره کرده و موجب سوءتغذیه و بیماری می‌شود.

دکتر جعفریان به‌سبک غلط طبخ در ایران اشاره کرده و می‌گوید:

«این طبخ غلط باعث شده سبوس و پوسته ارزشمند گندم یا برنج در ایران دور ریخته شود. با دور ریختن پوسته گندم و برنج با دست خود این پل را خراب می‌کنیم. اگر آب برنج آبکشی‌شده را به آزمایشگاه بفرستید، می‌بینید که سرشار از ویتامین ب1 است.

تمام املاح و نیاز بدن در پوست گندم است که این پوست جداسازی شده و در اختیار مرغ‌های خوشبخت قرار داده می‌شود. آرد سفید زندگی را کوتاه می‌کند. ما در فرآیند آزمایشی در آزمایشگاه دو دسته موش را انتخاب کردیم. به یک دسته آرد سفید دادیم. همه موش‌ها بعد از دو هفته مردند. اما به موش‌های دسته دوم در سالن دیگر گندم با سبوس داده شد بعد از دو هفته مشاهده کردیم همه می‌جهیدند. اینجا ثابت می‌شود که آرد سفید کشنده است. در کشور سوییس سبوس‌ گندم یا برنج در بسته‌های کوچک به قیمت یک فرانک فروخته می‌شود. در ایران مشاهده کردم که سبوس‌ها در کیسه‌های بزرگ مقابل نانوایی قرار دارد. با خود گفتم چه نانوای ثروتمندی... از او پرسیدم چند گرمی از این سبوس‌ها به من می‌دهید گفت: همه را بردارید. گفتم چه خوب من دیگر نمی‌روم سوییس. نانوا گفت: این کیسه را اینجا گذاشتیم که در زمستان از آن استفاده کنیم.زمستان خانم‌ها به خاطر لغزندگی زمین می‌خورند. ما این سبوس‌ها را کف زمین می‌پاشیم تا مردم زمین نخورند...

»سبوس بدن‌مان را چربی‌زدایی می‌کند او تاکید می‌کند: «اگر مردم بدانند سبوس در زندگی روزمره چه خاصیتی دارد هرگز این برخورد را با این ماده حیاتی نخواهند داشت.

سبوس چربی‌های اضافی را همراه صفرا می‌گیرد. و از سیستم گوارش جدا می‌کند.صفرا را به جای اول خود بازمی‌گرداند و چربی را دفع می‌کند. سبوس بخورید و بعد از سه هفته به آزمایشگاه بروید. خواهید دید که کلسترول شما چقدر پایین آمده است.سبوس را از نانوایی‌ها تهیه کنید و هر صبح در یک لیوان شیر حل کرده مصرف کنید. بهترین سبوس در پوست سیب است که سرشار از پکتین است و اجازه نمی‌دهد علاوه بر چربی املاح خطرناک مثل سرب و جیوه در بدن باقی بماند.

»«سه» عاملی که عمر را کوتاه می‌کند: به گفته پروفسور اثبات شده که چاقی، بی‌خوابی، و ناامیدی سه عاملی هستند که عمر را کوتاه می‌کنند.

او در پایان تاکید می‌کند: «اگر می‌خواهید 120 سال عمر کنید و سالم بمانید، شب‌ها غذای پختنی نخورید.

پنج عضو بدن هرگز نمی‌خوابند: مغز، قلب، ریه، کبد، کلیه‌ها.

یک ماه از سال روزها روزه می‌گیرید. یازده ماه از سال را هم شب‌ها روزه بگیرید و تاثیر آن را در سلامتی ببینید.سعی کنید ساعت شش عصر به بعد چیزی نخورید. عصرانه بخورید. وعده غذایی سنگین برای شام باعث می‌شود قلب با فشار بیشتری خون را پمپاژ کند و اعضایی که در طول شب باید استراحت کنند مجبور به کار باشند.
 

Kasandra

کاربر افتخاری و فعال خاطرات
کاربر قدیمی پرشین تولز
تاریخ عضویت
11 سپتامبر 2009
نوشته‌ها
2,876
لایک‌ها
5,889
محل سکونت
Among the untrodden ways...



می‌دانیم که امید به زندگی زنان در اغلب جوامع بالاتر از مردان است؛ اما تحقیق تازه‌ای نشان می‌دهد شرایط محیطی پرتنش و پراسترس می‌تواند تغییرات ژنی را در سلول‌های مغزی زنان تسریع کرده و به پیری زودرس مغز منجر شود.

مغز زنان و مردان

علیرغم این که امید به زندگی در زنان بیشتر از مردان است، به نظر می‌رسد مغز زنان با روند سریع‌تری نسبت به مردان پیر می‌شود. علت اصلی این روند مخرب می‌تواند زندگی پرتنش‌تر زنان باشد.

زمانی که انسان‌ها پا به سن می‌گذارند، فعالیت بخشی از ژن‌ها افزایش پیدا کرده و در مقابل عده‌ای دیگر کندتر عمل خواهند کرد.

مهمت سومل، زیست‌شناس محاسباتی دانشگاه کالیفرنیا در برکلی و همکارانش با مقایسه مغز 55 مرد و زن داوطلب که سنین مختلفی داشتند، به نتایج غیرمنتظره ای دست پیدا کردند.

آن ها دریافتند الگوی تغییرات ژنی ناشی از افزایش سن که شامل فعال و غیرفعال شدن ژن‌های متفاوت است، در زنان سریع‌تر از مردان دارد شکل می‌گیرد. این تغییرات مخصوصا در قشر پیش‌پیشانی زنان کاملا آشکار بود.

سومل که این مطالعه را در مۆسسه علوم‌زیستی شانگ های در چین آغاز کرده، می‌گوید: "این دقیقا برعکس چیزی بود که انتظار داشتیم. اغلب زنان طول عمر طولانی‌تری دارند و به همین دلیل انتظار داشتیم روند پیر شدن اندام‌ ها در آن ها کندتر از این باشد. به نظر می‌رسد روند پیر شدن اندام‌های گوناگون در بدن با یکدیگر متفاوت است."

سومل و همکارانش بیشتر از 13هزار ژن را در چهار ناحیه مغزی متفاوت بررسی کردند. آن ها در یک ناحیه مغزی، 667 ژن پیدا کردند که با افزایش سن فرد دچار تغییر در فعالیت می‌شدند. نزدیک به 98 درصد این ژن‌ها در زنان روند سریع‌تری را برای تغییر طی می‌کردند.

ارتباط میان تغییر عملکرد تعدادی از این ژن‌ها با کاهش ادراک عمومی فرد و ظهور بیماری‌هایی که به زوال عقل می‌انجامند، اثبات شده است.
فعالیت بدنی باعث تولید عوامل غذایی مورد نیاز برای عملکردهای مغز، گردش خون و همچنین شستشوی مغز می شود

زندگی پرتنش

تحقیقات نشان می‌دهد این نتایج در کل جمعیت زنان صدق نمی‌کند و در حقیقت تنها نیمی از آن ها با چنین روند پرشتابی در تغییرات مغزی روبرو هستند. محققان می‌گویند این موضوع نشان می‌دهد این تفاوت بیشتر از اینکه ناشی از عامل بیولوژیکی باشد، محیطی است.

سومل می‌گوید: "فشار روانی می‌تواند این روند را در زنان تسریع کند. مطالعاتی که روی میمون‌ها انجام داده‌ایم، نشان می‌دهد استرس می‌تواند روند پیری را در سلول‌های مغزی میمون‌های ماده تسریع کند."

سیندی شانون از مرکز عصب‌شناسی استرالیا می‌گوید: "نتایج جالب‌توجه هستند؛ اما نمی‌توانیم بگوییم استرس تنها عامل تسریع روند پیری مغز در زنان است. شاید عوامل التهابی نیز سهمی در این میان داشته باشند."

سومل تصمیم دارد در مرحله آتی روی اثر فشار روانی بر جوندگان تحقیق کند. او علاوه بر این می‌خواهد روی ارتباط میان شدت استرس و میزان وجود بیماری‌های ناشی از تخریب سلول‌های مغزی در جوامع گوناگون که زنان نقش‌های متفاوتی را در آن ها ایفا می‌کنند، کار کند.

او امیدوار است نتایج این تحقیقات بتواند به ایجاد شیوه‌هایی برای حفظ بهتر سلامت جسمی و روانی زنان منجر شود.

3 توصیه برای پیشگیری از پیر شدن مغز

همان طور که پیشگیری از ابتلا به بسیاری از بیماری ها پیشرفت قابل توجهی داشته است، آیا پیشگیری از پیری مغز هم امکان پذیر است؟ برای جلوگیری از پیر شدن مغز چه می‌توان کرد؟

آزمایش های متعددی برای تشخیص برخی از بیماری ها مانند برخی سرطان ها (مثل سینه، پروستات، روده بزرگ، پوست) یا درمان آن ها (مثل بیماری های قلبی عروقی) وجود دارد، ضمناً می‌بایست از مغزمان در مقابل پیری محافظت کنیم و اجازه ندهیم که خیلی سریع پیر شود. این یک واقعیت است که امروزه، می‌توانیم جلوی پیر شدن مغزمان را به شیوه ای ساده و طبیعی بگیریم.

همان طور که پرفسور ژان ماریانی، متخصص اعصاب، می‌گوید، اولین اقدام در این مسیر انجام یک فعالیت جسمی به طور منظم است.

1) برای پیشگیری از پیر شدن مغز، یک فعالیت منظم جسمی انجام دهید.

انجام تمرینات سنگین ورزشی، بی فایده است. فعالیت ورزشی می‌تواند متعادل باشد، ولی مهم ترین چیز در این میان، منظم انجام دادن این فعالیت است. به همین دلیل است که گفته می‌شود، 30 دقیقه پیاده روی در هر روز، بسیار خوب است.

اما ورزش چگونه می‌تواند مانع از پیر شدن مغز شود؟ فعالیت عضلانی، تولید عوامل غذایی مورد نیاز برای عملکردهای مغز را تحریک می‌کند. فعالیت جسمی باعث گردش خون و همچنین شستشوی مغز (مانند همه اعضا) هم می‌گردد، و این همان فرآیندی است که برای تغذیه سلول های عصبی ضروری است.
با این که مغز تنها 2 درصد از وزن بدن را به خود اختصاص داده است، اما 20 درصد از انرژی بدن را مصرف می‌کند

2- مغزتان را به درستی تغذیه کنید.

کمیت و کیفیت مواد مغذی که توسط جریان خون به مغز می‌رسند، بستگی به تغذیه شما دارند. حال نیازهای تغذیه ای مغز چیست؟

مغز نیاز به چربی دارد، البته نوع آن مهم است. چربی ها باید از نوع امگا 3 (مثل دو بار ماهی در هفته، روغن گلزا) باشند.

ضمناً مغز به مقدار زیادی انرژی هم نیاز دارد. با این که مغز تنها 2 درصد از وزن بدن را به خود اختصاص داده است، اما 20 درصد از انرژی بدن را مصرف می‌کند. بنابراین، باید از قندها به شکل نان، ماکارونی و... استفاده کرد.

و در نهایت، مغز نیاز به اکسیژن دارد، این اکسیژن رسانی توسط جریان خون و گلبول های قرمز تأمین می‌گردد.

گلبول های قرمز نیاز به آهن دارند. آهن را می‌توان در گوشت ها و ماهی ها یافت.

به خاطر داشته باشید که مصرف الکل برای مغز زیان آور است. در دراز مدت، الکل سلول های عصبی را از بین می‌برد.

3- مغزتان را به کار بیندازید.

همان طور که لازم است ماهیچه های ما به طور منظم به کار گرفته شوند، مغزمان هم باید بدون توقف کار کند تا پویا و قوی بماند. در این زمینه، همه فعالیت های ذهنی خوب هستند و هر چه این فعالیت ها تنوع بیشتری داشته باشند، نتیجه بهتر خواهد بود.

بنابراین برای پیشگیری از پیر شدن مغز، شما باید فعالیت های فکری، اجتماعی و حتی دستی داشته باشید، این فعالیت ها باید بسیار متنوع، متعدد و منظم باشند:

هر روز جدول حل کنید، مطالعه نمایید، ذهن خود را پرورش دهید، یاد بگیرید، برای دیگران روایت کنید، بحث کنید، به گردش بروید، سعی کنید از همه چیز سر در بیاورید، به دیگران آموزش دهید و... .

برای علاقه مند شدن به چیزهای تازه و شرکت در فعالیت های جدید سن خاصی وجود ندارد.


بخش سلامت تبیان
 
Last edited:

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
[h=2]سامانه ثبت‌نام شهروندان در برنامه پزشك خانواده فعال شد
[/h]

[h=1]چگونگي و مدارك ثبت‌نام در "پزشك خانواده" اعلام شد
[/h]

» سرویس: اجتماعي - سلامت





معاون فني مرکز توسعه شبکه و ارتقاء سلامت وزارت بهداشت از فعال شدن سامانه ثبت نام از مردم در برنامه پزشك خانواده خبر داد و بر لزوم ثبت صحيح اطلاعات هويتي و شماره تلفن‌هاي همراه مردم در اين سامانه تاكيد كرد.
دكتر سيد رضا مظهري در گفت‌وگو با خبرنگار «سلامت» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با اعلام باز شدن سايت سامانه خدمات سلامت ایرانیان براي ثبت‌نام مردم و انتخاب پزشك خانواده، گفت: اقدام سرپرست خانوار براي ثبت‌نام در برنامه پزشك خانواده و انتخاب پزشك مربوطه كافي است و لزومي ندارد تك‌ تك اعضاي خانوار براي ثبت‌نام در اين برنامه اقدام كنند.
وي افزود: سرپرست خانوار مي‌تواند پس از كامل كردن ثبت نام خود در سايت www.1590.ir، با باز كردن صفحات مربوطه در اين سامانه، نسبت به ثبت ديگر اعضاي خانوار و همچنين انتخاب پزشك خانواده اقدام كند.
[h=4]ترجيحا اعضاي يك خانواده مشتركا يك پزشك را به عنوان پزشك خانواده خود انتخاب كنند[/h]معاون فني مركز مديريت توسعه شبكه وزارت بهداشت ادامه داد: هر چند آزادي عمل براي انتخاب پزشك خانواده توسط تك‌ تك اعضاي خانوار وجود دارد، اما از آنجا كه هدف از اجراي اين برنامه آن است كه يك پزشك براي تمام اعضاي خانواده باشد و همچنين با توجه به ارتباط و تاثير خانواده در بيماري‌هاي يكديگر، توصيه مي‌شود تمام اعضاي خانواده به صورت مشترك يك پزشك را به عنوان پزشك خانواده خود انتخاب كنند.
[h=4]مردم نزديك‌ترين مطب به محل سكونت خود را به عنوان پزشك خانواده انتخاب كنند[/h]به گفته وي، پس از تعيين محل سكونت توسط سرپرست خانوار در سايت مربوطه، صفحه مربوط به پزشكان خانواده آن شهر باز شده و در اختيار كاربر قرار مي‌گيرد. در اين زمينه نيز توصيه مي‌شود افراد نزديك‌ترين مطب به محل سكونت را به عنوان پزشك خانواده خود انتخاب كنند.
[h=4]درخواست 1157 پزشك براي شركت در برنامه پزشك خانواده تهران؛ تاكنون[/h]مظهري با بيان اينكه تعداد زيادي از پزشكان درخواست شركت در برنامه پزشك خانواده تهران را داشته‌اند، افزود: تا اين لحظه هزار و 157 پزشك براي شركت در برنامه پزشك خانواده در تهران ثبت‌نام كرده‌اند. از آنجا كه ممكن است تمام اين پزشكان واجد صلاحيت براي پزشك خانواده نباشند، كنترل‌هاي مربوطه از سوي سوپروايزرهاي دانشگاهي هر شهرستان صورت مي‌گيرد و پس از تاييد مدارك، با پزشك مربوطه قرارداد منعقد مي‌شود و نام آن پزشك در سامانه لينك مي‌شود. بر اين اساس ليست اسامي پزشكان خانواده در سايت سامانه خدمات سلامت ایرانیان در هر شهرستان و از جمله تهران همچنان در حال اضافه شدن است. به اين ترتيب اگر نام پزشك مورد نظر يك فرد در سامانه سامانه خدمات سلامت ایرانیان وجود نداشت، آن فرد مي‌تواند ثبت نام خود را انجام داده و براي انتخاب پزشك خانواده خود تا زمان اضافه شدن نام پزشك مورد نظر به سامانه منتظر بماند.
معاون فني مركز مديريت توسعه شبكه وزارت بهداشت گفت: براي ثبت‌نام در برنامه پزشك خانواده لزومي ندارد افراد حتما به سايت سامانه خدمات سلامت ایرانیان مراجعه كنند. براي ثبت‌نام مردم در اين برنامه سه فرمت در نظر گرفته شده است؛ ابتدا آنكه پرسنل وزارت بهداشت به درب منازل مراجعه كرده و سرشماري انجام مي‌دهند و مردم مي‌توانند از ليست اسامي پزشكاني كه همراه پرسنل وزارت بهداشت است، يك نفر را به عنوان پزشك خانواده خود انتخاب كنند.
[h=4]مدارك لازم براي ثبت نام در برنامه پزشك خانواده[/h]وي افزود: روش ديگر آن است كه فرد مي‌تواند به صورت حضوري به مطب پزشك خانواده كه با نصب تابلو در محل آن مطب مشخص مي‌شود، مراجعه كرده و براي ثبت‌نام اقدام كند. در اين زمينه همراه داشتن شناسنامه و كارت ملي و همچنين مدركي نظير قبض آب، برق، گاز يا تلفن به منظور احرازهويت محل سكونت فرد لازم است.
مظهري ادامه داد: با مراجعه به سايت سامانه خدمات سلامت ایرانیان نيز افراد مي‌توانند براي ثبت‌نام در برنامه پزشك خانواده اقدام كنند. پس از ثبت‌نام در برنامه پزشك خانواده، كد رهگيري به سرپرست خانوار ارائه مي‌شود. در اين مرحله نيز مدارك افراد ثبت‌نام شده در برنامه پزشك خانواده توسط مركز مجري پزشك خانواده كنترل مي‌شود و با تاييد مدارك توسط پزشك خانواده مسوول، پرونده مربوطه براي افراد شكل مي‌گيرد و در مرحله بعدي ويزيت پايه آغاز مي‌شود.
[h=4]ارتباط پزشكان خانواده با افراد تحت پوشش خود از طريق سيستم پيام كوتاه و كارتابل الكترونيكي اختصاصي هر خانوار[/h]مظهري گفت: در سامانه سامانه خدمات سلامت ایرانیان كارتابلي به صورت اختصاصي براي هر خانوار در نظر گرفته مي‌شود كه افراد مي‌توانند از اين طريق با پزشك خانواده خود در ارتباط باشند، پيام‌ها، پرسش‌ها و شكايات احتمالي خود را به سوپروايزرهاي شهرستاني و ملي انتقال داده و پاسخ لازم را نيز دريافت كنند. پزشك خانواده نيز به صورت موردي اگر كاري با افراد تحت پوشش خود داشته باشد، مي‌تواند از اين طريق با آنها ارتباط برقرار كند. در مجموع علاوه بر راه‌اندازي سيستم پيام‌ كوتاه و انتقال اطلاعات از اين طريق، افراد مي‌توانند از طريق كارتابل الكترونيكي نيز اطلاعات لازم را دريافت كنند. به محض آنكه ثبت‌نام افراد در برنامه پزشك خانواده قطعي شود، كارتابل الكترونيكي اختصاصي آن خانوار نيز فعال مي‌شود.
[h=4]تاكيد وزارت بهداشت بر ثبت صحيح اطلاعات هويتي و شماره تلفن‌هاي همراه در سامانه پزشك خانواده[/h]معاون فني مركز توسعه شبكه و ارتقاي سلامت وزارت بهداشت در پايان تاكيد كرد: از آنجا كه در برنامه پزشك خانواده و **** ارجاع اطلاع‌رساني از طريق پيام‌ كوتاه انجام مي‌شود و اين اطلاع‌رساني مي‌تواند متناسب با بيماري فرد جنبه‌هاي آموزشي نيز داشته باشد، درخواست‌مان آن است كه افراد اطلاعات خود را به صورت كامل و صحيح در سامانه وارد كنند و شماره‌ تلفن‌هاي همراه خود را نيز از طريق سامانه در اختيار ما قرار دهند. همچنين از آنجا كه وظايف تيم سلامت بر اساس سن جمعيت تحت پوشش تعيين مي‌شود، لازم است افراد تاريخ تولد خود را نيز به صورت صحيح در سامانه اعلام كنند تا بتوانند از آخرين اقدامات و تغييرات باخبر شوند.
انتهاي پيام
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
[h=1]وزير بهداشت: 10 استان در نوبت افتتاح برنامه پزشک خانواده قرار دارند
[/h]







وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: 10 استان در نوبت افتتاح برنامه پزشک خانواده قرار دارند.
به گزارش سرويس «سلامت» ايسنا، دکتر مرضیه وحید دستجردی افزود: برنامه پزشک خانواده شهری که بزرگترین برنامه **** سلامت کشور است در 5 استان افتتاح شد و استان‌های هرمزگان، یزد، گیلان، خوزستان، گلستان به همراه 5 استان دیگر در نوبت افتتاح قرار دارند.
وی ادامه داد: درخواست این 10 استان به ستاد اجرایی کشوری برنامه پزشک خانواده ارجاع شده تا با بررسی و احراز قابلیت افتتاح برنامه در این استان‌ها به ترتیب در نوبت افتتاح قرار گیرند.
وزیر بهداشت با اعلام اینکه برنامه پزشک خانواده شهری هزینه‌های از جیب مردم را تا حد زیادی کاهش می‌دهد، بیان داشت: مردم در برنامه پزشک خانواده شهری در سطح یک هیچ هزینه‌ای از جیب نمی‌دهند و در سطح 2 نیز 10 درصد فرانشیز و در سطح 3 فقط 5 درصد فرانشیز از مردم دریافت خواهد شد.
انتهاي پيام

 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
[h=2]معاون فنی شبکه بهداشت و درمان کشور:[/h]
[h=1]بیش از یک میلیون ایرانی پزشک خانواده شهری خود را انتخاب کردند

[/h]







معاون فنی شبکه بهداشت و درمان کشور گفت: تا ظهر دیروز یک میلیون و 136 هزار نفر پزشک خانواده شهری خود را انتخاب کردند.
به گزارش سرويس سلامت ايسنا، دکتر سیدرضا مظهری افزود: در طول یک هفته راه اندازی سایت سامانه خدمات سلامت ایرانیان نیز 23 هزار و 155 نفر تا ظهر دیروز به صورت آنلاین و مراجعه مستقیم به این سایت پزشک خانواده خود را انتخاب کرده‌اند که بیشترین افراد به ترتیب از استان‌های تهران، کرمان، خوزستان، کرمانشاه و مازندران هستند.
وی افزود: ثبت نام غیرمستقیم مردم با مراجعه آنان به شبکه‌های بهداشت و درمان و مراکزی که در این خصوص توسط دانشگاه های علوم پزشکی کشور در نظر گرفته شده انجام شده است.
وی افزود: 48 هزار و 690 نفر از اعضای تیم سلامت اعم از پزشک و کارشناسان همکار در این طرح، نیز به صورت داوطلب به عنوان تیم سلامت در سامانه آنلاین ثبت نام کرده‌اند.
گفتنی است، ثبت نام مردم و پزشکان و تیم سلامت در سایت سامانه خدمات سلامت ایرانیان کماکان ادامه دارد و مردم می توانند با مراجعه به این سایت نسبت به انتخاب پزشک خانواده خود اقدام کرده و در صورت برخورد با مشکل یا داشتن سئوال با شماره تلفن 8999 تماس بگیرند.
انتهاي پيام
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
رئیس ستاد اجرایی پزشک خانواده در گفت‌و‌گو با فارس:
برنامه پزشک خانواده تا خرداد ۹۲ در کل کشور اجرا می‌شود
خبرگزاری فارس: رئیس ستاد اجرایی برنامه پزشک خانواده در وزارت بهداشت گفت: وزارت بهداشت قصد دارد تا خرداد ۹۲ برنامه پزشک خانواده را در کل شهرهای کشور اجرا کند اما مصوبه دولت تا فروردین ۹۳ برای اجرای این برنامه فرصت داده است و مصوبه مجلس نیز اجرای این برنامه تا پایان برنامه توسعه پنجم است.
13900808155550_PhotoA.jpg



محمد شریعتی در گفت‌و‌گو با خبرنگار بهداشت و درمان فارس، افزود: با اقدامات وزارت بهداشت تاکنون اجرای برنامه ملی پزشک خانواده که تحول اساسی در ساختار **** سلامت کشور است در 4 استان تهران، مازندران، سیستان و بلوجستان و فارس آغاز شده است و 17 استان دیگر برای اجرای این برنامه اعلام آمادگی کرده‌اند.وی ادامه داد: از این پس ستاد اجرایی برنامه پزشک خانواده برای تأیید شروع برنامه پزشک خانواده در استانها سختگیری بیشتری می‌کند و هر استان باید برای شروع رسمی این برنامه، یک چک لیست حاوی 50 آ‌یتم را پر کند و در صورتی که حداقل 98 درصد آیتم های این چک لیست آ‌مادگی استان را نشان دهد، ستاد اجرایی افتتاح رسمی برنامه توسط وزرا را تأیید می‌کند.شریعتی گفت: از میان 17 استانی که اکنون برای افتتاح رسمی برنامه پزشک خانواده اعلام آمادگی کرده‌اند دو استان جلوتر هستند که یکی از آنها استان هرمزگان است و احتمالاً یکی از استانهایی که در آینده نزدیک افتتاح رسمی اجرای این برنامه را خواهد داشت این استان است.رئیس ستاد اجرایی برنامه پزشک خانواده ادامه داد: ما فعلاً در دوران گذار از **** سلامت سنتی کشور به **** مدرن پزشک خانواده هستیم، تلاش وزارت بهداشت این است که تا جای ممکن این دوران گذار کوتاهتر باشد، یکی از علل این لزوم کوتاه شدن این دوران این است که اگر این برنامه در یک استان اجرا شود و در استان یا شهرستان دیگر اجرا نشود با توجه به مهاجرتها و مسافرتها، ممکن است مردم در دریافت خدمات سلامت دچار دوگانگی و سردگمی بشوند که این مسئله برای وزارت بهداشت مطلوب نیست.وی افزود: برنامه وزارت بهداشت این است که تا خرداد 93 همه استانهای کشور برنامه پزشک خانواده را اجرا کرده باشند، البته مصوبه دولت تا فروردین 93 برای اجرای این برنامه به وزارت بهداشت فرصت داده است و مصوبه مجلس نیز برای اجرای کامل این برنامه تا پایان برنامه توسعه پنجم (یعنی تا سال 95 ) به وزارت بهداشت فرصت داده است.به گزارش خبرنگار فارس، برنامه پزشک خانواده شامل یک برنامه سطح بندی شده است که در سطح اول آن پزشک خانواه که فعلاً یک پزشک عمومی است جمعیتی بین 500 تا 2500 نفر را تحت پوشش می‌گیرد و بعد از تشکیل پرونده و ثبت همه اطلاعات مربوط به آنها در پرونده الکترونیک سلامت، تمام مسائل مرتبط با سلامت آنها را در زمان سلامت و بیماری از تولد تا مرگ پیگیری می‌کند و در واقع مسئول سلامت این افراد می‌شود.مسئولان وزارت بهداشت اعلام کرده‌اند که قرار است همه خدماتی که توسط پزشک خانواده ارائه می‌شود اعم از ویزیت و دارو رایگان است و در صورتی که فرد به خدمات پزشکی تخصص نیاز داشته باشد، پزشک خانواده فرد را به سطح دوم که پزشک متخصص یا فوق تخصص است ارجاع می‌دهد.به گفته مسئولان قرار است مردم فقط 10 درصد هزینه‌ها را در سطح دوم پرداخت کنند، پزشک متخصص نیز موظف است که اقدامات انجام شده را به پزشک خانواده گزارش دهد که بازخورد افدامات وی در پرونده سلامت فرد ثبت شود.بر این اساس همه مردم برای برخورداری از حمایتهای بیمه‌ای باید وارد برنامه پزشک خانواده شوند و اگر افرادی وارد این سیستم نشوند، می‌توانند از خدمات آزاد سلامت در بخش خصوصی و بدون حمایت بیمه استفاده کنند و 100 درصد هزینه‌ها را از جیب خودشان پرداخت کنند. انتهای پیام/
 

Donbelid

Registered User
تاریخ عضویت
26 مارس 2007
نوشته‌ها
48
لایک‌ها
4
افسرده.jpg

خبر این است:


دکتر احمد حاجبی، رئیس اداره سلامت روان وزارت بهداشت، گفت: 21 درصد از جمعیت کشور دچار اختلالات روانی هستند. وی اسکیزوفرنی، اختلالات دوقطبی و جنون را از جمله اختلالات شدید روانی عنوان کرد و افزود: میزان شیوع اختلالات روانی در ایران با آمارهای جهانی تفاوتی ندارد.

گیل آمرد تایید می کند که اگر میزان شیوع اختلالات روانی در ایران واقعا 21 درصد باشد، این آمار با کشورهای غربی فرق چندانی ندارد. برابر آمار موسسه ملی بهداشت روان در آمریکا، 26 درصد از بزرگسالان آمریکایی در برهه ای از زندگی خود بیماری های روانی را تجربه می کنند.

اما آنچه فرق دارد این است که بیماران روانی در کشورهای پیشرفته، به حال خود رها نمی شوند تا بیماری شان را به سطح جامعه منتقل کنند؛ بلکه مانند هر بیمار دیگری، مورد معالجه قرار می گیرند. بسیاری از بیماری های روانی، اگر زود تشخیص داده شوند، قابل معالجه هستند و آنها هم که علاج قطعی ندارند را می توان کنترل کرد. موسسه ملی بهداشت روان (www.nimh.nih.gov)، اتحاد ملی برای بیماری روانی (www.nami.org)، بنیاد بهداشت روان آمریکا (Mental Health America: Welcome) و… همگی نهادهایی هستند که در ایالات متحده برای گسترش فرهنگ درمان و کمک به درمان بیماری های روانی فعالیت می کنند و آمارهای بهداشتی نشان می دهد فعالیت هایشان تاکنون اثربخش بوده است.

در ایران، هنوز بسیاری از افراد، بیماری روانی را با دیوانگی اشتباه می گیرند و از اینکه به روانشناس مراجعه کنند ابا دارند. واقعیت این است که بیماری های روانی، دامنه بزرگی از امراض را شامل می شوند و از وسواس شدید گرفته تا افسردگی و گوشه گیری یا اختلال در روابط اجتماعی و غیره را دربر می گیرند. در ادامه انواع بیماری های روانی در 10 دسته معرفی شده است:

الف – بیماری اضطراب

دلواپسی، نگرانی و ترس بیش از اندازه را بیماری اضطراب می گویند. مبتلایان به این بیماری، از اظطراب دایمی در مورد مسایل عادی روزمره در زندگی شان رنج می برند. هراس ها (phobia ها) ترس از اشیا، موقعیت ها یا کارهای خاص هستند. بیماری آسیمگی یا دلهره (panic) اظطراب ناگهانی و شدید همراه با تپش قلب و تنگی نفس را به همراه می آورد. بیماری وسواس کنش – اندیشی (Obssessive – Compulsive Disorder) باعث می شود تصویرها یا اندیشه های ناخوانده وارد ذهن فرد شود و او را به انجام کاری وادارد. ترس از آلودگی و پاک نشدن اشیاء و ترس از باز ماندن درها یا خاموش نبودن دستگاه ها، معروف ترین انواع بیماری وسواس هستند. وسواس جیغ در ملاء عام، وسواس تصورات آزاردهنده مذهبی یا جنسی، وسواس از اینکه مبادا کسی را بیازاریم، ترس از رانندگی به خاطر اینکه مبادا به کسی بزنیم، تنفر از یک عدد، وسواس نسبت به اینکه پیش از ورود یا خروج از جایی، در را به تعداد مشخصی باز کنیم و ببندیم و… از دیگر وسواس های رایج به شمار می رود. فشار عصبی پساضایعه (Post-Traumatic Stress Dicorder) نمونه دیگری از بیماری اضطراب است. کسانی که این بیماری را دارند، پس از پایان یک ضایعه، رویدادهای ناگوار آن را دوباره در ذهن زنده می کنند که این کار با نگرانی و اضطراب شدید همراه است.

ب – بیماری روحیه

این بیماری، زندگی احساسی و عاطفی فرد را دچار آشفتگی می کند. افسردگی (depression)، شیدایی (mania)، بیماری دوقطبی (bipolar disorder، خوددرگیری ناشی از حرکت میان افسردگی و شیدایی) گونه های بیماری روحیه است. نشانه های بیماری افسردگی می تواند احساس غم، ناامیدی، بی ارزشی و حتی دردهای فیزیکی، تغییر اشتها، تغییر عادت خواب و سطح انرژی بدن باشد. در مقابل، فرد شیدا روحیه ای بیش از حد عالی که اغلب با خود مهم پنداری اغراق آمیز همراه است. دل آشفتگی، تحریک پذیری و کاهش نیاز به خواب، از دیگر عوارض شیدایی است. در بیماری دوقطبی، فرد مبتلا به تناوب میان شیدایی و افسردگی غوطه ور است.

پ – روان گسیختگی (اسکیزوفرنی)

روان گسیختگی، معروف ترین نوع از روان پریشی است. افراد روان پریش، ارتباط خود را با جهان واقعیت از دست می دهند. توهم و هذیان، بی ربط اندیشی و بی ربط گویی، رفتار عجیب و غریب، پاسخ احساسی ضعیف، و کناره گیری از اجتماع، نشانه های بیماری روان گسیختگی است. افزون بر این، افراد روان پریش معمولا در یک یا چند مهارت ضروری زندگی (مثلا روابط اجتماعی، کار، تحصیل،…) دچار کاستی می شوند.

ت – بیماری شخصیتی

در این بیماری، شخصیت یک فرد باعث واماندگی شخصی او یا سبب کاستی شدید در کارکردهای شغلی یا اجتماعی اش می شود. به طور کلی، مبتلایان به بیماری شخصیتی، درک درستی از خود و دیگران ندارند. کمبود اعتماد به نفس یا خودپسندی بیش از اندازه، ضعف کنترل امیال، روابط اجتماعی آشفته، و پاسخ احساسی نامناسب، می تواند از دیگر نشانه های این بیماری شمرده شود. بر سر مرز میان شخصیت افراد سالم و مبتلایان به بیماری شخصیتی، اختلاف نظر وجود دارد.

ث – بیماری شناختی

مبتلایان به بیماری های شناختی، مانند روان آشفتگی (delirium) و زوال عقل (dementia) بخش مهمی از کارکرد ذهنی خود را از دست می دهند. برای مثال کسانی که دچار زوال عقل می شوند، از کاستی حافظه رنج می برند و سخن گفتن و فکر کردن برایشان دشوار می شود و گاه از شناخت اشیای آشنا درمی مانند. بیماری های این گروه معمولا ناشی از ابتلا به بیماری های دیگر، استفاده از برخی مواد مخدر یا واکنش ناسازگار به بعضی داروها یا سموم ناشی می شود.

ج – بیماری گسستگی

این بیماری با آشفتگی هشیاری، حافظه، هویت و درک فرد از پیرامون خود همراه است. “بیماری فراموشی” که ریشه فیزیکی ندارد و “بیماری هویت – گسیختگی” که در آن، فرد دوشخصیتی یا چندشخصیتی می شود و شخصیت های متفاوت او بر رفتارش اثر می گذارند، نمونه هایی از گسستگی هستند. در “بیماری کیستی زدایی” (تغییر ماهیت یا کیستی)، فرد احساس ناخوشایند جدایی از جسم خود را تجربه می کند. مبتلایان ممکن است احساس کنند که بر فراز زمین شناورند و یا احساس کنند که خودشان یا دیگران، موجوداتی مکانیکی یا غیرواقعی هستند. احساس زیستن در رویا یا تصور اینکه دست یا پایشان کوچکتر یا بزرگتر از اندازه حقیقی است، از دیگر عوارض بیماری کیستی زدایی می تواند باشد. گسستگی و گریز روانی (dissociative fugue) نوعی بیماری روانی است که در آن، فرد مبتلا هویت فردی اش را فراموش و خانه اش را ترک می کند. در بسیاری از موارد، مبتلایان با سکونت در مکانی جدید، هویت، اسم و پیشینه ای جدید را برای خود بر می گزینند. در برخی موارد، فرد مبتلا کارش به بیمارستان کشیده می شود و نمی تواند توضیح دهد که کیست و از کجا آمده است.

چ – بیماری پیامدهای جسمی

در این بیماری، عوارض جسمی را نمی توان با قوانین پزشکی توضیح داد. بنابراین پزشک اینگونه نتیجه گیری می کند که عوارض پدیدارشده، پیامد ناهنجاری های روانی است. برای مثال در بیماری هیستری، فرد ممکن است دچار نابینایی، ناشنوایی یا عوارض بیمارگونه ناگهانی شود، اما پزشک جسم او را سالم ارزیابی کند. در بیماری “خودبیمار انگاری” فرد مبتلا، پیوسته از ابتلا به یک بیماری هراسان است و عوارض ساده جسمی را به حساب نشانه های بیماری می گذارد.

ح – بیماری ساختگی

در این بیماری، مبتلایان نشانه های مرض جسمی یا روانی را جعل می کنند، یعنی وانمود می کنند که بیمارند تا مراقبت یا توجه پزشکی دیگران به خود جلب کنند. مثلا ممکن است فرد تنگی نفس یا خارش شدید یا… را جعل کند تا اطرافیان، او را به بیمارستان منتقل کنند.

خ – بیماری خوردن

آشفتگی شدید در رفتارهای خوراکی را بیماری خوردن می نامند. کم اشتهایی عصبی، نوعی بیماری خوردن است که در آن، فرد ترس زیادی از اضافه وزن دارد و از خوردن غذا به میزان لازم هم خودداری می کند. در بیماری پرخوری و استفراغ، فرد پرخوری می کند و سپس با استفاده از استفراغ عمدی، داروی ملین یا دیگر داروها، مانع از چاقی خود می شود. بیماری های خوردن، بیشتر در میان زنان جوان کشورهای غربی و برخی کشورهای آسیایی گزارش شده است.

د – بیماری کنترل وسوسه

افراد مبتلا به این دسته از بیماری ها، نمی توانند در مقابل وسوسه هایی که اغلب آسیب رسان هستند، مقاومت کنند. جنون دزدی، جنون آتش افروزی، جنون قمار و جنون کندن موها (که در آن، فرد موهای خود را می کند) از جمله این بیماری ها هستند. فرد مبتلا به بیماری شیدایی یا بیماری روان گسیختگی (اسکیزوفرنی) هم ممکن است نشانه های بیماری کنترل وسوسه را بروز دهد.

سخن آخر

زندگی امروز بشر، بر تشدید بیماری های روانی موثر بوده است. دور شدن انسان از طبیعت و آفریدگار، دور شدن انسان ها از یکدیگر (غیراجتماعی شدن)، عادت های خوراکی مانند اعتیاد به الکل، اعتیاد به نیکوتین، اعتیاد به کافئین (موجود در چای، قهوه و برخی نوشابه های گازدار)، اعتیاد به مواد مخدر، مواد روانگردان، مواد توهم زا و حتی برخی داروهای مسکن، در ایجاد علایم بیماری روانی موثر هستند. مسایل ژنتیک، فشارهای اجتماعی و اقتصادی و خیلی موارد دیگر هم می توانند بر ایجاد بیماری های روانی اثر بگذارند.

همیشه بهترین درمان، پیشگیری است. اما به طور طبیعی، یک انسان در صورت ابتلا به بیماری روانی باید به روانشناس مراجعه کند؛ همانطور که در صورت ابتلا به بیماری های جسمی به پزشک مراجعه می کند. اگر روانشناس تشخیص داد که بیمار نیاز به معالجه دارویی دارد، او را به روانپزشک ارجاع می دهد؛ همانگونه که اگر مشکل معده داشته باشیم، پزشک ما را به متخصص داخلی یا فوق تخصص گوارش ارجاع خواهد داد.

این فرایند، سبب می شود که انسان بیماری اش را به سطح جامعه نبرد. آوردن بیماری روانی به جامعه، همان اثری را خواهد داشت که آوردن آنفولانزا به جامعه دارد؛ یعنی باعث شیوع آن و اثرگذاری بر دیگران و نیز بدترشدن حال خود بیمار می شود.

برنامه ریزی برای آموزش روانشناسان و روانپزشکان توانا و تاسیس یا حمایت از بنیادهای مقابله با بیماری روانی، در هر کشوری، وظیفه وزارت بهداشت و دولت آن کشور است.

منبع: گیل آمرد (گیل آمرد - اجتماعی، فرهنگی، تاریخی، علمی)
 

Exporter

کاربر قدیمی پرشین تولز
کاربر قدیمی پرشین تولز
تاریخ عضویت
13 آپریل 2006
نوشته‌ها
4,063
لایک‌ها
5,175
سن
35
محل سکونت
UAE
anjio.jpg
حدود دو ماه پیش نیمه‌های شب، یکی از بستگانم مشکلی براش پیش آمد و رفت اورژانس. و متخصص قلب تجویز کرد: آنژیوگرافی.نتیجه: 20 درصد گرفتگی قلبی. تجویز: درمان دارویی.

چند هفته گذشت و قرعه‌ی کار به نام پدر و مادر خودم افتاد.
تجویز: آنژیوگرافی.
تنها شانس ما این بود که پسرخاله‌ام از آمریکا آمده‌ بود ایران. نسخه ها رو دید و گفت «مشکل که دارد، ولی چرا آنژیوگرافی؟ توی ایران مگر سیتی‌آنژیو ندارید؟». این اصطلاح جدید ِنجات‌بخش را پی گرفتیم و رسیدیم به بیمارستان قلب و دی و بیمارستان ‌امام *****. آمار گرفتیم از این‌طرف و آن‌طرف که فرق‌اش را ببینیم با آنژیوگرافی، که پزشک‌های قلب همگی گفتند «به دقت آنژیوگرافی نیست، نکند گول بخورید ها!».
حالا حسن سیتی‌آنژیو این بود که تیغ نمی‌زدند رگ کشاله را پاره کنند و یک دوربین بفرستند توی رگ‌ها. یعنی خون نمی‌پاشید تا سقف اتاق آنژیوگرافی. بعد هم یک کیسه‌ی شن نمی‌گذاشتند روی پای آدم که خون نزندبیرون. یک ماده‌ی رادیواکتیو تزریق می‌شد و با یک دستگاه شبیه ام‌آر‌آی همان کار انجام می‌شد. بدون هیچ ترس و اضطرابی. بدون ریختن یک قطره خون.
فقط گیر کرده‌بودیم سر آن «به دقت آنژیوگرافی نیست، گول نخورید ها».

حالت واضح و مشترکی که توی چشم‌های همه‌ی آن متخصصین قلب دیدم «جاخوردن بود». نمی‌دانستند از کجا فهمیده‌ایم اسم سیتی‌آنژیو را. به پدرم گفتم بیشتر مشورت کند، که بوی پول دارم حس می‌کنم!! . تحقیق انجام شد و نتیجه جالب بود. «سیتی آنژیو» نه تنها دقت‌اش کم‌تر از آنژیو نبود، که مقایسه‌شان شبیه بود به مقایسه‌ی فلاپی‌دیسک و دی‌وی‌دی. تفاوت تکنولوژی‌ها بالای بیست‌سال بود.دل‌مان قرص شد و هردوشان جمعا با هزینه‌ای حدود هشتصدهزار تومان سیتی‌آنژیو را انجام دادند و شکر خدا مجموع گرفتگی هردوشان روی هم 20 درصد هم نبود. آن شرافت گم‌شده کجاست؟
عرض می‌کنم.

هزینه‌ی آنژیوگرافی (که تیغ دارد و ترس و خون) حدود یک تا یک‌ونیم میلیون تومان برای هر نفر است ، و هزینه‌ی سیتی‌آنژیو حدود چهارصدهزار تومان.
زمانی که صرف آنژیوگرافی می‌شود با احتساب یک تا دو شب بستری بودن بعد از آن (جدای از وقت‌های پذیرش و نوبت‌دهی و...) حدود دو روز است، و وقتی که صرف سیتی‌آنژیو می‌شود (باز هم جدای از پذیرش و نوبت‌دهی و...) حدود نیم‌ساعت. ترس و اضطراب‌شان را هم مقایسه نکنم که لابد می‌دانید.

پس گیر این پزشک‌های متخصص قلب کجاست؟

مشکل خیلی پیچیده نیست. آنژیوگرافی را فقط متخصص قلبی که دوره‌ی مخصوص آنژیوگرافی را دیده‌باشد می‌تواند انجام بدهد، ولی سیتی‌آنژیو را یک رادیولوژیست (که البته او هم باید دوره دیده‌باشد) می‌تواند انجام دهد. یعنی انحصار آنژیوگرافی دست صنف خودشان است و انحصار سیتی‌آنژیو دست دیگران. چون طبیعتا یک مرکز پزشکی ترجیح می‌دهد برای انجام کاری مشابه، حقوق خیلی کم‌تر یک رادیولوژیست را بدهد تا حقوق بالای یک متخصص قلب را.
خوب تجارت کثیف متخصصین قلب (که فرق می‌کند با جراح قلب) را که می‌بینید،
اما حالا عمق فاجعه کجاست؟

عمق فاجعه این‌جاست که این جماعت نخورده و ندار نیستند. هشت‌شان گرو نه‌شان نیست. خیلی راحت می‌توانند ماهی شش هفت میلیون تومان دربیاورند (وخیلی هم بیشتر از این‌ها). اما باز گداصفتانه چشم‌شان دنبال درصدی است که از هر آنژیوگرافی به‌جیب می‌زنند، بی‌این‌که به فکر سلامتی و راحتی بیمار باشند. حتی گستاخی و دزدی (که اتفاقا حقیقت معنای دزدی همین‌جاست) را به‌حدی می‌رسانند که تمام تلاش‌شان را به‌کار می‌گیرند برای پشیمان کردن بیمار از دست‌یابی به راه تشخیص جدیدتر و کم‌هزینه‌تر و آسان‌تر، تازه اگر بگذریم از هماهنگی‌های پلیدشان برای «ناشناخته ماندن» این تکنولوژی.

بعد از پدر و مادرم دایی‌م هم رفت سراغ چک‌آپ. ده سال پیش آنژیوگرافی کرده‌بود و حالا باید دوباره تست ورزش می‌داد. مشکل داشت تست‌اش.
تجویز:آنژیوگرافی.پیش چهار-پنج‌تا از بهترین متخصصین قلب تهران رفت (که اگر هر شخصی فکر می‌کند صداش به جایی می‌رسد خواست اسامی را به‌اش می‌دهم) و همه گفتند آنژیوگرافی. آنقدر چرب‌زبانی و بازاریابی کرده‌ بودند برایش که ماهرچه می‌گفتیم بیا اول برو سیتی‌آنژیو، -با این‌که می‌ترسید از آنژیوگرافی- قبول نمی‌کرد و استدلال پزشک را پذیرفته‌بود به این توجیه که اگر رگ‌اش گرفته‌بود همان‌جا یک‌باره برایش بالن می‌زنند یا استنت می‌گذارند و چه و چه. تاکید هم کرده‌بودند «اورژانسی»‌ست و حتا از سفر با ماشین یا هواپیما یا هر وسیله‌ی دیگری منع‌اش کرده‌بودند و نوبت اضطراری هم بهش داده‌بودند «همین فردا صبح».به هر زحمتی بود راضی‌ش کردیم برود سیتی‌آنژیو و رفت و نتیجه: گرفتگی جزیی.
درمان: یکی دوتا قرص فقط.

این فریاد را کجا باید زد؟ به کی باید گفت پزشک‌های مملکت تبدیل‌شده‌اند به حساب‌های بانکی ناطق؟ جالبی قضیه می‌دانید کجاست؟ کمی بیشتر تحقیق کردیم، قیمت دستگاه سیتی‌آنژیو کمتر از سه‌میلیون دلار است. پولی که یعنی هیچ! ولی فقط سه‌تا توی ایران داریم. چرا؟ چرا؟ چون آن‌ها که باید تایید کنند خودشان متخصص قلب‌اند و بازارشان به‌خطر می‌افتد.
.
«... سوگند یاد می‌كنم كه: از تضییع حقوق بیماران بپرهیزم و سلامت و بهبود آنان را بر منافع مادی و امیال نفسانی خود مقدم دارم...»


بگذارید این پیام در راه خود گره گشای مشکل مردم گردد.
هموطن رسانه تویی
منبع : روزنه آنلاین
 

unknown boy

Registered User
تاریخ عضویت
1 جولای 2011
نوشته‌ها
1,019
لایک‌ها
918
دندانپزشکان بیکار می شوند/

واکسنی که ما را از شر پوسیدگی دندان خلاص می کند

در اقدام جدیدی که می تواند به زودی دندانپزشکان را از کار بیکار کند، دانشمندان واکسن جدیدی ابداع کرده اند که می تواند برای همیشه ما را از شر پوسیدگی دندان خلاص کند.
به گزارش خبرگزاری مهر، محققان موسسه فورسیت در آمریکا واکسنی ساخته اند که باکتری عامل پوسیدگی دندان موسوم به mutans streptococci را از بین می برد.
وقتی این باکتری غذا را تجزیه می کند، اسید لاکتیک تولید می کند که مینای دندان را می ساید و موجب بروز پوسیدگی می شود.
این واکسن ضد پوسیدگی به سیستم ایمنی یاد می دهد تا آنتی بادی هایی را برای کشتن آنزیم هایی بسازد که موجب چسبیدن باکتری به دندانها می شوند.

وقتی این باکتری ها نتوانند به مینای دندان بچسبند، بزاق می تواند آنها را بشوید و دندانها حفظ شوند.

آزمایش های انجام شده بر روی موش ها نشان داد این واکسن مانع از ایجاد پوسیدگی بر روی دندانها می شود. آزمایش های صورت گرفته بر روی انسان نیز حاکی از تاثیر مشابه این واکسن بود.



در نهایت این واکسن باید به کودکان زیر سن یک سال که دندانهایشان در حال رشد است داده شود اما پیش از آنکه باکتریهای پلاک دندانی ایجاد شوند.

دکتر دانیل اسمیت یکی از محققان موسسه فورسیت می گوید: اگر بچه ها در سنین پایین تحت این واکسن قرار بگیرند تصور می کنیم بتواند مانع از تجمع پلاک های دندانی شود.

محققان می گویند این واکسن را می توان به صورت قطره بینی، تجویز کرد تا دیگر درد تزریق را برای کودکان و بزرگسالان نداشته باشد.

دهان و بینی به یکدیگر ارتباط دارند. اگر واکسن از طریق بینی وارد شود، آنتی بادیها به بزاق راه می یابند.

زمانی که واکسن طی چند سال آینده به بازار عرضه شود می تواند سلامت دهان و دندان را متحول سازد.

منبع : خبرگزاری مهر

لینک منبع: واکسنی که ما را از شر پوسیدگی دندان خلاص می کند.

 

patteerr2

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
18 آگوست 2012
نوشته‌ها
481
لایک‌ها
84
تا بیان تولید انبوه کنن من و تو مردیم ...
 
بالا