• پایان فعالیت بخشهای انجمن: امکان ایجاد موضوع یا نوشته جدید برای عموم کاربران غیرفعال شده است

مطالب علمي در زمينه طب و پزشكي ، اخبار پزشكي ، مقالات

newspub

Registered User
تاریخ عضویت
26 جولای 2013
نوشته‌ها
252
لایک‌ها
30
[h=1]فواید انگور برای قلب و فشارخون[/h]تحقیقات نشان می دهند که انگور از پرفشاری خون پیشگیری نموده و به سلامت قلب و عروق کمک می کند.
در این بررسی که در موسسه تحقیقاتی سلامت قلب در دانشگاه میشیگان انجام شد، انواع انگور سبز، قرمز و بنفش مورد مطالعه قرار گرفتند و مشخص شد که این میوه در پیشگیری از بیماری های قلبی- عروقی نقش موثری ایفا می کند.
%D8%A7%D9%86%DA%AF%D9%88%D8%B1.jpg

برای انجام این تحقیق **** غذایی موش های آزمایشگاهی به مدت 18 هفته تحت کنترل قرار گرفت. نتایج نشان داد در موش هایی که روزانه انگور مصرف کرده بودند، فشارخون کاهش یافته و عملکرد سیستم قلبی- عروقی با بهبود قابل ملاحظه ای همراه بوده است.
این اثر به ترکیباتی موسوم به فلاونوئید که به وفور در انگور و سایر میوه ها و سبزیجات یافت می شود، نسبت داده شده است. علاوه بر میوه ها و سبزیجات، کاکائو، قهوه و چای سبز نیز حاوی فلاونوئیدها می باشند.
پرفشاری خون که یکی از بیماری های شایع و کشنده در عصر حاضر می باشد، به فشارخون بالاتر از 14 بر روی 9 اطلاق می شود.
اصلاح شیوه زندگی به معنی پیروی از الگوی تغذیه مناسب، پیشگیری از چاقی، ورزش و تحرک مداوم و منظم، پرهیز از مصرف سیگار و الکل و مدیریت استرس، مهم ترین گام در پیشگیری و کنترل بیماری پرفشاری خون به شمار می رود. (ایسنا)(جام جم آنلاین)
 

newspub

Registered User
تاریخ عضویت
26 جولای 2013
نوشته‌ها
252
لایک‌ها
30
[h=1]گرفتگی عضلات پا[/h]به درد شدید و سفت شدن عضلات که ناگهانی رخ داده و مدت آن از چند ثانیه تا چند دقیقه است، گرفتگی عضلات می گویند. گرفتگی عضلات پا می تواند در خواب یا بیداری و معمولا در نتیجه اسپاسم و سفت شدن عضلات ساق پا رخ میدهد. بعضی اوقات ممکن است این گرفتکی ها در ران پا یا کف پا و انگشتان رخ دهند.دلایل گرفتگی عضلات پا چیستدلیل گرفتگی عضلات پا همیشه معلوم نیست، گرفتگی عضلات ممکن است به دلایل یا شرایط مختلفی از جمله:
  • صدمات ناشی از ورزش یا فشار بیش از حد به ماهیچه در هنگام ورزش.
  • بارداری، گرفتگی عضلات ممکن است در نتیجه کمبود کلسیم و منیزیم، بخصوص در ماههای آخر ممکن است بخاطر کاهش مواد معدنی در بدن از جمله کلسیم و منیزیم رخ دهد.
  • ماندن در هوای یا آب سرد.
  • مشکلات پزشکی و سلامتی از قبیل، مشکلات جریان خون(بیماری شریانی محیطی)، بیماری کلیه، بیماری تیروئید، و اسکلروزیس چندگانه.
  • ایستادن در سطوح سفت، یا نشستن زیاد و یا قراردادن پا در حالت های اذیت کننده در هنگام خواب.
  • کمبود کلسیم، پتاسیم و سایر مواد معدنی در خون.
  • کاهش رطوبت و آب بدن.
  • مصرف داروهایی خاص از قبیل، داروهای ضد روان پریشی، قرصهای ضد بارداری، قرصهای دیورتیک، استاتین و یا استروئیدی.
درمان گرفتگی عضلاتممکن است شما مجبور به امتحان چندین یک از راههای زیر برای پایان دادن به گرفتگی عضلات پا باشید، این راهها عبارتند از:
  • کشیدن و ماساژ ماهیچه.
  • دوش آب گرم و یا قرار دادن حوله گرم برروی ماهیچه.
  • استفاده از کمپرس یخ(همیشه یک تکه پارچه بین پوست و یخ قرار دهید).
  • قرصهای مسکن مجاز مانند، استامینوفن، ایبو پروفن یا ناپروکسن. قبل از مصرف قرص از عدم تداخل دارویی آنها و یا ضرر آنها برای سلامتی شما تحقیق کنید.
  • درصورتیکه به پزشک مراجعه کردید و دارویی برای شما تجویز کرده، آنرا مصرف کنید.
  • نوشیدن مایعات.
  • راه رفتن یا آهسته تکان دادن پا.
  • کشیدن عضلات ساق پا، شما می توانید این کشش را درحال ایستاده یا نشسته انجام دهید.
پیشگیری از گرفتگی عضلاتدر زیر به بیان توصیه هایی می پردازیم که ممکن است به شما در پیشگیری از گرفتگی عضلات یا اسپاسم عضلانی کمک کند:
  • میزان زیادی آب و سایر مایعات بنوشید، طوریکه رنگ ادرار شما زرد روشن یا شفاف مانند آب شود.
  • از مصرف الکل بپرهیزید و مصرف مواد کافئین دار را کم یا متوقف کنید.
  • مواد غذایی سالم و غنی در کلسیم، پتاسیم و مگنزیم مصرف کنید(بخصوص اگر باردارید) .
  • یا دوچرخه سواری کنید و یا از دوچرخه های ثابت استفاده کنید.
  • قبل از خواب و قبل و بعد از ورزش، نرمش کنید.
  • فشار ورزش و تمرین خود را یکدفه بالا نبرید.
  • ازمولتی ویتامین استفاده کنید.
  • از شربت های ویتامین ب کمپلکس استفاده کنید.
  • درصورتیکه دارویی که توسط دکتر برای شما تجویز شده مصرف می کنید و فکرد می کنید گرفتگی عضلات شما به دلیل مصرف آن است، با پزشک خود درباره آن مشورت کنید.
  • درصورتیکه خودسرانه دارویی مصرف می کنید، و دچار گرفتگی عضلات شده اید با پزشک خود درباره آن دارو و جایگزین هایش صحبت کنید.
گرفتگی عضلات مزمندرصورتیکه گرفتگی عضلات شما پی در پی و یا شدید است به پزشک مراجعه کنید، این نوع گرفتگی عضلات ممکن است بدلیل سندرم پای بیقرار باشد.منابعwebmd
mayoclinic
ترجمه از سایت پزشکی و مجله سلامتی راستینه
 

newspub

Registered User
تاریخ عضویت
26 جولای 2013
نوشته‌ها
252
لایک‌ها
30
[h=1]پلاکت خون چیست[/h]
پلاکت های خون سلولهایی هستند که درخون ما وجود دارند و زمانیکه تشخیص می دهند، جایی از رگهای خونی آسیب دیده، به هم می پیچند، تا جلوی خونریزی را بگیرند. بعنوان مثال زمانیکه جایی از بدن شما زخم می شود، پلاکت ها به قسمت آسیب دیده زخم می چسبند و باعث بوجود آمدن لخته خون می شوند و این عمل پلاکت ها منجر به بند آمدن خونریزی می شود. میزان نرمال پلاکت خون چقدر است؟تعدا پلاکت نرمال در خون می بایست بین 150000تا 450000 در هر میکرومیلیلیتر باشد. پلاکت بالای 450000 را بیماری ترومبوسیتوز و پلاکت های کم تر 150000 را بیماری ترومبوسیتوپنی می نامند. شما می توانید تعداد پلاکت خونتان را با انجام آزمایشی بنام شمارش کامل خون (CBC) مشخص کنید. پلاکت خون بالا خون یا ترومبوسیتوز چیست؟اصطلاح پزشکی داشتن پلاکت زیاد یا افزایش پلاکت ترومبوسیتوز نامیده می شود و به دو دسته بندی زیر تقسیم می گردد:
  • ترومبوسیتوز اولیه یا اساسی: در این بیماری سلول های ناهنجار در مغز استخوان باعث ساخت مقدار زیادی پلاکت می شوند، اما دلیل تغییر هنجار سلولها نامعلوم است.
  • ترومبوسیتوز ثانویه: شکل این بیماری مانند نوع اولیه است، اما دلیلش می تواند به خاطر، کم خونی، سرطان، التهاب یا عفونت باشد.
نشانه های این بیماری در ترومبوسیتوز نوع اول و دوم علائم بیماری در بدن یکسان است. این علائم شامل لخته های خون در دست ها و پاها می شود و درصورتیکه درمان نشوند ممکن است به سکته قلبی منجر شود. تفاوت ترومبوسیتوز اولیه و ثانویه در نحوه درمان آنهاست:
  • برای درمان ترومبوسیتوز اولیه می بایست، خون را تصفیه کرد و پلاکت را از خون جدا نمود، تا سطح آن به میزان طبیعی برسد.
  • اما در ترومبوسیتوز ثانویه، برای درمان می بایست علت آن معلوم شود، و سپس با درمان آن علت مانند درمان سرطان یا کم خونی، ترومبوسیتوز نیز درمان می شود.
پلاکت خون پایین خون یا ترومبوسیتوپنی چیست؟زمانیکه در خون شما پلاکت کافی وجود ندارد، دچار بیماریی شده اید، که به آن ترومبوسیتوپنی می گویند. علایم آن شامل کبود شدن بدن و خونریزی مکرر، لثه، بینی و دستگاه گوارش می شود. زمانی پلاکت خون بدن شما کم می شود که چیزی جلوی تولید آن را بگیرد، این عوامل شامل:
  • داروها
  • بیماری ارثی
  • انواع خاصی از سرطان مانند، سرطان خون یا لنفوم
  • شیمی درمانی
  • اختلال یا عفونت کلیه
  • مصرف الکل
پلاکت ها و سلامت قلب و عروقاگر میزان پلاکت خون شما زیاد باشد، می تواند ریسک لخته شدن خون را افزایش داده و منجر به خطرات مهم تر مانند سکته قلبی شود. اما بعضی از مواقع حتی با اینکه شما میزان نرمالی پلاکت در خونتان دارید، ممکن است بعلت چسبندگی بیش از حد آنها به هم خطر سکته و حمله قلبی را افزایش می دهد.تعداد پلاکت کم یا زیاد در خون و همچنین پلاکت هایی که به درستی عمل نمی کنند و می توانند باعث لخته خون، سکته و یا حمله قلبی شوند، بعضی اوقات بدلیل بیماریهای ارثیهستند. از اینرو در صورتیکه سابقه این نوع بیماری را در خانواده تان دارید بهتر است با یک پزشک در این زمینه صحبت کنید. منبع ترجمه از سایت پزشکی و مجله سلامتی راستینه
 

newspub

Registered User
تاریخ عضویت
26 جولای 2013
نوشته‌ها
252
لایک‌ها
30
[h=1]درمان سرماخوردگی با طب سنتی[/h]استاد دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی تهران در مورد درمان و بهبود دردهای ناشی از سرماخوردگی با استفاده از طب سنتی گفت: در این دوران غذاهای چرب، شور و غلیظ نباید خورد و در مقابل باید بخورات و بوییدنی‌هایی مانند سیاه‌دانه و بابونه مصرف کرد.غلامرضا کرد افشاری گفت: زکام و نزله دو بیماری نزدیک به هم هستند چون دلیل پیدایش هر دو یکی است یعنی در هر دو ریزش مایعات و رطوبات از مغز وجود دارد به عبارتی ریزش و فرود آمدن ضایعات و فضولات رطوبی از جلوی مغز به سمت پایین اگر به سوی منافذ بینی باشد، زکام و اگر به سمت حلق باشد، به آن نزله می گویند.علایم سرماخوردگی
وی علائم زکام را از راه بینی به سختی نفس کشیدن، در بینی سخن گفتن، خروج ترشحات و رطوبات از بینی برخلاف عادت طبیعی، کم شدن حس بویایی و علامت نزله را نیز گرفتن صدا، دشواری در صحبت کردن و ترشحات پشت حلق عنوان کرد.
این متخصص طب سنتی تصریح کرد: گاهی زکام بر اثر عوامل خارجی که گرمایی هستند ایجاد می شود در نتیجه باعث خارج شدن رطوبت های مغز به سمت بینی و حلق خواهد شد مانند قرار گرفتن در آفتاب یا نزدیک آتش، بوئیدن چیزهای گرم مثل مشک و زعفران یا خوردن چیزهای گرم مثل خردل، سیر، پیاز و مانند اینها یا مالیدن روغن های گرم که دارای علایم احساس خارش و سوزش در بینی، سرخی چشم ها و بینی و احیاناً کمی سرخی صورت که معمولاً با تب هم همراه است.
وی ادامه داد: اما اگر بر اثر عوامل سرد این زکام ایجاد شود مانند برهنه نگه داشتن سر به مدت طولانی در هوای سرد یا مواجهه با آب سرد یا سر را برهنه کردن بعد از ورزش و استحمام، فرد دچار احساس سنگینی در سر می شود و آنچه از بینی و حلق خارج می شود غلیظ و سفید یا مایل به کبودی است.
استاد طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار کرد: گاهی زکام به سمت حلق می رود که در این صورت فرد به سردرد و سوزش سر و چشم، ریزش اشک از چشم، تلخی دهان و حلق، تشنگی، خروج هوای گرم از بینی، تندی و گرمی منافذ بینی دچار می شود و بیمار پیوسته میل به خوابیدن دارد.همچنین بی مزگی و بدمزگی دهان و احساس طعم سوختگی در دهان را احساس می کند.
وی با اشاره به اینکه حتی استرس،اضطراب و وضعیت نامناسب روحی هم می تواند به طور غیرمستقیم از عوامل ایجاد کننده زکام شود،گفت: فردی که دچار این حالت می شود می تواند استحمام کند چون عرق کردن برایش مفید است. رطوبت ها و بخارات که سبب زکام می شود با عرق خارج می شود به شرطی که در هنگام خروج، بدن و سر به خوبی پوشانده شود.
درمان سرماخوردگی
این متخصص طب سنتی ادامه داد:خاریدن و ماساژ سر، شانه کردن سر به طوری که به عمق پوست و پیاز مو برسد و مصرف سوپ برای جلوگیری از سرماخوردگی مکرر توصیه می شود.
وی در مورد این سوپ گفت: سوپ سرماخوردگی حاوی رشته فرنگی یک فنجان، آب 6 لیوان، روغن کنجد 2 قاشق، شوید نصف نعلبکی، بال مرغ 2تا با کمی پیاز و نمک و زردچوبه و یک لیمو عمانی تهیه شده و در روز یک تا 2 بار مصرف شود.
اینها را نخورید؟
وی تصریح کرد: فردی که دچار سرماخوردگی شده باید از مصرف گوشت های غلیظ (مثل گوشت گاو و گوساله)، غذاهای تند، غلیظ، بسیارشور، بسیار ترش، چرب و سرخ کرده، لبنیات، روغن زیاد، نوشیدنی ها و غذاهای مولد گاز مثل حبوبات، گردو، پنیر کهنه، سیر و پیاز خام، سبزی جات تند مثل شاهی، میوه های با طبیعت سرد و تر، پرتقال، نارنگی، سالاد و ماست و مخلفات به همراه غذا، آب یخ، قهوه و کاکائو، شیرینی که در قنادی تهیه می شود، غذاهای آماده و یا مانده و کارخانه ای و … اجتناب کند.
کردافشاری افزود: همچنین بیماران باید کمتر بخوابند مخصوصاً در روز. همچنین بلافاصله بعد از غذا نخوابند. باید هنگام خوابیدن بالش کوتاه و پست باشد و حتی الامکان نباید به پشت بخوابند. بهتر است پیشانی و صورت روی بالش باشد و سر رو به پایین تا ماده از راه بینی خارج شود و به سینه نریزد.
بیمار تب دار حمام نرود
استاد طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: اگر تب همراه با بیماری است، بیمار به حمام نرود و در زمان ابتلا به زکام باید از ورزش شدید و از نشستن در کنار آب جاری و در برابر باد پرهیز کرد.
وی ادامه داد: نوشیدن آب گرم در زمانی که حلق درگیر شده مفید است چون آن را نرم می کند.در زمان ابتلا به بیماری، حرکت دادن اندام های تحتانی بدن (ورزش و نرمشی که باعث حرکت پایین تنه شود) بسیار مفید است و ماده را به سوی پایین می کشد. همچنین مالیدن پاها از زیر زانو با شدت و درد، بهترین و سودمند ترین تدبیر است.
این متخصص طب سنتی اظهار کرد: چرب کردن کف دست ها و پاها با روغن حیوانی و نگه داشتن جلوی حرارت در هنگام ابتلا مفید است.همچنین پارچه کتان را حرارت بدهند و بر کف سر بگذارند. دست و پا را با روغن های گرم مثل روغن بابونه، روغن مرزنجوش، روغن سداب و روغن سوسن چرب کنند، اما این روغن ها نباید به بینی و سر برسد.
آب ریزش بینی چه طور بند بیاید ؟
کردافشاری افزود: حریره ای که برای تقویت مغز و کاهش درد زکام توصیه می شود حاوی خشخاش سفید6 گرم، مغز بادام 7 عدد، نشاسته 6 گرم است که به همراه نبات روی شعله ملایم جوشانده تا مثل حریره شود. گاهی می توان کمی زعفران هم به آن اضافه کرد و اگر با کمی گشنیز خشک هم مصرف شود مفید است.
وی ادامه داد: بادام، مغز را تقویت می کند و گشنیز مانع صعود بخارات به سوی مغز می شود.مصرف چنین حریره ای از دیدگاه طب جدید نیز چون حاوی مواد غذایی امگا-3 مثل بادام است در کاهش آبریزش بینی آلرژیک و آسم مفید است.
این متخصص طب سنتی بر خوردن غذاهای نرم تاکید کرد و گفت: آبگوشت،سوپ و شورباهایی که در آن شلغم و اسفناج باشد توصیه می شود. این گونه غذاها بهتر هضم می شوند و مانع تجمع اخلاط غلیظ و مواد زاید در بدن می شود.
کردافشاری همچنین غرغره کردن جوشانده زیره سیاه و آویشن را برای آرام کردن حلق مفید دانست.
بخورها و بوییدنی های مفید
وی گفت: بوییدن بوهای سرد مثل نیلوفر، بوییدن صندل سرخ که با سرکه ساییده شده باشد و همچنین بوییدن سبوس جو با سرکه توصیه می شود.
این متخصص طب سنتی ادامه داد: بخور بنفشه، بابونه، خطمی، کاهو و پوست خشخاش توصیه می شود و برای تسکین خارش، بوییدن روغن های سرد مانند نیلوفر و بنفشه و بوییدن گشنیز تازه یا خشک بهتر است.
کردافشاری افزود: ریختن آب گرم بر جلوی سر و بخور دادن با بخار آب گرم و بوییدن بوهای گرم مثل مرزنجوش و مشک مناسب است و به افراد توصیه می شود. سیاه دانه را یک شبانه روز در سرکه خیسانده، سپس سرخ کرده، کوبیده و در پارچه ای بسته ببویید.
وی گفت: سیاه دانه، بازکننده گرفتگی های بینی و سینوس هاست و مخصوصاً اگر با سرکه باشد برای زکام مفید است. این درحالی است که تأثیر درمانی سیاه دانه در سینوزیت در مقالات طب جدید برابر با آنتی بیوتیک بیان شده است.
کردافشاری ادامه داد: خوردن تخم کتان به همراه عسل با کمی فلفل سودمند است و مصرف تخم کتان از دیدگاه طب جدید برای آبریزش بینی آلرژیک مفید اعلام شده است. (فارس)(جام جم آنلاین)

سایت پزشکی و مجله سلامتی راستینه
 

newspub

Registered User
تاریخ عضویت
26 جولای 2013
نوشته‌ها
252
لایک‌ها
30
[h=1]درمان طبیعی کم خوابی[/h]آیا شما سخت می خوابید و خوابتان کم است، برای خواب بهتر می بایست سبک زندگیتان را تغییر دهید. مصرف زیاد کافئین، ورزش کم ، کار شبانه و تماشای تلویزیون در شب باعث کم خوابی می شود. اگر تغییر سبک زندگی جواب نداد، می توانید از داروها و راههای طبیعی استفاده کنید. در ادامه شما را با برخی از این داروها آشنا می کنیم. چای بابونههرچند هزاران سال است که افراد برای خواب راحت از چای بابونه استفاده می کنند، اما امروزه تحقیقات علمی هم این چای را تایید می کنند. یک تحقیق ژاپنی بیان می کند که موشهایی که عصاره چای بابونه دریافت کرده بودند، براحتی سایر موشها که داروی بنزودیازپین (یک داروی آرام بخش) مصرف می کردند، بخواب رفتند. هرچند برای تایید چای بابونه تحقیقات بیشتری احتیاج است، اما آنچه که معلوم است جدای اینکه این چای برای بیشتر افراد مفید و آرامش بخش است، هیچ خطری از طرف آن انسان را تهدید نمیکند. البته افرادیکه به این گیاه حساسیت دارند و باردارند یا شیر می دهند، نباید این چای را مصرف کنند.سنبل الطیببیشتر از 2000 سال است که سنبل الطیب برای درمان اضطراب و بعنوان آرامبخش مصرف می شود. بررسی 16 تحقیق نشان می دهد که سنبل الطیب (والریان) می تواند به افراد برای سریعتر خوابیدن کمک کند. هرچه طول مدت مصرف سنبل الطیب بیشتر باشد اثر آن هم بیشتر می شود، پس بهتر است برای مدت کوتاهی هر شب آنرا مصرف کنید. توجه کنید که نباید سنبل الطیب را با داروهای خواب آور مصرف کرد و همچنین ممکن است برای برخی افراد ایجاد اذیت کند. برای شروع به مصرف آن از مقادیر کم شروع کنید و کم کم این مقدار را زیاد نمایید. مصرف سنبل الطیب برای دوره ی چهار تا شش هفته ایمن است.توصیه هایی برای بهتر خوابیدنقبل از استفاده از دارو پزشکان توصیه می کنند، که شما راههای زیر را برای بهتر خوابیدن انتخاب کنید:
  • در محیط آرام و کم نور بخوابید. از چشم بند و گوشبند موقع خواب استفاده کنید.
  • از دوساعت قبل از خواب از وعده های غذایی سنگین بپرهیزید.
  • از 4 تا 6 ساعت قبل از خواب از مصرف کافئین(چای یا قهوه) اجتناب کنید.
  • ورزش های منظم مثل پیاده روی به شما کمک می کند تا هورمون های استرس زا را کاهش دهید و بهتر بخوابید. البته درصورتیکه دوساعت مانده به خواب شروع به ورزش نمایید، خواب برای شما سخت تر هم می شود.
  • بعد از ظهرها زیاد نخوابید.
  • اطمینان حاصل کنید که اتاق شما تهویه و دمای مناسبی دارد.
  • حیوانات خانگی را از محیط خواب خود دور کنید.
  • راههای آرامش بخش مثل مدیتیشن را قبل از خواب امتحان کنید.
منبع:
webmdترجمه از سایت پزشکی و مجله سلامتی راستینه
 

newspub

Registered User
تاریخ عضویت
26 جولای 2013
نوشته‌ها
252
لایک‌ها
30
خیلی از ما تصور می‌کنیم آپاندیس فایده‌ای برای بدن ندارد، اما دکتر شیوا رفعتی، متخصص اطفال و استادیار دانشگاه علوم ‌پزشکی شاهد به «جام‌جم» می‌گوید: امروزه ثابت ‌شده آپاندیس بر سیستم ایمنی تاثیر و در تولید آنتی‌بادی‌ها نقش بسزایی دارد.آپاندیس زائده ای به طول ده سانتی متر در بدن همه ماست، یک سر این زائده کرمی شکل به روده بزرگ وصل است و یک سر آن داخل حفره شکم قرار دارد. به گفته این متخصص کودکان، گاهی این زائده در کودکان ملتهب و عفونی می شود و از آنجا که بچه ها نمی توانند دقیقا علائم خود را بیان کنند، ممکن است آپاندیسیت در آنها دیرتر تشخیص داده شود که متاسفانه می تواند باعث سوراخ شدن آپاندیس و عوارضی شود، پس باید علائمش را جدی بگیریم. بچه ها معمولا بیشتر در سنین 9 تا 12سال ممکن است دچار التهاب و عفونت آپاندیس شوند. البته گاهی قبل از 9 سال هم ممکن است این اتفاق بیفتد. علائم آپاندیسیت در آنها هم گاهی معمول و گاهی غیرمعمول است. دکتر رفعتی درباره علائم معمول آپاندیسیت می گوید: درد شکم، اولین علامت معمول این عارضه است. یعنی اگر کودک در سنی باشد که بتواند دردش را ابراز کند، از درد شکم شکایت خواهدداشت. این درد در ناحیه اطراف و بالای ناف، مبهم و مداوم است. این متخصص اطفال ادامه می دهد: بتدریج بیمار دچار بی اشتهایی می شود، حالت تهوع و استفراغ پیدا می کند و ممکن است یکی دو بار استفراغ کند. بعد کم کم درد به قسمت پایین و راست شکم منتقل می شود که محل آپاندیس است. او تاکید می کند: اگر بچه چنین علائمی داشت باید او را به پزشک جراح رساند تا با معاینه، تشخیص نهایی را مطرح کند. البته در کودکان کم سن تر که امکان دارد نتوانند خیلی واضح نوع درد و محل آن را بیان کنند، تشخیص آپاندیس سخت تر است. دکتر رفعتی درباره علائم غیرمعمول آپاندیس که گاهی تشخیص آن را مشکل تر هم می کند، توضیح می دهد: آپاندیس حالت کرمی دارد و یک سر آن به روده بزرگ متصل است، ولی سر دیگر آن ممکن است در قسمت های مختلف شکم باشد. گاهی این زائده آنقدر بلند است که سر آن مثلا نزدیک لوله حالب یا بیضه ها قرار می گیرد. در این صورت به جای این که درد آن در ناحیه راست شکم احساس شود، در پهلو حس می شود یا بیضه های کودک درد می گیرد. در چنین حالتی درد آپاندیس با درد ارگان های دیگر اشتباه گرفته می شود.
تشخیص اصلی با معاینه
اگر بیمار دچار علائم معمول آپاندیسیت باشد، معمولا پزشک جراح بلافاصله پس از معاینه و تشخیص نهایی اقدام به جراحی می کند. دکتر رفعتی می گوید: البته اگر علائم مبهم باشد، پزشک آزمایش خون درخواست می کند. چون در خون بیمار دچار آپاندیسیت معمولا گلبول های سفید افزایش می یابد. ممکن است آزمایش ادرار و عکس شکم هم درخواست کند. البته در عکس شکم، یافته ای به نفع آپاندیسیت وجود ندارد، ولی برای رد احتمال مشکلات دیگر انجام می شود. سونوگرافی هم برای تشخیص آپاندیسیت مفید است، اما در واقع راه اصلی تشخیص این بیماری معاینه و توجه به علائم بیمار است و درخواست آزمایش خون و سونوگرافی برای تائید تشخیص انجام می گیرد.
سرعت در جراحی، یک ضرورت است
به گفته دکتر رفعتی، جراحی باید بعد از تشخیص آپاندیسیت هر چه سریع تر انجام شود و این که پدر و مادر تعلل کنند یا بخواهند تحقیق و از چند جراح نظرخواهی کنند، کار درستی نیست چون آپاندیس بچه ها در زمان کمتری ممکن است پاره و چرک و آلودگی وارد شکم شود و سلامت کودک را به خطر بیندازد.
بیماری هایی با علائم مشابه
بعضی بیماری ها در بچه ها علائم مشابه التهاب آپاندیس ایجاد می کند، بنابراین باید آنها را حتما در نظر داشته باشیم. یکی از این بیماری ها، اسهال و استفراغ و دیگری مسمومیت غذایی است، بخصوص در تابستان. دکتر رفعتی درباره تفاوت اسهال و استفراغ و مسمومیت با آپاندیسیت می گوید: بچه مبتلا به این بیماری ها هم معمولا اسهال، استفراغ شدید و دل درد و تب پیدا می کند، اما اول تهوع و استفراغ سراغش می آید و بعد تب، اسهال و دل درد شروع می شود در حالی که در التهاب و عفونت آپاندیس، اول درد است بعد تهوع و استفراغ. علاوه بر این، بچه دچار التهاب آپاندیس تب خفیفی دارد و تبش خیلی بالا نیست، مگر این که آپاندیسش سوراخ شده باشد. وی تاکید می کند: نکته مهم این است که گاهی اسهال هم باعث ایجاد آپاندیسیت می شود و حتی گاهی بیمار دچار آپاندیسیت با اسهال مراجعه می کند، بنابراین فقط نمی توانیم روی یافته های بالینی قضاوت کنیم و هرگاه پدر و مادری در مورد ابتلای فرزندشان به التهاب آپاندیس شک داشتند، حتما باید به پزشک مراجعه کنند. این متخصص کودکان می افزاید: بیماری دیگری که می تواند با آپاندیسیت اشتباه شود، بخصوص در بچه های کوچک تر، انسداد روده است. بچه های دچار این مشکل هم تهوع، استفراغ و درد شکم دارند، ولی معمولا دفع گاز و اسهال ندارند. گاهی گلودرد چرکی و التهاب غدد لنفاوی روده هم باعث ایجاد علائمی مثل آپاندیسیت می شود و این نقش مهم پزشک و تشخیص او براساس شرح حال و معاینه را نشان می دهد.
چه وقت به پزشک مراجعه کنیم؟
دکتر رفعتی در پاسخ به این پرسش می گوید: والدین باید توجه داشته باشند آپاندیسیت معمولا یکباره شروع نمی شود مگر این که آپاندیس سوراخ شده باشد که معمولا 24 تا 48 ساعت قبل علائمی مثل درد کناره ناف و قسمت راست شکم دارد، بنابراین اگر درد شکم کودک بیش از چهار ساعت طول بکشد و پیشرونده باشد، حتما باید به پزشک مراجعه کرد. این متخصص کودکان تاکید می کند: اگر کودکی درد شکمی داشت، هرگز نباید خودسرانه به او مسکن داد. اگر نفخ و دل درد در حد دل پیچه خفیف بود، می توان یک بار به او مسکن داد، ولی اگر درد ادامه پیدا کرد، باید حتما به مراکز درمانی مراجعه کرد چون مسکن می تواند درد آپاندیسیت را محو و پزشک را در تشخیص سریع دچار مشکل کند که برای بیمار خطرناک است.
اگر آپاندیس بترکد…
دکتر رفعتی با اشاره به این که متاسفانه در بچه ها زمانی که آپاندیس شروع می شود تا زمانی که بترکد، خیلی کوتاه است و امکان دارد حداکثر یک یا دو روز باشد، ادامه می دهد: اگر به بیمار دیر رسیدگی شود و آپاندیس سوراخ شود، چرک و عفونت وارد فضای شکم می شود و شکم کاملا سفت و درد شدیدی ایجاد خواهد شد. از سوی دیگر، کودک ممکن است دچار تب بالا شود و در این صورت باید حتما لوله تخلیه یا درم در شکم او تعبیه و هفت تا ده روز در بیمارستان بستری شود تا شکمش شست وشو و تخلیه شود. او می افزاید: متاسفانه هر التهاب و عفونتی وارد حفره شکم شود، ممکن است چسبندگی هایی در آن به وجود آورد و هر چه دیرتر مراجعه شود، این چسبندگی بیشتر خواهد بود و بعدها برای بیمار مشکل ایجاد می کند.
گرما، اوضاع را بدتر یا بهتر نمی کند
برخی معتقدند اگر روی شکم کودک دچار دل درد کیسه آب گرم یا حوله داغ گذاشته شود و بچه دچار التهاب و عفونت آپاندیس باشد، حتما باعث ترکیدن آپاندیس می شود، ولی دکتر رفعتی می گوید این باورها پایه علمی ندارد، چون آپاندیس عضوی در درون شکم است و گرما و سرمای بیرونی تاثیر چندانی روی آن ندارد.زهرا سادات صفوی سهی / جام جم آنلاینسایت پزشکی و مجله سلامتی راستینه
 

newspub

Registered User
تاریخ عضویت
26 جولای 2013
نوشته‌ها
252
لایک‌ها
30
[h=1]همه چیر درباره چاقی[/h]این روزها همه جا بحث از چاقی، اضافه وزن و لاغر شدن است، اما آیا تابحال فکر کرده‌اید، که شما واقعا چاق هستید یا نه و یا اینکه به **** غذایی و کم کردن مصرف غذا اصلا احتیاجی دارید. در این مطلب قصد داریم به معرفی چاقی، دلایل آن و راههایی برای درمان آن بپردازیم.چاقی چیست؟چاق بودن یعنی اینکه شما در بدن خود مقدار زیادی چربی دارید، که باعث بخطر افتادن سلامتی شما می شود. داشتن چربی زیاد در بدن می تواند باعث بیماریهایی از جمله، دیابت نوع 2، بیماری قلبی، فشارخون بالا، آرتروز، سکته و … شود.بهمین دلایل حتی اگر شما احساس بدی بخاطر چاقیتان ندارید، اما باز هم باید به فکر کاهش وزن کم باشید. درست است که تغییر عادات غذایی و افزایش تحرک سخت است، اما با برنامه ریزی مناسب شما می توانید این کار را انجام دهید.از کجا بدانید که شما چاق هستید؟برای مشخص کردن اینکه چاق هستید یا لاغر و همچنین اندازه گیری اینکه چقدر چاقید شما می توانید از ابزاری بنام شاخص توده بدنی (BMI) استفاده کنید. شاخص توده بدنی ترکیبی از قد و وزن شماست و اگر این شاخص بالاتر از 30 باشد سلامتی شما در خطر قرار دارد.افرادیکه چربی بدنشان بیشتر در میانه و بالا قرار دارد، بیشتر از افرادیکه چربی بدنشان در ران و دور لگن قرار دارد، در خطر بیماریها هستند. در خانم ها دورکمر 88 سانت(35اینچ) و در آقاین دور کمر 101 سانت (40 اینچ) و بیشتر خطر بیماری را افزایش می دهد.دلایل چاقی چیست؟چاقی بیماری پیچیده‌ای است که فقط یک دلیل یا یک درمان خاص ندارد. شما زمانی چاق می شوید که بدنتان کالری بیشتری از آنچه میسوزاند، دریافت کند. اما دلایل دیگری از جمله موارد زیر در چاقی و یا میزان کالری ای که دریافت می کنید، تاثیر دارد:
  • خوردن بیشتر از حد نیاز.
  • سبک زندگی، وسایل جدید از جکله، آسانسور، اتومبیل و حتی کنترل تلویزیون فعالیت بدنی ما را کم کرده است.
  • ژن ها، اگر یکی از والدین شما چاق است شما 3 برابر بیشتر از سایر افراد با والدین متعادل، احتمال چاق شدن دارید.
  • خانواده و دوستان، اگر شما در بین کسانی هستید که زیاد غذا می خورند، میان وعده های زیادی مصرف می کنند و یا کم تحرک هستند، شما هم مانند آنها می شوید.
سایر عواملی که می تواند بر وزن شما تاثی بگذارد حتی اگر فعالیتتان زاد است:
  • اعتماد بنفس پایین، چاق بودن و یا اضافه وزن داشتن می تواند اعتماد بنفس شما را پایین بیاورد و شما را برای فرار از مشکلاتان به خوردن زیاد تشویق کند. همچنین شکستهای چندباره در **** غذایی و لاغری هم یکی از دلایل کاهش اعتماد بنفس و افتادن در دام چاقی است.
  • نگرانی های احساسی، مشکلات روحی روانی از جمله استرس، اضطراب یا بیماری هایی چون افسردگی می تواند باعث گرایش به پرخوری شود. بعضی از افراد برای آرام شدن و یا دوری از وظایف و مشکلات و یا فراموش مشکلات رو به پرخوری می آورند.
  • ضربه روحی، عوامل ناراحت کننده از جمله تجاوزجنسی ، جسمی ، روحی و یا از دست دادن والدین در دوران کودکی یا مشکلات زناشویی و خانوادگی می تواند محرکی برای پرخوری باشد.
  • الکل(یا آبجو) کالری بسیار بالایی دارد.
  • داروها و یا بیماریها، بعضی از بیماری ها و یا داروها می توانند چاق کننده باشند بیماریهایی از جمله، سندرم کوشینگ یا کم کاری تیروئید و دارو هایی مانند، داروهای ضدافسردگی و کورتیکواستروئیدها می توانند چاق کنند باشد.
درمان چاقیبرای درمان چاقی و لاغر شدن می بایست تمرکز بر سلامتیتان باشد نه لاغر شدن. بجای تمرکز بر **** غذایی تمرکزتان بر تغییر سبک زندگی به شیوه ای جدید که سلامتی شما را بهبود بخشد و باعث حذف عاداتی که منجر به چاقی شما شده است شود، باشد. برای کاهش وزن شما باید کالری بیشتری از آنچه دریافت می کنید بسوزانید، برای رسیدن به این هدف شما می توانید با خوردن غذاهای سالم و کم کالری و افزایش تحرکتان کالری بیشتری از آنچه دریافت می کنید بسوزانید. بیاد داشته باشید که قدمهای کوچک و آهسته خیلی با ارزش اند و آنها را نادیده نگیرید، کاهش 10 درصد از وزنتان می تواند روی سلامتی شما اثر داشته باشد. بیاد داشته باشید افرادیکه تغییرات در **** غذایی و سبک زندگی خود را به آهستگی انجام می دهند و به این تغییرات پایبند بیشتر از افراد دیگر شانس لاغر شدن دارند.می شود از جراحی یا دارو برای لاغری استفاده کرد؟در نوشته های پیشین به بیان مطالبی در مورد قرصهای لاغری پرداختیم. این قرصها و داروها عموما توانایی لاغر کردن شما بدون اینکه در زندگی خود تغییر ایجاد کنید را ندارند و در بیشتر مواقع هم سلامتی شما را بخطر می اندازند. در مورد جراحی هم نتیجه به همین این صورت است، چرا که حتی اگر شما جراحی یا لیپوساکشن انجام دهید و تغییری در عادات زندگی خود ایجاد ننمایید، بازهم دوباره چاق می شوید.سایت پزشکی و مجله سلامتی راستینه
 

newspub

Registered User
تاریخ عضویت
26 جولای 2013
نوشته‌ها
252
لایک‌ها
30
[h=1]بیوتین چیست؟[/h]بیوتین یکی از انواع ویتامین ب است که به نام ویتامین H هم شناخته می شود. بیوتین مکملی است که بعضی اوقات برای دیابت، ناخن های شکننده و سایر بیماریها استفاده می شود. چرا افراد بیوتین مصرف می کنند؟بیوتین نقشی اساسی در بدن ایفا می کند. بیوتین به سلامت پوست، اعصاب، دستگاه گوارش، سوخت و ساز و سلول ها کمک می کند. همچنین بیوتین می تواند به درمان آسیب های سیستم عصبی مانند نوروپاتی محیطی که درنتیجه بیماری های کلیه و دیابت رخ می دهد، کمک کند.مدتهاست دانشمندان دارند برروی اثرات درمانی بیوتین تحقیق می کنند. تحقیقات اخیر پیشنهاد می دهند که ترکیبی از بیوتین و کروم می تواند به افزایش قند خون در افراد دیابتی کمک کند. تحقیقات دیگری که در مورد بیوتین انجام شده اند پیشنهاد می دهند که می توان از بیوتین برای تقویت ناخن های شکننده استفاده کرد.لازم بذکر است که با همه فواید بیوتین افراد معمولا نیازی به دریافت بیوتین بصورت مصنوعی و قرص ندارند. بدن ما بیوتین را از غذایی که مصرف می کنیم دریافت می کند و همچنین بدن قادر به بازیافت بیوتین دریافت شده است.بعضی اوقات خانم های باردار ممکن است سطح بیوتینشان افت کند و پزشک برای آنها بیوتین تجویز نماید.بیوتین در خوراکی های طبیعیبیوتین بصورت طبیعی در خیلی از خوراکی ها وجود دارد. غلات سبوس دار، نان سبوس دار، تخم مرغ، لبنیات، آجیل، ماهی سالمون و مرغ سرشار از بیوتین هستند. بیوتین درون غذا معمولا به پروتئین جسیبده است و جذب پایینی دارد.عوارض جانبیبنظر می رسد که بیوتین مکملی بی خطر حتی در مقادیر مصرف بالا می باشد. با اینحال اگر شما باردارید یا شیر می دهید می بایست قبل از مصرف آن با پزشک صحبت کنید.جدول مصرف بیوتین در سنین مختلف
سنمیزان مصرف
0 تا 6 ماهگی5 میکروگرم در روز
7 تا 12 ماهگی6 میکروگرم در روز
1 تا 3 سالگی8 میکروگرم در روز
4 تا 8 سالگی12 میکروگرم در روز
9 تا 13 سالگی20 میکروگرم در روز
14 تا 18 سالگی25 میکروگرم در روز
19 سالگی به بالا30 میکروگرم در روز
زنان باردار30 میکروگرم در روز
زنان شیرده35 میکروگرم در روز
سایت پزشکی و مجله سلامتی راستینه
 

newspub

Registered User
تاریخ عضویت
26 جولای 2013
نوشته‌ها
252
لایک‌ها
30
آشنایی با اچ آی وی و ایدز



ویروس نقص ایمنی انسانی (HIV یا اچ آی وی) ویروسی است که باعث بیماری سندروم نقص ایمنی اکتسابی (AIDS ، یا ایدز) می شود. اچ آی وی با صدمه زدن به سیستم ایمنی بدن شما باعث ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن در مقابله با بیماریها و سرطان می شود. افرادیکه در بدنشان ویروس اچ آی وی وجود دارد، زمانیکه تعداد سلول های CD4 (سلول T) در بدنشان کم تر از 200 شود، دچار بیماری ایدز می شوند.

اچ آی وی ویروسی و عفونتی است که از راه تماس جنسی وارد بدن می شود. این ویروس همچنین از طریق تماس با خون آلوده هم سرایت پیدا می کنند. مادران باردار و شیرده هم که در بدنشان ویروس اچ آی وی وجود دارد، می توانند باعث آلوده شدن کودک و یا جنینشان شوند.
وجود ویروس اچ آی وی در بدن به این معنا نیست که شما ایدز هم دارید و بعضا سالها طول می کشد که ویروس اچ‌‌آی‌وی در بدن شما، منجر به بیماری ایدز شود.
هرچند اچ آی وی و ایدز قابل درمان نیستند، اما با داروهای جدید می شود، عوارض، سرعت تاثیر ویروس و خطر مرگ را کاهش داد.
علایم اچ آی وی چیست؟
بعضی از افراد آلوده ممکن است، ممکن است تا یکماه پس از آلودگی دچار بیماری‌ هایی مثل سرماخوردگی یا آنفولاتزا شوند، با اینحال افراد ممکن است سالها قبل از اینکه متوجه آلودگیشان به اچ‌آی‌وی شوند، هیچ علامت خاصی نداشته باشند.
زمانیکه بیماری پیشرفت می کند، در هردو مردان و زنان زبانشان شروع به برفک زدن می کند، همچنین خانم‌ها ممکن است دچار عفونت قارچی واژن هم شوند.
ایدز چیست؟
زمانیکه ویروس اچ‌آی‌وی سلول های CD4 (بخشی از گلبول سفید خون که نقش مهمی در کمک به بدن شما در مقابله با بیماریها دارد) را نابود کند و تعداد این سلول ها کمتر از 200 شود، بدن دچار بیماری ایدز شده است. البته ممکن است مدتها طول بکشد تا ویروس اچ‌آی‌وی بتواند سلولهای CD4 را نابود و بدن را مبتلا به ایدز کند.
علایم ابتلاء به ایدز چیست؟
نشانه‌هایی و علایمی که بیان می‌کند ویروس اچ آی وی دارد تبدیل به ایدز می شود، شامل:
تب مزمن که درمان نمی شود
عرق کردن در خواب
خستگی مزمن و همیشگی (خستگی ای که عامل آن استرس و کم خوابی نباشد)
کاهش وزن
غدد متورم در گردن، کشاله ران و زیر بغل
برفک دهان
ویروس نقص ایمنی انسانی (HIV یا اچ آی وی) چگونه منتقل می شود؟
در حین رابطه جنسی، در صورتیکه شما با یک شخص آلوده به ویروس رابطه جنسی(مهبلی، مقعدی و یا دهانی) داشته باشید و خون، منی یا ترشحات مهبل وی وارد بدن شما شود، شما آلوده می‌شوید.
دریافت خون آلوده، بعضی مواقع ویروس اچ آی وی می تواند از دریافت خون آلوده وارد بدن شود، هرچند که از آنجاییکه این خونها قبل از تزریق آزمایش می شوند، احتمال ابتلا از این طریق کم است.
استفاده از سرنگ آلوده؛ ویروس اچ آی وی می تواند از طریق استفاده از سوزن‌ها و سرنگ‌هایی که خون آلوده با آنها برخورد داشته منتقل شود. استفاده از سرنگهای تزریق مواد مخدر دیگران یکی از راههای انتقال ویروس است.
از مادر به کودک، مادران آلوده به این ویروس می توانند کودکانشان را در هنگام بارداری و یا شیردادن به ویروس اچ‌آی‌وی مبتلا کنند. البته اگر در دوران بارداری خانم ها تحت درمان قرار بگیرند، خطر آلوده شدن کودک بسیار کاهش می یابد.
چه کسانی در خطر ابتلاء به ایدز هستند؟
اولین بار که ایدز در آمریکا دیده شد، عمدتا افراد همجنس باز به آن آلوده بودند، اما امروزه همه افراد می توانند از همه گروهها می توانند، دچار این بیماری شوند. بیشترین خطر ابتلاء به ایدز یا اچ آی وی در افراد با شرایط زیر است:
افرادیکه رابطه جنسی پرخطر دارند. رابطه پرخطر یعنی:
1. رابطه جنسی با تعداد زیادی از افراد ناشناس و مشکوک
2. رابطه جنسی بدون استفاده از کاندوم مناسب(کاندوم باید نو و از جنس لاتکس یا پلی اورتان باشد)
3. رابطه جنسی مقعدی چراکه خطر ابتلا به ایدز در رابطه جنسی مقعدی بیشتر از رابطه جنسی مهبلی است
ابتلا به سایر عفونتهایی که از طریق رابطه جنسی (STI) منتقل می شوند. چراکه این عفونت ها برروی اندام های جنسی شما زخم ایجاد کرده و راهی برای ورود اچ آی وی به بدن شما باز می کند.
معتادان تزریقی، چراکه این افراد معمولا از سرنگهای مشترک استفاده می کنند و این کار آنها را در خطر بالای ابتلاء به ایدز قرار می دهد.
مردانی که ختنه نشده‌اند؛ تحقیقات نشان میدهد که افرادیکه ختنه نشده اند خطر بیشتری در ابتلاء به اچ‌آی‌وی آنها را تهدید می کند.
ایدز از چه راههایی منتقل نمی شود؟
لمس یا درآغوش کشیدن کسی که ایدز دارد.
حمام و استخرهای عمومی.
استفاده از اثاثه و وسایل غیر شخصی افراد مبتلا به ایدز.
نیش حشرات.
پیشگیری از آلوده شدن و ابتلاء به ویروس اچ آی وی/ ایدز
هنوز واکسنی برای جلوگیری از ابتلاء به ایدز و درمانی برای آن وجود ندارد؛ اما با رعایت بعضی از موارد و یادگیری در این زمینه می توان خطر ابتلاء به ایدز را کاهش داد، برخی از این موارد عبارتند از:
استفاده از کاندوم جدید و مناسب هنگام رابطه جنسی با افراد مشکوک. همچنین در این روابط از لوسیون های روغنی که می توانند باعث خراب و پاره شدن کاندوم شوند استفاده نکنید.
استفاده از سوزن ها و سرنگ های تازه و جدید و استریلیزه.
در آقایان در صورتیکه هنوز ختنه نشده اید، به اینکار اقدام کنید. تحقیقات جدید نشان می دهد از فواید ختنه کم کردن خطر ابتلاء به ایدز است.
پیشگیری از تبدیل ویروس اچ آی وی به بیماری ایدز
درصورتیکه شما آلوده به اچ آی وی هستید می توانید با مراقبت از خود، مراجعه به پزشکان حرفه‌ای در زمینه ایدز و مصرف داروهایی که برای شما تجویز شده است طول عمر خود را افزایش دهید.
درمان ایدز / اچ آی وی
امروزه دیگر مانند زمان‌های گذشته نیست که ابتلاء به ایدز و یا آلوده شدن به اچ آی وی مساوی با مرگ باشد. اکنون راهکارها و داروهای مختلفی برای درمان ایدز وجود دارد. البته این داروها پیچیده و خاص هستند و تنها باید با دستور پزشک استفاده شود. برای دریافت این داروها و اثرات جانبیشان با پزشک متخصص صحبت کنید.
سایت پزشکی و مجله سلامتی راستینه
 

Imanjj

Registered User
تاریخ عضویت
8 ژوئن 2013
نوشته‌ها
1,228
لایک‌ها
3,063
محل سکونت
SH0MAL
اتفاقی که بعد از خوردن “نوشابه” در بدن می افتد؟
وقتی شما یک لیوان نوشابه می خورید دقیقا اتفاقات زیر در بدن شما رخ می دهد.



به گزارش “بوتیا”، نوشابه حجم “قند” و”شیرینی” زیادی دارد اما ما آن را حس نمی کنیم و این به علت وجود اسید”فسفریک”در نوشابه است که تا حدود زیادی طعم شیرینی آن را کاهش می دهد.بررسی ها نشان می دهند هنگامی که نوشابه می خورید قند خونتان بالا می رود و منجر به ترشح ناگهانی”هورمون انسولین”می شود و این ترشح ناگهانی برای بدن عوارض بسیار زیادی دارد.

گفتنی است نوشابه می تواند قند را تا حدود ۳۰ درصد به طور ناگهانی بالا ببرد.
بررسی ها نشان می دهند”کافئین”موجود در نوشابه باعث از بین بردن”آرامش اعصاب”می شود و کنترل ذهن را از بین می برد.
نتایج مطالعات نشان می دهند نوشابه تمام”ویتامین ها”و مواد ضروری موجود در بدن را از بین می برد و”کلسیم”و”منیزیم”موجود در بدن را دفع می کند و باعث”نارسایی کلیه ها”و”سیستم گوارشی”نیز خواهد شد.
 

newspub

Registered User
تاریخ عضویت
26 جولای 2013
نوشته‌ها
252
لایک‌ها
30
هفت نشانه‌ی بیماری که نباید نادیده بگیرید

بیشتر ما می دانیم که درد قفسه سینه، از دست دادن بینایی یا قدرت تکلم و درد شدید شکم نیاز به مراجعه سریع به پزشک دارد، اما سایر خط قرمزها چه؟ چقدر در مورد آنها می دانیم؟ مطمئنا دانستن آنها به زندگی ما کمک می کند. در زیر قصد داریم هفت نشانه بیماری که نباید نادیده بگیریم را برای شما بیان کنیم.
1) کاهش وزن غیرعادی:کاهش وزن بدون هیچ تلاشی ممکن است مانند رویا باشد اما در صورتیکه بوقوع بپیوندد می تواند کابوس شما شود. اگر شما 10 درصد وزن خود را در شش ماه گذشته بدون هیچ تلاش یا رژیمی از دست داده اید، باید به پزشک مراجعه کنید.از دست دادن غیرطبیعی وزن می تواند به دلایل مختلفی از جمله تیروئید پرکار، دیابت، افسردگی، بیماری کبد، سرطان یا اختلالاتی که مانع جذب مواد مغذی توسط بدن شما (اختلالات سوء جذب) می شود، باشد.2) تب مداوم یا بالا:تب لزوما باعث نگرانی نیست. بنظر می رسد تب در مبارزه با عفونت نقشی کلیدی دارد. درصورتیکه شما بیشتر از سه روز است که تب دارید بایت توسط پزشکتان معاینه شوید. تب طولانی مدت می تواند نشانه عفونتی پنهان مانند عفونت ادرار، مرض سل و غیره باشد. بعضی وقتها سرطانها و بعضی داروها می توانند باعث تب طولانی مدت شوند.درصورتیکه تب شما بیشتر از 39.4 سانتیگراد(103 فارنهایت) است هرچه سریعتر به پزشک مراجعه کنید.3) تنگی نفس:تنگی نفسی که به علت آبریزش بینی یا فعالیت بدنی بالا نباشد می تواند نشانه یک مشکل اساسی باشد. اگر در تنفس مشکل دارید و به سختی نفس می کشید سریعا با اورژانس تماس بگیرید. تنگی نفس می تواند بدلیل بیماری مزمن ریوی، برنشیت مزمن، آسم، ذات الریه، لخته خون در ریه(آمبولی ریوی) و همچنین سایر مشکلات قلبی و ریوی باشد. سایر دلایل تنگی نفس می تواند ترس یا اضطراب شدید باشد که باعث افزایش ضربان قلب، عرق کردن و تنگی نفس شود.4) تغییر غیرعادی در اجابت مزاج:در صورتیکه هر یک از نشانه های زیر و یا نشانه ی دیگیری که به نظر شما غیرطبیعی است در اجابت مزاج خود دیدید به پزشک مراجعه کنید:
  • مدفوع خونی، سیاه یا غیر مانند.
  • اسهال یا یبوست مداوم.
  • اجابت مزاج غیرمنتظره و آنی.
تغییر در اجابت مزاج می تواند ناشی از آلودگی باکتریایی مانند کمپیلوباکتر یا سالمونلا و یا بیماریهای ویروسی یا انگلی باشد. سایر دلیل می تواند بخاطر سندرم روده تحریک پذیر یا سرطان روده بزرگ (کولون) باشد.5) پریشانی یا تغییر شخصیت:درصورتیکه هریک از علیم زیر را داشتید به پزشک مراجعه کنید:
  • حواسپرتی ناگهانی.
  • گیج شدن درباره زمان یا اینکه کجا هستید.
  • مشکلات ناگهانی در تمرکز یا حافظه.
  • تغییرات ناگهانی اخلاق یا عادات مانند عصبانی شدن ناگهانی.
تغییر در رفتار یا تفکر می تواند بدلیل مشکلات مختلفی از جمله عفونت، کم خونی،قند خون پایین، کم آبی بدن یا ناراحتی روانی باشد. بعضی وقتها داروها هم می توانند باعث این ناراحتی ها شوند.6) احساس سیری پس از خوردن کمی غذا:درصورتیکه شما قبل از اینکه کامل غذای همیشگیتان را بخورید سیر می شوید باید توسط پزشک معاینه شوید. این بیماری که به نام سیری زودهنگام هم شناخته می شود ممکن است با حالت تهوع، استفراغ، نفخ، تب و افزایش یا کاهش وزن همراه باشد. این بیماری می تواند بدلیل ریفلاکس معده به مری(GERD) یا سندرم روده تحریک پذیر باشد. بعضی مواقع مشکل جدی تری از جمله سرطان پانکراس باشد.7) فلاش نور:فلاش های نور یا نقاط نورانی و یا سایر مزاحمت های چشمی می تواند بدلیل میگرن باشد. بعضی اوقات هم ممکن است علت آن مشکلات شبکیه چشم باشد. درهرصورت پیش از اینکه بینایی خود را بصورت دائمی از دست دهید سریعا به پزشک مراجعه کنید.سایت پزشکی و مجله سلامتی راستینه
 

newspub

Registered User
تاریخ عضویت
26 جولای 2013
نوشته‌ها
252
لایک‌ها
30
امروز می خواهیم در مورد قرصهای لاغری و داروهای لاغری گیاهی توضیح بدیم. در سالهای گذشته یکی از بهترین تجارت ها برای شیادان فروش قرصهای لاغری ای بوده که عملا این قرصهای لاغری یا تاثیری نداشتند و یا تاثیر مخرب و مضری بر بدن داشته اند. به همین دلیل تصمیم گرفتیم که قرصهای لاغری مورد تایید رو که از سازمان های جهانی مثل FDA تاییدیه گرفتند و یا در جهان مورد استفاده هستند معرفی کنیم.قبل از هر چیز باید ذهنیت شما در مورد قرص های لاغری رو اصلاح کنیم و به چند باور غلط در این زمینه پایان بدیم.
%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D9%884.jpg
قرصهای لاغری نمی توانند متابولیسم بدن را بالا برده و از این طریق به لاغر کردن انسانها بپردازند و تبلیغاتی که در این زمینه میشه غیر قابل قبول هست. چراکه متابولیسم بدن توسط غده ی تیروئید و هورمونی که ترشح میکنه کنترل میشه و تحقیقات علمی ای که ثابت که با راههای غیر طبیعی میشه متابولیسم رو بالا برده و لاغر شویم وجود ندارد. قرصهای لاغری می توانند با کم کردن اشتها و یا جلوگیری از جذب کالری به لاغری شما کمک کنند. اما باید توجه داشته باشید که درمان اصلی برای افرادی که اضافه وزن و چاقی شدید دارند و BMI آنها بالاست، **** لاغری و ورزش است. برای محاسبه BMI خود می توانید بهاین صفحه مراجعه کنید. بدلیل عوارض جانبی این قرصهای لاغری توصیه می شود فقط در زمان چاقی شدید و BMI بالا یعنی جاییکه فواید این قرصهای لاغری از مضراتشان بیشتر است از این قرصهای لاغری استفاده شود.حال بیایید به مکانیزم عملکرد این قرصها بپردازیم.داروها و قرصهای لاغری یا ضد چاقی از یک یا چند مکانیزم زیر استفاده می کنند:کاهش اشتها: یکی از روشهایی است که قرصهای لاغری برای کمک به لاغری و تناسب اندام شما استفاده میکند. همچنین عارضه کاهش اشتها در بعضی از داروهای ضدافسردگی هم در خود موادی برای کاهش اشتها دارند که از آنها به عنوان قرص لاغری استفاده می شود. دخالت با توانایی بدن برای جذب مواد مغذی خاص در غذا که به لاغری کمک می کند. بطور مثال قرص زنیکال یا اورلیستات جلوی جذب جربی توسط بدن را می گیرد. بعضی از انواع فیبرها با مهار کردن هضم غذا باعث کاهش جذب کالری می شوند. در ادامه می خواهیم به معرفی این داروها بپردازم فقط باید توجه کنید بدلیل عوارض این داروها زمانی که افراد بیش از حد چاق اند و همچنین در دوره های کوتاه مدت می توان استفاده کرد.اورلیستات ( زنیکال یا ونوستات )یکی از قرصهای لاغری اورلیتسات (زنیکال) است که با کاهش جذب چربی باعث لاغری می شود. از اثرات جانبی این دارو می توان به مدفوع چرب اشاره کرد. در سال 2007 این دارو توسط FDA برای فروش مورد تایید قرار گرفت. درسال 2010 FDA نسخه تجدیدنظر شده این دارو را با نام زنیکال تایید کرد که در آن به خطراتی که این دارو برای کبد دارد اشاره شده است. از 40 میلیون مصرف کننده این دارو 13 مورد آسیب های شدید کبدی را گزارش کرده‌ اند.لورکارسرین ( بلویک یا زنیکال)یکی دیگر از قرصهای لاغری که به معرفی آن می پردازیم، قرص لورکارسرین یا بلویک است، که درسال 2012 برای درمان اضافه وزن و سایر بیماریهای همراه با آن تایید شد. یکی از ویژگیهای بارز این داروی لاغری بی خطری نسبتا بالای آن است. در ادامه بخشی از نتایج شرکت دارویی آرنا را که درهنگام تست این دارو بدست آمده باهم دیگر می خوانیم:“در سال اول بیمارانی که با لورکارسرین درمان می شدند در پایان سال حداقل 8.2 درصد از وزن خود را کم کردند. در سال اول قرص لاغری لورکارسرین باعث کاهش دورکمر، BMIو کلسترول، کلسترول LDL و تریگیلیسیرید شد. همچنین لورکارسرین باعث افزایش ضربان قلب یا فشار خون نشد. در بین متداول ترین اثرات جانبی لورکارسرین در بین بیماران تحت آزمایش را می توان، سردرد، سرگیجه و تهوع دانست.”سیبوترامین ( ریدوکتیل یا مریدیلا )سیبوترامین قرصی ضداشتها یا کم کننده اشتها می باشد که علاقه به خوردن را کاهش می دهد. سیبوترامین ممکن است فشارخون را افزایش داده و باعث خشکی دهان ، یبوست ، سردرد و بیخوابی شود.درگذشته توسط ایالات متحده اعلام شده بود که مریدیا یک داروی بی ضرر برای مقبله با چاقی است. دادگاه محلی ایالات متحده در ناحیه شمالی اوهایو 113 مورد شکایت مربوط به اثرات جانبی منفی این دارو را به دلیل عدم دلایل کافی رد کرده بود. برطبق تحقیقات اخیر مشخص شده که این دارو برای سلامتی خطرناک است. این دارو بدلیل مضرات بیشتر از سود آن از بازارکشورهای آمریکا، انگلیس، استرالیا، هنگ کنگ و کلمبیا جمع آوری شده است.ریمونابانت ( آکومپلیا )ریمونابانت یک داروی ضدچاقی تازه است. این دارو برروی مغز تاثیر گذاشته و باعث کاهش اشتها می شود. همچنین این دارو به صورت جانبی باعث افزایش گرمای بدن و درنتیجه افزایش انرژی صرف شده می شود.هرچند این دارو تاثیر بیشتری از سایر داروها ندارد اما بدلیل مسایل ایمنی در ایالات متحده و کانادا تاییدیه ضدچاقی دریافت نکرده است. این دارو در اروپا مجوز لازم را البته با درنظر گرفتن بعضی محدودیت ها دریافت کرده است. بااین حال در سال 2008 آژانس دارویی اروپا اعلام کرد که این دارو دیگر در انگلستان دردسترس نیست. یک ماه بعد شرکت سازنده این دارو اعلام کرد که دیگر این دارو را برای بررسی نشانه‌های بیشتر بررسی نمی کند.متفورمیندر افرادی که دارای دیابت قندی نوع دو هستند، داروی متفورمین می تواند به کاهش وزن کمک کند. متفورمین میزان گلوکز جذب شده توسط کبد را محدود کرده و از این طریق باعث لاغری می شود. اگزنتایداگزنتاید یکی از داروهایی است که برای درمان دیابت نوع دو به کار می رود. این دارو تزریقی بوده و در بعضی از استفاده کنندگان آن باعث لاغری شده است. این دارو برای افراد غیردیابتی توصیه نمی شود. پرامیلاتیدپرامیلاتید (سیمیلین) یکی دیگر از داروهایی است که برای درمان دیابت تزریق می شود و باعث تاخیر در تخلیه معده و ایجاد احساس سیری می شود. هم اکنون این دارو فقط برای استفاده همراه با انسولین در دیابت نوع 1 و دیابت نوع دو تایید شده است و تحقیقات برای مصرف آن به عنوان داروی ضد چاقی در افراد غیر دیابتی بتازگی شروع شده است.فنترماین/تُپیرامیتترکیب داروهای فنترامین و تپیرامیت که با نام تجاری کزیمیا از دپارتمان غذا و داروی ایالت متحده(FDA) در سال 2012 به عنوان مکملی برای درمان چاقی در کنار **** و ورزش تاییدیه دریافت کرد.عصاره چای سبزدرمورد این دارو ادعا شده استکه اشتها را کاهش و متابولیسم بدن را افزایش داده و باعث کاهش وزن می شود. اما در مورد تاثیر آن اطلاعات موثر و علمی دردسترس نیست و بعضا می تواند اثرات جانبی آزار دهنده ای داشته باشد.کلام آخرما تمام سعی خود را داشتیم که در این مقاله و مقاله قبل در مورد تاثیرات ومزایا و مضرات قرصهای لاغری مورد تایید، بادید علمی و بدون جانبداری حقایق را بیان کنیم.همانطور که خود شما در این مقاله دیدید اکثر این داروهای لاغری تاثیراتی بعضا آزاردهنده بربدن شما دارند و ممکن است هنوز بسیاری از تاثیرات مخرب یا مفید این داروهای لاغری کشف نشده باشد، چراکه دارویی مانند سیبوترامین زمانی بعنوان داروی لاغری بدون ضرر مصرف می شد و امروز جز داروهای لاغریممنوع است. از این جهت توصیه ما به شما عزیزان برای لاغری و کاهش وزن این است بجای استفاده از داروها بخصوص استفاده خودسرانه از داروهای لاغری با ورزش و **** غذایی مناسب بفکر لاغری و تناسسب اندام خود باشد و همچنین با استفاده از داروهای لاغری مضر یا بدون تاثیر و تایید نشده سلامتی و آرامش خود را بخطر نیندازید.سایت پزشکی و مجله سلامتی راستینه
 

newspub

Registered User
تاریخ عضویت
26 جولای 2013
نوشته‌ها
252
لایک‌ها
30
[h=1]درمان ناباروری در مردان[/h]امروزه با وجود پیشرفت‌های قابل توجه در حوزه درمان نازایی، همچنان ناباروری اتفاق استرس‌زا و چالش‌برانگیزی برای زوج‌های جوان و خانواده‌های آنها محسوب می‌شود.
البته ناباروری در گذشته مسیری تلقی می شد که انتهایش فقط به زنان بازمی گشت، اما امروزه با افزایش سطح آگاهی های عمومی زوج های نابارور دریافته اند که نیمی از علل ناباروری به خانم ها و نیم دیگر آن به آقایان باز می گردد.
دکتر جلیل حسینی، متخصص اورولوژی با تاکید بر این که 50 درصد ناباروری ها به آقایان و مشکلات مربوط به نطفه در آنان بازمی گردد، می گوید: خوشبختانه ناباروری در آقایان در بیشتر موارد، حتی در صورتی که مشکلات ژنتیک و کروموزومی در بروز آن نقش داشته باشد، قابل درمان است.
البته متخصصان تاکید می کنند که شناخت کامل عوامل موثر در ناباروری غیرممکن است و با وجود تشخیص بسیاری از بیماری های ژنتیک و غیرژنتیک و نیز عوامل اکتسابی در بروز ناباروری، علت بروز نازایی در برخی زوجین همچنان ناشناخته باقی می ماند.
استرس بارداری را به تاخیر می اندازد
ابتدایی ترین، مهم ترین و قابل حل ترین مساله ای که بارداری یک خانم را با تاخیر مواجه می کند، استرس و فشار روحی است که به دنبال تاخیر در فرزنددار شدن، برای زوجین ایجاد می شود. در بسیاری موارد چنین زوجینی مشکل جسمی خاصی برای بچه دار شدن ندارند، ولی با ترس از وجود داشتن اختلالات باروری مواجه اند و همین مساله آنها را با تاخیر در فرزنددار شدن مواجه می کند که به گفته متخصصان چنین مشکلی با انجام مشاوره های روان شناسی و بهره گیری از راهکارهایی برای غلبه بر استرس و نگرانی مرتفع می شود و بارداری اتفاق می افتد.
مردانی که در دام ناباروری می افتند؟
بررسی متخصصان نشان داده است که اختلالات جنسی چون انزال زودرس، اختلال در نعوظ و کاهش میل جنسی همچنین سابقه جراحی قبلی روی دستگاه تناسلی،واریکوسل (اتساع و پیچ خوردگی غیر طبیعی شبکه وریدی بالای بیضه ها)، شیمی درمانی و رادیو تراپی، عفونت های آمیزشی، کشیدن سیگار، در معرض گرما بودن، پوشیدن لباس های خیلی تنگ و ابتلا به برخی بیماری های ویروسی چون اوریون در دوران جوانی، سابقه ضربه، مصرف داروهای هورمونی و داشتن **** های غذاییبسیار سخت و غیراصولی از عواملی است که می تواند به اختلالات ناباروری در آقایان منتهی شود. البته دکتر حسینی در گفت و گو با جام جم با اشاره به مواردی که نطفه سازی در آقایان صورت نمی گیرد، می گوید: در چنین مواردی بررسی عوامل مختلف موثر بر اختلالات باروری در شخص صورت می گیرد و اگر از میان آنها علت مشخصی یافت نشود، بحث اختلالات ژنتیکی و کروموزومی مطرح می شود. خوشبختانه اکنون تست های پیشرفته اندازه گیری هورمون ها و تست های ژنتیک و کروموزومی وجود دارد و با درمان های نوین ناباروری امکان بچه دار شدن این دسته از آقایان نیز فراهم شده است.
مراقب عوامل خطر ناباروری در اطرافتان باشید
بسیاری از عواملی که به سبک و شیوه زندگی آقایان باز می گردد، خواسته یا ناخواسته عوارض بی شماری را بر روند سلامت جسمی از جمله سلامت باروری در آنها به جا می گذارد.
به گفته دکتر حسینی، برخی عوامل ازجمله سیگار کشیدن، مصرف الکل و مواد مخدر در بروز ناباروری آقایان بسیار تاثیرگذار است. به بیان دیگر اثرات سیگار کشیدن در بروز اختلالات مربوط به تولید، شکل و حرکت نطفه در آقایان ثابت شده است. همچنین ایستادن طولانی مدت یا کار کردن در محل های بسیار گرم نیز به بروز اختلالات باروری در آقایان متنهی می شود. به بیان دیگر دمای عضو تولید مثلی آقایان همیشه باید دمایی پایین تر از دمای معمولی بدن یعنی 37 درجه داشته باشد. مشاغلی که با نشستن یا رانندگی طولانی مدت همراه است نیز می تواند در بروز ناباروری بسیار موثر باشد. این اورولوژیست با تاکید بر منع مصرف داروهای هورمونیکه در بدنسازی با هدف افزایش حجم توده عضلانی استفاده می شود، می افزاید: مصرف این داروها افراد را دچار اختلالات تولید نطفه و در مواردی نازایی می کند. همچنین مصرف برخی داروهای آنتی بیوتیکی یا برخی داروهای ضدافسردگی، ضد فشار خون و نیز برخی داروهایی که برای ناراحتی های معده تجویز می شود می تواند با عوارضی چون اختلالات باروری در آقایان همراه باشد.
میوه و سبزیجات تازه مصرف کنید
تاثیر نوع تغذیه بر حفظ سلامت باروری در آقایان به اثبات رسیده، تا جایی که دکتر حسینی در پاسخ به این پرسش که **** غذایی سخت می تواند به بروز اختلالات باروری در آقایان منجر بشود یا خیر، می گوید: **** غذایی غیراصولی با کاهش دادن کالری مورد نیاز روزانه و نیز ویتامین و املاح ضروری برای بدن در روند باروری و بخصوص نطفه سازی آقایان بدون شک تاثیرگذار است. بر این اساس آقایان نباید از مصرف میوه و سبزیجات تازه در کنار مصرف مکمل های ویتامینی غافل شوند.
پس می توان نتیجه گرفت که سوء تغذیه و مصرف ناکافی غذاهای ضروری سبب اختلال در تولید و کار اسپرم ها می شود.
پیگیر باشید، اما بدون نگرانی
متخصصان اورولوژیست تاکید می کنند که چند ماه تلاش بی نتیجه برای صاحب فرزند شدن، لزوما به معنای آن نیست که هریک از زوجین با اختلالات باروری روبه رو هستند، اما اگر با گذشت یک یا دو سال، بارداری در خانم اتفاق نیفتد و در صورتی که سابقه ای از جراحی در دستگاه تولید مثلی یا ابتلا به بیماری خاصی نیز در مرد وجود داشته باشد یا این که مشکلی در روابط زناشویی دیده شود، باید به متخصصان در مراکز ناباروری مراجع کرد. البته دکتر حسینی بر برخی مشکلات جسمی چون سردرد های شدید در آقایان نیز به عنوان نشانه قابل تامل در بروز ناباروری تاکید می کند و می افزاید: در موارد معدودی برخی تومورها در مغز به بالا رفتن هورمونی در بدن (پرولاکتین) منجر می شود که اختلال ترشح هورمون های جنسی مردانه و کاهش تولید نطفه را به دنبال دارد. در صورت وجود چنین مشکلی می توان شخص را از طریق مصرف دارویی یا جراحی درمان کرد.
سایت پزشکی و مجله سلامتی راستینه
 

newspub

Registered User
تاریخ عضویت
26 جولای 2013
نوشته‌ها
252
لایک‌ها
30
همه چیز درباره خواص تخم شربتی

تخم شربتی از قدیم به عنوان یک نوشیدنی سنتی بین ایرانیان جای داشته که علاوه بر رفع تشنگی برای متعادل نگه‌داشتن فشارخون و لاغر شدن بسیار موثر است.
تخم شربتی گیاهی خودرو، یک ساله و شبیه به ریحان ولی با برگ‌ها و تخم‌های ریزتر است. ساقه‌های آن مربع شکل و گلش مایل به قرمز و صورتی است. این گیاه در اوایل بهار در کوهستان‌ها و بیابان‌ها می‌روید.
تخم این گیاه سیاه شفاف است و وقتی‌که در آب ریخته شود بلافاصله حالتی خمیری و لعاب‌دار در آب ایجاد می‌کند که بسیار لغزنده است و رنگش متمایل به رنگ خاکستری می‌شود. لعاب این دانه‌ها پس از جذب آب مانند فالوده می‌شود.
تخم شربتی در حقیقت دانه‌های گیاه ریحان کوهی است که به علت داشتن ترکیبات لعاب‌دار به صورت محلول در آب (شربت) استفاده می‌شود. لعاب این دانه‌ها پس از جذب آب به صورت ژله‌ای درمی‌آید که می‌تواند برای رفع عطش مورد استفاده قرار گیرد. تخم شربتی خواص زیادی دارد و این‌گونه نیست که فقط برای فصل گرما توصیه شود.
نام‌های دیگر این گیاه: بادروج، تره خراسانی، اوقیمن، حوک، بورنگ، صریرا و بادروج ابیض می‌باشد.

تخم شربتی لاغر می‌کند
استفاده از تخم شربتی در محلول آب یکی از بهترین مواد برای کم کردن وزن است. دانه‌های ژلاتینی تخم شربتی بدون آنکه کالری داشته باشد تا مدت‌ها فرد را سیر نگه می‌دارد و به جای خوردن داروهای زیان آور برای کم کردن اشتها، می‌توان از تخم شربتی استفاده کرد.
تخم شربتی دارای مقدار فراوانی پروتئین، آهن، پتاسیم و کلسیم است و درعین حال آن‌هایی که در جذب کلسیم مشکل دارند بدانند یک ماده معدنی به نام بورون در تخم شربتی باعث انتقال کلسیم به استخوان‌ها می‌شود.

بیماری‌های تنفسی را با تخم شربتی برطرف کنید
این دانه های ریز سیاه رنگ دارای چند خاصیت است که در ادامه ذکر شده است.
* تخم شربتی برای درمان بیماری‌های تنفسی مفید است.
* مخلوطی از آن با زنجبیل و عسل در درمان آسم، سرفه، سرماخوردگی، آنفلوانزا و برونشیت موثر است.
تخم شربتی

دیگر خواص تخم شربتی
* از تخم شربتی برای درمان ناراحتی‌های گوارشی مانند درد معده، نفخ، یبوست، سوءهاضمه و بی نظمی کارکرد روده‌ها استفاده می‌شود.
* خلق و خوی فرد را خوب می‌کند، خستگی مفرط ذهنی، تنش‌های عصبی، افسردگی، میگرن و مالیخولیا را برطرف می‌کند.
* از روغنی که با خرد کردن تخم‌های شربت به دست می‌آید، برای درمان عفونت‌هایی مانند زخم، بریدگی، عفونت مثانه، عفونت پوست و… استفاده می‌شود.
* در کشور چین، از تخم شربتی برای درمان عفونت، درد معده، گزیدگی مار و حشرات و پایین آوردن دمای بدن استفاده می‌شود.
* از آن جا که تأثیر ضد اسپاسمی دارد، سیاه سرفه را برطرف می‌کند.
* در رفع عطش بسیار موثر است.
* مشکل دیگری که دامن‌گیر دنیا از جمله کشور ما شده فشار خون است که معمولاً بعد از خوردن غذا به ویژه غذاهای پر نشاسته، فشارخون بالا می‌رود و اگر تخم شربتی همراه غذا خورده شود مواد نشاسته‌ای به تدریج قند موجود در خود را آزاد می‌کنند و به این ترتیب شما به طور تدریجی انرژی متعادل در طول روز خواهید داشت.
* تخم شربتی دارای مقدار فراوانی پروتئین، آهن، پتاسیم و کلسیم است و در عین حال آن‌هایی که در جذب کلسیم مشکل دارند بدانند یک ماده معدنی به نام بورون در تخم شربتی باعث انتقال کلسیم به استخوان‌ها می‌شود.

خواص درمانی و روش مصرف
* عطش: مقداری از تخم شربتی را به شربتی که دوست دارید اضافه کنید و بعد از گذشت حداقل دو دقیقه بنوشید.
* تقویت قلب: تخم شربتی را در عرق بید مشک یا نسترن بریزید و بنوشید.
* تقویت اعصاب: روزانه یک یا دو بار تخم شربتی را در عرق بادرنجبویه مخلوط کنید و آن را با عسل شیرین کنید و بنوشید.

* تنگی نفس، سرفه‌های خشک: یک قاشق مرباخوری تخم شربتی را در یک لیوان آب ولرم حل کنید و آن را جرعه جرعه بنوشید.


منبع:
خواص تخم شربتی
 

newspub

Registered User
تاریخ عضویت
26 جولای 2013
نوشته‌ها
252
لایک‌ها
30
زنجبیل از جمله گیاهان دارویی و یک ادویه مفید است که در درمان انواعی از مشکلات و بیماری‌ها نظیر حالت تهوع، سوء‌ هاضمه، بی‌اشتهایی، سرماخوردگی و حتی قاعدگی دردناک تاثیر چشمگیر دارد.به گزارش راستینه به نقل از ایسنا، اگرچه معمولا از زنجبیل به عنوان ریشه آن گیاه نام برده می‌شود ولی در اصل قسمت مورد استفاده این گیاه، ساقه متورم شده زیرزمینی آن است که «ریزوم» نام دارد.زنجبیل همچنین با خاصیت ضدالتهابی بالا برای تسکین درد و مشکلات مفصلی مفید است. زنجبیل همچنین برای تسکین تب، سردرد، برونشیت و پیشگیری از لخته شدن خون خاصیت دارد.زنجبیل از جمله گیاهان دارویی است که محققان مطالعات بسیاری روی خواص آن انجام داده‌اند و بسیاری از گفته‌های پیشینیان در مورد خواص درمانی این گیاه تاکنون در آزمایش‌های پزشکی تایید شده است. علاوه بر این، می‌توان از این گیاه برای پیشگیری از حالت تهوع ناشی از شیمی درمانی و عمل جراحی نیز استفاده کرد.بررسی‌های انجام شده روی حیوانات مبتلا به دیابت نیز نشان داده است که مصرف زنجبیل می‌تواند میزان قندخون و کلسترول بد را کاهش دهد و فشارخون را نیز پایین آورد. هر چند نتایج این مطالعات در نمونه‌های انسانی هنوز گزارش نشده است.به گزارش ایسنا به نقل از herb wisdom، همچنین برخی افراد مبتلا به روماتیسم برای کاهش التهاب مفاصل و بافت‌های ماهیچه‌ای به مصرف این گیاه روی می‌آورند. زنجبیل در عین حال برای کاهش مشکلات و ناراحتی‌های عصبی نیز تجویز می‌شود.سایت پزشکی و مجله سلامتی راستینه
منبع:
خواص زنجبیل
 

newspub

Registered User
تاریخ عضویت
26 جولای 2013
نوشته‌ها
252
لایک‌ها
30
[h=1]دیابت نوع 1 چیست؟[/h]دیابت نوع ا که زمانی به نام های دیابت نوجوانان و دیابت وابسته به انسولین نیز معروف بود، بیماری مزمنی است که وقتی پانکراس (لوزالمعده) میزان کمی انسولین(هورمونی که برای وارد کردن شکر به سلول ها به منظور تولید انرژی، نیاز است) ترشح میکند و یا اصلا انسولین ترشح نمی کند، رخ میدهد. عوامل متعددی از جمله عوامل ژنتیکی و آلوده شدن به ویروس هایی خاص می توانند، باعث ابتلاء به دیابت نوع یک شوند. هرچند دیابت نوع 1 معمولا در کودکی و نوجوانی رخ میدهد، اما امکان ابتلا بزرگسالان نیز به این بیماری وجود دارد.نشانه های ابتلا به دیابت نوع 1 نشانه های این بیماری می توانند به سرعت خود را نشان دهند و شامل:
  • تشنگی شدید ، خشکی دهان و ادرار پی در پی
  • کاهش وزن غیرعادی، خستگی و بی حالی
  • گرسنگی شدید و افزایش اشتها
  • تاری دید
  • مشکلات پوستی (خشکی پوست، عفونت های قارچی و باکتریایی) که معمولا در دخترها شایع تر از پسرهاست.
سایر نشانه های خطرناک این بیماری که در اثر عدم کنترل قندخون رخ می دهد، شامل:
  • از دست دادن هوشیاری
  • بی حسی یا سوزن سوزن شدن در پا
  • کتواسیدوز – زمانیکه سلول های شما نمی توانند برای تامین انرژی قند بسوزانند شروع به سوزاندن چربی برای بدست آوردن انرژی می کنند که اینکارشان باعث بوجود آمدن کتون ها در خون می شود. کتون ها اسیدهایی هستند که می توانند بدن را مسموم کنند. میزان بالای اسید در بدن و سایر اختلالات که در نتیجه تغییر سطح PH خون ایجاد شده‌اند، می توانند فرد را دچار اغماء کنند. در این شرایط باید فرد را سریعا به بیمارستان منتقل کرد.
نقش انسولین در بدنهمانطور که قبلا گفتیم انسولین هورمونی است که از طریق پانکراس (لوزالمعده) تولید می شود، به ورود قند به سلول های بدن کمک می کند و میزان قند خون را پایین می آورد. زمانیکه قندخون شما کاهش می یابد ترشح انسولین توسط پانکراس هم کم می شود.نقش گلوکز در بدنگلوکز (نوعی قند) منبع اصلی انرژی برای سلول هایی که ماهیچه و سایر بافت های بدن را میسازند، است. گلوکز از دو منبع عمده کبد انسان و غذا وارد بدن می شود. قند جذب خون انسان می شود و با کمک انسولین وارد سلول ها می گردد. کبد گلوکز اضافی را به شکل گلیکوژن ذخیره می کند. زمانیکه قندخون شما بدلایل مختلف(نخوردن غذا) کاهش می یابد، کبد گلیکوژن های ذخیره شده را تبدیل به گلوکز می کند، تا انرژی بدن شما تامین شود. زمانیکه شما مبتلا به دیابت نوع 1 هستید، انسولینی در بدن وجود ندارد تا گلوکز ها را برای تبدیل به انرژی وارد بدن شما کند.دلایل ابتلاء به دیابت نوع 1هرچند دلیل اصلی ابتلاء به دیابت نوع 1 نامعلوم است، اما در اکقر افراد مبتلا، سیستم ایمنی بدن که بطور معمول با باکتری ها و ویروس های خطرناک مبارزه می کند، اشتباها شروع به نابود کردن سلول‌ های سازنده‌ی انسولین (islet) درون پانکراس می کند. ژنتیک و ویروس‌هایی خاص ممکن است عامل این واکنش غیرعادی سیستم ایمنی باشند. در ادامه بعضی از عواملی که می توانند در ابتلاء به این بیماری موثر باشند، بیان می کنیم:
  • عوامل ژنتیکی
  • سابقه خانوادگی
  • منطقه جغرافیایی
  • بعضی از ویروس ها
  • مصرف ویتامین D در نوزادی – تحقیقات نشان می دهد که ویتامین D می تواند در برابر بیماری دیابت نوع یک از شما محافظت کند، با اینحال نوشیدن زودهنگام شیرگاو(یکی از منابع معمول ویتامین D ) در کودکی با افزایش خطر ابتلاء به دیابت نوع یک ارتباط دارد.
عوارض ابتلاء به دیابت نوع 1دیابت نوع یک می تواند اعضا اصلی بدن از جمله قلب، رگهای خونی، سیستم اعصاب، چشم‌ها و کلیه ها را تحت تاثیر قرار دهد. کنترل همیشگی قندخون و نگه داشتن آن در سطح نرمال می تواند، بطور چشمگیری خطر ابتلاء به بسیاری از بیماری‌ها را کاهش دهد. بعضی از خطراتی که دیابت طولانی مدت و کنترل نشده می تواند برای سلامتی داشته باشد، شامل:
  • بیماری های قلب و رگ های خونی، بیماری عروق کرونر با درد قفسه سینه (انژین)، حمله قلبی، سکته مغزی، تنگ شدن رگها (تصلب شریان) و فشارخون بالا بعضی از بیماریهایی هستند که ممکن است برای افرادیکه دیابت طولانی مدت و کنترل نشده دارند رخ دهد
  • آسیب به سیستم عصبی (نوروپاتی)
  • آسیب دیدن کلیه ها (نفروپاتی)
  • آسیب به چشم ها
  • آسیب های درمان نشده به پا که ممکن است منجر به قطع پا شود
  • مشکلات پوستی و دهانی
  • پوکی استخوان
  • مشکل در هنگام بارداری، قندخون بالا می تواند برای هردو مادر و فرزند در هنگام بارداری زیانبار باشد
  • مشکل شنوایی
  • منبع
  • سایت پزشکی و مجله سلامتی راستینه

 

Arash_Dm

Registered User
تاریخ عضویت
21 آگوست 2009
نوشته‌ها
420
لایک‌ها
94
محل سکونت
<code></code>
تحقیقات محققان ایتالیایی نشان می‌دهد مصرف قهوه 40 تا 50 درصد خطر ابتلا به سرطان کبد را کاهش می‌دهد.

به گزارش ایسنا منطقه خراسان، از سال 2007 محققان در تلاشند تا دریابند آیا قهوه از بروز سرطان کبد پیشگیری می‌کند؟ نتایج تحقیقات چندگانه و متعدد در این زمینه نشان می‌دهد که قهوه برای پیشگیری از این نوع سرطان مفید است.
با وجود پژوهش‌های متعدد در گذشته، محققان ایتالیایی برای به روز رسانی تحقیقات در این زمینه اقدام کردند. به همین منظور محققان دانشگاه میلان نتایج 16 پژوهش برتر از سال 1996 تا سپتامبر 2012 را که بر روی بیش از سه هزار بیمار انجام شده بود، مورد بررسی قرار دادند.

سرطان کبد ششمین سرطان رایج در دنیاست که عفونت‌های خونی ناشی از ویروس هپاتیت B و C اصلی‌ترین عامل ابتلا به این بیماری است. از دیگر عوامل موثر در بروز سرطان کبد می‌توان به مصرف الکل، سیگار کشیدن، چاقی و دیابت اشاره کرد.
به گفته محققان ایتالیایی مصرف روزانه سه فنجان قهوه تا 50 درصد خطر ابتلا به سرطان کبد را کاهش می‌دهد و برای حفظ سلامتی مفید است.

منبع = آیا قهوه ضدسرطان است؟ - داروغذا
 

newspub

Registered User
تاریخ عضویت
26 جولای 2013
نوشته‌ها
252
لایک‌ها
30
[h=1]همه چیز درباره انزال زودرس[/h]انزال زودرس یا زود انزالی زمانی رخ می دهد، که یک مرد زودتر از آنچه که خودش و همسرش می خواهد، دچار انزال می شود. البته درصورتیکه این مشکل همیشگی نباشد جای نگرانی نیست و فقط زمانیکه انزال زودرس همیشگی بوده و قبل از اینکه رابطه جنسی را شروع کنید و یا زمانیکه تازه رابط جنسی را شروع کرده اید، رخ دهد، می شود به آن انزال زودرس یا زود انزالی گفت. هرچند خیلی از آقایان ممکن است از گفتن اینکه دچار زود انزالی هستند ناراحت باشند، اما انزال زودرس مشکلی است که برای خیلی از مردان پیش می‌آید، تحقیقات نشان می دهد که شیوع این بیماری در آقایان 1 به 3 است. بهترین درمان این بیماری ترکیبی از درمان های ذهنی، دارویی و تکنیک های جنسی می باشد، که در ادامه به شرح آنها می پردازیم.نشانه های انزال زودرسهرچند تعریف دقیق زود انزالی تقریبا ممکن نیست اما پزشکان انزالی را انزال زودرس می گویند، که قبل از آن زمانیکه هردو طرفین رابطه جنسی می خواهند، رخ دهد. در یک دسته بندی دیگر انزال زودرس به انزالی گفته می شود که بین 1 تا 3 دقیقه از شروع رابطه جنسی رخ دهد. پزشکان انزال زودرس را به دو دسته، مادام العمری (اولیه) و اکتسابی (ثانویه) تقسیم می کنند.نشانه انزال زودرس اولیه شامل:
  • انزالی که همیشه حداکثر یک دقیقه بعد از ورود به واژن (مهبل) رخ می دهد.
  • ناتوانی در به تاخیر انداختن انزال در تقریبا همه انزال ها.
  • اثرات منفی بر شخص، مانند استرس، ناامیدی و یا دوری از رابطه جنسی.
انزال زودرس ثانویه یا اکتسابی هم عموما در موارد بالا شریک است، اما یک تفاوت کلیدی با انزال زودرس اولیه دارد:
  • انزال زودرس ثانویه زمانی است که در گذشته انزال رضایت بخش و دلخواه داشته اید ولی هم اکنون قادر به کنترل انزال خود نیستید.
دلایل انزال زودرسدلیل قطعی و دقیق انزال زودرس هنوز معلوم نیست، زمانی پزشکان انزال زودرس را ناشی از مشکلات روانی و ذهنی می دانستند، اما امروزه ثابت شده که این مشکل ترکیبی از عوامل روانی و جسمی می‌باشد. عوامل روانی موثر بر زود انزالی
  • اختلال نعوظ، مردانی که درمورد داشتن و یا حفظ نعوظ نگرانند، ممکن است برای اینکه نعوظشان از بین نرود علاقه به ارضا و انزال زودتر داشته باشند.(اطلاعات در باره اختلال نعوظ در اینجا)
  • اضطراب و نگرانی، اکثر مردانی که دچار زود انزالی هستند، اضطراب و نگرانی هم آزارشان می دهد، که این اضطراب بدلیل عملکرد جنسیشان و یا مسائل دیگر باشد.
  • افسردگی
  • توقعات غیر منطقی جنسی از خود
  • مشکلات احساسی و ارتباطی با همسر
بعضی از مشکلات که ممکن است در جوانی در فرد رخ دهد و بر انزال زودرس تاثیر داشته باشد:
  1. قرار گرفتن در موقعیتی که باید زود ارضا شوید وگرنه توسط دیگران رویت می شوید.
  2. احساس گناه در رابطه جنسی که باعث عجله شما در ارضا شدن و پایان رابطه جنسی می شوند.
عوامل جسمی موثر بر زود انزالی
  • کمبود سروتونین (serotonin)، سروتونین ماده‌ای طبیعی است که توسط مغز ترشح می شود، تحقیقات نشان می دهد که کمبود سروتونین می تواند باعث بوجود آمدن حالتی مانند زود انزالی شود.
  • مشکلات خاص تیروئیدی
  • التهاب و عفونت پروستات یا پیشابراه
  • رفلکس غیر طبیعی سیستم انزال
  • سطوح غیر طبیعی از مواد شیمیایی مغز به نام انتقال دهنده های عصبی (neurotransmitters)
  • سطوح غیرطبیعی هورمون در بدن
البته مشکلات جسمی گفته شده معمولا تاثیر کم تری نسبت به عوامل روانی دارد. عوارض و مشکلاتی که انزال زودرس ایجاد می کند هرچند که انزال زودرس نمی تواند مشکلات جسمی جدی و شدیدی برای شما ایجاد کند، اما می تواند در زندگی شخصی شما مشکلاتی را بوجود آورد، مشکلاتی از قبیل:
  • مشکلات در زندگی زناشویی و رابطه جنسی با همسر و ایجاد فشار و استرس بر شما.
  • مشکل در باروری، بعضی اوقات انزال زودرس می تواند زوجهایی را که بدنبال بچه‌دار شدن هستند دچار مشکل کند.
درمان انزال زودرسدرمان زود انزالی شامل درمان جنسی ، دارو و درمان های ذهنی و روانی می شود. برای بیشتر آقایان بهترین درمان ترکیبی از همه‌ی درمان های ذکر شده است.
  1. درمان جنسی
در بعضی مواقع پزشک ممکن است به شما توصیه کند تا یک یا دو ساعت قبل از رابطه جنسی با همسراتان، وی بدون رابطه جنسی شما را ارضاء کند، تا زمان رابطه هیجان کم‌تری داشته باشید و انزالتان را بیشتر طول دهید. بعضی مواقع پزشک ممکن است به شما توصیه کند برای اینکه مدتی فشار و استرس رابطه جنسی از روی شما برداشته شود، از رابطه جنسی خودداری کرده و شما و همسرتان به شکل‌های دیگر رابطه های لذت بخش داشته باشید. 2. تکنیک فشاردادنپزشک شما ممکن است، به شما و همسرتان توصیه کند که از روشی به نام تکنیک فشار استفاده کنید، این تکنیک شامل موارد زیر می شود:
  1. مانند همیشه شروع به رابطه جنسی نمایید، تا زمانیکه احساس کنید، درحال ارضا هستید.
  2. از رابطه جنسی دست بکشید و از همسرتان بخواهید، کلاهک آلت شما را فشار دهد، و این فشار را تا زمانیکه احساس انزال از شما رفع شود، نگه دارد.
  3. بعد از اینکه فشار برداشته شد، حدود 30 ثانیه صبر کنید و سپس دوباره شروع به رابطه جنسی نمایید. ممکن است بدلیل فشار وارد کردن به آلت جنسی، آلت به نعوظ کامل نرسد، اما مشکلی نیست و بعد از مدتی تحریک بیشتر آلت دوباره به نعوظ کامل می رسد.
  4. زمانیکه دوباره احساس کردید که موقع انزال است دوباره قدم های بند b را تکرار کنید.
با تکرار این تکنیک تا آنجایی که لازم است شما به حالتی می‌رسید که دیگر احساس می کنید می توانید، انزالتان را خودتان کنترل کنید، درضمن حتی بعد از تکرار این تمرین در تعداد زیادی از رابطه‌های جنسیتان شما ممکن است که دیگر نیازی به تمرین نداشته باشید و بصورت عادی انزالتان را عقب بیاندازید. 3. تکنیک شروع و پایاندر این تکنیک همسر شروع به تحریک مرد تازمانیکه مرد احساس می کند درحال انزال است، می کند، سپس تحریک را قطع کرده و حدود 30 ثانیه صبر می کنند، سپس همسر دوباره شروع به تحریک می‌کند و این کار را چند بار ادامه می‌دهند، در آخرین دور مرد می‌تواند انزال داشته باشد.
  • درمان دارویی برای انزال زودرس
هرچند هنوز توسط سازمان غذا و دارویی آمریکا ( FDA ) دارویی برای درمان زود انزالی تایید نشده است، با اینحال بعضی از داروهایی که برای درمان افسردگی استفاده می شوند و کرم‌های بیحس کننده نشان داده‌اند که می توانند به درمان انزال زودرس کمک کنند، این‌ داروها شامل داروهای مهارکننده های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRI) می شود، که در ادامه به معرفی بعضی از آنها میپردازیم.سیتالوپرام (سلگزا)، فلوکستین (پروزاک)، سترالاین (زولوفت) و پاروکستین (پاکسیل، پاکساوا)، اینها همه داروی مهارکننده های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRI) می‌باشد، که برای درمان انزال زودرس هم استفاده می شوند. تاثیر نداشتن این داروها تا 3 هفته طبیعی می‌باشد ولی در صورتیکه تا 6 هفته تاثیری نداشتند و یا اثرات جانبیشان مشکل‌زا بود، میبایست مصرفشان قطع شده و از یک داروی دیگر استفاده کرد.درصورتیکه درمان با هریک از داروهای بالا جواب نداد، می شود از داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای (TCA) استفاده کرد، یکی از معروف ترین این داروها که اثرات ثابت شده‌ای بر انزال زودرس دارد، کلومیپرامین (آنافرانیل) است.
کرم ها و داروهایی که می شودکرم ها و داروهای بی حس کننده موضعی که حاوی لیدوکائین یا پریلوکائین هستند هم می‌توانند با کم کردن حساسیت آلت، کمک به تاخیر انزال کنند. این کرم‌ها باید مدت کمی قبل از رابطه جنسی استفاده شوند و قبل از رابطه جنسی باید آنها را شست و پاک کرد، چرا که باقی ماندن آنها باعث بیحس شدن واژن خانم‌ها و دیر ارگاسم شدنشان می شود. بعضی از آقایان بدلیل کاهش احساس لذت از این کرم ها ناراضی هستند. همچنین بعضی از خانم ها هم اعلام کرده‌اند، با اینکه این کرم‌ها قبل از رابطه جنسی شسته شده بودند، اما بازهم باعث کاهش حساسیت ناحیه تناسلی و کاهش لذت جنسیشان شده‌اند.سایت پزشکی و مجله سلامتی راستینه
منبع
[h=1]همه چیز درباره انزال زودرس[/h]
 

newspub

Registered User
تاریخ عضویت
26 جولای 2013
نوشته‌ها
252
لایک‌ها
30
[h=1]اطلاعاتی درباره ورم مفاصل[/h]به التهاب یک یا چندتا از مفصل ها آرتریت (Arthritis) می گویند. آرتریت بیماری شایعی است که باعث درد و التهاب مفصل (مفاصل) می شود. از علایم اصلی آرتریت می توان به درد و سفتی مفاصل که با گذر زمان بدتر می شوند، اشاره کرد. آرتریت به دو دسته آرتروز (استئوآرتریت) و روماتوئید آرتریت تقسیم می شود.آرتروز (استئوآرتریت) و روماتوئید آرتریت از انواع شایع این بیماری می باشند با این حال آرتروز می تواند در اثر بلورهای اسید اوریک، عفونت و یا حتی بیماری های جدی از قبیل لوپوس ایجاد شود. درمان آرتروز بسته به نوع آن متفاوت است و هدف اصلی این درمان بر کم کردن آثار و نشانه های آرتروز بنا شده است.نشانه های آرتریت یا ورم مفاصلاز معمول ترین نشانه های ورم مفاصل می توان به:
  • درد مفاصل
  • خشکی و سفت شدن مفاصل
  • ورم و باد کردن مفاصل
  • سرخی و گرم شدن مفاصل
  • کاهش محدوده حرکت مفاصل اشاره کرد.
انواع آرتریتهر چند بیشتر از 100 نوع آرتریت وجود دارد، اما بعضی از انواع شایع آرتریت یا ورم مفاصل به شرح زیر می باشد.
  • آرتروز (استئوآرتریت)
آرتروز (استئوآرتریت) یکی از معمول ترین اشکال ورم مفاصل یا آرتریت می باشد. در افراد مبتلا به آرتروز، غضروف بین استخوان هایشان بتدریج از بین می رود که باعث برخورد دردناک استخوان با استخوان در ناحیه مفاصل می گردد. آرتروز بیشتر در ناحیه، دست، ستون فقرات، زانو و لگن رخ می دهد. آرتروز معمولا در افراد بالای 50 سال رخ می دهد، با اینحال امکان وقوع آن در هر سنی وجود دارد.
  • روماتوئید آرتریت
روماتوئید آرتریت یکی دیگر از انواع ورم مفاصل می باشد، که هرچند شدیدتر و ناراحت کننده تراز آرتروز است، اما شیوع آن کمتر می باشد. روماتوئید آرتریت زمانی رخ می دهد که سیستم ایمنی بدن شروع به نابود کردن مفاصل کرده و باعث درد و ورم می شود. این بیماری می تواند به کاهش حرکت و شکستن استخوان و غضروف بین استخوان ها منجر شود. در انگلستان 400000 نفر به این بیماری مبتلا بوده و همچنین این بیماری در بین زنان سه برابر بیشتر از مردان شایع است و معمولا بین سنین 40 تا 50 سال ظاهر می شود.عوامل ابتلاء به آرتریتعواملی که می توانند در ابتلاء به آرتریت نقش داشته باشند، شامل:
  • سابقه خانوادگی، چرا که بعضی از انواع آرتریت بصورت ارثی و ژنتیکی بوجود می آیند، بنابراین اگر والدین و یا خواهر و برادر شما دچار بیماری آرتریت باشند، شما در خطر بیشتری نسبت به دیگران هستید.
  • سن، خطر ابتلا به انواع آرتریت از جمله آرتروز، روماتوئید آرتریت و نقرس با افزایش سن، افزایش می یابد.
  • جنس، هم یکی دیگر از موارد تاثیرگذار است، بطور مثال خانم ها بیشتر از آقایان در معرض ابتلا به روماتوئید آرتریت هستند و همچنین بیشتر افرادیکه دچار نقرس می شوند، مردان هستند.
  • آسیب های قبلی به مفاصل، افرادیکه به مفصل خود مثلا هنگام ورزش آسیب زده اند، در خطر ابتلا به ورم مفاص (آرتریت) در همان مفصل قرار دارند.
  • چاقی، وزن بالا باعث افزایش فشار بر مفاصل بخصوص در ناحیه، زانو، لگن و ستون فقرات می شود. چاقی خطر ابتلاء به آرتروز را افزایش می دهد.
پیشگیری و درمان خانگی آرتریت (ورم مفاصل)
  • کاهش وزن، اگر شما چاق هستید، با کاهش وزن می توانید فشار برروی مفاصل خود را کم کنید.
  • ورزش، چراکه ورزش منظم می تواند به نرم شدن مفاصل و منعطف شدن آنها کمک کند. شنا و ایروبیک آبی معمولا انتخاب‌های خوبی هستند، چرا که خاصیت شناوری آب باعث کاهش فشار از روی مفاصل می شود.
  • گرما و سرما، دشک های برقی و کمپرس یخ هم می تواند به کاهش درد آرتریت کمک کند.
  • وسایل کمکی، استفاده از وسایل کمکی از جمله، عصا، واکر و توالت فرنگی نیز می تواند به محافظت از مفاصل و بهبود وضعیت شما کمک کند.
درمان ورم مفاصل یا آرتریتهرچند هنوز علاجی برای بیماری آرتریت وجود ندارد، اما تعدادی از راههایی که می توانند، به کم کردن سرعت پیشرفت بیماری کمک کنند موجود است. بعضی از داروها می توانند به کاهش علایم آرتریت کمک کنند، اما در موارد سخت و شدید ممکن است، از جراحی استفاده شود. برای درمان آرتوز (استئوآرتریت) از داروهای مسکن، داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs)، کورتیکواستروئیدها معمولا استفاده می شود. در موارد حاد و شدید ممکن است از انواع جراحی:
  • آرتروپلاستی (تعویض مفصل)
  • آرترودز (جوش دادن مفصل)
  • اوستتومی یا osteotomy (برش استخوان و جدا کردن و خارج کردن قسمتی از استخوان و شکل دادن به استخوان) استفاده شود.
در درمان روماتوئید آرتریت هدف کاهش سرعت پیشرفت بیماری و حداقل کردن آسیب مفصل است، درمان های توصیه شده برای روماتوئید آرتریت شامل:
  • استفاده از داروهای مسکن
  • استفاده از داروهای ضد روماتیسمی اصلاح شده (DMARDs)
  • فیزیوتراپی
  • ورزش منظم
می شود.درمان ورم مفاص (آرتریت) با طب جایگزینخیلی از افراد از درمانهای جایگزین و سنتی برای درمان ورم مفاصل استفاده می کنند، اما فقط تعداد کمی از این راهها اثرات قابل توجهی دارند:
  • طب سوزنی، در این نوع درمان، سوزن هایی نازک در نقاط خاصی از پوست فرو می رود تا باعث کاهش درد آرتریت شود.
  • یوگا یا تای چی، حرکت کششی و آرام یوگا و یا تای چی می تواند به بهبود انعطاف مفاصل و محدوده حرکت آنها در بعضی از انواع آرتریت کمک کند.
[FONT=tahoma, arial, helvetica, sans-serif]منبع
ورم مفاصل راستینه
[/FONT]
 
بالا