sina86
Registered User
- تاریخ عضویت
- 27 آپریل 2008
- نوشتهها
- 3,309
- لایکها
- 35
كتاب آكواريوم مجيد كوهكن نقد شد
خبرگزاري فارس: نخستين سمينار نقد و بررسي شعر معاصر در دانشگاه آزاد اسلامي واحد ارسنجان به نقد كتاب آكواريوم سروده مجيد كوهكن اختصاص يافت.
به گزارش خبرگزاري فارس، در اين برنامه كه به همت معاونت سماي دانشگاه آزاد ارسنجان برگزار شد هوشيار انصاري فر ، عليرضا بهنام، محمد حسين بهراميان، كاووس رضايي و رضا رحيمي به سخنراني پرداختند.
* هوشيار انصاري فر: براي كوهكن حرفهايش مهم است
هوشيار انصاري فر شاعر و مترجم و منتقد در اين برنامه اظهار داشت كوهكن عليرغم همه ي تمهيدات ادبي و تاثير پذيري هاي جريان شعر دهه هفتاد كه در آثار او ديده مي شود و بسيار هم طبيعي است اثري ارائه كرده است كه به نظر من در برخي لحظات لذت بردنم در برخي لحظه هايش متوقف مي شود.
وي با اشاره به اينكه كار شاعر بزرگ اين است كه خودش را به دست وضعيت هاي زبان بسپارد و سطر اول او را رهنمون كند به سط دوم گفت: در اين مجموعه با شاعري روبرو هستيم كه حرف هايش براي خودش آنقدر مهم است (البته براي همه ي ما مهم است) كه ظرفيت هاي زباني و جمال شناسي نتوانسته او را مجبور به تسليم كند، بلكه آنان در مقابل شاعر تسليم شده اند و در برابر بسياري از سطرها مي توان حرفي را كه شاعر مد نظرش بوده مقابل سطر نوشت.
انصاري فر اظهار داشت: به نظر من سطر بايد خواننده را به سرگيجه و حيراني برساند، البته نه از نوع معلق گويي كه در ادبيات كلاسيك در آثار امثال خاقاني يا قاآني وجود داشته است البته بايد بگويم من به خاقاني علاقه دارم.
وي با اشاره به سطرهايي از آخر كتاب گفت تمهيدات اين سطرهها بر اساس حذف صورت گرفته كه يك فعل كامل و دو شناسه فعل ديگر حذف شده اما مي توان دقيقا اشاره كرد چه چيزي در ذهن شاعر بوده و بايد جاي اين حذف قرار گيرد
انصاري فر گفت: اگر آقاي كوهكن خودش را به دست ظرفيت هايي كه ويژگي هايي زبان فارسي به ما داده مي سپرد حتما به چيزهاي بسيار متفاوتي مي رسيد كه نمي توانستيم به راحتي كلمه هاي تعيين شده را به جاي حذف شده ي شعرش قرار داد.
* محمد حسين بهراميان: اين دفتر بازتاب مجيد كوهكن است
ديگر شركت كننده در مباحث نقد كتاب محمد حسين بهراميان شاعر و عضو هيات علمي دانشگاه بود كه با ذكر حكايتي تاريخي از سخنراني ابوسعيد ابوالخير اظهار داشت: مجيد كوهكن دقيقا مانند شعرش است. برخلاف بسياري از انسان هاي چاپلوس كه ظاهر و باطني متفاوت دارند مجيد كوهكن هماني است كه در اين شعر ها مي بينيد و از اين نظر كمتر مجموعه شعري رامي توانيد ببينيد كه اين چنين بازتاب دهنده شاعرش باشد. وي با اشاره به هنر در جهان و هنر ايراني اظهار داشت: اين كار در ميان انبوه كارهاي بازار كتاب كاري متفاوت است. نمي خواهم بگويم كاري است كارستان اما هر چه هست دقيقا خود مجيد كوهكن است. وي نمي خواهد با اين كتاب مشهور يا ثروتمند شود بلكه همان طور كه خودش گفته مي خواهد با مردم ارتباط برقرار كند و اين كار را از طريق واژه و كلمه انجام داده است.
* عليرضا بهنام: بيان كوهكن به معما نزديك است
عليرضا بهنام شاعر روزنامه نگار و منتقد نيز در بخشي از اين مراسم اظهار داشت : يك شاعر و نظريه پرداز آمريكايي گفته است شعر يك شاعر زماني قابل بررسي است كه با شعرهاي ديگر شاعران برآمده ي آن دوران آشنا باشيم، شعر يك فرد به تنهايي نمي تواند ملاك قضاوت به ما بدهد
وي افزود: اين نظر البته با نظريه هاي خواننده محوري كه امروزه در ادبيات و بررسي هاي ادبي با آن روبرو مي شويم متضاد است اما اين واقعيتي است كه نقد معطوف به محيط و نقد معطوف به جريان هاي ادبي نوعي از نقد است كه در ادبيات كلاسيك ما نيز وجود داشته است و در قالب سبك شناسي ها و بررسي هاي دوره اي امكان پذير بوده است.
بهنام ضمن اشاره به تحولات شعري دهه هاي اخير گفت " مجموعه اخير يك مجموعه بدعت گذار نيست اما بايد ديد تمهيداتي كه آقاي كوهكن به كار گرفته چقدر برآمده ازاقتضاعات است؟
وي افزود بايد بررسي كرد آيا شاعر حرف ساده اي داشته كه بايد در فرم ساده اي بيان مي شده يا شاعر نتوانسته در فرم هاي پيچيده تر كار كند.
بهنام در بيان خصوصيات كتاب گفت: در ادب فارسي يك قالب داريم تحت عنوان معما كه اين كتاب از اين قالب زياد استفاده كرده است، بيان طنز و كاريكاتور سازي و بيان نزديك فرم معما از شاخصه هاي اين اثر است.
وي گفت: در فرم معما شاعر با كمترين واژگان يك كشف را به خواننده القا مي كرد كه ايشان نيز در اين امر موفق بوده است.
* كاووس رضايي: كوهكن از پس محدوديت ها برآمده است
ديگر سخنران اين مراسم كاووس رضايي _ مدير گروه ادبيات دانشگاه ارسنجان بود كه اظهار داشت: اين مجموعه از چند جهت قابل بررسي است ، چون اكثر كارهاي مجموعه سپيد است، طبيعتا از لحاظ زبان ، آهنگ ، تخيل و پيام آوري چند محدوديت وجود دارد : نخست اين كه در شعر سپيد يك تجربه ي شعري و عام براي همه وجود ندارد و كسي مي تواند صحبت هاي روي اين شعر را درك كند كه يا در زمينه مطالعه داشته باشد يا تجربه سرايش شعري اين گونه را پشت سرگذاشته باشد و همين باعث شده اين گونه اشعار در بعضي دوره ها با كم مهري مواجهه شود. وي با اشاره به جايگاه مناسب شعر سپيد در دهه هفتاد اظهار داشت مي توان شواهدي از اين كتاب ارائه كرد كه نشان مي دهد آقاي كوهكن اين تجربه شعري را با تمام وجود خويش حس كرده است. وي با اشاره به محدوديت هاي شعر سپيد در حوزه زبان و واژگان گفت: اگر در گذشته شعري ما كسي مثل فردوسي شاهنامه ، يا مولوي مثنوي را بيان كرده ، با گنجينه اي از واژگان حماسي يا معرفتي و تعليمي روبرو بودند اما در يك مجموعه كوتاه و يا در شعري كوتاه و چند مصراعي با مخاطب صحبت كردن و نقطه شروع و پايان را در نظر گرفتن و به يك ارتباط دو جانبه ي شعري رسيدن با چند واژه و چند لغت كار مشكلي است.
وي محدوديت زمان را ديگر محدوديت شعر امروز دانست و گفت: وقتي يك غزل حافظ را مي خوانيم، فرصت فكر كردن و وقت تخيل داريم و حتا اگر برخي عبارات را درك نكنيم در پايان شعر به يك نتيجه مي رسيم اما در شعر سپيد اين زمان اجازه زيادي به خواننده يا مستمع نمي دهد تا بتواند درك عميقي از آن داشته باشد و دقيقا ظرافت آقاي كوهكن اينجا نمايان شده كه نيامده مخاطبش را در يك فضاي مبهم قرار دهد كه وي فقط بخواهد فكر كند شاعر چه مي خواهد بگويد بلكه در كمترين فضا و با كمترين فشار ذهني پيام را درك كند.
* رضا رحيمي: ريتم هاي كلاسيك جوابگوي فضاي امروز نيست
رضا رحيمي شاعر و منتقد در ادامه گفت: در دنياي امروز نمي توانيم شاهد ريتم هاي كلاسيك باشيم ريتم هاي ادبيات كلاسيك به هم مي ريزد ريتم تازه دروني مي شود و وقتي دروني شد در رفتار ما در نقاشي ما در نوشته هاي ما و در موسيقي ما خلق مي شود.
وي درباره شعر هاي كتاب گفت : شاعر به نوعي مي خواسته آشنازدايي كند اما در متن فقط يك سري جابجايي ها اتفاق مي افتد در شعر تصوير كردن را مي بينيم اما نشان دادن و اجرا كردن را نمي بينيم "
در پايان اين سمينار طيبه نيكو، محمد حسين ابراهيمي، محبوبه افشاري، هوشيار انصاري فر، عليرضا بهنام، مسلم كلانتري، سولماز نراقي،مجيد كوهكن، محمد حسين بهراميان و...به شعر خواني پرداختند.
مجموعه شعر اكواريوم به تازگي توسط نشر ثالث وارد بازار شده است.
خبرگزاري فارس: نخستين سمينار نقد و بررسي شعر معاصر در دانشگاه آزاد اسلامي واحد ارسنجان به نقد كتاب آكواريوم سروده مجيد كوهكن اختصاص يافت.
به گزارش خبرگزاري فارس، در اين برنامه كه به همت معاونت سماي دانشگاه آزاد ارسنجان برگزار شد هوشيار انصاري فر ، عليرضا بهنام، محمد حسين بهراميان، كاووس رضايي و رضا رحيمي به سخنراني پرداختند.
* هوشيار انصاري فر: براي كوهكن حرفهايش مهم است
هوشيار انصاري فر شاعر و مترجم و منتقد در اين برنامه اظهار داشت كوهكن عليرغم همه ي تمهيدات ادبي و تاثير پذيري هاي جريان شعر دهه هفتاد كه در آثار او ديده مي شود و بسيار هم طبيعي است اثري ارائه كرده است كه به نظر من در برخي لحظات لذت بردنم در برخي لحظه هايش متوقف مي شود.
وي با اشاره به اينكه كار شاعر بزرگ اين است كه خودش را به دست وضعيت هاي زبان بسپارد و سطر اول او را رهنمون كند به سط دوم گفت: در اين مجموعه با شاعري روبرو هستيم كه حرف هايش براي خودش آنقدر مهم است (البته براي همه ي ما مهم است) كه ظرفيت هاي زباني و جمال شناسي نتوانسته او را مجبور به تسليم كند، بلكه آنان در مقابل شاعر تسليم شده اند و در برابر بسياري از سطرها مي توان حرفي را كه شاعر مد نظرش بوده مقابل سطر نوشت.
انصاري فر اظهار داشت: به نظر من سطر بايد خواننده را به سرگيجه و حيراني برساند، البته نه از نوع معلق گويي كه در ادبيات كلاسيك در آثار امثال خاقاني يا قاآني وجود داشته است البته بايد بگويم من به خاقاني علاقه دارم.
وي با اشاره به سطرهايي از آخر كتاب گفت تمهيدات اين سطرهها بر اساس حذف صورت گرفته كه يك فعل كامل و دو شناسه فعل ديگر حذف شده اما مي توان دقيقا اشاره كرد چه چيزي در ذهن شاعر بوده و بايد جاي اين حذف قرار گيرد
انصاري فر گفت: اگر آقاي كوهكن خودش را به دست ظرفيت هايي كه ويژگي هايي زبان فارسي به ما داده مي سپرد حتما به چيزهاي بسيار متفاوتي مي رسيد كه نمي توانستيم به راحتي كلمه هاي تعيين شده را به جاي حذف شده ي شعرش قرار داد.
* محمد حسين بهراميان: اين دفتر بازتاب مجيد كوهكن است
ديگر شركت كننده در مباحث نقد كتاب محمد حسين بهراميان شاعر و عضو هيات علمي دانشگاه بود كه با ذكر حكايتي تاريخي از سخنراني ابوسعيد ابوالخير اظهار داشت: مجيد كوهكن دقيقا مانند شعرش است. برخلاف بسياري از انسان هاي چاپلوس كه ظاهر و باطني متفاوت دارند مجيد كوهكن هماني است كه در اين شعر ها مي بينيد و از اين نظر كمتر مجموعه شعري رامي توانيد ببينيد كه اين چنين بازتاب دهنده شاعرش باشد. وي با اشاره به هنر در جهان و هنر ايراني اظهار داشت: اين كار در ميان انبوه كارهاي بازار كتاب كاري متفاوت است. نمي خواهم بگويم كاري است كارستان اما هر چه هست دقيقا خود مجيد كوهكن است. وي نمي خواهد با اين كتاب مشهور يا ثروتمند شود بلكه همان طور كه خودش گفته مي خواهد با مردم ارتباط برقرار كند و اين كار را از طريق واژه و كلمه انجام داده است.
* عليرضا بهنام: بيان كوهكن به معما نزديك است
عليرضا بهنام شاعر روزنامه نگار و منتقد نيز در بخشي از اين مراسم اظهار داشت : يك شاعر و نظريه پرداز آمريكايي گفته است شعر يك شاعر زماني قابل بررسي است كه با شعرهاي ديگر شاعران برآمده ي آن دوران آشنا باشيم، شعر يك فرد به تنهايي نمي تواند ملاك قضاوت به ما بدهد
وي افزود: اين نظر البته با نظريه هاي خواننده محوري كه امروزه در ادبيات و بررسي هاي ادبي با آن روبرو مي شويم متضاد است اما اين واقعيتي است كه نقد معطوف به محيط و نقد معطوف به جريان هاي ادبي نوعي از نقد است كه در ادبيات كلاسيك ما نيز وجود داشته است و در قالب سبك شناسي ها و بررسي هاي دوره اي امكان پذير بوده است.
بهنام ضمن اشاره به تحولات شعري دهه هاي اخير گفت " مجموعه اخير يك مجموعه بدعت گذار نيست اما بايد ديد تمهيداتي كه آقاي كوهكن به كار گرفته چقدر برآمده ازاقتضاعات است؟
وي افزود بايد بررسي كرد آيا شاعر حرف ساده اي داشته كه بايد در فرم ساده اي بيان مي شده يا شاعر نتوانسته در فرم هاي پيچيده تر كار كند.
بهنام در بيان خصوصيات كتاب گفت: در ادب فارسي يك قالب داريم تحت عنوان معما كه اين كتاب از اين قالب زياد استفاده كرده است، بيان طنز و كاريكاتور سازي و بيان نزديك فرم معما از شاخصه هاي اين اثر است.
وي گفت: در فرم معما شاعر با كمترين واژگان يك كشف را به خواننده القا مي كرد كه ايشان نيز در اين امر موفق بوده است.
* كاووس رضايي: كوهكن از پس محدوديت ها برآمده است
ديگر سخنران اين مراسم كاووس رضايي _ مدير گروه ادبيات دانشگاه ارسنجان بود كه اظهار داشت: اين مجموعه از چند جهت قابل بررسي است ، چون اكثر كارهاي مجموعه سپيد است، طبيعتا از لحاظ زبان ، آهنگ ، تخيل و پيام آوري چند محدوديت وجود دارد : نخست اين كه در شعر سپيد يك تجربه ي شعري و عام براي همه وجود ندارد و كسي مي تواند صحبت هاي روي اين شعر را درك كند كه يا در زمينه مطالعه داشته باشد يا تجربه سرايش شعري اين گونه را پشت سرگذاشته باشد و همين باعث شده اين گونه اشعار در بعضي دوره ها با كم مهري مواجهه شود. وي با اشاره به جايگاه مناسب شعر سپيد در دهه هفتاد اظهار داشت مي توان شواهدي از اين كتاب ارائه كرد كه نشان مي دهد آقاي كوهكن اين تجربه شعري را با تمام وجود خويش حس كرده است. وي با اشاره به محدوديت هاي شعر سپيد در حوزه زبان و واژگان گفت: اگر در گذشته شعري ما كسي مثل فردوسي شاهنامه ، يا مولوي مثنوي را بيان كرده ، با گنجينه اي از واژگان حماسي يا معرفتي و تعليمي روبرو بودند اما در يك مجموعه كوتاه و يا در شعري كوتاه و چند مصراعي با مخاطب صحبت كردن و نقطه شروع و پايان را در نظر گرفتن و به يك ارتباط دو جانبه ي شعري رسيدن با چند واژه و چند لغت كار مشكلي است.
وي محدوديت زمان را ديگر محدوديت شعر امروز دانست و گفت: وقتي يك غزل حافظ را مي خوانيم، فرصت فكر كردن و وقت تخيل داريم و حتا اگر برخي عبارات را درك نكنيم در پايان شعر به يك نتيجه مي رسيم اما در شعر سپيد اين زمان اجازه زيادي به خواننده يا مستمع نمي دهد تا بتواند درك عميقي از آن داشته باشد و دقيقا ظرافت آقاي كوهكن اينجا نمايان شده كه نيامده مخاطبش را در يك فضاي مبهم قرار دهد كه وي فقط بخواهد فكر كند شاعر چه مي خواهد بگويد بلكه در كمترين فضا و با كمترين فشار ذهني پيام را درك كند.
* رضا رحيمي: ريتم هاي كلاسيك جوابگوي فضاي امروز نيست
رضا رحيمي شاعر و منتقد در ادامه گفت: در دنياي امروز نمي توانيم شاهد ريتم هاي كلاسيك باشيم ريتم هاي ادبيات كلاسيك به هم مي ريزد ريتم تازه دروني مي شود و وقتي دروني شد در رفتار ما در نقاشي ما در نوشته هاي ما و در موسيقي ما خلق مي شود.
وي درباره شعر هاي كتاب گفت : شاعر به نوعي مي خواسته آشنازدايي كند اما در متن فقط يك سري جابجايي ها اتفاق مي افتد در شعر تصوير كردن را مي بينيم اما نشان دادن و اجرا كردن را نمي بينيم "
در پايان اين سمينار طيبه نيكو، محمد حسين ابراهيمي، محبوبه افشاري، هوشيار انصاري فر، عليرضا بهنام، مسلم كلانتري، سولماز نراقي،مجيد كوهكن، محمد حسين بهراميان و...به شعر خواني پرداختند.
مجموعه شعر اكواريوم به تازگي توسط نشر ثالث وارد بازار شده است.