• پایان فعالیت بخشهای انجمن: امکان ایجاد موضوع یا نوشته جدید برای عموم کاربران غیرفعال شده است

مقالات و اخبار مرتبط با فیلم و سینما

sina86

Registered User
تاریخ عضویت
27 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,309
لایک‌ها
35
"کتاب قانون" در پنج روز 80 میلیون تومان فروخته است

مدیر پخش نمایشگران با ابراز امیدواری نسبت به شرایط اکران فیلم سینمایی "کتاب قانون"، فروش 80 میلیون تومانی آن را در پنج روز راضی‌کننده دانست.

ناصر شعبانی درباره اکران "کتاب قانون" مازیار میری به خبرنگار مهر گفت: اکران این فیلم از هفته آینده در 10 مرکز استان آغاز می‌شود و خوشبختانه فروش آن در تهران راضی‌کننده بوده است. پیش‌بینی می‌شود با توجه به این میزان فروش در روزهای آینده با استقبال بهتری مواجه شویم.

وی در ادامه افزود: پخش تیزرهای "کتاب قانون" از قبل اکران فیلم شروع و از چند شب گذشته به تعداد بیلبوردها و تبلیغات شهری آن نیز افزوده شده است. به زودی در سطح شهر تراکت‌ها و بروشورهای فیلم بین مردم توزیع می‌شود.

وی که پخش "زندگی شیرین" قدرت‌الله صلح میرزایی را بر عهده دارد در این ارتباط هم گفت: فروش این فیلم نیز به نیم میلیارد تومان رسیده است و قرارداد آن هفت هفته با کف فروش است. به تعداد پخش تیزرهای فیلم نیز اضافه شده است.

در خلاصه داستان "کتاب قانون" آمده است: مهندس توانا در مأموریت خارج به یک دختر مسیحی دل می‌بندد و دختر به دین اسلام مشرف می‌شود و به ایران می‌آید. در این فیلم پرویز پرستویی، دارین حمسه، داوود فتحعلی‌بیگی، مهرداد ضیایی و... بازی می‌کنند.

"زندگی شیرین" داستان زندگی بازیگری است که در زندگی خانوادگی و حرفه‌ای دچار مشکلاتی می‌شود. جواد رضویان، علی صادقی، افسانه پاکرو، بهاره افشاری، بهنوش بختیاری و احمد پورمخبر بازیگران این فیلم هستند.

==========================================

شهرستانی نمایش رادیویی "اتللو" را کارگردانی می‌کند

نمایش رادیویی "اتللو" نوشته ویلیام شکسپیر به کارگردانی میکائیل شهرستانی فردا ضبط می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، این نمایش رادیویی با نقش‌آفرینی بهزاد فراهانی، فریدون اسماعیلی، فریبا طاهری، صفا آقاجانی، رودساز سیرتی و اسماعیل بختیاری تهیه می‌شود وهفته آینده از رادیو ایران روی آنتن می‌رود.

علی حاجی‌نوروزی صدابردار، محراب امینی تهیه‌کننده و محمدرضا قبادی‌فر افکتور دیگر عوامل نمایش "اتللو" هستند. شهرستانی کارگردانی نمایش‌های رادیویی "دلارام"، "ارثیه مشروط"، "هزاران خورشید درخشان" و ... را در کارنامه دارد.
 

sina86

Registered User
تاریخ عضویت
27 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,309
لایک‌ها
35
صداگذاری "باغ قرمز" شروع شد

صداگذاری فیلم سینمایی "باغ قرمز "به کارگردانی و تهیه‌کنندگی امیر سمواتی آغاز شد.

امیر سمواتی به خبرنگار مهر گفت: تدوین فیلم سینمایی "باغ قرمز" به پایان رسیده است وعلی مشکات و رضا فرساد صداگذاری آن را بر عهده دارند. آهنگساز این فیلم هفته آینده مشخص می‌شود.

در خلاصه داستان "باغ قرمز" آمده است: روابط انسانی میان داود و مهناز از جنوبی‌ترین نقطه شهر و روابط انسانی دکتر و همسرش از شمالی‌ترین نقطه شهر، جبر و اختیار میان روابط انسانی و حوادث، داستانی در دنیای امروز بوجود می‌آورد. در این فیلم امین تارخ، شقایق فراهانی، لیلا اوتادی، مرتضی ضرابی، رامین راستاد، نیکی نصیریان و فریدالدین به ایفای نقش می‌پردازند.

عوامل تولید "باغ قرمز" عبارتند از نویسنده: پریچهره سهیلی، مدیر فیلمبرداری: غلامرضا آزادی، دستیار اول کارگردان و برنامه ریز: محمد موفق، صدابردار: سعید احمدی، طراح صحنه و لباس: سید احمد ساکت، طراح چهره پردازی: مرتضی ضرابی، تدوین: رضا فرساد، عکاس: امیر عابدی، مدیر روابط عمومی: مسعود نجفی.

امیر سمواتی تهیه‌کنندگی فیلم‌های سینمایی "نجوا"، "نفس عمیق"، "کافه ترانزیت" و "مردی که گیلاس هایش را خورد" را برعهده داشته است.

===================================================================

کشن‌فلاح:
تئاتر ماه به تئاتر شهرستان توجه می‌کند


دبیر ششمین دوره جشنواره سراسری تئاتر ماه در نشست خبری دوشنبه 20 مهرماه بیشترین توجه این دوره از جشنواره را معطوف به شناسایی و ایجاد زمینه رشد برای تئاتر شهرستان ذکر کرد.
به گزارش خبرنگار مهر، سعید کشن‌فلاح در نشست خبری ششمین جشنواره سراسری تئاتر ماه که در حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد،‌ سرفصل محتوایی و مضمونی‌ این جشنواره را معنویت، اندیشه و هنر و رویکرد اصلی جشنواره را در حوزه هنر دینی، اخلاقی و فرهنگی ذکر کرد.

وی ادامه داد: هدف حوزه هنری در عرصه کار هنری این است که استعدادهای جوان را در عرصه‌های مختلف هنر شناسایی و بسترسازی کند. جشنواره بر خلاف جشنواره‌های دیگری که در طول سال برگزار می‌شوند و هدف قرار می‌گیرند برای حوزه هنری هدف قرار نمی‌گیرد زیرا تنها زمینه‌ای برای برداشتن گام‌هایی برای رسیدن به فرهنگ است.

دبیر جشنواره ششم تئاتر ماه تلاش انجام شده برای این دوره از جشنواره را در جهت ایجاد زمینه اجرای عمومی آثار و توجه به تئاتر شهرستان و ایجاد زمینه برای رشد تئاتر شهرستان دانست و گفت: برای ایجاد زمینه‌های رشد در تئاتر شهرستان در طول سال اساتید مجربی بسته به نیاز هر استان به مراکز مورد نظر فرستاده می‌شوند و به صورت مداوم با مدیران مراکز مختلف حوزه هنری استان‌ها در ارتباط هستیم تا زمینه‌ امکانات مناسب را برای گروه‌های نمایشی فراهم کنند.

کشن‌فلاح درباره آمار آثار متقاضی حضور در جشنواره گفت: یک هزار و 37 متن از طریق فراخوان به دبیرخانه جشنواره رسید که از این میان 554 اثر صحنه‌ای و خیابانی از تهران و 483 اثر صحنه‌ای و خیابانی از شهرستان بودند. بعد از مرحله بازخوانی 199 اثر به مرحله بازبینی راه پیدا کردند ضمن اینکه 76 اثر منتخب مراکز استانی نیز به مرحله بازبینی جشنواره معرفی شدند.

وی افزود: در مجموع بعد از مرحله بازبینی 35 اثر در بخش صحنه‌ای و 21 اثر در بخش خیابانی جشنواره پذیرفته شدند که آثار صحنه‌ای در تماشاخانه‌های اندیشه، مهر و ماه حوزه هنری و تالار محراب به صحنه می‌روند و آثار خیابانی در فضای باز مجموعه تئاتر شهر اجرا می‌شوند و تکرارشان در فضای باز حوزه هنری خواهد بود.

دبیر جشنواره ششم از محمود عزیزی، محمدعلی خبری، فریدون علیاری، اعظم بروجردی و حسین مسافرآستانه به عنوان هیئت داوران بخش صحنه‌ای جشنواره و محمدحسین ناصربخت، حسین فرخی و مسلم قاسمی به عنوان هیئت داوران بخش خیابانی جشنواره نام برد.

ششمین جشنواره سراسری تئاتر ماه از 23 تا 30 مهرماه در تهران برگزار می‌شود.
 

sina86

Registered User
تاریخ عضویت
27 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,309
لایک‌ها
35
کرمی "مردی که ماهی شد" را به تئاتر فجر می‌برد

شهرام کرمی نمایش "مردی که ماهی شد" را در بخش چشم‌انداز بیست و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به صحنه می‌برد.
کرمی در این باره به خبرنگار مهر گفت: نمایش "مردی که ماهی شد" برای حضور در بخش چشم‌انداز بیست و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر پذیرفته شده است. این نمایش اثری مذهبی است که به داستان یونس پیامبر به شکلی مدرن می‌پردازد. "مردی که ماهی شد" دارای 10 بازیگر است که به احتمال زیاد همچون گذشته از اعضای گروه تئاتر "شایا" برای حضور در آن استفاده خواهم کرد.

شهرام کرمی نمایش "شمردن ستاره‌های شب" را آبان‌ماه در سالن اصلی مولوی به صحنه خواهد برد. این نمایش در سه اپیزود مفهوم عدالت، امید و انتظار را در انسان‌های یک خانواده معاصر نشان می‌دهد. حمیدرضا نعیمی، یعقوب صباحی، بهناز *******، رضا امامی، آیدا صادقی و مجید تفرشی بازیگران نمایش "شمردن ستاره‌های شب" هستند.

==========================================================

سومین روز سفر سینماگران/ "سفر به هیدالو" به نمایش درآمد

فیلم سینمایی "سفر به هیدالو" ساخته مجتبی راعی در سومین روز سفر هیئت سینماگران به آمریکا به نمایش درآمد. به گزارش خبرگزاری مهر، دیدار از موزه هنرهای تجسمی گتی، بازدید از نخستین اسکله لس انجلس و نمایش فیلم "سفر به هیدالو" برنامه‌های سومین روز سفر هیئت سینماگران ایران به آمریکا بود.
ژان پل گتی ثروتمند امریکایی در سال 1983 بمنظور تاسیس نهادی فرهنگی و هنری اقدام به ساخت موزه ای به نام خویش می کند. مجموعه گنجینه این موزه عبارتست از عکس، مجسمه و نقاشی معماری این موزه که با تاریخش همخوانی دارد توسط یک مسابقه از بین معماران آمریکایی برگزیده و اجرا می‌شود.
477475_orig.jpg
بازدید از نخستین اسکله لس آنجلس و دیدن چیدمانی از صلیب‌ها و هلال‌ها و ستاره‌های داود که به صورت نمادین و به تعداد کشته‌شدگان سربازان امریکایی در جنگ در عراق است از نکات مورد توجه هیات فیلمسازی ایران بود.
پایان بخش برنامه‌های یکشنبه نمایش فیلم سینمایی "سفر به هیدالو" مجتبی راعی در سالن نمایش دانشگاه یو سی ال ای بود. نمایش این فیلم در ساعت 19.30 آغاز و در پایان نیز اداره جلسه پرسش و پاسخ را ویلیام هربورگ تهیه‌کننده مستقل سینمای امریکا بر عهده گرفت.
وی در ابتدا از راعی برای ساخت چنین فیلمی با مفاهیم قدرتمند قدردانی کرد و درباره ایده نگارش این فیلمنامه سوال کرد. راعی در پاسخ گفت در ایران با توجه به فرهنگ آغشته به عرفان و آموزه‌های معنوی برای پیدا کردن این ایده کار دشواری نکرده است و این‌ها بر داشت‌هایی شخصی از مفاهیم مولانا و عطار است.
در این نشست مجتبی راعی فیلم را به دو دسته خیلی خوب و بد تقسیم بندی کرد، اما ویلیام هوربرگ تهیه‌کننده مستقل سینمای امریکا گفت که در نظر او فیلم‌ها به چهار دسته تقسیم می‌شوند: فیلم‌های خوب و پولساز، فیلم‌های خوب و نفروش، فیلم‌های بد و پولساز و فیلم‌هایی که بد و نفروش هستند.
 

sina86

Registered User
تاریخ عضویت
27 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,309
لایک‌ها
35
تدوین "ترانه کوچک من " به زودی شروع می‌شود

تدوین فیلم سینمایی "ترانه کوچک من" به کارگردانی مسعود کرامتی و تهیه‌کنندگی سعید شاهسواری به زودی آغاز می‌شود.
کرامتی به خبرنگار مهر گفت: به تازگی فیلمبرداری فیلم در شهر همدان به پایان رسیده و تدوین آن چند روز آینده توسط سعید شاهسواری شروع می‌شود.​
دراین فیلم مسعود کرامتی، بهناز جعفری، تبسم هاشمی، محمود جعفری، حامد زیاریان ، سپهر مددی و فرزاد حاتمیان بازی کردند. داستان فیلم درباره دوکودک است که در روستای شرف رود همدان زندگی می‌کنند.​
عوامل دیگر "ترانه کوچک من" عبارتند از نویسنده: داوود امیریان، بازنویسی نهایی فیلمنامه: سعید شهسواری، مدیر فیلمبرداری: مرتضی پورصمدی،صدابردار: ناصر شکوهی‌نیا، دستیار اول کارگردان وبرنامه ریز: علی سمیعی، مدیر تولید: محمد حسین شهباز زاده.​
مسعود کرامتی فیلم‌های سینمایی "پاتال و آرزوهای کوچک"، "کودکانه"، "روز کارنامه" و مجموعه "خانه ما" را کارگردانی کرده است.



====================================

بانوی عربستانی جایزه 100 هزار دلاری فیلمنامه‌نویسی برد

حیفا المنصور سینماگر زن عربستانی جایزه 100 هزار دلاری رقابت فیلمنامه‌نویسی را برای نگارش فیلمنامه "وجده" از شیخ‌نشین ابوظبی دریافت کرد. به گزارش خبرنگار مهر، اسکرین دیلی اعلام کرد المنصور این جایزه را در رقابت با آن ماری ژاسیر، انجی واصف، رضا ابی رافع و ندیم ثابت به دست آورد. علاوه بر جایزه نقدی، استودیو ایمیج نیشن ابوظبی تهیه و تولید فیلمی بر اساس فیلمنامه برنده را نیز بر عهده گرفته است.
دلیل اصلی برگزاری این مسابقه فیلمنامه‌نویسی ضعف اقتصادی سینما در خلیج فارس و دشواری ساخت فیلم در منطقه است. در حاشیه این واقعه رنا رانسن از مسئولان گروه فیلمسازی مستقل ابوظبی اعلام کرد تهیه‌کنندگان منطقه باید صدای کشورهای خود را در فیلم‌هایشان به گوش جهانیان برسانند و بازارهای در حال توسعه سینمای جهان نیز باید از چنین آثاری حمایت کنند.
 

sina86

Registered User
تاریخ عضویت
27 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,309
لایک‌ها
35
"بالا" پرفروشترین فیلم بازار سینمای جهان است

انیمیشن "بالا" محصول استودیو والت دیسنی در تعطیلات آخر هفته با فروش 21 میلیون دلاری در دنیا مجموع فروش خود را به رقم 257 میلیون دلار رساند. به گزارش خبرنگار مهر، اسکرین دیلی اعلام کرد "بالا" به این ترتیب برای سومین هفته متوالی عنوان پرفروشترین فیلم سینماهای جهان را به خود اختصاص داد. این فیلم انیمیشن هم اکنون در 3500 سالن سینما در 25 کشور در حال اکران است.
جدیدترین ساخته کوئنتین تارانتینو "لعنتی‌های بی‌آبرو" این هفته 8.5 میلیون دلار در 50 کشور فروخت و با 154 میلیون دلار در رده دوم جدول اکران جهان قرار گرفت. انیمیشن دیگر دیزنی "جی فورس" با 7.8 میلیون دلار در 2575 سینمای 21 کشور مجموع درآمد خود را به 111.4 میلیون دلار رساند و در جای سوم نشست.


================================================


نیکولز از موسسه فیلم آمریکا جایزه یک عمر فعالیت می‌گیرد

مایک نیکولز برای دریافت سی و هشتمین جایزه دستاورد یک عمر موسسه فیلم آمریکا برگزیده شد. به گزارش خبرنگار مهر، اسکرین دیلی اعلام کرد این جایزه تابستان سال آینده در یک مراسم بزرگداشت در لس آنجلس به نیکولز اهدا می‌شود. هاوارد استرینگر رئیس هیات امنای موسسه فیلم امریکا گفت: واژه نابغه در این دنیا زیاد مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما این واژه در مورد نیکولز مصداق دارد.
وی ادامه داد: هنر او در گسترش مرزهای داستانسرایی مدرن، فیلم، تلویزیون و تئاتر انکارناپذیر است. او در پنج دهه فیلمسازی منبع الهام بسیاری از هنرمندان و مخاطبان بوده است. نیکولز تاکنون چهار بار نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین کارگردان بوده و یکبار برای "فارغ‌التحصیل" برنده این جایزه شده است.
در کارنامه فیلمسازی نیکولز آثاری برجسته چون "چه کسی از ویرجینیا وولف می‌ترسد؟"، "نزدیکتر" و "جنگ چارلی ویلسن" هم به چشم می‌خورد.
 

sina86

Registered User
تاریخ عضویت
27 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,309
لایک‌ها
35
پولانسکی در زندان سوئیس افسرده شده است

رومن پولانسکی فیلمساز لهستانی دو هفته پس از بازداشت در سوئیس در زندان به افسردگی مبتلا شده است. به گزارش خبرنگار مهر، رویترز اعلام کرد اروه تمیم وکیل پولانسکی پس از ملاقات با او در زندان زوریخ ضمن اعلام این مطلب او را در خطر از دست دادن سلامت عقلی توصیف کرد. پولانسکی سال 1977 به اتهام تجاوز به دختری 13 ساله در لس آنجلس محکوم شد و از آن زمان از ورود به خاک آمریکا خودداری کرده است.
پیش‌بینی می‌شود در صورت استرداد پولانسکی به آمریکا و محاکمه بیش از 50 سال زندان در انتظار این فیلمساز 76 ساله باشد. تمیم از مقام‌های قضایی سوئیس درخواست کرد زودتر درباره سرنوشت پولانسکی تصمیم بگیرند.
پولانسکی دو هفته پیش برای دریافت جایزه دستاورد یک عمر فعالیت سینمایی در جشنواره زوریخ وارد خاک سوئیس شد و آنجا به درخواست دستگاه قضایی آمریکا از همتایان سوئیسی بازداشت شد.


==================================


"توهم" و "قتل هرگز" در شبکه نمایش خانگی

موسسه پرده نقره‌ای به مناسبت هفته نیروی انتظامی دو فیلم جدید "توهم" و "قتل هرگز" را با مضمون فعالیت‌های این نیرو در شبکه‌ سینمای خانگی توزیع کرد. به گزارش خبرگزاری مهر، روابط عمومی موسسه پرده نقره‌ای اعلام کرد در ادامه برنامه‌های فرهنگی این موسسه به مناسبت هفته نیروی انتظامی دو فیلم ویدیوئی "توهم" به کارگردانی اکبر منصورفلاح و "قتل هرگز" به کارگردانی محسن شامحمدی از روز گذشته به شبکه سینمای خانگی کشور پیوستند.
داستان فیلم "توهم" درباره دو برادر شرور است که به دنبال اجرای طرح ارتقای امنیت اجتماعی از محله فرار می‌کنند و ماجراهای مختلفی را پشت سر می‌گذارند. مهران غفوریان،‌ سودابه بیضایی، اشکان اشتیاق، مینا نوروزی و منوچهر آذر در این فیلم خانوادگی اجتماعی ایفای نقش کرده‌اند.
"قتل هرگز" با بازی محمد کاسبی، رضا فیض نوروزی، فرهاد مهادیان، پیمان مقدمی و شراره رخام داستان خودکشی مردی است که پلیس در جریان تحقیقات متوجه می‌شود ساختگی بوده و مرد به قتل رسیده است. از همین رو بازجویی از مظنونان پرونده از جمله همسر، وکیل، حسابدار و مستاجران مقتول آغاز می‌شود.
 

sina86

Registered User
تاریخ عضویت
27 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,309
لایک‌ها
35
پنج دهه پس از "ده فرمان"/ داستان زندگی حضرت موسی (ع) بر پرده سینماهای جهان می‌آید

استودیو فوکس قرن بیستم در تازه‌ترین پروژه سینمایی خود داستان زندگی حضرت موسی (ع) را از دوران کودکی تا رهایی بنی اسرائیل از ظلم فرعون به تصویر می‌کشد. به گزارش خبرنگار مهر، ورایتی اعلام کرد پیتر چرنین به همراه دایلان کلارک این فیلم را بر اساس فیلمنامه‌ای از آدام کوپر و بیل کولاژ تولید می‌کند و قرار است در آن از زاویه‌ای تازه به زندگی پرماجرای پیامبر قوم بنی اسرائیل پرداخته شود. ضمن اینکه جلوه‌های تصویری فیلم بسیار شبیه فیلم سینمایی "300" خواهد بود.
کوپر و کولاژ به تازگی فیلمنامه‌ای بر اساس رمان "موبی دیک" هرمان ملویل نوشته‌اند که قرار است تیمور بکمامبتوف روی صندلی کارگردانی آن بنشیند. اما هنوز مشخص نیست داستان زندگی حضرت موسی (ع) را چه کسی به فیلم تبدیل می‌کند و بازیگران نقش‌های پیامبر و فرعون در این فیلم کدامیک از ستارگان سینما خواهند بود.
477320_orig.jpg
نمایی از انیمیشن "شاهزاده مصر"
معروفترین فیلمی که بر اساس زندگی حضرت موسی (ع) در تاریخ سینما ساخته شده "ده فرمان" سیسیل ب. دمیل است که سال 1956 با بودجه 13.5 میلیون دلاری و بازی چارلتن هستن، یول براینر و آن باکستر تولید شد. این فیلم در اکران عمومی 80 میلیون دلار فروخت و با ورود نسخه ویدئویی به بازار 43 میلیون دلار دیگر درآمد داشت.
"ده فرمان" در مراسم اسکار سال 1957 در هفت رشته از جمله بهترین فیلم و بهترین فیلمبرداری نامزد دریافت جایزه شد و توانست در رشته بهترین جلوه‌های ویژه اسکار را از آن خود کند. هستن برای بازی در نقش حضرت موسی (ع) نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر مرد درام از جوایز گلدن گلوب شد.
سال 1998 انیمیشن سینمایی "شاهزاده مصر" به کارگردانی برندا چاپمن و استیو هیکنر تولید شد که در آن ول کیلمر به جای پیامبر قوم بنی اسرائیل حرف زده بود و رالف فاینس، میشل فایفر، ساندرا بولاک، جف گلدبلام، دنی گلاور، هلن میرن و استیو مارتین دیگر صداپیشگان آن بودند. این فیلم 60 میلیون دلاری در دنیا 117 میلیون دلار فروخت و اسکار بهترین آواز را هم برد.


================================


شرف‌الدین در گفتگو با مهر: شمقدری باید فرهنگ و سیاست را از یکدیگر جدا بداند

رئیس انجمن سینمای دفاع مقدس معتقد است شمقدری باید فرهنگ و سیاست را از یکدیگر جدا بداند و با حفظ جایگاه فرهنگی خود موجب برقراری تعامل میان سینماگران و معاونت سینمایی شود. محمدرضا شرف الدین دراین باره به خبرنگار مهر گفت :حضور مرحوم سیف الله داد در پست معاونت سینمایی تجربه بسیار خوبی برای سینمای ایران و سینماگران بود و با وجود اینکه سینمای ایران در آن زمان تحت تاثیر مناسبات سیاسی بود مرحوم داد در خصوص ایجاد تعامل با سینماگران بسیار مثبت عمل کرد.
وی افزود: کارنامه مرحوم سیف‌الله داد جز درمواردی که فرهنگ تحت تاثیر سیاست قرار گرفته بسیار چشمگیر و قابل دفاع است و امیدواریم مدیران جدید متناسب با شرایط امروز با برنامه ریزی‌های دقیق درجهت حل مسائل و مشکلات کنونی عرصه فرهنگ و به خصوص سینما همانند مرحوم داد کارنامه‌ای مثبت را ازخود بر جای گذارند.
شرف‌الدین درباره حضورجواد شمقدری در پست معاونت سینمایی گفت: مسلما زمانی که شخصی آشنا با امور سینمایی در سطح مدیریت کلان سینما قرار گیرد به لحاظ آشنایی با مشکلات و دغدغه‌های سینما و سینماگران عملکرد بهتری در این پست داشته و موجب رشد و تعالی سینما و سینماگران ما می‌شود.
تهیه‌کننده فیلم سینمایی "فرزند صبح" ادامه داد: شمقدری از منتقدان معاونت سینمایی دوره قبل بود و دربرخی موارد که تصمیمات معاونت سینمایی دوره پیش با چالش مواجه می شد وی از پیشگامان حل مشکلات محسوب و با مشاوره های مکرر با رئیس جمهور شرایط حل مشکلات سینما و سینماگران و تغییر قانون به نفع سینما را فراهم می‌کرد.
وی آشنایی هیئت دولت با شمقدری را به نفع سینما توصیف کرد و گفت: بی‌تردید ارتباط ، همدلی و همزبانی هیئت دولت با مدیران کلان دولتی در نهادهای مختلف به نفع امور کشور است. اکنون که معاونت سینمای درهیئت دولت شناخته شده و از معتمدان رئیس جمهور محسوب می‌شود به لحاظ وجود اعتماد متقابل کارها با سرعت بیشتری پی‌گیری شده و این امر موجب ارتقاء سطح کمی و کیفی سینما می‌شود.
شرف‌الدین در ادامه درخصوص طرح تشکیل شورای عالی سینما به ریاست دکتر احمدی نژاد افزود: با درنظر گرفتن ارتباط نزدیک شمقدری با دکتر احمدی‌نژاد طرح تشکیل شورای سینما برای بحث و بررسی پیرامون مسائل سینما بسیار مفید بوده و موجب تعامل سینماگران با دولت می‌شود.
وی شمقدری را فردی فرهنگی معرفی کرد وگفت: اعتماد سینماگران به شمقدری به واسطه شخصیت فرهنگی وی شکل گرفته است. امیدواریم معاونت سینمایی فرهنگ را از سیاست جدا بداند و با برنامه‌ریزی و سیاست گذاری‌های مناسب و مستدام شرایط لازم برای پیشرفت سینما و سینماگران را به وجود آورد.
این تهیه‌کننده در پایان گفت: اهالی سینما را به همکاری و تعامل با مدیران جدید سینمایی دعوت می‌کنم و از معاونت سینمایی تقاضا دارم با ایجاد شرایط لازم برای بوجود آمدن تعاملی سازنده و حل مشکلات موجود دراین عرصه موجب جلب رضایت اهالی سینما و در نهایت مخاطبان سینما را فراهم کند.
 

sina86

Registered User
تاریخ عضویت
27 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,309
لایک‌ها
35
فیلمنامه و کارگردانی دلیل اصلی حضور بازیگران در "هیچ" است

بازیگران فیلم سینمایی"هیچ" یکی از دلایل اصلی حضور در این فیلم را فیلمنامه و همکاری با عبدالرضا کاهانی کارگردان جوان آن می‌دانند. به گزارش خبرنگار مهر، امروز دومین بار است که به پشت صحنه فیلم "هیچ" می‌روم. بازیگران اصلی این فیلم همه حرفه‌ای و تعدادشان زیاد است، به گفته کاهانی در این فیلم تمام بازیگران نقش اول هستند. این یکی از ویژگی‌های کار است. دفعه قبل نتوانستم با بازیگران صحبت کنم قرار شد یک بار دیگر زمانی که گروه شب ‌کار هستند و به طور کلی فضای فیلم متفاوت است سر صحنه بروم.
ساعت نزدیک شش بعد از ظهر بود که دوباره به همان کوچه بن‌بست منطقه کن رسیدم. می‌دانستم بازی مهدی هاشمی و مرضیه برومند هم شروع شده، اما برومند امروز بازی نداشت. وارد حیاط شدیم. خانه تاریک بود و هنوز پروژکتورهای صحنه روشن نبودند. اول با هاشمی روبرو شدم، بازیگری که در این فیلم چهره‌پردازی متفاوت دارد و پس از هفت سال دوری به سینما برگشته است.
476931_orig.jpg
به گفته فرح مرزی با پروتزی که در فک وی گذاشته شده و خالی که بر روی صورت دارد، چهره‌ای کاملا متفاوت به خود گرفته و مطمئن هستم مخاطبان زیادی که دوری وی را چند سال تحمل کردند، حتما برای دیدن او روی پرده به سینما می‌روند. بقیه بازیگران (کوثری، بهرام، ابر، مهران فر، جواهریان، احمدی و فراهانی) گریم شده‌اند و در حیاط با هم صحبت می‌کنند. دیگر درمیان آنها غریبه نیستم، همدیگر را به خاطر چند روز قبل که در لوکیشن بودم می‌شناسیم.
هوا سرد است و صحبت‌های من و کاهانی به فیلم "بیست" مربوط می‌شود که به تازگی در جشنواره باتومی جایزه بهترین بازیگر مرد را دریافت کرده است. کم کم بچه‌ها به کنار همان میز سفید می‌آیند تا برای تمرین آماده شوند. بازی باران کوثری (یکتا) به پایان رسیده و قصد رفتن دارد. اما به اندازه‌ای ارتباط خوبی بین این گروه حاکم است که همه از او می‌خواهند امشب تا ساعت 12 پیش آنها باشد و بعد برود. او هم قبول می‌کند تا ساعت 10 در کنار گروه باشد.
تمرین شروع می‌شود. یکی دوبار برق می‌رود و همه جا تاریک می‌شود. اول حسابی همه می‌ترسند اما آهسته آهسته این را هم یک شوخی پشت صحنه می‌دانند. قرار است سکانس 26 فیلمبرداری شود. سکانسی که تقریبا همه بازیگران حضور دارند. پشت میز همه درباره صحنه‌های این سکانس نظر خود را می‌گویند و کاهانی به حرف‌های آنها گوش می‌دهد و به راحتی نظر آنها را اعمال می‌کند.
حدود یک ساعت این تمرین طول می‌کشد و همه با علاقه کار را دنبال می‌کنند. بیشتر بازیگران لحن دیالوگ‌ها را با یکدیگر تمرین می‌کنند. کاهانی بلند می‌گوید: بچه‌ها اگر فکر می‌کنید قطعی شده بریم، بگیریم. همه نظرشان مثبت است. اما دوباره به روتوش گریم بازیگران نیاز است. در همین فرصت که بعضی از گروه در حال بازسازی گریم هستند فرصتی می‌شود تا با مهدی هاشمی که در حال خوردن عصرانه است، صحبت کنم.
برخورد بسیار خوبی دارد، صحبتهایمان را با مجموعه مورد علاقه‌ام "روزگار قریب" شروع می‌کنم و دوست دارم در ابتدا درباره دوری چند ساله خود از سینما برایم تعریف کند، او در جواب می‌گوید: "وقتی در یک سریال تاریخی و طولانی کار می‌کنی، خود به خود نمی‌توانی کار سینما انجام بدهی. قبل از حضور در "روزگار قریب" سینما از ده سال پیش به سمتی رفته بود که من دوست نداشتم در آن فضا باشم.
"مدتی کار در تئاتر را دنبال کردم و بعد هم در تلویزیون سریال‌های خوبی به من پیشنهاد شد، مانند "روزگار قریب" و "هزاران چشم" کیانوش عیاری و "طلسم شدگان" داریوش فرهنگ. به همین دلیل فرصتی برای سینما نداشتم. البته در این هفت سال برای بازی در فیلم‌های سینمایی پیشنهاد داشتم، اما این پیشنهادها کمدی‌های عامه پسند بودند، قبول نکردم. تا اینکه در فیلم "روزکارنامه" مسعود کرامتی بازی کردم.
"البته چند فیلم خوب هم پیشنهاد شد اما من درگیر سریال بودم. زمانی که فیلمنامه "هیچ" را خواندم، احساس کردم کار عجیبی است. کاهانی را دورادور با فیلم "بیست" می‌شناختم. فیلمنامه "هیچ" مرا جذب کرد و بعد متوجه شدم همه بازیگران و گروه حرفه‌ای هستند."
وی یکی از دلایل حضور خود را در"هیچ" این طور توضیح می‌دهد: "در ابتدا به خاطر فیلمنامه بازی در این فیلم را قبول کردم. اما وقتی وارد شدم، احساس کردم کارگردانی بسیار قوی‌تر از فیلمنامه است. با اینکه کاهانی یکی از فیلمنامه نویسان فیلم است، اما انگار شخص دیگری آن را نوشته و حالا کارگردانی آمده و با فکر، ایده و برداشتی که از متن دارد آن را کارگردانی می‌کند و این برای من جذاب است."
هاشمی درباره فضای کلی فیلم می‌گوید: " کل خانواده و فیلمنامه عجیب هستند. شخصیت و روحیه کاهانی برای من حرف اول را می‌زند. او بر کار احاطه دارد و جزئیات را در نظر می‌گیرد. در "هیچ" همه تمام انرژی خود را برای ساخت به کار می‌برند. هر روز که همه گروه اینجا هستیم، هیچ کس نمی‌خواهد زود برود و هیچ بازیگری ته‌مانده انرژی خود را به صحنه نمی‌آورد و تازگی و طراوت را به همراه دارند. امیدوارم بقیه کار هم خوب پیش برود و ما صاحب فیلم خوبی شویم."
وی که اصرار دارد درباره نقش خود توضیح زیادی ندهد، می‌گوید: "نادر" یک آدم بیماراست، بیماری شبیه اعتیاد، این موضوع دست خودش نیست و مشکل ژنتیکی دارد همین امر باعث شده تنها، منزوی، محتاج و بدبخت زندگی کند. اما دوست دارد مثل بقیه مردم خانواده و زندگی معمولی داشته باشد. نادر در این فیلم پدر خانواده‌ای پر جمعیت است."
پس از صحبت‌های من گروه مشغول آماده کردن صحنه هستند و من خوشحالم از اینکه هنوز کار شروع نشده و می‌توانم در این فرصت با پانته آ بهرام و مهران احمدی صحبت کنم.
گریم بهرام تازه تمام شده و او دوباره به حیاط پشتی می‌آید با مهران احمدی (بیک) که نقش همسر وی را دارد درباره این سکانس کمی صحبت می‌کند. یکی از خصلت‌های بیک این است که بلند صحبت می‌کند، به همین دلیل محترم همسر او دچار شک شده و از نظر گویش مشکل دارد. صحبت‌های او نامفهوم است، اما این بازیگر به خوبی توانسته از اجرای این نقش برآید و به لحن متفاوتی دست پیدا کند.​
پانته آ بهرام بازیگر محترم قصه "هیچ" درباره حضور خود در این فیلم می‌گوید: " فیلمنامه "هیچ" تنها فیلمنامه گروتسک ایرانی است که در این سال‌ها با آن روبرو شدم. پیش از این هرگز متنی با چنین تعریف کاملی از این ژانر هنری ندیده بودم، زیرا رسیدن به فضای گروتسک کار آسانی نیست.
"معمولا منابع و مآخذ مکتوب در ارتباط با گروتسک برای تدریس در دانشگاهها محدود است و به نظر من فیلمنامه "هیچ"می‌تواند منبع مناسبی برای تدریس باشد. این متن، خیلی کامل است، زیرا همه تعاریف این گونه هنری در آن گنجانده شده است."
476929_orig.jpg
وی درباره فضای این فیلم معتقد است: فیلمنامه "هیچ" تو را با احساساتت بلاتکلیف می‌کند. درست لحظاتی که در حال خندیدن هستی، مشمئز می‌شوی و در همان لحظه‌ای که دلت می‌خواهد محیطی که در آن قرار گرفتی را ترک کنی، عاشقانه آنجا را دوست داری. فکر می کنی وحشت زده ای ولی می خندی.
فیلمنامه "هیچ" مجموعه‌ای است از احساسات متناقض که موفق می‌شود در یک لحظه آنها را در مخاطب بیدار کند. من زمانی که فیلمنامه را می‌خواندم این فضا برایم جالب بود. البته مهکام و کاهانی را از قبل می‌شناختم و با بقیه گروه یا قبلا کار کرده بودم و یا دورادور آنها را می‌شناختم."
بهرام درباره دلایل حضور خود در این فیلم می‌افزاید: "این عواملی که عنوان کردم باعث شد من در این کار حضور داشته باشم. البته نقش محترم نیز برایم جذابیت دیگری داشت. وقتی سابقه بازی یک بازیگری از مرحله‌ای می‌گذرد، خیلی سخت نقش‌های گوناگون به او پیشنهاد می‌شود. اما من در این فیلم با نقشی روبرو شدم که مشکل گویش دارد و بعضی افراد حرف‌های وی را می‌فهمند و بعضی دیگر متوجه نمی‌شوند. محترم برای ادای کلمات دچار مشکل است."
وی درباره گویش محترم می‌گوید: "قرار بود بر اساس فیلمنامه "هیچ" حرف‌های محترم کاملا نامفهوم باشد. ولی با کاهانی در تمرین‌ها به این نتیجه رسیدیم که او نباید کاملا لال باشد و به نوعی در آستانه خوب شدن است. این اتفاق برای این شخصیت در داستان بر اساس یک شوک افتاده است. من خانمی را می‌شناختم که به خاطر فوت پسرش دچار چنین مشکلی بود و از این نمونه استفاده کردم.
"تا جایی که من اطلاع دارم تا کنون چنین نقشی بازی نشده است. سعی کردم بیان این شخصیت را فرموله کنم و حالا زبان محترم فرموله و قاعده‌مند است و می توانم اگر شخصی بخواهد به او این بیان را تدریس کنم."
بهرام که یکی از بازیگران حرفه‌ای تئاتر است، درباره استفاده از تجربیات تئاتری خود برای ایفای نقش محترم معتقد است: "ناگفته پیدا است که بازیگری می‌تواند به این فضا برسد که تربیت گویشی و بیان تئاتری داشته باشد. یعنی روی حنجره و بیان کلماتش تسلط پیدا کند. تمرین‌های تئاتر این امکان را به بازیگر می‌دهد که از قابلیت‌های بیانش گسترده‌تراستفاده کند."
صحبت‌های من و بهرام بر اساس تحربیاتی که دارد کاملا تخصصی شد و خوشحالم توانستم در این گفتگو از حضور وی نیز استفاده کنم. هنوز صحنه این پلان مورد دلخواه کاهانی نشده و تصمیم دارد در جزئیات تغییراتی بدهد، البته در این صحنه مهران احمدی بازی ندارد. به همین دلیل فرصتی است که با شخصیت بیک داستان یک گفتگویی داشته باشم.
بازی خوب او را در فیلم‌های"آدم"، "آن جا" و "بیست" به خوبی به یاد دارم، این بازیگر مستعد گزیده کار است و بیشتر در فیلم‌های کاهانی بازی می‌کند. این بار قطعه‌ای در بینی دارد و برای رسیدن به این نقش خود را کمی چاق کرده، مطمئن هستم که باید با یک مهران احمدی جدید در "هیچ" روبرو شویم.
بسیار خوش‌برخورد و شوخ است به همین دلیل صحبت کردن با او همیشه برای من راحت است، وی درباره نقش خود چنین توضیح می‌دهد: "فکر می‌کنم نقش "بیک" متفاوت‌تر از پنج کار سینمایی است که تا کنون بازی کرده‌ام. برای خودم تجربه دوست‌داشتنی است. لحظات بسیار خوبی دارد. بیک پسر بزرگ خانواده‌ای است که مادرش عفت است. البته در این فیلم همه شخصیت‌ها داستان را پیش می‌برند. اینجا هم من یک وانت دارم مثل مجموعه "آشپز باشی" محمدرضا هنرمند و فیلم "بیست". اما این سه وانتی با هم تفاوت‌های فاحشی دارند.
میثم در "بیست" بچه شهرستانی ساده، همدانی و عشق فیلم است. اما در "هیچ" با شخصیتی لمپن و پایین شهری روبرو هستیم. نقش بیک بستر این را داشت که وارد کلیشه‌های رایج شود به دلیل شخصیت لمپنی که دارد اما در سال 88 آن لمپنیسم دیگر جواب نمی‌دهد و ترسم از همین موضوع بود که وارد کلیشه‌ها نشوم و همیشه از این موضوع فرار می‌کنم و امیدوارم این اتفاق دراین فیلم نیفتاده باشد."
احمدی برای رسیدن به این نفش می‌افزاید: "درمتن هیچ وقت شخصیت پردازی کامل نمی‌شود بازیگر با حضور خود جلوی دوربین شخصیت را کامل‌تر می‌کند و به نوعی مکمل متن است. بیک با وانت سمساری می‌کند. با شیوه معمول دریافت نقش، این آدم‌ها را پیدا کردم سعی کردم با نگاه کردن به این آدم‌ها اندیشه آنها را بفهمم، این شناخت را درون خودم بریزم و از آن پر شوم. در این صورت است که همه چیز ناخودآگاه می‌شود. وقتی از آدمی لبریز می‌شوی اوست که به تو فرمان می‌دهد. البته در این راه کاهانی خیلی موثر بود. او بازی‌گری و شخصیت‌های اجتماع را خوب می‌شناسد."
وی درباره اینکه چه چیزهای را خود به شخصیت بیک اضافه کرده است، می گوید:"آدم‌هایی مثل بیک وقتی به واسطه شغلشان ممکن است بارهای سنگینی را در روز جا به جا کنند، قطعا فیزیک خاصی دارند. آن فیزیکی که من به این آدم اضافه کردم، باعث شد شخصیت او شکل بگیرد. این آدم باید 10 ساعت در روز با بلندگو پشت وانت کاسبی کند، قطعا این موضوع روی صدایش تاثیر می‌گذارد. بیک به شدت عصبی است. فکر می‌کنم اینها چیزی بود که من وارد شخصیت کردم.
"البته کاهانی قابلیت‌های این نقش را در من دید. من هم خودم را برای نقش چاق کردم و مدام پرخوری می‌کنم. در حال حاضر حدود هشت کیلو دریک ماه وزنم بیشتر شده. میثم در "بیست" قرار بود جوان‌تر و لاغر باشد ولی اینجا بیک باید سه سال بزرگتر از سن واقعی من به نظر بیاید. دوست ندارم مخاطب مهران احمدی ببیند. امیدوارم بیک هم احمدی نباشد."
صحبت‌های من باید به پایان برسد چون کار گروه در حال شروع شدن است و به سکوت نیاز دارد. جهانگیر میرشکاری صدابردار فیلم که از همه گروه باسابقه‌‌تر است و به او عمو جهان می‌گویند از همه می‌خواهد سکوت را رعایت کنند تا او به راحتی کار خود را انجام دهد. کاهانی معتقد است حضور او برای ما اتفاق بسیار خوبی است چون همیشه از تجربیاتش استقاده می‌کنیم.
476928_orig.jpg
صدا، دوربین، حرکت. کار گرفتن این پلان با چند تمرین سر صحنه شروع می‌شود. نادر کنار حوض نشسته و جلوی او بچه‌های بیک روی یک گلیم خوابیده‌اند. در قسمت دیگر حوض محترم در حال درست کردن گچ در یک استانبولی است. او با همان گویش نامفهوم خود نادر را صدا می‌کند می‌گوید هوا گرم است پتو را از روی بچه ها کنار بزن. در همین موقع نیما با آن عینک ته اسکانی خود کیسه گچ را داخل صحنه می‌آورد و کنار حوض می‌گذارد و می‌رود روی پله‌های خانه عفت کنار لیلا می‌نشیند و با هم صحبت می‌کنند. در همان زمان عفت از پله‌ها پایین می‌آید و می‌گوید:
عفت : بریم تو دیگه حالا
نادر : این بچه حیفه مدرسه نمی‌ره . کارشو بذار من انجام بدم. حالا چی کار می‌کنه؟
عفت : چهار تا سی دی لیلا کپی می‌کنه اون می بره می‌فروشه
نادر : حالا من اون کارو بکنم
عفت : چهار تا سی دی فروختن چیه که تو هم بری؟ بیا بالا
بیک در دستشویی
نادر : با بیک هم اصلا ً نمی‌شه حرف زد
عفت : حالا پاشو بریم بالا

این پلان هم با چند برداشت کوتاه قطعی می‌شود. بچه‌ها باید برای پلان بعدی که بیک قرار است وارد صحنه شود، تمرین کنند. عفت قصه برای پلان بعدی بازی ندارد کمی سردش شده هوا هم کم کم خنک می‌شود. از او می‌خواهم در یکی از اتاق‌های خانه که کمی گرمتر است و صدای ما مزاحم فیلمبرداری نمی‌شود با هم صحبت کنیم.
نیره فراهانی تا کنون برای بازی در فیلم‌های "به همین سادگی" و "تقاطع" کاندید دریافت حایزه شده و البته همیشه به خاطر سلیقه‌ای که دارد کمتر بازی می‌کند و ترجیح می‌دهد با کارگردانانی همکاری کند که نگاه حرفه‌ای در سینما دنبال می‌کنند.
وی در ابتدا درباره کم کاری خود در سینما می‌گوید: "من در دانتشگاه هنرهای زیبا درس خواندم. هم دوره‌های من به خاطر تربیت استادانی چون بیضایی، شمیم بهار، گلشیری و کوثر یاد گرفتیم که بازی در هر کاری را قبول نکنیم. من شاید مثل خیلی‌ها نیاز مالی داشته باشم ولی هیچ وقت تا امروز حاضر نشدم هر نقشی را قبول کنم. همین موضوع باعث می‌شود خیلی‌ها من را نشناسند. هر شخصی شهرت را دوست دارد ولی قرار نیست به هر قیمتی به دست بیاورد.
"دلم می‌خواهد وقتی بازی می‌کنم یک تاثیری درمخاطب بگذارم و خودم هم به لحاظ هنری ارضا شوم. اگر غیر از این باشد قبول نمی‌کنم، زیرا حتی دستمزد آن هم به من نمی‌چسبد."
فراهانی درباره حضور خود در این فیلم می‌افزاید: "وقتی کاهانی به من پیشتهاد بازی در این فیلم را داد، خوشحال شدم زیرا فیلم "بیست" کار قبلی ایشان را بسیار دوست داشتم. وقتی فیلمنامه را خواندم خیلی قصه و شخصیت‌ها مرا جذب کرد. نقش عفت خیلی جالب و دور از من بود."
وی درباره نقش عفت چنین توضیح می‌دهد:"عفت یک زن دلاک است که خانواده پر جمعیتی دارد. او زن بسیار قانعی دارد، عفت با وجود مشکلات زیادی که دارد، علافمند است، سایه بالاسر داشته باشد که نادر وارد قصه می‌شود و اتفاقاتی را با خود وارد قصه می‌کند."
فراهانی درباره همکاری با کاهانی می‌گوید: "کار این کارگردان من را به 30 سال پیش که اتودهای کلاسیک می‌زدیم، برد. از ابتدا قرار بود هیچ بازیگری دیالوگ حفظ نکند. فقط همه متن را خواندیم، من پنج بار آن را مطالعه کردم و هر بار به نقش خودم بیشتر نزدیک شدم. همیشه قبل از کار ما یک ساعت تمرین می‌کنیم و هر بازیگری راجع به نقش خود صحبت می‌کند. یکی دیگر از ویژگی‌های کار بداهه‌گویی است. این فیلم بیشتر تصویر واکنش و عکس العمل است و من عاشق این نوع سینما هستم."
476927_orig.jpg
ساعت نزدیک 10 شب است و باران کوثری قصد رفتن دارد با اینکه همه به خصوص نگار جواهریان از این موضوع ناراحت است، اما به هر حال خسته است و نیاز به استراحت دارد. فکر می‌کنم تا زمان حاضر شدنش بتوانم با این بازیگر سینما که طرفداران زیادی دارد، یک گفتگوی کوتاهی داشته باشم. او پر از انرژی است و همیشه کارهای خود را با علاقه دنبال می‌کند.
وی درباره حضور خود در این فیلم پر بازیگر می‌گوید: "هیچ" از فیلمنامه‌هایی است که همه نقش‌ها آنقدر ویژگی دارند که هر بازیگری به راحتی حضور در آن را قبول کند. من در این فیلم نقش یکتا همسر عادل (احمد مهران‌فر) را بازی می‌کنم. این نقش مجموعه ویژگی‌هایی داشت که برایم جذاب بود. بازی در نقش یکتا خیلی متفاوت از کارهای قبلی من است و امیدوارم در اجرا نیز این اتفاق افتاده باشد. اصولا بازی کردن با لحجه آذری کار سختی است. نمی‌توانم از حالا به نتیجه مطمئن باشم."
او برای رفتن عجله دارد و من وقت وی را نمی‌گیرم. به همین دلیل فکر می‌کنم همین صحبت کوتاه ما تا حدودی جوابگوی کنجکاویمان برای نقش یکتا باشد. در میان گفتگوی ما پلان بعدی هم گرفته می‌شود.
احمد مهران‌فر یا همان عادل قصه که عشق فوتبال دارد در کنار صحنه ایستاده و هنوز بازی او شروع نشده است. بهتر است که سراغ او بروم که نقش همسر یکتا را دارد. وی درباره همکاری خود با کاهانی می‌گوید: "من فیلم "بیست" را خیلی دوست داشتم . قرار بود در این فیلم هم بازی کنم که به علت قراردادی که داشتم، نتوانستم با گروه همکاری کنم.
"رابطه من و کاهانی از زمانی پررنگ تر شد که وی تئاتری از من دید که همان زمان فیلمنامه "هیچ" در حال نگارش بود، او به من پیشنهاد داد و وقتی متن را خواندم به آن علاقمند شدم. من و یکتا در این فیلم هر دو فوتبالیست بودیم و حالا با هم زندگی می‌کنیم. نقش عادل در فیلمنامه خیلی مشخص نبود ولی فکر می‌کنم در اجرا نمود پیدا کرده است و جای کار دارد.
"او شخصیت عقده‌ای است که به ایده‌آل‌هایی که در ذهنش بوده نرسیده است. این موضوع وی را درونی کرده اما در عین حال یک آدم بیرونی است. عادل فوتبالیست بوده که حالا نیست و با همسرش هم مشکلاتی دارد و پسر دوم خانواده است."
صابر ابر با همان شخصیتی که از وی سراغ دارم در حال شوخی کردن با بچه‌های گروه است. او با موهایی به رنگ هویج و عینک ته اسکانی چهره‌ای جدید به خود گرفته است و مطمئنم نسبت به کارهای قبلی نقش متفاوتی دارد.
وی دراین باره معتقد است: "درهر فیلمی نسبت به محتوا، شکل ساختاری و فیلمنامه آدم‌ها چیده می‌شوند و اگر این نوع گریم‌ها، شکل بازی‌ها، لباس‌ها و حتی کاراکترها متفاوت به نظر می‌آیند به این دلیل است که خود فیلمنامه هم متفاوت است. آدم‌های این قصه در موقعیت استثنایی قرار گرفته‌اند که شاید این موقعیت خیلی کم برای خانواده‌ای اتفاق بیفتد.
"زمانی که فیلمنامه را خواندم، به نظرم آمد این آدم‌ها همه واقعی هستند و در شرایط واقعی هم قرار گرفته‌اند. اما یک پروسه زمانی را طی می‌کنند، که برای هر آدمی پیش نمی‌آید. این افراد با توجه به اینکه همه آدم‌های معمولی هستند، اما خاص به نظر می‌آیند و در شرایط متفاوتی هم قرار دارند. من نقش نیما داماد خانواده را برعهده دارم که همسرم نگار جواهریان (لیلا) است ، نیما همیشه همه چیز را با تأخیر متوجه می‌شود."
476947_orig.jpg
وی درباره جذابیت این نقش می‌گوید: "من نقشی را قبول می‌کنم که در فیلم جای درستی قرار گرفته و به حضور آن نیاز باشد. نیما برای من کاراکتری بود که همیشه دوست داشتم بازی کنم."
بعد از گفتگو با صابر نوبت نگار جواهریان است که نقش نامزد وی را بازی می‌کند. بازی او در فیلم "شبانه روز" را بسیار دوست داشتم و می‌دانم بازیگر با استعدادی است. او درباره حضور خود در فیلم "هیچ" معتقد است: " نقش لیلا و حضور آدم‌ها کنار هم برایم جذاب بود. در بیشتر سکانس‌ها همه بازیگران حضور دارند.
"لیلا دغدغه خانواده دارد و اتفاقا نگران همه آنها و خیلی هم اهل عمل است. او در این خانواده فرودست، آدم امروزی است. حضور در این نقش برایم جذابیت بسیاری داشت. کاراکتر لیلا را تا به حال در سینما تجربه نکرده بودم."
ساعت نزدیک 10:30 شب است و گروه قصد دارند شام بخورند هوا هم سردترشده است. من منتظر سی دی عکس‌های فیلم هستم که با کاهانی و سینا خاکساری عکاس کار قبلا انتخاب کرده‌ایم. بچه‌های گروه اصرار دارند شام آنجا باشم. اما دیر وقت است و نمی‌توانم بیشتر از این با گروه همراه شوم.
از خانه خارج می شوم و فکر می‌کنم این شاید اولین و آخرین باری باشد که به کوچه پس کوچه‌های کن می‌آیم. در راه برگشت به "هیچ" فکر می‌کنم و اینکه چقدر می‌تواند دغدغه‌های اجتماعی را به تصویر بکشد. در همین کوچه‌ها مردم عادی را می‌بینم که پوششی شبیه بازیگران فیلم دارند و متوجه می‌شوم که تمام این قصه و آدم‌ها برگرفته از جامعه هستند و گویی شخصیت‌ها همین جا در دل تهران بزرگ زندگی می‌کنند.
-------------------
گزارش: بیتا موسوی
 

sina86

Registered User
تاریخ عضویت
27 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,309
لایک‌ها
35
اجرا در جشنواره/ فتحی پس از 16 سال با "آنتیگون" به صحنه تئاتر بازمی‌گردد

حسن فتحی پس از 16 سال دوری از صحنه‌های تئاتر قصد دارد نمایش "آنتیگون" را در بیست و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به صحنه ببرد. این نویسنده و کارگردان سینما، تئاتر و تلویزیون به خبرنگار مهر گفت: قصد دارم اقتباسی از نمایش "آنتیگون" اثر سوفوکل را به صحنه ببرم که البته فضای نمایش مد نظر با فضای اصلی متفاوت است و قصه نمایش ما در جنوب ایران روایت می‌شود. تلاش می‌کنم اثر را در بیست و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر اجرا کنم.
فتحی درباره تعداد بازیگران و گروه بازیگری نمایش افزود: هنوز وضعیت قطعی تعداد بازیگران نمایش مشخص نشده است. ضمن اینکه گروه بازیگری نمایش را نیز طی یک ماه آینده انتخاب و تمرین‌های نمایش را آغاز خواهم کرد.
وی پیش از این قرار بود نمایشنامه "مردی برای تمام فصول" را اسفندماه 87 در سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر به صحنه ببرد که این امر میسر نشد. همچنین مجید جوزانی مدیر تماشاخانه‌های ایرانشهر نیز در گفتگو با خبرگزاری مهر اعلام کرد که با فتحی برای اجرای نمایش "آنتیگون" در ایرانشهر به توافق رسیده‌اند.
فتحی نمایش "در خیابان‌های سرد شهر" نوشته اعظم بروجردی را سال 72 در مجموعه تئاتر شهر به صحنه برد. وی بعد از آن در زمینه تصویر به کار خود ادامه داد و پارسال دو مجموعه تلویزیونی "مدار صفر درجه"، "میوه ممنوعه" و "اشک‌ها و لبخندها" از این کارگردان پخش شد. او فیلم سینمایی "پستچی سه بار در نمی‌زند" را روی پرده سینماها داشت.
 

sina86

Registered User
تاریخ عضویت
27 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,309
لایک‌ها
35
گزارش چهارمين روز از حضور هيات اعزامي سينما به اسكار


خبرگزاري فارس: چهارمين روز از برنامه ميهمانان آكادمي علوم و هنرهاي سينمايي به بازديد از كمپاني پاناويژن سپري شد.
A0754192.jpg


به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از سايت خانه سينما، هيات سينمايي ايران كه در لس‌آنجلس مستقر است با حضور در مركز كمپاني ساخت و نگهداري دوربين‌هاي پاناويژن؛ از نزديك با توليد، نحوه عرضه و ‌عمليات نگهداري آن آشنا شدند.
بر ديواره‌هاي راهرو‌هاي ورودي اين كمپاني مجموعه‌اي از عكس‌هاي فيلم ها اثر هورل عكاس مشهور تبليغاتي نصب شده بود، همچنين نيم‌تنه «ويليام فريز گرين» كه از آن به عنوان نخستين فيلمبردار آمريكايي نامبرده مي‌شود نيز، زينت‌بخش ميانه راهروي وردي اين كمپاني بود.
سه سالن به مساحت هر كدام 500 متر مربع، كارگاه‌هاي مونتاژ و نيز تعمير و نگهداري دوربين‌هاي پاناويژن را انجام مي‌دهند. به جز يك سالن كوچك كه در آن عمليات طراحي و تكنيكي دوربين‌هاي پاناويژن در آن انجام مي‌شد و داراي در بسته بود و ورود و خروج آن به شدت كنترل مي‌شد، بقيه بخش‌ها به صورت دفاتر كارگاهي باز اداره مي‌شد. اين كمپاني در ابتدا به ساخت و فروش دوربين فيلمبرداري مبادرت مي‌كرد اما قريب بيست سال است كه صرفا مي‌سازد و اجاره مي‌دهد.
به گزارش فارس، مسئول بازاريابي اين شركت «اندي رومانوف» مي‌گفت با اين شيوه، ما هميشه كنترل كيفيت دوربين‌هايمان را داريم و به اين ترتيب تعميركاران دوربين‌ها، همان سازندگان آن‌ها هستند و اين به سلامت و دقت و طول عمر دوربين‌ها بسيار كمك مي‌كند.
وي اضافه كرد: شركت «اري» دوربين‌هايش را يك بار مي‌فروشد اما ما اكنون دوربين‌هايي داريم كه از سال هاي 1965 در حال كار كردن و اجاره رفتن هستند.
در يكي از راهروهاي منتهي به يكي از كارگاه‌ها، ويتريني است كه سه مجسمه اسكار در آن نگهداري مي‌شود و مسئول روابط عمومي و بازاريابي اين كمپاني شرح مي‌دهد كه اين‌ها جوايز كمپاني براي ساخت دوربين و نورپردازي است. اين كمپاني نخستين بار در سال 1974 نخستين دوربين‌اش را خودش طراحي كرد و نخستين بار اسپيلبرگ كارگردان از آن استفاده كرد.اين كمپاني از سال 1980 لنزهايش را نيز خودش توليد مي‌كند. در گوشه‌اي از بناي دو طبقه اين كمپاني، يك سالن نمايش ويژه تست فيلم براي كارگردانان پيش‌بيني شده است. اينك دفتر مركزي پاناويژن بيش از 400 دوربين در گردش كار دارد و اين ميزان جداي از نمايندگي‌هاي آن شركت در ديگر ايالات است.
مسئول روابط عمومي و بازاريابي اين كمپاني با حوصله به تمامي پرسش‌هاي سينماگران ايراني پاسخ مي‌داد.
هيات سينمايي ايران پس از بازديد از كمپاني پاناويژن در بعدازظهر به خيابان هاليوود لس‌آنجلس رفت؛ همان جايي كه بزرگترين نمايش جوايز سينمايي جهان (اسكار) در سالن نمايش «كداك تيه‌تر» اوايل اسفندماه هر سال اجرا مي‌شود و با راهنمايي بازيل بهزادي يكي از ايرانيان مقيم آمريكا از اين بخش توريستي لس‌آنجلس و از يادگارهاي ستارگان آمريكايي ديدن كردند.
 

sina86

Registered User
تاریخ عضویت
27 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,309
لایک‌ها
35
فراخوان جشنواره فيلم كوتاه «آبرهاوزن» اعلام شد


خبرگزاري فارس: دبيرخانه جشنواره بين‌المللي فيلم كوتاه آبرهاوزن از تمامي علاقه‌مندان و سينماگران دعوت كرده تا در پنجاه‌وششمين دوره اين جشنواره شركت كنند.
A0714415.jpg


به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از سايت خانه سينما، بخش رقابتي اين جشنواره در زير مجموعه‌هاي مسابقه‌ فيلم‌هاي بين‌الملل، كودكان و نوجوانان، نماهنگ و آلمان برگزار مي‌شود و متقاضيان شركت تا 15 ژانويه (25 دي) مهلت دارند تا آثار خود را ارسال كنند.
بر اساس اين گزارش، هيات انتخاب جشنواره در ميانه ماه مارس از طريق ايميل آثار برگزيده را به سازندگان آن‌ها اطلاع مي‌دهد؛ به ‌همين منظور الزامي‌ است كه شركت‌كنندگان در فرم ثبت‌نام يك آدرس ايميل معتبر را وارد كنند.
براي مطالعه متن كامل فراخوان و قوانين شركت مي‌توانيد به سايت رسمي اين جشنواره به آدرس http://www.kurzfilmtage.de/en/ مراجعه كنند.
پنجاه و ششمين دوره جشنواره فيلم كوتاه آبرهاوزن از 29 آوريل تا 4 مي 2010 (9 تا 14 ارديبهشت 89) در آلمان برگزار مي‌شود.

====================================================

«فرزند خاك» در دانشگاه تهران نمايش داده مي‌شود


خبرگزاري فارس: فيلم «فرزند خاك» ساخته محمدعلي باشه‌آهنگر شنبه 25 مهر در دانشگاه تهران نمايش داده مي‌شود.
A0468078.jpg


به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از سوره سينما، اين فيلم ساعت 16 روز شنبه 25 مهرماه در سالن شهيد دهشور دانشكده علوم دانشگاه تهران نمايش داده مي‌شود. بر اساس اين گزارش، در كنار اين برنامه نمايشگاهي از عكس‌هاي اين فيلم نيز برپا خواهد شد.
«فرزند خاك» داستان همسر شهيدي است كه براي بازگرداندن جنازه همسر شهيدش، كه در كردستان عراق مدفون است، راهي اين ديار مي‌شود و در آنجا طي ارتباطاتش با خانواده زني كرد به نام «گونا» به دريافت‌ها و چشم‌انداز جديدي مي‌رسد و ...
بر اساس اين گزارش، حميد ابراهيمي، قاسم زارع، حسين آهنگر، علاء محسني، فايق محمدي، ناديا رونده و آذر رجبي از بازيگران اين فيلم هستند.
از ديگر عوامل آن مي‌توان به مهدي حسيني وند تدوين ، عباس بلوندي طراح صحنه و لباس ، محسن بابايي طراح گريم و محمود موسوي نژاد صداگذار اشاره كرد.
قابل توجه است، "فرزند خاك " محصول سازمان توسعه سينمايي سوره حوزه هنري و از فيلم هاي تحسين شده و قابل تأمل جشنواره فيلم فجر سال 86 و برنده سيمرغ زرين نگاه ملي و سيمرغ زرين بهترين بازيگر نقش مكمل زن از اين جشنواره است.
گفتني است، اين فيلم علاوه بر اين جوايز، سيمرغ بلورين بهترين فيلمنامه بخش معناگراي سينماي بين الملل و لوح تقدير مسابقه راه انبيا را به همراه جوايز متعدد جنبي اين جشنواره دريافت كرد.
 

sina86

Registered User
تاریخ عضویت
27 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,309
لایک‌ها
35
نمايش فيلم‌هاي رويش در جشنواره فيلميني بلغارستان


خبرگزاري فارس: فيلم‌هاي منتخب دوره‌هاي پيشين جشنواره رويش در سومين جشنواره فيلميني بلغارستان به نمايش در مي‌آيد.
A0749819.jpg


به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از ستاد اطلاع رساني رويش، فيلم‌هاي كوتاه «مدار صفر درجه» ساخته محمود رحماني، «مهماني» ساخته رقيه توكلي، «خانه فاطمه كجاست» ساخته فريدون نجفي، «آوازهاي روزگار من» ساخته قاسم اسماعيلي‌دهكردي، «واران» ساخته احمد صراف‌يزدي و «بابا آب داد» ساخته مهدي جعفري در بخش مروري بر فيلم‌هاي كوتاه ايران اين جشنواره به نمايش در خواهند آمد.
اين توليدات كه به تهيه‌كنندگي مراكز استاني حوزه هنري توليد شده به همت دبيرخانه دايمي جشنواره رويش و امور بين‌الملل معاونت سينمايي حوزه هنري در اين جشنواره حضور يافته است.
جشنواره بين‌المللي فيلم كوتاه فيلميني جشنواره رقابتي فيلم‌هاي كوتاه است كه هدف آن كمك به ترويج و توليد فيلم‌هاي كوتاه هنري و به منظور توسعه يك روح دوستي و همكاري در ميان فيلمسازان از سراسر دنيا برگزار مي‌شود.

============================================

لباس يونيسف به تن «اورلاندو بلوم»


خبرگزاري فارس: «اورلاندو بلوم» لباس شواليه‌هاي قرون گذشته را از تن در مي‌آورد تا تبديل به سفير حسن نيت سازمان ملل شود.
A0755191.jpg


به گزارش خبرگزاري فارس، سازمان يونيسف اين بازيگر جوان را به عنوان سفير جديد حسن نيت خود انتخاب كرد. سازمان يونيسف اميدوار است انتخاب بلوم به عنوان سفير جديد، به شناسايي بين‌المللي حقوق كودكان و نوجوانان در سراسر جهان كمك كند.
بلوم كه خود علاقمند به فعاليت‌هاي انسان دوستانه و كمك به حل مشكلات كودكان و نوجوانان سراسر جهان است، همكاري خود را با يونيسف از سال 2007 شروع كرد.
وي در اين سال به دعوت مسئولان اين سازمان، راهي كشور نپال شد و با تعدادي از دانش‌آموزان اين كشور ديدار كرد.
هدف از اين ديدار، كمك به بهبود وضعيت مدارس و آموزش و پرورش در نواحي مختلف (و به ويژه محلي) اين كشور بود.
سازمان يونيسف با انتشار بيانيه‌اي رسمي، سفير جديد حسن نيت خود را معرفي كرد. بلوم، در اولين قدم اعلام كرد برنامه فرهنگي‌اش شامل افزايش آگاهي سازمانهاي بين‌المللي نسبت به نيازها و خواسته‌هاي متعدد بچه‌هاي سراسر جهان خواهد بود.
وي در گفت‌وگويي اعلام كرد: «برايم جاي خوشوقتي است كه مي‌توانم در مقام سفير حسن نيت با سازمان يونيسف به صورت رسمي همكاري كنم. به اعتقاد من، هنرمندان در كنار فعاليت‌هاي صنفي خود، وظايف ديگري هم به عهده دارند و نبايد نسبت به مشكلات بين‌المللي -و به ويژه مشكلات كودكان و نوجوانان - بي‌تفاوت باشند.
بلوم پس از چهره‌ها و هنرمنداني همچون «آدري هپبورن»، «راجر مور»،«ديويد بكام» و «ونسا رد گريو» به عنوان سفير حسن نيت با سازمان يونيسف همكاري مي‌كند. اين سازمان بازوي اجرايي سازمان ملل در مسائل مربوط به كودكان و نوجوان است.
اورلاندو بلوم در دنياي سينما هم با اين قشر سني بيگانه نيست. دو فيلم موفق او «ارباب حلقه‌ها» و «دزدان دريايي كارائيب» -كه هر دو تبديل به فيلم‌هايي سه قسمتي شدند-از جمله محصولات دنياي سينما هستند كه كودكان و نوجوانان از تماشاگران اصلي آن‌ها بوده‌اند.
قصه هر دو فيلم در دوران گذشته رخ مي‌دهد و حال و هوايي فانتزي و ماجراجويانه دارند.
 

sina86

Registered User
تاریخ عضویت
27 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,309
لایک‌ها
35
متن حكم شمقدري به مسعودشاهي
مهدي مسعودشاهي دبير جشنواره بيست وهشتم فيلم فجر شد


خبرگزاري فارس: طي حكمي از سوي جواد شمقدري معاون امور سينمايي و سمعي و بصري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي «مهدي مسعودشاهي» به عنوان دبير بيست و هشتمين جشنواره بين المللي فيلم فجر منصوب شد.

A0754444.jpg



به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از روابط عمومي معاونت امور سينمايي و سمعي و بصري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي متن حكم ياد شده به شرح ذيل است:
جناب آقاي مهدي مسعود شاهي
جشنواره بين‌المللي فيلم فجر به مثابه آيينه تمام نماي سينماي بالنده، فرصت مغتنمي است تا ظرفيت‌ها و مساعي يكساله سينماگران پر تلاش و مستعد ايراني را به نمايش بگذارد و مسير رو به كمال آن را در معرض داوري همه علاقمندان قرار دهد.
در آستانه وقوع اين رخداد بزرگ ، جنابعالي را به سبب حسن اشتهار در جامعه هنري و سينمايي كشور و برخوردار از تجارب ذي‌قيمت ، به سمت دبيري بيست و هشتمين جشنواره بين‌المللي فيلم فجر منصوب مي‌نمايم.
از خداوند متعال موفقيت شما را در پرتو تدابير شايسته و جلب همراهي و همدلي اهالي شريف سينماي ايران مسئلت دارم.
جواد شمقدري، معاون وزير
اين گزارش مي‌افزايد: مهدي مسعود شاهي متولد 1329 در شهرستان قصرشيرين است.
وي داراي مدرك كارشناسي زبان آلماني است و از سوابق و مسئوليت‌هاي وي مي‌توان به مدير كل اداره نظارت و نمايش در سال 1359، مؤسس و مدير عامل مركز گسترش سينماي مستند و تجربي ، مؤسس و مدير مؤسسه هنرهاي تصويري سوره «حوزه هنري»، رئيس مركز هنرهاي نمايشي وزارت فرهنگ وارشاد اسلامي، مؤسس و مديرعامل شركت فرهنگي و هنري صبا (صداو سيما) و اولين مديرعامل بنياد فرهنگي هنري رودكي و مشاور عالي معاونت سينمايي اشاره كرد.
 

sina86

Registered User
تاریخ عضویت
27 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,309
لایک‌ها
35
روایت فرزاد حسنی از زندگی یک کارگردان

به یاد داشته باشیم که آدم‌ها حق حیات و انتخاب دارند. این واکنش‌ها از طرف کسانی که ادعای روشنفکری هم دارد خیلی عجیب است اما متاسفانه در مورد ما وجود دارد.
سایت شفاف نوشت:

فرزاد حسنی از وبلاگ نویسان و منتقدان سینمایی در یادداشتی که وبلاگش آنرا منتشر کرده بخش هایی از زندگی خصوصی خسرو سینایی کارگردان شاخص ایرانی را منتشر کرده که در نوع خود جالب است . فرزاد حسنی در یادداشت خود نوشته است :

تقریبا شک و تردید نیست که من یکی از دوستداران و طرفداران پر و پاقرص "خسرو سینایی" و فیلم های خاص او بخصوص فیلم "یار درخانه " و"عروس آتش" هستم .به نظرم فیلم "یار درخانه "فیلم خاصی بود که تنها یکبار از تلوزون ایران پخش شد و هرچند در زمان پخش این فیلم سن و سال کمی داشتم اما هنوز تمام این فیلم رو تو ذهنم ثبت و ضبط شده دارم و خیلی به این فیلم علاقه مند هستم . چند سال پیش فرصتی دست داد و با ایشان در خانه هنرمندان ملاقات و گپ و گفت طولانی داشتیم در مورد فیلم "عروس آتش" . می گفت که دخترش ظاهرا در مناطق جنوب –فکر کنم – در رشته پزشکی درس می خوانده و از نزدیک شاهد چنین اتفاقاتی در زندگی عشیره ای مردم آن مناطق بوده و به همین دلیل شکل گیری این داستان رو مدیون دخترش می دونست . وقتی ازش در مورد فیلم یار درخانه پرسیدم صحبتش رو با دیگران قطع کرد و با تعجب پرسید :مگه تو این فیلم رو دیدی ؟ این فیلم که جایی پخش نشده .

گفتم :بله دیدم.چندین سال پیش یکبار تو تلوزون پخش شد و برای من خیلی جالب و تاثیر گذار بود
و خیلی هم دوستش دارم چون به موضوع مهاجرت لهستانی ها به ایران و اون ماجرا خیلی علاقمندم و شما تنها کسی هستی که در باره این موضوع فیلم ساخته اید و به این موضوع هم علاقه خاصی دارید . . کلی در باره مهاجرت لهستانی ها به ایران و ماجرای مهاجرت گپ زدیم و من هم که مهیا و آماده اینجور بحث ها و گفتگوها هستم با اشتیاق با ایشان در این خصوص صحبت کردم .

تلاش و کوشش سینایی در پرداختن به این جمعیت انسانی مهاجر که در جنگ جهانی دوم مجبور به مهاجرت به کشورمان شده اند در سال گذشته منجر به توجه جدی دولت لهستان به تلاش های سینایی در این خصوص شد .

یکی دیگر از فیلم های جالب سینایی در مورد موضوع مهاجرت لهستانی ها به ایران فیلم "مرثیه گمشده" است .مرثیه گمشده (The Lost Elegy) عنوان فیلمی مستند ساخته خسرو سینایی محصول سال ۱۳۶۲ ایران است.

این فیلم درباره مهاجرت هزاران لهستانی به ایران در طی سال‌های جنگ جهانی دوم در سال‌های ۱۹۴۱ و ۱۹۴۲ است. بنا بر برخی اسناد، تعداد مهاجران حدود ۳۰۰ هزار نفر بوده است.سینایی برای ساخت این فیلم، عکس‌های باقیمانده از جنگ جهانی دوم را به‌کار برده و همچنین با افرادی که آن دوره را به یاد دارند، گفتگو کرده است.

مرثیه گمشده در ۱۳ اکتبر ۲۰۰۷ برای نخستین بار در دانشگاه علوم انسانی لهستان به نمایش درآمد و از سینایی تجلیل شد. یک سال پس از آن در ۲۱ سپتامبر ۲۰۰۸، در مراسم اختتامیه جشنواره گیدنیای لهستان، صلیب لیاقت جمهوری لهستان از سوی" لخ کاشینسکی"، رئیس جمهور این کشور به سینایی اهدا شد.

این نشان افتخار به خاطر تلاش فراوان سینایی برای معرفی تاریخ ملت لهستان به وی اعطا شد.

یکی دیگر از فیلم های جالب توجه سینایی فیلم "گفتگو با سایه" است که در مورد زندگی "صادق هدایت" ساخته شده و خود بحث جدایی را می طلبد که اگر عمری باقی باشد و حوصله کافی مفصل در مورد این فیلم و صادق هدایت و زندگی خصوصی اش می نویسم .

اشاره دوم



یکی از نکات جالب در زندگی خصوصی سینایی بزرگ همزیستی جالب او با دو همسر است . با توجه به خصوصیت فردی و تحصیلات و موقعیت فردی او به عنوان یک روشنفکر اجتماعی و فرهنگی زندگی کردن با دو همسر کمی عجیب و غریب می نماید .

برای من این موضوع همیشه جالب توجه بود و علاقه داشتم در این خصوص چیزی بنویسم . نکته جالب اینکه هر دو همسر سینای از اساتید و نقاشان به نام و صاحب سبک هستند که تابلوهایشان در نمایشگاه ها و گالری های داخل و خارج از کشور با استقبال بسیار زیاد مواجه می شوند.

شاید در عالم پرهیاهو و پر از فراز و نشیب هنرمندان این سیک زندگی خاص این سه هنرمند در کنار یکدیگر کمی عجیب و غریب باشد.به نظرم این نوع زندگی خصوصی هر چه هست منحصر به فرد و یگانه است چه در عالم هنر ایران و حتی در جهان نمی توان نمونه مشابهی در در دنیای امرووز برای این شیوه زندگی سه هنرمند در کنار یکدیگر،پیدا کرد. اما فرح اصولی همسر دوم سینایی از کیفیت و شرایط این نوع زندگی سخن می گوید و نقاط تاریک ذهنمان را در این مورد روشن می کند :

فرح اصولی در سال 1332 در زنجان متولد شد، وی دیپلم نقاشی از هنرستان زیبای دختران و لیسانس گرافیک دانشکده هنرهای زیبا است،شرکت در نمایشگاهای انفرادی،گروهی و گروه دنا،سابقه تدریس و دبیر نمایشگاه و دو سالانه از فعالیت های اصولی به شمار می رود.فرح اصولی، عقیده دارد که تصویر‌سازی قصه‌های قرآنی، نسل آینده را با مفاهیم عمیق آن آشنا می‌کند و خاطر نشان می‌سازد: "درقرآن قصه‌های آموزنده‌ای وجود دارد که می‌توان بر اساس آنها به تصویر‌گری پرداخت و به این وسیله نسل آینده را با مفاهیم عمیق این کتاب آسمانی پیوند داد".

این هنرمند تصویر‌گر می‌افزاید: "معتقد هستم اگر هنرمندی بخواهد راستگو باشد، هنرش امری معنوی خواهد بود، زیرا آثارش باید از خاستگاهی باطنی آغاز شود و سفر درونی هنرمند برای خلق اثر نمی‌تواند امری عادی و این جهانی باشد. در این سفر، معنویت نقش اصلی را بازی می‌کند و اگر به این نکته توجه شود، اثر هنری خلق شده، با ارزش خواهد شد. در اعصار کهن، هنرمند نگارگر به دنبال نقش یک واقعیت قدم برنمی‌داشت بلکه با درهم‌ریختن پرسپکتیو و شفاف‌کردن حایل‌ها، فضایی می‌آفرید که خارج از زمان و مکان مادی بود و دنیای دیگری را نشان می‌داد."

فرح اصولی بیشتر به عنوان هنرمند و کمتر به عنوان همسر دوم کارگردانی صاحب نام شاخته شده است . مثلث زندگی "فرح اصولی"، که دو راس دیگرش "خسرو سینایی" و "گیزلا وارگا" هستند، 20 سال است این پرسش را در ذهن بسیاری برانگیخته است که چگونه یک مرد روشنفکر فیلم‌ساز می‌تواند دو همسر روشنفکر نقاش داشته باشد، هر سه با هم زندگی کنند و هر سه راضی باشند؟ و آیا طرحی را که درانداخته‌اند برای زندگی دیگران هم توصیه می‌کنند؟

متنی که می‌خوانید خلاصه گزیده‌ ایست از مصاحبة 7صفحه‌ای با فرح اصولی که در شماره 38 مجله زنان به چاپ رسیده است.

- خانم اصولی چند سال دارید و چند سال است ازدواج کرده‌اید؟
43 ساله هستمدر 24 سالگی ازدواج کردم و دو فرزند 11و 9 ساله دارم.

- خانم اصولی از آشنایی با همسر و ازدواجتان بگویید.

اول بگویم که شوهر من همسر دیگری به نام گیزلا وارگا دارد. ایشان نقاش هستند و بسیار ارجمند و تاثیرهای بسیار مثبتی بر من داشته‌اند. من 13سال از شوهرم و 9سال از گیزلا کوچک‌ترم و در دوره‌ای با آن‌ها آشنا شدم که تازه فارغ‌التحصیل شده بودم. خیلی چیزها را از این دو نفر، که شخصیت و سواد چشمگیری دارند، یاد گرفته‌ام و متقابلاً تاثیراتی هم بر آن‌ها گداشته‌ام. آشنایی ما از ساختن یک فیلم انیمیشن شروع شد. آن‌جا هر سه با هم آشنا شدیم و من به یک اندازه تحت تاثیر شوهرم و گیزلا قرار گرفتم.

-احتمالاً شیوه زندگی شما تبعاتی هم به دنبال داشته، لطفا برایمان از واکنش‌های بیرونی بگویید.

بله این قضیه پیامدهای فراوانی داشته. مثلا مطبوعاتی‌ها زندگی ما را منفی و متحجرانه می‌دانند. این موضع‌گیری‌ها هم در نشریات دولتی و هم خصوصی وجود دارد. هر کدام از این دو گروه نگاه خاص خود را به زندگی ما سه نفر دارد. ما را از خود می‌دانند. در حالی که توجه زیاد به زندگی خصوصی هنرمند و بایکوت‌کردن او رفتار ناپخته‌ای است. اولین نشانه روشنفکری ظرفیت داشتن است. باید به زندگی، اثر هنری یا تفکر فرد با دید بازی نگاه و بعد رد یا قبولش کنیم. باید به یاد داشته باشیم که آدم‌ها حق حیات و انتخاب دارند. این واکنش‌ها از طرف کسانی که ادعای روشنفکری هم دارد خیلی عجیب است اما متاسفانه در مورد ما وجود دارد. یک بار پسرم را پیش پزشکی بردم گفت: "گلویش چرک کرده اما طبیعی است. هنرمندها معمولا به بچه‌هایشان توجه نمی‌کنند." من بینهایت رنجیدم چون توجهی که من و امثال من به بچه‌ها داریم با یک محاسبه ساده دو برابر بقیه است.

-واکنش گیزلا در مورد ازدواجتان چه بود و این موضوع چه قدر برایتان اهمیت داشت؟

اصلاً این ازدواج پیشنهاد گیزلا بود. ما سه نفر در آن لحظه بدون این‌که به جنسیت فکر کنیم به عاطفه‌ای که بین هر سه ما ایجاد شده بود بها دادیم. در این زندگی به یقین هیچ کسالتی وجود نداشت اما زحمت و سختی‌های زیادی وجود داشت. چیزی که دیگران در مورد ارتباط من و گیزلا خیال می‌کنند این است که رقیب عشقی داشتن تجربه سختی است ولی من می‌گویم چیزی که در این زندگی تجربه کرده‌ام نکته‌ای ظریف‌تر اما سخت‌تر از این تحلیل‌های ساده است. قضیه بیشتر به امتحانی دائمی و هر روزه شبیه است، امتحانی که باید در دل خودمان بدهیم و اگر آدم در دل خودش هم بخواهد دروغ بگوید، زندگی‌اش خیلی راحت تبدیل به جهنم می‌شود. اصل این است که بتوانیم همه چیز را ببخشیم.

-ارتباط بین زن و مرد و اصلاً ازدواج بر اساس قانونی غریزی و تملک‌جویانه است. معمولاً در مقوله زناشویی سخاوت نمی‌گنجد واین باور به مشارکت گذاشتن عشق را سخت می‌کند.

ببینید انحصارطلبی یک شکل عشق است و بخشیدن و بزرگواری شکلی دیگر. وقتی زنی می‌فهمد که شوهرش با زنی رابطه دارد خیلی ضربه می‌خورد اما در این گونه موارد زنان معمولاً بیش از آن که به مسئله روابط جنسی آن دو فکر کنند، نگران عاشق‌شدن شوهرانشان به رقیبند. این مقوله در کتاب جنس دوم سیمون دوبوار هم وجود دارد. خیلی از زنانی که در چنین موقعیتی قرار می‌گیرند، برای تسکین خودشان می‌گویند: "ارتباط جدید شوهرم عشق نیست، ارتباطی است که دیر یا زود تمام می‌شود." اتفاقا وقتی فرد سختی‌های زیادی را در رابطه با کسی تحمل کرده و لحظات باارزشی را از اوج تا سقوط داشته، از مرزهایی عبور کرده و از انحصارطلبی‌ها گذشته، طبیعی است که وابستگی‌اش شدیدتر می‌شود چون بهای پرداخت شده زیادتر بوده است. در عین حال نمی‌توانم بگویم که آدم چه طور در آنِ واحد می‌تواند دو نفر را دوست داشته باشد.

-خانم اصولی به نظر می‌آید که شما مصراً طرح زندگیتان را برای دیگران پیشنهاد نمی‌کنید؟

بله من حقیقتاً با صدای بلند اعلام می‌کنم که زندگی‌ام شبیه هیچ کدام از مواردی نیست که در اطراف اتفاق می‌افتد. ما در یک خانه زندگی می‌کنیم. در یک آتلیه کار می‌کنیم. همه مسائل‌مان به هم وصل است. من اصلاً ازدواج‌های دردناک مجدد را که کاملاً به زندگی شخصی‌ام بی‌شباهت‌اند، رد می‌کنم چون به حق انتخاب اعتقاد دارم و تحمیل را به راحتی نمی‌پذیرم. خود ما شاید اگر دو سال زودتر یا ده سال دیرتر با هم آشنا می‌شدیم، این زندگی شکل نمی‌گرفت. یا اگر یکی از اعضای مثلث چیزی غیر از این بود، چنین ترکیبی حاصل نمی‌شد. من که حاضر نبودم با مرد دیگری در چنین زندگی‌ای شریک شوم و این همه بها بپردازم. تازه عشق همه ماجرا نیست، وقتی قدم در راه گذاشتید تازه اول امتحان پس‌دادن است. این ریاضت‌ها در حوصله همه نیست.
 

sina86

Registered User
تاریخ عضویت
27 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,309
لایک‌ها
35
استقبال شهروندان آنکارا از "تئاتر بزرگ کربلا"

در سالن بزرگ و مدرن تئاتر دولتی ترکیه در منطقه امید کوی شهر آنکارا، شهروندان این شهر از "تئاتر بزرگ کربلا" استقبال کردند. به گزارش خبرگزار ی مهر، سالن 531 نفری تئاتر در دومین روز نمایش مملو از جمعیتی بود که مشتاقانه برای دیدن آن آمده بودند و اکثریت آنان را جوانان دختر و پسر ترک تشکیل می‌دادند.
این تئاتر سه ساعته، نوشته "علی برکت آی " است که در سال 1996 جایزه بزرگ ادبی "یونس امره " را دریافت کرده است.
نمایش دارای دو پرده است که با پیام "به اهل بیت من تعرض نکنید " به صحنه آمده و پرده اول با شهادت حضرت علی (ع) به دست ابن ملجم آغاز می‌شود و پرده دوم با شهادت سالار شهیدان و به اسارت رفتن خاندان آن حضرت خاتمه می‌یابد.
کارگردان تئاتر خانم "عایشه امل مسجی " است که با هنرورزی 90 تن از هنرمندان تئاتر ترکیه و 20 تن از گروه ارکستر این نمایش را به صحنه آورده است.
نویسنده این اثر گفت: برای نوشتن سناریوی این تئاتر از منابع؛ متون و کتب مختلف از جمله متون و کتبی که درباره تعزیه از زبانهای خارجی ترجمه شده و حتی از مشورت یک ایرانی به نام" فاروق غفار" نیز بهره برده‌ام.
دراین اثر تلاش شده است از یک سو مظالم بنی امیه (معاویه و یزید ) در حق اهل بیت (ع) به تصویر کشیده شود و از سوی دیگر مظلومیت سالار شهیدان و خاندان آن حضرت و چهره انقلابی و ظلم ستیزی آن حضرت به نمایش در آید.


خبرگزاری مهر
 

sina86

Registered User
تاریخ عضویت
27 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,309
لایک‌ها
35
پیام شمقدری به سینما حقیقت/ سینمای مستند به حقیقت‌جویی و حقیقت‌گویی می‌بالد

معاون سینمایی وزیر ارشاد در پیامی به سومین جشنواره سینما حقیقت، حقیقت‌جویی و حقیقت‌گویی را چیزی توصیف کرد که سینمای مستند به آن می‌بالد و به مدد این ریشه‌های استوار در هیئت گونه‌ها و قالب‌های متنوع تناور می‌شود. به گزارش خبرگزاری مهر، روابط عمومی جشنواره سینما حقیقت متن کامل پیام جواد شمقدری را به سومین دوره این جشنواره به این شرح اعلام کرد: هنر ژرفترین، اثرگذارترین و ماندگارترین شیوه‌ای است که آدمی برای بازتاب اندیشه و دریافت خود از جهان هستی و مکاشفات و تجلیات درون خویش برگزیده است.
از این منظر سینما فرصت نوینی در اختیار هنرمند مسلمان قرار داده است. حقیقت‌جویی و حقیقت‌گویی آن چیزی است که سینمای مستند به آن می‌بالد و به مدد این ریشه‌های استوار، در هیئت گونه‌ها و قالب‌های متنوع تناور می‌شود و شاخ و برگ می‌گستراند.
تلاش پیگیر مستندساز برای به تصویر کشیدن جوانب موضوع گرچه لحن و رنگ و سیاق او را دارد، اما حدیث نفس نیست. جستجویی مشفقانه در کشف معنا و بیان مقصود است. گرایش او برای درک و دریافت حقیقت، سیر و سلوکی از طریق تأمل و تاویل اشارات و نشانه‌های پیدا و پنهان در جهان هستی است. سرآغازی برای مشاهده‌ای ژرف‌نگر و نه دیدنی از سر تفنّن یا ساده‌انگاری.
مستندساز با شیدایی درصدد جلوه‌گر کردن رازهای نهفته‌ای است که در لایه‌های پنهان معانی مستتر شده‌اند. رسالت او پدیدارسازی و تجلی بخشیدن به جلوه‌های جمال و جلال هستی‌بخش در واژه‌ها، تصاویر و نمادهای اثر خویش است. رسالتی که او را وامی‌دارد تا در برابر بی‌عدالتی برخیزد و ستم را در هیچ جای جهان تاب نیاورد.
تردیدی نیست که هنر بهترین شیوه‌ای است که می‌توان همگان را نسبت به نتیجه اختلاف افکنی ابرقدرت‌ها آگاه ساخت. این خواسته‌ای است که امام راحل (ره) و ***** معظم انقلاب اسلامی همواره بر آن تأکید داشته و دارند تا هنر تلنگری هشیارگر در مواجهه با دشمنی باشد که با ایجاد اختلاف دنبال تفرقه‌افکنی است تا اندیشه ناب اسلامی را از بین ببرد.
در این میان تردیدی نیست که مسئولیت مستندسازان به‌عنوان طیفی حقیقت‌جو و هشیار از فرهیختگان و هنرمندان اسلامی در مقابله با توطئه‌های پیچیده رسانه‌های استکباری بسیار سنگین است. آنها باید ضمن مقابله آگاهانه با این توطئه‌ها، دل‌های مسلمانان را به آینده روشن خود امیدوار سازند و از طریق استفاده از هنر خویش در جهت تقویت درونی امت اسلامی گام بردارند.
به همین دلیل هم هست که باید هر فرصتی را برای گرد هم آمدن و تعامل و پیوند ارزشمند شمرد. باید یکرنگی و همدلی هنرمندان اقصی نقاط را ستود و از گوناگونی تجارب و تنوع آداب، رسوم و آیین‌ها بهره‌ای وافر برد. امکان بی‌بدیلی که در جشنواره سینما حقیقت به نحوی شایسته فراهم است و به یاری پروردگار متعال ثمرات عدیده خود را در آینده جلوه‌گر خواهد ساخت.
برنامه‌های سومین جشنواره بین‌المللی سینما حقیقت با شعار سینمای مستند برای همه‌ تا پایان روز 28 مهرماه در سینما فلسطین ادامه خواهد داشت.
 

sina86

Registered User
تاریخ عضویت
27 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,309
لایک‌ها
35
جشنواره تئاتر ماه با آثار تهرانی‌ها آغاز می‌شود

نخستین روز ششمین جشنواره سراسری تئاتر ماه پنجشنبه 23 مهرماه با اجرای هشت نمایش از تهران برگزار می‌شود. به گزارش خبرگزاری مهر، "تجربه مرگ" آیدین الفت ساعت 17 در تماشاخانه مهر، "محرمنامه" محمد خراطزاده ساعت 30/15 و 15/18 در تماشاخانه ماه، "ماه منظر" منصوره مرادی ساعت 30/19 در تالار اندیشه، "سفر به جنون" عبدالرضا فریدزاده ساعت 21 در تماشاخانه مهر و "پارانویا" شیما ملکیان در تالار محراب روی صحنه می‌روند.
در بخش خیابانی این نمایش‌ها در محوطه تئاتر شهر به علاقمندان عرضه می‌شود: "اسم منو تو کینتس بنویس" سعید رحیمی ساعت 15/16، "کهنه سربازان" ارسطو خوشرزم ساعت 45/16 و "دیگه خسته شدم" احمد صمیمی ساعت 15/17.
جشنواره تئاتر ماه به همت مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری برگزار می‌شود و پنجشنبه 30 مهرماه در تالار اندیشه برگزیدگان دو بخش صحنه‌ای و خیابانی معرفی خواهند شد.
 

sina86

Registered User
تاریخ عضویت
27 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,309
لایک‌ها
35
کیمیایی: اگر بازسازی «قيصر» كپی باشد، چرا خود فيلم اكران نشود؟


ایسنا: تمبر مسعود كيميايي كارگردان سينماي ايران در شيراز رونمايي شد.
در اين برنامه كه شامگاه دوشنبه ـ 20 مهر ماه ـ برگزار شد،مسعود کيميايي گفت: شيراز با داشتن بازيگران و کارگردانان خوب و استعدادهاي زياد مي‏تواند سينماي مستقل داشته باشد.
او همچنين گفت: شيراز مي‌تواند با استفاده از پتانسيل‏ها و ظرفيت‏هاي بالاي خود شرايط مناسبي را در ايجاد سينماي مستقل داشته باشد و اين تفکر نيز در زمان ساخت فيلم «داش آکل» در من شکل گرفت.
كارگردان «سرب» در سخناني گفت:وارد سينماي حرفه‌اي شدن آسان است، اما ماندن و چشم را خوب باز کردن و به روي آن نقطه تعهد ايستادن مشکل است که بايستي اين موضوع را تمرين کنيم.
مسعود كيميايي در بخشي از اين جلسه از همكاري‌اش با جمشيد مشايخي ياد كرد و گفت: اولين کار با جمشيد مشايخي در فيلم «قيصر» بود که پس از انتخاب ايشان فهميدم وي بهترين گزينه است و پس از گذشت چند سال از استاد مشايخي دعوت کردم تا در تازه ترين کارم به نام «تبعيد سايه‏ها» حضور داشته باشد.
کيميايي ادامه داد: بحث‌هايي درباره بازسازي مجدد فيلم «قيصر» نيز شده است، که من نيز مخالفتي ندارم به شرط آنکه «قيصر» همانند نسخه قديمي‌اش سياه وسفيد و عکس به عکس ساخته شود.
او در عين حال گفت:اگر قرار است اين فيلم نسخه کپي همان اثر قبلي باشد، چرا خود فيلم ازتوقيف خارج نشود و به نمايش در نيايد!
کارگردان فيلم‌هاي «رئيس» و «حکم» از برپايي کارگاه فيلم سازي در شيراز خبرداد و گفت: شعبه دو کارگاه آموزش بازيگري خود را به زودي در شيراز داير مي‌کنم و تا حدودي تمام اساتيد تهران را نيز براي تدريس به شيراز خواهم آورد تا هيچگونه تفاوتي بين اين دو کارگاه وجود نداشته باشد.
کيميايي درباره‌ي روند فيلم‌سازي‌اش در سالاي اخير نيز تصريح كرد: فيلمنامه‌هاي من هميشه گوشه‌اي از مشکلات اجتماعي بوده از اين رو بايد با تفکر و صبر حرکت کرد تا يک فيلم مناسب و مطلوب توليد شود.
وي ادامه داد: زماني که مشغول نوشتن براي يک شخصيت هستم با تمام داشته‌هايم مي‏نويسم و از او دفاع مي‏کنم و هر آنچه دارم در اختيارش مي‏گذارم که در اين امر براي نقش مقابل شخصيت‌ها نيز صدق مي‏کند و طرف شخصيت خاصي را نمي‏گيرم.
در ادامه اين مراسم «جمشيد مشايخي» بازيگر سينما، تئاتر ايران از روند ارزيابي فيلم‌نامه‌ها گلايه كرد و گفت: علت آنکه سينماي ما در چنين شرايطي به سر مي‏برد اين است که فيلم‌نامه‌هاي شخصيت‌هايي مانند مسعود کيميايي براي تصويب شدن بايستي از هفت خوان رستم رد شوند و متاسفانه حرف‌هاي آنان خريداري ندارد.
«اميد روحاني» منتقد سينما نيز در اين مراسم درباره سبک کار و آثار کيميايي گفت: کيميايي از جمله کارگرداناني است که با آموختن، فيلم ديدن و با دستياري سينما را شروع کرده است و هم اکنون به جايي رسيده که پس از پنج دهه در سينما کشور فعال است.
وي افزود: بيست فيلم از مجموع 27 فيلم کيميايي جزء بهترين و تاثيرگذارترين آثار سينما ايران به حساب مي‏آيند که نماينگر تلاش وي است.
به گزارش ايسنا،در پايان اين مراسم که در سالروز حافظ برگزار شد، از تمبر يادبود مسعود کيميايي رونمايي شد.
 

sina86

Registered User
تاریخ عضویت
27 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,309
لایک‌ها
35
"مردی به نام ایپ" در شبکه نمایش خانگی

نسخه VCD فیلم سینمایی "مردی به نام ایپ" از سوی موسسه تدبیر رسانه پویا وارد شبکه نمایش خانگی شد.

به گزارش خبرنگار مهر، این فیلم رزمی و اکشن به کارگردانی ویلسن ییپ و نویسندگی ادموند وونگ محصول سال 2008 سینمای هنگ کنگ است و دونی ین، سایمن یام، سیو ـ ونگ فان، هیرویوکی ایکه‌اوچی و... در آن بازی کرده‌اند. نسخه اصلی فیلم 106 دقیقه است که وی سی دی آن در مدت 104 دقیقه عرضه شده است.

"مردی به نام ایپ" با نام اصلی Yip Man فیلمی نیمه‌زندگینامه‌ای بر اساس زندگی و سرگذشت مردی به نام ایپ من است که او را نخستین استاد بروس لی در هنرهای رزمی چینی می‌دانند. داستان فیلم در دهه‌های 1930 و 1940 در شهر فوشان می‌گذرد و ماجراهای ایپ را در جریان دومین جنگ میان چین و ژاپن به تصویر می‌کشد.

"ایپ من" در مراسم سالیانه اهدای جوایز فیلم هنگ کنگ در 13 رشته بهترین فیلم، بهترین بازیگر مرد و مرد مکمل، بهترین طراحی هنری، بهترین فیلمبرداری، بهترین کارگردان، بهترین تدوین، بهترین طراحی حرکات رزمی، بهترین موسیقی متن، بهترین جلوه‌های تصویری و بهترین طراحی صدا نامزد دریافت جایزه شد و جوایز بهترین فیلم و بهترین حرکات رزمی را برد.

"مردی به نام ایپ" با بودجه 40 میلیون دلار هنگ کنگ تولید شد و در اکران این کشور 25 میلیون دلار فروخت. بسیاری از منتقدان و تماشاگران بازی دونی ین را به نقش ایپ در این فیلم ستودند و آن را بهترین نقش‌آفرینی سال 2008 در سینمای کشورهای چینی‌زبان توصیف کردند. قرار است قسمت دوم این فیلم برای اکران در سال 2010 آماده شود.
 

Radiohead

مدیر بازنشسته
کاربر فعال
تاریخ عضویت
10 جولای 2006
نوشته‌ها
3,856
لایک‌ها
184
@ sina86

دوست عزیز؛

لطفا خبر هاتون رو هر روز در یک پست ارسال کنید. حالا چه روزی 1 خبر دارید برای ارسال، چه n خبر.

از این به بعد پست هایی که به این ترتیب پشت سر هم و به فاصله ی زمانی در حد چند ثانیه یا دقیقه ارسال بشن (حتی اگه هر کدوم حاوی 2 خبر باشه) با همدیگه مرج میشن - چرا که در پرشین تولز و خصوصا این بخش تاکید روی کیفیت هست نه کمیت!

رعایت کنید لطفا.
ممنون.
 
بالا