• پایان فعالیت بخشهای انجمن: امکان ایجاد موضوع یا نوشته جدید برای عموم کاربران غیرفعال شده است

مطالب علمي در زمينه طب و پزشكي ، اخبار پزشكي ، مقالات

vamp!re

Registered User
تاریخ عضویت
6 آگوست 2009
نوشته‌ها
83
لایک‌ها
54
درباره این بیماری زنانه دردناک بیشتر بدانید

دكتر امیرحسین زرنانی دانشیار پژوهشی موسسه ابن سینا و مدیر گروه ایمنی شناسی تولید مثل این موسسه در این باره توضیح می دهد:

اطمینان دارم خیلی‌ها حتی اسم این بیماری را هم نشنیده‌اند. لطفا كمی درباره آن برایمان بگویید؟

این بیماری یكی از بیماری‌های شایع زنان است كه بر اثر رشد نابجای سلول‌های لایه داخلی رحم اتفاق می‌افتد. بر اثر این اتفاق بافت اندومتر یا همان لایه داخلی رحم شروع به رشد بی‌رویه كرده و حتی مهاجرت این بافت‌ها به نقاط دیگر از جمله حفره داخل شكم هم اتفاق می‌افتد، هر چند محدود به این ناحیه نیست اما این مهاجرت شایع ترین نوع مهاجرت است. از مهم‌ترین علائم آن درد ناشناخته و نسبتا زیاد لگنی به صورت مزمن و عادت ماهانه بسیار دردناك است به‌طوری كه شخص از كار و زندگی بازمانده و مجبور به مصرف بسیار زیاد مسكن‌ها برای كاهش درد می‌شود. همچنین بیماران مبتلا به این مشكل از مشكل آمیزش دردناك رنج می‌برند و خود منجر به مشكلات روحی و روانی زیادی برای فرد می‌شود. اما مهم‌ترین مشكلی كه این بیماری برای زنان ایجاد می‌كند نازایی است.

چرا این بیماری باعث نازایی می‌شود؟

یكی از محل‌هایی كه معمولا مهاجرت و رشد نابجای بافت‌های اندومتر اتفاق می‌افتد داخل و روی تخمدان است. همچنین این بیماری باعث اختلال در عملكرد لایه اندومتر شده كه میزبان سلول تخم بارور شده است.

گسترش این بیماری تا چه اندازه است و تا چه حدی بین زنان رایج است؟

مطابق آمار‌ها حدود 176 میلیون زن و دختر به این بیماری مبتلا هستند. میزان ابتلا برای زنان بارور حدود 5 تا 20 درصد و برای زنان نابارور چیزی بین 30 تا 50 درصد است.

منظور از زنان نابارور یعنی زنانی كه به سن ناباروری رسیده‌اند؟

خیر. منظور زنانی است كه در سنین باروری هستند اما دچار مشكل نازایی و ناباروری هستند. یعنی به‌طور متوسط 30 تا 50 درصد مشكل ناباروری مربوط به این بیماری است. چون بیماری اندومتریوز جزو بیماری‌های التهابی است و كل سیستم تولید مثل را تحت تاثیر قرار می‌دهد. یعنی هم عمل تخمك‌گذاری و هم عمل لانه گزینی را كه جایگزین شدن سلول بارور شده در لایه رحم است.

یعنی هیچ نوع تست غربالگری برای شناخت این بیماری در بین زنان وجود ندارد؟

چرا اما ارزش خبری برای شناخت بیماری یا مسائل آماری ندارد. همین طور بستگی به این دارد كه این تست‌ها تا چه اندازه توسط پزشك بخوبی انجام شود. معاینه دقیق، گرفتن شرح حال دقیق و سابقه خانوادگی، سونوگرافی و MRI از جمله كار‌هایی است كه برای شناخت این بیماری انجام می‌شود. اما با این همه منفی بودن نتایج الزاما وجود اندومتریوز را رد نمی‌كند. تنها جراحی و برداشت لاپراسكوپیك كه یك روش صددرصد تهاجمی است می‌تواند وجود این بیماری را كاملا اثبات یا رد كند.

برآورد شما از شیوع بیماری در ایران چیست؟

با توجه به مشاهدات به نظر می‌رسد سن ابتلا در ایران پایین‌تر و نسبت به جوامع غربی هم شایع‌تر باشد. به‌طور كلی تخمین می‌زنیم حدود 400 هزار خانم در ایران به این بیماری مبتلا باشند. این تعداد از زنان با مشكلات روحی روانی، جسمی و خانوادگی زیادی دست به گریبان می‌شوند. نازایی باعث ایجاد مشكلات زیادی در خانواده می‌شود، همچنین بسیاری از طلاق‌ها به دلیل مسائل جنسی ناشی از این بیماری است. یعنی آمیزش دردناك كه از عواقب این بیماری است باعث جدایی بسیاری از زوج‌ها بدون شناخت دقیق علت آن می‌شود.

چه مسائلی باعث ابتلای فرد به این بیماری می‌شود؟

به‌طور كلی می‌شود عوامل را به دودسته برون‌زا و درون‌زا تقسیم كرد هرچند نقش هیچ‌كدام از این عوامل صددرصد تائید شده نیست. در دسته اول عوامل محیطی، سموم، آلودگی‌ هوا و محیط زندگی و میل به زندگی صنعتی جای می‌گیرند در حالی كه ژنتیك و عفونت‌ها متعلق به دسته دوم هستند و در ابتلا به این بیماری نقش دارند. با این حال به نظر می‌رسد محیط نقش مهمی در ابتلا به این بیماری دارد و مثلا در اصفهان به دلیل وجود آلودگی‌های زیاد صنعتی شیوع بیشتری از این بیماری دیده شده است.

روش‌های درمان این بیماری چیست؟

بیشتر درمان‌های این بیماری وابسته به هورمون است. یكی از روش‌ها ایجاد یائسگی دروغین بر اثر هورمون است. همچنین جراحی و برداشتن بافت‌های اضافه یكی دیگر از روش‌های درمان است. هرچند درجراحی بسیار مهم است كه این كار توسط جراح با تجربه انجام شود تا امكان بازگشت بیماری به حداقل برسد.

منبع : salamatnews.com
 

vamp!re

Registered User
تاریخ عضویت
6 آگوست 2009
نوشته‌ها
83
لایک‌ها
54
7 عامل موثر بر میل جنسی

هرگز با عصبانيت يا ناراحتي به رختخواب نرويد! عصبانيت يا ناراحتي مي‌تواند باعث به هم خوردن خلق‌وخوي همسر شما هم بشود و به اين ترتيب ممکن است شما نتوانيد رابطه زناشويي خوبي را برقرار کنيد يا حداقل اينکه هيچ‌ کدامتان از رابطه‌اي که داريد، لذت نبريد.

1- تغذيه

اگر سطح فولات خون شما پايين باشد به طور حتم انرژي و تمايل شما هم به برقراري رابطه زناشويي کمتر خواهد بود. تحقيقات جهاني نشان مي‌دهند که خانم‌ها به طور معمول به اندازه کافي ويتامين‌هاي گروه B را دريافت نمي‌کنند و اين مساله مي‌تواند در کاهش ميل جنسي آنها موثر باشد. به علاوه، کمبود آهن هم مي‌تواند باعث بدخلق شدن خانم‌ها و پايين آمدن ميل جنسي‌شان بشود. بنابراين شما مي‌توانيد با مصرف به اندازه غذاهاي حاوي آهن و فولات مانند اسفناج، عدس، انواع گوشت‌ها و حبوبات، هميشه ميل جنسي خود را زنده نگه داريد. با اين حساب، مي‌بينيد که گاهي اوقات يک مساله ساده و پيش پا افتاده مي‌تواند در کاهش يا افزايش ميل جنسي شما بسيار موثر باشد و زندگي زناشويي‌تان را به شدت تحت تاثير خود قرار بدهد.

2- ماساژ

بيشتر افراد شاغل پس از برگشتن از محل کار خود، آن قدر از کار و ترافيک راه و استرس ناشي از آنها خسته هستند که ترجيح مي‌دهند به جاي داشتن يک رابطه زناشويي لذت‌بخش، بدون خوردن شام بخوابند تا اين‌طوري از دست خستگي روزانه‌شان خلاص شوند. اما نظر روان‌شناسان و متخصصان سلامت جنسي چيز ديگري است. آنها معتقدند که خانم يا آقا مي‌توانند با ماساژ دادن شانه و گردن همسر خود، هم خستگي کار و استرس روزانه را از او دور کنند و هم با تماس پوستي که از اين طريق ايجاد مي‌کنند، او را براي برقراري يک رابطه زناشويي خوب، آماده سازند. راستي! يادتان باشد که تنها 10 دقيقه ماساژ دادن براي آمادگي پيش از رابطه زناشويي، کافي است.

3- ورزش

تحقيقات نشان داده‌اند که هرچقدر خانم‌ها اندام متناسب‌تري داشته باشند، تمايلشان به داشتن رابطه زناشويي و رضايت پس از برقراري رابطه‌شان هم بيشتر مي‌شود. دکتر جوديس گربر، استاد روانشناسي دانشکده پزشکي ورمونت تحقيقي را در اين زمينه انجام داده و مي‌گويد: «بيشتر خانم‌هاي 45 تا 55 ساله‌اي که از رابطه زناشويي خود رضايت دارند، اندامشان متناسب است و از چاقي يا لاغري مفرط رنج نمي‌برند». شايد بعضي‌ها فکر کنند که ورزش کردن قبل از ساعت خواب مي‌تواند باعث به هم خوردن نظم و زمان خواب آنها شود. در صورتي‌که نظر دکتر ژانت هايد، روان‌شناس چيز ديگري است. او مي‌گويد: «35 تا 40 دقيقه ورزش کردن با شدت متوسط، درست قبل از خوابيدن، جريان خون را در بدن شما منظم‌تر و کارکرد سيستم عصبي‌تان را هم بهتر مي‌کند. با منظم شدن جريان خون و بهتر شدن کارکرد سيستم عصبي هم،‌ تمايل شما به داشتن يک رابطه زناشويي لذت‌بخش پيش از خوابيدن دوچندان مي‌شود».

4- برانگيختگي

خيلي‌ها فکر مي‌کنند که بايد براي شروع رابطه زناشويي و رسيدن به اوج لذت، حتما 2 تا 3 ساعت معاشقه پيش از رابطه داشته باشند و به همين خاطر هر وقت که زمان زيادي ندارند، به‌‌رغم تمايل‌شان از خير برقراري رابطه با همسر خود مي‌گذرند. اما پژوهشگران دانشگاه پنسيلوانيا مي‌گويند که تنها 7 تا 13 دقيقه معاشقه پيش از رابطه زناشويي براي برانگيختن تمايل جنسي خود فرد و همسرش کافي است و شما نبايد با فکر طولاني و خسته‌کننده بودن رابطه، به طور کلي آن را کنار بگذاريد!

5- عصبانيت

هرگز با عصبانيت يا ناراحتي به رختخواب نرويد! عصبانيت يا ناراحتي مي‌تواند باعث به هم خوردن خلق‌وخوي همسر شما هم بشود و به اين ترتيب ممکن است شما نتوانيد رابطه زناشويي خوبي را برقرار کنيد يا حداقل اينکه هيچ‌ کدامتان از رابطه‌اي که داريد، لذت نبريد. بنابراين بهتر است که قبل از خوابيدن در مورد موضوعي که باعث عصبانيت يا ناراحتي شما شده با همسرتان صحبت کنيد تا زندگي زناشويي‌تان تحت تاثير آن قرار نگيرد.

6- شناخت

يکي از مهم‌ترين مسائلي که ممکن است باعث کاهش تمايل جنسي شما يا همسرتان بشود،‌ نداشتن شناخت کافي در مورد تمايلات جنسي طرف مقابل است. بنابراين بد نيست که شما هر چند وقت يک‌بار در مورد تمايلات جنسي خود با همسرتان صحبت کنيد و اگر مشکلي در رابطه زناشويي‌تان وجود دارد، حتما همسرتان را از آن مطلع کنيد تا اين مشکلات کوچک، روز به روز بزرگ‌تر نشوند و شما را نسبت به هم سرد و دلزده نکنند.

7- بوهاي مختلف

شايد برايتان جالب باشد اگر بشنويد که رايحه‌هاي مختلف هم مي‌توانند در کاهش يا افزايش ميل جنسي شما يا همسرتان تاثيرگذار باشند! مثلا تحقيقات جديد نشان داده‌اند که بوي خيار، شيرين‌بيان و پودر بچه مي‌تواند تا 13 درصد و بوي اسطوخدوس و پاي کدو حلوايي تا 11 درصد سطح خون واژينال را در خانم‌ها بالا ببرد و باعث افزايش تمايل جنسي آنها بشود. بنابراين شما مي‌توانيد مقداري پاي کدو حلوايي را به‌عنوان دسر بعد از شام ميل کنيد يا مقداري خيار حلقه‌‌شده را کنار تخت‌تان قرار بدهيد.

ندا احمدلو

منبع : گلهای زندگی
 

vamp!re

Registered User
تاریخ عضویت
6 آگوست 2009
نوشته‌ها
83
لایک‌ها
54
توصیه‌های ایمنی ورزش کردن برای بیماران قلبی

ورزش‌های سبک و خفیف مانند پیاده‌روی را حداقل 30 دقیقه در بیشتر روزهای هفته و ترجیحا در تمام روزهای هفته انجام دهید.

کارشناسان سلامت تاکید کردند افراد مبتلا به بیماری قلبی باید اقدامات ایمنی خاصی را در هنگام انجام تمرینات ورزشی در نظر داشته باشند.

به گزارش نیک صالحی به نقل از ایسنا ؛ کارشناسان سلامت شورای ورزش آمریکا در یک مقاله جدید تاکید کردند افرادی که به بیماری قلبی مبتلا هستند و تمایل به ورزش کردن دارند باید ابتدا از پزشک معالج خود برای انجام این کار تایید بگیرند و سپس نکات و اقدامات ایمنی خاصی را در هنگام انجام تمرینات ورزشی در نظر داشته و به دقت به آنها عمل کنند. این نکات ایمنی عبارتند از:

- هر جلسه ورزش باید در ابتدا حداقل با پنج دقیقه گرم کردن بدن آغاز شده و با پنج دقیقه خنک کردن بدن پایان یابد. این کار باعث می‌شود که خطر کمبود اکسیژن مورد نیاز قلب در واکنش به آغاز ناگهانی فعالیت جسمی و توقف ناگهانی آن، کاهش یابد.

- ورزش‌های سبک و خفیف مانند پیاده‌روی را حداقل 30 دقیقه در بیشتر روزهای هفته و ترجیحا در تمام روزهای هفته انجام دهید.

- هر فرد مبتلا به بیماری قلبی باید حد مجاز خود را برای انجام فعالیت‌های ورزشی بداند و از آن حد فراتر نرود برای پیدا کردن این حدود می‌توان از پزشک معالج کمک گرفت.

- برای انجام ورزش‌های سنگین حتما با پزشک مشورت کنید و آزمایش‌های اولیه لازم را انجام دهید.

- اگر پیش از تمرینات و یا در حین و پایان تمرینات دچار علائم غیرعادی شده‌اید حتما موضوع را به پزشک یا مربی خود اطلاع دهید. این علائم شامل درد سینه، خستگی شدید، سوء هاضمه و سوزش سر دل، تنگی نفس شدید، درد گوش یا گردن، عفونت در مجاری فوقانی تنفسی، سرگیجه یا تندی ضربان قلب و سردرد شدید هستند.

- اگر برای بیمار داروی نیتروگلیسیرین تجوز شده حتما باید آن را همیشه در طول ورزش کردن به همراه داشته باشد.

- اگر بیمار از وسائلی استفاده می‌کند که وضعیت سلامت قلب را به ویژه در حین ورزش کردن نشان می‌دهد باید همیشه از صحت و درستی عملکرد این ابزار مطمئن شود.
 

vamp!re

Registered User
تاریخ عضویت
6 آگوست 2009
نوشته‌ها
83
لایک‌ها
54
4 راه افزایش سوخت وساز بدن


معمولا بیشتر افرادی که دچار اضافه وزن هستند و می خواهند با **** درمانی، وزنشان را پایین بیاورند، هنگام برنامه ریزی برای کم کردن وزن به همه چیز فکر می کنند جز متابولیسم بدنشان...

در حالی که میزان سوخت وساز بدن یا همان متابولیسم، نقشی اساسی در روند کاهش وزن دارد. اگر بدانید چطور می توانید قدری سوخت وساز بدنتان را در دوره **** درمانی بالا ببرید، به طور حتم نتیجه بهتر و البته کمی سریع تر می گیرید. در این بخش، ۴ راه برای افزایش سوخت وساز بدن به شما پیشنهاد می کنیم.


● راه اول: ورزش کنید

ورزش منظم و روزانه می تواند سوخت وساز بدن را تا حد قابل قبولی بالا ببرد. البته به شرطی که بعد از ورزش به دلیل گرسنگی خوراکی های پرحجم و پرکالری نخورید! بگذارید یک مثال برایتان بزنیم. اگر یک فرد ۷۳ تا ۷۵ کیلویی، حدود یک ساعت با سرعت متوسط رو به تند (در حدی که عرق کند و ضربان قلبش تندتر شود) بدود، نزدیک به ۶۸۰ کیلوکالری انرژی می سوزاند. اگر همین فرد در طول این یک ساعت، فقط بخوابد یا بنشیند، نزدیک به ۷۵ تا ۹۰ کیلوکالری می سوزاند. پس ورزش می تواند تاثیر چشمگیری در کاهش وزن و افزایش متابولیسم بدن داشته باشد. اگر بعد از ورزش میل به مصرف خوراکی داشتید، می توانید میوه، سبزی، کاهو، چای یا قهوه تلخ میل کنید تا هم انرژی از دست رفته تان دوباره برنگردد و هم حجم مناسبی از خوراکی های مغذی در رژیمتان گنجانده شود.


● راه دوم: آب، چای سبز و قهوه بنوشید


بدن ما برای سوزاندن کالری به آب هم نیاز دارد. کمبود آب بدن به معنای پایین آمدن قدرت سوخت وساز است. مطالعه ها نشان داده اند متابولیسم بدن افراد بزرگسالی که در طول روز

۸ لیوان یا بیشتر آب می نوشند، بسیار بیشتر از افرادی است که ۴ لیوان یا کمتر در روز آب مصرف می کنند. به همین دلیل اگر مصرف آب در طول دوران **** درمانی بیشتر باشد، امکان پایین آمدن وزن در زمان دلخواه و حتی زودتر از آن، دور از انتظار نخواهد بود. چای سبز حاوی پلی فنولی به نام EGCG است و به همین دلیل مصرف حدود ۳ ۲ فنجان از آن در طول روز می تواند باعث افزایش ۴ درصدی سرعت سوخت وساز بدن شود. این پلی فنول علاوه بر افزایش متابولیسم، از گرفتگی عروق هم پیشگیری می کند و تا حدی شانس ابتلا به بیماری های کبدی و رشد سلول های سرطانی را هم کاهش می دهد. البته افزایش متابولیسم بدن و کاهش وزن با مصرف چای سبز زمانی محقق می شود که **** غذایی مناسبی داشته باشید و حداقل روزی ۳۰ ۲۰ دقیقه هم ورزش کنید.


کافئین بالای موجود در قهوه می تواند باعث افزایش سوخت وساز بدن شود. محققان معتقدند آنها که می خواهند متابولیسم بدنشان را بالا ببرند و وزنشان را پایین بیاورند، می توانند برای مدتی قهوه و چای سبز تلخ را در برنامه غذایی شان بگنجانند.


● راه سوم: میان وعده بخورید


برخی افراد به خوردن میان وعده صبح یا عصر (و حتی پیش از خواب) عادت ندارند و نمی دانند وقتی فاصله طولانی بین ۲ وعده اصلی غذا مانند ناهار و شام ایجاد شود، میزان متابولیسم بدن تا حد زیادی پایین می آید. متخصصان تغذیه به تمام افراد به خصوص آنهایی که قصد کاهش وزن دارند، توصیه می کنند به جای ۳ وعده اصلی و با حجم زیاد، هر ۴ ۳ ساعت یکبار غذا یا میان وعده با حجم اندک بخورند تا متابولیسم بدنشان بالاتر رود و کالری بیشتری در طول روز بسوزانند.


● راه چهارم: خوب بخوابید

نتیجه مطالعه جامعی که در دانشگاه شیکاگو انجام شد، نشان می دهد داشتن خواب کافی می تواند بر بهبود عملکرد تک تک ارگان های بدن تاثیر بسزایی داشته باشد و حتی باعث افزایش متابولیسم بدن شود. محققان می گویند اگر بتوانید در طول شبانه روز حدود ۸ ۷ ساعت خواب راحت داشته باشید، می توانید به کاهش یا حتی کنترل وزنتان امیدوار باشید اما اگر خوابتان کمتر از ۵ ساعت باشد، کاهش و کنترل وزن برایتان خیلی سخت خواهد شد.

ترجمه: ندا احمدلو
منبع : هفته نامه سلامت
 

vamp!re

Registered User
تاریخ عضویت
6 آگوست 2009
نوشته‌ها
83
لایک‌ها
54
اگر تنها بودید و قلب تان درد گرفت...


بیشترین علت مرگ ومیر بعد از تصادف های رانندگی، حمله های قلبی است. برای کاهش خطر ایست قلبی هنگام حمله قلبی، باید سریع و با دقت عمل کرد. مشکل بزرگ تر زمانی است که حین حمله قلبی کسی کنارتان نباشد...

اما در این مواقع چه باید کرد؟ در صفحه «سالمندان» این هفته به شما می گوییم اگر در زمان حمله قلبی تنها بودید، چه اقدام هایی انجام دهید تا خطر به حداقل برسد.


● با اورژانس تماس بگیرید


فرض کنید در خانه یا خیابان تنها هستید و ناگهان در قفسه سینه خود دردی احساس می کنید، به سختی نفس می کشید، احساس سنگینی می کنید، در استخوان فک، شانه و بازویتان درد می پیچد و برای چند دقیقه ادامه پیدا می کند. در این صورت معطل نکنید و بلافاصله با اورژانس تماس بگیرید. احتمال اینکه دچار حمله قلبی شده باشید و یک لخته خون یکی از رگ های قلبتان را بسته باشد، زیاد است. هرچه زودتر به مراکز درمانی برسید به نفعتان است.


● آرام باشید

وقتی با اورژانس تماس گرفتید، وقت آن است که آرام باشید. دراز بکشید یا روی صندلی بنشینید. آرامشتان را حفظ کنید تا اورژانس از راه برسد. دلیل اینکه باید بنشینید یا دراز بکشید، این است که نباید فعالیت بدنی داشته باشید تا به عضلات قلبتان بیش از حد فشار نیاید.


● آسپیرین بخورید


نتایج پژوهش ها نشان می دهد مصرف آسپیرین در زمان حمله قلبی می تواند به بهبود وضعیت کمک کند زیرا آسپیرین با اثر ضدانعقادی خون، لخته ای که رگ را گرفته و نمی گذارد اکسیژن به قلب برسد را برطرف میکند. با این حال اگر نمی دانید دچار حمله قلبی شده اید یا مشکل دیگری در میان است بهتر است، احتیاط کنید و این دارو را مصرف نکنید.


معمولا بیمارانی که دچار مشکل عروق کرونری هستند، همیشه در منزل آسپیرین دارند و می توانند با مشاهده اولین علایم حمله قلبی (احساس درد در ناحیه قفسه سینه، فک، بازو و...) و در فاصله ای که منتظر رسیدن اورژانس هستند، آسپیرین مصرف کنند. توجه داشته باشید مصرف این دارو به افرادی که آلرژی و زخم معده دارند، توصیه نمی شود.


● لباس تان را سبک کنید


شیشه اتومبیل را پایین بکشید و دکمه های لباستان را باز کنید تا راحت تر نفس بکشید. حمله قلبی، حالت نگرانی، آشفتگی، احساس خفگی و تنگی نفس ایجاد می کند. برای اینکه تا رسیدن اورژانس این علایم را کاهش دهید، در وضعیت راحتی قرار بگیرید. دکمه پیراهن یا بلوزتان را باز کنید. اگر به حرکت و تلاش زیادی نیاز ندارد، شیشه های اتومبیل را پایین بکشید و اگر در منزل هستید، پنجره ها را باز کنید تا هوا داخل شود و راحت تر نفس بکشید.


بعضی توصیه می کنند در زمان حمله قلبی، باید پشت سر هم سرفه کرد و نفس عمیق کشید اما هیچ پژوهش علمی ای ثابت نکرده است که این کارها به حفظ جان بیمار کمک کند بنابراین متخصصان چنین کاری را توصیه نمی کنند. افرادی که سرفه را مفید می دانند معتقدند سرفه مانند ماساژ قلبی عمل می کند اما به عقیده متخصصان، این باور رایج اشتباه است و سرفه کردن ممکن است حتی خطرناک هم باشد.


● با اتومبیل خودتان به بیمارستان نروید


اگر دچار حمله قلبی شده اید، سعی نکنید سوار اتومبیل خودتان بشوید و تا بیمارستان رانندگی کنید. این بدترین کار برای نجات جان خودتان است. در زمان حمله قلبی، هر لحظه که می گذرد، حیاتی است و بهترین راه، تماس با اورژانس است. اگر به اورژانس زنگ بزنید، یک گروه پزشکی بعد از چند دقیقه خود را به شما می رسانند که کمک های اولیه همراه دارند اما اگر بخواهید با اتومبیل خودتان به بیمارستان بروید، احتمال اینکه در ترافیک گیر بیفتید یا تصادف کنید، زیاد است.


● با همسایه یا نزدیکانتان تماس بگیرید


بهتر است در زمان حمله قلبی تنها نباشید به همین دلیل خیلی زود با همسایه یا یکی از نزدیکانتان که سریع می تواند خودش را به شما برساند، تماس بگیرید. وجود یک فرد دیگر می تواند استرستان را بکاهد. بهتر است شماره تلفن افرادی که می توانند در موارد اورژانسی سریع به کمک شما بیایند، را کنار تلفن و دم دست تان قرار دهید.


● علایم حمله قلبی را بشناسید

بیشتر مردم علایم حمله قلبی را نمی شناسند در حالی که تشخیص علایم حمله قلبی، می تواند جانشان را نجات دهد. در زمان حمله قلبی معمولا دردی در ناحیه قفسه سینه، پشت جناغ سینه می پیچد. انگار که قفسه سینه لای منگنه گیر کرده باشد و در این ناحیه فرد احساس فشار، تنگی نفس یا سوزش می کند. این درد ممکن است در چانه، شانه، بازو و بالای شکم نیز وجود داشته باشد. با مشاهده این علایم حتما با اورژانس تماس بگیرید.


ترجمه: فاطمه مهدی پور

منبع : هفته نامه سلامت
 

Cleeev

Registered User
تاریخ عضویت
6 ژانویه 2010
نوشته‌ها
1,271
لایک‌ها
801
محل سکونت
on the edge of a super-massive black-hole
سوزان یکی از خوانندگانمان پرسیده دقیقا چه چیزی موجب یخ زدن مغز میشود؟

ممکن است شما سردرد بستنی را با نام های دیگری هم بشناسید یخ زدن مغز،سردرد تحریک شده با سرما اما هرچه که بنامیدش بهرحال خیلی دردناک است.

یخ زدن مغز بدلیل خوردن سریع نوشیدنیها یا خوراکی های سرد اتفاق میفتد.دکتر جوزف هالیهان دستیار سابق دپارتمان عصبشناسی دانشگاه تمپل میگوید بستنی یکی از دلایل معمول سردرد است حدودا یک سوم مردم دچار سردردهای بستنی میشوند.

چه چیزی موجب درد میشود؟ از دهه 60 میلادی محققان تقصیر را بگردن مکانیسم رگها انداختند یعنی انقباض و آماس سریع رگهای خونی و انها را مسئول دردهای کوبنده سر دانستند. وقتی چیزی سرد مانند بستنی به سقف دهان شما میخورد رگهای خونی به سرعت سرد میشوند و دچار انقباض میگردند.وقتی رگهای خونی مجددا گرم میشوند آماس بازگشت به نقطه اول را تجربه میکنند. این آماس موجب دریافت کردن حس درد و فرستادن سیگنالهای درد از طریق عصبهای درد به مغز میشود. این عصب که بانام عصب پنجم جمجمه ای یا عصب پنجم نیز شناخته میشود مسئول حسها در صورت است بنابراین وقتی سیگنال های درد دریافت شد مغز غالبا انها را برامده از پیشانی تفسیر میکند و به همین دلیل ما دچار سر درد میشویم. هنگام یخ زدن مغز ما درد را در نقطه ای حس میکنیم که از محلی که واقعا اسیب در ان اتفاق افتاده بسیار دور است این یک حقه بدن بنام درد ارجاع شده است و همین هم باعث میشود افرادهنگام حمله قلبی در گردن ،شانه ها یا پشتشان به جای قفسه سینه احساس درد کنند.

برای جلوگیری از یخ زدن مغز اینکارها را انجام دهید: خواکی سرد را ارام مصرف کنید. خوراک سرد را در جلوی دهانتان نگاه دارید تا وقتی گرم شود بعد فرو دهید.به سمت شمال بروید در هوای سرد این اتفاق ناممکن است.


منبع: Why Do People Get Ice Cream Headaches? | Mental Floss

ترجمه از freddie.kh در: بالاترین: چرا پس از خوردن بستنی یا یک خوراکی سرد سردرد میگیریم؟
 

unknown boy

Registered User
تاریخ عضویت
1 جولای 2011
نوشته‌ها
1,019
لایک‌ها
918
چرا مغز عاشق موسیقی است؟


مطالعات جدید در حوزه علم عصب‌شناسی به ***** یک محقق ایرانی، به این پرسش پاسخ می‌دهد که چرا گوش‌دادن به موسیقی به اندازه یک فیلم پلیسی جذاب است.

به گزارش ایسنا، در این پروژه که در «موسسه تحقیقاتی روتمن» در کانادا انجام شد و ***** آن را نیلوفر سلیم‌پور، محقق ایرانی، بر عهده داشت، از گروهی از شنوندگان موسیقی خواسته شد که به نمونه‌های کوتاه از 60 ترانه‌ای که هرگز نشنیده بودند، اما به سبکی بودند که آن‌ها با آن آشنایی داشتند، گوش دهند.

این 19 داوطلب که متشکل از 10 مرد و 9 زن بین سنین 18 تا 37 سال بودند، سپس ترک‌هایی را سفارش دادند که حداکثر دو دلار ارزش داشتند.

برای این که پروژه واقع‌گرایانه‌تر به نظر برسد، هر یک از داوطلبان هزینه خود را پرداختند و یک سی دی از گزیده‌ای از ترک‌های مورد علاقه‌شان به آن‌ها داده شد.

هنگامی که این افراد به موسقی گوش می‌دادند، با استفاده از MRI از مغز آن‌ها اسکن گرفته شد و مشخص شد زمانی که آن‌ها ترانه خاصی را دوست داشتند، نواحی بسیاری در مغزشان تحریک می‌شد.

با این حال، فقط زمانی که آن‌ها تمایل داشتند هزینه‌ای بابت این ترانه‌ها بپردازند، ارتباط قوی با یک ناحیه در مغز موسوم به nucleus accumbens به طور خاص وجود داشت. این ناحیه مسئول حس "تعجب خوشایند" است.

به گفته سلیم‌پور، شاید تعجب‌آور به نظر برسد اما مردم از نقض انتظاراتشان لذت می‌برند.

در دنیای باستان، مدرسان فن بلاغت به خوبی از این نکته آگاه بودند که یکی از شیوه‌های جلب توجه مردم ایجاد انتظارات و سپس انکار آن‌هاست.

فرانسیس بیکن فیلسوف قرن 17 نیز در مقاله‌ای ابراز می‌دارد که "حتی در فریب خوردن نوع لذت وجود دارد."

اما مفهوم این ادعا آن است که چنین ترفندی فقط هنگامی کارساز است که "فریب دادن" بیش از اندازه طولانی نباشد زیرا نقض انتطارات تا زمانی که کوتاه‌مدت است، کارآمد است.

در موسیقی اصطلاحی به نام "آهنگ قطع‌شده" وجود دارد که در آن به نظر می‌رسد که قطعه‌ای موسیقی به پایان می‌رسد اما در دقیقه آخر به یک مقصد غیرمنتظره می‌رسد.

شنونده از این امر لذت می‌برد زیرا این یک شوک خوشایند است و می‌داند که سرانجام قطعه به پایان مناسب و درستی ختم می‌شود.

منبع :

چرا مغز عاشق موسیقی است؟ - Tabnak.IR | تابناك


 

zarrinfard

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
14 آگوست 2010
نوشته‌ها
4
لایک‌ها
0
منبع:وب سایت دکتر محمد جباری
زگیل تناسلی که به آن کوندیلوما آکومیناتا نیز می گویند توسط ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می شود.این ویروس از طریق تماس مستقیم پوست به پوست منتشر میشود. بیش از 100 نوع ویروس HPV وجود دارد که 30 نوع آن می تواند ناحیه تناسلی را آلوده کند.

عوامل خطری که باعث آلودگی و ابتلا به ویروس HPV می شوند عبارتند از:
1. داشتن شریک های جنسی متعدد
2. شروع فعالیت جنسی و مقاربت در سنین پائین
3. داشتن شریک جنسی مبتلا به ویروس HPV

اکثر عفونت های ویروس HPV بدون علامت هستند. در یک مطالعه در خارج از کشور نشان داده شده که 60% دانشجویان زن که هر 6 ماه به مدت 3 سال تحت تست پاپا نیکولا قرار گرفتند در مقطعی از زمان به ویروس HPV مبتلا بودند. میانگین مدت ابتلا به ویروس HPV 8 ماه بود، و فقط 9% افراد بعد از 2 سال مبتلا به عفونت ویروس HPV باقی ماندند.
زگیل های قابل رؤیت دستگاه تناسلی اکثرا توسط انواع 6 و 11 ویروس HPV ایجاد می شود. بیماران ممکن است با بیش از یک نوع ویروس HPV آلوده شوند. زگیل تناسلی ممکن است در هر جایی از دستگاه تناسلی ظاهر شوند. ویروس HPV را در گردن رحم، مهبل (واژن)، مجرای ادراری، مقعد، و بافت های مخاطی مثل ملتحمه چشم، دهان و بینی می توان یافت.
خطر تبدیل زگیل های تناسلی به سرطان های مهاجم ناحیه تناسلی توسط ویروس HPV نوع 6 و 11 پائین است. ولی بعضی از انواع ویروس HPV که ناحیه تناسلی را مبتلا می کنند مثل انواع 16،18،31،33،35،39،45، می توانند با دیسپلازی و سرطان در گردن رحم در زنان و بدخیمی پوست تناسلی (squamous intraepithelial neoplasia) در مردان شوند. از آنجایی که ویروس HPV در زنان مبتلا به HIV سریعا پیشرف می کند، لذا سرطان گردن رحم یکی از بیماری های است که در ایدز دیده می شود.
سیگار ممکن است خطر پیشرفت به سمت سرطان را در هر دو جنس مرد و زن افزایش دهد.
علائم عفونت ویروس HPV در زنان غیر اختصاصی بوده و می تواند شامل درد ناحیه تناسلی، خارش یا ترشحات بد بوی واژینال باشد.
تشخیص زگیل تناسلی با مشاهده زگیل ها یا لمس ضایعات تناسلی بدون درد می باشد. برای تشخیص ضایعات پنهان می توان از پارچه آغشته به اسید استیک 3% تا 5% استفاده کرد که در صورت وجود ضایعات ظاهر آن به رنگ سفید در می آید اما چون این تست غیر اختصاصی است به عنوان یک روش غربالگری متداول استفاده نمی شود. میزان عفونت در مردانی که شریک جنسی (زن) آن ها مبتلا به ویروس HPV می باشد بین 50% تا 77% است ولی میزان ابتلا در زنانی که شریک جنسی (مرد) آن ها مبتلا به عفونت ویروس HPV می باشد این میزان بالا تر است.
بیوپسی و نمونه برداری از زگیل های تناسلی بصورت معمول توصیه نمی شود اما در مواردی که زگیل ها ظاهر غیر معمولی داشته، تغییر رنگ داده، سفت شده، به بافت زیر چسبندگی پیدا کرده، یا این که زخم شده باشد حتما بایستی نمونه برداری شود. در ضمن در زگیل هایی که بعد از درمان پایدار مانده یا بدتر می شوند و همچنین در بیماران با نقص ایمنی حتما بایستی نمونه برداری شوند.
درمان:
بیماران مبتلا به زگیل تناسلی بایستی بدانند که در افرادی که فعالیت جنسی و مقاریت دارند ویروس HPV و عود آن شایع است و دوره نهفته آن می تواند طولانی و متغییر باشد و مدت عفونت و روش های پیشگیری کاملا مشخص نمی باشد.
انتخاب نوع درمان زگیل تناسلی به عوامل مختلف زیر وابسته است:
1. سایز زگیل
2. تعداد زگیل ها
3. محل زگیل
4. ترجیح بیمار و پزشک

درمان به دو شکل کلی انجام می شود:
1. درمان هایی که توسط خود بیمار انجام می شود که شامل استفاده از محلول یا ژل podofilox 0.5%، کرم imiquimod 5%، یا پماد sinecatechins 15% می باشد. البته به دلیل عوارض هر کدام و طولانی بودن مدت درمان کمتر توصیه می شود.
2. درمان هایی که توسط پزشک متخصص انجام می شود که شامل استفاده از نیتروژت مایع، الکترو کوتر، لیزر، رزین پودوفیلین 10% تا 25%، تری کلرو استیک اسید (TCA) یا بیکلرو استیک اسید (BCA) 80% تا 90% یا برداشت به روش جراحی می باشد.

البته به نظر من بهترین، سریعترین و اثربخش ترین درمان لیزر می باشد.
زنان مبتلا به زگیل تناسلی یا سابقه ای از تماس جنسی با فرد مبتلا بایستی هر چه سریعتر توسط پزشک متخصص معاینه و ارزیابی شوند.
در صورتی که ضایعات بزرگ و وسیعی در اطراف سوراخ ادراری باشند این نگرانی را ایجاد می کند که احتمال درگیری مجرای ادراری و مثانه وجود داشته باشد لذا در این موارد توصیه می شود تا سیستو یورتروسکوپی ( مشاهده مجرای ادراری و مثانه با دستگاه) شوند تا در صورت ابتلا مجرای ادراری یا مثانه درممان شوند.
واکسن HPV:
گارداسیل (Gardasil) یک واکسن 4 ظرفیتی بر علیه چهار نوع ویروس HPV 6، 11، 16، و 18توسط FDA برای پیشگیری از مواردی که با ویروس HPV همراه می شود مثل سرطان گردن مثانه، سرطان ناحیه مقعد و بروز زگیل های تناسلی در مردان و زنان تائید شده است.
سرواریکس Cervarix یک واکسن دو ظرفیتی بر علیه نوع 16 و 18 ویروس HPV برای پیشگیری از سرطان گردن رحم در زنان توصیه شده است.
بیشترین تاثیر واکسن ها زمانی ظاهر می شود که قبل از تماس جنسی تزریق شود. مصونیت ایجاد شده برای واکسن ها برای بیش از 5 سال باقی می ماند.
 

M1V

کاربر فعال عکس و عکاسی
کاربر فعال
تاریخ عضویت
9 می 2013
نوشته‌ها
13,700
لایک‌ها
3,616
محل سکونت
asalkade.com خرید تلفنی عسل از زنبوردار09155869597
عسل طبیعیـــ و فوایدشـــــ
[FONT=&amp]
[/FONT]

asal 150 garami rayegan.jpg[FONT=&amp]

عسل قوی‌ترین ضدباکتری طبیعی دنیاست؛ برای همین هم یه شیشه عسل قرن‌ها سالم می‌مونه و فاسد نمی‌شه.[/FONT]
[FONT=&amp]هر یه قاشق عسل نتیجه کار و تلاش [/FONT][FONT=&amp]۴۵[/FONT][FONT=&amp] روزه یه زنبور کارگره که از بدو تولدش بدون اینکه یه شب بخوابه، عسل تولید کرده. هر قاشق عسل از شهد [/FONT][FONT=&amp]۱۰[/FONT][FONT=&amp] میلیون گله و هر زنبور معادل [/FONT][FONT=&amp]۷[/FONT][FONT=&amp] دور کره زمین پرواز می‌کنه تا گرده گل رو تبدیل به عسل کنه[/FONT][FONT=&amp].
[/FONT][FONT=&amp]عسل سرشار از منیزیم، پتاسیم، آهن، کلسیم، فسفات و [/FONT][FONT=&amp]۲۲[/FONT][FONT=&amp] نوع ویتامین و ماده معدنیه[/FONT][FONT=&amp]. [/FONT][FONT=&amp]نوشیدن یه لیوان آب‌لیمو و عسل در روز نه تنها[/FONT][FONT=&amp]سیستم ایمنی بدن‌تون رو تقویت می‌کنه[/FONT][FONT=&amp]که با افزایش سوخت و ساز بدن[/FONT][FONT=&amp]باعث لاغری می‌شه[/FONT][FONT=&amp].[/FONT][FONT=&amp]
[/FONT][FONT=&amp]ترکیب عسل و دارچین که می‌تونید باهاش دم‌نوش درست کنید یا تو یه کپسول بریزید و مثل قرص بخوریدش،[/FONT][FONT=&amp]تقویت کننده قلب، پایین آورنده کلسترول و رفع سوهاضمه[/FONT][FONT=&amp]است. غرغره دم‌نوش عسل و دارچین در صبح مانع بوی بد دهن می‌شه[/FONT][FONT=&amp].
[/FONT][FONT=&amp]ترکیب عسل، دارچین و روغن زیتون یه ماسک عالی برای لطافت، درخشش و لایه‌برداری پوست صورته[/FONT][FONT=&amp].[/FONT][FONT=&amp]
[/FONT][FONT=&amp]با عسل و لیمو یه لیموناد خنک درست کنید و اونو جایگزین نوشابه کنید که هم خوشمزه است، هم انرژی‌زا و نشاط آوره[/FONT]
 

user22

Registered User
تاریخ عضویت
24 دسامبر 2012
نوشته‌ها
139
لایک‌ها
37
محل سکونت
TEH
[FONT=&amp]عسل سرشار از منیزیم، پتاسیم، آهن، کلسیم، فسفات و ۲۲ نوع ویتامین و ماده معدنیه[/FONT]
مطمئنی این اطلاعات درسته؟
 

feri23

Registered User
تاریخ عضویت
26 آگوست 2011
نوشته‌ها
825
لایک‌ها
193
اسیدهای چرب گروه امگا

ریزش مو ، آسیب های پوستی ، پیری مغزی و حتی سرطان … یکی از علل اصلی پیدایش چنین عارضه هایی مرگ سلولی یا آسیب سلولی در بافتی است که عارضه ی مربوطه را ایجاد می نماید و یکی از مهم ترین دلایل از بین رفتن یا آسیب سلول ها نقص ، پارگی و آسیب در غشای ساخته شده از چربی سلول ها می باشد ، هر سلول بدن توسط لایه ای که شامل اسیدهای چرب هم می شود ، محافظت می شود و در صورت آسیب رسیدن به این غشا سلول در معرض خطر قرار گرفته که در نتیجه بیماری های گوناگونی را سبب می شود ، چربی تشکیل دهنده ی غشای سلولی همان امگا۳ می باشد ، احتمالا با بیان رابطه ی زنجیره ای از چگونگی آسیب غشای سلولی تا پیدایش بیماری متوجه اهمیت غیرقابل انکار امگا۳ شده اید ، در بدن انسان به صورت طبیعی مقداری امگا۳ و دیگر اسید های چرب امگا وجود دارد ، اما در صورت ضایعه ای که نیاز به تزریق امگا۳ برای ترمیم آن باشد بدن به خودی خود توانایی تولید این اسید چرب را ندارد و باید به صورت خارجی جذب بدن شود ، برای مثال در یک ضایعه پوستی که سلول های پوست آسیب می بینند برای احیای پوست بدن نیاز به استفاده خارجی و موضعی از امگا۳ است ، امگا ۳ در جگر ماهی ، روغن شترمرغ ، کنجد ، گردو و گروه دیگری از مواد غذایی وجود دارد.


گفته می شود زدن قرصهای امگا 3 به پوست می تواند به عنوان یک ماسک برای پوست مفید باشد آیا درست است ؟

امگا 3 و امگا 6 دردسته ی اسیدهای چرب غیر اشباع چند حلقه ای قرارمی‌گیرند. این اسیدهای چرب نقش مهمی در برخی عملکردهای بدن ما بازی می‌کنند. اگر ما همان طور که ازاهمیت اسیدهای چرب می گوییم از امگا 3 هم یاد می‌کنیم، به این علت است که این اسیدها به اسیدهای چرب ضروری معروف اند: بدن ما به آنها نیاز دارد، اما خودش نمی‌تواند آنها را بسازد. بنابراین، اهمیت تغذیه در این است که خوراکی ها تنها منبع وارد کردن امگا 3 به بدن هستند.

خوردن امگا 3 به هر شکل چه از طریق مصرف مواد خوراکی ( مغز گردو، روغن گردو، روغن کلزا، ماهی های چرب، سویا، شاهدانه و جوانه ی گندم) و چه به صورت قرص برای بدن بسیار مفید است که برای خانمها می تواند در زیبایی پوست بسیار موثر باشد و از چروک شدن زود هنگام پوست جلوگیری کند .

اگر از قرصهای امگا 3 استفاده می کنید بهتر است بدانید که می توانید مثل تمام ماسکها هفته ای دو بار به فاصله ی 3 روز همزمان با خوردن آن محتویات یک قرص را نیز به آرامی با حرکت دورانی به روی پوست خود به جز زیر چشم و اطراف لبها بمالید که دقیقا امگا 3مثل یک کرم نرم کننده بر روی پوست شما عمل خواهد کرد و پس از مدتی جذب خواهد شد .

نکته 1 : همانطور که گفته شد هیچگاه امگا 3 را اطراف لبها نزنید.

نکته 2 : ترجیحا آن را شب هنگام خواب بخورید و به پوست بزنید و صبح با صابون بشویید.


منبع : بیتوته
 

feri23

Registered User
تاریخ عضویت
26 آگوست 2011
نوشته‌ها
825
لایک‌ها
193
he1715.jpg

روش‌های مقابله با گرمازدگی

هوا گرم است​،تمام لباستان از عرق خیس‌شده است. ناگهان دچار خستگی شدید، سردرد و سرگیجه می‌شوید و احساس می‌کنید دارید از حال می‌روید. تا به حال این حس را در فصل گرم سال داشته‌اید؟

اینها همان علائم و نشانه‌های گرمازدگی است که بدن شما، در مقابل حرارت بالای محیط نشان داده است. علائم هشداری که باید جدی گرفته شود و اگر زودتر اقدام مناسبی برای آن انجام نشود ممکن است به اغماء و حتی مرگ منجر شود. گرمازدگی گرچه برای بیشتر ما لااقل یک بار در طول عمرمان رخ داده است ولی نباید بگذاریم دوباره اتفاق بیفتد و باید با رعایت نکاتی از آن پیشگیری کنیم. برای آگاهی بیشتر درباره پدیده گرمازدگی و جلوگیری از آن، با دکتر ایرج خسرونیا، متخصص داخلی و رئیس انجمن متخصصان داخلی ایران به گفت‌وگو نشستیم.

گرما زدگی​چگونه رخ می​دهد و چه اختلالی در اعضای بدن ایجاد می‌شود؟
وقتی انسان در مقابل گرمای محیط بیش از 40 درجه سانتی‌گراد، نور شدید آفتاب یا محیط خفه و گرم (مقابل کوره) قرار می‌گیرد بدن شروع به تعریق می‌کند. تعریق زیاد باعث می‌شود مقدار زیادی از پتاسیم، سدیم و املاح بدن از طریق عرق دفع شود. پس بتدریج بدن با کمبود آب مواجه می‌شود که ابتدا علائمی مانند خشکی دهان، خشکی اشک و احساس تنگی نفس برای فرد گرمازده به‌وجود می‌آید و نشانه‌ها با افزایش یافتن ضربان قلب و بی‌حالی ادامه می‌یابد. این افراد بشدت به آب نیاز پیدا می‌کنند و اگر اقدام مناسبی به عمل نیاید، حال بیمار رو به وخامت می‌‌رود.

درباره اتفاقاتی که هنگام گرمازدگی در بدن رخ می‌دهد، بیشتر توضیح می‌دهید؟
در حالت عادی وقتی ما در مقابل گرما قرار می‌گیریم مقدار زیادی از خون به عروق سطحی پوست وارد می‌شود و سیستم گردش خون مانند یک کولر آبی عمل می‌کند. جریان خون وقتی به سمت پوست می‌آید مقدار زیادی از حرارت را با محیط مبادله می‌کند.

وقتی درجه حرارت بیرون بیش از درجه حرارت دمای بدن باشد، این مبادله بدرستی انجام نخواهد شد و درجه حرارت گرم بیرون را هم به خود جذب می‌کند و تبدیل درجه حرارت بالا به پایین مختل می‌شود. مسئول تنظیم حرارت در بدن، عضو کوچکی در مغز به نام هیپوتالاموس است که با گرمای زیاد دچار مشکل می‌شود.

حال بیماران تا چه حد وخیم می‌شود؟
همان‌طور که اشاره کردم، با پیدایش علائم اولیه، بیمار را باید بسرعت از ناحیه گرم خارج کرد تا گرمازدگی از حالت خفیف به سوی متوسط و شدید سوق پیدا نکند؛ زیرا درمان بیمار در مراحل بعدی بسیار دشوارتر بوده و حتی ممکن است در بیمارستان نیز بستری شود. در گرمازدگی شدید، تهوع، استفراغ، تشنج کاهش سطح هوشیاری و کما اتفاق می‌افتد، در این حالت قلب برای خونرسانی به کل بدن ضربان را بالاتر می‌برد. تا بتواند خون را به ارگان‌های مهمی چون کبد، مغز و کلیه‌ها برساند. اگر یکی از این اعضا مانند کلیه‌ها با کمبود خون و اکسیژن مواجه شود، آسیب جدی خواهد دید.

چه افرادی بیشتر گرمازده می‌شوند؟
کودکان، افراد مسن، کسانی که سابقه بیماری‌های مزمنی مانند دیابت، بیماری‌های قلبی، کبدی، ریوی و کلیوی دارند یا دچار سرطان هستند، در معرض خطرند. در برابر هر تغییر محیطی، بدن دفاعی از خود نشان می‌دهد.

وقتی ایمنی بدن ضعیف شده و قدرت دفاعی چندانی ندارد نه تنها در مقابله با گرمازدگی، بلکه در برابر بسیاری از شرایط غیرعادی محیطی و بیرونی واکنشی متفاوت‌تر از یک فرد سالم نشان خواهد داد.

مثلا یک فرد مسن نمی‌تواند حالت ارتجاعی رگ‌ها و کولر طبیعی بدن را تنظیم کند یا یک کودک به دلیل این‌که قدرت بدنی کمی دارد و سیستم ایمنی‌اش هنوز تکامل نیافته و مهم‌تر از همه غدد عرقی به اندازه کافی وجو د ندارد، بیشتر در معرض گرمازدگی قرار دارد و خانواده‌ها باید به این نکته توجه کافی داشته باشند و از کودکان در این فصل مراقبت کافی در برابر گرما و آفتاب به عمل آورند. کودکان خیلی زود دچار گرمازدگی شدید می‌شوند.

کم‌آبی بدن چیست و چطور باید میزان آب از دست رفته را جبران کرد؟
وقتی با عرق کردن، آب زیادی از بدن دفع می‌شود یا در برخی بیماران به دلایلی کلیه‌ها خوب کار نمی‌کنند و آب زیادی از طریق کلیه‌ها دفع می‌شود و در دسته دیگری نیز اسهال و استفراغ باعث کاهش آب بدن می‌شود، آب موجود در رگ‌ها کاهش یافته و گلبول‌های قرمز غلیظ‌تر شده و شخص ابتدا علائم ظاهری نشان می‌دهد و در نهایت قدرت خونرسانی کاهش می‌یابد و مراکز حساس ضربه می‌بینند. اوایل بیماری، با دادن آب و آبمیوه می‌توان اختلال ایجاد شده را بهبود بخشید. مایعات باید به آرامی و به طور مرتب به بیمار گرمازده خورانده شود. بهتر است برای جبران سدیم از دست رفته کمی داخل آبمیوه نمک نیز اضافه کرد ولی بهترین درمان همان نوشیدن آب خنک است. اگر مراحل گرمازدگی پیشرفته بود باید به وسیله سرم کم‌آبی ایجاد شده را جبران کرد.

با بیمار گرمازده چگونه برخورد کنیم؟
اولین کار این است که بیمار را از محیط گرم خارج کنیم و به مکانی که دارای کولر یا پنکه است انتقال دهیم. حتی اگر بیمار دچار تهوع و استفراغ است آرام‌آرام به او آب بخورانیم و لباس‌هایش را سبک کنیم. می‌توانیم پاهای بیمار را در آب یخ قرار دهیم. در صورتی که تهویه نبود، به وسیله پارچه مرطوب و باد زدن مصدوم را خنک می‌کنیم و چنانچه گرمازدگی شدید بود، به هیچ وجه خود درمانی توصیه نمی‌شود و بیمار را باید سریع به مراکز فوریت‌های پزشکی انتقال داد.

با رعایت چه نکاتی می‌توان از گرمازدگی جلوگیری کرد؟
افراد مسن، کودکان و کسانی که به یک بیماری مزمن دچارند از بیرون آمـــدن در ساعات گرم روز (ساعت 10 صبح تا 5 بعدازظهر) خودداری کنند و اگر مجبورند در این ساعات از خانه خارج شوند، سعی کنند در سایه راه بروند و به مدت طولانی در معرض آفتاب قرار نگیرند.

اگر برخی افراد مجبورند در محیط بیرون باشند و کارشان به نوعی خارج از ساختمان است، مقدار کافی آب با خود به همراه داشته باشند و هرازگاهی حتی اگر تشنه هم نیستند مقداری از آن را بنوشند. ضمنا دقت کنند لباس و پوشش مناسبی داشته باشند.

لباس‌های نخی گشاد با رنگ روشن، باعث حرکت جریان هوا روی سطح پوست شده و از بالا رفتن گرمای درونی بدن جلوگیری می‌شود.

از ورزش کردن در ساعات گرم روز و زیر نور شدید آفتاب خودداری شود. ورزش باید در ساعات خنک روز یا در سالن‌های سرپوشیده و خنک انجام شود.

افرادی که در کوره‌پزخانه‌ها کار می‌کنند، بهتر است سیستم تهویه مناسبی در آن محل نصب کنند. دمای اتاقی که در آن هستیم باید بین 30 تا 34 درجه باشد.

به دلیل از دست رفتن کلسیم، فسفر، منیزیم، سدیم و پتاسیم ممکن است گرفتگی عضلات یا اسپاسم رخ دهد. راه‌حل نیز مانند دیگر موارد خوردن مایعات و غذای مناسب است. عضلات درگیر اغلب عضلات ساق پا و عضلاتی هستند که بیش از بقیه حرکت می‌کنند.

منبع:jamejamonline.ir
 

poyyesh

Registered User
تاریخ عضویت
24 دسامبر 2012
نوشته‌ها
1,175
لایک‌ها
649
سلام دوستان یه صابونی چیزی معرفی کنید واسه شستن روزانه صورت ( پوست معمولی و سبزه ) هم روشن کننده وهم چربی صورتو بشوره و هم ضد جوش ممنونم
 

poyaweb

Registered User
تاریخ عضویت
20 آگوست 2013
نوشته‌ها
232
لایک‌ها
26
من میخوام راجع به فواید خاک شیر براتون یه مطلب بذارم.امیدوارم به دردتون بخوره
التیام دهنده زخم و جراحات است. جوشانده خاکشیر برای رفع اسهال‌های ساده و رفع ترشحات زنانگی مفید است.
خاکشیر ادرار آور است.
خاکشیر تب‌بُر است.
برای دفع کرم مفید است.
التهاب کلیه را برطرف می‌کند.
سرخک و مخملک را دوا می‌کند.
خاکشیر صدا را باز می‌کند.
برای از بین بردن کهیر و التهابات پوستی از خاکشیر استفاده کنید.
از گلها و برگهای گیاه می‌توان برای رفع بیماری ناشی از کمبود ویتامین C استفاده کرد.
سنگ کلیه را دفع می‌کند. برای دفع سنگ کلیه می‌توان خارشتر، ‌خاکشیر و ترنجبین را با هم مخلوط کرده وصبح ناشتا خورد.
برای برطرف کردن جوشهای صورت که بعلت خوردن چربی و شیرینی زیاد ایجاد می‌شود باید جوشانده یک قاشق ترنجبین را با دو قاشق غذاخوری خاکشیر مخلوط کرده و هر روز صبح ناشتا بمدت دو هفته آن را میل میل کنید تا جوشها از بین برود.
 

elahi43

Registered User
تاریخ عضویت
9 ژوئن 2012
نوشته‌ها
1,601
لایک‌ها
499
محل سکونت
سرزمین ظالمین
کشف بیش از 100 تن داروی قاچاق در پایتخت

در عملیات روز گذشته ماموران فرماندهی انتظامی تهران بزرگ محموله 100 تنی داروی های قاچاق توقیف و تعدادی از قاچاقچیان دارو شناسایی و دستگیر شدند.

سردار حسین ساجدی نیا فرمانده انتظامی تهران بزرگ در گفتگو خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران؛ از کشف محموله بزرگ دارویی قاچاق در پایتخت خبر داد و در تشریح آن گفت: روز گذشته ماموران معاونت مبارزه با کالای قاچاق پلیس آگاهی تهران بزرگ، موفق شدند طی یک عملیات پیچیده پلیسی محموله 100 تنی داروی قاچاق را کشف و تعدادی از قاچاقچیان دارو را نیز دستگیر نمایند.

وی با بیان اینکه در این عملیات خوشبختانه محموله داروها کشف و در اقدامی هماهنگ افرادی که در این رابطه دخیل بودند دستگیر شدند، اظهار داشت: مابقی اعضای باند نیز شناسایی شدند که دستگیری آنان در دستور کار قرار گرفته که با اقدام اطلاعاتی ماموران بزودی این افراد نیز دستگیر خواهند شد.

ساجدی نیا با تاکید بر اینکه این داروها اغلب داروهای درمانی مورد نیاز بیماران و مردم است، اظهار داشت: در بین داروها مقادیر قابل توجه ایی مکمل های غذایی، داروهای نیروزا، لوازم آرایشی و بهداشتی نیز به چشم می خورد.
رئیس پلیس پایتخت با بیان اینکه برخی از این داروها تولید داخل بوده و به صورت احتکار شده در شرایط غیر استاندار نگهداری می گردید، افزود: قاچاقچیان دارو قصد داشتند این داروها را در سطح کشور توزیع نمایند که خوشبختانه با اقدام ماموران ناکام مانده و دستیگر شدند.
وی یاد آور شد: مقادیر دیگری از این داروها نیز خارجی بوده و از نظر قیمت باید کارشناسی شود ولی ارز قابل ملاحظه ایی صرف خرید و واردات این داروها شده است.
فرمانده انتظامی تهران بزرگ، خاطر نشان کرد به نظر می رسد اغلب این داروها غیر استاندار و غیر قابل استفاده برای مصرف کننده باشد که البته این مهم می بایست از سوی کارشناسان وزارت بهداشت و درمان مورد بررسی قرار گیرد.
 

newspub

Registered User
تاریخ عضویت
26 جولای 2013
نوشته‌ها
252
لایک‌ها
30
[h=1]کمبود ویتامین B را جدی بگیرید[/h]یک متخصص تغذیه در خصوص کمبود ویتامین B، گفت: ویتامین‏‌های گروه B انواع مختلفی دارند که هر یک در مواد غذایی مختلفی وجود دارد پس افراد باید کمبود ویتامین B را جدی بگیرند.
فرناز جزءدایمی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه زنجان، اظهار کرد: ویتامین‎های گروه B هر یک نقش خاصی را در بدن ایفا می‎کنند که نبود یا کمبود هر کدام از آنها مشکلاتی را ایجاد می‎کند.
وی با اشاره به هر یک از انواع ویتامین‎های گروه B، افزود: ویتامین B معمولاً در حبوبات، مغزها و مغز جو وجود دارد که کار اصلی آنان سوخت و ساز بدن، انتقال پیام‏‌های عصبی و نیز عملکرد صحیح قلب می‎باشد. مهم‏ترین عارضه‎ای که در اثر کمبود ویتامین B حاصل می‌شود بیماری بربری، بی‌اشتهایی فرد و اختلال در سیستم گوارشی و قلب است.
جزءدایمی تصریح کرد: ویتامین B2 در برخی سبزیجات، غلات و سبوس گندم وجود دارد، تمام ویتامین‏‌ها محلول در آب هستند این ویتامین برای سوخت و ساز بدن بسیار مفید است. نبود این ویتامین مشکلاتی همچون ایجاد زخم در گوشه لب، تورم زبان، اگزمای پوستی و ریزش مو را حاصل می‌شود.
این متخصص تغذیه درخصوص ویتامین B3، یادآور شد: این نوع از ویتامین‏‌های گروه B در غلات، سبوس غلات، خرما و جو به وفور یافت می‌شود که به تقویت پوست و رشد مو کمک می‎کند نبود این ویتامین بی‎اشتهایی، زخم دهان، ورم لثه و ضعف حافظه را به همراه دارد.
جزءدایمی عنوان کرد: ویتامین B5 یکی دیگر از شاخه‎های ویتامین‏های گروه B است که در مغز گردو، سیب و برگه زردآلو وجود دارد که باعث رشد و نمو بدن، درمان خستگی و مبارزه با برخی بیماری‏ها موثر است و کمبود آن، افسردگی، ضعف بدن و بی‎حالی را در پی دارد.
این متخصص تغذیه در خصوص ویتامین B9 و B12، خاطرنشان کرد: ویتامین B9 در حبوبات مثل لوبیا چشم بلبلی و آرد سویا وجود دارد که برای زنان به ویژه در دورانبارداری بسیار مفید است و باعث حفظ سلامت جنین می‌شود. ویتامین B12 درعصاره مخمر، جوانه گندم، کشمش و جگر به فراوانی یافت می‌شود که به عملکرد اعصاب و انتقال پیام‏های عصبی کمک می‎کند. کمبود ویتامین B12 باعث کم خونیشدید، خستگی، ضعف، عدم تمرکز و درد عضلانی می‌شود.
 
بالا