• پایان فعالیت بخشهای انجمن: امکان ایجاد موضوع یا نوشته جدید برای عموم کاربران غیرفعال شده است

مطالب علمي در زمينه طب و پزشكي ، اخبار پزشكي ، مقالات

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
برنامه پزشک خانواده در افق 20 یا 50 ساله طراحی شده است
عضو سابق کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: پزشک خانواده برنامه ای پایدار است که برای افق 20 ساله یا 50 ساله طراحی شده و نمی توانیم و نباید بودجه یک ساله یا 5 ساله برای آن تدارک ببینیم.
به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر امیدوار رضایی افزود: برنامه پزشک خانواده یک برنامه همه جانبه است که **** سلامت بر آن استوار است، به بیان دیگر محور **** سلامت پزشک خانواده است.
وی افزود: برنامه ریزی آموزشی تربیتی باید جزء اولویت های وزارت بهداشت در برنامه پزشک خانواده باشد.
رئیس بیمارستان لقمان تهران با بیان این مطلب که اولین کاری که برای برنامه پزشک خانواده باید صورت پذیرد برنامه ریزی آموزشی تربیتی است، افزود: وزارت بهداشت باید تمام همت خود را در این جهت بگذارد که پزشک خانواده همراه با تیم خود از ابتدای ورود به دانشگاه براساس نیاز سلامت کل کشور تربیت شوند.
وی ادامه داد: باید براساس نیاز سنجی هایی که صورت گرفته و در راستای برنامه پزشک خانواده تعدادی از رشته های مختلف مورد نیاز تربیت و آموزش داده شوند، آموزشهای عملی ببینند و با حضور در روستاهایی که بعدا باید به عنوان پزشک در آنجا مسؤلیت بپذیرند تجارب لازم راکسب کنند تا بتوانند در آینده در لباس پزشک خانواده وارد عمل شوند.
این نماینده سابق مجلس خاطرنشان ساخت: متاسفانه این تعداد نیروی مورد نیاز هنوز تربیت و آموزش ندیده اند و این مطلب یعنی عدم تربیت صحیح و کامل پزشکان از نظر کمی و کیفی، یکی از چالشهای جدی در برنامه پزشک خانواده است.
رضایی افزود: اساس برنامه پزشک خانواده بر پیشگیری است و باید پزشکان عمومی که تاکنون بر محور درمان تربیت شده اند به گونه ای آموزش داده شوند که بتوانند مبنای کار خود را بر پیشگیری قرار دهند.
وی با اشاره به منابع مالی پایدار به عنوان یکی دیگر از نیازهای اساسی برنامه پزشک خانواده گفت: پزشک خانواده برنامه ای پایدار است که برای افق 20 ساله یا 50 ساله طراحی شده و نمی توانیم و نباید بودجه یک ساله یا 5 ساله برای آن تدارک ببینیم.
عضو سابق کمیسیون بهداشت و درمان مجلس افزود: برای این برنامه باید منابع مالی پایداری براساس حق بیمه و یا سرانه سلامت به طور واقعی لحاظ شود و از سوی دیگر بتوان این منایع را در درازمدت تامین کرد.
رئیس بیمارستان لقمان با اشاره به این نکته که وزارت بهداشت مسئول و سیاست گذار اصلی برنامه پزشک خانواده است گفت: از دیگر چالشهای پیش روی این برنامه مداخله گری های متعددی است که باید اصلاح شود. از سوی دیگر همکاریهای بین بخشی از جمله وزارت رفاه، بیمه ها و دیگر دستگاههایی که به نحوی در سلامت جامعه اثرگذار هستند زیر نظر وزارت بهداشت از دیگر لازمه های تسریع در حرکت این برنامه است.
وی در پایان خاطر نشان ساخت: این هماهنگی ها باید در شورای عالی سلامت بین بخشها و دستگاههای مختلف ایجاد شود و باید تابع سیاستهای واحدی باشند. بیش از 50 عامل مؤثر بر سلامت اجتماعی اقتصادی جامعه وجود دارد که خارج از حیطه وزارت بهداشت هستند و از درون دیگر دستگاهها مانند وزارت اقتصاد، وزارت صنایع و وزارت جهادکشاورزی بر می خیزند که نیاز است با هماهنگی هر چه بیشتر، برنامه پزشک خانواده را به بهترین صورت ممکن به اجرا در بیاورند.
 

Arash_Dm

Registered User
تاریخ عضویت
21 آگوست 2009
نوشته‌ها
420
لایک‌ها
94
محل سکونت
<code></code>

به تازگی یکی از تذکرات بهداشتی و پزشکی حضرت محمد (ص) کشف شده و محققان به این نتیجه رسیدند: مگسی که بیشترین بیماری ها را حمل می کند، پادزهر همان بیماری را نیز با خود دارد؛ مسئله ای که نبی اکرم (ص) ۱۴۰۰ سال پیش بارها توصیه کرده بودند.
استفاده از پادزهر حشرات از اوایل قرن بیستم آغاز شد. خانم دکتر “جوآن کلارک” در استرالیا به این مسئله اهتمام ورزید و در اثر تجربه فهمید که در سطح خارجی مگس پادزهر وجود دارد که برخی از امراض و بیماریها را معالجه می کند، بنابراین اذعان داشت که در مگس شفا وجود دارد.
هر کسی در این زمینه نظریه ای ارائه کرد. اما کسب تجربه همچنان ادامه داشت تا اینکه تعدادی از اندیشمندان بحثهایی در این زمینه مطرح کردند و فهمیدند که مگسی که بیشتر بیماریها را حمل می کند، بیشترین پادزهر را که منجر به شفای بیماریها می شود، نیز حمل می کند؛ به گونه ای که تنها ناقل امراضی که حمل می کند، نیست.
وجود این مسئله امری منطقی است، زیرا مگس باکتریهای مضر زیادی در جسمش حمل می کند تا بتواند به زندگی ادامه دهد؛ بنابراین باید ضد این باکتریها را نیز حمل کند و این مواد را که خداوند افزایش داده برای این است تا برخورد با ویروسها و بیماریها با او جلوگیری کند.
محققان می گویند: مگس انواع زیادی از باکتری، ویروسها و میکروبهای بیماری زا را حمل می کند، اما همزمان در سطح جسمش مواد ضد این میکروبها را نیز حمل می کند. بهترین شیوه برای آزادسازی پادزهر از مگس فروبردن آن در مایعات است. این کشف جدیدی است که محققان را متحیر کرده و هرگز توقع نداشتند که بیماری و دارو را در یک مخلوق و آن هم در مگس بیابند و سؤال این است: آیا این همان چیزی نیست که حضرت محمد (ص) قرنها پیش بیان کرده بود؟
محققان به صورت ناگهانی دریافتند که بهترین شیوه برای آزاد سازی این مواد یا همان پادزهرها فروبردن مگس در مایع است. زیرا پادزهرها بر سطح خارجی جسم مگس و بالهایش وجود دارد.
البته این اطلاعات طی سالهای اخیر مطرح شد و هنگامی که محققان غرب از آن صحبت می کردند آنرا بسیار عجیب می دانستند و از آن شگفت زده می شدند. زیرا برای آنها اطلاعات جدید و عجیبی به شمار می رفت.
امروز پزشکان روسیه تلاش می کنند تا درمان جدید با مگس را توسعه دهند؛ زیرا دریافتند که مگس حاوی مواد زیادی است که بیشتر از داروهای سنتی و قدیمی به شفا و درمان بیماریها کمک می کند . آنها می گویند که این درمان جدید در دنیای پزشکی انقلابی به پا خواهد کرد.
بنابراین دو حقیقت علمی موجود است: یکی آنکه سطح خارجی مگس حاوی پادزهرهایی است که میکروبها و ویروسها را از بین می برد. دوم آنکه بهترین شیوه برای آزادسازی این پادزهرها فروبردن مگس در مایعات است.
در حدیثی از حضرت محمد (ص)، این دو حقیقت مطرح شده است: (إذا وقع الذباب فی شراب أحدکم فلیغمسه ثم لینزعه، فإن فی أحد جناحیه داء وفی الآخر شفاء)” هنگامی که مگسی در نوشیدنی یکی از شما افتاد، آنرا در آب فروبرید سپس از آن نوشیدنی استفاده کنید؛ زیرا در یکی از بالهای مگس درد و در دیگری درمان است. ”
این حدیث شریف نبوی برای این است تا غذایی که در آن مگس افتاده را هدر ندهیم، کافی است که آنرا در آب فرو بریم تا مواد ضد میکروبها آزاد شود. ما امروز می بینیم که محققان بی آنکه بدانند کلام حضرت محمد (ص) را تکرار می کنند.
پروفسور جان الوارز براوو از دانشگاه توکیو می گوید: چیزهای دیگری وجود دارد که انسان قبول کند در مگس شفا وجود دارد. بنابراین به زودی خواهیم دید که درمانی موفق برای بیشتر بیماریها از مگس استخراج می شود. همچنین برخی از محققان ایالات متحده آمریکا تلاش می کنند تا راه جدید شفا در استفاده از مگس بیابند و تأکید می کنند که درمان با مگس امری مقبول و علمی در آینده ای نزدیک است .
حشره شناسان در دیگر بررسی های خود تشابه زیاد میان قلب مگس و قلب انسان را مورد تأکید قرار دادند. آنها سعی می کنند تا امراض قلبی را با استفاده از مگس درمان و برطرف کنند. این یعنی اینکه درمان بیماریهای قلبی نیز در مگس وجود دارد.
طی چند ماه محققان دانشگاه آبرن به وجود پروتئینی در بزاق مگس پی برده اند . این پروتئین ممکن است که التیام زخمها و شکافهای پوستی مزمن را تسریع کند.
محققان دانشگاه استنفورد اعلام کردند: برای اولین بار است که کشف کرده اند ماده ای در مگس وجود دارد که سیستم دفاعی بدن انسان را تقویت می کند.
خانم کلارک می گوید: ” ما درباره پادزهرها در جایی صحبت می کنیم که هیچ کس پیش از این توقع نداشته است.” اما این محقق و محققان دیگر سخنان حضرت محمد (ص) را درباره شفا در بالهای مگس که بیش از ۱۴۰۰ سال پیش گفته بود را فراموش کرده اند.
به جای اینکه شخص از دقت تعبیر نبی گرامی تعجب کند، از وجود شفا در بالهای مگس و شیوه آزادسازی این مواد، یعنی چگونگی به دست آوردن پادزهر در فرو بردن مگس در آب تعجب می کند. این اطلاعات چند سال پیش کشف شده؛ اما این حدیت شاهد صدق و راستی حضرت محمد (ص) و در پاسخ به ادعای کسانی است که احادیث مصطفی (ص) را مملو از اساطیر و افسانه می خوانند . چرا که هر کلمه ای که با آن سخن گفت کلامی حق از جانب خداوند بلند مرتبه بوده است.

منبع : مهر
 

managermd

کاربر قدیمی پرشین تولز
کاربر قدیمی پرشین تولز
تاریخ عضویت
28 می 2005
نوشته‌ها
1,364
لایک‌ها
232
سن
46
محل سکونت
آگهی
اثر تماشای فیلم ترسناک بر روی لاغری

یک تحقیقات جدید نشان می دهد که تماشای فیلم های ترسناک می تواند کالری محصول یک بسته شکلات را بسوزاند و در صدر این فهرست، فیلم «درخشش» یا Shining قرار دارد.

روزنامه «گاردین» بر اساس تحقیقاتی که اخیرا توسط پژوهشگران در دانشگاه «وست مینستر» لندن انجام شده است می نویسد کسانی که یک فیلم یک ساعت و نیمه ترسناک را تماشا کرده اند حدود ۱۱۳ کالری سوزانده اند که تقریبا معادل نیم ساعت پیاده روی است.

در این تحقیقات مشخص شده که بعضی از فیلم ها از دیگران موثرتر هستند. در میان ده فیلمی که در این تحقیقات مورد استفاده قرار گرفته اند فیلم «درخشش» ساخته استنلی کوبریک با سوزاندن ۱۸۴ کالری، فیلم «کوسه»(Jaws) با سوزاندن ۱۶۱ کالری و فیلم «طالع نحس»(The Exorcist) با سوزاندن ۱۵۸ کالری در صدر جدول قرار دارند.

این تحقیقات نشان داده است فیلم های ترسناکی که تعداد صحنه های کوتاه و ناگهانی و دلهره آور آنها به مراتب بیشتر است در سوزاندن کالری موفق تر هستند. دلیل آن این است که تعدد و تکرار این صحنه ها مرتب ضربان قلب را بالا می برند.

دکتر «ریچارد مکنزی» از پژوهشگران ارشد و پزشک متخصص زیست شناسی متابولیسم می گوید: «همه ده فیلمی که در این تحقیقات مورد استفاده قرار گرفته اند ضربان نبض و قلب افراد را به شدت افزایش می دادند. همزمان با افزایش ضربان قلب سرعت گردش خون در سراسر بدن نیز شدیدتر می شود و بدن به آدرنالین بیشتری نیاز پیدا می کند. در حقیقت همین تولید و ترشح سریع آدرنالین در لحظات فشار جسمی و یا هراس شدید است که باعث می شود حجم بیشتری از کالری در بدن انسان بسوزد.»

روزنامه گاردین می افزاید پژوهشگران در این پژوهش ها که توسط یک موسسه کرایه فیلم به نام love film ترتیب داده شده بود ضربان قلب، میزان جذب اکسیژن و دفع دی اکسید کربن را در میان افراد اندازه گیری کرده اند. آنها متوجه شدند که مصرف کالری افراد به هنگام تماشای فیلم های ترسناک به طور متوسط سه برابر می شود.

در لیست پائین ده فیلم کالری سوز به ترتیب قرار داده شده:

۱٫ The Shining: 184 calories
2. Jaws: 161 calories
3. The Exorcist: 158 calories
4. Alien: 152 calories
5. Saw: 133 calories
6. A Nightmare on Elm Street: 118 calories
7. Paranormal Activity: 111 calories
8. The Blair Witch Project: 105 calories
9. The Texas Chain Saw Massacre: 107 calories
10. [Rec]: 101 calories

که همونطور که در لیست بالا می بینید فیلم Shining با سوزاندن ۱۸۷ کالری رتبه اول و فیلم Rec با سوزاندن ۱۰۱ کالری در رده دهم فیلمهای کالری سوز قرار داره.

یکی از مدیران موسسه love film می گوید که اکثر ما به هنگام تماشای فیلم های ترسناک جلوی چشم خود را می گیریم و یا حتی سرمان را جایی پنهان می کنیم که تمام صحنه های واقعا ترسناک را نبینیم. ولی اکنون با در نظر گرفتن نتایج این تحقیقات آن عده از افرادی که واقعا می خواهند وزن کم کنند و کالری بسوزانند باید به تک تک این صحنه ها زل بزنند.

منبع : اثر دیدن فیلم ترسناک بر روی لاغری
 

managermd

کاربر قدیمی پرشین تولز
کاربر قدیمی پرشین تولز
تاریخ عضویت
28 می 2005
نوشته‌ها
1,364
لایک‌ها
232
سن
46
محل سکونت
آگهی
در آمریکا یک واکسن جدید و موثرتر ضد آنفلوانزا کشف شد

خبرگزاری رویترز روز شنبه در گزارشی از شیکاگو نوشت که سرمایه گذارهای دولت آمریکا و کمپانی های دارو سازی، موجب شده که بزودی مقابله با بیماری آنفلوانزا برای همگان بسیار آسان خواهد شد.

رویترز می نویسد که از سال آینده، واکسن تازه ای به بازار خواهد آمد که بسیار موثرتر از واکسن های کنونی است و پایداری آن در برابر عوارض ویروس آنفلوانزا قویتر و بیشتر است.

در این گزارش اضافه شده که پیشرفت بسیار چشمگیرتر علمی، طی دهه آینده ظهور خواهد کرد که براساس آن، واکسن تازه، مردم را در سراسر جهان، به مدت ۵ تا ۱۰ سال در برابر بسیاری از آسیب های ویروس آنفلوانزا ایمن خواهد کرد و به این ترتیب، واکسن های سالانه برچیده خواهند شد.
 

unknown boy

Registered User
تاریخ عضویت
1 جولای 2011
نوشته‌ها
1,019
لایک‌ها
918
اثر تماشای فیلم ترسناک بر روی لاغری

یک تحقیقات جدید نشان می دهد که تماشای فیلم های ترسناک می تواند کالری محصول یک بسته شکلات را بسوزاند و در صدر این فهرست، فیلم «درخشش» یا Shining قرار دارد.

روزنامه «گاردین» بر اساس تحقیقاتی که اخیرا توسط پژوهشگران در دانشگاه «وست مینستر» لندن انجام شده است می نویسد کسانی که یک فیلم یک ساعت و نیمه ترسناک را تماشا کرده اند حدود ۱۱۳ کالری سوزانده اند که تقریبا معادل نیم ساعت پیاده روی است.

در این تحقیقات مشخص شده که بعضی از فیلم ها از دیگران موثرتر هستند. در میان ده فیلمی که در این تحقیقات مورد استفاده قرار گرفته اند فیلم «درخشش» ساخته استنلی کوبریک با سوزاندن ۱۸۴ کالری، فیلم «کوسه»(Jaws) با سوزاندن ۱۶۱ کالری و فیلم «طالع نحس»(The Exorcist) با سوزاندن ۱۵۸ کالری در صدر جدول قرار دارند.

این تحقیقات نشان داده است فیلم های ترسناکی که تعداد صحنه های کوتاه و ناگهانی و دلهره آور آنها به مراتب بیشتر است در سوزاندن کالری موفق تر هستند. دلیل آن این است که تعدد و تکرار این صحنه ها مرتب ضربان قلب را بالا می برند.

دکتر «ریچارد مکنزی» از پژوهشگران ارشد و پزشک متخصص زیست شناسی متابولیسم می گوید: «همه ده فیلمی که در این تحقیقات مورد استفاده قرار گرفته اند ضربان نبض و قلب افراد را به شدت افزایش می دادند. همزمان با افزایش ضربان قلب سرعت گردش خون در سراسر بدن نیز شدیدتر می شود و بدن به آدرنالین بیشتری نیاز پیدا می کند. در حقیقت همین تولید و ترشح سریع آدرنالین در لحظات فشار جسمی و یا هراس شدید است که باعث می شود حجم بیشتری از کالری در بدن انسان بسوزد.»

روزنامه گاردین می افزاید پژوهشگران در این پژوهش ها که توسط یک موسسه کرایه فیلم به نام love film ترتیب داده شده بود ضربان قلب، میزان جذب اکسیژن و دفع دی اکسید کربن را در میان افراد اندازه گیری کرده اند. آنها متوجه شدند که مصرف کالری افراد به هنگام تماشای فیلم های ترسناک به طور متوسط سه برابر می شود.

در لیست پائین ده فیلم کالری سوز به ترتیب قرار داده شده:

۱٫ The Shining: 184 calories
2. Jaws: 161 calories
3. The Exorcist: 158 calories
4. Alien: 152 calories
5. Saw: 133 calories
6. A Nightmare on Elm Street: 118 calories
7. Paranormal Activity: 111 calories
8. The Blair Witch Project: 105 calories
9. The Texas Chain Saw Massacre: 107 calories
10. [Rec]: 101 calories

که همونطور که در لیست بالا می بینید فیلم Shining با سوزاندن ۱۸۷ کالری رتبه اول و فیلم Rec با سوزاندن ۱۰۱ کالری در رده دهم فیلمهای کالری سوز قرار داره.

یکی از مدیران موسسه love film می گوید که اکثر ما به هنگام تماشای فیلم های ترسناک جلوی چشم خود را می گیریم و یا حتی سرمان را جایی پنهان می کنیم که تمام صحنه های واقعا ترسناک را نبینیم. ولی اکنون با در نظر گرفتن نتایج این تحقیقات آن عده از افرادی که واقعا می خواهند وزن کم کنند و کالری بسوزانند باید به تک تک این صحنه ها زل بزنند.

منبع : اثر دیدن فیلم ترسناک بر روی لاغری
The exorcist فیلم جنگیر هستش نه طالع نحس
 

unknown boy

Registered User
تاریخ عضویت
1 جولای 2011
نوشته‌ها
1,019
لایک‌ها
918
آلودگی هوا میزان شادی مردم را کاهش می دهد

نتایج یک تحقیق نشان داد آلودگی هوا میزان شادی مردم را کاهش می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری مهر، محققان کانادایی با انجام مطالعات خودروی شهروندان تعداد زیادی از کشورهای اروپایی دریافتند افزایش آلودگی هوا می‌تواند باعث تشدید ناراحتی در میان شهروندان مورد مطالعه شود.
براساس این گزارش محققان با بررسی داده‌های ثبت شده در سطوح آلودگی هوا میان این کشورها و آنالیز انتشار دی‌اکسیدکربن از منابع مختلف به عنوان نماینده‌ای برای آلودگی هوا و نیز ارزیابی شادی شهروندان از طریق داده‌های حاصل از نظر سنجی مشاهده کردند یک ارتباط علت و معلولی میان این دو عامل برقرار است و میزان رضایتمندی از زندگی با افزایش آلودگی هوا در میان شهروندان کاهش می‌یابد.
به گفته محققان، این یافته‌ها مکانیسم‌هایی که به وسیله آن سطوح بالای آلودگی هوا باعث تشدید ناراحتی مردم می‌شود را ارائه نمی‌دهد اما نشان می‌دهد که ایجاد سیاست‌هایی که بتواند باعث ایجاد تغییراتی در کاهش آلودگی هوا شود اثر مثبتی بر میزان شادی شهروندان خواهد داشت.
نتایج حاصل از این تحقیقات نشان می‌دهد که آلودگی هوا یک مشکل جهانی است و گریبانگیر بسیاری از کلانشهرها شده است.

منبع :



mehrnews.com/fa/newsdetail.aspx?NewsID=1795353

 

vamp!re

Registered User
تاریخ عضویت
6 آگوست 2009
نوشته‌ها
83
لایک‌ها
54
صدای وزوز گوش از کجا می‌آید؟

برای پیشگیری از این عارضه باید قهوه و چای به میزان کم استفاده شود. همچنین به صورت مداوم به صدای بلند گوش داده نشود، افرادی که مدام از هدفون استفاده می‌کنند در معرض وزوز گوش و به دنبال آن آسیب شنوایی هستند.
یک متخصص گوش و حلق و بینی گفت: ‌زنگ گوش یا وزوز گوش، احساس صدا در گوش یا سر است که معمولا به صورت زنگ و به صورت موقت و دائم ایجاد می‌شود. این صداها معمولا به صورت ذهنی است و خود فرد آن‌ها را حس می‌کند.
صدای وزوز گوش از کجا می‌آید؟

به گزارش ایسنا، دکتر امیر آب‌آب‌زاده اظهار کرد: در صورتی که وزوز گوش شدید باشد در شنوایی اختلال ایجاد شده و فرد به سمت افسردگی پیش می‌رود.

وی افزود: ممکن است این عارضه نشانه‌ای از بیماری‌هایی مانند پیرگوشی، عفونت گوش، اثر بعضی داروها یا سر و صدای شدید باشد. برخی داروها مانند جنتامایسین ممکن است این عارضه را ایجاد کنند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: جرم و واکس بیش از حد درون گوش نیز ممکن است این عارضه را در پی داشته باشد که با پاک کردن گوش می‌توان آن را حل کرد.

وی ادامه داد:‌ برای درمان این عارضه می‌توان از روان‌ درمانی، داروها یا پوشش‌گرهای گوش استفاده کرد.

اب آب‌زاده عنوان کرد:‌ برای پیشگیری از این وزوز گوش باید از سیگار یا دخانیات اجتناب کرد زیرا سیگار موجب کاهش جریان خون در گوش و افزایش صوت آن می‌شود.

وی گفت: برای پیشگیری از این عارضه باید قهوه و چای به میزان کم استفاده شود. همچنین به صورت مداوم به صدای بلند گوش داده نشود، افرادی که مدام از هدفون استفاده می‌کنند در معرض وزوز گوش و به دنبال آن آسیب شنوایی هستند.

این متخصص گوش و حلق و بینی تصریح کرد: ورزش منظم، جریان خون گوش را افزایش داده و برای سلامت گوش مفید است. وزوز گوش در افراد چاق شایع‌تر است و بنابراین کنترل وزن می‌تواند در پیشگیری از این عارضه تاثیر داشته است.

وی گفت:‌ تغذیه سالم و استفاده از منابع ویتامین B12، روی، فولیک‌اسید، سبزی و میوه نیز می‌تواند در پیشگیری از وزوز گوش موثر باشد.
 

vamp!re

Registered User
تاریخ عضویت
6 آگوست 2009
نوشته‌ها
83
لایک‌ها
54
گیاهی که با خوردنش استرس مي گيريد!

یافته های جدید دانشمندان نشان می دهد اسفناج از گیاهانی است که با خوردن آن نوعی احساس استرس و سرزنش سراغ شما می آید.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از وب ام دی احساس سرزنش، اضطراب و استرسی که با خوردن اسفناج به سراغ ما می آید ناشی از آنزیم هایی است که در برگ و ساقه ی این گیاه وجود دارد.

بررسی ها نشان می دهند؛ اسفناج با اینکه روی رفتار و خلق و خو تا حدودی تاثیر می گذارد اما مزایای آن بر معایبش غلبه می کند و نخوردن آن عوارض جبران ناپذیری را به وجود می آورد.

اسفناج گیاهی بومی است که در اغلب کشورهای دنیا رشد می کند و تقریبا در هر نقطه ای از دنیا می توان این گیاه را یافت.

اسفناج سرشار از لوتئین و گرانتین است که این کاروتنوئیدها از بین برنده مولکول های بی ثباتی به نام رادیکال آزاد هستند.

مطالعات نشان داده است که اسفناج ها با برخی سرطان مانند مری، معده و روده مبارزه می کنند اما در برخی از موارد هم باعث تخریب آثار روحی و روانی ما می شود.

نتایجات نشان می دهند؛ اسفناج اگر خام مصرف شوند اثر کم تری روی روان ما دارند زیرا اسفناج ها در صورت پخته شدن برای طب های سرد زیاد نباید مورد استفاده قرار بگیرند.

اسفناج باعث سریع هضم شدن غذا و ازدیاد ترشح معده می شود که در معده با ترشح این آنزیم ها نوعی حس بی قراری و تنش در ما به وجود می آید.
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
[h=2]معاون درمان وزیر بهداشت اعلام کرد:[/h]
[h=1]جزئیات نسخه جدید 02 پزشک خانواده / افزایش اختیارات پزشکان خانواده

[/h]





معاون درمان وزیر بهداشت ضمن تشریح جزییات نسخه جدید 02 برنامه پزشک خانواده و **** ارجاع، گفت: بر اساس طرح تکمیلی نسخه 02، اختیارات پزشکان خانواده و همچنین سرانه پرداختی به وی افزایش می‌یابد.
دکتر سید حسن امامی رضوی در گفت‌وگو با خبرنگار «سلامت» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به طرح جدید وزارت بهداشت در مکانیسم اجرای نسخه 02 برنامه پزشک خانواده و **** ارجاع، گفت: تفاوت نسخه تکمیلی برنامه پزشک خانواده با نسخه 02 در نحوه اختیارات پزشکان خانواده و همچنین چگونگی تامین هزینه‌هاست. اختیارات پزشک خانواده وسیع‌تر از نسخه 02 خواهد بود.
وی افزود: سرانه‌ای که در نسخه 02 به پزشک خانواده پرداخت می‌شد، تنها بابت حقوق خود پزشک و ماما بود؛ اما در نسخه تکمیلی 02 سرانه‌ای که پرداخت می‌شود شامل حقوق پزشک، ماما و هزینه دارو و آزمایش است و در مجموع میزان سرانه افزایش یافته است؛ به طوری که حدود 45 درصد سرانه برای سطح یک و 55 درصد نیز برای سطح دوم خدمات در نظر گرفته شده است.
امامی رضوی ادامه داد: تفاوت پرداخت به سطوح دوم و سوم در نسخه تکمیلی با نسخه 02 در آن است که پرداخت در نسخه 02 در این سطوح به ازای جزء خدمت بود، اما اکنون به صورت گلوبال پرداخت خواهد شد. به این ترتیب خود کنترلی در داخل **** ارائه خدمات در سطوح دوم و سوم ایجاد می‌شود.
معاون درمان وزیر بهداشت در پاسخ به سوال ایسنا درباره همکاری بیمه‌ها با برنامه پزشک خانواده، گفت: بیمه‌ها نیز مایل به همکاری هستند، اما مقداری با کسری اعتبارات روبرو شده‌اند که با جبران این کسری‌ها، کار پیش خواهد رفت.
وی همچنین گفت: در طرح جدید نسخه «02» تا 10 درصد فرانشیز پیشنهاد شده است. در مجموع‌ طرح‌های مختلفی به اجرای آزمایشی گذاشته می‌شود و اشکالات آنها استخراج می‌شود.
امامی رضوی تاکید کرد: در برنامه پزشک خانواده و **** ارجاع بسته مراقبتی برای تمام جامعه تحت پوشش تعریف شده است.
انتهای پیام
 

vamp!re

Registered User
تاریخ عضویت
6 آگوست 2009
نوشته‌ها
83
لایک‌ها
54
یک **** خوب چه محتویاتی دارد؟

املاح و ویتامین به مقدار کافی: خوردن خوراکی‌های گوناگون از گروه‌های مختلف بر اساس هرم غذایی به شما کمک می‌کند املاح و ویتامین‌های مورد نیاز خود را دریافت کنید. اگر کالری دریافتی روزانه شما کمتر از ۱۲۰۰ است باید از قرص‌ها و مکمل‌های غذایی استفاده کنید.

به گزارش نیک صالحی به نقل از آرمان ؛ پروتئین کافی: خانم‌های ۲۵ سال به بالا باید روزانه ۲۵‌گرم پروتئین دریافت کنند. این رقم در مورد آقایان ۲۵ سال به بالا ۶۳گرم است.

مصرف پروتئین کافی لازم است چرا که مانع از بین رفتن بافت‌های عضلانی می‌شود و همچنین به ترمیم بافت‌هایی چون پوست و دندان کمک می‌کند. برای گنجاندن پروتئین کافی در **** غذایی مطمئن شوید که روزانه ۳ ـ ۲ وعده گوشت قرمز، گوشت ماکیان، ماهی، حبوبات خشک شده، تخم مرغ یا مغزهای خوراکی می‌خورید. اینها همگی منابع خوب پروتئین هستند.

کربوهیدرات کافی: مصرف روزانه ۱۰۰‌گرم کربوهیدرات برای پیشگیری از خستگی و بر هم خوردن تعادل مایعات بدن لازم است. برای اینکه از جذب کربوهیدرات به اندازه کافی مطمئن شوید، هر روز حداقل ۱۱ – ۶ وعده نان، غلات صبحانه، برنج و پاستا بخورید.

مصرف روزانه ۳۰ ـ۲۰ گرم فیبر: فیبر کافی به عملکرد مناسب روده‌ها کمک می‌کند. اگر هر روز یک فنجان غلات صبحانه، یک عدد هویج متوسط، نیم فنجان حبوبات و یک گلابی و سیب متوسط بخورید، ۳۰ گرم فیبر مورد نیازتان تامین می‌شود. عدم دریافت بیش از ۳۰ درصد کالری از چربی ها: که کمتر از ۱۰‌درصد آن باید شامل چربی‌های اشباع (مانند چربی گوشت، کره و تخم‌مرغ) باشد.

محدود کردن مصرف چربی تا این اندازه موجب کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و همچنین کمک به کاهش وزن شما خواهد شد. به علاوه، باید مقدار کلسترول موجود در **** غذایی تان را محدود کنید.
 

vamp!re

Registered User
تاریخ عضویت
6 آگوست 2009
نوشته‌ها
83
لایک‌ها
54
نان لواش به لحاظ بهداشتی قابل قبول نیست

جمال ناصحی در گفت‌وگو با فارس با اشاره به اینکه پخت نان لواش به این صورت قابل قبول نیست، اظهار داشت: تولید غیرصنعتی هر نوع مواد غذایی از جمله نان، تبعات بهداشتی به دنبال دارد.

وی افزود: تولید مواد غذایی بدون داشتن فرمول ساخت و نظارت آزمایشگاهی می‌تواند مشکلات بهداشتی به همراه داشته باشد.

مدیر گروه بهداشت محیط معاون دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان به تغییر سیاست دولت از 15 سال پیش اشاره و تصریح کرد: بر اساس این سیاست تولید نان باید به صورت حجیم و در کارخانه‌ها انجام شود.

وی با بیان اینکه نحوه پخت نان در بسیاری از استان‌های دیگر تغییر یافته است، اضافه کرد: این اقدام به دلیل رعایت ذائقه مردم در استفاده از نان لواش در مورد این نان هم انجام شده است.

ناصحی اضافه کرد: نان لواش هم می‌تواند با رعایت موارد بهداشتی در کارخانه‌ها یا کارگاه‌ها تولید و از طریق فروشگاه‌ها به مردم عرضه شود.

وی کنترل نانوایی‌های فعال را در سطح استان به دلیل تراکم آنها دشوار دانست و تاکید کرد: کنترل فعالیت بیش از یک هزار نانوایی آن هم به صورت سنتی کار دشواری است.

مشکل بودن کنترل نانوایی‌ها به دلیل تعداد زیاد آنها

مدیر گروه بهداشت محیط معاون دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان اضافه کرد: کنترل بهداشتی نانوایی‌های سنتی و نوع مواد افزودنی کار سخت و طاقت‌فرسایی است.

وی به کشف اتفاقی استفاده از بلانکت یا جوهر قند در نانوایی‌های یکی از شهرستان‌ها اشاره و تصریح کرد: بعد از مشاهده این مواد در آن نانوایی و انجام کنترل‌های لازم، این موضوع بررسی و نانوایی‌های متخلف تعطیل شده‌اند.

ناصحی از حل موضوع استفاده از جوهر قند در نانوایی‌ها خبر داد و گفت: با اقدامات و هشدارهای داده شده درصد استفاده از این ماده بسیار کاهش یافته است.

وی با اشاره به ادعای موجود در مورد تولیدات آرد با کیفیت در کارخانه‌های استان زنجان ادامه داد: نباید اجازه داد بهداشت فدای کیفیت آرد شود چراکه تاکید بر کیفیت خاص موجب استفاده از مواد افزودنی برای تخمیر خمیر می‌شود.

اولویت داشتن بهداشت

مدیر گروه بهداشت محیط معاون دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان رعایت بهداشت را ارجح بر همه امور دانست و اضافه کرد: بهداشت که در واقع سلامت مردم را در پی دارد، باید بر همه امور اولویت داشته باشد.

وی با اشاره به برگزاری دوره‌های آموزشی برای نانوایان تصریح کرد: حدود 50 درصد از نانوایان در این دوره‌ها حضور می‌یابند.

ناصحی در پاسخ به سئوال خبرنگار فارس در مورد تخلف حاضران در دوره‌های آموزشی گفت: مشکل عمده این است که اغلب دارندگان جواز کسب در نانوایی کار نمی‌کنند.

وی به تغییرات مرتب کارگران نانوایی‌ها اشاره و تصریح کرد: برخی از نانوایی‌ها محل ارتزاق چندین خانوار است، به همین علت هر چند وقت یکبار توسط گروهی خاص اداره می‌شود از این رو نمی‌توان گفت که آموزش‌های ارائه شده تاثیرگذار باشد.

مدیر گروه بهداشت محیط معاون دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان عدم امکان کنترل کامل را از معایب نانوایی‌های سنتی دانست و تاکید کرد: باید به دنبال صنعتی کردن نانوایی بود تا بتوان مشکلات بهداشتی آن‌ها را با کنترل‌ حل کرد.

تعطیلی واحدهای متخلف

وی به تعطیلی واحدهای نانوایی استفاده‌کننده از مواد افزودنی غیرمجاز از جمله جوهر قند اشاره کرد و گفت: مردم باید مطمئن باشند مسئولان بهداشتی حساسیت لازم در این مورد را دارند.

ناصحی حرف آخر را در مورد واحدهای نانوایی متخلف، دادگاه و تعطیلی اعلام کرد و افزود: باید متوجه بود مرجع اعلام و رسیدگی به این مورد کارشناسان بهداشتی هستند.


وی ضایعات فراوان، هزینه‌های تولید بالا، شرایط تولیدی غیربهداشتی، صرف وقت زیاد توسط مشتری، امکان تاثیرگذاری آلودگی‌های محیطی، عدم رعایت بهداشت توسط کارگران و اعمال سلیقه توسط افراد را از جمله مشکلات نانوایی‌های سنتی از جمله لواش اعلام کرد.

مدیر گروه بهداشت محیط معاون دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان در پاسخ به سئوال خبرنگار فارس در مورد وضعیت بهداشتی جمعه بازار زنجان گفت: در جمعه بازارها معمولاً نکات بهداشتی رعایت نمی‌شود.

وی با بیان اینکه جمعه‌ بازارهای زنجان معمولاً امکانات مناسب بهداشتی ندارند، اضافه کرد: برای دایر کردن جمعه بازارها باید حداقل امکانات بهداشتی را فراهم کرد.
 

vamp!re

Registered User
تاریخ عضویت
6 آگوست 2009
نوشته‌ها
83
لایک‌ها
54
میوه و خوشحالی مغز

حتی تراکتور هم موقع کار کردن نیاز به سوخت دارد؛ من و شما که جای خود داریم. نمی‌شود که مدام چشمتان به پرونده‌های تلنبار شده روی میز کار یا به صفحه مانیتورتان باشد و از مغز و بدنتان غافل شوید. این که کارتان را جدی می‌گیرید و با سختکوشی تمام کار می‌کنید خدا قوت ما را بپذیرید، اما به فکر سلامت روح و جسمتان نیز باشید. با ما همراه باشید تا بگوییم چگونه باید سر کار مغزتان را خوشحال و راضی نگه دارید.

مغز فرمانده است

به گزارش نیک صالحی به نقل از آرمان ؛ مغز حدود 2 درصد وزن کل بدن ما را تشکیل می‌دهد و با این حال به تنهایی حدود 20 درصد مواد مغذی دریافتی از مواد غذایی را مطالبه می‌کند. باید بدانید که غذای اصلی مغز قند است. برای اینکه مغزتان خوب کار کند لازم است که قند مصرف کنید اما نه هر قندی! مغز ما به «قندهای خوب» نیاز دارد. قندهای خوب نیز در میوه‌ها و به ویژه در سیب و توت فرنگی به میزان کافی وجود دارد.

قند خوبم آرزوست

اگر خودتان را از قندها محروم کنید به این معنی است که مغزتان را از غذای اصلی‌اش محروم کرده‌اید. با این حال توجه داشته باشید که قندهای تصفیه شده و غیرطبیعی سودی برای مغز و بدن ندارند. باید این قندها را با قندهای خوب جایگزین کنید. حتماً می‌پرسید قند خوب چیست؟ قندهایی که شاخص گلیسمی‌پایینی دارند جزء قندهای خوب محسوب می‌شوند. گلیسمی‌همان قندی است که در خون ما وجود دارد. گلوسیدهای مصرف شده در هنگام گوارش به گلوکز تبدیل می‌شوند و برای همین هم گلیسمی‌یا همان قند خون را بالا می‌برند.

هر ماده‌ غذایی حاوی شاخص گلیسمی‌پایین مانند میوه‌های خام، باعث افزایش زیاد گلوکز در بدن نمی‌شود. بعضی‌ها با شنیدن اینکه غذای اصلی مغز قند است به سمت مصرف مواد غذایی خیلی شیرین می‌روند که قند خون را بالا می‌برد. این کار اشتباه است. قندهایی که شاخص گلیسمی‌بالایی دارند مانند قندهای تصفیه شده، بدن را خسته و اسیدی می‌کنند. در این صورت است که نرون‌های مغز یا همان سلول‌های عصبی عملکرد ضعیفی از خود نشان می‌دهند. توصیه می‌کنیم برای اینکه خستگی را از مغزتان به دور کنید و بتوانید با انرژی دو چندان به کارتان ادامه دهید سیب و توت فرنگی میل کنید که شاخص گلیسمی‌شان به‌ترتیب 35 و 40 است.

اندر حکایت ناقل‌های عصبی

ناقل‌های عصبی وظیفه‌ اتصال مغز به ارگان‌های دیگر بدن را بر عهده دارند. زمانی که ناقل‌های عصبی درستی کار می‌کنند سیگنال‌های ارسال شده توسط مغز نیز از کیفیت بالایی برخوردار هستند. اما زمانی که این سیگنال‌ها به درستی کار نکنند ورق برمی‌گردد و سلامت جسم و روح به هم می‌خورد. تغذیه‌ مناسب تأثیر مستقیمی‌روی عملکرد خوب و همچنین بی‌نظمی‌و آشفتگی ناقل‌های عصبی دارد. اصلی‌ترین دلیل آشفتگی و بی‌نظمی‌ناقل‌ها وضعیت اسیدی بدن است. در این صورت است که بدن دچار بیماری‌های جدی، دردهای جسمی‌و روحی می‌شود. در این صورت اهمیت تغذیه پررنگ‌تر می‌شود. مواد غذایی مختلف مانند میوه‌های خام بدن را اسیدزدایی کرده و به این ترتیب نیز به عملکرد خوب ناقل‌های عصبی مانند دوپامین یا سروتونین کمک می‌کنند. این ناقل‌ها به آرامش مغز، ابتکار عمل و مقابله با استرس‌های کاری کمک زیادی می‌کنند.

ویتامین‌های مغز

اکسیداسیون یکی از عوامل مهم پیری و ضعف عملکرد مغز محسوب می‌شود. برخی از ویتامین‌های موجود در میوه‌ها نمی‌گذارند مغز پیر و فرتوت شود. به‌عنوان مثال کمبود ویتامین‌هایB1،B2 و B3 می‌توانند باعث بروز مشکلاتی مانند از بین رفتن تمرکز، ضعف قدرت یادگیری و مشکلات حافظه شوند. بر عکس جذب میزان کافی ویتامین B باعث بهبود عملکرد حافظه و سرعت فعالیت مغز می‌شود. به‌عنوان مثال انگور منبع فوق‌العاده‌ ویتامین B محسوب می‌شود. ویتامین B6 موجود در این میوه به ساخت ناقل‌های عصبی نیز کمک زیادی می‌کند.

تمرکز و قدرت بالای مغز به کمک میوه

بعضی از ویتامین‌های موجود در میوه‌ها تمرکز و قدرت حافظه و مغز را بالا می‌برند. اگر در بین وعده‌های غذایی میوه میل کنید اولاً به بالا رفتن حالت قلیایی بدن کمک می‌کند و ثانیاً ویتامین‌هایی مانند ویتامین‌های B، C و E قابل توجهی دریافت می‌کنید. این ویتامین‌ها برای مقابله با فراموشی و عدم تمرکز تأثیر زیادی دارند. به‌عنوان مثال آجیل‌ها منبع فوق‌العاده‌ ویتامین E محسوب می‌شوند. به این ترتیب توصیه می‌کنیم چند عدد میوه به سر کارتان ببرید. زمانی که احساس کردید کم کم خستگی بر شما غلبه کرده است دست از کار بکشید و میوه میل کنید. در این صورت مغزتان با قند و ویتامین‌های اساسی تغذیه می‌شود و تمرکز و کارایی مغزتان بالا می‌رود.
 

vamp!re

Registered User
تاریخ عضویت
6 آگوست 2009
نوشته‌ها
83
لایک‌ها
54
چای سبز را چگونه بنوشیم تا لاغر شویم؟

افرادی که در آستانه میانسالی با بالارفتن سن دچار اضافه وزن و چاقی می شوند نیز می توانند از چای سبز برای پیشگیری از این بحران کمک بگیرند. به شرط آنکه مصرف روزانه چای سبز را از ۳۰ سالگی در برنامه غذایی روزانه خود بگنجانند.

به گزارش نیک صالحی به نقل از عصرایران ؛ افرادی که در آستانه میانسالی با بالارفتن سن دچار اضافه وزن و چاقی می شوند نیز می توانند از چای سبز برای پیشگیری از این بحران کمک بگیرند.

حتما تا امروز با تبلیغات وسیعی که درباره خواص درمانی چای سبز در کاهش وزن در جامعه، رسانه ها و اینترنت وجود دارد، روبه رو شده اید و شاید با انگیزه کاهش وزن و درمان چاقی خود یکی از این محصولات را سفارش داده و با انگیزه لاغر شدن آن را مصرف کرده و نتیجه مطلوب را دریافت نکرده اید. اگر شما نیز با اتکا به تبلیغاتی که در این زمینه وجود دارد و با هدف لاغری سریع و آسان سراغ چای سبز رفته اید، باید بدانید سخت در اشتباهید، بنابراین به شما پیشنهاد می کنیم تا انتهای این مطلب ما را همراهی کنید تا با جزئیات بیشتر خواص چای سبز به منظور درمان چاقی، اضافه وزن و پیشگیری از ابتلا به این عارضه آشنا شوید.

چه زمانی چای سبز بخورید

اگر تصمیم دارید با مصرف چای سبز با چاقی و اضافه وزن خداحافظی کنید، باید برای مصرف آن در طول روز برنامه ریزی داشته باشید و از مصرف این نوشیدنی گیاهی بدون برنامه پرهیز کنید.

بهترین زمان برای نوشیدن چای سبز به منظور کاهش وزن، ۲ ساعت پس از صرف غذا در وعده های غذایی است. به این ترتیب شما علاوه بر آنکه از خواص درمانی چای برای کاهش وزن بهره می برید، خللی در میزان جذب آهن به وجود نمی آورید؛ زیرا چای سبز همانند چای سیاه موجب کاهش جذب آهن موجود در غذا می شود.

چای سبز به تنهایی کافی نیست

بسیاری از مردم تصور می کنند تنها با نوشیدن چای گیاهی در طول روز می توانند به هدف بزرگی مثل کاهش وزن دسترسی پیدا کنند. در حالی که این دیدگاه به هیچ وجه صحیح نیست.

نوشیدن چای گیاهی در کنار رعایت **** غذایی، فعالیت های بدنی و ورزش می تواند روند لاغری را سرعت ببخشد و با بهبود سوخت وساز بدن میزان کاهش وزن را در طول هفته قابل ملاحظه کند، بنابراین افرادی که تصور می کنند بدون رعایت هیچ یک از نکات ذکر شده و تنها با نوشیدن چای سبز می توانند اضافه وزن خود را آن هم به شکل کاملا محسوس درمان کنند، سخت در اشتباهند.

از پرخوری های عصبی پیشگیری کنید

یکی دیگر از خاصیت های چای سبز خاصیت آرامش بخشی آن است که به پیشگیری از پرخوری های عصبی که منجر به اضافه وزن و در نهایت چاقی می شود، کمک می کند. افراد زیادی وجود دارند که به محض دریافت فشار عصبی، استرس یا تنش های ناشی از کار روزانه مشغول به خوردن می شوند و به ریزه خواری روی می آورند که این مسئله به مرور به عادت آنها تبدیل می شود. برای پیشگیری از بروز این عادت نامناسب یا درمان آن، می توان از چای سبز استفاده کرد. نوشیدن این چای به شما کمک می کند تا از خاصیت آرامش بخشی این گیاه دارویی برای تقویت سیستم عصبی خود استفاده کنید و به این ترتیب مانع بروز اشتهای کاذب ناشی از استرس ها یا تنش های روزمره شوید.

چای سبز؛ چای چربی سوز طبیعی

افرادی که عادت به نوشیدن چای سبز دارند با کمک این نوشیدنی گیاهی به افزایش سوخت و ساز بدنشان کمک می کنند. در حقیقت چای سبز به دلیل داشتن ماده ای به نام «پلی فنول» می تواند به افزایش حرارت درونی بدن کمک کرده و به این ترتیب میزان سوخت انرژی موجود در سلول های چربی را افزایش دهد و تاثیر قابل ملاحظه ای بر روند چاقی افراد داشته باشد. به شرطی که افراد چاق یا دارای اضافه وزن در روند **** غذایی خود و مقدار کالری روزانه ای که دریافت می کنند نیز تجدیدنظر کنند. اینگونه نیست که ما هر میزان کالری که دوست داریم به بدن برسانیم و توقع داشته باشیم با نوشیدن یک تا ۲ لیوان چای سبز در روز لاغر شویم و کالری بسوزانیم.

چند لیوان چای بنوشید

اگر برای افزایش سوخت و ساز بدن قصد دارید چای سبز را به برنامه روزانه خود اضافه کنید، باید توجه داشته باشید نوشیدن ۳ تا ۴ لیوان چای سبز در طول روز می تواند به این موضوع کمک کند. این تصور که نوشیدن چای سبز در دفعات زیاد می تواند میزان کالری سوزی در بدن را افزایش دهد، ایده اشتباهی است، زیرا با نوشیدن بیش از حد چای سبز در طول روز، بدن علاوه بر آنکه با مشکل تحریک پذیری پایانه های عصبی روبه رو می شود، با اختلال دفع آب و الکترولیت های بدن مواجه می شود. به این ترتیب همانطور که باید در نوشیدن چای معمولی پرهیزهای لازم را رعایت کنید توصیه شده که در نوشیدن چای سبز نیز افراط نکنید.

پیشگیری از چاقی ناشی از افزایش سن

افرادی که در آستانه میانسالی با بالارفتن سن دچار اضافه وزن و چاقی می شوند نیز می توانند از چای سبز برای پیشگیری از این بحران کمک بگیرند. به شرط آنکه مصرف روزانه چای سبز را از ۳۰ سالگی در برنامه غذایی روزانه خود بگنجانند. چای سبز علاوه بر آنکه به کندی روند پیری سلول ها در اندام های مختلف بدن کمک می کند به این افراد کمک می کند تا در میانسالی حداقل افزایش وزن را تجربه کنند، زیرا چای سبز به آنها کمک می کند کمترین میزان ذخیره چربی و مواد زائد را در طول سال های جوانی و میانسالی در بدن داشته باشند.

قرص چای یا چای سبز؟

تبلیغات زیادی درباره لاغری سریع با قرص یا کپسول چای سبز در سایت های اینترنتی و برخی از مراکز فروش گیاهان دارویی دیده می شود که به مردم وعده می دهند با قرص های چای سبز می توانند در مدت زمان بسیار کوتاهی وزن کم کنند. این قرص ها در صورتی که تنها حاوی گیاه چای سبز باشند، دقیقا همان خاصیت چای سبز را دارند و می توانند به افزایش متابولیسم بدن کمک کرده و روند جذب چربی ها را در بدن کاهش دهند. مصرف این قرص ها نیز مانند چای سبز باید بر اساس قاعده باشد، زیرا زیاده روی در مصرف این قرص با وجود آنکه گیاهی و طبیعی است می تواند همان عوارض چای سبز را داشته باشد.

عوارض احتمالی چای سبز را بشناسید

افزایش بیش از حد دمنــوش چــای سبـــز، کپسول ها و قرص هایی که از این گیاه دارویی وجــود دارد، عوارض جانبی متعددی را به همراه دارد. سوء مصرف این گیاه دارویی ممکن است عوارضی مانند سردرد، اختلال در عملکرد دستگاه گوارش، اسهال و تهوع را به همراه داشته باشد که با اصلاح شیوه مصرف به مرور مرتفع می شود. اما از طرفی افزایش فشار خون، تغییرات خلقی و تحریک پذیری، بی قراری و نامنظم شدن ضربان قلب نیز از جمله عوارض جانبی مصرف بیش از اندازه این گیاه دارویی در طول روز است که باید بلافاصله پس از مشاهده آن برای بررسی و پیشگیری از شدت آن با متخصص یا پزشک مشورت شود.

این نکته را جدی بگیرید

افرادی که به نوشیدن چای سبز یا دیگر فرآورده های این گیاه عادت دارند به این معنی که برای بهره مندی از خواص درمانی این گیاه دارویی به منظور پیشگیری از اضافه وزن روزانه از این گیاه مصرف می کنند ممکن است در صورت عدم مصرف این گیاه دارویی با عوارضی مانند سردرد، عصبانیت یا افزایش میزان تحریک پذیری رو به رو شوند، بنابراین توصیه شده که برای مصرف هدفمند از این گیاه دارویی با قصد درمان بهتر است با پزشک یا متخصص طب سنتی مشورت شود. علاوه بر این، تجویز این گیاه به هر صورتی برای خانم های باردار، مادران شیرده و کودکان و نوجوانان پیش از سن بلوغ توصیه نشده است.

با خواص دیگر چای سبز آشنا شوید

افرادی که برای کاهش وزن و تنظیم سوخت وساز بدنشان از چای سبز استفاده می کنند، علاوه بر بهره مندی از خواص این گیاه دارویی برای درمان چاقی خود می توانند از فواید آن برای کاهش فشار خون، کاهش قند خون، تقویت سیستم ایمنی بدن و تخفیف علائم و نشانه های بیماری هایی مانند پارکینسون، آلزایمر و بیماری مفصلی استخوانی مانند آرتریت روماتوئید بهره ببرند. علاوه بر این، در تحقیقات مختلف به این نکته اشاره شده که مصرف چای سبز می تواند تاثیر بسیار چشم گیری در کاهش بیماری های قلبی عروقی، پیشگیری از بروز سرطان هایی مانند سرطان کولون و تخفیف علائم و نشانه های افسردگی داشته باشد.
 

vamp!re

Registered User
تاریخ عضویت
6 آگوست 2009
نوشته‌ها
83
لایک‌ها
54
چرا زنان بیشتر حرف می‌زنند؟

دکتر «لوران بریزندین» گفت: تفاوتهای ذاتی بین مغز زنان و مردان یکی از علتهای پرچانگی زنان در مقایسه با مردان است.

به گزارش فارس به نقل از روزنامه انگلیسی دیلی میل، موضوعی هست که یک نیمه جمعیت دنیا همواره آن را مطرح می کنند اما نیم دیگر جمعیت قاطعانه ردش می کنند: زنان بیشتر از مردان صحبت می‌کنند.

واقعیّت این است که زنان تقریباً سه برابر مردان صحبت می کنند. یک زن متوسط، روزانه 20 هزار کلمه صحبت می کند که تقریباً 13 هزار کلمه از یک مرد متوسط بیشتر است.

زنان همچنین با سرعتی بیشتر از مردان حرف می زنند و وقتی سفره دلشان را برای دور و بری هایشان باز می کنند از شنیده شدن صدای خودشان لذت می برند.

این مطالب، نتایج بخشی از تحقیقاتی هستند که در کتاب نوشته شده یک روانپزشک زن به آنها اشاره شده است.

دکتر «لوران بریزندین» گفت: تفاوتهای ذاتی بین مغز زنان و مردان یکی از علتهای پرچانگی زنان در مقایسه با مردان است.

وی در کتاب «ذهن زنان» نوشت: در مغز زنان، در مقایسه با مردان، سلولهای بیشتری به گفتار اختصاص یافته اند؛ و این یکی از دلایلی است که باعث می شود زنان راحت تر باب گفتگو را باز کنند، بیشتر صحبت کنند و احتمالاً توانایی بیشتری در مهارتهای کلامی داشته باشند.

حتی اگر این دلیل هم برای توجیه پرحرف‌تر بودن زنها کافی نباشد، یک تفاوت فیزیولوژیکی دیگر بین زنان و مردان وجود دارد: تنها عمل صحبت کردن باعث شارش انبوهی از پیک های عصبی در مغز زنان و ایجاد نوعی حالت «نشئه احساسی» در آنها می شود، حالتی که دانشمندان آن را مشابه احساس اوجی می دانند که فردی معتاد به هروئین پس از مصرف مواد، تجربه می‌کند.

دکتر بریزندین که خود را طرفدار جنبش زنان معرفی می کند معتقد است این تفاوتها از رحم مادر آغاز می شوند، یعنی همان زمانی که هورمون مردانه «تستسترون»، مغزِ در حالِ شکل گیریِ جنین مذکر را قالب بندی می کند.

نتیجه این فرایند این است که پسرها و مردها کمتر از همتایان مونثشان صحبت می کنند و یا کمتر برای ابراز احساساتشان تلاش می کنند.

بریزندین که در شهر سانفرانسیسکو صاحب کلینیکی به نام «هورمون و خلق‌و‌خو» است، نوشت: زنها یک بزرگراه هشت بانده برای پردازش هیجانات دارند، اما مردها تنها یک جاده کوچک شهری برای این کار دارند.

بریزندین که کتابش را بر اساس کارهای بالینی و تحلیل بیش از 1000تحقیق علمی به رشته تحریر آورده گفت: «چیزی به نام مغز تک جنسیتی وجود ندارد.»

او معتقد است که زنان و مردان دنیا را کاملاً متفاوت ادراک می کنند و شاید با کسب بینش درباره همین تفاوتهاست که آنها می‌توانند ارتباطات سالم‌تر و بهتری را با یکدیگر برقرار کنند.
 

vamp!re

Registered User
تاریخ عضویت
6 آگوست 2009
نوشته‌ها
83
لایک‌ها
54
آخرین فرصت شما برای قد‌بلند شدن!

داروها و روش‌های موجود در بازار که با هدف افزایش قد و عمدتا از راه‌های غیرقانونی مثل شبکه‌های ماهواره‌ای یا عطاری‌های غیرمجاز عرضه می‌شوند، هیچ تاثیری در افزایش قد افراد ندارند. عمده این داروها ترکیبات مولتی‌ویتامینی است که با برندهای مختلف در داروخانه‌ها موجود بوده و در صورت رعایت یک الگوی صحیح غذایی، بدن نیازی به مصرف آنها ندارد.
271672_612.jpg
«هروقت می‌خواهم به مهمانی بروم، قصه همین است! یا یک جفت کفش با پاشنه‌های خیلی بلند می‌پوشم که از اول تا آخر مهمانی نمی‌توانم قدم از قدم بردارم و آخرش هم با کمردرد و پادرد راهی خانه می‌شوم! یا موهایم را به شدت می‌کشم و بالای سرم می‌بندم تا شاید قدم بلندتر از چیزی که هست، به نظر بیاید!

خلاصه از هر ترفندی استفاده می‌کنم تا قدم کوتاه‌تر از بقیه خانم‌های فامیل نباشد! دست به دامن هر قرص و دارویی هم شده‌ام؛ از قرص‌های استخوان‌ساز که در شبکه‌های مختلف ماهواره تبلیغ می‌کنند تا هر پودر و قرصی که عطاری‌ها برای بلند شدن قد پیشنهاد می‌کنند! البته مدتی هم بسکتبال بازی کردم و مدام از میله بارفیکس آویزان می‌شدم که هیچ‌کدام فایده نداشت! بعضی وقت‌ها فکر می‌کنم شاید تنها راه بلندتر شدن قدم جراحی باشد اما می‌ترسم! دوست دارم با روش‌های کم‌خطر چند سانتی‌متری به قدم اضافه کنم؛ یعنی می‌شود؟!»

قد‌بلند شدن, راههای بلند شدن قد
علت را ریشه‌یابی کنید
تاکی می‌شود امید داشت؟


افزایش قد جزئی از فرایند رشد است که تحت تاثیر عوامل وراثت و محیط رخ می‌دهد اما مهم‌ترین عامل تعیین‌کننده قد افراد مسائل ژنتیک است. میانگین قد والدین به علاوه عدد 5/6 در پسران و منهای عدد 5/6 در دختران، به عنوان قد مورد انتظار برای افراد محسوب می‌شود. در واقع تا زمانی که صفحات رشد استخوانی باز باشند- یعنی حدود 5 سال پس از بلوغ- می‌توان انتظار داشت که طول قد افزایش پیدا کند و بعد از آن دیگر با هیچ دارو یا غذایی نمی‌شود طول قد را افزایش داد.

اما عوامل محیطی متعددی تا قبل از بسته شدن صفحات رشد، این ویژگی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. مهم‌ترین عامل محیطی تاثیرگذار روی قد افراد مسئله نوع و میزان تغذیه است. پیروی از یک **** متنوع و متعادل که نیازمندی‌های بدن کودکان و نوجوانان را نسبت به مواد اولیه در طول زمان رشد فراهم کند، شرط لازم برای دستیابی به حداکثر استعداد ژنتیک برای افزایش طول استخوان‌هاست.

کلسیم عنصر اصلی در ترکیب استخوان بوده و بدون حضور مقدار مناسب آن در **** غذایی، رسیدن به بالاترین ظرفیت وراثت طول استخوانی میسر نیست. لبنیات و کلم و مرکبات از منابع اصلی و توصیه شده این عنصر هستند.

خوراکی‌های مفید میل کنید
استخوان‌سازها را بشناسید


پروتئین از اجزای اصلی مورد نیاز برای رشد است که باید در **** غذایی کودکان و نوجوانان گنجانده شود که البته نوع حیوانی پروتئین ارجحیت دارد؛ گوشت و تخم‌مرغ منبع اصلی تامین پروتئین حیوانی است.

کلسیم عنصر اصلی در ترکیب استخوان بوده و بدون حضور مقدار مناسب آن در **** غذایی، رسیدن به بالاترین ظرفیت وراثت طول استخوانی میسر نیست. همچنین لبنیات و کلم و مرکبات از منابع اصلی و توصیه شده این عنصر هستند. البته برای ترشح هورمون‌های موثر در رشد و ساخت بستر استخوانی و در کنار آن عضلات، بدن به ویتامین‌ها و عناصر دیگری مانند روی، منیزیم، آهن و فلوئور نیاز دارد که رعایت یک الگوی صحیح تغذیه‌ای، اساسی‌ترین عامل در رشد طولی استخوان‌هاست.

همان‌قدر که خواب خوب و مناسب بر رشد مناسب جسم و قد تاثیرگذار است، خواب نامنظم، شب‌بیداری و خوابیدن تا دیروقت روز با ایجاد اختلال در روند ترشح هورمون رشد می‌تواند مانع از رشد واقعی قد در نوجوانان شود.

استراحت خوب است یا تحرک؟
هم ورزش کنید و هم بخوابید!


اگر اهل ورزش هستید و دوست دارید حرکات ورزشی متناسب با افزایش قد انجام دهید، خوب است بدانید انجام حرکات ورزشی و کششی مثل یوگا، بارفیکس و امثال آنها هم می‌تواند تا حدودی به رشد استخوانی کمک کند. البته رعایت ریتم مناسب خواب هم یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار بر رشد طولی استخوان‌هاست، زیرا خواب مناسب باعث ترشح منظم هورمون رشد شده و کودکان بیشترین بهره را از آن می‌برند. در مقابل، همان‌قدر که خواب خوب و مناسب بر رشد مناسب جسم و قد تاثیرگذار است، خواب نامنظم، شب‌بیداری و خوابیدن تا دیروقت روز با ایجاد اختلال در روند ترشح هورمون رشد می‌تواند مانع از رشد واقعی قد در نوجوانان شود؛ به این ترتیب نوجوانی که شرایط ژنتیک لازم برای قدبلند شدن را داراست، ممکن است با شب‌بیداری و ساعات نامنظم خواب، فرصت قدبلند شدن را از دست بدهد.

البته نباید تاثیر برخی بیماری‌ها را بر مختل شدن روند رشد قد افراد نادیده گرفت؛ برخی بیماری‌ها مانند نارسایی كلیه، اختلالات روده‌ای كه جذب مواد غذایی را كاهش می‌دهد یا ابتلا به دیابت و كم‌كاری تیروئید در دوران کودکی، موجب اختلال در رشد قدی می‌شود که تشخیص و درمان این بیماری‌ها در حوزه متخصصان غدد درون‌ریز و متابولیسم قرار دارد و هیچ نوع خود درمانی در این موارد جایز نیست.

قد‌بلند شدن, راههای بلند شدن قد
باورهای رایج درباره کوتاهی قد
آیا کافئین و سیگار باعث کوتاهی قد می‌شود؟


بعضی‌ها تصور می‌کنند مصرف کافئین مانع از رشد قد می‌شود اما مطالعات پژوهشگران این ادعا را رد می‌کند. مصرف مداوم کافئین تنها می‌تواند بر کیفیت و نظم خواب تاثیر بگذارد؛ کودکان و افراد میانسال به 9 تا 10 ساعت خواب خوب شبانه نیاز دارند و مصرف بیش از حد کافئین مانع از این مقدار خواب می‌شود. محققان در مورد تاثیر سیگار بر BMI بدن هنوز به نتیجه مشخصی نرسیده‌اند اما تحقیقاتی که در دانشگاه کلمبیا انجام شده، نشان داده بچه‌هایی که در سنین پایین سیگار کشیده یا در معرض دود سیگار قرار گرفته‌اند، نسبت به بچه‌های غیرسیگاری یا بچه‌هایی که والدین غیرسیگاری دارند، قدشان کوتاه‌تر است.

همچنین ثابت شده مصرف دخانیات و الكل توسط مادران در دوران بارداری میتواند بر رشد قدی كودكان تاثیر منفی داشته باشد.

ژنتیک، مهم‌تر از همه است

با وجود همه مواردی که گفته شد، نباید فراموش کرد که وراثت اصلی‌ترین عامل تعیین میزان قد افراد است. در واقع متخصصان برای قد افراد، محدوده‌ای را در نظر می‌گیرند که رعایت نکات تغذیه‌ای و ورزشی تنها می‌تواند آنها را از حداقل این محدوده دور و به حداکثر آن نزدیک کند، بنابراین نمی‌توان با مصرف بیشتر لبنیات و... باعث افزایش رشد قد شد. خیلی از افراد تصور می‌کنند هر چه مواد مورد نیاز برای رشد را بیشتر در اختیار فرزندان‌شان قرار دهند، شرایط بلندتر شدن قد آنها را فراهم می‌کنند و با همین هدف لبنیات، گوشت و میوه بیشتری در اختیار آنان می‌گذارند، غافل از اینکه مصرف بیش از حد این مواد، نه تنها افزایش قد را در پی نخواهد داشت، بلکه باعث چاقی آنها می‌شوند که این چاقی، وضعیت ترشح هورمونی‌شان را تحت تاثیر قرار داده و افزایش قدشان را مختل می‌کند.

به یاد داشته باشید که اضافه وزن و چاقی یکی از موانع رشد قدی محسوب شده و درمان آن نیز جز با رعایت **** غذایی مناسب حاصل نخواهد شد.

داروهای ماهواره‌ای را باور کنیم؟!

داروها و روش‌های موجود در بازار که با هدف افزایش قد و عمدتا از راه‌های غیرقانونی مثل شبکه‌های ماهواره‌ای یا عطاری‌های غیرمجاز عرضه می‌شوند، هیچ تاثیری در افزایش قد افراد ندارند. عمده این داروها ترکیبات مولتی‌ویتامینی است که با برندهای مختلف در داروخانه‌ها موجود بوده و در صورت رعایت یک الگوی صحیح غذایی، بدن نیازی به مصرف آنها ندارد.

برخی دیگر از این داروها و همچنین وسایلی مانند انواع کفش‌ها و... چیزی جز فریبکاری نیست و نه‌تنها افزایش قدی در پی ندارند، بلکه در برخی موارد ممکن است سلامت فرد را به خطر بیندازند.

نکته آخر اینکه یادتان باشد همیشه برای تعیین میزان قد مورد انتظار و نحوه دستیابی به آن، از پزشک خود برای طراحی یک برنامه غذایی صحیح و الگوی فعالیت بدنی مناسب کمک بخواهید و هرگز دارویی را بدون تجویز پزشک مصرف نکنید.

منبع: مجله سیب سبز
 

vamp!re

Registered User
تاریخ عضویت
6 آگوست 2009
نوشته‌ها
83
لایک‌ها
54
آدم ضداجتماعی هستید؟ شاید در کودکی زیادی تلویزیون تماشا کرده اید!

این متخصصان با مطالعه روی تقریبا 1000 کودک متولد شده در شهر "دوندین" نیوزلند در سالهای 1972 و 1973 میلادی دریافتند کودکان و نوجوانانی که زیاد تلویزیون تماشا میکنند در سنین بالاتر و هنگام بزرگسالی بیشتر به انجام رفتارهای ضد ...

این متخصصان با مطالعه روی تقریبا 1000 کودک متولد شده در شهر "دوندین" نیوزلند در سالهای 1972 و 1973 میلادی دریافتند کودکان و نوجوانانی که زیاد تلویزیون تماشا میکنند در سنین بالاتر و هنگام بزرگسالی بیشتر به انجام رفتارهای ضد اجتماعی و ارتکاب به جرم رضایت گرایش پیدا میکنند.

به گزارش خبرگزاری شینهوا، متخصصان علوم روانپزشکی دانشگاه اوتاگو در نیوزلند در این بررسیها آشکار ساختند در ازای هر یک ساعت اضافی که کودکان در طول هفته صرف تماشای تلویزیون میکنند، تمایل آنها برای ارتکاب به جرم و رفتارهای ضد اجتماعی در دوران بزرگسالی حدود 30 درصد بیشتر میشود.

این متخصصان تاکید کردند: بررسیهای فوق در عین حال تایید میکند که تماشای زیاد تلویزیون در دوران کودکی با افزایش رفتارهای پرخاشگرانه و بروز احساسات منفی بیشتر و افزایش اختلالات رفتاری و شخصیتی غیراجتماعی مرتبط است.

جزئیات بیشتر این مطالعه در مجله آمریکایی اطفال منتشر شده است
 

vamp!re

Registered User
تاریخ عضویت
6 آگوست 2009
نوشته‌ها
83
لایک‌ها
54
کدام کيست‌ پستان بايد جراحي شود؟

بيشتر خانمها دچار اين نوع کيست ميشوند که بيخطر است و بيمار فقط بايد تحتنظر باشد. کيست کمپلکس ممکن است ديواره ضخيمي داشته و توپر يا چندحفرهاي باشد. با توجه به نظر جراح يا راديولوژيست، گاهي از اين کيستها نمونهبرداري ...

بيشتر خانمها دچار اين نوع کيست ميشوند که بيخطر است و بيمار فقط بايد تحتنظر باشد.

کيست کمپلکس ممکن است ديواره ضخيمي داشته و توپر يا چندحفرهاي باشد.

با توجه به نظر جراح يا راديولوژيست، گاهي از اين کيستها نمونهبرداري انجام ميشود.

نمونهبرداري ميتواند باز (جراحي) يا با سوزنهاي ضخيم باشد.

کيستهايي که بيش از 2 بار تخليه و به فاصله کوتاهي عود کردهاند، معمولا نياز به جراحي دارند.

البته اين موارد بسيار اندک است.

خوشبختانه کيستها زمينهساز سرطان نيستند و اين تصور که جراحي ضايعه?هاي پستاني ممکن است در آينده به بدخيمي و سرطان پستان منجر شود، اشتباه است.

برداشتن تودههاي پستاني در سنين پايين به عوامل مختلفي بستگي دارد.

اگر فردي کمتر از 25 سال سن داشته باشد و سابقه خانوادگي نداشته باشد، سونوگرافي و معاينه، خوشخيم?بودن توده را نشان دهد، فقط تحت نظر گرفته ميشود ولي در خانمهاي بالاتر از 30 سال که سابقه خانوادگي داشته باشند، از توده نمونهبرداري ميشود؛ اگر خوشخيم باشد بيمار تحتنظرگرفته ميشود و اگر توده خوشخيم در حال رشد باشد، حتما بايد خارج شود.

من سوابق پزشکي خانم فرزانه را نديدهام ولي احتمالا پزشک معالج به چيزي مشکوک شده که توده را خارج کرده و خوشبختانه اين اقدام به موقع هم بوده است.

همه تومورهاي پستاني از نظر گيرندههاي استروژن و پروژسترون بررسي ميشوند و توده اين خانم هورموني گزارش شده.

اگر تومور گيرنده هورموني داشته باشد، لازم است بيمار 5 سال بعد از خارج کردن تومور، دارو مصرف کند تا جلوي عود مجدد در همان پستان يا پستان ديگر گرفته شود.

فقط در 25 درصد موارد، بيماران سابقه خانوادگي دارند بنابراين خيلي از افراد اولين نفري هستند که در خانواده به اين بيماري مبتلا ميشوند.

براي آگاهي از اين مساله نيز لازم است با يک متخصص ژنتيک مشورت شود.


سلامت
 

vamp!re

Registered User
تاریخ عضویت
6 آگوست 2009
نوشته‌ها
83
لایک‌ها
54
فوت‌و فن‌های مادرشدن بعد از 30 سالگی

بسیاری از خانم ها معتقدند ۳۰ سالگی بهترین زمان برای بچه دار شدن است زیرا در این سن احتمال اینکه از لحاظ شغلی و روابط زناشویی در ثبات قرار گرفته باشند بیشتر است. همین موضوع باعث می شود بتوانید پایه ...

بسیاری از خانم ها معتقدند ۳۰ سالگی بهترین زمان برای بچه دار شدن است زیرا در این سن احتمال اینکه از لحاظ شغلی و روابط زناشویی در ثبات قرار گرفته باشند بیشتر است.

همین موضوع باعث می شود بتوانید پایه های خانواده تان را بهتر از هر زمان دیگری بنا کنید اما باید بدانید قدرت باروری در ۳۰ سالگی به بعد نسبت به قدرت باروری در ۲۰ سالگی تفاوت های عمده ای دارد.

هرقدر بیشتر از مرز ۳۰ سالگی دور شوید قدرت باروری تان نیز کمرنگ تر می شود.

با این حال اگر تا به امروز یک زندگی سالم را دنبال کرده اید و حسابی مراقب وزن و تناسب اندام تان بوده اید احتمال اینکه در سنین بالا بارداری سالم تری داشته باشید، بیشتر است.

بارداری زیر ۱۸ سال خطرناک است.

تخمک گذاری در دخترخانم ها از سن بلوغ شروع می شود و از همان زمان امکان بارداری فراهم می شود.

در چند سال اول بعد از بلوغ معمولا تخمک گذاری ها نامرتب است و گاهی اوقات یک تا ۲ سال طول می کشد تا حالت طبیعی و منظم خود را پیدا کند.

بارداری در سنین زیر ۱۸ سال می تواند همراه با خطراتی از جمله کاهش رشد داخل رحمی جنین، افزایش احتمال فشار خون بارداری و پره اکلامپسی باشد.

علاوه براین مادری که در سن کم باردار می شود، مسلما تجربیات کافی برای به آخر رساندن یک بارداری را ندارد.

معمولا در کشورهای پیشرفته این نوع بارداری ها بدون برنامه ریزی قبلی رخ می دهد و احتمال سقط در آنها زیاد است، زیرا ممکن است تخمک یا اسپرم کیفیت مناسب برای باروری را نداشته باشند.برای آشنایی بیشتر با این موضوع به سراغ دکتر آزیتا صفارزاده، متخصص زنان و فوق تخصص نازایی و لاپاراسکوپی رفتیم تا پاسخ سؤالاتمان را از ایشان بپرسیم.

● بهترین سن برای بارداری

بهترین سن برای بارداری معمولا ۲۵ و ۲۶ سالگی است.

در این سن اکثریت عوارض بارداری کاهش پیدا می کند و معمولا بارداری به صورت طبیعی ادامه پیدا می کند.

احتمال دیابت، فشارخون و کاهش رشد جنین بسیار کم است و بارداری ها در این سن معمولا بدون خطر است، در ضمن احتمال ناهنجاری های جنینی که بیشتر به علت سه تایی شدن کروموزوم های ۱۳، ۱۸ و ۲۱ اتفاق می افتد، بسیار کم است.

تمام تخمک های یک خانم در زمان تولد تولید و ذخیره می شوند و تا ۵۰ سالگی هر ماه یکی از آنها آزاد شده و باعث تخمک گذاری و عادات ماهانه می شود.

حال هرقدر سن باروری پایین تر باشد (البته نه زیر ۱۸ سال) به خصوص در ۲۵ تا ۲۶ سالگی کیفیت تخمک هایی که بارور می شوند، بسیار بهتر است و معمولا بارداری ها راحت تر و بدون مشکل می گذرند.

علاوه براین در این سن معمولا سلامت خانم ها بیشتر است و به اندازه کافی از شعور اجتماعی و دانش لازم برای مادر شدن هم برخوردار شده اند.

اگر سیگاری هستید حتما سیگار را قطع کنید و قلیان را کنار بگذارید.

در صورت وجود اعتیاد نیز باید حتما مصرف مواد را ترک کنید تا حین بارداری مشکلی پیش نیاید

● نکته کلیدی در سلامت بارداری

باردار شدن در سنین بالا این احتمال را دارد که دیابت یا فشار خون حاصل از بارداری، پس از زایمان برای مادر باقی بماند یا اینکه ممکن است اختلالات مربوط به وریدها باعث لخته شدن خون و ترومبوزهای وریدی شود، البته این احتمال در افراد چاق و کم تحرک بیشتر است، حتی احتمال آمبولی ریه نیز وجود دارد، با این حال اگر مادر از سلامت جسمانی خوبی برخوردار باشد، **** غذایی مناسبی داشته باشد، به طور مرتب ورزش کند و اضافه وزن نداشته باشد، می تواند در سنین بالاتر نیز بارداری سالم و بی خطری داشته باشد، برای مثال یک خانم ۴۰ ساله که از سلامت کامل برخوردار است و مرتب ورزش می کند، نسبت به یک خانم ۲۷ ساله که چاقی مفرط دارد و وزنش بالای ۱۰۰ کیلوگرم است، حاملگی بسیار بهتری را خواهد گذراند.

● در سنین بالا احتمال دوقلوزایی بیشتر می شود؟

استفاده از روش های کمک باروری باعث می شود احتمال دوقلوزایی زیاد شود اما باید بدانید این موضوع ربطی به سن ندارد، یعنی با بالا رفتن سن احتمال دوقلوزایی بیشتر نمی شود بلکه بر اثر داروهای کمک باروری این شانس بیشتر می شود.

احتمال دوقلوی دوتخمی در کل بارداری ها یک به ۲۵۰ است، این احتمال در همه ثابت است مگر در کسانی که سابقه خانوادگی داشته باشند.

علاوه بر این معمولا خانم هایی که در سنین بالاتر باردار می شوند تحت عمل سزارین قرار می گیرند.

درواقع سیستم آمریکایی برای زایمان های بالای ۳۵ سال سزارین را توصیه می کند چراکه در این سن احتمال ایجاد مشکلات حین زایمان برای نوزاد بیشتر می شود اما سیستم اروپایی معمولا سزارین را در سنین بالاتری پیشنهاد می کند.

به طور کلی اگر فردی اولین بارداری اش در سن بالای ۳۵ سال باشد، بهتر است سزارین شود.

● خانم های یائسه هم می توانند باردار شوند!

بعد از ۴۲ سالگی احتمال بارداری بسیار کم می شود اما امروزه با روش های کمک باروری موجود می توان خانم های ۴۲ ساله به بالا را نیز باردار کرد.

در این سنین تخمک گذاری ها کم می شود اما احتمالش صفر نیست.

برای مثال برخی از افراد در ۵۴سالگی یائسه می شوند، حتی می توان با استفاده از روش های کمک باروری مانند IVF و تخمک اهدایی، خانم های یائسه را نیز باردار کرد.

با این حال باید انتظار عوارض بارداری را در این سنین داشته باشیم.

● این آزمایش ها را ۶ ماه قبل از بارداری انجام دهید

به تمام خانم ها توصیه می شود ۶ ماه قبل از بارداری به پزشک زنان مراجعه کنند تا تمام آزمایش های روتین و مورد نیاز را انجام دهند، البته امروزه وزارتخانه انجام این آزمایش ها را اجباری کرده است.

در این آزمایش ها کم خونی، فعالیت غده تیروئید، گروه خونی، هپاتیت، ایدز، سیفلیس، عملکرد کلیه و .

بررسی می شوند، همچنین واکسن هایی که قبلا تزریق نشده اند مانند واکسن کزاز، سرخجه و.

برای فرد تزریق خواهد شد، سپس از او درخواست می شود حتما ۳ ماه قبل از بارداری شروع به مصرف مولتی ویتامین ها و اسید فولیک کند و یک زندگی سالم داشته باشد، یعنی میزان مصرف فست فود، چربی، شیرینی و نشاسته را کاهش دهد و از انواع پروتئین ها، حبوبات، سبزیجات، لبنیات کم چرب و یک یا دو بار در هفته از ماهی استفاده کند.

همچنین لازم است هر روز ورزش های مناسبی انجام دهد، برای مثال می تواند روزی ۴۵ دقیقه تا یک ساعت پیاده روی تند داشته باشد یا شنا، ایروبیک و هر ورزشی که دوست دارد انجام دهد تا عضلاتش آمادگی اضافه شدن ۲لیتر خون و۱۵ تا ۲۰ضربان قلب و کشش و تحمل حداقل ۱۲ کیلو اضافه وزن را حین بارداری داشته باشد.

● تصمیم گیری بین مرگ و زندگی حین بارداری

هرچه سن بالاتر می رود تصلب شرائین بیشتر شده و جدار عروق تنگ تر می شوند.

این تنگ شدن عروق برای رحم نیز اتفاق می افتد و همین موضوع باعث افزایش فشار خون، سقط و کاهش رشد داخل رحمی جنین می شود، همچنین ممکن است واریس هایی در ناحیه لگن ایجاد شود که این واریس ها هنگام بارداری بسیار دردناک خواهند شد و ممکن است خونریزی نیز به همراه داشته باشند.

علاوه بر این احتمال وجود سرطان ها در سنین بالا بیشتر است، برای مثال ممکن است فرد همزمان با بارداری، سرطان دهانه رحم یا سرطان سینه داشته باشد و این موضوع حین بارداری کشف شود.

بیماری های همزمان با بارداری پزشکان را با مشکلات بسیاری مواجه می کند چون گاهی اوقات لازم است بین مرگ و زندگی تصمیم گیری شود البته در بعضی موارد می توان درمان را تا موقع زایمان عقب انداخت.

علاوه بر سرطان ها، احتمال بیماری های خوش خیم مانند فیبروم یا پولیپ با بالارفتن سن افزایش پیدا می کند.

وجود فیبروم های متعدد و بزرگ مخصوصا در سنین بالا می تواند باعث مشکلات بارداری و سقط شود.

● فریز تخمک هنوز مراحل اولیه را طی می کند

امروزه با بالارفتن سن ازدواج بسیاری از خانم های جوان نگران این هستند که با ازدواج در سنین بالا دیگر نتوانند بچه دار شوند اما مدتی است که با معرفی یک روش جدید سؤالات بسیاری در ذهن خانم های جوان ایجاد شده است.

در این روش مقداری از بافت تخمدان یا یکی از تخمدان ها با روش لاپاراسکوپی برداشته می شود و در نیتروژن مایع فریز می شود.

این مایع می تواند بافت تخمدان را برای سال ها سالم نگه دارد، سپس در زمان مورد نظر، تخمدان را در محیط کشت تحت اثر داروهای محرک تخمک گذاری قرار می دهند تا فولیکولی که لازم است تشکیل شود، سپس از آن فولیکول، تخمک را خارج می کنند تا با استفاده از آن بتوان فرد را باردار کرد.

با این حال این روش هنوز مراحل ابتدایی خود را طی می کند و نمی توان خیلی روی آن حساب کرد.

در واقع هنوز موفقیت چشمگیری با این روش دیده نشده است، به هرحال در صورت تمایل به افراد پیشنهاد می شود این کار را انجام دهند، شاید علم مربوط به آن تا چند سال دیگر در ایران پیشرفت کند و بتوان از تخمدان فریز شده استفاده کرد.

● افت باروری در آقایان بعد از ۴۰ سالگی

آقایان نیز در سنین بالای ۴۰ سالگی دچار افت قدرت باروری می شوند درست مانند همان اتفاقی که بعد از ۳۰ سالگی برای خانم ها می افتد.

بالا رفتن سن آقایان باعث تنگی عروق بدن و کم شدن تعداد اسپرم ها، کند شدن حرکت و غیرطبیعی شدن شکل آنها می شود.

متاسفانه امروزه به دلیل پوشیدن شلوارهای تنگ و قرار گرفتن در محیط های گرم نوعی بیماری به نام واریکوسل یا واریس بیضه در آقایان بسیار شایع شده است.

این واریس و بالارفتن حرارت ناحیه بیضه ها می تواند منجر به کاهش تعداد، حرکت و بد شکل شدن اسپرم ها و در نهایت نازایی شود.



سلامت نیوز
 

vamp!re

Registered User
تاریخ عضویت
6 آگوست 2009
نوشته‌ها
83
لایک‌ها
54
یک ماده مغذی ضروری در عملکرد جنسی

الگوی تغذیه مناسب و دریافت مقادیر كافی ویتامین ها و مواد معدنی از جمله ویتامین های گروه B، ویتامین E ،A و عناصر روی، منیزیم، سلنیوم و ... نقش مهمی در سلامت سیستم تناسلی، حفظ و بهبود قدرت باروری، ...

الگوی تغذیه مناسب و دریافت مقادیر كافی ویتامین ها و مواد معدنی از جمله ویتامین های گروه B، ویتامین E ،A و عناصر روی، منیزیم، سلنیوم و .

نقش مهمی در سلامت سیستم تناسلی، حفظ و بهبود قدرت باروری، تولید هورمون های جنسی، رشد و نمو دیواره رحم، تولید اسپرم و تشكیل سلول تخم دارند.

بر اساس مطالعه ای که در نشریه طب جنسی به چاپ رسید مشخص شد که مصرف غذاهای دریایی توسط زنان مبتلا به دیابت موجب می شود که این زنان عملکرد جنسی بهتری داشته باشند.

مصرف غذاهای دریایی در مردان نیز موجب بهبود توانایی نعوظ در آنان می شود.

متخصصان معتقدند که پیروی از **** غذایی مدیترانه ای که سرشار از میوه ها، سبزیجات، روغن زیتون و ماهی می باشد، عملکرد جنسی را در هر دو جنس بهبود می بخشد.

از سوی دیگر مصرف کافئین، الکل، سیگار و بی تحرکی موجب بروز اختلال در عملکرد جنسی می گردد.

بر اساس مطالعات ترکیب اسیدهای چرب موجود در اسپرم، یکی از عوامل مهم و موثر بر باروری به شمار می رود.

تحقیقات اخیر نشان می دهند که غلظت اسیدهای چرب امگا-3 موجود در اسپرم مردان نابارور کمتر از سایر مردان است.

همچنین در مردان بارور نسبت اسیدهای چرب امگا- 3 به امگا- 6 بالاتر می باشد.

بنابراین اسیدهای چرب امگا- 3 می توانند در مردان ناباروری که دچار اختلال در تعداد، حركت و شكل اسپرم هستند، به درمان ناباروری کمک کنند.

امگا- 3 نوعی اسید چرب غیر اشباع با چندین پیوند دوگانه است.

این اسیدهای چرب در هر مرحله از زندگی ضروری اند و در تنظیم کلیه عملکردهای فیزیولوژیک بدن از جمله در سیستم قلبی - عروقی، تولید مثل، ایمنی، عصبی، بینایی، پوست و اسکلت به کارمی روند.

سه اسید چرب معروف از خانواده امگا- 3 عبارتند از: آلفالینولنیک اسید (ALA)، ایکوزاپنتانوئیک اسید (EPA) و دوکوزاهگزانوئیک اسید (DHA).

ماهی ها به ویژه ماهی های چرب و روغنی، تخم کتان و گردو منابع غذایی امگا- 3 به شمار می روند.


سیمرغ
 

vamp!re

Registered User
تاریخ عضویت
6 آگوست 2009
نوشته‌ها
83
لایک‌ها
54
کمبود این ویتامین موجب بد اخلاقی می شود

ویتامین B1 برای تهیه انرژی از مواد غذایی و به ویژه از مواد قندی یا كربوهیدراتها در بدن لازم است. عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران گفت: كمبود ویتامین B1 موجب افسردگی، بداخلافی، كاهش حافظه و تمركز و همچنین ...

ویتامین B1 برای تهیه انرژی از مواد غذایی و به ویژه از مواد قندی یا كربوهیدراتها در بدن لازم است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران گفت: كمبود ویتامین B1 موجب افسردگی، بداخلافی، كاهش حافظه و تمركز و همچنین احساس خستگی میشود.

وی گفت: از آنجا كه سلولهای عصبی منحصراً از گلوكز برای تأمین انرژی خود استفاده میكنند، در كمبود این ویتامین علائمی از قبیل افسردگی، بداخلافی، كاهش حافظه و تمركز و همچنین احساس خستگی ظاهر میشود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران افزود: این ویتامین در غذاهایی از قبیل غلات صبحانه، نخودفرنگی، تخمه آفتابگردان، ارزن، جوانه گندم، كنجد، سویا، آجیل به خصوص بادام هندی، بادام، گردو، حبوبات از جمله نخود، لوبیا، عدس، گندم سبوسدار، سیبزمینی، گندم سیاه یا چاودار وجود دارد.

درستی گفت: كمبود ویتامین B3 یا نیاسین نیز منجر به علائم جسمی و روحی میشود كه مهمترین آنها زوال عقل است و حتی كمبود آن به مرگ نیز میانجامد.

وی افزود: علائم عصبی ناشی از كمبود آن شامل كاهش حافظه، آشفتگیهای روحی، افسردگی و اضطراب است.

به عنوان منابع غذایی آن میتوان مخمر آبجو، پنیر، بادام زمینی، كنجد، برنج قهوهای، آرد سبوسدار، جوانه گندم و نان سبوسدار، جو و حبوبات (به ویژه نخود) را اسم برد.


سلامت نیوز
 
بالا