• پایان فعالیت بخشهای انجمن: امکان ایجاد موضوع یا نوشته جدید برای عموم کاربران غیرفعال شده است

مقالات و اخبار مرتبط با فیلم و سینما

SiahSepid

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
20 آگوست 2003
نوشته‌ها
895
لایک‌ها
9
فيلم «پارك وي» به كارگرداني فريدون جيراني پس از سه هفته اكران 125ميليون تومان فروش كرد.

«پارك‌وي» روز گذشته با فروش 7 ميليون تومان، به فيلمي 125 ميليوني بدل شد.اين فيلم آخر هفته 26 ميليون فروش داشته است.
«پارك‌وي» كه در غياب كارگردانش «فريدون جيراني» روزهاي اكران را پشت سر مي‌گذارد،با استقبال مخاطب روبرو شده است و برخلاف ديگر فيلم‌هاي اكران كه به معضل قاچاق گرفتار هستند با تمهيدات صاحبان فيلم از اين دايره بيرون مانده است.
علي سرتيپي پخش‌كننده فيلم در اين باره به فارس گفت: براي مبارزه با قاچاق فيلم از ارائه هر گونه نسخه ويديويي به سينماها خودداري شده و هر نسخه فيلم به 3 نوع كد متفاوت تجهيز شده است.ضمن اينكه در سالن‌هاي سينما مامور حراستي قرار داديم تا از كپي فيلم جلوگيري شود.
وي ادامه داد: صاحبان سينما تعهد كتبي براي مراقبت كامل فيلم در آپاراتخانه‌ها و سالن داده‌اند و هماهنگي لازم با پليس امنيت در اين راه انجام شده تا در صورت كپي فيلم عاملان آن را شناسايي كنيم.
 

SiahSepid

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
20 آگوست 2003
نوشته‌ها
895
لایک‌ها
9
050120_57027_1_jpg_533742h.jpg

فيلم نيوه‌مانگ (نيمه‌ماه) آخرين ساخته بهمن قبادي، در جشنواره‌اي كه در سيدني استراليا، با حمايت نيكول كيدمن برپا مي‌شود، بيست‌و‌سومين حضوربين‌المللي خود را تجربه مي‌كند.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از روابط عمومي فيلم، پنجاه‌و‌چهارمين دوره اين جشنواره كه از سال 1954 فعاليت خود را آغاز كرده است، از 18 خرداد(هشتم ژوئن) آغاز شده و به مدت هفده روز ادامه خواهد داشت.
اين جشنواره يكي از طولاني‌ترين جشنواره‌ها و يكي از بزرگترين وقايع فرهنگي شهر سيدني به شمار مي‌رود و در بين حاميان اين جشنواره نام نيكول‌كيدمن به چشم مي‌خورد.
فيلم نيو‌ه‌مانگ در بخش غير رقابتي «نيوكراندهوپ» و در روز 23 خرداد (13ژوئن) به نمايش درخواهد آمد.
اين جشنواره تا 3 تير، (24 ژوئن) ادامه خواهد داشت.
 

SiahSepid

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
20 آگوست 2003
نوشته‌ها
895
لایک‌ها
9
0505-matin-USA.jpg

پاريس هيلتون تنها يک روز پس از آزادي از زندان بار ديگر به دستور قاضي و درحالي که فرياد اعتراض سر مي کشيد به زندان منتقل شده است.
خانم هيلتون به دليل رانندگي با گواهينامه معلق شده به 45 روز زندان محکوم شده بود اما او روز پنجشنبه تنها پس از سپري کردن سه روز حبس آزاد شد تا باقي مجازات را در خانه بگذراند.
با اين حال آزادي زودهنگام وي، با ذکر دلايل نامشخص پزشکي، به جنجال و اعتراضات گسترده و اين اتهام که او به خاطر موقعيتش از امتيازات ويژه برخوردار شده دامن زد.
وي روز جمعه درحالي که دستبند به دست داشت وارد دادگاه شد و تمام مدت مي گريست.
اما قاضي به او گفت که بايد تمام باقي دوران حبس را نيز در زندان بگذراند و به اين ترتيب برنامه حبس خانگي او منتفي شد.
پاريس هيلتون پس از شنيدن حکم قاضي جيغ کشيد "اين درست نيست" و سپس نام مادرش را که در ميان جمعيت بود فرياد زد.
پاريس هيلتون 26 ساله که از وارثان مجموعه هتل هاي هيلتون است، چند سال پيش با بازي در يک نمايش تلويزيوني که در آن زندگي سخت مردم عادي مثلا در گاوداري را تجربه مي کرد به شهرت رسيد و از آن زمان در آمريکا همواره در راس خبرهاي عالم سرگرمي بوده است.
وي به دليل زير پا گذاشتن حکم قبلي دادگاه داير بر ممنوعيت از رانندگي به 45 روز حبس محکوم شده بود، که ناشي از تخلف و رانندگي درحال مستي بود.
استيو ويتمور از اداره پليس لس آنجلس روز چهارشنبه پس از آزادي زودهنگام خانم هيلتون گفته بود: "پس از مشاوره هاي دامنه دار با متخصصان پزشکي، تصميم گرفته شد تا اين مجازات به نوع ديگري بدل شود."
پاريس هيلتون در زمان حبس، روزانه 23 ساعت را در سلولي انفرادي ويژه زندانيان مشهور، افسران پليس و مقاماتي که محکوم شده اند مي گذراند و تنها اجازه داشت يک ساعت از اين سلول براي استحمام، تماس تلفني، هواخوري و تماشاي تلويزيون خارج شود.
وي پيش از تسليم خود به مقامات زندان گفته بود: "خيلي ترسيده ام اما آماده ام دوران مجازات را بگذرانم."
 

SiahSepid

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
20 آگوست 2003
نوشته‌ها
895
لایک‌ها
9
bond_22.gif

توليد تازه‌ترين فيلم از سري‌فيلم‌هاي جيمز باند با نام «باند 22»، اوائل سال 2008 ميلادي در استوديو پين‌وود انگلستان آغاز خواهد شد.
bond22_affiche.jpg

به گزارش خبرگزاري فارس، بعد از كازينو رويال كه استوديوي باراندوف پراگ را براي توليد در نظر گرفته بود، فيلم تازه از سري فيلم‌هاي مامور 007 جيمز باند، به استوديو پين وود در انگلستان كه استوديوي سنتي توليد سري فيلم‌هاي جيمز باند محسوب مي‌شود، بازخواهد گشت.
براساس اين گزارش، پروژه جديد جيمز باند (كه فعلا باند22 نام گرفته)، براي ژانويه سال 2008 توسط EON وارد مرحله توليد خواهد شد و دانيل كريگ، جودي دنچ و جيان‌كارلو جيانيني از بازيگران اصلي باند 22 هستند.
پل هاگيس، رابرت ويد، نيل پرويس نويسندگان فيلمنامه اين فيلم هستند و مايكل جي ويلسون، باربارا برچلي تهيه‌ اين پروژه را برعهده خواهند داشت.
اين دومين نقش‌آفريني دانيل كريگ انگليسي به عنوان ششمين جيمز باند - پس از شون كانري، جرج لازنبي، راجر مور، تيموتي دالتون و پيرس برازنان - است كه با بازي در فيلم كازينو رويال موفق ظاهر شده بود. اين فيلم پرفروش‌ترين جيمزباند تاريخ سينما لقب گرفت.
كلمبيا پيكچرز 7 نوامبر 2008 زمان پخش باند22 درنظر گرفته شده است.
 

SiahSepid

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
20 آگوست 2003
نوشته‌ها
895
لایک‌ها
9
20020823alpacino.jpg

موسسه آمريكايي فيلم پنجشنبه جايزه دستاورد يك عمر خود را به آل پاچينو بازيگر برجسته سينماي هاليوود اهدا كرد.
خبرگزاري آسوشيتدپرس جمعه از لس آنجلس گزارش داد كه در مراسم ضيافت نهار تعدادي از غول‌هاي هاليوود مثل اوليور استون، كرك داگلاس، آندي گارسيا و رابين ويليامز حضور داشتند.
13يار اوشن، آخرين فيلم پاچينو از جمعه در سينماهاي آمريكاي شمالي به معرض نمايش گذاشته شده است .
آل پاچينو كه بازيگري را از سه سالگي شروع كرد در فيلم‌هاي ديگري چون پدرخوانده، بعد ازظهر سگي، سرپيكو ، صورت زخمي و بوي يك زن نيز نقش آفريني كرده است.
اين بازيگر كه هشت بار نامزد دريافت جايزه اسكار شده تاكنون دوبار به جايزه توني دست يافته است. وي به خاطر نقش آفريني در فيلم بوي يك زن در سال 1992 اسكار را كسب كرد.
اين هنرمند جوايز ديگري از جمله جايزه دستاورد يك عمر موسسه پروژه فيلم مستقل را نيز كسب كرده است.
در مراسم روز پنجشنبه از جك والنتي كه در ارديبهشت سال جاري در گذشت و همچنين از ژان پيكر فرستنبرگ مدير مسئول موسسه آمريكايي فيلم قدرداني شد. شون كانري، ماريتن اسكورسيزي، استيون اسپيلبرگ، اليزابت تيلور، آلفرد هيچكاك، بت ديويس و جك نيكلسون از كساني هستند كه تاكنون اين جايزه را دريافت كرده‌اند.
 

SiahSepid

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
20 آگوست 2003
نوشته‌ها
895
لایک‌ها
9
استوديو برادران وارنر زمان آغاز نمايش عمومي پنجمين فيلم از مجموعه فيلم‌هاي هري پاتر را با نام هري‌پاتر و فرمان ققنوس براي دومين بار تغيير داد.
harrypotter~Harry-Potter-And-The-Order-Of-The-Phoenix-Posters.jpg

به گزارش هاليوود ريپورتر، با تصميم جديد استوديو وارنر زمان آغاز نمايش فيلم هري‌پاتر و فرمان ققنوس يك روز جلو افتاد و اين فيلم در آمريكاي شمالي نيز همزمان با كشورهاي اروپايي مانند بلژيك و فرانسه از روز 11 جولاي (20 تيرماه) نمايش داده خواهد شد.
هري پاتر فرمان ققنوس، اثر ديويد بتس كارگردان 44 ساله بريتانيايي است و انتظار مي‌رود موفقيت نسخه‌هاي پيشين اين فيلم را تكرار كند.
چهار فيلم پيشين اين مجموعه توانسته‌اند سودي معادل 5/3 ميليارد دلار نصيب استوديوي ديسني كنند.
 

SiahSepid

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
20 آگوست 2003
نوشته‌ها
895
لایک‌ها
9
xjb10206071957.hmedium.jpg

تهيه‌كنندگان <شرك>، روز گذشته اعلام كردند كه به شرك3 و 4 اكتفا نكرده و اين انيميشن همچنان در قسمت‌هاي جديد ادامه خواهد يافت.
به گزارش فارس به نقل از خبرگزاري فرانسه، <جفري كاتزنبرگ> يكي از روِساي كمپاني<دريم وركز> كمپاني سازنده انيميشن‌هاي <شرك> روز گذشته در مصاحبه با خبرنگاران گفت: <داستن ازدواج غول سبز با شاهزاده فيونا همچنان ادامه خواهد داشت و شرك‌هاي بيشتري در راه است.
كاتزنبرگ افزود: همچنين در نظر داريم يك انيميشن ويژه تلويزيوني نيم ساعته با نام <شرك، سرسراها> بسازيم كه داستان شرك و دوستانش در تعطيلات است.او همچنين درباره مضمون شرك 4 گفت: تنها مي‌توانم بگويم كه در اين قسمت شرك مجبور است با مشكلاتي دسته و پنجه نرم كند كه در گذشته او وجود داشته است.
انيميشن شرك 3 كه تا كنون از فروش بسيار خوبي برخوردار بوده، ‌قرار است 21 ژوئن(31 خرداد) در آلمان اكران شود.
 

SiahSepid

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
20 آگوست 2003
نوشته‌ها
895
لایک‌ها
9
بازسازي اساسي سينما <پايتخت> تهران كه از اسفندماه سال گذشته آغاز شده است، تيرماه سال جاري به پايان مي‌رسد و اين سينما با در اختيا رداشتن دو سالن نمايش آغاز به كار مي‌كند.

بازسازي اساسي سينما <پايتخت> تهران با حمايت، نظارت و مشاركت موسسه سينما شهر وابسته به معاونت سينمايي، از اسفندماه سال 85 و پس از پايان جشنواره فيلم فجر آغاز و هم‌اكنون بيش از 90 درصد از كار به اتمام رسيده است.
اين سينما كه پيش از اين با يك سالن نمايش فعال بوده است پس از پايان مراحل مختلف بازسازي اساسي خود به دو سالن نمايش مجزا به ظرفيت سالن يك 300 و سالن دو 150 صندلي تبديل خواهد شد.
هم‌اكنون نصب صندلي‌هاي سالن نمايش شماره دو اين سينما در حال انجام است و همزمان سالن شماره يك اين سينما به سيستم صوتي دالبي ديجيتال و سالن شماره دو نيز به سيستم صوتي آنالوگ مجهز خواهند شد.
از ديگر اقداماتي كه با نظارت و حمايت موسسه <سينما شهر> جهت بازسازي اساسي سينما <پايتخت> تهران انجام گرفته است مي‌توان به <اصلاح و بازسازي آكوستيك و سن سالن‌هاي نمايش، اصلاح سيستم گرمايش و سرمايش، رنگ‌آميزي كل سينما، تعويض و نصب پرده اكران، پرده مخمل بغل و آپارات، تعويض درب‌هاي ورودي و خروجي، بازسازي اساسي پشت بام و گيشه سينما؛ ساخت بوفه جديد و مدرن، بازسازي اساسي سرويس‌هاي بهداشتي، تعويض درب ورودي سينما و برقي نمودن آن و .... اشاره كرد.
سينما پايتخت تهران اوايل تيرماه سال جاري و همزمان با اكران تابستاني با بهترين امكانات رفاهي و امكان نمايش همزمان دو فيلم به بهره‌برداري خواهد رسيد.
 

SiahSepid

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
20 آگوست 2003
نوشته‌ها
895
لایک‌ها
9
بازسازي اساسي سينما <پايتخت> تهران كه از اسفندماه سال گذشته آغاز شده است، تيرماه سال جاري به پايان مي‌رسد و اين سينما با در اختيا رداشتن دو سالن نمايش آغاز به كار مي‌كند.

بازسازي اساسي سينما <پايتخت> تهران با حمايت، نظارت و مشاركت موسسه سينما شهر وابسته به معاونت سينمايي، از اسفندماه سال 85 و پس از پايان جشنواره فيلم فجر آغاز و هم‌اكنون بيش از 90 درصد از كار به اتمام رسيده است.
اين سينما كه پيش از اين با يك سالن نمايش فعال بوده است پس از پايان مراحل مختلف بازسازي اساسي خود به دو سالن نمايش مجزا به ظرفيت سالن يك 300 و سالن دو 150 صندلي تبديل خواهد شد.
هم‌اكنون نصب صندلي‌هاي سالن نمايش شماره دو اين سينما در حال انجام است و همزمان سالن شماره يك اين سينما به سيستم صوتي دالبي ديجيتال و سالن شماره دو نيز به سيستم صوتي آنالوگ مجهز خواهند شد.
از ديگر اقداماتي كه با نظارت و حمايت موسسه <سينما شهر> جهت بازسازي اساسي سينما <پايتخت> تهران انجام گرفته است مي‌توان به <اصلاح و بازسازي آكوستيك و سن سالن‌هاي نمايش، اصلاح سيستم گرمايش و سرمايش، رنگ‌آميزي كل سينما، تعويض و نصب پرده اكران، پرده مخمل بغل و آپارات، تعويض درب‌هاي ورودي و خروجي، بازسازي اساسي پشت بام و گيشه سينما؛ ساخت بوفه جديد و مدرن، بازسازي اساسي سرويس‌هاي بهداشتي، تعويض درب ورودي سينما و برقي نمودن آن و .... اشاره كرد.
سينما پايتخت تهران اوايل تيرماه سال جاري و همزمان با اكران تابستاني با بهترين امكانات رفاهي و امكان نمايش همزمان دو فيلم به بهره‌برداري خواهد رسيد.
 

komeil66

کاربر فعال فرهنگ و هنر
کاربر فعال
تاریخ عضویت
14 سپتامبر 2005
نوشته‌ها
773
لایک‌ها
9
محل سکونت
tehran
حذف چاووشي و اکران سنتوري

ما دل شدگان ‌. ‌. ‌.


حالا كه فيلم مجوز گرفته و مشكلات حل شده‌، از گوشه و كنار خبرهاي ناجوري مي‌رسد و دلواپس‌مان مي‌كند كه نكند بعضي‌ها به خاطر حذف صداي چاووشي به تماشاي فيلم نروند‌. اما‌. ‌. ‌.

بهترين وقت براي ديدن شيفتگان سينما در کنار هم، جشنواره فجر است‌. موقع جشنواره فجر هر سال عاشقان سينما دور هم جمع مي‌شوند دقيقا مثل يک مهماني‌. صف‌هاي طويل جلو سينماها موقع جشنواره فقط به خاطر ديدن فيلم‌ها نيست‌، بيشتر اوقات براي اين است که عاشقان فرصت و بهانه‌اي دارند که درباره معشوق با هم گپ بزنند‌.

فيلم‌ها را با چنان اشتياقي تحليل کنند که گويي اگر اين فيلم‌ها نباشند‌، کره زمين از حرکت باز مي‌ايستد! اما دو سه سال است که هر چه سينما و جشنواره مي‌رويم و توي صف مي‌ايستيم و خود را مشتاق و هيجان‌زده نشان مي‌دهيم‌، فيلم‌ها پاسخي براي اين همه اشتياق نيستند‌.

درست موقعي که ديگر داشت يادمان مي‌رفت آخرين فيلمي که با ديدنش از خود بيخود شديم چي و کجا بود‌، در اوج نااميدي جشنواره امسال، مهرجويي با سنتوري مثل يک فرشته نجات سر رسيد و دوباره (مثل وقت اکران ليلا و مهمان مامان و‌. ‌. ‌. ) صف‌هايي طولاني جلو سينماها پيدا شد‌.

عاشقاني که از شب پيش جلو سينما خوابيده بودند تا فيلم استاد را ببينند و استاد نااميدشان نکرد‌. سنتوري همان فيلمي بود که برايمان معني سينماست‌؛ فيلمي که بعد از تمام شدن‌، تازه توي ذهن جا خوش مي‌کند و دست از سرت بر نمي‌دارد‌.

وقتي از سالن خارج مي‌شوي تازه نوبت به اين مي‌رسد که مست صحنه‌ها و سکانس‌ها تا صبح در خيابان‌ها بگردي و آن لحظه‌هاي ناب داخل سالن را با خودت مزه مزه کني(فقط با خودت!)هنوز وقت تقسيم کردن اين سرمستي نرسيده‌. ديرتر‌، شايد از فردا‌، شروع مي‌کنيم به بازگو کردن سکانس به سکانس با دوستاني که در اين عشق با ما سهيم‌اند‌. سنتوري خود سينما بود‌.

قهرمان فيلم نمي‌خواست قهرمان باشد‌ فقط مي‌خواست رها شود تا خود خودش باشد و همين‌ سنتوري و قهرمانش را دوست داشتني مي‌کرد (به‌خصوص براي ما که خيلي وقت‌ها جرات اينکه خودمان باشيم را نداريم.)‌ به همه اين دلايل بي‌صبرانه منتظر بوديم تا سنتوري را سر فرصت و به دور از التهاب جشنواره ببينيم و افراد بيشتري را هم در اين لذت سهيم کنيم‌. اخبار مربوط به گرفتن مجوز اکرانش را با دقت و نگراني دنبال کرديم‌. نمي‌دانم روزي که خبر مجوز گرفتن سنتوري را شنيديم و خوانديم چند نفر از شادي به هوا پريدند و فرياد کشيدند‌.

مطمئنم تعدادشان کم نبوده (لااقل به تعداد همه کساني که هنوز دلبسته و اميدوار به سينماي ايران هستند)‌. هر چند حذف صداي محسن چاووشي از فيلم، برخي را نگران کرد‌. چون هر چه باشد صداي چاووشي در تار و پود فيلم تنيده شده بود و چنان جا‌افتاده بود که تصور فيلم بدون صداي چاووشي را مشکل مي‌كرد، اما مهرجويي اعلام کرد که صداي رادان را با کامپيوتر به صداي چاووشي نزديک کرده‌اند و از همه مهمتر بعد از اين همه سال آنقدر به مهرجويي اعتماد داريم که بدانيم وقتي اجازه اکران را داده پس همه چيز از نظرش درست است‌، اما حقيقتي را هم بايد در نظر گرفت که چاووشي براي سنتوري زحمات زيادي کشيد‌.

سنتوري‌اي‌ که ما ديديم شايد بدون وجود آدمي به نام محسن چاووشي چنين حضور قدرتمندي پيدا نمي‌کرد‌. مي‌دانم که طرفداران چاووشي (که تعدادشان زياد هم هست) ناراحت و شايد حتي خشمگين شدند‌. سنتوري را بدون چاووشي نمي‌خواهند‌ ولي بياييد يک بار هم که شده با هم از يکسري خواسته‌ها بگذريم‌. همه دوست داشتيم چاووشي تا آخر با سنتوري باشد ولي حالا که نشد‌، شما هم که مثل ما معني عشق را مي‌دانيد بياييد و با ما و سنتوري قهر نباشيد‌.

مي‌خواهيم جشن اکران سنتوري را با هم و با شکوه برگزار کنيم‌. سنتوري قصه خود ماست‌. قرار است مردانه تاوان هر چيزي که عاشقش هستيم را بپردازيم‌. اين بار قرعه به نام شما افتاده‌. سنتوري مي‌خواهد بيايد تا سينمايي که عاشقش بوديم و هستيم را دوباره به ما يادآوري کند‌.

اين يادداشت را ننوشتم تا سنتوري نقد شود(که براي اين کار فيلم بايد درست ديده شود) فقط براي اين بود که از همه دعوت کنم تا در اين چند هفته‌اي که تا اکران سنتوري داريم خودمان را آماده کنيم که جشني درخور برايش برگزار کنيم‌. تهيه‌کننده پيش‌بيني کرده که فيلم پرفروش‌ترين فيلم سال شود و من معتقدم همه بايد به ديدن فيلم برويم تا اين اتفاق بيفتد‌. سنتوري تنها فيلمي است که لياقت صدرنشيني را دارد‌. رفيق من‌، سنگ صبور غم‌هام‌، به ديدنم بيا‌..‌.

سوفيا نصرالهي

روزنامه هم میهن
 

komeil66

کاربر فعال فرهنگ و هنر
کاربر فعال
تاریخ عضویت
14 سپتامبر 2005
نوشته‌ها
773
لایک‌ها
9
محل سکونت
tehran
«بهمن قبادي» دستيار افتخاري «برتولوچي»

اوايل زمستان امسال برناردو برتولوچي فيلمساز نامدار ايتاليايي فيلم جديد خود را با دستياري «بهمن قبادي» در جنوب ايتاليا خواهد ساخت. به گزارش سايت سينماي ما به نقل از روابط عمومي مژفيلم، اوايل زمستان امسال برناردو برتولوچي فيلمساز نامدار ايتاليايي فيلم جديد خود را در جنوب ايتاليا خواهد ساخت.
براساس اين گزارش، در اين پروژه بهمن قبادي به‌عنوان دستيار افتخاري در كنار برناردو برتولوچي خواهد بود.
قبلاً نيز كارگرداناني هم‌چون ژانگ‌ييمو (Zhang Yimou) و چن‌كايگه (Chen Kaige) در كنار برتولوچي به عنوان دستيار افتخاري حضور داشتند.
برناردو برتولوچي از حاميان دو فيلم بهمن قبادي، «زماني براي مستي اسبها» و «لاك پشت‌ها هم پرواز مي‌كنند» است.
برناردو برتولوچي خالق آثاري همچون آخرين امپراطور، بوداي كوچك و ... است.
 

SiahSepid

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
20 آگوست 2003
نوشته‌ها
895
لایک‌ها
9
ویلیام هرت به جمع ستاره‌های فیلم "هالک شکست‌ناپذیر" مارول استودیوز به کارگردانی لویی لتریه فیلمساز فرانسوی اضافه شد.
hulk4.jpg
william_hurt.jpg

به گزارش خبرنگار مهر، فیلم جدید کارگردان دو فیلم "حامل" و "حامل 2"، بروس بنر / هالک را در حال گریز از دست کسانی نشان می دهد که می خواهند او را دستگیر کنند. بروس می کوشد پیش از بازداشت راهی برای رهایی از عاملی که او را به یک اهریمن تبدیل کرده پیدا کند.
به گزارش هالیوود ریپورتر، هرت در "هالک" نقش ژنرال تادئوس "تاندربولت" راس را بازی می کند، مردی که زندگی خود را وقف به دام انداختن هالک کرده و ضمنا پدر بتی راس، دختر مورد علاقه بروس است. با اضافه شدن هرت به "هالک" این پروژه‌ یکی از قویترین فیلم هایی شده که بر مبنای یک کمیک استریپ محبوب ساخته می شود.
ادوارد نورتن که تاکنون دو بار نامزد اسکار شده، نقش بروس را به عهده دارد. لیو تایلر نقش بتی را بازی می کند و تیم راث هم در نقش امیل بلونسکی، شخصیت منفی داستان ظاهر می شود. زاک پن فیلمنامه جدیدترین اقتباس سینمایی از غول سبز را نوشته و فیلم را یونیورسال پیکچرز به بازار می فرستد. فیلمبرداری "هالک" تابستان امسال در تورنتو آغاز می شود.
هرت 57 ساله که در 1985 برای بازی در فیلم "بوسه زن عنکبوتی" برنده اسکار بهترین بازیگر مرد شد، به دفعات نامزد دریافت این تندیس طلایی بوده است. او آخرین بار سال گذشته برای فیلم "گذشته خشونت بار" نامزد اسکار بهترین بازیگر مرد نقش مکمل شد. هرت جدیدا در دو فیلم "شبان خوب" و "آقای بروکس" بازی کرد و کمدی "سر و صدا" و درام "موضع مسلط" از پروژه ها آتی اوست.
سال 2003 فیلم دیگری بر مبنای شخصیت معروف هالک ساخته شد که آنگ لی آن را کارگردانی کرد و اریک بانا بازیگر نقش اصلی آن بود. شخصیت ابرقهرمان هالک را استن لی و جک کربی خلق کردند و اولین کمیک استریپ آن مه 1962 به بازار آمد و به تدریج به یکی از محبوبترین قصه های مصور انتشارات مارول تبدیل شد.
در داستان اصلی بروس بنر فیزیکدانی است که در معرض یک اشعه گاما که خودش خلق کرده قرار می گیرد و به شخصیت اهریمنی هالک تبدیل می شود. هالک به خاطر ویرانی هایی که به بار می آورد اغلب تحت تعقیب پلیس و نیروهای ارتش است.
 

SiahSepid

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
20 آگوست 2003
نوشته‌ها
895
لایک‌ها
9
تماشاگران چینی از سه‌شنبه فیلم سینمایی "دزدان دریایی کارائیب: در انتهای دنیا" را با حذف بعضی از صحنه‌های چون یون ـ فت دیدند.
به گزارش خبرنگار مهر، رسانه های چین گزارش دادند بیش از نیمی از صحنه های بازیگر مشهور هنگ کنگی از جمله صحنه ای که به لهجه کانتونی شعر می‌خواند، از دومین قسمت "دزدان دریایی کارائیب" حذف شده است.
flicks_review2-1_03.jpg

یکی از سخنگویان استودیو دیسنی گفت تماشاگران نسخه چینی این فیلم را می بینند و صحنه هایی نیز حذف شده، اما از توضیح بیشتر درباره حذفیات خودداری کرد. به گزارش ورایتی، اداره فیلم چین ابتدا گفته بود "در انتهای دنیا" بدون سانسور پخش می شود، اما این اداره بعد از انتشار اخباری درباره حذف صحنه های بسیار خشن و ترسناک فیلم حاضر به توضیح نشد.
در این گزارش آمده به خاطر صحنه های حذف شده، حضور ناگهانی کاپیتان سائو فنگ، شخصیت چو در فیلم، باعث سردرگمی تماشاگرانی شد که در نخستین روز اکران فیلم در پکن به سینما رفته بودند. شعر حذف شده از "در انتهای دنیا" اثر لی بای (762-701)، شاعر سلسله تانگ است که "ماه در مرز برفراز کوهستان می تابد" نام دارد.
سال گذشته اداره فیلم چین نمایش "سینه مرد مرده"، فیلم قبلی مجموعه "دزدان دریایی کارائیب"، را به خاطر صحنه های آدمخواری و ارواح در این کشور ممنوع اعلام کرد. فروش جهانی "در انتهای دنیا" تا پایان روز یکشنبه به مرز 1/747 میلیون دلار رسید. این فیلم فعلا در فهرست پرفروشترین فیلم های تاریخ در رده 23 جای دارد.
 

SiahSepid

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
20 آگوست 2003
نوشته‌ها
895
لایک‌ها
9
med_right.jpg

فروش فيلم سينمايي<كينه> بعد از 167 روز از مرز 80 ميليون تومان گذشت تا ركوردي تازه در فروش فيلم‌هاي خارجي ثبت شود. اين فيلم ژاپني روزهاي ميان هفته را با رقمي معادل 300 هزارتومان سپري مي‌كند تا هم‌اندازه <رود سرخ> ديگر فيلم خارجي بفروشد. <سنگ، كاغذ، قيچي> هم اين روزها كمتر از يك ميليون تومان مي‌فروشد. فيلم سعيد سهيلي روز دوشنبه حدود هشتصد هزارتومان فروخت. فروش <نقاب> و <اگه مي‌توني منو بگير> تقريباً به يك اندازه است. فيلم شاهد احمدلو باز هم دويست‌هزار تومان بيشتر از فيلم راست‌گفتار فروخت. <اگه مي‌توني ...> 5/2 ميليون تومان و <نقاب> 3/2 ميليون تومان فروختند تا مجموعه فروش فيلم دومي به مرز 180 ميليون‌تومان برسد. <اگه مي‌توني‌... > هم بعد از 6 روز نمايش حدود 22 ميليون تومان فروخته است.
<پارك‌وي> در پايان هفته سوم نمايش‌اش به مرز فروش 135 ميليون تومان رسيده است. فيلم جيراني روز دوشنبه 8/4 ميليون تومان فروخت. <پارك‌وي> با در اختيار داشتن 20سالن بيشترين تعداد سينماها را در ميان فيلم‌هاي روي پرده در اختيار دارد.
 

SiahSepid

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
20 آگوست 2003
نوشته‌ها
895
لایک‌ها
9
اوايل زمستان امسال برناردو برتولوچي فيلمساز نامدار ايتاليايي فيلم جديد خود را با دستياري بهمن قبادي در جنوب ايتاليا خواهد ساخت.
b_bertolucci_dp.jpg
bahman.jpg

به گزارش روابط عمومي مژفيلم، اوايل زمستان امسال برناردو برتولوچي فيلمساز نامدار ايتاليايي فيلم جديد خود را در جنوب ايتاليا خواهد ساخت.
براساس اين گزارش، در اين پروژه بهمن قبادي به‌عنوان دستيار افتخاري در كنار برناردو برتولوچي خواهد بود.
قبلاً نيز كارگرداناني هم‌چون ژانگ‌ييمو (Zhang Yimou) و چن‌كايگه (Chen Kaige) در كنار برتولوچي به عنوان دستيار افتخاري حضور داشتند.
برناردو برتولوچي از حاميان دو فيلم بهمن قبادي، <زماني براي مستي اسبها> و <لاك پشت‌ها هم پرواز مي‌كنند> است.
برناردو برتولوچي خالق آثاري همچون آخرين امپراطور، بوداي كوچك و ... است.
 

SiahSepid

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
20 آگوست 2003
نوشته‌ها
895
لایک‌ها
9
روزنامه اينتنرنتي <اوهماي> با ستودن سينماي ايران و <مجيد مجيدي> نوشت: فيلم‌هاي ايراني حقيقتا مسحور‌ كننده‌اند.
74695_orig.jpg

به گزارش فارس، روزنامه كره‌اي <اوهماي> نوشت: زمانيكه كه شما فيلم مي‌بينيد، ممكن است سه اتفاق بيافتد، اول اينكه اين فيلم فيلم خوبي است و شما دوست داريد تا درباره آن بنويسيد، ديگر اينكه اين فيلم آن قدر بد و مشمئز كننده است كه شما براي اينكه بتوانيد درباره آن بنويسيد بايد زجر زيادي را متحمل شويد و سومين اتفاقي كه به ندرت روي مي‌دهد اين است كه فيلمي كه شما مي‌بينيد آنقدر زيبا و خارق‌العاده است كه اصلا نيازي به آن نيست كه شما بخواهيد كاري انجام دهيد. همه چيز خودبخود اتفاق مي‌افتد، قلم شما بارها و بارها بدون اراده شما بر صفحه كاغذ مي‌لغزد و زيبايي‌هاي اين فيلم را توصيف مي‌كند و فيلم ايراني <بچه‌هاي آسمان> از اين جمله است.
گزارشگر روزنامه <اوماي> در ادامه مي‌نويسد: من دي‌وي‌دي اين فيلم را تاكنون بارها و بارها تماشا كرده‌ام، برحسب اتفاق، اين فيلم را پس از فيلم هاليوودي <هاستل> ديدم.در توضيحات روي دي‌وي‌دي هاستل آمده بود: مشمئز‌كننده، پيچيده و منزجركننده، و جالب آنكه براي اولين ادعاي روي دي‌وي‌دي حقيقتي محض بود، اين فيلم به مراتب بيشتر از آن چيزي كه در تبليغات آن آمده بود مشمئزكننده‌تر، گيج‌كننده‌تر و تنفربرانگيزتر بود و بايد بگويم كه تماشاي فيلم <بچه‌هاي آسمان> پس از اين فيلم به استشمام اكسيژن خالص مي‌مانست.
اين گزارشگر مي‌افزايد: اين اتفاق مرا ترغيب كرد تا فيلم‌هاي بيشتري از ايران را تماشا كنم و حقيقتا تجربه پرباري بود.
وي پس از اين مقدمه چيني در تلاش است تا از دريچه نگاه خود، مخاطب را هر چه بيشتر با فيلم <بچه‌هاي آسمان> آشنا سازد.
وي با اشاره به اين مطلب كه اين فيلم ساخته <مجيد مجيدي> در سال 1999 يكي از كانديدهاي اسكار بوده است، به تشريح داستان اين فيلم پرداخته و در ادامه مي‌نويسد: در اين فيلم نيز همانند بسياري ديگر از فيلم‌هاي ايراني از كودكان در قالب نقش‌هاي اصلي بسيار استفاده شده است و اگرچه كار آساني نيست ولي انصافا نتيجه هم خيلي خوب بوده است، البته من استفاده از كودكان را در آثار كارگردانان بزرگ ديگري چون <استيون اسپيلبرگ> هم ديده‌ام كه در آنجا نيز بسيار موفقيت‌آميز بوده است
وي در پايان مي‌نويسد: مجيدي فيلم خود را با محوريت دو كودك ساخته كه باعث شده تا نتيجه بسيار تاثيرگذار شود، دوربين مرتب بروي صورت دو شخصيت علي و زهرا زوم مي‌كند كه ريسك بسيار بزرگي است ولي واكنش اين دو آنقدر طبيعي است كه كار خارق‌العاده از آب درمي‌آيد. مجيدي با مهارت بي‌نظير خود در اين فيلم مخاطب را جادو مي‌كند، فيلمبرداري اين فيلم نيز عالي است بالاخص در ده دقيقه آخر فيلم كه مسابقه دوي ماراتون برگزار مي‌شود. همه چيز درباره اين فيلم عالي است.
 

SiahSepid

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
20 آگوست 2003
نوشته‌ها
895
لایک‌ها
9
makhmalbaf.jpg

محسن مخملباف به عنوان رييس آكادمي فيلم آسيا برگزيده شد.
به گزارش ايسنا به نقل از مجله فيلم <ورايتي>، محسن مخملباف، كارگردان نام آشناي كشورمان در سومين دوره‌ي كلاس آموزشي جشنواره‌ بين‌المللي فيلم بوسان (آكادمي فيلم آسيا) هدايت اين رويداد سينمايي را بر عهده مي‌گيرد.
اين در حاليست كه در سال 2005 هو هيائو هين از تايوان و سال گذشته نيز ايم وان تائك از كره اين مسووليت را بر عهده داشتند.
امسال همچنين پن اك، كارگردان تايلندي فيلم <خوشي> كه در بخش دو هفته كارگردانان جشنواره‌ي كن به نمايش درآمد به همراه كوريتا تويو ميچي از ژاپن مخملباف را در برگزاري آكادمي فيلم آسيا همراهي خواهند كرد.
در اين رويداد سينمايي، به طور رايگان كلاس‌هاي آموزشي براي فيلم‌سازان جوان آسيا برگزار مي شوند و در ساخت فيلم‌هاي كوتاه جمعي به آنها راهنمايي ارائه مي شود.
آكادمي فيلم آسيا روز 27 سپتامبر در سئول آغاز به‌كار خواهد كرد.
 

komeil66

کاربر فعال فرهنگ و هنر
کاربر فعال
تاریخ عضویت
14 سپتامبر 2005
نوشته‌ها
773
لایک‌ها
9
محل سکونت
tehran
گزارش حسين معززي‌نيا از حضورش در جلسه پربرخورد نقد اخراجي‌ها/ مرا متهم کرد که جزو مردم نيستم

1181745869big.jpg



در جلسات مان يا گل به هم مي دهيم و سکه مي دهيم و 300 بار روبوسي مي کنيم و قربان صدقه هم مي رويم يا اين که به هم فحش مي دهيم و عربده مي کشيم .

دوشنبه شب در يک جلسه نقد فيلم شرکت داشتم که به واسطه جنجال ها و حوادث غافلگير کننده اش، خبرساز شده است. از صبح ديروز،دوستاني از خبرگزاري ها و روزنامه هاي مختلف تماس مي گيرند و مي پرسند آن جا چه اتفاقاتي افتاده و منتظر مي مانند تا تعريف کنم که ماجرا از چه قرار بوده. واقعيت اين است که اين جلسه قرار بود يک نشست تخصصي درباره سينما باشد، همين. به من گفته بودند بيا درباره فيلمنامه فيلم «اخراجي ها» از منظر رويکرد طنزآميز به موضوع حرف بزن و ساختار روايي آن را تحليل کن. باني اين جلسه، دفتر طنز حوزه هنري بود. من در همان تماس تلفني به اين دوستان گفتم که آقاي ده نمکي تا امروز به کسي مجال نقد فيلمش را نداده و خودش هم علاقه يي به نقد شدن ندارد و معمولاً بحث را به حاشيه مي کشاند و جنجال به پا مي کند، اما در جواب من گفتند که اتفاقاً ايشان از اين رويکرد تخصصي استقبال کرده و گفته خيلي دوست دارد جلسه يي به منظور نقد فيلمنامه «اخراجي ها» برگزار شود.

اما وقتي رفتيم پشت ميز نشستيم، آقاي ده نمکي در همان ابتدا با لحني تهديد آميز گفت که خوشحال است چنين جلسه يي برپا شده تا کساني که مي روند چيزهايي درباره فيلم ها مي نويسند مجبور شوند در چنين فضايي پاسخگو باشند و فکر نکنند که يک چيزي يک جايي مي نويسند و مي روند پي کارشان، به اين ترتيب ايشان در همان مقدمه بحث، نشست تخصصي را تبديل کرد به جلسه محاکمه بنده به عنوان کسي که رفته ام يک چيزي (يعني نقد فيلم) يک جايي نوشته ام و حالا به دام افتاده ام و ناچارم پاسخگوي نوشته ام باشم، در ادامه بحث، من همه تلاشم را به خرج دادم تا از بروز تشنج جلوگيري کنم و بحث را به يک مخاصمه شخصي تبديل نکنم. اين شد که بي اعتنا به نحوه موضعگيري ده نمکي، نظرم را درباره ساختار روايي «اخراجي ها» توضيح دادم و گفتم که فکر مي کنم اين فيلم از الگوهاي «هجو ژانر» در سينماي جهان بهره گيري کرده و عمده لحظات طنزآميزش را بر مبناي شوخي با عناصر ثابت «ژانر دفاع مقدس» در سينماي ما شکل داده و تاکيد کردم که تا اينجاي کار مي شود مشکل مبنايي با «اخراجي ها» نداشت؛ مشکل عمده در انتهاي فيلم رخ مي دهد که يک دفعه بي اعتنا به آنچه تا اينجاي فيلم رخ داده، قرار مي شود تحول شخصيت ها را ببينيم و باور کنيم که اين اراذل و اوباش تحت تاثير فضاي معنوي و عرفاني جبهه ها قرار گرفته اند. اين سکانس ها باورپذير نيستند و به بقيه فيلم نمي چسبند، چون از جنس ساختار فيلم نيستند. فيلمي که مي خواهد يک نوع بيان سينمايي کليشه شده را هجو کند، نمي شود که در انتها بيايد و مطابق همان الگوها که در طول فيلم دست انداخته، رستگاري شخصيت هايش را نشان بدهد. اين اتفاق باعث مي شود ساختار فيلم شبيه فيلمفارسي ها شود که از اول تا آخر تماشاگر را با نمايش چيزهايي سرگرم مي کردند که در چند دقيقه پاياني فيلم قرار بود بد و ناپسند و غيراخلاقي به نظر برسند.بعد از اينکه حرف هاي من تمام شد آقاي ده نمکي شروع کرد به گفتن حرف هاي پراکنده يي که کوچک ترين ارتباطي با بحث من نداشت؛ درباره نيتش از ورود به سينما حرف زد و درباره توطئه هايي که وجود دارد و درباره جدايي نخبگان از مردم و مرا متهم کرد که جزو مردم نيستم و او اصلاً فيلم نساخته که من ببينم و دعا کرد هنر درست فيلم ديدن نصيب من شود و از اين جور حرف ها، در ادامه جلسه، وضعيت به همين ترتيب پيش رفت؛ من تا آنجا که در توان داشتم و بلد بودم، سعي کردم عصباني نشوم و درباره موضوع جلسه صحبت کنم و آقاي ده نمکي تا توانست درباره حواشي حرف زد و خودش را مظلوم معرفي کرد و در ادامه، محمدرضا شريفي نيا هم از همين موضع وارد بحث شد و نظر منتقدان را بي اهميت دانست و ادعا کرد که منتقدان وظيفه دارند در تحليل يک فيلم، به نظر مخاطبان عادي رجوع کنند و نقدشان را بر مبناي عقيده آنها شکل دهند، فضا لحظه به لحظه متشنج تر شد و برخي از حضار بلند شدند و حرف هايي زدند و پرخاش هايي کردند تا اينکه علي شاه حاتمي که در بين حاضران نشسته بود، ميکروفن را گرفت و جملات وحشتناکي خطاب به ده نمکي رديف کرد، آنچه شاه حاتمي گفت، مسلماً نقد نبود؛ فحش بود و توهين. اما نتيجه مستقيم فضايي بود که ده نمکي با فرافکني و متهم کردن اين و آن به وجود آورده بود. جلسه به هم ريخت و خيلي ها بلند شدند و اوضاع متشنج شد و هر کسي از گوشه يي عربده يي مي کشيد و فحشي مي داد و مخالفش را به صفتي شنيع منسوب مي کرد.قصد ندارم کل حوادث اين جلسه و حرف هاي رد و بدل شده در آن را نقل کنم، نه فرصتش هست و نه مجالش. فقط مي خواهم بگويم که فکر مي کنم آنچه در اين جلسه رخ داد، نمونه مثال زدني و فشرده آن چيزي بود که هر روز دارد در عرصه هنر، اقتصاد، آموزش، ورزش و سياست کشورمان رخ مي دهد. همه ما دوست داريم فقط وارد مجالسي شويم که به منظور بزرگداشت ما بر پا مي شود و با کساني حشر و نشر کنيم که ما را ستايش مي کنند. هر کس که بگويد ما اشتباه کرده ايم، دشمن ما است. تا کسي مي گويد تصميمت اشتباه بوده، فيلمت خوب نبوده، سخنرانيت عجولانه بوده يا اظهارنظرت بي وجه بوده، سرخ مي شويم، رگ گردنمان متورم مي شود و در آن واحد آرزو مي کنيم شخص مورد نظر از هستي ساقط شود، وقتي کسي مي گويد در فلان مقطع، فلان تصميم سياسي مان غلط بوده، مي گوييم دست نشانده دشمن است. تا کسي مي گويد در يک مسابقه فوتبال چند پاس اشتباه داده ايم، مي گوييم طرف با من خصومت شخصي دارد. اصولاً معتقديم هر کس ما را ستايش نکند، بدخواه ما است و کاش بميرد، و اگر سه نفر با سه ديدگاه مختلف و در سه جاي متفاوت در يک مقطع زماني بگويند ما اشتباه کرده ايم، ترديد نمي کنيم سه تايي دست شان در يک کاسه است و توطئه کرده اند و شب ها با هم جلسه مي گذارند تا ما را نابود کنند. در کل دنيا فقط يک نوع اشتباه وجود دارد و آن هم اين است که کسي به ما بگويد اشتباه کرده ايم. اين حرف ها هم که «انسان ها با خطا و گناه همراه و همزادند» مال قديم ها بوده و اين روزها مصداق ندارد، آنها هم که گفته اند «دوست تو کسي است که عيب تو را بگويد» و «از هم نشيني با چاپلوسان پرهيز کن» يک چيزي براي خودشان گفته اند، و اين طوري مي شود که در جلسات مان (حالا درباره هر موضوعي که باشد) يا گل به هم مي دهيم و سکه مي دهيم و 300 بار روبوسي مي کنيم و قربان صدقه هم مي رويم و مجسمة همديگر را مي سازيم مي گذاريم بالاي سن يا اين که به هم فحش مي دهيم و عربده مي کشيم و توي صورت هم مي کوبيم و چاقو مي کشيم، حد وسط ندارد. يا اين و يا آن.بنده تصور مي کنم اين يک منش و روحيه ملي است که از ميوه فروش ها تا مسوولان و متصديان امور را در بر مي گيرد و در درازمدت موجب مي شود فرا نرويم، بلکه فرو برويم. خردمندان قوم بايد راهي براي علاج اين بيماري پيدا کنند.


منبع خبر : اعتماد
 

komeil66

کاربر فعال فرهنگ و هنر
کاربر فعال
تاریخ عضویت
14 سپتامبر 2005
نوشته‌ها
773
لایک‌ها
9
محل سکونت
tehran
در حاشيه حرف‌هاي جواد شمقدري در باب امكان حذف «سينماي ايران»

خطرناك است، خيلي خطرناك است

امير قادري:ديشب داشتم برنامه نود مي‌ديدم. باشگاه پاس را فروخته بودند (باشگاه پاس را فروخته بودند!!) و خبرنگارها رفتند سراغ قديمي‌هاي باشگاه كه از آنها درباره اين ماجرا بپرسند. نوبت اصغر شرفي كه شد، به نظرم رسيد يكي از نسل قبل حرف مي‌زند.

شرفي مي‌گفت: اين باشگاه خاطراتش است، پاس اسمي بوده كه به مردم كشورش شادي بخشيده و شادماني داده (حرف‌هايش خيلي قديمي است؟) و اينكه فردا اگر نوه‌هايش ازش بپرسند سال‌ها پيش چه مي‌كرده، او به‌عنوان يك پدربزرگ چه‌ طور از روزهاي جواني حرف بزند؟ از روزگاري كه به‌عنوان يك جوان جسور، با پيراهن اين باشگاه، مي‌دويده و چمن‌ سبز ورزشگاه را لگد مي‌كرده و گل مي‌زده و اينها.

دلم گرفت، نه فقط به اين خاطر كه پاس را فروخته بودند (ما كي طرفدار پاس بوده‌ايم كه حالا باشيم؟ جز آن روزي كه در 10 دقيقه پاياني سه تا گل از پرسپوليس خورد). بيشتر دلم گرفت وقتي بين اين همه صحبت درباره خريد و فروش، حرف‌هاي اصغر شرفي به نظرم اينقدر قديمي آمد.

صحبت درباره خاطرات و هويت و شادكردن و به وجد آوردن تماشاگر، انگار زمزمه‌‌اي بود از حلقوم نسل‌هاي قبل، كه هيچ ربطي به ما و روزگار ما نداشت. اين حرف‌ها كه نبايد اين قدر قديمي و بي‌قدر به نظر برسد.

اينها مال ديشب بود و امروز كه آمدم روزنامه، چشمم افتاد به باني فيلم امروز، حرف‌هاي جواد شمقدري در اين‌باره كه حالا ديگر مي‌شود سينماي ايران را حذف كرد. سينماي كشور ما به جايي رسيده كه مي‌شود حذفش كرد. اين حرف را تا به حال كسي نگفته بود.

بد اين سينما را گفته بوديم، مثل اين دوره آخر جشنواره فجر، ازش قطع اميد كرده بوديم، ازش متنفر شده بوديم، به نظرمان رسيده بود كه ريا و بلاهت دارد مغز استخوانش را پوك مي‌كند، از فيلم‌‌هاي جشنواره‌اي و آثار «فرح‌بخش»اي‌‌اش، به حد جنون رسيده بوديم، ولي اينكه يكي پيدا شود و بخواهد عين باشگاه پاس، خبر پاك‌شدن سينماي ايران از خاطرات‌مان را بدهد، حيرت‌انگيز است.

بعضي اتفاق‌ها نبايد بيفتند، اصلا فكرش را هم نبايد بكنيم. اين طوري مي‌‌شويم مثل اصغر شرفي، بي‌خاطره و بي‌پشت. چيزي نخواهيم داشت كه تعريف كنيم، حرفي نخواهيم داشت كه بزنيم، خاطره‌اي نخواهد بود كه به آن افتخار كنيم. مثل قصه‌هاي علمي تخيلي، تبديل مي‌شويم به آدم‌هايي كه همه شبيه هم شده‌اند، عوض اين كه با غرور و خون گرم، حضور و وجودمان را به جهان اطراف تحميل كنيم، مي‌شويم چند تا آدم ذليل بي‌خاطره، بي‌هويت، بي‌درك و راضي. اينجا همه چيز روي هواست.

بخشي از حرف‌هاي جواد شمقدري درست است. اين كه ضريب نفوذ سينماي ايران، چه قدر كم است. اينكه بخش مهمي از محصولات سالانه اين سينما، امكان و فرصت اكران ندارند: «20 درصد مخاطب داريم و مي‌توانيم مثل خيلي از كشورها سينما را حذف كنيم.» اينكه 80 درصد بودجه اين سينما را دولت مي‌پردازد و بالاخره اينكه اين سينما جنازه‌اي بيش نيست.

اين حرف‌ها را قبل از آقاي شمقدري خيلي‌هاي ديگر هم زده‌اند، حرف‌هاي درستي هم هست، اما هيچ‌كدام از اين حرف‌ها دليل حذف سينماي ايران نمي‌شود. جواد شمقدري نگفته «بايد» اين سينما را حذف كنيم، گفته بايد تغييرش داد يا «مي‌شود» حذفش كرد، اما صحبت درباره همين «مي‌شود» است.

با همه اين بد و بيراه‌ها، با وجود همه كمبودها و مشكلاتي كه پذيرفته‌ايم، باز بايد با اين «مي‌شود» مبارزه كنيم. اين ديگر خانه آخر است و شوخي نيست. حالا كه قرار است همه چيز با يك‌پنجم و يك‌هفتم و دودهم و درصد و تومان و ريال سنجيده شود، اجازه ندهيم كه سينماي ايران به سرنوشت باشگاه پاس دچار شود، يك موسسه خصوصي باشگاه پاس را خريده: همين و تمام.

وقتي بيشتر زورمان مي‌گيرد كه به اين نكته فكر كنيم بخش مهمي از اين نفوذ اندك و بي‌اعتباري سينماي ايران به‌خاطر سياست‌هاي دولتي است.

وقتي فيلم‌ها را به معناگرا و فاقد معنا تقسيم‌بندي مي‌كنيم، وقتي به فيلم‌هايي وام و اعتبار مي‌دهيم كه مي‌دانيم ارتباطي با انبوه تماشاگر برقرار نخواهند كرد، وقتي تلقي‌مان از فيلم فاخر، آن چيزي نيست كه مردم ما به‌خاطرش به سينما مي‌روند و هنرمندان و منتقدان ما تاييدش مي‌كنند، وقتي با هزار و يك بايد و نبايد، سينما را اسير كرده‌ايم، وقتي جوايز جشنواره فجرمان مثل پارسال اهدا مي‌شوند، وقتي افتخارمان مي‌شود جوايز خارجي فيلم‌هايي كه سازندگان يا اصلا بلد نيستند دوربين‌شان را روشن كنند، يا از عدم نمايش و توقيف فيلم‌هاي‌شان در داخل كشور نان مي‌خورند...

اينها همه به كنار، اين روزها سي‌دي‌هاي قاچاق فيلم‌هاي روي پرده در تمام شهر پخش شده است، اين‌طوري به قول سعدي ديگر: «سنگ را بسته و سگ را گشاده‌ايم.»


اينا البته دليل نمي‌شود كه سينماگران و سينمايي‌نويسان ما بي‌تقصيرند. اتفاقا بخش مهمي از اين اشكال‌ها به خود ما برمي‌گردد. نه ديروز و امروز كه فردا هم به سينماي رياكار و دست به عصا و اغلب نابلد كشورمان گير خواهيم داد. همچنان معتقديم كه در اين سينما سالي دو، سه فيلم به دردبخور، بيشتر توليد نمي‌شود، اما همه اين بحث‌ها مال وقتي است كه اصل وجود سينماي ايران مورد شك و ترديد قرار نگيرد.

اين حرف‌ها همه مال وقتي است كه در چارچوب اين سينما بحث كنيم. سينماي امروز ايران اغلب فاجعه است، حرفم فقط اين است كه در بروز اين فاجعه همه ما مقصريم، اما اينكه بحث حذف اين سينما را مطرح كنيم...، نه رفيق، خيلي خطرناك است.

باشگاه پاس فروخته شد و رفت پي كارش. مي‌ترسم به سرنوشت اصغر شرفي دچار شويم. مي‌ترسم ما هم انگار از سياره‌‌اي ديگر، براي نوه‌هايي از سياره‌اي ديگر، تعريف كنيم كه سينماي ايراني بود و در اين سينما فيلم‌هايي ساخته شد مثل رد پاي گرگ و سفر به چزابه و ليلا و شوكران و سرب و بودن و نبودن و نفس عميق و سنتوري... اينكه مردم در سالن‌ها شاد بودند يا غمگين مي‌شدند و خاطراتي داشتند و... و خلاصه اينكه يادش به خير.

هم میهن
 

komeil66

کاربر فعال فرهنگ و هنر
کاربر فعال
تاریخ عضویت
14 سپتامبر 2005
نوشته‌ها
773
لایک‌ها
9
محل سکونت
tehran
«محاكمه» پروانه نمايش گرفت


هم‌ميهن:«محاكمه» به كارگرداني ايرج قادري و تهيه‌كنندگي مرتضي شايسته پروانه نمايش گرفت.به گزارش خبرنگار سينمايي «هم‌ميهن»، پروانه نمايش فيلم 26خردادماه از سوي اداره كل نظارت و ارزشيابي معاون سينمايي صادر شد.

«محاكمه» سال گذشته جلو دوربين رفت. ايرج قادري، گوهر خيرانديش، افسانه پاكرو، مهناز افشار، مهدي ميامي و... بازيگران فيلم هستند. سعيد مطلبي، فيلمنامه‌ محاكمه را به نگارش درآورده است.

قادري در گفت‌وگو با «هم‌ميهن» از نگارش فيلمنامه جديد خود خبر داد و گفت: «هفت‌ماه است كه روي يك سناريو كار مي‌كنم. با اينكه ذوق و شوق سابق را در ساختن فيلم ندارم اما بايد فيلمي بسازم كه آبرويم حفظ شود.»
 
بالا