بعد از «باز هم سيب داري؟»
بايرام فضلي «با سرعت تاختن» را ميسازد
بايرام فضلي قصد دارد فيلمنامهي «با سرعت تاختن» را بعد از تعطيلات نوروز مقابل دروبين ببرد.
اين كارگردان و فيلمبردار سينماي ايران گفت: «با سرعت تاختن» يك فيلم جادهيي با مولفههاي خودم است و از تكنولوژي تنها چند ماشين در فيلم ديده ميشود.
وي ادامه داد: هماكنون مشغول بازنويسي فيلمنامه هستم و مهرداد فريد نيز به عنوان يكي از تهيهكنندگان حضورش قطعي شده و ممكن است اگر درگير فيلمبرداري پروژههاي ديگر باشم، خود فريد آن را با گروه فيلم «همخانه» بسازد.
فضلي كه بهعنوان پركارترين مدير فيلمبرداري در جشنواره بيست و ششم فجر حضور داشت با اشاره به آن گفت: من سه فيلم «همخانه»، «تنها دو بار زندگي ميكنيم» و «انتهاي زمين» را در جشنواره داشتم، اما ظاهرا هنوز جزو خوديها نشدهام!
او كه با اولين ساخته بلندش «باز هم سيب داري» در جشنواره فيلم فجر سال گذشته حاضر بود درباره وضعيت آن گفت: براي اكران با چند پخش كننده صحبت كرديم كه به نتيجه نرسيديم و اميدواريم بتوانيم در شرايط مناسبي آن را به نمايش بگذاريم.
منبع: ایسنا
محمود اربابي: دو فيلم نوروزي پروانهي نمايش دارند سامي فيلمهاي ديگر چهارشنبه اعلام ميشود
آييننامه جديد شوراي صنفي نمايش
13 اسفند ماه اعلام ميشود.
محمود اربابي مديركل اداره نظارت و ارزشيابي معاون سينمايي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي از پايان بررسي آييننامه جديد نمايش در اداره نظارت خبر داد و گفت: تغييرات كمي در آييننامه صورت گرفته و بعدازظهر امروز جلسهيي را با همايون اسعديان رييس شوراي صنفي نمايش خواهم داشت تا تغييرات صورت گرفته هماهنگ شود و بعد از آن اعلام خواهد شد.
وي درباره پروانه نمايش فيلمهاي نوروزي اظهار داشت: دو فيلم «به همين سادگي» و «زن دوم» كه متقاضي نمايش نوروزي هستند، پروانه نمايش دارند و فيلمهاي ديگر متقاضي كه پروانه نمايش خواهند گرفت تا چهارشنبه اين هفته اساميشان اعلام خواهد شد.
منبع: ایسنا
ساخت «رونوشت برابر اصل» کيارستمی به تعويق افتاد
فيلمبرداری پروژهی سينمايی «رونوشت برابر اصل» عباس کيارستمی يک و نيم سال به تعويق افتاد.
اين پروژه که قرار بود، فيلمبرداریاش از اواخر اسفندماه امسال يا فروردينماه سال ۸۷ آغاز شود، به دليل مشکل وقت بازيگران به تأخير افتاد.
وقت دو بازيگر فيلم، فرانسوا کلوزه و ژوليت بينوش، با همخوانی نداشته و به همين دليل، پروژه تا ارديبهشت سال ۸۸ به تعويق افتاده است.
فرانسوا کلوزه از بازيگران قديمی سينمای فرانسه است، که حضورش بهعنوان بازيگر مرد اين پروژه بهتازگی قطعی شده است. حضور ژوليت بينوش - ديگر بازيگر فرانسوی - نيز پيش از اين قطعی شده بود.
ژوليت بينوش دیماه امسال برای دومينبار به ايران آمد. او با اشاره به پروژهی مشترکش با عباس کيارستمی، يکی از دلايل سفرش را به ايران، شناخت بيشتر اين کارگردان سينمای ايران عنوان کرد و گفت: وقتی با کسی کار میکنی، بايد شناخت داشته باشی.
عباس کيارستمی که برخلاف کارنامهی فيلمسازیاش قصد دارد، اينبار از هنرپيشهها و چهرههای شناختهشده برای فيلم جديدش استفاده کند، اين فيلم را بر اساس قصهی يک شخصيت واقعی در کشور ايتاليا و منطقهی توسکان شهر San gimignano میسازد.
او در کارنامهی فيلمسازیاش، ساخت فيلمهای کوتاه «نان و کوچه»، «زنگ تفريح»، «تجربه»، «دو راه حل برای يک مسأله» و... و فيلمهای بلند «گزارش» ۱۳۵۶، «اولیها» ۱۳۶۲، «خانهی دوست کجاست؟» ۱۳۶۵، «مشق شب» ۱۳۶۶، «کلوزآپ، نمای نزديک» ۱۳۶۸، «زندگی و ديگر هيچ» ۱۳۷۰، «زير درختان زيتون» ۱۳۷۳، «طعم گيلاس» ۱۳۷۶، «باد ما را خواهد برد» ۱۳۷۷ و «ABC آفريقا» ۱۳۷۹ را دارد.
کيارستمی اين روزها در حال برگزاری کارگاه يکسالهاش در ايران در مؤسسهی کارنامه و اينبار با موضوع «باد» است.
منبع: ایسنا
خون به پا خواهد شد" و "گانگستر آمريكايي" در جدول پخش نوروزي سيما
فيلمهاي اسكاري "
خون به پا خواهد شد" و "
گانگستر آمريكايي" از آثار مطرح سينماي جهان در جدول نوروزي سيما قرار گرفت. به نقل از روابط عمومي فيلمهاي نوروزي سيما، فيلم "خون به پا خواهد شد" ساخته پل توماس اندرسون در قالب برنامه نوروزي امسال شبكه چهار سيما پخش ميشود. اين فيلم داستان معدنچي نقرهاي به نام دانيل پلين ديو است كهدر آرزوي افزايش ثروت و يافتن چاههاي نفت، مزارع بوستون را خريداري و پسري را به فرزندي ميپذيرد. در اين ميان ماجراهايي رخ ميدهد و پلين ديو ثروتمند، از ستمگري عاقلانهاش به ديوانگي و جنوني روزافزون ميرسد. فيلم خون به پا خواهد شد كه اثري افشاگرانه درباره سلطه و تصاحب نفت در غرب به شمار ميرود، نامزد هشت جايزه اسكار در هشتادمين سالگرد اين جايزه بود. اين فيلم جايزه بهترين بازيگر مرد نقش اول "دنيل دي لوييس"و بهترين فيلمبرداري "رابرت السويت" را در اسكار امسال دريافت كرد. فيلم "گانگستر آمريكايي" نيز كه در جدول پخش شبكه دوم سيما در ايام نوروز گنجانده شده، داستاني واقعي از تلاش يك فرد درسيستم فاسدپليس آمريكا براي دستگيري مردي بهنام فرانك بهعنوان واردكننده درجه يك هرويين همزمان با حمله آمريكا به ويتنام است. اين فيلم همچنين نامزد دو رشته جايزه اسكار سال ۲۰۰۷بوده است.
منبع: ایرنا
رضا ميركريمي: فيلمسازان اجازه بدهند مخاطب با اثر ديالوگ برقرار بكند
با وجود زنانه بودن «به همين سادگي»، مردان تأثير بيشتري گرفتند
رضا ميركريمي گفت: عليرغم آنكه فيلم «به همين سادگي» فيلم زنانهاي است، اما مخاطبان مرد فيلم از تأثير عميقي كه بر آنها داشته است سخن ميگويند.
نشست نقد و بررسي فيلم «بههمين سادگي» بهترين فيلم جشنوارهي فيلم فجر عصر روز گذشته ـ 11 اسفند ماه ـ با حضور دكتر زالي رياست دانشگاه شهيد بهشتي، رضا ميركريمي (كارگردان)، شادمهر راستين (فيلمنامهنويس)، هنگامه قاضياني (بازيگر) و جهانبخش نورايي (منتقد فيلم) در اين دانشگاه برگزار شد.
در ابتداي جلسه دكتر زالي با اشاره به وجوه اصلي آثار ميركريمي از جمله توجه به باورهاي سنتي و تنوع مضموني در فيلمنامههاي اين كارگردان تصريح كرد: «طاهره» (شخصيت اصلي فيلم) نمادي از بانوان ايراني است كه در جامعه مشاهده نميشوند، اما با توان بالا به نقش اصليشان يعني نقش مادري خود مشغول هستند.
جهانبخش نورايي منتقد هم كه اداره نشست را برعهده داشت، «به همين سادگي» را سزاوار دقيق ديدن دانست و گفت: اين فيلم نشان ميدهد كه چطور هنرمند وقتي به پرمايگي و غناي فرهنگي و هنري ميرسد، با دقت در سادهترين اشياء پيرامونش به كشف مسايل انسان و سرنوشت او ميپردازد.
در ادامه جلسه هنگامه قاضياني بازيگر اين فيلم درباره پيشينه هنرياش گفت: امروز احساس خوبي داشتم كه براي چهارمينبار فيلم را ديدم. با انرژي كه از شما گرفتم بيشتر تحتتأثير فيلم قرار گرفتم.
وي افزود: متولد 1349 مشهد هستم رشته تحصيليام كارشناسي جغرافياي انساني از دانشگاه آزاد و كارشناسي ارشد فلسفه غرب از دانشگاه كاليفرنيا است و 8-7 سال كار تئاتر انجام دادهام.
شادمهر راستين يكي از فيلمنامهنويسان هم با بيان اينكه طرح فيلمنامه از رضا ميركريمي بود، توضيح داد: در طول كار با 4 شخصيت فيلمنامه سروكار داشتم و حدود يكسال طول كشيد تا كار كامل شد. در اجرا هم به متن اثر بسيار وفادار بوديم.
جهانبخش نورايي درباره مضمون اصلي «به همين سادگي» معتقد است: فيلم درباره ريشه و زمان است. در خود شخصيت اصلي فيلم، حس عصيان و شورش وجود دارد اما چون زن مدبري است همه به او نياز دارند. اما آن محيطي كه در فيلم ميبينم و خفقان برايش به وجود ميآورد ميل به شورش را در اين زن به وجود آورده است و اين شورش درحال تبديلشدن به نفرت است.
رضا ميركريمي هم اظهار خرسندي كرد از اولين نمايش دانشگاهي فيلم در اين دانشگاه و اظهار تاسف كرد از اينكه؛ اكثر افرادي كه مسوول اداره سينماي كشور هستند، علاقهاي به ديدن فيلم و تجزيه تحليل آثار ندارند.
رضا ميركريمي درباره پوشش نقش اصلي فيلم گفت: حجاب به معناي واقعي همواره به معناي حرمت زن اشاره شده است و بسيار خوشحالم كه در اين فيلم سعي كردم به اين معنا به شكل نسبتا خوب بپردازم. چون در تمام كارهايم سعيام بوده است كه به گويشها و فرهنگهاي قوميمان توجه كرده و آنها را پاس بدارم.
فكر ميكنم اين فيلم راجع به حجاب تعريف خوبي ارايه داده است و تلاش من اين بوده كه اين اتفاق بيفتد.
شادمهر راستين درباره تأثير جريان پست مدرن ادبي در فيلم هم گفت: در قصهاي كه نوشتيم گرايش به سمت ادبيات مدرن بود، اما نه به شكل پست مدرن. در فيلمنامه با بازكردن هر درام به درامي درونيتر ميرسيد و دارم مثل «پوآرو» به جاي پيداكردن قاتل، سعي دارد خودش را پيدا كند.
وي افزود: اما در اين ميان مهمترين عنصري كه در «به همين سادگي» توپ را به گل تبديل كرده، بازيگر فيلم بود.
نورايي در ادامه نشست خاطرنشان كرد: اين فيلم بايد نه از روي ديالوگها بلكه از روي نشانهها بررسي شود و اگر به اين شكل نگاه كنيم، هيچ مشكلي در دريافت انگيزهها نخواهيم داشت.
رضا ميركريمي دربارهي پايانبندي «بههمين سادگي» در پاسخ به سوال يكي از مخاطبان گفت: نميدانم چرا از «انتها» به عنوان «پايان خوش» نام ميبريد. چون موضوع حل نميشود و مثل بغضي فروخورده در گلو باقي ميماند. بنابراين سعي كرديم مخاطب در انتهاي فيلم احساس بكند كه چنين موقعيتي را يا ميشناسد يا در اطرافش ديده است.
«به همين سادگي» قسمتي از يك قصه است نه ابتدا و نه انتهاي آن.
وي خاطرنشان كرد: مخاطب آسوده سالن را ترك نميكند و اگر لااقل يك نفر اين زن را ميديد و درددلش را ميشنيد شايد موقعيت يكمقداري متفاوت ميشد.
اين كارگردان همچنين گفت: اين فيلم عليرغم اينكه فيلم زنانهاي است اما تأثير عميقي در آقايان گذاشته است و به نظرم كاركرد آخر فيلم درست از آب درآمده است. خيلي از خانمها به من ميگفتند ما همچنين زن تو سري خوري را قبول نداريم. اما من معتقدم اگر به صورت مستقيم با همسرش گفتوگو ميكرد آن موقع مخاطب احساس ميكرد يك زندگي ديگر را مشاهده ميكند و تأثير لازم را نميگذاشت.
هنگامه قاضياني بازيگر فيلم نيز گفت: ما اصلا تعريفي از شخصيت «طاهره» نداريم و فيلم درحال تعريف يك «حال» است. همه ما به عنوان يك انسان واقعي و كنشمند ميتوانيم يك روز بيدار شويم و حال خاصي داشته باشيم. به نظرم اگر متعادلتر فكر كنيم به جانبداري از مردسالاري يا زنسالاري نيازي نخواهيم داشت.
قاضياني تصريح كرد: در اين فيلم حمايت مستقيمي از طاهره مظلوم نكردهايم، او آنقدر رنج را درون خودش نگه ميدارد تا اينكه يكروز مبادرت به انجام يك كنش ميشود، كنشي كه گاه فقط در ذهن صورت ميگيرد.
او ادامه داد: ما در جامعهاي هستيم كه «قضاوت» حرف اول را ميزند بنابراين ما در فيلم قضاوت اصلي را به عهده تماشاگر گذاشتيم.
رضا ميركريمي خاطرنشان كرد: خيلي خوب است وقتي حرفي ميزنيم طرف مقابل بتواند آن را ادامه بدهد، بنابراين بهتر است وقتي فيلمساز هم اثري ميسازد به مخاطب هم اجازه بدهد تا در كليت اثر مشاركت كند و با اثر ديالوگ داشته باشد.
شادمهر راستين درباره مضمون مشترك در آثار ميركريمي گفت: فضاهاي پر و خالي در مجموعه آثار ميركريمي هست. شخصيت بد وجود ندارد و بحران اوليه و ثانويه را در كل كار نداريم. اما در آثار او اوج ماجرا را گستردهتر ميبينيم و چون شخصيتها هم دنبال آن خلاء خاصي كه در آنها است ميگردند، خودشان هم ديده نميشوند و سعي ميكنند به آرامش برسند.
منبع: ایسنا
ابوالفضل جليلي:
«گل يا پوچ» برخلاف ساير فيلمهايم از نظر مردمي موفقيت داشت
ابوالفضل جليلي گفت:«گل يا پوچ» در نقاط مختلف جهان به نمايش درآمد و برخلاف ساير فيلمهايم كه از نظر هنري به موفقيت دست پيدا كردند، اين فيلم از نظر مردمي با اقبال مواجه شده است.
در نشستي كه عصر روز گذشته ـ 11 اسفند ماه ـ در دانشكده صداوسيما برگزار شد، ابوالفضل جليلي كارگردان در پاسخ به اينكه آيا دليل عدم اكران فيلمهايش استقبال كم مخاطبان نيست، گفت: فكر نميكنم عدم اكران فيلمهايم به اين موضوع ربطي داشته باشد و بر روي آن بحث هم نميكنم، چون شايد عدم اكران فيلمهايم آزمايش الهي است.
جليلي تصريح كرد: فيلمهاي من در سطح جهاني مورد استقبال زيادي قرار ميگيرند و من در پاسخ به عدهاي كه ميگويند فيلمهاي من براي مخاطب خاص ساخته ميشود همينجا اعلام ميكنم، سينماي من سينماي مخاطب خاص نيست بلكه فيلمهايي كه به نمايش درميآيند به گونهاي هستند كه بين مخاطب و سينماي انديشهگرا وقفه و فاصله ايجاد كردهاند و امروزه نه فيلمهاي من بلكه كل سينماي انديشه مخاطب زيادي ندارد.
او همچنين در مورد عدم نمايش برخي فيلمها تصريح كرد: گاه مردم تصور ميكنند فيلمي كه پخش نميشود فيلمي خاص است، حال آنكه فيلمهايي از جمله فيلمهاي بنده به هيچ عنوان خاص نيست و تمامي آنها فيلمهاي معمولي هستند كه عدم پخش آنها موجب ايجاد حساسيت شده است.
جليلي تصريح كرد: من برخلاف عدهاي كه معتقدند در سينماي ايران سانسور زيادي وجود دارد معتقدم در ايران سانسور وجود ندارد. چراكه فيلمساز ميتواند فيلم خود را بسازد و آنچه وجود دارد سختگيري است و حال آنكه در ساير كشورهاي جهان سانسور وجود دارد.
به گزارش ايسنا، در اين نشست كه پس از نمايش فيلم «گل يا پوچ» براي بررسي اين فيلم و ساير آثار ابوالفضل جليلي تدارك داده شده بود، او اظهار كرد: از آنجا كه احساس ميكنم بيش از سايرين درگير و آلوده كار ميشوم، نويسندگي، كارگرداني و مونتاژ اين فيلم را به تنهايي برعهده گرفتم و كمبود پشتوانه مالي و نداشتن مجوز براي ساخت اين فيلم نيز از ديگر دلايلي بود كه باعث شد، سهم عمدهاي در ساخت اين فيلم را خودم برعهده بگيرم.
كارگردان «گل يا پوچ» دربارهي چگونگي ساخت اين فيلم توضيحاتي داد و در بخشي از سخنانش از نقد مجلهي فرانسوي كه دربارهي اين فيلم نوشته شده بود ياد كرد و افزود: اين فيلم را به عنوان اولين فيلم كمدي سورئال قابل باور از سينماي ايران معرفي كرده است.
من در ساخت آن قصد داشتم موقعيت زندگي پسر نوجواني را با سادگي قابل باوري به تصوير بكشم و براي رسيدن به اين هدف سينماي سورئال و رئال را در هم آميختم تا هيچ موردي در فيلم حالت تصنعي نداشته باشد.
جليلي همچنين متذكر شد: همواره بههنگام ساخت فيلم خود را فردي آماتور و مبتدي ميدانم. هميشه نگرانم كه نتوانم ارتباط خوبي با مخاطب برقرار كنم البته بيان اين مطلب به عنوان شكسته نفسي نيست، بلكه اين مسئله جزء افتخارات بنده است چون يك فيلمساز همواره بايد تلاش كند تا فيلمي جديد بسازد.
او با اشارهي به نمايش «گل يا پوچ» در نقاط مختلف جهان تصريح كرد: اين فيلم برخلاف ساير فيلمهاي من كه از نظر هنري به موفقيت دست پيدا كردند، اين فيلم از نظر مردمي با اقبال مواجه شد. من در طول ساخت اين فيلم همواره سعي كردم فيلم قالب طنز داشته باشد، چراكه به سيستم كلاسيك هنري اعتقاد چنداني ندارم و سعي كردم سوژههاي متنوعي را در فيلم قرار بدهم تا بيننده احساس خستگي و يكنواختي نكند.
اين كارگردان سينما كمتر فيلم ديدن را در موفقيتاش در عرصه جهاني موثر دانست و افزود: جهانيان معمولا فيلمهاي مرا فيلمهايي بكر و دستنخورده معرفي ميكنند.
وي در ادامه در توضيح ساير آثارش «رقص خاك» را به قدري پاك دانست كه براي او به منزله زيارت كعبه است و ساخت اين فيلم را به زماني نسبت داد كه روح او پاكي و بيآلايشي بيشتري نسبت به زمان فيلمهاي ديگرش داشته است و فيلم «ابجد» را فيلمي دانست كه در ميان آثارش علاقه خاصي به آن دارد و دليل آن را نيز در اين نكته دانست كه اين فيلم به نوعي داستان زندگي خود اوست و او معتقد است جوانان بايد فرقههاي مختلف را مورد بررسي قرار دهند و بعد با قاطعيت و شناخت لازم دين خود را انتخاب كنند.
جليلي گفت: گفته ميشود، من كارگرداني هستم كه بدون فيلمنامه سر صحنه ضبط فيلم حاضر ميشوم، اما اين مسئله به دليل تمرينات مستمر من بر روي موضوعات مختلف است. من براي ساخت فيلمي مثل «مسير معكوس» فيلم جديدم 2 هزار صفحه متن مينويسم تا به آنچه دلخواهم است برسم و در آن لحظه است كه سر صحنه ميروم.
همچنين ابوالفضل جليلي در اين نشست به درخواست ابوالحسن قاسمي (استاد دانشكده صداوسيما و مسوول توليد دانشجويي اين دانشكده مبني برپايي وركشاپهايي با حضور جليلي پاسخ مثبت داد.
به گزارش ايسنا، «گل يا پوچ» عنوان فيلمي است كه در آن نويد رئيسيان، نوجوان بلوچ است كه در جستوجوي براي يافتن شغلي است تا به واسطه آن بتواند با دختر مورد علاقهاش ازدواج كند.
گفتني است: اين جلسه كه به همت گروه توليد دانشجويي دانشكده صداوسيما برگزار شد، اولين جلسه از نشستهاي "پاتوق" بود كه قرار است از اين پس در اين دانشكده برگزار شوند و در ادامه اين نشستها قرار است هنرمنداني چون محمد شيرواني، سامان سالور و ماني حقيقي و ... حضور پيدا كنند.
منبع: ایسنا
اسماعيل براري:
وضعيت فيلم «گزارش مريم» همچنان نامشخص است
اسماعيل براري گفت: بعد از گذشت دو سال فيلم «گزارش مريم» همچنان متوقف مانده است.
اين كارگردان با بيان اينكه فارابي به عنوان سرمايهگذار فيلم موافق حضور «گزارش مريم» در جشنواره نبود تصريح كرد: تنها 5 درصد از فيلمبرداري اين فيلم باقي مانده است و اعلام كرديم، اگر فارابي حمايت كند ميتوانيم فيلم را به جشنواره برسانيم و حتا هماهنگيهاي لازم براي ساخت موسيقي فيلم در اسپانيا نيز شده بود، اما متأسفانه همكاري صورت نگرفت.
گفتني است: «گزارش مريم» به دليل عدم تسويه وام فيلم «كوير مرگ» به فارابي متوقف شده است.
در «گزارش مريم» فرامرز قريبيان، عليرضا اوسيوند، ليلا بوشهري و نيلوفر محبي بازي ميكنند و فيلم روايتي از سفر پدر و دختري به جنوب كشور است.
براري همچنين با اشاره به دو فيلم «كوير مرگ» و «روز باران» كه هنوز موفق به اكران نشدهاند به ايسنا گفت: «كوير مرگ» عليرغم حضور بينالمللي موفقي كه داشته است، اما بعد از گذشت 4 سال هنوز پروانه نمايش برايش صادر نشده است و تلويزيون هم كه تهيهكننده «روز باران» است، درحال حاضر علاقهاي به اكران اين فيلم ندارد و حضور جشنوارهاي را آغاز كرده است.
اين كارگردان درباره كار آيندهاش اظهار داشت: مشغول پيشتوليد فيلم مستندي هستم كه به زودي فيلمبرداري آن را شروع ميكنم.
وي ادامه داد: اين مستند درباره فداكاري يك مرد زحمتكش روستايي در حاشيه كوير خراسان جنوبي است.
منبع: ایسنا