• پایان فعالیت بخشهای انجمن: امکان ایجاد موضوع یا نوشته جدید برای عموم کاربران غیرفعال شده است

مقالات و اخبار مرتبط با فیلم و سینما

sina86

Registered User
تاریخ عضویت
27 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,309
لایک‌ها
35
رمو فورلاني منتقد سينمايي فرانسه درگذشت


خبرگزاري فارس: رمو فورلاني نويسنده، فيلمنامه نويس و منتقد سينما صبح امروز درگذشت.‏
A0713355.jpg


به گزارش خبرگزاري فارس، رمو فورلاني نويسنده، فيلمنامه نويس و منتقد سينما صبح امروز در بيمارستان ‏تنون پاريس در سن 82 سالگي در خواب درگذشت.
برنامه نقد او به مدت 50 سال در شبكه هاي ‏AFPوRTL‏ ‏پخش مي‌شد.
دوستش كلود لولوش درباره او مي گويد: هميشه در مورد آثاري كه نقد مي كرد صريح بود و ‏حتي در مورد آثار دوستان هم نظر خود را بدون تعارف مي‌گفت. او اگر چيزي را دوست داشت واقعا دوست ‏داشت و اگر چيزي را دوست نداشت حتي اگر متعلق به يك دوست بود آن را تيرباران انتقادي مي‌كرد.‏
از ميان آثار فورلاني مي‌توان به چندين نقد در مورد سينما، چندين رمان از جمله «لاگلنگ» و كتاب مصور «پتي پت كوچولو» اشاره كرد. مشهورترين كارهاي سينمايي او «تمام خاطرات دنيا» و «بي‌خانمان» هستند.‏
 

sina86

Registered User
تاریخ عضویت
27 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,309
لایک‌ها
35
رادان: براي بازيگرشدن به كسي پول ندادم


خبرگزاري فارس: بهرام رادان گفت: هنوز قرارداد اولين فيلم خود را نيز همراه دارم اما بعد از بازيگر شدن در سينما، تا سال‌ها بعد يكي از دست‌اندازهاي من در بازيگري اين بود كه ثابت كنم به خاطر پارتي يا مسائلي از اين قبيل وارد سينما نشده‌ام يا به كسي پول نداده‌ام.
A0760658.jpg


به گزارش خبرنگار سينمايي فارس، بهرام رادان به دعوت امين تارخ با حضور در آموزشگاه كارگاه آزاد بازيگري به مديريت وي براي هنرجويان اين موسسه به ايراد سخنراني پرداخت و به سوالات اين هنرجويان در مورد مسائل مختلف در سينما پاسخ داد.
در ابتداي اين نشست، امين تارخ ضمن تشكر از حضور بهرام رادان در اين جلسه گفت: در مورد برگزاري اين جلسه بايد نكته‌اي را بگويم، بسياري از اهداف برگزاري اين جلسه در واقع مي‌تواند پس از پايان آن مشخص شود اما چيزي كه به عنوان مدير اين موسسه مد نظرم است در درجه اول اين است كه تابوي دست نيافتني بودن بازيگري و ستاره‌شدن شكسته شود و ديدن بازيگران بزرگ و جوان، باعث مي‌شود هنرجويان بتوانند چند گام به بازيگر سينما شدن نزديك شوند. با گفت و شنود در واقع انتقال تجربيات عملي مي‌شود كه مي‌تواند براي هنرجويان راهگشا باشد تا بسياري از خطاها را انجام ندهند و گام‌هاي بلندتري براي حرفه‌اي شدن بردارند ضمن اينكه منزلت بالاي بازيگري در صحبت با يك بازيگر آكادميك و معروف نشان داده شود.
تارخ افزود: شخصا حس مي‌كنم نمي‌توان به صرف كار تجربي در بازيگري موفق بود و قطعا ابتدا بايد وارد عرصه آكادميك شد تا بعد در ميدان عمل بازيگر پخته شود كه البته برعكس اين موضوع نيز مي‌تواند اتفاق بيفتد اما نبايد فراموش كرد كه هر كس مي‌تواند تجربيات شخصي خود را در اين زمينه داشته باشد.

* ثريا قاسمي مخالف حضور من در سينما بود
در ادامه، بهرام رادان با اعلام اين موضوع كه براي اولين بار است كه در چنين جلسه اي حضور يافته، گفت: 10 سال قبل در چنين روزهايي به موسسه هيوافيلم رفتم كه ثريا قاسمي، ميكائيل شهرستاني و فهيمه راستكار استادان اين مجموعه بودند كه بعد از گرفتن تست‌هايي از گروهي از هنرجويان، من جزء افرادي بودم كه در اين تست‌ها موفق شدم. بعد از مدتي عده‌اي ما را ديدند و انتخاب كردند و بعد به موسسه ديگري رفتم و در آنجا تست ديگري دادم كه باز هم قبول شدم و قرار شد در فيلم "شور عشق " بازي كنم.
يكي از مخالفان ورود من به كار بازيگري استاد من خانم ثريا قاسمي بود كه به من گفت بهتر است پس از تمام شدن دوران آموزشي ، بازي كنم اما آن زمان حس كردم فرصت خوبي براي شروع كار باشد و به همين خاطر مشغول به كار شدم. البته در آن زمان به خاطر علم كمي كه به بازيگري داشتم بعضي مسائل مانند فن بيان را سر كار و به صورت تجربي و با همكاري بعضي از دوستان ياد گرفتم كه البته اين كار هم معايب و محاسن خود را دارد

* بعد از ورود من به سينما اعتماد به نسل جوان بسيار بيشتر شد
رادان در ادامه اين جلسه كه به پرسش و پاسخ با هنرجويان كارگاه آزاد بازيگري اختصاص يافت در پاسخ به سوالي در مورد شرايط ستاره‌ شدن در اين روزگار و تفاوت شرايط سينما با زماني كه وي بازيگري را آغاز كرد، گفت: تبديل به بهرام رادان شدن سخت نيست. بايد بگويم شرايط براي ستاره شدن و موفقيت در بازيگري، از آنچه كه 10 سال قبل وجود داشت بسيار راحت‌تر است. چند روز پيش نزديك يك دكه روزنامه‌فروشي عكس‌هاي زيادي از جوانان و بازيگران را ديدم كه در انواع سريال‌ها بازي مي‌كنند، در حالي كه 10 سال قبل راه براي معروف شدن در سينما بسيار سخت بود. نسبت به ورود جوانان به سينما گاردي وجود داشت و مي‌گفتند اين كار معايبي را به همراه دارد اما امروز با چند شبكه تلويزيوني كه سريال و تله فيلم دارند و فيلم‌هاي سينمايي كه تشنه چهره‌هاي جديد هستند، اين كار بسيار آسان است.
وي در ادامه افزود: زماني كه من در "شور عشق " بازي كردم تنها ستاره جوان آن روزگار "علي قربان‌زاده " بود كه البته قبل از او ستاره‌هايي بودند كه بيش از 30سال سن داشتند و در نيمه دوم دهه70 "علي قربا‌ن‌زاده " تنها ستاره جوان سينما بود. در آن زمان من طرفدار جدي سينما بودم و به ياد دارم در جلسه اكران فيلم "سياوش " با بازي قربان‌زاده در سينما عصر جديد، همه وي را به شدت تشويق مي‌كردند. بعد از ورود من به سينما ، اعتماد به نسل جوان بسيار بيشتر شد. چون قبل از آن بسيار سخت بود حتي براي انتخاب شدن در فيلم "شور عشق " نيز، قربان‌زاده گزينه قبل از من بود و من تنها كسي بودم كه ميان 5 گزينه مطرح شده در آن جلسه، با هيچ‌كدام از سازندگان فيلم قوم و خويش نبودم و پارتي هم نداشتم، بلكه فرج حيدري فيلمبردار فيلم روي حضور من در اين فيلم اصرار كرد.

* انتظار كشيدن زياد بازيگر براي دعوت به كار شدن، مطلوب نيست
رادان در پاسخ به سوالي در مورد اينكه براي جلب نظر كارگردان‌هاي مهم و بازي در آثار بزرگان سينما چه تمهيدي به كار مي‌بندد، گفت: زماني براي هر بازيگر وجود دارد كه اگر كارگردان بزرگي به او زنگ بزند، بسيار خوشحال مي‌شود يا حتي هيجان زده، اما زماني مي‌شود كه بازيگر به راحتي اين مسئله را مي‌پذيرد. در واقع تلاش براي اينكه بازيگر بخواهد در فيلم كارگردان مطرحي بازي كند بيشتر به اوايل بازي او در سينما برمي‌گردد به عنوان يك بازيگر تازه‌كار مجبوريد مدتي در فيلم‌هاي مختلف بازي كنيد تا ديده شويد و فيلم‌هايي مثل "رز زرد " و "عطش " در كارنامه من حكم چنين آثاري را دارند، اما كارگردان خوب بهتر از هر كسي مي‌تواند قريحه بازيگري را در هر فيلمي تشخيص دهد.
وي ادامه داد: البته بايد بگويم كه انتظار كشيدن زياد افراد براي دعوت به كار شدن، درست نيست. دانشي كه شما در كلاس‌هاي بازيگري كسب مي‌كنيد بايد با حضور در يك كار تجربي تركيب شود وگرنه شايد با گذر زمان ميل شما به بازيگري كم شود يا افسرده شويد اما تلاش كردن براي كار و فيلم بازي كردن باعث مي‌شود اين خستگي وجود نداشته باشد. قطعا مي‌توانيد از مشاوره يا از نقد مطبوعات استفاده كنيد اما هم سطح توقع‌تان بايد معقول باشد هم اينكه حرف كسي برايتان حكم نباشد و با توجه به وضعيت خود، خودتان تصميم بگيريد.

* دوست دارم با كارگردانان جوان كار كنم
وي در ادامه افزود: شخصا بسيار دوست داشتم با بهروز افخمي و مسعود كيميايي دوست باشم و تجربيات بسيار شيريني هم از كار با اينها دارم اما آرزو مي‌كنم كاش در فيلم‌هاي‌شان بازي نمي‌كردم گرچه بسيار آموختم اما از ثبت ‌آثاري كه با آنان كار كرده‌ام در كارنامه‌ام، راضي نيستم ،چون مي توانست خيلي بهتر از اين فيلم ها بشود. امروز بيشتر ميل دارم با كارگرداناني صحبت كنم و آشنا شوم كه كارهاي اول يا دوم‌شان را مي‌سازند. آثار زيادي از اين افراد ديدم كه بعضي از آنها شايد نسبت به آثار كارگردان‌هاي مؤلف ،فيلم هاي بسيار بهتري هستند.
وي در ادامه در مورد كار با كارگردانان باسابقه گفت: شايد اگر بازيگر حرفه‌اي نباشي، برداشت هاي زياداز يك صحنه براي شما مشكلي نباشد اما وقتي به عنوان بازيگر تجربه‌اي داشته باشي افزايش برداشت‌ها نشان‌دهنده وسواس كارگردان است كه اين اتفاق در مورد كارگردانان مؤلف و كهنه‌كار بيشتر مي‌افتد و بعضي اوقات حس بازيگري به حدي از اين موضوع لطمه مي‌خورد كه عصبي مي‌شود به همين خاطر كار كردن با كارگردانان مؤلف، زياد هم كار راحتي نيست. دوست دارم با كارگردانان جوان كار كنم و علاقه‌اي به ماندن در حد يك دكور و يا يك آپارتمان ندارم. درست است كه اين تجربيات براي من كسب شده اما قطعا نمي‌توانم نسخه كاملي در اين زمينه برايتان بنويسم بلكه بايد در موقعيت قرار بگيريد تا بدانيد بايد چه كار كرد.
رادان در ادامه اين جلسه در پاسخ به سوالي در مورد نحوه برخورد با فيلمنامه يا چگونگي ارتباط با شخصيت‌هاي داستان گفت: بهترين راه در قالب نقش فرو رفتن نگاه كردن است. گاهي كه در جايي مثلا مثل فرودگاه كه منتظر پرواز هستم يا مجبورم در جايي منتظر باشم با آدم‌هاي مختلف نگاه مي‌كنم كه اگر نقش اين يا آن نقش را بازي كنم، چه بايد بكنم. حركات ، نگاه‌ها و عادات شخصيت‌هايي را كه مي‌بينم، در ذهنم بايگاني مي‌كنم و در موقع مناسب از آن استفاده مي‌كنم.

* براي بازيگرشدن به كسي پول ندادم
رادان در بخش ديگري از صحبت‌هايش گفت: من هنوز قرارداد اولين فيلم خود را نيز همراه دارم اما بعد از بازيگر شدن در سينما، تا سال‌ها بعد يكي از دست‌اندازهاي من در بازيگري اين بود كه ثابت كنم به خاطر پارتي يا مسائلي از اين قبيل وارد سينما نشده‌ام يا به كسي پول نداده‌ام چون اين كار را ناشايست مي‌دانم.
وي افزود: 6 فيلم اولم تا پايان فيلم "عطش " براي من دوران سختي بود اما با بازي در فيلم "گاوخوني " خواستم بازي در كارهايي را بپذيرم كه عشقم را به بازيگري اثبات كنم، چون من براي ماندگاري در تاريخ سينما وارد بازيگري شده بودم... البته در اين روند جديد، متأسفانه بخش تجاري بازيگري من، پس از مدتي تضعيف شد تا اينكه سعي كردم امروزه به تعادلي در اين زمينه برسم.

* من فقط در زمان خواب مي‌توانم رفتار طبيعي داشته باشم!
رادان ادامه داد: در مقايسه با 10 سال قبل، در اين سال‌ها همه ‌چيز براي ورود بازيگران جديد به سينما مهياتر است اما ماندگاري در سينما بسيار سخت‌تر شده، چون كار سينما، كار سختي است، بازيگر مدام جلوي دوربين كار سنگيني را انجام مي‌دهد و پشت دوربين حتي كار سنگين‌تري را پيش رو دارد، چون بايد مواظب اعمال و رفتار خود باشد به طوري كه من فقط در زمان خواب مي‌توانم رفتار طبيعي داشته باشم!
وي گفت: خوشبختانه ما در ايران پاپارازي نداريم. كسي كه البته مي‌تواند مانند يك شمشير دو دم عمل ‌كند. يعني از حيث دستيابي به شهرت، بودنش به نفع بازيگر تمام مي‌شود و از سويي،‌ به ضرر بازيگر عمل مي‌كند چون به حريم خصوصي‌اش وارد مي‌شود.
رادان در ادامه، در پاسخ به كسي كه از او پرسيد چگونه اسطوره بازيگري شديد، گفت: اين لطف شماست اما من اين تعبير را از خودم ندارم شما هم اسطوره‌هاي خود را بزرگ‌تر كنيد و هدف خود را بالاتر ببريد، چون بايد آرمان بزرگي داشته باشيد كه به جاي بالايي برسيد.

* بعضي وقت‌ها در بازيگري به بن‌بستي مي‌رسيد
رادان در ادامه افزود: بعضي وقت‌ها در بازيگري به بن‌بستي مي‌رسيد و به قدري بازي مي‌كنيد كه احساس مي‌كنيد توشه راه تمام شده و اين بزرگ‌ترين ضعف براي بازيگر است. مخصوصا وقتي كه خود را ستاره ببيند و آن زماني است كه كار تمام شده. چندي پيش عده‌اي گفتند سكانسي كه در فيلم "بي پولي " در اتوبوس دارم، شبيه فيلم "سنتوري " است. اين اشكال بازيگر است كه خود را تكرار كند و من هم اين اشكال را قبول دارم گرچه بخشي از آن تقصير عوامل صحنه بود كه بازي من را خوب زير نظر نداشتند. قطعا براي بازيگر خوب شدن، دانش بازيگر بايد قوي باشد. امروز هم به قدري فيلم و سريال به وفور يافت مي‌شود كه مي‌‌توان آنها را كتاب‌هاي جديد بازيگري دانست. آثاري كه قدرت سينما را به قدري خوب نشان مي‌دهد كه در هيچ كتابي نمي‌توان چنين آموزش‌هايي را سراغ گرفت. در واقع شالوده بازيگري با مطالعه و فيلم ديدن منتقل مي‌شود.
رادان تصريح كرد: ‌اگر كسي فكر كند كه بهترين است و بازيگر خوبي است، قطعا آن روز كه اين فكر را كرده روز آخر كارش است. در كارنامه‌ام، هيچ فيلمي وجود ندارد كه در آن بازي كرده باشم و بعد از ديدنش حس نكنم ضعفي در بازي من وجود دارد. مخصوصا در فيلم‌هاي قديمي‌ترم، ايرادات بسياري از بازي خود مي‌گيرم چون الان امروز علم امروز آن را دارم و اميدوارم بتوانم بازيگر بهتري شوم. چون اميد داشتن مهمترين دليل
زندگي است.

* در "سنتوري " يك معتاد واقعي به من كمك كرد
وي در پاسخ به سوال يكي از هنرجويان كه اوج بازي رادان را سنتوري دانست و از رادان در مورد آن فيلم سوال كرد، گفت: در مورد اين فيلم و جايزه‌اش بايد بگويم بعضي‌ها هميشه عنوان مي‌كنند بازي در نقش معتاد قطعا جايزه را نصيب بازيگر مي‌كند. البته حرف دروغي هم نيست چون بايد از خودمان دور شويم تا كس ديگري را روي پرده به نمايش درآوريم. حتي عده‌اي هم گفتند كه من واقعا معتاد شده‌ام و يكي از دوستان "محسن چاووشي " حتي حاضر بود قسم بخورد كه من معتاد تزريقي هستم، اما مسئله واقعي اينجاست كه در فيلم "سنتوري " كسي با من بود كه حدود15 سال اعتياد به هروئين داشت و چند سال بود ترك كرده بود. او هميشه سر صحنه مي‌آمد و با ما حرف مي‌زد و مدت‌ها از تجربياتش و اتفاقاتي كه برايش افتاده بود سخن مي‌گفت.
رادان با اشاره به صحنه‌اي كه در آن پدر علي با بازي مسعود رايگان به او هروئين تزريق مي‌كند، گفت: اين اتفاق عينا براي دوست ما افتاده بود با اين تفاوت كه او به علت شكستگي دست پدرش را بيدار كرده بود تا به او هروئين تزريق كند و پدرش نيز با گريه اين كار را كرده بود. صحنه‌اي بسيار واقعي و از نظر دراماتيك، متأثر كننده كه حدودا 3 روز طول كشيد كه آن سكانس را با جزئياتش فيلمبرداري كنيم.

* "سنتوري " راحت‌ترين تجربه بازيگري من بود
وي افزود: در مورد فيلمنامه "سنتوري "، بايد بگويم كه قطعا اگر اين فيلم متعلق به كارگردان ديگري بود، 20 الي30 صفحه بيشتر از آن را نمي‌خواندم، چون فيلمنامه به نظر بسيار معمولي مي‌آمد. اين مسئله با علم به اين نكته به نظرم مي‌آمد كه در آن مقطع، از افراد بسيار زيادي براي بازي در اين فيلم تست گرفته شده بود و حتي بسياري از بازيگران، براي حضور در اين فيلم سنتور ياد گرفته بودند اما وقتي قرار بود من اين پيشنهاد را بپذيرم، يكي از دوستان نكته‌اي را به من گفت كه كليد من براي رسيدن به واقعيت فيلمنامه "سنتوري " بود و آن اين بود كه مهرجويي يك سناريوي ساده را تبديل به فيلم شاخصي مي‌كند. اين اتفاق براي من افتاد و در واقع راحت‌ترين كار بازيگري من هم در آن فيلم بود، چون معمولا كارگردان‌ها با قاب بسته‌اي بازيگر را محدود مي‌كنند اما مهرجويي ساعت‌هاي طولاني به صحبت و تمرين با من و گلشيفته فراهاني مي‌پرداخت و بسياري از شوخي‌ها و حرف‌هاي ما در "سنتوري "، در واقع شوخي‌هاي معمول بين خود ما بود و مهرجويي با استفاده از اين شوخي‌ها با كمك تورج منصوري بخش‌ها و نماهاي مورد نياز را معلوم مي‌كرد و به ما مي‌گفت كه مثلا اگر حرف خاصي هم در اين ميان زده شود بهتر است. تنها يك صحنه بود و آن هم صحنه‌اي بود كه علي و همسرش در آشپزخانه مشغول غذا خوردن هستند و نهايت آن صحنه به دعواي اين دو نفر ختم مي‌شود. قبل از شروع فيلمبرداري مهرجويي به يكي از عوامل صحنه اعتراض كرد و سر او فرياد كشيد و اين كارش باعث سكوت بسيار زياد در صحنه شد و تازه بعد از فيلمبرداري مهرجويي بود كه تورج منصوري گفت مهرجويي براي درآمدن حس عصبانيت اين كار را كرده.

* خواندن نقد به بازيگر كمك مي‌كند
وي در ادامه تصريح كرد: براي بازي در فيلم خوب، بايد چند كار را كرد. يكي انتخاب بهترين سناريوي ممكن است و دومين عامل، اطلاع مناسب بازيگر از مناسبات حاكم بر سينما است.
خواندن مجلات مناسب سينمايي و فيلم ديدن زياد يا حتي خواندن نقدهايي كه به بازيگر كمك كند نيز، از راه‌هايي است كه به بازيگر كمك مي‌كند كه بهترين انتخاب را در فيلمنامه داشته باشد.

* در "سنتوري " خوب بازي كردن براي من حيثيتي بود
وي در ادامه در پاسخ به سوالي در اين مورد كه آيا پختگي او در بازيگري بعد از فيلم "سنتوري " بود يا قبل از آن و اينكه روياي امروز او در بازيگري چيست، گفت: "سنتوري " و بازي در آن براي من انگيزه‌اي بود كه با قدرت تمام پيش بروم و كل فيلم را با انرژي باشم. من زماني وارد اكيپ "سنتوري " شدم كه بيش از هزاران نفر براي بازي در اين نقش تست داده بودند و بايد به شكلي كار مي‌كردم كه به آقاي مهرجويي بگويم انتخاب درستي داشته است. مثل يك بازي فوتبال كه گاهي در آن ماجرا حيثيتي مي‌شود! در "سنتوري " هم مسئله خوب بازي كردن حيثيتي بود و من براي اين فيلم، 20 روز مثل يك دانشجوي پشت كنكوري خود را در خانه حبس كردم و پشت سنتور نشستم و تمرين كردم و در حدي آهنگ‌هايي كه براي فيلم ساخته شده بود گوش دادم كه عده‌اي از دوستانم حس كردند من رواني شده‌ام. اكنون "سنتوري " پشت سر گذاشته شده و حس مي‌كنم بايد اتفاقي بيفتد كه قله "سنتوري " در كارنامه سينمايي من تبديل به چند قله شود. در واقع وقتي نقشي بين كارهايم بسيار شاخص مي‌شود، خودم به آن حسودي مي‌كنم و حس مي‌كنم بايد بهتر شود.
وي همچنين در مورد آرزوهايش به اين نكته بسنده كرد كه آرزوهاي من نسبت به زماني كه از زندگي‌ام گذشته هنوز خيلي كوچك است و بايد تلاش كنم به آنها برسم.
رادان در پاسخ به سوال ديگري در مورد بازي طبيعي در نقش‌هاي مختلف، گفت: بعضي از نقش‌ها حالت عيني دارند؛ مثل نقش معتاد كه نمونه آن در جامعه هست و مي‌توان با ديدن فيلمي در مورد اعتياد يا خود معتاد به آن نزديك شد، اما بعضي نقش‌ها در جامعه وجود ندارد و بايد نقشي را بسازيم كه تيپ نباشد. نگاه كردن به افراد مختلف و عادات و خصوصيات‌شان اين فايده را دارد كه وقتي بايد نقشي را بسازيم، مي‌توانيم با چيدن قطعات مختلف از جزئيات شخصيت آنها چيزي را بسازيم كه وجود خارجي ندارد و در ذهن ما نيست و اين كار است كه در كنار هنر كارگردان فيلم را زيبا مي‌كند.
وي در پاسخ به اين سوال كه آيا بازيگر براي مطرح شدن بايد در هر فيلمي بازي كند و فيلم "رز زرد " را به عنوان مثال اين موضوع نام برد، گفت: زماني كه در اين فيلم بازي كردم سناريوهايي كه به من مي‌رسيد، معمولا متعلق به افراد ناشناس بود و من سعي مي‌كردم بهترين‌ها را از آن ميان انتخاب كنم. بازيگران معمولا دو نوع هستند؛ اشخاصي كه مي‌خواهند بازيگر خوبي شوند و اشخاصي كه مي‌خواهند سوپراستار شوند. "رز زرد " را داريوش فرهنگ مي‌ساخت كه كارگردان و بازيگر خوبي بود و از روي يك فيلم خارجي نيز بازسازي شده بود. تهيه‌كننده آن فيلم نيز حسين فرح‌بخش بود كه قبلا "آواز قو " را با او كار كرده بودم. براي همين فكر كردم فيلم "رز زرد " فيلم تجاري و البته موفقي در حد آثار هيچكاك مي‌شود!!! اما آن فكري بود كه در گذر زمان مشخص شد اشتباه است... آن روز "رز زرد " بهترين انتخابي بود كه مي‌توانستم براي بازيگري داشته باشم.

* موفقيت با طلب آموختن، جاه‌طلبي و راضي نشدن به وضعيت فعلي
رادان در پاسخ به سوال هنرجويي كه از او راز بازيگر خوب شدن را پرسيد، گفت: شايد تنها فيلم ديدن و مسائلي از اين قبيل در اين كه بازيگر خوبي شوم، موثر نبوده‌اند، بلكه طلب آموختن، جاه‌طلبي و راضي نشدن به وضعيت فعلي، فاكتوري بود كه باعث شد من مدام تلاش كنم. زماني در دفتر تهيه‌كننده‌اي بازي در فيلمي را رد كردم و بازيگر ديگري آمد و آن را قبول كرد و به من گفت چرا بازيگري در اين فيلم را رد كردي؟ جاه‌طلبي من در حدي بود كه نخواستم آن فيلم را قبول كنم بلكه خواستم در كارهاي بزرگ‌تري باشم و حتي اگر فيلم شكست خورد، باز از كار خود راضي باشم.
رادان گفت: آقاي كيانيان در مورد بازيگر حرف خوبي دارد كه مي‌گويد تدوين‌گر، فيلمبردار، فيلمنامه و حتي ذهن تماشاچي بازيگر را محدود مي‌كند. قطعا ياد گرفتن و رسيدن به مقام بالايي در سينما چيزي مثل قرص نيست كه بگويم آن را بخوريد تا در سينما موفق شويد بلكه من شخصا بيشتر خواستم و بيشتر تلاش كردم. "سنتوري " هم غايت بازي من نبود و اميدوارم روزي بتوانم نقشي را ايفا كنم كه "سنتوري " را از ذهن همه پاك كند.

* ظاهر بازيگر نبايد زيبا باشد، بايد سينمايي باشد
وي در بخش ديگري از اين نشست افزود: يكي از مهم‌ترين عوامل ضعف موجود در عرصه بازيگري، افكار عمومي است كه ممكن است بازيگر را به صفتي و نوع نقشي بشناسند و آن بازيگر براي ترس از باخت و فراموش شدن بخواهد به ورطه تكرار بيفتد. كاري كه بايد بكنيد اين است كه قطعا بايد به بدن و چهره و سلامت خود برسيد چون اين ظاهر منبع درآمد و هنر بازيگر است. البته ظاهري كه نبايد زيبا باشد بلكه بايد سينمايي باشد. مجموعه اين پديده‌ها باعث طي شدن سيري مي‌شود كه براي هر كس شخصي است و باز هم تكرار مي‌كنم، قطعا بايد خودتان اين تجربيات را از سر بگذراند.
رادان در پاسخ به سوالي در مورد تاثير بازيگر مقابل روي نقش گفت: نمي‌توان به راحتي اين تاثير را بيان كرد يا سر صحنه نمي‌توان به آن اشاره كرد قطعا بازيگر خوب در مقابل شما مي‌تواند حس رقابت مثبتي به شما بدهد يا به خاطر او جلو برويد اما چون فيلم‌ها اين روزها به سرعت ساخته مي‌شود و مثل تئاتر تمرينات زيادي انجام نمي‌شود اين تاثير هم كمتر است و بيشتر زمان بازيگر با بازيگر مقابل ارتباط برقرار مي‌كنيد.

* بازيگري سينما كوچه و پس كوچه زياد دارد
"بهرام رادان " در پاسخ به سوالي در مورد اينكه چگونه مي‌توان بين بازي در دونقش تفاوت ايجاد كرد گفت: اين به خود بازيگر برمي‌گردد كه بتواند سبك شخصي خود را به شكلي متفاوت در فيلمي بروز دهد و قطعا اگر بتواند خلاف جريان آب شنا كندو برنده شود حس خوبي براي او به وجود خواهد آمد، قطعا ايجاد فضاي متفاوت در ذهن بازيگر نسبت به فيلم مي‌تواند به او كمك كند.
وي در ادامه در پاسخ به سوال هنرجويي كه توصيه‌اي را براي هنرجويان تازه كار مي‌خواست گفت: قطعا كارهاي ضعيفي هم در كارنامه ام وجود دارد اما از هيچ فيلمي ناراضي نيستم، چون تجربيات خوبي از هر فيلم كسب كردم. اين را هم بدانيد كه راه بازيگري در سينما به قدري كوچه و پس كوچه دارد كه نمي‌دانيد چه كنيد.
رادان تصريح كرد: نبايد فكر كنيد اشتباه در بازي كردن باعث تمام شدن دوره بازيگري مي‌شود يا بازي در فيلم بدي ممكن است به ضرر شما باشد. آن زمان از بازي كردن در فيلم آقاي كيميايي حس خوبي داشتم و معاشرت با او نيز براي من ارزشمند بود. آن زمان كاري را كردم كه در لحظه به نظرم درست مي‌آمد.
وي در پاسخ به سوالي در مورد اهميت جايزه در كارنامه بازيگر گفت:‌نمي‌توان به جوايز و موفقيت هايي از اين دست فكر نكرد. به ياد دارم وقتي بازي در فيلم "شور عشق " را تمام كردم، دي ماه بود و فكر مي‌كردم اگر امسال در جشنواره جايزه بگيرم، چه بايد بگويم و مدام اين كار را تمرين مي‌كردم!!!!
وي در مورد دليل اين كه به جرگه تهيه كنندگان پيوسته نيز گفت: اعتقاد دارم ميتوانم كمك به ساخت فيلم هايي كنم كه حتي اگر خودم هم در آن بازي نكنم اما فيلمي ساخته شود كه هم به سينما و هم به جوان ها كمك كندو هم مطابق ميل و سليقه خودم فيلمي ساخته شود. اما در مورد برخورد با تهيه‌كنندگان كه سوال يكي از شما بود بايد بگويم اين امر بستگي به تجربه هر شخصي دارد و نمي‌توان دستوري كلي در اين زمينه صادر كرد.

* بازي در فيلم خارجي سخت نيست به شرطي كه به مردم پشت نكنيم
وي در ادامه در پاسخ به سوالي در مورد بازي بازيگران ايراني در خارج از كشور گفت: من قبلا پيشنهاد بازي در فيلم هايي خارج از كشور را داشته‌ام كه آن را به دبايلي تا كنون رد كرده‌ام. در خارج از كشور به ايراني‌ها توجه ويژه‌اي دارند قطعا اين اتفاق خوشايندي است كه مثلا گلشيفته فراهاني در فيلم رايدلي اسكات بازي كند و براي سينما هم اتفاق مباركي است اما اين را بدانيد كه كار كردن در فيلم خارجي زياد هم كار سختي نيست ولي اتفاق درست و خوب زماني براي سينماي ما مي‌افتد كه با معيار و قوانين كشورمان در خارج از ايران كار كنيم وسفير فرهنگي ايران در خارج از كشور باشيم تا مجبور نشويم به مردم پشت كنيم.
در انتهاي اين جلسه نيز سوالات ديگري توسط هنرجويان اين موسسه از بهرام رادان در مورد مسائل مختلف مرتبط با بازيگري پرسيده شد.

=========================================================
«حوالي اتوبان» در مرحله صداگذاري است


خبرگزاري فارس: رئيس شوراي عالي تهيه‌كنندگان سينما از صداگذاري «حوالي اتوبان» خبر داد.
A0579639.jpg


غلامرضا موسوي، تهيه‌كننده سينما در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري فارس در شانزدهمين نمايشگاه بين‌المللي مطبوعات و خبرگزاري‌ها، در مورد آخرين فعاليت‌هايش گفت: فيلم سينمايي «حوالي اتوبان» اولين ساخته سياوش اسعدي است؛ كه گلچهره سجادي، شهاب حسيني، بهناز جعفري، افشين سنگ‌چاپ و نورا هاشمي در آن بازي مي‌كنند.
وي در ادامه افزود: فيلم‌برداري كار تمام شده و هم‌اكنون در حال صداگذاري هستيم و اميدواريم تا 15 روز آينده مراحل فني انجام شود و به مرحله پروانه ساخت برسد.
موسوي در مورد اينكه آيا اين فيلم به جشنواره فجر مي‌رسد، گفت: در مورد جشنواره بعدا تصميم‌گيري مي‌كنيم؛ اما فيلم مي‌تواند مخاطبان خاص و عام را درگير كند.
وي در مورد استقبال مردم از جشنواره مطبوعات امسال نيز بيان داشت: به نظر من در روز آخر آنچنان كه بايد از نمايشگاه استقبال نشده است و رونق لازم را ندارد.
 

sina86

Registered User
تاریخ عضویت
27 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,309
لایک‌ها
35
/جشنواره فيلم كوثر/
محمدحسين حقيقي به جمع فيلمسازان كوثر پيوست


خبرگزاري فارس: محمدحسين حقيقي ضمن استقبال از برگزاري چهارمين جشنواره فيلم كوثر اعلام آمادگي كرد براي بخش فاطيما اين جشنواره فيلم بسازد.

A0750323.jpg



به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از معاونت امور رسانه‌هاي جشنواره فيلم كوثر، حقيقي اين فيلم را با محوريت نقش زن خواهد ساخت.
برپايه اين خبر، بخش فاطيما جشنواره فيلم كوثر كه ويژه توليد فيلم‌هاي 135 ثانيه‌اي با موضوع زن، حجاب و عفاف است با هدف ايجاد گستره وسيع‌تري از نگاه‌ها و رويكردهاي فيلمسازان و هنرمندان و دستيابي به برش‌هاي تصويري، ايده‌هاي گوناگون ، لحظه‌هاي ماندگار و نگاه تازه به نقش زن و جايگاه والاي آنها در شئونات اجتماعي، اقتصادي ، فرهنگي و هنري از سوي شوراي سياستگذاري پيش‌ بيني شده و مورد استقبال فيلمسازان و سينماگران كشور قرار گرفت.
در اين خبر آمده است: تاكنون ده‌ها فيلمساز با ارائه آثار و ساخت و توليد فيلم‌هاي موضوعي و طرح پيشنهاد و ايده در اين بخش شركت كرده است و تازه‌ترين اتفاق در اين بخش توليد فيلم توسط فيلمسازاني چون انسيه شاه‌حسيني ، محمدحسين حقيقي، محمدهادي كريمي ، نادر طريقت و عبدالستار كاكايي است.
اين در حالي است كه چهره‌هاي بسيار ديگري نيز براي اين بخش فيلم ساخته‌اند و آثار زيادي تحويل جشنواره شده است.
چهارمين جشنواره فيلم كوثر به همت ستاد آيه‌هاي ايثار و تلاش، معاونت امور سينمايي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، استانداري تهران و با مشاركت مراكز و سازمان‌هاي مختلف از 27 تا 30 آبان‌ماه در تهران برگزار مي‌شود.

====================================================

ممنوع‌التصوير شدن «ميترا حجار» ارتباطي به مديريت جديد سينما ندارد


خبرگزاري فارس: سيدعليرضا سجادپور با تأكيد بر اين نكته كه بر خود وظيفه مي‌دانيم كه مشكلات تعدادي از هنرمندان سينما را كه منع فعاليت دارند، حل و فصل كنيم،‌ اظهار داشت: ماه‌ها قبل، از مشكل «ميترا حجار» مطلع بوديم و اين موضوع ارتباطي به مديريت جديد سينما ندارد.
A0601322.jpg


سيدعليرضا سجادپور در گفت‌وگو با خبرنگار سينمايي فارس در خصوص اخبار منتشر شده مبني بر ممنوعيت فعاليت ميترا حجار در سينما و تلويزيون اظهار داشت: مدت‌ها قبل از اين كه به بدنه معاونت سينمايي وارد شويم، به صورت شفاهي عنوان شد كه تعدادي از اهالي سينما مجوز فعاليت ندارند و به تهيه كنندگان اعلام شد كه با اين افراد قرارداد همكاري منعقد نشود كه خانم حجار نيز يكي از اين همين افراد بود.
وي تصريح كرد: بايد عنوان كرد مشكل ممنوع‌الكاري ايشان به مديريت جديد سينما ارتباطي ندارد اما بر اساس وظيفه‌اي كه به عهده ما است سعي مي‌كنيم به سرعت اين مشكل را برطرف كنيم.
وي افزود: هر چند كه اين مشكل به مديريت جديد ارتباطي ندارد اما ظاهرا در مديريت قبلي نيز اين مشكل از جايي خارج از وزارتخانه به وجود آمده است و بعضا افرادي كه ممنوع‌التصوير مي‌شدند، خارج از وزارت ارشاد با مشكلاتي مواجه مي‌شدند و ما سعي داريم اين مشكل را به‌صورت ساز و كاري حرفه‌اي بررسي كنيم و بدانيم چرا بايد براي هنرمندان اين مشكل به وجود بيايد.
مدير كل اداره نظارت و ارزشيابي تصريح كرد: در راستاي همكاري مطلوب معاونت جديد سينمايي با اهالي سينما، هفته گذشته با يكي ديگر از هنرمنداني كه با مشكل مواجه شده بود، ديدار و گفت‌وگويي بسيار صميمانه انجام شد كه ماحصل آن رفع كامل مشكل اين هنرمند بود.
وي به فارس گفت: در حقيقت ما در حال حاضر در حال بررسي موانع پيش رو در اين راه هستيم تا بتوانيم با ساز و كاري درست ببينيم از چه طريق چنين مشكلاتي را بايد به صورت ريشه‌اي حل كرد، چرا كه ما به صراحت و شفافيت اعتقاد داريم و معتقد هستيم اگر قرار است چيزي در اين خصوص اتفاق بيفتد بايد به صورت كاملا روشن و با ذكر دلايل صورت گيرد تا سينماگران متوجه دلايل اين موضوع باشند.
سجادپور تاكيد كرد: باز هم بايد بگوييم هنرمنداني كه با چنين مشكلاتي مواجه هستند، تعداد بسيار اندكي هستند كه آن هم با توجه به اينكه ما به تازگي فعاليت در مجموعه وزارت ارشاد را آغاز كرده‌ايم، طبيعتا بايد ادامه روند قبلي را طي كنيم تا بتوانيم آرام آرام مشكلات موجود را برطرف كنيم.
وي به فارس گفت: اين مشكل، تنها مختص به چند هنرمند مي‌شود و مسئله خيلي عظيمي نيست، اما همين تعداد محدود را نيز بر خود وظيفه مي‌دانيم كه مشكلاتشان را حل و فصل كنيم.

====================================================
حيايي: بازي در «شب» بهترين كار هنري‌ام بود


خبرگزاري فارس: بازيگر تئاتر، سينما و تلويزيون گفت: بازي در فيلم سينمايي «شب» بهترين كار هنري‌ام بود.
A0761973.jpg


به گزارش خبرگزاري فارس از مشهد به نقل از آستان قدس رضوي، امين حيايي با تاكيد بر اينكه وقتي از زيارت امام هشتم صحبت مي‌شود، بي‌اختيار دلت راهي حرم و بارگاه آن امام نوراني مي‌شود، گفت: در آن لحظه ناخودآگاه خود را در حرم آقا احساس كرده و آن را نقطه عطف زندگي خود مي‌داني،‌ خوش به حال كسي كه عاشقانه به پابوسي حضرت رضا(ع) برود.
حيايي از ايفاي نقش در فيلم سينمايي «شب» به عنوان بهترين كار هنري خود ياد كرد و افزود: آنچه در تمام اين سال‌ها در انتظار به دست آوردنش بودم، اين فيلم به من هديه كرد.
وي با تصريح بر اينكه دوست داشتم در زندگي‌ام كاري براي امام هشتم(ع) داشته باشم تا عرض ارادتي كوچك نسبت به آن بزرگوار كند، گفت: به لطف خدا اين شرايط به وجود آمد و بالاخره در اين فيلم توانستم گوشه‌اي از ارادتم را نثار حضرت رضا(ع) كنم و مي‌دانم اين نقش براي هميشه در كارنامه هنري‌ام خواهد درخشيد.

======================================================

با حضور فرمان‌آرا و درستكار؛
«خاك آشنا» در فرهنگسراي انقلاب نقد مي‌شود


خبرگزاري فارس: نشست تخصصي و كارگاهي نمايش و تحليل فيلم «خاك آشنا» با حضور شماري از استادان، هنرمندان و كارشناسان و نيز صاحبنظران هنر سينما در فرهنگسراي انقلاب برگزار مي‌شود.

A0356024.jpg



به گزارش خبرنگار فارس به نقل از روابط عمومي فرهنگسراي انقلاب و مديريت فرهنگي هنري منطقه 11 اين نشست كارگاهي پنجمين گردهمايي علاقه‌مندان هنر سينما و اعضاي كانون فيلم اميد فرهنگسرا با موضوع نمايش و تحليل فيلم «خاك آشنا» 12 آبان جاري برگزار مي‌شود و طي آن مهم‌ترين و كاربردي‌ترين مباحث فيلم فوق مورد نقد و بررسي قرار گرفته و سپس با طرح موضوعات تخصصي‌تر در حوزه سينما ادامه مي‌يابد.
در اين نشست، رضا درستكار منتقد نويسنده و سردبير نشريات حوزه سينما و بهمن فرمان آرا (كارگردان و نويسنده) هنرمندان و عوامل فيلم «خاك آشنا» حضور خواهند داشت.
رضا كيانيان، بابك حميديان، مريم بوجاني، بيتا فرهي، رويا نونهالي، نيكو خردمند، هدايت هاشمي، رعنا آزادفر، سياوش چراغپور، فريد ولي‌زاده، سحر خلخالياني، فرزين صابوني و امير حسين رستمي در اين فيلم بازي كرده‌اند.
در فيلم «خاك آشنا» رضا كيانيان، نامدار نقاش و هنرمندي است كه در گريز از هياهوي مركز روستايي در كردستان پناه برده و سال‌ها است به خلق آثار خود مشغول است.
علاقه‌مندان به عضويت در كانون فيلم اميد و حضور در گردهمايي مي‌توانند هر روز تا 12 آبان ماه جاري از ساعت 16 - 8 به نشاني بزرگراه نواب صفوي تقاطع خيابان كميل شرقي فرهنگسراي انقلاب واحد فرهنگي و يا براي حضور در برنامه و تهيه بليت در مورخ 12 آبان از ساعت 17 تا 20 به تالار فجر فرهنگسرا مراجعه و يا با شماره تلفن‌هاي 9 - 55419057 تماس بگيرند.
 

sina86

Registered User
تاریخ عضویت
27 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,309
لایک‌ها
35
/جشنواره تئاتر بانوان/
اعلام كانديداي مسابقه نمايشنامه‌نويسي زنان مشاهير ايران و اسلام


خبرگزاري فارس: هيأت انتخاب اولين مسابقه نمايشنامه‌نويسي زنان مشاهير ايران و اسلام، از بخش‌هاي جنبي هشتمين جشنواره سراسري تئاتر بانوان، هفت نامزد را براي دريافت بهترين اثر نمايشي معرفي كرد.

A0434611.jpg



به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از اداره كل روابط عمومي سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران، هيأت انتخاب اولين مسابقه نمايشنامه‌نويسي زنان مشاهير ايران و اسلام متشكل از افروز فروزند، رحمت اميني و علي موذني، از ميان 46 نمايشنامه ارائه شده در اين بخش از هشتمين جشنواره سراسري تئاتر بانوان، هفت نمايشنامه را نامزد دريافت بهترين اثر نمايشي زنان مشاهير ايران و اسلام اعلام كرد.
بر اين اساس نمايشنامه‌هاي «فيروزه» نوشته بهزاد فراهاني، «اندر حكايت بلديه اصفهان» نوشته اردشير صالحپور، «شب زير درخت گردو» نوشته سميه اطيابي، «مهرانگيز» نوشته سحر پريازاني، «دبستان دوشيزگان» نوشته شكوفه آروين، «دوباره بي‌مادر شدم» نوشته امير لشگري و «شهريار شرق» نوشته مريم بصيري هفت اثر نمايشي هستند كه توسط هيأت ارزيابي براي انتخاب بهترين اثر نمايشي در حوزه زنان مشاهير ايران و اسلام معرفي شدند.
در اين بخش از هشتمين جشنواره سراسري تئاتر بانوان سه اثر برگزيده اعلام خواهد شد. آثار منتخب اولين مسابقه نمايشنامه نويسي زنان مشاهير ايران و اسلام علاوه بر دريافت جوايز ارزنده، توسط سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران منتشر خواهند شد. هفت اثر منتخب توسط هيأت انتخاب نيز براي اجرا در نهمين جشنواره سراسري تئاتر بانوان اولويت اجرا خواهند داشت.
هشتمين جشنواره سراسري تئاتر بانوان به همت معاونت هنري و مديريت هنرهاي نمايشي سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران و با مشاركت مديريت فرهنگي هنري منطقه 3 سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران به مناسبت سالروز ازدواج حضرت علي(ع) و بزرگ بانوي اسلام حضرت فاطمه زهرا(س)از 28 آبان ماه در فرهنگسراها، بوستان ها و سالن هاي نمايشي شهر تهران آغاز خواهد شد.

======================================

اعلام مهلت ارسال آثار به دو بخش راديويي و آييني سنتي تئاتر دانشگاهي


خبرگزاري فارس: مهلت ارسال آثار دو بخش راديويي و آييني سنتي سيزدهمين جشنواره بين‌المللي تئاتر دانشگاهي ايران 20 آبان به پايان مي‌رسد.
A0666135.jpg


به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از روابط عمومي سيزدهمين جشنواره بين‌المللي تئاتر دانشگاهي ايران، علاقه‌مندان به شركت در بخش‌هاي راديويي و آييني سنتي جشنواره سيزدهم تا تاريخ 20 آبان ماه جاري فرصت دارند سه نسخه از متن پيشنهادي خود را به همراه فرم تكميل شده به دبيرخانه دائمي جشنواره تحويل دهند.
زمان ارسال آثار به بخش نمايشهاي آييني سنتي سيزدهمين جشنواره بين المللي تئاتر دانشگاهي نيز پيش از اين 20 روز تمديد شده بود كه بر اساس اين خبر، با پايان مهلت آن در تاريخ 20 آبان ديگر تمديد نخواهد شد.
همچنين رعايت كليه قواعد و امكانات فني نمايش راديويي براي تمام علاقمنداني كه آثار خود را در اين جشنواره ارائه مي كنند ضروري است ضمن اينكه نمايشنامه هاي ايراني در اولويت نخست بررسي و انتخاب آثار برگزيده قرار دارند.
اين بخش به صورت رقابتي و با همكاري اداره كل نمايش راديو با برپايي كارگاه هاي آموزشي در رشته هاي نمايشنامه نويسي، كارگرداني و تهيه كنندگي راديو آغاز مي شود كه نحوه شركت در كارگاه هاي آموزشي به زودي اعلام خواهد شد.

=============================================

جشنواره بين‌المللي تئاتر عروسكي دانشجويان برگزار مي‌شود


خبرگزاري فارس: سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران از يازدهمين جشنواره بين‌المللي تئاتر عروسكي دانشجويان ايران حمايت مي‌كند.
A0346697.jpg


به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از ستاد خبري اين جشنواره ،‌اين سازمان علاوه بر انجام تبليغات شهري جشنواره يازدهم تئاتر عروسكي دانشجويان، از دو اثر برگزيده اين جشنواره نيز جهت اجراي عمومي حمايت خواهد كرد.
دو اثر برگزيده با حمايت اين سازمان در چند فرهنگسراي تهران اجراي عموم مي‌شوند.
يازدهمين جشنواره بين‌المللي تئاتر عروسكي دانشجويان ايران از 7 الي 14 آذر ماه با حضور گروه‌هاي داخلي و خارجي در تهران برگزار مي‌شود.

===================================================

با بازي ابر، قاضياني،صفري و اصلاني؛
غني‌زاده با «كاليگولا» در راه جشنواره تئاتر فجر


خبرگزاري فارس:«همايون غني‌زاده» با نمايش «كاليگولا» خود را براي حضور در بخش تجربه‌هاي نو بيست و هشتمين جشنواره تئاتر فجر آماده مي‌كند.

A0708747.jpg



به گزارش خبرگزاري فارس به نقل ازستاد خبري بيست و هشتمين جشنواره بين‌المللي تئاتر فجر، غني ‌زاده كه سال گذشته با نمايش«آگاممنون» در اين بخش اجراي موفقي را در تالار مولوي پشت سرگذاشته بود، اين بار به تجربه‌اي كارگاهي از نمايشنامه‌ «كاليگولا» اثر آلبر كامو دست زده است.
در اين اجرا قرار است بازيگراني همچون صابر ابر، هنگامه قاضياني، سيامك صفري، فرهاد اصلاني، رامين سياردشتي، رضا بهبودي، جواد نمكي، خسرو پسياني و محسن حسيني گروه تئاتر «مونگو» را همراهي كنند.
براساس اين گزارش، اجراي عمومي نمايش «آگاممنون» هفته آينده در تماشاخانه ايرانشهر آغاز خواهد شد.

===========================================================

استقبال بالاي مخاطب از «هاملت با سالاد فصل» در سنگلج


خبرگزاري فارس: نمايش «هاملت با سالاد فصل» نوشته زنده‌ياد اكبر رادي و كارگرداني هادي مرزبان با استقبال بي‌نظير علاقمندان مواجهه است.
A0382664.jpg


به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از روابط عمومي تماشاخانه سنگلج، تاكنون 5288 نفر از اين نمايش ديدن كردند و هنرمنداني همچون: دانيال حكيمي،‌ محمود دولت آبادي،‌ پري صابري،‌ هرمز هدايت، رضا بابك، ابوالحسن داودي، علي ژكان، پيمان قاسم‌خاني، جمشيد گرگين، ميرطاهر مظلومي، سيد‌جواد هاشمي، جعفر والي،‌ بهزاد فراهاني، منيژه محامدي، فرشيد ابراهيميان و ... از نزديك اين نمايش را ديدند.
در نمايش «هاملت با سالاد فصل»، بازيگراني چون: بهروز بقايي، فرزانه كابلي، فردوس كاوياني، رضا فياضي، بهاره رهنما و ايوب آقاخاني به ايفاي نقش مي‌پردازند.
اين نمايش تا 22 آبان ماه، همه روزه به جز شنبه‌ها ساعت 19 در تماشاخانه سنگلج به روي صحنه مي‌رود.
علاقمندان جهت رزرو بليط همه روزه از ساعت 10 صبح با شماره‌هاي 55625444 - 55630871 تماس حاصل كنند.
 

sina86

Registered User
تاریخ عضویت
27 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,309
لایک‌ها
35
«چهره‌هايي در جمعيت» با ميلاجوويچ كليد مي‌خورد؛
بيماري نادر دنياي پزشكي روي پرده سينما


خبرگزاري فارس: فيلم «چهره‌هايي در جمعيت» با بازي «ميلا جوويچ» يكي از بيماري‌هاي نادر دنياي پزشكي را در قصه‌اي پر تنش، مورد بحث و بررسي قرار مي‌دهد.


به گزارش خبرگزاري فارس، نقش اصلي اين فيلم را «ميلا جوويچ» بازيگر اوكرايني‌تبار سينما بازي خواهد كرد. قصه فيلم درباره زن جواني است كه به شكلي شگفت‌انگيز از حمله يك قاتل زنجيره‌اي جان سالم به در مي‌برد.
زماني كه او در بيمارستان به هوش مي‌آيد، متوجه جراحتي در سر خود مي‌شود اما پزشكان عقيده دارند جراحت او زياد مهم نيست.
زن جوان به زودي متوجه مي‌شود اين جراحت باعث شده تا وي قدرت بينايي خود را به شكل عجيب و غريبي از دست بدهد.
در حقيقت او «چهره كور» شده است و اين به معني آن است كه نمي‌تواند چهره آدم‌هاي مختلف را از هم تشخيص دهد و يا به ياد بياورد.
هر بار كه كسي از او فاصله مي‌گيرد، وي ديگر چهره اين آدم را از خاطر مي‌برد و فرد مورد نظر برايش به صورت موجود غريبه‌اي در مي‌آيد.
در چنين شرايطي است كه قاتل زنجيره‌اي به سراغ قرباني بخت برگشته خود مي‌رود تا تنها شاهد جنايت‌هاي خود را از بين ببرد.
در علم پزشكي از اين بيماري به عنوان اختلالات ذهني ياد مي‌شود و پزشكان نام آن را «پروسوپاگنوئيسم» گذاشته‌اند.
«جولين ماگنات» كه اين فيلم را بر اساس فيلمنامه‌اي از خودش كارگرداني مي‌كند، با اين فيلم اولين كار انگليسي‌زبان خود را مي‌سازد.
تهيه كنندگان فيلم عقيده دارند ماگنات فيلمنامه‌اي نفس‌گير و دلهره‌آور نوشته كه كاملا اريژينال است. به همين دليل پيش‌بيني موفقيت بالايي براي آن در زمان نمايش عمومي مي‌كنند.
كليد فيلمبرداري «چهره‌هايي در جمعيت» ماه آوريل زده مي‌شود.
ميلا جوويچ كه با مجموعه فيلم «رزيدنت ايول» مطرح شد، هم اكنون مشغول بازي در چهارمين قسمت اين مجموعه اكشن و ماجراجويانه است.
او فيلم «استون» را در كنار «رابرت دنيرو» آماده نمايش دارد.

===============================================
گزارش فارس از افتتاحيه جشنواره سي‌ونهم فيلم رشد/1
محمديان: جشنواره چهلم رشد از فيلم‌هاي با موضوع خليج‌فارس حمايت مي‌كند


خبرگزاري فارس: رئيس سازمان پژوهش و برنامه‌ريزي آموزش با بيان اينكه بايد يك بانك اطلاعاتي فيلم آموزشي تهيه شود و دسترسي فيلم‌هاي آموزشي براي معلمان آسان شود، گفت: يكي از موضوعات مهم فراخوان جشنواره چهلم فيلم رشد، توجه به تاريخ و تمدن ايران و به ويژه خليج فارس است.

A0761551.jpg



به گزارش خبرنگار سينمايي فارس، در مراسم افتتاحيه سي‌ونهمين دوره جشنواره فيلم رشد كه شب گذشته در سينما فلسطين برگزار شد، حجت‌الاسلام محمديان رئيس سازمان پژوهش و برنامه‌ريزي آموزش و مشاور وزير آموزش و پرورش گفت: هنرمند پيشرو كسي است كه بتواند زيبايي‌هاي عالم وجود انساني را به زيبايي و متناسب با دريافت مخاطب به او ارائه دهد.
وي در ادامه با بيان اينكه هنرمند آيينه‌دار زيبايي‌ها، عواطف و خوبي‌هاست، اظهار داشت: هنرمند مي‌تواند زيبايي‌ها را تكثير كند و آن‌ها را در امتداد زمان به پيش ببرد. اگر هنر سينما را ميدان‌دار تجلي چنين نگاهي بدانيم، در آن صورن فيلم‌هاي آموزشي و تربيتي مي‌تواند روح هنر و هنرمندي عالم سينما باشد.
حجت‌الاسلام محمديان ادامه داد: امروز كثرت اطلاعات و انباشت مفاهيم و در تنگنا قرار داشتن فرصت‌ها ما را بر آن مي‌دارد از مطمئن‌ترين و سريع‌ترين رسانه براي انتقال مفاهيم استفاده كنيم. هنر سينما و فيلم مي‌تواند اين اعجازگري را داشته باشد.
وي افزود: بسنده كردن به روش‌هاي سنتي و اكتفا نمودن به كتاب درسي واحد راه به جايي نمي‌برد. درصدد اين هستيم كه بسته‌هاي آموزشي را جايگزين كتاب‌هاي درسي واحد كنيم همچنين جا دارد از هنرمندان عرصه كودك و نوجوان درخواست كنم فيلم‌‌هاي آموزشي را جدي بگيرند و عرصه عمل خودشان بدانند.
رئيس سازمان پژوهش و برنامه‌ريزي آموزش و مشاور وزير آموزش و پرورش در ادامه بيان داشت: تاكنون هنر آموزش و پرورش در كانون توجه فيلمسازان قرار نگرفته و دستگاه‌هاي مختلف هنوز به اهميت فيلم‌هاي آموزشي پي نبرده‌اند.
وي گفت: در سال‌هاي گذشته جشنواره فيلم رشد؛ شناسايي، معرفي فيلم‌ها و قدرداني از آن‌ها در برنامه كاري ما بود اما امسال اميدواريم جشنواره محلي براي تبادل تجربه و اطلاعات در عرصه فيلم‌هاي آموزشي باشد و يك پل ارتباطي بين فيلمسازان ايراني و خارجي برقرار شود. همچنين رويكرد اين دوره جشنواره اين بوده كه فيلم‌‌ها به حوزه مدرسه و تحصيل برسد.
حجت‌الاسلام محمديان در ادامه پيشنهاد داد: اگر فيلم‌هاي آموزشي و تربيتي بخواهند اثرگذار باشند، بايد دسترسي فيلم‌هاي آموزشي براي معلمان آسان شود همچنين بايد يك بانك اطلاعاتي فيلم آموزشي تهيه شود.
وي در پايان افزود: يكي از موضوعات مهم فراخوان جشنواره چهلم فيلم رشد، توجه به تاريخ و تمدن ايران و به ويژه خليج فارس است و فيلم‌هاي كه در اين حوزه فعاليت مي‌كنند در جشنواره آتي به نحو شايسته تقدير خواهند شد.

=======================================================

پيام سرپرست وزارت آموزش و پرورش به جشنواره فيلم رشد


خبرگزاري فارس: سيدرمضان محسن‌پور سرپرست وزارت آموزش و پرورش به جشنواره سي‌ونهمين فيلم رشد پيام داد.
A0756001.jpg


به گزارش خبرنگار سينمايي فارس، «سيدرمضان محسن‌پور» سرپرست وزارت آموزش و پرورش در پيام خود به سي‌ونهمين جشنواره فيلم رشد كه شب گذشته در مراسم افتتاحيه اين جشنواره توسط فرهادي مديركل دفتر وزارتي وزارت آموزش و پرورش قرائت شد، نوشته است:
انسان از ديرباز بر اساس فطرت خدادادي‌اش كه موجودي جست‌و‌جوگر بوده است، تلاش كرده تا حقيقت را آن‌گونه كه هست باز شناسد.
اين آفريده پرتلاش و اميدوار براي بهتر رسيدن به هدف غايي‌اش و حتي بهتر زندگي كردن، نيازمند هنر است و از هنر بهتر بهره مي‌گيرد تا اميدوارانه زندگي كند و روياهاي دست نايافتني‌اش را به چنگ آورد و از آفريده‌هاي زيباي خداي مهربان زيباتر استفاده نمايد.
در ادامه اين پيام آمده است: در عصر نوين و در روزگار ما كه از آن به عصر دانايي‌محوري ياد شده است، بشر داراي دستاوردهاي بسيار زيادي است كه در تربيت و رشد انسان تاثير بسزايي دارد. آفرينش‌هاي هنر مدرن در عصر تكنولوژي، ارتباط انسان را با يكديگر بيش‌تر مي‌نمايد و بسياري از مفاهيم علمي و تربيتي در قالب هنر ماندگارتر خواهد بود.
وي در ادامه آورده است: امروزه رسانه‌هاي تصويري به ويژه فيلم، نقش انكارناپذيري در توليد علم و تبادل دانش دارند و تجلي علم در قالب هنر و آن هم هنر هفتم در اين روزگاران نقش بي‌بديل دارد. آن‌گاه كه فناوري و هنر با هم آميخته مي‌شود و هنرمندان و فيلمسازان و اصحاب دانش گرد هم مي‌آيند، فرآيند ياددهي و يادگيري بهتر و هدفمندتر صورت مي‌پذيرد و به رشد و توسعه جامعه بيش‌تر كمك مي‌كند. در عصر امروز و در عرصه تعليم و تربيت، فيلم يك رسانه آموزشي است و به ياري اين رسانه نوين، برنامه‌ريزان حوزه تعليم و تربيت به اهداف درسي نزديك‌تر مي‌شوند و امر يادگيري و ياددهي به مدد اين رسانه ژرف‌تر و عميق‌تر مي‌شود.
جشنواره بين‌المللي فيلم‌هاي علمي، آموزشي و تربيتي رشد به عنوان ديربازترين و قديمي‌ترين رويداد هنري در زمينه توليد و نمايش فيلم‌هاي آموزشي و تربيتي در سرزمين‌مان شناخته شده است و تاكنون حدود چهار دهه است كه توسط وزارت آموزش و پرورش به صورت سالانه و هدفمند و به منظور فراگيري مواد درسي توسط دانش‌‌پژوهان و دانش‌آموزان، ‌همچنين عمق بخشيدن به فرآيند ياددهي و يادگيري برگزار مي‌شود. نگاه تخصصي به موضوعات مختلف علمي،‌ آموزشي و تربيتي و تاكيد فراوان برنامه‌ريزان درسي به رسانه‌هاي ديداري و شنيداري به ويژه فيلم‌هاي علمي و آموزشي و علاقه‌مندي فراوان دانش‌آموزان امروز به عرصه سينما و بهره‌گيري از اين رسانه آموزشي در كنار ساير رسانه‌هاي آموزشي، اهميت اين جشنواره را در آموزش و پرورش و حتي براي خانواده‌ها و دانش‌آموزان دو چندان كرده است تا آن جا كه حضور فعال و پرشور هنرمندان و فيلمسازان داخل و خارج كشور در يك رقابت خوب و سازنده از يك سو و شركت گسترده دانش‌آموزان، معلمان و خانواده‌ها و حتي هنرمندان مشهور سينما در به تماشا نشستن اين فيلم‌ها از ديگر سوي، ما را بر آن مي‌دارد تا بتوانيم علمي‌تر و دقيق‌تر به اجراي اين جشنواره بپردازيم و از دستاوردهاي اين جشنواره براي تعالي و رشد دانش‌آموزان بيشتر استفاده كنيم.
در ادامه مي‌خوانيم: ضمن ابراز خرسندي، لازم مي‌دانم از حضور پرنشاط هنرمندان و فيلمسازان متعهد داخل و خارج كشور در اين رويداد بزرگ هنري سپاسگزاري نمايم. اميدوارم با همراهي و همدلي سينماگران، اصحاب رسانه، فرهيختگان و عالمان كشور و صاحب نظران عرصه تعليم و تربيت؛ گام‌هاي موثرتر و بهتري را براي كمال‌بخشي جشنواره بين‌المللي فيلم رشد برداريم و نسل آينده‌ساز ايران اسلامي بتواند با استفاده از اين رسانه نوين و خلاق، به تعالي برسد.
حتم دارم در ذيل توجهات آن يگانه بي‌همتا و با تلاش پيوسته همكاران كوشايم، هر ساله به اهداف متعالي جشنواره بين‌المللي فيلم رشد نزديكتر خواهيم شد و هر سال گام‌هايي استوارتر از پيش برخواهيم داشت.

========================================================

دومين جشنواره فيلم كتاب برگزار مي‌شود


خبرگزاري فارس: دومين دوره جشنواره فيلم كتاب به‌منظور ارج نهادن به تلاش‌هاي هنرمندان و فيلم‌سازان در ترويج فرهنگ كتابخواني و معرفي نويسندگان، ناشران و اصحاب كتاب به جامعه به همت معاونت فرهنگي سازمان فرهنگي هنري شهرداري برگزار مي‌شود.
A0754012.jpg


به گزارش خبرگزاري فارس، به نقل از ستاد اطلاع‌رساني هفدهمين دوره هفته كتاب جمهوري اسلامي ايران و بنابر اعلام دبيرخانه جشنواره كلية فيلم‌سازاني كه در حوزه داستاني، انيميشن، نماهنگ فيلم‌هاي تبليغاتي و ... كه با موضوع كتاب اقدام به توليد كرده‌اند مي‌توانند با رعايت مقررات عمومي جشنواره آثار خود را براي شركت ارسال كنند.
زمان برگزاري جشنواره حدفاصل روزهاي 28 تا 30 آبان ماه سال جاري خواهد بود و علاقمندان تا پايان وقت اداري پنجم آبان ماه مهلت دارند آثار خود را به دبيرخانه اين جشنواره ارسال كنند.
هفدهمين دوره هفته كتاب جمهوري اسلامي ايران از 23 تا 30 آبان ماه در سراسر كشور برگزار خواهد شد.

=================================================

ايازي:از ابتداي ورود سينما به ايران هنوز حق سينما به درستي ادا نشده است


خبرگزاري فارس:محمدهادي ايازي در مراسم گشايش «سينماتوگراف» موزه سينما گفت:از ابتداي حضور سينما در ايران يعني در سال 1283 تا به امروز كه بيش از 105 سال از آن مي‌گذرد، بايد گفت كه هنوز حق فيلم و سينما در كشورمان به درستي ادا نشده است.
A0447191.jpg


به گزارش خبرنگار سينمايي فارس، مراسم گشايش "سينماتوگراف " موزه سينما شب گذشته با حضور محمدهادي ايازي (معاون امور اجتماعي و فرهنگي شهرداري تهران)،سيدعليرضا سجادپور مديركل اداره نظارت و ارزشيابي معاونت سينمايي، محمدمهدي عسگرپور مديرعامل خانه سينما و احمد مسجدجامعي رئيس كميسيون فرهنگي شوراي شهر تهران در محل موزه سينما برگزار شد.
بر اساس اين گزارش، در ابتداي اين مراسم و پس از پخش كليپي از موزه سينما "سعيد بكتاش " عضو هيات مديره موزه سينما طي سخناني ابتدا به تشريح تاريخچه سينماي ايران براي مديران سينمايي و سينماگران حاضر پرداخت و سپس به تاريخچه، ويژگي‌ها و اهميت موزه سينما براي سينماي ايران اشاره كرد.
پس از پايان صحبت‌هاي بكتاش، محمدهادي ايازي، معاون امور اجتماعي و فرهنگي شهرداري تهران در ابتداي سخنان خود و پس از تشكر از شهردار تهران به دليل توجه مطلوب به حوزه فرهنگ اظهار داشت: از ابتداي حضور سينما در ايران يعني در سال 1283 تا به امروز كه بيش از 105 سال از آن مي‌گذرد، بايد گفت كه هنوز حق فيلم و سينما در كشورمان به درستي ادا نشده است. جامعه‌ جواني داريم كه رويكرد شهرداري به مسايل فرهنگي ناشي از همين امر است كه بتوانيم در حوزه فرهنگي و هنري نقش خود را به درستي ايفا كنيم و رويكرد شهرداري نيز اهتمام بيشتر به مسايل فرهنگي و هنري است.
وي ادامه داد: همين رويكرد در شهرداري باعث شده است تا با احداث سالن‌هاي جديد 38درصد از جمعيت سينمارو جذب اين سالن‌ها شوند و اين موضوع به اين دليل اتفاق افتاده است كه ما سالن‌هاي خوب نداشته‌ايم و اگر سينماي خوب داشته باشيم قطعا استقبال مخاطبان نيز بيشتر خواهد بود هرچند كه معتقديم حق شهروندان تهراني بسيار بيشتر از اين است.
ايازي همچنين با اظهار اميدواري احيا دوباره محوطه چهارباغ گفت: اميدواريم تا دوباره محوطه چهارباغ احيا شود و طرح ما اين است كه باغ فردوس را به باغ هنر ايراني تبديل كنيم و همين جا اعلام مي‌كنم كه شهرداري آمادگي اين را دارد كه اين محوطه را احيا كند.
مشاور عالي شهردار تهران خاطرنشان كرد: در سطح شهر تهران فضاهاي بي‌دفاع زيادي داريم كه با نورپردازي و كارهاي جديد مي‌توان آن‌ها را براي استفاده شهروندان آماده كرد. رسالت شهرداري ايجاد زمينه‌اي براي استفاده شهروندان از اين فضاهاست. يكي ديگري از جهت گيري‌هاي ديگر ما حمايت از فرهنگ و هنر و هنرمندان است. قصد داريم مديريت مجموعه‌هاي فرهنگي هنري را در اختيار هنرمندان قرار دهيم.
وي در خاتمه صحبت‌هاي خود با تاكيد بر راه اندازي سينماتوگراف به عنوان حوزه‌اي درآمدي براي اداره بهتر موزه سينما گفت: به زودي بانك فيلم موزه سينما هم راه اندازي مي‌شود كه آن هم مي‌توان منبع درآمدي براي موزه باشد. در تاريخ 22 آبان ماه هم مجموعه موسيقي كه هفت سال پيش احداث شده مورد بهره برداري قرار مي‌گيرد. به مناسبت 24 آبان ماه و روز كتاب علاوه بر نمايشگاه "ياد يار مهربان " 44 كتابخانه شبانه روزي در سطح تهران راه اندازي مي‌شود.
بر اساس اين گزارش، با پخش فيلم سينمايي "خمره " به كارگرداني ابراهيم فروزش مراسم افتتاحيه سالن سينماتوگراف موزه سينما به پايان رسيد.
به گزارش خبرنگار سينمايي فارس، در اين مراسم چهره‌هايي همچون محمدهادي ايازي معاون امور اجتماعي و فرهنگي شهرداري تهران،سيدعليرضا سجادپور مديركل اداره نظارت و ارزشيابي معاونت سينمايي، محمدمهدي عسگرپور مديرعامل خانه سينما، احمد مسجدجامعي عضو شوراي شهر تهران، محمدحسن پزشك مديرعامل موزه سينما، ناصر باكيده مديرعامل انجمن سينماي جوانان ايران، علي معلم، علي سرتيپي، حبيب اسماعيلي، سعيد حاجي‌ميري،سيدمحمد جواد شوشتري، مجيد جوزاني، علي‌اكبر تشكري‌نيا، و امير اسفندياري حضور داشتند.
 

sina86

Registered User
تاریخ عضویت
27 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,309
لایک‌ها
35
براي «نگار جواهريان» و «عليرضا آقاخاني»؛
دو جايزه بازيگري «سينه‌فن‌اوشن» براي «تنها دوبار زندگي مي‌كنيم»


خبرگزاري فارس: «نگار جواهريان» و «عليرضا آقاخاني» بازيگران فيلم سينمايي «تنها دوبار زندگي مي‌كنيم» ساخته بهنام بهزادي، دو جايزه اصلي بازيگري زن و مرد جشنواره سينه‌‌فن‌اوشن هندوستان را از آن خود كرد.

A0762466.jpg



به گزارش خبرنگار سينمايي فارس، "نگار جواهريان " و "عليرضا آقاخاني " جوايز بهترين بازيگر زن و بهترين بازيگر مرد را در جشنواره سينه فن اوشن هندوستان كسب كردند.
"بهنام بهزادي " كارگردان فيلم سينمايي "تنها دو بار زندگي مي كنيم " كه در اين جشنواره حضور داشت، ضمن اعلام اين خبر، به خبرنگار سينمايي فارس گفت: شب گذشته مراسم اختتاميه اوشن فيلم فستيوال برگزار شد و به طور همزمان جايزه بهترين بازيگر زن و مرد به بازيگران اين فيلم اهدا شد.
وي افزود: يكي از داوران اين جشنواره كه خود نيز بازيگر بود،معتقد بود كه بازي بازيگران "تنها دوبار زندگي مي‌كنيم "، فراتر از بازي نقش اول و دوم است و اگر تعريفي براي بازيگر دوم و سوم در اين جشنواره شده بود، باقي بازيگران فيلم نيز شايسته كسب اين جوايز بودند.
براساس اين گزارش، كسب جايزه بهترين بازيگر زن و مرد به طور همزمان به فيلم "تنها دوبار زندگي مي‌كنيم "، براي نخستين بار است كه براي يك فيلم ايراني در جشنواره‌هاي بين‌المللي صورت مي‌گيرد.
"تنها دوبار زندگي مي‌كنيم " كه قرار است اواخر آبان ماه پس از دوسال به اكران عمومي دربيايد، داستان سيامك (عليرضا آقاخاني) راننده ميني‌بوسي است كه تصميم مي‌گيرد در يك فرصت چند روزه، كارهايي را كه هميشه حسرت‌شان را داشته انجام دهد و در روز تولدش از دنيا برود.
در اين فيلم عليرضا آقاخاني، عبادالله كريمي، رايا نصيري، نگار جواهريان، رامين راستاد بازي كرده‌اند.

==============================================================

كفاش: فيلم‌هاي منتخب جشنواره رشد از شبكه دو سيما پخش مي‌شود


خبرگزاري فارس: حميدرضا كفاش شب گذشته در مراسم افتتاحيه جشنواره سي‌ونهم فيلم رشد، از پخش فيلم‌هاي منتخب جشنواره از شبكه دو سيما خبر داد.
A0761551.jpg


به گزارش خبرنگار سينمايي فارس، افتتاحيه سي‌ونهمين جشنواره بين‌المللي فيلم رشد شب گذشته در سينما فلسطين برگزار شد.
بر اساس اين گزارش، "حميدرضا كفاش " دبير اين دوره جشنواره با بيان اينكه درمجموع 1215فيلم داخلي و خارجي به دبيرخانه جشنواره سي‌ونهم رسيده‌ است، گفت: از مجموع فيلم‌هاي رسيده به دبيرخانه، 865 فيلم ايراني و 350 فيلم خارجي بوده‌اند. امسال در بخش فيلم‌هاي داخلي با 10درصد و در بخش فيلم‌هاي خارجي با 40 درصد رشد روبرو بوده‌ايم.
وي در خصوص فيلم‌هاي انتخاب شده توسط كميته انتخاب گفت: 86 فيلم در بخش مسابقه و 35 فيلم در بخش جنبي از مجموع فيلم‌هاي انتخاب شده و 53 فيلم در بخش مسابقه و 19 فيلم در بخش خارج از مسابقه فيلم‌هاي خارجي در ايام جشنواره به رقابت خواهند پرداخت. كفاش با اشاره به موضوعات اين جشنواره گفت: اصلاح الگوي مصرف (سوخت بنزين، نفت، گاز، برق، نان، دارو) دانش، علوم و فنون نقش فناوري‌هاي نوين در آموزش و پرورش نوآوري و شكوفايي، فرهنگ ملل (اعتقادات ،‌آداب، رسوم، ميراث فرهنگ) فرهنگ و معارف اسلامي، از موضوعات اين جشنواره است.
وي همچنين تعليم و تربيت دانش‌آموزان استثنايي، ورزش و تربيت بدني، سلامت روحي و جسمي دانش‌آموزان و مدرسه نشاط،‌ آموزش مهارت‌هاي زندگي،‌ پدافند غيرعامل، تحول در حوزه دانش مهارت و تربيت، سوادآموزي و آموزش بزرگسالان،‌ آداب و حقوق شهروندي، آمادگي در برابر حوادث غيرمترقبه، امدادرساني و مسائل انسان دوستانه را از ديگر موضوعات مطرح در اين جشنواره برشمرد.
معاون فناوري اطلاعات و ارتباطات آموزشي با اشاره به ويژگي جشنواره امسال نسبت به سال‌هاي گذشته گفت: در اين دوره براي نخستين بار 130 فراخوان انگليسي به 130 كشور جهان ارسال شد و همچنين 50 سري فراخوان به زبان عربي از طريق دفتر منطقه‌اي آيسسكو در تهران به كشورهاي عرب زبان ارسال شده است.
كفاش هدف از برگزاري اين جشنواره را بهره‌گيري از توانايي صنعت سينما در آموزش و پرورش و نقش موثر آن در فرآيند ياددهي و يادگيري، تبادل فرهنگي هنري بين كشورهاي مختلف دنيا و ايران، ارتقاء جايگاه فيلم‌هاي مختلف دنيا و ايران، ارتقاء جايگاه فيلم‌هاي آموزشي و تربيتي از نظر كمي و كيفي در سطح كشور و تشويق هنرمندان برجسته ايران و جهان به تهيه و ساخت فيلم‌هاي علمي، آموزشي و تربيتي برشمرد.
وي درخصوص اهداف جشنواره فيلم رشد، افزود: بهره‌گيري از توانايي‌هاي صنعت سينما در آموزش و پرورش و نقش موثر آن در فرايند ياددهي و يادگيري، تبادل فرهنگي و هنري بين كشورهاي مختلف دنيا و جمهوري اسلامي ايران، ارتقاي جايگاه فيلم‌هاي آموزشي و تربيتي از نظر كمي و كيفي در سطح كشور و تشويق هنرمندان برجسته به تهيه و ساخت فيلم‌هاي علمي، آموزشي و تربيتي، آگاهي از تحولات و نوآوري‌هاي علمي، آموزشي و تربيتي كشورهاي جهان، ايجاد ارتباط متقابل بين توليدكنندگان فيلم‌ها و برنامه‌هاي علمي، آموزشي و تربيتي با علاقه‌مندان و خواستاران امتياز فرهنگي اين نوع‌ آثار از جمله اهداف جشنواره فيلم رشد است.
به گزارش فارس، حميدرضا كفاش در رابطه با ويژگي‌هاي سي‌ونهمين جشنواره بين‌المللي فيلم رشد، ادامه داد: سي‌و‌نهمين جشنواره بين‌المللي فيلم رشد تمامي ويژگي‌هاي مثبت 38 دوره گذشته را حفظ كرده و علاوه بر آن ويژگي‌هاي زير را به صورت اختصاصي دارد.
1- پخش فيلم‌هاي منتخب جشنواره از شبكه 2 جمهوري اسلامي ايران
2- بازتوليد 5000 دقيقه از فيلم‌هاي موجود در آرشيو جشنواره، براي ارسال به مناطق آموزش و پرورش كشور در راستاي تحقق بسته آموزشي
3- آماده‌سازي و توليد پنج كتاب علمي پيرامون علمي آموزشي و تربيتي
4- راه‌اندازي سايت تخصصي ويژه براي جشنواره
5- بخش ويژه مروري بر آثار محمدرضا وطن دوست و جعفر نورمحمدي از فيلمسازان كشور
6- اعلام فراخوان چهلمين دوره جشنواره در كتاب جشنواره سي‌و‌نهم با نگاه ويژه تاريخ و تمدن اسلامي و خليج فارس
7- تشكيل 9 ميزگرد تخصصي و تلويزيوني و پنج نشست علمي پيرامون فيلم‌هاي آموزشي و تربيتي
8- توسعه مشاركت معنوي و مادي وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها به بيش از 25 مورد
9- توجه و نگاه ويژه به آموزش و پرورش استثنائي
10- اختصاص 42 سانس ويژه 19 موضوع علمي ويژه كارشناسان و متخصصان تعليم و تربيت
وي در پايان درخصوص كشورهاي حاضر درجشنواره فيلم رشد گفت: 46 كشور براي جشنواره فيلم فرستاده‌اند كه فيلم‌هاي 27 كشور شامل فرانسه، ليتواني، آلمان، انگلستان، سوئد، نروژ، فنلاند، آمريكا، كانادا، هلند، بوسني هرزگوين، نيوزلند، اسلواكي، استراليا، سوييس، اسپانيا، ايتاليا، هند، آفريقاي جنوبي، روسيه، استوني، جمهوري چك، لهستان، مجارستان، آذربايجان، مكزيك و بلژيك به مرحله نهايي راه پيدا كرده است.
به گزارش فارس، در افتتاحيه جشنواره سي‌ونهم، فيلم‌هاي كوتاه آلزايمر (اميرحسين ترابي) و چه كسي عاشق‌تر است (هوشنگ ارشادي) و فيلم سينمايي كودك و فرشته ساخته مسعود نقاش‌زاده نمايش داده شد.
در اين مراسم از "مهران رجبي " بازيگر سينما و تلويزيون تقدير شد همچنين پس از پخش فيلم كوتاه "چه كسي عاشق‌تر است " از "حسن اميدزاده " معلم فداكار كلاس پنجم ابتدايي روستاي بيجار سرشفت كه در زمستان 76 با به خطر انداختن جان خود، جان 30 دانش‌آموز را از مرگ نجات داد، تقدير شد. پس از حضور اميدزاده روي سن، تمامي حضار ايستاده وي را تشويق كردند.
مهران رجبي پس از دريافت جايزه خود گفت: انصافا جلوي آْقاي اميدزاده نمي‌توانم حرفي بزنم و تصاوير فيلم نشان داد كه چه كسي معلم واقعي است. اميدوارم خدا به ايشان عمر با عزت عطا كند.
در پايان مراسم، از استان‌هاي برتر جشنواره دوره قبل تقدير به عمل آمد.

==============================================================

حضور «آرام باش و تا هفت بشمار» در جشنواره والادوليد اسپانيا


خبرگزاري فارس: فيلم سينمايي «آرام باش و تا هفت بشمار» ساخته رامتين لوافي‌پور در پنجاهمين دوره جشنواره والادوليد، به نمايش مي‌گذارد.
A0607863.jpg


به گزارش خبرگزاري فارس، اين جشنواره كه از 23 اكتبر در شهر والادوليد اسپانيا آغاز به كار كرده و اول نوامبر به پايان مي‌رسد؛ يكي از با سابقه‌ترين و قديمي‌ترين جشنواره‌هاي فيلم جهان است.
براساس اين گزارش، «آرام باش و تا هفت بشمار» در بخش مسابقه meeting point كه از بخش‌هاي رسمي و اصلي جشنواره محسوب مي‌شود، به نمايش در مي‌آيد.
اين بخش شامل فيلمسازاني مي‌شود كه آثارشان از نگاه خلاقانه و ساختار متفاوت برخوردار است.
امسال 16 فيلم كه چهار فيلم آن اسپانيايي هستند، در بخش meeting point حضور دارند و هيئت داوران آن متشكل از چازگوتيرز، مارگارت ون شيلر و لويس بونت است.
«آرام باش و تا هفت بشمار» در دو نوبت 29 اكتبر(هفت آبان) و 31 اكتبر (نه آبان) در سالن زوريا نمايش داده شده و پس از آن جلسه پرسش و پاسخ با حضور كارگردان برگزار مي‌شود.
اين فيلم كه محصول مؤسسه فرهنگي هنري «آفتاب هنر آفرين» است تاكنون موفقيت‌هاي جهاني مختلفي از جمله ببر طلايي جشنواره رتردام را در كارنامه خود داشته است.

=====================================================

تصوير واقعي «اورسن ولز» از چشمان دخترش


خبرگزاري فارس: كتاب «در سايه پدرم» ديدگاه‌هاي «كريس ولز» را به عنوان دختر ارشد «اورسن ولز» به تصوير كشيده است.
A0762460.jpg


به گزارش خبرنگار فارس، «كريس ولز» بزرگترين فرزند «اورسن ولز» به تازگي كتابي را با نام «در سايه پدرم» منتشر كرده است.
او كه اولين فرزند اين بازيگر و كارگردان سينما محسوب مي‌شود اين كتاب را براي ارائه تصوير و چهره‌اي انساني و خارج از دنياي سينما از پدرش به رشته تحرير درآورده است.
وي در حال حاضر هفتاد و يكمين سال زندگي‌ خود را در آپارتماني در منهتن مي‌گذراند.
«كريس ولز» روابط حاكم ميان او و پدرش را كه يكي از معروف‌ترين كارگردانان و فيلم‌نامه‌نويسان جهان است در اين كتاب گردآوري كرده است.
او فارغ از هر هيجاني درباره پدرش صحبت مي‌كند؛ پدري كه بي‌شك يكي از معروف‌ترين و صاحب‌نام ترين شخصيت‌هاي فرهنگي و سينمايي جهان محسوب مي‌شود. كارگرداني كه آثاري چون «همشهري كين»، «محاكمه»، «ناقوس‌هاي نيمه‌شب»، «رز سياه» و «مردي براي تمام فصول» را در كارنامه‌اش دارد.
خبرنگار كاناداپرس در حالي با «كريس ولز» به بهانه انتشار كتاب «در سايه‌پدرم» گفت‌وگو كرده است كه حتي يك عكس يا پوستر از پدرش در اتاق ميهمان‌خانه‌‌اش وجود ندارد.
تمام چيزهايي كه يادي از «اورسن ولز» براي او زنده مي‌كند از بين رفته است.
او تنها كتاب‌هاي پدرش را نگه داشته است.

* خانم «ولز» چطور شد كه اين بخش از خاطرات پدر را حفظ كرديد؟

«چون فكر مي‌كردم كه با مطالعه و بررسي اين كتاب‌ها زواياي پنهان زندگي پدرم را در ميان اين كتاب‌ها مي‌توانم پيدا كنم. البته درباره «اورسن ولز» به طرق مختلف مي‌شود چيز آموخت، اما من بعدتر احساس كردم كه «اورسن ولز» واقعي را نمي‌توان ميان سطرسطر اين كتاب‌ها يافت، او در اين كتاب‌ها وجود ندارد، زيرا بسياري از افرادي كه اين كتاب‌ها را درباره وي نوشتند، نزديك‌ترين رابطه‌شان با وي از طريق تماس‌هاي تلفني صورت گرفته است.»

«كريس ولز فدر» كه يكي از نويسندگان صاحب‌نام در حوزه كودك و نوجوان نيز است، سري كتاب‌هاي «ذهن پويا» را براي كودكان و نوجوانان منتشر كرده است.
اين كتاب‌ها با ترجمه «سميرا ميرزايي» به فارسي نيز بازگردانده شده است.
وي كه فرزند «ويرجينيا نيكلسون» بازيگر موفق آمريكايي و «اورسن ولز» است پيش‌تر از اين با نام «كريستوفر» ناميده مي‌شد كه پس از مدتي به «كريس ولز فدر» شهرت پيدا كرد.
«ولز» و «نيكلسون» در سال 1934 ازدواج كردند و حاصل ازدواجشان «كريس» بود.
«كريس» همواره از رابطه ميان خود و پدرش و نبوغي كه در پدر و دختر به واسطه‌هاي گوناگون و نه از طريق وراثت وجود داشت، صحبت مي‌كرد؛ پدري كه در سال 1985 چشم از جهان فرو بست.
اما «كريس» در سال‌هاي گذشته توانست به هدفي كه سالها به دنبال آن بود دسترسي پيدا كند و درباره پدرش و ديدگاه‌هايش بنويسد.
اين كار در حقيقت مفري براي ايجاد صلح و آشتي ميان او و ديدگاه‌هاي پدرش بود.
«كريس» در سال 2002 كتابي را به صورت محرمانه به نام «كارگردان سينما» منتشر كرد.
اين كتاب مجموعه اشعار وي بود.
و حالا «كريس» در حال انتشار كتابي است كه خاطرات «اورسن ولز» را در خود جاي داده است.
كتاب «در سايه پدرم» با همكاري نشر «آلگونكوئين» منتشر مي‌شود.
اين كتاب جلدي تيره رنگ دارد و «اولسون ولز» را ريش بلند و سيگاري كه ميان انگشتانش گرفته، درست مانند پادشاهي كه منتظر است از سيگارش كام بگيرد، نشان مي‌دهد.

* از نگارش اين اثر چه هدفي را دنبال مي‌كرديد؟

«مي‌خواستم با نوشتن اين كتاب چهره انساني «اورسن ولز» را به تصوير بكشم. تصويري از او كه تمامي زشتي‌ها و پستي‌بلندي‌هاي شخصيت‌ او را به معرض نمايش بگذارد، اما در عين حال قابليت‌ها و ويژگي‌هايي از او را كه پيش از اين در هيچ كتاب و اثر ديگري بازگو نشده بود در اين كتاب با خوانندگان به اشتراك بگذارم.»

مادر «كريس» در حقيقت همسر اول «اورسن ولز» است.
«ويرجينيا نيكلسون» بازيگر و يكي از شخصيت‌هاي فرهنگي آمريكا است كه با «اورسن» ازدواج كرد و از او صاحب دختري به نام «كريس» شد.
به اعتقاد «كريس» اين نور مادرش است كه زندگي او را تحت تاثير خود قرار داده است.
پدر «كريس» در نگاه او خيلي متزلزل به نظر مي‌آيد.
وي معتقد است كه بيش از هر چيز شبيه به مادرش است.

*علت توجه و علاقه به مادرتان چه بوده است؟

«شباهت زيادي بين من و مادرم وجود دارد. از طرفي لحن صدا و شيوه حرف زدنم تاحد زيادي به او شبيه است. حقيقت‌جويي و رك‌گويي را مادرم از پدرش به ارث برد و براي من نيز به ارث گذاشت. عشق او به هنر و قدردارني از حضور مردم در كنارش به عنوان يك فرد فرهنگي و هنرمند از ويژگي‌هاي او بود.»

در كتاب «كريس» آمده است كه «اورسن ولز» در طول زندگي‌اش سه بار زندگي كرد و صاحب سه دختر شد. و اين كتاب اولين اثري است كه نويسنده آن فردي است كه با او رابطه خوني دارد.
«كريس» در اين كتاب خاطرات «ولز» را قلمي كرده و زندگي واقعي او را به تصوير كشيده است؛ زندگي‌اي كه شايد كمتر كسي در جريان جزئيات آن باشد.

* از خاطراتي كه با پدرتان داشتيد بگوييد؟

«زماني كه كودك بودم از پدرم سخت مي‌ترسيدم، اما به مرور اين حس از بين رفت. به ويژه وقتي ملاقات‌هايمان بيشتر شد. او مرا با عنوان «دختر عزيزم» خطاب مي‌كرد و چند باري راهنماييم كرد كه به كليساي روم، موزه پرادو در مادريد اسپانيا و يا موزه اينگلد بروم.
زمان‌هايي را كه با او مي‌گذراندم هميشه در خوشي بودم. اصولاً وقت گذراندن با پدرم با خوشي و شادي همراه بود. اما زمان‌هايي مي‌رسيد كه به مدت طولاني نمي‌توانستم او را ببينم و اين آزار دهنده بود.»

*خانم «كريس» كمي از ويژگي‌هاي اخلاقي او بگوئيد كه در كتابتان نيز به آن اشاره كرديد؟

«او مرد صميمي بود. به هيچ وجه در ارتباطاتش فرد سرد و منفعلي نبود. او همواره در رفت و آمد و معاشرت بود. فردي خلاق بود و در زندگي شخصي‌اش نيز اين مسئله را رعايت مي‌كرد. و اين موضوع مشكلات زيادي را براي زمان تاهلش به وجود مي‌آورد. وقتي كه مادرم از پدرم طلاق گرفت و تصميم گرفت به برزيل سفر كند. خبرنگاري از فرودگاه از او پرسيده بود كه چرا از «ولز» جدا شده‌اي و او جواب داده بود كه «ولز» مرد زندگي مشترك نيست و اين تنها دليل جدايي ماست»

===============================================================

پدر نيكولاس كيج و برادر كاپولا درگذشت


خبرگزاري فارس: «آگوست كاپولا» استاد كرسي زبان و ادبيات انگليسي و پدر «نيكولاس كيج» بازيگر آمريكايي و برادر «فرانسيس فورد كاپولا» در سن 75 سالگي درگذشت.
A0762535.jpg


به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از هاليود‌ريپورتر، پروفسور «آگوست كاپولا» استاد كرسي زبان و ادبيات انگليسي در آمريكا در حالي كه چند روزي منزلش را به مقصد لوس‌آنجلس ترك كرده بود روز 27 اكتبر در سن 75 سالگي چشم از جهان فرو بست.
«آگوست كاپولا» برادر «فرانسيس فورد كاپولا» كارگردان و «تاليا شر» بازيگر سينما است.
«آگوست كاپولا» استاد كرسي زبان و ادبيات انگليسي و نويسندگي خلاق در دانشگاه سن‌فرانسيسكو بود و دانشجويان زيادي را در اين دانشگاه تربيت كرده است.
او كلاس‌هاي آزادي را در مدرسه هنرهاي خلاق در سانفرانسيسكو برگزار مي‌كرد كه بيشتر مخاطبانش را دانشجويان و علاقمندان به رشته‌هاي هنري مثل تئاتر تشكيل مي‌دادند.
او در سال 1978 اولين رمانش را منتشر كرد و امسال مشغول نگارش كتابي ديگر بود كه مرگ فرصت اتمام آن را به او نداد.
«نيكولاس كيج» فرزند وي اما همان اوايل دوران پيشرفتش نام خانوادگي‌اش را تغيير داد تا بتواند شهرت را جدا از مناسبت‌هاي خانوادي كسب كند.
او سرانجام موفق شد جايزه اسكار را به عنوان بهترين بازيگر نقش مرد براي فيلم «لاس وگاس» دريافت كند.
«آگوست كاپولا» پدر «نيكولاس كيج» و برادر «فرانسيس فورد كاپولا» در آستانه 75 سالگي در لوس‌آنجلس چشم از جهان فرو بست.
 

sina86

Registered User
تاریخ عضویت
27 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,309
لایک‌ها
35
با تازه‌ترين عكس‌ها و خبرها از فيلم باشه‌آهنگر؛
امين حيايي در «بيداري روياها» نقش برادر شهيد را ايفا مي‌كند


خبرگزاري فارس: «امين حيايي» در فيلم سينمايي «بيداري روياها» به كارگرداني محمدعلي باشه‌آهنگر در نقش برادر شهيد بازي مي‌كند.

A0762450.jpg



به گزارش خبرنگار سينمايي فارس، «امين حيايي» در اين فيلم، نقشي كاملا جدي دارد و در شخصيت برادر يك شهيد ظاهر مي‌شود.
براساس اين گزارش، فيلمبرداري «بيداري روياها» همچنان در لوكيشني در منطقه خيابان بهار ادامه دارد و حدود 10 ده درصد فيلمبرداري در همين لوكيشن به انجام رسيده است.
به گزارش فارس، علاوه بر امين حيايي، هنگامه قاضياني، سارا خوييني‌ها، حميد فرخ‌نژاد و حبيب دهقان‌نسب نيز در اين فيلم بازي دارند و به تازگي آرزو قنبريان و فريبا جديكار نيز به جمع بازيگران اضافه شده‌اند.
اين كار كه محصول سازمان سينمايي سوره حوزه هنري است، به كارگرداني محمدعلي باشه آهنگر و به مديريت فيلمبرداري تورج منصوري درتهران كليد خورده است.
«بيداري روياها» فيلمي اجتماعي است كه نگاهي هم به دفاع مقدس دارد. فيلمنامه اين فيلم را محمدرضا گوهري و باشه آهنگر به طور مشترك نوشته‌اند.
ديگر عوامل فيلم «بيداري روياها» عبارتند از:
مجيد غفاري دستيار اول فيلمبردار، اميرحسين صديقي‌راد، هادي منوچهرپناه،‌ وحيد ابراهيمي و محمدخميس‌آبادي گروه فيلمبرداري، مهكام كاشف اجراي گريم، سعيد بجنوردي دستيار صدا، حسين باشه‌آهنگر تصويربردار پشت صحنه، مهديه آشتياني‌پور امور اداري و مالي، محمدحسين پيروي سينه موبيل، ياسمن كفايتي منشي صحنه، مهجبين معززي دستيار دوم كارگردان، پيمان فياض‌مقدم، مهدي ستاري، يوسف پورخدايار گروه صحنه و دكور، شرمين دولت جاويد جامه‌دار، مرتضي آشتياني‌پور دستيار توليد، محمدميرزا جواد، حسن سروي و حسن خادم گروه تداركات و‌ احمد سروي حمل و نقل.

2_880809_L600.jpg


4_880809_L600.jpg


5_880809_L600.jpg
 

sina86

Registered User
تاریخ عضویت
27 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,309
لایک‌ها
35
با تدوين نسخه 40 دقيقه‌اي؛
«قيصر، 40 سال بعد» به جشنواره فيلم كوتاه تهران رفت


خبرگزاري فارس: «قيصر، 40 سال بعد» در بخش مسابقه بيست و ششمين جشنواره فيلم كوتاه تهران به نمايش درمي‌آيد.

A0697863.jpg



به گزارش خبرنگار سينمايي فارس، اين مستند به كارگرداني مسعود نجفي كه در سومين جشنواره سينما حقيقت به عنوان پرمخاطب‌ترين فيلم جشنواره شناخته شد به عنوان آخرين اثر به 53 فيلم مستند اين جشنواره كه 20 تا 25 آبان ماه در تهران برگزار مي‌شود، اضافه شده است.
با توجه به مقررات جشنواره فيلم كوتاه مبني بر تايم نهايي آثار مستند كه بايد زير 40 دقيقه باشد اين نسخه «قيصر، 40 سال بعد» نسبت به جشنواره حقيقت 17 دقيقه كوتاه شده است.
اين مستند در چهلمين سال ساخت «قيصر» به سراغ عوامل، لوكيشن‌ها و سينماهاي نمايش دهنده اين فيلم رفته و در گفتگو با سينماگران و مردم به اين فيلم ماندگار تاريخ سينماي ايران مي‌پردازد.
«قيصر، 40 سال بعد» در چهار فاز توليد شده است كه در فاز اول فيلمبرداري كه در خانه عباس شباويز تهيه‌كننده «قيصر» انجام شد، جمشيد مشايخي بازيگر، منوچهر اسماعيلي مدير دوبلاژ و گوينده نقش‌هاي قيصر و خان‌دايي، مازيار پرتو مدير فيلم‌برداري و تدوينگر و مسعود كيميايي نويسنده و كارگردان اين فيلم حضور داشتند.
در فاز دوم فيلمبرداري اين مستند عباس شباويز و عبدالله عليخاني در سينماهايي كه «قيصر» در آنها به نمايش درآمد، حاضر مي‌شوند و در فاز سوم دوربين مسعود كيميايي را در لوكيشن‌هاي فيلم واقع در بازارچه نواب دنبال مي‌كند و سرانجام در فاز چهارم كه گفت‌وگو با سينماگران را در بر مي‌گيرد،عزت‌الله انتظامي، فاطمه معتمد‌آريا،امين تارخ، علي كسمايي، پرويز نوري، شاپور قريب، علي معلم، چنگيز جليلوند، محمد متوسلاني، سيروس الوند، اصغر بيچاره، حميد نعمت‌الله، اكبر معززي، جلال پيشواييان، بهمن مفيد و سعيد راد مقابل دوربين رفته‌اند و درباره «قيصر» به اظهار نظر پرداختند.
فهرست كامل عوامل اين مستند عبارتند از: طراح و كارگردان: مسعود نجفي، تدوين:سيدحامد ميرفتاحي، دستيار تدوين و صداگذار:محمد تهراني،تصويربرداران: حميد فرامرزي، ،مهدي ناظريان و ماجد نيسي، مدير توليد و عكاس: حسن هندي، صدابردار: مهدي اسدي، مشاور كارگردان: مسعود فروتن.

===================================================
مقالات تخصصي «سينماي مستند» منتشر مي‌شود


خبرگزاري فارس: انجمن تهيه‌كنندگان سينماي مستند ايران مجموعه مقالات و مطالبي درباره «سينماي مستند» در پايگاه خبري خود درج خواهد كرد.
A0702964.jpg


به گزارش خبرگزاري فارس، انجمن تهيه‌كنندگان سينماي مستند ايران آماده دريافت مطالب با موضوع تخصصي «سينماي مستند» براي درج در بخش مقالات پايگاه خبري خود است.
بر اساس اين گزارش، براي ارسال مقالات بايد به موارد زير توجه شود:
1- مطالبي كه براي پايگاه فرستاده مي‌شود، بايد حتما جنبه علمي داشته باشند و امانت‌داري علمي در آن‌ها با دقت و جديت رعايت شود (ذكر منابع و مستند‌كردن كارها). اگر مطلبي براي انتشار در پايگاه فرستاده مي‌شود، حتما اين مساله در نامه‌اي به صورت مشخص ذكر شود. در اين نامه مشخصات كامل (تحصيلات، شغل و ...) نوشته شود.
2- مطالب بايد بدون غلط تايپي و با رعايت موازين نثر علمي و نگارش فارسي مناسب نوشته شده باشند.
3- حجم مطالب معمولا بايد بين 1000 و 3000 كلمه باشد.
4- مطالب به صورت فايل ورد بدون زيرنويس فرستاده شود. كلمات خارجي داخل متن قرار داده شود و يادداشت‌ها با شماره‌گذاري معمولي به انتهاي متن منتقل شود همچنين براي هر مطلب يك فايل تهيه و در انتهاي مطلب حتما آدرس ايميل ذكر شود.
5- تلاش شود مطالب صرفا در يك موضوع تخصصي نوشته يا ترجمه شود.
6- اگر مطلب، پيش‌تر در جايي به انتشار رسيده است حتما اين موضوع در انتهاي مطلب ذكر شود.
7- اگر مطلب ترجمه است، آن را همراه با اصل متن به زبان مبدا فرستاده شود و مشخصات كامل متن اصلي (از جمله شماره صفحات) در آن ذكر شود.
8- پيشنهادهاي خود را براي بهبود پايگاه و هرگونه نظر انتقادي خود را درباره هر بخش از پايگاه و مطالب آن براي دبيرخانه انجمن ارسال كنيد.


=============================================


/جشنواره فيلم رشد/
«وقتي ليمو‌ها زرد شدند» امروز در جشنواره رشد به نمايش در مي‌آيد


خبرگزاري فارس: فيلم سينمايي «وقتي ليمو‌ها زرد شدند» اولين تجربه بلند محمدرضا وطن‌دوست امروز در سي‌امين دوره جشنواره فيلم رشد به نمايش در مي‌آيد.

A0658077.jpg



به گزارش خبرنگار سينمايي فارس، فيلم سينمايي «وقتي ليموها زرد شدند» كه تاكنون در جشنواره‌هاي متعدد جهاني حضور يافته، امروز ساعت 15 در سالن شماره دو سينما فلسطين به نمايش در مي‌آيد و پس از با حضور برخي عوامل جلسه نقد و بررسي آن برگزار مي‌شود.
در خلاصه داستان اين فيلم آمده است: نامزدي شهر بانو و شهرام هم‌زمان با آغاز جنگ تحميلي است. آن‌ها تصميم مي‌گيرند داوطلبانه براي كمك به جبهه بروند. شهربانو مفقودالاثر مي‌شود و...
برخي از عوامل اين فيلم عبارتند از: نويسنده، كارگردان، تدوينگر، طراح صحنه و لباس: محمدرضا وطن دوست، فيلمبردار: فريدون شيردل، موسيقي: فردين خلعتبري ، صدابردار: طاهر پيشوايي، روح الله جعفربيگلو، صداگذار: محسن روشن، چهره‌پرداز: مهري شيرازي، دستيار اول كارگردان و برنامه ريز: علي صالحي ، دستيار دوم كارگردان: اسماعيل كلامي ، مدير توليد: محمدرضا رزاقي ، دستياران توليد: محسن ارزه – مسلم بامداد و عكاسان: رامين طبري، محمود حق‌بيان.
در اين فيلم مريم رستمي، سياوش معتمدزاده، احمد رجبي، حسين كلامي، بهروز اقيان، ندا حبيبي و... به ايفاي نقش پرداخته‌اند.
تهيه‌ اين اثر را حميد شاه‌محمدي و محمدرضا وطن‌دوست برعهده داشته‌اند.

==================================================
گروه مستندساز «آبي دريا» در انتظار مجوز تصويربرداري در جزيره خارك


خبرگزاري فارس: گروه ساخت مستند «آبي دريا» به كارگرداني رضا محمدي در انتظار مجوز تصويربرداري از سوي بخشدار منطقه‌ در جزيره خارك است.
«رضا محمدي» كارگردان اين مجموعه مستند در گفت‌وگو با خبرنگار سينمايي فارس گفت: پس از بازداشت چند روز گذشته گروه ساخت مستند «آبي دريا» و ارائه مستندات ديگر، هنوز هم بخشدار منطقه‌ در جزيره خارك اجازه تصويربرداري به گروه نداده است.
وي در ادامه اظهار داشت: در حال حاضر تمام مجوزهاي تصويربرداري در منطقه آماده است ولي به نظر مي‌رسد به دليل خصومت شخصي بخشدار با شركت نفت فلات قاره ايران اجازه تصويربرداري داده نمي‌شود.
محمدي در ادامه افزود: امروز قرار است مجددا تا قبل از ظهر، نامه‌اي از صدا و سيما مبني بر مجوز تصويربرداري گروه در جزيره خارك فكس شود.
اين مستندساز ادامه داد: اين كار، يك پروژه ملي است و اكنون به ازاي هر ايراني، روزي 5 هزار و 600 تومان در حال سوختن است و با انجام اين طرح و با احتساب 80 ميليون نفر جمعيت ايران، روزانه 4 ميليون و پانصد هزار دلار صرفه‌جويي خواهد شد.
به گزارش فارس، مجموعه مستند «آبي دريا» به تهيه‌كنندگي معصومه نورمحمدي و كارگرداني رضا محمدي در گروه مستند شبكه چهار سيما با مشاركت شركت نفت فلات قاره ساخته مي‌‌شود و قرار است پروژ‌ه‌اي با عنوان «‌ان‌جي‌ال» با موضوع صرفه‌جويي در زمينه به هدر رفتن گازهاي همراه تصوير شود.

================================================

مجموعه سينمايي 500 نفره در منطقه 17 افتتاح مي‌شود


خبرگزاري فارس: سازمان فرهنگي و هنري شهرداري تهران با همكاري موسسه سينما شهر مجموعه سينمايي 500 نفره بهاران را تا پايان سال جاري در منطقه 17 راه‌اندازي مي‌كند.
A0754160.jpg


به گزارش خبرنگار سينمايي فارس، محمدهادي ايازي معاون امور اجتماعي و فرهنگي شهرداري تهران شب گذشته در مراسم افتتاح سينماتوگراف موزه سينما گفت:جامعه‌ جواني داريم كه رويكرد شهرداري به مسايل فرهنگي ناشي از همين امر است كه بتوانيم در حوزه فرهنگي و هنري نقش خود را به درستي ايفا كنيم و رويكرد شهرداري نيز اهتمام بيشتر به مسايل فرهنگي و هنري است.
وي ادامه داد: همين رويكرد در شهرداري باعث شده است تا با احداث سالن‌هاي جديد 38درصد از جمعيت سينمارو جذب اين سالن‌ها شوند و اين موضوع به اين دليل اتفاق افتاده است كه ما سالن‌هاي خوب نداشته‌ايم و اگر سينماي خوب داشته باشيم قطعا استقبال مخاطبان نيز بيشتر خواهد بود هرچند كه معتقديم حق شهروندان تهراني بسيار بيشتر از اين است.
ايازي خاطرنشان كرد: به هيمن منظور و در راستاي گسترش فضاهاي فرهنگي-هنري، سازمان فرهنگي فرهنگي هنري شهرداري تهران با همكاري موسسه سينما شهر تا پايان سال جاري در منطقه 17 تهران مجموعه سينمايي بهاران را با ظرفيت 500 نفر و در سه سالن افتتاح خواهيم كرد.
 

sina86

Registered User
تاریخ عضویت
27 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,309
لایک‌ها
35
با هدف تكميل غرفه‌‌اش؛
«حاتمي‌كيا» دستخط و بخشي ديگر از جوايز خود را به «موزه‌سينما» مي‌دهد


خبرگزاري فارس: «ابراهيم حاتمي‌كيا» كه سال گذشته و در آستانه بزرگداشتش در جشنواره بيست و هفتم فيلم فجر جوايز و يادگاري‌هايش را به موزه سينما سپرده بود، قصد دارد با اهداي يادداشتي به موزه سينما غرفه خود را تكميل كند.

A0609091.jpg



به گزارش خبرنگار سينمايي فارس، خالق فيلم‌هاي سينمايي «خاكستر سبز»، «بوي پيراهن يوسف»، «ديده‌بان» و «مهاجر» بهمن ماه سال گذشته با حضور در موزه سينما جوايز سينمايي‌ خود را به اين موزه سپرد اما به همين دليل، با صحبت‌هاي انجام گرفته، قرار است وي تعدادي ديگر از جوايز خود را به همراه دست‌خطي اختصاصي در اختيار موزه سينما قرار دهد تا علاقه‌مندان به سينما، بتوانند جوايز او را به همراه حس و حال او از اهداي آنها به موزه سينما از نزديك ببينند.
سيمرغ بلورين بهترين فيلم سينماي آسيا براي «به نام پدر»، تنديس كارگرداني از جشن خانه سينما براي «ارتفاع پست»، تنديس فيلمنامه و كارگرداني خانه سينما و سيمرغ بلورين بهترين فيلم براي «آژانس شيشه‌اي» از جشنواره فجر در كنار جوايز متعددي كه براي كارگرداني فيلم‌هايي نظير «از كرخه تا راين»، «آژانس شيشه‌اي»، «ارتفاع پست» و «به نام پدر» كسب كرده است از جمله جوايزي است كه اين فيلمساز جهت استفاده علاقه‌مندان به سينما رد اختيار موزه سينما قرار داده است.
براساس اين گزارش، موزه سينما از تمامي كارگرداناني كه جوايز خود را به موزه سينما اهدا كرده‌اند خواسته است تا يادداشتي اختصاصي را نيز براي اين موزه ارسال كنند كه در اولين گام يادداشت حاتمي‌كيا قرار است به موزه سينما تحويل داده شود.
به گزارش خبرنگار سينمايي فارس، «ابراهيم حاتمي‌كيا» با دريافت چهار سيمرغ بهترين فيلم و «مجيد مجيدي» با چهار سيمرغ بلورين كارگرداني جزو پر‌افتخارترين برندگان جشنواره فيلم فجر به شمار مي‌‌آيند.

====================================================
مستند بلند «پارسيان زنگبار» تدوين مي‌شود


خبرگزاري فارس: مستند بلند «پارسيان زنگبار» به كارگرداني وحيد فرجي و تهيه‌كنندگي سليم غفوري با موضوع حضور ايرانيان در شرق آفريقا در مراحل نهايي تدوين قرار دارد.
«وحيد فرجي» كارگردان اين مستند در گفت‌وگو با خبرنگار سينمايي فارس گفت: «پارسيان زنگبار» در 8 قسمت 30 دقيقه‌اي تهيه‌ مي‌شود و قرار است از اين مجموعه، يك مستند بلند يك ساعته توليد شود.
وي در ادامه تصريح بيان داشت: در حال حاضر ساخت اين مجموعه در مراحل نهايي تدوين و ساخت موسيقي است و تا ماه آينده توليد آن به پايان مي‌رسد.
فرجي در ادامه درخصوص موضوع فيلم اظهار داشت: در اين مستند موضوعات بناهاي معماري باشكوه، تاثير زبان فارسي بر مردم و گسترش تشيع در اين منطقه بررسي شده است.
وي ادامه داد: در قرن دهم ميلادي، ايراني‌‌ها به شرق آفريقا مهاجرت كردند و در آنجا يك سلسه با محوريت تانزانياي امروزي به وجود آوردند. ايراني‌‌ها در شرق آفريقا يك دوره 500 ساله كه با عنوان سلسله حكومت شيرازي‌ها شناخته مي‌شود را ايجاد كردند. در حال حاضر در كشورهايي نظير كنيا، تانزانيا و كومور آثار حضور ايراني‌ها قابل مشاهده است.
كارگردان مستند «پارسيان زنگبار» افزود: امروزه خيلي از افراد، نسل خود را از شيرازي‌ها مي‌دانند؛ حتي رئيس جمهور سابق زنگبار، با افتخار مي‌گويد من از نسل شيرازي‌ها هستم.
عوامل اين فيلم عبارتند از:
تهيه‌كننده: سليم غفوري، كارگردان و تدوين: وحيد فرجي، مشاور پروژه: اميربهرام عرب‌احمدي، تصويربردار: مجتبي كوچكي و وحيد فرجي، مجري طرح: مركز فرهنگي ميثاق.

=========================================

هيأت انتخاب فيلم‌هاي 135ثانيه‌اي جشنواره كوثر معرفي شدند


خبرگزاري فارس: اعضاي هيات انتخاب فيلم‌هاي 135 ثانيه‌اي چهارمين جشنواره فيلم كوثر معرفي شدند.
A0750323.jpg


به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از معاونت امور رسانه‌اي چهارمين جشنواره فيلم كوثر، حسين خورشيدي معاونت بخش فاطيما چهارمين جشنواره فيلم كوثر با اعلام اين خبر افزود: هيأتي پنج نفره متشكل از فيلمسازان، هنرمندان و صاحب‌نظران سينما كار ارزيابي و بررسي فيلم‌هاي 135 ثانيه‌اي جشنواره را برعهده دارند.
وي ضمن اشاره به انتخاب فيلم‌هاي بخش 135ثانيه‌اي بر اساس شاخصه‌ها و مضامين مندرج در فراخوان جشنواره، اسامي هيأت انتخاب اين بخش را به اين ترتيب معرفي كرد: حسين برزيده، خسرو معصومي، ابوالفضل جليلي، سيد‌ناصر هاشم‌زاده و فرخنده كيهاني.
به گفته وي، اين هيات به زودي كار انتخاب بيش از 200 عنوان فيلم رسيده در بخش 135 ثانيه‌اي را آغاز خواهند كرد.
خورشيدي آثار 135 ثانيه‌اي جشنواره را نسبت به دوره‌هاي قبل قابل توجه عنوان كرد و خاطرنشان ساخت: خوشبختانه در اين بخش شاهد رشد چشمگير فيلم‌ها به لحاظ كمي، كيفي، تكنيكي، فني و تنوع مضمون بوده‌ايم.
چهارمين جشنواره فيلم كوثر از 27 تا 30 آبان‌ماه جاري در تهران برگزار مي‌شود.

==========================================================
/جشنواره فيلم كوثر/
كاسه‌ساز: سينما در ارتقاي جايگاه زنان در جامعه تاثيرگذار است


خبرگزاري فارس: حبيب‌الله كاسه‌ساز گفت: سينما به عنوان رسانه‌اي تاثيرگذار و تعيين‌كننده در حفظ و ارتقاي جايگاه و منزلت زنان در جامعه نقش به سزايي دارد.

A0652708.jpg



به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از معاونت امور رسانه‌اي چهارمين جشنواره فيلم كوثر، حبيب‌الله كاسه‌ساز تهيه‌كننده سينما در آستانه برگزاري جشنواره فيلم كوثر در يك همنشيني تخصصي با بيان اين مطلب افزود: نقش تربيتي و انسان‌ساز كه در قالب مناسبات مردانه تجلي پيدا مي‌كند، براي زنان ايراني جايگاهي رفيع است، چنانچه گفته مي‌شود از دامن زن، مرد به معراج مي‌رسد.
وي ادامه داد: بايد اين جايگاه را در خصوص زنان حفظ كنيم و نقش سينما در اين زمينه، نقشي سازنده و جهت‌بخش است و قطعا اين اتفاق مستلزم بسترهاي انديشه‌اي و پژوهشي خواهد بود.
به گفته وي، سينما به تنهايي نمي‌تواند جايگاه درست زن را تبيين كند.
كاسه‌ساز با بيان اينكه آثار كمي در سينما به نقش اصيل و تاريخي زن ايراني پرداخته‌اند، خاطرنشان ساخت: سياستگذاران، مديران فرهنگي و
هنرمندان همراه با هم بايد در جهت كيفيت حركت، ارزيابي چشم‌اندازهاي پيش رو و درك ضرورت‌ها و نيازها و اولويت‌ها هم‌فكري و همكاري كنند.
وي اضافه كرد: بخش عمده‌اي از حركت‌هاي اصلاحي سينما براي رسيدن به بلوغ خود فيلمسازان و هنرمندان است.
اين تهيه‌كننده سينما معتقد است فيلمسازان بايد از فرهنگ، آداب و رسوم، نسبت‌ها، ميراث تاريخي و ارزش‌هاي اجتماعي و نگاه مذهبي موجود در جامعه در آثارشان استفاده كنند و بايد به گونه‌اي دست به خلق آثار بزنند تا هر كس اثرش را ديد متوجه شود يك اثر ايراني است و ايرانيت و اسلاميت در روح اثر بازتاب يابد.
وي افزود: متاسفانه بعضي از تهيه‌كنندگان نگاه‌شان در سينما به زن بر مبناي گيشه است و من مخالف اين نگاه هستم.
چهارمين جشنواره فيلم كوثر از 27 تا 30 آبان‌ماه جاري در تهران برگزار مي‌شود.

=======================================================

«مرگ كسب و كار من است» نيمه آذر در نور كليد مي‌خورد


خبرگزاري فارس: «علي‌اكبر ثقفي» از آغاز فيلمبرداري فيلم سينمايي «مرگ كسب و كار من است» در تاريخ 15 آذرماه خبر داد.

A0747236.jpg



«علي اكبر ثقفي» تهيه‌كننده سينما كه چندي پيش پروانه ساخت فيلم «مرگ كسب و كار من است» به تهيه‌كنندگي وي صادر شده، در گفت‌وگو با خبرنگار سينمايي فارس گفت: پيش توليد فيلم آغاز شده و امروز براي بازبيني نهايي لوكيشن‌هاي فيلم به منطقه نور مازندران خواهيم رفت و ضمن بازبيني لوكيشن، بازيگران بومي كار را نيز انتخاب خواهيم كرد.
وي افزود: تاكنون حضور عليرضا احمدي‌كيا به عنوان مدير توليد و تورج منصوري به عنوان مديري فيلمبرداري اين پروژه قطعي شده است اما هنوز بازيگران اصلي كار انتخاب نشده است كه اين موضوع پس از پايان تست گريم بازيگران مشخص خواهد شد.
ثقفي با مشكل دانستن «مرگ كسب و كار من است» خاطرنشان كرد: فيلمبرداري كار حدود دو ماه به طول مي انجامد و از آنجائي كه فيلم بسيار سخت و در يك بستر جوي سرد و در كوهستان فيلمبرداري انجام خواهد شد، به احتمال فراوان به جشنواره بيست و هشتم فيلم فجر نخواهد رسيد.
به گزارش فارس، «مرگ كسب و كار من است» اولين فيلم بلند امير‌حسين ثقفي است و فيلمنامه آن را در ژانر اجتماعي نوشته است.
 

sina86

Registered User
تاریخ عضویت
27 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,309
لایک‌ها
35
با حضور داوودي، رايگان، تيموريان و همايونفر؛
«زادبوم» در كانون فيلم دانشگاه شهيد بهشتي نقد مي‌شود


خبرگزاري فارس: نمايش و نقد فيلم سينمايي«زادبوم» در كانون فيلم دانشگاه شهيد بهشتي روز يكشنبه 17 آبانماه برگزار مي‌شود.

A0447326.jpg



به گزارش خبرنگار سينمايي فارس، اين مراسم ساعت 15 الي 18 روز يكشنبه 17 آبانماه و با حضور ابوالحسن داوودي، مسعود رايگان، رويا تيموريان، پگاه آهنگراني، كارن همايونفر و شاهين امين در دانشگاه شهيد بهشتي تهران برگزار خواهد شد.
براساس اين گزارش،فيلم سينمايي «زادبوم» داستان زندگي چند خانواده در نقاط مختلف دنياست كه اتفاقي آنها را به هم پيوند مي‌دهد.
عزت‌الله انتظامي، مسعود رايگان، رويا تيموريان، بهرام رادان، مهدي سلوكي، پگاه آهنگراني، هوشنگ توكلي و جمعي از بازيگران آلماني در اين فيلم به ايفاي نقش پرداخته‌اند.
«زاد بوم» محصول سازمان توسعه سينمايي سوره حوزه هنري و بنياد سينمايي فارابي و ابوالحسن داوودي نيز تهيه كننده آن است.
به گزارش فارس، سال گذشته و در اختتاميه بيست و هفتمين جشنواره فيلم فجر جايزه ويژه همگرايي آسيايي به فيلم «زادبوم» ساخته ابوالحسن داودي اختصاص يافت.

==============================================

فيلمبرداري «عروس غريبه» در نطنز ادامه دارد


خبرگزاري فارس: فيلمبرداري فيلم سينمايي «عروس غريبه» به كارگرداني «محمد سليماني» و به‌تهيه‌كنندگي «مهدي كريمي» همچنان در نطنز ادامه دارد.
A0762532.jpg


به گزارش خبرنگار سينمايي فارس، فيلمبرداري فيلم سينمايي «عروس غريبه» به كارگرداني «محمد سليماني» همچنان در اطراف شهر نطنز به صورت ديجيتال ادامه دارد و حميرا رياضي، ترلان پروانه و ايليا قهرماني جلوي دوربين اين فيلم رفته‌اند.
بنا بر اين گزارش، «عروس غريبه» قسمت‌ اعظم تصويربرداري آن در اطراف نطنز و شهرستان نطنز انجام خواهد شد و بخش‌هايي از فيلم در تهران جلوي دوربين مي‌رود.
فيلم «عروس غريبه» داستان ناهيد مادري نااميد از درمان كودك رواني‌اش توسط همسر روانپزشك است. او به يك دعا نويس رجوع مي‌كند.كودك تسخير شده درمان مي‌شود پس از آن در مي بابيم كه كودك و دعانويس تمهيدي بوده از سوي همسر او براي درمان بيماري رواني ناهيد كه داراي دو شخصيت است.
تعدادي از عواملي كه در اين فيلم همكاري دارند، عبارتنداز:
نويسنده و كارگردان: محمد سليماني/ تهيه كننده: مهدي كريمي/ مدير فيلمبرداري: پيام عزيزي/ صدابردار: مجيد هاشم پور/ طراح گريم: اكبر محمدصالحي/ طراح صحنه و لباس: شهرام قديري/ مدير توليد: مهدي مهابادي/ دستيار اول كارگردان :عليرضا صالحي/ دستيار دوم كارگردان: اشكان سپهر/عكاس: محمد حسن ناحي/ بازيگران: حميرا رياضي، شاه علي سرخاني، مژگان غلامي، ترلان پروانه، ايليا قهرماني.
«عروس غريبه» اولين تجربه محمد سليماني در مقام كارگرداني است.
او پيش از اين فيلمنامه‌هاي فرش باد، ملودي ايراني، مو طلايي و هزار توي جنگ را به رشته تحرير درآورده است.
«عروس غريبه» محصول شركت وراهنر است

=============================================

/جشنواره فيلم كوثر/
استقبال سينماگران زن از جشنواره فيلم كوثر


خبرگزاري فارس: جشنواره فيلم كوثر كه با نظر به جايگاه والاي زن در فرهنگ ملي و ديني و با هدف تلاش براي دستيابي به اعتلاي سينماي زن برگزار مي‌شود، با استقبال چشمگير سينماگران زن روبه‌رو شده است.

A0750323.jpg



به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از معاونت امور رسانه‌اي چهارمين جشنواره فيلم كوثر، حضور و همراهي طيف‌هاي مختلف زنان، اين رويداد سينمايي را به بستر مناسبي براي حضور، شناسايي و رقابت همه ظرفيت‌هاي سينماي زن و زنان سينما در ايران تبديل كرده است.
بر اساس اين گزارش، فيلمسازاني چون تهمينه ميلاني، پريوش نظريه، مهوش شيخ‌الاسلامي، انسيه شاه‌حسيني، پوران درخشنده، مريم پوريامين، ماهايا پطروسيان، مرجان اشرفي‌زاده، آيدا پناهنده، فيما امامي و ... با بخش‌ها و برنامه‌هاي جشنواره همراه شده‌اند.
همچنين الهام آقالري، سهيلا گلستاني، زهره شعباني، افسانه محتشمي، سليمه آينه، مريم عبدلي، مريم خليل‌زاده، سحر سلحشور، فاطمه حيدري، الهام اسحاقي از ديگر فيلمسازان حاضر در جشنواره كوثر هستند.
علاوه بر هنرمندان مذكور، بخش فيلم‌هاي 135 ثانيه‌اي جشنواره نيز، با استقبال خوب فيلمسازان زن روبه‌رو شد و بالغ بر 174 طرح ارائه شده براي توليد فيلم متعلق به سينماگران زن بوده است.
120 عنوان فيلم در چهار بخش سينمايي، سينمايي ويدئويي، كوتاه و مستند جشنواره با يكديگر رقابت خواهند كرد. اين آمار شامل 20 فيلم
سينمايي، 24 اثر مستند، 48 فيلم كوتاه و 28 فيلم سينمايي ويدئويي‌ جشنواره مي‌شود.
آمار نهايي بخش 135 ثانيه‌اي چهارمين جشنواره كوثر به زودي اعلام خواهد شد.
چهارمين جشنواره فيلم كوثر از 27 تا 30 آبان‌ماه جاري در تهران برگزار مي‌شود.

============================================================

فيلمبرداري «نزديك‌تر از آشنا» در محله پامنار ادامه مي‌يابد


خبرگزاري فارس: فيلمبرداري فيلم سينمايي «نزديك‌تر از آشنا» به كارگرداني رضا سركانيان و تهيه كنندگي سعيد هاشمي و رضا سركانيان در محله پامنار ادامه دارد.
A0762612.jpg


سعيد هاشمي، تهيه كننده اين فيلم در گفت‌وگو با خبرنگار سينمايي فارس با اعلام مطلب فوق اظهار داشت: با توجه به ويژگي محتوايي و ساختاري، مخاطب با نزديكتر از آشنا احساس همذات پنداري مي‌كند.
هاشمي افزود: تمام سعي‌مان اين است كه از پتانسيل‌هاي قصه به نحوي استفاده كنيم تا بتوانيم فيلمي روان، صميمي و دوست داشتني ارائه كنيم.
به گزارش فارس،قصه اين فيلم درباره خانواده‌اي سنتي است كه پدر خانواده وصيت مي‌كند در زمان مرگ او را در امامزاده‌اي دفن كنند. در مسير امامزاده اتفاقاتي مي‌افتد كه ...
فهرست كامل عوامل اين فيلم عبارتند از:نويسنده و كارگردان: رضا سركانيان، مدير فيلمبرداري: مهدي جعفري،مدير توليد: امير ابراهيمي،طراح گريم: محسن بابايي،طراح صحنه و لباس: بابك كريمي طارمي، صدابردار: مهدي صالح كرماني، منشي صحنه: سميرا برادري،دستيار اول كارگردان: امير حسين عسگري،عكاس: علي اسداللهي،دستيار دوم كارگردان: علي سرآهنگ، دستياران فيلمبردار: ابراهيم اشرفي، پويان كفيلي، علي حشمتي، سام سليماني و محمد علي رجب‌زاده،دستياران صحنه و لباس: ميثم علي‌اكبري، فرزاد حبيب زاده،‌ هادي نصيري و فريما دولت‌آبادي،دكور:‌علي رضا خندان و مسعود معوكي،دستيار صدا: رشيد دانش، دستيار توليد: مجتبي حاج علي،مدير تداركات: حيدر زرقومي،دستيار تداركات: روح الله رهبري،گروه تداركات: محسن حاج بابايي، حسن صفري و مهدي ليقواني، دستياران گريم: ناصر آقاسي، مرضيه نوروزي،حمل و نقل: محمد واحد، حجت ايراني، حسين پناهي، منوچهر زندي و محمد مهدوي، بازيگران: جواد طاهري، مرجان محمدي، حسين فرخي‌زاده، داريوش اسدزاده، رابعه معدني و ...، بازيگران فرانسوي: فابريس و كارولين، بازيگران خردسال: آناهيتا ركني، احسان بيستون و سيد رضا سرآهنگ، تهيه كننده: سعيد هاشمي و رضا سركانيان.
«نزديك‌تر از آشنا» محصول مشترك مركز مستند سينماي تجربي و دو كشور فرانسه و آلمان است.

=================================================================

«پسر آدم، دختر حوا» براي نمايش در جشنواره فيلمي جذاب است


خبرگزاري فارس: «سعيد‌حاجي ميري» با اشاره به اين كه تدوين و ميكس نهايي فيلم «پسر آدم دختر حوا»‌ با وسواس زيادي انجام مي‌شود، گفت: اين فيلم، جذاب است و تلاش ما براي حضور آن در جشنواره فيلم فجر است و اگر قرار باشد فيلم به جشنواره نرود، قضيه خيلي بي‌مزه خواهد شد.
A0576366.jpg


تهيه‌كننده فيلم سينمايي «پسر آدم،دختر حوا» كه شخصا تدوين اين فيلم را انجام مي‌دهد، در گفت وگو با خبرنگار سينمايي فارس با اعلام اين مطلب اظهار داشت: «پسر آدم،دختر حوا» فيلم جذابي شده است كه همچنان بر روي تدوين اوليه آن مشغول كار هستم و پس از آن تدوين نهايي را با توجه به حساسيت‌هايمان نسبت به فيلم با وسواس بيشتري ادامه خواهم داد.
وي با اشاره به اينكه فيلم قطعا براي حضور در جشنواره آماده خواهد گفت، خاطرنشان كرد: تمام برنامه‌ريزي‌ها و تلاش ما براي حضور فيلم در جشنواره فيلم فجر است و اگر قرار باشد فيلم به فجر نورد قضيه خيلي بي‌مزه خواهد شد!
به گزارش خبرنگار سينمايي فارس، «پسر آدم، دختر حوا» فيلمي كمدي - اجتماعي است كه به لجبازي‌هاي حرفه‌اي دو وكيل تازه‌كار مي‌پردازد. اين فيلم آذرماه سال گذشته درتهران كليد خورد و فيلمبرداري آن اواسط بهمن به پايان رسيد.
فيلمنامه اين فيلم را محمدرضا احمدي پيشكوهي و سعيد حاجي ميري به نگارش درآورده‌اند.
مهناز افشار، حامد كميلي، رامبد جوان، ليلا اوتادي، فرامرز صديقي وشيلا خداداد به همراه محسن قاضي مرادي، سعيد پيردوست، عليرضا رياحي، حسين محب اهري، كيومرث ملك‌مطيعي، مهوش وقاري، محمود بنفشه خواه، كيانوش گرامي، فرامرز روشنايي، اردشير كاظمي، ملك شريعت‌پناهي بازيگران فيلم «پسر آدم، دختر حوا» هستند.
رامبد جوان پيش از اين فيلم سينمايي «اسپاگتي در هشت دقيقه» و چند مجموعه تلويزيوني مانند «گمگشته» و «نشاني» را كارگرداني كرده است.
 

sina86

Registered User
تاریخ عضویت
27 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,309
لایک‌ها
35
/جشنواره فيلم كوتاه تهران/
راهيابي 78 فيلم از 39 كشور جهان به جشنواره فيلم كوتاه تهران


خبرگزاري فارس: 78 فيلم خارجي از 39 كشور جهان به بخش مسابقه بيست و ششمين جشنواره بين‌المللي فيلم كوتاه تهران راه يافتند.

A0761059.jpg



به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از روابط عمومي جشنواره بين‌المللي فيلم كوتاه تهران ، 78 عنوان فيلم از 39 كشور جهان به بخش مسابقه جشنواره راه يافته‌اند. اين آثار از ميان 2 هزار و 491 عنوان فيلم رسيده از 103 كشور جهان انتخاب شدند.
بر اساس اين گزارش، عناوين فيلم‌هاي خارجي راه يافته به بخش مسابقه جشنواره به ترتيب زير است:
يك كوه جادو (برزيل)، پادشاه كوچك من (استراليا )، آتش (برزيل) ميهمان نيمه شب (بلاروس)، تصويري از رد پاهاي من (ايتاليا)، كار (آمريكا)، بدون ديوار (ايتاليا)، لحظه شفافيت (آمريكا)، مردي آرام (يونان)، پايان خوش (فرانسه)، درون او دشتي است (روسيه)، دشت، دلقك‌ها، سيب (روسيه)، گره ملواني (انگليس)، نام تو چيست (ايتاليا)، قانون2، (انگليس)، پيچ پيچ (كانادا)، چرخه (انگليس)، دو پنجره (ايتاليا)، روزهاي خوشبختي (روسيه)، حريم دست نيافتني (ايتاليا)، اوج‌گيران، عزان‌، شيرجه‌زنان (نيوزيلند)، روستايي (روسيه)، چهره (مجارستان)، دستگاه تشكل يافته (پرتغال)، تصنيف نوبورو (فرانسه)، سايه‌ها (فنلاند)، ناشناس (فنلاند)، بخش‌44، (انگليس)، پيروزي نهايي‌، همه چيز با يك شليك تغيير مي‌كند (سوئيس)، آريان (قرقيزستان)، طعمه (ايتاليا)، از دست دادن و بازيافتن مو (فرانسه)، خونسردي (كره جنوبي)، شهر بزرگ (سوئد)، نگاهي بيانداز (لهستان)، ارده (اندونزي)، بيگ بند (ونزوئلا)، خيز (فرانسه)، تاريخچه هوانوردي (مجارستان)، صيد بيهوده (برزيل)، اعلام
خواهد شد (آلمان)، پوره پخش مي‌شود (آلمان)، باغچه احمد (استراليا)، آيا مرده‌اي (آلمان)، پروژه ققنوس (سوئيس)، باغ (استراليا)، راهپيمايي روبه بالا (كانادا )، مرد مرده (اروگوئه)، فاصله (بلغارستان)، شمال‌، جنوب (فرانسه)، هر روز‌، روز ماهي‌هاست (نروژ)، هانا ساري‌آ (فنلاند)، تيرهاي مشقي (سنگاپور)، فانك (استراليا)، يادداشت‌هاي به ديگري (اسپانيا)، همه روزها شبيه هم نيست (اسلووني)، پرندگان (پرتغال)، تور (مجارستان)، ماورايي (اكرايي) پنجره (ارمنستان)، اشياي يافت شده (كانادا)، آودويل اوويل (انگليس و اسكاتلند)، سرزمين (استراليا)، تخريب زمين (برزيل)، وجدان (استراليا)، پوسته چيزها (آلمان)، جنس جور (فنلاند)، هر آنچه تو را برانگيزد (ايرلند)، تو دوباره نه (انگليس)، بيست و پنجمين سالگرد ازدواج (اسپانيا)، نان و شير (افغانستان)، جابه جا و نامرئي (پاكستان)، تابستان در سيدي بوزيكري (تونس)، سوداي طلا (هند)، داستان آچو (ژاپن)، آخرين روز (آرژانتين)‌ و داستان جوان‌پسند (تركيه).
بيست و ششمين جشنواره بين‌المللي فيلم كوتاه تهران با هدف ارتقاي سطح آگاهي، تجربه و بينش نسل جوان براي نيل به سينماي ملي با هدف بسط و تعميق ارزش‌هاي والاي ديني و هويتي، دستيابي به آثار فاخر در عرصه فيلم كوتاه و معرفي و ارزيابي بهترين توليدات يك‌ساله فيلم كوتاه ايران و جهان در دو بخش ملي و بين‌المللي به همت انجمن سينماي جوانان ايران از 20 تا 25 آبان در تهران و هم‌زمان در استان‌هاي مختلف كشور برگزار مي‌شود.

=====================================================

/جشنواره فيلم رشد/
نمايش زنده يك سانس جشنواره رشد از شبكه دو سيما


خبرگزاري فارس: براي اولين بار در ايران و جهان و هم‌زمان با برگزاري سي‌و‌نهمين جشنواره بين‌المللي فيلم رشد، هر روز يك سانس نمايش فيلم جشنواره از طريق شبكه دو سيما براي دانش‌آموزان كشور نمايش داده مي‌شود.

A0761551.jpg



به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از روابط عمومي جشنواره فيلم رشد، سيدامير هاشمي مدير اجرايي سي‌و‌نهمين جشنواره بين‌المللي فيلم رشد با بيان اين مطلب گفت: يكي از اهداف جشنواره بين‌المللي فيلم رشد، استفاده بهينه از جنبه كاربردي فيلم‌ها در مدارس بوده است كه امسال خوشبختانه با هماهنگي‌هاي به عمل آمده وزارت آموزش و پرورش با صدا و سيما، قرار شد از طريق شبكه دو سيما و به صورت همزمان با جشنواره، يك سانس از فيلم‌هاي جشنواره هر روز از ساعت 10 تا 12 صبح براي كليه دانش‌آموزان كشور نمايش داده شود. اين كار براي اولين بار در ايران و جهان در اين سطح وسيع صورت مي‌گيرد.
وي همچنين به آغاز به كار رسمي سايت جشنواره به آدرس اينترنتي www.festivalroshd.ir كه در مراسم افتتاحيه جشنواره صورت گرفت اشاره كرد و گفت: اين سايت در حال حاضر قابل دسترسي براي كليه علاقه‌مندان بوده و حاوي اخبار و اطلاعات جامع پيرامون سي‌و‌نهمين جشنواره بين‌المللي فيلم رشد و برنامه‌‌هاي روزانه جشنواره، مقالات و ساير مطالب متنوع است.

=====================================================

با وجود تعهد فارابي براي ساخت «مرگ در برلين»؛
بهمني: شرم و حيا اجازه نداد تا از فرصت موجود سوءاستفاده كنم


خبرگزاري فارس: «حبيب‌الله بهمني» گفت: با وجود اين كه بنياد فارابي به قراردادش در قبال «مرگ در برلين» عمل نكرده است و نسبت به ساخت اين فيلم متعد است اما شرم و حيا شرم و حيا اجازه نداد تا به سراغ مسولان جديد بروم و از فرصت موجود سوءاستفاده كنم.


«حبيب‌الله بهمني» در گفت‌وگو با خبرنگار سينمايي فارس اظهار داشت: به دليل قراردادي كه با بنياد سينمايي فارابي براي حمايت از توليد فيلم سينمايي «مرگ در برلين» داشتيم، پيش توليد اين فيلم را آغاز كرديم اما به دليل عدم همكاري بنياد سينمايي فارابي در مرحله پيش‌توليد متوقف مانده است كه اميدوارم مسؤولان جديد فارابي با درك شرايط نسبت به قراردادهايي كه پيش از اين با سينماگران بسته شده است، پايبند بمانند و فيلم‌ها را از اين بلاتكليفي خارج كنند.
وي ادامه داد: ادامه روند توليد منوط به همكاري بنياد سينمايي فارابي است و به دليل عدم انجام همكاري بر طبق قرارداد بسته شده، پروژه در مرحله پيش‌توليد متوقف شده است اما اميدوارم فارابي به تعهد خود عمل كند تا «مرگ در برلين» هرچه سريع‌تر به مرحله توليد برسد.
بهمني به فارس گفت: قرار بود پيش‌توليد كار را در خردادماه آغاز كنيم و تيرماه فيلمبرداري انجام شود ولي بنياد فارابي به قراردادش عمل نكرد و پروژه بلاتكليف مانده است. ترجيح ما اين بود كه فيلمبرداري را در آب و هوايي تابستاني انجام دهيم. ما كم كم در حال از دست دادن اين فصل هستيم اما به طور كلي، 70 درصد از كار در آلمان و 30 درصد باقي‌مانده در كردستان ايران و عراق فيلمبرداري خواهد شد.
براساس اين گزارش، «مرگ در برلين» درباره يكي از بازماندگان حملات سردشت و حلبچه است و قرار بود سال گذشته ساخته شود.

========================================================
/جشنواره فيلم كوتاه تهران/
مستغاثي: سينماي جوان مي‌تواند سينماي كشور را نجات دهد


خبرگزاري فارس: رئيس انجمن منتقدان و نويسندگان سينماي ايران گفت: سينماي جوان مي‌تواند سينماي ما را نجات دهد و آينده سينما را تضمين كند.

A0738933.jpg



به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از روابط عمومي جشنواره بين‌المللي فيلم كوتاه تهران، «سعيد مستغاثي» رئيس انجمن منتقدان و نويسندگان سينماي ايران در آستانه برگزاري بيست و ششمين جشنواره بين‌المللي فيلم كوتاه تهران با اعلام اين مطلب افزود: جايگاه سينماي كوتاه بسيار تعيين‌كننده و تاثيرگذار بر تفكر كلان سينماي كشور است. شما دنيا را نگاه كنيد فيلم كوتاه حتي در مراسمي مثل اسكار جايگاه خودش را دارد.
وي ادامه داد: سينماي جوان در كشور ما تاثيرات زيادي بر جريان فيلمسازي كشور داشته و بسياري از فيلمسازان موفق ما از همين سينما آمدند و اين غيرقابل انكار است.
به اعتقاد وي، بعضي از دست‌اندركاران سينماي كشور كه خودشان جايگاه درستي ندارند و غيراستاندارد فيلم مي‌سازند، دوست ندارند سينماي جواني كه داراي فكرهاي درست و نو است به بدنه سينماي حرفه‌اي راه پيدا كنند.
رئيس انجمن منتقدان و نويسندگان سينماي ايران با بيان اينكه لازم است متوليان امر و مسئولان فضاي تعامل و پل‌هاي پيوند و ارتباط اين دو سينما را تقويت كنند، خاطرنشان ساخت: سينماي ايران به نقش تازه و فضاي نو سينماي جوان نياز دارد. اجازه بدهيم فكرهاي نو، استعدادهاي نو و نيروهاي جديد وارد بدنه سينماي حرفه‌اي شوند تا اين سينما از اين حالت گيشه‌اي فيلمفارسي دربيايد همچنين باورم اين است كه سينماي كشور با سينماي جوان نجات پيدا مي‌كند.
وي اضافه كرد: حتي سينماي هاليوود هم اين را فهميده و آمده در استوديوهايش راه بر روي جوان‌ها و مستقل‌ها باز كرده اما متاسفانه سينماي ايران به اين واقعيت نرسيده است.
اين كارشناس سينما تصريح كرد: اگر يك تعامل جدي بين سينماي جوان و سينماي بدنه ايجاد شود، آينده سينماي ما تضمين مي‌شود.
مستغاثي با اشاره به كاركردها و تاثيرات جشنواره بين‌المللي فيلم كوتاه تهران گفت: تماشاي مجموعه از آثار كوتاه از چهارگونه كشور با تمام تنوع، رنگارنگي و گستردگي فرصت مناسبي براي جمع‌بندي درباره طرز تفكرها، نوع نگاه‌ها و سلايق و انتظارات و سطوح جوانان در سراسر كشور است.
وي افزود: حضور دفاتر سينماي جوان در اقصي نقاط كشور به خوبي مي‌تواند نوع نگاه جوانان را به دنياي امروز و جامعه جمع‌آوري كند و اين حتي براي مسئولين فرهنگي و سياسي و اجتماعي نيز قابل استفاده است.
به اعتقاد اين منتقد سينما، مجموعه‌اي جالب، متنوع و فراگيري از همه طرز تفكرها، قشرها، اقوام، اقليت‌ها، فرهنگ‌ها و خرده فرهنگ‌ها را يك جا و متمركز مي‌توان در اين آثار ديد و از اين طريق بي‌واسطه مي‌توان فهميد كه جوانان جامعه چه نوع نگاه سينمايي تفكر، دغدغه و دل‌مشغولي دارند و مسئولين هم مي‌توانند اين را دريابند.
رئيس انجمن منتقدان و نويسندگان سينماي ايران با بيان اينكه اين فيلم‌ها دريايي مواج و روشن و شفافي از دغدغه‌ها و مسائل جامعه را نشان مي‌دهند، ادامه داد: جشنواره فيلم كوتاه تهران بهترين فرصت مغتنم براي فيلمسازان و سينماگران حرفه‌اي، مديران و مسئولان فرهنگي كشور است.
مستغاثي ضمن استفاده از فقدان مكان‌هاي نمايش براي فيلم‌هاي كوتاه در كشور عنوان كرد: متاسفانه سينماي ما منحصر شده به سينماي بدنه تجاري و از بخش زنده و نوآور و حيات بخش سينمايي كه ظرفيت‌هاي سينماي جوان است، غافل شده‌ايم.
وي از مسئولان سينمايي كشور تقاضا كرد فكري اساسي براي نمايش فيلم‌هاي كوتاه و مستند و توليدات سينماي جوان كشور داشته باشند.
رئيس انجمن منتقدان و نويسندگان سينماي ايران خاطرنشان ساخت: در صورت پيش‌بيني برنامه نمايش فيلم كوتاه در كشور انجمن منتقدان و نويسندگان سينمايي اين آمادگي را دارد تا به اين جريان كمك كند.

=======================================================

/جشنواره فيلم كوتاه تهران/
صلح‌ميرزايي: وزارت ارشاد، يك سالن سينما را به نمايش فيلم كوتاه اختصاص دهد


خبرگزاري فارس: قدرت‌الله صلح‌ميرزايي گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي مي‌تواند سينمايي را به نمايش فيلم‌هاي كوتاه اختصاص دهد و سازمان صداوسيما هم بايد تلاش كند اين‌گونه آثار از طريق شبكه‌هاي مختلف پخش شود.

A0761059.jpg



به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از روابط عمومي جشنواره فيلم كوتاه تهران، قدرت‌الله صلح‌ميرزايي كارگردان سينما به انگيزه برگزاري جشنواره فيلم كوتاه تهران دركشور در گفت‌و‌گويي با بيان اين مطلب افزود: گرچه توليد فيلم‌هاي كوتاه چند سالي است كه در حال گسترش است ولي چگونگي نمايش اين آثار همچنان مشكل دارد.
وي ادامه داد: اصولا ساخت فيلم كوتاه يا بلند براي انتقال مفاهيم انساني، تربيتي، ديني و آموزشي به مخاطبان است.
اين كارگردان سينما با بيان اينكه ارزش‌هاي فرهنگي و انساني هر فيلم مخاطب را به تفكر و انديشه وا مي‌دارد، خاطرنشان ساخت: فيلم‌هاي كوتاه و بلند باعث مي‌شوند تا سوالات مختلفي در ذهن مخاطبان نقش ببندد و همين امر باعث رشد و آگاهي و پويايي خواهد شد.
وي با تاكيد بر لزوم پيش‌بيني امكانات نمايش فيلم‌هاي كوتاه پيشنهاد كرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي مي‌تواند سينمايي را به نمايش فيلم‌هاي كوتاه اختصاص دهد و مي‌طلبد كه سازمان صدا و سيما بكوشد اين‌گونه آثار، از طريق شبكه‌هاي مختلف پخش شود.
صلح‌ميرزايي اظهارداشت: به نظر مي‌رسد كه فرهنگ تماشا كردن فيلم‌هاي بلند هنوز هم در سينماي ما براي مخاطبان خوب جا نيفتاده است. حالا چطور مي‌شود مخاطب را به ديدن فيلم‌هاي كوتاه واداشت؟
وي اضافه كرد: بايد از همان ابتدا فرهنگ رفتن به سينما را براي مخاطب به صورت عادت دربياوريم. فيلم‌هاي كوتاه را بايد به داخل مراكز آموزشي و فرهنگي از جمله مدارس، هنرستان‌ها و كانون‌هاي آموزشي ببرند و نمايش دهند.
اين كارگردان سينما معتقد است اگر روزي در آموزش و پرورش از كتاب‌محوري به سمت برنامه‌محوري حركت كرد، آن وقت مي‌توان مخاطب را با توجه به نياز خود به سوي ديدن فيلم كوتاه سوق داد.
وي ادامه داد: مخاطب وقتي ببيند براي رسيدن به موضوعي نيازمند مطالعه و ديدن فيلم‌هاي مورد نظرش است، دست به پژوهش و يافتن فيلم براي رسيدن به اهدافش مي‌زند و اينجاست كه مخاطب به شدت نيازمند به ديدن فيلم كوتاه در خور توجه مي‌شود.

===============================================================

براي «نگار جواهريان» و «عليرضا آقاخاني»؛
دو جايزه بازيگري «سينه‌فن‌اوشن» براي «تنها دوبار زندگي مي‌كنيم»


خبرگزاري فارس: «نگار جواهريان» و «عليرضا آقاخاني» بازيگران فيلم سينمايي «تنها دوبار زندگي مي‌كنيم» ساخته بهنام بهزادي، دو جايزه اصلي بازيگري زن و مرد جشنواره سينه‌‌فن‌اوشن هندوستان را از آن خود كرد.

A0762466.jpg



به گزارش خبرنگار سينمايي فارس، "نگار جواهريان " و "عليرضا آقاخاني " جوايز بهترين بازيگر زن و بهترين بازيگر مرد را در جشنواره سينه فن اوشن هندوستان كسب كردند.
"بهنام بهزادي " كارگردان فيلم سينمايي "تنها دو بار زندگي مي كنيم " كه در اين جشنواره حضور داشت، ضمن اعلام اين خبر، به خبرنگار سينمايي فارس گفت: شب گذشته مراسم اختتاميه اوشن فيلم فستيوال برگزار شد و به طور همزمان جايزه بهترين بازيگر زن و مرد به بازيگران اين فيلم اهدا شد.
وي افزود: يكي از داوران اين جشنواره كه خود نيز بازيگر بود،معتقد بود كه بازي بازيگران "تنها دوبار زندگي مي‌كنيم "، فراتر از بازي نقش اول و دوم است و اگر تعريفي براي بازيگر دوم و سوم در اين جشنواره شده بود، باقي بازيگران فيلم نيز شايسته كسب اين جوايز بودند.
براساس اين گزارش، كسب جايزه بهترين بازيگر زن و مرد به طور همزمان به فيلم "تنها دوبار زندگي مي‌كنيم "، براي نخستين بار است كه براي يك فيلم ايراني در جشنواره‌هاي بين‌المللي صورت مي‌گيرد.
"تنها دوبار زندگي مي‌كنيم " كه قرار است اواخر آبان ماه پس از دوسال به اكران عمومي دربيايد، داستان سيامك (عليرضا آقاخاني) راننده ميني‌بوسي است كه تصميم مي‌گيرد در يك فرصت چند روزه، كارهايي را كه هميشه حسرت‌شان را داشته انجام دهد و در روز تولدش از دنيا برود.
در اين فيلم عليرضا آقاخاني، عبادالله كريمي، رايا نصيري، نگار جواهريان، رامين راستاد بازي كرده‌اند.
 

sina86

Registered User
تاریخ عضویت
27 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,309
لایک‌ها
35
بود اسپنسر، بزن‌بهادر وسترن‌های کمدی، ۸۰ ساله شد

io24ft6xbhbj762hfdt.jpg


هنرپیشه ایتالیایی، بود اسپنسر، به عنوان بازیگر خوش‌قلب و سنگین‌وزن کمدی‌های پرماجرا از شهرتی جهانی برخوردار است. بزن‌بهادری‌های او در فیلمهایی که در کنار ترانس هیل بازی کرده، در ذهن تماشاگران از او شخصیتی بیادماندنی ساخته است. او با وجود موفقیتهایش، هیچگاه در مورد کاری که انجام می‌دهد، دچار توهم نبوده است، چنانچه برای نمونه زمانی در مورد کار خود گفته است: «حتی میمون‌ها هم می‌توانند هنرپیشه شوند.» در جایی دیگر این سخن او ثبت شده که «هر صحنه را ۲۵ بار تمرین می‌کنی.برای من ۴۰، ۵۰ کلمه برای ایفای نقش در تمام طول یک فیلم کافی است.» روز شنبه (۳۱ اکتبر ۲۰۰۹) بود اسپنسر ۸۰ ساله می‌شود.
 

sina86

Registered User
تاریخ عضویت
27 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,309
لایک‌ها
35
/نقد شفاهي فيلم‌هاي اكران/
استادي: عمق «بي‌پولي» ريشه در مطبوعاتي بودن كارگردان آن دارد


خبرگزاري فارس: يك منتقد با بيان اينكه «بي‌پولي» بازتاب واقعي جامعه امروز است، گفت: در آثار فيلمسازاني كه از مطبوعات به سينما آمده‌اند، عمق جالب توجهي ديده مي‌شوند و «حميد نعمت‌الله» هم به همين علت، در «بي‌پولي» پس‌ زمينه اجتماع را كاملاً درك و تصوير مي‌كند.

A0452160.jpg



«رضا استادي» عضو انجمن منتقدان و نويسندگان سينماي ايران در گفت‌و گو با خبرنگار سينمايي فارس، در مورد فيلم «بي‌پولي» ساخته حميد نعمت‌الله، گفت: در سينماي ايران يك مشكل اساسي وجود دارد، فيلم‌ها يا عامه پسندند يا هنري‌اند كه اين دو نوع فيلم چون از يك فرمول مشخص پيروي مي‌كنند، معمولا از يك سوي بام مي‌افتند اما رسيدن به حد تعادل، هنر بزرگي است كه تعداد محدودي از كارگردانان مي‌توانند اين كار را انجام دهد.
وي در ادامه افزود: يكي از معدود كارگردانان متبحر در اين زمينه، «حميد نعمت‌الله» است كه در ساخته اخيرش «بي‌پولي»، به اين مسئله مهم رسيده و ما فيلمي را شاهد هستيم كه از يك تعادل خوبي برخوردار است، يعني مخاطب خود را دست‌كم نمي‌گيرد و خيلي جاها هم از يك ظرافت‌هايي هنري را كاملاً رعايت كرده و البته رعايت كردن اين مسئله به تمام عوامل فيلم برمي‌گردد.
اين منتقد در ادامه افزود: و در مجموع فيلم از ريتم خوبي برخوردار است و تنوع در بازي‌ها به چشم مي‌خورد و برخي بازيگران محوري خيلي از فيلم‌ها و سريال‌ها در چند سكانس عالي ظاهر شده‌اند.
وي گفت: نكته مهم بعدي توجه به بعد اجتماعي است. در آثار فيلمسازاني كه از مطبوعات به سينما آمدند، عمق جالب توجهي ديده مي‌شوند كه از آن جمله مي‌توان به «احمد اميني»، «رسول صدرعاملي»، «سيروس الوند»، «فريدون جيراني» و... اشاره كرد كه موفقيت آثار اين فيلمسازان در جامع بودن آن‌ها است. ما در بسياري از فيلم‌ها، فضاهايي را مي‌بينيم كه در خلاء مي‌گذرند اما نعمت‌الله در «بي‌پولي»، پس‌ زمينه اجتماعي را كاملاً درك و تصوير مي‌كند و اميدوارم «حميد نعمت‌الله» سال به سال فيلم بسازد و فاصله ساخت اين فيلم او تا فيلم بعدي‌اش، 5 سال نباشد.
استادي در ادامه افزود: «بي‌پولي»، بازتاب واقعي جامعه امروز است، ما در كنار خود افرادي را مي‌بينيم كه به نان شب خود محتاج‌اند اما به طور مثال از ادكلن خود نمي‌گذرند و با جيب خالي، پز عالي مي‌دهند.
استادي در مورد اين كه آيا «حميد نعمت‌الله» نسبت به «بوتيك» پيشرفت كرده، گفت: به نظر من او خيلي پيشرفت كرده چرا كه «بوتيك» كار نسبتا جمع و جوري بود اما «بي‌پولي» داستان، ريتم و بازي‌هاي متفاوتي دارد و جا انداختن موضوع فيلم براي مخاطبان سخت‌تر است.
اين منتقد در مورد فيلمنامه «بي‌پولي»،گفت: «هادي مقدم‌دوست»، يك فيلمنامه‌نويس غريزي است و خلاقانه به جزئيات توجه دارد. نكته مهم‌تر دوستي «نعمت‌الله» و «مقدم‌دوست» است كه به كيفيت كار آنها كمك مي‌كند.
وي در مورد اين كه آيا سيمرغ بلورين بازيگري در جشنواره گذشته،‌ حق «ليلا حاتمي» بوده يا نه، گفت: ايشان براي ايفاي نقش در اين فيلم كار خاصي انجام نداد،‌چرا كه كارگردان، همه چيز را براي ايفاي اين نقش آماده كرده بود.

=========================================================

نمايش «پامنار» درميشيان در جشنواره فيلم كوتاه تهران


خبرگزاري فارس: فيلم كوتاه «پامنار» به كارگرداني رضا درميشيان در بيست‌وششمين جشنواره بين‌المللي فيلم كوتاه تهران به نمايش درخواهد آمد.
A0497956.jpg


به گزارش خبرنگار سينمايي فارس، اين فيلم داستان پيرمردي حواس پرت و فراموش كار ساكن خيابان پامنار تهران است كه در گذشته خود زندگي مي‌كند.
اين فيلم كوتاه در مدت زمان بيست دقيقه ساخته شده است.
شهاب حاجي مشهدي (مدير تصويربرداري)،علي اسكندرزاده (صدابردار)، شاهين جعفري (مدير توليد)، غلامحسين سعيدي، حسين تفنگدار، سعيد جعفري، عبدالله آزادي (بازيگران) همكاران درميشيان در اين فيلم هستند كه در مؤسسه فرهنگي هنري «سينماسبز پيشرو» توليد شده است.
بيست‌وششمين جشنواره بين‌المللي فيلم كوتاه تهران از 20 تا 25 آبان در تهران و همزمان در استان‌هاي مختلف كشور برگزار مي‌شود.
 

sara__joon

کاربر فعال فوتبال
کاربر فعال
تاریخ عضویت
2 آگوست 2006
نوشته‌ها
5,355
لایک‌ها
5,607
محل سکونت
El Paso, Texas
«مسعود رسام» كارگردان سينما و تلويزيون، ساعت 14 عصر امروز(يكشنبه) بر اثر عارضه ناشي از سرطان خون درگذشت.

به گزارش سرويس تلويزيون و راديو ايسنا، مسعود رسام كه كارگرداني مجموعه‌هاي پرمخاطبي چون «خانه سبز» و «سرزمين سبز» را برعهده داشته ‌است، متولد 1336 تهران و فارغ‌التحصيل كارگرداني از مدرسه عالي تلويزيون و سينما (دانشكده صدا و سيما) بود.

وي فعاليت هنري‌اش را از سال 1358 در تلويزيون با تهيه‌كنندگي و كارگرداني فيلم‌هاي كوتاه، تئاتر و سريال آغاز كرد.

مسعود رسام كارگردان سينما و تلويزيون كه از مدت‌ها قبل تحت درمان قرار گرفته بود، از خرداد ماه امسال در بيمارستان عرفان تحت نظر پزشكان قرار گرفت.

از رسام، سريال‌هاي ماندگاري چون «بزرگ مرد كوچك»، «دريايي‌ها»، «همسران»،«مرواريد سرخ»، «چاق و لاغر» و فيلم‌هاي «سيندرلا» و «علي وغول جنگل» نيز به يادگار مانده ‌است.

آخرين اثر وي، سريال «غيرمحرمانه» بود كه آن را براي شبكه تهران ساخت.

به گزارش ايسنا، مراسم تشييع جنازه مسعود رسام احتمالا سه‌شنبه دوازدهم آبان ماه از مقابل خانه سينما انجام مي‌شود و پيكر آن مرحوم در قطعه هنرمندان به خاك سپرده خواهد شد.

تسلیت میگم. روح شون شاد.
 

Dark Knight

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
24 آگوست 2003
نوشته‌ها
8,304
لایک‌ها
37
محل سکونت
Tehran
خدا جدا رحمتش کنه :(
یه دهه 70 بود و یه تیتراژ با دو اسم :

بیژن بیرنگ - مسعود رسام

اینها از اسطوره های دهه 70 ای بودن.این اواخر دیگه خیلی کم کار شده بود :(
خانه سبز ... چاق و لاغر ... دنياي شيرين دريا ... قطار ابدی ... سيب خنده ... همسران ... علي و غول جنگل ... اوووه :(
یادم نیست آخرین بار اصلا با کجا مصاحبه کرده بود. شاید نسیم هراز بود :(
روحش شاد :(
 

AppleScruff

کاربر فعال هنرهای نمایشی
کاربر فعال
تاریخ عضویت
22 فوریه 2006
نوشته‌ها
72
لایک‌ها
2
محل سکونت
Blue Jay Way
مدت ها بود که از مرگ یک آدم سینمایی اینقدر ناراحت نشده بودم :( این دو آدم، واقعا دو تا از محبوب ترین آدم های کودکی من بودند.

R.I.P :(
 

Mahdy2021

Registered User
تاریخ عضویت
6 آگوست 2006
نوشته‌ها
1,723
لایک‌ها
74
سن
37
محل سکونت
Iran-Tehran
نسخه جديد فيلم «حضرت محمد (ص)» سال 2011 كليد مي‌خورد

خبرگزاري فارس: تهيه كننده فيلم‌هاي «ارباب‌ حلقه‌ها» و «ماتريكس» قصد دارد تهيه‌كنندگي فيلمي داستاني درباره زندگي حضرت محمد (ص) را با همكاري قطرفيلم مديا بسازد.


به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از رويترز، آغاز ساخت فيلم حضرت محمد (ص) از سال 2011 خواهد بود. اين فيلم به زبان انگليسي و با همكاري «باري.ام اسبورن» تهيه‌كننده فيلم‌هاي به ياد ماندني «ارباب حلقه‌ها» و «ماتريكس» ساخته خواهد شد.
او يكي از موفق‌ترين تهيه‌كنندگان سينمايي است كه در ژانرهاي مختلف آثار موفقي را به سينماي جهان ارائه كرده است.
فيلم حضرت محمد (ص) به زبان انگليسي و براي مسلمانان سراسر جهان ساخته خواهد شد.
به گفته «المور» تدوين و صداگذاري اين پروژه بزرگ سينمايي در استوديوهاي امريكا و انگليس انجام خواهد شد. و داستان آن مطابق موازين اسلامي ساخته خواهد شد.
اين كمپاني در جلسه‌اي كه روز 31 اكتبر با دست‌اندركاران و تهيه كننده اين فيلم داشتند براي آغاز اين پروژه عظيم سينمايي مبلغي حدود 200 ميليون دلار تخمين زده‌اند.
النور در رابطه با بازيگراني كه براي بازي به اين پروژه دعوت مي‌شوند گفت: قطعا از بهترين استعدادهاي سينماي جهان براي حضور در فيلم داستاني حضرت محمد (ص) استفاده خواهد شد.
كمپاني فيلم قطرمديا امسال بودجه‌اي را براي اجراي پروژه‌هاي بين‌المللي و بزرگ در حوزه فيلم‌هاي سينمايي و انيميشن در نظر گرفته است.
فيلم داستاني حضرت محمد (ص) سال 2011 با همكاري «باري اسبورن» يكي از موفق‌ترين تهيه‌كنندگان هاليود ساخته خواهد شد.
 

sina86

Registered User
تاریخ عضویت
27 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,309
لایک‌ها
35
سالروز مرگ خشونت‌بار پازولینی، فیلمساز سنت‌شکن ایتالیایی

11ug5uo829c6qr1pn2z.jpg



پیر پائولو پازولینی، یکی از بحث‌انگیزترین کارگردانان سینمای ایتالیا، در روز اول نوامبر ۱۹۷۵ به دلایلی ناروشن به قتل رسید. پازولینی بخاطر مواضع هنری و ایدئولوژیک سازش‌ناپذیرش یکی از جنجالی‌ترین نمایندگان عرصه ادبیات و فیلم دوره پس از جنگ جهانی دوم است. او که در ابتدا معلم بود، بخاطرهمجنس‌گرایی از محل کارش اخراج شد؛ جالب آنکه حزب کمونیست ایتالیا نیز به همین دلیل او را نپذیرفت. او از سال ۱۹۵۳ به عنوان نویسنده رمان و داستان شناخته شد. پازولینی پیش از آنکه از سال ۱۹۶۱ به عنوان کارگردان آغاز به کار کند، برای فلینی و بولونینی فیلمنامه می‌نوشت. در بسیاری از فیلمهای او عناصر مسیحی،‌ مارکسیستی و روانکاوانه با هم درآمیخته‌اند؛ فضای این فیلمها محله‌های فقیرنشین حاشیه شهرهای ایتالیا یا جهان عهد عتیق‌ را نشان می‌دهند.
 
بالا