/جشنواره فيلم كوثر/
403 طرح و فيلمنامه به بخش فاطيما جشنواره فيلم كوثر ارسال شد
خبرگزاري فارس: فيلمسازان و كارگردانان كشور 403 عنوان طرح و فيلمنامه براي بخش «فاطيما» ويژه توليد فيلمهاي 135 ثانيهاي جشنواره كوثر ارائه دادهاند.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از معاونت امور رسانهاي جشنواره فيلم كوثر، «حسين خورشيدي» معاونت بخش 135 ثانيهاي چهارمين جشنواره فيلم كوثر با اعلام اين خبر افزود: اين طرحها و فيلمنامهها بعضا از فيلمسازان و سينماگران صاحب نام كشور ارائه شده و تعدادي از آنها پس از ارزيابي در ستاد جشنواره جهت ساخت معرفي شدهاند.
وي ادامه داد: دريافت بيش از 400 عنوان طرح و فيلمنامه از سوي جشنواره كوثر كه حركتي است موضوعي و با محوريت نقش و جايگاه زنان در سينما و با موضوعاتي چون نقش آفريني زنان در عرصههاي مختلف اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي، سياسي، علمي و هنري، دفاع مقدس و انقلاب اسلامي ايجاد شده است، قابل ملاحظه و حائز اهميت است.
معاونت بخش فاطيما جشنواره فيلم كوثر افزود: حدود 100 فيلم 135 ثانيهاي در اين دوره جشنواره از ميان طرحها و فيلمنامههاي منتخب با حمايت جشنواره توليد ميشود.
وي اظهار داشت: امسال با هدف تقويت حضور فيلمسازان زن به ابتكار جشنواره به كليه فيلمسازان زني كه آثارشان در اين بخش پس از ارزيابي انتخاب شوند مبلغ يكصد هزار تومان به صورت هديه اهدا خواهد شد.
خورشيدي با اشاره به جايگاه حجاب و عفاف و فرهنگ نجابت به عنوان يكي از اولويتها و رويكردهاي جدي متوليان جشنواره در اين دوره، اضافه كرد: ستاد برگزاري جشنواره در اين دوره توليد فيلمهاي با محوريت موضوع حجاب و عفاف را در الويت قرار داده است.
وي آخرين مهلت ارسال آثار براي بخش 135 ثانيهاي جشنواره را 28 مهرماه جاري اعلام كرد و تاكيد كرد: كليه فيلمسازان و سينماگران علاقهمند ميتوانند آثارشان را براي شركت در اين بخش تا تاريخ مذكور به نشاني دبيرخانه واقع در تهران، خيابان بهار شمالي، نبش جواد كارگر، جنب بانك تجارت، پلاك 245 طبقه 5 واحد 16 ارسال نمايند.
خورشيدي گفت: چهارمين جشنواره فيلم كوثر در راستاي تعامل و تبادل افكار و انديشههاي فيلمسازان و كشف استعدادهاي جوان و با هدف تكريم از مقام و منزلت زنان مسلمان و ايثارگر و دسترسي به الگوهاي اسلامي از شخصيت زن در جامعه، بخش 135 ثانيهاي را با تبرك به نام اسوه زنان عالم حضرت زهرا (س) تحت عنوان «فاطيما» طراحي و پيريزي كرده است.
-
خوشخو: سينماي ايران به «بيپولي» نياز دارد
خبرگزاري فارس: «آرش خوشخو» با بيان اين كه «بيپولي» اداي دين به «اصغر هاشمي» است، گفت: فيلمي كه ميتواند تماشاگر را جذب كند، بدون آن كه به دام ابتذال بيفتد، فيلم قابل قبول و استانداردي است و «بيپولي» فيلمي است كه سينماي ايران به آن احتياج دارد.
«آرش خوشخو» منتقد سينما در گفتو گو با خبرنگار سينمايي فارس در مورد فيلم «بيپولي» ساخته حميد نعمتالله، گفت: به نظر من در «بيپولي» فضايي كه كارگردان ايجاد ميكند، فضاي پاتوقي است، يعني جايي كه در واقع قهرمانان فيلم در يك جا جمع ميشوند و حرفهاي خندهدار ميزنند كه در كنار آن ايجاد تنش ميشود و اين فيلمها، معمولا فيلمهاي با نشاطي هستند.
وي ادامه داد: در فيلم «بيپولي»، اين پاتوق در دفتر «سيامك انصاري» شكل ميگيرد و تمام انرژي فيلم نيز از آنجا ميآييد، اما متأسفانه اين فضا به ورطه تكرار ميافتد و يكي از موقعيتهاي خوب را «حميد نعمتالله» از دست ميدهد، چرا كه يكي از مهارتهاي «حميد نعمتالله»، ايجاد فضاي پاتوقي است همانطور كه در «بوتيك» هم وقتي دوستان «محمدرضا گلزار»(جهان)، كنار هم جمع ميشوند، وي آن فصل را خوب درآورده بود.
خوشخو تصريح كرد: از دست دادن فضاي پاتوقي بزرگترين نقطه ضعف «بيپولي» است و در نيمه دوم فيلم، از سكانسي كه مار بيرون ميآيد تا آخر كه زوج فيلم به سمت سياهي و بدبختي ميروند تا در نهايت به روشني ميرسند، از مفاهيمي استفاده شده كه من را ياد مؤسسههاي خودشناسي و تيام مياندازد.
اين منتقد در ادامه افزود: در مجموع «بيپولي»، يك كمدي اجتماعي سرگرمكننده است كه تماشاگر را با خود همراه ميكند به خصوص كه ما يك بازي فوقالعاده از «ليلا حاتمي»(شكوه) در اين فيلم ميبينيم و اين نشان ميدهد او در اوج بازيگري خود قرار دارد.
او گفت: يكي از نكات ديگر اين است كه «بيپولي» اداي دين به «اصغر هاشمي» است، «اصغر هاشمي» در اواخر دهه 60 و اويل دهه 70 چند فيلم كمدي اجتماعي تند ساخت كه تمام آن فيلمها از «بيپولي» بهتر هستند. فيلمهايي مثل: «زير بامهاي شهر»، «در آرزوي ازدواج»، «مهريه بي بي» و... «بيپولي» من را ياد ساختههاي «اصغر هاشمي» مياندازد. فيلمهايي كه «اصغر هاشمي» آن فيلمها را تحت تأثير كمديهاي اجتماعي مشهور ايتاليايي دهه 50 ميساخت.
وي در مورد اينكه آيا سيمرغ بلورين جشنواره فجر حق «ليلا حاتمي» بود، گفت: «ليلا حاتمي» در هر دو فيلم «هرشب تنهايي» و «بيپولي» عالي ظاهر شد و چون «هر شب تنهايي» در بخش مسابقه نبود، داوران جشنواره جايزه «هر شب تنهايي» را به وي به خاطر فيلم «بيپولي» اهدا كردند.
خوشخو در پايان در مورد گيشه فيلم «بيپولي»، گفت: فيلم تا به حال 530 ميليون فروخته و اين رقم كمي نيست، چرا كه در اين اواخر كارگردانان كمديهاي اجتماعي را خراب كردند و سعي كردند تا با شكلك و اطوار مردم را بخندانند، اما «بيپولي» فيلم كمخرجي است و به عنوان يكي از راههاي نجات سينماي ايران است و براي فضاي فرهنگي خيلي مفيد است.
وي در مورد اين كه آيا «حميد نعمتالله» نسبت به «بوتيك» پيشرفت داشته، گفت: در واقع حركت او به سوي تماشاگر مرسوم سينما است. به نظر من او پيشرفت داشته است و البته «بوتيك» معيار و محك نداشت اما «بيپولي» معيار و محك دارد. اين را بايد در نظر داشته باشيم كه «بوتيك» فيلم اول كارگردان است و «حميد نعمتالله» هم مثل خيلي ديگر از فيلمسازاني كه نتوانستند فيلم اول خود را تكرار كنند، نميتواند مثل آن فيلم را بسازد.
اين منتقد گفت: در مجموع فيلمي كه ميتواند تماشاگر را جذب كند، بدون آن كه به دام ابتذال بيفتد، فيلم قابل قبول و استانداردي است و «بيپولي» فيلمي است كه سينماي ايران به آن احتياج دارد.
-
مراسم بزرگداشت و رونمايي از تمبر «مسعود كيميايي» برگزار ميشود
خبرگزاري فارس: مراسم بزرگداشت و رونمايي از تمبر يادگاري «مسعود كيميايي» عصر فردا در دو تالار صدرا و سيناي دانشگاه شيراز برگزار خواهد شد و 500 نفر تاكنون براي حضور در اين مراسم ثبت نام كردهاند.
به گزارش خبرنگار سينمايي فارس، اين مراسم كه رأس ساعت 4 بعدازظهر فردا با حضور مسعود كيميايي، اميد روحاني، جمشيد ارجمند و رؤساي دانشگاه شيراز به همراه اساتيد و دانشجويان اين دانشگاه برگزار خواهد شد، پس از رونمايي از تمبر مسعود كيميايي به منظور ثبت در آثار هنرمند فيلم سينمايي «سرب» از كارهاي شاخص اين فيلمساز مطرح پخش خواهد شد و سپس با حضور اميد روحاني و جمشيد ارجمند جلسه نقد و بررسي آن برگزار خواهد شد.
اين مراسم به دليل استقبال بسيار زياد دانشجويان شيرازي به طور همزمان در دو تالار صدرا و سينا برگزار ميشود كه تاكنون جمعيتي بالغ بر 500 نفر براي شركت در اين مراسم اعلام آمادگي كردند ضمن اينكه مراسم از طريق ويدئو پروجكشن به صورت مستقيم در محوطه دانشگاه نيز پخش خواهد شد.
مسعود كيميايي عصر امروز به منظور حضور در اين مراسم بزرگداشت از تهران عازم شيراز شده است.
-
/جشنواره فيلمهاي قرآني/
صالحمدرسهاي: توليد فيلمهاي قرآني جنبه سفارشي پيدا كرده است
خبرگزاري فارس: عباس صالحمدرسهاي گفت: متاسفانه مسئولان فرهنگي كشور به افزايش كيفيت آثار قرآني اهميت چنداني قائل نيستند و تنها كميت مدنظر قرار ميگيرد.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از ستاد خبري جشنواره فيلمهاي قرآني، عباس صالحمدرسهاي مستندساز گفت: با توجه به اينكه اكثر آثار قرآني صرفا احساسي و سفارشي ساخته ميشود و نگاه تخصصي و كارشناسي دقيق بر آثار صورت نميگيرد. آثار توليدي در اين زمينه از كيفيت مناسبي برخوردار نخواهد بود.
كارگردان «پيامبران سرزمينها» با بيان اينكه فيلمسازها بايد براي ساخت فيلمهاي قرآني تربيت شوند، اظهار داشت: يك فيلمساز قرآني بايد قرآن را بفهمد و مفاهيم آن را درك كرده باشد زيرا در غير اين صورت نميتواند اثري فاخر به توليد برساند.
صالحمدرسهاي ادامه داد: متاسفانه اغلب كساني كه آثار قرآني توليد ميكنند، ارتباط فكري و معنوي مناسبي با قرآن برقرار نكردهاند؛ چون تنها ساخت اثري در اين زمينه به آنها سفارش شده است، صرفا رفع تكليف ميكنند.
به گفته صالح مدرسهاي توليد آثار قرآني توسط افرادي كه ساخت فيلم قرآني و غير از آن برايشان تفاوتي ندارد، نميتواند تاثيرگذار باشد.
وي با بيان اينكه آثار قرآني پژوهش و تحقيق لازم را به دنبال ندارند، تاكيد كرد: اگر فيلمساز نسبت به قرآن معرفت نداشته باشد جز به هدر دادن بودجه، كار ديگري صورت نميدهد. ضمن اينكه مسئولان به دنبال افزايش كيفيت اين آثار نيستند و تنها كميت را مدنظر قرار ميدهند.
به اعتقاد اين مستندساز، كارگرداني كه قصد توليد اثري در زمينهاي برگرفته از قرآن را دارد، بايد حداقل يك بار اين كتاب آسماني را خوانده باشد.
«عباس صالح مدرسهاي» تاكنون آثاري چون «آبي، قرمز»، «نشان از بي نشانها»، «آهنگ ابديت» را با محوريت قرآن را در كارنامه هنري خود ثبت كرده است.
دومين جشنواره ملي فيلمهاي قرآني از پنجم تا هفتم آذرماه در تهران برگزار خواهد شد.
-
«وطن دوست» فيلم جديدش را در پلاني يكساعته و نيمه ميسازد
خبرگزاري فارس: «محمدرضا وطندوست»، قصد دارد فيلم سينمايي «دوست داشتم،كسي جايي منتظرم باشد» را مهرماه سال آينده در يك پلان و مدت زمان يك ساعت و نيمه بسازد.
«محمدرضا وطن دوست» در گفتوگو با خبرنگار سينمايي فارس با اشاره به فعاليتهاي آتي خود گفت: اين روزها روي فيلمنامهاي با عنوان موقت «دوست داشتم، كسي جايي منتظرم باشد» كار ميكنم كه سال آينده جلوي دوربين ببرم كه به نظرم كار خلاقانه است و در سينماي ايران و حتي جهان اتفاق نيفتاده است.
وي با اشاره به جزئيات اين فيلم گفت: اين فيلم حدود 100 دقيقه است كه در يك پلان فيلمبرداري ميشود و برنامهام اين است كه كل فيلمبرداري حدود يك ساعت و نيم و با روشن و خاموش شدن، دوربين فيلمبرداري، تمام شود.
كارگردان فيلم «وقتي ليموها زرد شدند»، افزود: با چند تهيهكننده خارجي مذاكراتي انجام دادهام و به دنبال لوكيشن مناسب براي ساخت دكورهاي فيلم هستم.
وي گفت: در اين لوكيشن بايد كاملا فضاي يك ويلا و لوكيشنهاي اطراف آن طراحي شود.
وطن دوست همچنين گفت: براي ساخت اين فيلم حدود سه ماه با بازيگران تمرين خواهيم داشت و براي ساخت لوكيشنهاي آن فكر ميكنم زمان بسيار زيادي صرف شود.
وي افزود:تخمين من اين است كه حدودا مهرماه سال 89 پس از تمرين و آماده سازي لوكيشن فيلمبرداري را آغاز كنم.
براساس اين گزارش، «محمدرضا وطندوست» اولين فيلم بلند سينمايياش را با عنوان «وقتي ليموها زرد شدند» كارگرداني كرد كه جوايز متعدد خارجي را كسب كرده است.