• پایان فعالیت بخشهای انجمن: امکان ایجاد موضوع یا نوشته جدید برای عموم کاربران غیرفعال شده است

مقالات و اخبار مرتبط با فیلم و سینما

sina86

Registered User
تاریخ عضویت
27 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,309
لایک‌ها
35
اسامی 4 فیلم ایرانی نامزد معرفی به اسکار

ایلنا: در جلسه روز گذشته، هیات معرفی فیلم برگزیده ایرانی به فرهنگستان علوم و هنرهای سینمایی (اسکار) چهار فیلم را به عنوان نامزد نهایی در جریان انتخاب نماینده ایران در هشتاد و دومین مراسم اسکار معرفی کرد.

امیر اسفندیاری- سخنگوی این هیأت- گفت: در جلسه روز گذشته، پس از بررسی های دقیق در خصوص وجوه متمایز یازده فیلم مورد بررسی از جنبه های ساختاری، مضمونی و تکنیکی، درباره حضورهای برجسته ملی و بین المللی، بازتاب های مطبوعاتی و نحوه پخش خارجی این عناوین هم بحث هایی صورت گرفت.

وی افزود: با توجه به معیارهایی که از سوی اعضاء هیات مورد توجه قرار گرفت، در نهایت چهار فیلم برای بررسی نهایی برگزیده شد. این چهار فیلم عبارتند از: "بی پولی" ساخته حمید نعمت‌الله،"بیست"ساخته عبدالرضا کاهانی، "تردید" ساخته واروژ کریم مسیحی و"درباره الی" ساخته اصغر فرهادی.

اسفندیاری گفت نام نماینده شایسته ایران جهت معرفی به این رویداد بزرگ سینمایی به زودی اعلام خواهد شد.

گفتنی است امسال با تعامل مثبت بنیاد سینمایی فارابی و خانه سینما، کمال تبریزی، ایرج تقی‌پور، محمد داودی، مرتضی رزاق کریمی، سید جمال ساداتیان، کیانوش عیاری، علی معلم و امیر اسفندیاری به عضویت هیات ایرانی درآمده اند.
 

sina86

Registered User
تاریخ عضویت
27 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,309
لایک‌ها
35
سوفیا لورن، "دختر شایسته‌ی رم" هفتاد و پنج ساله شد



85fpddoivb638zi1xwqq.jpg


زندگی پرماجرای سوفیا لورن، خود به یک فیلم‌نامه‌ای غریب‌شباهت دارد: او "بچه‌‌ی نامشروعی" بود که با مادرش، در یکی از محله‌های فقیرنشین ناپل زندگی می‌کرد و امروز، جهان سینما به داشتن چنین ستاره‌ای افتخار می‌کند.





یک نام و چندین شهرت؛ سوفیا لورن، این ستاره‌ی جاودانی جهان سینما در طول عمر خود، القاب زیادی داشته است: در بچگی به‌خاطر لاغری بیش از حد به او "خلال دندان" می‌گفتند. وقتی در شانزده سالگی به عنوان "دختر شایسته‌ی رم" در مقابل هیئت داوران دفیله راه رفت، به "بمب جنسی" معروف شد. هنگامی که پا به عرصه‌ی سینما گذاشت، "بت سکسی" لقب گرفت و در سال ۱۹۶۰، وقتی برای بازی در فیلم جنگی/ درام "... و آن‌ها هنوز زنده‌اند"، به کارگردانی ویتوریو دسیکا، جایزه‌ی اسکار را دریافت کرد، به عنوان "استعداد برجسته‌ی جهان سینما" شهرت یافت.

zlzp29vq0g1bdxg4p7v5.jpg

سوفیا لورن در سال ۱۹۵۶
روز ۲۰ سپتامبر، روزی که سوفیا لورن، ۷۵ سالگی خود را جشن می‌گیرد، از همه‌ی این لقب‌ها، شاید تنها هنوز آخری مصداق داشته باشد. شمار زیادی از حدود صد فیلمی که او بازی کرده‌، گواه انکارناپذیر این ادعاست.​
آغاز موفقیت
زندگی پرماجرای این هنرپیشه‌ی پرآوازه، خود به نوعی به یک فیلم‌نامه‌ی غریب شبیه است: سوفیا، "بچه‌‌ی نامشروعی" بود که با مادرش، در یکی از محله‌های فقیرنشین ناپل زندگی می‌کرد.​
مادرش که هنرپیشه‌ای ناموفق بود و به سختی از عهده‌ی تأمین مخارج زندگی بر‌می‌آمد، او را از سن چهارده سالگی به "مسابقات زیبایی"‌ شهرهای مختلف می‌فرستاد. در یکی از همین مسابقات بود که کارلو پونتی، یکی از تهیه‌کنندگان بانفوذ فیلم در ایتالیا، او را کشف کرد و ورودش را به عالم سینما و بازی در فیلم‌های "جدی‌تر" هموار ساخت.​
ازدواج اجباری؟
داستان ازدواج سوفیا لورن با کارلو پونتی نیز، کمتر از یک فیلم‌نامه‌ی عشقی، هیجان‌انگیز نیست: شاید اگر کری گرانت، هنرپیشه‌ی آمریکایی از لورن تقاضای ازدواج نمی‌کرد و او را برای دادن پاسخ مثبت زیر فشار نمی‌گذاشت، لورن تا پایان عمر پونتی، هم‌چنان "معشوقه‌ی" او باقی می‌ماند.​

1u0f9qcrkb1hro5guw53.jpg

سوفیا لورن در جشنواره فیلم برلین در دهه شصت میلادی
لورن، بعد ازدریافت تقاضای ازدواج گرانت، از موقعیت استفاده کرد و به نوبه‌ی خود عاشقی که ۲۲ سال از او بزرگتر بود، را زیر فشار گذاشت تا بین او و همسرش، یکی را انتخاب کند. تهیه‌کننده‌ی معروف ایتالیایی در برابر این تهدید خلع سلاح شد، به‌سرعت همسرش را طلاق داد و با لورن، ستاره‌ای که می‌رفت جهان سینما را تسخیر کند، ازدواج کرد؛ ازدواجی که تا ۹۴ سالگی پونتی، یعنی تا سال ۲۰۰۷، هنگامی که او از دنیا رفت‌، به ‌طول انجامید. پونتی تنها مرد زندگی لورن بود.​
مردان دیگر
البته مردان دیگری هم در زندگی این هنرپیشه‌ی توانا نقش بازی کرده‌اند؛ مردانی که بر زندگی هنری او تأثیر بسزایی گذاشتند و آن را با تاریخ سینمای نئورالیسم ایتالیا پیوند ‌زدند. کارگردانانی چون فدریکو فلینی و ویتوریو دسیکا از جمله‌‌‌ی این مردانند.​
لورن، بیش از ده فیلم با مارچلو ماستوریانی، "چهارمین مرد مهم" زندگی‌اش بازی کرده است؛ معروف‌ترین آن‌ها "عروسی به سبک ایتالیایی" است که دومین جایزه‌ی اسکار را در سال ۱۹۶۴ برای او به ارمغان آورد. ایتالیایی‌ها ولی، بر اساس یک همه‌پرسی، بیشتر از هر چیز نقش او را در فیلم "دیروز، امروز، فردا" ستوده‌اند. در این فیلم که در ایران نیز با همین عنوان به نمایش درآمد، لورن، همبازی مارچلو ماستوریانی است.​
چهره‌ی دیگر لورن
"یک روز بخصوص"، ساخته‌ی اتوره اسکولا، نام سوفیا لورن را به‌گونه‌ای دیگر مطرح کرد. داستان این فیلم که نمونه‌ی درخشان سینمای مینیمالیستی ایتالیا ست، در روز دیدار هیتلر از ایتالیایِ موسولینی، رخ می‌دهد: ماستوریانی نقش مردی را بازی می‌کند که فاشیست‌ها او را از رادیو اخراج کرده‌اند و سوفیا لورن، زن خانه‌داری ست که هر‌چند تحت تأثیر جو فاشیستی حاکم است، ولی توجیهی منطقی برای موضع خود ندارد و بیشتر از هر چیز در پی‌برآورد نیازهای عاطفی خود است.​
qdmc33ns0437jr3gzkx1.jpg

سوفیا لورن در سال ۱۹۶۳

اتوره اسکولا، با نمایش دنیای محدود این دو همسایه که در آپارتمان‌های خود در یک مجتمع بزرگ زندگی می‌کنند، پوچی اشتیاق کورکورانه‌ی مردم را در پذیرش فاشیسم آشکار می‌سازد.​
جوایز و افتخارات
سوفیا لورن، از زمانی که در سال ۱۹۵۶ به عنوان اولین هنرپیشه‌ی ایتالیایی به کار در هالیوود دعوت شد، تا هنگامی که دست از بازی در فیلم‌های سینمایی شست، علاوه بر جوایز اسکار، جوایز دیگری هم از مهم‌ترین جشنواره‌های بین‌المللی جهان، از فستیوال‌های جهانی "کن" و " ونیز" گرفته تا "برلین" و "استانبول" به خود اختصاص داده است.​
او در سال ۱۹۹۱ به دریافت جایزه‌ی اسکار افتخاری هم نائل آمد. جشنواره‌ی فیلم استانبول، آخرین فستیوالی است که چندی پیش به او به‌خاطر "یک عمر فعالیت پرثمر هنری" جایزه‌ی این بخش را اهدا کرد.د​
آخرین باری که لورن جلوی دوربین (عکاسی) ظاهر شد، در سال ۲۰۰۷ و در سن ۷۲ سالگی بود. عکاسان هلندی، با عکس‌های کمتر "محجبانه‌ی" او، تقویم دیواری شرکت تولید کننده‌ی تایر پیرلی Pirelli را مزین کردند.​
این نما‌ها در کنار عکس‌هایی از ستارگان جوانی چون پنه لوپه کروز، نوآمی واتس و هیلاری سوانک منتشر شده‌اند. برخی از هواداران لورن معتقدند که او برای زنده‌کردن "القاب دوران جوانی" خود دست به این کار زده است.
دویچه وله​
 

sina86

Registered User
تاریخ عضویت
27 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,309
لایک‌ها
35
شریفی نیا "هو" شد


118437_965.jpg
موسيقی ما- مينا آتشی: کنسرت گروه «سِوِن» در سالن همایش‌های برج میلاد به ظرفيت 2000 نفر جمعیت برگزار شد. کنسرت گروه سون 29 شهریور 1388 در سالن همایش‌های برج میلاد در دو سانس اجرا شد. در این کنسرت امیر و آرش قنادی به همراه کیارش پوزشی خوانندگان گروه هفت و همچنین محسن افشار (درامز)، امیرحسین اویسی (کیبورد)، مجید کاشانی (کیبورد)، سعید علیرضایی (گیتار باس)، امیر حسین قبادی (گیتار کلاسیک)، سامان امامی (گیتار الکتریک)، بابک یوسفی (کلارینت)، کورش پورشی (پرکاشن) و بردیا یادگاری (پرکاشن) به اجرای کنسرت پرداختند.
مطابق روال همه‌ی کنسرت‌ها توی ايران، این برنامه هم مثل دیگر کنسرت‌ها با تاخیری به‌مدت 30 دقیقه شروع شد. ازدحام جمعیت به شکلی بود که تمامی صندلی‌ها پر شده بود و تهیه کننده سرپا ایستاده و نظاره‌گر برنامه بود.

حاشيه‌های سانس اول
مهمان ویژه‌ی سانس اول یکی از مسولان وزارت ارشاد بود که گروه «سون» او را معرفی کردند و بابت تمامی زحمت‌های او و همکاران‌اش برای گرفتن مجوز تشکر و قدردانی کردند.

یک ایده‌ی جالب هم توی اين کنسرت اجرا شد؛ اين‌که روی تمامی صندلی‌ها پوسترهایی چسبانده‌شده‌بود که در پشت آن ترانه و شعری به‌نام «پریا» بود تا در موقع اجرای اين ترانه مردم این گروه را همراهی کنند.

قطعه‌ی «واست می‌میرم» به‌خاطر محبوبیت بیش از حد و البته تقاضای زیاد جماعت، 2 دفعه و به ترتیب در اول و آخر برنامه اجرا شد.

حواشی سانس دوم
داوود نماينده، یکی از دوبلور‌های تلویزیون یکی دیگر از مهمانان ویژه‌ به‌شمار می‌رفت که گروه «سون» از او دعوت کردند تا به‌روی سن بیاید، او هم به‌روی سن آمد و حسابی با تعریف و تمجيدهای خود این گروه را خجالت‌زده کرد!

گروه «سون»، به‌نوبت بعد از پایان هر قطعه به معرفی یکی از اعضای آلبوم می‌پرداخت و ازشان تشکر می‌کرد.

محمد‌رضا شریفی‌نیا بازیگر سینما هم جزو مهمانان سانس دوم بود که به‌همراه 2 دختر بازیگر خود به این کنسرت آمد و بعد از معرفی‌شان توسط گروه «سون»، ناگهان عده‌ای از یک گوشه‌ی سالن کنسرت به هوکردن(!) او پرداختند و مسئولان کنسرت هم به‌ناچار او و خانواده‌اش را به‌سرعت از گوشه‌ای از سالن خارج کردند تا از هرج‌و‌مرج بيش‌تر جلوگیری شود.

آهنگ «پریا» یکی از قطعه‌های جدیدی بود که این گروه به اجرای آن پرداخت و البته به علت شاد و ریتمیک بودن این آهنگ، سالن به‌لرزه درآمد و...!
به‌طور کلی در هر سانس 8 قطعه اجرا شد که آهنگ «ستاره» و «واست می‌میرم» با استقبال دوچندان جمعيت روبه‌رو شد.

بالاخره این کنسرت در ساعت 24 بامداد با تشویق‌های مکرر و دست‌زدن‌های متوالی مردم به‌پایان رسید و همگی سالن را با خاطرات خوش ترک کردند. ناگفته نماند که اسپانسر اين کنسرت شرکت «تاج سير» بود.
 

sina86

Registered User
تاریخ عضویت
27 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,309
لایک‌ها
35
کیمیایی: قیصر قهرمان امروز نیست


فارس: مسعود كيميايي گفت: «قيصر» تمام شده است و ديگر قهرمان امروز نيست. او فاعلي فردي است كه مي‌خواهد تبديل به فاعل اجتماعي شود .

چهاردهمين جلسه از سلسله جلسات تئوريك انجمن بازيگران ديروز با موضوع «قهرمان سينما و ادبيات در جهان سوم» برگزار شد و مسعود كيميايي سخنران اين جلسه بود.

در ابتداي اين جلسه داوود رشيدي رئيس انجمن بازيگران و مجري اين جلسه پس از تسليت بابت فوت همسر بيوك ميرزايي از اعضاي انجمن بازيگران خواست كه از اين جلسات استقبال بيشتري بكنند و گفت: متاسفم كه بعضي وقت‌ها تعداد حاضران غير عضو جلسه در اين انجمن بيشتر از اعضاي انجمن بازيگران است.

در ادامه كيميايي در ابتداي سخنان خود گفت: من احترام زيادي براي دوستان و همكارانم قائلم مخصوصا فيلمسازان كه هر كدام در كار خود خبره‌اند. در جشن خانه سينما، در مورد ناصر تقوايي گفتم كه فيلم نساختنش مورد سوال است اما با اينكه اين نساختن براي ناصر تقوايي فضيلت است، كم ساختن هم خوب نيست اما گاهي شرايطي پيش مي‌آيد كه نمي‌توان فيلم ساخت.

من خودم در دو نوبت 6 و 7 ساله در كارنامه كاري‌ام مجبور شدم فيلم نسازم، چون فيلم چيزي نيست كه به زور آن را ساخت و بايد از درون آدم بجوشد.

وي در ادامه با اشاره به موضوع جلسه گفت: موضوع اساسي در جهان سوم براي من فيلمساز يا هر هنرمند ديگر اين است كه متاسفانه هنر هميشه به سمت سياسي شدن پيش مي‌رود كه از خصوصيات جهان سوم است. در آمريكاي لاتين از 1953 تا 1997 سي و سه انقلاب به وقوع پيوست كه اين انقلاب‌ها جز اضطراب چيزي براي مردم نمي‌آورد و اين اتفاق در سرزمين ما هم افتاد. البته هميشه اين بحث وجود دارد كه آيا تلاطم و اضطراب يك هنرمند جزئي از اثر اوست يا نه اما نمي‌توان اين نكته را ناديده گرفت كه هنرمند انقلاب دروني همانند مردم دارد و با ساير مردم كه در اين وضعيت هستند، در جامعه زندگي مي‌كند. هنرمند فيلمساز يا نويسنده جزء آدم‌هاي معمولي جامعه است تنها تفاوتش اين است كه سعي مي‌كند در اطراف خود تاثير زيادي بگذارد و در اثر هنري به شكل فراگيرتري قهرماني را كه براي مردم لازم است، مي‌سازد. اين مهم‌ترين كاري است كه يك هنرمند مي‌كند چون فاعل فردي را بر اثر اثر خود تبديل به فاعل اجتماعي مي‌كند. اين چيزي بود كه در سينماي قبل از انقلاب تجربه شد و قطعا در سينماي بعد از انقلاب نيز به آن خواهيم رسيد.

وي در ادامه افزود: در جهان سوم قهرماني كه نويسنده يا فيلمساز پيشنهاد مي‌كند، اكثر اوقات هدفي معين يا دليل معيني براي كار ندارد. بلكه او سازنده تازه‌اي در بطن جامعه است كه از رئاليسم جامعه نيز دور نيست و در پروسه آفرينش‌اش به مخاطبان خود نزديك مي‌شود. هنرمند هم در اين ميان كار خود را مي‌كند و هرگز منتظر دستور حكومت نمي‌ماند و وجود و حضور هنرمند به دليل خاص انديشي او باعث گرم‌روي و حركت تندتر او نسبت به مردم و حكومت مي‌شود و به همين دليل است كه هنرمند تاثير زيادي بر جريانات اجتماعي مي‌گذارد.

وقتي داوود رشيدي به عنوان نمونه يك قهرمان در اثر كيميايي از قيصر نام برد و در مورد آن از وي توضيح خواست، كيميايي گفت: «قيصر» تمام شده است و ديگر قهرمان امروز نيست. او فاعلي فردي است كه مي‌خواهد تبديل به فاعل اجتماعي شود اما آنچه مهم است اين است كه وقتي حركتي شبيه به حركت او وسيع شد ديگر به جايي مي‌رسد كه يك طبقه فاعل اجتماعي نيست، بلكه تمام طبقات جامعه اين نقش را پيدا مي‌كنند. متاسفانه جهان سوم هنوز به اين موضوع عقيده دارد كه يك طبقه خاص بايد فاعل اجتماعي باشد اما متاسفانه اين موضوع نبايد به طبقه خاصي محدود شود، چون فاعل شدن يك طبقه خاص فاشيسم را به همراه مي‌آورد.

وي در ادامه تصريح كرد: تعدد تعويض حكومت در جهان سوم اضطرابي را به وجود مي‌آورد كه آن اضطراب نيز در گذر زمان تغيير مي‌كند و بسياري از سينماهاي كشورهاي جهان سوم، مثلا سينماي تند و خون‌آلود آمريكاي لاتين به خاطر همين اضطرابات است كه در دنيا مطرح مي‌شود.

كيميايي در ادامه گفت: بازيگر و يا كارگرداني كه در اين محيط درس مي‌خواند يا كار مي‌كند بايد بداند كه مهمترين چيز اين است كه بتواند الگوي ذهني خود را از انسان وطني خود بازآفريني كند و خود را در حد زيادي به سينماي جهان گرايش ندهد، چون مهمترين مسئله براي هر هنرمندي اين است كه اطراف خود را به خوبي نگاه كند و بتواند نمونه كاملي از انسان سرزمين خود را بيافريند.

وي در ادامه،‌رو به داوود رشيدي گفت: مثل نقش شما در «فرار از تله» ساخته مرحوم جلال مقدم كه ايراني‌ترين نقش شما در طول كارنامه‌ كاري‌تان بود.

وي در ادامه تصريح كرد: قهرمان‌ها اشكال مختلفي دارند مثلا حميد هامون در فيلم «هامون» اثر داريوش مهرجويي، قهرمان سال‌هاي خودش است و قرار نيست همه فاعلان قهرماني كلاسيك داشته باشند. كافي است يك قهرمان به جايي برسد كه خود را به مخاطبان زيادتري تبديل كند تا بتواند تاثير خود را بگذارد.
وي در ادامه، در پاسخ به سوالي در مورد اين كه آيا نقش داريوش ارجمند در فيلم «اعتراض» نوعي قيصركشي است، گفت: نه، خيلي منتقدان هم اين حرف‌ها را زده‌اند اما اگر كسي كه اين سوال را پرسيده استقلال فكري داشته باشد قطعا به نتيجه بهتري مي‌رسد.

وي در ادامه، در مورد لزوم به وجود آوردن قهرمان براي كشور گفت: شاهنامه فردوسي نمونه احتياج زمانه به قهرمان است كه در گذر سال‌ها به يك داشته ملي و باوري وسيع تبديل شد و اين اتفاق براي خود فردوسي افتاد نه براي شخصيت‌هايش و خودش با آن كتاب تبديل به فاعل جمعي شد.

وي در ادامه در پاسخ به سوالي در مورد بحث انتخاب بازيگر براي آثارش و چگونگي اين انتخاب، گفت: بخشي از بازي بازيگر قبل از اجرا براي او نوشته مي‌شود و بازيگر مورد نظر در زمان خواندن متن كم كم به آن نزديك مي‌شود و من بازيگرانم را با بررسي انتخاب مي‌كنم. هميشه هم اولين برداشتي كه از بازيگر مي‌گيريم بهترين برداشت است. البته بايد اذعان كنم كه هميشه هم در انتخاب بازيگرانم موفق نبوده‌ام.

وي در پاسخ به سوالاتي كه چرا قهرمانانش در گذر از زمان كم كم قلمروهاي كوچكي پيدا كرده‌اند، گفت: اين موضوعي است كه همه آ‌ن را مي‌دانند و نمي‌دانم چرا باز هم پرسيده مي‌شود. من كار مي‌كنم و نمي‌خواهم و نمي‌توانم كه در سكوت باشم. البته مي‌دانم كه شما چه قهرماني را در ذهن داريد، اما من در حد توانم فيلم مي‌سازم، پس حتما قهرمان رويايي شما ديگر در توان من وجود ندارد.

وي در ادامه افزود: قهرمان به هر جهت در جامعه عقب نمي‌ماند و هنرمند با ثبت بخشي از واقعيت تفكر خود را نشان مي‌دهد كه عقب نيست و مي‌خواهد با مردم و اتفاقات حركت كند.
وي در پاسخ به سوالي كه چرا با بازيگران كم و معدودي كار مي‌كنيد اين گفته را رد كرد و گفت: من با افراد بسيار متنوع و زيادي در تمام شاخه‌هاي سينما كار كرده‌ام و با اكثر فيلم‌هايم آدم‌هاي تازه‌اي به سينما داده‌ام كه اكثر آنها در سينما ماندگار شده‌اند.

وي در پاسخ به سوالي در مورد چگونگي شخصيت‌نويسي و اينكه آيا بر اساس بازيگر شخصيت‌پردازي مي‌كند، گفت: شخصيت‌ها در هر حالي نوشته مي‌شوند و اگر رمان «حسد» يا رمان «جسدهاي شيشه‌‌اي» را بخوانيد كه خارج از سينما هستند به روش شخصيت‌پردازي من پي مي‌بريد، چون قهرمان‌هاي سابقم در آن كتاب‌ها هنوز حضور دارند.

مسعود كيميايي در پاسخ به سوالي در اين مورد كه چرا اكثر قهرمانانش در آثار متأخرش راهي بي‌بازگشت را طي مي‌كنند، گفت: ما مي‌دانيم كه هر انساني رفتاري را در خود تعقيب مي‌كند كه با آن رفتار بر پيرامونش تاثير بگذارد. اينكه شخصيت داستان بداند كه كاري كه مي‌كند، مؤثر است، تقدير مهمي است. شايد نبود آن شخص او را قهرمان مي‌كند و تاثير كارش را زياد مي‌كند و باعث مي‌شود كار او كه به خاطرش از بين رفته در جمع بازتاب جديدي بيابد.

وي در پاسخ به اين سوال كه قبل و بعد از انقلاب سبك فيلمسازي‌اش تغيير كرده، ضمن رد اين موضوع گفت: من با تمام هستي و وجودم فيلم مي‌سازم حتي ابزار فيلم ساختن مانند جوهر، كاغذ، نگاتيو و ساير وسايل در حال تغيير هستند، اضطراب هم در ذات اين حركت و روزگار است كه مسئله جهاني است. اگر تغييراتي در فيلمسازي من وجود آمده قطعا به خاطر تعويض‌هاي مكرر عقايد حاكميت است.

وي در پاسخ به سوالي كه چرا خونريزي در آثار شما زياد است، گفت: اين زمينه اثر است قهرمان اثر براي عقيده‌اش خون مي‌ريزد و در اكثر اوقات نبودنش ارزشي است كه مي‌تواند آن ارزش را به تماشاچي عام منتقل كند.

وي افزود: سينما هنر وسيع و پرقله‌اي است و آدم‌هاي زيادي در قله آن هستند اما بايد به ياد داشت كه سينما هنر پنج‌شنبه و جمعه است يعني زماني كه مردم عام به سينما مي‌ايند و بايد با مردم سخن گفت تا بهفمندو با آنها ارتباط برقرار كرد. سخت است فيلمي را هم خودت دوست داشته باشي هم تماشاگران اما نبايد فراموش كرد كه هدف تماشاگر عام است.

وي در ادامه در پاسخ به سوالي در مورد اينكه آيا بازيگر مي‌تواند فاعل اجتماعي شود گفت: بازيگران موفق مي‌شوند چون آدم‌هاي برگزيده‌اي هستند اما بازيگر وقتي هنرمند مي‌شود كه ديدش از پيچي بگذرد و به يك چشم‌انداز برسد وگرنه قبل از آن پيچ و چشم‌انداز بازيگر آدم خودپسندي است.

وي در پاسخ به سوالي در مورد رابطه‌اش با بهروز وثوقي گفت: رابطه من با بهروز وثوقي هميشه خوب بوده اما چندي پيش در سفري كه به آمريكا داشتم و دوستان قديم‌ام را ديديم، او از من خواست در آنجا بمانم و كار كنم اما من دوست نداشتم در آنجا بمانم و اين موضوع رابطه سطحي ما را مخدوش كرد اما او بازيگر بسيار خوبي است و در كنار اسفنديار منفرد‌زاده از دوستان قديم خوب من هستند.

وي در پاسخ به سوالي در مورد طرز كار كارگردانان جديد گفت: گاهي تازه‌كارها فيلم‌هاي شاهكاري مي‌سازند و درجا مي‌زنند و بعضي از آنها نيز، آرام‌آرام خود را در سينماي ايران نشان مي‌دهند كه بسياري از آنها با من شروع كرده‌اند.

وي در ادامه در پاسخ به سوالي در مورد فيلم «رئيس» گفت: «رئيس» فيلم بدي است و آشفتگي فيلم، ناشي از مونتاژ بد است. البته اين مونتاژ به تدوينگر ربطي نداشت، بلكه مونتاژ مسئله‌اي فيلم ايراد داشت.

وي در پاسخ به اين سوال كه آيا روزگاري از محمد مصدق فيلم خواهد ساخت يا نه، گفت: وارد تاريخ معاصر شدن قضاوت مي‌خواهد و اين قضاوت آدم را به اشتباه مي‌اندازد به نظرم هر فيلم را بايد در دوره خودش ساخت و بهتر از هر زماني مي‌شد مصدق را در زمان خودش به تصوير كشيد.
همچنين وي در پاسخ به سوالي در مورد فيلم «قيصر 40 سال بعد» كه در مورد فيلم قيصر ساخته مي‌شود، گفت: اطلاعات من هم در حد حاضران است و بايد از كارگردان آن مسعود نجفي در اين مورد سوال كنم.

در پايان اين جلسه لوح تقديري از طرف انجمن بازيگران به مسعود كيميايي تقديم شد.
 

niloo_net

Registered User
تاریخ عضویت
16 دسامبر 2006
نوشته‌ها
74
لایک‌ها
4
سن
41
شهره آغداشلو هم که برنده جایزه امی نقش دوم زن برای فیلم خانه صدام شد.
 

live for what?

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
18 آگوست 2006
نوشته‌ها
9,078
لایک‌ها
374
محل سکونت
Wish! In Your Mind!
خب فکر کنم یکی از جالب ترین اخبار سینمایی سال هست

رومن پولانسکی در زوریخ بازداشت شد

سازمان دهندگان جشنواره فیلم زوریخ روز یکشنبه (27 سپتامبر)، گفتند رومن پولانسکی، فيلم ساز نامی لهستان بر اساس حکم جلبی که سی و یک سال پیش در آمریکا برای او صادر شده بود، در سوئیس بازداشت شده است.

آنها ادعا کرده اند که آقای پولانسکی روز شنبه توسط پلیس سوئیس بازداشت شده است.

آقای پولانسکی در سال ۱۹۷۷ متهم شد که در کاليفرنيا به دختری ۱۳ ساله تجاوز کرده است. او اذعان کرده که با این دختر رابطه جنسی غیرقانونی برقرار کرده است اما پس از دريافت احضاريه دادگاه از آمريکا به اروپا گريخت.

رومن پولانسکی برای دریافت جایزه ای که قرار بوده است به مناسبت تجلیل از کارنامه هنری اش به او داده شود، به سوئیس سفر کرده است.

پلیس سوئیس تا کنون گزارش بازداشت آقای پولانسکی را تائید نکرده است.

برخی از فيلمهای آقای پولانسکی مانند چاقو در آب، تهوع، مستأجر، بچه رزماری و چاينا تاون آثار برجسته سینمایی به شمار می روند.

رومن پولانسکی در پاريس دنيا آمد، اما در کودکی همراه خانواده يهودی خود به لهستان رفت و در آن کشور بزرگ شد.

رومن پولانسکی، که در مدرسه عالی سينمايی لهستان درس خوانده بود، در دهه ۱۹۶۰ ميهن خود را ترک کرد و در فرانسه و سپس هاليوود به فيلم سازی پرداخت.

پولانسکی در سال ۲۰۰۲ به خاطر فيلم پيانيست برنده جايزه اسکار شد، اما از آنجا که نمی توانست به آمريکا وارد شود، نتوانست جايزه اسکار خود را شخصا دريافت کند.

پولانسکی همچنان در کار فيلم سازی فعال است.
 

sara__joon

کاربر فعال فوتبال
کاربر فعال
تاریخ عضویت
2 آگوست 2006
نوشته‌ها
5,355
لایک‌ها
5,607
محل سکونت
El Paso, Texas

sina86

Registered User
تاریخ عضویت
27 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,309
لایک‌ها
35
ماهيان با نمايش «پابرهنه در پارك» در جشنواره تئاتر فجر


خبرگزاري فارس: افسانه ماهيان گفت: با نمايش «پابرهنه در پارك» در بخش چشم‌انداز جشنواره تئاتر فجر شركت مي‌‌كنم.
A0486906.jpg


«افسانه ماهيان» در گفت‌وگو با خبرنگار تئاتر فارس اظهار داشت: نمايش «پابرهنه در پارك» نوشته نيل سيمون است كه از بن مايه طنز برخوردار بوده و به اتفاقاتي كه معمولا بين زن و شوهر مي‌افتد، مي‌پردازد.
وي افزود: اين نمايش با 4 بازيگر روي صحنه مي‌رود كه تا به حال با سيامك صفري، ناهيد مصلحي و علي سرابي صحبت كرده‌ام و هنوز نتوانستم فرد مناسبي براي بازيگر چهارم پيدا كنم.
ماهيان گفت: عوامل اجرايي اين نمايش بعد از جواب قطعي از دبيرخانه جشنواره مشخص مي‌شود و در صورت رد نمايش «پابرهنه در پارك» دو متن «آيا زنان و مردان برابرند» با يك نمايشنامه خارجي ديگر را براي اجرا انتخاب مي كنم.
افسانه ماهيان در حال حاضر در دو نمايش «رومولوس كبير» و «عشق لرزه» كه در سالن اصلي و چارسو اجراي مي‌شود، بازي مي‌كند.
 

sina86

Registered User
تاریخ عضویت
27 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,309
لایک‌ها
35
تقدير مركز هنرهاي نمايشي از انتشار كتب تئاتر كودك


خبرگزاري فارس: در پي انتشار 9 عنوان كتاب تخصصي و پژوهشي در حوزه تئاتر كودك و نوجوان، رئيس مركز هنرهاي نمايشي پيام تشكري را براي متوليان اين امر منتشر كرد.
A0744567.jpg


به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از روابط عمومي مركز هنرهاي نمايشي، متن كامل اين پيام بدين شرح است:
توجه بنيادي به امر پژوهش در حوزه تئاتر يكي از آرزوهاي ديرينه دست‌اندركاران اين عرصه بوده و هست كه خوشبختانه به عنوان يكي از دستاوردهاي دوره اخير تئاتر به حساب مي‌آيد. در اين ميان تئاتر كودك و نوجوان عرصه‌هاي آموزشي و پژوهشي از اهميت ويژه‌اي برخوردارست كه با تلاش وافر مديران و پژوهشگران اين حوزه توفيقاتي را به همراه داشته است.
در ادامه اين پيام آمده است: بنابراين ضمن تشكر و قدرداني از زحمات ارزشمند مترجمين، نويسندگان و پژوهشگران، تقدير خود را بابت انتشار كتاب تخصصي حوزه تئاتر كودك و نوجوان نثار آقايان سيد حسين فدايي حسين، سيد صادق موسوي، مصطفي رحماندوست و همكاران سخت ‌كوش دفتر انتشارات و پژوهش مركز هنرهاي نمايشي مي‌كنم. بي‌شك مطالعه اين آثار ارزشمند در رشد و توسعه تئاتر كودكان و نوجوان اين مرز و بوم موثر خواهد بود.
بر اساس اين خبر، در حاشيه برگزاري شانزدهمين جشنواره بين‌المللي تئاتر كودك و نوجوان براي نخستين بار مجموعه‌هاي كتاب‌هاي ارزشمندي در حوزه نمايش‌نامه‌نويسي و پژوهش به اسامي: «افسانه‌هاي روي صحنه»، «داستان‌هايي روي صحنه»، «كارگرداني تئاتر كودك و نوجوان»، «تئاتر و كودكي»، «نمايشنامه‌خوانان روي صحنه»، «گزيده يك قرن ادبيات نمايشي كودك و نوجوان»، «سه نمايشنامه برگزيده: قصه پادشاه سرزمين قصه‌ها، آدم برفي و ياران مهربان»، «سحر ميان خوراكي‌ها‌»، «نمايشنامه‌هاي برگزيده كودك»، «قصه گرگ گرسنه»، «تئاتر كودكان، فلسفه و روش»، «تكنيك‌هاي نمايش خلاق»، «نمايش بازي»، «پرواز پروانه خيال»، «سه نمايشنامه كودكانه»، «تئاتر براي بچه‌ها»، «پنج نمايشنامه از محمدرضا يوسفي، محمد برومند، چيستا يثربي و اردشير صالح‌پور» و «تئاتر كودك در ايران» منتشر و مورد توجه دانشگاهيان و دست‌اندركاران تئاتر به خصوص فعالان عرصه تئاتر كودك و نوجوان قرار گرفت.
دفتر انتشارات و پژوهش مركز هنرهاي نمايشي از سال 1384 تاكنون در حاشيه برگزاري جشنواره‌هايي كه مركز متولي برپايي آنهاست، به انتشار كتاب‌هاي تخصصي، پژوهشي و نمايشنامه كرده است كه در اين ميان با همكاري دفتر تئاتر كودك و نوجوان مركز هنرهاي نمايشي به طور خاص مجموعه كتاب‌هاي منتشر شده در شانزدهمين جشنواره بين‌المللي تئاتر كودك و نوجوان، مورد استقبال گسترده دانشگاهيان و اهالي تئاتر قرار گرفت.
 

sina86

Registered User
تاریخ عضویت
27 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,309
لایک‌ها
35
زحمتكش:سياستگذاري جشنواره تئاتر كودك نامناسب بود


خبرگزاري فارس: حامد زحمتكش گفت: سياستگذاري مسئولان در جشنواره تئاتر كودك و نوجوان نامناسب بود و در اين دوره از جشنواره سليقه بسيار حاكم بود.
A0459400.jpg


«حامد زحمتكش» كارگردان تئاتر در گفت‌وگو با خبرنگار تئاتر فارس اظهار داشت: عناصري كه در جشنواره انتخاب مي‌شوند و جشنواره را به حركت در مي‌آورد، سياست‌زدگي بوده و به جشنواره و كارگردان‌هاي تئاتر و همچنين آثار لطمه مي‌زند.
وي افزود: انتخاب‌هاي به ناحق مسئولان جشنواره تئاتر كودك به دور از هرگونه قانونمندي صورت گرفت. در نتيجه سياست‌گذاري آنها در جشنواره تئاتر كودك و نوجوان اصفهان اشتباه بوده است.
زحمتكش تصريح كرد: در داوري آثار اجرا شده در جشنواره تئاتر كودك سليقه هيات داوران حاكم است و اين موضوع در همه جشنواره‌ها ديده مي‌شود. متاسفانه معيار خاص و مشخص براي داوري آثار تئاتر كودك وجود ندارد.
وي اذعان داشت: شواهد و قراين نشان مي‌دهد كه مسايل پشت پرده‌اي كه هنرمندان اين عرصه نبايد از آن خبردار شوند در سياست‌گذاري جشنواره بين‌الملي تئاتر كودك و نوجوان اصفهان موثر بوده است.
 

sina86

Registered User
تاریخ عضویت
27 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,309
لایک‌ها
35
با تقدير از جمشيد لايق، فرخ صوفي، جعفر والي و داوود رشيدي
اهالي تئاتر، 44 سالگي تماشاخانه سنگلج را جشن گرفتند


خبرگزاري فارس: طي مراسمي در تماشاخانه سنگلج، جشن 44 سالگي اين تماشاخانه برگزار و از هنرمندان پيشكسوتي چون جمشيد لايق، فرخ صوفي، جعفر والي و داوود رشيدي تقدير شد.

A0754268.jpg



به گزارش خبرنگار تئاتر فارس، در اين مراسم كه به دليل تاخير شهردار منطقه 12 يك ساعت ديرتر برگزار شد، ابتدا داوود رشيدي پيام اين تماشاخانه را براي حاضران قرائت كرد و سپس گفت: من از اين تماشاخانه خاطرات زيادي دارم. در اينجا دوستان جوان تئاتري زحمت‌هاي زيادي مي‌كشند.
وي در ادامه گفت: از وزير جديد فرهنگ و ارشاد اسلامي يك خواهش دارم. ما روز ملي سينما داريم، اما هنر زنده نمايش و بزرگ‌ترين هنر روز ملي ندارد. خواهشمندم از وزير جديد ارشاد لايحه‌اي به مجلس ببرد تا روز ملي تئاتر در تقويم كشور ثبت شود.
بعد از صحبت‌هاي رشيدي، اتابك نادري، خير مقدم به حاضران گفت و متني را درباره تاريخچه و روند بازسازي سنگلج براي حاضران قرائت كرد.
وي در پايان سخنانش اظهار داشت: با وجود همه اينها تماشاخانه سنگلج از نبود امكانات رنج مي‌برد.
رشيدي همچنين از هنرمندان خواست طوماري را براي ثبت روز ملي تئاتر در در 18 مهر امضا كنند.
به گزارش فارس در اين مراسم از طباطبايي، اولين مدير تماشاخانه سنگلج نيز دعوت شد تا براي سخنراني به جايگاه بيايد.
طباطبايي گفت: اين تماشاخانه در مهرماه 44 آماده شد و زماني كه من در سفر بودم، خواستند تا اساسنامه تالارهاي نمايش كشورها را براي تاسيس اين تماشاخانه گردآوري كنند همه اين كارها صورت گرفت، اما متاسفانه ارزش زيادي براي آن نگذاشتند و با اين حال سنگلج كار خود را آغاز كرد.
وي ادامه داد: معتقدم هنر و به خصوص هنر نمايش حامي قوي دارد كه آن عشق است.
بر اساس اين گزارش، كرمي شهردار منطقه 12 نيز طي سخناني در اين جشن اظهار داشت: 3 سال قبل به شهرداري منطقه 12 آمدم و اين نكته برايم مهم بود كه تاريخ شهر تهران در اين منطقه متمركز است. با توجه به تاريخ گذشته تهران منطقه 12 روح شهر تهران به شمار مي‌آيد، چرا كه تمام آثار باستاني در اينجا نهفته است.
وي سپس به سنگلج اشاره كرد و گفت: از وظايف مديريت شهري، حفظ آثار فرهنگي و هنري است و خوشحاليم در تمام زمينه‌ها كه مربوط به هنر و ورزش است، شهرداري حضوري موثر دارد.
شهردار منطقه 12 تصريح كرد: در طول اين سه سال تمام تلاشم اين بود كه هويت تاريخي را به اين منطقه بازگردانم.
بخش پاياني اين مراسم، تجليل از هنرمندان و پژوهشگران بود. در اين مراسم جوايز توسط داوود رشيدي، جعفر والي‌، محمد علي خبري، كرمي و اتابك نادري به افراد اهدا شد.
در بخش پژوهش با سپاس از كمند اميرسليماني، جايزه به مجيد ستايش اهدا شد.
در بخش رسانه‌ها و مطبوعات نيز لوح تقدير به فهيمه پناه‌آذر از خبرگزاري فارس اهدا شد.
در بخش گروه‌هاي نمايشي نيز از نمايش «آخ اگه بارون بزنه» به كارگرداني هادي عامل و «كوچه عاشقي» به كارگرداني نصرالله قادري تقدير شد و حسن پارسايي نيز به عنوان منتقد فعال معرفي شد.
به گزارش فارس در اين مراسم از جمشيد لايق، بازيگر پيشكسوت تئاتر ايران و فرخ صوفي نيز تقدير شد و همچنين از داوود رشيدي، جعفر والي و طباطبايي نيز تقدير به عمل آمد.
از فعالان تئاتر سنگلج هم تقدير شد و بر اين اساس، لوح تقدير به احمد ويشكايي، حسين اسكندري و ابراهيم حسن‌آبادي اهدا شد.
در اين مراسم به برگزيدگان و هنرمندان لوح تقدير و لوح يادمان 44 سالگي سنگلج اهدا شد.

***حاشيه‌ها
ـ در اين مراسم از كتاب تماشاخانه سنگلج رونمايي شد.
ـ عدم حضور مديران تئاتري و ارشاد در اين مراسم محسوس بود و با اين حال مجري برنامه در اواخر برنامه گفت: آقاي ايماني به دليل كسالت در اين مراسم حضور نداشته و عذرخواهي كردند و حسين پارسايي نيز به دليل شركت در جلسه جشنواره تئاتر فجر نتوانستند به مراسم بيايند.
ـ با حضور تلاش مديران براي بازسازي سنگلج هنوز اين تماشاخانه از سيستم صوتي خوبي برخوردار نيست.
ـ حضور هنرمنداني چون بهروز بقايي، سعدي افشار، فردوس كاوياني، جمشيد لايق، جعفر والي، عباس محبوب و داوود رشيدي در اين مراسم باعث خرسندي حاضران شد.
ـ يكي از بخش‌هاي برنامه به اجراي موسيقي اختصاص داشت كه اركستر نواي صلح به سرپرستي مهدي وجداني براي حاضران اجرا شد.
ـ در طول برنامه دو نماهنگ از بازسازي سنگلج و تاريخچه اين تماشاخانه براي حاضران پخش شد.
 

sina86

Registered User
تاریخ عضویت
27 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,309
لایک‌ها
35
اسامي فيلم‌هاي بخش «مسابقه ملي» جشنواره سينماحقيقت اعلام شد


خبرگزاري فارس: اسامي فيلم‌هاي بخش «مسابقه ملي» سومين جشنواره بين‌المللي فيلم مستند ايران «سينما حقيقت» اعلام شد.
A0740972.jpg


به ‌گزارش خبرگزاري فارس به نقل از روابط عمومي جشنواره بين‌المللي سينماحقيقت، اعضاي هيأت انتخاب جشنواره پس از بازبيني 544 فيلم مستند ارسالي به دبيرخانه جشنواره، اقدام به انتخاب و معرفي 76 فيلم مستند برگزيده سينماي مستند ايران در سه‌ گروه مستقل مستندهاي كوتاه (كمتر از 30 دقيقه)، مستندهاي نيمه بلند (از 30 تا 60 دقيقه) و مستندهاي بلند (بيشتر از 60 دقيقه) كردند.
بر پايه اين گزارش، اسامي فيلم‌ها و كارگردانان بخش «مسابقه ملي» جشنواره سوم «سينما حقيقت» به اين شرح است:
* فيلم‌هاي مستند كوتاه: آن مرد كيست؟ (مهناز ركني)، استرس (هادي بهزادي)، انتظار زمين (محمد طالبي)، بازگشت از نهاريا (مهدي نقويان- محمدحسين مهدويان)، پلي ميان زمين و آسمان (كاوه قهرمان)، تالاب شادگان (بهزاد وزيري)، تنها ميان تنها (جواد محمدپور)، تهران در خسوف (مهناز ركني)، ته ميره (مصطفي محمودي- بهروز اسراري)، چراغي كه روشن شد (بابك بهداد)، چشمه‌هاي آب‌گرم (عبدالرسول آذرشب)، حروف والي (مهدي ميرتيموري)، حريم (مهدي كارگر شوركي)، حمام وكيل (سيدامير رضاهاشمي)، حنجره طلايي (عباس آذري)، خِله (نادر شيخ‌الاسلامي)، درخت زندگي (قدرت باقري)، دكل بندها (علي احمدي زرين‌كلايي)، دهكده جهاني (امير جُغتايي)، روز پايان (نرگس آبيار)، سند آزادي (محسن خان‌جهاني)، سيراف بندر افسانه‌اي (سيدمحمدحسين سيدزاده)، صوراحي (جواد رحيمي)، طبيعت بي‌انتها (هژار نوراني)، فرش چالشتر (فرامك سليماني دشتكي)، فصل وصل (پناه‌برخدا رضايي)، قاب سرد (حامد خسروي)، قلب من پُر از عروسك است (سام كلانتري)، كاريز (سعيد زارعيان)، كرشمه خاك (امير يوسفي)، كلنل (مسلم كرماني)، گنج نهان (رضا كشاورزي)، گوهرين خاك (محمدمهدي نعمت‌الهي)، مسير بودن (كاوه بهرامي‌مقدم)، نبرد فاو (مهدي شامحمدي)، نشان عشق (مهران موزوني)، نفت و نمك (اقبال بهاري)، نفر (اسماعيل خضري)، و بيايد روزي... (شاهد سلطاني‌‌آزاد)، وايو (مينا مشهدي‌مهدي- حسن نقاشي)، هِز (يوسف محمودپور)، هشت بهشت (ستاره سماوي).
* فيلم‌هاي مستند نيمه‌بلند: آدم‌هاي بزرگ شهر كوچكم (بهزاد رسول‌زاده)، آنكه گفت نه، آنكه گفت آري (هومن عين‌الهي)، اتاق صعود (رضا فرهمند)، استخوان لاي زخم (محمدحسين مهدويان)، اين خانه روشن است (محسن رمضان‌زاده)، تهران 955 (عارش كوردسالي)، حمام‌هاي تاريخي اردبيل (عبدا... عزيزي)، خرمشهر شهري در آسمان (علي حميد)، خودروهاي ماندگار (محمدعلي صفورا)، در انتهاي فصل (شيرين برق‌نورد)، در جستجو (سوسن بياني)، در كتان و كفن (ابراهيم سعيدي‌نژاد)، در جستجوي آزادي (وحيد چاووش)، سپيده علم كشيد (رضا مجلسي)، شير صحرا (پناه‌برخدا رضايي)، شيوه‌ي شاغلام (اميد عبداللهي)، صاحبقرانيه (اميررضا سالاري)، غروب خجير (فتح‌اله اميري)، فصلي ديگر (آزاده بي‌زار‌گيتي)، قيصر، 40 سال بعد (مسعود نجفي)، ماهي‌هاي مردابي (ابوذر كبيري)، ملاقات به سبك ايراني (بهروز نوراني‌پور)، مورد تأييد است (جمشيد مجددي)، وقتي همه‌چيز دير مي‌شود (نغمه عافيت)، هزاردستان امير جاهد (منوچهر مشيري)
* فيلم‌هاي مستند بلند: اسماعيل كه آمد (فرشاد احمدي دستگردي)، جاي خالي آقا يا خانم «ب» (فيما امامي- رضا دريانوش)، خاك حافظه (مسعود اميني تيراني)، خون است دلم براي ايران (سيدجواد ميرهاشمي)، زاگرس (منوچهر طياب)، زير صفر (سعيد نبي)، سوار خسته مي‌تازد (الميرا مقدم)، عكس ناتمام (عميد راشدي- تورج رباني)، مادرم بلوط (محمود رحماني).
به گزارش فارس، به مستندسازان برگزيده هر يك از سه ‌بخش مستقل ياد شده، نشان فيروزه سينماحقيقت، ديپلم افتخار و به ترتيب مبلغ 50 ميليون، 70 ميليون و 100 ميليون ريال اهدا خواهد شد. ضمن اينكه جوايز نقدي ارزشمند ديگري نيز به بهترين پژوهشگر، تهيه‌كننده، تصويربردار، تدوينگر، صدابردار يا صداگذار، نويسنده و يا گوينده گفتار متن تعلق خواهد گرفت.
سومين جشنواره بين‌المللي فيلم مستند ايران «سينماحقيقت»، با شعار «سينماي مستند براي همه» طي روزهاي 23 تا 29 مهرماه 1388 در سينما فلسطين شهر «تهران» برگزار خواهد شد.
 

sina86

Registered User
تاریخ عضویت
27 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,309
لایک‌ها
35
مستند «راه فيروزه» به مرحله تدوين رسيد


خبرگزاري فارس: مستند «راه فيروزه» به كارگرداني مهدي اسدي با پايان يافتن تصويربرداري از مسير حركت امام رضا(ع) و ادامه تصويربرداري از نماهاي هوايي مسير حركت تدوين مي‌شود.
A0589344.jpg


«مهدي اسدي» در گفت‌و‌گو با خبرنگار سينمايي فارس گفت: در حال تصويربرداري مسير حركت امام‌ رضا(ع) به پايان رسيده و 10 روز از تدوين فيلم مي‌گذرد.
وي در ادامه اظهار داشت: تصويربرداري‌هاي باقي مانده فيلم، مربوط به حرم امام رضا‌(ع) و آداب و رسوم زيارت، نماهاي هوايي از مسير حركت امام رضا(ع) و منطقه شلمچه است.
اسدي در ادامه افزود: تصويربرداري از منطقه شلمچه در برنامه گذشته ما بود كه به دليل ناهماهنگي به تاخير افتاد همچنين سعي مي‌كنم مستند راه فيروزه به جشنواره فيلم رضوي برسد.
به گزارش فارس، مستند «راه فيروزه»، خط سير سفر كاروان امام رضا(ع) را از زماني كه وارد قلمرو ايران مي‌شود، به تصوير مي‌كشد.
در اين مستند از شهرهاي سرخس در مرز تركمنستان، نيشابور، چندين كاروانسرا، مقبره خيام و عطار، استان يزد، شهرهاي دهشير و ابركوه، استان فارس و شهرهاي بهبهان، رامهرمز، اهواز، آبادان و شلمچه تصويربرداري شده است.
در مستند «راه فيروزه»، عكس مسير حركت كاروان امام رضا(ع) تصويربرداري مي‌شود و در اين راه حكايت‌هايي از حضور امام رضا‌(ع) در شهرهاي مختلف بيان مي‌شود همچنين مستند «راه فيروزه» به بررسي فرهنگ و هنر و مكان‌هاي تاريخي مناطق مختلف نيز مي‌پردازد.
عوامل اين فيلم عبارتند از: تهيه‌كننده: مركز گسترش سينماي مستند و تجربي، تحقيق: علي‌اصغر سالاري، تصويربردار: رضا تيموري، كارگردان: مهدي اسدي، برنامه‌ريز: محمدصادق جعفري.
 

sina86

Registered User
تاریخ عضویت
27 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,309
لایک‌ها
35
/جشنواره فيلم رضوي/
استقبال گسترده فيلمسازان ايراني از پنجمين جشنواره فيلم رضوي


خبرگزاري فارس: پنجمين جشنواره فيلم رضوي نيز با استقبال گسترده سينماگران ايراني همراه شده است تا پذيراي فيلم‌هاي سينمايي، مستند و كوتاه داستاني با موضوع زندگاني، ‌سيره و سنت حضرت امام رضا(ع) و معارف رضوي باشد.

A0246960.jpg



به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از روابط عمومي مركز گسترش سينماي مستند و تجربي، فيلم‌هايي كه در طول يكي دو سال گذشته، با موضوع امام رضا(ع) ساخته شده‌اند، انتظار مي‌كشند تا در اين جشنواره، مورد ارزيابي و بررسي قرار بگيرند. در ميان اين آثار، فيلم‌هايي از كارگردانان شناخته شده سينماي ايران به چشم مي‌خورند كه مي‌توانند در كنار فيلم‌هاي خلاقانه مستند و كوتاه، جذابيت‌هاي بسياري را براي اين دوره از جشنواره به وجود آورند. امسال 15 فيلم سينمايي، 67 فيلم مستند و 54 فيلم كوتاه داستاني در جشنواره فيلم رضوي به نمايش درخواهند آمد.

* سينماگران سرشناس جشنواره رضوي
---------------------------------------------------
در دوره‌هاي مختلف برگزاري جشنواره فيلم رضوي، فيلم‌هايي از كارگردانان سرشناس ايراني با موضوع حضرت امام رضا(ع) به نمايش درآمده كه با استقبال گسترده‌اي نيز مواجه شده است. امسال نيز فيلم‌هايي با اين موضوع، در فهرست آثار جشنواره قابل مشاهده است. از جمله اين فيلمسازان مي‌توان به «رسول صدرعاملي» با دو فيلم «شب» و «هر شب تنهايي» به تهيه‌كنندگي كمال طباطبايي اشاره كرد.
«شب» سه سال قبل توسط صدرعاملي ساخته شد و براي نخستين بار، در جشنواره فيلم فجر به نمايش درآمد. اين فيلم درباره گروهباني است كه براي تحويل دادن مجرمي سابقه‌دار به زندان يكي از شهرستان‌ها، مجبور مي‌شود به همراه مجرم، شبي را در مشهد بگذراند. بازي عزت‌الله انتظامي، زنده ياد خسرو شكيبايي و امين حيايي در اين فيلم، توجه بسياري به خود جلب كرد و توانست سيمرغ بلورين بيست و ششمين جشنواره فيلم فجر را براي «امين حيايي» به همراه داشته باشد. اين فيلم كه تاكنون به نمايش عمومي درنيامده است، در جريان برگزاري «پنجمين جشنواره فيلم رضوي» روي پرده خواهد رفت.
«هرشب تنهايي» ديگر فيلم رسول صدرعاملي نيز در جشنواره بيست و هفتم فجر به نمايش درآمد و به دليل حضور صدرعاملي در هيئت داوران، مورد داوري قرار نگرفت؛ اما اين كار هم توانست مخاطبان خود را راضي كند.
در خلاصه داستان اين فيلم آمده است: عطيه نويسنده و مجري يك برنامه خانوادگي راديوست. او هر روز به سؤالات شنوندگان اين برنامه پاسخ مي‌دهد و به آنها توصيه مي‌كند با همسرشان چگونه باشند تا زندگي زناشويي بهتري داشته باشند. عطيه به شهر مقدس مشهد آمده است، اما درگير مناسبات خود و همسرش است و مشكلي دارد كه حل نشدني است. صدرعاملي اين فيلم‌ها را بر اساس طرحي از «اصغر فرهادي» و با فيلمنامه «كامبوزيا پرتوي» ساخته است.

* فيلم‌هاي سينمايي
------------------------------
علاوه بر دو فيلم صدرعاملي، 13 فيلم سينمايي ديگر به دبيرخانه جشنواره ارائه شده است: «در فلق بود» به كارگرداني سيد روح‌الله حجازي يكي از فيلم‌هاي اين بخش است. حجازي كه دو سال قبل با فيلم «در ميان ابرها» در جشنواره فيلم فجر حضور داشت و توانست سيمرغ بلورين بهترين فيلم اول را به دست آورد، امسال يكي از كارگردانان حاضر در جشنواره فيلم رضوي است.
«آخرين ملكه زمين» به كارگرداني محمدرضا عرب كه چندي پيش در تهران به نمايش عمومي درآمد و موضوعي مرتبط با افغانستان دارد و در جشنواره‌هاي خارجي نيز مورد توجه قرار گرفته، در اين دوره از جشنواره فيلم رضوي به نمايش درمي‌آيد.
«پرچم‌هاي قلعه كاوه» به كارگرداني محمد نوري‌زاد، به همراه «آفتاب بر همه يكسان مي‌تابد» ساخته عباس رافعي، از ديگر فيلم‌هاي سينمايي اين جشنواره هستند. «آفتاب بر همه يكسان مي‌تابد» اكران عمومي نشده اما به صورت كوتاه شده و با تغييراتي، از تلويزيون پخش شده است. «گنج روان» به كارگرداني امين اصلاني، «هاوار» ساخته احد عبادي، «همسفر» به كارگرداني حسين قاسمي‌جامي، «نيمه روشن» ساخته سيداحمد سيدپايداري، «ضامن» ساخته منوچهر هادي، «بازگشت» به كارگرداني شاهرخ دولكو، «زائر» به كارگرداني ولي باقري و «روز باران» به كارگرداني اسماعيل براري، ديگر فيلم‌هاي سينمايي ارائه شده به جشنواره هستند.

* فيلم‌هايي ديگر براي جشنواره
-------------------------------------------
تعداد قابل توجهي از فيلم‌هاي كوتاه و مستندي كه به اين دوره از جشنواره فيلم رضوي ارائه شده‌اند، براي نخستين بار در اين رويداد سينمايي روي پرده مي‌روند. در واقع اين فيلم‌ها، ‌براي نمايش در اين جشنواره توليد شده‌اند كه نشان دهنده توجه مسئولان برگزاري جشنواره‌ به امر توليد به منظور نمايش در جشنواره‌هاي موضوعي است.
«شهرام ميراب‌اقدم» كه از فيلمسازان شناخته شده سينماي كوتاه و مستند است، فيلم مستند «ده كيلومتري مشهد» را براي پنجمين دوره اين جشنواره ساخته است. «حسن نقاشي» از ديگر مستندسازاني كه در سال‌هاي اخير، جوايزي را از جشنواره‌هاي مختلف دريافت كرده، «مشهدك» را براي حضور در جشنواره ارائه كرده است. «هومن سيدي»، بازيگري كه فيلم كوتاه نيز مي‌سازد، فيلم كوتاه داستاني تازه‌اي را با عنوان «تاريكي‌هاي يلدا» در جشنواره امسال دارد.
ديگر توليدات جديد اين دوره از جشنواره عبارتند از: «راه ولايت» ساخته مهدي اسدي، «قنداق سفيد» به كارگرداني مرجان اشرفي‌زاده، «گل‌هاي حرم» ساخته سيران عليزاده، «نگاهي نو به طب اسلامي» ساخته ناديه جعفري و «نقاره‌خانه و نقاره‌زني» ساخته عليرضا قاسم‌خان و «عكاسخانه» ساخته مصطفي شيري.
تمامي اين فيلم‌ها توليدات مركز گسترش سينماي مستند و تجربي هستند. بعضي از فيلم‌هاي مستند و كوتاه حاضر در جشنواره نيز با حمايت تهيه‌كننده‌هاي خصوصي ساخته شده‌اند.
محمدعلي فارسي كه از چهره‌هاي شناخته شده در ميان مستندسازان است، «گره» را به كارگرداني سيدمحمد ميري در جشنواره دارد. تورج اصلاني، فيلمبردار شناخته شده سينما نيز «چه سرسبز بود دره ما» را به كارگرداني فرشته جغتايي تهيه كرده است.

* توليدات شهرستان‌ها
--------------------------------
فيلمسازان شهرستاني با حمايت انجمن سينماي جوان، همواره نقش مهمي در تامين آثار جشنواره‌هاي مختلف، از جمله جشنواره فيلم رضوي داشته‌اند.
در اين دوره از جشنواره، انجمن سينماي جوان قم با فيلم «عكس با حرم» به كارگرداني رضا نوروزي‌گوهر، انجمن مشكين شهر با «سيد سليمان برادر امام رضا» به كارگرداني مشترك رحمان امامي و غلامرضا سلماني، انجمن رفسنجان با «چشمه و سنگ» ساخته زهرا قديري، انجمن نيشابور با «موجي از لا» به كارگرداني مسعود سليماني، انجمن بوشهر با «حديث» به كارگرداني مشترك محمدحسين مختاريه و جواد نادري، انجمن بوشهر با «طريق عشق» به كارگرداني مشترك محمد غريبي و حسن صحرايي، انجمن ساري با «چاووش» به كارگرداني فرخ خليفه‌نژاد و انجمن سينماي جوان تهران نيز با «پارادوكس» عليرضا دهقان، «نزديك‌تر از نفس» آرش عدسي، «شايد جايي ديگر» داود جليلي، «نور مقدس» سعادتعلي سعيدپور، «در اين نزديكي» اميد وفايي، «يك قفس آزادي» جواد مزدآبادي، «هفت كوه مراد» فرود عوض‌پور، «پا برهنه تا صبح» قاسم انصاري، «در همين نزديكي» سيدمرتضي جذاب، «امام‌زاده قاسم» مهناز زنده‌دلان، «گهواره سفيد» سليمه آينه، «امام‌زاده زيد» مهناز زنده‌دلان، «چشمه و سنگ» زهرا قديري، «حريم» علي شاهيده، «قرباني» پناه‌برخدا رضايي، «زيارت» فروزان شيرزادي، «امام‌زاده كيا سلطان» علاء محسني و «تنها تو براي هميشه» عباس صالحي، به ارائه فيلم به دبيرخانه جشنواره پرداخته‌اند.
پنجمين جشنواره فيلم رضوي،‌ از 30 مهر تا 3 آبان‌ماه 1388 در سينما فلسطين شهر تهران برگزار خواهد شد.
 

sina86

Registered User
تاریخ عضویت
27 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,309
لایک‌ها
35
حضور 4 فيلم ايراني در جشنواره «اكسگراند» آلمان


خبرگزاري فارس: چهار فيلم كوتاه و مستند ايراني به جشنواره بين‌المللي فيلم «اكسگراند» آلمان راه يافتند.
A0754067.jpg


به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از پايگاه خبري فيلم كوتاه، اين جشنواره با نگاهي به فيلم‌هاي مستقل آمريكا، تازه‌هاي قاره آسيا، بين‌الملل برگزار مي‌شود.
بر اساس اين گزارش، «اينجا جاده‌ها پايان ندارند» ساخته توفيق اماني، «كلاس تشكيل مي‌شود» به كارگرداني جلال نصيري‌هانيس، «فرش چوب» اثر عبدالرحمان ميراني و «يك روز پر درد» ساخته ستار چمني‌گل فيلم‌هاي كوتاه و مستند ايراني راه‌يافته به اين جشنواره هستند.
جشنواره «اكسگراند» 13 تا 22 نوامبر در شهر ويسبادن آلمان با تمركز بر سينماي سوئد برگزار مي‌شود.
 

sina86

Registered User
تاریخ عضویت
27 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,309
لایک‌ها
35
لوكيشن‌هاي «شازده سليم» در ديلمان و چمستان انتخاب شد


خبرگزاري فارس: چيستا يثربي لوكيشن‌هاي اولين فيلم بلند سينمايي خود با نام «شازده سليم» را در شمال كشور پيدا كرد.
A0412625.jpg


چيستا يثربي در گفت و گو با خبرنگار سينمايي فارس گفت: لوكيشن‌هاي اصلي «شازده سليم» را در شمال كشور پيدا كردم.
وي كه هم اكنون در ديلمان به سر مي‌برد افزود: يك خانه روستايي در ديلمان به همراه خانه‌اي روستايي در چمستان لوكيشن‌هاي اصلي فيلم در اين منطقه شمالي كشور هستند و صحنه‌هايي از فيلم نيز در باغ سپهسالار تهران و خانه‌اي در خيابان خوش فيلمبرداري خواهد شد.
«شازده سليم» فيلمي مربوط به مناسبات ايراني و فلسفه وجود عيد نوروز به عنوان اول سال ايراني است كه يثربي قبلا قصد داشت آن را به عنوان فيلمي شصت دقيقه‌اي بسازد اما به دليل قابليت‌هاي متن، آن را به عنوان فيلم بلند بازنويسي كرد و فيلمنامه آن نيز هم‌زمان با آغاز فيلمبرداري منتشر مي‌شود.
يثربي «شازده سليم» را زمستان امسال مي‌سازد و بازي پولاد كيميايي تاكنون در اين فيلم قطعي شده است.
 

sina86

Registered User
تاریخ عضویت
27 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,309
لایک‌ها
35
با بازي محمدرضا و رضا داوودنژاد و طناز طباطبايي؛
عليرضا داوودن‍ژاد «مرهم» در تپه‌هاي فراز كليد زد


خبرگزاري فارس: فيلم سينمايي «مرهم» به كارگرداني عليرضا داوودنژاد در تپه‌هاي فراز كليد خورد.

A0190271.jpg



«رضا داوودنژاد» مجري طرح اين فيلم، در گفت‌و‌گو با خبرنگار سينمايي فارس گفت: امروز فيلمبرداري كار در تپه‌هاي كوي فراز شروع شد و طناز طباطبايي و برخي از نابازيگران فيلم، جلوي دوربين رفته‌اند.
وي افزود: پس از اين بازي «محمدرضا داوودنژاد» شروع مي‌شود و بازي من نيز در شمال آغاز خواهد شد.
رضا داوودنژاد به فارس گفت: فيلمبرداري در تهران، حدود يك‌ماه و نيم طول مي‌كشد و سپس راهي شمال مي‌شويم. در كل فيلمبرداري اين پروژه حدودا دو ماه و نيم ‌زمان مي‌برد.
به گفته مجري طرح «مرهم»، فيلمبرداري اين فيلم در لوكيشني در تهران‌پارس و سهروردي ادامه خواهد داشت.
ليست عوامل اين فيلم عبارتند از: مدير فيلمبرداري: رضا شيخي، صدابردار: محمدرضا حسيني، دستياران كارگردان: رضا سخايي، سجاد سپهري، دستيار اول فيلمبردار: عباس رحيمي، مدير تداركات:محسن امجدي، مجري طرح: رضا داوودنژاد، مدير توليد: مرتضي تهراني.
 

sina86

Registered User
تاریخ عضویت
27 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,309
لایک‌ها
35
حضور كارگردان برنده نخل طلاي كن در جشنواره فيلم ‌كوتاه تهران


خبرگزاري فارس: «ارمانوالمي» كارگردان صاحب‌نام ايتاليا برنده نخل طلاي كن و شير نقره‌اي ونيز، با فيلم كوتاه «جايزه» در بخش بين‌الملل بيست‌وششمين جشنواره بين‌المللي فيلم كوتاه تهران شركت كرد.
A0522222.jpg


به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از روابط عمومي جشنواره بين‌المللي فيلم كوتاه تهران، فيلم 10 دقيقه‌اي «جايزه» روايت سفر دو محقق جوان است كه پس از دريافت نخستين جايزه تحقيقاتي خود به خانه برمي‌گردند. آن‌ها در راه بازگشت با يك سياستمدار برخورد مي‌كنند و درباره تحقق آرزوهاي‌شان به نتايج جديدي مي‌رسند.
به گزارش فارس، «ارمانوالمي» در سال 1931 در كشور ايتاليا به دنيا آمد و كار فيلمسازي را در 22 سالگي با ساخت فيلم‌هاي مستند تبليغاتي براي يك شركت توليد وسايل الكترونيكي آغاز كرد. او پس از مدتي به سينماي داستاني روي آورد كه حاصل آن به دست آوردن جوايزي چون نخل طلاي كن و شير نقره‌اي ونيز بوده است.
ارمانوالمي يكي از سه كارگرداني است كه همراه عباس كيارستمي و كن لوچ فيلم اپيزوديك بليت را ساخت.
بيست‌وششمين جشنواره بين‌المللي فيلم كوتاه تهران از 20 تا 25 آبان‌ماه سال جاري در تهران و همزمان در 12 استان كشور برگزار مي‌شود.
 

sina86

Registered User
تاریخ عضویت
27 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,309
لایک‌ها
35
پسربچه «دوباره پرواز كن» به‌زودي انتخاب مي‌شود


خبرگزاري فارس: فيلمبرداري فيلم سينمايي «دوباره پرواز كن» به كارگرداني محمدعلي طالبي ادامه دارد و بازيگر پسربچه فيلم از بين گزينه‌ها به زودي انتخاب مي‌شود.
A0747236.jpg


«ناصر دهقاني» تهيه‌كننده فيلم «دوباره پرواز كن» در گفت‌وگو با خبرنگار سينمايي فارس اظهار داشت: طبق برنامه‌ريزي‌هاي انجام شده روز چهارشنبه فيلم كليد خورد و به دليل اينكه آب و هوا مساعد نبود روز چهارشنبه و پنج‌شنبه سكانس‌هاي داخلي فيلمبرداري شد و از امروز مشغول فيلمبرداري صحنه‌هاي خارجي هستيم.
وي درباره بازيگر نقش كودك اين فيلم گفت: پسربچه فيلم هنوز مشخص نشده است و بزودي از بين چند گزينه‌اي كه داريم اين بازيگر را انتخاب خواهيم كرد اما معصومه شكوري نقش دختر بچه فيلم را بازي مي‌كند.
به گفته دهقاني هيچ بازيگر شناخته شده‌اي قرار نيست به اين پروژه اضافه شود.
دهقاني به فارس گفت: 15 آذرماه به طور كلي فيلمبرداري كار به پايان مي‌رسد و ادامه كار در مسجد سليمان، اهواز تا پل دختر صورت خواهد گرفت.
عوامل اين پروژه عبارتند از تهيه‌كننده: ناصر دهقاني، كارگردان: محمدعلي طالبي، دستيار اول و برنامه‌ريز: مسعود ميمي، مجري طرح: منوچهر فضلي، مدير توليد: مريم طالبي، مدير فيلمبرداري: علي‌محمد قاسمي، صدابرداري: صالحي، طراح‌ صحنه و لباس: خورشيد، دستيار دوم كارگردان: علي درخشنده، مدير تداركات: كاظم نادري، هماهنگي: داود جلالي.
 
بالا